جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "development" در نشریات گروه "فلسفه و کلام"
تکرار جستجوی کلیدواژه «development» در نشریات گروه «علوم انسانی»-
موضوع علوم انسانی در یک معنای کلی، انسان، جامعه و رفتار فردی و اجتماعی آن می باشد و در معنای خاص و دقیق تر در منظومه فکری اسلام و با رویکرد قرآنی، عبارت است از: «کنش ها» و «واکنش های» انسان؛ اعم از کنش های ظاهری یا باطنی؛ ملکی یا ملکوتی، جوارحی یا جوانحی؛ فردی یا اجتماعی و امثال آن. بر پایه این معنا، شبکه روابط و کنش های انسانی را می توان حداقل در چهار دسته رابطه انسان با خود، با خدا، با دیگر انسان ها (و جامعه) و با جهان (طبیعت و زیست)، ترسیم نمود. این تلقی از موضوع علوم انسانی اسلامی و قلمرو آن، نتایج زیادی در تحول و تولید این علوم دارد. مقاله حاضر می کوشد با روش عقلی و نقلی و بر اساس شبکه روابط یادشده، نتایج مبنای یادشده را در ماهیت و مختصات (کمیت و کیفیت) علوم انسانی اسلامی نشان دهد. برخی یافته های پژوهش حاضر عبارتند از: توحیدمحوری در شبکه کنش ها و روابط انسانی؛ تنوع مفاهیم و مسائل علوم انسانی اسلامی، تنوع رشته های علوم انسانی اسلامی، توسعه یابندگی رشته های علوم انسانی اسلامی، تنوع و تکثر منابع معرفتی و تنوع کارکردی علوم انسانی اسلامی.کلید واژگان: علوم انسانی, قلمرو معرفتی, موضوع علوم انسانی, توحیدمحوری, توسعه یابندگیThe subject of humanities in a general meaning is human, society and its individual and social behavior, and in a specific meaning in the intellectual system of Islam and with the Quranic approach, it is: "actions" and "reactions" of human; Whether external and internal actions; worldly and hereafter, external and internal; Individual and social and the like. According to this meaning, the network of human relations and actions can be drawn in at least four categories: the relationship with himself, God, other humans (and society) and with the world (nature and life). This approach to the subject of Islamic humanities and its scope has many results in the development and production of these sciences. this article tries to show the results of the mentioned basis in the nature and coordinates of Islamic humanities with a rational and descriptive method and based on the network of the mentioned relationships. Some of the findings of the current research are: monotheism in the network of human actions and relationships; The diversity of Islamic humanities concepts and issues, the diversity of Islamic humanities fields, the development of Islamic humanities fields, the diversity and abundance of epistemic resources, and the functional diversity of Islamic humanities.Keywords: humanities, epistemological territory, subject of humanities, Monotheism, Development
-
نشریه پژوهش های فلسفی، پیاپی 44 (پاییز 1402)، صص 787 -806
طرح غرب زدگی رضا داوری اردکانی راه برون رفت از توسعه نیافتگی را پیمودن مسیر توسعه می داند. توسعه نیافتگی گرچه عارضه ای است که از ناحیه تجدد گریبان گیر کشورهای غرب زده شده است، لیکن برای رهایی از آن چاره ای جز تن دادن به توسعه نیست. محمدتقی طباطبایی دیدگاه منتقدان داوری مبنی بر «گسست نظری» را صورت بندی و سپس رد می کند و معتقد است که در این نظریه تنها سطح بحث از فلسفه به روشنفکری منتقل شده است. این پژوهش ضمن تاکید بر بی پاسخ ماندن مسئله در سطح فلسفی و بازتعریف آن با عنوان «فروبستگی توسعه» می کوشد که با کاوش در اندیشه داوری راه برون رفتی برای آن پیشنهاد کند. به این منظور، نخست ویژگی های توسعه یافتگی و توسعه نیافتگی و هم چنین شرایط مشارکت در عالم علم از آثار داوری گرداوری و جمع بندی می شود. سپس به روش تحلیلی و برپایه رهنمود داوری مبنی بر امکان راهی میان رد و قبول علوم انسانی و اجتماعی، تلاش می شود که با رعایت شرایط تعریف شده داوری برای گذار از توسعه و با استفاده از مفاهیم و نظریه های فلسفه و متافیزیک علم، راهی برای گشودن فروبستگی توسعه ارائه گردد.
کلید واژگان: داوری اردکانی, غرب زدگی, توسعه, توسعه نیافتگی, متافیزیک علم, علم بومیAccording to Westernization theory of R. Davari Ardakhni, the only way to get rid of underdevelopment is to undergo modernization, although underdevelopment phenomena has emerged in non-western countries because of modernization of Europe. M. T. Tabatabaei has formulated this paradoxical situation of underdevelopment theoretically, and summarized the critics’ views of Westernization as called theoretical rupture in Davari’s thought. Tabatabaei commented on Davari’s theoretical rupture critique and refuted it by demarking intellectual level from philosophical one. This article firstly, claims that the philosophical problem of underdevelopment paradox is not answered properly, and secondly, redefines the problem as closedness of development and seeks to find a way to come out of it, using Davari’s hints himself, stressing the role of science in this regard. Therefore, first, Davari’s works are studied and notes are taken about the underdevelopment specifications, and the conditions of participation of underdeveloped countries in scientific paradigms. Then, according to Davari’s hints to the conditions of contributing in scientific paradigms, we try to use the philosophy and metaphysics of science theories and concepts, in order to resolve the closedness paradox of underdevelopment.
Keywords: Davari Ardakani, Metaphysics Of Science, Underdevelopment, Development, Indigenous Westernization, Science -
This work takes a critical and cursory look at the term ‘education’ as well as the challenges of higher education in Nigeria. The paper explicates these issues from Hegel’s model of development. It argues that education is imperative for the development of any nation and underscores the relevance of man to his social-cultural milieu. It insists that the current problems or challenges bedeviling higher education in Nigeria is a systemic one, especially given the long, total neglect by the Nigerian political institution. The article concludes that Hegel’s view of society as containing intrinsic or inner contradictions; exemplified by the dialectic of history—portrayed by the triadic movement could not be sustained when x-rayed vis-à-vis the enormous problems plaguing higher education in Nigeria. However, the view of the paper is that though the challenges are not insurmountable, determined and pragmatic efforts must be made by all stalk-holders to address the ills bedeviling Nigerian education sector.
Keywords: Education, Higher Education, Hegel, Development -
فصلنامه قبسات، پیاپی 105 (پاییز 1401)، صص 93 -121
«عقلانیت پیشرفت» تبیین کننده چیستی، چرایی و چگونگی «پیشرفت» است. از آن جهت که جوهره عقلانیت را نظر و عمل انسان و جامعه پدید می آورد و نظر و عمل متفرع بر هستی اندیشنده، فعال و خلاق «انسان بما هو انسان» است، برای درک ابعاد «عقلانیت پیشرفت» منطقا لازم است بنیان های وجودی و فطری نظر و عمل انسان، معطوف به پیشرفت بررسی شوند. در نگاه هستی شناختی حکمت و معرفت اسلامی، نظر و عمل انسان و به تبع انسان، جامعه، حقایقی درهم تنیده اند؛ درنتیجه تبیین بنیادهای عقلانیت در پیوند وجودی با جوهر عقلانی و فطرت تعالی یابنده نوع انسان، همراه با درک وجودی و معرفتی، به نحو توامان رقم خواهد خورد. متناظر با مبادی وجودی و معرفتی، روش پیشرفت شناسایی می شود. با درک این معنا، مقاله حاضر سعی دارد با بهره گیری از روش تحلیل عقلانی موضوعات و مسایل در چارچوب مفهومی و نظری مبانی حکمی و معرفتی اسلامی به تبیین عقلانیت پیشرفت بپردازد. در این راستا به تبیین تقوم معرفتی و نحوه امتدادیابی اجتماعی و تاریخی اندیشه پیشرفت، التفات به چیستی فهم منقح واقعیت پیشرفت، تبیین لایه های معرفت و واقعیت در تناظر با مراتب وجودی انسان و عالم انسانی، شناسایی چیستی تعالی و چگونگی تحقق نظری و عملی آن و مراتب استکمال عقلی در ابعاد تعالی انفسی (فرهنگی) و آفاقی (تمدنی) جامعه انسانی و روند تحقق پیشرفت در پرتو عبودیت، تعالی وجودی و شکوفایی عقلانی انسان پرداخته و تلاش کرده است تصویری از «عقلانیت پیشرفت» از منظر حکمت و معرفت اسلامی ارایه نماید.
کلید واژگان: عقلانیت, پیشرفت, توسعه, تعالی, فرهنگ, تمدنQabasat, Volume:27 Issue: 105, 2022, PP 93 -121The “rationality of progress” explains what, why and how “progress”. Because essence of rationality creates by speculation and practice of human and society, and speculation and practice is subordinate on thinker, active and creative existence of the “human as human, in order to understand the dimensions of "rationality of progress", it is logically necessary to examine the existential and originational foundations of human speculation and practice referred to progress. In the ontological perspective of Islamic philosophy and epistemology, human speculation and practice, and following human, society have intertwined truths; As a result, the explanation of the foundations of rationality in the existential connection with the rational essence and the exalting origination of the human type, along with the existential and epistemic understanding, will be combined. Corresponding to existential and epistemic principles, the method of progress is identified. With understanding this meaning, the present article attempts to explain rationality of progress by utilizing the rational analysis of issues and problems within the conceptual and theoretical framework of Islamic philosophical and epistemic foundations. In this regard, in explaining the epistemological reinforcement and the way of social and historical extension of progress thinking, attention to nature of uncertainty understanding of the reality of progress, explaining the layers of knowledge and reality in correspondence to the existential stage of human and human world, identifying nature of excellence and the way of it’s speculation and practical realization, and the stage of intellectual completion of the Dimensions of souls (cultural) and universality (civilization) excellence of human society and the process of realization of human society and the process of realizing progress in the light of obedience, excellence and rational prosperity of human beings and has attempted to present an image of "rationality of progress" from the perspective of Islamic philosophy and knowledge.
Keywords: rationality, progress, development, excellence, Culture, Civilization -
پژوهش رویکردی سازنده و موثر در تحقق اهداف است. از سوی دیگر، آموزش و پرورش رکن اساسی توسعه است. توسعه همه جانبه جامعه، در گرو توسعه آموزش و پرورش، بوده و توسعه آموزش و پرورش مستلزم درونی کردن فرهنگ پژوهش از جمله آموزش تحقیق و کاربست یافته های پژوهشی است. ضرورت دارد که مدیران و برنامه ریزان نظام آموزش و پرورش، امکانات و ساز و کارهای مناسب و موثر در این زمینه را شناسایی و اولویت گذاری نماید. معلمان و مربیان نیز که ستون اصلی و اجرایی تعلیم و تربیت هستند، باید فرآیند آموزشی- پرورشی خود را با استفاده از فنون تحقیقی و ترویجی پژوهش و خلاقیت گرایی اجرا نمایند، از جمله با روش معلم پژوهنده (پژوهش در عمل) می توانند در مورد مسایلی که در کلاس درس یا مدرسه با آن مواجه بوده به پژوهش پردازند و تا سرحد رفع مشکل یا نیل به اهداف انتظاری پیش روند .
کلید واژگان: تعلیم و تربیت, توسعه, مدرسه, معلم, پژوهش در آموزش و پرورشResearch is a constructive and effective approach in achieving goals. On the other hand, education is the basic pillar of development. The all-round development of the society is dependent on the development of education, and the development of education requires the internalization of research culture, including research education and the application of research findings. It is necessary for managers and planners of the education system to identify and prioritize suitable and effective facilities and mechanisms in this field. Teachers and trainers, who are the main and executive pillar of education, should implement their educational process using research and promotion techniques of research and creativity, including the method of the research teacher (research in action) They research the issues that they have faced in the classroom or school and proceed to the point of solving the problem or reaching the expected goals.
Keywords: education, development, school, teacher, research in education -
هدف
نظریات در باب پیشرفت، به ویژه در بعد معنوی، شامل اصول و مبانی ارزشی در حوزه مناسبات انسانی و متاثر از مبانی انسان شناختی به عنوان عامل و هدف معنویت است. بنابر این، هویت و عقلانیت تعریف شده برای انسان، بر مبانی نظریه پیشرفت معنویت تاثیرگذار است و هرگونه نظریه پردازی و الگوی اثباتی در این زمینه، مبتنی بر حوزه های ارتباطی انسان و همچنین شناخت نظام علی و معلولی حاکم بر این مناسبات است. بر این اساس، هدف از انجام این پژوهش، کشف نظریه اسلامی پیشرفت فرهنگی در بعد معنویت بر اساس مبانی انسان شناختی علامه طباطبایی بود.
روشپژوهش حاضر با استفاده از روش حکمی- اجتهادی، به دنبال کشف نظریه اسلامی پیشرفت معنوی بود که همان تبیین علی روابط میان مبانی انسان شناختی و اصول بایسته نظام معنوی است و مبتنی بر داده های کتابخانهای و به شیوه توصیفی- تحلیلی انجام شد.
یافته ها:
مبانی انسان شناختی اسلامی با بیان نظریه فطرت و عقلانیت اسلامی و نگاه تشکیکی به مراتب وجودی انسان و اصل ذوابعاد بودن و اثبات حرکت جوهری و نیز اصل اجتماعی بودن انسان، ضرورت وجود معنویت در زندگی فردی و اجتماعی و ابتنای آن بر فطرت و لزوم تحقق عقلانی و وحیانی معنویت و در نهایت، ضرورت ایجاد جامعه معنوی را اثبات می کند.
نتیجه گیری:
ابتنای نظریه پیشرفت معنویت بر مبانی انسان شناختی علامه، این نظریه را به صورت همه جانبه و در تمام ابعاد مورد نیاز زندگی انسان تدوین می کند و با ایجاد زمینه برای حیات طیبه و گوارای انسانی، موجبات تعالی و تقرب الهی و سعادت دنیوی و اخروی او را فراهم می کند.
کلید واژگان: نظریه اسلامی, پیشرفت, معنویت, مبانی انسان شناختی, علامه طباطباییIrainian Journal of The Knowledge Studies in The Islamic University, Volume:26 Issue: 91, 2022, PP 271 -290ObjectivesTheories about progress, especially in the spiritual dimension, include value principles and foundations in the field of human relations are influenced by anthropological foundations as a factor and goal of spirituality. Accordingly, the purpose of this study is to discover the Islamic theory of cultural progress in the field of spirituality based on the anthropological foundations of Allameh Tabatabai.
MethodThe present study, using ijtihad jurisprudential method, seeks to discover the Islamic theory of spiritual progress.
ResultsIslamic anthropological principles by expressing the theory of Islamic nature and rationality and skeptical view of human existence and the principle of being dimensional and proving the movement of substance as well as the principle of sociality of human beings, the necessity of spirituality in individual and social life and its basis on nature and the necessity of rational realization. Revelation proves spirituality and ultimately the necessity of creating a spiritual community.
ConclusionThe theory of the development of spirituality based on the anthropological foundations of Allameh, compiles this theory comprehensively and in all the necessary dimensions of human life, and by creating the ground for a good and enjoyable human life, provides the causes of divine excellence, approach to God, and worldly and hereafter happiness.
Keywords: islamic theory, development, spirituality, Anthropological principles, allameh tabatabai -
نشریه فلسفه حقوق، پیاپی 1 (بهار 1401)، صص 131 -160
«توسعه پایدار» مفهومی بین المللی و داخلی با ابعادی مختلف است که دو جنبه اقتصادی و زیست محیطی آن مهم است. در عرصه بین المللی، با تصویب الگوی توسعه پایدار 2030 توسط مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سال 2015 محورهای متعددی ذیل مفهوم الگوی توسعه پایدار به کشورهای مختلف جهت اجرا عرضه شده است. اگر چه ماهیت سند اهداف توسعه پایدار 2030 به لحاظ حقوقی الزام آور نیست، اما از زمان تصویب تاکنون جریان سازی بین المللی گسترده ای توسط سازمان ملل متحد، ارکان آن و همچنین آژانس های تخصصی ملل متحد برای اجرای همه جانبه آن محقق شده و بنابراین، شناسایی تعهدات دولت ها در چارچوب این سند مهم است. رویکرد جمهوری اسلامی ایران، نسبت به اهداف توسعه پایدار 2030 رهیافت جزیی و موردی بوده است و برخی محورها مانند آموزش (ذیل هدف 4 و مرتبط با سند آموزش 2030 و اعلامیه اینچیون) بنا به اقتضایات فرهنگی و اجتماعی مورد توجه ویژه قرار گرفته است. اما فراتر از این، اکنون بررسی انتقادی تحلیلی کلیات این سند در رویه بین المللی مورد نیاز می باشد تا بتوان فارغ از جریان سازی نهادهای بین المللی و مسامحه برخی نهادهای داخلی، مفاهیم، اهداف و راهبردها را بیابیم و به عنوان کشوری اسلامی، مواضع متقن مبتنی بر موازین اسلامی و منافع ملی در قبال آن اتخاذ نماییم.
کلید واژگان: الگوی 2030, تعهدات دولت, توسعه, توسعه پایدار, سازمان ملل متحد, محیط زیست“Sustainable development” is an international and internal concept with different dimensions, both economic and environmental aspects are important. In the international arena, with the Agenda for Sustainable Development Goals 2030 by the UN General Assembly in 2015, several goals under the concept of the Sustainable Development Goals have been offered to different countries for implementation. Although the nature of the Sustainable Development Goals Document 2030 is not legally binding, since its agenda, there has been extensive international streamlining by United Nations, its pillars as well as specialized UN agencies for its comprehensive implementation. Therefore, it is important to identify the obligations of governments in the context of this document.The approach of the Islamic Republic of Iran has been a partial and case approach to the sustainable development goals 2030, and some axes such as training (below target 4, and related to the education document 2030 and the Incheon Declaration) are particularly considered for cultural and social issues.But beyond this, the criticism of this document is now required in the international procedure so that we to be able to find concepts, goals and strategies, regardless of the streaming of international institutions and the negligence of some internal institutions, and as an Islamic country, we must take firm positions based on Islamic norms and national interests.
Keywords: Agenda 2030, Government Commitments, development, sustainable development, United Nations, environment -
زمینه
یکی از مهم ترین اهداف اقتصادی کشورها، ایجاد شرایط لازم جهت ارتقاء توسعه اقتصادی مستمر و باثبات است. رفع بنیادی فساد، ترغیب آزادی اقتصادی و محیط کسب و کار در راستای انگیزه های عملی رشد و توسعه اقتصادی جز با پیوند روزافزون اخلاق اقتصادی میسر نخواهد شد. هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین فساد اخلاقی، محیط کسب و کار و شاخص های اقتصادی مربوطه با رشد و توسعه اقتصادی است.
روشروش پژوهش حاضر کاربردی و از نوع همبستگی است. شاخص های کلان اقتصادی نرخ رشد تشکیل سرمایه ثابت، تورم ، فساد، محیط کسب و کار، نرخ رشد جمعیت، سرمایه گذاری مستقیم خارجی و شاخص رشد اقتصادی هستند و کشورهای گروه D8 به عنوان جامعه آماری انتخاب شده اند که سال های 2017-2000 به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شدند. ابزار اندازه گیری داده های بانک جهانی، موسسه فریزر و هریتچ و موسسه بین المللی شفافیت بود. جهت آزمون نیز از روش آماری pooled data با استفاده از نرم افزار استاتا استفاده شده است.
یافته هابرازش مدل تحقیق که در برگیرنده یک فرضیه اصلی بود مورد تایید قرار گرفت. اخلاق، محیط کسب و کار و مولفه های اقتصادی رابطه معناداری با رشد و توسعه یافتگی دارند و در طی زمان رابطه بلندمدت تایید می شود.
نتیجه گیریطبق تخمین مشخص شد تمامی متغیرها در سطح پایدار می باشند و رشد اقتصادی با نرخ رشد جمعیت، نرخ رشد تشکیل سرمایه ثابت، سرمایه گذاری خارجی و محیط کسب و کار رابطه مثبت و معنادار و با فساد اخلاقی و تورم، رابطه منفی و معناداری دارد.
کلید واژگان: اخلاق اقتصادی, رشد و توسعه اقتصادی, محیط کسب و کار, سرمایه گذاریBackgroundOne of the most important economic goals of countries is to create the conditions necessary for promoting sustainable and sustainable economic development. The fundamental elimination of corruption, the promotion of economic freedom and the business environment in line with the practical incentives for economic growth and development will only be possible with the ever-growing link of economic ethics. The purpose of this study is to investigate the relationship between moral corruption, business environment and related economic indicators with economic growth and development.
MethodThe research method is applied and correlational. Macroeconomic indicators are growth rate of fixed capital formation, inflation, corruption, business environment, population growth rate, foreign direct investment and economic growth index and D8 countries are selected as the statistical population for 2000-2017 were selected as the research sample. The data were measured by the World Bank, the Freezer and Heritage Institute, and the International Transparency Institute. Pooled data statistical test was performed using Stata software.
ResultsThe fitting of the research model, which included a major hypothesis, was confirmed. Ethics, business environment, and economic components have a significant relationship with growth and development, and over time, the long-term relationship is confirmed.
ConclusionAccording to the estimation, all variables are stable, and economic growth has a positive and significant relationship with population growth rate, growth rate of fixed capital formation, foreign investment and business environment and has a negative and significant relationship with moral corruption and inflation.
Keywords: Economic morality, Economic growth, development, Business environment, Investment -
نظریه «عقلانیت وحیانی» و نقش آن در توسعه و تعالی علوم بشری، از ابتکارات آیت الله جوادی آملی شناخته می شود. این مدل اسلامی، به مثابه روشی جامع در تولید و تکامل معرفت علمی، در مقابل الگوی عقلانیت مدرن غربی بر آن است تا با تلفیق و استفاده متوازن از عقل و نقل، زمینه رشد و تکامل انسان را از طریق تعالی علوم فراهم آورده و به این وسیله، بهروزی و سعادت دنیوی و اخروی او را تامین نماید.در این پژوهش تلاش شده است تا با رهیافت مسئله محور و روش توصیفی-تحلیلی، پس از تشریح و بازشناسی مفاهیم، مهم ترین مبانی وجودشناختی این نظریه با تاکید بر آموزه های صدرایی از قبیل:جهان بینی توحیدی(قایل شدن به مبدا و غایت قدسی برای طبیعت و علم)؛ انطباق وتناظر عوالم و مراتب هستی؛ زنده انگاری طبیعت(سریان علم وحیات در همه موجودات)؛ و فقر وجودی عالم، و همچنین رابطه این مبانی با توسعه و تعالی علوم، استنباط و ارایه گردد.کلیدواژه ها: عقلانیت وحیانی؛ وجودشناسی صدرایی؛ توسعه؛ تعالی علوم؛ آیت الله جوادی آملی.
کلید واژگان: عقلانیت وحیانی, وجودشناسی صدرایی, توسعه, تعالی علوم, آیت الله جوادی آملی“Ontological foundations of Development and Exaltation of Knowledge and the Sciences in the Light of Revealed Rationality”(with emphasis on the ideas of Ayatollah Javadi Amoli)AbstractThe theory of " Revealed Rationality " and its role in the Development and Exaltation of the human sciences is known from the innovations and innovative ideas of the theosopher Ayatollah Javadi Amuli.This Islamic model, as a comprehensive and complete method in the production and evolution of scientific knowledge, against the pattern of the western modern and the traditional oriental rationality, seeks to bring the field of human growth and perfection through the Exaltation of Knowledge and the Sciences by combination and balanced use of reason and quotation, and thereby provide his worldly prosperity and felicity in the hereafter.In this research, while explaining and recognizing the concepts, it has been tried to infer and present the most important ontological foundations of this theory with a problem-oriented approach and a descriptive-analytical method.The conclusion of this article is that with the ontological foundations of Sadra can be lead and employed the existing knowledge in the direction of beatific and transcendental purposes of religion; these foundations are: the monotheistic worldview (belief in the sacred origin and goal of nature for nature); the correspondence between the realms and degrees of existence; the vitality of nature (diffusion of awareness and life in all creatures); and the existential poverty of the world and creatures.Keywords: “Revealed Rationality”; “Sadra's Ontology”; “Development”; “Exaltation of Knowledge and the Sciences”; “Ayatollah Javadi Amuli”.
Keywords: “Revealed Rationality”, “Sadra's Ontology”, “Development”, “Exaltation of Knowledge, the Sciences”, “Ayatollah Javadi Amuli” -
خودکفایی و استقلال اقتصادی جامعه، اصلی است که پیوسته مورد توجه دین مبین اسلام بوده تا دولت های اسلامی بتوانند در سایه این اقتدار اقتصادی به آرمان های اعتقادی خود نیز دست یابند. در دنیای امروز بسیاری از جوامع، پایه های رشد و توسعه اقتصادشان را بر مبنای دنیاپرستی و مصرف گرایی بنا کرده اند؛ اما دین مبین اسلام، قدرت اقتصادی را ابزاری برای رسیدن به اهداف متعالی اسلامی و دستیابی به سعادت حقیقی انسان ها می داند، اما چرا جوامع اسلامی در رشد و توسعه اقتصادی به اهداف خود نرسیده اند؟ پژوهش حاضر سعی دارد به روش توصیفی تحلیلی به بررسی موانع رشد و توسعه اقتصاد در اندیشه امیرمومنان علی علیه السلام بپردازد، تا با شناخت این موانع، راهکاری برای رفع موانع دستیابی به یک اقتصاد سالم و پویا به دست دهد. یافته های این پژوهش بیانگر آن است که در راه رسیدن جامعه به اقتصادی مقتدر، موانع اخلاقی، اجتماعی، رفتاری و مدیریتی تاثیرگذارند.
کلید واژگان: امیرمومنان علی علیه السلام, اقتصاد, تولید, رشد, توسعهThe self-sufficiency and economic independence of the society is the principle that has been constantly considered by the religion of Islam; so that Islamic states can achieve their ideals in the shadow of this economic authority. In today's world, many societies have based their economic growth and development on worldliness and consumerism; but the religion of Islam considers economic power as a means to achieve the sublime goals of Islam and to provide the true happiness of human beings. But why have not Islamic societies achieved economic growth and development? Using a discriptve-analytical method, this paper studies the tbstacles to economic growth and development in the thought of Amir al-Mu'minin (PBUH). Findings indicate that moral, social, behavioral and managerial barriers are effective in achieving a powerful economy in society. The findings indicate that ethical, social, behavioral and managerial barriers have a significant impact on the realization of a powerful economy.
Keywords: Amir al-Mu'minin (PBUH), economy, production, growth, development -
فصلنامه قبسات، پیاپی 94 (زمستان 1398)، صص 117 -146
توسعه و پیشرفت در واقعیت انضمامی اش وابسته به توسعه نظر و عمل انسان است و توسعه نظر و عمل انسان بر بنیاد قوا، ساحات وجودی، حرکت، ادراک و فعل انسان پدید می آید؛ ازاین رو فرایند حرکت وجودی و جوهری انسان در ساحت فردی و اجتماعی، مقوم توسعه و پیشرفت جامعه انسانی است. از منظر رهیافت و مبانی انسان هستی شناختی حکمت متعالیه، انسان دارای مراتب وجودی عقلی، نفسانی و طبیعی است. این مراتب در هر دو بعد حیات فردی و اجتماعی انسان، مقوم توسعه وجودی انسان و جامعه هستند. در این مقاله با توجه به مراتب قوای وجودی انسان و نحوه گسترش آنها در ابعاد فردی و اجتماعی، سه لایه طولی و متوالی توسعه عقلی و نظری، توسعه اخلاقی و عملی و توسعه مدنی و نهادی شناسایی شدند. ویژگی مهم این دیدگاه در مقایسه با رهیافت ها و دیدگاه های مدرن و معاصر در تاریخ فلسفه غرب آن است که می تواند تبیینی یکپارچه، جامع، فرایندی و مترتب از مراتب واقعی، ارزشی، نهادی، فردی و اجتماعی حیات انسان ارائه دهد؛ به گونه ای که دچار چالش در تبیین پیوند میان واقعیت و ارزش و فرد و جامعه نشود.
کلید واژگان: توسعه, تعالی, نظر, عمل, انسان, فرد, جامعهQabasat, Volume:24 Issue: 94, 2020, PP 117 -146Development and progress in its concrete reality depends on the development of human’s viewpoint and practice. The development of human’s thought and practice arises on the basis of human’s powers, existential areas, movement, understanding and action. Thus, the process of existential and substantial movement in the individual and social domain is the constitutive to the development and progress of human society. From the point of view of the human- ontological foundations and approach of transcendental wisdom, man has existential level of rational, soul, and natural. In both the individual and social dimension of human life, these levels are constitutive to the existential development of human and community. In this paper, considering the levels of the human’s existential powers and how they extend to the individual and social dimensions, three longitudinal and sequential layers of rational and theoretical development, ethical and practical development, and civil and institutional development were identified. An important feature of this view compared to modern and contemporary approaches and views in the history of Western philosophy that can provide an united, comprehensive, process description, resulting from realistic, value, institutional, individual, and social stages of human life, so that do not be challenged in explaining the link between reality and value and the individual and society.
Keywords: development, Sublimity, Viewpoint, Practice, human, individual, Community -
اسناد و مدارک موجود، نقشهای تصویر شده بر بدنه غارها و نحوه ساخت خانه های اولیه گویای آن است که رابطه مستقیمی بین اعتقادات انسان های اولیه، نحوه زندگی و محل اسکان بشر و شکل و فرم معماری خانه ها وجود داشته است. با این فرض با ورود اعراب به ایران و به ارمغان آوردن اسلام اثراتی نیز بر زندگی، آداب و رسوم، مذهب، سنت ها و فرهنگ و همچنین بر معماری و به ویژه ساخت بناهای مذهبی ایران مشاهده می شود. به طور کل تاثیر ادیان مختلف بر فرهنگ و زندگی مردم و به ویژه در معماری آن سرزمین تاثیرگذار بوده است. هویت بخشیدن و تغییرات شکلی و فرمی کنیسه ها، کلیساها، معابد بودایی و مساجد متاثر از این گونه اند. گذشته از اثرات اقلیمی و منطقه ای و سنت های شکل گیری و فرم ابنیه و ساختمان ها و تغییرات حاصل شده در معماری مناطق مختلف نتیجه تاثیرپذیری از ادیان مختلف در سرزمین های گوناگون است. این مقاله سعی دارد با بررسی این مسئله به روش کتابخانه ای و استفاده از اسناد و همچنین تصاویر مرتبط با این اماکن این مطلب را به چالش بکشد و امیدوار است در پایان بتواند با بررسی کردن و آوردن نمونه های مختلف به نتیجه گیری برسد و تاثیر ادیان مختلف بر معماری آن سرزمین را بیان کند.
کلید واژگان: دین, معماری, گسترش, ادیان, ایرانHuman life, since early era, has been associated with religious beliefs and convictions and these beliefs and convictions have always influenced human lifestyle and physical space formation. Existing documents, drawings depicted on the caves walls and construction of primitive accommodations indicate direct relationships between human beliefs and their lifestyle, and shape and form of their accommodations. There is limited evidence on Arabs’ invasion to Iran that happened in order to expansion of the religion of Islam in early first-century (ah). However, there are documents showing that they entered from South-West of the country with the aim of decolonization and presenting the Islamic religion and beliefs to Iranians who were mostly Zoroastrian in that time. Giving this assumption, Arabs’ invasion to Iran and bringing the Islam religion to this country has had impacts on life, customs, faith, traditions and culture, and also on architecture, particularly construction of Iranian religious buildings. In general, different religions have influenced culture, people’s lifestyle, and particularly architecture of countries. In this regards, evolvement of identity, form and shape of synagogues, churches, Buddhist temples are considerable. Apart from climatic and regional impacts and also traditions in constructing buildings, evolvement in architecture in different areas have been influenced by people’s religions in different countries.This article aims to use textual and visual documents and to apply a desk study, to investigate this issue, with the hope of providing and studying relevant case studies and summarizing and concluding the influence of religion on the architecture of the country.
Keywords: : the religion, Architecture, Development, Religions, Influence -
انسان در همه ی مراحل زندگی، از کودکی تا نوجوانی و بلوغ و حتی در سنین سالخوردگی، پیوسته از افکار و رفتار دیگران متاثر است.از شرایط محیط نقش می گیرد، و بر محیط زیست اثر می گذارد.آنچه فرهنگ انسانی را می سازد مجموعه ی این تاثیر و تاثرهاست؛ اعم از آنکه تغییر رفتارها نتیجه ی کوششهای عمدی و حسابشده و در قالب نظام آموزشی رسمی یا سنتی باشند، یا اینکه به صورت اثر محیط، به ویژگی های فرد و جامعه شکل بدهند. درهرحال دگرگونی های جامعه از تاثیر عوامل سنتی و نیز از کوششهای عمدی نظام آموزشی رسمی ناشی هستند.
مصداق اولیه این نظام آموزشی در تاریخ ایران قبل از اسلام و نیز ایران بعد از اسلام، حداقل تا قرن معاصر در واژه ای به نام شاگرد موضوعیت داشت که اراده حاکمیت در ذهن شاگرد و یا شاگردان به صورت فردی ویا جمعی در مکانهایی خصوصی و یا عمومی و یا به مقتضای زمان و مکان و شرایط پیش آمده ،حک وتاثیرگذاربوده تا بتوانند سرمایه انسانی کشور را در امتداد تفکر واندیشه سیاسی خودحفط و هدایت ودر مواقع نیار بهره برداری نمایند.این پژوهش در صدد است تاچگونگی تغییر و تطور واژه شاگرد و تبدیل آن به دانش آموز و واژه های دیگر و علل و عوامل پیرامونی این موضوع را در گذرزمان حتی تا دوره حاضر بررسی تا غایت نهایی مقاله محقق شود. به نظر می رسد نقش دولتها، خصوصا نفوذ دانشمندان و فرهیختگان و «الیت» جامعه در بدنه حاکمیت، بی تاثیر در «آلترناتیو» واژه شاگرد در نظام آموزش سنتی ورسمی ایران نبوده و علاوه بر آن احتمال می رود همسویی با سیاست های آموزشی و تربیتی جوامع برون مرزی در تغییر کلمه شاگرد تاثیر گذار بوده است.این پژوهش به روش تاریخی و شیوه جمع آوری مطالب به روش کتابخانه ای و اسنادی و تطبیقی تهیه شده استکلید واژگان: شاگرد, دانش آموز, فراگیر, متعلم, آموزش وپرورش, تحصیل, تربیتMan at all stages of life, from childhood to adolescence and puberty, and even in the ages of the ages, constantly affects the thoughts and behavior of others. It affects the environment and affects the environment. What makes human culture a set of these influences. That change of behavior is the result of deliberate and accountable efforts in the form of an official or traditional educational system, or as a form of influence of the environment, to shape the characteristics of the individual and society. However, the transformation of society from the influence of traditional factors and the deliberate efforts of the formal educational system Are caused.
The initial pattern of this educational system in Iran's history before Islam and Iran after Islam was at least contemporary in a term called student, in order to exploit the human capital of the country along its political and self-governing political thinking and in the times of need. This research seeks to ascertain how to change the student's word and transform it into a student ...... The other words and all the peripheral causes and factors of this subject will be discussed in the course of our study even until the present period until the final conclusion of the paper. It seems that the role of governments, especially the influence of the community's scholars and educators in the body of unaffected governance in alternatives Yo is not a student's term in Iran's traditional and traditional education system, and it is also likely to be in line with the education and training policies of overseas societies in changing the word of the student. This research is a historical method and method of collecting materials in a library And documentary and comparative.Keywords: Students, educational, ethics, system, development -
تمایل به پیشرفت و شکوفاساختن ظرفیتهای فردی و اجتماعی در انسان امری تردیدناپذیر است. قرآن که پاسخ به نیازهای انسان است، به این خواست فطری پاسخ گفته است. تفسیر تنزیلی حکیمانگی تامین راه های پیشرفت را با نگاهی فرایندی و نظام واره ای کشف و بر جوامع غیرمعاصر نزول تطبیق می کند. الزامات تفسیرنگاری تنزیلی پیشرفت نگر عبارتاند از: بینش سیستمی به موضوعات قرآن و انسجام درونی آیات، سوره ها و مجموعه منظم نزول سوره ها؛ لزوم توجه به اغراض سوره ای و اهداف بینسوره ای؛ توجه به سیاق حتی سیاق های بینسوره ای؛ تقسیم مراحل نزول سوره ها به تبع فرایند تحول مخاطبان قرآن؛ توجه به مخاطبان آیات و توجه به شرایط محیطی سوره ها و آیات و اصرار بر سرایت دستاوردهای پژوهش پیشرفت نگر قرآن به عصرها و فرهنگ های پس از نزول. تفاسیر پیشرفت نگر دچار آسیب هایی چون بی توجهی به ماهیت نزول تدریجی قرآن، فقدان نگاه فرایندی به مسائل مطرحشده در قرآن، بی عنایتی به ترکیب معنادار مفاهیم اسلامی، فقدان نگاه جامع سیستمی به قرآن، عدم توجه به گستردگی سیاق های فراسوره ای، کمبود حساسیت نظری به نظامات موجود در درون قرآن و تمرکز بر نظامات ذهنی یا سازمان های علمی خارج از قرآن و درنهایت بهروزرسانینکردن حاصل دستاوردهای تفسیری است.کلید واژگان: تفسیر تنزیلی, تفسسیر تنزیلی موضوعی, تفسیر تنزیلی ترتیبی, روش ها, پیشرفت, عصری سازی قرآنQabasat, Volume:23 Issue: 90, 2019, PP 5 -31There is no doubt that there is a tendency to the improvement and florescence of the personal and social potentialities of human being. Qur'an, which is a response to human's needs, has responded to this innate need. The Tanzili interpretation [of the Holy Qur'an], having a process and systematic view, leads to the discovery that the development methods provided [by the Holy Qur'an] are wise and are adaptable with the other societies after the time of Qur'an's descent. The obligations of writing the tanzili development-based interpretation are: systematic vision of the Qur'anic subjects and the internal coherency of the verses, surahs and the well-organized collection of the descent of the surahs, the necessity of paying attention to the goal of each surah and the purpose of inter-surahs, paying attention to the context [of each surah] and even the context between different surahs, division of the stages of descent of surahs according to the process of change of Qur'an's addressee, paying attention to the addressee of the verses and the circumferential situations of surahs and verses, and insisting on the extension of the achievements of the development-based researches on the Holy Qur'an to the times and cultures after the time of descent. Development-based interpretations have some flaws such as: not paying attention to the essence of the gradual descent of the Holy Qur'an, not having a process view of the matters pointed in the Qur'an, negligence of the meaningful combination of Islamic concepts, lack of a comprehensive systematic look to the Holy Qur'an, disregarding the extensiveness of the meta-surah contexts, insufficiency of theoretical sensitivity to the systems present in the Holy Qur'an and inadequacy of focus on mental systems or scientific organizations outside the Holy Qur'an, and finally not updating the result of interpretive achievements.Keywords: Tanzili interpretation, Thematic tanzili interpretation, Ordinal tanzili interpretation, methods, development, Conforming the Holy Qur'an with the time
-
از نظرارسطو و فلاسفۀ اسلامی و فلاسفۀ قرون وسطی همۀ علوم زیر چتر فلسفه قرار می گرفت و فلسفه عمدتا به فلسفۀ نظری و فلسفۀ عملی تقسیم می شد ، که فلسفۀ نظری شامل متافیزیک ، ریاضیات و طبیعیات بود. قبل از تکون علم جدید، دانشمندان درپی آن بودند که تصویر یکسانی از کل جهان به دست آورند. تمام بخش های دانش، بایستی در یک چارچوب کل نگرانۀ فلسفی قرار می گرفت. پس از تکون علم جدید کم کم فلسفه های تجربه گرا ، که فقط به تجارب حسی توجه داشتند، نضج گرفت و این منجر به کنار گذاشتن فلسفه ، علی الخصوص متافیزیک ، شد، و عالمان دیدگاه کل نگر را کنار گذاشتند. در نیمۀ دوم قرن بیستم ، با ظهور چند مکتب در فلسفۀ علم و روشنگری درمورد فارغ نبودن علوم از متافیزیک و چند بعدی بودن بعض از مسائل علمی ، چند جریان زیر براه افتاد: (1) عده ای از بزرگان علم ، قادر نبودن علم تجربی به پاسخگوئی به همۀ سؤالات انسانی را دلیل بر این دانسته اند که علم باید در یک چهار چوب جامعتر (یک متافیزیک) قرار گیرد.
(2) مطالعات میان رشته ای براه افتاده ، که به تاسیس گروه های پژوهشی میان رشته ای و براه افتادن دوره های آموزشی میان رشته ای منجر شده و باعث توجه به فلسفه در علوم گشته است.
(3) پوزیتیویستهای منطقی دنبال این بودند که همۀ علوم را به یک علم، مثلا فیزیک ، برگردانند. اما این جریان در دهه های اخیر تضعیف گشته ، گرچه در خود فیزیک عده ای دنبال " نظریۀ همه چیز" بوده اند.
(4) بعضی از دانشمندان تاکید کرده اند که تخصصها باید در پرتو یک دیدگاه کل نگر دنبال شود ، ولذا حاکمیت یک جهان بینی جامع نگر را بر همۀ علوم توصیه کرده اند.
به طور خلاصه می توان گفت که در دهه های اخیر در راستای کل نگری توجه به فلسفه در علوم به نحو محسوسی درغرب بیشتر شده است.کلید واژگان: سیر تحول, علوم رشته ای, علوم میان رشته ای, علم وحدت یافته, کل نگری, جهان بینیFrom the view of Aristotle, Muslim philosophers and the Christian Philosophers of the middle ages, all sciences were under the umbrella of philosophy. But, after the development of modern science and the growth of empiricism, philosophy lost its glory and attention was given primarily to specialized sciences.
But during the second half of the twentieth century, the defects of empiricism became apparent and several trends emerged:(1) Some scholars mentioned that science can’t answer all questions of human concern and there is a need for a more general framework.
(2) There was a movement towards interdisciplinary studies, and there was a revival of philosophy among scientists.
(3) Positivists spoke of unified science, i.e. all sciences could be reduced to a single science, e. g. Physics.
(4) Many distinguished scientists mentioned that different specialties should be pursued under a holistic view, so they recommended to look for a worldview that works as an umbrella for all sciences.Keywords: Development, Specialized sciences, multidisciplinary Sciences, Unified Science, Holistic view, Worldview -
توسعه در وجه انضمامی خود، تابع بسط و تعالی نظر و عمل به نحو توامان است. به همین وزان، توسعه در واقعیت اجتماعی، نسبتی متقابل با توسعه نظام دانش و علوم دارد. اینکه سنخ دانش و علوم چگونه و بر مبنای چه الگوی ساختاری و ارزشی ای بسط یابد، متاثر از مبانی معرفتی حاکم بر نگرش فردی و جمعی پدیدآورندگان علوم و نیز تجارب ایشان است. این، بدان معناست که نحوه توسعه دانش و علوم، گرانبار از پیش فرض هایی است که خواه ناخواه با پذیرش یک الگوی ساختاری، تسری و امتداد می یابند؛ ازاین رو هر دستگاه معرفتی بایسته است مبتنی بر مبانی خود، الگوی توسعه منظومه دانش و علوم را شناسایی نموده، رهیافتی روش شناختی نسبت به توسعه دانش و علوم داشته باشد. مقاله حاضر از منظر این ضرورت، با استفاده از مبانی حکمت متعالیه، به تامل در الگوی ساختاری توسعه نظام دانش و علوم بر مبنای دلالت های آیات قرآن کریم پرداخته است. هدف این مقاله، ترسیم یک الگوی عام طبقه بندی دانش نیست، بلکه آن است که بتواند با شناسایی مبادی معرفت، در نظام روابط انسان از منظر دلالت آیات قرآن کریم، نحوه بسط دانش و علوم را شناسایی و تبیین نماید.کلید واژگان: توسعه, نظر, عمل, دانش, علوم, حکمت متعالیه, قرآنThe Development in its concrete form is the subordinate of the expansion and transcendence of thinking and action geminately. In the same vein, the development in social reality has a mutual relation with the development of the system of knowledge and science. The structural and value model development of knowledge and science is influenced by the epistemological principles governing the individual and collective attitude of the creators of science as well as their experiences. This means that the way knowledge and science are developed is influenced from the presuppositions that come with the acceptance of a structural pattern. Therefore, each epistemic system, must based on its foundations, identify the pattern of the development of the knowledge and science system, and have a methodological approach to the development of knowledge and science. From the perspective of this necessity, the present article uses the principles of transcendental theosophy (Hikat-e-Motaalie) to reflect on the structural pattern of the development of the system of knowledge and science based on the implications of Quranic verses. The purpose of this paper is not to draw a general pattern of knowledge classification, but its aim to identify and explain the way of development of knowledge and science by identifying the basis of knowledge in the system of human relations from the point of view of the implications of the Quranic verses.Keywords: Development, Thinking, Action, Knowledge, Sciences, Hikmat-e-Motaalie, Quran
-
جایگاه و نقش مبانی در نظریهپردازی و تدوین الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، ملاحظات لازم در شیوه جستجو، کشف و تبیین مبانی، گونه شناسی، چگونگی طبقه بندی و منطق تدوین آن، از جمله مسائلی است که بدون توجه به آنها نمی توان انتظار داشت الگو جهت صحیح خود را باز یابد و غفلت از آنها زمینه ساز مشکلات، کاستی ها و چه بسا انحرافات و اعوجاجاتی در این مسیر خواهد شد. مقاله حاضر بر آن است به یاری خداوند متعال بهطور فشرده مسائل یادشده را بر رسد. آنچه نویسنده بر آن تاکید می کند، کاربست روش ترکیبی و جامع در اکتشاف مبانی است. افزون بر آن مطالعات رفت و برگشتی بین مبانی عام پایه ای، مبانی عرصه ای و مسائل را به عنوان حرکتی پیوسته و مداوم توصیه می کند.کلید واژگان: مبنا, الگو, پیشرفت, اسلامی, الگوی اسلامی, ایرانی پیشرفتThere are some factors for the pattern of development, which if not considered it will not go in the right direction and disregarding them will create problems, flaws and even deviations in the this path; they are as follows: the position and role of bases in the theorization and compilation of the pattern of Islamic-Iranian development, some necessary observations in the research, discovering and explaining the bases, typology, the method of its classification and the logic of its compilation. The mentioned matters will be intensively investigated in this article. The author's stress is on following a comprehensive and mixed method for the discovery of bases. In addition a reciprocating study, with a constant and permanent rate, of the general basic principles and special field bases and the discussions [of the science] is suggested.Keywords: Base, Pattern, Development, Islamic, The Islamic-Iranian patter of development
-
تاثیر و تاثر فرهنگ و اقتصاد مقوله مهمی است که همواره از سوی صاحب نظران و دانشمندان علم اقتصاد و علوم اجتماعی مورد ملاحظه بوده، تعاریف ارائه شده از هر یک، در تبیین رابطه آنها مدخلیت دارد. ازآنجاکه حوزه توسعه وسیع ترین حوزه ارتباطی این دو امر و سرمایه اجتماعی، به عنوان مهم ترین عامل توسعه قلمداد می گردد، هدف این نوشتار بازپژوهی ترابط فرهنگ و توسعه، بر محور سرمایه اجتماعی است. سرمایه اجتماعی مبتنی بر روابط و رفتارهای تعاملاتی انسان ها در درون جامعه بوده، وابستگی شدیدی نسبت به فرهنگ حاکم بر جامعه دارد. از سوی دیگر، فرهنگ نیز متاثر از میزان توسعه و پیشرفت جامعه بوده و با توجه به زیرساخت ها و پیشرفت ها و ارتباطات دچار تحول می گردد. یافته های پژوهش نشان می دهد که شاخص های مهم سرمایه اجتماعی؛ اعتماد، مشارکت و همیاری، متاثر از عقاید، باورها، ارزش ها و هنجارهای فرهنگی جامعه و تاثیرگذار بر عمق و استحکام آنها می باشد. ازاین رو، پیشرفت و توسعه مستلزم توجه به اهمیت مقوله فرهنگ و نقش آن در ایجاد بستر مناسب تعاملات اجتماعی است.کلید واژگان: سرمایه اجتماعی, فرهنگ, اقتصاد, توسعهThe influence which culture and economy exert on each other is an important topic which has always been the special concern of economists and sociologists, each of whom offers definitions which contribute to the explanation of the relationship between the two. Because the realm of development, is the wider arena of communication of these two things and social capital is the most important factor of development, this paper seeks to explore the relationship between culture and development in the sphere of social capital. Social capital is based on mans one-to-one and contractual relationships in society and it is closely connected to the culture of society. On the other hand, culture is influenced by the extent of development of society, and it changes in line with the substructures, developments and communications. The research findings show that the main indicators of social capital are: trust, and cooperation, being under the influence of the religious beliefs, values, and cultural norms of society and effects on their deep structure and consistency. Therefore, progress and development require considering the importance of culture and its role in preparing the ground for social interactions.Keywords: social capital, culture, economy, development
-
بی گمان هر الگوی توسعه یا پیشرفتی- به رغم انکار برخی اندیشمندان- در پی اهداف و آرمان های خاصی است که بر یک سری پیش فرض ها و زیرساخت های نظری و بنیادین ارزشی مبتنی است. در این مقال برآنیم مبانی ارزش شناختی ای را که در تدوین اصول و قواعد نظری و راهبردی الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت و در راستای نیل به اهداف و آرمان های متعالی انسان اسلامی موثر است، تبیین کنیم. از نظر این نوشتار مبانی فرااخلاقی همچون معناداری مفاهیم و گزاره های اخلاقی، وجود رابطه منطقی باید و هست، اطلاق احکام اصلی اخلاق و نظریه اخلاقی خوددوستی، ضمن توجیه امکان الگوسازی، دربردارنده پیشرفت پایدار و همه جانبه جامعه انسانی اسلامی است.کلید واژگان: مبانی ارزش شناختی, الگوی پیشرفت, توسعه, ارزش, واقع نماییThe models of development or progress, in spite of navigation of some thinkers, has particular purpose and ideal that based on theoretical and fundamental presuppositions and infra-structure of worth. This article explain axiolgical principles that is influential in compilation of theoretical and strategic principles and rules of Islamic- Iranian model of progress and in arrive to transcendental and fundamental purposes and ideals of human. In viewpoint of author meta-ethical principles, like meaningful of moral conceptions and propositions, logical relation between ought to and is, absoluteness of original judgments of morality and ethical theory of self-love , justify possibility of modeling and lead to stable and multidirectional progress of human - Islamic socity.Keywords: Axiolgical principles, Model of progress, development, Value, Idication
-
آفریدگار هستی، پرتوی از ذات بیکران و جمیل خویش را از رهگذر اسماء وصفات در آیینه ی آیات تکوین و تشریع و در دو عرصه آفاق و انفس، متجلی ساخته و اهل نظر همواره در این دریغ اند که کاش صد هزار دیده داشتند برای تماشای این صد هزار جلوه. این مقاله می کوشد تا نمونه هایی از آیات الهی را از منظر تربیتی وآموزشی مورد نظر و توجه و واکاوی قرار دهد و ثمرات هر یک از این نگرش ها، به پیشگاه ارباب معرفت پیشکش گردد.کلید واژگان: آیات الهی, تکوین, تشریع, تربیتی, آموزشیCreator of the universe ¡ infinite rays of the essence and Jamil their names through the mirror verses traits and legislation development in the field of souls ¡ made manifest and people always comment that I hesitate to see hundreds of thousands had been the hundreds of thousands effects ¡ in this paper an attempt has been made to the divine revelations of academic perspectives ¡ philosophical¡ spiritual ¡ artistic ¡ educational ¡ and desired to be considered and the results of each of these attitudes ¡ to be presented before the Lord of wisdom.Keywords: Divine revelations, development, legislation, educational, training
- نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شدهاند.
- کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شدهاست. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
- در صورتی که میخواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.