به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « عدالت اخلاقی » در نشریات گروه « فلسفه و کلام »

تکرار جستجوی کلیدواژه «عدالت اخلاقی» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • مریم خسروی*، محمود یحیی زاده فر، دیوید الستروم، محسن علیزاده ثانی

    امروزه سرمایه انسانی مهمترین دارایی برای پیشرفت نهادها، سازمانها و شرکتها عنوان می شود و محققین دریافته اند که توسعه ی اصالت فردی، زیربنای خودشکوفایی و نوآوری در اجتماع، بنیادگزار پیشرفت های چشمگیر فرهنگی و بالتبع متاثر و مترقی ساز صنعت، کارآفرینی و اقتصاد است. مهمترین راه تقویت سرمایه انسانی ارتقادهی معنوی به افراد است و در این میان اخلاق فاضله و نیکوی فرد اصیل مهمترین عامل بروز و ظهور ایده های تازه ی افراد و به کارگیری عملی نیروهای بالقوه ی نوآورانه است. با توجه به این حقیقت، در این تحقیق به طور توصیفی و تحلیلی بیان شده که چگونه تاکید بر فلسفه ی فرد با اخلاق به عنوان سرمایه ای که اصالت از آن اوست، می تواند تحولات کلان اجتماعی، سیاستی و اقتصادی ایجاد کند. توجه کاربردی به اصالت فرد خلاق و اخلاق مداری، مزیت های رقابتی در نهاد ایجاد می کند، زیرا موجب کم رنگ شدن رذایل اخلاقی می شود و حتی قبل از قوانین، تضمین سلامت دستگاه اداری و زدودن فساد را محصل می سازد. در این میان نهادها بستری برای ظهور و بروز استعدادهای نوآورانه و نقش آفرینی افراد اخلاق مدار اصیل در اجرای خط مشی های بالا به پایین و پایین به بالا هستند. نقش نهادهای رسمی در خدمت، ایجاد نظم و مهیا نمودن بستر سالم حمایتی برای فعالیت فرد اصیل و نهادهای غیر رسمی به عنوان تسهیل گر تمرین اخلاق فاضله و اکرام و مشارکت بازیگران سطوح پایین تر بیان شده که چگونه منجر به بروز نوآوری، فرهنگ شایسته سالاری، رفاه معیشتی و اقتصاد عدالت گرایانه خواهد شد.

    کلید واژگان: اصالت فرد, عدالت اخلاقی, نهاد رسمی و غیر رسمی, اخلاق حرفه ای, اقتصاد عدالت گرایانه}
    Maryam Khosravi *, Mahmood Yahyazadefar, David Ahlstrom, Mohsen Alizadeh Saani

    Nowadays, human capital is considered as the most important asset for the development of institutions, organizations and firms. Researchers have found that the enhancement of individual authenticity is the base for socially improvement of spontaneous innovation, founding significant cultural progress and consequently influential industry, entrepreneurship and economy. Strengthening of human capital get obtained when individuals get enhanced spiritually. Indeed, virtue and moral ethics of the authentic individual is the most important factor for the emergence of idea novelty and pragmatic potentials of innovative forces. Applied approach to the authenticity of the creative individuals and ethics create competitive advantages in the institution, because it reduces moral vices and even before the law, eliminates corruption and ensures the health of the administrative apparatus. In this article it is descriptively and interpretively discussed how an authentic individual, in the bed of institutions and by playing a role in the implementation of top-down and bottom-up policies, can express his innovative talents in order to achieve major progress. Also, the role of formal institutions in serving, setting disciplines and providing a healthy supportive environment for the activities of the authentic individual and as well the role of informal institutions as facilitators of participation of lower level actors has been described. At the end, it has been concluded how innovation, meritocracy, livelihood prosperous and economic justice will be prevailed through enhancing virtue enrichment of individuals.

    Keywords: Individual Authenticity, Moral Justice, Formal, Informal Institutions, Professional Ethics, Economic Justice}
  • علی مهداد*، مریم بت شکن، مائده ملک زاده احمدی
    زمینه

    امروزه ضرورت توسعه رفتار های اخلاقی به دلیل تاثیری که در رشد، پویایی و بالندگی سازمان ها دارد، تا حدی است که بسیاری از سازمان ها را مجبور به تدوین سیاست های اخلاقی کرده است. بر این اساس، هدف پژوهش حاضر، پیش بینی رفتارشهروندی سازمانی از طریق ادراک عدالت اخلاقی جو اخلاقی و عاطفه مثبت می باشد.

    روش

     روش پژوهش همبستگی و جامعه آماری شامل 612 نفر از کارکنان لوله و پروفیل سپاهان اصفهان بودند که با استفاده از روش در دسترس 196 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار های پژوهش شامل چهار پرسشنامه رفتار های شهروندی سازمانی عدالت اخلاقی، جو اخلاقی و عاطفه مثبت بود. تحلیل داده ها با استفاده از روش تحلیل رگرسیون چندگانه به روش گام به گام و نرم افزار آماری  spss 23  انجام گرفته است.

    یافته ها

    یافته های پژوهش نشان داد که طی دو گام عاطفه مثبت و عدالت اخلاقی به ترتیب توانسته اند 4/8 درصد از واریانس رفتارهای شهروندی سازمای معطوف به افراد و طی سه گام عدالت اخلاقی و عاطفه مثبت و جو اخلاقی به ترتیب توانسته اند تا 51 درصد از واریانس رفتارهای شهروندی معطوف به سازمان  را تبیین نمایند.

    نتیجه گیری

    بر اساس نتایج پژوهش حاضر می توان چنین نتیجه گیری نمود که  عدالت اخلاقی، جو اخلاقی و عاطفه مثبت پیش بین های مهم رفتارهای شهروندی سازمانی هستند و به منظور بهبود این رفتارها، ضروری است که به توسعه عدالت اخلاقی، جو اخلاقی و عاطفه مثبت در سازمان ها توجه شود .

    کلید واژگان: رفتارهای شهروندی سازمانی, عدالت اخلاقی, جو اخلاقی, عاطفه مثبت}
    Background

    Today, the necessity of developing ethical behaviors, due to its impact on the growth, dynamics, and development of organizations, is to the extent that it has forced many organizations to formulate ethical policies. Accordingly, the purpose of the present study was to predict organizational citizenship behavior through the perception of Ethical justice, Ethical climate and positive affect among employees Sepahan pipe and profils in Isfahan.

    Method

    The research method was correlational and statical population included 612 employees of mentined organization, 196 individuals were selected using the convenience sampling method. A set of questionnaires consisting organizational citizenship behaviors, ethical justice, ethical climate and positive affect were used. Data were analyzed by use of stepwise multiple regression analysis.

    Results

    Findings showed that in two steps positive affect and ethical justice were able to predict 8.4% variances of organizational citizenship behaviors toward individuals and in three steps ethical justice, positive affect and ethical climate were able to explain 51% of organizational citizenship behavior toward organization variances.

    Conclusion

    Based on the results of this study, it can be concluded that ethical justice, ethical climate, positive affect are important predictors of organizational citizenship behaviors and in order to improve these behaviors, it is necessary to develop ethical justice, ethical climate, in organizations.

    Keywords: Organizational citizenship behaviors, Ethical justice, Ethical climate, Positive affect}
  • فاطمه صادق زاده قمصری *

    قرآن کریم برای گروهی از اهل ایمان، بنام مقربان، جایگاه بسیار ویژه یی قایل شده و جنات و پاداشهای اخروی آنها با نعمتهایی که به گروه مومنان صالح و متوسط اختصاص دارد، متفاوت است. پژوهش درباره اینکه مقربان چه ویژگیهایی دارند که آنان را از سایر اهل ایمان و دیگر سعادتمندان بویژه اصحاب میمنت و ابرار متمایز میسازد، لازم و ضروری است. خصایلی چون معرفت و کمالات علمی، اعمال صالح و عبادات، تقوا و ارزشهای اخلاقی، خدمات اجتماعی و خیرخواهانه در شخصیت مقربان قابل مشاهده است. مطابق مبانی صدرایی، انسان با ادراک حقایق و عدالت اخلاقی، از حیث قوای نظری و عملی به کمال میرسد و در نتیجه این کمال، به لذات حقیقی و انسانی دست می یابد. ملاصدرا برای شناسایی مقربان از سایر مومنان، به ملاکهای مختلفی اشاره کرده است؛ از جمله: کمال از حیث علمی و نزاهت اخلاقی، شهود ملکوت و عظمت خدا، استغراق در محبت الهی و برخورداری از عرفان و زهد حقیقی. در عین حال، دیدگاه صدرالمتالهین درباره برخی پرسشها و مباحث مربوط به مقربان، گاهی مبهم است و گاهی درباره آن سکوت اختیار کرده است. نوشتار حاضر با رویکردی انتقادی به تحلیل دیدگاه های ملاصدرا در اینباره پرداخته است.

    کلید واژگان: مقربان, اصحاب یمین, ابرار, متوسطان, عالم بیعمل, جاهل مقدس, کمال علمی, عدالت اخلاقی, ملاصدرا}
    Fatemeh Sadeqzadeh Qamsari*

    The Holy Qur’an has granted a very special station to a group of believers called muqarrabūn (Those who are close to God). Moreover, it has considered specific places in Paradise and some Otherworldly rewards for them which are different from those promised to ordinary pious believers. Therefore, it is necessary to investigate those attributes of this particular group which distinguish them from other pious, faithful, and righteous people. Some features such as knowledge, good deeds, worship, piety, high moral values, and devotion to social and benevolent services are easily detectable in muqarrabūn. Based on Sadrian principles, Man attains theoretical and practical perfection through the perception of truths and moral justice and, hence, finds access to true human pleasures. He also refers to a number of different criteria for identifying muqarrabūn including perfection in terms of knowledge and moral piety, intuition of the kingdom and God’s glory, drowning in divine kindness, and enjoying gnosis and true righteousness. However, Mullā Ṣadrā’s views regarding certain questions and issues in relation to muqarrabūn are sometimes ambiguous and sometimes non-revealing. Following a critical approach, the present paper analyzes the mentioned views.

    Keywords: Muqarrabūn, the people of the Right Hand, the righteous, average people, impractical knowers, the holy ignorant, scientific perfection, moral justice, Mullā Ṣadrā}
  • فاطمه صادق زاده قمصری *
    در انسان شناسی سینوی نفس ناطقه با ادراک موجودات به لذتی عقلی دست می یابد و از طریق شهوت، غضب، وهم و خیال هم به لذات حسی نائل میشود. سعادت انسان از حیث ذات به آن است که عالمی عقلی باشد و از حیث ارتباط با بدن، تسلط بر خویش داشته باشد.
    ابن سینا مردم را بر اساس کمالات عقلی در چند گروه قرار میدهد. عالمان مهذب در دنیا سعادتمند هستند و پس از مرگ به عالیترین درجات نائل میشوند. افراد بی استعداد و ساده با رحمت الهی از عذاب نجات مییابند. افرادی که با وجود استعداد ذاتی، در تحصیل کمالات علمی کوتاهی کردهاند از سعادت حقیقی محرومند و گرفتار عذاب ابدی خواهند بود. از دیدگاه ابن سینا جهل علمی موجب محرومیت ابدی از سعادت است. افرادی که از حیث عقلی کاملند ولی گرفتار رذایل اخلاقی هستند در دنیا به سطحی از سعادت میرسند و پس از مرگ با رفع آثار نامطلوب مربوط به اعمال از عذاب رهایی پیدا میکنند. ابن سینا وضع این گروه را که با داشتن کمالات علمی مایه اصلی سعادت را دارند جبرانپذیر میداند. تفاوت نظر ابن سینا در مورد دو گروه اخیر نشان میدهد که وی اساس سعادت را کمالات عقلی میداند.
    کلید واژگان: سعادت حقیقی, کمال عقلی, عدالت اخلاقی, عالم منزه, جاهل, ابن سینا}
    According to Avicenna’s anthropology, soul reaches the intellectual pleasure through perception and achieves sensory pleasure through concupiscence, indignation, illusion, and imagination. On one hand, human’s happiness intrinsically finds its expression in having intellectual knowledge. On the other hand and according to earthly existence, happiness is portrayed as a sort of self-controlling. Human achieves happiness partially in earthly life, but the true and perfect happiness would be achieved in his life after death. Based on intellectual perfection, Avicenna classified people in various groups; First, the ones who are men of knowledge. They are happy in their earthly life and would obtain the highest levels of happiness in the hereafter. The second group, the average souls who complete the grades of perfection in intellectual aspect and practically have some deficiencies, would survive from misery by Allah’s mercy. However, the third group, those who neglect knowledge wouldn’t achieve happiness and would suffer from eternal misery. Avicenna is of the opinion that ignorance is an obstacle in the path of achieving the true happiness. Those who have knowledge but no virtue would achieve some levels of happiness in their earthly life and in hereafter would survive from eternal misery by purifying the effects of their bad deeds. Speaking of this group, Avicenna held that because they have the knowledge, the key to happiness, they would have a chance to compensation. Comparing the two later groups reveals that Avicenna considered intellectual perfection as the main reason for happiness.
    Keywords: Happiness, Intellectual Perfection, Morally Goodness, Ignorant, Avicenna}
  • مهدی شکری
    نوشته پیش روی، برآن است تا تاثیر گناه بر شناخت را، در قلمرو شناخت حضوری و حصولی، باتاکید بر دیدگاه علامه طباطبایی بررسی کند؛ در قلمرو شناخت حضوری، به بررسی تاثیر عامل گناه بر شناخت حضوری از خود و شناخت حضوری از خداوند می پردازد و درشناخت حصولی نیز بحث را در حوزه عقل عملی و نظری، پیش می برد.
    علامه طباطبایی، میزان فهم را در چارچوب علم النفس فلسفی، علم اخلاق تبیین می کنند؛ از این روی، در کنار عوامل اجتماعی و بیرونی نظیر دوری از مراکز علمی، ملکات واعمال ناپسند را نیز عامل تفاوت در فهم می دانند و بر نقش منفی ملکات رذیله در استعدادهای ذهنی و فراگیری علوم تاکید می کنند.
    در واقع، از آن جا که، آیات و روایاتی بر تاثیر تقوا برشناخت و قوه تمییز انسان تصریح دارد، می توان تاثیر اعمال وملکات را در متون دینی، در چارچوب تاثیر تقوا به مثابه خودنگه داری در اعمال و داشتن همهملکات فضیلت مند دانست. لذا، علامه طباطبایی بین رعایت تقوای الهی و توان عقل در ادراک نظری قایل به ملازمه اند؛ این سخن بدین معناست که نه تنها توان عقل در میزان رعایت تقوای الهی مؤثر است، بلکه پای بندی به تقوا در مقام علم نیز تاثیر دارد.
    کلید واژگان: شناخت, گناه, تقوا, عدالت اخلاقی, علامه طباطبایی}
    Mehdi Shokri
    The present paper is going to examine the effect of sin on knowledge, whether direct or indirect knowledge, with an emphasis on Allamah Tabatabai’s viewpoint. In the domain of direct knowledge, the paper discusses such an effect in both the direct knowledge of the self and the direct knowledge of God. In the domain of indirect knowledge, it goes on to discuss it in terms of theoretical and practical reason. In fact, as the Koranic verses and the Islamic traditions have specified, God fearing results in increasing knowledge; moreover, it expresses itself in the form of self-controlling and in the acquisition of moral virtues. So, Allamah Tabataba`i holds that there is a concomitance between God fearing and the power of intellect in discursive discernment. This means that there is a mutual interaction between the power of reason and the observance of divine commands.
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال