به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « مسلمانان » در نشریات گروه « فلسفه و کلام »

تکرار جستجوی کلیدواژه «مسلمانان» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • احمد فضلی نژاد*

    شیوع بیماریهای همه گیر و چگونگی رویارویی و شیوه مقابله با این بیماریها در شناخت روند تحولات تاریخ اجتماعی دارای اهمیت بسیاری است. جوامع اسلامی در سرزمینهای مدیترانه شرقی دارای اشتراکات زیادی از نظر جغرافیایی، تاریخی و فرهنگی بوده اند. از همان آغاز ظهور اسلام و طی فتوحات مسلمانان و سپس در سراسر دوران حکومت امویان همواره یکی از دشواریهای جوامع اسلامی در مدیترانه شرقی شیوع نابهنگام طاعون و تلفات سنگین و پیامدهای گسترده ناشی از آن بود. یافته های پژوهش نشان میدهد که شیوع بیماری طاعون معروف به طاعون ژوستینین در اواخر دوره باستان در دو امپراتوری روم و ایران و انتقال آن به دوره اسلامی، مسلمانان را در سرزمینهای فتح شده با مسایل تازه ای مواجه ساخت و پیامدهای گسترده ای بر تحولات سده های نخستین اسلامی داشت. در پژوهش حاضر به روش توصیفی- تحلیلی چگونگی شیوع ادامه دار بیماری طاعون در بخشی از تاریخ و جغرافیای جهان اسلام و بازتاب آن در تاریخنگاری و مباحث فکری و سیاسی مسلمانان مورد بررسی قرار گرفته است.

    کلید واژگان: طاعون ژوستی نین, مدیترانه شرقی, مسلمانان, طاعون عمواس, خلافت اسلامی}
    Ahmad Fazlinejad *

    The prevalence of epidemics and how to deal with them is very important in understanding the changes of social history. Islamic societies in the Eastern Mediterranean have a lot in common features geographically, historically and culturally. One of the difficulties of Islamic societies in the Eastern Mediterranean since the beginning of the rise of Islam and during the Muslim conquests and then throughout the Umayyad period was the unexpected outbreak of the plagues and the heavy casualties and the consequences that resulted from them. The results of this study show that the outbreak of the plague known as the Justinian plague in the late antiquity in the two empires of Rome and Iran and its transfer to the Islamic period, faced new problems for Muslims in the conquered lands and had far-reaching consequences for the developments of the first centuries of Islam. In this study by descriptive-analytical method the continuous prevalence of plague in a part of the history and geography of the Islamic world and its reflection in the historiography and intellectual and political issues of Muslims has been investigated.

    Keywords: Plague of Justinian, Eastern Mediterranean, Muslims, Plague of Amwas, Islamic Caliphate}
  • فاطمه تیموری، مهناز فرهمند، ضیاء امیرمحمدی
    زمینه
    یکی از نیازهای ذاتی انسان برقراری ارتباط با دیگران است و از آنجا که انسان ها به لحاظ زبانی، قومی، نژادی، فرهنگی و… دارای تفاوت های عمیقی هستند، تنها راه برقراری ارتباط سالم و فارغ از ستیزه جویی، وجود مدارا و تساهل اخلاقی بین ایشان است، هدف از انجام این پژوهش بررسی میزان مدارا و اخلاق اجتماعی مسلمانان نسبت به زرتشتیان در شهر یزد می باشد.
    روش
    تحقیق حاضر کاربردی و از نوع توصیفی- همبستگی می باشد. جامعه آماری همه افراد16 سال به بالای ساکن شهر یزد که مسلمان هستند می باشد. نمونه تحقیق براساس فرمول کوکران 384 نفر برآورد شد. نمونه گیری پژوهش از نوع خوشه ایچند مرحله ای بود و ابزار پژوهش پرسشنامه محقق ساخته بود. به منظور تجزیه و تحلیل فرضیات از آزمون همبستگی پیرسون و تی تک نمونه ای استفاده شد.
    یافته ها
    یافته ها نشان داد که، مدارای سیاسی و اخلاقی با بعد اجتماعی رضایت از زندگی رابطه معنی داری دارند. درحالی که متغیرهای سن و جنسیت فاقد رابطه معنادار با مدارای اجتماعی هستند. همین طور در بعد اخلاقی نیز افراد در طبقات و منزلت بالاتر نسبت به طبقات متوسط و پایین تر از مدارای بیشتری برخوردارند و این اختلاف به لحاظ آماری معنی دار است.
    نتیجه گیری
    پاسخگویان از نظر مدارای اخلاقی و اجتماعی درسطح بالایی قرار دارند. وجود مدارا و اخلاق اجتماعی موجب افزایش همبستگی و اتحاد بین مسلمانان و زرتشتیان می شود که در پی آن تساهل اخلاقی و رفتار مسالمت آمیز بین افراد شکل می گیرد.
    کلید واژگان: مدارا, اخلاق اجتماعی, روابط مسالمت آمیز, مسلمانان, زرتشتیان}
    Background
    One of the basic needs of human being is the requirement to communicate with others and ‎since human has deep differences in features like linguistic, ethnic, racial, cultural, social and economic, the only way of healthy communicating is moral ‎tolerance between them. The aim of this study is to evaluate the tolerance and social ethics of ‎Muslims against Zoroastrians in Yazd city. ‎
    Method
    This study is applied and descriptive-correlation. Statistical population includes ‎all people over 16 years old who are Muslims and residing in Yazd province. Sample study, ‎based on a Cochran formula, includes 384 people. Sampling was based on multistage cluster. Data were gathered by researcher made questionnaire. Data were analyzed by Pearson correlation test and one sample t-test.
    Results
    Results showed that moral and political tolerance has significant relationship with social dimension of life satisfaction. Variables of age and gender have no significant relationship with social tolerance. In ethical dimension, people with high class in compare with middle and low classes were significantly more tolerated. ‎
    Conclusion
    Respondents in terms of social and moral tolerance levels were high. Tolerance and social ‎ethics of solidarity between Muslims and Zoroastrians is increased after which the tolerance ‎of peaceful behaviors between individuals are formed. ‎
    Keywords: Tolerance, Social ethics, Peaceful relations, Muslims, Zoroastrians}
  • شهین سالاروند، محمد فولادی، حامد سالاروند، محمد شرفی
    وحدت جهان اسلام یکی از مهم ترین مباحثی است که آموزه های دینی و در راس آن، قرآن کریم به آن پرداخته است. در کنار وحدت، تفرقه، مانع بزرگ کمال انسان هاست. جامعه اسلامی هنگامی با شتاب لازم به سوی کمال حرکت خواهد کرد که موانع وحدت از مسیر آن برداشته شود. بدون شک، قرآن کریم، بهترین، کامل ترین و مطمئن ترین منبع برای دستیابی به چگونگی ایجاد جامعه برتر است.
    این مقاله با مروری بر منابع در دسترس، با هدف تعیین راه کارهای ایجاد وحدت از دیدگاه قرآن انجام شده است و درصدد است تا براساس آیات قرآن کریم، با روش توصیفی تحلیلی به بررسی این مسئله بپردازد.
    چنگ زدن به ریسمان الهی، توجه به نقاط مشترک، بازگشت به سنت پیامبر صلی الله علیه و آله و اهل بیت علیهم السلام، امر به معروف و نهی از منکر، حفظ حقوق یکدیگر، اصلاح روابط فی مابین، تحقق نظام اقتصادی مبتنی بر قرآن کریم و مکتب نورانی اهل بیت علیهم السلام و اطاعت محض از اولی الامر و رهبری دینی، پرهیز از تفرقه و... ازجمله یافته های این مقاله می باشد.
    کلید واژگان: قرآن کریم, مسلمانان, وحدت, تفرقه}
    Shahin Salarvand, Mohammad Fooladi, Hamed Salarvand, Mohammad Sharifi
    Unity of Islamic world is one of the most important issues which have been dealt with in religious sources, especially the Quran. Contrary to unity, separation is a great obstacle to man's perfection. If the obstacles to unity are removed, Islamic society will be able to make real progress towards perfection. No doubt, the Holy Quran is the best, most complete and most reliable source which can contribute to creating an advanced society.Reviewing the available sources and using a descriptive- analytical method, the present paper seeks to identify the mechanisms for promoting unity from the view of the Quran and address the issue by referring to Quranic verses.Holding fast to the Divine cord, taking into consideration the areas of common ground, referring to the Holy Prophet and Infallible Imam's tradition, enjoining good and forbidding evil, observing the rights of others, correcting mutual relations, realizing an economic system based on the Holy Quran and luminous school of the Prophet's Household, unquestioning obedience to the guardian jurist of Islamic law, and avoiding separation are among the findings of this paper.
    Keywords: the Holy Quran, Muslims, unity, separation}
  • مهدی یاراحمدی، محمدزمان خدایی
    پیشرفت ها و دستاوردهای ایرانیان در علوم قرآنی قرائت، تفسیر و حدیث بخش مهمی از عصر شکوفایی فرهنگی اسلامی را دربر گرفته است. بررسی تاریخی با تکیه بر کانون جغرافیایی علمی نشان می دهد که در عصر شکوفایی فرهنگی اسلامی، حداقل دو کانون اصلی خراسان و ری و دو کانون فرعی اصفهان و فارس مهم ترین مراکز علوم قرآنی ایران در قرون ابتدایی اسلامی بوده اند. در این میان خراسان که خود به چهار قسمت جغرافیایی شمالی، شرقی، غربی و مرکزی بخش پذیر است، در زمینه تربیت دانشمندان علوم قرآنی بر شهر ری پیشی دارد. این تحقیق با بررسی دانشمندان بزرگ ایرانی در علم حدیث، قرائت و تفسیر، ضمن نشان دادن جایگاه ایرانیان در عصر شکوفایی فرهنگی اسلامی، به معرفی کیفیت و کمیت کانون های جغرافیایی علمی ایران در قرون ابتدایی اسلامی می پردازد.
    کلید واژگان: ساسانیان, مسلمانان, قرائت, حدیث, تفسیر, عصر شکوفایی علمی و فرهنگی ایران}
    Mahdi Yar Ahmadi, Mohammad Zaman Khodaii
    Iranians advances and achievements in the Qur’anic disciplines of recitation, interpretation and tradition constitute an important part of the cultural Islamic renaissance. The historical survey centered on the geo-scientific centers shows that during the cultural Islamic renaissance, there were at least two major centers, Khorāsān and in Rey, and two minor centers, in Isfahan and in Fars, which were the most important centers of Qur’anic disciplines in Iran in the early centuries of Islam. In the meantime, Khorāsān, which was divided into northern, eastern, western, and central parts, was superior to Rey in training students of Qur’anic disciplines. The present research introduces an account of the quality and number of geo-scientific centers in Iran during the early Islamic centuries, and shows the role and status of Iranians in the cultural Islamic renaissance by studying the role of great Iranian authorities in the fields of recitation, tradition, and interpretation.
  • حسن میانداری
    نظریه تکامل زیستی از دو جزء اصلی نیای مشترک و انتخاب طبیعی تشکیل می شود. این نظریه به اواسط قرن نوزدهم و آراء داروین باز می گردد. صاحب نظرانی گفته اند که پیش از این، برخی مسلمانان مانند اخوان الصفا، ابن مسکویه و بیرونی، نظریه تکامل زیستی را طرح کرده بودند. ما بویژه آراء ابراهیم زاده، مطهری و اذکایی را مطرح می کنیم. در برابر اینان، مخالفان مانند نصر و فلاطوری، این تقدم را رد کرده اند. نصر معتقد است که آن مسلمانان به «سلسله مراتب وجود» قائل بودند و فلاطوری بویژه در مورد بیرونی، به نوعی تکامل تدریجی غیر از تکامل زیستی، استناد می کند. ما در این مقاله، ابتدا این آراء را گزارش می کنیم. سپس برای تحریر محل نزاع، نظریه تکامل و «سلسله مراتب وجود» را توضیح می دهیم. در انتها، ضمن نقد آراء یاد شده، استدلال می کنیم که با توجه به تغییرات تدریجی که منجر به پیدایش نظریه تکامل از سلسله مراتب شدند، بیشتر حق با موافقان است و با توجه به تفاوتهای آنچه مسلمانان مذکور گفته بودند، با نظریه تکامل، و تفاوتهای مبانی و لوازم فلسفی آنها، بیشتر حق با مخالفان است، ولی اگر سلسله صدرایی را مبنا قرار دهیم، آن تفاوتها می تواند برطرف شود.
    کلید واژگان: تکامل زیستی, سلسله مراتب وجود, مسلمانان, حرکت جوهری}
    Dr Hassan Miandari
    Evolutionary theory contains two major ideas: common descent and natural selection. This theory goes back to mid-nineteenth century and Darwin. Some scholars have claimed that this theory had been given by Muslims such as Ikhwan al-Safa, Ibn Miskawayh, and Biruni. Among contemporary scholars who agree with this claim are Ebrahimzadeh, Motahari, and Azkaei. But there are scholars who disagree with this claim, among them are Nasr and Falatouri. Nasr says that those Muslims believed in "the great chain of being." And Falatouri says especifically about Biruni that he believed in some kind of gradual evolution, not a Darwinian one. In this paper we first explain these opinions. Then to clarify what is at stake, evolutionary theory and the great chain of being will be described. Criticisms and suggestions come next. We argue that because evolutinary theory was the result of gradual changes of the great chain of being, there is some truth in the ideas of the first camp. And because the great chain that those Muslims hold was of the type of that of Ibn Sina, there is also some truth in the ideas of the second camp. At last we claim that the great chain of the type that Mulla Sadra maintained is consistent with evolutionary theory.
  • احمد سعادت
    همگرایی و وحدت امت اسلام یکی از اصول مسلم اسلامی است، ولی متاسفانه به دلایلی و تحت تاثیر عوامل بیرونی و درونی، این اصل اصیل اسلامی که در متون دینی ما بدان توصیه و تاکید فراوان شده است، در بسیاری اوقات مورد غفلت قرار گرفته و گاهی حتی خلاف آن عمل شده است. لذا رسیدن به این اصل اسلامی در طول تاریخ یکی از آمال و آرزوهای دیرین نخبگان و اندیشمندان اسلامی بوده است و فرهیختگان امت اسلام برای تحقق آن راهکارهای مؤثری ارائه داده اند.
    در این نوشتار مهم ترین راهکارهای وحدت اسلامی در گفتار، نوشتار و رفتارهای وحدت بخش دو اندیشمند مصلح جهان اسلام، امام خمینی و سیدجمال الدین مورد کاوش قرار گرفته و بازخوانی شده است.
    کلید واژگان: وحدت, مسلمانان, عالمان دینی, امام خمینی, سیدجمال الدین, تقریب, تفرقه}
  • محمد فولادی
    وحدت و اتحاد سیاسی مسلمانان از جمله دغدغه های مصلحان بزرگ تاریخ و از جمله، حضرت امام خمینی قدس سره بوده است. به راستی اتحاد سیاسی مسلمانان چگونه محقق می شود؟ معنا و مفهوم آن چیست؟ وحدت، رویکردی تاکتیکی است و یا استراتژیکی؟ آثار، نتایج و پیامدهای اتحاد سیاسی جهان اسلام چیست؟ چگونه و با چه شگردهایی می توان به این مهم دست یافت؟ در جهان امروز چه موانعی را می توان برای وحدت در نظر داشت؟ و متقابلا راه های تقویت وحدت کدامند؟
    به نظر می رسد، امام خمینی قدس سره طرح راهبردی تحقق «وحدت سیاسی جهان اسلام»، را در قالب یک نظریه سیاسی و تلقی «وحدت» به عنوان امری راهبردی و استراتژیک، طی یک فرایند چهار مرحله ای به تصویر می کشد که شامل ایجاد بستر و شرایط مناسب برای تحقق وحدت، فعال شدن نخبگان سیاسی و مذهبی به عنوان مجریان وحدت، به کارگیری ابزارهای لازم برای حرکت در مسیر اتحاد سیاسی مسلمانان، و در نهایت، تشکیل «دولت بزرگ اسلامی» می شود.
    کلید واژگان: وحدت, مسلمانان, امام خمینی, استراتژی وحدت, وحدت راهبردی}
  • اسدالله رضایی
    اوضاع متشتت مسلمانان از یک سو و همدست شدن دنیای غرب علیه اسلام از سوی دیگر، ایجاب می کند که برای درمان درد پراکندگی پیروان اسلام، به قرآن رو آورد؛ از این رو، اتحاد که «انسجام و یگانگی همه مسلمانان در انتخاب شیوه واحد، برای نیل به اهداف واحد در برابر دشمنان» را معنا می دهد، از نظر قرآن امر ضروری به شمار می آید و اختلاف جز سستی و از دست رفتن عظمت مسلمانان را به ارمغان نمی آورد.
    کلید واژگان: قرآن, اتحاد, وحدت, انسجام, اختلاف, مسلمانان, مذهب}
    Assadollah Rezaee
    The dispersed and divergent views of Muslims and their disturbed situation on one hand and the union of the west world against Islam on the other, necessitates Muslims to take advantages of the holy Quran to cure them of the pain and suffering of discord and disunity. Therefore, unity, which means the union of Muslims in choosing one and the same method to achieve the single unified goal to stand against their enemies, is considered as a vital and essential issue from Quran’s viewpoint; being stipulated that discord and disunity will result in nothing but degradation of the Muslims.
  • فدا حسین عابدی
    با ژرف نگری در منابع فرق اسلامی و روایات پیامبر اسلام(صلی الله علیه و آله)، به این نتیجه می رسیم که بهترین و محکم ترین نقطه وحدت اسلامی قرآن و عترت است.
    نوشتار حاضر با توجه به اهمیت موضوع وحدت اسلامی به محورهای مختلف آن پرداخته و عوامل اتفاق و اتحاد و اسباب افتراق براساس نگرش علامه شیخ شرف الدین مورد بررسی قرار گرفته است.
    این مقاله به چند گفتار تقسیم می شود: گفتار اول مشتمل بر مفهوم و مصداق قرآن، عترت، اهل بیت(علیهم السلام) و وحدت است. در گفتار دوم به اهمیت و ضرورت وحدت پرداخته شده و در گفتار سوم راهکارهای وحدت که تمسک به قرآن و عترت می باشد ترسیم شده است. در گفتار چهارم چگونگی تمسک به قرآن و عترت اشاره شده و در گفتار پنجم دلایل برتری مذهب اهل بیت(علیهم السلام) بیان شده است.
    کلید واژگان: شرف الدین, وحدت, افتراق, قرآن, عترت, اهل بیت(علیهم السلام), مسلمانان, تمسک, اطاعت, اتباع}
    Fada-Hossain Abedi
    Having investigated in the origins of Islamic sects and the narrations of The Holy Prophet (s.a.a.s), we can come to the conclusion that the best way and the firmest point of Islamic unity are Quran and 'Etrat.The present study considering the importance of Islamic unity has worked on the different axes of Islamic unity and the elements which have caused the convergence and divergence of ideas based on the thoughts of "Allamah Sheikh Sharafeddin". The essay includes five chapters: The first chapter accounts for the concept of Quran and it's applicability, 'Etrat, Ahle-Beit (a) and unity. The second chapter discusses the importance and necessity of unity among Muslims (Shiites & Sunnites). Resorting to Quran and 'Etrat are the unification procedures which have been discussed in the third chapter. In chapter four the howness of resorting to Quran and 'Etrat is referred to, and finally in the last chpter the reasons of priority of Ahle-Beit's religious school (i.e., Shiism) have been stipulated
  • مبانی سیاسی - اجتماعی صهیونیسم
    مرتضی شیرودی
    اندیشه صهیونیسم به سرعت زاده نشد، بلکه همانند هر پدیده اجتماعی دیگر، در بستر زمان و درپی شکل گیری حوادث گوناگون تولد یافت. زمینه هایی که به زایش صهیونیسم انجامید، در گوشه و کنار جهان روی داد، و پیش از آن که به شکل اسرائیل غاصب (رژیم اشغالگر قدس) ظهور کند، در خارج از فلسطین اشغالی قوام یافت؛ بنابراین جای تعجب نیست که کنفرانس بال در 1898 در سوئیس ازسوی صهیونیست ها به رهبری «هرتصل» تشکیل و در آن رسما صهیونیسم زاده شود و اندیشه تشکیل یک دولت یهودی شکل گیرد. پس از آن، صهیونیست ها کوشیدند با تلاش های دیپلماتیک، تصمیمات کنفرانس بال را به اجرا درآورند؛ ولی ناکامی آنان، «وایزمن» را پس از مرگ هرتصل بر آن داشت تا با اتخاذ شیوه های عملی مانند تشویق به مهاجرت به فلسطین در تحقق دولت یهودی بکوشند.
    البته نرمش و همکاری ترک های جوان در امپراتوری عثمانی با صهیونیست ها، راه را برای اجرای مقاصد صهیونیستی گشود. افزون بر آن، با بروز و تشدید اختلافات میان ترک ها و شکست و فروپاشی امپراتوری عثمانی در جنگ جهانی اول، خیانت انگلیسی ها به اعراب و حمایت بی دریغ از صهیونیسم، درخت شوم صهیونیسم و اسرائیل غاصب را بارور کرد.
    اعلامیه بالفور یا موافقت دولت انگلیس با درخواست صهیونیست ها برای تشکیل یک دولت یهودی در فلسطین، پایه سیاست های آینده انگلیس در فلسطین را بنا نهاد. از آن پس کنفرانس ورسای، جامعه ملل و میثاق آن را به تصویب رساند، جامعه ملل، کشورهایی را که باید تحت قیومیت قرار گیرند، تعیین و کنفرانس سان ریمو، دولت های قیم را مشخص کرد. نتیجه این تحولات، قیومیت انگلیس بر فلسطین بود. انگلیس در دوران قیومیت با اقدامات مختلف، زمینه اجرای وعده بالفور و تاسیس دولت اسرائیل را فراهم آورد. در جریان جنگ جهانی دوم و به ویژه پس از آن، با ضعف امپراتوری انگلیس، حمایت های همه جانبه آمریکا، جانشین حمایت های انگلیس از صهیونیست شد؛ ازاین رو آمریکائیان با جانبداری از قطعنامه سازمان ملل متحد درباره تقسیم فلسطین، دست صهیونیست ها را برای توسل به زور برای تشکیل دولت یهودی اسرائیل بازگذاشتند.
    کلید واژگان: صهیونیسم, یهود, اسلام, هرتصل, فلسطین, مسلمانان, امپراتوری عثمانی, انگلیس, اسرائیل, آمریکا, رژیم اشغالگر قدس, انقلاب اسلامی, امام خمینی (ره), ایران, سازمان ملل, اعلامیه بالفور, اعراب}
    The Project of Zionism (An Analysis of Political-Social Basics of Zionism
    Morteza Shiroudi
    The idea of Zionism was not born out of the blue, but like any other social phenomenon it evolved gradually. The grounds for establishment of Zionism took shape in various parts of the world and before being presented as the usurper Israeli regime, were established as a distinct entity outside Israel. Therefore, it is no surprise that the 1898 Basel conference in Switzerland was sponsored by Zionists led by Herzl and directly gave birth to what we today know as Zionism. After that, the Zionists tried to enforce the decisions made in Basel conference through diplomatic efforts. However, their failure prompted Weizmann to adopt practical methods after death of Herzl such as encouraging Jews to migrate to Palestine and realize a Jewish government there.Of course, lenience shown by Ottoman Turks toward Zionists facilitated their plots. After the First World War and disintegration of the Ottoman Empire, treachery of the Great Britain against the Arabs and its lavish support for Zionism flourished the ominous tree of Zionism and the usurper Israeli regime.The Balfour Declaration announcing British government's consent to establishment of a Jewish government in Palestine founded future policy of that country in Palestine. Afterwards, the League of Nations was established through Versailles Conference. The League of Nations specified protectorate countries and San Remo Conference clarified the list of governments to be in charge of those protectorates. The result was British mandate over Palestine. During its mandate, the Great Britain took various measures to pave the way for the implementation of Balfour Declaration and establishment of the Israeli government. During the Second World War and due to ensuing weakness of the British Empire, it was replaced by the America, which continued to support Zionists in Palestine. By supporting a UN resolution on division of Palestine, the Americans gave carte blanche to Zionists to use force to pave the way for the establishment of a Jewish government in Israel.
نمایش نتایج بیشتر...
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال