به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « behavior » در نشریات گروه « فلسفه و کلام »

تکرار جستجوی کلیدواژه «behavior» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • سیده زینب حسینی*، ابراهیم نوئی
    توجه به رابطه باور، منش و رفتار می تواند تعریف متفاوتی از عمل را بدست دهد. هدف این مقاله نیل به تعریفی از عمل با توجه به این رابطه است که با روش توصیفی- تحلیلی دنبال می شود.صدرا با قید «آگاهی مقدم برعمل» عمل را ازفعل متمایز می سازد.آگاه سازی برعهده عقل عملی است که به واسطه عقل نظری، کلیات را ادراک می کند. سه مولفه هر یک از مقامات دین یعنی علوم، احوال و اعمال به اعتباری لواحق و به اعتباری سوابق هستند. تکرار اعمال مسبوق به آگاهی حاصل از عقل عملی، موجب پیدایش ملکات و اخلاق در نفس می شود و ملکات، معرفت را در پی دارند. ثمره این معرفت، حال و ملکه است که موجب صدور عمل می شوند. عمل مسبوق به معرفت بیشتر، ملکات راسخ تری را حاصل می سازد و بار دیگر ملکات برعملکرد معرفتی نفس تاثیر می گذارد. از این نگاه، اعمال معداتی برای حصول حکمت و مقدمه معرفتند. اعمال و ملکات همگی به تصفیه قلب باز می گردند که امری عدمی است و معنای آن رفع مانع حاصل از عوالم حواس، از رسیدن به حقیقت است. از این رو نقش عمل در این رابطه، تبعی و عرضی است و ذاتا و بالاصاله مقصود نیست.
    کلید واژگان: عمل, مبادی عمل, رابطه باور, منش و رفتار, ملکات, صدرالمتالهین شیرازی}
    Seyede Zeynab Hosseini *, Ebrahim Noei
    Focusing on the interconnection between belief, character, and behavior can yield a novel understanding of the concept of 'action'. This research aims to formulate a definition of 'action' based on this relationship, employing a descriptive-analytical methodology. Sadra distinguishes 'action' from a mere doing by positing that 'awareness precedes action'. Practical intellect is responsible for cultivating this awareness, which is facilitated by theoretical intellect's grasp of universal concepts. Each of the three components of religious stations—knowledge, states, and actions—can be viewed both as consequences and antecedents. The repeated performance of actions preceded by awareness, derived from practical intellect, gives rise to acquired dispositions and ethics within the soul. Subsequently, these dispositions foster knowledge. The outcome of this knowledge is a state and a disposition that catalyze actions. Actions preceded by deeper knowledge result in more solidified dispositions, which, in turn, influence the soul's knowledge-based functioning. From this perspective, actions are preparatory steps towards attaining wisdom and serve as precursors to knowledge. Both actions and dispositions are ultimately linked to the purification of the heart, a process of negation that involves removing the obstacles imposed by the sensory realms to reach the ultimate truth. Consequently, the role of action in this relationship is secondary and incidental rather than being the intrinsic or primary objective.
    Keywords: Action, Elements Of Action, Relationship Of Belief, Character, Behavior, Dispositions, Mulla Sadra}
  • Jalil Jalili *
    This study was conducted with the aim of environmental and behavioral pathology of religious education of children. The research method was descriptive and content analysis. Studies show that the foundation of religious education of children is closed in the family and children are the expression of parents' beliefs and behaviors and they are silent but effective teachers of children; Also, school and friends, as formal and informal spaces that complement their personality, are parallel to the phenomenon of cyberspace, environments whose characteristics have a significant impact on their inclination or non-inclination to religious issues; In the behavioral dimension, the findings indicate that harms such as: upbringing, humiliating behaviors, unjustified harshness and discrimination, etc. are among the incorrect methods that can be inflicted on children by those around them. Suggestions: Promoting media literacy of families, raising children's values, creating a bridge between family and school, paying serious attention to attracting committed people and taking care of the expansion without supervision of non-profit schools.
    Keywords: religious education, Pathology, Children, behavior, Environment}
  • محمدرضا شریفی*، محمدعلی وطن دوست

    توجه به آثار و پیامدهای مثبت یک باور و اعتقاد می تواند به عنوان محرک انگیزشی، انسان را به کسب آن اعتقاد سوق دهد؛ به ویژه اگر آن آثار و پیامدها موجب رشد و بهره وری هر چه بیشتر و بهتر از زندگی فردی و اجتماعی انسان شود. اعتقاد به احسن بودن نظام هستی نیز مانند هر اعتقاد و باور دیگری، بازتابها و پیامدهایی دارد که توجه به آن آثار و بهره گیری درست از آن باور، زمینه ساز حل برخی از مشکلات فردی و اجتماعی است.

    هدف و روش

    این پژوهش به شیوه توصیفی- تحلیلی، آثار و پیامدهای اعتقاد به احسن بودن نظام هستی را با تاکید بر آرای علامه طباطبایی، گردآوری، تحلیل و بازخوانی کرده است.

    یافته ها:

     علامه طباطبایی نگاه برگرفته از باور به احسن بودن نظام هستی را سرچشمه اعتقاد به توحید، تکامل اخلاق و تغییر رفتار انسانها می داند.

    نتیجه

    اعتقاد به احسن بودن نظام هستی در سه حوزه اعتقادات، اخلاق و رفتار انسان تاثیرگذار بوده و آنها را جهت دهی می کند. اصل توحید، تقوای الهی، اخلاص، تصحیح روابط اجتماعی، تربیت، محیط زیست و... از مواردی اند که اعتقاد به احسن بودن نظام هستی در آنها تاثیر می گذارد.

    کلید واژگان: نظام احسن, علامه طباطبایی, اعتقادات, اخلاق, رفتار}

    Paying attention to the effects and positive consequences of a belief can lead a person to acquire that belief as a motivational stimulus; Especially if those effects and consequences lead to the growth and productivity of human individual and social life.

    Objectives

    This research has collected, analyzed and reread the effects and consequences of believing in the perfection of the system of existence with an emphasis on the opinions of Allameh Tabatabai.

    Method

    The method of the research is Descriptive-analytical method.

    Results

    Allameh Tabatabai considers the view derived from the belief in the perfection of the system of existence as the source of belief in monotheism, the evolution of morals, and the change of human behavior.

    Conclusion

    Belief in the goodness of the system of existence is effective in the three areas of beliefs, ethics and human behavior and directs them. The principle of monotheism, godly piety, sincerity, correcting social relations, education, environment, etc. are among the cases in which the belief in the goodness of the system of existence affects them.

    Keywords: superior system, all'meh tabatabaei, beliefs, ethics, behavior}
  • اردلان فیلی*، سیما علی پور، محمدرضا ثابت، عباس ثابت
    زمینه

    اخلاق به عنوان عاملی موثر در رفع بحران های زیست محیطی مورد توجه قرار گرفته و راه جلوگیری از تخریب محیط زیست احیای ارزش های اخلاقی است. از این رو آگاه سازی عمومی جامعه در رابطه با ارزش و اهمیت محیط زیست جهت توسعه اخلاق زیست محیطی، ضروری است.

    روش

    پژوهش حاضر از منظر هدف کاربردی، و از منظر گردآوری اطلاعات و داده ها از نوع توصیفی همبستگی است. جامعه آماری مطالعه، 245 نفر از کارکنان پتروشیمی شهرستان مرودشت بوده است. حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران 150 نفر تعیین گردید. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه استاندارد است. امتیازدهی پرسشنامه به صورت لیکرت 5 گزینه ای بود. داده ها با بهره گیری از فن مدل سازی معادلات ساختاری (SEM)  با رویکرد روش حداقل مربعات جزیی و با استفاده از نرم افزار  Smart PLS 2 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

    یافته ها

    نتایج حاصل از مدل سازی معادلات ساختاری نشان داد، دانش، نگرش، رفتار و پذیرش مسیولیت زیست محیطی رابطه مثبت و معناداری با توسعه اخلاق زیست محیطی دارند. از این میان پذیرش مسیولیت زیست محیطی با ضریب مسیر816/0 و ضریب معنا داری 507/27 بیشترین رابطه و دانش زیست محیطی با ضریب مسیر 233/0 و ضریب معنا داری 168/2 کمترین رابطه را با توسعه اخلاق زیست محیطی دارد.

    نتیجه گیری

    بر اساس یافته های تحقیق، در صورتی که دانش، نگرش و رفتار زیست محیطی در افراد تقویت شود، احساس مسیولیت بیشتری نسبت به محیط زیست اطراف خود پیدا می کنند و در حل بحران های زیست محیطی تلاش می کنند به این ترتیب اخلاق زیست محیطی در جامعه توسعه می یابد.

    کلید واژگان: اخلاق زیست محیطی, دانش, رفتار, مسئولیت پذیری, نگرش}
    A. Feili, S. Alipour, M.Sabet, A. Sabet
    Background

    Ethics has been considered as an effective factor in resolving environmental crises and the way to prevent environmental degradation is to revive moral values. Therefore, public awareness of the value and importance of the environment is essential for the development of environmental ethics.

    Method

    The present study is applied in terms of purpose and descriptive-correlational in terms of information and data collection. The statistical population of the study was 245 petrochemical employees of Marvdasht city. The sample size was determined based on Cochran's formula of 150 people. The data collection tool is a standard questionnaire. The scoring of the questionnaire was 5-point Likert. Data were analyzed using structural equation modeling (SEM) with partial least squares method and Smart PLS 2 software.

    Results

    The results of structural equation modeling showed that knowledge, attitude, behavior and acceptance of environmental responsibility have a positive and significant relationship with the development of environmental ethics. Among these, acceptance of environmental responsibility with path coefficient of 0.816 and significance coefficient of 27.507 has the highest relationship and environmental knowledge with path coefficient of 0.233 and significance coefficient of 2.168 has the least relation with the development of environmental ethics.

    Conclusion

    According to the research findings, if environmental knowledge, attitude and behavior are strengthened in people, they will feel more responsible for the environment around them and try to solve environmental crises, thus environmental ethics develops in society.

    Keywords: Environmental ethics, Knowledge, Behavior, Responsibility, Attitude}
  • مرتضی افصحی*، محمدرضا عبدالله نژاد، محمود صوفیانی

    در نوشتار حاضر برآنیم تا به یکی از وجوه فلسفه ذهن، یعنی بحث از سرشت حالات ذهنی، از نگاه ویتگنشتاین بپردازیم. کم و بیش، موضع و ایستار ویتگنشتاین پیرامون این بحث را، به دیدگاه رفتارگرایی نزدیک دانسته اند. برای بررسی چند و چون این امر، نخست شمه ای درباره مکتب رفتارگرایی در روان شناسی نوین بیان می کنیم و سپس به رفتارگرایی فلسفی نظری می اندازیم و به برخی از آراء فیلسوفان مهم در این باب اشاره می کنیم. در ادامه، موضع ویتگنشتاین را نسبت به رفتارگرایی بیان می داریم و این مهم را نشان می دهیم که از منظر ویتگنشتاین، «پدیده های ذهنی را نه می توان به حالات جسمانی یا رفتاری شان فرو کاست و تقلیل داد (تقلیلی که رفتارگرایان انجام می دهند) و نه می توان بالکل از آن ها [حالات جسمانی و رفتاری] جدا کرد و منفک ساخت»(انفکاکی که دوگانه انگاران برقرار می کنند). پس از طرح و شرح این مباحث، در انتهای نوشتار، نتایج و رای مختار خویش را در باب نسبت ویتگنشتاین و رفتارگرایی بیان می کنیم.

    کلید واژگان: رفتار, رفتارگرایی, ذهن, امر درونی, زبان, گرامر}
    Morteza Afsahi *, Mohammadreza Abdollahnejad, Mahmoud Sufiani

    In this article, we will deal with Wittgenstein’s view concerning the nature of mental states. As we know, Wittgenstein's position in this respect has been regarded by some of his commentators as something like behaviorism. In order to assess their claims, we will first turn to behaviorism in modern psychology as well as philosophical behaviorism, and then state Wittgenstein's own position about behaviorism by emphasizing on the point that, on Wittgenstein's view, "mental phenomena are neither reducible to, nor totally separable from, their bodily and behavioral expressions."

    Keywords: behavior, Behaviorism, mind, The Inner, language, grammar}
  • احمدرضا کیخا فرزانه، محمد زارعی*

    چکیدهاندیشه مولانا درباره دانش حصولی و حضوری و تکیه وی بر گذر دانشهای ظاهری و رسیدن به شهود و دیدن حقایق عالم، نگارنده را بر آن داشت تا به ارجاع عناوین و شواهدی از استدلال، تایید و اصرار دو رکن رکین عرفان اسلامی بر اصالت و حقانیت حضور و شهود در سلوک الی الله ، توجهی ویژه به باریک اندیشی مولانا به موضوع اسرار باطنی و حکمت نوری گردد. در این مقاله به طرح دیدگاه های مولانا نسبت به ویژگی های علم حضوری، طریق سلوک، ادراک لطایف و حقایق، سهم مجاهدت بنده در انقطاع و تصفیه نفس، تامل در نظام بدیع خلقت، عروج به عالم نور، تابش لوامع انوار بر دل سالکان پرداخته شده است و به شواهدی در اثبات اعتقاد و تکیه ی مولانا به سلوک قدسی و حضوری، در دریافتهای باطنی ارجاع گردیده است.

    کلید واژگان: علم حصولی, علم حضوری, جلال الدین رومی, کشف و شهود, طریقه سلوک و تصفیه نفس}
    AhmadReza Keykha Farzaneh, Mohammad Zarei *

    AbstractRumi's thought about acquired knowledge and presence and his reliance on the passage of external knowledge and reaching intuition and seeing the facts of the world, led the author to refer to titles and evidence of argument, confirmation and insistence of the two pillars of Islamic mysticism on the originality and legitimacy of presence. And intuition in the conduct to ..., pay special attention to Rumi's narrow thinking on the subject of esoteric secrets and optical wisdom. In this article, Rumi's views on the characteristics of face-to-face science, through behavior, perception of jokes and truths, the contribution of my struggle in discontinuity and self-purification, reflection on the novel system of creation, ascension to the world of light, radiance of light on the hearts of seekers are discussed. And has been referred to as evidence in proving Rumi's belief and reliance on sacred and present behavior in esoteric perceptions.

    Keywords: Acquired Science, Presence Science, Jalaluddin Rumi, Discovery, Intuition, Behavior, Self-Purification}
  • هاشم قربانی*، فرشته ابوالحسنی نیارکی
    در این جستار، تحلیل فخر رازی از فرآیند صدور رفتار (فعل) بررسی می شود. رازی رفتار انسان را نه به صورت تک عاملی، بلکه در بافتاری ترکیب یافته از مولفه های مختلف تحلیل می کند. بر پایه نظر رازی، رفتار برآیندی است از پیش انگاره هایی معرفتی و غیرمعرفتی؛ آگاهی مهم ترین ایده ای است که او در پیش انگاره های معرفتی تحلیل می کند. رازی آگاهی را به مثابه داعی فعل بررسی می کند و بسیاری از موثرات همچون اراده و مصلحت و مفسدت را بدان ارجاع می دهد. در تعریف رازی، داعی به عنوان آگاهی انسان به وجود لذت، خیر، کمال و سرور در فعل صورت بندی می شود. در این مقاله گذشته از تحلیل این تعریف، جایگاه عقل عملی در این آگاهی و چگونگی بهره وری آن از عقل نظری ترسیم شده است. بازشناسایی تلقی رازی از جایگاه پیش انگاره های غیرمعرفتی در صدور فعل در دو سطح کلامی و فراکلامی صورت بندی شده است. در سطح کلامی، خداباوری و خواست خدا، و در سطح فراکلامی، اختلاف ماهوی نفوس انسانی، موثرات معرفت شناختی، بافتار اجتماعی، فضای فرهنگی و گروه های همسالان و همکاران، ساختار بدنی و مزاجی، تغذیه، محیط و نیز مسئله درونی سازی به عنوان زمینه های مهم در ایجاد و شکل دهی آگاهی و صدور رفتار تحلیل شده اند. نظریه رازی آگاهی را همواره در صدور فعل حفظ می کند و بر آن است که مولفه های غیرمعرفتی در آگاهی به عنوان مهم ترین مولفه نزدیک بر صدور فعل تاثیر گذارند و بنابراین حیثیت جانشین پذیری طردکننده نسبت به یکدیگر ندارند.
    کلید واژگان: فخررازی, فعل ارادی, رفتار, داعی, آگاهی, مولفه های غیرمعرفتی}
    Hashem Qorbani *, Fereshteh Abolhasani Niaraki
    In this paper, Fakhr al-Dīn al-Rāzī’s analysis of the origination process of human behavior(/action) will be discussed. Al-Rāzi analyzes human behavior not as a single-factor phenomenon, but as a multi-factor one. According to him, behavior is the result of epistemic and non-epistemic presuppositions. Awareness is the pivotal idea in his analysis of epistemic presuppositions. Al-Rāzī treats awareness as an impulse(da’i) and most of the effects such as will, expedience, and corruption are referred back to it. In al-Rāzī’s definition, da’i is formalized as the human awareness of pleasure, goodness, perfection, and happiness. In this article, after analyzing this definition and describing the role of practical reason in awareness and its utilization of theoretical reason, the authors examine al-Rāzī’s conception of the role of non-epistemic presuppositions in the origination of behavior. These views have been classified on two levels: theological and meta-theological. On the theological level, belief in God and His will; and on the meta-theological level, essential differences among human souls, epistemological effects, social context, cultural context, colleagues and peer groups, bodily structure and temperament, nutrition, environment and the issue of internalization have been analyzed as the primary grounds for the origination and development of behavior. Al-Rāzī’s theory always retains awareness in the origination of action and considers the non-epistemic factors in awareness to be the most important determinative in the origination of action; and thus denies their repulsive replaceability status with respect to each other.
    Keywords: Fakhr al-Dīn al-Rāzī, Intentional Action, Behavior, Impulse(da’i), Awareness, Non-Epistemic Factors}
  • عزیزالله سالاری *
    نظریه پاولف و مکتب رفتار، به عنوان یکی از روش های آموزش به ویژه در روان شناسی یادگیری و نیز یکی از شیوه ها و راه های پرورشی، مورد توجه و قابل تامل است و می توان از رهاورد آن برای بخش هایی از تعلیم و تربیت، بهره های ارزشمندی گرفت. اگر این مشرب درمعرض نقادی ما قرار می گیرد، ازآن روست که افکار و افعال آدمی را تماما در قالب محرک ها، بازتاب ها، محیط و نیز فرآیند فیزیولوژیک انسان تحلیل و تعقیب می کنند. آنجاست که هم این روند و هم مبانی آن که همان فلسفه پوزیتیویسم و ماتریالیسم و نیز آموزه های داروینی و دکارتی است، مورد نقد و چالش قرار می گیرد. ما با این نظریه، به منظور یک تکنیک علمی سر ناسازگاری نداریم،محل نزاع ما دیدگاه های فلسفی،شناخت شناسی و روان شناختی و انسان است که صاحب نظران آنان، چنین نظریه ای را از دل آن استخراج کرده اند. همچنین با آن جهان بینی و معرفتی است که به دلایل ناصواب، به حذف روان شناسی و معنویت و نظام ارزش ها و باورهای قدسی آدمیان پای می فشارند و به آن رنگ و بوی حیوانی می دهند. فقر اصالت و استقلال در اندیشه و معرفت انسان، فقر خودشناسی، تفکر و هنر، مغایرت با حقایق عقلی، جبرگرایی محیطی و فیزیولوژیک، انکار پدیده های روانی و نیز ناباوری به کیان اخلاق و ارزش ها، نقدهایی است جدی بر مکتب شرطی.
    کلید واژگان: محرک شرطی, بازتاب شرطی, پاولف, رفتار, واتسون, فیزیولوژی, روان شناسی}
    Azizallah Salari *
    The theory of Pavlov and Behaviorism has been considered as one of the learning and training methods- specifically in educational psychology- and can be used in educational systems. This school is criticized, for it reduced the human behavior and thoughts in its analysis to stimuli, reflections, environment and the physiological process. This is why, this trend and its principles which are taken from positivism, materialism, Darwinism and Descartes’s doctrines have been criticized. We are not against this theory as a specific technique; the disputable point is physiological, epistemological, psychological and anthropological approaches which have been concluded by them, with the worldview and epistemology that insist on eliminating psychology, spirituality, moral values and scared human beliefs as well which lead to the material interpretations. The lack of authenticity and independent thought and knowledge, the lack of self- knowledge, art, the conflict with rational facts, environmental and physiological determinism, denial of psychic phenomena, also disbelief in morality and values are some serious critics on conditional psychology.
    Keywords: conditional stimulus, conditioning reflexes, Pavlov, behavior, Watson, psychology}
  • زهره حاجیها، علی راشکی گزنه
    زمینه
    کلید حفظ اعتماد مراجعین و عموم یک جریان اخلاقی و حرفه ای است که عمل حسابداران را با درستی، بی طرفی و استقلال شکل می دهد. در این راستا هر شرکت باید یک منشور اخلاقی داشته باشد تا به وسیله آن بتواند خطر را به حداقل برساند. پژوهش حاضر به دنبال بررسی اثرات اخلاق حسابداری به عنوان سازوکاری در جهت افزایش تصمیم گیری ها و رفتارهای اخلاقی در حسابداران، مدیران مالی و مدیران عامل در بخش خصوصی است.
    روش
    پژوهش حاضر، توصیفی ازنوع همبستگی است. جامعه آماری تحقیق شامل حسابداران، مدیران مالی و مدیر عامل شهرک صنعتی زاهدان است. به دلیل محدود بودن جامعه آماری(230N=) کل جامعه به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شد. پرسشنامه استاندارد جهت گردآوری دادها بین جامعه آماری توزیع و در نهایت تعداد 184 پرسشنامه جمع آوری شد و جهت تحلیل فرضیات و پردازش داده ها از روش مدلسازی حداقل مربعات جزئی(PLS) استفاده گردید.
    یافته ها
    نتایج تحقیق نشان داد که اخلاق حسابداری بر بهبود تصمیم گیری و رفتار مدیران در بخش خصوصی تاثیر دارد و با تقویت اخلاق در شرکت می توان به اخذ تصمیم ها و رفتارهای اخلاقی امیدوار، و نگرانی های مربوط به رسوائی اخلاقی در شرکت را رفع نمود.
    نتیجه گیری
    باتوجه به رابطه اخلاق حسابداری و بهبود تصمیم گیری و رفتار مدیران، به نظر می رسد ضروری است که نهادهای حرفه ای به فراهم کردن منشور اخلاقی که ضمن جامع بودن، از ضمانت اجرایی مناسب برخوردار باشد، همت گمارند تا بدین وسیله بتوان از وقوع رسوائی های مالی و کم شدن اعتبار حرفه پیشگیری کرد.
    کلید واژگان: اخلاق حسابداری, تصمیم گیری, رفتار}
    Background
    The key to maintaining confidence of clients and the public is a professional and ethical conduct that make accountant act with integrity, objectivity, and independency. In this regard, every company should have a code of ethics that can minimize risk. This study sought to evaluate the effects of accounting ethics as a mechanism to enhance decision making and ethical behavior of accountants, financial managers and CEOs in the private sector.
    Method
    The present study is descriptive-correlation. The population of study includes all accountants, financial managers and CEOs of the industrial park of Zahedan. Due to the limited population (N=230) sampling was not used. A standard questionnaire to collect data distributed between the population and finally 184 questionnaires were collected. Data were analyzed by data processing partial least squares (PLS) modeling method.
    Results
    The results showed that accounting ethics has impact on improvement of decision-making and behavior of managers in the private sector. With reinforcement ethics in company, it should be hopeful to decisions and ethical behaviors and remove concerns about the scandal at the company.
    Conclusion
    According to relationship of accounting ethics, manager's behavior and decision making, it seems essential that professional bodies try to provide a comprehensive code of ethics that have appropriate sanction, since they will prevent the financial scandal and loss of professional reputation.
    Keywords: Accounting Ethics, Decision-Making, Behavior}
  • عباس احمدی سعدی
    مفهوم «معنویت» در مقابل مادیت و جهان مادی، اصل اصیل همه ادیان آسمانی و حتی غیر آسمانی است. وجود و هستی حقیقی در ادیان، امری فرامادی و معنوی است. مفهوم معنویت، یعنی باور قلبی به وجود حقایق متعالی و مافوق طبیعی که بنظر ملاصدرا، کانون و اصل آن وجود واحد حق تعالی است. چنین اعتقادی، به رفتار و زوایای گوناگون زندگی رنگ و جهتی خاص میبخشد، بنحوی که فرد از «بودن» خود، دیگران و جهان نه تنها احساس بیهودگی و پوچی نمیکند بلکه از حس خوشایند رضایتمندی نیز برخوردار میشود. این معنا در روانشناسی لزوما معطوف به آموزه قدسی یک دین خاص نیست؛ اگرچه با آن مخالفتی هم ندارد. صدرالمتالهین شیرازی بر پایه اصول حکمت متعالیه خود در علم النفس و ارتباط متقابل بدن و نفس، بر آن است که رفتار و اعمال ظاهری و بدنی و نیز علوم و آگاهی های آدمی تاثیری ژرف بر نفس و روح انسان دارند و نهایتا در فرآیند حرکت و صیرورت جوهری، سرنوشت او را رقم میزنند. طبق این اصول، سلامت و نیز بیماری معنوی و باطنی در گرو آگاهی و رفتار شخص خواهد بود. دانش روانشناسی، بویژه در شاخه انسانگرایانه آن، نیز بر نقش مهم معنویت در سامانمندی زندگی و سلامت رفتار و شخصیت فرد تاکید نموده است. طبق نظریه برخی از روانشناسان وجودی (اگزیستانسیالیست) همچون فرانکل و یونگ، سلامت معنوی یکی از مولفه های مهم «شخصیت سالم» است.
    کلید واژگان: معنویت, امراض روحی, نفس, شخصیت سالم, آگاهی و رفتار, قلب سلیم}
    Abbas Ahmadi Saadi
    The concept of spirituality as opposed to materiality and the material world constitutes the main principle of all revealed and non-revealed religions. True existence is spiritual in all religions. Spirituality means having great faith in the existence of transcendent and supernatural truths, which, in Mulla Sadra’s view, have their origin in the unique existence of Almighty Truth. Such a belief grants a specific color and direction to human behaviors and various angles of life, so that individuals will never consider their own being or that of others and the world to be in vain. Rather, it fills them with a pleasant feeling of satisfaction. This concept is not limited to the holy doctrines of a specific religion in psychology, and it is not opposed in this field, either. Based on the principles of his Transcendent Philosophy regarding psychology and the mutual body-soul relation, Mulla Sadra believes that behaviors, physical acts, sciences, and human awareness exercise a profound influence over the human soul and spirit and finally determine their fate in the process of the trans-substantial motion and becoming. Accordingly, one’s spiritual and inner health depends on their awareness and behavior. The science of psychology, particularly humanistic psychology, greatly emphasizes the critical role of spirituality in organizing individuals’ life, character, and behavior. According to some existentialist psychologists, such as Frankl and Jung, mental or spiritual health comprises one of the important elements of a healthy personality.
    Keywords: spirituality, mental disorders, Soul, healthy personality, awareness, behavior, pure heart}
  • آیت الله علامه محمدتقی مصباح
    این مقاله شرحی است بر ویژگی شیعیان واقعی در باب میانه روی. ازجمله ویژگی شیعیان، میانه روی است که خود دارای معیار و در عرصه های گوناگون زندگی مطرح می شود. میانه روی امری نسبی است که نسبت به افراد و قشرهای گوناگون جامعه و موقعیت های مختلف زمانی و مکانی متفاوت است و معیار تشخیص آن عرف های زمان است. در هر زمان، تهیه آنچه امکان فراهم آوردنش برای اکثر افراد جامعه فراهم باشد، میانه روی، و در غیر این صورت زیاده روی و اسراف است. در قرآن و روایات از اسراف و تبذیر، بخل و زیاده روی نکوهش شده است. به گونه ای که حتی در عبادات نیز این امر مورد سرزنش واقع شده است. در لباس و پوشاک، خوراک، رفتار و اخلاق، صفات آدمی به اعتدال و میانه روی سفارش شده است؛ زیرا انسان باید بر حسب ابعاد وجودی خود و متناسب با آنها به وظایف معمول و معقول خود بپردازد. کاهلی و سستی و افراط هر دو مذموم است. ازاین رو، انسان باید بر حسب نیازمندی های قوای خود، و بر حسب ابعاد وجودی قوا، به وظایف خود، به گونه ای برسد که سهم همه رعایت و تزاحمی پدید نیاید.
    کلید واژگان: میانه روی, اعتدال, میانه روی در صفات و رفتار, اعتدال در اخلاق و رفتار}
    Ayatollah Allamah Mohammad Taqi Misbah
    The present paper offers an explanation about moderation as one of characteristics of the real Shiah. As one of the Shiah’s characteristics moderation itself has some criteria and has some role in all aspects of life. Moderation is a relative thing which differs in far as individuals and various strata of society and different times and places are concerned, and it is measured by the conventions of the time. Making available whatever is possible for most people is considered moderation, otherwise, it is considered extravagance. Extravagance and wastefulness, parsimony and going to extremes are regarded by the Quran and the traditions as blameworthy acts. Even in acts of worship such things are considered blameworthy. In clothing and food, manners and morality, human character, one is recommended to be moderate; therefore, one has to do one’s routine duty properly according to one’s existential dimensions and in consistency with them. Both excessiveness and lack of diligence are regarded despicable. Therefore, one has to do one’s duties according to the needs of his capability and existential dimensions of his capabilities, so that all of them maybe observed and having no place for any kind of conflict.
    Keywords: moderation, moderation, moderation in characters, behavior, moderation in morality, behavior}
  • اسرافیل سبحانی، رحیم میردریکوندی
    از جمله مناسک دینی مسلمانان، از زمان بنای خانه کعبه، زیارت است. ازآنجاکه اسلام مکتبی جامع و واقع گرا بوده و به همه جوانب نیازهای انسان، اعم از دنیایی و آخرتی، جسمی و روحی، عقلی و فکری، احساسی و عاطفی، فردی و اجتماعی توجه کرده است، برخی از اندیشمندان بر این باورند که زیارت تاثیر انکارناپذیری بر سلامت روح و جسم زائر دارد. سازوکار این تاثیر را می توان این گونه تبیین کرد: چون زیارت ترکیبی از گرایش و شناخت بوده و خاستگاه اصلی آن در قلب انسان است، از این طریق شوق و اراده انسان را جهت داده، تاثیراتی بر رفتار انسان می گذارد.
    در پژوهش حاضر، ضمن تعریف «زیارت»، اماکن زیارتی و اشاره به الگوهای روان شناسی، با تجزیه و تحلیل مبانی روان شناختی زیارت و تاثیرات شناختی، عاطفی و رفتاری آن، به آثار محیط های مذهبی در رشد روحی و روانی، آرامش، تقویت امید، کاهش اضطراب، زمینه سازی برای توبه، کاهش جرم و انحراف، حمایت اجتماعی و الگوپذیری در انسان اشاره شده است.
    کلید واژگان: زیارت, سلامت روانی, آثار فردی, آثار اجتماعی, شناخت, رفتار}
    Israfil Sobhani, Rahim Mirderikvandi
    Pilgrimage has been one of the Muslim's religious rituals since the Kaaba was built. Islam is a comprehensive and realist school that considers all human needs; worldly and other-worldly, physical and spiritual, rational and intellectual, emotional and personal and social. Some thinkers believe that pilgrimage has an undeniable effect on a pilgrim's spirit and body. The mechanism of this effect can be shown as follows: since pilgrimage is a combination of tendency and cognition and its main origin is man's heart it directs his desire and will and influences his behavior. Providing a clear picture of pilgrimage and pilgrimage places, and referring to the models, the paper analyzes the psychological principles of pilgrimage and its cognitive, emotional and behavioral influences, and touches on the religious environment, spiritual and psychological growth, tranquility, boosting of hope reducing anxiety, preparing the ground for repentance, reducing the rate of crime and corruption, social support and exposing man to a good example.
    Keywords: pilgrimage, sanity, personal effects, social effects, cognition, behavior}
  • رضا نیرومند*، مرتضی حسینی شاهرودی، سعید نظری توکلی
    بهره بردن از قدرت علمی و خلاقیت انسان در محدود کردن و پس راندن شرور و جلوگیری از گسترش آن از مصادیق همکاری با خالق و یاری دادن به خداوند در حل مساله شر محسوب می شود. بسیاری صفات بد اخلاقی و خلق و خوی های ناپسند و در نتیجه شخصیت و رفتار شرورانه پایه ی زیستی و ژنتیکی دارند. فن آوری مهندسی ژنتیک این امکان را به ما می دهد که از ویژگی هایی در ژن ها یمان برخوردار باشیم که تا سرحد امکان، کمتر گرفتار شرور گردیم. بنابراین در قدم نخست، با بهره گیری از ژن درمانی می توان از پیدایش برخی از نواقص جسمانی و اخلاقی و انتقال آن به نسل های بعدی جلوگیری کرد و سپس با مهندسی ساختار ژنتیکی انسان و در نتیجه اصلاح نژاد بشر، می توان به انسانی دست یافت که دارای درصد بالایی از صفات و خصوصیات مطلوب جسمانی، عقلانی، اخلاقی و الاهی بوده، تا در نتیجه ی آن، شمار چشم گیری از شرور روزمره ی انسانی از صفحه ی زندگی محو شود و به دیگر شرور تاریخی پیوندد.
    نگارنده رهیافت اصلاح ساختار ژنتیک را در شرایط موجود، راهبردی اساسی و بر تر در حل شرور انسانی و دستیابی به خیرات و کمالات ارزیابی کرده و معتقد است که بشریت باید هر چه زودتر تصمیم استفاده از آن را عملی کند.
    کلید واژگان: مساله شر, محدود کردن شرور, اصلاح ساختار ژنتیک, شخصیت و رفتار مطلوب}
    Reza Niroomand*, Morteza Hoseini Shahrudi, Saeid Nazari Tavakoli
    Utilizing of scientific human power and human creativity in restricting of evils and preventing of their spreading is one of the cases we can cooperate God in settlement of evils. A lot of bad moral attributes and dispositions and evil behaviors have biological and genetic basis. The genetic engineering technology gives us opportunity to have such a genetic features to avoid evils as much as possible. So in first step, using gene therapy we can prevent some physical and moral defects and their transmission to next generations. Then, by genetic engineering technology we can find human that have a high percentage of desirable physical, intellectual moral and divine attributes and characters. In this way, significant number of human evils disappears from the life. In this paper we have assessment the modification of genetic structure as a fundamental approach to settlement of human evils.
    Keywords: Problem of evil, Modification of genetic, Structure, Genetic engineering technology, Human character, behavior}
  • علی غفاری، ملیحه ملکی
    فلاح و رستگاری در آرای امام خمینی(ره) با عنایت به آیاتی که در این باب در قرآن کریم آمده، با دو رکن مهم معرفت و عمل پیوند یافته و از سوی دیگر تحت تاثیر اندیشه توحیدی ایشان رنگ ویژه ای گرفته است. تزکیه نفس، تقوای الهی و تسلیم در محضر حق واحد و مطلق، از مقوله عبودیت مخلصانه است که در آرای امام، منهاج فلاح و رستگاری محسوب می شود و دل کندن از هرچه جز اوست و دل سپردن به او، عین نجات و فلاح به شمار می آید. اقوال و آرای «شنکره»Šankara)) حکیم و عارف نامدار قرن 8 و 9 میلادی و بنیان گذار مکتب ادویته ودانته (Advaita-Vedanta) نیز در باب «موکشه» (ašMok) و نجات کاملا مبتنی بر وحدت وجود بوده و مستلزم دل کندن از جهان موهوم می باشد. در آرای شنکره مقوله معرفت به اصل یگانگی برهمن و آتمن، رکن مهمی است که موکشه در گرو آن می باشد؛ عمل نیک نیز گرچه در برخی اقوالش مدنظر قرار گرفته، اما در کل از جایگاه مهمی - دست کم برای صاحبان اندیشه و معرفت که در سطوح بالایی از ادراک قرار گرفته اند - برخوردار نمی باشد.
    کلید واژگان: فلاح, موکشه, حق واحد, معرفت, عمل, عالم محسوس}
    Ali Ghaffari, Maliha Maleki
    According to Imam Khomeini، based on the verses of the holy Quran، salvation is equally bound to the two important principles of، knowledge and behavior، In the meantime salvation is influenced by his concept of monotheism. Self-purification، virtuosity and submition only to God symbolize mere servitude which in Imam’s opinion is the route to salvation dismissing whatever alien to God and allegiance to whatever associated with Him is the salvation in itself. Also the thought of –šankara، the famous philosopher and mystic in the 8th & 9th Century the founder of Advaita-Vedanta school، about Mokša and salvation is based on the integrity of existence and dismissing the mundan. From the viewpoint of šankara، knowledge to the unity of Brahman and Atman is an important principle upon which Mokša is based. However، although some of his statements show attention to behavior as salvation requirement، on the whole behavior does not take a paramount position in his thoughts as most outstanding thinkers would suggest.
    Keywords: salvation, Mokša, monotheism, knowledge, behavior, the mundane}
  • هادی صادقی، محمدتقی سبحانی نیا
    در این مقاله، ضمن بررسی رابطه اخلاق با رفتار، مفهوم رفتار، رفتار اخلاقی و رفتار اخلاقی با خود، هدف از رفتار اخلاقی و ابعاد آن بررسی شده است. مولف عقیده خود در جهت گستره تاثیر گذاری اصلاح رفتار اخلاقی انسان با خود را بیان کرده و بر این باور است که پایه رفتارهای اخلاقی انسان در تمام حوزه های رفتاری، رفتار با خود و اصلاح رفتارهای اخلاقی انسان در همه حوزه ها در گرو اصلاح رفتار اخلاقی با خود خواهد بود. اثبات این ادعا از طریق احادیث فراوانی که این معنا را به صورت ضمنی بیان کرده اند، میسر است.
    کلید واژگان: اخلاق, رفتار, رفتار اخلاقی, شناخت خود}
    Hadi Sadeqi, Mohammadtaqi Sobhaninia
    Considering the relationship between ethics and behavior, the definition of behavior and ethical behavior and also the meaning of ethical behavior toward the self human agent, this paper has studied the purpose of ethical behavior and its aspects. The author has explained his own opinion on the extension to which any reform in ethical behavior affects the very agent of the behavior. He believes that human ethical actions in all fields are founded on the behavior toward the self agent and, therefore, would be reformed only through reforming it. The claim has been proved on the basis of numerous traditions.
    Keywords: Ethics, behavior, ethical behavior, connection}
  • حمیدرضا خسروانیان، میثم شفیعی رودپشتی
    اخلاقیات مجموعه ای از ارزش ها و باید ها و نباید هاست که نقش مهمی در مدیریت اثربخش سازمان ها ایفا می کند. اخلاق در فرهنگ های غرب رویکردهای مختلفی دارد و غالبا اصول اخلاق سازمانی براساس دنیا گرایی و منافع مادی تعریف می شود. از طرفی در مکاتب اسلامی و به طور خاص مکتب علوی، اخلاق حقیقی، نشانه رشد وجودی و کمال انسان و متمایز از دیدگاه های مکاتب غربی است. این مقاله در صدد است ضمن ارائه تصویری از الگوی اخلاق سازمانی در غرب و مکتب علوی، به مقایسه تطبیقی آنها پرداخته و به تحلیل محتوای هریک و اختلافات موجود در بین آنها بپردازد.
    کلید واژگان: اخلاقیات, مدیریت اخلاق, اخلاق سازمانی, اخلاق حرفه ای, اخلاق شخصیتی و رفتاری}
    Hamid Khosrawanian, Meisam Shafiee Roodposhti
    Moralities as a set of values play a considerable part in effective management of organizations. Ethical climate and its effect on using IT in organizations in western cultures morality has been considered based only on worldly interest. Yet in Islamic teachings, particularly in Alavi school, true morality has been taken as a sign for human perfection, and Imam Ali`s short government is considered as an eternal symbol for managers in Muslim community. In this paper, the models of the two types of management have been studied comparatively.
    Keywords: Moralities, ethical management, organizational ethics, professional ethics, behavior, personality morality}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال