به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « علوم انسانی » در نشریات گروه « فلسفه و کلام »

تکرار جستجوی کلیدواژه «علوم انسانی» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • احمد محمدی احمدآبادی *

    رابطه معناداری زندگی و علوم انسانی و تاثیر آن در جهت گیری علوم انسانی یکی از موضوعات بنیادینی است که با وجود اهمیت آن، کمتر مد نظر متفکران و اندیشمندان قرار گرفته است. البته بحث معناداری و پوچی زندگی و چیستی «معنای زندگی» از موضوعاتی است که همواره محل بحث بوده و تبیین آن همچنان دغدغه فلاسفه و اندشمندان است و هرکدام درصدد بوده اند تا بر اساس مبانی خاص خود در این باره راه معنادار شدن زندگی را فراسوی بشر قرار دهند و به زعم خود آینده ای بی بازگشت برای بشر ترسیم نمایند. از سوی دیگر دانشمندان علوم انسانی به گمان خود، تلاش های علمی خویش را در جهت تحصیل زندگی هر چه بهتر برای بشر به کار گرفته اند، ولی کمتر اندیشمندی جهت گیری صحیح علوم را وجهه تلاش علمی خود قرار داده است. از بین معدود فلاسفه بصیری که می توان تلاش علمی او را در جهت تبیین معنای زندگی تفسیر نمود، علامه مصباح یزدی است. این مقاله برآن است تا با تبیین «معنای زندگی» از نظر ایشان، تاثیر آن بر ضرورت جهت گیری علوم انسانی در جهت تحقق معنای زندگی انسانی بر اساس بینش توحیدی را توضیح دهد.

    کلید واژگان: معنا, معنای زندگی, پوچی, زندگی انسانی, علوم انسانی}

    The meaningful relationship between life and human sciences and its impact on the direction of humanities are one of the fundamental issues that has been less considered by thinkers, despite their immense importance. Of course, the debate about the meaning, absurdity of life and the nature of meaning of life are one of the topics that has always been the subject of discussion and its explanation is still the concern of philosophers and thinkers; each of them has tried to find a way to make life meaningful as per their own particular foundations, thus to supposedly illustrate an irreversible future for mankind. On the other hand, scholars in the humanities believe that they have employed their scientific efforts to pursue a better life for humanity. However, very few of them have directed their scientific endeavors towards a proper orientation of the sciences. Among the few insightful philosophers whose scientific efforts can be interpreted in the direction of elucidating the meanings of life, the late Allameh Misbah Yazdi stands out. Having clarified "the meaning of life" in his view, this paper aims to explain its impact on the necessary orientation of the humanities towards realizing the human meaning of life according to the monotheistic insight.

    Keywords: Meaning, The Meaning Of Life, Absurdity, Human Life, Humanities}
  • رمضان علی تبار فیروزجایی*
    موضوع علوم انسانی در یک معنای کلی، انسان، جامعه و رفتار فردی و اجتماعی آن می باشد و در معنای خاص و دقیق تر در منظومه فکری اسلام و با رویکرد قرآنی، عبارت است از: «کنش ها» و «واکنش های» انسان؛ اعم از کنش های ظاهری یا باطنی؛ ملکی یا ملکوتی، جوارحی یا جوانحی؛ فردی یا اجتماعی و امثال آن. بر پایه این معنا، شبکه روابط و کنش های انسانی را می توان حداقل در چهار دسته رابطه انسان با خود، با خدا، با دیگر انسان ها (و جامعه) و با جهان (طبیعت و زیست)، ترسیم نمود. این تلقی از موضوع علوم انسانی اسلامی و قلمرو آن، نتایج زیادی در تحول و تولید این علوم دارد. مقاله حاضر می کوشد با روش عقلی و نقلی و بر اساس شبکه روابط یادشده، نتایج مبنای یادشده را در ماهیت و مختصات (کمیت و کیفیت) علوم انسانی اسلامی نشان دهد. برخی یافته های پژوهش حاضر عبارتند از: توحیدمحوری در شبکه کنش ها و روابط انسانی؛ تنوع مفاهیم و مسائل علوم انسانی اسلامی، تنوع رشته های علوم انسانی اسلامی، توسعه یابندگی رشته های علوم انسانی اسلامی، تنوع و تکثر منابع معرفتی و تنوع کارکردی علوم انسانی اسلامی.
    کلید واژگان: علوم انسانی, قلمرو معرفتی, موضوع علوم انسانی, توحیدمحوری, توسعه یابندگی}
    Ramadan Alitabar *
    The subject of humanities in a general meaning is human, society and its individual and social behavior, and in a specific meaning in the intellectual system of Islam and with the Quranic approach, it is: "actions" and "reactions" of human; Whether external and internal actions; worldly and hereafter, external and internal; Individual and social and the like. According to this meaning, the network of human relations and actions can be drawn in at least four categories: the relationship with himself, God, other humans (and society) and with the world (nature and life). This approach to the subject of Islamic humanities and its scope has many results in the development and production of these sciences. this article tries to show the results of the mentioned basis in the nature and coordinates of Islamic humanities with a rational and descriptive method and based on the network of the mentioned relationships. Some of the findings of the current research are: monotheism in the network of human actions and relationships; The diversity of Islamic humanities concepts and issues, the diversity of Islamic humanities fields, the development of Islamic humanities fields, the diversity and abundance of epistemic resources, and the functional diversity of Islamic humanities.
    Keywords: humanities, epistemological territory, subject of humanities, Monotheism, Development}
  • حامد اسماعیل زاده*، محمدرضا ارشادی نیا، احمد خواجه ایم

    فلسفه، زیرساخت نظریات علوم انسانی و اجتماعی است و حکمت متعالیه به عنوان یک نظام فلسفی، ظرفیت تحقق این زیربنا را دارد. علوم انسانی متکفل تبیین کنش های ارادی انسان اند و از دیدگاه علامه طباطبایی، کنش های ارادی انسان، تابعی از نظام اعتباری اوست، از این رو توجه به نظریه اعتباریات در مطالعه علوم انسانی سهم تعیین کننده ای دارد و با توجه به اینکه طرح نظام مند نظریه اعتباریات از سوی ایشان در حکمت متعالیه صورت گرفته است، مسئله این مقاله آن است که چگونه حکمت متعالیه با علوم انسانی به واسطه نظریه اعتباریات ارتباط پیدا می کند. این مقاله درصدد است که نشان دهد نظریه مزبور با توجه به مبانی معرفت شناختی و انسان شناسی فلسفه صدرایی، حلقه ارتباطی میان حکمت متعالیه و علوم انسانی است.

    کلید واژگان: نظریه اعتباریات, حکمت متعالیه, علوم انسانی, مبانی معرفت شناسی, انسان شناسی}
    Hamed Esmaeilzadeh *, Mohammadreza Ershadinia, Ahmad Khajehim

    Philosophy is the basic theory of human and social sciences, and transcendental wisdom, as a philosophical system, has the capacity to realize this basic structure. Humanities are responsible for explaining human voluntary actions, and from Allameh Tabatabai's point of view, human voluntary actions are a function of his credit system, therefore paying attention to credit theory has a decisive contribution in the study of human sciences, and considering that the systematic design of credit theory by him in Transcendental wisdom has taken place, the issue of this article is how transcendental wisdom is related to human sciences through the theory of validity. This article tries to show that the said theory is a link between transcendental wisdom and human sciences, according to the epistemological and anthropological foundations of Sadra'i philosophy.

    Keywords: credit theory, Transcendental Wisdom, Human Sciences, foundations of epistemology, Anthropology}
  • سید تقی موسوی*، مهدی جلالوند
    کنش ارادی انسان، موضوع محوری علوم انسانی است. شناخت فرآیند و ساختار این کنش و فهم نسبت آن با علوم انسانی، موجبات معرفت صحیح در علوم انسانی را فراهم می نماید. پژوهش حاضر با دقت در ساختار کنش ارادی انسان و کاوش در نظریه های ارائه شده در این زمینه، تلاش دارد تا به تبیین نسبت میان مولفه های کنش ارادی انسان و علوم انسانی بپردازد. نتایج این پژوهش که به روش توصیفی - تحلیلی پی گرفته شده، نشان می دهد، انسان نتایج کنش های ارادی خود را به صورت تجاربی خواهد داشت و با کثرت انباشت این تجارب و علوم، ضرورت انشعاب، انقسام و طبقه بندی آنها نمایان می شود. محتوای علوم انسانی، طیفی از علوم و تجارب حاصل از کنش های ارادی انسان هستند که در قالب انشعابات و رشته های علمی، طبقه بندی شده اند و تبیین ساختار و مولفه های کنش ارادی انسان، در فهم دقیق علوم انسانی و نسبت علوم مختلف در این حوزه و میزان تناسب با نیازهای انسان، تاثیرگذار بوده و به تلاش های علمی در این حوزه و توسعه دامنه علوم انسانی سرعت می بخشد.
    کلید واژگان: علوم انسانی, کنش, فرایند فعل اختیاری, تقسیم علوم, ماهیت علوم}
    Seyyed Taghi Mosavi *, Mahdi Jalalvand
    Man’s volitional action is a critical subject in humanities. Realizing the process and structure of this action and understanding its relation with humanities result in a precise knowledge in the humanities itself. The current study has been an endeavor to explain the relationship between the constituents of Man’s volitional action and humanities by delving into the structure of Man’s volitional action and its associated theories. The findings of this study that utilized a descriptive-analytical method reveals that Man compiles the results of his volitional actions in forms of some experiences. Accumulation of these sciences and experiences, then, reveals the necessity of their division, classification, and categorization. The content of humanities entails a continuum of different sciences and experiences resulted from Man’s volitional actions that are categorized in form of scientific divisions and disciplines. Thus, explaining the structure and constituents of human volitional actions results in an accurate understanding of humanities, the relation of disciplines in humanities and the way they are allied with human needs. This, not only facilitates scientific endeavors in the field but also expands the domain of humanities.
    Keywords: Humanities, Action, Process of Volitional Action, Division of Sciences, Nature of Sciences}
  • علیرضا محمدی فرد*، هادی موسوی، سید حمیدرضا حسنی

    بهرهمندی از متون دینی، بهعنوان منابع معرفتی، برای استنباط نظریه های علوم انسانی، از فرایندی روشمند برخوردار است. این روشمندی، گرچه از ویژگیهای خاص مطالعه در این منابع تبعیت میکند، اما در سطحی کلان، همراستا با جریان عام نظریهپردازی در علوم انسانی است. در این مقاله این مسئله مورد توجه قرار می گیرد که با یک نگاه فراتحلیلی، پژوهشهای حوزه علوم انسانی، چه در مطلق علوم انسانی و چه در علوم انسانی دینی، از قلمروهایی برخوردارند. ویژگی این قلمروهای چهارگانه، معیارهایی را برای نظریهپردازی دینی در علوم انسانی در اختیار محققان میگذارد، که آگاهی از آنها برای ورود به این سنخ مطالعات دینی ضروری بوده، عدم توجه به آنها یکی از آسیبهای فلسفه علمی و روششناختی در این عرصه را رقم زده است. حاصلاین معیارها، در دو بخش معیارهای مختص هریک از قلمروهای تحقیق، و معیارهای مشترک میان همه قلمروها، دسته بندی می شود. روش تحقیق در این پژوهش در ساحت مطالعات دینی، اجتهادی و در عرصه علوم انسانی، تحلیل قیاسی است.

    کلید واژگان: مطالعات دینی, نظریهپردازی, علوم انسانی, علوم انسانی دینی, قلمروهای تحقیق}
    Alireza Mohammadifard *, Hadi Mousavi, Seyed hamidreza Hasani

    Benefiting from religious texts, as epistemic sources, for deriving theories of human sciences, has a methodical process. This methodology, although it follows the specific characteristics of the study in these sources, but on a macro level, it is in line with the general flow of theorizing in the humanities. In this article, it is pointed out that with a meta-analytic view, researches in the field of humanities, both in absolute humanities and in religious humanities, have territories. The characteristics of these four realms provide researchers with criteria for religious theorizing in the humanities, the knowledge of which is necessary to enter this field of religious studies, not paying attention to them is one of the harms of scientific and methodological philosophy in this field. . The results of these criteria are categorized into two parts: specific criteria for each research domain, and common criteria among all domains. The research method in this research is comparative analysis in the field of religious studies, ijtihad and in the field of humanities.

    Keywords: Religious studies, theorizing, Humanities, Religious humanities, research fields}
  • رضا غلامی*، سمیه اسمعلی زاده

    در سال های اخیر، علم سنجی نقش مهمی در سنجش و ارزیابی عملکرد پژوهشی داشته است. این علم، رشد و تکامل پژوهش را در طول زمان با مراجعه به داده های استانداردشده پژوهش های دانشگاهی به ویژه اطلاعات کتاب شناختی، تجزیه وتحلیل می کند. در واقع، علم سنجی یا همان دانش سنجش علم با ارزیابی و رتبه بندی اصولی پژوهشگران، دانشگاه ها و مراکز پژوهشی به ارتقای آنها کمک کرده و منجر به شناخت بهتر نقاط قوت و ضعف آنها می شود و نقش مهمی در سیاستگذاری عمومی و حکمرانی علمی بر عهده دارد. در این میان، جدای از مبنامندی علم سنجی و به تبع آن، امکان بومی سازی علم سنجی که در جای خود جزو مباحث مناقشه برانگیز جامعه علمی به شمار می رود، اینکه آیا علم سنجی در همه علوم از مبانی و منطق واحدی تبعیت می کند و یا باید برای علم سنجی علوم انسانی به دنبال منطق متفاوتی بود، یکی از دغدغه مندی های اصحاب علوم انسانی محسوب می شود. این مقاله، با در نظر گرفتن مفهومی عام از فلسفه و مبانی علوم و با الهام از نظریه لاکلا و موفه، از روش توصیفی و تحلیلی استفاده نموده تا از این طریق ضمن توجیه علمی لزوم استقلال نسبی علم سنجی علوم انسانی از مطلق علم سنجی، امکان شکل گیری مکتب علم سنجی علوم انسانی را مورد بررسی قرار دهد. از آنجا که شکل گیری مکتب علم سنجی علوم انسانی نیازمند ارائه تصویری عملی از آن نیز می باشد، شش سئوال کاربردی نیز در این مقاله بر اساس روش تحقیق کیفی مطرح و پاسخ های اولیه ای به این پرسش ها ارائه شده است.

    کلید واژگان: علوم انسانی, فلسفه, پیشرفت علمی, بومی سازی, مجامع علمی, شبکه علمی و مکتب علمی}
    Reza Gholami *, Somayeh Esmalizade

    Scientometrics has played an important role in assessing and evaluating research performance in recent years. This science analyzes the growth and evolution of research over time by referring to standardized data of university research, especially bibliographic information. In fact, scientometrics, or the science of measuring science helps promote researchers, universities, and research centers through principled evaluation and ranking and leads to a better understanding of their strengths and weaknesses, playing an important role in public policymaking and scientific governance. Apart from the debate over the validity of scientometrics and the possibility of indigenous scientometrics, which is itself controversial in the academic community, whether scientometrics follows the same principles and logic in all sciences or needs a different logic for humanities scientometrics is one of the concerns of humanities scholars. This article, considering a general concept of philosophy and foundations of sciences and inspired by Lakatos and Mouffe's theory, uses descriptive and analytical methods to justify, on the one hand, the relative independence of humanities scientometrics from absolute scientometrics, and on the other hand, the possibility of forming a school of humanities scientometrics. Since the formation of the school of humanities scientometrics requires a practical depiction of it, six practical questions have been raised in this article based on qualitative research methods and initial answers have been provided to these questions.

    Keywords: Humanities, philosophy, scientific progress, localization, scientific assemblies, scientific network, scientific school}
  • محمد کاظم پور تیمورلوئی*
    اخلاق پژوهش رهنمودهایی را برای انجام مسئولانه تحقیق ارائه می دهد.در پژوهش های علوم انسانی اخلاق یکی از موضوعات محوری و بعنوان اخلاق برنامه ریزی، انجام و گزارش تحقیق تعریف می شود که ما را در مورد چگونگی انجام و انتشار تحقیقات علمی راهنمایی می کند. هدف این پژوهش ارائه اصول اخلاقی سازماندهی و انجام تحقیق و هم چنین تشریح ویژگی های افراد دارای اخلاق حرفه ای می باشد. روش تحقیق این پژوهش اسنادی- تحلیلی است. با تحلیل یافته ها 25 اصل اخلاقی پژوهش ارائه شده است و براساس ویژگی های افراد دارای اخلاق حرفه ای تقسیم بندی شده است. پای‏بندی به مسوولیت‏های اخلاقی در سطح پژوهشگران محتاج اصول اخلاقی پژوهش است.بنابراین این اصول، راهنمایی های اخلاقی را برای محققان و موسساتی که در آن کار می کنند ارائه می دهد. در پژوهش های علوم انسانی اخلاق از اهمیت ویژه ای برخوردار است و به عنوان یک مولفه کلیدی در نظر گرفته می شود.ارتقای اهداف تحقیق،ارتقا همکاری و هماهنگی زیاد بین افراد مختلف در پژوهش،پاسخگو کردن محققان در برابر مردم،کمک به ایجاد حمایت عمومی از پژوهش و تقویت مسئولیت اجتماعی از دلایل اهمیت چرایی رعایت اصول اخلاقی در پژوهش های علوم انسانی است.
    کلید واژگان: اخلاق پژوهش, اخلاق حرفه ای, رویکردهای اخلاقی, اصول اخلاقی پژوهش, علوم انسانی}
    Mohammad Kazempour Teymourloy *
    Research ethics provide guidelines for the responsible conduct of research. In humanities research, ethics is one of the central issues and is defined as the ethics of planning, conducting and reporting research, which guides us on how to conduct and publish scientific research. The purpose of this research is to present the ethical principles of organizing and conducting research, as well as describing the characteristics of people with professional ethics. The purpose of this research is to present the ethical principles of organizing and conducting research, as well as describing the characteristics of people with professional ethics. The research method of this research is documentary-analytical. By analyzing the findings, 25 ethical principles of knowledge have been presented And is divided based on the characteristics of people with professional ethics. Adhering to ethical responsibilities at the level of researchers requires the ethical principles of research. therefore These principles provide ethical guidance for researchers and the institutions in which they work. Ethics is of particular importance in humanities research and is considered as a key component. Promoting research goals, promoting cooperation and coordination between different people in research, making researchers accountable to the public, helping to create public support for research and strengthening social responsibility are among the reasons why it is important to observe ethical principles in humanities research.
    Keywords: Research ethics, professional ethics, ethical approaches, ethical principles of research, Humanities}
  • سید مسعود زمانی*
    مسیله این نوشتار امانیسم است و نسبت اش با علوم انسانی و دینداری، دربرابر این توهم در ایران که امانیسم را مبنای انسان شناختی علوم انسانی می داند و ناسازگار با دین. از سه معنای تاریخی، لفظی و ایدیولوژیک، معنای تاریخی همان پدیده معروف است در ایتالیا و اروپای دوره نوزایی. معنای لفظی مترادف انسانی است و در معانی ثانوی بی شماری می آید، ازجمله درین معنای ایدیولوژیک که انسان در عالم جای خدا را می گیرد. ولی علوم انسانی از امانیسم تاریخی برآمده اند، از studia humanitatis (مطالعات انسانی) که به صورت های مختلف در اروپا رایج بوده اند. این معنا با جعل لفظ امانیسم در قرن 19 یعنی در عصر ایدیولوژی فراموش می شود. همین بعدا باب معانی بی شمار ایدیولوژیک امانیسم ازجمله معنای سکولار یا دینی آن را می گشاید،. نامه درباره امانیسم هایدگر را همچون متن مرجع شاهدی است بر فهم تاریخی-عمومی اروپاییان از آن تا نیمه قرن بیستم. از لحاظ فلسفی نیز نامه مهمترین نقد امانیسم است.
    کلید واژگان: امانیسم, رنسانس, نوزایی, علوم انسانی, دینداری, ایدئولوژی, هایدگر}
    Seyed Masoud Zamani *
    The following treats humanism and its problematical relation to humanity, religiosity and its ideological meanings, against this ideological illusion that humanism is the replacement of God by human being, that which is considered as the anthropocentrical foundation of humanities. It specifies humanism firstly as the historical phenomena in Italian at the beginning of modern time. Secondly, its literary signification as "human" and "humanity", will be debated, that which is used in countless usages. It includes the third ideological meaning as in Enlightenment, that centralizes the mankind place in the world in opposite to God.Humanities, nevertheless, emerge from Humanism as historical phenomena, i.e. from studia humanitatis and its different synonyms as unofficial pedagogic program that was widespread in Europe. It would be factually forgotten with making the termini "Humanism" and "Renaissance" in 19th century, in so-called "the age of Ideology". Thus, it would be opened up with countless ideological meanings of humanism in future, including its secular or religious meaning.Heidegger's Letter on Humanism as a Reference Text will be first discussed as certification for European common historical understanding of Humanism until middle of 20th century, thereupon as the philosophically most important critique on humanism.Also, humanism is in no way the anthropocentrical foundation of humanities, but they are only historically intertwined. Moreover, Humanities hasn't developed in contrary to natural sciences since the middle of 19th century unlike to common belief.
    Keywords: Humanism, Renaissance, Human Sciences, Religiosity, Ideology, Heidegger}
  • محمد حسین زاده (یزدی)

    از مهم ترین مسایل معرفتی و روش شناختی در قلمرو دلیل و روش نقلی، مسیله گستره اعتبار خبر واحد و مقدار و ملاک محدودیت آن است. در مقاله پیش رو، این مسیله چالشی و مشحون از اختلاف نظر با تمرکز بر نظریه علامه مصباح یزدی مورد بررسی قرار می گیرد. حل این مسیله نقشی بسیار گسترده و تاثیرگذار در ساحت های گوناگون معرفتی، از جمله در فهم عقاید و احکام دین، دارد. در علوم انسانی و اجتماعی نیز می توان نقش آن را به روشنی دریافت. مهم ترین دستاورد این پژوهش با الهام از راه حل استاد مصباح یزدی و قرایت ویژه ایشان از حجیت و نیز براساس نظریه برگزیده، این است که می تواند مشکل کارآمدی روایات تفسیری را مرتفع سازد. افزون بر اینکه این راه حل یا نظریه در دیگر حوزه ها و دانش های بشری، به ویژه علوم انسانی و تدوین و ساماندهی علوم انسانی اسلامی، می تواند نقش آفرین باشد؛ برخلاف برخی از نظریاتی که اعتبار خبر واحد را مستند به ظن می دانند، نه اطمینان، که در این صورت، قلمرو آن صرفا به حوزه احکام عملی محدود می شود و برای بازسازی علوم انسانی تمسک بدان ممکن نیست.

    کلید واژگان: خبر واحد, روش پژوهش نقلی, حجیت, اثر شرعی, اثر تکوینی, علوم انسانی, منجزیت, معرفت های پسین}
  • پریسا ساعتچی فرد*، کیوان الستی
    در همه ی ادوار تاریخ، انسان در تلاش برای «فهمیدن» بوده است. دانشمندان برای شناخت جهان طبیعی به مشاهده ها و طبقه بندی ها ، و نظریه پردازی ها متوسل می شوند. اما موضوع فهم اعمال دیگر انسان ها، (کمی) متفاوت به نظر می رسد. حداقل در یک رویکرد برای دست یابی به این مهم، به دریافت قصد و نیتی که در پس اعمال انسان ها است نیاز داریم. از آنجا که قصد، ماهیتی روانشناختی دارد، همواره از سوی تجربه گرایان این نگرانی وجود دارد که ممکن است قابل ادراک توسط افراد سوم شخص نباشد. تا حدودی بسیاری از کنش های انسانی، قاب لادراک از منظر سوم شخص هستند و همین امر سبب می شود که موضوع بررسی های علمی (با روش های رایج علمی) باشند. با این حال مواردی وجود دارد که نشان می دهد، فهم فعالیت های انسان از زاویه ی سوم شخص دارای محدودیت هایی است.استفان گریم (Stephen Grimm)، نوعی از فهم را معرفی می کند و معتقد است، با دریافت اهداف خاص شخص فهم شونده به عنوان عملی خواستنی، به نوعی فهم عمیق تر دست خواهیم یافت. در این مقاله، تلاش شده است تا ابتدا با طرح و تفسیر دیدگاه استفان گریم، موضوع مورد بحث روشن شود و سپس با طرح مسئله و توضیح ابهامات ایده ی گریم، به عنوان یک صورت بندی جایگزین، نشان خواهیم داد که تصمیم عامل، برای فهمیدن یا نفهمیدن اعمال دیگران نقش مهمی ایفا می کند. همدلی به عنوان ظرفیتی روانشناختی، شناخته می شود که با شبیه سازی ساختار، میتوان به نحو دیگری آن را فهمید. بررسی و نگاه عمیق تر به این مسئله، به ما کمک خواهد کرد، که قضاوت بهتری از آن به عنوان روش یا ایده ای در علوم اجتماعی و انسانی داشته باشیم.
    کلید واژگان: فهم, قصد, کنش: روان شناختی, روش شناختی, علوم اجتماعی, علوم انسانی}
    Parisa Saatchi Fard *, Keyvan Alasti
    In all periods of history, human has been trying to "understand". In order to understanding the natural world, scientists first observe samples and then classify them based on similarity. To figure out the actions of people, the matter seems different. To achieve this, we need to understand the intentions of people. Because intention has psychological nature, there is always a concern from empiricists that it may not be perceptible by third-person people. To some extent, many human actions are perceptible from a third-person point of view, and this causes them to be the subject of scientific investigations (with common scientific methods). However, there are cases that show the understanding of human activities from the third person of view has limitations.Stephen Grimm introduces a type of understanding and believes that by realising the specific goals of the person being understood as a desired action, we will achieve a deeper understanding. In this article, an attempt has been made to clarify the discussed issue first by proposing and interpreting Stephen Grimm's point of view, and then by proposing the problems and explaining the ambiguities of Grimm's idea, as an alternative formulation, we will show that the agent's decision for understanding or not understanding the actions of others, plays an important role. Empathy is known as a psychological capacity that can be understood in a different way by simulating the structure.Investigating and looking deeper into this issue will help us to judge it better as a method or an idea in social and human sciences.
    Keywords: understanding, intention, action: psychological, methodological, Social Sciences, Humanities}
  • رمضان علی تبار فیروزجایی*

    یکی از اساسی ترین محور در تولید علوم انسانی، روش شناسی آن است. بیشتر مسایل روش شناختی، به صورت مستقیم، ریشه در دانش های بالادستی نظیر معرفت شناسی دارد؛ بنا بر این، روش شناسی علوم انسانی، بیشتر از معرفت شناسی، تغذیه می کند. گرانیگاه معرفت شناسی علوم انسانی عبارت است از: ماهیت شناسی گزاره های علوم انسانی، منبع شناسی علوم انسانی و مساله اعتبارسنجی آن. پاسخ این مسایل، وابسته به نوع پارادایم فکری، متفاوت است و هر کدام نیز نتایج روش شناختی خاصی دارند. روش شناسی علوم انسانی رایج، ریشه در رویکردها و گرایش های فکری به ویژه معرفت شناسی در غرب است؛ اما بر اساس دستگاه فکری اسلام، نتایج رو ش شناختی دیگری حاصل خواهد شد. مقاله حاضر می کوشد با روش تحلیل عقلی-فلسفی، ابتدا به صورت اجمالی، به نتایج روش شناختی علوم انسانی رایج بر شالوده معرفت شناسی در پارادایم های غالب، اشاره نماید و در ادامه، یافته های روش شناختی علوم انسانی اسلامی بر پایه معرفت شناسی اسلامی در منظومه فکری علامه مصباح یزدی، تبیین کند. تبیین سازکار تاثیر معرفت شناسی در روش شناسی علوم انسانی اسلامی، از یافته های این مقاله است.

    کلید واژگان: معرفت شناسی, روش شناسی, علوم انسانی, منبع شناسی}
    Ramezan Alitabar Firouzjaei
    Introduction

    One of the most fundamental basis in the production of human sciences is its methodology. Most methodological issues are directly rooted in knowledge such as epistemology; Therefore, the methodology of humanities feeds mostly on epistemology. The center of gravity of the epistemology of the humanities is: the nature of propositions of the humanities, the source studies of the humanities and the issue of its validation. The answer to these problems is different, depending on the type of intellectual paradigm, and each of them has specific methodological results. Common humanities methodology is rooted in rational approaches and trends, especially epistemology in the West; These issues can be shown in modern epistemology based on dominant paradigms such as "positivist", "hermeneutic" and "critical" as theoretical frameworks in the field of common humanities. Of course, different paradigms, especially in Western civilization, have common epistemological principles in this sense; For example, the approach of "nominalism", subjectivism (originality of the knowing agent), rationalism, "empiricism", "pragmatism" and the like are common epistemological principles in most western schools, and in addition to these principles, every Which of the existing paradigms also have a specific epistemological approach. But based on the intellectual system of Islam, other methodological results will be obtained.

     Method of Study:

    This article tries to use the method of rationalphilosophical analysis to briefly point out the methodological results of common humanities based on epistemology in dominant paradigms and then to explain the methodological findings of Islamic humanities based on Islamic epistemology in the intellectual system of Allameh Misbah Yazdi.

    Findings

    Modern epistemology - based on dominant paradigms such as positivist, hermeneutic and critical - some epistemological issues of Islamic humanities and its methodological results were discussed, especially in the opinions and works of Allameh Misbah. The epistemological issues raised in this article are: the nature of propositions of humanities and the source studies of humanities and its validation issue. It was said that the answer to these problems depends on the type of intellectual paradigm, and each of them has specific methodological results. In this article, an attempt has been made to present the mentioned issues based on the Islamic intellectual system, especially in the opinions of Allameh Misbah Yazdi, to point out the methodological findings of each one, and the mechanism of the influence of epistemological issues in methodology was also briefly shown.

    Conclusion

    Based on ontological and epistemological realism, a bridge was built to methodological realism, and based on that, in the problem of source studies of human sciences, diversity and plurality of sources and epistemological tools were investigated. Based on the diversity of epistemological sources, another finding was obtained under the title of methodological pluralism and the pattern of combining methods. In the end, based on fundamentalism, the methodology and the process of reasoning in the justification and validation of human sciences were stated.

    Keywords: Epistemology, Methodology, Humanities, SourceStudies}
  • جواد محقق *

    تحول و اسلامی‌سازی علوم انسانی و استقلال فرهنگی و فکری، یکی از مهم‌ترین اهداف و آرزوهای انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی(ره) بوده است؛ به‌طوری‌که بعد از پیروزی انقلاب، هم امام راحل و هم رهبر معظم انقلاب و سایر متفکران و اندیشمندان انقلاب برای تحول و تغییر علوم انسانی تلاش‌های فراوانی کرده‌اند. مهم‌ترین پرسش این نوشتار این است که متفکران انقلاب اسلامی و به‌صورت خاص، مقام معظم رهبری و آیت‌الله مصباح یزدی، چه راهکارهایی را برای بسط، تحول و اسلامی‌سازی علوم انسانی مطرح کرده‌اند؟ برای یافتن پاسخ این پرسش، با مراجعه به آثار و سخنان این دو اندیشمند اسلامی به این نتیجه رسیده‌ایم که راهکارهایی را که این دو متفکر اسلامی برای تحول و اسلامی‌سازی علوم انسانی مطرح و ارایه نموکرده‌اند، به دو بخش تقسیم می‌شود: راهکارهای بنیادی و علمی و راهکارهای عملی که با استفاده از روش تحلیلی توصیفی این راهکارها مورد تحقیق و بازخوانی قرار گرفته است.

    کلید واژگان: انقلاب, علوم انسانی, اسلامی سازی, راهکارها, رهبر معظم انقلاب, آیت الله مصباح یزدی}
  • محمدموسی حمیدی *

    مقاله حاضر با روش تحلیل عقلی و رویکرد درون‌دینی به تبیین دیدگاه علامه مصباح یزدی در معرفت و بصیرت اهل ولایت و حزب‌الله و تاثیر آن در اسلامی‌سازی علوم انسانی پرداخته است. آخرین مرحله سیر انسانی در اندیشه علامه مصباح یزدی از سنخ علم حضوری است. اهل ولایت و حزب‌الله تعلق و ربط بودن خود به خدای سبحان را با علم حضوری می‌بینند و می‌یابند. این تحقیق نشان می‌دهد که از منظر علامه مصباح یزدی، علم حضوری که در اثر تمرکز و حضور قلب در عبادت و اطاعت خداوند و برداشته شدن حجاب‌ها بین اهل ولایت و خداوند تجلی می‌یابد، مطلوب ذاتی و کمال اصیل است و علوم انسانی درصورتی اسلامی و ارزشمند می‌شوند که وسیله‌ای برای رسیدن به کمال اصیل باشند؛ چنان‌که اگر در جهت ضد کمال نهایی، از آنها بهره‌برداری شود، مقدمه نقص و سقوط نهایی خواهند بود.

    کلید واژگان: علامه مصباح یزدی, علوم انسانی, معرفت, بصیرت, ولایت, حزب الله, حزب شیطان}
  • علیرضا حسن پور*، کاظم موسی خانی

    مسیله معرفت شناختی کانت و دیلتای عینیت و اعتبار معرفت، یکی معرفت در علوم طبیعی و دیگری معرفت در علوم انسانی، است و در همین چهارچوب به نقد و تعیین حدود عقل و ارایه مفاهیم و مقولاتی که در شناخت اعمال می شود، می پردازند. اما کار این دو فیلسوف تفاوت های مهمی با هم دارد: در کانت شاهد نقد عقل نظری و تعیین مفاهیم و خصوصیات قوه صدور حکم هستیم، در حالی که در آثار دیلتای با ایده نقد عقل تاریخی و علوم انسانی و ملاک تمایز آنها از عقل نظری و علوم طبیعی روبرو هستیم. هر دو برای رسیدن به این هدف به ارایه مقولات و مفاهیم کلی دخیل در کسب معرفت و توجیه لزوم کاربرد آنها پرداخته اند. در این مقاله ضمن مقایسه مقولات فاهمه و مقولات حیات، نشان داده می شود که با توجه به فراگیری و بنیادی بودن مقولات حیات نسبت به مقولات فاهمه و رابطه هرمنوتیکی بین آنها، نه مقولات فاهمه کانت همتا و هم ارز مقولات حیات دیلتای است و نه علوم طبیعی هم سطح علوم انسانی است؛ بلکه نسبت این دو از سنخ ابتنای یکی بر دیگری یا اشتقاق یکی از دیگری است و دیلتای سعی کرده مبنا و بنیاد مقولات فاهمه و علوم طبیعی را که همان مقولات حیات و علوم انسانی است کشف و بیان کند.

    کلید واژگان: مقولات فاهمه, کانت, مقولات حیات, علوم انسانی, دیلتای, رویکرد هرمنوتیکی}
    Alireza Hassanpoor*, Kazem Musakhani

    The epistemological problem of Kant and Dilthey is the objectivity and validity of knowledge in the natural sciences and the human sciences respectively. In this context, they undertake a critique of reason and determine the scope of the theoretical reason’s ability and the concepts applied in acquiring knowledge. However, the two philosophers disagree in different respects: Kant deals with the critique of theoretical reason and delineation of the faculty of judgment, whereas Dilthey introduces the idea of the critique of historical reason characteristic of human sciences and seeks to establish the criterion by which human sciences could be distinguished from natural sciences. To this end, both introduce the concepts and categories involved in acquiring knowledge and justify their application. In this paper, after comparing the views of the two philosophers, we have concluded that given the comprehensive nature of categories of life compared to categories of understanding, and the hermeneutical relationship between them, neither Kant's categories of understanding are equivalent, counterparts to Dilthey's categories of life, nor natural and human sciences are at one level. Rather, the relation between them is derivational one, that is, one is grounded in the other; and Dilthey attempts to discover and provide a foundation of categories of understanding and natural sciences, which are, respectively, the categories of life and human sciences.

    Keywords: Categories of Understanding, Kant, Categories of life, Dilthey, Human Sciences, Hermeneutical Approach}
  • امین نواختی مقدم*، سید مختار موسوی
    دو گفتمان کلان درباره علوم انسانی وجود دارد: اول، گفتمان جهانی علوم انسانی که ریشه در مباحث رابطه علوم انسانی و علوم طبیعی دارد و نسخه واحدی برای علم و از جمله علوم انسانی قایل است. دوم، گفتمان علوم انسانی بومی یا اسلامی که پس از استقلال کشورهای جهان سوم از جمله جوامع اسلامی، مجال بیان یافت. مجادله گفتمانی مزبور در ایران به ویژه پس از انقلاب اسلامی، تجلی بارز یافت که هنوز ادامه دارد. در این مقاله با تمرکز بر ماهیت علوم انسانی و قرایت های مختلف اندیشمندان از این موضوع، این پرسش مطرح شد که ماهیت علوم انسانی- اجتماعی با کدام یک از دو گفتمان جهانی یا بومی- اسلامی قرابت بیش تر دارد؟ پاسخ به سوال مزبور و حاصل بررسی فرضیه پژوهش با اتکا به روش اسنادی- کتابخانه ای و تجزیه و تحلیل توصیفی- تحلیلی این شد که با عنایت به ابعاد ماهوی نظام دانش علوم انسانی، یعنی ماهیت دوگانه حقیقی- اعتباری گزاره های آن، هیچ یک از دو گفتمان مزبور به تنهایی قادر به تکفل و هدایت نظام دانش علوم انسانی در کشورهای مختلف نیست. در نتیجه، تعامل دو گفتمان جهانی و بومی علوم انسانی، برای تغذیه ابعاد عام و ثابت و خاص و متغیر نظام علوم انسانی- اجتماعی ضرورت دارد. کیفیت ترکیب تعاملی دو گفتمان جهانی و بومی علوم انسانی در سایه واقعیات و اقتضایات و نیز بر پایه انسان شناسی فلسفی بومی، شاخص پیشرفت یا پسرفت علمی یک کشور می باشد.
    کلید واژگان: علم, علوم انسانی, گفتمان علمی, اجتماع علمی, علوم انسانی جهانی, علوم انسانی بومی}
    Amin Navakhti Moghaddam *, Seyyed Mokhtar Mousavi
    There are two grand discourses about human sciences: first, universal discourse of human sciences, which is rooted in discussion related to humanities and natural sciences and prescribes a single copy of formula for science including human sciences; second, discourse of native or Islamic humanities that find the opportunity to express after the independence of third world countries, including Muslim communities. The discursive debate in Iran, particularly after the Islamic Revolution, was a clear manifestation that is continues. In this article by focusing on the nature of humanities and various readings of scholars about the issue, posed the question that the nature of human and social sciences has greater affinity to which of two indigenous or universal discourse. The answer to this question and result of survey of hypothesis, by reliance on the method library-based research and analytical analysis was that with regard to the substantive aspects of human sciences, the dual nature of assumed-real statements, none of two discourses alone can guard and guide the system of humanity knowledge in different countries. As a result, engagement of global and local discourse of human sciences is necessary for nutrition of the general-fixed and variable-specific aspects of system of human and social sciences. Quality of interactive combination of global and local discourse of human sciences in the light of the realities and requirements is the index of a country's scientific progress or regress
    Keywords: science, Humanities, Scientific Discourse, Scientific Community, Universal Human Sciences, Indigenous Humanities}
  • مهدی عباس زاده*، ابوالحسن غفاری
    تعریف علوم انسانی و مبانی نظری و معرفتی خاصی که این علوم بر آنها مبتنی هستند، از مهم ترین موضوعات پژوهش نزد محققان است. مسیله پژوهش حاضر، این است که اگر بنا باشد علوم انسانی با رویکرد اسلامی تولید شوند، بر کدام مبانی معرفت شناختی ابتنا دارند، این مبانی دارای چه مختصاتی هستند، و چگونه در فرآیند تولید این علوم اثر می گذارند. دستاوردهای حاصل از پژوهش حاضر عبارتند از: 1. مهم ترین مبانی معرفت شناختی علوم انسانی در رویکرد اسلامی عبارتند از: «واقع گرایی»، «مطابقت گرایی»، «مبناگرایی»، «یقین گرایی» و «عقل گرایی»؛ 2. این پنج مبنا، دارای خصوصیت «شبکه »ای هستند، بدین معنا که از یکدیگر منتج می شوند و بر هم اثر می گذارند یا به تعبیری، دارای ربط منطقی و متعامل هستند؛ و 3. با اشراب این مبانی در علوم انسانی، نیز با نظرداشت «ابزارها و مراتب معرفت» به ویژه معارف عقلی و شهودی، همینطور با بهره گیری از «منابع معرفت» به ویژه متون دینی و «مواجهه تفکر اسلامی با تکثرگرایی و نسبی گرایی معرفتی»، نظرگاه های متفاوتی در علوم انسانی - به نسبت دیدگاه های غربی- به وجود خواهند آمد که بر اساس آنها می توان در لایه های مختلفی از تولید علوم انسانی سخن گفت. پژوهش حاضر، درصدد ارایه تعریفی جدید از علوم انسانی و تبیین مبانی و مختصات معرفت شناختی این علوم، با روش عقلی- فلسفی است.
    کلید واژگان: علوم انسانی, معرفت شناسی, عقل, نقل, شهود}
    Mahdi Abbaszadeh *, Abolhasan Ghaffari
    The definition of humanities and the specific theoretical and epistemic principles on which these sciences are based, are among the most important topics for the researchers. The issue of the present study is that if the humanities are to be produced by an Islamic approach, on what epistemological principles are they based, what are the characteristics of these principles, and how do they affect the production process of these sciences. The achievements of the present study are: 1. the most important epistemological principles of humanities in the Islamic approach are: "realism", "theory of correspondence", "foundationalism", "certainness" and "rationalism"; 2. these five principles have a network characteristic, meaning that these principles derive from each other and affect each other, or in other words, they have a logical and interactive relationship; 3. as a result of generalizing these principles in the humanities, also with regard to "instruments and levels of knowledge", especially reason and rational perception, as well as intuitive perception and esoteric findings, as well as "sources of knowledge" especially religious texts, and "encounter of Islamic thought with epistemological pluralism and relativism", different views will be formed in the humanities compared to Western views, and based on this, we can speak in different layers of the production of humanities in Islamic approach. The present study seeks to provide a new definition of the humanities and explain the epistemological principles and characteristics of these sciences using a rational-philosophical method.
    Keywords: Humanities, Epistemology, reason, religious texts, Intuition}
  • علی مصباح، مصطفی کریمی، عباس گرائی

    این مقاله با نظر به مراحل تولید علوم انسانی، به دنبال بررسی نقش ارزش‌ها در این علوم از نگاه علامه طباطبایی است. بدین منظور با روش کتابخانه‌ای اطلاعات لازم از میان آثار علامه طباطبایی گردآوری و با روش تحلیلی بررسی گردیده است. پاسخ کلی به این پرسش از منظر علامه این است که هر مرحله‌ای از مراحل تحقیق علوم انسانی که با فعل اختیاری انسان سروکار داشته باشد ارزش‌ها در آن مرحله تاثیرگذار خواهند بود. اما بررسی جزیی این مراحل نشان می‌دهد که ارزش‌ها در انتخاب مسیله تحقیق و تنوع‌بخشی به مسایل مورد تحقیق، تاثیر دارند، گرچه این امر ضرورتا موجب تفاوت در پاسخ‌ مسایل این علوم نمی‌گردد. نقش اساسی ارزش‌ها در علوم انسانی دستوری نمایان می‌گردد و آن تعیین اهداف این علوم و جهت‌دهی به شکل‌گیری مسایل این علوم و گاه بیان پاسخ مسایل این علوم است و این تاثیر امری اجتناب‌ناپذیر است. اما در مرحله پاسخ‌گویی به مسایل علوم انسانی توصیفی، وظیفه محقق تعهد به رعایت ضوابط علم و مبارزه با عوامل روانی مزاحم است.

    کلید واژگان: آموزه های ارزشی, علوم انسانی, علامه طباطبائی}
  • زهرا زارعی*، محمدعلی محیطی اردکان

    علوم انسانی بر مبانی گوناگونی استوار است که می‌توان آنها را در پنج دسته مبانی معرفت‌شناختی، هستی‌شناختی، انسان‌شناختی، دین‌شناختی و ارزش‌شناختی طبقه‌بندی کرد. یکی از مبانی دین‌شناختی علوم انسانی، قدرت مطلق الهی است. پژوهش حاضر با روش توصیفی تحلیلی درصدد است تاثیر این مبنا را در حوزه تعلیم و تربیت اسلامی نشان دهد. یافته‌های پژوهش حاکی از آن است که هرچند انسان موجودی مختار، با اراده و دارای قدرت است و همین ویژگی‌ها او را تربیت‌پذیر کرده است؛ اما توانایی او در طول قدرت الهی است. به همین دلیل، انسان معتقد می‌کوشد تا روش تربیتی‌ای را برگزیند که در افکار و اعمال خویش هیچ‌گاه خود را از سیطره قدرت الهی خارج نداند. همچنین، انسان که مرکب از جسم و روح است، ساحت‌های بینشی، گرایشی و رفتاری دارد؛ ساحت‌هایی که می‌توانند در حوزه تعلیم و تربیت به شکوفایی رسیده و در مسیر صحیح پرورش یابند. در سایه تعلیم و تربیت صحیح، جهان‌بینی فرد شکل می‌گیرد و بینش‌ها و گرایش‌های او در مسیر رسیدن به هدف نهایی وجودی انسان جهت‌دهی می‌شود و در نهایت، انسان با پذیرش قدرت مطلق الهی و توجه به ربط و وابسته بودن خود در تمام ابعاد فکری و حرکتی، رفتاری توحیدی و خدامحوری پیدا می‌کند.

    کلید واژگان: قدرت مطلق الهی, تعلیم و تربیت اسلامی, اختیار, علوم انسانی}
  • رمضان علی تبار فیروزجایی

    از مسایل مهم در حوزه علم شناسی، ارزش باری علوم، به ویژه علوم انسانی است. با پذیرش این اصل، مسئله ریالیسم ارزش شناختی در علوم انسانی مطرح می شود. در این زمینه، رویکردهای مختلفی در غرب و جهان اسلام وجود دارد. برخی مکاتب فلسفی، نظیر پوزیتیویست ها بر پایه اصل بی معنایی ارزش ها و بی طرفی علم، از اساس منکر ارزش باری علم شده و آن را ناقض عینیت و کاشفیت علم می دانند. در مقابل، طرفداران پارادایم تفسیری و انتقادی، محدودنمودن ارزش ها را در علم، غیرممکن می دانند و معتقدند، علوم، مملو از ارزش های مختلف است. آنان به جهت اینکه نتوانستند از ریالیسم معرفت شناختی و ارزش شناختی دفاع کنند؛ با  نسبیت گرایی معرفت شناختی مواجه شدند؛ اما بر اساس اندیشه اسلامی، ضمن پذیرش اصل ارزش باری علم و تبیین آن، می توان از واقع نمایی و عینیت، به ویژه ریالیسم ارزش شناختی در علوم انسانی، دفاع نمود. مقاله حاضر می کوشد با روش تحلیل عقلی، بر اساس منظومه فکری اسلام، به ریالیسم ارزش شناختی در علوم انسانی اسلامی بپردازد. از یافته های مقاله حاضر، واقع نمایی ارزش شناختی علوم انسانی و به تبع آن، برخی نتایج معرفت شناختی و روش شناختی نظیر ثبات و جاودانگی ارزش های پایه، نقش تسهیل گری ارزش ها در فرایند علم و تعیین منابع معرفتی است.

    کلید واژگان: علوم انسانی, ارزش, ارزش شناسی, واقع نمایی, رئالیسم ارزش شناختی}
    Ramezan Alitabar Firouzjaei*
    Introduction

    One of the important issues in the field of scientology is the value of sciences, especially humanities. By accepting this principle, the value realism in the humanities is raised. In this regard, there are different approaches in the West and the Islamic world. Some philosophical schools, such as positivists, based on the principle of meaninglessness of values and the neutrality of science, deny the having value of science and consider it as violating the objectivity and discovery of science. The interpretive and critical paradigms, on the other hand, find it impossible to limit values in science and believe that science is full of different values. Because they could not defend epistemological and axiological realism; Faced with epistemological relativism. But according to Islamic thought, while accepting the principle of the having value of science and explaining it, one can defend realism and objectivity, especially value realism in the humanities.

    Method of Study

    This article tries to deal with axiological realism in Islamic humanities through the method of rational analysis, based on the Islamic intellectual system. The focus of this article is on value realism. First, the meaning of value of science is explained, and then, while pointing to axiology in the three dominant paradigms, axiological realism in the humanities will be explained based on the intellectual framework of Islam, especially Transcendent Philosophy.

    Findings

    1- According to the Islamic intellectual system, science is valuable and valuable by observing the principles and foundations of epistemology and value, not only does not harm the objectivity of science; But in line with epistemological values, they also have an identifying and guiding role; 2- In addition to value, the humanities have descriptive and value propositions, and the realism of descriptive propositions means that they can be adapted to reality and the matter ne can bridge (the relationship between "is" and "musts"); Therefore, the realism of value propositions depends on the realism of descriptive theorems; 4- What is meant by fact in non-descriptive cases is valuenormative fact. Value realism in the humanities; That is, value concepts and theorems, although we do not have external elements; But they do not lack the essence and reality, and with double mental activity, it is possible to judge the connection of these concepts with their own proportional reality. The reality and the essence of the matter are value propositions, interests and interests; 5. Value realism is based on ontological and epistemological realism; 6- The results of value realism in Islam are: stability and immortality of basic values in the humanities, providing a criterion of desirable values for a positive effect and facilitation in the process of science and determining the sources of knowledge in the humanities, especially in the field of values.

    Conclusion

    the axiological realism of the humanities and, consequently, some epistemological and methodological results such as the stability and Immortality of basic values, the facilitating role of values in the process of science and the determination of epistemological sources.

    Keywords: Sensation, Perception, the Nature of Perception, theSteps of Perception, Perception Scope, Mulla Sadra}
  • قاسم ترخان

    از مهم‏ترین مسایل فلسفه علم کلام -که معرفت درجه دو از دانش کلام را ارایه می کند- واکاوی «نسبت و تاثیر و تاثر دانش کلام اسلامی با سایر علوم و رشته های علمی خصوصا علوم انسانی» است. نوشتار حاضر تلاش کرده است دو گونه از این معرفت را در اختیار پژوهشگران قرار دهد؛ از سویی به انواع روابط بپردازد و از سوی دیگر این حوزه معرفتی را با نگاهی متاخر از نگاه پیشین مورد واکاوی قرار دهد. در محور اول ضمن تصویر دو نقش تعارضی و تعاضدی، سه نوع رابطه تعاضدی کلان  (روشی، گزاره ای و مبدایی) بر اساس مولفه ها و عناصر علم ارایه شد که در درون خود گونه هایی از روابط را جای داده اند که اقسام سه گانه رابطه زیر از این دست می باشد: الف) تولیدی و مصرفی؛ ب) دیالوگی؛ ج) انسجامی، تصحیحی و تعمیقی در ترابط گزاره ای. در محور دوم با امعان نظر در این حوزه معرفتی، اموری مانند اهمیت و ضرورت پژوهش، پرسش های اصلی و فرعی،  قلمرو، پیشینه و جایگاه و درنهایت ساختار منطقی در راستای انجام طرح های پژوهشی ارایه شد و تاسیس رشته ای با عنوان «فلسفه علم کلام» پیشنهاد گردید.

    کلید واژگان: فلسفه مضاف, فلسفه علم کلام, علم کلام, علوم انسانی, علوم تجربی, رابطه مبنایی, رابطه دیالوگی}
    Qasem Tarkhan

    One of the most important matters in the philosophy of kalam (Islamic theology) – which is a second-degree knowledge of the science of kalam – is to study “the relation and effects of Islamic kalam on other sciences and scientific fields especially humanities and vice versa”. This article tries to provide two kinds of knowledge for the researchers [in his regard]. On the one hand, it explains the different kinds of relations between the two, and on the other hand, it studies this cognitive field, considering a more recent perspective. For the first part, it explains the two kinds of contradictive and cooperative roles, and introduces three kinds of mass cooperative relations (methodological, predicative and related to origin) based on the parameters and elements of science. They include different kinds of relations including: a) producing and consuming relation; b) dialogue relation; c) cohesive, corrective, and deepening relations in predicative correlation. For the second part, considering this field of knowledge, this article presents the importance and necessity of research, major and minor questions, the domain, background and position of the research and finally the logical structure for the performance of research proposals. It also suggest the foundation of a new field of study titled “the philosophy of the science of kalam”.

    Keywords: Mozaf (Determined) Philosophies, Philosophy of The Science of Kalam (Islamic Theology), Humanities, Experimental Science, Foundational Relation, Dialogue Relation}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال