به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "مجتهد شبستری" در نشریات گروه "فلسفه و کلام"

تکرار جستجوی کلیدواژه «مجتهد شبستری» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • علی آقاجانی*
    جوادی آملی و مجتهد شبستری از اندیشه ورزان مهم کلام سیاسی از مهم ترین حوزه های تولید اندیشه دینی محسوب می شوند که در پرداختن به مسایل معاصر کلام سیاسی فعالانه مشارکت جسته اند. مقاله در پاسخ به پرسش از نقاط اشتراک و افتراق، بر پایه روش تطبیقی به بررسی آرای این دو در مهم ترین مسایل کلام سیاسی و اکتشاف تشابهات و تفاوت ها پرداخته است. بر این اساس، مشترکات آن ها توجه به مسایل سیاسی نوپدید، انسجام نسبی در مجموعه کلام سیاسی، ارتباط ساحت دین با ساحت سیاست،مرجعیت علمی و دینی امامان، قسیم وحی دانستن عقل و اعتبار ذاتی آن، اهمیت بنیادین چگونه حکومت کردن، امکان سازواری اسلام و دموکراسی ، عدم تحمیل و اجبار، مشارکت مردم در فرایند امور سیاسی، حق نظارت بر عملکرد حاکمان، عدم تحمیلی بودن عقیده؛ آزادی، عدالت، امنیت، و مالکیت ابعاد مختلف حقوق بشر، است. اما تفاوت های این دو بیشتر است و در دو پارادایم/گفتمان متفاوت با پیش فرض های مختلف تنفس می کنند. در حالی که جوادی آملی به حفظ و تقویت میراث کلامی سیاسی سخت معتقد است شبستری این میراث را در دوره جدید یکسره غیر مفید می انگارد. جوادی آملی بر خلاف شبستری مسایل را به صورت سلسله مراتبی به خدا پیوند داده و قصد قربت را لازم می شمرد.
    کلید واژگان: مسائل کلام سیاسی, جوادی آملی, مجتهد شبستری, بررسی تطبیقی, اسلام و دموکراسی
    Ali Aqajani *
    Javadi Amoli and Mujtahed Shabestari are considered to be important thinkers of political theology and among the most important sources of religious thought production who have actively participated in contemporary issues of political theology. Based on a comparative method, this article examines the opinions of these two in the most important issues of political theology to find their similarities and differences. The result is that their commonalities are attention to newly emerging political issues, relative coherence in their collection of political theology, the connection between the field of religion and the field of politics, the scientific and religious authority of imams, considering reason and revelation as parts of the same division and accepting reason's inherent validity, the fundamental importance of how to govern, the possibility of harmony between Islam and democracy, rejecting imposition and coercion, people's participation in the process of political affairs, the right to monitor the performance of rulers, non-imposition of opinion, freedom, justice, security, and ownership are different dimensions of human rights. The differences, however, are greater since they belong to two different paradigms/discourses with different presuppositions. While Javadi Amoli sincerely believes in maintaining and strengthening the political theological heritage, Shabestari considers this heritage completely useless in the contemporary era. Contrary to Shabestari, Javadi Amoli connects issues to God in a hierarchical manner and considers the intention of closeness to God necessary.
    Keywords: issues of political theology, Javadi Amoli, Shabestari, comparative study, Islam, Democracy
  • جانمحمد دهقان پور*

    فهم و تفسیر هرمنوتیکی متن، حاصل گفت وگو و برهم کنش دوسویه مفسر و متن است. در فرایند گفت گو، افق معنایی متن که متاثر ازمولف آن است با افق های متفاوت مفسران  درهم آمیخته و به پرسش های برآمده از موقعیت های هرمنوتیکی گوناگون پاسخ می دهد. از آن جا که مفسران با مطرح ساختن پرسش های متفاوت در پی دست یابی به فهم متن هستند می توان شاهد تنوع در فهم آن ها بود. فهم و تفسیر هرمنوتیکی مبتنی بر ارکان چهارگانه مولف، متن، مفسر و زمینه می باشد. تمایز رویکردهای هرمنوتیکی بستگی به میزان نقش هر یک از ارکان چهارگانه در فرایند فهم دارد. شناخت و مقایسه مبانی نظریه های هرمنوتیکی از آن رو اهمیت دارد که بستر ساز نقد و نظر ناقدان است. این مقاله با روش توصیفی- تحلیلی و  با هدف بررسی، تحلیل تطبیقی و مقایسه مبانی آرای اندیشمند معاصر اسلامی «محمد مجتهد شبستری» با هرمنوتیست معاصر غربی «اریک دونالد هرش» در صدد دست یابی به پاسخ این پرسش اصلی است: مطالعه تطبیقی مقایسه مبانی فهم هرمنوتیکی در آرای مجتهد شبستری و هرش به چه نتیجه ای می‏انجامد؟ حاصل بررسی تطبیقی مقایسه در محورهای چهارگانه یاد شده نشان از فزونی قرابت مبانی آراء بر اختلاف مبانی آرای آن ها است. اهم اشتراک مبانی آرای آن ها در پذیرش قصدیت مولف در تولید متن، تعین بخشی معنا از جانب مولف، استنطاق مفسر از متن، تاثیر پیش دانسته ها ، علاقه و انتظارات مفسر در فهم متن و پذیرش دور هرمنوتیکی در فهم متن است. اهم اختلاف مبانی آرای آن ها در این است که شبستری قایل به تکثر معنا و هرش قایل به ثبات معنا است. شبستری دور هرمنوتیکی را بین پیش فهم و افق معنایی مولف در متن برقرار می کند، ولی هرش بین ژانر متن با اجزاء متن و پیش دانسته های مفسر. شبستری با پذیرش تاریخ مندی متن قایل به معنای مرتبط با حال متن است و ولی هرش تاریخ مندی در تفسیر (معناداری متن) را می پذیرد نه تاریخ مندی در فهم (معنای متن).

    کلید واژگان: مبانی, فهم هرمنوتیکی, تفسیر متن, مجتهد شبستری, هرش
    Jan Mohammad Dehghanpour *

    The hermeneutic understanding and interpretation of the text is the result of the interaction between the interpreter and the text and is based on the four pillars of author, text, interpreter and context. Understanding and comparing the principles of hermeneutic theories is important since it is the bedrock of critiques of the critics. With a descriptive-analytical method, this article seeks to compare and analyze the principles of the views held by the contemporary Muslim thinker Mojtahed Shabestari and the contemporary western hermeneutist Eric Hirsch. This will lead to answering this main question: What is the result of a comparative study of the principles of hermeneutic understanding in the views of Mojtahed Shabestari and Hirsch? The result of a comparative study in the four mentioned axes shows that the similarities are more than the differences. The most important commonalities are accepting the author’s intention in producing the text, determining the meaning by the author, the interpreter’s interrogating the text, the effect of the interpreter’s presuppositions, interests and expectations in understanding the text and accepting the hermeneutic cycle in understanding the text. The main difference is that Shabestari believes in the multiplicity of meanings and Hirsch believes in the stability of meaning. Also, Shabestari establishes the hermeneutic circle between the pre-understanding and the author’s semantic horizon of the text, but Hirsch between the genre of the text and the elements of the text and the interpreter’s pre-knowledge. By accepting the historicity of the text, Shabestari supports the meaning related to the current state of the text, while Hirsch accepts the historicity in the interpretation and not in the understanding.

    Keywords: Principles, Hermeneutic Understanding, interpretation of the text, Mojtahed Shabestari, Hirsch
  • محمد سعید عبداللهی*، محمد محمدرضایی

    یکی از بحث هایی که در دین شناسی بیش از هر موضوع دیگری در دوره مدرن به آن دامن زده شده بحث  قرایتهای مختلف از دین یا چنانکه شبستری تعبیر می کند قرایت انسانی از دین است. سابقه چنین مباحثی درجهان عرب به نصر حامد ابوزید و پس از آن در کشور ما به آقایان سروش و شبستری می رسد.مسیله اصلی مقاله پرداختن به آراء آقای شبستری و دیدگاه او درباره عدم نزول دین است. مدعای اصلی وی این است که خداوند هیچ دینی نازل نکرده است زیرا اگر خدا دین نازل کرده بود باید به نحوی در قرآن به آن تصریح می شد در حالی که چنین تصریحی وجود ندارد. در این مقاله تلاش کرده ایم پس از بیان مبانی شبستری مدعیات  او را به شکلی منطقی صورت بندی و عدم اعتبار استدلال های او را روشن و نشان دهیم برداشتی که شبستری از دین  به دست می دهد به ضد خود تبدیل و سخنان وی در هر حال مستلزم پذیرش قرآن به عنوان کلام خداوند است .

    کلید واژگان: دین, قرآن, نزول دین, وحی, قرائت انسانی, مجتهد شبستری
    Mohammad Saied Abdollahi*, Mohammad Mohammad Rezaei

    One of the debates in theology, more than any other subject in the modern period, is the discussion of different readings of religion, or as Shabestari puts it, the humanistic reading of religion. The history of such debates in the Arab world goes back to Nasr Hamed Abu Zayd and then to Mr. Soroush and Mr. Shabestari in our country. The main problem of the article is to study Shabestari and his view of religion as not being revealed. His main claim is that God did not reveal any religion, because if God had revealed a religion, it should have been specified in the Qur'an, but there is no such explanation in It. In this article, after stating Shabestari's principles, we have tried to formulate his claims in a logical way and clarify the validity of his arguments and show that Shabestari's interpretation of religion is self-contradictory and his words needs to agree with the holy Quaran in any case as the word of God.

  • نرجس رودگر*

    بررسی نوع نسبیت‌گرایی در«الهیات تفهمی» و نقد مبنایی آن براساس حکمت متعالیه، مسئله اصلی این پژوهش است. برای این منظور در مرحله نخست، آثار مجتهد شبستری درموضوع الهیات که خود ازآن به «الهیات تفهمی» تعبیر کرده است، با روش توصیفی و تحلیلی مورد بررسی و سپس بر اساس قواعد حکمت متعالیه مورد نقد قرارگرفته است. یافته‌های این پژوهش حاکی از آنست که هرمنوتیک شبستری هرچند مردد بین هرمنوتیک مولف محور شلایرماخری و هرمنوتیک مفسرمحور گادامری است لیکن سمت و سوی بیشتری به سمت هرمنوتیک فلسفی گادامری دارد. حتی گاه ازین فراتر رفته و معنا را امری پسینی می‌داند که درفرایند فهم ساخته می‌شود که در هر حال مشوب به نسبیت‌گرایی است. مبنا شکافی انواع نسبیت‌گرایی بیانگرآنست که شکاف بین سوژه و ابژه منشا انواع نسبیت‌گرایی است که به دنباله چالش چگونگی رابطه عین و ذهن به وجود آمده است. حال آنکه با اصول معرفت شناختی حکمت متعالیه، این شکاف از ابتدا پر شده و به لوازم نسبیت‌گرایانه نمی‌انجامد.

    کلید واژگان: نسبیت گرایی, هرمنوتیک, گادامر, مجتهد شبستری, حکمت متعالیه
    Narjes Rudgar*

    The main issue of this research is the study of the type of relativism in "cognitive theology" and its basic critique based on transcendent wisdom. For this purpose, in the first stage, the works of Mujtahid Shabestari on the subject of theology, called by him as "cognitive theology", have been studied in a descriptive and analytical method and, then, criticized according to the rules of transcendent wisdom. The findings of this study indicate that Shabestari hermeneutics, although hesitant between Schleiermacher's author-centered hermeneutics and Gadameri-centered interpreter hermeneutics, has a more inclined direction towards Gadameri's philosophical hermeneutics. Sometimes it even goes beyond this and considers meaning as a posterior thing that is made in the process of understanding, which in any case is similar to relativism. The gap between the types of relativism indicates that the gap between subject and object is the origin of the types of relativism that have arisen following the challenge of how the object and the mind relate. However, with the epistemological principles of transcendent wisdom, this gap is filled from the beginning and does not lead to relativistic devices.

    Keywords: Relativism, Hermeneutics, Gadamer, Mujtahid Shabestari, Transcendent Wisdom
  • عبدالحسین خسروپناه*، محمد قمی
    محمد مجتهد شبستری با تکیه بر دیدگاه هرمنوتیکی و تفسیری خود، قرآن کریم را «کلام نبوی» و قرایت توحیدی پیامبر اسلام از جهان در پرتو وحی می داند. در این مقاله با روش توصیفی - تحلیلی و کتابخانه ای به نقد دیدگاه تفسیری او پرداخته ایم تا با نشان دادن نقاط ضعف این دیدگاه، سستی نظریه او درباره «کلام نبوی بودن قرآن» بیش از پیش آشکار شود. علاوه بر اینکه نظریه تفسیری وی به انکار نبوت و دین می انجامد، نقاط ضعف دیگری در آن به چشم می خورد که عبارتند از: عدم توجه به معنای دیگر تفسیر؛ عدم توجه به اقسام پیش دانسته ها؛ عدم توجه به مراتب فهم و مدلول ها؛ جمع کردن دو دیدگاه و نیز دو روش غیرقابل جمع؛ همگانی دانستن مقبولات عصر مدرنیته و نیز نظریه هرمنوتیک فلسفی؛ خلط میان جزء و کل؛ عدم پایبندی به یکی از مبانی خود؛ معرفی معیار سستی به عنوان معیار تنقیح و سنجش پیش دانسته ها و غفلت از مهم ترین کاربرد زبان..
    کلید واژگان: تفسیر, فهم, مجتهد شبستری, وحی, هرمنوتیک
    Abdolhosein Khosropanah *, Mohammad Ghomi
    Relying on his hermeneutic and interpretive perspective, Mohammad Mojtahed Shabestari regards the Holy Quran as "prophetic words" and the Prophet's monotheistic reading of the world in the light of revelation. In this paper, we have used a library-research method within the descriptive-analytical approach to criticize his interpretive perspective to illustrate the weaknesses of this view so as to indicate the weakness of his theory of the prophetic origin of the Qur'an. In addition to the fact that his interpretive theory leads to the denial of prophethood and Islam, there are also other weaknesses in that theory. These involve ignoring the other meaning of interpretation, not paying attention to all kinds of presuppositions, not paying attention to the degrees of understanding and implications, integrating two perspectives as well as two methods which are incompatible, generalizing the doctrines of the age of modernity and philosophical hermeneutics,  confusion of part and whole, not adhering to one of his foundations, introducing a loose criterion as a criterion for the examination and evaluation of presuppositions, and ignoring the most important use of language.
    Keywords: Mojtahed shabestari, Interpretation, understanding, Revelation, Hermeneutics
  • علی احمدپور*
    یکی از مهم‌ترین مباحثی که امروزه در حوزه دین‌شناسی و درک تعالیم دین مطرح می‌شود، امکان فهم دین بر اساس قرایت انسانی و تجربه دینی است. وقتی از قرایت انسانی دین سخن به میان می‌آید، دو نکته به شکل توامان مفروض و منظور گرفته می‌شود: اول آنکه امکان فهم دین برای انسان میسر است؛ دوم آنکه فهم دین منحصر به آنچه تاکنون تحت عنوان فهم ماورایی و الهی از دین مطرح بوده، منحصر نیست و می‌توان قرایتی انسانی از آن عرضه کرد. این نکته اخیر یعنی تغییر سازه‌های فهم دین مرهون تغییراتی است که انسان امروزی با آن مواجه خواهد بود. مجتهد شبستری یکی از اندیشمندان معاصر معتقد است، با توجه به تغییر و تحولات چشمگیر در زندگی بشر امروزی، باید تفکرات، دین، معنویت و ایمان آنان نیز دچار دگرگونی اساسی شود و باید از سنت دینی، افکار و اندیشه و باور قبلی خود عبور کرد یا فهم جدید از آن به‌دست آورد تا در نهایت به تجربه دینی رسید. وی معتقد است که در باب دین قرایت‌های مختلفی وجود دارد و به قرایت واحد نمی‌شود اکتفا کرد. هدف اصلی این پژوهش، تبیین مدعای پیش‌گفته با ارایه استدلال‌های عرضه‌شده و پاسخ به آن است که با روش تحلیل محتوا در تبیین داده‌ها صورت گرفته است. یافته‌های تحقیق نشان می‌دهد که قرایت انسانی از دین در مقابل قرایت الهی قرار دارد و دیدگاه شبستری گاه به شکل آشکار و گاه کمی مستور و پنهان ریشه در نسبیت، هرمونتیک، تجربه دینی و اومانیسم دارد.
    کلید واژگان: اومانیسم, تجربۀ دینی, دین, قرائت انسانی, مجتهد شبستری
    Ali Ahmadpour *
    One of the most important debates in the field of religious studies and understanding of religion teachings today is the ability to understand religion based on human readings and religious experience. When it comes to the human readings of religion, two points are assumed to be concurrent: first, it is possible for human beings to understand religion; It is not unique and can be read as human. This last point, the change in the structures of understanding religion, is due to the changes that human beings are facing today. Mojtahed Shabestari, a contemporary thinker, believes that, given the dramatic changes in human life today, their thinking, religion, spirituality, and faith must also undergo a fundamental change, and one must go beyond their religious tradition, ideas, or beliefs. It gained a new understanding of it until it finally came to religious experience. He believes that there are different readings on religion and that one single reading cannot be accomplished. The main purpose of this research is to explain the aforementioned claim by presenting the arguments presented and responding to them by the content analysis method of explaining the data. The findings of the study show that human readings of religion are in contrast to divine readings, and the Shabestari perspective is sometimes explicitly and sometimes slightly hidden and rooted in relativity, hermeneutics, religious experience, and humanism.
    Keywords: Human readings, Mojtahed shabestari, Religion, Religious experience, humanism
  • محمدکاظم شاکر*، سید روح الله شفیعی
    برابر باور رایج درمیان مسلمانان؛ قرآن کریم، سخن خدا(= کلام الله )، و بازگوکننده ی حقایقی است، که خداوند آنها را در چهارچوب واژگانی که متنی به نام قرآن را پدید می آورند، بر پیامبر اسلام(ص) فروفرستاده است. با پیشرفت دانش بشری در حوزه های فلسفه ی-زبان و زبان شناسی، نیز پدیدآمدن برخی زمینه های عملی و نظری در جهان معاصر اسلام، انگاره های متفاوتی دراین باره رخ نموده-اند. قرائت نبوی از جهان، عنوان رشته نوشتارهایی است که نگرش متفاوتی را درباره ی وحی قرآنی پی می گیرد. یکی از پرسش-هایی که این انگاره می کوشد بدان پاسخی متفاوت با باور رایج پیش گفته دهد، کیستی گوینده ی قرآن است. ازنگاه این انگاره؛ این گوینده، پیامبر(ص) است. این انگاره، برای مدعای یادشده، استدلال هایی اقامه می کند، که موضوع نوشتار پیش روی، تامل درباره ی یکی از آنها - استدلال زبان شناختی(Linguistic) – است. ازهمین روی؛ این نوشتار، نخست استدلال یادشده را صورت بندی می کند، و سپس مقدمات کبروی فلسفه ی زبانی و زبان شناختی آن را می سنجد. تامل ها نشان می دهند؛ استدلال یادشده، با نارسایی-هایی روبه روست، که پذیرش آن را دشوار می سازند.
    کلید واژگان: گوینده قرآن, زبان, کلر, ویتگنشتاین, یاکوبسن, سوسور, مجتهد شبستری
    Mohammad Kazem Shaker*, Seyyed Rouhollah Shafiei
    As commonly accepted and believed by Muslims, the noble Quran is Allah’s words (“kalāmullā”) retelling those facts Allah have created within the terminological framework of what have been revealed to Prophet Muhammad (pbuh). As human knowledge (esp. philosophy of language and linguistics) was gradually taking steps in progress along with the expansion of some theoretical and practical scholarships in the contemporary Islam world, there gradually was a proliferative tendency for different views on the topic in question. The prophetic reading of world constitutes the general title of sequential writings whose attitudes recline in a distinctive way toward Quranic revelation. One the questions to which this view endeavors to respond in a distinctive way than the aforementioned one is “who is the announcer of Quran?” According to this view, Prophet Muhammad (pbuh) is the announcer of Quran. The aim of this article is to illustrate the arguments for the abovementioned idea brought forth by this view: For their purpose here, the authors have chosen one of the arguments entitled linguistic argument as their main objective. Therefore, this article firstly formulates the mentioned argument, and finally makes an evaluation of its linguistic major premises. Exact deliberations portray the fact that the argument is faced with severe insufficiencies to the extent that one cannot easily accept it.
    Keywords: Speaker of Quran, Language, A. Keller, Wittgenstein, R. Jakobson, F. de Saussure, Mujtahed Shabestari
  • سید مرتضی حسینی شاهرودی، سید محراب الدین کاظمی
    در این مقاله آرای محمد مجتهد شبستری در باب حقیقت ایمان مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته است. از دیدگاه ایشان، «ایمان» حقیقتی از سنخ تجربه های دینی است و نه تنها با مقوله نظر و استدلال میانه ای ندارد، بلکه اصلا با علم و معرفت به صورت عموم و با اعتقاد و باور به صورت خاص رابطه ندارد. وی ایمان را با شک قابل جمع می داند، ولی با یاس قابل جمع نمی داند. ایشان بر اساس روش پدیدار شناختی تاریخی معتقد است که مسلمانان بیشتر باید متکی بر تجارب دینی شان باشند تا معارف دینی، زیرا احیای دین وابسته به احیای تجارب دینی مسلمانان است نه احیای تفکر و معارف دینی؛ چرا که معارف دینی بر گرفته از تجارب دینی است که عمیق ترین لایه دین است. در باب حقیقت ایمان، شبستری در ابتدا می خواهد تجربه های همه مومنان را به صورت کلی ملاک و معیار ایمان قرار دهد تا شامل هر مدعی ایمان بشود، اما در مقام تبیین حقیقت تجربه های اصیل دینی به گونه ای پیش می رود که بسیار از سطح های زندگی انسان را شامل نمی شود، لذا در بررسی و تحلیل نظریات ایشان می توان به این نتیجه رسید که انسجام درونی گفته های وی در مورد حقیقت ایمان زیر سئوال می رود.
    کلید واژگان: ایمان, تجربه دینی, علم, باور, مجتهد شبستری
  • حسین روحانی*، علیرضا آقاحسینی، سیدجواد امام جمعه زاده
    هدف
    هدف مقاله حاضر، آسیب شناسی مبانی دین پژوهی از منظر رهیافت هرمنوتیکی است که طی آن، عناصر و دقایق سازنده رهیافت هرمنوتیکی روشنفکری دینی، توصیف و تبیین و نقد شده است.
    روش
    انجام پژوهش به روش توصیفی- تحلیلی بوده است.
    یافته ها
    گفتمان هرمنوتیکی روشنفکری دینی، گفتمانی برون دینی است که روش شناسی آن سنخیت و همگونی با کتاب مقدس و نص ندارد و توشه گیری همیشه و مستمر این نحله فکری از نظریات جدید، از جمله هرمنوتیک فلسفی این گفتمان را به پلورالیزم هستی شناسانه و به طریق اولی پلورالیزم معرفت شناسانه، کشانده است که نتیجه منطقی و بلافصل آن، گسست آشکار از کتاب و سنت و درغلتیدن در وادی گفتمان سکولار و نسبی گرای هرمنوتیک فلسفی است.
    نتیجه گیری
    گفتمان هرمنوتیکی روشنفکری دینی هیچ همخوانی ای با منابع درون دینی ندارد؛ زیرا با فروکاستن وحی تا حد یک تجربه روانی شخصی، برکنارسازی شریعت عملی از گوهر دین، تفکیک دین از اخلاق و عقاید و تاویل مادی معرفت دینی عملا و محققا دین تبدیل به شیری بی یال و دم و اشکم می شود که کارکردی جز در ساحت خصوصی ندارد و به ظن قوی می توان گفت که رگه های فکری نواندیشی دینی متاخر بالاخص گفتمان هرمنوتیکی ریشه در مسیحیت و نظریه جدایی دین از سیاست و اجتماع دارد و این درست در تقابل با دین اسلام است که دین و سیاست را در هم تنیده می بیند.
    کلید واژگان: متکلم نواندیش, مجتهد شبستری, نسبی گرایی, هرمنوتیک
    Rouhanih.*, Aghahoseinia., Emam Jomeh Zadeh, J.
    Objectives
    The present survey attempts to analyze the pathology of religious researches from hermeneutics point of view.
    Method
    The method of the research is descriptive and analysis.
    Results
    The results of the research indicate that hermeneutics discourse of religious intellectualism is an out of religious discourse which is not relevant with the holly texts and is derived from philosophical hermeneutics and is led to ontological pluralism and consequently epistemological pluralism. The result of such attitude will conclude in secularism and relativism of philosophical hermeneutics.
    Conclusion
    There is no relationship between hermeneutics discourse of religious intellectualism and religious basic resources. the article concludes that the root of intellectual theologians and their resent hermeneutics discourse is originated in Christianity and the theory of dividing religion and politics which is contrary to Islam and the belief of integration between religion and policy.
    Keywords: intellectual theologian, mojtahede shabestari, relativism, hermeneutics
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال