به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « عبودیت » در نشریات گروه « فلسفه و کلام »

تکرار جستجوی کلیدواژه «عبودیت» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • احمد سعدی، پریسا اسماعیلی*، عاطفه زرسازان

    علامه محمدمهدی آصفی از روحانیون شیعه و سیدقطب متفکر سنی مذهب از علمایی هستند که با داشتن نگاه حداکثری به دین و آموزه های اسلامی، دین را برای تمام حوزه های فردی، اجتماعی و سیاسی انسان کارگشا می دانند و معتقدند برای حل مشکلات بشریت باید به اسلام راستین روی آورد. مهم ترین مسیله برای بازگشت به اسلام راستین حاکمیت است که مسیله نوشتار حاضر می باشد. حاکمیت اسلام از منظر این دو عالم، بر دو پایه الوهیت خداوند و عبودیت بندگان قرار داشته و به معنای حکومت مبتنی بر قوانین اسلام و شریعت است. نوشتار پیش رو با روش توصیفی تحلیلی و با رویکرد تطبیقی، دیدگاه های این دو عالم را در حوزه حاکمیت بیان می کند. یافته های تحقیق گویای آن است که دیدگاه های این دو عالم در حاکمیت الهی و تحقق آن، خطوط کلی حکومت، وحدت ولایت و حکومت متشابه و در مسایلی همچون ولایت، مشروعیت و شرایط حاکم نیز اختلافات اندکی وجود دارد.

    کلید واژگان: حاکمیت, حکومت, سیدقطب, علامه آصفی, الوهیت, عبودیت, مشروعیت}
    Ahmad Sa`Adi, Parisa Esma`Ili*, Atefeh Zarsazan

    Allameh Mohammad Mahdi Asefi, one of the Shia clerics, and Seyyed Qutb, a Sunni thinker, are among the scholars who, having a maximum view of religion and Islamic teachings, consider religion to be useful for all the individual, social and political spheres of man, and believe that in order to solve the problems of humanity, one should turn to true Islam. The most important issue for returning to true Islam is sovereignty, which is the issue of the present article. From the point of view of these two scholars, the rule of Islam is based on the divinity of God and the servitude of servants, and it means ruling based on the laws of Islam and Sharia. The following article expresses the views of these two scholars in the field of governance with a descriptive analytical method and a comparative approach. The findings of the research show that the two scholars think similarly in the fields of the divine sovereignty and its realization, the general outlines of the government, the unity of authority and the government, though there are some differences in issues such as the authority, legitimacy and governor`s conditions.

    Keywords: Sovereignty, Government, Seyyed Qutb, Allameh Asefi, Divinity, Servitude}
  • حمید آریان، محمدهادی براتیان *

    در میان مسایل انسان‌شناسی، مسیله کمال انسان و راه رسیدن به آن از طریق فعل اختیاری اهمیت ویژه‌ای دارد. این مقاله با روش تحلیلی، توصیفی تفسیری به بررسی دیدگاه قرآن درباره اثرگذاری عبودیت بر کمال انسان در ساحت بینشی وجود او می‌پردازد. نتایج تفسیر موضوعی آیات مربوط به مسیله نشان می‌دهد که از نظر قرآن، عبودیت در ساحت بینشی انسان تاثیری کاملا ایجابی دارد و این تاثیرگذاری در موارد زیر جلوه و ظهور می‌‌کند: عینیت‌بخشی به نصاب اعتقاد به توحید و گسترش آن، تثبیت و ارتقای بینش ولایت‌پذیری انسان، تثبیت و تقویت فرجام‌شناسی آدمی، توسعه و تعمیق بصیرت و آگاهی انسان به حقایق و نیز تعدیل نگاه انسان به خود و تصحیح و تقویت نگاه مثبت به دیگران؛ و حاصل همه این تاثیرات، کمال یافتن انسان در ساحت بینشی و معرفتی‌اش خواهد بود.

    کلید واژگان: عبودیت, اثر عبودیت, کمال انسان, ساحت بینشی انسان}
  • علیرضا میرزایی *

    انسان موجود چند بعدی و دارای توانمندی های بالقوه فراوانی است که با شناخت و اکتشاف و فعلیت دادن به‌ آنها، توانمندی های پنهان و باطنی انسان رخ می‌نماید و موجب اعجاب می‌شود. بندگی خدا و نزاهت نفس و کنترل ابعاد مادی تحت سیطره و قیادت  ابعاد روحی و معنوی، توانایی های شگرف و محیرالعقولی را از انسان نمایان می‌کند و ابعاد الهی نهفته انسان متعبد را جلوه‌گر می‌سازد. در مسیر تکامل معنوی با ریسمان بندگی انسان عروج یافته و رنگ خدایی گرفته و انانیت نفاسی او شکسته و غایب می‌شود و بعد ربانی او طلوع می‌کند و با ارتقای وجود در عالم خلقت، کارهای خدایی انجام می‌دهد که صدور کرامت از آن جمله است. سیر استکمالی انسان در عبودیت به‌مقام منیع ولایت منتهی می‌گردد. در مقام سرسپردگی کامل به‌حق، افعال انسان تحت مدیریت الهی و ربانی قرار گرفته و تفویض طرفینی محقق می‌شود. انسان امور خود را به‌حق می‌سپارد و خود را تحت تدبیر او قرار می‌دهد و به‌دنبال این امر خداوند با فضل و کرم، قدرت خلاقه و تکوینی در خارج از عالم نفس به‌او عطا می‌کند. این خلاقیت در عرف عرفا به‌کرامت اولیا و معجزات انبیا تعبیر می‌شود. کرامت و صدور افعال غیر‌عادی از اولیا مورد تایید نصوص معتبر دینی و اندیشمندان اسلامی است. در مقاله پیش رو ضمن اعتباربخشی به‌این بعد انسانی با استناد به‌نصوص و متون دینی و قرآنی، نحوه و ساز و کار صدور کرامت بیان شده است و از کلمات بزرگان  تعلیم یافته در مکتب وحی استشهاداتی ذکر گردیده است.

    کلید واژگان: اولیا, کرامت, عبودیت, ربوبیت, صدور کرامت}
    Alireza Mirzaei

    Manis a multi-dimensional creature with many potential capacities the recognitionand realiziations of which unfolds these hidden and innate capacities andbrings about wonder. Servitude of God, purification of soul and controlling thematerial aspect reigned by spiritual dimensions disclose these wonderful andincredible capacities of man and reveal the hidden divine aspect of theservant.  In the way of spiritualevolution of man through servitude of God, he ascends to heaven, becomesdivinely, his egoism disappears, and through the promotion of soul in the universe,performs divinely deeds such as implementing a wonder. In absolute surrender toGod, Man’s deeds adopt divine management and a bilateral commitment ofaffairs occurs. Man commits his affairs to God and submits himself todivine measure and as a result, God bestows on him an evolutionary and acreationary power just beyond the realm of the soul. This creativity is called thewonder of the saints and the miracle of the prophets by the mystics.  Performing a miracle and implementing ofsupernatural acts is verified by credible religious texts and Islamic thinkers.In the current study, this human dimension is validated by relying on religiousand Quranic texts and contents. Also, the mechanism of doing wonder (miracle)is explained and some proofs are submitted on it from the words of religious thinkers.

    Keywords: Saints, Wonder (Miracle), Servitude, Divinity, Performance of wonder (miracle)}
  • عین الله خادمی

    سعادت از مسایل چندتباری است: که در علوم متعدد درباره آن از حیثیات مختلف بحث می شود. روش تحقیق در این مقاله توصیفی تحلیلی است. مراد از سعادت قصوی در این پژوهش بالاترین مرحله سعادت از دیدگاه فخر رازی است. او در آثار متعدد خویش به ویژه در مجلدات مختلف و نفیس "التفسیرالکبیر " از ملاک های متعددی برای دست یابی به سعادت معنوی سخن گفته است که اهم آن ها عبارت اند از: ترک امور ناشایست و انجام امور بایسته، فنای محض از هستی خویش، حصول صفات چهارگانه (ایمان، هجرت، جهاد با مال و نفس)، حصول محبت خدا، معرفت ذات، صفات و افعال الهی، شناخت حق لذاته، خیر و عمل به خیر، معرفت به درجه عالی جلال و اکرام الهی، تجلی جلال الهی برای بنده، استغراق در معرفت الهی، معرفت نسبت به ربوبیت و عبودیت به نحواتم، استغراق در عبودیت و عبادت الهی و اعراض از غیر خدا. فخر در این ملاک های قطعا از متفکران بزرگ سلف خویش در سنت اسلامی مثل فارابی، مسکوییه و ابن سینا متاثر بوده است اما تاثیرش از غزالی بیشتر از متفکران دیگر بوده است.

    کلید واژگان: سعادت قصوی, فخر رازی, معرفت, محبت, عبودیت}
    Einollah Khademi

    Happiness is a multifaceted issue which is discussed in various sciences from different perspectives. The research method in this article is descriptive-analytical. The purpose of this study is to investigate the ultimate happiness as the highest stage of happiness from the perspective of Fakhreddin Razi. In his various works, and in particular in Al-Tafsir al-Kabir, he has spoken of various criteria for achieving spiritual happiness, the most important of which are abandoning evil deeds and doing necessary things, pure annihilation of one's being, attaining the four attributes of faith, migration, jihad with wealth and soul, attaining God's love, gaining knowledge of the essence, divine attributes and deeds, knowing the right acts such as goodness and good deeds, gaining knowledge of the highest degree of divine glory and honor, manifestation of divine glory for the servant, immersion in divine knowledge, immersion in worship of God and turning away from those other than God. Fakhreddin has certainly been influenced by the great thinkers of his time in the Islamic tradition such as al- Farabi, al-Muskawiyyah, and Ibn Sina. However, he has been more influenced by al-Ghazali than other thinkers.

    Keywords: Ultimate happiness, Fakhreddin Razi, Knowledge, Love, Worship}
  • رضا مهدیان فر، سیده آرزو بنی صدر*، سید علی حسینی زاده

    احساسات و عواطف آدمی نقش ویژه‌ای در شیوه رفتار و اعمال انسان ایفا می‌کنند. این تاثیرگذاری در حیطه عبودیت و رفتار مذهبی نیز مشاهده می‌شود. این مسئله که احساسات پیش‌برنده در مسیر عبودیت و بندگی هستند و یا بازدارنده، محل بحث است. هدف این پژوهش بررسی آسیب‌هایی است که احساسات می‌توانند به ساحت عبودیت و رسیدن به قرب الهی وارد کنند. مطالعات پیشین به‌صورت صریح به این موضوع نپرداخته‌اند. لذا درصدد دستیابی به این هدف از روش توصیفی تحلیلی و جمع‌آوری اطلاعات به شیوه کتابخانه‌ای از منابع معتبر تفسیری، روایی و اخلاقی استفاده شده است. یافته‌های پژوهش حاکی از آن است که احساسات منفی و بازدارنده مثل ترس و ناامیدی می‌توانند انسان را از حرکت به‌سوی عبودیت بازدارند، بدان جهت که مانع از شناخت حقیقی پروردگار و درنتیجه بروز اعمال عبادی می‌شوند. رابطه این احساسات با پس‌رفت در صراط بندگی، رابطه‌ای هم‌افزاست. لذا ریشه برخی گناهان مثل حسد را می‌توان در احساسات ناهنجار و متضاد با فطرت انسان مشاهده کرد.

    کلید واژگان: آسیب شناسی, عبودیت, احساسات, عواطف, ناامیدی, ترس, وسواس, حسد, عجب}
    Reza Mehdianfar, Seyedeh Arezoo Bani Sadr*, Seyed Ali Hosseini Zadeh

    Feelings and emotions play a special role in human’s behavior and actions. This influence is also seen in the realm of worship and religious behavior. It is debatable whether emotions contribute to worship and servitude or act as deterrents. The purpose of this study is to investigate the harms that emotions can inflict on the realm of worship and achievement of nearness to God. Previous studies have not explicitly addressed this issue. Therefore, in order to achieve this goal, the descriptive-analytical method and library method (collection of data from valid interpretive, narrative, and ethical sources) have been used. The findings of the study show that negative and deterring emotions such as fear and despair can prevent a person from moving towards servitude, because they prevent the true knowledge of God and, consequently, the acts of worship. The relationship between these feelings and regression in the path of servitude is a synergistic one. Therefore, the root of some sins such as jealousy can be found in feelings that are abnormal and contrary to human nature.

    Keywords: pathology, worship, feelings, emotions, despair, fear, obsession, jealousy, wonder}
  • سید احمد غفاری قره باغ
    سالکین اهل معرفت، بر حسب تفکیک میان قرب فرائض و نوافل، یا اهل سلوک نفلی هستند، و یا فرائضی اند و یا جامع هر دو قرب، و یا واجد مقام تمحض و تشکیک هستند. در تفاوت میان قرب فرضی و نفلی، همین بس که در قرب نفلی، خداوند تنزل وصفی نموده و سمع و بصر عبد می شود؛ ولی در قرب فرضی، عبد نعت حق متعال می شود و عبد، سمع و بصر و ید حق تعالی می گردد؛ و همین وساطت برخاسته از قرب فرض ولی الله ، سر قرار و عدم هلاکت عالم امکان است. تفکیک فرض و نفل در کلام عرفای مسلمان، تا بدانجا پیش رفته که اتیان فرائض، مظهر عبودیت، و اتیان نوافل، مظهر اجارت عبد تلقی شده است. برخی از عرفا در منشایابی برای برتری قرب فرض از قرب نفل، به واژه کلیدی و تعیین کننده اختیار و اضطرار اشاره نموده اند؛ عبد در نافله اختیار عبودیت الهی به جای عبودیت امیال خویش نموده است؛ لیکن در فریضه، عبد حق انتخاب ندارد و مضطر و ناچار از عمل به فریضه است. در این نوشتار، به روش تحلیلی-پژوهشی، و به تفصیل به آراء عرفای اسلامی در باب تفکیک این دو نحوه تقرب و آثار آنها پرداخته ایم. تازه های تحقیق
    از این سخنان، می توان به این مهم دست یافت که هر چه درجه و میزان تعبد، در رابطه عبد و مولی شدیدتر و عمیق تر شود، عبودیت شدت می یابد و هر چه عبودیت، شدت یابد، از عالم دنیا به عالم آخرت ارتقاء یابد و با افزایش انکسار، به مقام و عالم اهل الله حضور یابد که مروی از نبی اکرم (ص) است «الدنیا حرام علی اهل الآخره و الآخره حرام علی اهل الدنیا و الدنیا و الآخره حرامان علی اهل الله ‏» (احسائی، 1405، ج 4، ص 119). به عبارت دیگر، همین عامل است که سیر عبد را به مقام فناء در مقام ربوبی سرعت می دهد و معنویت عبد، حقیقتی غیر از این ارتقاء منازل و مقامات ندارد. صحیح است که عارف سالک می تواند به اذن الهی، هر آن چه اراده کند را در پهنه خلقت اعمال کند، اما مرتبه مطلوب عارف و سالک، مقام و منزلی است که در آن، اراده انسان در اراده حضرت سبحان، فانی شود و اراده ای برای سالک نماند تا خداوند، حرمت آن اراده را نگهدارد. این که انسان به مقامی برسد که خداوند چشم و گوش و زبان او شود، مقام بس والایی است، اما سالک حقیقی به دنبال آن است که گوش و چشم و زبانی برایش نماند و این است سر موجود در مناجات نفیس مولی العرفاء سید الشهداء (ع) در دعای عرفه که به پیشگاه خداوند عرض می کند: «إلهی اغننی بتدبیرک عن تدبیری و باختیارک عن اختیاری» و به همین دقیقه اشاره دارد آن چه از برخی عرفا و سالکین طریقت نقل شده است که از او پرسیدند: «ما ترید؟» و پاسخ شنیدند: «ارید ان لا ارید» (نک: کاشانی، 1370، ج 1، ص 225). به همین دلیل، عرفای مسلمان، خلاف ادب در سلوک دانند که از اذن الهی در تصرف در مخلوقات استفاده کنند و شعارشان «العبودیه بذل الکلیه» است (گیلانی، 1343، ج 2، ص 257). آن چه در این نوشتار، به عنوان آثار تفکیک فرض و نفل ارائه شده است، در حقیقت تفصیل همین اجمال است؛ زیرا منشا اعتقاد عرفای مسلمان به انفصال عبد از رب متعال در قرب نوافل و تعبیر به وحدت ذاتیه در قرب فرائض، برخاسته از حیث «فرق بعد الجمع» سالک در قرب نفلی و استهلاک کلی وی در قرب فرضی است. تفکیک میان عبودیت و اجارت نیز، ناشی از انفصال و وحدتی است که در اثر اول تفکیکات میان فرض و نفل، ظهور می یابد. همچنین اثر سوم، یعنی تفکیک این دو قربات از حیث اضطرار و اختیار نیز، از محرمیت عبد در ورود به مقام فنای احدی در قرب فرضی و عدم آن در قرب نفلی سرچشمه می گیرد.
    کلید واژگان: قرب, قرب فرائض, قرب نوافل, عبودیت, اجارت, اضطرار, اختیار}
    The Muslim mystics have various conducts based on diversities of states such as "qorbe farzi" and "qorbe nafli". Some of them are nafli and the others are farzi and the others are inclusive of the both, and finally, some of the mystics have the situation of "tamahhoz and tashkik". This is an important difference between two methods that the mystic in "qorbe faraiz" become the description of God, whereas God in second way, become mystic's attribute. Some of mystic emphasis on the option and compulsion as a keywords on excellence of qorbe farzi. They believe that servant of God in his superogatory acts, is like a wage laborer, who has preferred divine servitude over his own desires, but in the obligatory acts, the slave has no right to choose; He is compelled to perform them. In this paper, we centralize on views of Islamic mystics on detachment these approaches and their affects.
    Keywords: nearness, qorbe faraiz, qorbe navafil, obedience, rent, option, compulsion}
  • جواد دانش
    گذشته از شرایط مسئولیت اخلاقی و پرسش هنجاری معطوف به نسبت این سنخ از مسئولیت با تعین و ضرورت سابق علی و یا علم پیشین و خطاناپذیر الهی، که از جذاب ترین و پرچالش ترین مباحث فلسفه اخلاق در سده های اخیر بوده است، قلمرو چنین مسئولیتی و اساس بنیادین آن نیز خود از مسائل مهم این حوزه به شمار می آید. این نوشتار به روش تحلیلی توصیفی درصدد بررسی دامنه مسئولیت عامل اخلاقی در نگرش اسلامی با اتکا به تحلیل آموزه های دینی است و مطابق آن، مسئولیت اخلاقی انسان بر مبنای عبودیت و بندگی انسان سامان یافته و قلمرو موسع آن، چنان در جهان هستی گسترش می یابد که از یک سو، ناظر به تکالیف و وظایف عامل اخلاقی در برابر حضرت حق و اوامر و نواهی وی است، و از دیگر سو، بیانگر مسئولیت شخص در برابر خود و کوچک ترین و پنهان ترین نیات، گمان ها، پندارها و باورها، عواطف و هیجانات، کنش های برآمده از عواطف یا باورهای خود و در نهایت، معطوف به دیگر موجودات امکانی پیرامون فرد است.
    کلید واژگان: مسئولیت اخلاقی, عبودیت, هیجانات, نیات}
    Javad Danesh
    Apart from the conditions for moral responsibility and the normative question regarding the relationship between this type of responsibility and the determination and necessity of the pre-eternal cause or the a priori and infallible divine knowledge, which has been one of the most interesting and challenging topics of moral philosophy in recent centuries, the scope of such responsibility and its foundation are among the key issues in this field. This paper attempts to investigate the scope of the responsibility of moral agent in Islamic perspective by relying on the analysis of religious doctrines. The moral responsibility of man is organized based on the servitude of man, and its broad realm extends so much in the universe that, on the one hand, it includes the obligations and duties of the moral agent before God and his obligations and prohibitions imposed by him, and on the other hand, it indicates the responsibility of man to himself and to the smallest and most hidden intents, thoughts, suppositions and beliefs, feelings and emotions, actions derived from one’s emotions or beliefs and, ultimately, to the other creatures around him.
    Keywords: moral responsibility, worship, emotions, intentions}
  • معصومه مرزیان *، محمدحسین بیات

    پذیرش خلافت در مقام مظهریت در ربوبیت از مهم ترین و اساسی ترین اهداف و فلسفه آفرینش انسان است. کسب کمالات اسمایی و بقا به صفات الهی در گفتارو کردار مهم ترین وظیفه انسان است. صراط مستقیم عبودیت راهی است که در سایه آن انسان با استمداد از تکامل علمی و عملی می تواند اسماء و صفات الهی سرشته در ذات خویش را فعلیت بخشیده و به مقام فنای اسمائی و صفاتی و افعالی که ازآن به « تاله» یاد می شود نائل گردد. این مقاله در آغاز نگاهی به مفهوم شناسی تاله دارد و ضمن اثبات احراز این مقام توسط انسان با توجه به لایه های وجودی او با سیری درمتون دینی و آثار حکما وعرفای متاله به تبیین چگونگی نیل به این درجه پرداخته است و به این نتیجه رسیده که تحلیل مقام تاله پیوندی عمیق با جهان بینی توحیدی دارد به طوری که کلید گشایش بسیاری از پیچیدگی های معرفتی فلسفه دین در محورهای اساسی مبدا شناختی ،معاد شناختی و راهنما شناختی؛ شناخت حقیقت انسان و رسالت او در عالم هستی است.

    کلید واژگان: تاله, عرفان, فنا, ربوبیت, عبودیت}
    Masoumeh Marzban * Mohammad Hussein Bayat

    The acceptance of the caliphate as the manifestation of lordship is one of the most important and fundamental goals and wisdom of human creation. It is the most important task of human being to achieve the Nominal perfection and survival to divine traits in behavior and speech. The straight line of worship is the way in which human beings, through the seeking help of scientific and practical evolution can activate the divine Names and attributes in their essence and achieve the position of the nominal, attributal, and actual annihilation which is mentioned as theosophical position. This article, at the beginning, looks for the semantic of theosophy. And while proving that this position can be satisfied by man, according to his existential layers, has cleared how this position can be achieved, according to the context of religion and the works of mystics, then has come to the conclusion that the analysis of the theosophical position has a profound connection with the monotheistic worldview, which is the key to opening many of the ambiguities of epistemic complexities in philosophy of religion. It is the fundamental axioms of cognitive science, resurrectional, and the science of guidance to know the truth of man and his mission in the universe.

    Keywords: Theosophy, Mysticism, Mortality, Lordship, Worship}
  • سید محمدحسن علم الهدی*
    یکی از مخرب ترین امراض نفسانی انسان رذیلت حسد است. حسادت این پتانسیل را دارد که مقام عبودیت و بندگی انسان را نابود کند همچنان که با موجودی به نام ابلیس چنین کرد. در مکتب اسلام، یکی از اهداف تربیتی قرآن کریم به اقتضا فرمایش الهی «و شفاء لما فی الصدور» درمان بیماری های نفسانی انسان است. قرآن کریم حول محور توحید و عبودیت الگویی از درمانگری نفس در بیماری هایی همچون حسد را ارائه می دهد. معرفت افزایی، الگوسازی در قالب داستان و تمثیل، وعده بهشت و جهنم، تعوذ، تغییر اراده، راهکارهای عملیاتی همچون خیرخواهی نسبت به دیگران و ابتلا از جمله روش های درمانگری حسد در نظام اخلاقی قرآن است که حول محور عبودیت و توحید ارائه می شود. در این مقاله برآنیم مدل و الگوی قرآنی در درمان حسد را با رویکردی تحلیلی بررسی کنیم و از این گذر به الگوی روشمند و بدیعی از درمانگری با محوریت عبودیت و توحید در مقایسه با مکاتب دیگر برسیم.
    کلید واژگان: درمان نفس, درمان حسد, حسد, قرآن, عبودیت, معرفت افزایی, اراده, الگو}
    Seyyed Mohammadhasan Alamolhoda
    Human soul is under the influence of various factors during his material life and on some occasions, being deviated and digressed from the moderation path he will degenerate others, too. One of the most destructive carnal diseases about human is envy. Envy includes the potentiality of destroying human worship and servitude; as it did with Satan. One of the educational aims of the Holy Quran, due to the word of God, is “a balm for that which is in the breasts” i.e. treatment of the carnal diseases of human. Revolving around monotheism and worship, the Holy Quran proposes a model of soul treatment against diseases such as envy. Knowledge promotion, modeling in the form of stories and allegories, the promise of paradise and hell, taking refuge in God, change of will, operational strategies like being benevolent to others, and hardship are among the treatment methods of envy within the Holy Quran’s ethical system presented on the basis of monotheism and worship. Applying an analytic approach, the paper intends to analyze the Quranic model of treating envy and, through this perspective, to achieve a systematic and innovative model of treatment while focusing on monotheism and worship in comparison to other schools.
    Keywords: Treatment of Soul, Treatment of Envy, Envy, Quran, Worship, Knowledge Promotion, Will, Model, Pattern}
  • سید مرتضی حسینی شاهرودی، مسلم نجفی، سید محمد مرتضوی، جهانگیر مسعودی
    انسان همواره به دنبال معنای زندگی خویش بوده است. معناداری زندگی او را از پوچی و سرگردانی بیرون می آورد. دانستن معنای زندگی با اعتقاد به وجود یا نبود خدا و بالتبع با بحث آفرینش جهان و انسان پیوندی آشکار دارد. وجود خدا، به مثابه ی موجود کامل یا واجب الوجود، مستلزم صفاتی مانند خالقیت، حکمت و علم است. خلقت عالمانه و حکیمانه مستلزم وجود معنا و غایت برای موجودات جهان و از جمله انسان است. از نگاه فیلسوف، متکلم و مفسری همچون علامه طباطبایی، واجب الوجود یا خدا فاقد هدف فاعل و البته واجد هدف فعل است. مراد از فعل خدا مجموعه ی عالم مخلوقات و از جمله انسان است و هدف فعل خدا در خلقت غیر انسان، عمدتا فراهم کردن زندگی پاک برای انسان است. در این مقاله با رویکرد فلسفی-کلامی، به واکاوی این مساله پرداخته خواهد شد.
    کلید واژگان: معنای زندگی, پوچی, آفرینش, حکمت الاهی, تلازم علت و معلول, عبودیت}
  • محمد هدایتی
    هدف
    این مقاله درپی تبیین این نظریه است که اخلاق، با وجود ماهیت مستقل از دین، وابستگی معرفتی و انگیزشی به دین دارد و همچنین عبودیت و بندگی را به عنوان اصلی مهم در جهت وابستگی اخلاق به دین معرفی کند.
    روش
    روش این مقاله توصیفی، از نوع تحلیل اسنادی می باشد.
    یافته ها
    اخلاق نه جزیی از دین و نه متباین و متعارض با آن است؛ بلکه هر کدام از دین و اخلاق را دارای هویتی مستقل می داند که ارتباط و نسبتی بین آنها وجود دارد.
    نتیجه گیری
    عبودیت نه تنها باعث پرهیز از انجام محرمات می شود بلکه در تحقق ارزش های اخلاقی موثر است.
    کلید واژگان: دین, اخلاق, کرامت, شیطان, عبودیت}
    Mohammad Hedayati
    Objectives
    This article seeks to explain the theory that moral knowledge and motivation depends on religion; despite the independent nature of religion. Also this article seeks to introduce servitude and obedience of god as an important principle to the dependence of morality to religion.
    Method
    This article is descriptive, analytical and attributive.
    Results
    The results of the research indicate that Morality is neither a part of the religion of Islam nor contradictory to it and each of Morality and religion has a separate identity nor there is a relationship between them.
    Conclusion
    The author of the survey concludes servitude is not only a mean to be kept aside from prohibited acts but also is effective in achieving moral values.
    Keywords: religion, morality, charisma, demon, servitude}
  • وحیده فخار نوغانی
    مسئله نجات و رستگاری پیروان ادیان از جمله مسائل بحث برانگیز در حوزه فلسفه دین است. در میان اندیشمندان اسلامی، ملاصدرا از جمله متفکرانی است که نجات و رستگاری را در پرتو عواملی فراتر از حقانیت و صدق ادیان تبیین می کند. نکته مهم و درخور توجه این است که دیدگاه وی در خصوص مسئله نجات کاملا مبتنی بر مبانی معرفت شناسی خاص وی در خصوص «صدق پذیری گزاره های وحیانی» و نیز «امکان دست یابی به صدق» این گزاره هاست. از دیدگاه وی هر چند گزاره های وحیانی از قابلیت اتصاف به صدق و کذب برخوردارند، اما عواملی همچون دست نیافتن به واقعیت و نفس الامر، توصیف ناپذیری برخی از مراتب واقعیت در قالب گزاره های زبانی و نیز همسان نبودن مرتبه ادراکی گوینده و مخاطب در گزاره های وحیانی، امکان دست یابی به صدق این گزاره ها را برای عموم انسان ها با دشواری مواجه می کند. بر همین اساس نیز، به نظر ملاصدرا، نجات در پرتو عوامل دیگری چون عبودیت و بندگی امکان پذیر است.
    کلید واژگان: ملاصدرا, نجات, صدق, گزاره های وحیانی, صدق پذیری, عبودیت}
    Vahideh Fakhar Noghani
    The salvation of the adherents of religions is one of the controversial issues in the philosophy of religion. Among Islamic scholars، Mullā Sadrā is of thinkers who explain salvation in the light of factors beyond the rightfulness and verity of religions. The significant point is that his view on this issue is entirely based on his own epistemological foundations about “revealed propositions truth-apt” and “the possibility of achieving the truth” of these propositions. In his views، although the revealed prepositions could be attributed as true or false، factors such as lack of access to fact and noumenon، indescribability of some degrees of reality in verbal propositions form، and also the dissimilarity between the speaker’s and the audience’s perception level in revealed propositions make it generally difficult to acquire these propositions. So، according to Mullā Sadrā’s opinion، salvation is possible in the light of other factors such as obedience to God and worshipping Him.
    Keywords: Mullā Sadrā Salvation, Truth, Revealed Propositions, Truth, apt, Obedience to God}
  • ابن عربی و نظریه» «تقلید از خدا»
    نفیسه اهل سرمدی، مریم سادات ایزدی
    علم، در اندیشه ابن عربی شناخت ذات اشیاء است. بعقیده او تنها خداوند است که میتواند اشیاء را بالذات و بدون وجود امری زائد بشناسد و لذا جز خداوند، همگان علمی تقلیدی خواهند داشت. چنین است که تقلید، رکن اساسی معرفتشناسی ابن عربی را تشکیل میدهد. او بلحاظ محدودیتهای قوای ادراکی، اصابت آنها به حقیقت را اتفاقی دانسته و لذا تقلید از خدا را اولی از تقلید از قوای ادراکی میداند.
    تقلید از خدا که چکیده نظریه معرفتشناسی شیخ اکبر است، بمعنای آنست که انسان به حذف وسائط وساطت قوای ادراکی و وساطت ظواهر اشیا در امر شناخت بپردازد و بدین طریق با ذات اشیا مواجهه مستقیم پیدا کند. این نظریه که نوشتار حاضر، ادعای پرداختن به آن را دارد بر مبنای انسان شناسی شیخ استوار است. در این مقاله در نظر داریم به این نظریه معرفتشناختی نگاهی ژرف داشته و پس از پرداختن به معنا و مفهوم دقیق آن و اهمیت و مراتب آن، به بیان شرایط و ویژگی های تقلید صحیح در نظر ابن عربی بپردازیم. ذکر این نکته ضروری است که تقلید، در عرفان ابن عربی آنگاه نظریه یی معرفتشناختی قلمداد می شود که وصفی برای عقلا و اهل خرد باشد. این تقلید در بستر سلوک بسوی خداوند شکل میگیرد و انسان را تا تشبه به حضرت باری بپیش میبرد تا آنجا که جهانی شود عقلی، مضاهی جهان عینی.
    کلید واژگان: تقلید, معرفت, وحی, انسان شناسی, عبودیت, عقل}
  • حمیدرضا رضانیا*
    در این نوشتار، حقیقت انسان و دوساحتی بودن وجود او، تجرد نفس و دسترسی به مقامات بلند انسانی در سایه بندگی حضرت حق، جایگاه فطرت، کرامت انسان، نقش معرفت نفس، مقام قرب و مکانت انسان کامل مورد بررسی قرار گرفته و مشخص شده است که عبودیت خداوند نه تنها اسارت و محدودیت نیست، بلکه انسان را در بالاترین جایگاه عالم امکان قرار می دهد.
    کلید واژگان: انسان, نفس, قرب, عبودیت, انسان کامل}
    Hamid Reza Rezania*
    The present article is to discuss reality of man, two-dimensionality of his existence, immateriality of human soul and the capacity of man to arrive the noble human states in light of servitude to God the Exalted, status of primordial nature, nobility of man, role of self-knowledge, and state of proximity of perfect man. The article concluded that the servitude man before God is not to be regarded as captivity and limitation. Rather, it can place man in highest rank in the possible world.
    Keywords: man, soul, proximity, servitude, perfect man}
  • حمیدرضا رضانیا*
    در این نوشتار، حقیقت انسان و دوساحتی بودن وجود او، تجرد نفس و دسترسی به مقامات بلند انسانی در سایه بندگی حضرت حق، جایگاه فطرت، کرامت انسان، نقش معرفت نفس، مقام قرب و مکانت انسان کامل مورد بررسی قرار گرفته و مشخص شده است که عبودیت خداوند نه تنها اسارت و محدودیت نیست، بلکه انسان را در بالاترین جایگاه عالم امکان قرار می دهد.
    کلید واژگان: انسان, نفس, قرب, عبودیت, انسان کامل}
    Hamid Reza Rezania*
    The present article is to discuss reality of man, two-dimensionality of hisexistence, immateriality of human soul and the capacity of man to arrive the noblehuman states in light of servitude to God the Exalted, status of primordial nature,nobility of man, role of self-knowledge, and state of proximity of perfect man. Thearticle concluded that the servitude man before God is not to be regarded as captivityand limitation. Rather, it can place man in highest rank in the possible world.
    Keywords: man, soul, proximity, servitude, perfect man}
  • بهرام اخوان کاظمی
    پرسش پژوهش حاضر درباره مفهوم علم نافع است و اینکه منظور از علم و دانش متعارف، مقبول و ممدوح در منابع اسلامی چه علمی است و علم مزبور در آموزه های اسلامی و به ویژه روایی، دارای چه اختصاصات و ویژگی هایی است و پژوهندگان دانش اعم از معلمان و متعلمان از چه صفاتی باید برخوردار باشند. نوشتار حاضر با بررسی تمامی روایات شیعی در باب علم و باهدف ترسیم الگویی اسلامی برای تبیین دانشی که با وصف «نافع» و «خیر» در روایات اسلامی ذکر شده، به رشته تحریر درآمده است. روش توصیفی- تحلیل اسنادی است.: علم نافع، دانشی در مسیر عبودیت الهی و احیای دین و مطابق و هماهنگ با فطرت و عقلانیت و در جهت خیر و صلاح و مصالح دینی و دنیایی و دارای رویکرد کاربردی و مخالف هواهای نفسانی و برخوردار از جنبه های فراحسی و شهودی است. نگارنده بر این باور است که تحقق علم نافع، راهبردی بنیادین در اصلاح و اعتلای علمی کشور خواهد بود و علم پژوهی متعالی، آن هم در تمامی عرصه ها اعم از حوزه علوم انسانی و غیر انسانی منوط و مبتنی بر تحصیل علم نافع است و تبیین روایی و تعریف عملیاتی ویژگی های پیشگفته علم نافع، مبین اصول و راهبردهای علمپژوهی متعالی است.
    کلید واژگان: روایات, علم نافع, عبودیت, تقوا, تعلیم و تعلم, علوم انسانی, علم کاربردی, اصلاح, خیر}
    B. Akhavan Kazem
    The present research aims at inquiry into the meaning of beneficial science and intends to clarify the concepts such as science and knowledge in Islamic recourses. The author of the article attempts to analyze the shiite, straditions about science and planning a n Islamic frame work decrypting "beneficial" and "charity" in Islamic tradition.
    Method
    Documental descriptive analysis.
    Results
    Beneficial science is coincident with devotional service of God, religion, original nature and rationality. It also provides charity, goodness and metaphysical sensations.
    Conclusion
    The author of the paper believes that beneficial science is a fundamental guideline in reforming & development of science in country and scientific studies –human sciences and none human science – all have to be based on beneficial science.
    Keywords: traditions, beneficial science, servitude, god fearing, teaching, learning, human sciences, practical science}
  • آیت الله جعفر سبحانی، محمد محمدرضایی
    روح انسان توانایی آن را دارد که از طریق یک سلسله ریاضت ها، دست به اعمال خارق العاده ای بزند که به هیچ-وجه نمی توان آنها را با علوم تجربی متداول توجیه و تفسیر نمود. به چنین توانایی، ولایت تکوینی گویند. ریاضت-ها از نظر اسلام به دو دسته قابل تقسیم اند: ریاضت های غیرمشروع مرتاضان و دراویش، و ریاضت های مشروع اولیاء الله ؛ اولیاء الهی از طریق عبودیت و بندگی خدا به تکامل روحی و معنوی نایل می شوند که نتیجه آن تسلط بر جهان طبیعت است. چنین ولایتی ولایت تکوینی است که راه کسب آن بر روی همگان باز است. بندگی خدا موجب مهار نفس و کسب بینش خاص و نیز سیطره بر جهان طبیعت می گردد. قرآن نمونه هایی از ولایت تکوینی انبیاء و اولیای الهی را گزارش می کند که بر اثر عبودیت خالصانه برای آنان حاصل شده است. البته یادآوری می-شود که ولایت تکوینی، منافاتی با توحید افعالی ندارد زیرا چنین اموری به اذن و قوه الهی صورت می گیرد.
    کلید واژگان: ولایت تکوینی, امور خارق العاده, ریاضت, بندگی خدا, عبودیت, روح}
    Ayatollah Jaafar Sobhani, Mohammad Mohammarezaee
    Human soul is of such a capability that, choosing a life of hardship and deprivation, he is able to do some extraordinary actions of which experimental sciences fail to present any interpretation and explanation. Such a capability is called creational guardianship, wilayat-e takvini. Islam has known voluntary hard living of two types: one is legal and the other illegal. The former is taken as the manner of life by the friend of God and the other by ascetics. The first attains spiritual perfect by obeying and worshiping God and, therefore, can govern natural laws. This type of guardian is available for all. Obeying God would lead to one's self-control, particular awareness and influence over nature. There can be found in Quran some cases of such guardianship happened for the prophets and friends of God in the shadow of pure worship. It should be stated that as such a power is produced by the permission of God, never can be known in disagreement with monotheism.
  • سیدقوام الدین حسینی سیاهکلرودی
    راه عشق و طلب، عرفان و شهود، راهی اسرارآمیز و دشوار است. بی گمان هر آنچه نام عرفان بر خود دارد، نمی تواند سالک را به منز ل گاه محبوب و قرب و لقایش برساند. پیامبران و اوصیا، سالکان حقیقی این راه هستند و آن را با عنایت حق و به سلامت پایان برده اند. عرفان صادق را باید در آموزه های حیات بخش قرآن، سیره و سخنان پیامبر اکرم و امامان معصوم جست.
    در این نوشتار کوشیده شده برای تبیین تجلی عرفان صادق در مصباح الشریعه، پس از بیان ویژگی ها و منزلت عارف صادق، ارکان سلوک یعنی هدف عرفان، راه سلوک، ریاضت، ذکر و مراقبت، آسیب ها و فرصت ها، را از دید این کتاب شریف بیان شود.
    کلید واژگان: عرفان, سلوک, عبودیت, شریعت, طریقت, ریاضت, ذکر, مراقبت}
  • محمد جواد رودگر
    انسان قرآنی از حیث معرفت شناختی و وجودشناختی انسانی است که وجود و ماهیتش را در آیینه زلال وحی جست وجو کرده و آغاز و انجام خویشتن را در «من الله » و «الی الله » با هدف «لقاء الله » مشاهده می کند به این معنا که انسان قرآنی دارای فطرت الاهی و سرشت توحیدی و ذات ملکوتی است لذا در منطق وحی انسان حی متاله است و استکمال جوهری اشتدادی در تکوین و تشریع دارد و آفاق و انفس را به نحو واحد ذومراتب در خود متجلی می سازد زیرا خلیفه و امانتدار خدا و حامل اسماء جمال و جلال متعالی است در نتیجه مراقبت دائمی در پرتو شریعت محمدی یا خویشتن بانی مستمر معقول و مشروع داشته تا به خلق الاهی و اوصاف قرآنی متخلق و موصوف گردد. آری انسان قرآنی، انسانی عقل مدار و خرد گرا، خود آگاه خود ساخته، صاحب حیاه طیبه جاودانه، عبودیت پیشه، دارای علم صائب، عمل صالح و متعادل و متوازن در همه ساحت های فردی، خانوادگی و اجتماعی است. مقاله حاضر بر آن است ضمن تبیین هویت و شناسنامه وجودی انسان در قرآن، مولفه های محوری و مختصات حقیقی انسان قرآنی را با استمداد از آیات و احادیث تشریح نماید و افق ویژه ای را در حوزه انسان شناسی و کمال گرایی و ساحت اخلاق و تربیت فرا روی آدمیان قرار دهد و انسان آگاه و مسئول منزلت واقعی و موقعیت راهبردی خویش را در نظام احسن خلقت درک و دریافت نماید و در محضر و مکتب قرآن، نورانی گردد.
    کلید واژگان: انسان, قرآن, عبودیت, عقلانیت, حی متاله}
    Mohammad Javad Roodgar
    Quranic human, from an epistemological and ontological perspective, is a person who has searched for his existence and essence in the clear mirror of revelation and sees the start and end of himself in the path of "being from God" and "going towards God" with the purpose of "meeting God". He has a divine, theistic nature and a celestial essence and chooses "God's spirit" as the basis of the interpretation of his creation. Thus according to a trans-human logic, he is even a theologian and has an intensifying perfection of essence in creation and legislation. He manifests the outside world and the internal world of human being in himself in a single manner because he is the caliph and depository of God and bears the Majesty and Beauty Names of God and bears transcendent values and tendencies. As a result of permanent care of himself under the light of Mohammadian creed, he has a permanent reasonable and religious self-care to be attributed to Divine morals and Quranic attributes. A Quranic human is indeed a reason-centered and rationalist person, a self-directed, self-conscious, good servant of God, having pure eternal life, Saeb (correct) knowledge, righteous, moderate and well-balanced deeds in all aspects and personal, family and social fields, having sense of duty and responsibility, adorned and cleaned or permanently pure, a mystic person having true love to God, tendency to knowledge and increasing it in all times and situations of his life, …. Explaining the existential essence and identity of human being in Quran, the present article will explicate the central part and the real features of a Quranic person using Quran's verses and Hadiths. It will also display a special horizon in the field of anthropology, perfectionalism, morals and education. An aware and responsible person will understand the real position and leading situation of himself in the perfect structure of creation and will become a divine and luminous person in the presence of Quran and following its school.
    Keywords: human, Quran, servitude, rationality, The Ever Living, theologian}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال