جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « یگانه انگاری راسلی » در نشریات گروه « فلسفه و کلام »
تکرار جستجوی کلیدواژه «یگانه انگاری راسلی» در نشریات گروه «علوم انسانی»-
یگانهانگاری راسلی، عنوان یکی از جدیدترین نظریههای فلسفه ذهن است. این نظریه مدعی غلبه بر مشکلات نظریههای فیزیکیانگار و دوگانهانگار است. به طور خاص مشکل عمده فیزیکیانگاری، در تبیین آگاهی پدیداری است. یگانهانگاری راسلی بر اساس یک فهم هستیشناختی متفاوت از جهان، مدعی است ویژگیهای درونی (ذاتی) اشیای فیزیکی که تا کنون مورد غفلت نظریههای فیزیکی واقع شدهاند، منشا ظهور آگاهی پدیداری هستند. بر این اساس، یگانهانگاری راسلی مدعی ارایه تبیینی مناسب از آگاهی پدیداری است که با جهان فیزیکی، یکپارچه است. در این مقاله به صورتبندی دو نسخه اصلی این نظریه یعنی یگانهانگاری راسلی پدیداری و یگانهانگاری راسلی مقوم پدیداری و نقد و بررسی آنها می پردازم. بررسیها نشان میدهد این نظریه علی رغم مزیتهای جدی مثل کنارگذاشتن شکاف معرفتی بین حقایق پدیداری و حقایق فیزیکی دچار مشکلات جدیای مثل مسئله ترکیب است.
کلید واژگان: یگانه انگاری راسلی, همه روان دارانگاری, فیزیکی انگاری, ویژگیهای فیزیکی, ویژگیهای پدیداری, ویژگیهای مقوم پدیداری} -
یگانه انگاری راسلی، عنوان یکی از جدیدترین نظریه های فلسفه ذهن است. این نظریه مدعی غلبه بر مشکلات نظریه های فیزیکی انگار و دوگانه انگار است. به طور خاص مشکل عمده فیزیکی انگاری، تبیین آگاهی پدیداری است. یکی از مهمترین استدلالهای موجود علیه فیزیکی انگاری استدلال زامبی یا استدلال تصورپذیری است. یگانه انگاری راسلی بر اساس یک فهم هستی شناسانه متفاوت از عالم، مدعی است ویژگیهای درونی (ذاتی) اشیاء فیزیکی که تاکنون مورد غفلت نظریه های فیزیکی واقع شده اند، منشاء ظهور آگاهی پدیداری است. بر این اساس، یگانه انگاری راسلی مدعی ارایه تبیینی مناسب از آگاهی پدیداری است که با عالم فیزیکی، یکپارچه است. در این مقاله، پس از تقریر دو نظریه فیزیکی انگاری و یگانه انگاری راسلی، نسبت آن دو تا اندازه ای روشن میشود و نشان داده میشود که تبیین های فعلی نظریه یگانه انگاری راسلی برای مرزبندی آن با فیزیکی انگاری کافی نیست. همچنین بیان خواهد شد که استدلال تصورپذیری که علیه فیزیکی انگاری طرح شده است علیه یگانه انگاری راسلی (اگر آن را فیزیکی انگار قلمداد کنیم) کار نمیکند.
کلید واژگان: یگانه انگاری راسلی, فیزیکی انگاری, پدیداری, مقوم پدیداری, استدلال تصورپذیری} -
آگاهی و جایگاه آن در طبیعت از اصلی ترین پرسش ها در فلسفه ذهن است و ارتباط تنگاتنگی با مسئله ذهن- بدن دارد. تبیین های متفاوتی در مورد نسبت آگاهی با جهان طبیعت وجود دارد که به نظر میرسد در همان دوگانه سنتی فیزیکالیسم و دوگانه انگاری جای می گیرد. درحالیکه هر دو تبیین با مشکلاتی مواجه اند که از مقبولیت آنها کاسته است، یگانه انگاری راسلی ادعا می کند که توانسته است از این دوگانه فاصله بگیرد، آگاهی را با ویژگی های منحصر به فردش توضیح دهد و نسبت آن را با طبیعت مشخص کند؛ به گونه ای که اصل بستار علی نیز بر اساس این ایده قابل توجیه باشد. در این مقاله ابتدا به توضیح این دیدگاه پرداخته و گرایش های مختلف آن را بررسی می کنیم؛ سپس همه روان انگاری را به عنوان نتیجه ای برای یگانه انگاری راسلی توضیح می دهیم و در آخر بر این پرسش متمرکز می شویم که آیا یگانه انگاری راسلی توانسته راه حلی برای تبیین آگاهی و مسئله ذهن- بدن بیابد یا نه.کلید واژگان: آگاهی, یگانه انگاری راسلی, همه روان انگاری, ویژگی های پدیداری, فیزیکالیسم}The problem of consciousness and its place in the nature is is one of the main questions in the philosophy of mind and it also has close relationship with problem of mind body. There are different explanations about the relationship of consciousness with the nature, which appears to fit in the same dualism of physicalism and dualism. While both explanations have encountered problems that have diminished their acceptance, The Russellian monism claims that it has been able to distance itself from this duality, to explain consciousness with its unique features and to determine its relation to nature: So that the principle of principle of Physical causal closure is also justified on the basis of this idea. In this article, we first discuss this point of view and examine its different tendencies, Then we explain all the panpsychism as the result of Russellian monism, and finally we focus on the question of whether Russellian monism was able to find a solution to the explanation of the consciousness and the problem of mind-body.Keywords: Consciousness, Russellian monism, Panpsychism, Phenomenal features, Physicalism}
-
«طبیعت گرایی» دیدگاهی است که جهان را صرفا پدیدآمده از جواهر مادی می داند. یکی از مهم ترین شاخه های این دیدگاه در حوزه ذهن و بدن، دیدگاه «دوگانه انگاری ویژگی ها» است. بر مبنای این دیدگاه، جواهر مادی علاوه بر ویژگی های فیزیکی، در شرایط معینی می تواند واجد ویژگی های ذهنی (غیرفیزیکی) نیز باشند. همبستگی بین این دو دسته ویژگی، به واسطه آموزه «وقوع تبعی منطقی جهانی» قابل تبیین است. در این نوشتار ضمن بیان دیدگاه دوگانه انگاری ویژگی ها می کوشیم چالش های پیش روی آن را مطرح کنیم. به این منظور استدلال های «تصورپذیری زامبی» و «طیف معکوس» که علیه دیدگاه مورد بحث اند، بیان می شوند و نشان داده می شود که اگرچه این استدلال ها نمی توانند چالشی برای رویکرد «یگانه انگاری راسلی» دیدگاه دوگانه انگاری ویژگی ها به شمار آیند، همچنان می توان نشان داد که دوگانه انگاری ویژگی ها در هر دو شکل راسلی و غیرراسلی آن، به «شبه پدیدارانگاری» می انجامد که از یک سو دیدگاهی خلاف شهود است و از سوی دیگر می توان شاهدی بر نادرستی آن ارائه داد.کلید واژگان: دوگانه انگاری ویژگی ها, مسئله ذهن و بدن, یگانه انگاری راسلی, استدلال زامبی, شبه پدیدارانگاری}
- نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شدهاند.
- کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شدهاست. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
- در صورتی که میخواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.