به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « creation » در نشریات گروه « فلسفه و کلام »

تکرار جستجوی کلیدواژه «creation» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • مسعود جعفرزاده کردکندی، غلامرضا زکیانی*
    در دوره میانه، بعد از توحید الهی، یکی از مهم ترین موضوعات مورد اختلاف فرق اسلامی بحث درباب ماهیت کلام الهی بود که هردوی معتزله و اهل حدیث آن را صوت و لفظ می دانستند با این تفاوت که کلام الهی نزد معتزله حادث و مخلوق خدا بود و نزد اهل حدیث، قدیم و غیرمخلوق. پایان این منازعه نه با منطق عقل و استدلال بلکه با قدرت و زور به محنت قرآن انجامید. فرجام ایدئولوژیک این ماجرا، مسائل بسیاری را بدون پاسخ باقی گذاشت که پرداختن به آن راه گشای بسیاری از مسائل دیگر خواهد بود. نظریه کلام الهی نزد معتزله مبتنی بر متافیزیک خاصی است که از رهگذر تبیین نوع رویکرد متافیزیکی به آن، می توان به فهمی بهتر از کلام الهی نائل شد این پژوهش به روش توصیفی- تحلیلی می کوشد رویکرد متافیزیکی معتزله به کلام الهی را درقالب چند مسئله به ترتیب منطقی بیان کند که ماهیت کلام الهی چیست؟ آیا امری هستی شناختی است یا معرفت شناختی و معناشناختی؟ دارای معانی واقعی است؟ امری انسانی است یا الهی؟ کلام الهی چه نسبتی با تاریخمندی دارد؟ رابطه ادیان با یکدیگر چگونه است؟ به طور خلاصه، کلام الهی، فعل گفتاری خداوند است که به لحاظ فاعلی، دو-عاملیتی و به لحاظ فعل بودن، چند-عملی است که از جهت منشا صدور قصد، الهی و از جهت منشا صدور لفظ، انسانی است و از سه جهت زبانی، فلسفی و کلامی، حادث و تاریخمند است و بر مبنای آن، رابطه ادیان ابراهیمی، به لحاظ ماهوی، استقلالی است.
    کلید واژگان: قرآن, وحی, حادث, مخلوق, فعل, تاریخمندی, معتزله}
    Masoud Jafarzade Kurdkandi, Qholamreza Zakiani *
    In the Middle Ages, after the divine monotheism, one of the most important issues in the Islamic sect was the discussion of the nature of the divine word, which both the Mu'tazilites and the Ahl-al Hadith considered sound and words, with the difference that the divine word was an event and a creature of God and in Ahl-al Hadith, was ancient . The end of conflict led to the hardship of the Qur'an, not with the logic of reason, but with power and force. The ideological end of this story left many questions unanswered, and addressing it will solve many issues. The theory of the divine word for the Mu'tazilites is based on a special metaphysics that can be achieved by explaining the type of metaphysical approach to a better understanding of the divine theology. What is the nature of the divine word? Is it ontological or epistemological and semantic? has real meanings? Is it human or divine? What does the divine word have to do with history? How do religions relate to each other? In short, the divine word is the verbal act of God, which in terms of actuality, two-member and in terms of verb, is multi-actual, which is human in terms of the source of the issuance of intention, and human in terms of the source of the word, and it is an event and a historian in three aspects: linguistic, philosophical and theological. And according to it, the relationship between the Abrahamic religions is essentially independent
    Keywords: Quran, Revelation, Accident, Creation, Action, Historicity, Mu', Tazila}
  • سید حسام الدین حسینی *

    با توجه به توسعه فراگیر استفاده از هوش مصنوعی و افزایش قابلیت های روزافزون آن تا آنجا که برخی از دانشمندان را معتقد به سلطه هوش مصنوعی بر هوش و عقل انسانی کرده است و با توجه به آیات (اعلی:1-2) و (انعام:102) و آیات فراوان دیگری که خداوند را یگانه خالق عالم هستی بر می شمرد و علم نامحدود الهی(بقره:29)(انعام:101) که علم انسان پرتوی از علم او است و آیات کرامت انسان: آیاتی که از دمیدن روح خداوند در انسان(حجر: 29 و ص: 72)و قرار داده شدن انسان به جانشینی خداوند در روی زمین و آفریدن موجودات زمین برای انسان (بقره: 30: ص:26، فاطر: 39 ،انعام: 165،یونس: 14،یونس:73،اعراف:69. اعراف:84 . نمل: 62) و براهین فلسفی که عالم هستی را پرتوی از اراده هستی بخش خداوند و معلولی که عین ربط و سراسر نیاز به علت تامه خویش است می داند و با توجه به آیاتی که انسان را برترین مخلوق و کامل ترین آنها بر می شمرد (سجده:7) و (تین:4) تا آنجا که او را خلیفه خداوند در زمین معرفی می کند(بقره:30)، دستاوردهای بشری معلول فعل انسانی و انسان علت معده آن دستاوردها و معلول حق متعال به عنوان علت تامه است معلولی که تمام توانمندی خود را از یگانه خالق عالم هستی دارد بنابر این هوش مصنوعی که معلول انسان و دستاوردی بشری است نمی تواند بر هوش انسانی که مخلوق رب العالمین است برتری داشته باشد. روش پژوهش کیفی و مقایسه ای است و نتایج حاصله حکایت از بطلان برتری هوش مصنوعی بر عقل انسانی دارد.

    کلید واژگان: عقل, هوش مصنوعی, مخلوق, علم الهی}
    Seyed Hesamaldin Hosseini *

    The widespread development and increasing capabilities of artificial intelligence have led some scientists to believe in the dominance of artificial intelligence over human intelligence and intellect. However, considering the verses of the Quran (Al-A'laa: 1-2) and (Al-An'am: 102) and many other verses that identify God as the sole creator of the universe, as well as God's infinite knowledge (Al-Baqarah: 29) (Al-An'am: 101) of which human knowledge is a mere reflection, and the verses of human dignity: verses that speak of God blowing His spirit into man (Al-Hijr: 29 and Sad: 72) and appointing man as His vicegerent on earth and creating the creatures of the earth for man (Al-Baqarah: 30, Sad: 26, Fatir: 39, Al-An'am: 165, Yunus: 14, Yunus: 73, Al-A'raf: 69, Al-A'raf: 84, Al-Naml: 62), and philosophical arguments that view the universe as a reflection of God's will to be and a cause that is the very essence of dependence on its absolute cause, and considering the verses that identify man as the greatest creation and the most perfect of them (Al-Sajdah: 7) and (At-Tin: 4) to the extent that he is introduced as God's vicegerent on earth (Al-Baqarah: 30), human achievements are the result of human action and man is their efficient cause and the effect of the Most High as the absolute cause, an effect that derives all its power from the sole creator of the universe. Therefore, artificial intelligence, which is a product of man and human achievement, cannot be superior to human intelligence, which is a creation of the Lord of the Worlds. The research method is qualitative and comparative, and the results indicate the invalidity of the superiority of artificial intelligence over human intellect.

    Keywords: Artificial Intelligence, Intellect, Divine Knowledge, Creation}
  • شهلا شکری، ابوالفضل محمودی، فاطمه لاجوردی
    انسان در جهان جایگاهی متفاوت دارد و نگاه نظام های فکری به انسان متفاوت است. عارفان مسلمان نیز تفسیر خاص خود را از جایگاه و ماهیت انسان دارند. علاءالدوله سمنانی، از عرفا و متکلمان قرن هشتم هجری سلسله کبرویه در دوره ایلخانان مغول، در آثار خود اهمیت و ابعاد وجودی انسان را مطرح کرده است. این پژوهش در پی یافتن دیدگاه علاءالدوله درباره جایگاه انسان در هستی، چگونگی رابطه وجودی انسان با خداوند و ابعاد وجودی او است. به باور علاءالدوله، انسان به دلایل متعددی همچون استعدادهای خاص، جامعیت و خلافت از جایگاهی ویژه در میان موجودات بهره مند است. او انسان ها را به دو قسم انسان کامل و انسان حیوان تقسیم می کند. انسان کامل کامل ترین وجود در میان موجودات، علت غایی و علت بقای عالم است. دسته دوم نیز دارای مراتبی هستند. انسان دو بعد جسم و روح دارد و روح دارای مراتبی و هر مرتبه ویژگی هایی را بازمی تاباند؛ علاءالدوله از این مراتب با عنوان لطایف هفت گانه یاد می کند.
    کلید واژگان: علاءالدوله سمنانی, آفرینش, مقام انسان کامل, انسان حیوان, لطایف هفت گانه}
    Shahla Shokri, Abolfazl Mahmoudi, Fatemeh Lajevardi
    Humans hold a distinctive place in the universe, and various intellectual systems offer diverse perspectives on the human place. Muslim mystics present their own interpretation of the nature and position of humans. ʿAlāʾ al-Dawla al-Simnānī, a mystic and theologian from the eighth century AH associated with the Kubrawi order during the Mongol Ilkhanate era, extensively explores the significance and existential dimensions of humans in his works. This research aims to elucidate ʿAlāʾ al-Dawla's perspective on the human place in the universe, the existential relationship between humans and God, as well as the existential dimensions of humans. According to ʿAlāʾ al-Dawla, humans occupy a unique position among creatures owing to distinctive traits such as their exceptional talent, comprehensiveness, and succession of God. He categorizes humans into two groups: perfect humans and animal humans. Perfect humans, deemed the most perfect existence among creatures, serve as the final cause and sustaining force of the universe. Meanwhile, animal humans exhibit varying degrees of existence. Humans, in this framework, possess two dimensions: body and soul. The soul undergoes various stages, each reflecting specific properties. ʿAlāʾ al-Dawla refers to these stages as the "seven graces."
    Keywords: ʿAlāʾ al-Dawla al-Simnānī, creation, stage of perfect human, animal human, seven graces}
  • محمدجواد دکامی*، اکبر عروتی موفق

    متکلمان مسلمان معتقدند که خدا فاعل بالقصد است، مشاییون او را فاعل بالعنایه و اشراقیون او را فاعل بالرضا و پیروان ملاصدرا او را فاعل بالتجلی یا فاعل بالعنایه می دانند. وجه اشتراک همه این نظرات این است که در تمام اقسام فاعل، عشق و ابتهاج واجب تعالی به ذات خود منشاء پیدایش این عالم است به همین دلیل حکیم الهی قمشه ای خدای متعال را «فاعل بالعشق» می داند. از نظر او منشا عشق، ادراک است و هر اندازه که مدرک ابهی و اجمل باشد، عشق به آن بیشتر است و چون ذات باری تعالی در بالاترین مرتبه جمال و بهاء است و او ذاتا هم مدرک است و هم مدرک؛ پس بالاترین مرتبه عشق را به ذات خود دارد. و این عشق منشاء خلقت عالم شده است. مسیله اصلی تحقیق حاضر این است که آیا بحث فاعلیت بالعشق در بین حکمای پیش از الهی قمشه ای مطرح بوده یا نه؟ در این تحقیق با استفاده از روش تحلیلی- توصیفی پیشینه این بحث در آثار حکیمان پیش از ایشان بررسی و اثبات شده است که گرچه حکیمان و فیلسوفان پیش از او از اصطلاح «فاعل بالعشق» جهت تبیین فاعلیت واجب تعالی استفاده نکرده اند، اما به آن معتقد بوده و از آن بحث نموده اند.

    کلید واژگان: فاعل, آفرینش, عشق, الهی قمشه ای, ادراک}
    Mohammad Javad Dakami *, Akbar Orvatimovaffagh
    Introduction

    Muslim theologians and philosophers debate the manner in which the world was created by God. Theologians assert that God’s role in creation is characterized in terms of agency-by-intention (fāʿiliyya bi-l-qaṣd), while Peripatetic philosophers argue for agency-by-providence (fāʿiliyya bi-l-ʿināya), and Illuminationist (Ishrāqī) philosophers propose agency-by-agreement (fāʿiliyya bi-l-riḍā). Mullā Ṣadrā and his adherents advocate for agency-by-providence, where their definition of this kind of agency closely aligns with the concept of agency-by-manifestation (fāʿiliyya bi-l-tajallī) as suggested by Muslim mystics. Twentieth-century Muslim philosopher Mahdi Elahi Ghomshei introduced another form of agency, which he calls agency-by-love (fāʿiliyya bi-l-ʿishq). He posits that the primary impetus behind the creation of the world by the necessary existent is His love and delight for His own essence, serving as the source from which all things emanate. Elahi Ghomshei pioneered this concept to explain God’s agency. The central question of this study is whether this concept has precedent in the works of earlier Muslim philosophers and, if so, how it was addressed within those works.
    Research

    Methodology

    This research employs the analytic-descriptive method by examining library sources. Initially, we investigate the perspectives of the scholars concerning the agency of the necessary existent, and subsequently, we draw our conclusions.
    Discussion and

    Results

    An examination of the writings of philosophers and intellectuals predating Elahi Ghomshei reveals that they did not neglect the significance of love in God’s agency. Indeed, dating back to Plato and Aristotle, the role of love in the agency of the necessary existent has been consistently emphasized. Furthermore, certain philosophers contended that the creation of the world without love is inconceivable. However, instead of employing the term "agency by love," they utilized alternative expressions such as attraction force, natural magnetism, love-based motion, and others, as will be elucidated below.
    Plato and Aristotle delved into the concept of the love of the demiurge—the creator of the world—or the unmoving mover for its own essence, highlighting its significance in imparting order and motion to worldly affairs. Among thinkers, Muslim philosophers and mystics stand out for their emphasis on God''s love and delight in His essence. Al-Fārābī offers a nuanced definition of love and delight, positing that the love of the necessary existent for its essence represents the pinnacle of love. He contends that God possesses the utmost perception, directed at the highest perceivable entity—His own essence. Thus, in the realm of the divine, the distinction between lover and beloved collapses, as they are one and the same.
    Avicenna contends that the ultimate form of delight is found in the necessary existent''s delight in its own essence. This arises from its perfect perception of all beings, making it impervious to the realm of possibility and nonexistence. Avicenna posits that God is loved for His essence and is the object of love for all beings, suggesting that their very existence is sustained through their love for God. Shaykh al-Ishrāq Suhrawardī and Ṣadr al-Mutaʾallihīn also emphasize God''s profound inherent love for His essence, depicting Him as the most delighted being by its essence, and asserting that this fundamental love and delight are the primary impetuses behind the creation of the world.
    Ibn al-ʿArabī asserts that all motion in this world, culminating in the existence of the universe, emanates from love—primarily the love possessed by God and also by other beings and natural causes through divine love. Without such affection, the world would remain unmanifest. Similarly, Imam Khomeini contends that divine love serves as the guiding and directing force in both the natural and supernatural realms (Imam Khomeini 1989, 76). He argues that existence and the sustenance of existence stem from essential love, which acts as both the existence-conferring and sustaining causes of beings. Referring to these two realms as the facilitators of creation and the pathways to perfection, he emphasizes that without this love, no entity could come into being, and no individual or object could attain perfection; thus, the heavens themselves are erected by love.

    Conclusion

    We conclude that although Mahdi Elahi Ghomshei was the first philosopher to employ the term "agency-by-love" to explain the agency of the necessary existent, discussions regarding God''s love for His own essence trace back to ancient times. Plato, Aristotle, and several other ancient Greek philosophers explored the notion of the creator''s love for its essence. In the Islamic world, mystics, philosophers, and theologians engaged with and endeavored to explain the notion of God''s agency within their respective frameworks. While they present various explanations for God''s agency—such as agency-by-intention, agency-by-providence, agency-by-agreement, or agency-by-manifestation—they unanimously affirm God''s possession of agency-by-love. These philosophers argue that perception is the source of love, with the intensity of love corresponding to the brilliance and beauty of the perceived entity. As God''s essence epitomizes beauty and brilliance, and He is both the perceiver and the perceived by His essence, He possesses the utmost love and delight for His essence.

    Keywords: Agent, Creation, Love, Elahi Ghomshei, Perception}
  • حسین رحمانی تیر کلائی*، سید محمدعلی سجادیان، محمدصادق جمشیدی راد، سید حسین بطحایی

    کراوس معتقد به خلق هوشمندانه و خودبه خودی جهان از عدم است و آغاز جهان را از یک انفجار بزرگ می داند که دائم در حال گسترش است؛ یعنی بی انتهایی زمانی و مکانی. در نتیجه، تسلسل در نزد وی امکان پذیر است. بنابراین وی بر ادعای الهی دانان که علت اول را به وسیله قاعده «تسلسل» اثبات می کنند، ایراد می گیرد و می گوید اگر یک موجود فراطبیعی که خارج از نظام طبیعت است را در نظر بگیریم منجر به این می شود که یکی را باید مقدم و دیگری را موخر قرار دهیم؛ زیرا سلسله علل باید جایی ختم شود. بنابراین، وی معتقد به تسلسل این جهانی و درون طبیعت است. پژوهش حاضر با روش توصیفی و تحلیل محتوا، اندیشه کراوس را بر مبنای اندیشه علامه به نقد می کشد. علامه معتقد است کل این جهان مانند بدن انسان با کلیه اعضایش یک واحد شخصی است و از سلسله علت ها و معلول ها تشکیل شده که بر روی هم علتی می خواهد. وی با تلفیقی از دو برهان حدوث، وجوب و امکان برهان متمایزی را تقریر کرده است و ادعا می کند جهان با توجه به حرکت جوهری ذاتی، دائما در حال حدوث است و چون مجموعا یک وجود خارجی است، به عنوان یک واحد حادث، نیازمند به علت است؛ در صورتی که کسی حرکت جوهری جهان را منکر شود، امکان ذاتی آن انکارناپذیر است؛ زیرا جهان دارای ماهیت است و لازمه ماهیت، امکان ذاتی است. بنابراین، هر ممکنی نیازمند به علت است. در نتیجه، این جهان نیاز به علت اول است که از طریق قاعده تسلسل اثبات می شود.

    کلید واژگان: تسلسل, خلا کوانتومی, خلقت, عدم, علامه طباطبایی, لارنس کراوس}
    Hossein Rahmani Tir Kolai *, Seyed MohammadAli Sajjadian, MohammadSadegh Jamshidi Rad, Seyyed Hasan Bathay

    Krauss believes in the spontaneous creation of the world from nothing, and considers the beginning of the world from a Big Bang that is constantly expanding; means infinity of time and space. Therefore, the succession is possible in his opinion. Therefore, he objects to the claim of theologians who prove the first cause by the rule of "succession" and says that if we consider a supernatural being that is outside the system of nature, it leads to the fact that we must put one prior and the other latter, because the series of causes must end somewhere. Therefore, he believes in the succession within nature. The present study criticizes Krauss's thought based on Allameh's thought with descriptive method. Allameh believes that this whole world is a personal unit like the human body with all its parts and composed of series of causes and effects that require a cause on top of each other. By combining the two proofs of occurrence, necessity and possibility, he has presented a distinctive proof and claims that the universe is constantly occurrence due to the intrinsic movement, and because it is a total external existence, as a unit of occurrence, it needs a cause, and if someone denies the intrinsic movement of the universe, its inherent possibility is undeniable, because the universe has quiddity, and the necessity of quiddity is the inherent possibility; therefore, every possibility needs a cause. Consequently, this universe requires a first cause, which is proved through the rule of succession.

    Keywords: Allameh Tabatabai, Creation, Lawrence Krauss, Nothing, quantum vacuum, succession}
  • کوکب دارابی*، سید مرتضی حسینی شاهرودی، عباس جوارشکیان

    فلاسفه تفاسیر مختلفی از آفرینش ارائه نموده اند. در مقاله حاضر تفسیر صدرایی از آفرینش مورد توجه قرار گرفته است. مشهور این است که آفرینش در دو قوس نزول و قوس صعود انجام شده که سیر نزول از خداوند شروع می شود و پس از مرتبه صفات و اسماء، عوالم عقل و مثال به عالم طبیعت رسیده است و ابتدای سیر صعود، عالم طبیعت و انتهای آن خداوند است و عوالم دیگر در میان این دو هستند. از آنجایی که در نظریه رایج، آفرینش با نزول ملازم می باشد، سوالات جدی مطرح می شود. آیا عالم طبیعت نازل ترین عوالم بوده و موجودات در این عالم در نهایت نقص هستند؟ آیا انتهای قوس صعود دقیقا ابتدای قوس نزول است؟ آیا این فرضیه معقول است که یک موجودی تام و تمام، به اضعف و اسفل درجات تنزل یابد و دوباره از پایین ترین نقطه، حرکت خود را شروع کند تا به مرتبه نخستین برسد؟ در این مقاله، ضمن بررسی و نقد دیدگاه رایج، سعی بر آن است که ضمن پاسخگویی به پرسش های مطرح شده، مدل جدیدی از فرایند آفرینش ارائه شود. در نظریه مختار، آفرینش پیوسته به سوی کمال می رود و از مرتبه وجوب وجود و وجود علمی که نزد خدای متعال هست تا به عوالم عین، یعنی عالم عقل، مثال و طبیعت پیش می رود. این سیر آفرینش، پیوسته در حال شدت و تمامیت است. آن چیزی که از مرتبه ذات خداوند نازل شده بعد نزول همچنان در مرتبه سابق وجود دارند، فقط نحوه ظهور آنها در مراتب نازل متفاوت شده است.

    کلید واژگان: آفرینش, تکامل, نزول, صعود, اجمال, تفصیل}
    Kokab Darabi *, Seyyed Morteza Hoseini Shahrudi, Abbas Javareshkian

    Philosophers have offered various interpretations of creation. In the present article, Sadra's interpretation of creation has been considered. It is well-known that creation took place in two arcs of descent and ascent, in which the descent begins from God, and after the order of attributes and names, the worlds of intellect and example have reached the world of nature, and the beginning of the ascent, the world of nature and the end of God. And other worlds are between the two. Since in conventional theory, creation is associated with revelation, serious questions arise. Is the natural world the lowest of the worlds, and are beings in this world ultimately flawed? Is the end of the ascent arc exactly the beginning of the descent arc? Is it a reasonable hypothesis that a complete being would be reduced to weakness and degraded again from the lowest point to the first? In this article, while reviewing and criticizing the common view, an attempt is made to provide a new model of the creation process while answering the questions raised. In Mukhtar's theory, creation is constantly moving towards perfection and goes from the level of necessity of existence and the existence of science that is with God Almighty to the real worlds, that is, the world of intellect, example and nature. This process of creation is constantly intensifying and completing. What is revealed from the level of God's essence after the revelation is still present in the former order, only the way they appear in the revealed order is different.

    Keywords: Creation, evolution, descent, ascent, conciseness, detail}
  • مهدی ساعتچی*

    الهی دانان ادیان ابراهیمی فاعلیت ایجادی خدای یگانه را منشا وجود ممکنات می دانند. اما پیش از آن می توان پرسید «چرا ممکنات ممکن اند؟». برایان لفتو با بازاندیشی سنت الهیات فلسفی می گوید اغلب الهی دانان علم ذاتی خدا را منشا امکان ممکنات می دانند؛ خدا به علم ذاتی سیب را می داند پس سیب ممکن است. لفتو از این پاسخ خرسند نیست، زیرا به باور او ذات الهی بی نیاز از فرض امکان ممکنات است. چه سیب ممکن باشد چه نباشد، خدا خداست. از طرفی امکان هر ممکنی ضروری می نماید، اما به باور لفتو منشا این ضرورت نیز مندرج در ذات خدا نیست، بلکه مجعول به آفرینش ارادی او در ساحت علم است. خدا نه تنها نگارنده واقعیت مخلوق بلکه مبدع زبان سازنده آن است. مقاله پیش رو ماجرای تصویر لفتو از این آفرینش را بازگو می کند و بر آن است که این تصویر برخلاف سودای لفتو، در پشتیبانی از الهیات موجود کامل با کاستی هایی روبه روست.

    کلید واژگان: آفرینش ذوات, متافیزیک موجهات, اراده گروی, الهیات موجود کامل, برایان لفتو}
    M. Saatchi*

    Theologians believe that the creatures exist based on the activity of the oneness god. But before that, we can ask “Why are creatures possible?”. Brian Leftow has criticized the traditional responses that maintain possible objects are possible due to knowledge of god. God knows the apple, so the apple is possible. It is not a satisfactory response for Leftow, because the essence of God does not need this possibility. Whether the apple is possible or not, God is the God. Also, it seems that the possibility of any creature is necessary. Leftow maintains that this necessity is not written in the essence of God but instead depends on God’s thinking and voluntary creation in his mind. God is the author not just of created reality, but of its vocabulary. This paper explains Leftow’s theory and then criticizes its idea depending on the perfect being theology that Leftow has accepted.

    Keywords: Creation, Essences, Modal Metaphysics, Voluntarism, Perfect Being Theology, Brian Leftow}
  • زینب درویشی*، فرج الله براتی

    انسان موجودی دو بعدی است که در بعد فطری دارای نیازهایی از حقیقت طلبی است و حقیقت را زیباترین مقوله عالم هستی می داند و این زیبایی انسان را عاشق خود نموده و به زندگی او معنا می بخشد و با رسیدن به معشوق حقیقی تکامل می یابد لذا گزاره عشق از دیرباز مورد توجه پژوهشگران و نویسندگان بوده است چرا که یکی از نیروهای مشوقه و محرکه انسان به شمار می اید پژوهش حاضر، با روش تحلیلی و مطالعه اسنادی، در پی پاسخ به این سوال است «تحلیل افلاطون از عشق چیست وارتباط عشق با زیبایی ، جهان شناسی و تعالی انسان چه می باشد؟» عشقدر اثار مختلفی از علما و اندیشمندان علوم مختلف و در فلسفه نیز از منظر فلاسفه ی غرب و شرق از جمله در اثار افلاطون بررسی شده و نظریاتی در مورد ماهیت عشق، ارتباط ان با زیبایی ،نقش عشق در جهان شناسی و خلقت، نقش عشق در گرایشات فلسفی و نقش عشق در تعالی و تربیت انسان پرداخته شده است .افلاطون معتقد است که هسته اصلی ایجاد عشق گرایش انسان به زیبایی و کمال است و زیبایی به زیبایی درون و بیرونی تقسیم می شود و هر نوع تکامل و کمال را زیبایی می داند بنابر این در بسیاری از موارد از عشق به زیبایی تعبیر می کند و فلاسفه را به دلیل اینکه طالب حقیقت هستند به عنوان عاشق معرفی می کند.

    کلید واژگان: عشق, فلسفه, افلاطون, زیبایی, وجود, خلقت}
    Zeinab Darvishi *, Farajollah Barati

    Man is a two-dimensional being that in the natural dimension has needs of seeking the truth and considers truth to be the most beautiful category in the universe and this beauty makes man fall in love with himself and gives meaning to his life and evolves when he reaches the true lover, so the proposition Love has long been the focus of researchers and writers, because it is one of the motivating and driving forces of human beings. The present research, with an analytical method and document study, seeks to answer this question: "What is Plato's analysis of love and the relationship between love and beauty?" What is cosmology and human excellence?" Love in various works of scholars and thinkers of different sciences and in philosophy from the perspective of Western and Eastern philosophers, including in the worksPlato has been examined and theories about the nature of love, its connection with beauty, the role of love in cosmology and creation, the role of love in philosophical tendencies and the role of love in the advancement and education of man have been discussed.Plato believes that the core of creating love is man's tendency towards beauty and perfection, and beauty is divided into inner and outer beauty, and he considers any kind of evolution and perfection as beauty, therefore, in many cases, he interprets love as beauty, and philosophers introduces them as lovers because they seek the truth.

    Keywords: love, philosophy, Plato, Beauty, Existence, creation}
  • میثم توکلی بینا*

    در کیهان شناسی دو دسته سناریو برای سابقه ی جهان می توان معرفی کرد. نخست مدل استاندارد کیهان شناسی مطرح می شود که سناریوی آغاز در آن مه بانگ است و دوم سناریوهایی که مه بانگ صرفا دریچه ی ورود به جهان ماست و جهان (ها) ابعادی بیشتر یا سابقه ای طولانی تر از جهان ما دارند. پرسش اساسی این است که چرا و چگونه جهان از هیچ سر برآورد؟ این پرسش لازمه ی آن است که بپذیریم جهان از صفر شروع شده است. برای پاسخ به چنین پرسشی تلاش هایی در حوزه ی دانش فیزیک و کیهان شناسی نظری صورت گرفته که مدل جهان بدون مرز و سناریوی تورم ازلی-ابدی، اصلی ترین نمونه های آن هستند. پس از تبیین دو دسته نشان خواهیم داد که اولا به جهت فیزیکی اغلب شواهد تجربی و نظری به سود تناهی پیشینه ی جهان است؛ چه آن را محدود به مه بانگ و چه آن را توسعه یافته تر بدانیم. هم چنین مدل های فیزیکی نه تنها مخالف رهیافت فراطبیعی نیستند بلکه به آن کمک می کنند.

    کلید واژگان: بیگ بنگ, هاوکینگ, حدوث, آتئیسم, کیهان شناسی, علم و دین}
    Meysam Tavakoli Bina *

    We can introduce two classes of scenarios. The first, standard model of cosmology proposes a scenario in which the BigBang is beginning, and the second, scenarios where the BigBang is merely a gate to our universe and the universe have more dimensions than ours. The basic question is why and how did the universe come to be out of nothing? To answer such a question, two methods have been taken in the physics: firstly, finite but no boundary model and secondly, the scenario of eternal inflation. Having explained the two classes, I will show that the main experimental and theoretical evidence support the past incomplete directions of the universe; whether we consider it as Big Bang or more developed. Also, the existing models and scenarios are not against the supernatural approach, but also consolidate it.

    Keywords: BigBang, Hawking, creation, atheism, cosmology, Science&Religion}
  • سمیه قدیم زاده*، مرتضی شجاری، زهرا فلاح مهترلو
    در اندیشه عرفانی- اسلامی، حسن و زیبایی حق تعالی اساس آفرینش عالم هستی است و زیبایی و آفرینش پیوندی ناگسستنی دارند. این مقاله قصد دارد، با نظر به آفرینش خداوندی و بر پایه این معنی عرفانی که انسان، مثال خداوند است، فعل هنری انسان را مورد واکاوی قرار دهد تا رهیافتی به چگونگی جلوه گر شدن زیبایی در اثر هنری و نقش هنرمند در آن اثر، فراهم آورد. در این راستا با بهره گیری از روش توصیفی، تحلیلی و تفسیری و بر اساس آموزه های قرآنی و منابع عرفان و حکمت اسلامی به بررسی مراتب آفرینش خداوندی و نسبت آن با فعل تکلم در آفریده های جهان، انسان و قرآن که جلوه های کامل جمال حق تعالی هستند، پرداخته شده است؛ سپس چگونگی ظهور زیبایی در اثر هنری با توجه به قوای وجودی انسان تحلیل و تبیین گردیده و به عنوان نمونه باغ هشت بهشت اصفهان از این منظر مورد مطالعه قرارگرفته است. نتایج حاکی از آن است که فعل هنری انسان در مرتبه قلب (عقل)، متناظر با زیبایی جوهر کلامی و باطنی اثر؛ و در مرتبه حس، متناظر با زیبایی صورت کتابی و ظاهری اثر است که هرچه ارتباط بیشتری بین این دو وجه به واسطه قوه ی خیال هنرمند برقرارگردد، اثر هنری زیباتر خواهد بود؛ درعین حال زیبایی ماندگار، ناشی از وجه کلامی اثر است که وابسته به حق و زیبایی اوست
    کلید واژگان: آفرینش, زیبایی, قرآن کریم, هشت بهشت, هنر}
    Somayyeh Ghadimzadeh *, Morteza Shajari, Zahra Fallah Mehtarlou
    According to Islamic mystical reflections, the beauty of God is considered the foundation of the universe's creation, resulting in an inseparable link between beauty and creation. The present study aims to analyze human artistic endeavors in light of the divine creation concept, drawing from the mystical belief that 'humans are an image of Him.' This study seeks to introduce an appropriate approach to manifesting beauty in artwork and exploring the role of the artist in this context. Employing a descriptive, analytical, and interpretative methodology, we draw from Qur'anic teachings, Islamic mysticism, and theosophy sources to investigate the various levels of God's creation and the relationship between creation and the act of speech in the universe, humans, and the Qur'an (as His perfect manifestations). Furthermore, we consider the human existential faculties to analyze and explain the quality of beauty manifestation in artwork. To illustrate this, we study Isfahan's Hasht Behesht garden from this perspective. Through this study, we establish that the artistic act of humans, at the level of the heart (intellect), is connected to the beauty of the word-like and esoteric essence of the work. At the level of sensation, it corresponds to the beauty of the book-like and the exoteric form. Therefore, the stronger the relationship between these two facets, brought forth by the power of the artist's imagination, the more beauty emerges in the aforementioned work. However, lasting beauty consistently originates from the word-like aspect of the artwork, which is in relation to God, representing the beauty of God.
    Keywords: Art, Beauty, creation, Hasht Behesht, Holy Qur'an}
  • محمدرضا اسدی، فاطمه مویدی

     مسیله دین همواره مورد توجه پژوهشگران بوده و درباره آن مطالب فراوانی مطرح شده است؛ از طرفی آموزه های دین غالبا به شکل الفاظ اعتباری در دسترس بشر قرار دارد. بر این اساس گذشتگان غالبا دین را به عنوان امری اعتباری معرفی کرده اند. در این میان استاد جوادی آملی متفطن این معنا شده اند که امر اعتباری صرف نمی تواند مانند دین منشا آثار فراوان باشد. دین مسبوق و ملحوق به امور تکوینی فراوانی است. برخی از این پشتوانه ‎های تکوینی عبارت‏اند از: انطباق با نظام تکوینی جهان و مراحل وجودی انسان؛ انطباق احکام دین با مصالح و مفاسد واقعی امور؛ آثار تکوینی التزام و عدم التزام به دین در روح انسان و در زندگی دنیوی و تجسم آن ها در زندگی اخروی. استاد پس از تفکیک دین از امور اعتباری محض، مطلب جدیدتری را ارایه می کنند و آن اینکه وجود اعتباری دین، نه‏تنها اعتبار محض نیست، بلکه خود، قسمی از اقسام وجود حقیقی است و تقسیم وجود به حقیقی و اعتباری یک تقسیم فلسفی از جنس تقسیمات وجود است. مقاله حاضر ضمن شرح نظرات استاد در این دو زمینه با بیان چند مطلب انتقادی، به این نتیجه می رسد که ابعاد و لوازم نظریه حقیقی ‏دانستن وجود اعتباری دین چندان روشن نیست.

    کلید واژگان: دین, تکوینی, اعتباری, مصالح, مفاسد}
    MohammadReza Asadi, Fateme Moayedi

    The issue of religion has always been of interest to researchers and has been raised about it; On the other hand, the teachings of religion are often accessible to human in the form of I'tibāri words. Accordingly, the past has often identified religion as a I'tibāri. Ayatollah Javadi Amoli has meant that mere i'tibāri cannot be -like the religion- the source of many effects. Some of creation supports of religion are: adaptation to the creation system of the world and the stages of human existence; adapting the rulings of religion with the real expediencies and mischiefs of affairs; the creation effects of commitment and non -compliance with religion in the human spirit and in worldly life and their embodiment in the Hereafter. After separating the religion from mere i'tibāri, Ayatollah Javadi presents new idea and that the existence of religion's i'tibāri is not only mere i'tibāri, but it is a part of the real existence and the division of existence into a true and i'tibāri division of a philosophical division from divisions of existence. The present article, while describing the opinions of the Ayatollah Javadi in these two areas, concludes that the dimensions and correlatives of knowing the real of i'tibāri existence of religion are not very clear.

    Keywords: Religion, Creation, I'tibāri, Expediencies, Mischiefs}
  • صدیقه ریاحی مدوار، محمد اکوان*، مهدی نجفی افرا

    ابن سینا در آموزه خلقت با اینکه تحت تاثیر ارسطو و نظریه نوافلاطونی فیض است، از سویی متاثر از متکلمان مسلمان و منابع و متون دینی است، و همین موجب تمایز اندیشه او از متفکران سلف خود شده است. او در عین اینکه از فاعل به عنوان مفیض و علت وجودی یاد می کند، رابطه موجودات با فاعل را بر رابطه وجودی استوار می سازد، نظریه علم عنایی او در صدور موجودات با اصلاحات اندکی می تواند در منشا صدور موجودات، نظریه ای قابل اعتنا باشد. او در علم خداوند به ذات خود از علم حضوری و اتحاد عالم و معلوم سخن رانده است، لذا با توجه به برداشت وی از علم حضوری، می توان با اتکا به همین نظریه او، علم خداوند به مخلوقات اعم از مبدعات و مخترعات و مکونات را توجیه و تبیین کرد، خصوصا اینکه ابن سینا علم خداوند به مخلوقات را از طریق علم به ذات تبیین و تفسیر می کند. نظریه فیض در اندیشه فیلسوفان بعدی هیچ گاه مورد غفلت نبوده و به عنوان یکی از معقول ترین تفسیرها از خلقت جهان و خالقیت و فاعلیت خداوند عنوان می شود. در این مقاله با اتکا به روش تحلیلی، بر اساس نظریه فیض ابن سینا، سعی در تبیین و پر کردن فاصله پراهمیت خالق و مخلوق داریم، چنان که نظریه  فیض توام با علم الهی پایه و اساس خلقت ابداعی عالم قلمداد گردد.

    کلید واژگان: خلقت, صدور, ابن سینا, عنایت, فیض}
    Sadigheh Riahi, Mohammad Akvan *, Mehdi Najafi Afra

    In proposing his doctrine of creation, Avicenna is under the influence of Aristotle and Neoplatonian theory of emanation as well as Islamic theologicians and religious texts. This is why his thought is basically different from previous thinkers. While he defines “the agent” as “emanatory” and “cause of existence”, he believes that the relationship between the beings and the agent is based on an existential relationship. With minor amendments, his theory of “creative foreknowledge” can be proposed as a prominent theory about the origin of emanation of beings. He examines divine knowledge by referring to “knowledge by presence” and “unity of the knower and the known”. Given his comments about knowledge by presence, the divine knowledge about the created beings including mubda'at, mukhtara'at and mukawwanat can be explained based on his theory. Particularly, he explains divine knowledge about the created beings through the divine knowledge of his own essence. Then the emanation theory has not been neglected by later philosophers and has been considered as one of the most rational interpreatations of God as the creator and agent and of the creation of world. In this article. We have tried to explain the relationship between the creator and the created based on the emanation theory of Avicenna. The theory of emanation along with We have tried to explain the relationship between the creator and the created based on the emanation theory of Avicenna. The theory of emanation along with the divine knowledge has been proposed as the basis of “creation out of nothing” (creatio ex nihilo).

    Keywords: Creation, Issuance, Avicenna, Enayat, Emanation}
  • نرگس موحدی*
    بهشت و جهنم در برزخ و آخرت، حاصل عینیت «عمل» با «جزا» در همین دنیا هستند. آنچه عینیت میان عمل و جزای آن را ممکن می سازد، فاعلیت قوه خیال نفس در صدور صور مثالی متناسب با عمل است که مجموع این صور مثالی را «بهشت یا جهنم درون» می نامیم. مسیله اساسی این پژوهش، بازشناسی نه صرفا شناخت فاعلیت قوه خیال در تکون بهشت یا جهنم در درون انسان، با بهره گیری از روش تحلیلی است. یافته اصلی پژوهش جاری، که با تکیه بر روی آورد تحلیل سیستمی مبانی نفس شناسی صدرالمتالهین در دو مقام «تجرد مثالی قوه خیال و تکون بهشت درون» و «انشاء صور و تکون بهشت درون» به دست آمده است، حاکی از فاعلیت قوه خیال نفس در خلق صور مثالی متناسب با دریافت های خود از حواس پنج گانه و افکار است. این صور، در مرتبه خیال نفس باقی می مانند و اگر حاصل این صور، همخوان با نعمات و ویژگی های بهشت باشد، انسان در بهشت درون خود به سر می برد و اگر ویژگی های جهنم و جهنمیان بر آن صادق باشد، هم اکنون در جهنم درون می سوزد.
    کلید واژگان: فاعلیت, قوه خیال, بهشت درون, جهنم درون, تکون}
    Narges Moahedi *
    Heaven and hell in purgatory and hereafter are the results of the objectivity of "deed" and "punishment" in this world. What makes the objectivity between the action and its punishment possible is being the agent of the soul's imagination in issuing exemplary images that are appropriate to the action, and we call the sum of these exemplary images "inner heaven or hell". The basic problem of this research is to recognize - not just to know - being the agent of the power of imagination in the formation of heaven or hell within humans, using the analytical method. The main finding of the current research, which was obtained based on the systematic analysis of the psychological foundations of Sadr al-Mutalahin in the two positions of "Exemplary isolation of the power of imagination and the creation of the inner heaven" and "The creation of images and the creation of the inner heaven", indicates being the agent of the power of the self's imagination in creation of exemplary images in proportion to one's perceptions of the five senses and thoughts. These images remain at the level of self's imagination, and if the result of these images is consistent with the blessings and characteristics of heaven, then a person will live in the inner heaven, and if the characteristics of hell and the people of hell are true to them, he will burn in the inner hell right now.
    Keywords: being the agent, the power of imagination, inner heaven, inner hell, creation}
  • انسیه عسگری، یوسف فرشادنیا*
    هدف

    هدف از انجام این پژوهش، استخراج گزاره های هستی شناسی و خداشناسی ادعیه و مقایسه آن با مبانی فلسفی، از جمله نظریه صدور بود.

    روش

    پژوهش اسنادی کتابخانه ای حاضر، محتوای بیش از 20 دعا را تحلیل کیفی کرده است.

    یافته ها

    گزاره های کلیدی مستخرج از ادعیه عبارتند از: 1. خدای مبدی و معید، 2. خدای مبدع، 3.خداوند ازلی، مخلوقات حادث زمان مند و مکان مند و 4. عدم سنخیت خالق و مخلوق. در مقام مقایسه، در دعا خداوند به عنوان مبدی (آغازدهنده)، ولی در نظریه صدور به عنوان مبدء (آغاز) و مصدر معرفی شده است. همچنین خداوند مبدع در ادعیه، بدون الگو و مایه و بر اساس اراده و فاعلیت امری(خلق لامن شی) موجودات را ابداع کرده است؛ در حالی که در نظریه صدور، خداوند به عنوان مبدء و مفیض، بر اساس حتمیت و نه بالاراده، تنها افاضه فیض کرده است. در ادعیه، خداوند، ازلی و موجودات، حادث زمان مند و مکان مند معرفی شده اند؛ اما در نظریه فیض، بر اساس عین ربط بودن معلول به علت، ازلیت به عالم سریان داده شده است. همچنین، اساس نظریه صدور که بر سنخیت مبتنی شده، در ادعیه رد شده است.

    نتیجه گیری

    مبانی هستی شناسی و خداشناسی مستخرج از ادعیه، در تقابل با مبانی فلسفی، به ویژه نظریه صدور واقع شده اند.

    کلید واژگان: معارف دعا, هستی شناسی, خداشناسی, مبدئ, معید, خلق و امر, نظریه صدور(فیض)}
    Asgari E*, Farshadnia Y
    Objectives

     The aim of this Research is to extract the ontological and theological propositions of prayer and compare it with philosophical principles such as the theory of emanation.

    Method

    The present study was a qualitative analytical with library documents. More than twenty prayers were also considered.

    Results

    The key propositions extracted from the prayer are; 1. the Originator and Restorer God, 2. The Innovative God, 3. The Eternal God, the creatures of the temporal and spatial event, and 4. inconsonance of the Creator and the creature. In comparison, in prayer, God is introduced as the originator, but in the theory of i emanation, he is Principle as the origination. Also, God, the innovator in prayer, invents, without a pattern, a substance, and on the basis of the will and activity of a thing (Create of nothing), while in the theory of emanation, God, as the origin and the overflowing, is based on certainty and not on will alone It spreads grace. In supplication, God, eternity and beings are introduced as temporal and spatial events, but in the theory of emanation, based on the fact that the effect is related to the cause, eternity is given to the world. Inconsonance of the Creator and the creature is another important basis of the ontology and theology of prayer, which has targeted any inconsistency that is the basis of the theory of emanation.

    Conclusion

    The principles of ontology and theology derived from prayer are in opposition to philosophical principles, especially the theory of emanation.

    Keywords: Teachings of prayer, ontology, theology, the Originator, the Restorer, creation, command, theory of Emanation}
  • محمد بهرامی*

    اندیشمندان امامی مانند کندی، فارابی، صدوق، مفید، علم الهدی، طوسی، طبرسی و... ابداع را یکی از صفات فعلیه خداوند می دانند و در تعریف آن با یکدیگر اختلاف دارند. دانشمندان اسماعیلی نیز مانند ابوحاتم رازی، سجستانی، اخوان الصفا، کرمانی و ناصرخسرو درباره ابداع با یکدیگر و در برخی موارد با الهیات امامیه ناسازگاری می کنند. هر دو الهیات، ابداع را صفت فعل خداوند می شناسند و در تعریف حداقلی و حداکثری ابداع با یکدیگر اختلاف دارند. برخی بیشترین شرایط را لحاظ می کنند و شماری به کمترین شرایط بسنده می کنند و هر دو گروه به اشتباه ابداع را «ایجاد من لا شی» تعریف می کنند و افزون بر این، در مبدع نخست نیز با یکدیگر ناسازگارند. هدف این پژوهش، بررسی و سنجش نظریات اندیشمندان اسماعیلی و امامی و بیان همانندی ها و تفاوت ها است و نوع پژوهش، کتابخانه ای و روش پژوهش، تحلیل و توصیف است.

    کلید واژگان: ابداع, اسماعیلیه, امامیه, الهیات, خلق, امر, عقل اول, نفس}
    Mohammad Bahrami *

    God’s attributes are divided into two categories: intrinsic and actual attributes. Intrinsic attributes are those that are abstracted from the divine essence and their essence is due to the permanent connection between the essence of transcendence and attributes. Present attributes are attributes that are abstracted from the relation of the essential essence of existence with the creatures with an addition or a special relation considering that relation. Among the current attributes of God, the attribute of innovation has attracted many Imami and Ismaili theologians’ attention due to its wide application in Qur'an, Neoplatonic traditions, and philosophy to such an extent that such well-known personalities as Kennedy, Farabi, Sadiq, Mufid, Ibn Sina, Seyyed Morteza Alam al-Huda, Tusi, Tabarsi, Shahrzuri, and Hali from Nasafi’s Imamiyya Sect, Abu Hatem Razi, Sajestani, Ghazi Noman, Akhvana Al-Safa, Kermani, Nasser Khosrow, and Abu Faras from Ismaili Sect have discussed about the definition of innovation, as well as different related theories, and expressed its differences and similarities with other terms, such as creation, invention, command, emission, and will.The purpose of this study was to have a comparative view on Ismaili and Imami theologians’ theories and discover the similarities and differences between the them, as well as the components influencing on the definition of innovation and the difference between innovation and other near-meaning words.To discover the Imami and Ismaili thinkers’ views, especially the Ismaili’s, the books attributed to him were used as a criterion for judging and the works of the opponents of Ismailism and even those, who were in doubt about being in the group of Ismaili Sect though they were not included in the sources of this research.The Imami thinkers’ views on the definition of innovation were firstly ambiguous. Secondly, it was related to the period of presenting its minimum and maximum definitions. Thirdly, it was contradictory in terms of the condition expressing the statement of "I am not an object". The Ismaili scholars’ views were firstly highly contradictory and secondly a contradiction of "I am not an object"..Influenced by Neoplatonic philosophy, the Ismailis discussed the attribute of innovation more than the Imamis. The Imamiyyas and Ismailis considered innovation as one of the current attributes of God. They enumerated the most conditions for innovation. In both groups, there was a mistake in defining innovation as "creating me nothing". Some definitions of innovation in Imami and Ismaili theology were made with words, such as creation, construction, invention, etc., while their use seemed to be incorrect due to the semantic difference between innovation and those words. Ismaili theologians had made more efforts than merely introducing such terms as creation, construction, authorship, invention, etc. and explained better and more differences and similarities of the mentioned terms with innovation, whereas the ambiguity of the meanings of those terms still remained in the texts. The Ismailis had left fewer texts than the Imamis. Some thinkers of both groups discussed the attribute of innovation more than others and thus, their contents about innovation and the topics in its subset were not comparable to others. A noteworthy volume of the discussions on innovation in Imami theology was given in the interpretive texts on the occasion of the interpretation of the word "novel" in Quranic verses.

    Keywords: innovation, Ismaili, Imamiyya, Theology, Creation, Matter, first intellect, Soul}
  • حسین نقوی، رمضانعلی مرزانی*

    دین اسلام و آیین زرتشت برای خلقت انسان هدف یا اهدافی را تعیین کرده‌اند. در این مقاله با استفاده از منابع اصیل و مقدس هر دو دین، با روش توصیفی تحلیلی، اهداف خلقت انسان را بررسی می‌کنیم. در دین اسلام هدف اصلی، قرب به خداوند است که در سایه آن انسان به کمال وجودی می‌رسد، او را می‌شناسد و عبادت می‌کند و می‌تواند خلیفه خداوند در زمین باشد. در مقابل، در آیین زرتشت، هدف اصلی از بین رفتن شر و پلیدی از عالم است و انسان نیز به‌همین دلیل آفریده شده است. رسیدن به کمال واقعی و سعادت فردی و آبادی جهان در سایه از بین رفتن پلیدی است. تمایز مهم اسلام و آیین زرتشت در این زمینه، عقلی بودن هدف غایی آفرینش انسان، یعنی قرب الهی در اسلام است و مبتنی بر افسانه بودن آن در آیین زرتشت است.

    کلید واژگان: اسلام, آیین زرتشت, هدف غایی, آفرینش, انسان}
    Hussein Naqavi, Ramazan Ali Marzani*

    Islam and Zoroastrianism have set a goal or some goals for the creation of man. Using the original and sacred sources of both religions, this descriptive-analytical article examines the purposes of human creation. In Islam, the main goal is to be close to God. Through closeness to God, man reaches existential perfection, knows and worships Him, and can be God's caliph on earth. In contrast, in Zoroastrianism, the main goal is to eradicate evil from the universe, and man is regraded to be created for this reason. Achieving true perfection and individual happiness and prosperity in the world is possible only through the eradication of evil. The important difference between Islam and Zoroastrianism in this regard is the rationality of the ultimate goal of human creation, i.e. nearness to God in Islam, and its being based on mythology in Zoroastrianism.

    Keywords: Islam, Zoroastrianism, ultimate goal, creation, man}
  • علی موحدیان عطار*
    از آنجا که نظریه تکامل انواع تا حد زیادی مورد پذیرش دانشمندان علوم تجربی واقع شده است، تعارض میان این دیدگاه علمی با برداشت سنتی از نظرگاه قرآنی در باره آفرینش انسان، چالش بزرگی را برای ارزش علمی قرآن و دیگر متون دینی هم راستا فراهم آورده و اذهان بسیاری را درگیر خود کرده است. این نوشتار برداشت متفاوتی از داده های قرآن و روایات در باب آفرینش آدم} را فراپیش خواهد نهاد تا نشان دهد که آدم} نه نخستین انسان، بلکه سرسلسله انسان نوین (نسل امروزین انسان ها) و نخستین انسان اندیشه ورز دارای فطرت توحیدی است که پس از نسل های متعدد از انسان ها و انسان نماها، خدای متعال او را به طور متمایزی آفریده و یا برگزیده است. در صورت تایید یافتن این دیدگاه، می توان گفت تضاد و تعارض غیر قابل حلی میان گزارش قرآن روایی از آفرینش آدم با یافته های تجربی درباره پیدایش انسان و به طور خاص با نظریه تکامل انواع، وجود ندارد و بلکه می توان میان آن گزارش با پیدایش تکاملی انسان مدرن از انسان های پیشین و دیگر جانداران در زمین، جمع کرد.
    کلید واژگان: آدم, انسان, تکامل, آفرینش}
    Ali Movahedian Attar *
    Since the theory of the evolution of species is now widely accepted by scholars, the conflict between this scientific view and the account of the creation of man in Qur'an has posed a great challenge for the noeic value of the Qur'an. Based on evidences from Qur'an and the hadiths, this article is to show that Adam is not the first man, nor was he necessarily created out of the natural process of the creation of living beings, but the ancestor of modern man (modern generation of human beings) and the first human who has been chosen by the Almighty God by giving the distinctive feature of intellect, after several generations of human beings and humanoids, On the other hand, the scientific report on the evolution of mankind reveals details that correspond to the Qur'anic report on this subject. In this way, one can combine the Qur'anic account of the creation of man with scientific findings about the evolution of modern man from ancient humans and other living things.
    Keywords: Adam, human, evolution, creation}
  • مرتضی صانعی*، سید محمد حاجتی شکری
    بحث توحید یا ثنویت زرتشتیان از مباحث پرچالش در آیین زرتشت است. توحید به معنای یگانه دانستن یا یکتاشمردن خداوند، مراتب و مظاهری مانند توحید در وجوب وجود، خالقیت، عبادت، ربوبیت و... دارد. ذکر مراتب و مظاهر توحید اهمیت بسزایی در بحث حاضر دارد؛ زیرا بیشتر نویسندگانی که پژوهشی درباره ی موضوع توحید در دین زرتشت داشتند ، روشن نکرده اند که کدام یک از مراتب توحید را معیار در نظر گرفته اند. این امر ازیک سو به دیدگاه های گوناگون و حتی متناقض منجر شده و ازسوی دیگر، انکار نویسندگان زرتشتی را به دنبال داشته است. مقاله ی پیش رو با روش تحلیلی انتقادی به بحث از سه مرتبه از مراتب توحید، یعنی توحید در وجوب وجود، خالقیت و عبادت اختصاص یافته و با تکیه بر متون دینی زرتشتیان، به ویژه گاهان منسوب به زرتشت، نشان داده است که پذیرش ادعای توحید با تمام مراتب آن، در آیین زرتشت دشوار است؛ نمونه ای که می توان به آن اشاره کرد، مرتبه ی توحید در خالقیت است که در آیین زرتشت نفی شده است. ذکر مراتب خداشناسی زرتشتی به صورت مجزا و تحلیل و بررسی هریک از مراتب، نوآوری تحقیق حاضر است.
    کلید واژگان: آیین زرتشت, توحید, ثنویت, خالقیت, عبادت}
    Morteza Sanei *, Seyed Mohammad Hajati Shoraki
    The issue of monotheism or dualism of Zoroastrians is one of the most challenging issues in Zoroastrianism. Monotheism, i.e knowing or considering God as one, has levels and manifestations such as monotheism in the necessity of existence, creation, worship, lordship, and so on. Mentioning the levels and manifestations of monotheism is very important in the present discussion; because most of the writers who have researched the subject of monotheism in Zoroastrianism have not clarified which of the levels of monotheism is considered as a criterion. On the one hand, this has led to various and even contradictory views, and on the other hand, it has led to the denial of Zoroastrian writers. The leading article by using an analytical-critical method and referring to Zoroastrian scriptures including Gahan is dedicated to the discussion of three levels of monotheism: monotheism in the necessity of existence, the creation and the worship, and finally shows that it is difficult in Zoroastrianism to accept monotheism in all its levels. for example, we can refer to monotheism in creation, which is denied in Zoroastrianism.
    Keywords: Zoroastrianism, Monotheism, Dualism, Creation, worship}
  • سید مجتبی میردامادی، علیرضا نوروزی

    درباره تبیین آفرینش عالم دو دیدگاه کلی میان متالهان وجود دارد. اهل عرفان و گروهی از فلاسفه با طرح نظریه «تجلی» و بر پایه وحدت شخصی وجود، هستی حقیقی را از آن خداوند سبحان دانسته و عالم امکان را از مظاهر اوصاف کمالی مخفی و مندمج در ذات حق تعالی انگاشته اند؛ اما بیشتر متکلمان بر این باورند خداوند متعال، جهان را از عدم و لاشیء آفرید و بر تباین و جدایی خالق و مخلوق تاکید می کنند. تمانع میان مبانی متکلمان از یک طرف و فلاسفه و عرفا از طرف دیگر، اعتقاد به هر دو نظریه به عنوان تبیین حقیقی از عالم را ناممکن می سازد؛ لیکن نظریه «خلقت» برای رد «تنزل خلقت خدا به صرف ناظمیت» مطرح شده و ناظر به آن می باشد. این جستار با نوآوری در تحلیل مفهوم «لاشیء»، خوانش جدیدی از دیدگاه متکلمان ارایه می دهد که بر اساس آن، نظریه «خلق از عدم» و «تجلی» نقطه وفاقی در «خلق لا من شیء» به دست می دهد.

    کلید واژگان: خلقت, تجلی, حدوث, قدم, لاشیء, عدم, ماده ازلی}
    Seyed Mojtaba Mirdamadi, Alireza Norouzi

    There are two main views on the explanation of the creation of the world among theologians. The mystics and a group of philosophers present the theory of “manifestation” and, based on the personal unity of being, believe God has the real existence and the world of contingency is a manifestation of the attributes of perfection hidden in God’s essence. Yet most Islamic theologians believe God created the world from nothing and nonbeing and stress on the separation and heterogeneousness of the creator and the created. The mutual prevention of the bases of theologians on the one hand, and of the philosophers and mystics on the other hand, makes it impossible to believe in both theories for the real explanation of the world. However, the theory of “creation” is posed to deny the theory of “reduction of God’s creation to mere designer” and concerns that theory. Presenting an innovation in the analysis of the concept of “nothing”, this writing offers a new reading of the theologian’s views; on this base, the theories of “creation from nonbeing” and “manifestation” have an intersection in the point of “creation not from a thing”.

    Keywords: Creation, Manifestation, contingency, pre-eternal, Nothing, Nonbeing, Eternal Material}
  • حجت الله عسکری زاده، سید ابراهیم موسوی*

    در این نوشتار، مفهوم پیدایش (Genesis) در نوشته‌های ارسطو هم به لحاظ لغوی و اصطلاحی و هم به لحاظ فهم ارسطویی آن تبیین و بررسی شده و اهمیت تمایز آن با فهم وحیانی و ادیان ابراهیمی مورد توجه قرار گرفته است. با تبیین این مفهوم، اهمیت اصطلاحات و مفاهیمی همچون به وجود آمدن و پدید آمدن نیز بیشتر آشکار می‌شود و این پرسش مطرح می‌گردد که مطابق با فهم ارسطویی و یونانی، مفهوم به وجود آمدن که در زبان‌های مختلف نقش مهمی ایفا می‌کند، چه معنایی می‌تواند داشته باشد و آیا این مفهوم به تفکر ادیان وحیانی و بحث خلقت نزدیک‌تر نیست؟ لذا در این مقاله، اصطلاح پیدایش را در سه کتاب مهم ارسطو یعنی فیزیک، متافیزیک و رساله کون و فساد پی گرفته و تحلیل و بررسی کرده‌ایم تا تبیین بهتری نسبت به تمایز این مفهوم با فهم دینی عرفی مفاهیمی همچون به وجود آمدن و خلق شدن داشته باشیم. با دقت در نوشته‌های ارسطو در این باب درمی‌یابیم که هرچند ارسطو با تصور هیولای اولی به مفهوم خلقت از عدم ادیان وحیانی نزدیک شده است، اما این اختلاف فکری در باب مفهوم پیدایش میان تفکر ارسطویی و فلسفی با تفکر دینی همچنان برقرار است.

    کلید واژگان: جنسیس, پیدایش, به وجود آمدن, گردیدن, تغییر یافتن, شدن, خلق شدن, آفریده شدن}
    Hujjatullah Askari zada, Sayyid Ibrahim Musawi*

    In this article, the concept of genesis in Aristotle’s writings has been investigated both from the literal and from the terminological point of view, and the importance of its distinction from the revelational understanding and the Abrahamic religions has been minded. With explaining this concept, the importance of terms and concepts such as ‘creation’ and ‘generation’ gets evident, and the question arises as follows: ‘What can be the meaning of the concept of genesis, with its important role in various languages, according to Aristotelian and Greek understanding? Is this concept not closer to the notion in the revelational religions and creation?’ Therefore, in this article, we have studied and analyzed the term ‘genesis’ in three books written by Aristotle entitled physics, metaphysics, and On Generation and Corruption in order to have a better explanation of the distinction between this concept and the conventional religious understanding of concepts such as genesis and creation. With paying attention to Aristotle’s writings in this regard, we will find out that although Aristotle has approached the concept of ‘creation from naught’ in revelational religion with his idea of primal matter, this intellectual difference between Aristotelian and philosophical thought and religious thought is going on.

    Keywords: genesis, emergence, creation, becoming, change, getting, become created}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال