به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « تقلیل گرایی » در نشریات گروه « فلسفه و کلام »

تکرار جستجوی کلیدواژه «تقلیل گرایی» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • علی الله بداشتی *، امیر عبدالهی خلج

    از گذشته میان فیلسوفان و متکلمان در خصوص زوایای مختلف اراده الهی بحث عمیقی جریان داشته است. این مقاله در صدد است ابتدا گزارش و ارزیابی دقیقی از نظریات علامه طباطبایی ارائه دهد و سپس در مقایسه با آرای حکیمان شاخص حکمت متعالیه، به اختلاف آرای آنها در تفسیر اراده الهی پرداخته، صورت‎بندی جدیدی از این تفسیر را بر مبنای نظریه آنها که چه اندازه صفت اراده الهی را ذاتی یا فعلی می‎دانند، بر اساس رویکرد تقلیل گرایانه ارائه خواهد داد. مطابق با روش پژوهشی هر یک از فلاسفه، علامه طباطبایی که اراده باری را در قالب افعال الهی قابل بحث دانسته و حمل آن بر ذات را به گونه‎ای که مفهومی مستقل در نظر گرفته شود، دشوار می‎داند، در چارچوب ضد تقلیل‎گرایی به حساب می آوریم. از طرفی امام خمینی را که اراده الهی را از صفات ذات دانسته و آن را در همه مراتب هستی ثابت و از صفات کمالیه می داند، تقلیل‎گرای حداقلی و ملاصدرا را که اراده ذاتی را به سایر صفات ذاتی نظیر علم، حب یا رضا ارجاع داده، تقلیل‎گرای حداکثری صورت بندی می کنیم.

    کلید واژگان: اراده فعلی, اراده ذاتی, علم الهی, تقلیل‎گرایی, علامه طباطبایی}
    Ali Allahbedashti *, Amir Abdollahi Khalaj

    In the past, there has been a deep discussion among philosophers and theologians regarding the different aspects of the Divine will. This paper aims to first provide a detailed report and evaluation of Allameh Tabataba'i's theories, and then, in comparison with the ideas of eminent thinkers of transcendental theosophy, a new formulation of this interpretation will be presented based on the reductionist approach, how much they consider the attribute of the Divine will to be essential or action. According to the research method of each of the philosophers, Allameh Tabataba'i, considers God’s will to be debatable in the form of Divine actions and considers it difficult to carry it on the Essence in such a way that it is considered an independent concept, we will consider in the framework of anti-reductionism. We consider On the other hand, Imam Khomeini, who considers the Divine will to be one of the attributes of Essence and considers it to be constant in all levels of existence and one of the attributes of perfection, a minimalist reductionist, and Mulla Sadra, who refers the essential Will to other Essential attributes such as knowledge, love, or pleasure, we formulate maximal reductionist.

    Keywords: Action Will, Essential Will, Divine Knowledge, Reductionism, Allameh Tabataba'i}
  • بهروز محمدی منفرد*

    هدف پژوهش حاضر کمک به سامان دهی اندیشه فرااخلاقی ابن سینا است تا بستری برای ملاحظه نظامی اخلاقی، مبتنی بر آرای بن سینا فراهم آید. مسیله اصلی این است که رویکرد کلی ابن سینا درباره وجود اوصاف و گزاره های اخلاقی چیست. نگارنده در پاسخ به این سوال می کوشد سه مدل تقلیل گرایی را براساس آرای ابن سینا صورت بندی کند. این مدل های تقلیل گرایی می توانند در سطوح نگرش متعارف، نگرش حکیمانه و همچنین نگرش عرفانی و توحیدی ابن سینا نسبت به حقایق اخلاقی صورت بندی شوند؛ به نحوی که وعی انسجام بین آن ها وجود داشته باشد. در آغاز دیدگاه ابن سینا در بخش مواد منطق بررسی، و رویکرد برساخت گرایانه او که معطوف به شهرت و توافق عقلا است، در سطحی متعارف، مدلی از تقلیل گرایی معرفی می شود. سپس نگرش ابن سینا برمبنای علم النفس فلسفی و حقیقت سعادت نفس انسانی ملاحظه، و در آنجا نیز براساس آرای ابن سینا نوعی تقلیل گرایی اخلاقی معرفی می شود. سرانجام با توجه به نگرش عرفانی و توحیدی ابن سینا، مدلی دیگر از تقلیل گرایی تقریر می شود. حاصل پژوهش این است که نمی توان برمبنای مباحث ابن سینا در حوزه وجودشناسی، واقع گرایی واقعی بود؛ زیرا براین اساس حقیقتی مستقل برای اوصاف اخلاقی وجود ندارد.

    کلید واژگان: ابن سینا, اعتبارگرایی اخلاقی, تقلیل گرایی, واقع گرایی اخلاقی}
    behrouz muhammadimunfared*

    The aim of the present study is to organize Avicenna’s meta-ethical thought, providing a foundation for understanding the ethical system derived from his opinions. The primary focus is on determining Avicenna's overarching approach to the existence of moral attributes and propositions. In response to this inquiry, the author seeks to articulate three models of reductionism rooted in Avicenna's perspectives. These reductionist models could be crafted at the levels of conventional attitude, philosophical attitude, as well as Avicenna's mystical and monotheistic stance towards moral truths, so that it could be possible to establish coherence among them. This article begins by examining Avicenna’s viewpoint in accordance with his logical principles, introducing his constructivist approach – aimed at fame and intellectual agreement – as a model of reductionism at a conventional level. Subsequently, Avicenna's attitude is explored through the philosophical science of the soul and the truth of the happiness of the human soul, leading to the introduction of a form of moral reductionism based on Avicenna's philosophical opinions. Finally, attention is given to his mystical and monotheistic perspective, presenting yet another model of reductionism. The research concludes that, based on Avicenna's discussions in the field of ontology, it is not feasible to adopt a true realist position, as there is no independent truth for moral attributes.

    Keywords: Avicenna, moral credibility, moral realism, reductionism}
  • روزبه زارع

    علم جدید نقش منحصر بفرد و غیر قابل انکاری در شکل گیری تمدن جدید دارد. موفقیت این حوزه معرفتی بشر در حل مسایل معرفتی دامنه موضوعات خود و دستاوردهای عملی آن در بهبود وضع زندگی بشر، به تدریج، منجر به شکل گیری آموزه ای گردید که به دنبال تعمیم مرزهای علم به سایر حوزه های معرفت یا زیست انسانی است. اصطلاحا به این آموزه «علم گرایی» می گویند. هدف این مقاله به دست دادن تصویری روشن از مدعای علم گرایی، انواع مختلف آن و نسبت آن با سایر مفاهیم مرتبط می باشد. بدین منظور، در ابتدا تاریخچه تکوین این ایده مرور شده و پس از آن انواع مختلف آن بیان شده است؛ بحث از انواع علم گرایی با تعیین وجه جامع آن پایان یافته است. در گام بعدی، مفاهیم اصلی مرتبط با این آموزه فهرست شده و وجه مشترک میان سه مفهوم اصلی مرتبط با علم گرایی بیان شده است و نهایتا مقاله با نسبت سنجی دو آموزه علم گرایی و طبیعی گرایی به پایان رسیده است.

    کلید واژگان: طبیعی گرایی, فیزیکی گرایی, مادی گرایی, تقلیل گرایی, مکانیکی گرایی}
    Roozbeh Zare*
    Introduction

    Modern science has a unique and undeniable role in the formation of a new western civilization. The success of this modern type of human inquiry in solving epistemological problems within the scope of its subject matter and its practical achievements in improving many aspects of human life gradually led to the formation of a doctrine that seeks to extend the boundaries of science and the scientific method to other fields of human knowledge or other aspects of human life. This doctrine is called "scientism".

    Method

    The purpose of this article is to introduce a clear picture or conceptual schema of the doctrine of scientism, distinguish its different types clearly and ultimately propose an integrated or comprehensive version of that doctrine. It is claimed that this task only could be done completely by showing the relation of scientism with other related concepts. These concepts together make a family resemblance through which the claim of scientism could be understood rightly. So some other doctrine like Naturalism, Physicalism, Materialism, Reductionism, and Mechanism is also described briefly and finally focused on the synthesis of epistemic scientism and methodological naturalism.

    Finding

    According to the close correlation between scientism and the modern notion of science, this paper begins with the history of the generation and development of the idea of scientism and traces it back to the 17th century when modern science was generated. Then different types of scientism are formulated and the discussion of the types of scientism was ended up with a comprehensive definition. Epistemic scientism is declared as the comprehensive notion of scientism which claims that any true knowledge or genuine explanation should be gained through the method of science. In the next step, the main concepts related to this doctrine are listed and the similarities between them are stated, finally, naturalism proposes as the most important and modified version of the idea lies behind all these related concepts. So naturalism is analyzed carefully and the two branches of naturalism (i.e. Methodological Naturalism and Ontological or Metaphysical Naturalism) are distinguished and discussed. It is claimed that the hardcore scientific method is restricted by methodological naturalism that states the neutrality of scientific explanation according to supernatural entities. Methodological Naturalism takes the role of the regulatory principle for the scientific method.

    Conclusion

    it is summed up that scientism leads to impermissible expansion of science and cannot also make a suitable justification for science itself. Naturalism also ends up with an incomplete explanation for natural phenomena. The synthesis of scientism and naturalism also implies atheism and cannot be compatible with the theistic worldview. Also, we should not equate modern science and empirical knowledge or sense data. Modern science is a modified system that is based on some philosophical premises like naturalism. These premises are given a priory and as a dogma that also challenges the position of empirical knowledge.

  • محمدمهدی حاتمی *

    وحدت یا عدم وحدت علم یکی از مسایل مهم فلسفی در قرن بیستم بوده است. یکی از مهم ترین پاسخ ها به مسئله وحدت علم از سوی تقلیل گرایان پیشنهاد شده است. مقاله پیش رو بر دو نمونه برجسته از چنین رویکردهایی متمرکز شده است. نمونه اول از جنبش فلسفی پوزیتیویسم منطقی و نمونه دوم از جنبش های فلسفی پساپوزیتیویستی انتخاب شده است. نشان داده ایم که تقلیل های علی الادعا موفق در علم، موجب پیدایش این ایده شده است که پاسخ مسئله وحدت علم از طریق تقلیل امکان پذیر است. سپس استدلال کرده ایم که رویکرد تقلیل گرا اساسا ناکارآمد، نابسنده و نادرست است. تقلیل گرایی ناکارآمد است زیرا به ساده سازی مفهومی و هستی شناختی کمک نمی کند. نابسنده است زیرا اولا تنوع هستی شناختی فعالیت های علمی اساسا متفاوت را پوشش نمی دهد، و ثانیا پاسخ مناسبی به نیاز تبیینی در خصوص چرایی بنیادی بودن یک لایه هستی شناختی و معرفت شناختی نسبت به سایر لایه ها را ارایه نمی دهد. تقلیل گرایی غلط است زیرا اولا با تاریخ تحول نظریه هایی علمی سازگار نیست؛ ثانیا رابطه بین شواهد و نظریه ها را به درستی توضیح نمی دهد؛ ثالثا طبق استدلال فودر از عهده مشکل تحقق پذیری چندگانه برنمی آید؛ رابعا طبق استدلال فایرابند اگر قیاس ناپذیری نظریه های علمی درست باشد آن گاه امکان هر نوع ارتباط از جمله ارتباط تقلیلی منتفی است. شکست تقلیل گرایی نشان می دهد مدل هایی از سنخ مدل های نیگل و اپنهایم-پاتنم پاسخ مناسبی برای مسئله وحدت علم فراهم نمی کنند. لذا پیشنهاد می شود که پاسخ مسئله وحدت علم از طریق رویکردی غیرتقلیل گرا، دنبال گردد..

    کلید واژگان: وحدت علم, تقلیل گرایی, فیزیکالیسم, نیگل, اپنهایم, پاتنم}
    Mohammad Mahdi Hatami *

    The unity or non-unity of science has been one of the most important philosophical issues in the twentieth century. One of the most important answers to the question of the unity of science has been suggested by reductionists. The present article focuses on two prominent examples of such approaches. The first example was taken from the philosophical movements of rational positivism and the second example was chosen from the post-positivist philosophical movements. We have shown that the supposedly successful reductions in science have given rise to the idea that the answer to the question of the unity of science is possible through reduction. We have then argued that the reductionist approach is fundamentally inefficient, inadequate, and incorrect. Reductionism is ineffective because it does not contribute to conceptual and ontological simplification. It is inadequate because, first, it does not cover the ontological diversity of fundamentally different scientific activities, and second, it does not provide an adequate answer to the explanatory need on why one ontological and epistemological layer is more fundamental than the other ones. Reductionism is wrong because, first, it is incompatible with the history of the evolution of scientific theories; second, it does not properly explain the relationship between evidences and theories. Third, according to Foder, it cannot solve the problem of multiple-realizability; fourth, according to Feyerabend, if the incomparability of scientific theories is correct, the possibility of any kind of communication, including deductive communication, is ruled out. The failure of reductionism shows that models like Nigel and Putnam-Oppenheim do not provide a suitable answer to the problem of the unity of science. Therefore, it is suggested that the answer to the problem of the unity of science be pursued through a non-reductionist approach.

    Keywords: Unity of science, reductionism, physicalism, Nigel, Oppenheim, Putnam}
  • نیما نریمانی *

    در این مقاله پس از تبیین محتوای نظریه تکامل از زمان داروین تا شکل گیری سنتز مدرن یا نیوداروینیسم به ابعاد و دلالت های فلسفی-الهیاتی آن پرداخته می شود. به طور ویژه خوانش نیوداروینیستی از تکامل برای بسیاری از نیوداروینیست ها بستری برای پیشبرد ایده طبیعت گرایی است، اما نکته اساسی در دفاع نیوداروینیست ها از طبیعت گرایی، تاکید ایشان بر تبعیت از شواهد تجربی برای شکل دهی هستی شناسی و جهان بینی خویش است. در ادامه رویکرد دوم به تکامل، یعنی طراحی هوشمند تبیین می شود که اگرچه عموما ایشان را با ضدیت با تکامل به معنای نیای مشترک معرفی می کنند، اما ایده محوری این جریان اصل نیاز به طراحی در فرآیند تکامل است و ایشان لزوما پیدایش موجودات از نیای مشترک را منکر نیستند. اما جریان غالب نیوداروینیستی به دلیل آنکه معتقد است جریان طراحی هوشمند از روش علمی تخطی کرده و پای عوامل فراطبیعی مانند خداوند را در بستر علم طرح می کند آن را غیر علمی دانسته و معتقد به حذف آن از فضای علمی است. رویکرد مهم دیگر به تکامل، جریان سومی است که در ادامه مقاله تبیین می شود. این جریان مخالف طراحی هوشمند است اما بر اساس شواهد زیست شناختی جدید نقدهای مهمی بر خوانش نیوداروینیستی از تکامل دارد. با این حال به نظر می رسد، جریان نیوداروینیسم با وجود ابتناء کامل این جریان بر شواهد تجربی به دلیل تعهد پیشینی به طبیعت گرایی با آن مخالت می کند.

    کلید واژگان: نئوداروینیسم, طبیعت گرایی, غایتمندی, تقلیل گرایی, تکامل پسا-داروینی, طراحی هوشمند}
    Nima Narimani

    In this article, after describing the content of the theory of Evolution from Darwin to the formation of modern synthesis or Neo-Darwinism, its theological implications are discussed. In particular, the Neo-Darwinian reading of Evolution is a ground for many Neo-Darwinists to advance the idea of naturalism. A critical aspect in the Neo-Darwinists defense of naturalism is their emphasis on following empirical evidence to shape their worldview. The second approach to Evolution is Intelligent Design. Although they are generally be presented as opposed to Evolution in the sense of a common ancestor, the central idea of this movement is the need for design in the process of Evolution, and they don't necessarily deny the Evolution from a common ancestor. Nevertheless, Neo-Darwinists often accuse the Intelligent Design movement of being unscientific and having religious motives. As a result, despite the scientific efforts of the Intelligent Design movement, there is no positive view of it in academia. But another interesting approach to Evolution is the third-way or post-Darwinian Evolution. It is opposed to intelligent design, but it has crucial criticisms of the Neo-Darwinian Evolution reading based on new biological evidence. But Neo-Darwinists confrontation with this evidence does not seem to be consistent with their claim to follow empirical evidence.

    Keywords: Neo-Darwinism, naturalism, reductionism, Teleology, Post-Darwinian Evolution, intelligent design}
  • محمود مژده خشکنودهانی*
    علی رغم همه ی تردیدهای وجودشناختی درباره ی علیت، هنوز یکی از مهم ترین ارکان هر نظریه ی فلسفی، مبحث علیت است که بایستی نظریه تکلیف خود را با آن روشن کند. فلسفه ی زیست شناسی به مثابه ی حیطه ای از معرفت فلسفی کاربردهای متنوعی از این لفظ اختیار کرده است: موافقین و مخالفین تز تقلیل گرایی از علیت پایین به بالا (صعودی) و بالا به پایین (نزولی) سخن می گویند، حال آنکه موافقین و مخالفین تلفیق تکاملی گسترش یافته از علیت متقابل صحبت می کنند. افرادی همچون لالند و همکارانش ایده ی علل دور و نزدیک میر را نقد می کنند و دانشمندی چون نوبل بر مبنای تمثیلی در فیزیک، از علیت در نسبیت زیستی سخن می گوید. در این میان کسان دیگری چون اکاشا و وودوارد به دمکراسی علی توجه دارند حال آنکه برخی به دلایلی چون پدیده ی نوخاستگی وجود روابط علی و معلولی را در عرصه ی تبیین کنش ها و تعاملات زیستی، انکار می کنند. در فلسفه ی علم نظریه هایی در باب ویژگی های عنصر c علیت وجود دارد که با معیار قراردادن آنها می توان به درک بهتری از کاربرد این لفظ رسید و به مدلی برای کاهش اختلاف نظرها فکر کرد.
    کلید واژگان: علیت, تلفیق گسترش یافته, تقلیل گرایی, علل دور و نزدیک, مدل علی}
    Mahmoud Mozhdeh Khoshknodahani *
    Despite all the ontological doubts about causality, one of the most important pillars of any philosophical theory is the issue of causality, with which it must clarify its task theory. Philosophy of biology as a field of philosophical knowledge has taken various uses of the term: proponents and opponents of the reductionist thesis speak of bottom-up (upward) and top-down (downward) causation, while proponents and opponents of extended evolutionary synthesis talk about reciprocal causation. People like Laland and his colleagues criticize the idea of Mayr including Proximate and Ultimate causation. scientist like Nobel speaks of causality in biological relativity based on an analogy in physics. Some scientists such as Okasha and Woodward, pay attention to causal democracy, while others deny the existence of causal relationships in the field of explaining biological actions and interactions for reasons such as the phenomenon of emergence. In the philosophy of science, there are theories about the properties of the element c causality, which can be used as a criterion to better understand the use of this word and provide a model to reduce disagreements.
    Keywords: Causation, extended evolutionary synthesis, reductionism, Proximate, Ultimate causation, Causal model}
  • محمد مهدی حاتمی، رضا صادقی*
    این مقاله به بررسی و ارزیابی مدل های وحدت علم قرن بیستم اختصاص دارد. به این منظور مدل های وحدت علم را به دو دسته تقسیم و آنها را به طور جداگانه بررسی خواهیم کرد. نخستین دسته، مدل هایی هستند که با تکیه برفیزیکالیسم از تقلیل گرایییاحذف گرایی دفاع می کنند.دومین دسته، مدل هایی اند کهبا تکیه بر روش شناسی به دنبال تضمینی برای وحدت علم هستند.در ارزیابیگروه نخست با تکیه بر کارهای تامس نیگل و ویلیام جیمز استدلال خواهد شد که این مدل ها به دلیل عدم انطباق با تکثر حوزه های هستی شناختی فعالیت علمیناکافی اند. تنوع روش های پژوهش علمی و کارکرد متفاوت ارزش های ترجیح یک نظریه در سیاق های مختلف نیزادعای وحدت علم در مدل های گروه دوم را تضعیف می کند.با این همهبرای پرهیز از نتایج زیانبار ادعای قیاس ناپذیری،با تکیه بر کل گرایی می توان از امکان طرح الگویی از وحدت علمدفاعکردکهامکان همکاری مشترکبین رشته ایرا فراهم کرده و همزمان هر گونه تلاش برای تقلیل گرایی یا نادیده گرفتن تکثر روش ها را نفی می کند.
    کلید واژگان: وحدت علم, فیزیکالیسم, تقلیل گرایی, حذف گرایی, زمینه گرایی, کثرت گرایی, همکاری بین رشته ای}
    Mohammad Mehdi Hatami, Reza Sadeqi *
    This article investigates and evaluates models of the unity of science in 20th century. In general, the models of unity of science could be divided into two parts and investigated separately. The first group are models which defend reductionism and eliminativism by relying on physicalism. The second group are the ones that by relying on methodology try to guarantee the unity of science. In evaluating the first group on the works of Thomas Nagle and William James it is argued that these models not adjusted to different ontological fields. The various methods of scientific research and different function of the values of preferring a theory in different contexts of comparison also undermine the claim of scientific unity in the second group models. Anyway, for avoiding the harmful result of the being incommensurable, relying on holism the possibility of giving a model of the unity of science could be defended which has provided possibility of interdisciplinary cooperation and defies any attempt for reductionism or ignorance of the plurality of methods.
    Keywords: unity of science, physicalism, reductionism, eliminativism, Contextualism, Pluralism, interdisciplinary cooperation}
  • فتحیه فتاحی زاده، فرشته معتمد لنگرودی*
    هدف

    تکنیک روش تحلیل محتوا از جمله مطالعات میان رشته ای علوم قرآن و حدیث در دوره اخیر است که از حوزه علوم اجتماعی به عرصه مطالعات قرآنی- حدیثی راه یافته و با هدف ارائه چارچوب منسجم و مدل منطقی در مطالعات با شیوه تحلیلی- ساختاری، متون دینی را پردازش می کند. این مقاله در سه بخش اصلی به معرفی، مبانی و کارکردهای روش تحلیل محتوا در مطالعات متون دینی به عنوان یکی از ظرفیتهای مطالعات میان رشته ای علوم قرآن و حدیث پرداخته است.

    روش

    این مقاله با بهره گیری از روش توصیفی- تحلیلی، ظرفیتها و کارکردهای روش تحلیل محتوا را در مطالعات علوم قران و حدیث بررسی کرده است.

    یافته ها و نتیجه گیری

    مهم ترین یافته های این مطالعه از رهگذر استخراج مبانی مطالعات میان رشته ای تحلیل محتوا این است که روش تحلیل محتوا از دو مبنای خاص روش شناختی و معرفت شناختی برخوردار است. کثرت گرایی و ترکیب همگرایانه از مهم ترین مبانی روش شناختی روش تحلیل محتواست. همچنین پرهیز از یکسونگری در قبال پدیده ها و متون، از جمله مبانی معرفت شناختی مطالعات میان رشته ای تحلیل محتواست. کاربست این روش در متون دینی دارای کارکردهای متنوعی از جمله تنقیح مطالب، پایایی، تقلیل گرایی، نگرش چند سطحی، لایه شناسی متون، مقایسه متون مشترک و از همه مهم تر، تخریج مدل منطقی است که از طریق این کارکردها می توان مطالعات میان رشته ای در علوم قرآن و حدیث را توسعه و تعمیم بخشید.

    کلید واژگان: تحویل نگری, کثرت گرایی, تحلیل محتوا, انسجام, تقلیل گرایی, مدل سازی}
    Objectives

    The technique of content analysis methodology is considered as an interdisciplinary study of Quranic and Hadith sciences in the recent period, which has come from the field of social sciences in the field of Quranic-etymological studies. In order to provide a coherent framework and logical model in studies with analytic- The structure of religious texts is being processed. This paper, in three main sections, introduces the foundations and functions of the content analysis method in religious texts studies as one of the interdisciplinary capacities of Quran and Hadith sciences. 

    Method

    This paper, using descriptive-analytical method, studies the capacities and carers of the method of content analysis in the studies of Quranic and hadith sciences.  Results and

    Conclusion

    The most important findings of this study, through the extraction of the foundations of interdisciplinary study of content analysis, are that content analysis method has two specific methodological and epistemological bases. The pluralism and the convergent combination of the most important methodological foundations of the content analysis method, as well as the avoidance of one-way relation to phenomena and texts, are the epistemological foundations of interdisciplinary content analysis. The application of this method in religious texts has a variety of functions, including compilation, reliability, reducibility, multilevel attitude, laminarogy of texts, and comparison of common texts and, most importantly, the degradation of the logical model through which interdisciplinary studies in science The Quran and hadith have been developed and generalized.

    Keywords: delivery, pluralism, content analysis, cohesion, reductionism, modeling}
  • حسن رضایی هفتادر*، صفر نصیریان
    فطرت یکی از مباحث مهم انسان شناختی است که اندیشمندان از دیرباز بر آن تاکید داشته اند. البته همه آنها به یکسان درباره فطرت انسان نمی اندیشیدند. برخی از آنها دیدگاه هایی را مطرح کرده اند که فطرت انسان در آنها ابعاد محدودتری دارد. تحت تاثیر این دیدگاه ها امروزه ابعاد فطرت انسان به حوزه ادراکات بدیهی، وجدانیات، قوای نفسانی و حتی غرایز کاهش یافته است. کاهش فطرت به ادراکات بدیهی، فطرت اولیه انسان را در برابر فطرت ثانویه انکار می کند. تفسیر فطرت به وجدانیات، ابعاد فطرت را از قسم پیشین نیز بیشتر تقلیل می دهد. بر این اساس، حتی ادراکات بدیهی جزء ابعاد فطرت نیست. دو تفسیر اخیر از فطرت نیز آن را به حوزه قوای نفسانی یا غرایز انسان محدود می کند. گونه اول منکر هر نوع ادراک بالفعل فطری حتی بعد از تولد انسان است و از این منظر همه ادراکات انسان، اکتسابی محسوب می شود. گونه دوم نیز تحت تاثیر نظریه تکامل، فطرت را به قوای غریزی از نوع حیاتی یا شهوانی محدود می کند. اما بر اساس بینش دینی هیچ یک از این دیدگاه ها تصویر درستی از فطرت ترسیم نکرده اند؛ زیرا از این منظر فطرت انسان ابعاد مختلفی دارد و فطرت اولیه، ادراکات بدیهی و قوای فطری (در ابعاد مختلفش)، همگی از ابعاد فطرت انسان به شمار می آید.
    کلید واژگان: فطرت انسان, تقلیل گرایی, فطرت اولیه, ادراکات بدیهی, قوای نفسانی, غرایز}
    Hasan Rezaee Haftadur *, Safar Nasirian
    Human innate disposition has been among fundamental issues in anthropology which has attracted thinkers in the long run of the history. Some of these thinkers have held positions in which human innate disposition suffers more limited boundaries. Affected by these positions, nowadays the boundaries of human innate disposition are reduced into the arena of axiomatic perceptions, intuitive cognition, soul faculties and instincts. Reducing human innate disposition into axiomatic perceptions rejects human original innate disposition in contrast with human secondary innate disposition.  Besides, reducing innate disposition into intuitive cognition reduces boundaries of disposition even more than its previous type. Accordingly, even axiomatic perceptions are beyond the boundaries of innate disposition. These two recent interpretations of human innate disposition, yet, reduce the disposition into human instincts and faculties of soul. The first interpretation rejects every kinds of innate actual perception even after the birth and therefore, it is believed that all human perceptions are acquired. The second interpretation, however, touched by the theory of evolution, reduces innate disposition into instincts, either carnal or vital. According to religious thought none of these stances have given an accurate representation of innate disposition. In religious view Man possess different dimensions of innate disposition. In this sense, original disposition, axiomatic disposition and innate faculties are different dimension of human innate disposition (Fitra).
    Keywords: Human Innate Disposition, Reductionism, Original Disposition, Axiomatic Perceptions, Instincts}
  • محمد مهدی حاتمی، رضا صادقی *

    ماتریالیسم حذف گرا تبیین رفتار بر اساس حالت های ذهنی را نمی پذیرد و تاکید دارد که رفتار انسانی را صرفا باید بر اساس رویدادهای عصبی تبیین کرد. طرفداران این دیدگاه برای کنار گذاشتن باور به حالت های ذهنی، آن را دیدگاهی عرفی می نامند که در برابر علم عصب شناسی قرار دارد. مقاله پیش رو با تحلیل مبانی معرفتی ماتریالیسم حذف گرا نشان می دهد که این دیدگاه نوعی انحصارگرایی وجودشناختی است که در تبیین سرشت ذهن، ناتوان است. همچنین استدلال خواهد شد که با انکار وجود حالت های ذهنی نه تنها جایی برای روان شناسی به عنوان یک حوزه معرفت بخش علمی و کاربردی باقی نمی ماند، بلکه جایی برای مفاهیم محوری علوم اجتماعی نیز نمی ماند. روان شناسی علمی با فرض وجود اشخاص در زیست جهانی اجتماعی پیش می رود و این فرض که اساس تشکیل روان شناسی علمی است نمی تواند فیزیکالیستی تعبیر شود. ادعای ایجابی مقاله این است که صرفا با تعامل دو علم روان شناسی و عصب شناسی است که امکان فهم دقیق هویت انسان فراهم می شود. باور به حالت های ذهنی غیرمادی هیچ منافاتی با علم عصب شناسی یا سایر علوم تجربی ندارد و تعریف انسان بر اساس نفس مجرد، مبنای وجودشناختی بی بدیل و منسجمی برای دفاع از روان شناسی علمی است.

    کلید واژگان: ماتریالییسم هدف گرا, فیزیکالیسم, دوگانه انگاری, تقلیل گرایی, قیاس ناپذیری, نفس غیرمادی}
    Mohammad Mehdi Hatami, Reza Sadeqi

    The eliminative materialism does not accept behavior explanation based on mental states and puts emphasis that human behavior should be explained just based nervous events. The supporter of this view, for the rejection of belief in mental states, call folk view which is against neuroscience. The following article, through the analysis of the epistemological basics of eliminative materialism, shown that this view is somehow an unreasonable monopoly of ontology. It will also be arguing that with defying the existence of mental state, not only there will be no space for psychology as a scientific and practical section, there is also no place for the key concepts of social sciences. Scientific psychology goes forward with assuming the existence of individuals in the social world of life and assumption which is the formation of psychology is scientific cannot interpreted in a physicalist way.Theaffirmative claim of this article is the fact that human nature can be understood deeply just through the interaction of psychology and neuroscience. Belief in immaterial mental states is not against neuroscience or other experiments sciences and definition based onimmaterial soul is an unmatchedand coherent ontological basis to defend scientific psychology.

    Keywords: Eliminative materialism, Dualism, Reductionism, incommensurability, immaterial soul}
  • بیژن عبدالکریمی*
    این مقاله به نزاع میان اگزیستانسیالیسم1 و فیزیکالیسم بر سر اصالت یا عدم اصالت «تفکر و آزادی انسان» و به تعبیری امکان یا عدم امکان تقلیل و تاویل نحوه تفکر، کنش ها، انتخاب ها و تصمیمات آدمی بر اساس شرایط و امور فیزیکی، بیولوژیک، مغزی و نورولوژیک پرداخته است. به بیان ساده تر، نحوه تفکری که از آن، به اعتبارهایی متفاوت و در قرون هفده تا بیست، به تعابیر گوناگونی چون طبیعت گرایی (ناتورالیسم)، ماده گرایی (ماتریالیسم) و قول به اصالت امر فیزیکی (فیزیکالیسم) یاد می شود، می کوشد بر اساس روشی تقلیل گرایانه (Reductionist) حقیقت وجودی انسان و آن بارقه ای را که نحوه هستی خاص آدمی است و در زبان اسطوره ای افلاطون از آن به «روح»، در زبان و ادب فارسی «جان»، در زبان کانت «قوه خیال استعلایی»، در زبان کی یرکه گور و اگزیستانسیالیسم «اگزیستانس»، و در زبان هایدگر «دازاین» تعبیر می گردد، به منزله محصول و معلول امور مادی، طبیعی یا فیزیکی تلقی کرده، قدرت تفکر و توانایی انتخاب یا آزادی آدمی را نه به عنوان اموری اصیل -یعنی تقلیل ناپذیر (Irreducible)- بلکه نتیجه فرعی امور طبیعی، فیزیکی و فرآیندهای بیولوژیک بنمایاند. این مقاله مدعی است که در چالش میان فیزیکالیسم و تقلیل گرایی از یکسو با اگزیستانسیالیسم و معتقدان به وجود اگزیستانس یا دازاین از سوی دیگر، چالش گاه اصلی و محل نزاع غالبا به خوبی تعیین نگشته، لذا بحث در خصوص این چالش نظری در مسیر مناسبی سیر نکرده است. نگارنده، علاوه بر کوشش به منظور نشان دادن دقیق محل نزاع مذکور، در صدد است تا اصلی ترین مبانی فیزیکالیسم را مورد تردیدهای جدی قرار دهد.
    کلید واژگان: فیزیکالیسم, اگزیستانسیالیسم, تقلیل گرایی, امر فیزیکی, اگزیستانس}
    Bijan Abdolkarimi *
    This article is about the dispute between existentialism and physicalism concerning the in/authenticity of the human being's thought and freedom. It deals with the impossibility of reducing human thought, practice, choice, and decision to their physical, biological, brain-based or neurological aspects. In other words, the way of thinking which can be called naturalism, materialism, or physicalism based on different criteria (from seventeenth-century until twentieth century) tries to interpret human existence (“soul” in the mythological language of Plato, “transcendental imagination” in Kant’s philosophy, “existence” in Kierkegaard’s thought and existentialism and “Dasein” in Heidegger’s view) as a product of physical, natural or material processes and does not regard human freedom of choice as authentic (or irreducible) but as a secondary product of biological natural phenomena. This article claims that the main matter of the dispute is not specifically determined in the debate between physicalism or reductionism on the one hand and the philosophers believing in existence or Dasein on the other hand. This vagueness has caused the discussion about the theoretical challenge not to undergo a smooth path. In order to make clear the exact parameters of the central matter of dispute, I try to challenge the fundamentals of physicalism.
    Keywords: physicalism, Existentialism, human existence, freedom, free will, Thinking}
  • محدثه آهی *، رضا گندمی
    نظر به اینکه نسبی گرایی اخلاقی ریشه در نسبیت معرفت دارد، پرداختن به مبانی معرفتی آن ضرورت دارد. در این نوشتار سه مبنای عقل گرایی، فردگرایی و تقلیل گرایی بررسی خواهد شد. از آنجا که نسبی گرایی شاید در سطح اخلاق دینی نیز مطرح شود، با قید اخلاق سکولار امکان اول از بحث خارج می شود. از میان مبانی نسبی گرایی، عقل گرایی حداقلی بر آن است که محرک اخلاقی انسان عقل نیست، بلکه احساس است. عقل صرفا ابزاری محاسبه گر و در خدمت میل خواهد بود، در این مبنا، با کمرنگ شدن عقلانیت، اعتبار تمامی دیدگاه های اخلاقی از بین می رود. بر اساس فردگرایی همه انسان ها به نحو برابر و آزادانه حق زندگی و تعیین ارزش های اخلاقی خود را دارند. در این مبنا «دیگری» در حاشیه قرار می گیرد. عدم آگاهی از تمامی امیال فردی و نبود راهکار به هنگام بروز تعارض از نقص های این مبناست. تقلیل گرایی به عنوان مبنای دیگر، با نفی خیر اعلی یا حقیقت اخلاقی، نگاه تک بعدی به انسان دارد و اخلاق را به امری ذهنی و در جهت رفع نیازهای زیستی انسان فرومی کاهد. این مبنا، با نادیده گرفتن جنبه روحانی انسان، حقیقت اخلاقی را توهم می داند، در حالی که با تک بعدی نگری هم اصالت تقلیل گرایی را به عنوان یک دیدگاه معتبر زیر سوال می برد و هم با نفی ارزش برتر اخلاقی، ارزش های فرعی و زیستی انسان را نیز از او می گیرد.
    کلیدواژه ها
    تقلیل گرایی؛ عقل گرایی حداقلی؛ فردگرایی؛ نسبی گرایی
    کلید واژگان: تقلیل گرایی, عقل گرایی حداقلی, فردگرایی, نسبی گرایی}
    Mohadese Ahi *, Reza Gandomi
    Given that moral relativism is rooted in the relativity of episteme, it is necessary to address its epistemic foundations. In this paper, three bases of rationalism, individualism, and reductionism will be examined. Since relativism may also be raised at the level of religious ethics, secular ethics will remove the first possibility out of discussion. Among the foundations of relativism, minimalistic rationalism is that the moral stimulus of human is not intellect, rather is emotion. The reason simply is a prudent instrumental under desire. Here, the rationality disappears and the authority of all moral theories destroys. . In individualism, all humans are equal and have rights to be free to determine ethical values. In this case, "other" isn’t important at all. Non awareness of all personal desires, the absence of solution as behavioral contradictions occurs is due to this base fault. Reductionism as another foundation regards the human in one aspect and reduces the morality to subjective things and it serves ethics just toward the biological needs. Not only this base destroys authority itself, also it denies the lower values and needs by negation of higher values
    Keywords: Relativism, Minimum Rationalism, Individualism, Reductionism}
  • نیما نریمانی
    نوخاسته گرایی عموما به منزله راهکاری در عرصه تبیین پدیدارهای طبیعی در برابر چالش های تقلیل گرایی فیزیکی طرح می گردد. به طور خاص اهمیت این راهکار در حوزه فلسفه ذهن و ماهیت نفس و رابطه آن با بدن در برابر چالش های نگاه تقلیل گرایانه و فیزیکالیستی به ذهن است که مفری برای عبور از اشکالات وارد شده به فیزیکالسیم تقلیل گرا است. آنچه این رویکرد نو را نسبت به فلسفه اسلامی و خصوصا فلسفه صدرایی با اهمیت می سازد از دو جهت است؛ جهت نخست، اشتراک این دو در نقد تقلیل گرایی فیزیکالیستی و عدم تقلیل کامل ذهن به بدن است و جهت دوم رویکرد یگانه انگار هردو نسبت به واقعیت عالم و مخالفت با دوگانه انگاری متافیزیکی است. در این مقاله، در ابتدا با شرح و تبیین فیزیکالیسم تقلیل گرا و چالش های پیش روی آن خصوصا در عرصه ذهن، به معرفی و تبیین نوخاسته گرایی می پردازیم و پس از آن نگاه صدرایی به نفس و رابطه آن با بدن را تبیین می کنیم تا در نهایت ارزیابی مقایسه ای و تطابق دو نگاه نوخاسته گرایی و صدرایی به ذهن و رابطه آن با بدن با یکدیگر امکان پذیر گردد.
    کلید واژگان: فیزیکالیسم, نوخاسته گرایی, نگاه صدرایی به نفس, تقلیل گرایی}
    Nima Narimani
    Emergentism as a solution to the problems of physicalistic explanation of natural events is against the physicalistic reductionalism. It is important especially in the philosophy of mind, because it claims to resolve the problem of mind-body relationship. Interestingly, emergentism and Islamic philosophy (in particular Mulla-Sadra’s Philosophy) have two common aspects. First, they both criticize the physicalistic explanation of mental states. Second, they have monistic approaches to the world. In this article, emergentistic and Mulla-Sadra’s views of the nature of mind and its relation to body are evaluated.
    Keywords: Physicalism, Emergentism, Mulla-Sadras view of mind, Reductionism}
  • محمد جعفر جامه بزرگی، محمد سعیدی مهر
    مسئله ذهن بدن و چگونگی وجود امر ذهنی در جهان فیزیکی، یکی از مهم ترین مسائل در تاریخ اندیشه بشری است و دیدگاه های فراوانی برای تبیین آن عرضه شده است. آفرینش گرایی و دوگانه انگاری منبعث از آن، در تبیین نحوه تعامل ذهن بدن موفقیتی نداشتند. همین ناکامی باعث طرح دیدگاه های فیزیکالیستی و نظریات تقلیلی شد. در این نظریه، ویژگی های ذهنی حذف یا در بهترین حالت به امر فیزیکی قابل تقلیل است. اما پاسخ های فیزیکالیسم نیز تنها به حذف صورت مسئله منجر شده و توان تبیین نحوه وجود ویژگی های غیرفیزیکی در جهان فیزیکی را نداشته است. در این میان، نظریه نوخاسته گرایی پاسخی جدید به این مسئله پیش روی نهاده است. بر اساس نوخاسته گرایی، ذهن و ویژگی های ذهنی، برآمده از فرآیند تکامل بدن فیزیکی است و در عین حال، غیر قابل تقلیل به آن است. به عبارت دیگر بدن فیزیکی، سیستمی سیال و پویا است که در بالاترین سطح پیچیدگی سیستمی، موجب ظهور ذهن و آگاهی می شود. همچنین این نظریه مزیت هایی در تقابل با دوگانه انگاری و تقلیل گرایی در تبیین ارتباط ذهن بدن دارد، زیرا برخلاف آفرینش گرایی ضمن پذیرش دوگانگی، تصویری از تکامل بیولوژیکی ذهن و ارتباط آن با مغز ارائه می کند و از سوی دیگر، ضمن پذیرش فیزیکالیسم و تکامل طبیعی تقلیل گرایی را مردود می شمارد.
    کلید واژگان: آفرینش گرایی, تقلیل گرایی, مسئله ذهن - بدن, نوخاسته گرایی}
  • علی شهبازی، محمد محمدرضایی
    این نوشته متکفل بیان پاره ای از مبانی و مفروضات نوداروینیست هاست که آنها از یک جهت هیچ گاه برای اتخاذ آن مبانی دلیل و برهانی اقامه نمی کنند و از جهتی دیگر، همواره می کوشند به روش های گوناگون و حتی توسل به اقسام مغالطه ها، آن مفروضات و پیامدهای گریزناپذیر آنها را به مخاطب خود القا کنند. در همین مورد از در آمیختن ها و گذرهای زیبان باری سخن خواهیم گفت که نوداروینیست ها صورت می دهند، یا بدان قائلند. همین مبانی و غفلت از تفکیک هایی که بیانشان لازمه کار علمی است، ارتکاب به مغالطه ها و خطاهایی را موجب می شود که در جای جای آثار آنها به روشنی دیده می شود.
    کلید واژگان: نوداروینیسم, مبانی, طبیعت گرایی, تقلیل گرایی, مغالطه, ایدئولوژی}
    Ali Shahbazi, Mohammad Mohammad, Rezaie
    Our task in this essay is to explain some of the Neo-Darwinist's foundations and assumptions. Neo-Darwinists, on the one hand, never give any argument for those foundations and assumptions, and on the other hand, always attempt to put these assumptions and their inevitable consequences in their audience's minds. In this case, we speak of confusions and prejudicial conclusions that Neo-Darwinists make. Holding these assumptions and being neglected of the distinctions that are prerequisites for any scientific activity, Neo-Darwinists inevitably make fallacies and mistakes that can be clearly seen throughout their works.
    Keywords: Neo, Darwinism, foundations, naturalism, reductionism, fallacy, ideology}
  • محمد نجاتی، احمد بهشتی
    در حیطه علم النفس فلسفه اسلامی، حس مشترک به منزله قوه ای ادراکی مطرح شده است که مفاهیم حسی، جعلی و شهودی را ادراک می کند. در این مقاله، رویکرد تاریخی فلاسفه مسلمان در این باب بررسی شده است. در حوزه معرفتی، ادراکات حس مشترک به جهت حصول و حضور بررسی شده است. به واسطه کارکرد معرفتی این قوه در حکمت سینوی، یکی از مهم ترین مسائل حوزه معرفت شناسی (مطابقت و واقع نمایی) واکاوی شده است؛ و در نهایت، کارکرد دین شناختی این قوه در حوزه فلسفه نبوی شیخ در تبیین، دریافت و انتقال جزئیات وحی نبوی، ارائه شده است
    کلید واژگان: حس مشترک, تقلیل گرایی, مطابقت, وحی, حکمت سینوی}
    Mohammad Nejati, Ahmad Beheshti
    In Islamic philosophical psychology common sense has been regarded as a cognitive faculty thereby sensible, artificial and intuitive concepts are produced. In this paper, historical approach of Muslim`s philosophers has been examined firstly. Epistemologically viewed, the perceptions of the faculty, both conceptually and intuitively, have been surveyed. Considering the epistemological function of the faculty in Avicennian philosophy, one of the most epistemological problems, namely the problem of correspondence, has been studied. And finally, Avicenna`s view on the considerable religious function of the faculty in perceiving and conveying the details of Divine revelation has been introduced.
  • احمد بهشتی، محمد نجاتی
    در حیطه علم النفس فلسفه اسلامی، حس مشترک به عنوان قوه ای ادراکی مطرح شده است که مفاهیم حسی، مفاهیم جعلی، و مفاهیم شهودی را ادراک می کند. این مقاله، در دو حوزه وجودشناختی و معرفت شناختی، به بررسی حس مشترک پرداخته است. فلاسفه مسلمان از دوره ابن سینا با طرح مسئله وحدت نفس و تنزل وجودی قوای نفس به حوزه مفهوم و اسم، به نوعی تقلیل گرایی وجودشناختی در باب حس مشترک جهت می یابند. در بستر معرفت شناختی، در این مقاله، ابتدا ادراکات حس مشترک به لحاظ حصولی و حضوری بودن بررسی، و سپس با طرح مسئله نمای مطابقت در حکمت سینوی، نگاه ویژه ابن سینا به این مسئله تبیین شده است. در نهایت، با طرح نظریه حرکت جوهری از دید ابن سینا (و اقتران با نگاه معرفتی ویژه ای که ابن سینا به حس مشترک دارد)، چالش فقدان محوریت اطلاقی معرفت از دیدگاه وی تاحدودی مرتفع شده است. حاصل این اقتران، گونه ای از معرفت شناسی خواهد بود که معرفت شناسی تشکیکی نامیده شده است.
    کلید واژگان: حس مشترک, احساس, ادراک, تقلیل گرایی, حرکت جوهری, معرفت تشکیکی}
    Ahmad Beheshti, Mohammad Nejati
    In the Islamic philosophy, common sense is conceived as a cognitive faculty that perceives sensual, conventional, and intuitive concepts. This article deals with the issue of common sense ontologically and epistemologically. Muslim philosophers, since IbnSina, have adopted an ontologically reductionist approach to common sense by suggesting the unity of nafsand by reducing its faculties to mere concepts and names. In this article, common sense is epistemologically investigated. The question of whether common sense provides knowledge by presence or be presentation is examined first, and then IbnSina’s idea is explained with regard to the issue of correspondence. At the end, the authors study the problem of substantial motion in IbnSina to answer a challenge to his theory concerning lack of any pivot for absolute knowledge. The conclusion is some sort of epistemology, called gradational epistemology.
  • محمد اسلم جوادی
    مطالعات اجتماعی دین، علی رغم اهمیت فراوان آن در ایران، مورد اهتمام کافی قرار نگرفته است. اغلب مطالعات در این زمینه از دو نقیصه بزرگ رنج می برند. اولا، به وجه تمایز و مختصات امر دینی توجه نمی شود و اغلب آن را از سنخ سایر پدیده های اجتماعی قلمداد می کنند. ثانیا، روش شناسی به کار رفته در این مطالعات اغلب ماهیت تجربه گرایانه دارد؛ زیرا پارادایم اصلی حاکم بر مطالعات دینی در ایران هنوز پارادایم پوزیتویستی واقعیت اجتماعی دورکیم است. این در حالی است که اغلب پدیده های دینی، به ویژه دین ورزی از نوع توحیدی آن، از ویژگی های منحصر به فردی برخوردار است که آن را با سایر پدیده های اجتماعی غیر قابل قیاس می کند. این نوشتار به بررسی آرای میرچا الیاده می پردازد. مطالعات پدیدارشناختی وی تا حدودی از این امتیاز برخوردار است که با تاکید بر استقلال امر دینی، از پارادایم پوزیتویستی مطالعات دینی فاصله می گیرد و همین امر می تواند الهام بخش ما در جهت تلاش برای دست یابی به روش شناسی متناسب با ویژگی ها و مختصات پدیده های دینی باشد.
    نویسنده با رویکرد نظری به مسئله، تبیین مطالعات دینی از منظر غیرپوزیتویستی در آرای میرچا الیاده را هدف اصلی خویش قرار داده است.
    کلید واژگان: پدیدار شناسی دین, تجربه امر مقدس, دیالکتیک امر مقدس, دین کیهانی, تقلیل گرایی}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال