جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "externalism" در نشریات گروه "فلسفه و کلام"
تکرار جستجوی کلیدواژه «externalism» در نشریات گروه «علوم انسانی»-
یکی از راه های متداول برای واکاوی دیدگاه معرفتی اندیشمندان سنت اسلامی، معرفت شناسی آثار آنها در مقام توصیف و جایگذاری مبادی علوم اسلامی در قالب معرفت شناسی معاصر است. در این مقاله مسیله حجیت ذاتی قطع و مباحث متفرع بر آن برای روشن ساختن زیرساخت های معرفتی اصولی و اخباری به عنوان دو نحله ی فکری شاخص سنت اسلامی با معرفت شناسی معاصر تطبیق داده خواهد شد. به نظر می رسد هم زمان با رشد مباحث معرفت شناختی در اروپا و نزاع بر سر چگونگی پاسخ به مسیله گتیه، رگه های از اعتقاد به درون گرایی در اصولی ها و برون گرایی در اخباری ها بدون ارتباط بین سنت اسلامی و فلسفه غرب در آن زمان قابل مشاهده باشد؛ درون گرایی و برون گرایی معرفتی در سنت اسلامی رنگ و بویی کاملا دین مدارانه داشته و برخلاف فلسفه غرب هر دو گروه تنها درصدد شناخت و دست یابی به احکام الهی بوده اند؛ اعمال لوازم معرفتی این دو ریکرد در سنت اسلامی موجب تقویت سازوکارهای استنباط احکام الهی از ادله آنها خواهد شد. ما در این مقاله در صدد ارایه تصویری از لوازم هر کدام از دیدگاه های معرفتی و به تبع آن ضرورت اصلاح در برخی قواعد اصولی هستیم.اهمیت قبول تفاوت بین آثار تکوینی قطع (محرکیت) با آثار شرعی آن (صدق و توجیه) در اصولی گری و لزوم توسعه اعتماد گرایی در اخباری گری از مهمترین یافته های این تحقیق به حساب می آید.
کلید واژگان: درون گرایی, برون گرایی, اخباری, اصولی و قطعOne of the common methods to analyze the epistemological perspectives in Islamic tradition is the epistemology of their works describing and placing the principles of Islamic sciences in the form of contemporary epistemology. In this article, the theory of intrinsic authority of the certainty and its requirements will be applied to contemporary epistemology to clarify the principal (Usuliun) and transitive (Akhbariun) epistemic structures as two main schools of thought in the Islamic tradition. With the rise of epistemological debates in Europe and the controversy over how to respond to Goethe’s problem, it seems that a trace of belief in introversion in principles and extroversion in the transitive cannot be seen without the connection between Islamic tradition and Western philosophy at that time; Epistemological introversion and extroversion in the Islamic tradition have a completely religious color and smell, and contrary to Western philosophy, both groups have only sought to know and achieve the divine commandments; Applying the epistemological tools of these two approaches in the Islamic tradition will strengthen the mechanisms for inferring divine commands from their resources. In this article, we seek to provide an overview of the implications of each of the epistemological perspectives and, consequently, the need for modifying some principle rules. The importance of accepting the difference between the cosmological effects of certainty (stimulus) and its legislative effects (justification) in fundamentalism and the need to develop trusteeship in transitive is one of the most important findings of this research.
Keywords: : Intenalism, Externalism, transitive, Principles, certainty -
در این مقاله نشان داده می شود که همچنان که مردم اکثر باورهای خود را از طریق بسیاری وسایط بیرونی به معرفت مبدل می کنند، نمی توان معرفت را منحصر در باور موجهی دانست که توجیه آن به صورت درونی حاصل شده باشد. اگر این باورهای مردم را معرفت ندانیم، گذشته از آن که گرفتار شک گرایی فراگیر خواهیم شد، بلکه با واقعیت معرفت های بشری نیز مغایرت خواهد داشت. پس برای کسب معرفت هایمان لزومی ندارد از درون گرایی استفاده کنیم. برون گرایی نیز امکانات جدیدی را در اختیارمان قرار می دهد که می توان از آن در فلسفه دین استفاده کرد. سپس به چهار جریانی که از برون گرایی معرفتی استفاده کرده اند و به توثیق باورهای دینی پرداخته اند اشاره می شود. همچنین نشان داده می شود معرفت شناسی دینی مبتنی بر شنیده های اطمینان یافته در ادامه مسیر جان گرکو در معرفت شناسی دینی است که راهی مطمین را برای توجیه باورهای دینی فراهم می آورد. اما اگر از طریق شنیده های اطمینان یافته توجیهی برای باورهای دینی داشته باشیم، تمامی ادیان می توانند ادعا کنند که پیروانشان از این طریق به باورهای دینی مخصوص خود باور داشته اند، لذا باید موجه باشند و در نتیجه تمامی ادیان معرفت های راستینی را باید به دست دهند و این چیزی جز تکثرگرایی نیست. نشان داده می شود اگر رهبران اولیه توجیه درستی آموزه های خود را به قرایتی که خود از امور قدسی دارند مبتنی کنند، به این سادگی ها نمی توان به ترجیح یک دین بر دیگری حکم کرد. اما اگر آموزه های رهبر اولیه یک دین به یک حقیقت وجودی مثل خداوند مبتنی باشد، می توان از حقانیت آن دین نسبت به سایر ادیان سخن گفت.
کلید واژگان: معرفت شناسی, برون گرایی, درون گرایی, توجیه, شنیده های اطمینان یافته, تکثرگراییIn this paper, it is shown that as people often convert their beliefs into knowledge through many external means, knowledge cannot be considered exclusive in a justified belief where its justification has been achieved internally. If we do not consider these people’s beliefs as knowledge, we will face some problems; not only will we be caught up in pervasive skepticism but we would also be rejecting the reality of most human items of knowledge. Therefore, to acquire our knowledge, we do not need to use internalism as externalism provides us with new facilities. Philosophy of religion may achieve new solutions through this expansion in epistemology. In this paper, four currents in the philosophy of religion that have used epistemological externalism are mentioned. It is also shown that religious epistemology, based on the trusted hearings which follow Greco’s path, provides a reliable way to justify religious beliefs.However, if we have a justification for religious beliefs through reassured hearings, all religions can claim that their followers believe in their own religious beliefs in this way; so they must be justified, and therefore, all religions must acquire true knowledge, and this is nothing but pluralism.But it seems that to explain the diversity of religions, we do not need to resort to religious pluralism. It can be said that beliefs based on trusted hearings do not rely on their confidence only in the religious preachings, but their confidence in the religious preachings that have been transferred correctly and also that the religious preachings which are based on trusted hearings depend on another preaching and each has been assured through its previous preaching. If some kind of mistrust occurs in this chain then the ultimate believer in the reliability of the narrated in this chain or their collection (in Greco’s particular view) cannot turn his belief into knowledge with the necessary justification.But the problem is what the end of the chain is based on. In some religions, a person can believe in the ability to understand many spiritualities and he has attempted to convey his findings to others. It is clear thatat the end of this chain, if it is the personal findings or readings of a person from spirituality, then the difference in spiritual reception among the early leaders can justify the diversity of religions. Therefore, this type of religious epistemology is dependent on the source of narrations.But some religions speak of believing in an existential truth and one of the consequences of believing in his existence will also be to achieve spirituality. They also believe that their early leaders have based their teachings on their confident hearings of that existential truth.In the meantime, Abrahamic religions believe in God as that existential truth. If a religion (such as Islam) can show the correctness of the chain of reassurance that leads to the prophet’s speech from God and also the prophet considers it not as his concept of spirituality but rather he has stated it because it is the same as the word sent by God, he can show the source of his teachings to be God.What we should ultimately be sure about in this type of epistemology is that he has been able to establish a relationship with God and has conveyed God’s words. In this paper, four paths are mentioned to achieve this assurance.
Keywords: epistemology, externalism, internalism, justification, Trusted Hearing, Pluralism. -
نشریه پژوهش های فلسفی، پیاپی 38 (بهار 1401)، صص 428 -447
فیلیپس در مقام یک ایمان گرای متاثر از ویتگنشتاین، نسبت به معرفت شناسی گزاره های دینی رویکردی را اتخاذ می کند که به واسطه تفاوت-ها و تمایزهایی که با ویتگنشتاین دارد، مهم می نماید. در این مقاله ابتدا با توصیف، بررسی و تحلیل نگاه فیلیپس به سه مساله و مفهوم ناواقع گرایی، نحوه زندگی و بازی های زبانی، نشان داده شده آنچه باعث می شود رویکرد فیلیپس به این سه مساله با ویتگنشتاین تفاوت پیدا کند این است که برخلاف برون گرایی ویتگنشتاینی که در زمینه گرایی (متن گرایی) ریشه دارد، فیلیپس به دورن گرایی مایل است (البته درون گرایی معتدل) . دیدگاه وی به دلیل تفکیک میان معنا داری باورهای دینی با توجیه باورهای دینی و بازگرداندن توجیه باورها به بازی های زبانی و اینکه نحوه زندگی دینی را کاملا متمایز از سایر نحوه های زندگی می داند، منجر به پذیرش درون گرایی می شود. اما این مقاله با نگاهی انتقادی به رویکرد فیلیپس نشان می دهد تفکیک مطلق معناداری و توجیه باورهای دینی از یکدیگر توسط وی، تفکیکی غیر قابل پذیرش است.
کلید واژگان: درون گرایی, برون گرایی, فیلیپس, ویتگنشتاین, توجیهAs a Wittgensteinian fideist, Phillip’s approach to the epistemology of religious propositions is different from Wittgenstein’s approach. In this paper, first through description and analysis of Philips’s approach to three concept and problem of non-realism, the way of life and theory of language games it has been showed that he takes internalist approach to those concepts and problems which is contrary to Wittgenstein’s externalist and contextualist approach, though his internalist approach is a moderate internalism. His moderate internalism has its roots in his distinction between the meaningfulness and and justification religious beliefs and reducing justification religious beliefs to language games. Besides that, he considers the religious way of life different from other ways of life. Our critical review of his approach shows that his absolute distinction between meaningfulness and justification of religious beliefs is a problematic distinction.
Keywords: internalism, externalism, Philips, Wittgenstein, Justification -
از حدود نیم قرن پیش، دوگانگی درون گروی و برون گروی در خصوص توجیه و معرفت بحثی چالش برانگیز بوده و گرایش به یکی از آن دو، به مثابه مشخصه ی دیدگاه معرفتی معرفت شناسان معاصر تلقی می شده است. درون گروی، مبتنی بر ضرورت درونی بودن همه ی عوامل توجیه و معرفت، و برون گروی در نقطه ی مقابل و مبتنی بر سلب ضرورت یادشده است. رابرت آیودی، در خصوص توجیه و معرفت نظریه ای ترکیبی دارد؛ «درون گروی ناظر به توجیه و برون گروی ناظر به معرفت». پرسش محوری این نوشتار این است که از دیدگاه آیودی دیدگاه ترکیبی در مورد توجیه و معرفت چگونه ممکن است، منشا آن چیست و چگونه متمایز می شود؟ آیودی مانند گتیه تعریف سه جزیی معرفت را قابل انتقاد می داند، از تفاوت شالوده توجیه و معرفت سخن می گوید و معرفت را به خاطر وابستگی به صدق مانند توجیه دسترس پذیر نمی داند. ترکیبی بودن نظریه و تفصیل آن در خصوص توجیه و معرفت، مبتنی بر دیدگاه دوگانه انگار او به موضوع معرفت شناسی و اعتقاد او به تفاوت در قابلیت دسترسی به دو موضوع موازی معرفت شناسی یعنی توجیه و معرفت است؛ او توجیه را درونی و معرفت را بیرونی می داند. نظریه آیودی تنها نظریه تفصیلی و ترکیبی مشهور در باب ماهیت توجیه و معرفت است.
کلید واژگان: درون گروی, برون گروی, دسترسی, توجیه, معرفتDuring the past fifty years the internalism/externalism dichotomy in regard with justification and knowledge has been controversial, and inclination toward either of them has been considered as epistemological view of contemporary epistemologists. In opposition to externalism, internalism assumed all factors of justification and knowledge are internal affairs. Robert Audi has a combinatory theory: "internalism about Justification and externalism about Knowledge". The central problem under investigation in this paper is the possibility and origins of Audi's view and how it can be distinguished from the others. Like Gattier, Audi takes a critical position against the tripartite definition of knowledge, discussing the differences between the foundations of knowledge vs. justification, and argued that knowledge, due to its dependence on truth, is not accessible like justification. The combinatory of the theory and its elaboration in regard with justification and knowledge is based on both Audi's dualistic view toward epistemology and his belief in the difference of the accessibility of two parallels in epistemology i.e. justification and knowledge. He has regarded the justification as an internal and the episteme as external. Audi’s doctrine is the combined and detailed one on the nature of justification and episteme.
Keywords: Internalism, Externalism, Accessing, Justification, Knowledge -
مسئولیت معرفتی یکی از مباحث مهم معرفت شناسی معاصر است. در رویکرد برونگرایانه در معرفتشناسی به جای تاکید بر وظایف معرفتی بر نحوه تحقق باورهای فاعل شناسا تاکید دارد. در این رویکرد آن چه اهمیت دارد نحوه تحقق باورهای ما و عوامل موثر بر روند باورسازی است. ارزش معرفتی یک باور با توجه به عوامل پیدایی آن معلوم میگردد. در این رویکرد داشتن قرینه لزوما به معنای وصول به باورهای صادق و در نهایت افزایش باورهای صادق و کاهش باورهای کاذب نیست. در این نگاه هر چند که به نظر می رسد مسئولیت معرفتی رنگ می بازد اما می توان از نوع دیگری از مسئولیت معرفتی سخن گفت که می توان آن را مسئولیت معرفتی باواسطه تلقی کرد. هدف این مقاله این است که با روش تطبیق آراء معرفت شناسان برون گرا و استاد جوادی آملی نشان دهد آیت الله جوادی آملی برفرآیند معرفت و عوامل بیرونی موثر در معرفت تاکید دارد و مسئولیت معرفتی را از منظر برون گرایانه متوجه فاعل شناسا می داند. رعایت تقوای علمی که شامل کسب فضایل اخلاقی- عقلانی و پرهیز از رذایل عقلانی است از جمله مسئولیتهایی است که مورد توجه ایشان به عنوان عوامل غیر معرفتی موثر در فرآیند معرفت بوده است.کلیدواژه ها: مسئولیت معرفتی، برونگرایی، معرفت شناسی فضیلت محور، فضایل عقلانی، جوادی آملی.
کلید واژگان: مسئولیت معرفتی, برونگرایی, معرفت شناسی فضیلت محور, فضایل عقلانی, جوادی آملیEpistemic duty issue is one of the most important subjects in epistemology. In contrast to the externalism approach, which emphasizes on epistemic duty and responsibility for justification of a belief, the internalism approach regarding epistemology is emerging which focus on the way accepting belief based on cognitive subject rather than epistemic duty. Important issues in this approach are the way of accepting belief and effective factors on the making belief trend. The epistemic value of a belief is determined based on emerging factors. In this approach, providing any justification not necessarily leads to true beliefs eventually finally increasing true beliefs and decreasing false beliefs. Despite in seem that epistemic duty is emerging. Ayatollah Javadi Amoli has an internalism approach and considers that justifications are required to have a belief. On the other hand, as Muslims hakim philosophers does not ignore epistemic process and external effective factors on knowledge. In epistemic process, he considers not epistemic external factor including health of senses, avoiding of sin and access to coaching else.
Keywords: epistemic responsibility, Externalism, intellectual vertue, Ayatolah Javadi Amoli -
نزاع درون گرایی برون گرایی در معرفت شناسی معاصر، ابعاد مختلف روبه گسترشی دارد. در این مقاله تلاش می کنیم قابلیت های فلسفه ی صدرایی برای حضور در این گفتمان را نشان دهیم. هدف اصلی این است که با تکیه ی بر معرفت شناسی صدرایی، از نوعی درون گرایی دفاع کنیم که دسترسی معرفتی به مولفه های لازم برای توجیه باور را شرط محوری در نظر می گیرد. در این مقاله استدلال می شود که برای دفاع از هرگونه شناختی، نخست باید امکان معرفت بی واسطه و مستقیم به حالات ذهنی را پذیرفت و چنین معرفتی، از تعریف سه جزیی معرفت فراتر می رود و درون گرایی صرفا با تکیه ی بر تقسیم معرفت به حضوری و حصولی دفاع پذیر می شود. درواقع بخشی از ابهامات موجود در جدال درون گرایان و برون گرایان، از بی توجهی به ویژگی های معرفت حضوری و تمایز آن از معرفت حصولی ناشی می شود. سپس باتوجه به ویژگی های معرفت حضوری و همچنین با تکیه ی بر تقسیم معرفت به بسیط و مرکب، به سه اشکال اصلی که بر درون گرایی وارد شده است، پاسخ خواهیم داد و برای مثال های نقضی که برای درون گرایی وجود دارد، راه حلی ارایه خواهیم کرد.
کلید واژگان: درون گرایی, برون گرایی, دسترسی معرفتی, علم حضوری, معرفت بسیطThe internalism/externalism controversy has various expanding features in contemporary epistemology. In this article we try to show capabilities of philosophy of Sadra for interfering in this debate. The main goal is to rely on principles of Sadra and defend a kind of internalism that consider cognitive access to factors needed for a belief to be epistemically justified as a pivotal condition. It will be proved that for defense of any knowledge, we should accept immediate and direct knowledge to states of mind and this knowledge is superior from threefold propositional knowledge and merely with reliance on division knowledge to present knowledge and propositional knowledge internalism is defensible. Indeed, some ambiguities in internalism/ externalism controversy is due to inattention properties of present knowledge and its separation from propositional knowledge. After that as respects to those properties and also reliance on division knowledge to simple and compound we answer three main difficulties internalism face and display solution for internalist´s contra examples.
Keywords: internalism, externalism, cognitive access, present knowledge, simple knowledge -
تحلیل سه جزئی متعارف درباره معرفت، معرفت را «باور صادق موجه» می داند و ضابطه ی معرفت را تحقق سه شرط باور، صدق، و توجیه معرفی می کند. در این میان شرط توجیه بیش از دو شرط دیگر محل بحث بوده است. معرفت شناسان عموما توجیه را در دو قسم توجیه باوری و توجیه وضعیتی پیگیری می کنند. لیکن آئودی، توجیه را چهار قسم می داند؛ توجیه باوری، توجیه وضعیتی، توجیه گزاره ای و توجیه ساختاری. توجیه ساختاری نوآوری و حاصل دیدگاه درون گروانه ی آئودی به توجیه است. درون-گروی و برون گروی دو دیدگاه رقیب در تبیین معرفت و توجیه هستند. آئودی در توجیه قائل به درون-گروی مبتنی بر دسترسی اقلی است و توجیه ساختاری ثمره ی دیدگاه خاص وی به توجیه است. با عنایت به اینکه، یکی از انتقادات مهم برون گروان به درون گروی، نامتعین و ذهنی دانستن آن است، پیامد نوآوری آئودی، صورت بندی و تعین توجیه در رویکرد درون گروانه به عنوان یک فرآیند از ابتدا تا رسیدن به توجیه باوری مورد نیاز برای معرفت، و در نتیجه تقویت دیدگاه درون گروی به توجیه در مقابل برون گروی است. در این پژوهش از روش تحلیل محتوا استفاده شده است.
کلید واژگان: توجیه, توجیه ساختاری, برون گروی, درون گروی, آئودیThe conventional tripartite definition of knowledge represents it as "true justified belief" and implies that three conditions are necessary to know something namely truth, justification and belief. Here justification has proved to be more controversial than the other two. Epistemologists usually recognize only two types namely doxastic and situational. This is where the Audi's categorization stands out; he proposes four types and speaks of propositional and structural types as well. Structural Justification is an Innovation and the result of Audi's internalist view in justification. Internalism and externalism are two rival views for explaining epistemology and justification. Audi Believes in Accessibilism weak internalism in justification and Structural Justification is the conclusion of his special internalist approach to justification. Given that one of the major criticisms leveled at internalism rests upon its indefinite and mental nature, Audi’s formulation of a definite mental process leading to doxastic justification has successfully reinforced the internalists’ stance. In this research, content analysis method has been used.
Keywords: Justification, Structural Justification, Externalism, Internalism, Audi -
صفاتی که در متون دینی به خدا، انتساب یافته ، اما از نظر عقلی، انتساب آنها به معنای ظاهری و حقیقی به او محال می نماید، صفات خبری نامیده می شوند. سلفی ها این صفات را به معنای ظاهری و حقیقی به خدا نسبت داده، اما خود را از فهم کیفیت آنها، ناتوان می دانند. حجیت فهم سلفی، ظاهرگرایی، حس گرایی، انکار مجاز در قرآن، فهم ناپذیری متشابهات و مخالفت با تاویل از مبانی ابن تیمیه در معناشناسی صفات خبری است. این مقاله با رویکردی تحلیلی انتقادی به بررسی مبانی مذکور پرداخته است. حجیت فهم سلف، مدعای بدون دلیل است، ظاهرگرایی با مفاد برخی از آیات قرآن سازگار نیست، حس گرایی به انکار بخشی از هستی می انجامد و جسم انگاری و یکسان انگاری خدا با مخلوقات را نیز در پی دارد. انکار مجاز در قرآن به انکار اعجاز بیانی قرآن می انجامد و فهم ناپذیری متشابهات با ام الکتاب بودن محکمات و امر به تدبر در قرآن نمی سازد و به تعطیل گرایی و عدم شناخت خدا منجر می شود.کلید واژگان: صفات خبری, حس گرایی, ظاهرگرایی, متشابهات, مجاز در قرآن, سلفیه, تاویلBy narrated attributes is meant ones related to God in relgious essential texts but reasonably viewed, God may not be characterized by them as understood from their superficial meanings. The Salafists attribute these attributes in their surface and true meaninig to God and know themselves incapable of understanding their quality. The authenticity of Salafist understanding, externalism, sensationalism, denial of metaphore in the Quran, taking mutashabih verses as not being understandable, and opposing hermeneutics are of Ibn Taymiyya's principles in the semantics of narrated attributes. This essay has studied this principles with a critico-analytical approach. The validity of salafist understanding is an unreasonable claim, externalism is not consistent with some of the Quranic verses, sensationalism leads to denial of a part of the world of existence, and to corporeality of God, denial of metaphore in the Quran leads to the denial of its state of being miracle in pronouncement, and incomprehensibility of mutashabeh verses opposes muhkamat state of being ummul kitab and Divine command on tadabbur in the holy Quran and leads to impossibility of any knowledge on God.Keywords: Narrated Attributes, Sensationalism, Externalism, Mutashabihat, Metaphre in the Quran, Salafism, Hermeneutics
-
ریچارد سوئین برن (1939) فیلسوف دین بریتانیایی، از معرفت شناسان معاصر است که دغدغه او تحلیل کاربرد واژگان توجیه و معرفت در فلسفه معاصر است. توجیه و احتمال از مفاهیم اصلی معرفت شناسی سوئین برن است. او معرفت را به توجیه و احتمال پذیری گره می زند و معتقد است هر یک از این دو به نحوهای متفاوت، اما با روش های مرتبط با هم توسعه یافته اند. سوئین برن معتقد است باور صادق با معرفت تفاوت دارد و بین آنها تمایز قایل شده است. کاربرد شناخت صرفا برای نشاندادن یک باور صادق نیست و شناخت تنها باور صادق را تضمین می کند. یکی از عمده ترین تقسیم ها در باب توجیه، نظریات توجیه درون گرایی و برون گرایی است که هر یک مولفه های خاصی را برای توجیه یک باور در نظر می گیرند. سوئین برن معتقد است نباید گمان کنیم که برداشت های درون گرایانه و برون گرایانه رقیب هماند؛ به نحوی که از مفهوم مشترک میان آن دو، تنها یک برداشت، برداشت صحیح تلقی شود. مفهوم باور موجه بسیار مبهم است و شهودهای فیلسوفان و کاربران عمومی تر زبان معمولی درباره اینکه چه موقع یک باور موجه است، بسیار متنوع اند. همینطور این فیلسوفان برداشت هایی از انواع مختلف توجیه را ارائه می دهند. هدف او این است که بین این انواع تمایز قایل شود، برای اینکه نشان دهد آنها چگونه به هم مرتبط هستند، سپس برای اینکه به نحو عمیق تری مسئله را در یابیم، به این نکته می پردازد که کدام یک از این انواع توجیه ارزشمندتر است.کلید واژگان: توجیه, برون گرایی, درون گرایی, توجیه همزمانی, توجیه درزمانیRichard Swinburne (1939), a British philosopher of philosophy, is a contemporary scholar of contemporary interest, whose concern is to analyze the use of the terminology of justification and knowledge in contemporary philosophy. Justification and probability are the main concepts of the Swin Berns epistemology. Richard Swinburn(1939), British philosopher of religion is a contemporary epistemologists that his concern was the use of justification and cognition in contemporary philosophy. Justification and probability are the main concepts of his epistemology. He connects justify to probability and cognition. He believes that true belief and cognition are two different concepts and distinguishes between them. The use of cognition is not just to show a true belief but ensure just the true belief. One of the main divisions of justification is the justification theories of internalism and externalism that each considers special components to justify a belief . Swinburn believes we should not think that internalist and externalist accounts are competitors so that from common sense between them, at least just one of them is true. The concept of justified belief is a very vague concept, and intuitions of philosophers and ordinary language users about the quistion that when a belief is justified are very various . Similarly, these philosophers provide accounts abut different types of justification. His goal is to distinguish between these types, to show how they are related to, and then to be understood the issue well, he considers which of these types of justification is more valuable.Keywords: Justification, Internalism, Externalism, Deviant causal chain
-
شیوه کسب معرفت یکی از موضوعات مهم در ادبیات فلسفی است که از دیر باز مورد توجه فلاسفه بوده است. ابهام مفهوم، سبب شده است که رویکردهای متفاوتی در مورد آن بر گرفته شود. از جمله مهمترین این رویکردها می توان به دو رویکرد درون گرایی و برون گرایی اشاره کرد. این گفتار برآن است تا با تاملی کوتاه بردو مکتب یاد شده در باب توجیه معرفت وطرح نقایص وایرادات هریک، به تبیین نظریه علی گلدمن که از طرفداران رویکرد برون گرایی است بپردازد. تعلق خاطر گلدمن در توجیه معرفت بیشتر برپایه اعتمادگرایی شناسا به منبع تولید باور برای توجیه است. بی نیازی شناسا از آگاهی به قضایای معتبر در توجیه خود به یک باور از جمله موضوعاتی است که در این جا مورد بررسی و واکاوی قرارمی گیرد. در نهایت، نویسنده نشان می دهد علی رغم اصلاحاتی که وی با بکارگیری مفاهیمی همچون «شرایط صدق» و «عمل و انگیزه خوب » برای غلبه بر انتقادها در نظریه اش انجام می دهد، اما مشکلات هنوز باقی است.کلید واژگان: معرفت, درون گرایی, برون گرایی, اتصال علی, اعتمادگراییKnowledge is one of the most important matters in philosophical literature and since long considered by many philosophers. Ambiguity of knowledge has caused many different related approaches that are propounded. As the first step, this paper focuses on two views of justification of knowledge: Internalism and Externalism. Furthermore, some objections are propounded therein. As the second step, Goldman`s causal theory is expressed. According to Goldman, justification of belief is based on the knower`s reliability with regard to the production source of belief while he/she is independent of creditable theorems in his justification of the formation of beliefs that are criticized by some philosophers in this paper. Finally, the author expresses, in spite of improvements, some concepts such as, “good action” and “motive”, for overcoming criticisms expressed as “truth conditions”, but difficulties are not resolved due to the ignoring of the epistemic factor in the framework of induction and the metaphysic meaning of knowledge, which makes his perspective deficient and problems present.Keywords: Knowledge, Internalism, Externalism, Causal Connection, Reliabilism
-
U. T. Place claims that philosophical problems concerning the true nature of mind-brain relationship disappears or is settled adhering to materialism, especially type identity theory of mind. He takes above claim as a reasonable scientific hypothesis. I shall argue why it is not as he claims. At first, to pave the way for refutation, I will briefly clarify Place''s approach to the subject in hand; although the rest of the paper will also contain more details about his position. Then, I will reduce his position into four theses and try to prove that the main claim of type identity theory is neither reasonable nor a mere scientific problem in disguise. I think that we ought to regard type identity theory, at most, just as a hypothesis which approximately displays the function of mind-brain relationship but tells us nothing justifiably about its true nature.Keywords: mind, brain, identity, analytic, synthetic, a posteriori necessity, internalism, externalism
-
هدفدر معرفت شناسی معاصربرای توجیه باورها در حوزه های مختلف معرفتی، دو رویکرد درون گرایی و برون گرایی مطرح است. در درون گرایی، موجه و مستدل کردن باورها توسط عوامل معرفتی درون دستگاه ادراک انسان صورت می گیرد و برای این کار به هیچ عاملی بیرون از این دستگاه تمسک نمی شود. اما در برون گرایی، علاوه بر عوامل درون دستگاه ادراک، به یک سلسله عوامل بیرون از دستگاه معرفت نیز تمسک می شود. هدف این مقاله، بررسی مسئله توجیه معرفتی در معرفت شناسیابن سینابوده است. تا روشن شود در توجیه معرفتی، درون گرایانه یا برون گرایانه عمل می کند یا امر به گونه ای دیگر است؟روشروش تحلیل در این نوشتار، توصیفی- تحلیلی عقلی است و از روش های دیگری مثل روش نقلی، تجربی و... استفاده نمی شود.یافته هاابن سینا در تعریف صدق، نظریه مطابقت را می پذیرد و در مبحث ملاک صدق، نظریه مبناگرایی را به عنوان روش توجیه به کار می گیرد. این فیلسوف در جریان توجیه مبناگرایانه، عقل را حاکم بر دیگر قوای ادراکی مثل وهم و حواس می داند. در این جریان، اولیات زیربنای تمام ساختمان معرفت بشری است و در صورت فقدان آنها، این سازه هیچ توجیهی ندارد. جریان توجیه در یک سیر قهقهرایی به این قضایا ختم می شود و همه باورها در تمام حوزه ها توسط همین قضایای بدیهی موجه می شوند.نتیجه گیریابن سینا در فرایند توجیه، درون گرایانه عمل می کند و البته این فیلسوف به یک عامل بیرونی به نام عقل فعال نیز توجه دارد. البته عقل فعال اگر بر عقل انسان افاضه ای کند، همان افاضات به عواملی درونی تبدیل می شوند و نقش توجیه را در دستگاه معرفت بازی می کنند. ابن سینا به ترکیبی از درون گرایی و برون گرایی با غلبه رویکرد درون گرایانه قائل استکلید واژگان: درون گرایی, برون گرایی, صدق, توجیه, مبناگرایی, عقل فعالIrainian Journal of The Knowledge Studies in The Islamic University, Volume:19 Issue: 64, 2015, PP 383 -402ObjectivesThe aim of the writing this essay, is the consideration of problem justification in epistemology of Avicenna in contemporary epistemology. For justification the beliefs in different realms two approaches are propounded; Internalism and externalism. In internalism, the justification of the beliefs is realized by means of factors inside the structure of perception and this is not resorted to no external factor of the structure of perception. But in externalism, in addition to internal factors of the structure of perception, it is also is resorted to a chain of external factors of the structure. The aim of this essay is to analyze the justification on Avicenna, s view. The aim is that to be light up that this philosopher in justification is internalist or externalist or the matter is the other manner.MethodThe method of the present study is descriptive-analytic rational method and other methods such as narrative and experimental methods are not used.ResultsIn this essay this matter is become known that Avicenna, in the definition of truth, accept the correspondence theory and in debate of the criterion of truth, apply the foudationalist theory on the grounds of the method of justification. This philosopher, in course of foudationalist justification, govern the reason on other perception faculties such as imagination and senses. in this course, primary propositions are built over the whole structure of human and in case of absence of them, this structure has no justification. The course of justification, in a retrogradation, is settled to this proposition and the whole beliefs in the whole realms are justified by means of this evident proposition.ConclusionThe results of the article shows Avicenna, in course of justification, isinternalist and of course this philosopher is attended to external factor under title of active reason. Of course, the active reason if diffuse on human reason, this diffuses change to internal factors and play the role of justification in the structure. Avicenna believes in a combination of internalism and externalism with prevalence of internalist approach.Keywords: internalism, externalism, truth, justification, foundationalism, active reason
-
علم از نظر معرفت شناسان عبارت است از باور صادق موجه. درباره ی صدق سه نظریه ی اصلی وجود دارد که عبارت است از: نظریه ی مطابقت؛ نظریه ی سازگاری؛ نظریه ی عمل گرا. نظریه های در باب توجیه را می توان به دو دسته ی درون گرایی و برون گرایی تقسیم کرد. نظریه های عمده ی درون گرایی عبارت اند از: نظریه ی مبناگرایی؛ نظریه ی انسجام گرایی. در نظریه های توجیه برون گرایی، باورکننده ملزم به داشتن بینه نیست و توجیه، به عوامل بیرون از باورکننده مربوط است؛ مانند نظریه های اعتمادگرایی و احتمال گرایی. استدلال شرطیه ی غزالی که استدلالی است در باب پذیرش باور به وجود خدا و معاد، در مقام صدق، نظریه ای عمل گراست و در مقام توجیه، از نظری مبناگراست؛ چراکه معرفت یقینی در این استدلال، همان معرفت خود موجه و پایه است. از نظری، برون گراست؛ زیراکه به عوامل بیرون از فاعل شناسا برای توجیه باور، مثل فرآیند حصول باور، ساحت ارادی عاطفی و وضعیت عقلانی باور توجه دارد.
کلید واژگان: معرفت دینی, توجیه, صدق, غزالی, پاسکال, درون گرایی, برون گراییEpistemologists consider knowledge as a justified true belief. There are three main theories concerning truth which are theory of correspondence، theory of coherence، and pragmatic theory. Theories of justification are divided into externalism and internalism. The main theories in the realm of internalism are foundationalism theory and Coherentist theory. In externalism theories such as reliabilism and probabilistic ones، believer is not required to develop reason and the justification has to do with the external factors. Ghazali''s wager argument on belief in God and in resurrection can be considered as a pragmatic theory، if truth theories are concerned. But if justification theories are concerned، it can be considered as a fundamental theory، because it is based on certain knowledge. It is also، from another perspective، an externalist theory as it puts emphasis on the factors outside the knower to justify the beliefs such as the process of achieving knowledge، willingness، sentiment-ness، and rational state of belief. Keywords: 1-Keywords: Religious knowledge, Justification, Truth, Ghazali, Pascal, Internalism, Externalism -
ادعای نامانوس الهی دان آگوستینی مبنی بر مشروط بودن فهم به ایمان ظاهرا با اشکالات متعددی مواجه است. ما با تحلیل، نقد و رد اشکالات مزبور، جایگاه معرفت شناسانه ادعای این الهی دان را نیز تبیین خواهیم کرد. این مقاله شامل دو بخش است. در بخش نخست، با تفکیک دو رویکرد متفاوت درون گرایی و برون گرایی در باب مسئله توجیه معرفتی، نشان خواهیم داد که اشکالات مزبور ناشی از تعهد به وظایفی معرفتی است که از سوی رویکرد درون گرایی بر فرد تحمیل می شود. بنابراین اگر لزوم تعهد به چنین وظایفی مرتفع شود، آنگاه اشکالات مزبور نیز منحل خواهند شد. رویکرد برون گرایی دقیقا همین کار را برای ما انجام می دهد. سپس نشان خواهیم داد که اگر چه برون گرایی به خوبی قادرست شرایط مورد نیاز جهت ارائه یک معرفت شناسی عمومی را تامین کند؛ ولی در مبانی خود متکی به پیش شرطی است که فقط با تبیینی مومنانه فراهم می شود. در بخش دوم مقاله اثبات خواهیم کرد که صرفا ادعای الهی دان آگوستینی می تواند زمینه مناسبی را برای پیش شرط مزبور فراهم کند.
کلید واژگان: ایمان, توجیه معرفتی, درون گرایی, شک, برون گرایی, اعتمادگرایی, آگوستینThe Augustinian theologian''s unusual assertion that understanding rests on the faith، seems to be confronted with various objections. Through analyzing، criticizing، and refuting these objections، we will clarify epistemological status of this assertion. This essay consists of two sections. In the first section، by distinguishing two different approaches to epistemic justification، that is، internalism and externalism، it will be argued that these objections are all due to epistemic obligations which are imposed by internalist approach. The said objections، thus، will be resolved if these obligations are eliminated; externalist approach undertakes to do this. Then، we will show that although the latter one can appropriately satisfy the requisites which are necessary to representing a general epistemology but its foundations rest on a condition which will merely be provided through a faith-based explanation. In the second section، we will argue that the Augustinian theologian''s viewpoint is the only one which can appropriately pave the way for this condition.Keywords: Faith, Epistemic Justification, Internalism, Doubt, Externalism, Reliabilism, Augustine -
در نگارش تاریخ علم تا نیمه دوم قرن بیستم رویکردی درون گرایانه غلبه داشت. بر اساس این رویکرد وظیفه مورخ این است که تاریخ عقلانی نظریه ها را بنویسد و نشان دهد که تاریخ علم، تاریخ انباشت یافته ها و ابداعات فردی است. با انتشار آثار کوهن تحولی انقلابی در تاریخ نویسی ایجاد شد. او تحت تاثیر مورخینی مانند کوایره و باترفیلد علم را به عنوان نهادی جمعی مورد مطالعه قرار داد و بر این اساس تاریخ علم را تاریخ گسست بین کلیت های پارادایمی معرفی کرد. وی متون تاریخی و درسی متداول را متضمن فلسفه ای پوزیتیویستی می دانست و بر بازنویسی این متون بر پایه رویکرد تاریخی جدید تاکید داشت. منتقدین کوهن نیز به نوبه خود رویکرد او را متضمن عناصری نسبی گرایانه و ضدعقلانی دانسته اند. مشکل اصلی این است که کوهن به منطق بین پارادایمی باور ندارد و بحث از علل طرح یک نظریه را جایگزین بحث از دلایل می کند.
کلید واژگان: درون گرایی, برون گرایی, کل گرایی, پارادایم, انقلاب های علمیInternalism has been the dominant attitude in the historiography until mid-20th century. According to this approach, the task of historiographer is to report an intellectual history for scientific theories and depicting that history of science is the history of accumulation of personal discoveries and inventions. The works of Kuhn, however, make a revolutionary turn in the historiography. Under the influence of historians like Butterfield and Koyré, Kuhn investigates science as a social institution and on this ground presents history of science as a history of separation of totality of paradigms. Kuhn believes that literature in history contains a positivistic philosophy and emphasizes the revising of this literature by a new historic attitude. Kuhn’s critics recognize some relativist and antirational elements in his attitude. This article will examine some of the main problems in the basic elements of Kuhn’s points of view.Keywords: Internalism, Externalism, Holism, Paradigm, Scientific Revolutions -
مسئله سنتی استقرا یکی از صور بسیار مشهور شکاکیت به شمار می رود و تا به حال فلاسفه بسیاری برای حل یا منحل ساختن آن کوشیده اند؛ برونی گرایی یکی از رهیافت هایی است که به باور برخی معرفت شناسان می تواند در حل مسئله سنتی استقرا به کار آید. مهم ترین نظریه مطرح شده در زمینه برون گرایی، نظریه اعتمادگرایی فرایندی است. اعتمادگرایی فرایندی به واسطه تاکید بر خطاپذیری باور ها، و برگرفتن معیارهای فروتنانه و سهل گیرانه در دستیابی به معرفت، در مقابل شکاکیت، کم تر آسیب پذیر است. در مقاله حاضر نشان خواهیم داد که این معرفت شناسان از این نکته بسیار مهم غفلت می کنند که اعتمادگرایی فرایندی و به طور کلی، نظریه های برونی گرایانه، استقرا را پیش فرض می گیرند. از این رو چنین نظریه هایی از قابلیت قابل توجهی برای حل مسئله مذکور برخوردار نیستند.
کلید واژگان: استقرا, دیوید هیوم, برونی گرایی, اعتمادگرایی فرایندیThe classical problem of induction is one of the very known forms of Skepticism، which many philosophers have tried to solve or resolve it. Some epistemologists believe that Externalism could be used as a good approach to resolve the problem. They claim that ‘Process reliabilism’، the most important externalist theory، is less vulnerable to Skepticism than other theories، because of its epistemological fallibilism، and also taking modest and weak criteria to acquire knowledge. In this paper we will argue that externalist theories، including Process reliabilism، presuppose induction، so such theories don’t have considerable capabilities to solve or resolve the problem.Keywords: induction, David Hume, Externalism, Process reliabilism -
در این مقاله مفهوم پدرسالاری از منظر اندیشه و فلسفه سیاسی مورد ایضاح قرار می گیرد و پاره ای از مهم ترین پرسش های مطرح حول این مفهوم بررسی می گردد.بدین ترتیب با تمرکز بحث به حوزه معرفت شناسی، نشان داده شده است که پدرسالاری نهایتا بر پایه یک مدعای معرفتی استوار است.از این رو با تعریف قسم خاصی از پدرسالاری تحت عنوان پدرسالاری معرفتی به بررسی شیوه های اعمال و توجیه این قسم از پدرسالاری پرداخته شده است. در نهایت از این ایده دفاع شده است که اگر پدرسالاری معرفتی بر مبنای پاره ای از معیارهای مشخص، و بدون مفروض داشتن تفوق معرفتی برخی افراد نسبت به دیگران و توسط اهل فن انجام گیرد، به دلیل نتایج معرفتی ارزشمند خود می تواند مشروع باشد.
کلید واژگان: پدرسالاری معرفتی, برون, گرایی, کانال های ارتباطی, تفوق معرفتیIn this paper, first we attempt to explain the concept of paternalism from political philosophy standpoint. Then, restricting debate to epistemology, we show that ultimately paternalism based on an epistemic claim. also, we distinguish certain kind of paternalism as epistemic paternalism and study the manners of actualization and justifying this kind of paternalism. Then, it be emphasized that if epistemic paternalism be constructed on some certain criterions without postulating epistemic superiority of some people and be accomplished through experts, is legitimate because of it's valuable epistemic outcomes.Keywords: epistemic paternalism, Externalism, communication channels, transcendence of epistemic power -
در طی تاریخ فلسفه، مسئله علم ما به جهان خارج یکی از موضوعات مورد توجه شکاکان بوده و مشهورترین تقریر این قسم از شکاکیت را رنه دکارت بیان کرده است. در دهه های اخیر رویکرد نوظهوری با عنوان برونی گرایی در معرفت شناسی مطرح شده است و به نظر می رسد برای پاسخ به این مسئله قابلیت های چشم گیری دارد. شاخص ترین نظریه توجیه و شناخت پرورده شده در قالب این رویکرد به نظریه اعتمادگرایی فرایندی موسوم است. در مقاله حاضر، نشان داده شده است که این نظریه، به دلیل طرح معیارهای نسبتا سهل گیرانه برای معرفت و اجتناب از الزامات دشوار دکارتی، چشم انداز نسبتا جدیدی برای حل معضل دکارتی در مقابل دیدگان ما می گستراند.
کلید واژگان: شکاکیت, برونی گرایی, آلوین گلدمن, مغز در خمرهIn history of philosophy، the problem of our knowledge about external world is one of considerable topics and the most important version of that is found in René Descartes. In recent decades، a new approach called Externalism have emerged that seems can respond to this problem especially Process Confidentialism approach. In present article، it have been shown that this theory because of almost tolerable standards and avoidance of strict Cartesian requirements introduce an almost new perspective.Keywords: skepticism, Externalism, Alvin Goldman, brain in jar -
Apart from controversies between internalism and reliabilism in the general epistemology and if reliabilism is taken for granted- at least at the level of daily and conventional justification-, the present article assumes moral intuitions as reliable processes producing true beliefs more than false ones. Thus, in the beginning, the article discusses the nature of moral intuition and reliabilism; then, it claims that, as a reliable process, the assumption of moral intuition may play a justifying role at the daily and conventional level (and not at a philosophical level). In what follows, the article mentions problems in reliability of moral intuition and provides solutions for them. The present writing discusses the above problem on the basis of Goldmans reformed reading of reliabilism.Keywords: externalism, reliabilism, internalism, moral intuition, rational presentation
-
فیلسوفان، متکلمان، منطقیان و اصولیان مسلمان شناخت را باور صادق جزمی ثابت تعریف کرد هاند، ظنون را ملحق به جهل دانسته و قلمرو شناخت یقینی را حقایق ضروری و شناخت غیر یقینی را حقایق امکانی بحساب آورده اند. بر اساس تعاریف و اصول موضوعه آنان، می توان بدست آورد که معیار شناخت این است که باور از منشا مناسب پدید آمده باشد. بر همین اساس، قیدهای «جزمی» و «ثابت» در تعریف شناخت زایداند و ذکر آنها به سبب تفکیک نشدن تعریف از معیار شناخت و احکام غیرشناختی باور از احکام شناختی آن است. رویکرد آنان در معرفت شناسی برون گرایانه است.
کلید واژگان: شناخت, علم, یقین, ظن, صدق, برون گرایی, درون گراییMuslim philosophers, theologians, logicians and experts in Usul have defined knowledge as “stable, ascertained true belief”. Counting conjectures as semi- knowledge and semi -ignorance, they believe that ascertained knowledge is confined to the domain of necessary facts, while conjectural knowledge relates to the domain of contingent facts. Based on the definitions and axioms they adhered to, we can infer that they suggest that the appropriate source of belief as the criterion of knowledge. Thus we may qualify the received definition of knowledge by illuminating two parts of it i.e. “stable” and “ascertained” beccaus they are redundant. The reason why they have included these two parts is first, failure to distinguish the definition of knowledge from its criteria and second, separate the cognitive characteristics of belief from non-cognitive ones. Their approach can be described as externalistic and foundationalistic.Keywords: knowledge, certainty, conjecture, truth, externalism, epistemology, Muslim intellectual sciences
- نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شدهاند.
- کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شدهاست. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
- در صورتی که میخواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.