به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « شبهات » در نشریات گروه « فلسفه و کلام »

تکرار جستجوی کلیدواژه «شبهات» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • محمدعلی وطن دوست*، محمد تشکری آبقد
    سنت استدراج به عنوان یکی از سنت های مهم الهی در ارتباط تنگاتنگ با روند رو به خسران طبیعت انسان است؛ همچنین سنت هدایت نیز به عنوان یکی دیگر از سنت های الهی در برابر آن قرار می گیرد. در این میان، چگونگی ارتباط میان سنت استدراج و هدایت الهی، دو دیدگاه معارض را در میان مجبره و عدلیه پدید آورده است. مجبره با تفسیر استدراج به «حرکت دادن به سوی کفر و دوری از خدا» و معرفی خداوند به عنوان عامل و فاعل استدراج، چنین استدلال کرده اند که خداوند خود خواهان وقوع کفر و طغیان از بندگان است و در حقیقت، خداوند از همان ابتدا، هدایت برخی بندگان را اراده نکرده است. از سوی دیگر، عدلیه با استناد به آیات قرآن، تفسیر استدراج به «حرکت دادن به سوی کفر» را نادرست شمرده و بر این باورند که استدراج، نزدیک ساختن کافران به سوی عذابی است که نتیجه اعمال و رفتار خودشان است. در پژوهش حاضر، با روش توصیفی-تحلیلی، مبتنی بر ابزار کتابخانه ای، دو دیدگاه یادشده با رویکرد پاسخ به شبهات با تاکید بر مدل فرآیندی، مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته و در پایان این نتیجه به دست آمده است که خداوند حکیم، بدون ابلاغ و بیان تکالیف و نیز بدون انجام گناه از سوی افراد، هیچ فرد و اجتماعی را مجازات نمی نماید و سنت استدراج که شیوه خاصی برای مجازات است، برآیند سنت های الهی دیگر همچون سنت هدایت است.
    کلید واژگان: سنت, هدایت, استدراج, شبهات, اشاعره}
  • محمدعلی محمدی

    ایمه اطهار(ع) نه‌تنها در تبیین معارف الهی، بلکه در روش‌ها الگو هستند. ازاین‌رو، شناخت راهبردهای آنان در مواجهه با شبهات اهمیت و اولویت دارد. مسیله پژوهش، کشف راهبردهای روشی معصومان در پاسخ‌گویی به شبهات کلامی؛ و فرضیه تحقیق، «امکان دستیابی به راهبردهای یادشده است». با تبیین روش‌های مواجهه معصومان با شبهات، افق‌ها و راهبردهای جدیدی برای پاسخ‌گویی کشف خواهد شد. روش پژوهش، کتابخانه‌ای و مراجعه به مهم‌ترین منابع روایی و استخراج روایات کلامی معصومان(ع) و تحلیل آنهاست. یافته‌ها نشان می‌دهد: مهم‌ترین راهبرد ایمه اطهار(ع) هنگام پاسخ‌گویی به شبهات، راهبرد برهانی است. آنان از حیث صورت برهان، در غالب موارد، هنگام مواجهه با افراد عادی از «برهان إنی» و در مواجهه با دانشمندان از «برهان لمی» استفاده کرده‌اند. از حیث مواد برهان، در پاسخ‌های مربوط به خداشناسی، از اولیات؛ در براهین اثبات وجود خدا، از محسوسات؛ در شبهات راهنماشناسی از تجربیات؛ در مباحث درون‌دینی از متواترات و در شبهات فقهی و روایی از حدسیات بهره برده‌اند. استفاده معصومان(ع) از فطریات، در مباحث گرایشی بوده است.

    کلید واژگان: ائمه اطهار(ع), شبهات, برهان لمی, برهان إنی}
  • Marziyyah Minaiipur*, Muhammad Karaminia

    The pivot on which all al-Qafari’s doubts and objections to Imam’s knowledge turn is the characteristics the Shiites hold for the Imams. Nasir al-Qafari aims to undermine the main pillar of the Shiite creed on Imamate. By his doubts, al-Qafari wants to say that Imams prove themselves superior to prophets; they are endowed with the source of revelation in order to have revealed knowledge. Accordingly, the knowledge with the Shiites is more than that with other Muslims, and this issue created division and hypocrisy among Muslims. He has made references to Usul alKafi in order to raise his doubts. In their research and through a descriptive-analytic method, the authors aim to examine Imam’s knowledge and to answer some of al-Qafari’s doubts. The outcome shows that Imams are the heirs of holy Prophet and follow his manner; they acquire their knowledge from three sources: the Qur’an and its exegesis, inheriting hadith from previous prophets and Imams and gifted knowledge.

    Keywords: doubts, Nasir al-Qafari, Imamate, Imam’s knowledge, inspiration andrevelation}
  • محمدعلی محمدی

    پاسخگویی به شبهات، راهبردهایی دارد که بدون توجه به آن ها، پاسخ ناکافی و چه بسا نادرست است. ایمه: نه تنها در تبیین معارف الهی، بلکه در ارایه راهبردها نیز الگو هستند؛ ازاین رو شناخت راهبردهای آنان در مواجهه با شبهات اهمیت و اولویت دارد. در بین معصومان:، حضرت علی7 مواجهه بیشتری با شبهات داشته اند، ازاین رو، کشف راهبردهای آن حضرت در مواجهه با شبهات، اولویت افزون تری دارد. با تبیین راهبردهای یاد شده، علاوه بر کشف پیشینه شبهات، افق ها و راهبردهای جدیدی برای پاسخگویی هویدا خواهد شد. مسئله پژوهش، کشف راهبردهای روشی حضرت علی7 در پاسخگویی به شبهات کلامی و فرضیه تحقیق، امکان دستیابی به راهبردهای یاد شده است. این مقاله با روش توصیفی، تحلیلی با استخراج روایات کلامی امام علی ع و تبیین و تحلیل صورت و مواد برهانی احادیث تدوین شده است. یافته ها نشان می دهد مهم ترین راهبرد آن حضرت هنگام پاسخگویی به شبهات، راهبرد برهانی است. آن حضرت از حیث صورت برهان، در غالب موارد از «برهان إنی» و تنها در مواجهه با دانشمندان از «برهان لمی» استفاده کرده اند. از حیث مواد برهان، در شبهات مربوط به مبدا شناسی از اولیات و محسوسات، در شبهات راهنماشناسی از تجربیات، در مباحث درون دینی از متواترات و در شبهات فقهی از حدسیات و در شبهات اخلاقی از فطریات استفاده کرده اند.

    کلید واژگان: حضرت علی (ع), شبهات, برهان لمی, برهان إنی}
  • حامد دژآباد*، علیرضا صادقی، مهدی فرامرزی پلنگر
    در قرآن کریم آیات متعددی آمده که در آن فضایلی به صورت عام به همه ایمه: و به طور خاص به برخی از ایشان اختصاص داده شده است. از عصر صحابه تا کنون همواره شبهاتی پیرامون این آیات مطرح بوده که از سوی ایمه: و سایرین، پاسخ هایی هم به این شبهات داده شده است. یکی از این آیات، آیه ولایت است که از نظر شیعه امامیه یکی از محکم ترین دلایل اثبات امامت امام علی ع محسوب می شود. علمای اهل سنت شبهات بسیاری پیرامون ادعای اثبات امامت از این آیه وارد کرده اند که پاسخ های بسیاری نیز به این شبهات داده شده است. عموم این پاسخ ها، به صورت حلی و ارایه قراین و دلایل درون متنی و برون متنی بوده است. در این پژوهش خلاف رویه مرسوم، از روش پاسخ نقضی به پاسخگویی به شبهات اهل سنت استفاده شده است. به همین مناسبت ابتدا آموزه های مد نظر شیعه از آیه بیان شده، سپس مناقشات و شبهات اهل سنت مطرح گردیده و در ادامه با استناد به مقبولات و مسلمات خود ایشان از جمله قرآن کریم، صحاح سته و دیگر کتب معتبر حدیثی و سخنان علمای ایشان، بر استدلال آن ها مورد نقض آورده شده است.
    کلید واژگان: پاسخ نقضی, شبهات, آیه ولایت, اهل سنت}
    Hamed Dejabad *, Alireza Sadeghi, Mehdi Faramarzi Planger
  • عباس اسدآبادی*

    مقاله حاضر در پی آن است تا مسئله عصمت  انبیاء را ازمنظر علامه طباطبایی (ره) با محوریت تفسیرگرانسنگ  المیزان، تبیین ودیدگاه این مفسر بزرگ امامیه در این راستا را تشریح نماید. مفسر بزرگوار مساله عصمت راازدومنظر دنبال کرده است: یکی ازمنظر دلالت آیات قرآن کریم ودیگری ازمنظرشبهاتی که با خدشه وارد کردن به دلالت آیات نسبت به عصمت انبیاء مطرح شده است. ازنظرعلامه طباطبایی آیه های:فتح: 1و2، توبه :32، ص : 82و 83.، نساء: 64 ، احزاب: 33، انبیاء: 27-26 ،دلالت روشن برعصمت انبیاء دارندوشبهاتی که برخی بر آیات یاد شده وارد کرده ویا آیات دیگری برای نفی ونقص عصمت  مطرح کرده اند، مردود است. روش پژوهشی در این مقاله توضیفی تحلیلی و با ابزار کتابخانه ای می باشد.

    کلید واژگان: علامه طباطبایی, عصمت, ادله عصمت, شبهات, پاسخ}
    Abbas Asad Abadi*

    This writing is intended to discuss the issue of the prophets' infallibility from the point of view of Allamah Taba'-e-Baha'i, centered on the interpretation of the meaning of Al-Mizan, and the explanation and implications of this great Imam's commentator in this regard. This great commentator has followed the question of infallibility: one from the point of view of the implications of the Qur'anic verses and the other Which has been raised with the distortion of the signification of the verses concerning the infallibility of the prophets. Consideration of the Prophet Taba'tabi verses: Fath: 1 and 2, toubah: 32, p. 82 and 83, nesa` : 64, ahzaab : 33, anbiah: 27-26, signification It is clear on the verses of the prophets that some of the verses mentioned have been mentioned or other verses for negating and defamation of infallibility.

    Keywords: Infallibility, Proof of Infallibility, Doubts, Answer}
  • علی محمد قاسمی
    معاد یکی از مهم‏ ترین اصول اعتقادی است که بیشترین آیات قرآنی را پس از توحید به خوداختصاص داده و این حاکی از اهمیت فوق‏ العاده ایمان به معاد است. چنین ایمانی ضامن اجرایقوانین الهی است. ازآنجاکه ایجاد شبهه و تضعیف باورهای دینی مردم به‏ منزله تلاش برای درهمشکستن یکی از ارکان مهم دین است، لازم می‏ نماید تا در زمینه تقویت بنیه اعتقادی جوانان،هرچند مختصر، بداهت و تردیدناپذیر بودن معاد با روشی قرآنی و از خود قرآن، بررسی و تبیینشود. قرآن کریم گاهی معاد را امری تردیدناپذیر می‏ داند و گاهی در پاسخ به بهانه‏ گیری‏ ها وواکنش‏ های منفی منکران معاد، با بیان و پاسخی روشن، معاد را بدیهی می‏ داند. در این تحقیق،ضمن استخراج عناوین مربوط از قرآن، آیاتی هم که حاکی از آن عناوین است، به شیوه‏ ای مطلوب ونو، تنظیم و دسته‏ بندی شده و علاوه بر استفاده از بیانات مفسران، به نقد و بررسی برخی نظریاتآنان نیز پرداخته شده است.
    کلید واژگان: معاد, قیامت, شک, ریب, شبهات, منکران معاد}
    Ali Mohammad Ghasemi
    Resurrection is one of the most important principles which has allocated most verses of Quran after monotheism and it shows the importance of faith in resurrection. Such a faith is the reason that the Divine laws are being carried out. Hence creating doubt and weakening religious beliefs is a clear indication of an struggle to breaking one of the important pillars of religion, the fact remains that to strengthen the religious aspect of adolescents 'life, inadvisability of doubt in resurrection from the viewpoint of Quran must be analyzed. The Holy Quran considers Resurrection unquestionable and sometimes in response to excuses and negative reactions of Resurrection deniers, clearly considers resurrection as an obvious issue. In addition to extracting related title from the Holy Quran, in this paper, those verses which indicate the titles are arranged in an orderly fashion. And in addition to using the commentators, analyzes some of their views.
    Keywords: Resurrection, Judgment day, doubt, coefficient, Resurrection deniers}
  • سیدمحمدحسن جواهری
    فرقه بهائیت در راستای ترویج آیین باطل خویش و برای حفظ کیانش از فروپاشی، از یک سو با ایجاد شبهه، به انکار دلالت معجزه بر حقانیت ادعای پیامبر پرداختند و از سوی دیگر، با ارائه تفسیری از اعجاز قرآن و توجیه برخی ویژگی های آن**، کوشیدند از آن برای وصول به اهداف خود بهره گیرند. این مقال می کوشد با طرح مهم ترین شبهات بهائیان بر اعجاز و به ویژه اعجاز قرآن- به عنوان برترین معجزه تاریخ بشریت- ضمن اثبات اعجاز قرآن و دلالت آن بر صدق پیامبر، پرده از چهره بهائیت برگشاید.
    کلید واژگان: بهائیت, شبهات, اعجاز بیانی, ادبیات عرب}
  • مددعلی ملاح
    در این مقاله یازده آیه از قرآن ذکر شده که همگی مربوط به نبی مکرم اسلام است. این آیات دارای عناوینی هستند که برخی به ظاهر آنها تمسک جسته و شبهاتی را مطرح نموده اند؛ مانند غفران و مغفرت الهی در آیه اول و دوم سوره فتح؛ که توهم شده غفران وقتی تعلق می گیرد که گناهی صادر شده باشد. یا عناوین ذنب، توبه، نسیان، عفو، خوف و خشیت و حرمت که مورد استشهاد ظاهربینانه قرار گرفته در این نوشتار بررسی و نقد شده است.
    کلید واژگان: عصمت, قرآن, شبهات, غفران, توبه, عفو, خوف, خشیت}
    Madad Ali Mallah
    This essay presents eleven verses of the holy Quran which all are related to The Holy Prophet of Islam (S. A. A. S). These verses enjoy titles that some have resorted to their surface appearance (structure) raising some questions and doubts, such as Divine Mercy and Forgiveness in the first and second verse of the surah" Al-Fath الفتح" which is wrongly interpreted by them. They supposed that Ghofran "Gods Mercy and Forgiveness" is just for the time someone has committed a sin. In this essay, some other titles such a's Zanb' [sin], 'Towbah' [repentance], Nassyan [Forgetfulness], Afv [remission], Khawf [fear], Khashiyyat [fear of God], and Hormat [Lawfulness] which all have been reasoned based on their appearance, are studied and criticized. English Abstracts: Translated by muhammad Nasser Vaezy.
  • محمد یعقوب بشوی
    سوره دهر، عمل بسیار خالصانه و ایثارگرانه عده ای از امت اسلامی را به نمایش می گذارد که به اعتراف اکثر روایات فریقین مرتبط با اهل بیت می باشد و از این باب آنان سبب نزول سوره بوده اند.
    برخی دانشمندان اهل سنت اسباب نزول هفت گانه دیگری را هم مطرح نموده اند که نه تنها با محتوای سوره بیگانه است، بلکه از حیث متن و سند بسیار ضعیف و از اعتبار ساقط است. عده ای از دانشمندان اهل سنت از جمله ابن تیمیه این سوره را مکی دانسته اند، در حالی که بسیاری از مفسران، محدثان و دانشمندان اهل سنت، سوره دهر را مدنی دانسته اند و برخی از آنان مدنی بودن سوره را اجماعی دانسته و برخی صحیح تر دانسته اند. اما شیعه بر مدنی بودن این سوره اجماع نموده اند. این سوره روزنه ای را پیش رویمان می گشاید تا اهل بیت را از حیث عقیده و عمل بسنجیم.
    کلید واژگان: اهل بیت, سبب نزول, روایات فریقین, شبهات}
    Muhammad Yaqoub Bashavi
    The Surah "Dahr" depicts the altruistic action of some people from Islamic nation. Based on the narrations of Fariqayn, this (altruistic) action was done by ahle–beit (a) and so they are the cause of revelation of the Surah "Dahr" Seven other causes of revelation have been introduced by Sunnite scholars, which not only are they irrelevant to the content of surah, but also they are invalid since they are not documented at all, or even if they have some documents they are so weak that one can not rely on them. A number of Sunnite scholars including Ebn-e Timiyyeh have raised some questions claiming the Surah "Dahr" as a Makki one (revealed in Mecca), while a large number of commentators and scholars of Ahl-e Sunnah claim that it is a Madani Surah (revealed in Medina), and also some others have come to a consensus that it is a Madani one. Moreover, based on the consensus of Shiite scholars, this surah is Madani. The surah opens a window to a better understanding of Ahle-Beit(a) in terms of beliefs and actions.
نمایش نتایج بیشتر...
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال