به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « معماری اسلامی » در نشریات گروه « فلسفه و کلام »

تکرار جستجوی کلیدواژه «معماری اسلامی» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • نسیم اشرافی*

    علم معماری اسلامی مجموعه گزاره های نظام مندی است که باید بر اساس نظریه های مختلف در حوزه معماری اسلامی شکل بگیرد. امروزه پژوهشگران در حوزه تولید علم معماری اسلامی، در گام اول یعنی تولید نظریه قرار دارند که اولین رکن فرآیند در حوزه تولید علم است. لذا نظام آموزش عالی کشور بایستی بستر و ظرفیتی را فراهم نماید که ساز و کار نظریه پردازی در دانشگاه ها نظام مند و در مسیر درست قرار گیرد. به نظر می رسد اصلاح سرفصل های آموزشی مبتنی بر رویکردهای تولید نظریه در علوم انسانی در تحقق این امر مفید باشند. بر این اساس پژوهش حاضر سعی دارد با روش توصیفی -تحلیلی به معرفی و بهره گیری یکی از این رویکردها به نام فلسفه مضاف (تیوری دیده بانی) به بازنگری سرفصل آموزشی معماری دوره کارشناسی جهت ایجاد ظرفیت نظریه پردازی بپردازد و در این راستا طبقه بندی دروس نظری معماری به دو رویکرد تاریخی و منطقی و جدا سازی علم معماری و اثر معماری در هریک از رویکردها را ضروری دانسته و برقراری ارتباط بین دو رویکرد را به عنوان هدف اصلی دروس نظری پیشنهاد می نماید.

    کلید واژگان: سرفصل درسی, معماری اسلامی, فلسفه مضاف, رویکرد تاریخی, رویکرد منطقی}
    Nasim Eshrafi *

     Today, researchers in the field of production of Islamic architecture are in the first step, ie the production of theory, which is the first pillar of the process in the field of production of science in architecture. Therefore, the higher education system of the country should provide a platform and capacity for the mechanism of theorizing in universities to be systematic and in the right direction. It seems that the modification of educational topics based on theories of theory production in the humanities will be useful in achieving this. Based on this, the present study tries to introduce and use one of these approaches called descriptive-analytical method called added philosophy (surveillance theory) to review the educational subject of undergraduate architecture to create the capacity for theorizing and in this regard classify courses. Theoretical architecture considers two historical and logical approaches and the separation of architectural science and architectural effect in each of the approaches is necessary and proposes the connection between the two approaches as the main goal of theoretical courses.

    Keywords: Islamic architecture, mixed philosophy, historical approach, logical approach}
  • سید رحمان مرتضوی بابا حیدری*، مهدی محمدخانی
    تیتوس بورکهارت بر مبنای حکمت خالده، الگویی برای خوانش هنر اسلامی پیشنهاد می کند که به فهم چیستی و چگونگی اجزاء این شیوه هنروری، بدون تخطی از اصول اساسی آن، کمک می کند. نقطه عزیمت این روش شناسی، آگاهی از نابسندگی الگوهای مدرن در خوانش فرهنگ سنتی است؛ الگوهایی که قادر به نشان دادن و تحمل بن مایه های معنوی جهان سنتی نیستند. وی در این مسیر، نشان می دهد که چگونه یک اثر معماری، همچون سایر هنرهای سنتی، قادر است افق های روان و جهان انسان سنتی را واکاوی کند و نشان دهد؛ یک اثر معماری در جهان سنتی اسلامی، آیینه تمام نمای فرهنگ اسلامی است زیرا معمار مسلمان در فضایی مملو از حکمت اسلامی تنفس می کند و ذایقه مخاطب آن نیز در این فضا شکل گرفته است.ویژگی های ایمانی معمار مسلمان که در این فضا شکل یافته و پرورده شده، بخشی جدایی ناپذیر از سنت معماری اسلامی است و این ویژگی هاست که در مقام نخست به کلیت معماری اسلامی وحدت و معنا می بخشد. او مهارت خویش را با ایمان و دانش قدسی درآمیخته و کار خود را مسیری برای عینی سازی اراده خداوند بر روی زمین می بیند؛ چنین رویکردی هم زمان سازنده و ساخته شده را استعلا می بخشد و جنبه های طاغوتی را از آن دور می سازد.
    کلید واژگان: بورکهارت, هنر اسلامی, معماری اسلامی}
    Seyedrahman Mortazavi *, Mehdi Mohammadkhani
    Titus Burckhardt, on the basis of philosophia perennis, proposes a model for reading Islamic art which helps understanding it without violating its fundamental rules. Its point of departure is an understanding of inadequacy of modern methods in the reading of traditional cultures. Models that are unable to show and bear the spiritual foundations of the traditional world. In this regard, he shows how architecture , like other traditional arts, is able to analyze and show the mental horizons and the world of the traditional human being. An architecture in Islamic world is a complete reflection of Islamic culture, since Muslim architect breathes in an atmosphere full of Islamic theosophy and the taste of his audience is also shaped in this atmosphere.The characteristics of Muslim architect’s faith , which was formed and nurtured in this space, are undistinguishable part of Islamic architecture tradition; and these characteristics give unity and meaning to the whole of Islamic architecture in the first place. He mixes his skills with faith and sacred knowledge and sees his work as a way to materialize God's will on earth. This approach transcends simultaneously creator and constructed and removes profane aspect.
    Keywords: Muslim architect, Islamic art, Islamic architecture, personality}
  • صائمه هادی زاده*
    هدف از این نوشتار، نگاهی دوباره به طراحی بیمارستان های کودکان براساس مبانی معماری اسلامی می باشد؛ چرا که ساخت بناهای غنی و ارزشمند که علاوه بر رفع نیازهای انسان، بتواند آرامش را به او ارزانی دارد و تا سالیان سال با ارزش باقی بماند یک مبحث اساسی در فضای معماری است.در این مطالعه نخست به معماری، جایگاه هنر اسلامی و زیبایی، شخصیت انسان و نیاز او به راز و نیاز، پرداخته شد. با در نظر داشتن اینکه معماری سعی دارد به شکل نمادین جایگاه حقیقی انسان را در هستی به او یادآوری کند، به صورت میدانی فضاهای مراکز درمانی و تاثیر بصری رنگ و نگاره ها، بر آرامش بیمار و پزشک، مورد بررسی قرار گرفت و در قدم بعد، طراحی همراه با تصویر، نقوش و خطوطی که در معماری اسلامی بهره گرفته شده اند، پیشنهاد گردید و به صورت پرسشنامه تصویری در اختیار افراد قرار گرفت. نتایج در قسمت کیفی و کمی پژوهش نشان داد که افراد استفاده از فرهنگ و معماری اسلامی در بیمارستان و مراکز درمانی کودکان را مفید می دانند، همچنین طرح های مناسب تر و بهتر را نسبت به آنچه به صورت اتود اولیه در پرسشنامه ارایه شد، پیشنهاد می کنند.
    کلید واژگان: بیمارستان, معماری اسلامی, بیمار, آرامش, سلامت معنوی}
    Saemeh Hadizade *
    The purpose of this article is to look again at the design of children's hospitals based on the principles of Islamic architecture; Because the construction of rich and valuable buildings that, in addition to satisfying human needs, can give him peace and remain valuable for many years is a fundamental issue in the field of architecture. In this study, architecture, the place of Islamic art and beauty, human personality and his need for secrets and needs were discussed. Keeping in mind that architecture tries to symbolically remind him of the real place of man in existence, the spaces of medical centers and the visual effect of colors and pictures on the peace of the patient and the doctor were investigated in the field and in the next step , the design with images, motifs and lines used in Islamic architecture was suggested and given to people in the form of a visual questionnaire. The results in the qualitative and quantitative part of the research showed that people consider the use of Islamic culture and architecture in hospitals and children's treatment centers to be useful, and also suggest more suitable and better designs than what was presented in the initial study in the questionnaire.
    Keywords: Hospital, Islamic architecture, patient, Peace, spiritual health}
  • آزیتا بلالی اسکویی*، مرتضی شجاری، مینا حیدری ترکمانی، سید جلال موسوی شربیانی

    معماری یکی از هنرهای بسیار مهم بشری است که تاثیری شگفتی همواره بر انسان ها داشته است و همانند هر هنری چه بسا بتوان گفت، مهم ترین و محوری ترین موضوع آن "هارمونی" است. گرچه هارمونی در موارد بسیار گوناگونی تعریف می شود، اما جوهره ی هارمونی در واقع همان "وحدت" است. یعنی اجزای متکثر در کلیتی وحدت و تمامیت می یابند. که لازمه ادراک فضای معماری است. همچنین در فلسفه اسلامی ادراک این جهان استهلاک کثرت در وحدت است. طبق وحدت وجودی ابن عربی، وجودی واحد در پس تکثر این جهان مستتر است، در واقع تکثر و تعددی که در عالم نمایان است، ناشی از ظهور وجود حقیقی واحد است که نمایانگر وحدت کلی می باشد. هدف از پژوهش حاضر دستیابی به ماهیت این وحدت و چگونگی وقوع آن هست. سوالاتی که در این تحقیق مطرح هست؛ بررسی ماهیت این وحدت و قابلیت تطبیق پذیری آن در آراء ابن عربی و معماری و اینکه چه زمینه های مادی در فضای معماری برای رسیدن به وحدت فراهم شده است؟ پژوهش حاضر از نوع کیفی تحلیلی- توصیفی بوده و راهبرد پژوهش مطالعه ی موردی (مسجد امام اصفهان) با رویکرد تفسیری می باشد. این تحقیق با تحلیل تجربه ی وحدت در کثرت در مسجد امام اصفهان، ارتباط این موضوع را در آراء ابن عربی و معماری مورد بررسی قرار می دهد. از نتایج اصلی پژوهش، نقش خیال در معرفت وحدت بر مبنای وحدت وجودی ابن عربی و سیر از کثرت به وحدت در فضای معماری اسلامی می باشد. همچنین همان طور که در وحدت وجود، یافتن وجود و وجودیافتن یکی است و این یافتن، از طریق کشف و شهود است. در معماری مسجد امام اصفهان، با ایجاد فضای معنوی با استفاده از عناصر زوجین (زوجیت خیال)، بستری برای کشف و شهود وحدت توسط ناظر فراهم شده است.

    کلید واژگان: وحدت وجود, وحدت در کثرت, خیال, آراء ابن عربی, معماری اسلامی}
    Azita Belali E Oskui *, Morteza Shajari, Mina Heydaritorkmani, Seyd Jalal Mousavi Sharabiani
    Introduction

    Human agency, both in creation and in recognition of architectural space and their interaction with the space, has been affected by the hidden harmony that is generated in the space, which turns the architectural space away from its static state, stillness, and lifelessness, and the core of the harmony is indeed the “unity”; that is, multiple parts find unity and totality within a whole that creates a sense inside, which fits the aesthetic desire and indeed the internal human self, because the human self seeks unity and suffers from multiplicity, diffusion, and conflicts (Ardalan et al., 2011). In fact, it might be acknowledged that architecture as a created work secretly involves the creation of multiplicity and turning it into unity in interaction with humans. Given the idea of the unity of existence (waḥdat al-wujūd) in Islamic mysticism, a world is portrayed that is, first, divine and spiritual, where the song of holiness resonates, and second, it involves a unity by which all multiple parts are unified, or more precisely speaking, all that exists is a manifestation or representation of the one unified reality. In this way, art in general and architecture in particular might come to have a different color. Unity of existence is evident in architectural work in the Islamic world, but the character of this unity is not adequately discussed. A genuine perception of unity in architectural space is not confined to external senses. To the contrary, in its higher degrees, i.e., internal senses, it affects the observer. The goal of the present research to identify the nature of this unity and how it occurs. The question of our research is as follows: are Ibn ʿArabī’s views of unity applicable to architectural space, and what material grounds are prepared in architectural space to attain the unity? To answer the question, we begin with an overview of Ibn ʿArabī’s mystical view, where the question of existence and knowledge of unity is discussed as the foundation of Ibn ʿArabī’s mysticism.According to our surveys, the issue of whether Ibn ʿArabī’s account of unity is applicable to architectural space has not been properly addressed in the past research. Instead, issues of the unity of existence and multiplicity within unity have been discussed separately in philosophy and architecture. Moreover, the architectural literature tends to focus on corporeal, visual, and symbolic aspects of architectural parts in the realization of unity. In the present research, we drawAssociate Professor, Department of Architecture, Faculty of Architecture and Urbanism, Tabriz Islamic Art University, Tabriz, Iran (Corresponding Author). This article has been extracted from the course "Wisdom in Islamic Architecture" in the Faculty of Architecture and Urbanism of Tabriz Islamic Art University. on Ibn ʿArabī’s views about the questions of existence and knowledge of unity as the foundation of his mysticism to tackle material and perceptual grounds in the Islamic architectural space to examine the move from multiplicity to unity.

    Method of Research

    Methodologically speaking, the present research is descriptive-analytic, adopting the qualitative research approach. Qualitative research involves identification of the relevant references, studies and overviews of the written sources, comprehension of their meanings, and extraction of the relevant material, establishment of relations between issues, and providing descriptions and analyses of them.

    Discussion and Results

    Creation of multiplicity in architectural space and its transformation into unity has been effective in attaining an understanding of the existential unity, such that this understanding in architectural space was a determinant of the degree of the work’s life, and was somehow a cause of its existence. In fact, to attain such a unity, the human presence and existence in the space is undoubtedly what engenders a motion toward its recognition. Accordingly, the move from multiplicity to unity in architectural space implies physical movement (translocation – ocular) and semantic movement (mental movement). During the movement in architectural space, the observer’s physical movement turns into visual movement, which in turn results in reception of a series of regression and connections in the observer’s mind, leading to his or her mental movement. However, once the observer begins to recognize and see signs, it enables him or her to move in the world of imagination to attain unity. In fact, genuine unity is obtained through human imagination.

    Conclusion

    There is a remarkable correspondence between perceptions of existential unity in both philosophy and architecture. On Ibn ʿArabī’s account, imagination is perception of images in the soul after having seen something. Indeed, imagination is the intermediary between dualities. So in his view, human imagination is capable of attaining unity in the world that is abstracted or detached from the sensible world (existence of multiplicity). Furthermore, in the unity of existence, finding the existence is the same as coming to exist, where the finding is through intuitions and revelations. In the Imam Mosque of Isfahan (or the Shah Mosque), manifestation of the pairs [imagination being in pair] in space provides a bedrock for the observer’s intuition and revelation of unity through a definition of hierarchies and qualitative geometry based on the principle of the centrality and symmetry and existence of light.

    Keywords: unity of existence, unity in plurality, IMAGINATION, Ibn Arabi views, Islamic architecture}
  • احد نژادابراهیمی*، مینو قره بگلو، امیرحسین فرشچیان

    هنر و معماری اسلامی حاکی از جایگاه و کاربست علمی و حکمی هندسه است. آموزش هندسه از جانب نظر و عمل به معماران توسط حاکمان و ریاضی دانان اسلامی انجام شده است. مهم ترین هدف، استفاده صحیح براساس اصول معرفتی و حکمی، جهت شناخت حقیقت است که با اتصال و آموزش آن با حرف و صناعات، هنر و معماری را دارای جهت و طریق معرفتی و علمی نموده است. موضوع اساسی افتراق شدید بین متخصصین ریاضی و همچنین گسست فراوان با حکمت و فلسفه اسلامی در معماری و هنر در دوره کنونی است که لطمات شدیدی بر ارکان معماری وارد نموده است. شناخت هندسه از جانب اساسی هنر و معماری اسلامی و طریقه کاربست آن اهمیت نگارش را نشان می دهد. روش تحقیق به صورت قیاسی در خصوص تحلیل منابع ریاضیات و هندسه عالمان و ریاضی دانان اسلامی جهت رسیدن به نتیجه و زمینه گرایی در بحث بستر فکری حکمی دوره چهارم الی یازدهم هجری می باشد. یافته اساسی این نگارش حضور فلسفه و حکمت نظری و عملی از جانب فرد صاحب حکمت در ارتباط با ریاضی دانان اسلامی است که در بررسی علمی و معرفتی هندسه در بعد نظری و عملی جهت هندسه مند شدن هنر و معماری اسلامی است. از این رو حکمت به واسطه هندسه در هنر اسلامی براساس مبانی جهان شناختی عالم مثال به سوی حقیقت متافیزیکی خود سوق داده می شود.

    کلید واژگان: حکمت, ریاضی دانان اسلامی, هندسه, معماری اسلامی}
    Ahad Nejad Ebrahimi *, Minou Gharehbaglou, Amirhossein Farshchian
    Introduction

    In Islamic architecture, the architect must be face all the issues in architectural design. Create quantitative & qualitative issues by observing the principles & rules of the process. The architect must create the architectural structure with geometry through art & based on theoretical reason. Architecture has numerical & theoretical dimensions, because it is for the human being as a thinking being, it has qualitative dimensions. The architect must pay attention to the quantitative & qualitative dimensions in creating the architectural building. Traditional Iranian architecture has quality dimensions that include the wisdom of philosophers & Islamic thinkers of Iran. These topics are combined with the basics of other topics to work. Islamic architecture is called Islamic because it combines with the principles of Islamic wisdom & philosophy in uses it. In order to underst& Islamic architecture, wisdom must be examined in the process of creating an architectural building. The truth of the function of wisdom in the process of creating an architectural structure is an important issue. Wisdom in the science of architectural geometry can mean Coded truths that include the Coded structure of architecture. The Coded truths in Islamic philosophy are the same as the divine truths. God provides knowledge of divine truths to thoughtful & knowledgeable human beings who seek the truths of the universe. Thoughtful human beings become aware of the divine truths of God to the extent of the power of their intellect & perception. Islamic architecture in the l& of Iran has always used the principles & subjects of geometry in external & internal science. The use of geometry is superficial in maps & decorations & inwardly it is an architectural building in general form & body. The geometry used in the Islamic architecture of Iran has been done by Islamic thinkers, mathematicians & Scientists. Geometry in architecture increases the strength of the architecture & its beauty. Geometry has used wisdom in creating the beauty & function of an architectural building. An architectural structure is successful when human beings can meet their biological & spiritual needs through it. A skilled & professional architect can use all external & internal issues in creating an architectural building with wisdom. Geometry must also consider beauty in creating an architectural building through wisdom. Knowledge of geometry & wisdom is very important in creating an architectural building. Architecture as a traditional profession needs wisdom in geometry. In this article, the subject of geometry has been studied & analyzed from a scientific & artistic point of view. Also in this article, the subject of wisdom in geometry in creating an architectural building has been studied. Wisdom in this article is in the form of theoretical wisdom & practical wisdom. The point is, how does mathematics in geometry combine with artistic & aesthetic subjects? & How to create architecture using wisdom? In the present age there is no connection between the subjects of mathematics which are used rationally & the subject of wisdom. This is also seen in the science & art of architecture today. In the past architecture of Iran, there was a deep connection between mathematics & wisdom. In the past architecture of Iran, the connection between wisdom & mathematics in creating geometry has made the architecture of beautifuly & also its proper functionaly. In the science of wisdom, geometry has a meaning in the form of a code & this code has external & internal meanings & truths. The facts in the codes are not normally recognizable by human beings. The code of geometry is in the structure of the universe & has divine truth. Geometry in this world has a trend towards beauty. Wisdom in science belongs to Islamic philosophy. The meaning of wisdom in Islamic philosophy is knowledge & awareness that has been created through reasoning. Argument arises through deep thought in the human mind.

    Methouds & Material:

    In this research, the views of Islamic mathematicians in the form of mathematics & wisdom have been studied. Islamic mathematicians include the following.Mohamad Bouzajani; Abu Nasr Farabi; Ibn Sina, Akhavan Al-Safa & Jamshid Kashani. The subject of the research method is to obtain geometry & wisdom from the perspective of mathematics. How to transfer geometry from visual and numerical dimensions to the practical world has been analyzed in this method. The success of riddles in the past must be examined in terms of wisdom and geometry. The research method of writing in mathematics and numerical subjects is deductive. The Grounded theory method has also been used in dealing with historical situations.

    Result & Discussion

    In Islamic architecture, geometry has been associated with wisdom. Wisdom in geometry has created a beautiful and functional architectural space and decorations. Geometry in the wisdom of Islamic architecture has a sacred place & has hidden secrets. Wisdom & geometry in architectural building, in addition to creating decorative roles in a general & specific way, has led to the recognition of the divine truth in the hidden layers of architectural construction. Accordingly, geometry in Islamic architecture has caused the symbolic identification of the truth of existence and the display of the hidden world. The geometry inside the architectural building is like a code that must be known. In Iranian Islamic architecture, geometry has been used to be aware of divine knowledge as well as to reveal the hidden truths of the divine world in the external world. Geometry has used wisdom for this issue.

    Conclusion

    Geometry is hidden in Islamic architecture as a mystery & truth. Geometry in its process shows real tangible subjects along with hidden subjects. Geometry creates awareness of the external & internal codes contained in the architectural building. The geometry of the codes in creating the architectural building in which wisdom plays a role can be identified & informed. In addition to a few topics in Islamic architecture, geometry deals with many qualitative issues. Theoretical wisdom & practical wisdom in understanding the science of geometry can in fact distinguish the outer world and the inner world. Geometry causes the objects that exist in the world of imagination and mentality to become a visible world & human beings can see it with their physical eyes. Geometry creates a logical connection between the external world & the internal world. This logical connection creates a balance between the worlds. Using the balance of geometry, he can distinguish the facts of existence. Geometry in Islamic architecture makes quantities & qualities conscious to man externally & inwardly.

    Keywords: wisdom, Islamic mathematicians, The geometry, Islamic architecture}
  • سید هادی جلالی*، نیر طهوری، ایرج اعتصام

    باتوجه به شکل گیری جریان های شناخت شناسانه ی متفاوت در شناخت هنر اسلامی، به نظر می رسد از آنجایی که حکمت معنوی اسلام در صورت و معنای هنرهای آن متجلی است، پژوهشگران درتبیین چیستی معماری اسلامی از وجوه مختلف آن غافل مانده اند. پژوهش حاضر باهدف مطالعه ی تطبیقی آراء تیتوس بورکهارت و الگ گرابار به دنبال تبیین چیستی معماری اسلامی است. سنت گرایان با رویکردی معناگرا، معماری اسلامی را در قالب قواعدی فراتاریخی و فرازمانی، متاثر از جوهره ی اسلام می دانند و تاریخ باوران با توجه به آموزه های فلسفه ی تاریخ هگل، معماری اسلامی را ادامه ی هنر بیزانسی و ساسانی می شمارند. با مفروض دانستن اینکه علیرغم تفاوت روش شناختی در رویکرد ایشان، معماری اسلامی را باتوجه به نقش مولفه ی دینی تبیین می کنند؛ سوال این است تفاوت دیدگاه آنان چه تاثیری در تعریف شان از معماری اسلامی دارد؟ یافته ها نشان می دهد بورکهارت، شکل گیری معماری و عناصر آن را برگرفته از سنت های دین اسلام می داند؛ اما گرابار از اسلام به عنوان مولفه ای فرهنگ ساز در کنار مولفه های تاریخی و اجتماعی یاد می کند.

    کلید واژگان: معماری اسلامی, سنت گرایی, تاریخ باوری, مسجد, تیتوس بورکهارت, الگ گرابار}
    Seyed Hadi Jalali *, Nayyer Tahoori, Iraj Etesam

    The present study deals with the comparative study of Islamic architecture in the views of Titus Burckhardt and Oleg Grabar. Since the spiritual wisdom of Islam is manifested in the form and meaning of its arts, it seems that some scholars have neglected its various aspects in explaining the Islamic architecture’s meaning. Traditionalists with a semantic approach consider Islamic architecture to be influenced by the essence of Islam and historians consider Islamic architecture to be a continuation of Byzantine and Sassanid Art. Assuming that,despite the methodological differences in Burckhardt and Grabar's approaches,they explain Islamic architecture according to the role of religious component. The question is what influence their views have on the definition of Islamic architecture? Findings show that Burckhardt believes the formation of architecture and its elements have been derived from the Islamic traditions while Grabar refers to Islam as a cultural component along with historical and social ones.

    Keywords: Islamic architecture, Traditionalism, historicism, mosque, Titus Burkhart, Oleg Grabar}
  • صفیه رضایی*، مجید شاکر سلماسی

    شناخت پیشینه مساجد و تاریخ معماری آن می تواند زمینه ساز شناخت تمدن اسلامی باشد. مسجد اموی دمشق یکی از شاهکارهای معماری اسلامی به شمار می رود، و شناخت پیشینه و معماری آن می تواند در چگونگی شکل گیری تمدن اسلام مفید باشد. این مقاله با روش توصیفی تحلیلی و در قالب مطالعه ای کیفی به انجام رسیده و به دنبال پاسخ به این پرسش است که سیر تکوینی مولفه های زیبایی شناختی در سطح در زمانی» و «همزمانی» چه نقشی در شکل گیری زیبایی شناسی ساختار بناهای دوره اسلامی به ویژه قبه الصخره و مسجد جامع دمشق داشته است؟ نتایج به دست آمده حاکی از آن است که برخی از بناهای اوایل دوره اسلامی در سطح زمانی نتیجه آمیزش و تلافی فرهنگ های مختلف بوده اند و زیبایی شناسی آنها از ویژگی چند فرهنگی برخوردار است. در این مقاله به تاریخ شکل گیری مسجد اموی به عنوان یکی از آثار تمدنی بزرگ اسلام و نیز پیوند و ارتباط این تمدن عظیم اسلامی با سایر تمدن های موجود مورد مطالعه قرار گرفته است.

    کلید واژگان: تمدن اسلامی, مسجد اموی دمشق, معماری اسلامی}
    Safiyyeh Rezaei*, Majid Shaker-Salmasi

    The recognition of history and architecture of mosques can pave the way for understanding Islamic civilization. The Umayyad Mosque in Damascus is considered one of the masterpieces of the Islamic architecture, and knowing its history and architecture can be useful in shaping the Islamic civilization. This article has been written using a descriptive-analytical method and in the form of a qualitative study; and also it seeks to answer the question of what role did the evolutionary course of aesthetic and cognitive components at the level of "diachronic" and "synchronic" play in shaping the aesthetics of the structure of Islamic buildings, especially the Dome of the Rock and the Great Mosque of Damascus. The results show that some of the buildings of the early Islamic period were the result of the combination and retaliation of different cultures, and their aesthetics are multicultural. In this article, the history of building the Umayyad Mosque as one of the great works of the Islamic civilization and also the connection and relation of this great Islamic civilization with other existing civilizations has been studied.

    Keywords: the Islamic Civilization, Damascus Umayyad Mosque, Islamic architecture}
  • حامد حیاتی*، احمد امین پور، رامین مدنی
    چیستی و چگونگی شهر و مسکن اسلامی در آموزه های اسلامی نیازمند تعمق و تتبع وسیع و استنباط صحیح در منابع ارائه کننده این آموزه هاست. از آن جایی که آموزه های اسلامی بر فضاهای زیستی از جمله مسکن تاثیر بسیار مفید و مثبتی دارد لذا مطالعه و تحقیق در این رابطه حائز اهمیت است. با اینکه اصول اسلام، حقایقی است ثابت و تغییرناپذیر که برای همه زمانها وضع شده، ولی فروع زیاد بوده و اجتهاد ضرورت دارد. یعنی در هر عصر و زمانی به افراد متخصص نیاز است تا اصول اسلامی را با مسائل متغیری که در زمان پیش می آید تطبیق داده و معین نمایند که این مسائل وارد بر چه اصولی است، بدیهی است اصولی که در مورد مسکن وضع شده از این قاعده مستثنی نبوده و باید بازشناسی و با شرع و شرایط زمان انطباق داده شود. آموزه های اسلامی ارائه شده در قرآن مجید و کلام معصومین راهبردهای مفهومی و عملی مشخصی را به صورت اصولی فرا زمانی و فرا مکانی ارائه داده، که به شرط رعایت اصول خاص و استنباط صحیح، قابل بهره برداری هستند،. این پژوهش بر آن است که روش شناسی استخراج و استنباط صحیح از آموزه های اسلامی را برای دریافت راهبردهای طراحی مسکن تبیین نماید. روش تحقیق این پژوهش، روشی ترکیبی (مرکب از تحلیل محتوای کیفی و استدلال منطقی) است که با استفاده از این روش و با استناد به آموزه های نقلی مکتب اسلام، نکات نغزی برای استنباط صحیح از آموزه های اسلامی برای کاربست آنها در طراحی معماری مسکن بیان شده است، که این خود قدمی رو به جلو در راستای تحقق معماری اصیل اسلامی باشد. نتایج تحقیق نشان می دهد که اصلی ترین عوامل شکل دهنده ی «مسکن اسلامی» در سه گروه اصلی قابل طبقه بندی هستند که ملوحظ داشتن توامان و منطقی آنها منجر به ظهور «مسکن اسلامی» خواهد شد. اولین عامل «ایمان اهل شهر» یا اصول ایمانی آنهاست که از آن به «فضای فکری» تعبیر می کنیم. عامل دوم «اصول عملی و اخلاقی» اسلام است که از آن به فضای رفتاری تعبیر می کنیم و سومین عامل کالبد مسکن است که از آن به «فضای عینی» تعبیر می کنیم. این کالبد توسط انسان (فضای فکری) و با رفتار اسلامی (عمل و اخلاق اسلامی)، که تبیین کننده ی ارتباط انسان با جهان خارج (اعم از جامعه و محیط مصنوع و طبیعت) است، منجر به ایجاد فضا و محیطی می شود که در عین حالی که از اصول اسلامی نشات گرفته اند، به این اصول اشاره دارند و انسان را در مسلمان زیستن کمک می کنند..
    کلید واژگان: استنباط, معماری اسلامی, آموزه های اسلامی, مسکن}
    Hamed Hayati *, Ahmad Amin Pour, Ramin Madani
    What and how the city and Islamic housing in Islamic teachings require extensive reflection and correct inference in the sources of these teachings. Since Islamic teachings have beneficial effects on biological spaces, including housing, it is important to study and research in this regard. Although the principles of Islam are fixed and irreversible truths that have been laid down for all time, but the farewell is high and ijtihad is necessary. That is, at any time and time, it is necessary for specialist experts to adapt the principles of Islam to the changing issues that occur in time, and to determine what these issues are based on. It is evident that the principles laid down for the housing laid down from this The rule is not an exception and should be recognized and adapted to the rules and conditions of the time. The Islamic teachings presented in the Holy Quran and the Word of the Imams (PBUH) provide conceptual and practical strategies in the form of metaphysical and metaphysical principles, which can be utilized on the condition of observing certain principles and inferences. This research seeks to explain the methodology of extracting and correctly deducing Islamic teachings for designing housing design strategies. The research method of this research is a hybrid method (consisting of qualitative content analysis and rational reasoning) which, using this method and based on the narrative teachings of the school of Islam, hints for the inference of the Islamic teachings for their application in architectural design Housing is said to be a step forward in the pursuit of genuine Islamic architecture. The results of the research show that the main factors shaping the "Islamic Housing" are categorized into three main groups that their coherent and rational content will lead to the emergence of "Islamic Housing". The first factor is the "faith of the city" or the principles of their faith, from which we refer to the "intellectual space". The second factor is the "practical and moral principles" of Islam, from which we interpret the notion of behavior and the third factor in the housing structure, from which we refer to "objective space". This body is created by humans (the intellectual space) and with Islamic behavior (Islamic action and ethics), which explains the relationship between man and the outside world (including society, artistic environment and nature), which leads to the creation of space and environment. Which, while emanating from Islamic principles, refer to these principles and help human beings in the Muslim world.
    Keywords: Inference, Islamic Architecture, Islamic teachings, Housing}
  • امیرحسین فرشچیان *، مرتضی شجاری
    سنت آن طریقی است که شاکله بخش امور زندگی می گردد و زمانی که جایگزینی غیرخودی بیابد باید نام غیرخودی نیز برآن نهاد. معماری مهم ترین جنبه ای است که خودی بودن آن اهم بر تمامی موضوعات زندگی بشر است. رابطه ای که سنت با معماری اسلامی دارد همچون رابطه علت و معلول است که بدون حضور سنت دیگر نام نیز تشخص حضور ندارد. در این نوشتار نگارنده با دیدی بی طرفانه براساس نظرات دکتر نصر به عنوان متفکری در عصر حاضر که تمامی نگاه خود را معطوف به این امور نهاده است، تلاش دارد معنای اساسی سنت را در باب ویژگی شناسی و تعریف اساسی معماری اسلامی براساس روشی تحلیلی-استنباطی به دست آورد. معماری اسلامی امری فراموش شده در بین بناهای موزه ای نیست، امری است که در هر زمان انجام شدنی می باشد اما با همراهی ویژگی ها و الحاقاتی که اساس آن را به همراه دارند.
    کلید واژگان: دکترنصر, سنت, سنت گرایی, معماری اسلامی, اسلام}
  • وحیده وثوق زاده*، محبوبه حسنی پناه، بابک عالیخانی
    عدد هشت در کنار دیگر اعدادی که مکررا در منابع اسلامی به آن اشاره میشود، بخاطر کاربرد ویژه ای که در هنر و معماری اسلامی به خوداختصاص داده است، از جمله اعداد قابل تامل است. با توجه به ماهیت رمزگونه اعداد و مفاهیم پنهان در هر عدد ، این سوال مطرح است که آیا کاربرد و استفاده عدد هشت در هنر و معماری اسلامی نیز از یک اعتقاد عمیق اسلامی سرچشمه میگیرد ؟ علاوه بر ذکر این عدد در قرآن و روایات و نسبت دادن آن به تعداد بهشت ها و تعداد ملائکان حامل عرش ، با جستجو در منابع فلسفی عرفانی، به اشاره ای رمزگونه از این عدد میرسیم. آنجا که شیخ اشراق برای نخستین بار سخن از عالم مثال میزند و به آن عالم لقب « اقلیم هشتم» می دهد. با تجسم بخشیدن به هندسه عوالم و نسبت دادن عدد هشت در هنر و معماری به دیدگاه عالم واسط یا عالم مثال، دریچه ای شگرف از مبانی نظری و اعتقادی معماران مسلمان بر ما گشوده میشود. در این مقاله تلاش می شود تا با تطبیق عوالم بر اعداد و اشکال هندسی ، رمز کاربردی عدد هشت در هنر و معماری اسلامی روشن گردیده و نمونه هایی از مصادیق این تطبیق ذکر شود.
    کلید واژگان: هشت اقلیم هشتم, عالم مثال, معماری اسلامی}
نمایش نتایج بیشتر...
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال