به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « capitalism » در نشریات گروه « فلسفه و کلام »

تکرار جستجوی کلیدواژه «capitalism» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • Shirzad Peik Herfeh *
    Dēnkard (Acts of the religion), written in Pahlavi, is a summary of 10th-century knowledge of the Mazdean religion and is described by Jean de Menasce on the title page of his translation as a ‘Mazdean encyclopedia.’ The Dēnkard VI (Book VI of the Dēnkard) is representative of late antique and early medieval Zoroastrian ethical ideas. This article analyzes Book VI of the Dēnkard based on modern moral philosophy and introduces it as a candidate for early consequentialism and capitalism. The first generation of Iranian studies scholars in the late 19th and early 20th centuries such as Buch, Darmesteter, and Menant were aware of these concepts and even explained some of them, but the next generation did not take them seriously. This article also analyzes paymān (the ‘right measure’), that is the ancient Iranian ‘golden mean,’ in Book VI of the Dēnkard and shows the similarities and differences between paymān and the Aristotelian ‘golden mean.’ Probably, due to the biblical tradition in the interpretation of ancient religious texts or the anti-utilitarianism and anti-capitalism atmosphere in the second half of the 20th century, many scholars like Shaked inclined to the view that paymān is the main ethical principle of the Dēnkard VI and neglected its consequentialist and capitalist concepts.
    Keywords: The Dēnkard VI, paymān, consequentialism, the golden mean, Capitalism}
  • مهدی مومنی نیا*، اصغر واعظی
    دلوز و گتاری در دوره دوم فلسفی شان -به صورت ویژه در مجلدات سرمایه داری و شیزوفرنی- انگشت اتهامشان را به سمت ماشین سرمایه داری می گیرند و یکی از خصایص مهم آن را ارتجاعی بودنش می دانند. ارتجاع به این معنا که نهاد سرکوب و سلطه، پس از هر قلمروزدایی، مجددا قلمروگذاری می کند و در هیبت جدیدی آکسیوم صلب و ثابت پیشین را پی می گیرد. به تبع، روان کاوی و دیگر نهادهای آموزشی و آپاراتوس های ذیل آن را نیز به پارانویید سازی و ترویج فاشیسم بر بستر امیال ماشین های میل کننده -که اساسا انقلابی و شیزوفرنیک اند- متهم می کند. ادعای اصلی این مقاله معرفی آپاراتوس دیگری به نام علم مدیریت است. براساس دلایلی که توضیح آن خواهد آمد، مقدم بر هر آپاراتوس دیگر، نقد علم مدیریت مهم تر و محق تر است و باید نقدهای دلوز و گتاری را به آن سمت بازنشانه گیری کرد. در این متن تلاش می شود که، پس از بررسی اولیه چرایی انقلابی بودن فلسفه شیزوفرنیک ژیل دلوز و فلیکس گتاری و نیز تبیین ضدیت این فلسفه با جریانات سرکوبگر و آپاراتوس های بازقلمروگذار ضدانقلاب، به یکی از اصلی ترین آپاراتوس های خادم سرمایه داری -علم مدیریت- بپردازیم.
    کلید واژگان: دلوز, گتاری, سرمایه داری, علم مدیریت, شیزوکاوی}
    Mahdi Momeninia *, Asghar Vaezi
    Deleuze and Guattari in their second philosophical period, especially in the volumes of Capitalism and Schizophrenia, point their fingers at accusations of the capitalist machine, and consider its reactionary forces as one of its important features. Reactionary in the sense that the institution of oppression and domination, after each deterritorialization, again carries out another territorialization and follows the rigid and fixed axiom of the previous one in a new form. As a result, they accuse psychoanalysis and other educational institutions and its apparatuses of promoting fascism based on the desires of the desiring machines, which are revolutionary and schizophrenic. The main claim of this article is the introduction of another apparatus called Management Science. Based on reasons that will be explained, a critique of Management Science is more important and justified before any other apparatus, and the critiques of Deleuze and Guattari should be reoriented in that direction. In this text, we attempt to find out why the schizophrenic philosophy of Gilles Deleuze and Felix Guattari is revolutionary, as well as explain the opposition of this philosophy to the repressive movements and reterritorializing apparatuses of the counter-revolution. Finally, we will explain the main apparatuses of capitalism- the Management Science.
    Keywords: Deleuze, Guattari, capitalism, Management Science, Schizoanalysis}
  • Raphael Sassower

    Since Critical Rationalism is considered by some more of an attitude or mindset and by others a methodological approach to philosophical thinking and practical problem-solving, its application, or more accurately, its epistemological testing grounds, should be expected to be much more wide-ranging than they have been so far. With the exception of some published anthologies on Critical Rationalism and occasional nods to the legacy of Karl Popper’s falsificationist methodology, relatively few applicaions of a critical rational approach to contemporary theoretical debates in the social sciences have been published. I wish here to critically challenge the (optimistic) Hegelian and by extension the neoliberal view of the progress of American capitalism by reframing it with the Marxian notion of expropriation as applied to enslavement on plantations. The logic of enslavement as a process by which brutal exploitation has been practiced for centuries offers a falsifying test case of the rationality of capitalism and its promise of individual freedom of choice. This essay is an explicit exercise in the potential power of a version of Popperian critical rationalism being applied to the intersection of modern liberalism and capitalism, exploring the imbrication of a critical and rational analysis.

    Keywords: Critical Rationalism, Karl Popper, Karl Marx, Slavery, Capitalism, Critique}
  • سید علی سراج*

    به دنبال مبنا قرارگرفتن جریان مدرنیته و پارادایم پوزیتویسم در سطح زندگی بشری، بحران های اخلاقی در ابعاد مختلف، در دنیای غرب شکل گرفت. ازاین رو پایه های فکری اندیشه ای آن به شدت از سوی مکاتب رقیب، نقد شد. برهمین مبنا سردمداران نظام سرمایه داری برای تحکیم پایه های معرفتی خود، با عنصری دیگر به نام عرفان در تثبیت نوع نگرش خود می کوشد که در ظاهر به دنبال دست یابی به آرامش روحی روانی افراد است. داستان راز اثر راندا برن ازجمله آثار در این درون مایه است که در سال های اخیر بسیار موردتوجه قرارگرفته است و طرفداران زیادی پیداکرده است. این اثر در روش و رویکرد خود به نوعی سلوک عرفانی معتقد است که انسان با محوریت قراردادن تفکر و پشتکار، امید و آرزو، توجه به شعورمندی موجودات و عشق و خودشناسی، می تواند به همه آرزوها و خواسته های مادی خود دست یابد. در پژوهش حاضر با نگرش انتقادی به تطبیق درون مایه های این اثر با آثار عرفانی و تعلیمی فارسی پرداخته شده است. اجمالا یافته های تحقیق نشان می دهد اگرچه در ظاهر اثر، نوعی وجه مشترک با آثار عرفانی ادب فارسی مشاهده می شود، هدف و درون مایه اصلی اثر، به دلیل توجه صرف به مسایل مادی و خواسته های نفسانی انسان، در راستای اهداف نظام سرمایه داری به عنوان محور اصلی مدرنیته است.

    کلید واژگان: سرمایه داری, ازخودبیگانگی, بحران معنا, راز, عرفان}
    Seyyed Ali Seraj *

    Following the foundations of the flow of modernity and the positivism paradigm on the level of human life, moral crises in various dimensions, social anomalies were formed in the epistemology of relativism in the Western world. Consequently, its intellectual foundations of thought were strongly criticized by rival schools, even in the West itself. On this basis, the leaders of the capitalist system, to consolidate their epistemic foundations, this time, with another element called mysticism, have tried to consolidate their attitude and worldview, which apparently sought to achieve psychological tranquility of people. The story of Rhonda Byrne Secret, including the works on this theme that has received much attention in recent years and has found many fans. The method and approach of this work are that a kind of mystical journey and believes that human by focusing on thought and perseverance, hope and wish, attention to the consciousness of beings and love and self-knowledge, can achieve all its aspirations and material desires. In this research, the descriptive-analytical method has been used to investigating and adapting the elements of this work with Persian mystical and educational works. In summary, the research findings show that although the effect of themes is in common with the mystical works of Persian literature, in the main purpose and main theme of the work, and due to the attention paid only to material issues and human desires, are in line with the objectives of the capitalist system as the main axis of modernity.

    Keywords: Capitalism, Alienation, crisis of meaning, mystery, mysticism}
  • Slavoj Žižek

    Fascinated by the recent scientific progress, even some philosophers today claim that philosophy is dead and that natural sciences (quantum cosmology, cognitive sciences) can answer questions which were once considered a domain of metaphysics: is our universe finite? Do we have free will? etc. The essay tries to problematize this claims by raising a series of questions. First, it is easy to show that modern science itself relies on a series of philosophical propositions. Second, what accounts for the role of science in our world is its link with capitalism. Third, we should distinguish between knowledge and truth: not only philosophy, other discourses (like Marxism or psychoanalysis) also practice a notion of truth which cannot be reduced to knowledge.

    Keywords: science, philosophy, Capitalism, knowledge, truth, posthumanism}
  • مونا آل سید*، آیدین کیخایی

    ژان بودریار (2007-1929) یکی از چهره های رویکرد پساساختارگرایی ست و موضع نظری قابل توجهی نسبت به امر واقع و مسایل اجتماعی دارد. در دیدگاه او، امر واقع دارای وجهی برساختی است که در بطن نظام زبانی شکل می گیرد و تنها به واسطه نظام نشانه شناختی قابل تبیین و درک است. به همین دلیل، نشانه در نظام اندیشه او مرکزیت دارد و همه مفاهیم در رابطه با آن بازتولید می شوند. او براساس این نظام فکری به بازتوضیح مفاهیم اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی در جامعه سرمایه داری می پردازد و بر نابسندگی مفاهیم ارایه شده پیشین در تحلیل موردمطالعه اش، با توجه به ابعاد تحولات فرهنگی و اجتماعی، تاکید می کند. در این مقاله، «ارزش نشانه ای»، به عنوان مفهوم بنیادی نظریه او در تحلیل جامعه سرمایه داری و در راستای نقد نشانه شناختی اش بر مفهوم «ارزش مبادله» مارکس، واکاوی می شود.

    کلید واژگان: سرمایه داری, جامعه تولیدی, جامعه مصرفی, ارزش مبادله ای, ارزش نشانه ای}
    Moona Aleseyed*, Aedin Kekhiaei

    Jean Baudrillard (1929 – 2007) as one of the figures of the post-structuralist view, has a remarkable theoretical view concerning the real and social issues. In his view the real has a constructive side which is based on the linguistic system and it is knowable and explainable only in the semiotic system. Hence the centrality of sign in his system and reproduction of all concepts in its light. He tries to explain social, cultural, political and economic concepts in a capitalist society based on this theoretical framework, and stresses the shortcomings of older concepts in these explanations. In this paper I will evaluate the “sign value” as the principal concept in his analysis of the capitalist society in light of his semiotic critique of Marx’s concept of “exchange value”.

    Keywords: capitalism, productive society, consumer society, sign value, exchange value}
  • شیرزاد پیک حرفه*

    این مقاله، «پژوهشی میان رشته ای» در «فلسفه اخلاق» و «فرهنگ و زبان های ایران باستان» است که با رویکردی نوین «فلسفه اخلاق زردشتی» را تشریح می کند. این مقاله «فلسفه اخلاق زردشتی» را گونه ای از «پیامدگرایی فراگیر فایده گرا و لذت گرا» می داند که برپایه «هستی شناسی، مابعدالطبیعه و الهیات زردشتی» بنا نهاده شده است. تضاد بنیادین میان «نیک» و «بد»، «لذت» و «درد» و «نیروهای زندگی» و «نیروهای مرگ» در «فلسفه اخلاق زردشتی»، مبتنی بر تضاد بنیادین میان «خیر» و «شر»، «اهورا مزدا» و «اهریمن» و سپنته مینو و انگره مینو در اوستا است. متون اخلاقی پهلوی، مانند دین کرد ششم، نیز بر این نکته تاکید می کنند که تن را باید در رامش و خوشی داشت و از درد و رنج پرهیز کرد و کار نیک کردن برای کسی که درد را در تن راه دهد دشوار است. این مقاله نشان می دهد، سال ها پیش از «چرخش زبانی» و «تغییر بزرگ در افکار عمومی نسبت به زندگی، سازندگی و نوآوری» که در سده های هفدهم و هجدهم در شمال غرب اروپا رخ داد و به «انقلاب صنعتی» و سپس «رشد اقتصادی در جهان مدرن» انجامید، بنیان های اصلی «سرمایه گرایی» در «فلسفه اخلاق زردشتی» وجود داشتند.

    کلید واژگان: فلسفه اخلاق زردشتی, فلسفه اخلاق پارسی, پیامدگرایی فراگیر, فایده گرایی لذت گرا, سرمایه گرایی, اوستا, دین کرد, اشه}
    Shirzad Peik Herfeh *

    This paper is an ‘interdisciplinary research’ on ‘ethics’ and ‘Iranian ancient culture and languages’ that describes ‘Zoroastrian Ethics’ by analyzing Avestan and Pahlavi texts such as AVESTA, Dēnkard (esp. Book VI), The Book of Arda Viraf, and Wāzagēčand ī Ādurbād ī Mahraspandān (the Andarz of Ādurbād son of Mahraspand that is translated into Arabic and attributed to Ādurbād in Ebn Meskawayh’s Jāvidān Kerad. The main concern of ‘Zoroastrian religion’ is ‘ethics’ and its main interest does not generally center around ‘non-ethical pure and deep philosophical meditations and contemplations,’ but rather the ‘ethical implication of questions.’ The first consequence which directly flows from this ‘predominantly unmetaphysical character’ of ‘Zoroastrian religion’ is ‘pragmatism’ and the ‘positive view taken of life.’ The ‘utilitarian genius of Iranians’ instinctively avoided all attempts to adumbrate pure abstractions and thus evolved a view which is essentially ‘practical.’ According to this paper, ‘Zoroastrian Ethics’ is a kind of ‘utilitarian and hedonistic global consequentialism’ that is totally based on ‘Zoroastrian theology, ontology, and metaphysics’ in which the whole universe is arrayed in two opposite camps. The fundamental opposition between ‘Good’ and ‘Bad, ’ ‘pleasure’ and ‘pain,’ and ‘forces of life’ and ‘forces of death’ in ‘Zoroastrian ethics’ is exactly based on AVESTA that posits ‘Good’ against ‘Evil,’ Ahura Mazdā against Ahriman, and Spənta Mainyu against Aŋra Mainyu. Pahlavi ethical texts, like Dēnkard VI, also emphasize that human beings should keep their bodies in joy and withhold from bodily disorder, pain, and suffering and believe those who allow them in their body can hardly perform good acts. This opposition is the joint between ‘Zoroastrian practical wisdom and ethics’ and ‘Zoroastrian theoretical wisdom, theology, ontology, and metaphysics. ’ The triumph of the ‘Good’ over the ‘Evil’ in this opposition will result in Aša in the world and is subject to the enjoyment of Aša and ‘good thoughts, good words, and good deeds’ by humans. The sum total of duty is expressed by Aša which may, in particular terms, be translated as righteousness or purity. Under the dominating influence of the idea, the whole world order is to be kept in its purest state, all its better elements advanced towards their promised realization, and its worse elements gradually made to disappear. This broad meaning of Aša isthe fundamental concept of ‘Parsi Ethics.’ In ‘Zoroastrian theology, ontology, and metaphysics,’ the finite is not sacrificed on the altar of the infinite. The finite is made of the same stuff that constitutes the infinite and the infinite is the expansion of the finite; not quite different from or opposed to it. This theory has later been put forward in Suhrawardi’s ‘Ishraqi (illuminationist) school’ (who called himself the ‘reviver of the noble Ishraqi wisdom’ of ‘ancient Iran’) and the doctrine of tashkik al-wujud (modulation and gradation of existence) in Mulla Sadra’s al-Hikma al-Muta’aliya (transcendent philosophy). The consequence of the ‘relation between finite and infinite’ in ‘Zoroastrian theology, ontology, and metaphysics’ is the ‘firm belief in the reality of the individual soul, and in its capacity for activity’ in ‘Zoroastrian Ethics.’So, the main idea of ‘Parsi Ethics’ is the fullest realization of the vital forces and the consequent disappearance of the opposite tendencies. The Persian genius for ‘utilitarianism’ and ‘pragmatism’ enters into the scheme of righteousness and justice. This ethics appreciates industry, self-control, and veracity in the individual life and righteousness, regularity, and social accord in the social life. The reverse of this ethics is an abstract stiffness that will not accommodate itself to life and whose irrational consequences are often inimical to life. This paper shows that so many years before a ‘linguistic turn’ and a ‘big change in the common opinion about life, industry, and innovation’ that occurred during the seventeenth and eighteenth centuries in northwestern Europe and caused the ‘Industrial Revolution,’ and then ‘modern economic growth,’ the main elements of ‘capitalism’ existed in ‘Zoroastrian Ethics. ’

    Keywords: Zoroastrian ethics, Parsi ethics, global consequentialism, hedonistic utilitarianism, capitalism, Avesta, Dēnkard, Aša}
  • Hans Dassen *
    The main objective of human beings as absolute entities is related to our urge for survival, because in a material sense we are not self-supporting, but completely dependent on what nature offers us. In earlier times survival instincts meant that we lived as hunters, guided by our functional antennas (hunger, thirst, fatigue, sexual feelings, etc.). Today, this activity can be described as economically motivated, basically including everything that can be assumed to be serviceable, so it must therefore be construed very broadly – not merely providing in our primary needs, but everything else that is necessary for this. As our human society becomes more complex and more prosperous, secondary activities to attain the primary necessities of life become more comprehensive. In our present day and age they are even so multi-faceted that we can now expect to be occupied with such activity for perhaps the greatest part of life, possibly even without being truly aware of it on a daily basis.
    Keywords: philosophy, anthropology, humanism, Capitalism, Consumerism, pandemic}
  • محمدزمان زمانی جمشیدی*

    رسش پیش روی این مقاله ساده است: نسبت میان اندیشه ژیل دلوز-  فلیکس گتاری و پست مدرنیسم چیست؟ پست مدرنیسم از این دو چه بهره ای برده یا می تواند ببرد؟ اگر تعریف فردریک جیمسون از پست مدرنیسم به عنوان منطق فرهنگی سرمایه داری متاخر را بپذیریم، آنگاه آیا دلوزیسم- به تعبیر اسلاوی ژیژک- یکی از ایدیولوژیهای سرمایه داری دیجیتالی است؟ و به چه معنا یک ایدیولوژی است؟ کوشش ما در این مقاله این است که نشان دهیم چگونه دلوزیسم (سیاست زیباشناختی؛ سیاست شیزوفرنیک، یا همان اتیکواستتیک دلوز و گتاری) با جهان پست مدرنیستی امروز هماهنگ می شود و خصلت انقلابی خود را از دست می دهد. در این مقاله آشنایی قبلی خواننده با دلوز و گتاری را پیشفرض گرفته ایم و توجه مان بیشتر معطوف به نقدها بر دلوز و گتاری و بررسی آنهاست زیرا در اینجا مجال چندانی برای پرداخت مفصل به آراء آن دو وجود ندارد.

    کلید واژگان: اتیکواستتیک, پست مدرنیسم, نقشه ی شناختی, انقلاب, سرمایه داری}
    Mohammad Zaman Zamani Jamshidi

    The question before this article is simple: What is the relationship between the thought of Gilles Deleuze - Felix Guattari and postmodernism? What benefits or can postmodernism benefit from these two? If we accept Frederick Jameson’s definition of postmodernism as the cultural logic of late capitalism, then is Deleuze - in Slavoj Zizek’s terms - one of the ideologies of digital capitalism? And in what sense is it an ideology? Our attempt in this article is to show how Deleuze (aesthetic politics, schizophrenic politics, or Deleuze and Guattari ethics) adapts to today’s postmodernist world and loses its revolutionary character. In this article, we have assumed the reader’s previous acquaintance with Deleuze and Guattari, and our attention is more focused on the critiques of Deleuze and Guattari and review of them, because there is not much time here to pay detailed attention to their views.

    Keywords: Ethico-Aesthetics, Post-Modernism, Cognitive Mapping, Revolution, Capitalism}
  • حسین کلباسی اشتری *

    امروزه بیش از هفتاد سال از تصویب اعلامیه جهانی حقوق بشر (1948) میگذرد. اینکه چرا و تحت چه شرایطی این اعلامیه در مجمع عمومی سازمان ملل متحد بتصویب رسید خود جای تامل دارد، لیکن همینقدر روشن است که پس از شرایط بحرانی جنگ بین المللی دوم، بشر و حقوق طبیعی و مدنی او که در معرض تعدی و تجاوز قرار گرفته بود، بمثابه مهمترین دغدغه قرن بیستم، آشکار شد.اما با گذشت هفت دهه، بازخوانی این اعلامیه و در واقع مرور سرگذشت متنی که با مشارکت و دخالت افکار جمعی جهانیان تدوین گردید و سپس به میثاقی فراگیر میان ساکنان ربع مسکون تبدیل شد، حیرت انگیز و البته تکان دهنده است. وقوع ده ها و بلکه صدها جنگ داخلی و منطقه یی و ریخته شدن خون هزاران انسان بیگناه در چهار گوشه همین کره خاکی، آنهم عمدتا با دخالت قدرتهای بزرگ سیاسی و نظامی، واقعیتی تلخ و غم انگیز است و در مراتبی دیگر، حکایت از وجود کاستی و خللهای بزرگ در نظامهای لیبرالیستی و سرمایه داری مدرن دارد. راه دور نرویم. امروز در پهنه بزرگترین مرکز سرمایه داری دنیا، یعنی آمریکا، از یکسو براحتی بروی عده یی رنگین پوست آتش میکشند و به شدیدترین اشکال ممکن آنها را ضرب و شتم کرده و در واقع قلع و قمع میکنند و البته در رسانه های وابسته به خود آنها را یاغی و شورشی میخوانند و از سوی دیگر با گستاخی تمام، دیگر دولتها را به بهانه های واهی متهم به عدم رعایت حقوق بشر و پایمال کردن آزادیهای مدنی شهروندان میکنند! این شیوه البته در رفتار سیاسی غرب با ملتهای خودشان و دیگر ملتها تازگی ندارد؛ هم اکنون در قلب اروپا و در کشور فرانسه، ماه ها میگذرد که اعتراضات کارگری سرکوب میشود و با خشونت تمام با خواسته های بحق شهروندان مقابله میگردد و دردناکتر اینکه در همان جایی که اعلامیه حقوق بشر و منشور ملل متحد بتصویب همگان رسید، هیچ صدا و ندایی در اعتراض و محکومیت این وقایع بگوش نمیرسد. باید پرسید ریشه این تعارض و دوگانگی در کجاست و دنیای مدرن در برابر رفتار خود در همین هفتاد سال اخیر، چه توجیه و پاسخی دارد؟ به این پرسش اضافه کنیم که در همین مدت، بخش بزرگی از وقایع تلخ عالم و بویژه در منطقه خاورمیانه، به وجود رژیم متجاوزی برمیگردد که مجوز تاسیس نامشروع آن از سوی همین سازمان صادر شد و از آن زمان به اینسو، مسئولیت قتل و کشتار و آوارگی هزاران انسان را بر عهده دارد و همچنان با حمایت قدرتهای بزرگ به حیات خود ادامه میدهد.  آری! بازخوانی رویدادهای همین دهه های اخیر و تامل در وضع کنونی عالم برای فهم سرشت نظم ادعایی عالم مدرن و البته رنگ و لعاب انساندوستانه آن کافی است. بشر امروز نه تنها از آرمانهای روشنفکری قرن هیجدهم دل بریده است، بلکه چشم به آینده یی متفاوت دوخته که حق و کرامت طبیعی او را برسمیت بشناسد و افق جدیدی متفاوت از لیبرالیسم و آرمانهای خیالی آن بروی وی بگشاید.

    کلید واژگان: حقوق بشر, لیبرالیسم, سرمایه داری}
    Hossein Kalbasi Ashtari*
  • جواد قلی پور *

    بی تردید نهضت اصلاح دینی یکی از مهم ترین نهضت هایی است که غرب مدرن آن را تجربه کرده است. این نهضت در ابعاد مختلفی، غرب و مسیحیت را تحت تاثیر خود قرار داده است. هدف نوشتار حاضر، تبیین نقش نهضت اصلاح دینی در رشد و بالندگی انقلاب علمی و صنعتی و به تبع آنها، تاثیر آن در سرمایه داری است. مسئله اصلی پژوهش این است که آیا نهضت اصلاح دینی در به وجود آمدن یا رشد و گسترش انقلاب علمی، انقلاب صنعتی و سرمایه داری تاثیر داشته است یا خیر؟ در این پژوهش با روش توصیفی تحلیلی، شواهد و دلایل تاثیر نهضت اصلاح دینی را در رشد و بالندگی انقلاب علمی و صنعتی و سپس در سرمایه داری که این نهضت طریق آن در انقلاب صنعتی موثر بوده، مورد بررسی قرار داده ایم. یافته های پژوهش حاکی از آن است که نهضت اصلاح دینی از طریق تقدس بخشیدن به دنیا و امور دنیوی، تشویق به مطالعه طبیعت، دعوت ریاضت گری و ترک لذت در انقلاب علمی، صنعتی و سرمایه داری موثر بوده است.

    کلید واژگان: نهضت اصلاح دینی, انقلاب علمی, انقلاب صنعتی, سرمایه داری, دین}
    Javad GholiPour*

    Undoubtedly the religious reform movement is one of the most important movements that the modern West has experienced. This movement has affected the West and Christianity in various dimensions. The purpose of this paper is to explain the role of the religious reform movement in the growth and development of the scientific and industrial revolution and, consequently, its impact on capitalism. The main question of the research is whether the religious reform movement has had an impact on the emergence or growth and expansion of the scientific revolution, the industrial revolution and capitalism. In this descriptive-analytical study, we have examined the evidence and reasons for the influence of the religious reform movement on the growth and development of the scientific and industrial revolution and then on the capitalism through which this movement was effective in the industrial revolution. The research findings suggest that the religious reform movement has been effective in sanctifying the world and worldly affairs, encouraging the study of nature, inviting austerity, and abandoning pleasure in the scientific, industrial, and capitalist revolutions.

    Keywords: religious reform movement, scientific revolution, industrial revolution, capitalism, religion}
  • سمیمین اسفندیاری، بهروز الیاسی، آزاده الیاسی *

    آدورنو متفکری متاثر از کانت و هگل، با دیدگاهی انتقادی، زیبایی شناسی خود را بنیاد نهاد. در زیبایی شناسی او تاریک اندیشی و بدبینی نسبت به هنر مدرن و پسامدرن به صورتی متناقض پدیدار است. مصادیق بدبینی آدورنو یعنی فرهنگ توده، صنعت- فرهنگ و متاثر از آن عقلانی شدن، کالایی شدن، شییی شدن، بت وارگی تا هنر روزگار ما ادامه داشته است که ما با نادیده گرفتن خط فاصل مدرنیسم و پست مدرن با آگاهی به چالش ها و گوناگونی ها، آن را در ذیل هنر معاصر تحلیل می کنیم. آدورنو درباره ی هنر، ایده ی «زیبایی شناسی رهایی بخش» را در سر می پروراند؛ اما نگاه او به این پدیده سلبی بود. سلطه ی سرمایه و سیاست متاثر از توده گرایی در نظر آدورنو سبب شده که هنردر پی فقدان کارکرد اصیل خود، رنجی بر انسان ها تحمیل کند. مسلما دلیل دفاع آدورنو از هنر آوانگارد بدان دلیل است که این نوع هنر به گمان او به توده ای شدن و به تبع آن اسارت در بند سیاست و سرمایه داری تن نمی دهد. در این مقاله سعی بر این است که به دلایل تاریک اندیشی آدورنو درباره ی هنر معاصر به صورت تحلیلی- توصیفی از موضعی انتقادی پرداخته شود.

    کلید واژگان: آدورنو, تاریک اندیشی, زیبایی شناسی, هنر}
    azadeh elyasi *

    Adorno is the thinker that affected by Kant and Hegel. Of course he established his Aesthetics whit critical viewpoint. First domain of his Aesthetics is dark thinking and pessimistic about Modern art and postmodernity that appears with paradoxical form. We account all of event that happened as contemporary art. Examples of Adorno's pessimistic namely is mass culture industry that affected by rationalism, commodity, reification, idolatry that all of them continued to our time. We analyze contemporary art whit ignorance of distance between modernism and postmodernism in continuous and integrated linear. Adorno has a liberation Aesthetics idea about Art but his viewpoint was privative. In Adornos ideas, domination of capitalism and politics was cause of lack of authentic function of Art, which imposed suffering to human. Certainly the reason of Adorno's defends of Avant-garde Art is that kind of art not following mass culture, and not surrounded by politics and capitalism.

    Keywords: Adorno, Art, Aesthetics, Capitalism, dark thinking, culture – industry}
  • احسان خان محمدی

    «ازخودبیگانگی» به عنوان یکی از مهم ترین مسائل انسان شناختی، که در رشته های گوناگون و از دیدگاه های مختلف، محل توجه و بررسی قرار گرفته، در زندگی امروزی از اهمیت و جایگاه ویژه ای برخوردار است. ازاین رو، هدف پژوهش حاضر، بررسی مفهوم «ازخودبیگانگی» از نظر دو اندیشمند غربی و اسلامی، اریک فروم و جلال آل احمد، با توجه به جایگاه خاص آنها در مقام اندیشه است. برای گردآوری داده ها، از روش کتابخانه ای و اسنادی استفاده شده است. براساس نتایج تحقیق، مفهوم «ازخودبیگانگی» در نظر اندیشمندان مذکور، متشکل از چهار بعد ماهیت، نمودها، ریشه ها، و راه های برون رفت از آن است. علاوه بر این، روشن شد که تشریح ابعاد گوناگون «ازخودبیگانگی» از سوی این دو اندیشمند، علاوه بر تفاوت های مبنایی و ظاهری، از شباهت هایی نیز برخوردار است. در نهایت، با توجه به نظر این دو، می توان گفت که اولا، باید از برخورد منفعلانه با عوامل پدیدآورنده «ازخودبیگانگی» دوری کرد. ثانیا، اینکه رهایی از «ازخودبیگانگی» از رهگذر فردگرایی حاصل نمی شود و مستلزم ارزش های جمع گرایانه است.

    کلید واژگان: سرمایه داری, سوسیالیسم, غرب زدگی, بازگشت به خویشتن, ازخودبیگانگی}
    Ehsan Khanmohammadi

    "Self-alienation" is considered to be one of the most important anthropological issues; it is a subject that has been given attention in various fields from different perspectives, and has a special importance and significance in today's life. Therefore, the purpose of the present study is to examine the concept of "self-alienation" from the perspective of two Western and Muslim scholars, Eric Forum and Jalal Al-e-Ahmad, with regard to their particular status in this area. For data collection, library and documentary methods have been used. According to the results of the research, in the view of these thinkers, the concept of "self-alienation" consists of four dimensions of nature, manifestations, roots, and ways to overcome it. In addition, it became clear that the description of various aspects of "self-alienation" by these two thinkers has both fundamental and outward differences and similarities. Finally, with regard to the view of the two thinkers, one can conclude that, firstly, a passive attitude towards the causal factors of "self-alienation" should be avoided. And secondly, liberation from "self-alienation" requires an adherence to collectivism values and cannot be achieved through individualism.

    Keywords: self -alienation, capitalism, socialism, westernization, return to self}
  • محسن صادقی امینی، اکبر میرسپاه، جعفر هزارجریبی
    جامعه شناسی معاصر، تا چه حد پاسخگوی نیازهای جامعه بشری در عصر حاضر به منظور تبیین پدیده ها و پیش بینی معضلات فراروی آن بوده است؟ پاسخ های متفکران به این پرسش و تلاش هایی که در این زمینه صورت پذیرفته است به اذعان اغلب اندیشمندان حوزه علوم اجتماعی و انسانی، منتج به نتایج قابل دفاعی نشده است. طرح موضوعاتی نظیر زنده نبودن این رشته، برای توجیه شکست های این علم در دستیابی به اهداف آن ارزیابی می شود. امروزه بیش از هر زمان دیگر ضرورت بازنگری در علوم اجتماعی با هدف رفع نابسندگی ها، خواه در حوزه نظری و خواه در حوزه کاربردی، مورد اتفاق قاطبه دلسوزان این عرصه است.
    مقاله حاضر می کوشد با استفاده از روش اسنادی، ضمن بررسی آثار میلز و برخی مدارک دیگر که به افکار او پرداخته است، به پرسش مطرح شده در سطر اول پاسخ دهد. ازاین رو، ضمن بازخوانی موضوعی افکار و آراء این جامعه شناس سیاسی، انتقادها و تحلیل های او از شرایط اجتماعی حاکم در زمان حیاتش مورد تامل قرار گرفته و برخی راه حل هایی نیز که حسب مورد بدان ها اشاره کرده است، بیان می شود. در جمع بندی نتایج بررسی رئوس اندیشه های وی، شکوفایی این افکار و هر نوع تفکر مستقل و تحدیدناپذیر دیگر در چارچوب های مسلط جامعه شناسی معاصر را، مستلزم پایه ریزی یک پارادایم نوین جامعه شناختی که با تجدیدنظر اساسی در مبانی نحله های موجود این رشته و بهره برداری از دیدگاه های اجتماعی بوم محور در عین عدم نفی دستاوردهای کنونی قابل تدوین است، خواهیم یافت.
    کلید واژگان: آزاداندیشی, سرمایه داری, مارکسیسم, رسانه ها, جامعه شناسی معاصر, روشنفکر متعهد, پارادایم نوین جامعه شناسی}
    Muhsen Sadeghi Amini, Akbar Mirsepah, Jafar Hezarjaribi
    As admitted by sociologists and current sociology, the efforts made this age to meet human needs have failed. There is a general consensus of opinion among those who are interested, more than ever, that it is necessary to review the social sciences with the aim of resolving the inadequacy, whether in theoretical or practical aspects. This paper tries through a documentary and library-based method to investigate Mill's works and tackle this question. Thus, it reviews the thematic thoughts of this political sociologist, examines his criticisms and analysis of the social conditions prevailing in his life time, and offers some solutions. The result of the investigation shows that his thought and development of his views and any kind of independent and unlimited meditation within the dominant contexts of current sociology need establishing foundations for a modern paradigm of sociology based on a fundamental review of the principles of current schools and on the practical use of social views, while approving the current achievements.
    Keywords: free thought, capitalism, Marxism, the media, current sociologist, the committed elite, new paradigm of sociology}
  • حسن فتح زاده
    سرمایه داری متاخر در کنار افزایش تولید، بالا بردن سطح رفاه عمومی، گسترش امکانات و فرصت ها، و دموکراتیک کردن هر چه بیش تر جامعه، حداکثر کنترل را با حداکثر آزادی هایی که تاکنون در تاریخ بشر روی داده است، همراه کرده و به کمک فرهنگ مصرف گرایی، جوامعی سیال با نظام های سیاسی باثبات به ارمغان آورده است. در این مقاله ضمن تعریف مصرف گرایی به سیستمی با فیدبک (بازخورد) مثبت، نشان خواهیم داد که چگونه سرمایه داری با گره زدن هویت اجتماعی به مصرف و تبدیل آن به مسابقه ای تسلیحاتی، کنترل آن را به عنوان یک نظم نشانه در دست می گیرد.
    کلید واژگان: سرمایه داری, مصرف گرایی, مسابقه تسلیحاتی, کدگذاری سیال, کنترل گری}
    The later capitalism, along with increasing the productions, raising the level of general welfare, spreading possibilities and opportunities, and the more democratizing of society, brings together the most control and the most liberty has ever seen in the history. By the consumerism it provides fluid societies, with firm political systems. In this article by introducing consumerism as a system with positive feedback, I’d show how capitalism by relating social identity to consumption and changing it to an arms race, controls it as an order of signs.
    Keywords: Capitalism, Consumerism, Arms race, Fluid Coding, Controlling}
  • شیرزاد پیک حرفه*
    نظریه اقتصادی کلاسیک بیشتر تمایل داشت ادم اسمیت را اقتصاددانی بداند که نیم نگاهی به فلسفه اخلاق داشت، نه یک فیلسوف اخلاق جدی با دغدغه های سترگ اخلاقی. به همین دلیل، ثروت ملل ادم اسمیت غالبا اثری کاملا جدا از اثر اخلاقی او نظریه ای درباره عواطف اخلاقی دانسته شد و بیش از آن قدر دید. این در حالی است که اسمیت اقتصاد و اخلاق را مکمل هم و این دو اثر را مرتبط به هم می دانست. او پیش از آنکه درباره اقتصاد بنویسد، درباره فلسفه اخلاق نوشت و بیش از آنکه اقتصاددان باشد، فیلسوف اخلاق بود. اسمیت، که غالبا پدرخوانده «سرمایه داری» دانسته می شود، ضمن ارائه اصول کلی آن، بسیاری از آفاتش را پیش بینی کرد. از میان آفاتی که وی برای «سرمایه داری» برشمرد، می توان به «دست مزدهای حداقلی»، «بهره کشی از نیروی کار در مستعمره ها»، «ازخودبیگانگی ناشی از تقسیم کار»، «ازبین رفتن مهارت های فرد» و «کاهش استعدادهای انسانی کارگران» اشاره کرد. او کوشید با ارائه تمهیداتی اخلاقی مانند تاکید بر «همدلی»، «عدالت در افزایش سطح دستمزد کارگران» و «برخورداری از فرصت برابر برای رقابت در اقتصاد»، از پیدایش آن آفات جلوگیری کند؛ اما خوانش یک سویه نظریه اقتصادی کلاسیک از پازل هنجاری اسمیت و بی توجهی به تمهیدات اخلاقی او در ثروت ملل و نظریه ای درباره عواطف اخلاقی، باعث شد بسیاری از پیش بینی های اسمیت درباره آفات «سرمایه داری» به وقوع پیوندند. این مقاله بر آن است با تکیه بر اندیشه های اخلاقی ادم اسمیت و بر اساس «الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت»، خوانشی جدید از «سرمایه داری» ارائه کند که بتوان از آن به عنوان راهکاری برای تحقق «حماسه اقتصادی» و پیشبرد «تولید ملی» استفاده کرد.
    کلید واژگان: حماسه اقتصادی, فلسفه اخلاق, اقتصاد, همدلی, ادم اسمیت, سرمایه داری}
    Shirzad Peik Herfeh*
    Classical economic theory tends to recognize Smith as an economist who took a glance to moral philosophy; not a serious moral philosopher with great moral concerns. That is why، The Wealth of Nations was regarded as an independent work from his moral work -The Theory of Moral Sentiments- and became more popular. However، Smith considered economics and ethics complementary. It must be made beyond question that، for Smith، The Theory of Moral Sentiments and The Wealth of Nations are complementary and not exclusive. He wrote on moral philosophy first and he was more a moral philosopher than an economist. Smith، who is usually regarded as the patron saint of “capitalism” predicted many of its negative consequences such as “wages below the level needed for maintenance،” “exploitation of workers in the colonies،” “alienation in consequence of the division of labor،” “destruction of one’s skills،” and “reduction of workers’ human talents.” He tried to prevent these negative consequences by focusing on some moral issues like “sympathy،” “justice in increasing the level of workers’ wages،” and “equal opportunity for competition in economy.” However، the unilateral interpretation of classical economic theory of Smith’s normative puzzle and neglecting his moral concerns in The Wealth of Nations and The theory of Moral Sentiments made many of his predictions about the negative consequences of “capitalism” come true. Based on Adam Smith’s moral ideas and “Islamic-Iranian Pattern of Development،” this paper tries to put forward a new interpretation of “capitalism” that could be used as a strategy for realizing “Economic Epic” and promoting “National Production.”
    Keywords: Economic Epic, moral philosophy, Economics, sympathy, Adam Smith, capitalism}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال