به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "رئالیسم انتقادی" در نشریات گروه "فلسفه و کلام"

تکرار جستجوی کلیدواژه «رئالیسم انتقادی» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • محمد عرب صالحی، فاطمه سلیمانی پور*
    چگونگی ادراکات ذهنی و بازنمود عالم واقع در ذهن، پرسشی معرفت شناختی است که ذهن اندیشمندان زیادی را به خود مشغول داشته است. بر محور پاسخ به این پرسش، دو جریان عمده شکل گرفت که یکی بر تناظر جزء به جزء ذهن و عین همچون بازتاب تصویر بر آینه اصرار دارد و جریان دوم، معرفت بشری را سراسر برساخته ذهن می داند که راهی به عالم عین ندارد. در این میان برخی، ادراکات ذهنی را محصول تعامل و تفاعل ذهن و واقعیت خارجی می دانند. رئالیسم انتقادی اگرچه جهان خارج را مستقل از ذهن فاعل شناسا مفروض می گیرد، اما ادراک جهان خارج را مساوی با جهان بیرونی نمی داند. بر این اساس واکاوی نقادانه معرفت خود از جهان را لازمه دست یابی به معرفتی معتبر می داند. این مقاله در صدد پاسخ به این پرسش است که موضع رئالیسم انتقادی درباره ماهیت صدق یا معرفت معتبر چیست تا از خلال پاسخ به این پرسش، خلاهای محتمل در این مکتب تبیین گردد. درنهایت ضمن پذیرش برخی دعاوی رئالیسم انتقادی با استفاده از روش توصیفی و تحلیلی، نشان می دهد توافق بین الاذهانی و کفایت عملی به عنوان جایگزین مسئله صدق خالی از اشکال نیست.
    کلید واژگان: معیار صدق, مطابقت, عین, ذهن, رئالیسم انتقادی, کفایت عملی, توافق بین الاذهانی
    Mohammad Arabsalehi, Fatemeh Soleymanipoor *
    How mental perceptions and representation of the world located in the world of the mind is an epistemological question that has occupied the minds of thinkers throughout history. Based on the answer to this question, two main currents were formed, one of which insists on the correspondence of mind and object to each other, like the reflection of an image on a mirror, and the second current considers human knowledge to be entirely a construct of the mind, which does not have a way to the real world. perceptions to be the product of the interaction between the mind and the external reality. Although critical realism assumes the external world to be independent from the cognitive agent's mind, it does not consider the perception of the external world to be equal to the external world. For this reason, Warsi considers his criticism of the world as necessary to achieve an authentic knowledge. The present article, while accepting some claims of critical realism, shows that the critical approach to the problem of truth cannot be the basis and criterion for all propositions.
    Keywords: The Criterion Of Truth, The Truth Of Propositions, Conformity, Object, Mind, Critical Realism
  • سید محمدرضا امیری طهرانی*

    نوظهوری اجتماعی از مهم ترین مسایل علوم اجتماعی است. این مقاله برآن است که شرایط نوظهوری اجتماعی قوی را به کمک مفاهیم فلسفه ذهن هم چون ابتنا، تحقق چندگانه و انقصال فاحش تعریف کند. رویکردهای روش شناختی در برآوردن ساختن شرایط نوظهوری قوی با چالش های متفاوتی روبرو هستند. این چالش ها را می توان در سه مسیله واقع گرایی، علیت روبه پایین و سازوکار صورت بندی کرد. در این پژوهش به روش تحلیلی، رهیافت ریالیسم انتقادی به مسیله نوظهوری اجتماعی قوی و نحوه پاسخ گویی آن به سه مسیله یاد شده نقد می شود. منتقدان ریالیسم انتقادی را با دو گونه چالش روبرو می بینند. نخست، باور به مستقل بودن ساختار از کنش های عوامل، به شیءانگاری می انجامد، و دوم این که نوظهوری هستی شناختی با ابتنا تعارض دارد. به نظر می رسد که در توجیه امکان پذیری استقلال ساختار از اجزای خود، می توان از مفهوم ترکیب نامحدود اجزا بهره جست. و با توجه به این که ابتنا مستلزم وابستگی هستی شناختی پدیده نوظهور اجتماعی نیست، علیت اجتماعی با ابتنا تعارض ندارد.

    کلید واژگان: نوظهوری اجتماعی, رئالیسم انتقادی, علیت روبه پایین, تحقق چندگانه, تقلیل ناپذیری
    Seyed MohammadReza Amiri Tehrani *

    Social emergence is one the most important problems in social science that the way it is answered affects the results of social studies and policies. The complexity of social emergence conception has caused a variety of definitions. This article seeks to define the robust social emergence conditions, using the philosophy of mind conception such as subvenience, wildly disjunctives, and multiple realization. Different approaches have different challenges in satisfying robust social emergence conditions. These challenges could be formulated in three problems i.e. realism, top-down causality, and mechanism. This article aims to analytically criticize how critical realism approaches these problems. Critics believe that critical realism faces two sort of difficulties in satisfying robust social emergence: the first, the independence of structure from agencies that leads to reifying and the second, that ontological and causal emergence conflicts with subvenience. It seems the first problem could be resolved by employing the unrestricted mereological composition conception, and the second by the fact that subvenience do not necessitate ontological dependence.

    Keywords: social emergence, critical realism, top-down causation, multiple realization, irreducibility
  • رضا اکبریان، حسنی همایون*

    در سنت مشایی- توماسی، مسایل مربوط به معرفت، به عنوان یکی از مسایل مابعدالطبیعه بررسی می شد و این گونه با تاثیر برخی مبانی وجودشناختی در آن ها، نه تنها رابطه وثیقی بین این دو حوزه برقرار می گشت، بلکه معرفت شناسی هموراه موخر از وجودشناسی قرار می گرفت. اما در دوران مدرن فلاسفه ای چون دکارت و تابعان او با انگیزه دست یافتن به مبانی یقینی برای علم، به عنوان اولین مساله مابعدالطبیعه، چگونگی بدست آمدن معرفت را مطرح نمودند و این گونه نگاه انتقادی ایشان به علم باعث ایجاد روندی جدید گشت و مسایل معرفت بی نیاز از مابعدالطبیعه هویت یافتند. مریتن به عنوان فیلسوف نوتوماسی معاصر که قایل است در تمام مسایل فلسفی باید به دیدگاه های توماس بازگشت داشته باشیم، قایل است قرار دادن معرفت به عنوان اولین موضوع فلسفه، منجر به ایده آلیسم می گردد. او معتقد است این فلاسفه با بررسی احوال ابژه ذهنی و ارزیابی آن به عنوان معلوم، از مابإزای آن یعنی موجود خارجی غافل گشتند و این گونه با حذف علیت شیء خارجی بر ابژه ذهنی، به ایده آلیسم روی آوردند. این درحالی است که از نظر مریتن می توان با پایندی به سنت در مورد تاخر معرفت شناسی از وجودشناسی، پاسخگوی مسایل انتقادی در باب علم که در واقع بررسی اعتبار علم است، بود. بر این اساس او به معرفی ریالیسم انتقادی می پردازد که در آن ضمن توجه به شیء خارجی به عنوان معلوم اصلی و تاثیر آن در ایجاد ابژه، عقل به عنوان اعتبار بخش این فرایند معرفی می گردد.

    کلید واژگان: معرفت شناسی, وجودشناسی, رئالیسم انتقادی, ایده آلیسم, وجود, عقل, ژاک مریتن, توماس آکویینی
    Reza Akbarian, Hosna Homayoon *

    Maritain, as one of the neothomist philosophers, believes in the return to Thomas Aquinas’s views in all philosophical fields. One of the topics of interest to Maritain is modern epistemology, which has not only been isolated from metaphysics but also prioritized and is the first topic raised in the works of Descartes. Maritain argues that this primacy has led to idealism and the perversion of philosophy, since epistemology is one of metaphysical issues and should be raised after metaphysical premises, in particular ontology. Maritain presents critical realism, which is based on reality and existence as rational truth that expressed in sensory terms, against modern philosophers views. That is to say, the sense and experience of human being is the first encounter with the external world, but that reason dominates all levels of perception and validates human perceptions, intends the existence of the object behind its empirical appearance. The most important comprehension of reason, then, is the existence which beside quiddity forms  basic structure of any object. Accordingly, all modern epistemological views are either realistic or idealistic, but are rejected as idealists, because they ignore the role of external reality or “thing” in shaping mental “object”.

    Keywords: epistemology, Ontology, Critical Realism, Idealism, existence, Reason, Jacques Maritain, Thomas Aquinas
  • امرالله قلی زاده*، یوسف دانشور

    ریچارد داوکینز با تاکید بر علم گرایی حداکثری، تعارض میان علم و دین را مطرح می نماید. وی با تقریر برهان نامحتملی وجود خدا را در کمترین احتمال ممکن قرار داده و در نهایت، باور الحادی را استنتاج نموده است. در مقابل، آلیستر مگ گراث نگاه حداکثری داوکینز به مقوله علم را ناصواب دانسته و با استفاده از ریالیسم انتقادی و روان شناسی ادراک، نگاه الحادی وی را به چالش می کشد. مساله تحقیق پیش رو آن است که این مواجهه را ارزیابی نموده و به سنجش گذارد. در این ارزیابی به لحاظ گردآوری از روش کتابخانه ای اسنادی و به لحاظ مقام داوری از روش تحلیلی سود جسته ایم. دستاورد تحقیق نشان می دهد که اگرچه تحلیل مگ گراث از نگاه خداباورانه به عالم هستی به مثابه یک چهاچوب تفسیری، تعارض ادعایی داوکینز میان علم و دین را مرتفع می نماید، اما در عین حال نمی تواند خود را از دام نسبیت گرایی معرفت شناسانه برهاند. ضمن اینکه برخی اشکالات وی به برهان نامحتملی خالی از ضعف نیست.

    کلید واژگان: داوکینز, مگ گراث, الحاد تکاملی, رئالیسم انتقادی, روان شناسی ادراک
    Amrollah Qolizadeh*, Yousef Daneshvar

    Richard Dawkins, emphasizing maximum scientism, argues for the conflict between science and religion. By proposing the improbable argument, he has viewed the existence of God as being of the least possiblity, and finally, inferred atheistic belief. In contrast, Alister McGrath dismissed Dawkinschr('39')s maximum view of scientism as incorrect and, using critical realism and the psychology of perception, challenged his atheistic view. The point of leading research is to evaluate and measure this encounter. In this study, we have used analytical and library-based method and technique. The research shows that although the analysis of McGrath from a theistic point of view of the universe as an interpretive framework solves Dawkinschr('39') alleged conflict between science and religion, it still cannot be away from epistemological relativism. At the same time, some of his critiques on the proof of improbability are not without weakness.

    Keywords: Dawkins, Maggrath, Evolutionary Atheism, Critical Realism, Perceptual Psychology
  • سید عبدالله اصفهانی*
    تفسیر علمی که در عصر پست مدرنیسم دوران پختگی و کمال خود را تجربه می کند، افزون بر روش شناسی خاص و معیارهای معتبر، به تناسب توسعه دانش های بشری، به ویژه در حوزه فلسفه علم، نیازمند تبیین کنش های تاثیرگذارترین دیدگاه های نوین فلسفه علم بر حوزه مبانی و قواعد این شیوه تفسیری است. دستاورد مقاله حاضر که به روش توصیفی، تحلیلی، انتقادی و تطبیقی نگارش یافته، پس از بررسی نقادانه نظریه «ریالیسم انتقادی» ایان باربور با محوریت مناظر آیت الله جوادی آملی، تبیین چیستی کنش ها و میزان سازواری نظریه وی با مبانی و قواعد تفسیر علمی به شرح ذیل است:هم عرض دانستن خداوند با سایر پدیده های هستی، محدودسازی اصل علیت در حد پدیده های طبیعیت؛ تقدم معرفت تجربی بر معرفت دینی؛ یکسان پنداری روش شناسی علم با دین؛ این که هیچ «نظریه نهایی» را نمی توان «حقیقت غایی» دانست و حقیقت نهایی هیچ چیز قابل درک نیست؛ شکاکیت و سفسطه به عنوان نتیجه منطقی «نسبیت فهم»؛ دیدگاه هایی از ایان باربور است که در ناسازگاری با فلسفه دین و مبانی تفسیر علمی قرآن است؛ لیکن تلاش وی در تنش زدایی بین علم و دین که زمینه مساعد وحدت علم و دین را در غرب تمهید نموده، با مصالح دین و آموزه های قرآنی سازگار بوده، پذیرش واقعیات خارجی و جهان بینی علمی به عنوان واقعیتی مسلم، معتبر و اطمینان بخش، مورد پذیرش فلسفه دین و سازگار با دیدگاه مفسران علمی قرآن مبنی بر جواز استناد قضایای طمانینه بخش تجربی به قرآن در قالب «استناد احتمالی» است.
    کلید واژگان: رئالیسم انتقادی, ایان باربور, تفسیر علمی, جوادی آملی, کنش ها و سازواری
    Scientific interpretation that experiences its perfection in the age of postmodernism, in addition to specific methodology and valid criteria, in proportion to the development of human knowledge, especially in the field of philosophy of science, needs to explain the actions of the most influential new views of philosophy of science on the principles and rules of this interpretation. Is.The achievement of the article, which is written in descriptive, analytical, critical and comparative methods, after critically examining Barbour's theory of "critical realism" with the focus on Ayatollah Javadi's views, explains the nature of his actions and the degree of compatibility of his theory with the principles and rules of scientific interpretation.Limiting the principle of causality to the phenomena of nature; The precedence of empirical knowledge over religious knowledge; Equality of methodology of science with religion; That no "final theory" can be considered the "ultimate truth" and that the ultimate truth of nothing can be understood; Skepticism and sophistry as a logical consequence of the "relativity of understanding"; These are views of Barbour that are inconsistent with the philosophy of religion and the foundations of the scientific interpretation of the Qur'an; However, his efforts to de-escalate the tension between science and religion, which paved the way for the unity of science and religion in the West, are compatible with the interests of religion and the Qur'anic teachings. The Qur'an is permissible to cite empirically convincing propositions to the Qur'an in the form of "probable citations."
    Keywords: Critical realism, Ian Barbour, Scientific Interpretation, Javadi Amoli, Actions, Adaptation
  • مجتبی جاویدی
    درخصوص اینکه «جرم» مفهومی رئالیستی است یا ایده آلیستی، مکاتب مختلفی شکل گرفته است؛ برخی مکاتب، رویکردی رئالیستی، برخی، رویکردی ایده آلیستی و گروهی رویکردی ترکیبی در این خصوص برگزیده اند.این مقاله با روش توصیفی و تحلیلی به بررسی رویکرد حکمت اسلامی به هستی جرم با تاکید بر اندیشه ی علامه طباطبایی و مقایسه ی آن با سایر رویکردها پرداخته است. در چارچوب رئالیسم انتقادی حکمت اسلامی می توان با استفاده از عقل عملی، اولا به هویت معنادار کنش های مجرمانه پی برد و ثانیا باتوجه به کمال شناسایی شده توسط عقل نظری، اقدام به تعیین مصادیق افعال مجرمانه کرد. عقل عملی با حفظ هویت معرفتی خود، به تناسب اهدافی که با کمک عقل نظری بر صحت آن ها داوری می کند، مفهوم «جرم» را اعتبار می کند. حضور عقل عملی مانع از این می شود که دانشمند علوم اجتماعی در ظرف واقعیت های موجود و آنچه فهم عرفی نامیده می شود، محصور بماند. ازطرف دیگر، مفهوم «جرم» نه تنها تحت تاثیر گروه حاکم بر جامعه، بلکه تحت تاثیر منافع گروه انتقادکننده نیز قرار نمی گیرد، زیرا این رویکرد به گونه ای روشمند درپی شناخت حقیقت است.
    کلید واژگان: جرم, رئالیسم, ایده آلیسم, رئالیسم انتقادی, حکمت اسلامی
  • محمد بنیانی*
    تحقق معرفت به گونه رئالیسم خام و رئالیسم انتقادی از دغدغه های مهم اندیشمندان بوده است. نظریه مطابقت که به عنوان تئوری صدق حکمت متعالیه به حساب می آید، تاب آن را دارد که به گونه رئالیسم خام و رئالیسم انتقادی تعبیر و تفسیر شود. مسائل حکمت متعالیه به گونه ای سامان یافته اند که بر هر دو تفسیر می توان شواهدی ارائه نمود. با توجه به ناسازگاری میان دو تفسیر باید یکی را به عنوان نظر نهایی ملاصدرا انتخاب نمود. با توجه به اینکه رئالیسم خام در چارچوب حکمت متعالیه با مشکلات و نقدهای جدی روبرو می شود و نظرات نهایی ملاصدرا و شواهد قوی تری از حکمت متعالیه با رئالیسم انتقادی سازگار تر است، به نظر می رسد انتخاب رئالیسم انتقادی به عنوان نظر نهایی حکمت متعالیه در این باب مناسب تر باشد.
    کلید واژگان: رئالیسم خام, رئالیسم انتقادی, حکمت متعالیه, مطابقت
    Mohammad Bonyani*
    The realization of knowledge in the form of naïve realism and critical realism has been one of main concerns of philosophers. Correspondence theory, which is considered as theory of truth in transcendental philosophy (Al Hekmah al-motaaliya), can be interpreted as either naïve realism or critical realism. Problems of transcendental philosophy are presented in a way that evidence can be provided for both interpretations. Given the incompatibility of the two interpretations, only one should be chosen as Mulla Sadra's final theory. Given that within the framework of transcendental philosophy Naïve realism faces many serious criticism and problems, and that Mulla Sadra's final theories and strong evidence provided by transcendental philosophy are more consistent with critical realism, it seems that it is more appropriate to consider critical realism as Mulla Sadra's final theory.
    Keywords: Naive Realism, Critical Realism, Transcendent Philosophy, Correspondence Theory
  • مهناز فرهمند
    رئالیسم از مفاهیم مناقشه برانگیزی است که همواره از دغدغه های صاحبنظران حوزه مطالعه فیلسوفان علم و همینطور جامعه شناسان معرفت علمی می باشد. هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی مفهوم رئالیسم انتقادی باسکار و واقع گرایی لاتور از دو رویکرد متفاوت است. باسکار معتقد است که بیشتر «آنچه که هست» وجود دارد تا «آنچه که شناخته می شود»، بیشتر نیرو وجود دارد تا کاربرد و استعمال نیرو. در مقابل، لاتور با روی آوردن به برساخت گرایی، به ساخت واقعیت در فرایند فعالیت علمی تاکید می ورزد که در این مقاله، ادعای اصلی لاتور و باسکار به تفصیل بیان شده و ضمن بررسی تطبیقی افکار آن دو، وجوه اتفاق نظر و اختلاف آنها تشریح خواهد شد.
    کلید واژگان: : رئالیسم انتقادی, باسکار, لاتور, برساخت رئالیسم, ساختار, شبکه, عاملیت
    M. Farahmand
    As a controversial notion, realism has always been a major concern of philosophers of science and experts in the field of sociology of scientific knowledge. The main aim of this article is to review and study the two different approaches of Bhaskar’s concept of critical realism and Latour's realism.
    Bhaskar argues that there is more ‘what is there’ than ’what is known’; there is more power to the use than application of power. Appealing Constructivism, Latour, in the opposite side, emphasizes making scientific facts thorough the process of scientific activity. In this paper, Latour and Bhaskar's main claims are illustrated in details, and also through a comparative study of their ideas, congruent and different aspects of their thoughts will be described.
    Keywords: critical realism, Bhaskar, Latour, realism construction, structure, Network, actor
  • علیرضا محدث، شمس الله مریجی
    روی بسکار از پیشگامان و رهبران رئالیسم انتقادی، می کوشد از موضعی انتقادی یک بررسی علمی از زندگی اجتماعی به همان معنایی که در علوم طبیعی است، داشته باشد. او در راه اثبات طبیعت گرایی بر وجود «بعد ناگذرای علم در علوم اجتماعی» مانند علوم طبیعی پافشاری می کند. از سویی دیگر بخش معظمی از حیات اجتماعی انسان را اعتباریات احاطه کرده است. از این رو مسئله اصلی مقاله، بررسی جایگاه اعتباریات در بعد ناگذرای علوم اجتماعی است که به روش تحلیلی عقلی و با هدف روشن شدن توانمندی بعد ناگذرا در تبیین و تحلیل اعتباریات در علوم اجتماعی انجام شده است. می توان گفت بیشترین تاکید بسکار در اثبات بعد ناگذرا بر رابطه عامل و ساختار است. یافته های پژوهش نشان می دهد که ساختارها با ویژگی های برشمرده از سوی بسکار، اموری اعتباری و وابسته به کنشگران اند که به اشتباه امور حقیقی و مستقل از آنان پنداشته شده اند و ساختارها با این اوصاف در تضاد با بعد ناگذراست.
    کلید واژگان: اعتباریات, بعد گذرا و ناگذرای علم, لایه بندی علم, رئالیسم انتقادی, بسکار
    Ali Reza Mohaddeth, Shamsollah Mariji
    Roy Bhaskar, one of the pioneers of critical realism, tries, through a critical stance, to make a scientific study of social life according to the meaning which natural sciences. He insists on the existence of the “intransitive side of science in social sciences” like natural sciences in order to prove naturalism. He also considers that the main part of man’s social life is surrounded by theoretical constructs. Therefore, the present paper, using an analytical-intellectual method with the aim of clarifying the ability of intransitive side explain and analyze theoretical constructs in social science, focuses on the status of theoretical constructs in the intransitive side of social sciences. Probably, Bhaskar strongly emphasizes on the relationship between the agent and structure in order to prove the intransitive side. The research findings show that the structures with the features stated by Bhaskar are theoretical constructs and dependent on agents and they are wrongly considered as real and independent things, and that the structures which have features are incompatible with intransitive side.
    Keywords: theoretical constructs transitive, intransitive side of science, stratification of science, critical realism, Bhaskar
  • علی فتوتیان، حسن عبدی
    این مقاله درپی بررسی مبانی انسان شناختی و روش شناختی دو پارادایم اثبات گرایی و رئالیسم انتقادی بوده، مبانی انسان شناسی و روش شناسی هریک از پارادایم های اثبات گرایی و رئالیسم انتقادی را بررسی و نقد می کند؛ سپس به تاثیر و تاثر این دو مولفه بر همدیگر در هریک از پارادایم ها خواهد پرداخت.
    روش استفاده شده در این نوشتار استدلالی برهانی است و هدف از ارائه آن بیان این مطلب است که مولفه های هر پارادایم در یک منظومه معرفتی با هم ربط منطقی دارند و پذیرش هر مولفه به طور ضمنی، پذیرش دیگر مولفه ها را نیز در بر خواهد داشت. پارادایم اثبات گرایی ازآنجاکه نگرشی مکانیکی به انسان دارد، در مبانی روشی خود از علوم طبیعی الگوبرداری می کند؛ به همین دلیل، به نوعی روش توصیفی فارغ از ارزش به مثابه روشی معتبر روی می آورد و روش کمی را به منزله راهی برای کسب اطلاعات کافی می داند. پارادایم رئالیسم انتقادی ازآنجاکه انسان را دارای ماهیت اجتماعی می داند، در روش خود پیش فرض های مورد توافق افراد در کنش ارتباطی را یکی از ارکان قضاوت روشی می داند و چون دغدغه رئالیستی نیز دارد، کفایت عملی را نیز از دیگر ارکان قضاوت روشی خود می شمرد. برای جمع آوری اطلاعات قایل به ترکیب روش کیفی و کمی است و هیچ یک را به تنهایی کافی نمی داند.
    کلید واژگان: روش شناسی, انسان شناسی, اثبات گرایی, رئالیسم انتقادی, واقع گرایی, فلسفه علم اجتماعی
    Ali Futoohiyan*, Hassan Abdi**
    The present paper examines and comments on the anthropological and methodological foundations of two paradigms of positivism and critical realism and their influence on one another. An argumentative-demonstrative method is used in this paper to demonstrate the idea that the components of each paradigm in an epistemic system are logically related and the acceptance of every component necessitates the acceptance of the other components. Since the paradigm of positivism has a mechanical attitude about man, it adopts a model taken from natural sciences in its methodological foundations, appeals to a kind of descriptive method as a reliable method free from value and considers quantitative method to be sufficient. On the other hand, since the paradigm of critical realism considers man to have a social identity, it considers the presuppositions agreed upon by individuals in communicative action as one of the important elements of its methodological judgment in its method and since it has a realistic concern, it considers practical adequacy as another element of its methodological judgment. For gathering the data, this paradigm combines quantitative and qualitative methods and considers that neither of them can be sufficient by itself.
    Keywords: methodology, anthropology, positivism, critical realism, realism
  • سیدمحمدحسین هاشمیان
    برای اثبات امکان و وجوب تحقق دانش مدیریت اسلامی، راه های متخلفی وجود دارد. از جمله متقن ترین آنها تکیه بر آموزه های فلسفی است. این مقاله می کوشد با طرح بحث از امکان و وجوب در قلمرو فلسفه مدیریت به بررسی مدیریت اسلامی بپردازد. بدین منظور در بخش نخست به بررسی امکان تحقق دانش مدیریت اسلامی در دو مقام اثبات و ثبوت پرداخته شده و در بخش دوم از رهگذر نقد روش شناسی اثبات گرا و گذر از منظومه معرفتی آن، مبتنی بر رئالیسم انتقادی، از وجوب تحقق دانش مدیریت اسلامی بحث شده است. در پایان مبتنی بر مبانی حکمت صدرایی، ضمن نقد رئالیسم انتقادی، از ظرفیت های حکمت متعالیه برای پی ریزی بینان روش شناختی دانش مدیریت اسلامی به میان آمده است.
    کلید واژگان: مدیریت اسلامی, وجوب, امکان, امتناع, روش شناسی, اثبات گرایی, رئالیسم انتقادی
    Seyyed Muhammad Hussein Hashemiyan*
    There are different ways to establish the idea of the possibility and necessity of having Islamic management. One of the most appropriate ways is to refer to philosophical teachings. The present paper seeks to study Islamic management through discussing the idea of possibility and necessity in philosophy. To this end, first the possibility of having an Islamic management in terms of affirmation and realization is reviewed. Then, the necessity of having Islamic management is discussed through criticizing the positivistic methodology and reviewing its epistemic system based on critical realism. Finally, the capacities of transcendent philosophy are examined and critical realism is criticized for establishing a methodological foundation for Islamic management based on the principles of Șadrian philosophy.
    Keywords: Islamic management, necessity, possibility, impossibility, methodology, positivism, critical realism.
  • حسن محیطی اردکان*، علی مصباح

    در این پژوهش، با پذیرش اثرگذاری آموزه های دینی بر علوم انسانی در سه حوزه هدف، روش و مسائل، علوم انسانی را به دو بخش توصیفی و دستوری تقسیم کرده و به بررسی نقش آموزه معاد در روش علوم انسانی دستوری پرداخته ایم. در همین راستا با نقد روش های موجود در مطالعه علوم انسانی از جمله اثبات گرایی، ابطال گرایی، تاریخ گرایی، هرمنوتیک دیلتای و رئالیسم انتقادی و بیان ناسازگاری آنها با اعتقاد به جهان آخرت، روش متناسب با آموزه معاد را بررسی کرده و به این نتیجه رسیده ایم که در علوم انسانی دستوری، علاوه بر روش عقلانی، بهره گیری از روش وحیانی نیز لازم است.

    کلید واژگان: آموزه معاد, علوم انسانی دستوری, اثبات گرایی, ابطال گرایی, تاریخ گرایی, هرمنوتیک, رئالیسم انتقادی
    Hasan Mohiti Ardekan, Ali Mesbah

    Recognizing the influence of religious teachings on the human sciences in the three fields of objective, method, and problems, the present article divides the human sciences into descriptive and prescriptive ones, and deals with the role of eschatology in the methodology of prescriptive human sciences. Criticizing the prevalent methodologies in the study of the human sciences, including positivism, falsificationism, historicism, Dilthey’s hermeneutics, and critical realism, and stating their incompatibility with believing in the hereafter, the article studies the methodology consistent with the idea of eschatology, and concludes that in studying prescriptive human sciences, it is necessary to benefit from revelational methodology as well as rational one.

    Keywords: Idea of eschatology, prescriptive human sciences, positivism, falsificationism, historicism, hermeneutics, critical realism
  • عباس عارفی
    در این مقاله، نگارنده گونه های متفاوت رئالیسم را از هم تفکیک کرده است. در ابتدا از زمینه های مختلفی که اصطلاح رئالیسم در آنها به کار رفته سخن به میان آمده است، سپس، نگارنده به کاربردهای این اصطلاح در فلسفه پرداخته و آن را مقابل نومینالیسم و ایدئالیسم قرار داده است. و بالاخره، اجمالا از تفاوت گونه های مختلف رئالیسم، از قبیل رئالیسم عرفی، رئالیسم خام، رئالیسم علمی و رئالیسم انتقادی و غیره بحث شده است.
    کلید واژگان: رئالیسم, رئالیسم معرفت شناختی, رئالیسم عرفی, رئالیسم خام, رئالیسم انتقادی, رئالیسم معناشناختی
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال