به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « اصول » در نشریات گروه « فلسفه و کلام »

تکرار جستجوی کلیدواژه «اصول» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • سید حسام حسینی *

    این پژوهش با هدف تبیین مبانی، اصول و روش های تربیت عرفانی در مکتب تربیتی غزالی صورت گرفت. نوع این پژوهش کیفی و برای دستیابی به هدف پژوهش، از سه روش تحلیل اسنادی، روش داده بنیاد و استنتاج عملی فرانکنا بهره گرفته شد. یافته های پژوهش نشان داد که تربیت عرفانی در مکتب غزالی، حرکت درونی متربی در جهت نیل به قرب الهی است. در این حرکت، متربی با تکیه بر ظرفیت های وجودی و در راستای تغییر در جهان بینی، نیاز به طی مسیری دارد که بر مبانی و اصول و روش هایی برگرفته از اسلام و سنت استوار است. در این پژوهش، سه مبنا، پنج اصل و چهارده روش تربیتی استنتاج گردید. مبنای اول: بیداری و معرفت یابی است. اصل اول ناظر به این مبنا، غفلت زدایی است و روش های ناظر به این اصل، اتکال به مرشد و خودیابی است. اصل دوم ناظر بر مبنای اول، تحول درون است که روش های ناظر به این اصل، روش توبه، زهدورزی و صبر است. مبنای دوم، ثبات قدم و حفظ شرایط است. اصل ناظر به این مبنا، مرابطه است و شش روش ناظر بر این اصل، مشارطه، مراقبه، محاسبه، معاقبه، مجاهده و معاتبه هستند. سومین مبنا، خدادوستی و خداگونگی است. اصل اول ناظر به این مبنا، عشق ورزی است و روش های ناظر بر این اصل، تفکر و خلوت و وجد و سماع است. اصل دوم ناظر بر این مبنا، خداگونگی و معرفت یابی و روش ناظر بر این اصل، رازداری است.

    کلید واژگان: غزالی, تربیت عرفانی, مبانی, اصول}
  • زین العابدین گل صنم لو، رحیم وکیل زاده*، رضا رنجبر
    در همه نظام های حقوقی تلاش بر این است که جرایم و بزهکاری را کاهش دهند و امنیت ملی جامعه متبوع را ارتقا بخشند، اما اینکه این هدف با چه سیاست و راهکارهایی تامین می شود، هر نظام حقوقی ویژگی های خویش را دارد. در نظام حقوقی فقه امامیه، اصول حاکم بر سیاست جنایی اش می تواند در کاهش جرایم و ثبات امنیت ملی، نقش مهمی ایفا کند. از این رو در صددیم اصول حاکم بر سیاست جنایی فقه امامیه را به منظور کاهش جرم و بزهکاری و ثبات امنیت ملی بررسی کنیم. یافته های تحقیق با روش تحلیلی و توصیفی، حاکی از آن است که میان مولفه هایی چون توسعه تعلیم و تربیت، اقدامات پیش گیرانه وضعی، توجه به قضازدایی و کیفرزدایی، رعایت حریم خصوصی، و احیای کرامت انسانی بزهکار رابطه معناداری وجود دارد و در صورت رعایت و نهادینه شدن این اصول در قوانین جنایی، جرایم کاهش می یابد و ضریب امنیت ملی ارتقا پیدا می کند.
    کلید واژگان: اصول, سیاست جنایی, فقه امامیه, جرم, امنیت ملی}
    Zeinalabdin Golsanamlou, Rahim Vakilzadeh *, Reza Ranjbar
    In all legal systems, the effort is to reduce crimes and improve the national security of society. However, legal systems have different views on what policies and strategies can be used to achieve this goal. In the legal system of Imami jurisprudence, the principles governing its criminal policy can play an important role in reducing crimes and stabilizing national security. Therefore, we seek to examine the principles governing the criminal policy of Imami jurisprudence in order to reduce crime and delinquency and stabilize national security. The findings of this research, conducted with the analytical-descriptive method, indicate that there is a significant relationship between components such as the development of education and training, preventive measures, attention to decriminalization, respect for privacy, and the restoration of the human dignity of criminals. If these principles are observed and institutionalized in the criminal laws, crimes will be reduced and the national security factor will be improved.
    .
    Keywords: Principles, Criminal policy, Imami Jurisprudence, crime, National Security}
  • معصومه مدور، محسن فرمهینی فراهانی*، سعید بهشتی

    نظرات اندیشمندان اسلامی در عرصه تربیت اخلاقی چون به آموزه های وحیانی پیوند خورده، می تواند مورد بهره برداری کنش گران آموزشی قرار گیرد. در این راستا پژوهش حاضر به دنیال تبیین مبانی، اصول و روش های ارزش شناختی تربیت اخلاقی در دیدگاه شهید مطهری است. روش پژوهش، توصیفی تحلیلی بوده و به منظور گردآوری داده های لازم جهت نیل به اهداف پژوهش، منابع موجود و مرتبط، با استفاده از فرم های فیش برداری از منابع، جمع آوری شده است. نتایج پژوهش بیانگر آن است که «معنویت توحیدی ارزش، حقیقی بودن و واقعی بودن ارزش، اعتباریابی ارزش از طریق عقل، فطرت و نظام معیار دینی، هم زمانی حسن فعلی و حسن فاعلی در ارزش»، ازجمله مبانی ارزش شناختی تربیت اخلاقی مدنظر شهید مطهری هستند؛ که اصولی چون «پیوند با معنویت، اعتدال، سعادت، توجه به مطلوبیت فعلی و فاعلی» و روش هایی مانند «دعا، خطابه، ارایه الگو، تسهیل و تیسیر» را به همراه دارند.

    کلید واژگان: تربیت, تربیت اخلاقی, مبانی, اصول, روش ها, دیدگاه شهید مطهری}
  • عبدالقاسم کریمی*

    علامه جعفری و فرانکل برای عینیت بخشی معنای زندگی، ساز و کارهای عملی خاصی را بر اساس اصول و مبانی مکتب فکری خود پیشنهاد می دهند. مسیله تحقیق دراین پژوهش بنیادی که به روش تحقیق کتابخانه ای و با رویکرد تحلیلی-توصیفی است، بررسی راهکارهای عملی علامه جعفری به عنوان یک فیلسوف معناگرای اسلامی و فرانکل به عنوان یک روان شناس مبدع سبک معنا درمانی می باشد. یافته های تحقیق نشان می دهد، علامه جعفری بر اساس مبانی و روش های دینی، عقلانی و وجدانی با طرح مراحل و اصول سه گانه تصعید روح، اصول تعالی بخش و اصول سلبی، محقق کردن حیات معقول را برای معنا بخشی به زندگی ترسیم می کند و فرانکل بر مبنای اصول و روش های تجربی و روانشناختی، سه رویکرد ارزش های تجربی، ارزش های خلاقانه و ارزش های نگرشی را برای تحقق معنابخشی از طریق عشق، وجدان، حقیقت روح، خودآگاهی، مسیولیت پذیری و انتخاب گری را پیشنهاد می دهد.

    کلید واژگان: عینیت بخشی, جعفری, فرانکل, رویکردها, اصول}
    Abdul Qasim Karimi*

    In order to objectify the meaning of life, Allameh Jaafari and Frankel suggest certain practical mechanisms based on the principles and foundations of their school of thought. The research problem in this fundamental research, which is a library research method and with an analytical-descriptive approach, is to examine the practical working procedures of Allameh Jafari as an Islamic semanticist philosopher and Frankel as a psychologist who created the style of semantic therapy. The findings of the research show that Allameh Jaafari, based on religious, rational and conscientious principles and methods, by planning the three stages and principles of exalting the soul, transcendence-giving principles and negative principles, explains the ways for the realization of reasonable life to give meaning to life. Relying on experimental and psychological principles and methods, Frankel proposes three approaches: empirical values, creative values and attitudinal values to realize meaningfulness through love, conscience, truth of the soul, self-awareness, responsibility and choice-based state.

    Keywords: Objectification, Jaafari, Frankel, Approaches, Principles}
  • محمود پاکیزه*
    گزاره های کلی دینی ای از جنس «هست و نیست» درباره «هستی» ریشه و اساس همه دستورالعمل ها و واکنش های نظام انقلابی است. این گزاره های کلی، مبانی هستی شناختی نظام انقلابی اند که عبارت اند از: توحید باوری، معادباوری، نبی باوری، ولایت باوری و عدالت باوری. از بطن این مبانی، گزاره هایی کلی ای از جنس «باید و نباید» بیرون کشیده می شود که اصول ثابت نظام انقلابی است. برای رهیافت به نظام ولایی آرمانی و تداوم نظام انقلابی - طبق بحث از مبانی و اصول هستی شناختی نظام انقلابی - راهبردهای کلانی از این دست قابل عرضه است: 1. ترسیم هدف های آرمانی و والای نظام انقلابی 2. شناخت کارکردهای دین، تهیه فقه نظام و کاربست دین در عرصه های اجتماعی 3. محوریت ولایت در تداوم نظام انقلابی و تحقق تمدن نوین اسلامی 4. بسط عدالت، و تامین رفاه و امنیت اجتماعی. روش نگارنده در این نوشتار توصیفی - تحلیلی و مستند به آیات یا روایات هم نوا با آیات است. در تمام مراحل، الگوهای رفتاری مناسبی از انسان کامل ارایه شده است.
    کلید واژگان: انقلاب, تمدن اسلامی, مبانی, اصول, توحید, ولایت, عدالت, معناداری, انسان کامل}
    Mahmood Pakizeh *
    Some general religious propositions about “Existence” serve as the roots and the bases for all instructions and reactions in the revolutionary system. In fact, these general propositions are the ontological underpinnings of the revolutionary system which include belief in monotheism, belief in resurrection, belief in prophecy, belief in Velayat (authority of jurists), and belief in justice. From the heart of these underpinnings, some general propositions are extracted which serve as the permanent principles of the Revolutionary system. To approach an ideal Velayat system of government and survival of the revolutionary system, building upon ontological foundations and principles of the system, some macro-strategies can be suggested; 1. Designing idealistic and supreme objectives of the revolutionary system 2. Recognizing the functions of religion, development of system’s jurisprudence, and applying religion in social arenas, 3. Underlining the centrality of Velayat in the survival of the revolutionary system and realization of new Islamic civilization, 4. Expanding justice and fulfilling social welfare and security. The author has adopted an analytical - descriptive methods, backed by Quranic verses and their supporting tradition. In all phases of the research, appropriate behavioral models of the perfect man are presented.
    Keywords: Revolution, Islamic civilization, foundations, principles, monotheism, Justices, Meaningfulness, Perfect Man}
  • مسعود طاهری، مسعود البرزی ورکی*، عبدالله کیایی

    وخامت و عواقب زیان بار بهره برداری بی رویه از طبیعت و محیط زیست و پیدایش انواع آلاینده ها، حیات انسان و سایر موجودات کره زمین را به مخاطره انداخته است و توسعه بدون برنامه ریزی همه جانبه که باعث تخریب و آلودگی محیط زیست بوده، علاقمندان به محیط زیست را به مبانی نظری تعیین کننده تعامل انسان با طبیعت از جمله اخلاق سوق داده است. توجه و رعایت اصول اخلاق زیست محیطی که نظر به آرمان های اخلاق الهی داشته باشد و در عین حال توسعه و رونق اقتصادی را نیز در برگیرد، جدی تر از هر زمان دیگر است به طوری که تبیین نظریه اخلاق زیست محیطی مناسب، از ضروریات حفاظت و بهره برداری از محیط زیست محسوب می گردد. محیط زیست عبارت است از هر چیزی که در اطراف ما وجود دارد که روی ما اثر می گذارد و نیز ما می توانیم روی آنها اثر بگذاریم. از منظر اسلام می توان به اصولی اشاره کردکه مهم ترین آنها از این قرارند: عدالت در محیط زیست، آبادانی محیط زیست، مراقبت از محیط زیست و جلوگیری از تخریب و آلودگی محیط زیست، بررسی اثرات مخرب طرح های توسعه، مصرف بهینه، بهداشت محیط، ایجاد سیستم بازیافت و... با توجه به جایگاهی که صنعت نفت در جهان امروز پیدا کرده است نباید از حیطه نظارت دور شده و از صدمات آن به انسان و محیط زیست غافل بود بلکه باید به دنبال راه حل هایی برای کاهش این آسیب ها باشیم. امروزه پالایشگاه ها میلیون ها آلاینده در هوا منتشر می کنند که خطری جدی برای سلامت انسان و محیط زیست می باشد. در این مقاله ضمن توجه به اصول اخلاقی و حقوقی زیست محیطی، رعایت ملاحظات زیست محیطی در قراردادهای نفتی و موضع قوانین و مقررات ایران در این خصوص بررسی می شود.

    کلید واژگان: اصول, اخلاق, الزامات قانونی, محیط زیست, قراردادهای نفتی}
  • محمد نوحی، حفیظ الله فولادی*

    می توان گفت که اسلام همواره در تمامی زمینه ها، توصیه به میانه روی و رعایت حد وسط دارد. ازاین رو، شایسته بررسی است که بدانیم پیشوایان دین در زمینه مواجهه با دشمن چه رویکردی را توصیه کرده اند. با توجه به اهمیت این موضوع، مقاله حاضر در پاسخ به این سوال که اصول مواجهه با دشمن از دیدگاه امیرمومنان علی علیه السلام، کدامند؟ به استخراج مجموعه ای از این اصول با تمرکز بر نهج البلاغه پرداخته است. تکنیک گردآوری اطلاعات، کتابخانه ای، و بررسی اسنادی و روش تجزیه و تحلیل آنها، توصیف و تحلیل محتوایی داده های گردآوری شده است. نتایج به دست آمده در دو قالب اصول مواجهه با دشمنان داخلی و خارجی، و با عنوان هایی همانند عفو و گذشت، مدارا کردن، خیرخواهی، رعایت اعتدال... و نیز ضرورت هشیاری در برابر دشمن، پرهیز از خوش گمانی نسبت به دشمن، اجتناب از تسلیم شدن در برابر دشمن، و... بیان گردید.

    کلید واژگان: اصول, دشمن, نهج البلاغه, ارتباطات اجتماعی, امیرمومنان علی علیه السلام}
    Hafizullah Fouladi, Mohammad Nouhi *

    It can be said that Islam always teaches moderation in all areas and activities. But what is the approach of religious leaders to dealing with the enemy? Now, the question is, what are the principles of confronting the enemy from the point of view of Amir al-Mu’minin Ali (PBUH)? Using a descriptive-analytical and desk-research this research has been done. The research finding are presented in two formats, the principles of dealing with internal enemies, and the principles of dealing with external enemies, which are, forgiveness, tolerance, benevolence, moderation…, awareness before the enemy, distrusting the enemy and avoiding submission to the enemies.

    Keywords: principles, enemy, Nahj al-Balagha, social communication, Amir al-Mu’minin Ali (PBUH)}
  • مجتبی فرح بخش، سیده آمنه بنی هاشمی

    به رغم تحول متفاوت نظام های عدالت کیفری اطفال و نوجوانان در دنیا، کیفر همواره در آن ها وجود داشته است و دولت همیشه حق اعمال مجازات را برای خود محفوظ داشته است. قلمرو عدالت کیفری ایران به دلیل سرگردانی قانون گذار در خصوص چگونگی انطباق سیاست جنایی با واقعیت های علمی، اجتماعی و گزینش الگوی اصلاحی- درمانی در قبال اطفال بزهکار، همچنان با چالش های متعددی روبه رو است، و قانونگذار ایرانی هیچ ساز و کار مشخص و مدونی برای تعیین کیفر سالب آزادی در مورد اطفال و نوجوانان بزهکار مشخص نکرده و دست مقام قضایی را بازگذاشته است. امروز، رویکرد سزادهنده نسبت به بزهکاران در انگلستان، به خصوص نسبت به اطفال بزهکار، بخشی از کوشش در راه استقرار (نه استقرار مجدد) دوره طلایی مسئولیت اخلاقی است که با توجه به آن میزان مجازات تعیین می شود.مقاله حاضر به موضوع مجازات های سالب آزادی در حقوق ایران و انگلستان پرداخته و درصدد تاکید بر این نکته است که کیفر سالب آزادی تنها نسبت به جرایم شدید در اطفال و نوجوانان و در صورت ضرورت حمایت از عموم باید استفاده شود، زیرا ممکن است آثار نامطلوبی را درآینده و روحیه آنان برجای گذارد و روند اصلاح و تربیت آنان را به تعویق اندازد. در سال های اخیر انگلستان برنامه های واکنشی متنوعی را در مبارزه با بزهکاری اطفال مقرر کرده و ضوابط خاصی را برای به کارگیری کیفر سالب آزادی برگزیده که جای این ضوابط در قوانین داخلی ایران خالی است . بررسی ضوابط و واکنش های موجود در سیستم حقوقی انگلستان که حاصل مطالعات گسترده قانونگذار انگلیسی است می تواند به عنوان یافته های مطالعات تطبیقی راهگشای قانونگذار در جهت اصلاح قوانین موجود و وضع مقررات مناسب در مورد اطفال بزهکار باشد.

    کلید واژگان: مبانی, اصول, اخلاق, مصرف کننده}

    In spite of changes in juvenile justice systems, punishment has always existed in them and the governments have preserved the right to punish. The criminal justice of Iran faces several challenges with respect to juvenile delinquency due to uncertainty of legislator in adapting criminal policy to scientific and social principles, and in selecting correctional-therapeutic patterns. There is no definite and organized procedure for determining the sentence of imprisonment for juvenile offenders, and legal authorities have little flexibility in this respect. Today, punishment-based approaches toward offenders, especially juvenile offenders in England is a part of an effort to establish (not re-establish) ethical responsibility, based on which , the degree of punishment is determined. The present study investigated the freedom-depriving penalties in legal system of Iran and England. It was suggested that incarceration of juveniles should be used in serious crimes and when it is required for public protection, because it might cause undesirable effects on juveniles which can make their correction and rehabilitation period longer. In recent years, different reactive programs have been developed in England for preventing juvenile delinquency including alternatives to imprisonment which do not exist in Iran. Investigating the existing principles and reactions of legal system of England which is the result of comprehensive study made by the legislator can be a solution for Iranian legislator for making modifications in juvenile justice system.

    Keywords: Imprisonment, Juvenile Delinquency, Iran, England}
  • زهراالسادات موسوی*، سیدعلی میرآفتاب

    در قرآن کریم شیوه حکومت داری و مدیریت برخی از پیامبران الهی شرح داده شده است، پیامبرانی که به شکلی صحیح و با توجه به مناسبات فرهنگی و اجتماعی عصر خود، جامعه را به بهترین شکل اداره کردند. مدیریت فرهنگی، مبتنی بر سرمشق ها و الگوهای فرهنگی است و جامعه شناسان معتقدند میزان موفقیت در به کارگیری شیوه های مدیریت یک جامعه، تحت تاثیر ارزش های حاکم بر بافت فرهنگی آن است. حال این سوال قابل طرح است که آیا می توان در خصوص مدیریت فرهنگی، از مدیریت مبتنی بر تعالیم اسلام و قرآن بهره گرفت؟ در پژوهش پیش رو، به روش تحلیلی توصیفی با توجه و تامل در سیره مدیریتی و حکومتی حضرت سلیمان در قرآن کریم، برخی از این اصول همچون «تفقد و نظارت، تنبیه و تشویق، تکریم، تحقیق و بررسی، تعلیم و مکاتبه، ارزیابی و ایجاد رقابت» معرفی شده و با استفاده از منابع مدیریتی و تفسیری، به تبیین و شرح آنها پرداخته شده است.

    کلید واژگان: اصول, سیره, فرهنگ, مدیریت, مدیریت فرهنگی, حضرت سلیمان علیه السلام, قرآن کریم}
  • رسول شجاعی، جلیل قنواتی*، تورج تقی زاده، سید احمد حبیب نژاد

    مفهوم اخلاق و فضایل اخلاقی از پیچیده ترین مفاهیم در فلسفه عملی است موضوعاتی که مربوط به فطرت بشری و نیازهای اساسی انسان است هیچگاه کهنه، قدیمی و بی اصالت نمی شود اخلاق یکی از این موضوعات است و از آنجایی که برخی پدیده های نوظهور با چهره ای جدید وارد دنیای کسب وکار ما شده، لازم است برجنبه های بشری و به ویژه اخلاقی آنها نیز توجه شود که بدون شک بسیاری از الزامات قانونی در روابط حقوقی بین مردم از جمله قراردادهای مصرف وحقوق مصرف کننده ریشه در مبانی و اصول اخلاقی دارد. خداشناسی، انسان شناسی، فطرت، کرامت وعزت نفس، عدالت و انصاف، حسن و قبح عقلی و... از جمله مبانیی هستند با حقوق مصرف کننده در ارتباطند که هدف از این پژوهش تبیین و تحلیل مبانی و اصول اخلاقی حقوق مصرف کننده در حقوق اسلام است.

    کلید واژگان: مبانی, اصول, اخلاق, مصرف کننده}
    rasul shojaei, Jalil Ghanavati *, touraj taqizadeht, ahmad habibnezhad

    The concept of ethics and moral virtues is one of the most complex concepts in practical philosophy. Topics related to human nature and basic human needs will never obsolete, old and non originality. Ethics is one of these issues, and since some emerging phenomena have entered into the our business world with a new face, it’s need to note to human and moral aspects, which undoubtedly have many legal requirements in the legal relationships among people, including Consumer contracts and consumer contracts are rooted in ethical principles. Theology, anthropology, nature, dignity and self-esteem, justice, goodwill, ethical indecency and etc. are among the bases in relation to consumer law. The purpose of this research is to explain and analyze the foundations mentioned in Islamic law.

    Keywords: Bases, Principles, Ethics, Consumer Law}
  • محبوبه راموز*، حسین شریف زادگان

    هدف از این مقاله بررسی مبانی تربیتی کودکان از دیدگاه روسو و کانت در دو بخش اهداف و اصول به صورت تطبیقی است. روش مورد استفاده در این مقاله رویکرد تحلیلی است. از نظر روسو هدف تربیت هماهنگی و انطباق با طبیعت است و کانت مهم ترین هدف را تحقق تربیت اخلاقی از راه انضباط می داند. اصول مشترک شامل تدریجی بودن تربیت، مخالفت با تنبیه بدنی و در نظر گرفتن مجازات به شکل مشاهده نتیجه عمل است. روسو اعتقاد به آزادی در کودکی و تربیت برای زمان حال و پیروی از طبیعت دارد. در نقد این دیدگاه می توان بی توجهی به آموزش متناسب با رشد کودکان تا سن 12سالگی و دیدگاه منفی نسبت به جامعه و فاسد دانستن آن را مطرح کرد. درمقابل کانت اعتقاد به حرکت از انضباط به سوی آزادی، توجه به زمان آینده و تشکیل عادات مطلوب از راه اطاعت از بزرگسالان دارد. در نقد دیدگاه وی می توان نادیده گرفتن فعالیت آزاد در کودکی را مطرح کرد. در نتیجه در بزرگسالی فرد ناتوان در تصمیم گیری و کسب استقلال خواهد بود و دلیل آن روحیه مطیع بودن در کودکی  می باشد. بنابراین نوعی دیدگاه افراطی در آزادی از نظر روسو و انضباط از نظر کانت وجود دارد.

    کلید واژگان: آزادی, اصول, تربیت, روسو, کانت}

    The purpose of this paper is to examine the educational principles of children from the perspective of Rousseau and Kant in two comparative purposes and principles. For Rousseau, the goal is to cultivate harmony with nature, and Kant considers the most important goal to be the discipline of moral education. Common principles include the gradual upbringing, opposition to corporal punishment, and the consideration of punishment as a result of observation. Rousseau believes in the freedom of childhood and education for the present and the pursuit of nature. Criticizing this view can be the neglect of education appropriate to the development of children up to the age of 12 and the negative view of society and its pervasiveness. Kant, on the other hand, believes in moving from discipline to freedom, attention to the future, and the formation of good habits through obedience to adults. Criticizing his point of view can be the neglect of free activity in children. As a result, in adulthood one will be unable to make decisions and gain independence because of the spirit of obedience in childhood. So there is a radical view of freedom in Rousseau's terms and in Kant's discipline.

    Keywords: liberty, principles, Education, Rousseau, Kant}
  • خدیجه علی پور مقدم، حسن ملکی *، صدرالدین شریعتی، صغری ابراهیمی قوام، علیرضا صادقی
    هدف این پژوهش تبیین مبانیو اصول تربیت اخلاقی در آراء و اندیشه های علامه فیض کاشانی است. نوع این پژوهش کیفی است. برای رسیدن به هدف پژوهش از روش تحلیلی اسنادی استفاده شده است . به منظور جمع آوری اطلاعات در مورد تربیت ، عوامل پژوهش یعنی اخلاق ، اصول و مبانی از اثر مهم تربیتی ملامحسن فیض کاشانی(ره) یعنی «محجه البیضاء فی تهذیب الإحیاء» و پژوهشها در این زمینه بهره گرفته شده است؛ بدین معنی که ابتدا به شناسایی و گردآوری منابع مورد نیاز همراه با فیش برداری و ثبت موضوعات مورد نظر پرداخته شد. سپس داده ها طبقه بندی و در نهایت مورد تحلیل قرار گرفت. یافته ها نشان داد که مبانی تربیت اخلاقی شامل (تغییر پذیری اخلاق ،در هم تنیدگی دین و اخلاق ،اعتدال جامع ، ذو مراتب بودن اخلاق ، انگیزه فاعل و نیت) و اصول تربیت اخلاقی از منظر علامه فیض کاشانی شامل(اصل محافظت و مراقبت بر نماز، اصل محافظت و مراقبت برروزه داری ،اصل انفاق مالی ،اصل توجه به حقوق دیگران ،اصل اصلاح شرایط ،اصل تعالی تدریجی ،توسل و ارتباط معنوی با معصومان (ع))بود. بر این اساس مسئولین و برنامه ریزان تربیتی در سطوح مختلف با عنایت به نتایج پژوهش حاضر، نسبت به تهیه دستور العمل ها، کتابها و... که بتوان در آموزه های تربیتی استفاده کرد، اقدام کنند.
    کلید واژگان: مبانی, اصول, تربیت اخلاقی, فیض کاشانی}
    Khadijeh Ali Poor Moghaddam, Hasan Maleki *, Sadr al Din Shariati, Soghra Ebrahimi Ghavam, Alireza Sadeghi
    The purpose aims to explain the basis and principles of ethical education in Allameh Faiz Kashani's ideas and thoughts. This research is qualitative and for achieving the research goals, documentary analytical method has been used.In order to collect information about education, the factors of research, namely, ethics, principles and foundations of the important work of education of Malahmansen Feyz Kashani (RA), namely, "Mahajat al-Bayaza Fi Tazzib al-Huhia", and other research in this field have been used; this means that first identification and collection of required resources along with snapping and recording the desired topics have been done;Then the data was categorized and finally analyzed. The findings showed that the foundations of ethical education included (moral variability, interconnectedness of religion and ethics, comprehensive moderation, ethics hierarchicality, motivation of the subject and intention), and the principles of moral education from the perspective of Allameh Faiz Kashani (the principle of protection and care for Prayer, the principle of protection and care for fast, the principle of financial dedication, the principle of paying attention to the rights of others, the principle of reforming the conditions, the principle of gradual excellence, the resort and spiritual relationship with Imams (AS).Accordingly, officials and educational planners at different levels, according to the results of the present study, have to take steps towards the provision of instructions, books that can be used in educational instruction.
    Keywords: Basics, Principles, Moral Education, Feyz Kashani}
  • حسام الدین خلعتبری لیماکی*، علیرضا شاه فضل قمصری
    هدف
    دین اسلام با رویکرد کمال جویی انسانی، آزادی و استفاده صحیح از اختیار انسانی را از مهم ترین ابزارهای رسیدن به این هدف می داند. به علاوه، دست یافتن به اندیشه های صحیح و قابل اعتماد نیز از مهم ترین دغدغه های انسان به شمار می آید. علامه طباطبایی در زمینه مبانی نظری دین مقدس اسلام در زمینه آزاد اندیشی با استفاده از روش تفسیری قرآن به قرآن مطالب ارزشمندی بیان کرده است. هدف این مقاله، دستیابی به مبانی و اصول آزاد اندیشی از منظر اسلام به منظور مصون ماندن تفکر آزاد انسانی از انحراف بوده است.
    روش
    در این نوشتار با رویکرد توصیفی و تحلیلی به بررسی مبانی و اصول آزاداندیشی از منظر اسلام با محوریت اندیشه های علامه طباطبایی پرداخته شده است.
    یافته ها
    خدامحوری، اختیار، ثابت بودن حق و باطل، عقل گرایی، کرامت انسانی، کمال گرایی و غیب پذیری، از جمله مبانی؛ و آزادی در محدوده شریعت، آزادی بیان و ترویج اندیشه، تبیین حق از باطل، اجبارستیزی و یقین گرایی از جمله اصول آزاد اندیشی از منظر اسلام است.
    نتیجه گیری
    هر چند انسان آزاد آفریده شده است، اما اگر آزاد اندیشی خود را در چارچوب اندیشه ها و آموزه های اسلامی قرار ندهد، خطاپذیری اندیشه های او فراوان خواهد بود. دین اسلام برای تفکر آزاد یک سری اصول و مبانی دارد که رعایت آنها باعث می شود اندیشه های انسانی از دقت لازم برخوردار باشد و از انحرافات فکری مصون بماند.
    کلید واژگان: مبانی, اصول, آزادی, اندیشه, اسلام}
    Hesamoddin Khalatbari*, Alireza Shahfaszl
    Objectives
    Islamic religion, with its approach to human perfection, sees freedom and thought as one of the most important means of achieving this goal. In addition, finding trusted thoughts is one of the most important human concerns Allameh Tabatabai is one of the great Shiite thinkers who has expressed valuable material in the field of theoretical foundations of Islamic holiness in the field of free thought through the Qur'anic interpretation of the Qur'an. The purpose of this article is to achieve the principles of free thinking from the perspective of Islam in order to preserve the free human thought.
    Method
    In this article, the descriptive and analytical approach, the principles of free thinking from the perspective of Islam, according to Allamah Tabatabai's thoughts, has been examined.
    Results
    The results of the article indicate that  : theocentrism , freedom, truth, rationality, human dignity, perfectionism, including the foundations and freedoms within the limits of the Shari'a, freedom of speech and the promotion of thought, correct and incorrect explanation, avoidance of coercion, include the principles of free thinking  in Islamic Viewpoint. 
    Conclusion
    Although freedom has been made for human beings, but if its free thinking is not in the Islamic framework, the mistake in its thoughts is very abundant. Islam provides a set of principles of free thinking that allow human thinking to be precise and safe deviations.
    Keywords: principles, liberty, thought, islam}
  • مهدی مردانی(گلستانی)
    قرآن کریم به عنوان اصلی ترین منبع دین اسلام، خاستگاه اندیشه های بسیاری است که یکی از مهم ترین آنها مسئله «دفاع و امنیت» است. این مسئله، بر مبانی و اصولی استوار است که شایسته است بر پایه مستندات قرآنی کشف و تبیین گردد. هدف از این پژوهش، که به شیوه توصیفی اکتشافی سامان یافته، تبیین اصول و مبانی اندیشه دفاعی اسلام است که بر پایه آموزه های قرآن صورت می پذیرد. نفی سلطه، تکلیف گرایی، استقلال و خودکفایی، حفظ وحدت و انسجام و همزیستی مسالمت آمیز از مهم ترین مبانی اندیشه دفاعی اسلام است، و اطاعت از فرمان دهی، دشمن شناسی، قطع ریشه های فساد، آمادگی دفاعی و دفاع فرامرزی از مهم ترین اصول اندیشه دفاعی اسلام به شمار می آید.
    کلید واژگان: آموزه های اسلام, اندیشه دفاعی, مستندات قرآنی, مبانی, اصول}
    Mahdi Mardani (Golestani)
    The Holy Qur'an, as the main source in Islam, is the origin of the Islamic thought, which the most important one is the issue of "defense and security". This view relies on theoretical foundations and principles that deserve to be discovered and explained on the basis of religious doctrines. Using descriptive-exploratory method, this paper seeks to study the principles of defense thought in Islam based on the Quranic teachings. Negation of domination, adhering to the duties, independence and self-sufficiency, maintaining unity and solidarity and peaceful coexistence are among the main important foundations of defense thought in Islam, and obeying the commander, recognition of the enemy, cutting off the roots of corruption, defense preparation and cross-border defense are among the main important principles of defense thought in Islam.
    Keywords: Islamic teachings, defense thought, Quranic documentation, foundations, principles}
  • قاسم شبان نیا، محمدحسن اسدی نسب
    «حقوق شهروندی» در هر مسلک و مرامی، مبتنی بر مجموعه ای از اصول است که بنیان های اصلی هریک از آن حقوق به شمار می روند. در اسلام نیز حقوق شهروندی مبتنی بر اصول بنیادینی است که شناخت آنها می تواند چارچوب دقیقی از آن به دست دهد. نگارندگان این نوشتار با روش توصیفی تحلیلی و با بهره گیری از منابع اسلامی، مهم ترین این اصول را استخراج کرده و منطق حاکم بر آن حقوق را نشان داده است. اصولی از قبیل اصل «حاکمیت مطلق الهی» ، «توجه به مصالح اخروی بر دنیوی و تقدم حق حیات معنوی» ، «کرامت انسانی» ، «عدالت» ، «تناسب رفتاری» ، «مصلحت» و «تلازم حق و تکلیف» ، تاثیری بنیادین بر ترسیم حقوق شهروندی دارند. دولت اسلامی موظف است در راستای چارچوب بندی حقوق شهروندی و عملی ساختن آنها در صحنه جامعه، تمام این اصول را لحاظ کند؛ زیرا لحاظ نکردن حتی یکی از این اصول حقوق شهروندی را به مخاطره خواهد انداخت.
    کلید واژگان: اصول, حقوق شهروندی, حاکمیت الهی, عدالت, تناسب رفتاری, مصلحت, تلازم حق و تکلیف, کرامت انسانی}
    Qasim Shabannya, Mohammad Hasan Asadinsab
    Citizenship rights in every platform are based on a set of principles, which are the main foundations of each of those rights. Civil Rights in Islam are based on fundamental principles, whose recognition can give us a precise framework. Using the descriptive-analytical method and referring Islamic resources, this paper extracts the most important of these principles, and then exposes its ruling logic. The foundations such as the principle of "the Absolute Divine Sovereignty", "preferring the otherworldly interests to the worldly one", "the priority of the spiritual life", "human dignity", "justice", "appropriating behavior", "expediency" and "correlation of right and duty" have a fundamental impact on the citizenship rights. The Islamic government is responsible to pay attention to these principles in the framework of framing the rights of citizenship and putting them into practice in society, because neglecting these principles would undermine civil rights.
    Keywords: principle, citizenship rights, Divine Sovereignty, justice, appropriating behavior, expediency, correlation of right, duty, human dignity}
  • مجید خاری آرانی*، اکبر رهنما، رسول برخوردار
    این پژوهش به بررسی فلسفه تربیتی کودکان استثنایی در زمینه مبانی، اصول و اهداف تربیت می پردازد. این تحقیقاز نوع نظری و روش آن تحلیلی اسنادی است و در این زمینه، گردآوری اطلاعات نیز از طریق مطالعاتکتابخانه ای انجام گرفته است. یافته های پژوهش دلالت دارد بر اینکه برای کودکان استثنایی، تعلیم و تربیت اهمیتویژه و جایگاه رفیعی در زندگانی دارد. بنابراین، مبانی تربیت کودکان استثنایی عبارت است از: کرامت انسان،برخورداری انسان ها از فطرت مشترک و خصوصیات متفاوت، مختار بودن انسان، عدالت به عنوان اساسی ترینارزش اجتماعی، و احسان متمم عدالت. اهداف تربیت عبارت است از: رسیدن به فلاح، خودشناسی، تکریم وپرورش روحیه احترام، کاهش آسیب رشد از طریق مداخله زودهنگام، و پرورش استعدادها. اصول تربیت هم عبارتاست از: اصل «پرورش شخصیت با اتکا به عزت نفس»، اصل «پرورش خلاقیت»، اصل «فعالیت» و اصل «ایثار».
    کلید واژگان: فلسفه تعلیم و تربیت, کودکان استثنایی, مبانی, اهداف, اصول}
    Majid Khari Arani*, Akbar Rahnama, Rasool Barkhordar
    This article expounds the philosophy of education of exceptional children regarding the foundations, objectives and principles of education. This theoretical analytic-documentary paper collects the research data through a library based-method. The findings show that; education plays an important role in the lives of reatrded children. The foundations of retarded children`s education includes: human`s dignity, the enjoyment of human beings by common sense and different features, human being`s independency, justice as the most fundamental social value, feeling a component of society. The objectives of education include: prosperity, knowing one self, complimenting the spirit of respect, reducing the growth damage by appropriate intervention and promoting talents. The principles of education include: the principle of ((training the characteristic by relying of self-esteem)), the principle of ((promoting creativity)), the principle of ((activity)) and the principle of ((self-denial)).
    Keywords: education philosophy, retarded children, foundations, objectives, principles}
  • افضل بلوکی*، محمدعلی مصلح نژاد
    شهید مطهری درباب اطلاق و نسبیت، اخلاق و صفات نفسانی را مطلق و رفتار را نسبی می داند. این نظریه، موجب بروز مناقشاتی مانند عدم مطابقت با نصوص دینی، نسبی گرایی و ایجاد بیگانگی میان صفات نفسانی و رفتار انسان شده است، هر چند که تا حدودی از نقدهای وارد بر دیدگاه مطلق گرایانی چون کانت و نسبی گرایانی چون بنتام در امان است، اما با پذیرش نظریه اعتباریات در حسن و قبح و ذکر ادله ای مبنی بر نسبیت حسن و قبح در برخی از موارد، و تصریح بر نسبیت افعال انسان، همچنان در مظان نسبی گرایی است. ایشان برای رهایی از این معضل، ملاک ارزیابی اخلاقی و معیار اطلاق و نسبیت را در مطابقت یا عدم مطابقت افعال انسان با «من علوی» و روح متعالی انسان می داند که به دلیل اشتراک در همه و همیشه، مطلق است. هدف از انجام این تحقیق، تحلیل و ارزیابی نظریه اطلاق اخلاق و نسبیت رفتار است تا در مواقع ضروری مانند زمان رویارویی با مسائل گوناگون اخلاق کاربردی مورد بهره برداری عملی قرار گیرد، و ضرورت آن، برقراری مطابقت میان نظر اندیشمندان و عمل است.
    کلید واژگان: اطلاق اخلاقی, نسبیت اخلاقی, اصول, وجدان, من علوی, شهید مطهری}
    Afzal Boluki*, Mohamadali Moslehnejad
    Shahid Motahhari views morality and mental qualities as absolute and behavior as relative. The view has led to some critiques including disagreement with religious clear texts, relativity and causing separation between human moral qualities and behavior. Though this theory to some extent is not opposed to some critiques against absolutists and relativists like Kant and Bentham, it still has been considered as something near to relativism; the reasons of such a judgment lies in motahhari`s agreement with the theory of i`tebariat in virtue and vice, hosn and qobh, and giving proofs on the relativity of virtue and vice in some cases as well as clear speaking of relativity of human actions. Intending to keep the theory against the critiques, he has known the norm of moral assessment and the norm of absolutism and relativism originated from human actions` correspondence with human transcendent I that for its being common in all human being would be absolute. The purpose and necessity of the subject consist in assessing the theory to be used for solving the problems of applied ethics and establishing correspondence between theories and actions.
    Keywords: Absolution, Relativity, Consciousness, Transcendent I, Shahid Motahhari}
  • حبیب کارکن بیرق *، طوبی کرمانی
    شیعه در طول تاریخ حیات خود، به اخذ اصول خویش از معتزله، متهم شده است. در این مقاله، که به روش توصیفی- تحلیلی، تطبیقی و استنباطی نوشته شده است، با بیان ادله متعددی به رد اتهام مذکور پرداخته شده است. دلیل شیعه دانستن معتزله و بالعکس، با عنایت موردی به ابن ابی الحدید معتزلی، موضوع دیگر این نوشتار است. یافته های این پژوهش نشان می دهد که چهار عامل مشابهت شیعه و معتزله در برخی اصول، تلمذ زید بن علی نزد واصل بن عطا، این که معتزله خود را شیعه دانسته اند، و تقیه شیعه موجب شده است تا برخی شیعه را همان معتزله بدانند. پس از اثبات مغایرت کلام شیعه و معتزله، با استناد به اقوال امیرالمومنین(ع) در مسائلی هم چون عدل، اختیار، عدم رویت خداوند، نفی تشبیه و مستقلات عقلیه -که میان شیعه و معتزله مشترک است -تقدم کلام شیعه بر معتزله به اثبات رسیده است؛ زیرارئیس معتزله، واصل بن عطا سال ها پس از شهادت ایشان متولد شده است.
    کلید واژگان: شیعه, معتزله, کلام, اصول, امیرالمومنین(ع)}
    Habib Karkon Beiragh *, Tuba Kermani
    Shiite's historically tumultuous life has always been exposed to numerous charges. One of these charges is the claim that the Shiites have received their creed from the Mutazilites. Despite the antiquity of the charge and the fact that Shia scholars have tried to answer it, the charge is still in force. The present study seeks to review the historical roots of such allegations and tries to investigate their causes by referring to some old and modern sources. It also attempts to reply the charges by indicating the distinctions between the Shiite and Mutazilite theological systems and as a result the primacy of Shiite theology over the Mutazilite will be proved. To reject the claim saying the Shiites have obtained their creeds from the Mutazilites, we have mentioned numerous proofs, the titles of which are as follow:A) The refutations offered by the Shiites against the MutazilitesB) The rebukes of the Mutazilites by Shiite Imams and scholarsC) The debates of Shiite Imams and scholars with the MutazilitesD) The conversion of some Mutazilites to the Shiism E) Shiism has been charged with "Rafḍ" by the Mutzilites.F) The difference between Shiite and Mutazilite political position.G) The Shiite belief in infallible Imam, despite the Mutzilites. H) The fundamental differences of Shiite and Mutazilite beliefs.In this research, to answer the question: "why the Shiites are called Mutazilite by some?" four different reasons have been offered which are as follow:A) Shiite and Mutazilite common views in some principles such as the idea of freewill, and rational good and evil.B) Studentship of Zaid bin Ali with Vasil bin 'AtaC) The Mutazilites calling themselves as the ShiiteD) The practice of Taqiyyeh by some Shiite scholarsBased on what was mentioned above, the differentiation of Shiite and Mutazilite theologies are proved. To prove the primacy of Shiite theology over that of Mutazilite, it is sufficient to refer to some of the remarks of Imam Ali (A). This is because at the time of Imam Ali's martyrdom, Vasil bin 'Ata had not been born yet. By referring to Imam Ali's remarks on justice, man's freewill, impossibility of seeing God in this world and the Hereafter, negation of similarity, and independent intellectual verdicts, which are regarded as similar beliefs in Shiite and Mutazilite theology, it is proved that the Shiites have obtained their theological teachings from their Imams and not from the Mutazilites or anyone else
    Keywords: The Shiites, the Mutailites, Theology, Principles, Imam Ali}
  • حسن نجفی*، رضا وفایی، رضا جعفری هرندی
    آموزه های اسلامی به تربیت فرهنگی انسان ها به عنوان وجهی از ملزومات تحقق انسان کامل، اهمیت ویژه ای قایل هستند و در این زمینه بالاترین مسئولیت را متوجه نهاد تعلیم و تربیت می دانند که یکی از مهم ترین کانون های احیای ویژگی ها و قابلیت های فردی بوده و در به فعلیت درآوردن شخصیت، استعداد فطری و شکل دهی رفتار آنان نقش بسزایی دارند. هدف پژوهش حاضر شناسایی و بررسی تعدادی از اصول تربیت فرهنگی است که در آیات قرآن کریم و آموزه های معصومان علیهم السلام مشهود بوده است. روش انجام پژوهش توصیفی تحلیلی بوده و به منظور گردآوری داده های لازم برای دستیابی به اهداف پژوهش، متون موجود و مرتبط با موضوع پژوهش با استفاده از فرم های فیش برداری از منابع گردآوری و با شیوه کیفی مورد تحلیل قرار گرفته است. یافته ها حاکی از آن هستند که دین اسلام با دارا بودن جهان بینی ویژه ای، به دنبال ارائه اصول، آداب و دستورالعمل های زیست فرهنگی توام با معنویت است.
    کلید واژگان: تربیت فرهنگی, اصول, قرآن کریم, روایات اهل بیت علیهم السلام}
    Hassan Najafi*, Reza Vafaii, Reza Jafari Harandi
    Islamic doctrines stress the importance of providing man with cultural education and consider it among the prerequisites for man’s perfection, and the greatest responsibility in this respect lies with the education institution, which is one of the main centers of reviving individual characteristics and capabilities and which has an effective role in developing individuals’ personality and potentiality and shaping their behavior. This research seeks to recognize and investigate some of the principles of cultural education which are detected in Qur’nic verses and the teachings of the Infallible Imams (pbut). The research uses a descriptive-analysis method, and, in order to gather the data required for achieving the research purposes, the available texts related to the research were collected by using note-taking forms and analyzed qualitatively. The findings show that religion seeks through a special worldview to offer spiritually-orientated principles, manners and bio-cultural instructions.
    Keywords: cultural education, principles, the Holy Quran, the narrations of the Holy Prophet's household (pbut)}
  • احمد مسایلی*، احمد عابدی ارانی
    ابن عربی، معروف به شیخ اکبر، چهره ی برجسته ی عرفان اسلامی در زمینه های تفسیری و تاویلی دارای آرای ویژه ای است که بررسی و شناخت این آرای منوط به درک صحیح نظریه ی تفسیر او است. نظریه ی تفسیر او در صدد بیان مبانی، اصول و روش تفسیری او است. این نظریه در دو محور تفسیر و تاویل، دارای مبانی و اصولی ویژه است. این تحقیق در صدد بیان و بررسی هریک از مبانی و اصول حاکم بر تفسیر و تاویل از دیدگاه ابن عربی است. دیدگاه های او در دو محور تفسیر و تاویل، دارای ضوابط خاص خویش است، نظریه ی تفسیر او در راستای تبیین ضابطه مند بودن تفسیر و تاویل از دیدگاه ابن عربی است.
    کلید واژگان: نظریه ی تفسیر, ابن عربی, تاویل, مبانی, اصول}
    Ahmad Masaeli*, Ahmad Abedi Arani
    Ibn Arabi, known as "al-Shayk al- Akbar" (the Greatest Master), is an outstanding figure in Islamic mysticism who has especial views on the Quran interpretation and hermeneutics. His views on interpretation (tafsir) and esoteric commentary (tavil) of the Quran is based on fundamentals and a methodology which are characteristic of his sufi thought. In this paper we aim to distinguish his rules on both tafsir and tavil of the Quran. In this relation we give a perspective of his hermeneutic theory.
    Keywords: Ibn Arabi, Quran, hermeneutics, interpretation}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال