به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « infinite » در نشریات گروه « فلسفه و کلام »

تکرار جستجوی کلیدواژه «infinite» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • ابراهیم رنجبر *، محمدرضا اسدی

    نیکولاوس کوزانوس، متاله و فیلسوف آلمانی، تلاش کرده در آثار خود، در تلقیهای متافیزیکی روزگار خود بازنگری کند. او با طرح نظریه هایی بدیع درباره خلقت، نسبت انسان با امر نامتناهی، حرکت، و شناخت، و همچنین با بازنگری در دیدگاه های رایج مذهبی در مورد آموزه هایی مانند گناه آغازین و خلق از عدم ، کوشید رهیافت فلسفی خود را بنحوی نظاممند مطرح کند. ما در این مقاله ابتدا میکوشیم دیدگاه های مهم او درباره نسبت میان انسان و امر نامتناهی را بررسی کنیم و از رهگذر آن نشان دهیم که از این منظر، فقط یک جوهر در این عالم هست و هرچه جز اوست، عوارض ضروری او هستند. در ادامه، مفاهیم «تا گشایی» و «تا خوردگی» را مطرح میکنیم و با مقوله یی بنام حرکت جوهری، بقرایت خاص کوزانوس، آشنا میشویم. پس از طرح دیدگاه های وی، به واسازی زمینه های شکلگیری رویکرد او خواهیم پرداخت؛ بدین منظور، تفسیر مایستر اکهارت از فرازهایی از کتاب مقدس و چند تلقی بنیادین متافیزیکی ابن سینا را مطرح میکنیم و به بررسی امکان نضج دیدگاه های کوزانوس در آنها میپردازیم و نشان میدهیم که رویکردهای بدیع ابن سینا و تفسیرهای نو مایستر اکهارت، زمینه را برای طرح متافیزیکی نوین فراهم می-آورد که با متافیزیک سنتی فرق دارد و همین، منظرهایی جدید بروی پژوهشهای فلسفی میگشاید و پرتوی تازه بر تاریخ اندیشه می افکند.

    کلید واژگان: جوهر, نامتناهی, خلق از عدم, تا, نیکولاس کوزانوس, ابن سینا, مایستر اکهارت}
    Ebrahim Ranjbar *, Mohammadreza Asadi

    Nicholaus Cusanus, as one of the greatest theologians and philosophers in Germany, through his works has tried to revise his contemporary metaphysics and its basic assumptions. He announced ground-breaking theories about creation, man's relation to the infinite, movement, epistemology and meanwhile by revisioning the common beliefs about the original sin and creatio ex nihilo wanted to introduce a well-grounded philosophical approach. In this article first we try to show his important theories about the relation between man and the infinite and by doing this we will demonstrate that in his conception there is only one substantia in se and anything other than it is its necessary accident. In addition, it will be a discussion of concepts such as decomplicatio and complicatio and in the meantime it will be introduced the concept of the substantial movement in accordance with Cusanus interpretation. After discussing these ideas, we will try to reconstruct the intellectual context in which he succeeded to develop his philosophical thoughts. In this horizon we will make an investigation in Meister Eckhart's interpretation of one or two parts of Bible and examine some basic conceptions in Ibn Sina's metaphysics. In this way we hope to demonstrate that Ibn Sina's innovative approach and unpreceded interpretations of Meister Eckhart offered a new metaphysical frame which is essentially different from the traditional one and to make it reasonable that how this enriching understanding could shed a new light on the forthcoming investigations.

    Keywords: Cusanus, Ibn Sina, Substance, Infinite, creatio ex nohilo, fold}
  • حجت اسعدی*، عباس جوارشکیان، سید مرتضی حسینی شاهرودی

    یکی از مفاهیم جاری در بیان فلاسفه و مورد استفاده در الهیات به معنای اعم و اخص و طبیعیات، مفهوم نامتناهی است که انواع گوناگونی دارد. در این میان، معنای قابل اطلاق به واجب تعالی، نامتناهی شدی است که باید تفسیر صحیحی از آن ارایه شود. مراد از نامتناهی شدی، وسعت و شدت در وجود است. این تفسیر مبتنی بر مبانی خاص فلسفه صدرایی چون اصالت وجود، تشکیک خاص الخاصی، علیت به معنای تشان و بسیط الحقیقه است. نامتناهی بودن خداوند دلایل متعددی دارد که مهم ترین ثمره آن، اثبات وحدت شخصی وجود است. از وحدت شخصی وجود، به دست می آید که میان این دو تلازم است؛ یعنی از هریک می توان دیگری را نتیجه گرفت و تمام دلایل مثبت هریک، مثبت دیگری نیز خواهد بود.

    کلید واژگان: نامتناهی, نامتناهی شدی, وحدت شخصی وجود, ملاصدرا}
    Hojjat Asadi *, Abbas Jvareshkiyan, Seyyed Morteza Hoseeni Shahrudi

    One of the main concepts in the words of philosophers used in metaphysics in its particular and general sense and in natural philosophy is infinitude with its different types. In the meantime, the sense appropriate for the Necessary is the infinite in terms of intensity which must be interpreted correctly. What is meant by infinite in terms of intensity is existential vastness and intensity. This interpretation is based on the specific principles of Mullā Ṣadrā’s philosophy, such as the ontological primacy of existence, particular gradation in its particular sense, causality in the sense of manifestation, and the simple reality. There are many proofs for God’s infinitude, whose most important consequence is proving the individual unity of existence. Analyzing the individual unity of existence leads us to conclude that there is a mutual implication between these two concepts, meaning that one can infer each from the other, and all the positive proofs for each will work for the other.

    Keywords: infinite, infinite in terms of intensity, individual unity of existence, Mullā Ṣadrā}
  • محمد حاجی بابایی سرخی*، مالک حسینی، حسین بیات
    مسیله ی «بی نهایت» در ریاضیات از مهم ترین مسایل فلسفه ریاضیات به شمار می رود و بررسی تاریخی این موضوع حاوی جذابیت های فراوانی است. در ابتدای قرن بیستم، چهار مکتب اصلی فلسفه ریاضی شامل افلاطون گرایی، صورت گرایی، منطق گرایی و شهودگرایی از منظر هستی شناسانه تلاش فراوانی کردند تا دلایلی را برای قبول یا رد وجود بی نهایت های بالقوه و بالفعل ارایه دهند و البته به نظر نمی رسد، هیچ کدام در این امر توفیقی یافته باشد. در میانه عرضه اندام مکاتب مختلف، ویتگنشتاین فیلسوف نابغه اتریشی طریق مخصوص به خود را در فلسفه ریاضی پی گرفت و با روشی سقراطی، همه آن ها را با چوب انتقاد خود راند. اکثریت صاحب نظران اعتقاد دارند ویتگنشتاین در دو سوی دعوای متناهی گرایی و مخالفان شان، جانب متناهی گرایی را گرفته است و وجود بی نهایت های بالفعل را رد کرده است اما در این مقاله تلاش می شود با رجوع به درس گفتارهای او در 1939 درباره ی مبانی ریاضیات، این دیدگاه عمومی به چالش کشیده شود، انتقادهای او به دیدگاه متناهی گرایانه استخراج و ارایه گردد و در نهایت رویکرد سومی در مقابله با دو دیدگاه فوق به او نسبت داده شود.
    کلید واژگان: متناهی گرایی, فلسفه ریاضی, بی نهایت, اعداد نامتناهی و ترامتناهی}
    MOHAMMAD HAJIBABAEI SORKHI *, Malek Hosseini, Hossein Bayat
    The concept of infinity in mathematics was one of the main points of difference between the four schools of philosophy of mathematics in the early decades of twentieth century and it is really interesting to review this puzzling concept from a historical perspective. Four schools, Platonism, Formalism, Logicism, and Intuitionism tried to have an acceptable justification on the ontological aspect of infinite numbers and sets but it does not seem that any of them succeeded in their mission. Among these schools, Wittgenstein followed his own unique way and with his Socratic Method criticized all of them. Most commentators and critics believe that Wittgenstein had a finitistic account in the last period of his philosophical work. However, this essay by referring to his lectures on foundation of mathematics, Cambridge 1939, challenged their views and came up with Wittgenstein's criticism of finitistic account.
    Keywords: Finitism, Philosophy of mathematics, infinity, Infinite, Tarnsfinite numbers}
  • فرح رامین*، فائزه حقی

    یکی از موضوعاتی که ریاضیات و فلسفه را به یکدیگر پیوند داده است، مسئله «بعد نامتناهی» است. ویلیام کریگ، فیلسوف و متکلم آمریکایی سعی کرده است، با توسل به ریاضیات، عدم تحقق حوادث نامتناهی در عالم و حدوث زمانی جهان را اثبات نماید. وی نام برهان خود را برهان جهان شناختی کلامی می گذارد و در تقریر آن از برهان حدوث غزالی بهره می جوید. هدف این مقاله، بررسی یکی از دلایل فلسفی کریگ در اثبات مقدمه دوم این برهان در پی پاسخ گویی به این سوال است: آیا این دلیل فلسفی- ریاضی کارایی لازم را در جهت اثبات حدوث زمانی عالم دارد؟ تحقیق حاضر با رویکردی توصیفی-انتقادی، دلیل اول از مقدمه دوم برهان کریگ را که دربردارنده مباحث نامتناهی بالفعل و نظریه مجموعه ها است، تبیین و سپس با تکیه بر آرای متفکران اسلامی ارزیابی می کند. یافته های پژوهش نشان می دهد که اثبات حدوث زمانی عالم از طریق عدم امکان سیر قهقرایی رویدادهای جهان، شرایط تسلسل محال را ندارد و نمی توان نامتناهی بودن آن را انکار کرد و از آن جا که عدد را نمی توان به مجموعه نامتناهی نسبت داد؛ سخن از تعداد اعضای یک مجموعه نامتناهی، معنایی ندارد و از فرض وجود بعد نامتناهی حتی نامتناهی بالفعل تناقضی حاصل نمی آید و به همین دلیل، اغلب فلاسفه اسلامی، حدوث زمانی عالم را نپذیرفته اند.

    کلید واژگان: برهان جهانشناختی کلامی, ویلیامکریگ, نامتناهی, حدوث}
    Farah Ramin*, Faezeh Haghi

    One of the subjects that link mathematics and philosophy is the "infinite dimension". William Craig, an American philosopher and theologian, has attempted to prove through mathematics the non-realization of infinite events in the world and thus proves the temporality of the universe. Describing this argument as a Kalam cosmological argument, he draws on Al-Ghazali's Huduth (temporality) argument. The purpose of this article is to examine one of the philosophical reasons set forth by Craig in proving the second premise of this argument in a bid to answer this question: “Is this philosophical-mathematical reasoning capable of proving the temporality of the universe?” The present study, with a descriptive-analytical approach, elaborates on the first reason proposed for the second preamble of Craig's argument, which deals with the actual infinity debates and set theory, and then embarks on evaluating the views of Islamic thinkers. The findings of the research suggest that temporality argument, due to the impossibility of the deteriorating order of events in the world, does not meet the contiguity conditions, and therefore fails to contradict its infinity. Moreover, since a number cannot be attributed to an infinite set, it is impossible to determine the members of an infinite set. That is, the assumption of an infinite dimension, even actual infinity, does not produce contradiction. For this reason, most Islamic philosophers have been reluctant to subscribe to the universe temporality argument.

    Keywords: Kalami Cosmological Argument, William Craig, Infinite, Temporality}
  • مسعود عسگری

    مسیحیت از منظر هگل در سه دوره  قابل بررسی می باشد: برن، فرانکفورت و ینا. برن و فرانکفورت متعلق به دوره جوانی هگل یا نوشته های کلامی او محسوب می شوند، اما ینا به دوره کمال هگل تعلق دارد و او در آنجا فلسفه خویش را بنا می سازد.    
    هگل در برن مسیحیت را در تقابل با یونان باستان قرار می دهد و بیان می کند که برخلاف یونان که دین آزادی است، مسیحیت به واسطه ایجابیتی که در ذات آن می باشد، به مجموعه ای از قوانین الزام آور تبدیل شده، که نفی آزادی را به همراه می آورد. او در این دوره، مسیح را با سقراط مقایسه می کند و می گوید: برخلاف مسیح که به رستگاری فرد می اندیشد، سقراط عموم و رستگاری جامعه را مدنظر دارد، و به این دلیل سقراط را برتر از مسیح می داند، اما در فرانکفورت نگاه او تعدیل می شود و تلقی مثبتی از مسیحیت پیدا می کند. او آنجا تاکید دارد که مسیح عشق را جایگزین احکام تنجیزی یهودیت می کند و این رستگاری انسان را به همراه دارد و سرانجام در ینا که متعلق به کمال و پختگی اوست، هگل می گوید مسیحیت حقیقت مطلق است، همچنان که فلسفه حقیقت مطلق است. تفاوت این دو، تنها در نحوه بیان است. مسیحیت حقیقت را به شکل تمثیل و کنایه بیان می کند و فلسفه به شکل اندیشه ناب. البته او در انتها نتیجه می گیرد که نیاز به فراروی از مذهب و رفتن به سمت وسوی فلسفه حس می شود؛ چراکه مسیحیت اندیشه مجسم است نه ناب، و تنها فلسفه است که حقیقت را به شکل ناب عرضه می کند. مقاله حاضر به روش تحلیلی توصیفی به بررسی این سه دوره می پردازد.

    کلید واژگان: خدا, مسیحیت, ایجابیت, متناهی, نامتناهی}
    Masoud Asgari

    From Hegel's perspective, Christianity can be examined in three periods: Bern, Frankfurt, and Jena. Bern and Frankfurt belong to Hegel's youth or his verbal writings, but Jena belongs to the period of Hegel's perfection, where he builds his philosophy. Hegel in Bern compares Christianity to ancient Greece, and he argues that, unlike Greece, which is a religion of freedom, Christianity, through the necessities of its nature, has become a set of binding rules, that brings the denial of freedom. In this period he compares Christ with Socrates and says: unlike Christ, who believes in the salvation of the individual, Socrates is concerned with the salvation of the public, and for this reason he considers Socrates superior to Christ, but in Frankfurt his view is tempered and he finds a positive view of Christianity. There he insists that Christ replaces love with the irreversible sentences of Judaism, and this will bring human salvation, and finally, in Jena, which belongs to her perfection and maturity, Hegel says Christianity is the absolute truth as is philosophy. The only difference is in the way they are expressed; Christianity expresses the truth in the form of allegory and irony, and philosophy in the form of pure thought. In the end, of course, he concludes that he needs to escape from religion toward philosophy for Christianity is incarnate, not pure thought; and it is only philosophy that presents truth in a pure form. This paper is a descriptive-analytic study of these three periods.

    Keywords: God, Christianity, Necessities, Finitude, Infinite}
  • روح الله نورالدینی *، غلامرضا فیاضی
    برخی بر این اعتقادند که خداوند را نمی توان «نامتناهی» دانست؛ زیرا اولا، «عدم تناهی» از شئون موجودات مقداری است. ثانیا، نامتناهی دربردارنده کثرت بی نهایت است و این با وحدت حقه خداوند ناسازگار است. ثالثا، موجود نامتناهی، خود امری محال است و قابلیت وجود ندارد. از این رو، روایاتی را که از حد نداشتن خداوند سخن می گویند، به معنای نامتناهی بودن خداوند نمی دانند؛ زیرا رابطه میان تناهی و عدم تناهی مقداری، رابطه ملکه و عدم ملکه است و برای همین، با نفی تناهی از وجود غیر مقداری، نامتناهی بودن را نمی توان نتیجه گرفت؛ چنان که با نفی سواد از سنگ، نمی توان نتیجه گرفت که «سنگ بی سواد است». این نوشتار در دو مرحله به بررسی این دیدگاه پرداخته است. ابتدا ادعای منکران را تحلیل کرده است تا سخنان صحیحشان را از سقیم بازشناسد. اما ازآن رو که پیروان این دیدگاه به خاطر دغدغه دینی و حمایت بیشتر از ادله نقلی به آن سو رفته اند، در بخش دوم، که بیشتر این نوشتار را تشکیل می دهد، عدم تناهی خداوند را از طریق متون دینی اثبات کرده است تا به کمک ادله نقلی، پاسخی تفصیلی به منکران عدم تناهی خداوند، داده باشد. بنابراین، پژوهش حاضر ضمن بهره بردن از روش «عقلی»، بر روش «نقلی» تاکید ویژه ای دارد تا علاوه بر اثبات عدم تناهی خداوند، دیدگاه مخالف را نیز ارزیابی کند.
    کلید واژگان: تناهی, عدم تناهی, متناهی, نامتناهی, عدم تناهی مقداری, عدم تناهی وجودی}
    Roohollah Nuroddini *, Ayatullah Fayyazi
    Some believe that God cannot be considered "infinite" because, firstly, "infiniteness" is the modes of the quantitative entities. Secondly, an infinite being contains infinite plurality that is incompatible with God's true unity. Third, the infinite being, itself, is impossible to exist. Therefore, they argue that the narrations that speak of God's infiniteness do not actually mean that God is infinite, because the relationship between finiteness and infiniteness is the relationship between habitus and non-habitus. Hence, by denying finiteness in the quantitative entities, infiniteness cannot be deduced, just as with denying literacy in the stone, it cannot be argued that "the stone is illiterate." Since the followers of this view adhere to this idea because of their religious concerns for supporting narrative arguments, after analyzing the claims of the deniers of this view, we have proved God's infinity through the religious texts to provide a detailed answer to the deniers of God’s infiniteness. Using the rational and narrative method, this paper proves God's infiniteness, and evaluates the opposite view.
    Keywords: finiteness, infiniteness, finite, infinite, quantitative infiniteness, existential infiniteness}
  • سیدمحسن هندی، حبیب الله دانش شهرکی*
    تداخل واجب در ممکن یکی از نظریات نوپدیدی است که در صدد توجیه رابطه میان حق با ماسوای خویش است. اما به نظر می رسد که این دیدگاه خالی از برخی مناقشات نباشد. آیا لازمه قبول نامحدود بودن حق متعال آن است که خداوند را به وجهی عین اشیاء دیدگاه رایج در تبیین وحدت شخصی وجود یا به وجهی داخل در اشیاء بدانیم دیدگاه استاد فیاضی یا این که ترسیم سومی هم از رابطه میان حق و خلق متصور است؟ این نوشتار بر آن است تا کاستی های نظریه تداخل وجودی واجب و ممکن را نمایان ساخته، سپس به تبیین دیدگاه سومی در این میان بپردازد که به نظر می رسد دیدگاه صواب و متخذ از تعالیم عقلانی وحی همین نگاه سوم به رابطه خالق و مخلوق خواهد بود، که در عین پذیرش عدم تناهی و غیرمقداری بودن حضرت حق تعالی، نافی هر گونه تداخل و عینیت میان واجب و ممکن است. در این دیدگاه مشخص می شود که چون خداوند سبحان از هر گونه حد و مقدار منزه است، اصلا هیچ موطنی را (ولو به نحو نامحدود) پر و اشغال نمی کند تا لازمه اش تزاحم وجودی خداوند با اشیاء دیگر باشد. پر و خالی کردن و تزاحم وجودی میان خالق و مخلوق زمانی متصور است که حق تعالی همسنخ با مخلوقات محدود و قابل زیاده و نقصان فرض شود، در حالی که خداوند سبحان به هیچ روی همسنخ با مخلوقات نیست. لذا در این نگاه، بدون هیچ محذوری هم وجود محدود اشیاء و هم وجود معرای از حد و عد ذات اقدس اله مورد تصدیق قرار می گیرد.
    کلید واژگان: نامحدود, غیرمتجزی, تداخل, وحدت, کثرت}
    Seyyed Mohsen Hendi, Habibollah Danesh Shahraki *
    Overlapping (tadākhul) between God and His creatures is a novel theory which aims to explain the relationship between God and His creatures. But, it seems that this theory is controversial. Does accepting that God is infinite either entail that God is, in some sense, identical with His creatures – common view for explaining the individual unity of existence – or that God overlaps, in some sense, with His creatures – the view accepted by Gholamreza Fayyazi – or there is a third way? In this paper, we will reveal the weaknesses of Gholamreza Fayyazi’s theory and then we will present a new theory to explain the relationship between God and His creatures, which, in our point of view, is inspired by rational teachings of revelation. According to this third view, it is accepted that God is infinite and does not have any quantity while rejecting that God is identical and that God overlaps with His creatures. Indeed, since God does not have any finitude and does not consist of any quantity, He does not occupy (even infinitely) any place, which entails that God does not overlap with His creatures. Therefore, based on this view, the existence of finite beings and God’s infinite being are consistent.
    Keywords: Infinite, Indivisible, Overlapping, Unity, Plurality}
  • مرضیه اخلاقی*، مسعود میشکار مطلق
    مساله ی تناهی یا عدم تناهی عالم طبیعت که از جمله مسائل مطرح شده در هندسه و در طبیعیات قدیم بوده،یکی از مسائل فلسفی به شمار می آید که با استعانت و استمداد از قضایای ریاضی مبرهن شده است. غرض از بیان این مساله، اثبات محدودیت عالم جسم و جسمانی و تعیین پایان و منتهی الیه جهان ماده و عالم طبیعت بوده است. اما نه از این حیث که چون هر جسمی، ابعاد سه گانه ی محدودی دارد، پس عالم نیز محدود خواهد بود، چون عالم چیزی نیست جز موجودات آن، بلکه سخن روی افلاک، به ویژه محدد الجهات متمرکز شده است، که اصولا ماوراء افلاک و اصطلاحا فراتر از سطح فلک الافلاک چست؟ آیا خلاء است یا ملاء؟ یا نه خلاء است و نه ملاء؟ اگر خلاء است آیا می توان در آنجا امتدادی را تصویر نمود؟ اگر چنین است، از چه نوع امتدادی است؟
    طبیعی دانان در پاسخ به سوالات فوق براهینی آورده اند که منتج به اثبات مساله ی تناهی ابعاد شده است. نوشتار حاضر، پس از بیان دیدگاه ابن سینا، سهروردی و ملاصدرا به نمایندگی از فلسفه ی مشاء، فلسفه ی اشراق و حکمت متعالیه، به بیان نقدهای علامه حسن زاده بر این براهین پرداخته است. از نظر ایشان چون براهین مذکور در اثبات تناهی عالم جسمانی ناتوانند و از آنجا که آثار و افعال الهی منحصر به عالم شهادت مطلقه نیست، بلکه ورای عالم جسم، عالم یا عوالم دیگری نیز وجود دارد با مخلوقات خاص هر عالم،ما را به این حقیقت می رساند که نه تنها کلمات وجودی خداوند سبحان که اطوار و شئون اسمائی او هستند، غیرمتناهی اند، بلکه کلمات عالم جسمانی، و همچنین عالم جسمانی نیز غیرمتناهی است.
    کلید واژگان: تناهی ابعاد, بعد, متناهی, نامتناهی, احوال جسم, حسن زاده آملی}
    Marziyeh Akhlaghi *, Masoud Mishkar Motlagh
    Proposed in the fields of old geometry and natural philosophy, the problem of finiteness or infiniteness of bodily objects is one of the philosophical problems that had been demonstrated by appealing to mathematical propositions. The goal of exposing this problem to discussion was to demonstrate that the physical world has a boundary and to determine where the boundary could be find. However, the line of argument was not as saying that any physical object has three limited directions, and so the universe as a collection of these objects must have a limitation; but the focus of discussion is on the heavens, especially on what limits the heavens and what there is beyond them. Is it void or full? Or none of them? If it is void, whether it could be drawn an extension at there? And, if it were so, what kind of extension?
    In response to the above questions, natural philosophers provided some demonstrations that lead to the finiteness of dimensions. In this paper, after discussing the viewpoints of Ibn Sina, Suhrawardi, and MullaSadra, who are the representatives of Peripatetic philosophy, illuminative philosophy, and Transcendent theosophy, respectively, the criticisms of Allama Hasan-zadaAmoli to these demonstrations will be given. According to him, because these demonstrations fail to prove the finiteness of physical world, and since the Divine works and deeds are not restricted to the visible world, and he do what he do beyond this bodily world, there must be another world or worlds with some other creatures. By doing so, he proves not only that the existential Words of God, which are His onomastic status and rank, are infinite, but also the Words of physical world and the very physical world are infinite.
    Keywords: finiteness of dimensions, dimension, finite, infinite, status of body, Hasan-zada Amoli}
  • احمدعلی حیدری، علی حاتمیان
    آلن بدیو، فیلسوف معاصر فرانسوی، در شمار اندیشمندانی است که ظرف یک دهه اخیر توجه بسیاری را در ایران برانگیخته و بخش های متفاوتی از اندیشه او بررسی شده است. اما در میان پژوهش ها و مباحث جاری پیرامون بدیو، نسبت اندیشه او با الهیات از جمله مباحثی بوده که از آن غفلت شده و با وجود اهمیت اساسی، از این زاویه به آثار او نگریسته نشده است. د نوشتار حاضر بر آنیم تا با تحلیل تاثیرات الهیاتی هستی شناسی بدیو، نحوه مواجهه او با ایده خداوند را آشکار کنیم و از این طریق، بخش کوچکی از خلا نظری را در این حوزه پوشش دهد. بر این اساس، در ابتدا توصیف بسیار مختصری از مبانی هستی شناسی بدیو ارائه خواهد شد تا امکان ورود به مبحث خداوند در این دیدگاه فراهم شود. در ادامه نیز با بررسی دقیق تر الگوی پیشنهادی بدیو در قالب گونه ای خداناباوری اصل موضوعی، به برخی نقدهای ممکن بر این رویکرد اشاره خواهد شد.
    کلید واژگان: اصل موضوع, کثیر, نامتناهی, نظریه مجموعه ها, واحد, هستی شناسی}
    Ahmad Ali Heydari, Ali Hatamian
    Alain Badiou is one of the leading contemporary thinkers whose ideas in philosophy have seriously influenced theological discourse. His thought mainly relies on two pillars, ontology and theory of the event. Based on these ideas, he tries to remove religious/spiritual elements of contemporary thought. With his novel mathematical ontology of multiple, he tries to categorize and criticize all theological discourses, especially what relates to God and tries to block the return of religious thought. He uses mathematics as the Ontology of the death of God, which in this text called ‘Axiomatic Atheism’. Analyzing this title, we first describe the main principles of his ontology, especially what related to death of god. Then we examine these principles and his proposed model to show some possible criticism about his atheistic thought.
    Keywords: axiom, multiple, one, infinite, set theory, ontology}
  • صالح حسن زاده*
    تصویر دکارت از «خدا»، جوهری نامتناهی، سرمد، تغییرناپذیر، قائم به ذات، عالم مطلق، قادر مطلق و آفریننده هر موجود دیگری است. تقریر وی از برهان وجودی برای اثبات خدا، چندان تازگی ندارد و جذابیت آن بیشتر از این جهت است که او دیدگاه مکانیستی و هندسی خویش از جهان را با توسل به اثبات وجود خدا توجیه می کند و ازاین رو خدا در فلسفه دکارت، شان وجودی ندارد؛ بلکه شان او معرفتی است که درنتیجه با خدای واقعی، فاصله عمیقی پیدا می کند. به باور دکارت، خدا عالم را مانند دستگاه عظیمی از اجسام متحرک آفریده و آن را به حال خویش رها ساخته است تا به حرکتش ادامه دهد که این با انتقاد مخالفان مواجه شده است. پرسش درباره خدای موردنظر دکارت این است که آیا واقعا او خدای وجودی و حقیقی است و دکارت به آن اعتقاد دینی دارد یا اینکه این خدا بیشتر برای تضمین معرفت یقینی و تبیین جهان موردنظر دکارت با روش مکانیکی و هندسی طراحی شده است؟ این مقاله درپی تحلیل و بررسی این پرسش و نقد دیدگاه دکارت از سوی برخی از متفکران غربی و فیلسوفان مسلمان است.
    کلید واژگان: دکارت, خدا, جوهر, نامتناهی, حرکت}
    Saleh Hasanzadeh*
    Descartes’ viewpoint on God is an infinite essence, eternal, unchangeable, self-existent, omniscient, omnipotent and creator of every other creature. His statement from the ontological argument to prove God is not so new and its attraction refers to the fact that he justifies his mechanistic and geometric viewpoint from the world by resorting to proving existence of God; accordingly, in Descartes’ philosophy, God has no ontological status but His status is epistemic which, therefore, provides a deep gap with the real God. Descartes believes that God has created world as a huge device from moving objects and has released it by its own to continue its movement that is addressed by the opponents’ criticisms. The question about Descartes view about God is that whether God is existential and real, Descartes’s belief is religious or God has been mostly proposed to guarantee the certain knowledge and to illustrate the Descartes’ worldview with a mechanical and geometric method. This paper is an attempt to analyze this question and to criticize Descartes’ viewpoint by some western scholars and Muslim philosophers.
    Keywords: Descartes, God, Essence, Infinite, Movement}
  • عبدالله صلواتی*
    طرح سیستمی ایده نامتناهی در تفکر فلسفی یونان به چشم نمی خورد. در جهان اسلام نیز تا پیش از شیخ اشراق، نامتناهی عدی و مدی در دو قلمرو کم (به نحو بالذات) و قوا (به نحو بالعرض) جریان داشتند؛ ابوالبرکات بغدادی و پس از او سهروردی نامتناهی را بر صفات خدا اطلاق و یگانگی ای میان کمال خدا و نامتناهی برقرار کردند. پرسش های پایه نگارنده در این جستار عبارت اند از: ملاصدرا چه تبیین فلسفی ای از نامتناهی عرضه کرد؟ و محصول پذیرش خصیصه نامتناهی در فلسفه اش چیست؟ برونداد این پژوهش نیز به این قرار است: در تفکر فلسفی ملاصدرا، نامتناهی به لحاظ معناشناختی، مشتمل بر معانی ای همانند نامتناهی صفتی، نامتناهی وجودی و فوق نامتناهی وجودی است و نامتناهی به لحاظ وجودشناختی به وجود خدا موجود است. همچنین، اثبات وحدت شخصی وجود، تبیین فلسفی مالکیت خدا بر قلب ها و تصرف در آن ها و الهیات ایجابی سلبی برخی از کارکردهای نامتناهی در سه حوزه مابعدالطبیعه، الهیات و انسان شناسی در فلسفه صدرایی است.
    کلید واژگان: نامتناهی, فوق نامتناهی, بسیط الحقیقه, خدا, ملاصدرا}
    Abdollah Salavati *
    The idea of an infinite system of philosophical thought could not be found in the ancient Greek philosophy. In the Islamic world, before the Sheikh Ishraq, infinite in number and infinite in time were be considered in the realm of quantity (essentially) and powers (accidentally). Abolbarkat and then Suhrawardi, referred infinite to the attributes of God and identified God’s perfection with the infinite. The basic questions of the author of this research are: What was Mulla Sadra’s philosophical explanation of the infinite? And what is the result of the accepting the infinite characteristic? The outcomes of this research are: in philosophical thought of Mulla Sadra, semantically, Infinite Including meanings such as Infinite in attribute, ontological infinite and metaontological infinite And from ontological point of view, the infinite Due to the existence of God is existent. Also, to establish God’s personal unity, Philosophical explanation of God’s authority to hearts and negative-positive theology are certain functions of Infinite in the three fields of metaphysics, theology and Anthropology in philosophy of Mulla Sadra.
    Keywords: infinite, metainfinite, simple truth, God, Mulla Sadra}
  • حسین صابری ورزنه
    مفهوم «ذات نامتناهی» که هم از جنبه فلسفی و هم الهیاتی اهمیت دارد، تطورات بنیادین زیادی را در طول تاریخ تفکر در غرب پشت سر گذاشته است. پیشاسقراطیان برخورد دوگانه ای با آن داشته اند. برخی چون آناکسیمندر و ملیسوس به دیده پذیرش به آن نگریسته اند. این آرخه از نظر آنان، منشا، الهی، فناناپذیر، درون ماندگار در جهان طبیعت و سابق بر کثرات و مشتمل بر آنهاست، اما در عین حال «شخص» نیست. در مقابل، فیثاغورس، پارمنیدس، افلاطون و ارسطو نامتناهی را با نامتعین، نامعقول و آشوبناک یکی دانسته اند و از این جنبه، آن را وصفی منفی تلقی کرده اند. اما فیلون و به تبع او متالهان مسیحی، نامتناهی را وصف خدا قلمداد کرده اند و با فراروی از سنت پیشاسقراطی بر تعالی کامل ذات نامتناهی و همچنین شخص بودن آن تاکید ورزیده اند. در انتهای قرون وسطی بازگشتی سوی درون ماندگار دانستن ذات نامتناهی ظهور می کند، اما همچنان شخص بودن آن حفظ می شود. دکارت به این بازگشت با دیده پذیرش نمی نگرد و باز بر تعالی و تشخص به صورت توامان تاکید می کند. اتخاذ هر کدام از این نظریات، پیامدهای فلسفی و الهیاتی خاصی را به همراه دارد.
    کلید واژگان: خدا, درون ماندگار, متعالی, متناهی, نامتناهی}
    Hossein Saberi Varzaneh
    The concept of “infinite essence” that is both philosophically and theologically important, has passed many different evolutions in western history of thought. Presocratics has evaluated it in two different ways. Anaximender and melissus agree that the principle substance is infinite and divine, but neither absolutly transcendent nor anthropomorphic. The infinite is the fusis in its substantial aspect. In another hand, many ancient Greek philosophers specially Plato and Aristotle think that the perfect thing can not be infinite, because in their point of view, the infinite is indetermind both ontologically and epistemologically, so not existant. But Philo in effect of jewish Bible and tradition, set the infinity and perfection together as attributes of God, and Christian theologists in agreement with him, considered God as infinite and transcendent being who is beyond of nature and psychologically person. In last ages of mediavel period some Christians changed their view in respect of transcendence and considered God as immanent but yet person. By the outset of new age, Descartes accepted the idea of infinite, transcendent and personal God and considered that perfection and infinity can be taken together as attributes of divine being.
    Keywords: Infinite, Finite, God, Transcendent, Immanent}
  • محمد اکوان*
    اسپینوزا یکی از بزرگترین فیلسوفان عقل گرای پیرو دکارت در قرن هفدهم میلادی است که در خصوص خدا سخن رانده است. او تلاش می کند تا مشکل ثنویت ودوگانه انگاری (dualism) ناشی از تفکر دکارت را به گونه ای فلسفی مرتفع سازد و به همین دلیل برخلاف دکارت که به سه نوع جوهر معتقد بود، فقط وجود یک جوهر را در جهان پذیرفت و آن را با خدا مرادف دانست. جوهری که نه وجود آن به وجود چیزهای دیگر نیازمند است و نه تصور آن به تصور چیزهای دیگر وابسته است. در واقع، به اعتقاد اسپینوزا جوهر، «علت خود» (self – caused)و «نامتناهی مطلق» و«قائم به ذات» (self –existent (است که هستی واقعی از آن اوست ودیگر موجودات در هستی به او وابسته اند، چنین موجودی در نگاه اسپینوزا بالضروره موجود است. دراین نوشتار کوشش شده است تا مقصود اسپینوزا از مفهوم جوهر، علت خود، نامتناهی مطلق، موجود قائم به ذات و ضرورت وجود برای خدا تحلیل گردد و چگونگی نسبت ضرورت و وجود در ارتباط با خدا نیز به گونه ای فلسفی تبیین شود.
    کلید واژگان: جوهر, خدا, ضرورت, علت خود, نامتناهی, ضرورت ذاتی, ضرورت ازلی}
    Mohammad Akvan*
    Spinoza, one of the major rationalist philosophers following Descartes in the seventeenth century,has commented on God. He tries to resolve dualism arising from Descarte's thoughtsin a philosophicalmanner and for the same reason, contrary to Descartes who believed in three types of substances, heaccepted the existence of only one substance in the world and identified it withGod.This is the substance the existence of whichdoes not depend onthe existence of other things; nor does its conception depend onthe conception ofother things. In fact, according to Spinoza, the substance is “self-caused”, “absolutelyinfinite” and “self-existent”and the actual existence belongs to itand other creatures depend on it for their existence. In Espinosa’s view,such a being exists by necessity.In this paper, an attempt has been made to analyze the implications of “substance”, “being self-caused”, “absolute infinity”, “self-existence” and“the necessityof existence for God” from Spinozasperspective and philosophically explicatehow “necessityof existence” is associated with God.
    Keywords: substance, God, necessity, self, existence, infinite, essential necessity, eternal necessity}
  • رضا رنجبر
    دکتر خلیل خان ثقفی (اعلم الدوله)، پزشک، نویسنده و مترجم دوره قاجار و از نخستین دانش آموختگان طب جدید در ایران، پس از فارغ التحصیلی از دارالفنون و پیش از عزیمت به فرنگ، رساله یی در موضوع زمان و مکان تالیف کرده است. در این رساله که مطابق یادداشت میرزا خلیل خان تالیف و ترجمه است، او به بحث در باب نحوه پدید آمدن ایده فضا؛ تمایز میان ایده فضای محیطی و فضای نامتناهی؛ نحوه پدید آمدن ایده فضای نامتناهی؛ جوهر بودن فضا؛ نامتناهی بودن فضا از دو حیث وسعت و دوام؛ پدید آمدن ایده زمان؛ مسند بودن زمان به فضا پرداخته و باجمال آراء فیلسوفانی چون ویکتور کوزن، جان استوارت میل و اسپینوزا را طرح و نقد نموده است.
    کلید واژگان: زمان, مکان, متناهی, نامتناهی, جوهر}
    Reza Ranjbar
    Doctor Khalil Khan Thaqafi (A‘lam al-Dawlah), a physician, writer, and translator of the Qajar period and one of the first graduates of modern medicine in Iran, translated and wrote two treatises about time and place after he graduated from Dar al-Funun and before he went abroad. In the treatise that he wrote himself, Mirza Khalil Khan discusses the quality of the development of the idea of space, the distinction between the idea of environmental space and infinite space, the quality of the formation of the idea of infinite space, the idea of space as substance, the infinity of space with respect to its breadth and continuity, the development of the idea of time, and the idea of time as a predicate of space. In this treatise, he briefly explains and criticizes the ideas of such philosophers as Victor Cousin, Stewart Mill, and Spinoza. In the second treatise, which is a translation, he discusses whether time and place are substance or not.
    Keywords: time, place, infinite, finite, substance}
  • مهدی اسعدی*، سید مرتضی طباطبایی

    ارسطو و اسپینوزا، دو فیلسوف جریان ساز در تاریخ فلسف هاند و موضوع فلسف ه ی هردویشان جوهراست، با مقایسه ی ویژگی های جوهر از دیدگاه ایشان، ریشه ی بسیاری اختلافات در بخش سترگی ازفلسفه ی غرب به چنگ می آید. درخور توجه آنکه این دو فیلسوف در تعریف جوهر، همانندی هایی باهم دارند؛ اما درباره ی ویژگی ها و مصادیق آن بسیار از یکدیگر دور می شوند. بررسی آرای ارسطو دردو کتاب ارگانون و متافیزیک، و تبیین نگرش اسپینوزا در کتاب اخلاق، گام نخست این مقاله است .البته نگاهی به جوهر در عرف و اصطلاح اب نسینا و نوآوری های او می تواند کمکی برای درک بهت رجوهر از منظر مشاییان باشد. سنجه ی پژوهشگر برای ارزیابی، میزان سازگاری تعریف جوهر با دیگربخش های نظام فلسفی است. با بررسی های پیش رو، نتیجه آن است که تعریف اسپینوزا استواریمنطقی بیشتری دارد و نظام منسجم تری را فراهم آورده است.

    کلید واژگان: جوهر, عرض, موضوع, محمول, فرد انضمامی, صورت, ماده, جنس, کلی, ماهیت, نامتناهی, صفت, حالت, تجزیهناپذیری}

    Aristotle and Spinoza are two stream making Philosophers in thehistory of philosophy, and both has chosen the matter of substance astheir philosophical subject. The root of many disputes on a huge part ofwest philosophy can be obtained through comparing the characteristicsof the sub from their point of view. This is notable that thesephilosophers has some similarities in defining the substance, but theyget far from each other in defining the characteristics and instances ofsubstance. The article's first step to examining Aristotle's viewpoint intwo books of Arganon and Metaphysics, and analayzing Spinoza,stheory in book of Ethics. However, looking toward the meaning ofsubstance in the Avecina's custom context and expression, and hisinnovation can also help for better understanding of substance throughMashaism's views. The researchers scale for analyzing has been theamount of consistency of substance definition with the other parts ofphilosophical system. With examining the following the conclusionwould be that Spinoza's definition bears more logical stability andprovides a more solid system.

    Keywords: substance, accident, Subject, predicate, concrete individual form, Matter, Genre, universal, Nature, infinite, Quality, estate, irresolvability}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال