به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « فیزیک » در نشریات گروه « فلسفه و کلام »

تکرار جستجوی کلیدواژه «فیزیک» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • محمد سربخشی*

    وجود طبیعت و تحقق علیت در اجزای آن، از مسلمات دانش های مختلف است. به جز اندکی از شکاکان یا ایده آلیست ها کسی آن را انکار نکرده، اما استقلال طبیعت از ماوراء و انحصار علیت در میان اجزایش طرفدارانی دارد. یکی از ادعاهای متناظر، بستار علی در فیزیک است. در این اصل ادعا می شود که پدیده های فیزیکی ناشی از علل فیزیکی اند و ماوراء یا وجود ندارد، یا دخالتی نمی کند و یا نقش تبیینی ندارد. بنابراین برای تبیین رخدادهای فیزیکی نیازی به بررسی نقش عوامل ماورائی نیست. فلاسفه مسلمان نیز معتقدند که وقایع طبیعی معلول طبیعت نوعیه اشیاء بوده و خود طبیعت «فاعل مباشر» است. چنین اندیشه ای مستعد آن است که با اصل بستار علی یکی فرض شود. بررسی های فلسفی نشان می دهد که این دیدگاه با بستار علی یکی نیست؛ چراکه فلاسفه با پذیرش علل ماورائی و نفس و دخالت آنها در رخدادهای طبیعی، انحصار علیت در علل فیزیکی را رد می کنند. بنابراین انحصار روش بررسی طبیعت در حس و تجربه انکار می شود. علامه طباطبایی نیز همین دیدگاه را دارد. لذا نمی توان ایشان را هم نظر با طرف داران بستار علی دانست. مساله فوق با مراجعه به متون موجود درباره این دیدگاه ها به روش تحلیلی و عقلی بررسی خواهد شد.

    کلید واژگان: علیت, فیزیک, بستار علی, طبیعت گرایی, روش تجربی, علامه طباطبایی}
    Mohammad Sarbakhshi *

    The existence of nature and the occurrence of causality in its elements are accepted facts in various branches of knowledge. Except for a few skeptics or idealists, no one denies it, but the independence of nature from the non-physical elements and the exclusivity of causality within its constituents have their proponents. One corresponding claim is the physical causal closure. This principle asserts that physical phenomena arise from physical causes and the non-physical element either does not exist, or if it does, it does not intervene or have an explanatory role. Therefore, there is no need to consider the role of non-physical factors in explaining physical events. Muslim philosophers also believe that physical events are caused by the specific nature of objects, and nature itself is the "direct agent." Such a view is susceptible to being assumed same as the principle of physical causal closure. Philosophical investigations show that this perspective is not the same as the principle of causal closure because philosophers reject the exclusivity of causality in physical causes by accepting non-physical causes, soul and their involvement in physical events. Therefore, the confinement of the investigation methodology of nature to sense and experience is denied. ‘Allāmah Ṭabāṭabā’ī also holds this view. Therefore, he cannot be considered in agreement with proponents of the causal closure. This matter is examined through analytical and rational methods by referring to existing texts on these perspectives.

    Keywords: causality, physics, Causal Closure, Naturalism, Empirical Method, ‘Allāmah Ṭabāṭabā’ī}
  • صفدر الهی راد

    تبیین ماهیت انرژی از دغدغه های مشترک فلسفه و فیزیک است. اینکه انرژی را همان ماده فیزیکی بدانیم و یا جوهری دیگر، همچنان مسیله ای مبهم باقی مانده است. عدم به کارگیری ظرفیت فلسفی از سوی دانشمندان فیزیک و عدم توجه به کارکردهای این مفهوم در فیزیک از سوی فلاسفه، می تواند منشا این ابهام باشد. ازاین رو راز دسترسی به تحلیلی جامع از انرژی را باید در توجه همزمان به هر دو ظرفیت علمی فلسفه و فیزیک دانست. در این نوشتار، با استفاده از طبقه بندی مفاهیم کلی به ارایه رویکردی جدید در باب حقیقت انرژی خواهیم پرداخت. بر اساس دیدگاه ارایه شده در این پژوهش، انرژی نه جوهری مستقل از اشیای مادی است تا در عرض ماده باشد و نه همسانی عینی با آن دارد تا ماده و انرژی صرفا مفاهیمی مترادف باشند؛ بلکه این مفهوم از نسبت میان شرایط مختلف ماده و کارکردهای برآمده از آن شرایط انتزاع می شود. تعابیر اندیشمندان فیزیک در باب انرژی، همانند «توانایی انجام کار»، «اتم های تشکیل دهنده ماده»، «حالت های متغیر ماده» و «کار بر روی ماده»، شاهدی بر این تحلیل است. ازاین رو انرژی از مفاهیم ثانی فلسفی است. نوشتار حاضر، با استفاده از مفاهیم فلسفی و شواهد فیزیکی، به تبیین و اثبات این رویکرد به انرژی و رد برخی فروض دیگر می پردازد.

    کلید واژگان: انرژی, معقول ثانی فلسفی, فیزیک, ماده, فلسفه}
  • حشمت قدمی، مهدی نجفی افرا

    از دیرباز هریک از نظام‌های فلسفی براساس مبانی خویش به شرح و بسط مسیله مکان پرداخته‌اند. در حکمت مشاء نیز پرداختن به این موضوع در غرب با ارسطو آغاز می‌گردد و در شرق نیز توسط سایر حکمای مشایی ازجمله ابن‌سینا دنبال می‌شود. مقاله پیش‌رو با رویکرد تحلیلی تطبیقی به مقایسه آموزه‌های این دو فیلسوف بزرگ در ارتباط با مسیله مکان می‌پردازد و آن را در دو ساحت فیزیک و متافیزیک مورد بررسی قرار می‌دهد. بنابراین تحلیل حقیقت مکان، هستی‌شناسی آن، ادله اثبات و انکار آن، نسبی یا مطلق بودن مکان و اینکه مکان امری فیزیکی است یا متافیزیکی به همراه نظریات مختلفی که درباره مکان مطرح شده و همچنین مسیله خلا، ازجمله مباحثی هستند که در این مقاله به آنها پرداخته می‌شود.

    کلید واژگان: مکان, فیزیک, ارسطو, متافیزیک, ابن سینا, خلا}
  • محمد محمد رضایی، سید عبدالرئوف افضلی*
    شبهه خدا به مثابه مولود جهل آدمی از سوی بسیاری از دانشمندان از جمله فیزیکدانان و زیست شناسان عصر جدید مطرح گردیده است. در این نوشتار به این شبهه از منظر استیفان هاوکینگ به عنوان یک فیزیکدان می پردازیم. از نظرگاه این دانشمند باور به خدا مولود جهل آدمی است. انسان‏ها تا زمانی به خداوند به عنوان علت پدیده‏های طبیعی باور دارند که علت این پدیده‏ها برای آنها کشف نشده باشد؛ اما وقتی علت آنها آشکار گردید، دیگر جایی برای اعتقاد به خداوند باقی نمی ماند. در گذشته جهان را به دلیل جهل متراکم معلول خداوند می دانستند؛ اما امروزه که به کمک علم علل طبیعی شکل گیری جهان نمایان شده است، دیگر نیازی به فرض وجود خداوند نیست. در این نوشتار که به شیوه تحلیلی- توصیفی سامان یافته، ابتدا واقع گرایی مدل محور، فیزیک کوانتوم، نظریه ام و خدا به مثابه موجود رخنه پوش به عنوان مبانی این نظریه مورد اشاره قرار گرفته و سپس اموری مانند تبیین علمی حدوث جهان، برتری تبیین علمی نسبت به دیگرتبیین ها و غیر قابل جمع بودن تبیین علمی با تبیین دینی به عنوان سه محور اصلی دیدگاه هاوکینگ مورد توجه واقع شده و در آخر نیز این سه محور با عنایت به دیدگاه فیلسوفان و الهی‎دانان مسلمان نقادی شده است.
    کلید واژگان: هاوکینگ, خدا, فیزیک, جهل}
    Mohammad Mohammadrezai, Sayyid Abdurrauf Afzali *
    The theory of God as the product of human ignorance has been presented by many scientists including modern physicists and biologists. In this article, we address the theory from the view point of Stephen Hawking, a physicist. According to him, belief in God is the product of human ignorance. Humans believe in God as the cause of natural phenomena so long as the cause of these phenomena is not discovered by them; But when their cause is revealed, there is no room for believing in God. In the past, the world was considered as the creation of God because of people's deep ignorance, but today when the natural causes of the formation of the world have been revealed thanks to science, there is no need to assume the existence of God. In this paper which is organized in an analytical-descriptive way, first we deal with the model-dependent realism, quantum physics, M- theory, and God as a being covering gaps as the foundations of Hawking's theory and then attention is paid to issues such as the scientific explanation of the origin of the world, the superiority of the scientific explanation over other explanations, and the incompatibility of the scientific explanation with the religious explanation as the three main axes of Hawking's theory. At the end, we will assess the basic elements this theory contains with a critical approach based on Islamic philosophy and theology.
    Keywords: Hawking, God, Physics}
  • حشمت قدمی، مهدی نجفی افرا *
    مکان در نظام فلسفی ابن سینا، از دو جنبه فیزیکی و متافیزیکی برخورداراست. در پژوهش پیش رو مباحثی همچون هستی مکان، به همراه مساله اثبات یا نفی وجود آن، دیدگاه ها و نظریات موجود درباره مکان، ادله اصحاب اثبات و انکار آن، تحقیق در ماهیت مکان، بررسی نظریات مختلف و دیدگاه کسانی را که مکان را سطح یا صورت و یا مکان و یا بعد دانسته اند، مورد نقد قرار داده است، شیخ هم در فیزیک وهم در متافیزیک به بحث پیرامون مسئله مکان پرداخته است، عبارات وی در فیزیک از گستره وسیعی برخوردار بوده، اما این نوشتار با اتکا به روش تحلیلی تلاش دارد تا ابعاد متافیزیکی بحث را بیشتر مورد کاوش قرار داده و مشکلات این بحث را در حوزه فیزیک نشان دهد. علی رغم تلاش ابن سینا در اثبات وجود و تحلیل ماهیت مکان، به نظر می رسد تلاش او برای اثبات وجود مکان موفق نبوده، به همین دلیل از مقوله بودن این نمی توان دفاع نمود.
    کلید واژگان: مکان, ابن سینا, سطح, بعد, فیزیک, متافیزیک}
    Heshmat Ghadami, Najafiafra Mehdi *
    Place, in spite of modern physics, in Avicenna’s thought has two facets, physical and metaphysical. He has discussed on ontology of it and its essence criticizing the theories have been in or before his era. He by analyzing the essence of place has rejected the place to be regarded as a form, matter, extension and surface as well as the void. At the present paper, by analytical method, we attempt to evaluate his theory by using commentaries and the critics. He believes the place is a surface but not absolute one, it is a relative surface. On the basis of his philosophy, discussing on the existence and essence of place should be in Metaphysics not in the physics, although he has discussed in physics. Avicenna has criticized the other theories and finally approved his Idea on the Place. He has discussed on the accident of place in metaphysics trying to deny the theory of ones who believe it can be regarded as the substance. In spite of his effort to approve the existence of place and analyze the quiddity of it, he could not approve and analyze it successfully, so we cannot regard it as a category. It should be considered as a secondary intelligible.
    Keywords: Place, Surface, Physics, Metaphysics, Avicenna}
  • سیدمصطفی شهرآیینی *، یوسف نوظهور، بیان کریمی
    بنیان اندیشه سیاسی هابز بر تحلیل دوگانه وی از انسان مبتنی است: از سویی انسان به مثابه جسم مادی مرکب در شبکه ای از نیروهای مکانیکی که تابع امیال و انفعالات خویش است. و از دیگر سو انسان همچون موضوع مطالعه مفاهیم حق و تکلیف که به وسیله قرارداد تشکیل اجتماع می دهند. تلاش هابز بر این است که نظام سیاسی اش با تحلیل ماده گرایی از رفتار انسان سازگار باشد. به همین دلیل در اندیشه هابز آگاهی از سازمان سیاسی مشروط به شناخت سرشت بشری است، و شناخت حالات و انفعالات بشر به شناخت اصول مکانیکی و قوانین فیزیک وابسته است. اخلاق و سیاست هابز نیز با ماده انگاری مکانیکی منطبق هستند و گاهی بر همان زمینه شرح و بسط داده شده اند. پرسش های راهبر ما در این مقاله عبارتند از: سرشت انسان به مثابه یکی از عناصر اصلی نظام روان شناختی هابز چه مختصاتی دارد؟ هابز چگونه بر پایه مختصات سرشت انسان، فلسفه سیاسی خود را تدوین کرده است؟ مدعای اصلی مقاله این است که در نگاه هابز سرشت انسان بر اصل حرکت و بر اصول مکانیکی استوار است و در نتیجه، توانایی ایجاد جامعه سیاسی در سرشت بشر نوشته نشده است. انسان مدنی بالقسر است و باید اجتماع پذیر ساخته شود، به این معنا که نظم جامعه سیاسی نه نظمی طبیعی بلکه نظمی تصنعی است که در مفاد بندهای یک قرارداد تجلی پذیر خواهد بود. بنابراین روان شناسی مکانیکی هابز زمینه ساز فلسفه مدنی اوست.
    کلید واژگان: هابز, روان شناسی, فیزیک, سیاست, اصول مکانیکی, سرشت انسانی, دولت}
    Seyedmostafa Shahraeeni *, Yousof Nozohur, Beyan Karimi
    Hobbes political thought is based on his twofold analysis of mankind: Human being, on one hand, as a composed material body in the network of mechanical forces follows his desires and passions. He, on the other hand, studies the concepts of right and duty in order to establish community through contract. Hobbes tries to reconcile his political system with materialistic analysis of human behavior. For this reason, in Hobbes thought, to be aware of political organization depends on recognizing human nature and to recognize human passions and moods depends on the recognition of mechanical principles and physical laws. Hobbes’s ethics and politics are compatible with his mechanical materialism as well, and they are occasionally explained on the same ground. Our leading questions in this paper are as follows: 1. what are the characteristics of human nature as one of the main elements of Hobbes psychological system? 2. How has Hobbes compiled his political philosophy on the basis of human nature characteristics? This paper mainly claims that Human nature is based on the principles of motion and mechanical principles in Hobbes view, and as a result, mankind has not been able to establish political community naturally. Mankind is civil not naturally but compulsorily and should be forced to be social, that is to say, the political society order is not natural order but artificial one which is manifested in the content of contract items. Therefore Hobbes mechanical psychology prepare the way for his civil philosophy.
    Keywords: Hobbes, psychology, physics, politics, mechanical principles, human nature, state}
  • مهدی گلشنی، مرتضی خطیری یانه سری *
    بینش اکثر دانشمندان نیمه اول قرن بیستم بر مدار تجربه گرایی بود. آن ها برای تجربه ها و پدیده های مشاهده پذیر اهمیت بسیاری قائل بودند و تنها معیار معتبر برای آنها مشاهده پذیری کمیات بود. اگر چه این نگاه موجب پیشرفت هایی در قرن بیستم شد، اما اشکالات و ایرادات آن باعث شد که برخی از طرفداران این مکتب نیز به نقد آن بپردازند و از آن روی گردان شوند. در این مقاله دیدگاه های بعضی از فیزیکدانان برجسته معاصر، که خود روزی از طرفداران این مکتب بودند و سپس از آن روی گردان شدند، بررسی می شود. همچنین نظرات برخی از فیزیک دانان بزرگی را که در همان ایام پرشور رشد این مکتب، نکات مهم نقدآمیزی را در ارتباط با آن گوشزد نمودند، متذکر شده ایم،و دلایل تغییر نگاه فیزیکدانان موافق پوزیتیویسم را بر اساس معیارهای متقن منطقی و استدلال های فلسفی بیان کرده ایم. در انتها به نظرات بعضی از فیزیکدانان برجسته اخیر که با پوزیتیویسم مخالفت کرده اند و یا به خاطر پرهیز از خداباوری سراغ پوزیتیویسم رفته اند، می پردازیم.
    کلید واژگان: پوزیتیویسم, پوزیتیویسم منطقی, فیزیک, مکانیک کوانتومی, معیار آزمون پذیری, تجربه گرایی}
    Mehdi Golshani, Mortaza Khatiri Yanehsari *
    The vision of most scientist and scholars in the first half of the twentieth century was empiricism. They gave more importance to observable experiences and phenomena, and the only valid criterion for them was observability of quantities. Although this view contributed to some advances in the twentieth century, but its drawbacks and misunderstandings caused some proponents of this school to criticize it and to become against it. In this paper, the views of some of the most prominent contemporary physicists, who themselves became one of the followers of this school, is reviewed. We have also mentioned some of the great physicists who pointed out the most important criticisms agaist this school. Furthermore, we have explained the reasons for changing the view of physicists in line with positivism, based on logical criteria and philosophical reasoning. In the end, we look at the views of some of the contemporary physicists who have opposed positivism or have gone through positivism to deny the existence of God.
    Keywords: positivism, logical positivism, physics, quantum mechanics, verifiability principle or criterion, empiricism}
  • سعید انواری، عباس انواری
    «تخلخل» و «تکاثف» دو اصطلاح در علم طبیعیات هستند که در معانی متعددی به کار رفته اند. در این مقاله معانی مختلف این دو اصطلاح، اعم از حقیقی، غیرحقیقی، و مجازی، و تفاوت آن ها با نمو و ذبول، سمن و هزال، ورم و نیز زیادت و نقصان مصنوعی بیان شده و به شرح انواع مختلف آن ها از قبیل: طبیعی و قسری، ذاتی و عرضی، جسمانی و روحانی پرداخته شده است. سپس با بیان دلایل فلاسفه مشاء و ارائه آزمایش های تجربی در اثبات تخلخل و تکاثف حقیقی، به نقد و بررسی این دلایل از منظر دانش فیزیک پرداخته و نشان داده شده است که گرچه به برخی از این دلایل ایراداتی وارد است، در مجموع می توان از تخلخل و تکاثف حقیقی دفاع کرد و سخن مخالفان این نوع از تخلخل و تکاثف، همچون شیخ اشراق، صحیح به شمار نمی آید.
    کلید واژگان: تخلخل, تکاثف, انبساط, انقباض, طبیعیات, فیزیک, فلسفه اسلامی}
    Saeed Anvari, Abbas Anvari
    Condensation (contraction) and rarefaction (expansion) are two terms in natural philosophy (physics) used in several different meanings. In this article the meanings of the two terms and their real and artificial kinds areintroduced and their differences with some terms such as growth, tumor, and, also, their opposite ones are expressed. We have also evaluated the philosophical and experimental arguments offered by Islamic Peripatetic philosophers for the real condensation and rarefaction from the perspective of modern science. Finally we have shown that although there are some criticisms against their arguments, the Islamic Peripatetic philosophers have been realistic in describing these terms, and the opponents’ words such as Suhrawardi’s are not correct.
    Keywords: Condensation, Rarefaction, Expansion, Contraction, Natural philosophy, Physics, Islamic philosophy}
  • Abolhasan Hasani
    The present article studies some metaphysical foundations of natural sciences which may be inferred from the Holy Quran. In the old and existing natural sciences, such foundations have been neglected; but they may be considered in the future natural sciences to attain a new trend in this regard. The main rule of the Quranic metaphysics for studies in the field of natural sciences is the Unity of Acts. The second rule in this field is that the order of the world of nature rests upon Divine wisdom. According to the third rule, there is some meaning for each and every thing in the world; and this meaning depends upon its vertical and horizontal relations. Concepts through which we make reports of things suggest the meanings of things. Concepts suggesting the thing itself, free from its relations, are so universal concepts that have no uses for applied sciences. Two Quranic key concepts to find the meanings of things are admonition and look at their dominion. Quranic physics is not based on determinism. On the contrary, concepts such as thing's glorifying [God], change in an earlier Divine ruling, and supra-natural presence are introduced in it. Also that laws govern nature is explained by an ordained order.
    Keywords: metaphysics, physics, causation, order of nature, meaningfulness of nature}
  • تحلیلی از کاربرد مفهوم «جوهر» در فلسفه ارسطو
    علی اژه ای، رضا ماحوزی
    بنا به ادعای مورخان فلسفه، ارسطو نخستین کسی است که در باب جوهر بتفصیل سخن گفته است. وی در کتابهای مقولات، متافیزیک و فیزیک به سه منظور متفاوت مسئله جوهر را تحلیل کرده است. در مقولات پس از بررسی اقسام موضوع و محمول، دو جوهر نخستین و دومین از هم تفکیک شده است؛ در متافیزیک با هدف جستجوی موجودیت موجودات، جوهر براساس چهار پیشنهاد ذات، کلی، جنس و موضوع بررسی شده است و در فیزیک جهت تبیین موضوع ثابت در حین حرکت، تلقی دیگری از جوهر ارائه شده است. بنابرین برخی از منتقدان، وی را به تناقض گویی در این نوشتارها متهم کرده اند. این نوشتار درصدد است با استناد به آثار ارسطو و تحلیل شارحان، به تبیین ماهیت این مسئله بپردازد.
    کلید واژگان: جوهر, فیزیک, موضوع, ذات, جنس, ماده, مقولات, متافیزیک, محمول, کلی, وجود, صورت}
    An Analysis of the Application of the Concept of Substance in Aristotle's Philosophy
    Muhammed Ali Ejhei, Reza Mahwzi
    Historians of philosophy claim that Aristotle was the first to discuss substance extensively. He analyzed this issue in his books, Categories, Metaphysics, and Physics, for three different purposes. In Categories, after examining the different types of subject and predicate, the first and second substances have been distinguished from each other. In Metaphysics, he has dealt with substance with the purpose of a search for the existentiality of existents based on four aspects: essence, universal, genus, and subject. Finally, in his Physics, another interpretation of substance has been given in order to clarify the issue of a fixed subject in the course of motion. Consequently, some of his critiques have accused him of self-contradiction in these works. This paper is intended to clarify this problem by reference to the works of Aristotle and the analyses of his commentators.
    Keywords: substance, predicate, Catgories, essence, Physics, universal, Metaphysics, genus, subject, existence, matter, form}
  • رضا علیزاده ممقانی
    در این مقاله ابتدا به جریان های مهم و مشهوری در حوزه فلسفه علم اشاره می شود که از رهگذر تعریف موضع و تناسب خود با مقوله مابعدالطبیعه پدید آمده اند؛ یعنی جریان نافی مابعدالطبیعه، جریان معتقد به مجزا بودن علم و مابعدالطبیعه، و جریانی که به استقلال این دو معتقد است ولی ارتباط آن دو و وجود ظرفیت های قابل توجه در هر دو حوزه را ممکن می داند. نوشتار حاضر در اصل ارائه الگویی عملی برای اثبات نظریه سوم است و با بررسی برخی آرای آگوستین، رد پای مقولات علمی را در آرای کلامی وی نشان می دهد.
    کلید واژگان: علم, مابعدالطبیعه, زمان, فیزیک, نسبیت, مکانیک, سنجش زمان}
    Reza Alizadeh Mamaghani
    In the present article, the author, at first, mentions important and well-known movements in philosophy of science which have appeared through definition of their position toward, and relevance to, metaphysics, i.e. the movement negating metaphysics, the movement claiming for separation between science and metaphysics, and the movement which accepts independence of the two from each other, but regards relation between the two as well as remarkable capacities in both fields as being possible. The present article is to provide an actual pattern to prove the third approach; and through study of some ideas of Augustine, shows traces of scientific categories in his theological ideas.
    Keywords: science, metaphysics, physics, relativity, mechanics, measurement of time}
  • مجید اکبری*

    طبیعیات بخش مهمی از اندیش ه ی فلسفی است . کوشش شده است با درآمدی کوتاه به دوران باستان،نوزایی، روشنگری و ایده باوری به فلسفه ی طبیعت هگل پرداخته شود . راه ورود به فلسف ه ی طبیعت هگل بازخوانی و بررسی ایده باوران بزرگ آلمان همچون کانت، فیشته و، به ویژه، شلینگ است؛ نزد هگل،بخش های فلسفه ی طبیعت عبارت اند از : (1) مکانیک: طبیعت در شکل انتزاعی، ساده و مبه م ترین صورت”ایده“لحاظ می شود . بنابراین مکانیک با ماده، اما ماده ی بی شکل، سروکار دارد . (2) فیزیک : درقلمروهای طبیعت مکانیکی تنها و تنها کمیت وجود دارد و همه ی نسبت ها و مشخصه ها کمی هستند .ماده ای که فیزیک با آن سروکار دارد تک یا کیفی است . (3) ارگانیک: طبیعت ویژگی موضوع را به دستمی آورد، همراه با آن قدرتی را نیز کسب می کند که به واسطه ی آن همه ی جزءهای ناهمگونش را زیر کنترلخود گرد می آورد و نگه می دارد

    کلید واژگان: فلسفه ی طبیعت, کانت, فیشته, شلینگ, هگل, فیزیک, مکانیک, ارگانیک, مکان, زمان, ماده, حرکت}
    Majid Akbari *

    Naturphilosophie (philosophy of Nature/ Natural philosophy) is oneimportant and difficult part of Hegel s philosophy. Science thinksNature; philosophy comprehends it.Nature falls into three greatstages, each higher than the preceding, the subject of threedepartments of Natural philosophy-Mechanics, physics, andorganics.

  • حسین ریاحی، فرنوش صفوی فر، مازیار عطاری
    علم دینی از جنبه های گوناگون در محافل دانشگاهی مورد بحث قرار گرفته است. این مقاله با رد نگرش پوزیتیویستی به علوم، به تاثیر پیش فرض ها، باورها، نگرش ها و ارزش های دانشمندان و نیز شرایط اجتماعی جامعه علمی بر محتوای علوم تجربی – اعم از طبیعی و انسانی – می پردازد و تلاش می کند تاثیر دین را نیز به مثابه مجموعه ای غنی از پیش فرض ها و باورهای معتبر فیزیکی و ارزش های اخلاقی، بر ساختار و محتوای علوم طبیعی و انسانی بررسی کند و از این رهگذر به طرح این سوال بپردازد که در صورتی که جامعه ای دینی باشد، علم در آن جامعه چه مسیری و موضوعاتی را دنبال می کند و چه شکل ویژه ای خواهد داشت. در ادامه با یادآوری آن که برای ایجاد تغییر در ساخت و محتوای علوم باید از آموزش نسل آینده جامعه آغاز کرد، پیشنهادهایی در این چارچوب مطرح شده است.
    کلید واژگان: علم دینی, تاثیر پیش فرض ها, باورها, علم اقتصاد, بهداشت, سیاست, فیزیک, رفتار عالمان دین}
    Hossein Reiahi, Farnosh Safavifar, Mazyar Attari
    Religious science has been addressed from different aspects in academic circles. Rejecting the positivist approach to science, this paper discusses the influences of presuppositions, beliefs, visions and value of scientists and the scientific communities on the contents of experi¬mental science, both natural (physical) aand human sciences. It attempts to examine the effect of religion as a rich set of valuable presuppositions and tenets. Hence, it raises questions that if a society is religious than what trajectory and issues the sci¬ence will follow and which form will it take. Reminding that if any change is to be introduced into the structure and the content of science, it should begin by educating the future generation. To achieve this goal certain suggestions are pro¬posed.
    Keywords: religious science, the effects of presuppositions, beliefs, economics, hygiene physics, politics, behavior of religious scholars}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال