به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « مشاء » در نشریات گروه « فلسفه و کلام »

تکرار جستجوی کلیدواژه «مشاء» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • جواد صوفی*، علیرضا کهنسال
    مشهور است در مقابل حکمت متعالیه که قایل به ترکیب اتحادی ماده و صورت است مشاییان، قایل به ترکیب انضمامی این دو هستند. شهرت انتساب این نظر به مشاییان به حدی است که هیچ کس شکی در قایل بودن آنان به ترکیب انضمامی ندارد، درحالی که تحقیق در این مسیله نشان می دهد که امر به این وضوح نیست و با چنین جزم و یقینی نمی توان به مشاییان چنین نسبتی داد. مسیله ترکیب اتحادی و انضمامی از ابداعات صدرالدین دشتکی در قرن نهم هجری است و پیش از آن مطرح نبوده است بنابراین در کتب ابن سینا و فارابی و بهمنیار و دیگر مشاییان پیش از دشتکی مطرح نبوده و آن ها در این مسیله بحثی نداشته اند اما بسیاری از حکمای هم زمان با صدرالدین دشتکی و پس از او که اکثرا مشایی بوده اند همچون میرداماد و فیاض لاهیجی در این مسیله با دشتکی مخالفت کرده اند. اگر این مسیله را بر مشاییان پیش از دشتکی عرضه کنیم در کلمات آنان، هم به نفع ترکیب اتحادی و هم انضمامی می توان شواهدی یافت بنابراین نمی توان یکی از این دو را به آنان نسبت داد و تنها شاید با تسامح بتوان اتباع مشاییان را قایل به ترکیب انضمامی دانست.
    کلید واژگان: ترکیب اتحادی, ترکیب انضمامی, ماده, صورت, مشاء}
    Javad Soufi *, Alireza Kohansal
    It is widely known contrary to the Hikmat-Mota'aliyya, which believes in composition through unification of matter and form, the peripatetic believes in composition through annexation of the two. The attribution of this opinion to the Peripatetics is so strong that no one doubts that they believe in annexation composition, despite research on the subject demonstrating that it is not so simple and that such an attribution cannot be attributed to the Peripatetic with such conviction and certainty. The goal of this article is to refute the assertation that attributed to the peripatetic.Those who believe in union or annexation composition have provided arguments to prove their position. Seyyed Sadr al-Din Dashtaki, also known as Seyyed Sanad, was the first to consider the combination of matter and form to be a union, and Mulla Sadra agreed with him. They document their opinion on previous philosophers in the same way that those who believe in annexation composition do. Seyyed Sanad, the innovator of the unified composition, also considers his theory to be based on the opinions of Ibn Sina and Bahmanyar and cites evidence from them to prove that matter and form exist outside as a one entity, he used Ibn Sina's statement that matter and form are one according to the entity and multiple according to the meaning. Furthermore, the combination of soul and body, which represent matter and form, is annexed, according to Bahmanyar's statement.While rejecting Sadr al-Din Dashtaki, Fayyaz Lahiji, who some consider to be an Ibn Sina follower, believes that matter and form exist as two distinct entities, and most philosophers believe in annexation combination. The majority of philosophers who mentioned meant peripatetics, because the majority of those at the time were peripatetic. Contemporaries of Fayyaz Lahiji, Mirdamad and his student Seyyed Ahmad Alavi, also consider the combination of matter and form to be annexed, rather than the  union combination in the mind, such as genus and differentia. Hakim Sabzevari, a admirer of Hikmat-Mota'aliayya and an interpreter of Mulla Sadr's works, disagrees with him on this point accepting annexation composition as the opinion of great philosophers, including Ibn Sina. As a result, The issue of composition by way of unification and composition by way of annexation is one of Sadr al-Din Dashtaki's innovations in the ninth century AH and has not been discussed previously. As a result, it was not discussed in the books of Ibn Sina, Farabi, Bahmanyar, and other Peripatetics prior to Dashtaki, and they did not discuss this issue, but during and after Sadr al-Din Dashtaki, many philosophers, mostly Peripatetics like Mirdamad and Fayyaz Lahiji, argued against Dashtaki on this point. If we present this issue to the Peripatetics before Dashtaki, we can find evidence in favor of both unification and annexation, so one of these two cannot be attributed to them, and only through tolerance can the Peripatetics be convinced of the annexation combination.
    Keywords: composition through unification, composition through annexation, matter, Form, prepathetic}
  • محمدرضا نورمحمدی

    تحلیل فلسفی تغییرات اجسام طبیعی، فیلسوفان مشاء را به آموزه هیولی رسانید. هیولی، جوهری ذاتا فاقد فعلیت است که در فرایند تغییر ثابت باقی میماند. فیلسوفان مشاء در بسیاری از مباحث فلسفی، ازجمله تقسیم مشهور موجودات به مادی و مجرد، آموزه هیولی را بکار گرفته‌اند. اما برغم تاکید فیلسوفان مشایی بر این آموزه، سهروردی وجود هیولای مشایی را انکار کرد. در مورد صدرالمتالهین نیز گرچه خود در جایی بصراحت ابعاد و زوایای دیدگاهش درباره هیولی را تشریح نکرده، اما با تتبع در آثار او و بویژه با توجه به مبانی فلسفیش میتوان استنباط کرد که هیولای مشایی در حکمت ‌متعالیه پذیرفتنی نیست؛ تا آنجا که برخی فیلسوفان معاصر حتی مدعای هیولای مشایی را در چارچوب حکمت متعالیه خودمتناقض دانسته‌اند. در عین حال، واژگان هیولی و ماده همچنان در آثار صدرالمتالهین پرکاربردند، چراکه فارغ از مواردی که او درصدد شرح آراء گذشتگان است، خود او نیز به نوعی هیولی باور دارد که باید آن را «هیولای تحلیلی» نامید. هیولای تحلیلی یک معقول ثانی فلسفی است که از تحلیل حرکت جوهری انتزاع میشود. این هیولی با صورت، ترکیب اتحادی دارد و بر اساس آن میتوان موجودات را به ثابت و سیال تقسیم کرد.

    کلید واژگان: ماده, هیولی, مشاء, حرکت جوهری, هیولای تحلیلی, ثابت, سیال, صدرالمتالهین, حکمت متعالیه}
    MohammadReza Noornohammadi

    The philosophical analysis of the changes in natural bodies led Peripatetic philosophers to the notion of hyle, which is a substance that essentially lacks actuality and remains fixed in the process of change. Peripatetic philosophers have employed this notion in many philosophical debates, including the famous division of existents into material and immaterial groups. Nevertheless, despite their emphasis upon this notion, Suhrawardī denied the existence of the Peripatetic hyle. Mullā Ṣadrā has not explicitly explained his views of hyle in any of his works; however, a careful study of his works and, particularly, philosophical principles indicates that the peripatetic hyle is not acceptable in the Transcendent Philosophy. In fact, some contemporary philosophers have even found the idea of the Peripatetic hyle to be self-contradictory within the framework of the Transcendent Philosophy. At the same time, the words hyle and matter are frequently used in Mullā Ṣadrā’s works because, apart from cases in which he explains the views of earlier philosophers, he also believes in a kind of hyle that should be called the “analytic hyle”. This kind of hyle is a secondary philosophical intelligible that is abstracted from the analysis of the trans-substantial motion. It bears a unity with from and can be used as a basis for the division of existence into fixed and fluid categories.

    Keywords: Matter, hyle, Peripatetic philosophy, trans-substantial motion, analytic hyle, fixed, fluid, Mullā Ṣadrā, Transcendent Philosophy}
  • میثم زنجیرزن حسینی*، سمیه ضیاء علی نسب پور
    یکی از مهم ترین مسایل معرفتی، پرداختن به مساله وحدت تشکیکی و وحدت شخصی است. البته این مساله می تواند از زوایای متعددی مورد پژوهش واقع شود. در این مقاله، ابتدا از این موضوع سخن به میان آمده که نظریه وحدت تشکیکی و وحدت شخصی، علاوه بر نظام حکمت صدرایی، در نظامات فلسفی ابن سینا و شیخ اشراق نیز مطرح شده است. در ادامه نیز به سنجش مسایل حکمی در ساحت وحدت تشکیکی و وحدت شخصی نظر شده که محور اصلی مقاله می باشد. در این مقاله، از تفاوت های اساسی ای مانند مطرح شدن واجب به عنوان وجود به شرط لا در ساحت وحدت تشکیکی و و جود « لابشرط مقسمی» در ساحت وحدت شخصی، نظام «علی و معلولی» در ساحت وحدت تشکیکی و نظام «شان و تشان» در ساحت وحدت شخصی، طرح «وجوب و امکان» در ساحت وحدت تشکیکی و طرد آن در ساحت وحدت شخصی، حمل «حقیقت و رقیقت» در ساحت وحدت تشکیکی و حمل «هو هو» در ساحت وحدت شخصی و دیگر مسایل بحث شده است
    کلید واژگان: سنجش, وحدت شخصی, وحدت تشکیکی, مشاء, اشراق, متعالیه}
    Meysam Zanjirzan Hoseyni *, Somayeh Ziya Ali Nasab Poor
    One of the most significant issues in epistemology is to examine the graded or individual unity from many different angles. To begin with, it is to be mentioned that not only the theory of graded or individual unity has been proposed by Sardaian theosophy, but also by Avicenna and al-Suhrawardi’s schools of philosophy. The main pivot of the essay is to critically assess the philosophical issues under the graded or individual unity.   What has been discussed in this article are: the differences between the necessary being as the being “negatively conditioned” under graded unity and as the being "Almighty" none-conditioned as the source of division under individual unity, the system of causes and effects under graded unity and the system of states or being in a state under individual unity, putting forward the theory of necessity and contingency under graded unity and its rejection under individual unity, res and quasi res predication under graded unity and he-is-he predication under individual predication, and the like
    Keywords: Assessment, individual unity, graded unity, Peripatetic philosophers, illumination philosophy, transcendental (Mulla Sadra’s theosophy)}
  • سعید انواری
    بسیاری از محققان اصطلاح هیات در آثار اشراقی سهروردی را معادل عرض در اصطلاح مشائی دانسته اند و معتقدند که شیخ اشراق در این زمینه تنها لفظی جدید وضع کرده است. در این مقاله با مقایسه هیات در حکمت اشراق با عرض در حکمت مشاء و نیز با مراجعه به تصریحات شیخ اشراق در این زمینه، نشان داده می شود که این دو اصطلاح متفاوت با یکدیگر هستند. اصطلاح هیات در آثار شیخ اشراق به معانی صورت، شکل، حالت و نیز غیرجوهر به کاررفته است که هیات به معنای غیرجوهر در مقابل جوهر در نظر اشراقیان است و نه جوهر از نظر مشائیان. بنابراین شیخ اشراق برای اشاره به معنای غیر جوهر در نظر اشراقیان، مجبور به وضع لفظی جدید شده است و اصطلاح عرض را صرفا در معنای غیرجوهر در نظر مشائیان به کار برده است. در نتیجه به دلیل متفاوت بودن تعریف جوهر در حکمت مشاء و اشراق، عرض و هیات نیز که به ترتیب در مقابل جوهر مشائی و جوهر اشراقی وضع شده اند با یکدیگر متفاوتند.
    کلید واژگان: جوهر, عرض, هیات, مشاء, اشراق, سهروردی}
  • علی اکبر علیخانی*
    این مقاله با مفروض گرفتن اینکه فلسفه اسلامی و فلسفه سیاسی اسلامی وجود دارد در پی تبیین این پرسش است که فلسفه سیاسی اسلامی به چه معنی است و چه تلقی هایی از آن وجود دارد و در ذیل این معانی و تلقی ها، چه مکاتبی در حوزه فلسفه سیاسی شکل گرفته اند. در تحلیل چیستی و معنای فلسفه سیاسی اسلامی، دیدگاه ها و تلقی های گوناگونی ارائه شده یا قابل ارائه است، برخی از این تلقی ها شبیه یا نزدیک به هم هستند، برخی نیز در مواردی هم پوشانی دارند یا فقط به یک بعد معطوف هستند. هدف مقاله تایید یا نقد اینها نیست، بلکه فقط به ارائه تصویری از تلقی ها و برداشت های موجود یا ممکن از چیستی فلسفه سیاسی اسلامی پرداخته است. ابتدا خوانش های فلسفه سیاسی اسلامی و سپس مکاتب آن آمده اند. خوانش ها و تلقی هایی که از فلسفه سیاسی اسلامی ارائه شده مربوط به عصر حاضر است و عمدتا توسط پژوهشگران کنونی فلسفه سیاسی مطرح شده یا قابل استنباط است. شاید تا دو دهه قبل نمی توانستیم چنین تلقی هایی را تقسیم بندی کنیم؛ ولی به مدد تلاش محققان و رشد علمی این حوزه، این امکان فراهم شد. البته مکاتب و نحله های مطرح شده در مقاله، مربوط به فلسفه سیاسی قدیم یا عمدتا دوره میانه در جهان اسلام است و خوانش ها و تقسیم بندی ها مربوط به پژوهشگران امروزی است.
    کلید واژگان: اسلام, فلسفه سیاسی, دوره میانه, فاضله, مشاء, اشراق}
    Ali Akbar Alikhani*
    This article assumes that Islamic political philosophy exists, so it responds to the main question of what does Islamic political philosophy mean, and what expressions, interpretations and schools have taken shape under this concept. The nature and meaning of Islamic political philosophy have been analyzed by a variety of opinions, viewpoints and schools, some of which are close or similar to others. Some of them have dealt with one dimension of Islamic philosophy. The purpose of this article is not to approve or critique these expressions and viewpoints. It is rather to discover and classify them and to understand what is the substance and boundaries of Islamic political philosophy. The expressions and interpretations of Islamic political philosophy belong to contemporary researchers, and the schools of Islamic political philosophy belong to the scholars of the early or medieval period.
    Keywords: Islam, Politics, Political philosophy, Islamic political philosophy}
  • یحیی نورمحمدی نجف آبادی، محمدرضا نورمحمدی نجف آبادی
    دیدگاه های بسیاری در حدوث یا قدم و همچنین جسمانیه الحدوث یا روحانیه الحدوث بودن نفس مطرح شده است. مشائیان نفس را جوهری مجرد می دانند که با حدوث بدن حادث شده و در عین حال مستقل از بدن است و ترکیبش با بدن، ترکیبی انضمامی است و براین اساس، با بدن ارتباطی تدبیری و تاثیر و تاثر متقابل دارند؛ اما به اعتقاد صدرالمتالهین حدوث نفس به صورت مجرد نیست، بلکه ماده در ذات و جوهریت خود اشتداد می یابد. این روند چنان پیش می رود که نفس از نظر ویژگی های فیزیولوژیک، علاوه بر مراتب نباتی و تجرد مثالی، یعنی مرتبه حیوانی، به جایی می رسد که شایستگی نفس ناطقه شدن را پیدا می کند و به حسب آن مرتبه، تجرد عقلانی می یابد. استاد فیاضی، حدوث نفس را پیش از بدن و به صورت مجرد می داند. نفس در جهت استکمال خود، بر بدن مسلط شده، آن را در اختیار و تحت ولایت خود می گیرد. علاقه و محبتی که میان نفس و بدن برقرار می شود، سبب تاثیر و تاثر میان آنها می گردد. ایشان به دلیل ناکارآمدی عقل در این مسئله، برای اثبات و تبیین دیدگاه خود، بیشتر بر ظهورات نقل تکیه می کند.
    کلید واژگان: نفس, حدوث, قدیم, مجرد, مادی, مشاء, حکمت متعالیه, استاد فیاضی}
    Yahya Nur-Muhammadi, Muhammad Reza Nur-Muhammadi
    There have been numerous views on eternity or contingency of the soul as well as its being physically or spiritually originated. The Peripatetic philosophers have regarded the soul as an abstract substance originated along with the origination of the body while it is independent of the body. It is compounded with the body through an integrative addition. Accordingly، it has a correlation with the body. In Mulla Sadra’s view، however، the origination of soul is not as an abstract being; rather، it is the matter that is resonated in its essence. This goes on in a way that the soul، as far as the physiological features are concerned، in addition to vegetative orders and ideal abstraction، i. e. the animal order، reaches the level that deserves its becoming the rational soul and experiences intellectual abstraction. Master Fayyazi holds that the origination of the soul takes place before the body and as an abstract being. The soul، in order to be complete، dominates the body and governs it. The interest and affection established between the body and the soul results in mutual influence between them. He، due to non-efficiency of the intellect in this regard، relies more on transmitted traditions to prove his own view.
    Keywords: soul, origination, eternal, immaterial, material, Peripatetic, transcendental philosophy, Fayyazi}
  • نظریه «خلق از عدم» در حکمت متعالیه
    علی اکبر افراسیاب پور
    نظریه «خلق از عدم» یکی از مباحث محوری در هستی شناسی ملاصدرا است. او بر اساس حرکت جوهری و با استناد به قرآن، برهان و عرفان، عالم را حادث زمانی میداند. این در حالی است که در فلسفه مشاء، عالم قدیم زمانی و حادث ذاتی است در فلسفه اشراق عالم تجلی و ظهور نورالانوار و ذاتا متاخر از خداوند دانسته شده است و در عرفان نیز با استناد به اعیان ثابته، خلق از عدم پذیرفته و تفسیر میگردد. در حکمت متعالیه با نقد و بررسی آراء متکلمین و فلاسفه بر اساس نظریه خلق مدام، با استدلال عقلی و شهود اشراقی ثابت می شود که جز خدای واحد هیچ موجودی قدیم ذاتی و قدیم زمانی نیست و اعتقاد به توحید خالص تنها با نظریه خلق از عدم و حدوث ذاتی و زمانی عالم امکانپذیر است.
    کلید واژگان: حدوث, قدم, اعیان ثابته, ابداع, اشراق, مشاء, عرفان}
    Theory of Creation out of Nothing in the Transcendent Philosophy
    Ali Akbar Afrasiyabpour
    The theory of “creation out of nothing” is one of the central discussions in Mulla Sadra’s ontology. Based on the theory of the trans-substantial motion and through resorting to the Qur’an, he maintains that the world is temporally originated. However, in the Peripatetic philosophy, the world is temporally eternal and essentially originated. In Illuminationist philosophy, the world is considered to be the manifestation and epiphany of the light of all lights and essentially posterior to God. Moreover, in gnosis, through resorting to immutable entities, creation out of nothing is accepted and interpreted. In the Transcendent Philosophy, by criticizing and exploring the ideas of mutikallimun and philosophers based on the theory of continuous creation and through using intellectual reasoning and illuminationist intuition, it is proved that, no other existent, except the One God, is essentially and temporally pre-eternal. The followers of this school also argue that believing in pure oneness is only possible through believing in the theory of creation out of nothing and the essential and temporal creation of the world.
    Keywords: origination, pre, eternity, immutable entities, creation, illumination, Peripatetic philosophy, gnosis}
  • رضا محمدزاده، احمد عبادی
    غرض از نگارش نوشتار حاضر، مطالعه و بررسی جایگاه خواجه نصیرالدین طوسی در ظهور، رشد و بالندگی پارادایم های سه گانه فلسفه اسلامی یعنی مشاء، اشراق و حکمت متعالیه است؛ از این رو، ابتدا ضمن ارائه توضیحات مختصری درباره مفهوم واژه «پارادایم» و سه مکتب فلسفی مذکور، بر معنای مختار از این واژه استوار می شود و سپس نقش خواجه نصیر طوسی در تطور این سه پارادایم تحلیل خواهد شد. نگارنده بر این باور است که خواجه نصیر با اتخاذ رویکردی تعامل-محور، به رهیافتی جدید در فهم پارادایم ها نائل شده است. وی در زمره اندیشمندانی است که با ایجاد تعامل سازنده و ترابط اثربخش میان دو پارادایم مشاء و اشراق، زمینه ظهور پارادایم حکمت متعالیه را فراهم آوردند. این مسئله، هم از حیث مفهوم سازی اصطلاح «حکمت متعالیه» و هم از لحاظ رهیافت معرفتی قابل تبیین است. تاثر نظام حکمت صدرایی از خواجه نصیر طوسی در مسائل مختلف نیز چشمگیر و قابل تامل است.
    کلید واژگان: خواجه نصیرالدین طوسی, فلسفه اسلامی, پارادایم, مشاء, اشراق, حکمت متعالیه}
    R. Mohammadzadeh, A. Ebadi
    Our aim in this article is to investigate Khajeh Nasir`s effective role in emergence، growth and development of triple paradigms of Islamic philosophy، that are، Masha’، Ishraq and al-Hekmah al-Motealiyeh. Thus، first we present a summary of the meaning of “paradigm” and then discuss Tusi`s role in the development of triple paradigms of Islamic philosophy. We believe that، by using an interactive approach، Khajeh Nasir has attained a new approach to understand the paradigms. He is the first thinker in Islamic world who created a constructive and effective interaction between two paradigms of Masha’ and Ishraq، and paved the way for the emergence of al-Hekmah al-Motealiyeh. This can be explained with regard to either the conceptualization of al-Hekmat al-Motealiyeh or epistemological approach. Al-Hekmah Al-Motealiyah was influenced a lot by Tusi.
    Keywords: Khajeh Nasir al Din al Tusi, Islamic philosophy, paradigm, Masha', Ishraq, al, Hekmah al Motealiyeh}
  • مجید احسن، یدالله یزدان پناه
    در حوزه فلسفه اسلامی با سه مکتب معروف فلسفی یعنی مشاء، اشراق و متعالیه روبه روییم. نگاه درونی به مسائل گوناگون مطرح در این مکاتب و تحلیل و بررسی آنها، بخش عمده کتب و مقالات را به خود اختصاص داده است؛ ولی نگاه بیرونی و کل نگرانه به این مکاتب و بررسی شاخصه ها و مولفه های تشکیل یک مکتب فلسفی و فرایند تحقق آن در گذر زمان نیز بسیار مهم است. بدین سان پرسش اصلی این است که مختصات یک مکتب فلسفی که موجب تمایز آن از مکاتب دیگر می شود چیست؟ و به راستی چرا در فلسفه اسلامی، تنها با سه مکتب مواجهیم؟ در مقاله پیش رو، کوشیده ایم ضمن تبیین و تحلیل این شاخصه ها، آنها را بر دو نظام مشائی و اشراقی تطبیق کنیم. مدعا این است که مکتب مشاء و اشراق دارای نقطه آغاز، روش خاص فلسفی، ابزارهای لازم برای وصول به مقصود و دستگاه سازوار هستی شناختی هستند که با دقت در مجموعه تعالیم آنها هم می توان این عناصر را یافت و هم می توان تحلیل کرد که چرا به آنها مکتب فلسفی گفته می شود و وجه تمایز آنها از یکدیگر چیست. نتیجه ای که از این تحلیل به دست می آید دو مطلب است، اولا، مبانی کلان لازم برای تاسیس یک مکتب فلسفی تبیین می شود؛ ثانیا، روشن می شود که صرف اتحاد روش فلسفی دو حکیم و یا اتفاق آنها در یک یا چند مسئله به معنای یکی بودن نظام فلسفی ایشان نیست؛ به گونه ای که حتی وجود یک مشخصه جدید، هویت ساز مکتب جدیدی کاملا متمایز از مکاتب پیشین می شود.
    کلید واژگان: مکتب فلسفی, نظام فلسفی, شاخصه های کلان, مشاء, اشراق, حکمت متعالیه}
    Majid Ahsan, Yadollah Yazdanpanah
    We face three well known philosophical schools i.e. Peripatetic, illuminative, and transcendent ones in the field of Islamic philosophy. An internal look at various issues raised in these schools and their analysis have formed the major part of books and articles in this regard. However, the external and holistic look at these schools and study of components forming a philosophical school and the process of its realization in a span of time are also very significant. Therefore the main questions are: 1. What are the features of a philosophical school distinguishing it from other ones? 2. Why do we face only three schools in Islamic philosophy? Explaining and analyzing these features, the present article seeks to apply them to the peripatetic and illuminative systems. The authors claim that the peripatetic and illuminative schools have a starting point, an especial philosophical method, necessary instruments for achieving their goals, and a harmonious ontological system. Carefully considering the teachings of these two schools, we can find out these elements and analyze why they are designated as philosophical schools and what distinguishes one from the other. Two points would be concluded from this analysis: firstly the macro foundations necessary for founding a philosophical school are explained. Secondly it becomes clear that the mere unity of the philosophical method of two philosophers or their consensus on one or more issues does not imply that their philosophical systems are one and the same. Thus the existence of even one new component can form the identity of a new school quite distinguished from the earlier ones.
    Keywords: philosophical school, philosophical system, macro features, peripatetic philosophy, illuminative philosophy, transcendent philosophy}
  • محمد محمدرضایی، احمد سعادت
    نوشتار حاضر تلاش دارد تا برخلاف ذهنیت غالب درباره ابن سینا رویکرد نوینی از تفکرات وی راطرح کند و آن را به اثبات برساند. طبق این رویکرد، ابن سینا علاوه بر تفکر استدلالی از تفکرعرفانی و اشراقی نیز بهره مند است؛ اما تفکر اشراقی وی در زیر تار و پود استدلال های تعلیمی ومکتب بحثی سینوی پنهان مانده است. گفتنی است که رسالت نوشتار حاضر واگشایی این تجربهحضوری و ذوقی است، تجربه ای که می توان از آن تعبیر به «عرفان عقلی» کرد. بنابه این رویکرد،رساله های اشراقی ابن سینا و همین طور نمط های سه گانه اشارات وی همگی ساختار، رویکرد، وهدف واحدی دارند. افزون بر این، کلیت فلسفه ابن سینا نیز دارای نظامی واحد و ساختاری یگانهاست و رساله های اشراقی و نیز سه فصل پایانی اشارات، در حاشیه تفکر این فیلسوف قرار ندارند؛بلکه در متن نظام فلسفی و تفکر او، همراه با دیگر مکتوبات وی، هدف واحدی را دنبال می کنند. براین اساس، هستی شناسی ابن سینا تفاوتی آشکار با هستی شناسی ارسطو دارد.
    کلید واژگان: ابن سینا, مشاء, اشراق, ارسطو, هستی شناسی, عرفان عقلی}
    Muhammad Muhammad-Rezai, Ahmad Saādat
    The authors in this article try to suggest a new approach in Ibn Sina’s philosophical thought which is against the classical understanding of his philosophy. They suggest that Ibn Sina benefits from a mystical and intuitive mentality as well as his deductive methodology; but his intuitive approach is hidden under his rational arguments and discursive school. The authors assume the responsibility to explain the intuitive aspect, or the mystical experience of Ibn Sina which can be called “intellectual gnosis”. According to the authors, his intuitive treatises as well as three parts of his Ishārāt, have the same structure and goal. Furthermore, the whole of Ibn Sina’s philosophy is considered one philosophical system, and his intuitive writings are essential, rather than peripheral, parts of that philosophy. Therefore, Ibn Sina’s philosophy is distinguished form the philosophy of Aristotle in fundamental aspects.
نمایش نتایج بیشتر...
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال