جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "سبک زندگی" در نشریات گروه "فلسفه و کلام"
تکرار جستجوی کلیدواژه «سبک زندگی» در نشریات گروه «علوم انسانی»-
با وقوع مرحله اول انقلاب اسلامی در سال 1357 شمسی، وظایف مهمی در راستای تحقق بخشیدن به اهداف و آرمان های انقلاب اسلامی بر عهده حوزه مبارکه علمیه به عنوان تنها نهاد متولی امور و مسائل دین اسلام در دوران غیبت قرار گرفت. انقلاب اسلامی که دارای ویژگی تحول دائمی است با وقوع مرحله اول آنکه همان تغییر حاکمیت سیاسی بود، به اتمام نمی رسد و تشکیل دولت اسلامی، رسیدن به امت اسلامی و در نهایت تمدن اسلامی، از اهداف کلان و مراحل فرایند انقلاب است. ازاین رو نمی توان بدون کنکاش و پژوهش در متون وحی و منابع فقهی به جهت تغذیه فکری حاکمیت سیاسی اسلام و رفع نیازهای نظری و اجرایی حکومت اسلامی، انقلاب را به سر منزل مقصود رساند. در این نوشتار به مسئولیت علما و طلاب در زمینه پرداختن به فقه حکومتی و اهمیت احکام و فروعات اجتماعی اسلام پرداخته می شود. حوزه های علمیه می توانند از راه تدوین مبانی فقهی برای ساختارهای مدیریتی و تبیین سیره حکومتی معصومین (ع)، به تولید علوم اسلامی ایرانی بپردازند تا از این رهگذر بتوان الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت را تعریف کرده و در بستر جامعه نیز سبک زندگی اسلامی را به مردم معرفی نمود.
کلید واژگان: مسئولیت پذیری, تغذیه فکری, نظام اسلامی, فقه حکومتی, سیره سیاسی, علم دینی, سبک زندگیMarifat, Volume:32 Issue: 12, 2024, PP 67 -77With the occurrence of the first phase of the Islamic Revolution in 1979, important tasks in order to realize the goals and ideals of the Islamic Revolution were assigned to the blessed seminary as the only institution in charge of the affairs and issues of the Islamic religion during the Occultation. The Islamic revolution, which has the characteristic of permanent transformation, does not end with the occurrence of the first stage, which was the change of political governance, but the formation of an Islamic state, the achievement of the Islamic Ummah, and ultimately the Islamic civilization, are among the major goals and stages of the revolution process. Therefore, it is not possible to bring the revolution to its destination without digging and researching in the revelation texts and jurisprudential sources in order to nourish the intellectual power of Islamic political governance and to meet the theoretical and practical needs of the Islamic government. In this article, the responsibility of scholars and students in the field of government jurisprudence and the importance of social rules and branches of Islam is discussed. Seminaries can produce
Keywords: RIS, Mendeley, Bibtex, APA, MLA, HARVARD, VANCOUVER -
سبک زندگی های رایج در جوامع انسانی، ناشی از علل و عوامل ظاهری متعددی است. گفتمان های بسیاری براساس این علل، جهت نیل به سبک زندگی آرمانی صورت پذیرفته؛ لکن فهم چیستی و چگونگی رابطه این مقوله با «معنای زندگی» می تواند راهگشای بشر برای تحقق مطلوبترین سبک باشد. اصلی فلسفی که تحلیل گر زیربنای سبک زندگی است. داشتن «سبک زندگی» ایده آل از جمله آرمان های بشری است که به نظر می رسد با تبیین و تفهیم صحیح «معنای زندگی» و باورمندی و نهادینه شدن آن در درون انسان محقق می شود. رسیدن به این معرفت هدف مقاله حاضر است که با روش عقلی-تحلیلی در نسبت سنجی این دو مقوله میسور می شود. بعد از بیان تعاریف و معلوم شدن خاستگاه این دو که به قوای انسانی یعنی عقل نظری و عقل عملی برمی گردند؛ می توان گفت؛ معنای زندگی و سبک زندگی در نسبتی متقابل و دوسویه هستند. معنای زندگی، سبک زندگی را می سازد(آفرینش) و سبک زندگی در جهت تثبیت و تقویت معنای زندگی(انگیزش) است. معنای زندگی الگوهای معنایی را ایجاد می کند و این الگوها، منجر به الگوهای رفتاری می شوند. سبک زندگی از مجموعه ای از الگوهای رفتاری در عرصه های مختلف حیات تشکیل شده است که هر الگوی رفتاری می تواند به شیوه های رفتاری متعددی بروز و ظهور پیدا کند. دین نیز به عنوان عامل مهمی در شکل گیری معنای زندگی و اثرگذار در سبک زندگی است. همچنین سبکزندگی وابسته به آداب و رسوم و مقتضیات اقلیمی و جغرافیایی می تواند در شکل و صورت آداب و مناسک و شعائر دینی موثر باشد. تبیین جوانب مختلف نسبت این دو مقوله و اثبات همبستگی کامل این دو از یافته های این پژوهش است.کلید واژگان: معنای زندگی, سبک زندگی, نسبت یابی, الگو های رفتاری, الگوهای معناییCurrent lifestyles in human societies are influenced by various apparent causes and factors. According to these causes, many discourses have formed to achieve an ideal lifestyle. However, understanding the nature of these causes and their relation with the ‘meaning of life’ can serve as a guide for individuals to attain the most desirable lifestyle. The main philosophical principle that serves as the foundation for lifestyle analysis is the ideal concept of having an ‘ideal lifestyle’, and it seems that achieving this ideal lifestyle is among the human ideals that can be realized by properly understanding and explaining the ‘meaning of life’ and internalizing and institutionalizing it within man. This study aims to achieve this goal through rational-analytical methodology. After defining and identifying the origins of these two concepts, which stem from human faculties such as theoretical intellect and practical intellect, it can be said that the meaning of life and lifestyle are mutually related and reciprocal. The ‘meaning of life’ forms lifestyle (creation), and ‘lifestyle’ contributes to the stability and enhancement of the ‘meaning of life’ (motivation). The ‘meaning of life’ establishes meaningful patterns, which in turn lead to behavioral patterns. Lifestyle is composed of a set of behavioral patterns in different spheres of life, and each behavioral pattern can manifest in various ways. Religion also plays an important role in forming the ‘meaning of life’ and influencing ‘lifestyle’. Furthermore, ‘lifestyle’, influenced by customs, climatic conditions, and geographical factors, can impact the form and appearance of religious rituals and practices. Explaining the various aspects of the relation between these two concepts and proving their complete correlation are the findings of this study.Keywords: Meaning Of Life, Lifestyle, Finding The Relation, Behavioral Patterns, Semantic Patterns
-
در این مقاله نسبت سبک زندگی با معنای زندگی در مکتب رواقی مورد بررسی است. مکتبی کهن که معنای فلسفه را شیوه زیستن می داند و داعیه سبک سازی دارد و آموزه های آن امروزه مورد توجه قرار گرفته است. چگونگی سبک زندگی از دغدغه های بشر است و برای شناسایی نقاط قوت و ضعف آن، جهت ارائه سبک ایده آل باید معنای زندگی مرتبط و موثر در آن را جست. معنای زندگی برمبنای هستی شناسی و انسان شناسی و ارزش شناسی شکل می گیرد. پس از استنباط آن در مکتب رواقی، آموزه های رفتاری ایشان در 4 عرصه تعامل با خود، با خدا، با دیگران و با هستی مورد بررسی است. وجود خلاها و نقایض چون چگونگی تفسیر ماهوی هستی و انسان در مبانی فکری رواقیون باعث بروز معنای چندپهلو و مبهم از زندگی شده و به تبع آن سبک زندگی حاصل از این مکتب با تعارضات و چالش هایی چون چگونگی ارتباط با خالق و تعهدات عملی ناشی از آن بودن، ارتباطات انسانی و چگونگی تعامل با هم نوعان و چگونگی پذیرش مدرنیته و تاب آوری اقتضاعات زندگی فن آورانه روبرو است. روش این مقاله عقلی-تحلیلی است.
کلید واژگان: سبک زندگی, معنای زندگی, نسبت یابی, رواقیونIn this article, the relationship between lifestyle and the meaning of life in Mozad’s stoic school is investigated. An old school that considers the meaning of philosophy as a way of life and advocates stylization, and its teachings have been taken into consideration today. The way of life is one of the concerns of human beings, and to identify its strengths and weaknesses, in order to present an ideal style, the meaning of relevant and effective life should be sought in it. The mining of life is formed based on ontology, anthropology and values are formed. After deriving it in the Stoic school, her behavioral teachings are examined in the four areas of interaction with oneself, with others and with existence. Existence of defects such as how to interpret the essence of existence and man in the intellectual foundations of the Stoics has caused the emergence of a multifaceted and ambiguous meaning of life, and as a result, the lifestyle resulting from this school has conflicts and challenges such as how to communicate with the Creator and the practical obligations resulting from it. Human communication and how to interact with other species and how to accept modernity and resilience are facing the requirements technological life.
Keywords: Lifestyle, Meaning Of Life, Attribution, Stoics -
روحانیت همواره با مردم مراوده تاریخی داشته است و در ناملایمات زندگی اجتماعی تکیه گاه مردم شمرده می شد. همجوشی و همنشینی علما با مردم نتیجه معرفتی دانشی بود که در حاشیه مبانی معرفتی شکل گرفته بود و زیست اجتماعی مردم و سلوک اجتماعی و معرفتی روحانیت شیعه را سازمان دهی می کرد. به تبع ترویج ادبیات علمی واگرایانه نسبت به این مبانی، یکی از بزرگ ترین مخاطراتی که وجود دارد، واگرایی مرام و سلوک روحانیت از مردم است. یکی از مظاهر جوشش مردم و روحانیت، همنشینی در فضای فیزیکی است که امروزه به دلایلی مثل توسعه شهر واگرا و فعالیت های روزمره روحانیت، مصلحت را در سکونتگاه های متمایز از مردم دانسته اند و محلات و شهرک های مختص به این قشر در نظر گرفته شده است. این جدایی مکانی این تصور را به وجود آورده است که روحانیت خواهان زندگی راحت تری هستند و همراهی با مردم از آنها سلب آرامش می کند و درنتیجه گسست اجتماعی ایجاد می شود. این تحقیق با رویکردی تاریخی و روش توصیفی تحلیلی، زمینه های اجتماعی جدایی گزینی سکونتی روحانیت و پیامدهای آن را بررسی می کند. یافته ها نشان می دهند که تغییر در سبک زندگی جامعه، تغییر نوع معیشت، عافیت طلبی، دور ماندن از آسیب های زندگی شهری مدرن، مشغولیت های متعدد فکری و اجرایی و... موجب اتخاذ مسکن جدا از مردم عادی برای روحانیت شده است؛ چیزی که در سبک مبتنی بر امام امت وجود نداشت و تداوم آن اندیشه باعث هم گرایی و جوششی مبتنی بر دین و اخلاق بین روحانیت و مردم می شد.
کلید واژگان: روحانیت, مردم, سبک زندگی, معنویت, واگراییThe clerics have always had a good relationship with people and have been considered a refuge in the adversities of life. The connection and friendship of the clerics with people is the epistemological result of the knowledge that was formed based on epistemological foundations and organized the social life of people and the social and epistemological conduct of the Shiite clergy. Due to the promotion of scientific literature diverging from these principles, one of the biggest dangers is the divergence of the morals and conduct of the clergy from people. One of the manifestations of the connection between people and the clerics is their physical convergence; but today, due to reasons such as the development of divergent cities and the daily activities of the clerics, they have considered it expedient to live in separate settlements from ordinary people, and special neighborhoods and towns have been built for them. This spatial separation has given rise to the idea that the clergy want a more comfortable life, and that companionship with people deprives them of peace. This leads to social separation. Using historical approach and descriptive-analytical method, this research examines the social contexts of the residential separation of the clergy and its consequences. The research findings show that change in lifestyle, change in the way of living, seeking comfort, staying away from the harms of modern urban life, numerous intellectual and executive occupations, etc., have led to the clergy’s preference for living apart from ordinary people. This trend never existed in the Imam-Ummah style the continuation of which, based on religion and ethics, would cause convergence and unity between the clergy and the people.
Keywords: People, Lifestyle, Spirituality, The Clergy, Divergence -
با مطرح شدن موضوع جدیدی به نام تاریخ اجتماعی و سبک زندگی در غرب و شرق، نویسندگان و محققان ایرانی نیز مسئله تاریخ اجتماعی مردم ایران را مورد بررسی قرار دادند که آثار پرباری درپی داشت. در این مسیر، تا حدودی سرفصل های تحقیقات روشن بود و محققان به گوشه هایی از این تاریخ که در محور زندگی اجتماعی مردم بود، اهتمام ورزیدند. در میان طلاب حوزه نیز این خلا مورد توجه قرار گرفت که با کمک از ساختار مطالعات تاریخی اجتماعی و سبک زندگی اسلامی، رساله هایی درخصوص کلیات بحث تاریخ اجتماعی و سبک زندگی اهل بیت (ع) و شیعیان تدوین گردد. نتیجه این تحقیقات و ضرورت آن حتی منجر به این امر گردید که در مراکز تخصصی حوزه علمیه قم در رشته تاریخ تشیع 4 واحد به تاریخ اجتماعی شیعیان اختصاص یابد. در دیگر موسسات آموزشی و پژوهشی نیز که اختصاص به طلاب علوم دینی داشت، در مقطع ارشد و دکتری به درس تاریخ اجتماعی توجه خاصی گردید و درنهایت افزون بر تربیت متخصص، طلاب حوزه علمیه قم با نگارش کتاب ها یا مقالات یا رساله های ارشد و دکتری با عنوان تاریخ اجتماعی شیعیان، گام موثری را برای معرفی آداب و رسوم، نمادها، سبک زندگی، روابط و نظام های اجتماعی آنان برداشتند.
کلید واژگان: تاریخ اجتماعی, سبک زندگی, آداب و رسوم اجتماعی, شیعیان و حوزه علمیه قمWith the emergence of the new subject of "social history and lifestyle" in the West and the East, Iranian writers and researchers also studied the social history of the Iranian people, which resulted in good works. The research topics in this area were clear to some extent and the researchers paid attention to some parts of this history focusing on the social life of people. The lack of this type of research in the field of social history and lifestyle of Ahl al-Bayt and Shiites was noticed by the students of the field, and using the structure of studies on social history and Islamic lifestyle, some treatises were compiled in this regard. The result of such studies led to the addition of four units of social history of Shiites to the curriculum of the specialized centers of the Qom seminary in the field of Shia history. In other educational and research institutions of religious sciences, special attention was paid to the course of social history at MA and PhD programs, and finally, in addition to expert training, the students of the Qom's seminary wrote books, articles or master's and doctoral theses with the title “The social history of the Shia” and took an effective step in introducing their customs, symbols, lifestyle, relationships and social systems.
Keywords: Social History, Lifestyle, Social Customs, Shiites, The Qom Seminary -
پژوهشنامه فلسفه دین (نامه حکمت)، سال بیست و دوم شماره 1 (پیاپی 43، بهار و تابستان 1403)، صص 221 -248
سبک زندگی از موضوعات مهم جامعه شناختی، روان شناختی و البته دین شناختی در جهان معاصر است. نگرش های کلان و جهان بینی در ایجاد، تقسیم و تبیین سبک زندگی نقش دارند. نگرش های کلان الهی و مادی سبک زندگی را به دو گونه مهم الهی و مادی تقسیم می کند. مسئله اصلی این نوشتار نقش مهم ترین بنیان و زیرساخت اسلام، یعنی توحید، در سبک زندگی است. این نوشتار با روش توصیفی-تحلیلی در پی پاسخ گفتن به این پرسش هاست: خداباوری چه نقشی در سبک زندگی انسان ها دارد؟ ویژگی های اصلی سبک زندگی توحیدی چیست؟ و آیا تنها یک گونه سبک زندگی توحیدی وجود دارد یا می توان به گونه های متفاوت سبک زندگی توحیدی باور داشت؟ دستاوردهای پژوهش عبارت اند از این که باور به توحید سبک زندگی را به طور کلی دگرگون می کند و سبک زندگی خداباورانه به کلی متفاوت از غیر آن است؛ سبک زندگی موحدانه باعث نگاه خوش بینانه به عالم و زندگی، فهم عمیق و جامع از انسان و جهان، تعادل در گزینش های زندگی، لذت های عمیق، نظام منسجم در زندگی، علم و ارزش های برتر و کنش عقلانی در زندگی، سنجش پذیر ساختن جنبه های سنجش ناپذیر امور، ایجاد ظرفیت گزینش های برتر و جهت دادن به گزینش ها می شود. در نهایت، سبک زندگی توحیدی دارای مراتب تشکیکی است و چنین نیست که تنها با یک گونه سبک زندگی موحدانه مواجه باشیم.
کلید واژگان: خدا, دین, توحید, سبک زندگی, سبک زندگی توحیدیOne of the most important sociological, psychological, and theological issues in the contemporary world is "lifestyle". The significant point here is the role of worldviews in forming, dividing, and explaining the lifestyle. The divine and material worldviews divide the lifestyle into two important types. The subject matter of this article is the role of monotheism, as the most important foundation and infrastructure of Islam, in the lifestyle. This paper has answered these questions using a descriptive-analytical method What is the role of belief in God in people's lifestyles? What are the main characteristics of a monotheistic lifestyle? Is there only one type of monotheistic lifestyle or one can believe in different types of it? The results of this article show that monotheism completely changes the lifestyle and a believer's lifestyle is completely different from a non-believer’s lifestyle. Moreover, a monotheistic lifestyle leads to an optimistic view of the world and life, a profound and comprehensive understanding of the human being and the world, balance in life choices, deep pleasures, a coherent system in life, superior knowledge and values, rational action in life, making the immeasurable aspects of affairs measurable, creating the capacity of having superior choices, and directing the choices. Finally, the monotheistic lifestyle has different levels, so we are not faced with only one type of monotheistic lifestyle.
Keywords: God, Religion, Monotheism, Lifestyle, Monotheistic Lifestyle -
جایگاه حق سرگرمی در منظومه حقوق اخلاقی انسان از نگاه اسلام
با پیشرفت فناوری و پدید آمدن سرگرمی های جدید و اهمیت یافتن سرگرمی در سبک زندگی انسان امروزی، سرگرمی به عنوان یک حق برای بشر و نه صرفا یک فعالیت اختیاری مطرح شده است. اینکه سرگرمی از منظر اسلامی یک حق برای انسان محسوب می شود یا خیر و اینکه در صورت وجود این حق، جایگاه آن در منظومه حقوق اخلاقی انسان چیست، از اهمیت بسزایی برخوردار است. پژوهش حاضر، با روش توصیفی تحلیلی به دنبال روشن ساختن این جایگاه است. در این پژوهش، این نتایج حاصل شد که از منظر اسلامی، سرگرمی یک حق در منظومه حقوق اخلاقی انسان محسوب می شود و این حق، یک حق فطری و ازجمله حقوق طبیعی انسان است؛ بنابراین نیاز به سرگرمی یک نیاز توهمی و القایی نیست و ریشه در طبیعت انسان دارد و جایگاه آن تا جایی است که به مسیولیت های اساسی انسان، ازجمله مسیولیت های کاری، اجتماعی، خانوادگی، سیاسی و در راس آن ها مسیولیت های دینی آسیب نزند و موجب تجدیدقوا برای این مسیولیت ها شود.
کلید واژگان: سرگرمی, حق سرگرمی, حق اخلاقی, حقوق اخلاقی انسان, سبک زندگیThe place of the right to entertainment in the system of human moral rights from the point of view of IslamEthical Research, Volume:14 Issue: 2, 2024, PP 201 -217With the advancement of technology and the emergence of new entertainment and the importance of entertainment in today's human lifestyle, entertainment has been proposed as a human right and not just an optional activity. Whether or not entertainment is considered a human right from an Islamic point of view, and if this right exists, what is its position in the system of human moral rights, is of great importance. The leading research with descriptive analytical method seeks to clarify this position. In this research, we came to the conclusion that from the Islamic point of view, entertainment is considered a right in the system of human moral rights, and this right is an innate right and one of the natural rights of man. Therefore, the need for entertainment is not an illusory and induced need and it is rooted in human nature and its place is to the extent that it does not harm the basic human responsibilities, including work, social, family, political responsibilities, and above all religious responsibilities, and causes rejuvenation for be these responsibilities.
Keywords: entertainment, entertainment right, moral right, human moral rights, lifestyle -
هدف این پژوهش عبارت است از یک بررسی تطبیقی میان اهداف سبک زندگی قرآنی و مدرنیته است که تمایز آن دو را مشخص می کند و نتایج و پیامدها و فواید و ثمره هر کدام را مورد کاوش قرار می دهد تا مشعل هدایت گری برای هر پرسشگر و جوینده حقیقت باشد. به این منظور با تاکید بر روش توصیفی –تحلیلی و با استفاده از ابزار کتابخانه ای و رویکرد علمی– دینی به مطالعه آموزه های قرآن کریم و دیدگاه های اندیشمندان مدرنیته پرداختیم. دستاورد اصلی این تحقیق این است که با بیان تفاوت های عمده بین اهداف آن دو کارآمدی و نتایج را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهیم تا هر پویشگر بتواند با آگاهی بیشتر و راحت تر انتخاب کند و راه را بپیماید و به زندگی جاودانه دست یابد.
کلید واژگان: سبک زندگی, قرآن, مدرنیته, اهدافThe purpose of this study is a comparative study between the goals of the Qur'anic lifestyle and modernity, which distinguishes between the two and explores the results and consequences and benefits and fruits of each to be a guiding torch for every questioner and seeker of truth. For this purpose, by emphasizing the descriptive-analytical method and using library tools and scientific-religious approach, we studied the teachings of the Holy Quran and the views of modern thinkers. The main achievement of this research is to analyze the efficiency and results by stating the main differences between the goals of the two so that each scanner can choose more consciously and more easily and walk the path and achieve eternal life.
Keywords: lifestyle, Quran, modernity, goals -
با توجه به آنکه براساس عقاید، مبانی و ارزش های جوامع و فرهنگ های مختلف، اشکال متنوعی از سبک زندگی به وجود می آید. جامعه مدرن نیز پیرامون برخی مفاهیم بنیادین و ارزش های پیرامونی آن سبک خاصی از زندگی را شکل داده که بعضا مغایر با اصول اسلامی است. یکی از راه های مواجهه مناسب با این پدیده، شناخت و اشراف نسبت به این مبانی و نحوه تاثیرگذاری آن بر زندگی روزمره زنان است که این پژوهش به این موضوع پرداخته است. روش به کارگرفته شده در این تحقیق تحلیلی منطقی است، که اطلاعات آن به شیوه کتابخانه ای و از طریق فیش برداری، جمع آوری شده است، و با استفاده از دلالت های عقلی به اثبات فلسفی این امر پرداخته شده که سبک زندگی زنان مدرن که با محوریت سلیقه شخصی و مصرف نمایشی و شاخصه هایی چون آندروژنی (دوجنسیتی) بودن و سیالیت است، چه ارتباطی با نوع نگاه تمدن غرب به انسان و جنس زن دارد. در نهایت مشخص شد که تمامی این موارد براساس سه مبنای اومانیست، تطورگرایی و انسان شناسی فرهنگی قابل تحلیل و فهم است. چنانچه اعتقاد به اومانیسم، منجر به شکل گیری سبک زندگی ای مبتنی بر مصرف نمایشی شده، و انسان شناسی فرهنگی بازتابندگی و انتخاب های مبتنی بر سلیقه شخصی را شکل می دهد و تطورگرایی موجب گسترش پدیده مدگرایی و همچنین برتری یافتن نقش ها و شاخصه های مردانه خواهد شد. در نتیجه زنان به دنبال انکار و سرکوب ویژگی های فطری شان خواهان شبیه شدن به مردان هستند.
کلید واژگان: انسان شناسی, مبانی سبک زندگی, زن مدرن, سبک زندگی -
هدف مقاله حاضر پاسخ به این سوال است که چگونه زیبایی های سبک زندگی اسلامی با نگاه انسان شناختی صدرالمتالهین تبیین می شود؟ برای پاسخ، بعد از توضیح مفاهیم اصلی همچون سبک زندگی و زیبایی، عناصر زیبایی شناختی سبک زندگی در انسان شناسی بررسی گردید. سپس با توجه به اقسام زیبایی حسی، خیالی و عقلی، نسبت حس، خیال و عقل در سبک زندگی و انسان شناسی تبیین شد. در ادامه با روش توصیفی تحلیلی جایگاه انواع زیبایی های سبک زندگی در حیات بشر مشخص گردید. بر پایه بررسی های انجام شده این نتیجه به دست آمد که همواره سعادت حسی و خیالی افراد جامعه، منوط به ادراک صورت های ظاهری و تصویرسازی زیباست. بنابراین به سبب لزوم مدارا با دیگران در سبک زندگی اسلامی، آراستگی ظاهری و خیالی بخشی از وظیفه اجتماعی فرد نسبت به دیگران شمرده می شود. زیبایی های عقلی نیز همان مطلوب های فطرت سلیم انسانی هستند. حرکت در مسیر فطرت، روش وصول به مرتبه برتر انسانی یعنی مدرکات عالی عقل نظری است. با حصول چنین مرتبه ای سلامت روحی و معنوی انسان تضمین شده و در نتیجه زیبایی های عقلانی سبک زندگی که همان مطلوبات فطری انسان هستند، بروز و ظهور می یابند. این مرتبه از سبک زندگی، جامع همه زیبایی های مراتب پایین تر نیز هست.
کلید واژگان: ارزش, زیبایی شناسی, انسان شناسی, سبک زندگی, صدرالمتالهین -
مفهوم اخلاق و سبک زندگی، مفاهیم مستقلی هستند که در مقام ثبوت با یکدیگر ارتباط وثیقی دارند. سبک زندگی مجموعه ای از الگوهای رفتاری است که برآمده از سامانه اعتقادی، اخلاقی و هویت فردی و اجتماعی است. غفلت انسان از اصلاح سامانه معرفتی حوزه اخلاق، موجب بروز و ظهور پیامدهای منفی در شیوه زندگی وی می گردد. پژوهش حاضر با هدف دستیابی به پیامدها و لوازم منطقی پارادایم اخلاقی ملاصدرا و داروینیسم و تاثیر آن بر سبک زندگی با روش اسنادی-تحلیلی انجام گرفته است، تا مخاطب متفکر را با مبانی موثر در سبک زندگی اش مواجه کند، این مواجهه سبب می شود مخاطب متفکر به اصلاح سامانه معرفتی اخلاقی خویش همت گمارد. یافته ها حاکی از آن است که اخلاق داروینی نمی تواند بطور کامل استلزامات و پیامدهای خود را در مقام ثبوت پشتیبانی نماید؛ در حالی که پیامدهای پارادایم صدرایی در اخلاق، اصولی قابل دستیابی و اجرا در زندگی بدست می دهد که استدلال پذیرند.
کلید واژگان: ملاصدرا, دارویینیسم, بقا, حرکت جوهری, حسن و قبح ذاتی, سبک زندگیThe Concepts of ethics and lifestyle are distinct but they are closely connected in real subsistence. Lifestyle is a set of behavior patterns that are derived from belief system, moral dimension, individual and social identity. Negligence in correcting the belief system of the moral realm may give rise to the negative consequences in lifestyle. To recognize the logical outcomes and consequences of the moral paradigms of Mulla Sadra and Darwinism and their impact on lifestyle, the present research with an analytic documentary method seeks to introduce the effective foundations of lifestyle to the thoughtful reader. Therefore, the reader may decide to improve his moral and belief systems. The paper’s findings show that Darwinian ethics cannot fully support its own implications and consequences while the consequences of Mulla Sadra’s paradigm in ethics provide reasonable principles which can be discovered and applied in real life.
Keywords: Mulla Sadra, Darwinism, survival, substantial motion, intrinsic goodness, badness, lifestyle -
سبک صحیح زندگی دارای مبانی اعتقادی و فلسفی نظیر عقلانیت، معنویت، اعتدال و... است. عقلانیت در بین متفکران غربی به عنوان ابزار تامین اهداف صرفا مادی، تقویت کننده نظام سرمایه داری، نفی کننده قدرت ماورایی، متعارض با دین و تعبد به دین تفسیر شده که نمی تواند مبنای سبک زندگی دین صحیح باشد. درحالی که اگر عقلانیت به صورت جامع و متعالی ملاحظه گردد، سبک زندگی مبتنی بر آن رشد همه جانبه فرد و جامعه را در همه ابعاد در پی دارد و برآیند آن، تحقق تمدن نوین اسلامی می باشد. در نوشتار حاضر، ضمن تبیین اصل عقلانیت متعالی و تفاوت آن با عقلانیت های رایج، ویژگی های آن در سه سطح تشریح شده است. ویژگی های آن در سطح شناخت، عبارتند از: بهره حداکثری از منابع شناخت، حقیقت محوری، معطوف به امنیت، آرامش و یقین، حجیت قواعد منطقی، توجه به داده های یقینی علوم، انتخاب تبیین احسن، تکیه به شناخت های بدیهی، مرزبندی بین قلمرو تجربی و معارف فلسفی و وحیانی. ویژگی های آن در سطح اخلاقی نیز عبارت است از: دارا بودن نظام ارزشی و فراگیر، انسجام درونی، قابلیت تبیین عقلانی، توجه هم زمان به حسن فعلی و فاعلی و توجه به رتبی بودن ارزش ها. ویژگی های عقلانیت در سطح ابزاری و معیشتی عبارتند از: هدف مندی، انتخاب وسیله مناسب برای اهداف، گزینش عقلانی در قلمرو احتمالات، توجه به سود مورد انتظار، اعتدال و میانه روی. روش تحقیق در این مقاله، توصیفی تحلیلی است.کلید واژگان: عقلانیت متعالی, عقلانیت ابزاری, عقلانیت دینی, سبک زندگیA sound lifestyle depends on doctrinal and philosophical principles such as rationality, spirituality, moderation and the like. With Western scholars, rationality is interpreted as a means for meeting material needs, capitalism, negation of metaphysical power, opposing religion and religious devotion; therefore, it cannot be used as the foundation for a sound religious lifestyle. However, were rationality regarded transcendent and comprehensive, it would lead to a progress in all dimensions of individual and social lifestyle thus to the realization of Islamic civilization. In their paper, the authors have explained transcendent rationality and its deference from current rationalities. The characteristics of such rationality are clarified at three levels. At the cognitive level, they are: maximum use of the sources of knowledge, truth-centeredness, security, peace and certainty, the authority of logical rules, consideration of well-founded science-data, the choice of best explanation, reliance on self-evident knowledge, and demarcating borders between the scope of experience and the revealed and philosophical teachings. At the moral level, they are: a wide system of values, internal coherence, capability of rational explanation, considering both good act and good intention of the agent, and that the system of values is hierarchical. At the instrumental level and livelihood, they are: purposefulness, the choice of proper means for aims, the choice of rationality in the case of different probabilities, considering the expected profits, and moderation. The adopted method is analytic-descriptive.Keywords: transcendent rationality, Instrumental Rationality, religious rationality, Lifestyle
-
سبک زندگی ناظر بر سلوک فردی و اجتماعی افراد یک جامعه و بسته به نوع ایدیولوژی و جهان بینی مکتب، متفاوت است. عرفان و سیاست اسلامی نیز درهم آمیختگی شدیدی دارند که در سبک زندگی فردی و اجتماعی افراد بروز می کند. پژوهش پیش رو با هدف کشف چگونگی ترابط عرفان و سیاست در سبک زندگی قرآنی و سبک زندگی "انسان مدرن" در نظریه عقلانیت و معنویت، پس از تبیین مفاهیم نظری پژوهش و ابعاد عرفانی سیاسی و ویژگی های سبک زندگی مومنانه به شیوه توصیفی و تحلیلی و با بهره گیری از آیات قرآنی به این نتیجه رسیده است که سبک زندگی قرآنی تداعی کننده پیوند عرفان و سیاست با حفظ هم طرازی تعبد و تعقل، عقل معاد و معاش و نیز معنویت و مدیریت در متن زندگی مومنان است. اما در سبک زندگی "انسان مدرن" مصطفی ملکیان، سکولاریسم مجالی برای جولان اجتماعی عرفان و معنویت باقی نمی گذارد. در واقع صاحب نظریه "عقلانیت و معنویت" با فروکاست عرفان به معنویتی فردگرا، شریعت گریز و غیر تعبدی، سعی بر سازوار نمودن این دو بظاهر متعارض دارد. در واقع این نظریه تلاشی است در جهت آرامش بخشی، امیدواری، شادی آفرینی و محروم نماندن انسان مدرن از عرفان و معنویت اما به قیمت ذبح تدین و تعبد به پای عقل معاش، که امکان پیوند عرفان و سیاست ناب را در سبک زندگی منتفی می سازد.
کلید واژگان: سبک زندگی, عرفان, سیاست, انسان مدرن, معنویت, عقلانیتLifestyle dominates the social and individual conduct of people in a society and, depending on the ideology and worldview of each school, adopts different manifestations. Mysticism and Islamic politics are closely intertwined which emerges in social and individual lifestyles. Employing the theory of rationality and spirituality, the present research intended to discern the quality of the relationship between mysticism and politics in modern and Quranic lifestyles of the modern Man. After explaining the theoretical concepts and political-mystical dimensions and characteristics of the faithful lifestyle through a descriptive-analytical method and analysis of the Quranic verses, it was concluded that the Quranic lifestyle denotes the close affinity between mysticism and politics while maintaining the due weight of servitude and rationality, livelihood intellect and consideration for resurrection and spirituality and management in the heart of the faithful life. However, in the “modern man” lifestyle by Mustafa Malekeyan, secularism overshadows the social emergence of mysticism and spirituality. In fact, the author of the theory of “rationality and spirituality” reduces mysticism to an individual, non-religious and non-divine spirituality and tries to harmonize these two seemingly contrasting concepts. In fact, this theory is an attempt to engender relaxation, hope, and happiness in modern man and deter his deprivation from mysticism and spirituality at the expense of sacrificing religion and servitude in the way of livelihood intellect, which, in turn, eliminates the possibility of the relationship between pure mysticism and politics in lifestyle.
Keywords: Lifestyle, Mysticism, Modern Man, Spirtuality, Rationality -
بنیادهای بینشی، از مهم ترین عوامل تاثیرگذار بر رفتارهای فرد هستند. سبک زندگی انسان مدرن، نتیجه تغییر نگرش به مفاهیمی همچون خدا، دین، انسان و هستی بوده و این تغییر نگرش نیز محصول برخی مبانی معرفت شناختی مانند سوبژکتیویسم و اصالت ریاضیات است. سوبژکتیویسم با اصالت دادن به فاعل شناسا، محوریت را به جای واقعیات عینی، به ذهن انسان داد. نتیجه سوبژکتیویسم، محوریت انسان در هستی، جایگزینی انسان به جای خداوند، ایده آلیسم معرفتی، ایده آلیسم ارزش شناختی، نفی مرجعیت دین، تساهل و تسامح دینی و اخلاقی، فردگرایی و نگاه استثماری به طبیعت و انسان بوده است که هرکدام به شکلی، پایه های سبک زندگی غربی را جهت دهی کرده اند. از سوی دیگر، اصالت ریاضیات نیز نگرش های کمی را در تحلیل مفاهیم کیفی علوم انسانی رواج داد و به دنبال آن، تنها ملاک حقیقت، مفاهیم دقیق ریاضی شمرده شده و مفاهیم غیر محسوس غیر قابل اندازه گیری مانند مفاهیم پایه دین، نامعتبر شمرده شدند. پیامد این نگرش، بی معنا انگاشتن ارزش های دینی و اخلاقی بود.کلید واژگان: انسان مدرن, سبک زندگی, سوبژکتیویسم, اصالت ریاضیاتFoundations of insight are one of the most important factors that influence a person's behavior. Modern man's lifestyle is the result of a change of attitude towards concepts such as God, religion, man and existence, and this change of attitude is also a product of some epistemological foundations such as subjectivism and the originality of mathematics. Subjectivism gave the centrality to the human mind instead of objective facts by giving originality to the knowing agent. The result of subjectivism, the centrality of man in existence, the replacement of man instead of God, epistemological idealism, value idealism, negation of the authority of religion, religious and moral tolerance, individualism and an exploitative view of nature and man, each of which, in a way, have directed the foundations of the western lifestyle. On the other hand, the originality of mathematics also popularized quantitative attitudes in the analysis of qualitative concepts of human sciences, and after that, precise mathematical concepts were considered the only criterion of truth, and intangible and immeasurable concepts such as the basic concepts of religion were considered invalid. The consequence of this attitude was to consider religious and moral values meaningless.Keywords: Modern man, Lifestyle, subjectivism, originality of mathematics
-
با توجه به تفاوت در بینشها و گرایشها، دو نوع سبک زندگی دینی و غیردینی (سکولار) وجود دارد. از موضوعات مهم در این دو گونه سبک زندگی، بدن انسان و نقشآفرینی آن در کمال، سعادت، هویتبخشی و ایجاد آرامش برای فرد است. در جامعه امروزی، بدن یک سرمایه نمادین و سرمایه اجتماعی و دارای جایگاه منزلتی و کارکردی است و اهمیت آن تا جایی است که با دانشها و موضوعاتی نظیر «جامعهشناسی بدن» و «مدیریت بدن» سعی در مدیریت آن دارند. در سنت ادیان توحیدی نیز بدن دارای جایگاه ویژه کارکردی است. این نوشتار نخست به موضوعات مرتبط با بدن، نظیر چیستی و جایگاه بدن، جامعهشناسی بدن، مدیریت بدن و رابطه بدن با زیبایی پرداخته و در ادامه، چند کارکرد بدن، نظیر کارکرد هویتی، تجاری و نمایشی را در دو نگرش دینی و سکولار واکاوی کرده است. حاصل این نوشتار که به روش کتابخانهای، تطبیقی و تحلیلی صورت پذیرفته، این است که بهرغم جایگاه ویژه بدن در هر دو رویکرد، تفاوت بنیادینی در نوع نگاه به بدن، تعریف و کارکرد آن و نیز مبانی، اهداف و انگیزههای توجه به بدن وجود دارد.
کلید واژگان: سبک زندگی, بدن, بدن گرایی, جامعه شناسی بدن, مدیریت بدن -
اسلام و قرآن با ارایه بینشها، آگاهیها، ارزشها، هنجارها، احساسها و الگوهای اجتماعی توانسته است بیشترین تاثیر را بر نحوه زیستن انسانها از خود نشان دهد. آخرین دین آسمانی برای تمام نیازهای درونی و بیرونی راهکار نشان داده و با عرضه الگوهای رفتاری متنوع، انسان را به سرمنزل مقصود رهنمون کند و به حیات جاودانه نایل گرداند. الگوهای سبک زندگی مدرن علی رغم فرصتها و امکاناتی که در اختیار بشر قرار داده است وبه موضوعات مادی و مسایل دنیوی پرداخته، بیماریها و آسیبهای متعددی را نیز به ارمغان آورده است. اسلام به عنوان آخرین و برترین دین الهی، الگوها و مدلهای متعادل و جامعی را در اختیار انسان قرار میدهد تا آدمی بتواند ضمن رهایی از تهدیدها و آسیبها به سعادت دنیوی و اخروی دست یابد. دین به گونههای مختلف میتواند در سبک زندگی انسان تاثیرگذار باشد؛ دین حاوی آگاهیها، بینشها و نگرشهای اصلی است که در سبک دهی به زندگی انسانها نقش آفریناند. دین شناختها و نگرشهای اصیلی را در ارتباط با خدا، جهان دیگر و انسان به آدمی میدهد تا از این طریق بتواند تصاویر روشن از جهان پیرامون و خویشتن داشته باشد. هدف از پژوهش پیش رو این است که اصول و موضوعات سبک زندگی اسلامی که انسان را به حیات طیبه برساند و خوشبختی و صراط را در یابد و به سعادت دنیوی و اخروی برسد از آیات و روایات استفاده کرده است و الگو و روشهایی را توضیح می دهد که ما بتوانیم آنرا در زندگی خود اجرا کنیم و سریع تر رشد کنیم تا به سر منزل مقصود برسیم.
کلید واژگان: سبک زندگی, زندگی, دین, تربیت معنوی, قرآن, روایات -
معنویت، محرکی باطنی و عاملی تاثیرگذار بر سبک زندگی اسلامی است. به دلیل تشکیل جریان های عرفانی منحرف و ترویج سبک های زندگی بر طبق مبانی انحرافی آنان، تبیین و تحلیل معنویت منطبق بر عقلانیت صحیح طبق مبانی امامیه و نسبت آن با برخی باورها (نظیر ولایت تکوینی اهل بیت:) لازم است. معنویت می تواند از اعتقاد به ولایت تکوینی ناشی گردد؛ چراکه ولایت تکوینی ریشه در قرب الهی دارد و نقطه اوج معنویت بوده و نتیجه معنویت حقیقی و اصیل است؛ چنان که باور به ولایت تکوینی، منشا حرکت به سوی معنویت و میزان ارزیابی آن است. وحیانی بودن، جامعیت، حرکت بخشی، و.. از شاخصه های این گونه معنویت است. نمونه های تاثیر معنویت در سبک زندگی اهل بیت: در ابعاد مختلف عبارتند از: یاد خدا، اخلاص، توسل، رعایت اخلاق، عدالت و انصاف، اجتماع حول محور حاکمیت و توجه به اسباب معنویت اجتماعی. روش گردآوری داده ها کتابخانه ای می باشد. اما در پردازش داده ها از تبیین، توصیف، تحلیل و نقد استفاده شده است.
کلید واژگان: معنویت, ولایت تکوینی, سبک زندگی, اهل بیت, مقامات اهل بیتSpirituality is an inner impulse and impressive factor with the Islamic lifestyle. Due to the rise of deviated movements of mysticism and the spread of their misleading lifestyle, it is necessary to explain well-grounded and rational spirituality as per Imamiyyah doctrines and its tie to some of those doctrines such as Ahlulbeit’s authority over creation. Spirituality may come out of one’s belief in the authority over creation, since it has its roots in the proximity to Allah as the zenith and outcome of genuine spirituality. One’s belief in the authority over creation is the starting point of one’s movement towards spirituality and its criterion for assessment. The indexes of such spirituality are: that it is comprehensive, that it has its source from divine revelation, that it produces movement, and the like. Impressive samples of Ahlulbeit’s lifestyle in various aspects are: being mindful of God, sincerity, imploring for assistance, morality, justice and equity, coming together over the sovereignty, and paying attention to the causes of social spirituality. The method of collecting data is library references and of their processing is description, analysis, and examination.
Keywords: Spirituality, authority over creation, Lifestyle, Ahlulbeit, the stations of Ahlulbeit -
این مقاله میکوشد نقش تربیت در پیشگیری از آسیبهای اجتماعی را بتصویر بکشد و راهکارهای تربیتی مناسبی در اینباره ارایه دهد. یکی از عوامل بسیار مهم و دگرگونکننده ارزشها، باورها و نگرشها، شبکه های اجتماعی هستند چرا که میتوانند با برنامه ریزیهای دقیق و کنترل شده، اندیشه مردم جامعه را شکل داده و به رفتار آنان صورت دلخواه بدهند. هدف این نوشتار، بررسی تاثیر تربیت دینی بر پیشگیری از آسیبهای شبکه های اجتماعی و همچنین تبیین ماهیت و ویژگیهای تکنولوژی است. روش پژوهش اسنادی تحلیلی و از لحاظ هدف، کاربردی است. نتیجه تحقیق نشان میدهد که کارکرد وسیع و پردامنه شبکه های مجازی و اجتماعی در زمینه-های مختلف، قادر است جوامع بشری را بشدت تحتتاثیر قرار داده و از هنجارها دور کند. بنابرین برای پیشگیری از عواقب منفی شبکه های اجتماعی در ایجاد ناهنجاریها، باید مبانی تربیت و سبک زندگی دینی را جایگزین مبانی فکری تکنولوژی غرب نمود. تربیت دینی و دینداری با تاکید بر جهانبینی توحیدی در زندگی فردی و اجتماعی، مهمترین عنصر در پیشگیری، مقابله و برخورد با انحرافها و آسیبهای شبکه های اجتماعی است. تربیت دینی یک سبک زندگی و بایدها و نبایدهایی را پیش روی انسان قرار میدهد که بازدارندهیی موثر در مواجهه با شبکه های اجتماعی است. این مقاله در ادامه، پیشنهادهایی تربیتی برای مواجهه با آسیبهای اجتماعی در مراکز آموزشی ارایه میدهد. آنچه مسلم است اینست که جوامعی که به نظام تعلیم و تربیت بعنوان عامل بازدارندگی و کاهش آسیبهای اجتماعی توجه دارند، موفقیت مطلوبتری کسب کردهاند.
کلید واژگان: تربیت دینی, سبک زندگی, تکنولوژی, آسیبها, شبکه های مجازیThe present article is an attempt to depict the role of religious training in preventing the social damages and offer some appropriate solutions for them. Social networks constitute the main factors of values, beliefs, and outlooks, for they can change the views and conducts of people as they wish. The aim of this article is to study the impact of religious training in preventing the social damages and also explain the nature and characteristics of technology. The method of this work is based on analytic-documental studies and is an applied study. It is concluded that the function of social networks and cyberspaces are so strong that they can bring human societies under their influences and draw them away from their vales. Thus in order to protect them from the negative consequences of social networks we should replace the intellectual foundations of western technology by some religious foundations for a life style. A religious training with a monotheistic view in individual and social life considered to be the most important element in preventing the side-effects of social networks. Religious training can put forward certain lifestyles that could protect man from lapsing into such problems. The present article is an attempt to offer some suggestions for confronting with the side-effects of educational centers. Obviously, those societies that approach educational system for controlling and warding off social problem turn out to be successful.
Keywords: Religious training, Lifestyle, Technology, Problems, Cyberspace, networks -
انسان دارای شیون، مراتب و قوای مختلف است، دست خلقت برای هرکدام از این قوا در نظام آفرینش، کارکرد مشخص و محدوده ای خاص تعیین کرده است که در صورت به کارگیری هماهنگ و اعتدالی، سعادت انسان را تامین خواهند کرد. قوه خیال از جمله قوای ادراکی انسان و دارای کارکردهای مختلف است. یکی از این کارکردها نقش دوسویه خیال در انعکاس معانی باطنی در صفحه نفس و گذار از طبیعت به ملکوت عالم است. قوه خیال در صورت به کارگیری صحیح، این کارکرد فطری و آثار و فواید مترتب بر آن را حفظ خواهد نمود. به نظر می رسد با تغییر سبک زندگی، رشد تکنولوژی ارتباطات و اطلاعات و توسعه فضاهای مجازی و خیالی، بستر مناسبی برای رشد افراطی خیال و تعدی و خروج از این کارکرد تکوینی و فطری فراهم شده است. در این مقاله به روش تحلیلی ضمن تبیین این کارکرد فطری با دو رویکرد فلسفی و عرفانی، تاثیر فضای جدید بر قوه خیال و انحراف آن را از مسیر کارکردهای الهی و توحیدی، در ساحت متوسط یعنی ترجمه و تصویر واردات قلبی و سطح متعالی یعنی عبور از ظاهر به باطن، بررسی و نشان داده ایم که چگونه سبک زندگی جدید به کارکرد فطری قوه خیال آسیب زده و انسان را از اهداف آفرینش از تعبیه این قوه در نهاد انسان دور کرده است.
کلید واژگان: واردات باطنی, کارکردهای خیال, تضعیف خیال, سبک زندگیMan enjoys different faculties. Functions and boundaries of these faculties in the creation system are determined by the creator and therefore, moderate and coordinated employment of these faculties secures human happiness. The faculty of imagination is among perceptual faculties of Man that have different functions. One of these functions is the bilateral role of imagination in reflecting inner meanings in the soul and transition from nature to the celestial world. If employed correctly, the faculty of imagination preserves its innate function and therefore brings about its associated effects and benefits. It seems that, due to change in lifestyle, growth of technology, communication, and information, and development of virtual and imaginary spaces, the way for excessive growth of imagination is paved and the groundwork for its retreat from its innate function is laid. In this analytical research, in addition to explaining this innate function through philosophical and mystical approaches, the impact of the new atmosphere on faculty of imagination and its deviation from its divine and monotheistic functions, in intermediate level, i.e. interpreting and visualization of inward input and advanced level, i.e. transition from outer aspect to inner aspect, is discussed. It is also shown that how new age lifestyle has damaged the innate function of the faculty of imagination and kept man away from goals of creation.
Keywords: Inward input, Functions of Imagination, Impairing Imagination, Life Style
- نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شدهاند.
- کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شدهاست. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
- در صورتی که میخواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.