به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « molla-sadra » در نشریات گروه « فلسفه و کلام »

تکرار جستجوی کلیدواژه «molla-sadra» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • ابوالفضل بورقانی فراهانی*
    همان طوری که بر همگان روشن است، خانواده یک نهاد اجتماعی است و مفهوم آن در جوامع مختلف و در طول زندگی بشر همواره به یک شکل نبوده و پابه پای تحولات اجتماعی متحول شده است. خانواده مرکب از گروهی افراد است که از طریق خون، ازدواج، فرزند خواندگی به یکدیگر مربوط و منسوب بوده و برای مدت طولانی و مشخص با هم زندگی می کنند. هدف های تشکیل خانواده عبارت اند از: عدم تنهایی، آرامش رسیدن، برطرف نمودن نیاز جنسی و غریزی به صورت ضابطه مند، مودت و رحمت و عواطف متقابل در میان همسران، ادامه نسل و به کمال رسیدن زن و مرد و در نهایت قرب الهی است. در تمامی نظام های حقوقی شرق و غرب برای خانواده: اعم از مسائل ازدواج زندگی مشترک، تعهدات همسران نسبت به یکدیگر و احترام متقابل همسران و فرزندان ارث همسران از یکدیگر و میزان آن و نفقه، ارث فرزندان از والدین و طلاق و مسائل ناشی از آن قوانین حقوقی متناسب با ایده آل ها و ایدئولوژی های خود وضع نموده اند، اما هر یک از آنها جای تامل و تعمق دارد؛ چرا که هر روز شاهد بروز نارضایتی مردان از زنان و زنان از مردان و والدین از فرزندان و برعکس می باشیم که این امر نشان دهنده منطقی نبودن و مستحکم نبودن قوانین حقوقی خانواده است که به نظر می رسد باید فرهنگ سازی بیشتر صورت گیرد تا به خانواده متعادل نزدیک تر شویم و زنان و مردان عاشقانه و ایثارگرانه به انجام وظایف خود و حتی فراتر از وظایف خود عمل نمایند. امروزه در دنیا درباره حقوق زن، تحت تاثیر دستاوردهای غربی ها در مورد تساوی زن و مرد هستند و تقریبا این فکر غرب همه جا و حتی دنیای کمونیستی را احاطه کرده است. غربی ها در این مسئله خیلی هم به خود می بالند، ولی باید پرسید نگرش حاکم بر غرب واقعا به مصلحت جامعه و خانم ها می باشد یا خیر، اسلام زن را چگونه موجودی می داند؟ آیا از نظر شرافت انسانی او را برابر با مرد می داند یا او را جنس پست تر می شمارد؟ دانشمندان اسلامی ازجمله ملاصدرا در مورد حقوق خانوادگی زن و مرد، فلسفه خاصی را بیان کرده اند و پاره ای از حقوق و تکالیف و مجازات ها را برای مرد مناسب تر دانسته و پاره ای از آنها را برای زن، در نتیجه در مواردی برای زن و مرد وضع مشابه و در موارد دیگر وضع نامشابهی در نظر گرفته است.
    کلید واژگان: حقوق, فلسفه, خانواده, قرآن کریم, ملاصدرا}
    Abolfazl Bourghani Farahani *
    As it is clear to everyone, the family is a social institution, and its meaning is not always the same in different societies and throughout human life. Social developments have changed. The family is composed of a group of people who are related to each other through blood, marriage, adoption, and live together for a long and specific period of time. The goals of forming a family include the absence of loneliness, peace, the fulfillment of sexual and instinctive needs in a controlled manner, affection and mercy, and mutual affection among the spouses, the continuation of the generation and the perfection of the man and the woman, and finally, the closeness of God. In all the legal systems of the East and the West for the family, including issues of marriage, legal laws according to their ideals and ideologies, but each of them has a place to ponder because every day we witness men's dissatisfaction with women and women with Men and parents are children and vice versa, which shows the illogicality and lack of firmness of family legal rules, which seems that more culturalization should be done in order to get closer to a balanced family, and men and women are selfless in fulfilling their duties and even Act beyond their duties. Nowadays, in the world regarding women's rights, they are influenced by the achievements of the Westerners regarding the equality of men and women, and this idea of the West has almost surrounded everywhere, even the communist world. Westerners are very proud of themselves in this matter, .
    Keywords: Law, Philosophy, family, holy Quran, molla sadra}
  • سید عبدالحسین تدین، حسین سلیمانی املی، عبدالله رجایی لیتکوهی، اسماعیل واعظ جوادی آملی

    هدف از تحقیق حاضر، سنجش و مقایسه حرکت جوهری ملاصدرا و نظریه نسبیت انیشتین بوده و پژوهش به صورت توصیفی تحلیلی می باشد. روش گردآوری اطلاعات، کتابخانه ای بوده که با مراجعه به کتابخانه های مربوط، فیش برداری از آثار ملاصدرا، مقالات و دیگر آثار مکتوب با موضوع تحقیق، صورت گرفته است. یافته ها حاکی از آن است که انیشتین سرعت نور را مطلق و ثابت گرفته و زمان را نسبی دانسته و ملاصدرا حرکت جوهری را اصل گرفته و زمان را تابع آن می داند. بنابراین در هم‎تنیدگی ماده و حرکت و زمان در نظام صدرایی تکمیل می شود، هرچند صدرا برای جسم و ماده اصالت قایل است، ولی برخلاف مشاییان این اصالت نزد او، اصالتی پویاست، به این معنا که ماده دارای شخصیتی بالنده است که از هر لحاظ با حرکت همراه است. همچنین، ملاصدرا هویت مستقلی برای زمان قایل نبوده و آن را امتدادی از دو امتداد جسم می‎داند در حالیکه در تیوری‎های نسبیتی با ساختاری چهار بعدی به نام فضا زمان مواجهیم که زمان یکی از ابعاد چهارگانه این ساختار در نظر گرفته می‎شود.

    کلید واژگان: ملا صدرا, انیشتین, نسبیت عام و خاص, حرکت جوهری, زمان, مکان, بعد چهارم}
    Seyed AbdulHossein Tadin, Hossein Soleimani Amoli, Abdullah RajaeiLitkohi, Esmail Vaez Javadi Amoli

    The purpose of the current research is to measure and compare the intrinsic motion of Mulla Sadra and Einstein's theory of relativity, and the research is descriptive and analytical. The method of collecting information was a library, which was done by referring to the relevant libraries, extracting files from Mulla Sadra's works, articles and other written works on the subject of research. The findings indicate that Einstein took the speed of light as absolute and constant and considered time as relative, and Mulla Sadra took material movement as the principle and considered time as its subordinate. Therefore, it is completed in the interweaving of matter, movement, and time in Sadra's system, although Sadra attributes originality to body and matter, but in contrast to Masha'is, this originality is dynamic in the sense that matter has a rising personality that is in every respect It is accompanied by movement. Also, Mulla Sadra does not give an independent identity to time and considers it as an extension of two extensions of the body, and the theories of relativity are faced with a fourdimensional structure called space-time, where time is considered one of the four dimensions of this structure.

    Keywords: Molla Sadra, Einstein, general, special relativity, materialmotion, time, space, fourth dimension}
  • غلامحسین خدری*

    والتر ترنس استیس (1886-1967م)، فیلسوف نظریه پرداز قرن بیستم، نتیجه ضروری غلبه روحیه علمی و ابتنای برخی پیش فرض های بنیادین در علوم جدید از قرن هفدهم به بعد (که تصویر سنتی جهان مالوف و تحت حاکمیت بی چون و چرای ارزش های دینی و معنوی را کاملا متزلزل کرده است) را ظهور بحران های سه گانه بی معنایی زندگی، نسبیت در اخلاق و موجبیت در افعال انسان مدرن می داند. ملاصدرا (1572-1640م) در حالی که معناداری را به سان استیس به هدف از زندگی گره زده است، کمال و سعادت این هدف را در فرایند گذر ارادی از سفرهای چهارگانه از خود تا خداوند، در قرب و فناء فی الله می داند. او براساس مبانی حکمت متعالیه، حرکت جوهری در عالم هستی، سیر انسان به سوی حق، زندگی معنادار را امری حتمی و برخلاف استیس این باور است که تنها اعتقاد به خدا و غایت انگاری اوست که موجب برطرف کردن بحران بی معنایی می شود. پرسش معنای زندگی از منظر استیس و مقایسه آن با ملاصدرا که در دو سنت متمایز و نتایج مخالف تفلسف کرده اند، با روش توصیفی تحلیلی، غایت قصوای این خامه است.

    کلید واژگان: استیس, ملاصدرا, بی معنایی زندگی, هدف, علوم جدید, انسان مدرن}
    Gholamhossein Khedri *

    This study compares the views of Walter Stace and Molla Sadra on the meaningfulness of life. Stace believes that the beginning of the problem of the meaning of life occurred when the scholars of the 17th century onward turned away from something called ultimate causes. The destruction of the world’s purposefulness and the telescoping of its phenomena after Galileo is a key event in the history and culture of the West to end the supremacy of religion in Western culture. The removal of the final cause in the history of Western thought has caused changes in scientific and philosophical debates, and this issue, in turn, caused a change in the attitude of man to the discussion of God as a creator and eternal power. As a result, the main issue of man, that is, the discussion about the meaning of life changed accordingly. This has become the main reason for the marginalization of God's divinity and the replacement of human powers, the final result of which has been the dominance of nihilistic approaches. After that, the conquest of secularization and anti-religion challenged the issue of the meaning of life of the new man, and after that, man sees God not as the source of meaning, but as an obstacle to the way of life.Therefore, he relies on his awareness and will and thinks of himself as the creator of the meaning of life. For this reason, the discussion of discovering and searching for the meaning of life has been changed in the past and replaced by meaning-creating approaches and talk of falsifying meaning. The issue of whether man is the builder and creator of the meaning of his life or acquires it from an external factor has become a big challenge for modern mankind. The modern man, due to various reasons such as scientific and philosophical advances, the weakness of religious authorities (Jewish and Christian) in responding to his intellectual and practical needs, the inappropriate behavior of the church towards people of thought and the growing growth of capitalism and consumerism, has suffered a crisis of servitude and unbridled freedom. Absurdity and meaninglessness followed by sadness, anxiety, and despair in individual life, on the one hand, and insecurity and injustice in social and global life, on the other hand, have been the inevitable consequences of self-centered servitude and libertarianism. In the meantime, what is neglected is the essential and natural structure of humans. The new man denied his nature (Fetrat) in order to achieve the freedom of self-foundation in thought and action by turning his back on his tradition.Molla Sadra, an accomplished philosopher and the founder of the philosophical system of transcendental wisdom, believes that life in itself does not have intrinsic value, and worldly life is merely a place to reach human perfection and happiness, which is nearness and annihilation in God. As a result, it has no intrinsic usefulness except in terms of the position of being connected and close to God, through which the possibility of transformation and evolution becomes possible. In his opinion, the meaning of life is completely tied to its purpose, and this purpose is objective and real and not fake or subjective at all. Proximity and annihilation in the name of God are considered the ultimate goal in evolutionary and revolutionary processes by passing through the four journeys from man to God.In his opinion, life has a deep interior in addition to its outer shell, which is considered the goal and perfection of human life based on its philosophical rules and foundations such as essential movement, rational and rational unity, and the reference and return of the universe to the essence of the true meaning of life in the three concepts of purpose, value, and function, and to achieve celibacy in its various types without limits. From his point of view, life and living have degrees of Tashkik. In this regard, Molla Sadra speaks of a good life with the words of revelation and finds it in an existential relationship with human knowledge in such a way that the more certainty and development of man is, the more his life will be. According to its strength and stability, it becomes more meaningful. In his opinion, man is the highest of creations, and his creation is not empty and aimless, and human nature (Fetrat) is deeply and intrinsically tied to God-seeking, and materialism and skepticism have no way in his philosophical system. Empirical science is also a product of man's distance from his original nature, lack of capacity, and stopping at the lowest levels of human reason.

    Keywords: Stace, Molla Sadra, Meaninglessness of Life, Purpose, Modern Science, Modern Human}
  • سردار دکامی*، محمد سعیدی مهر، رضا اکبریان

    گاهی تصور یک مسئله فلسفی مهم تر و دشوارتر از تصدیق آن است، و مسئله اصالت وجود از جمله این مسایل است. در این مقاله به بررسی برخی از معانی تصوری این مسئله پرداخته ایم. هم چنین به بررسی دو تحریر از محل نزاع، و نیز در پرتو ادله اصالت وجود به بررسی برخی معانی تصوری دیگر پرداخته ایم. تحریر محل نزاع که مسئله مهمی در این زمینه است، در کتب ملاصدرا ذکری از آن به میان نیامده است، اما کسانی مانند سبزواری و طباطبایی و... به آن پرداخته اند. در این میان مدرس زنوزی تحریر جامع و دقیقی از محل نزاع این مسئله به دست داده است. برخی بر این نحوه تحریر انتقاداتی وارد کرده اند و ما به آنها پاسخ داده-ایم. در این مقاله به معانی ماهیت، وجود، اصالت، حد در محل نزاع پرداخته شده است. نیز به مسایلی از قبیل این که پدیده های شخصی یا نوعی در این مسئله مورد نظر است پرداخته شده است.

    کلید واژگان: ملاصدرا, اصالت وجود, ماهیت, تحریر محل نزاع, معانی تصوری}
    Mohammad Saeedimehr, Reza Akbarian

    sometimes, imagination of philosophy issue is more important and more difficult than its judgment, and principality of existence issue is from these issues. in this article, we have surveyed to some of imagination meanings of this issue.also we have surveyed to two explanation of disputable point; and we have surveyed with reasons of principality of existence to some of imagination meanings. explanation of disputable point, which is an important issue in this field, is not mentioned in Mullah Sadra's books. But people like Sabzevari, Tabatabai and others have paid it. In the meantime, modares Zunuzi has written a comprehensive and precise explanation of disputable point on the issue. Some have criticized this and we have responded to them. In this article, the meanings of the quiddity, existence, imagination meanings, and limitation of the dispute are discussed. It addresses issues such as whether there are personal or some kind of phenomena in this issue.

    Keywords: molla sadra, principality of existence, quiddity, explanation of disputable point, imagination meanings}
  • محمدکاظم علمی سولا، محمدصادق مصحفی *

    دریافت مفهوم وحدت و تلاش برای بازگرداندن کثرات عالم به امری وحدت بخش در فلسفه، تلاشی دیرینه است که سابقه آن را می توان تا فلسفه یونان باستان به ویژه در فلسفه هراکلیتوس پی گرفت. وحدت در اندیشه او با آنچه پیشینیان او از وحدت دریافتند، متفاوت است. نگاه او به «آرخه» گذری است از ماده به امر غیر مادی؛ مظهر این امر «لوگوس» است. لوگوس، وحدت بخش امر مادی و غیر مادی و کل هستی است. در جهان اسلام نیز نظریه وحدت وجود مورد توجه عرفا و در راسشان ابن عربی بوده است؛ اما ملاصدرا اولین فیلسوفی است که این نظریه را به صورت استدلالی و عقلانی در نظامی فلسفی عرضه می کند. هراکلیتوس و ملاصدرا تلاش می کنند تصویری وحدت وجودی از عالم هستی نشان دهند. نظرات هر دو فیلسوف در عین اختلاف، دارای نقاط اشتراک نیز می باشند. این مقاله در صدد بررسی مبانی وحدت وجود در اندیشه این دو فیلسوف است و به مقایسه نقاط اشتراک و اختلاف این دو اندیشمند می پردازد.

    کلید واژگان: ملاصدرا, هراکلیتوس, وحدت وجود, لوگوس}
    Mohammad-Kazem Elmi Sula, Mohammad-Sadeq Mos’Hafi *

    The old attempt of philosophy to understand the meaning of unity and return the plurality of the world to a unified matter has a long record which can be traced to the philosophy of ancient Greek especially philosophy of Heraclitus. His notion of unity is different from the understanding of his previous philosophers of unity. His view of arche is a transition from material to non-material matter; the manifestation of this point is Logos. Logos unifies the material and non-material matter and the whole universe. The theory of unity of being has been noticed by mystics and especially Ibn-Arabi, but Molla-Sadra is the first philosopher who presents a rational and deductive presentation of this theory in a philosophical system. Heraclitus and Molla-Sadra both try to present a united existential picture of the world. Their ideas have some common points along with some differences. This article tries to study the bases of unity of being from the perspectives of the two philosophers and compare their commons and differences.

    Keywords: Molla-Sadra, Heraclitus, Unity of being, Logos}
  • مجتبی سپاهی، محسن شیراوند *
    نگرش کل نگر حکمت متعالیه از چنان جامعیتی برخوردار است که بر اساس آن قواعد این نحله فلسفی صلاحیت به‏ کارگیری در علوم بین‏ رشته‏ ای را دارا شده است. بررسی مسئله فرهنگ را می‏ بایست از این سنخ موضوعات دانست. فرهنگ خود مقوله ای بین‏ رشته ای است که از درونمایه ای اجتماعی، دینی و سیاسی بهره می گیرد. مسائل انسانی از قبیل ارزش‎ ها و ضد ارزش‏ ها در کانون توجه این حوزه قرار دارد. فرهنگ هر جامعه بسته به جهان‏ بینی افراد آن جامعه متغیر است. اموری همچون ظلم و ستم، عدالت و بی‏ عدالتی، دانایی انسان‏ ها و یا جهل به حقایق و مبارزه با کج‏ اندیشی ها در کانون توجه آن قرار دارد. حکمت متعالیه به‏ خصوص اسفار اربعه با قواعد الهی و فلسفی خود می تواند در این حوزه نقش‏ آفرینی نماید. بر این باوریم که در اسفار اربعه اصولی نهفته که یک مصلح عرصه مسائل فرهنگی باید جهت موفقیت خود در اجتماع از نقش آنها مطلع باشد؛ به نحوی که بدون آگاهی از این امور هیچ موفقیت واقعی در عرصه فرهنگ حاصل نخواهد شد. هدف این پژوهش پاسخ به این پرسش است که کدامین مولفه های اسفار اربعه از الزاماتی است که مصلح اجتماعی در هدایت مردم بدانها نیازمند است. از نتایج این پژوهش که به شکلی بنیادین و با روش اسنادی تحلیلی به مقوله پیش فرض های فرهنگی پرداخته، ارائه پارادایمی نو در به تصویرکشاندن مسئله فرهنگ با پردازش اسفار اربعه ملاصدراست.
    کلید واژگان: مصلح فرهنگی, فرهنگ, اسفار اربعه, حکمت متعالیه, ملاصدرا}
    Mojtaba Sepahi, Mohsen Shiravand *
    The wholistic view of the transcendental wisdom is so comprehensive that it’s philosophical principles is worth being used in interdisciplinary sciences. The investigation of culture should be considered as one of these subjects. Culture is itself an interdisciplinary subject which has a social, religious and political content. Human matters such as values and anti-values are the greatly noticed in this field. The cultures of all societies based on the world-view of its members vary. The central matters noticed in one's world-view are oppression, justice and injustice, human's knowledge or their unawareness of realities and struggling against deviousness. The transcendental wisdom and especially the 'Asfar Arba'eh', with its philosophical and Divine rules, can be effective in this field. I believe there are some principles hidden in 'Asfar Arba'eh' which a reformer of cultural matters should be aware of to achieve success in the society; such that no real success will be achieved, in cultural fields, for the ones who are not aware of these matters. The purpose of this research is to answer this question: which parameters of 'Asfar Arba'eh' should be necessarily known by a social reformer to guide people. One of the results of this research, which has fundamentally dealt with cultural pre-suppositions and has used an analytic-documentary method, is to present a new paradigm to depict the matter of culture processing 'Asfar Arba'eh' of Molla-Sadra.
    Keywords: Cultural reformer, Culture, Asfar Arbaeh', Transcendental wisdom, Molla-Sadra}
  • سید محمد اسماعیل سیدهاشمی*، میلاد شیر محمدی
    با توجه به ظاهر برخی کلمات احسائی، قول به اصالت توامان وجود و ماهیت را به او نسبت داده اند. اما به راستی آیا احسایی قائل به اصالت وجود و ماهیت با هم بوده یا اصالت ماهیتی بوده است؟ آیا تصور وی از اصالت با تلقی ملاصدرا از این واژه یکی بوده است یا این که دو تصور جداگانه از اصالت داشته اند. اگر متفاوت بوده است آیا باز هم می شود گفت که احسایی قائل به اصیلین به معنای صدرایی بوده است؟ با توجه به اینکه وجود و ماهیت از نظر احسایی معنای خاصی دارد و چنانکه خواهیم دید در جایی وجود و ماهیت را همان ماده و صورت می داند، به قول اصالت ماهیت نزدیک می شود و با تفسیری که از وجود ارائه می کند معلوم می شود که منظور او از وجود معنای اسم مصدری وجود نیست لذا نسبتی که سبزواری به احسایی داده است و وی را قائل به اصالت وجود و ماهیت با هم دانسته، نسبتی صحیح نمی تواند باشد. ما در این نوشتار این مساله را مورد واکاوی قرار داده ایم و نشان دادهایم که با تامل بیشتر در آثار احسائی نمی توان این نسبت را مورد تایید قرار داد
    کلید واژگان: احسایی, وجود, ماهیت, اصیلین, اصالت, ملاصدرا}
    Seyed Mohammad Esmaiel Seyed Hashemi *, Milad Shir Mohammadi
    Has Ahsaei believed to Asalat-ol-Mahiah only or Asalat-ol-Mahiah and Asalat-ol-Vojood both?
    According to the appearance of some Ahsaei’s words, some writers like Sabzevari has ascribed to him believing at the same time to Asalat-ol-Mahiah/ Originality of Quiddity and Asalat-ol-Vojood/ Originality of Existence both. They called it as the Asilain. However, was he really hold it? In addition, has he the same representation of “Asalah” as Mulla Sadra has? If they have a different meaning, could the writers insist on their claim yet? We will show here that Ahsaei get sometimes “Existence” and “Quiddity” as “Matter” and “Form” and in these cases he is become more and more close to Asalat-ol-Mahiah. Accordingly, based on his interpretation of “Existence”, we would find that he did not Understand “Existence” as a Gerund. It means that writers like Sabzevari could not accuse him to being believe to Asalat-ol-Mahiah/ Originality of Quiddity and Asalat-ol-Vojood/ Originality of Existence both.
    Keywords: ahsaei, originality, existence, quiddity, molla sadra}
  • حسن احمدی زاده*، طیبه غلامی
    بیشتر مباحثی که در اندیشه های فلسفی و کلامی غرب، درباره مسئله شر مطرح شده اند، به جنبه نظری آن، (آن گونه که در ساختار کتاب مقدس بیان شده است) توجه داشته اند. این مباحث اغلب با اشاره به منطقی بودن مسئله مذکور، ناسازگاری قدرت و علم مطلق خدا و رحمت واسعه او، وجود انواع مختلف شر در عالم را چالشی جدی پیش روی مومنان دانسته اند. الهیات پویشی به عنوان جنبش نوینی در مباحث کلامی - فلسفی با بهره گیری از دیدگاه های فلسفی وایتهد و پیروان او در مکتبشیکاگو، با ارائه تبیین و توصیف یکسره متفاوتی از تبیین سنتی مطرح در ادیان، به نوعی با تغییر دادن یا پاک کردن صورت مسئله مورد بحث، سعی در یافتن راه حلی برای پاسخگویی به مسئله شر داشته است. انکار قدرت مطلق خداوند و علم او به آینده، ارائه تفسیر متفاوتی درباره ارتباط میان خدا و جهان و نیز تفکیک شر ظاهری از شر واقعی، از مهم ترین مبانی الهیات پویشی در مواجهه با مسئله شر محسوب می شود. در جستار حاضر، برآنیم تا با تکیه بر آرای فلسفی و کلامی ملاصدرا، به ویژه اصالت وجود، تشکیک وجود، عدمی و نسبی بودن شر، رویکرد الهیات پویشی در مواجهه با مسئله شر را نقد و بررسی کنیم.
    کلید واژگان: الهیات پویشی, حکمت متعالیه, قدرت مطلق, مسئله شر, ملاصدرا, وایتهد}
    Hasan Ahmadizade *, Tayyebe Gholami
    Philosophers of religions, in Most of the issues about the problem of evil as raised in western philosophical and theological arguments, are focused on the theoretical dimension of this subject. Most of these issues take the inconsistency between evil and the god's attributives as a very important challenge for the believers of theistic religions. Defenders of the Process theology like Alfred North Whitehead and others in the Chicago school, try to pose the problem of evil in the form by arising different descriptions for God and his attributives. Most their important principles are: denying God's omnipotence and omniscience and His knowledge to the future, deferent interpretation of the relation of God to the world, and distinction between the apparent evil and the real evil. In this article, we try to critic philosophical and theological principles of Process Theology, by the Islamic philosophical and theological principles of Transcendental Wisdom.
    Keywords: problem of evil, Process Theology, Transcendental Wisdom, Molla sadra, Whitehead, Omnipotencel}
  • محمدرضا اسدی، حمیدرضا اسکندری دامنه، مژگان پورویسی، طاهره کردی
    ملاصدرا بر اساس اصولی ازجمله اصل جسمانی هالحدوث و روحانی هالبقاء، حرکت جوهری و سیر نفس بین عوالم سه گانه و اثبات تجرد قوه خیال، ضرورت وجود بدن اخروی و نحوه پیدایش آن و همچنین کیفیت آن را بیان می کند. طبق دیدگاه او بدن اخروی بدنی مثالی است که عینیت آن با بدن دنیوی بر اساس ملاک این همانی شخصی روشن می گردد. در این دیدگاه بدن مثالی بدنی جسمانی با ماده متفاوت و متناسب با عالم خیال است که با فاعلیت نفس خلق می شود. جان هیک نیز با اعتقاد به بازآفرینی انسان به عنوان واحد جسمی- روانی توسط قدرت پروردگار و ارائه نظریه بدل، وجود بدن اخروی را اثبات و آن را بدلی مشابه بدن دنیوی با ماده متفاوت، اما غیرروحانی معرفی می کند. او ملاک این همانی شخصی را حافظه می داند و به همین سبب بدن اخروی را بدنی جدید و غیر از بدن دنیوی تلقی می کند. در مقام مقایسه، دو دیدگاه دارای نقاط اشتراک و افتراقی هستند که بر اساس آنها می توان دیدگاه جان هیک از فیلسوفان سنت دینی مسیحی را به دیدگاه صدرالمتالهین، بزرگ ترین فیلسوف اسلامی، نزدیک دانست.
    کلید واژگان: ملاصدرا, جسمانیهالحدوث و روحانیهالبقاء, بدن مثالی, عینیت بدن اخروی و دنیوی, هیک, این همانی شخصی, بدل, واحد جسمی, روانی}
    Mohammadreza Asadi, Hamid.Eskandari, Mojgan Pourveisi, Tahere Kordi
    Molla Sadra explains the necessity of existence of the otherworldly body and the process of its formation and also its quality based on some principles including: the rule of "corporeal origination and spiritual continuance" (jismaniah al-Huduth va ruhaniyah al-baqa'), motion in the category of substance and the course of soul in the three worlds and proving the immateriality of the faculty of imagination. He believes the otherworldly body is an ideal body and is identical with this world's body because of [having the same] personal identity. Ideal body, according to this view, is a corporeal body with a different material and correspondent with the world of imagination which is created by activity of the soul. Believing the recreation of human as a corporeal-mental unit by the power of God and presenting the theory of substitution, John Hick proves the existence the otherworldly body and introduces it as a similar substitute for the worldly body with a different non-spiritual material. He believes the criterion of personal identity [between the two bodies] is memory and for this reason he considers the otherworldly body is a new body and different from this world's body. Comparing the two views, they have some common and different points which show that the perspective of John Hick, the Christian religious tradition philosopher, is close to the view of Molla Sadra who is the greatest Islamic philosopher.
    Keywords: Molla Sadra, corporeal origination, spiritual continuance, ideal body, identicalness of the bodies of this world, the hereafter, Hick, personal identity, substitution, corporeal-mental unit}
  • محمدحسین دهقانی محمود آبادی، محمدرضا بلانیان
    اندیشمندان در باب علم الهی آثار ارزنده ای را خلق نموده اند. در این راستا ملاصدرای شیرازی به گونه مبسوط به این مبحث پرداخته است. وی قاعده «بسیط الحقیقه، کل الاشیاء و لیس بخارج منها» را محور اصلی مباحث در این باب قرار داده است. ملاصدرا از علم الهی ذات به ذات، در پی اثبات علم الهی به اشیا پیش از خلق و پس از خلق است. نگارنده بر این باور است که علی رغم جامعیت دیدگاه ملاصدرا در باب علم پیشین الهی نسبت به دیدگاه بزرگان سلف خود، همچون سهروردی و ابن‏سینا، دیدگاه وی اشکالات متعددی دارد؛ ازاین‏رو به تبیینی کامل تر نیاز دارد. این نوشتار با تکیه بر مقدماتی چند در صدد اثبات حصولی‏بودن علم پیشین الهی به اشیاست؛ گونه ای از علم حصولی که کامل تر از آن قابل تصور نیست.
    کلید واژگان: علم پیشین الهی, بسیط الحقیقه, ملاصدرا, علم حصولی}
    Mohammad Dehghani, Mohammad-Reza Balanian
    Some precious writings have been produced by scholars on the Divine knowledge. Molla Sadra has elaborately discussed this topic. He has considered the rule of "basit-ol-haqiqah kol al-ahsya' va laisah be kharej menha– the pure simple being is the whole being, and is not out of it" as the main point of this discussion.
    Noticing God's knowledge of [his own] essence, Molla Sadra tries to prove God's knowledge of Himself before their creation and after their creation. Although I believe Molla Sadra's view on God's prior knowledge is comprehensive compared with his previous philosophers such as Sohrevardi and Ibn-Sina, but his idea has various problems and needs a more complete expression. Stressing on some introductions, I will try to prove God's prior knowledge of objects is an acquired knowledge; a kind of acquired knowledge that no more complete knowledge may be imagined beyond it.
    Keywords: God's prior knowledge, basit-ol-haqiqah, Molla Sadra, acquired knowledge}
  • زهرا اسکندری، مرتضی شاهرودی*
    پرداختن به نقش ذهن به عنوان قوه ای که نفس، از طریق آن به اکتساب علوم می پردازد. در داشتن تلقی صحیح از فرآیند ادراک، دارای اهمیت فراوانی است.در میان فلاسفه ی اسلامی ملاصدرا مراتب ادراک را، مراحلی می داند که نفس در جریان حرکت جوهری خود، با گذر از ساحت های حسی، خیالی و عقلی واجد آن ها می گردد. در این میان توجه به کارکردهای ذهن در هر کدام از ساحت های ادراکی از دیدگاه ملاصدرا قابل توجه است.در میان فلاسفه ی غربی معاصر نیز، ادموند هوسرل با مطرح کردن دو ساحت ادراک حسی و عقلی و توجه به نقش ذهن در هر کدام از این ساحت ها، نظریه ای متفاوت در این زمینه مطرح نموده است. بررسی دیدگاه های این دو فیلسوف، درباره ی ماهیت ادراک و چگونگی فاعلیت ذهن در به دست آوردن ادراک از اشیاء بیرون از خود، همچنین نشان دادن وجوه افتراق و اشتراک دو دیدگاه، موضوعی است که این مقاله به آن پرداخته است.
    کلید واژگان: ملاصدرا, هوسرل, ذهن, ادراک, پدیدار}
    Sayyed Morteza Hosaini Shahrudi*, Zahra Eskandari
    The study of mind as a faculty of the soul, which we acquire knowledge through it, is important in gaining correct conception about the process of perception. Among Islamic philosophers Molla Sadra has a different opinion about soul and perception than his predecessors. Molla Sadra’s different view about the levels of perception consists in the stages the soul gains through substantial motion through sense, imagination and intellect. To focus on the functions of the mind is important to perception process in Molla Sadra. Among contemporary Western philosophers, Edmund Husserl was the first Philosopher that paid attention to the role of the mind. He is originator of theory of phenomenology in contemporary West. Husserl attended to the role of mind in perception process. He raised the sense and intellect perception and proposed different theories about mind and perception. This paper examines the philosopher's perspective about mind and perception.
    Keywords: Molla Sadra, Husserl, mind, perception, Phenomenon}
  • علی بابایی *
    هدف
    این مقاله در پی پیشنهاد طرحی برای تعیین دقیق جایگاه وجودی قلب در نفس شناسی ملاصدرا بوده است.
    روش
    این مقاله از روش تحلیلی- توصیفی انجام شده است.
    یافته ها
    در نفس شناسی ملاصدرا، جایگاه دقیق و واضحی برای مرتبه قلب(یا دل که دوست داشتن به آن منسوب است) لحاظ نشده است و تعریف قلب به نفس ناطقه، در نظری عمیق بنا به دلایلی که ذکر خواهد شد، نمی تواند چندان قانع کننده باشد. از آنجا که در این حکمت، رابطه نفس با نیروهای آن به تجلی تبیین می شود؛ می توان به دلالت قراین، مرتبه قلب را به عنوان نیرویی از نیروهای وجودی انسان، مرتبه متوسط از نفس که هم عرض با عقل است، لحاظ کرد و آن را مظهر تجلیات حبی روح دانست.
    نتیجه گیری
    به طور اجمال، سه مرتبه 1. روح، 2. عقل و دل، 3. حواس و به تفصیل، پنج مرتبه 1. روح، 2. نفس، 3. عقل و دل 4. خیال، وهم، حس مشترک و...، 5. حواس پنج گانه، قابل طرح است که از بالا به پایین بر همدیگر مترتب اند. این سیر، نمادی است بر سیر نزولی وحدت به کثرت و سیر صعودی کثرت به وحدت؛ تعبیری که ملاصدرا طی آن، وجود انسان را مثلی بر وجود عالم و شئون باری تعالی می داند.
    کلید واژگان: نفس, عقل, قلب, ملاصدرا, حکمت متعالیه}
    Ali Babaiee*
    Objectives
    The present study aims to focus on the place of heart in Molla Sadra’s Analysis of Spirit.
    Method
    The method of the survey is descriptive- analyses method.
    Results
    The results of the research indicate that In Molla Sadra’s Analysis of Spirit; there is not an exact, proportionate position for the rank of heart. Since the relation between the spirit and its powers is manifested clearly in this philosophy, the rank of the heart, according to the implied clues, can be considered a medial one equal to that of wisdom. The heart is the symptom of the manifestation of spiritual love.
    Conclusion
    Thereon, three proposed ranks of soul, wisdom, heart, and sensations are the symbols of the descending process of “Unity to Multiplicity” and the ascending process of “Multiplicity to Unity”. On the other hand, there is a great emphasis on the evolution of spiritual love in humankind, i.e. the evolution of the soul.
    Keywords: soul, intellect, heart, molla sadra, transcendent wisdom}
  • محمد تقی سهرابی فر
    آیا انسان ها ماهیتی ثابت و مشترک دارند یا اینکه هر کدام از آنها از ابتدا یا در ادامه زندگی، ماهیتی متفاوت می یابند؟ مقاله حاضر، پاسخ این پرسش را در میان آرای صدرالمتالهین جستجو می کند. در حکمت متعالیه، انسان ها افزون بر برخی تفاوت های پیشینی، در ادامه زندگی، تفاوت های اساسی پسینی می یابند و ماهیت های متفاوت از هم رقم می زنند؛ ولی این امر، منافاتی با اشتراکات ذاتی بالقوه و بالفعل آنها ندارد. ازجمله مشترکات ذاتی انسان ها، فطرت توحیدی است و همه انسان ها با وجود تفاوت های گاه جدی، از فطرت توحیدی برخوردارند. در همین راستا می توان آموزه ها و توصیه های فرازمانی و فرامکانی داشت.
    کلید واژگان: انسان, ذات, ذاتمندی, حکمت متعالیه, صدرالمتالهین}
    Mohammad, Taqi Sohrabifar
    Do all human beings have a common and constant essence or each has a different essence from the beginning or at the rest of their lives? This article searches for the answer of this question in the writings of Molla- Sadra. According to the 'transcendental wisdom' beside their a priori differences, humans will find some main a posteriori differences in the rest of their lives and will find different essences with respect to each other, yet this does not deny their essential commonality, in actuality or in potency. One of the human's essential commonality is their monotheistic nature; all human beings have monotheistic nature despite all their differences which are serious in some cases. Therefore we may have trans-temporal and trans-spatial teachings and advices for human being.
    Keywords: human, essence, having essence, the transcendental wisdom, Molla-Sadra}
  • محمدحسین وفاییان
    نفس در حکمت متعالیه و ابتدای حدوث خود، فروترین کمالات هستی و حیات نباتی را دارد. پس ازآن، سیر استکمالی نفس در مراتب هستی از عالم ماده تا معقول شروع می شود. شناخت صحیح استکمال، نیازمند تحلیل مفهومی و وجودی آن است. تحلیل مفهومی، بیانگر فرآیندی بودن استکمال نفس است و سه مولفه اساسی آن عبارت اند از: 1) حرکت جوهری؛ 2) تدرج؛ 3) استلزام استکمال در ارتباط با آگاهی و هدف. تحلیل دقیق وجودشناسانه نفس نیز بیانگر جایگاه اساسی عین ثابت در استکمال نفس است. استکمال نفس، ظهور عینی عین ثابت و وجود علمی هر نفس در مرتبه خلقت و ظهور عینی اسماء الهی است؛ ازاین رو، افعال ارادی نفس در مسیر استکمال، علت معده ظهور کمالات مکنون در عین ثابت هر نفس اند.
    کلید واژگان: صدرالمتالهین, نفس, استکمال, حرکت جوهری, عین ثابت}
    Mohammad Hoseyn Vafaiyan
    In transcendent theosophy, soul are in the lowest stages of his existential perfection when it is created. Then its completion course begins in the stages of perfection from the material to intellectual world. A conceptual and existential analysis is needed to truly understand this completion. Conceptual analysis indicates the process of soul perfection which has three main elements: (1) substantial motion, (2) gradation, and (3) the necessity of completion in relation to consciousness and purpose. Existential analysis of soul indicates the pivotal position of latent reality in the soul completion. Soul completion is the objective appearance of the latent reality and the intellectual existence of the soul in the creation and the objective appearance of the divine names. So the voluntary actions of soul in the course of its completion are the cause of the appearance of perfections hidden in the latent reality of each soul.
    Keywords: Molla Sadra, soul, completion, substantial motion, latent reality}
  • محمود هدایت افزا، شاکر لوایی
    می دانیم تاثیرگذارترین فیلسوفان شرق و غرب در قرون اخیر به ترتیب ملاصدرای شیرازی و کانت فیلسوف مشهور آلمانی است، به طوری که در هر حوزه، اکثر قریب به اتفاق فیلسوفان متاخر، یا در مسیر شرح و یا در طریق نقد بخشی از آثار و افکار ایشان قلم زده اند. هر یک از این دو فیلسوف برای خود اصول و اصطلاحات ویژه ای داشته اند که بعضی از آنها قابلیت مقایسه با یکدیگر را دارند. نوشتار پیش رو به دنبال مقایسه ی «وجود و ماهیت» صدرایی با «نومن و فنومن» کانتی است. در این راستا، ابتدا سه تفسیر از هر یک از این زوج مفاهیم ارائه گردیده و سپس شباهت ها و تفاوت های آنها مورد بحث قرار گرفته است. در ضمن بیان تفسیرهای گونه گون از وجود و ماهیت صدرایی، به اقسام حیثیت تقییدیه توجه ویژه ای شده و پیرامون تفاسیر متعدد از نومن و فنومن کانتی، بر دو نگاه معرفت شناسانه و روان شناسانه تاکید رفته است.
    Mahmood Hedayatafza?, Shaker Lavaii
    It is commonly accepted that most influential philosophers of recent centuries in the east and the west are Molla Sadra-ye-Shirazi, and Kant, the renowned German philosopher, respectively. The evidence for this claim comes from the fact that, in any field, all succeeding philosophers have either made descriptive annotations or critical commentaries on their works. Each of these two philosophers have their own special principles and terminology of which some are comparable. The present article is an attempt to compare and contrast Sadra’s “existence” and “essence” with Kant’s “noumenon” and “phenomenon”. To this end, first three interpretations of the corresponding pair of conceprts are presented, followed by a discussion on their similarities and differences. In interpeting Sadra’s existence and essence, special attention is paid to “aspects” and from among the numerous interpetion of Kant’s nouemenon and phenomenon, the psychological and epistemological interpations are emphasized.
    Keywords: Molla Sadra, existence, essence, aspects, Kant, noumenon, phenomenon, psychological, epistemological}
  • محمد غفوری نژاد*
    در آثار صدرا بحثی منسجم درباره فطرت انسانی یافت نمی شود، ولی به طور پراکنده مباحث مهمی را در این باب مطرح کرده است. واژه «فطرت» در آثار صدرا مفهوم های متعددی یافته است: استعداد تکامل، استعداد قوه کسب معارف، وجود اندکاکی و اندماجی انسان در مرتبه ذات ربوبی و حالت اعتدالی روح. هرچند اخوان الصفا برای نخستین بار آموزهٔ خداشناسی فطری را در منبعی فلسفی مطرح کردند و ابن سینا و سهروردی نیز اندیشه هایی قابل ارجاع به خداگرایی فطری دارند، ولی این صدرا است که با تمسک به نظریه اتحاد عاقل و معقول و به دست دادن تحلیلی ویژه از فرآیند ادراک و ضمیمه کردن نظریه ارجاع علیت به تشون، تقریری جدید از خداشناسی فطری عرضه کرده است. این تقریر از نخستین تلاش ها برای مستندسازی آموزه معرفت فطری خداوند، به انگاره های عقلانی و فلسفی محسوب می شود. صدرا همچنین به فطری بودن برخی ادراکات همچون استحاله ترجیح بلامرجح، و نیز برخی گرایش ها همچون کمال گرایی، حقیقت طلبی، طاعت گرایی، معصیت ستیزی و... در ساحت وجودی آدمی تصریح کرده است
    کلید واژگان: صدرالدین شیرازی, نظریه فطرت, ادراکات فطری, گرایش های فطری, خداشناسی فطری}
    Mohammad Ghafoorinezhad*
    There can be not found an interconnected and independent discussion of fitrah in Molla Sadra`s works, but he raised sporadically important issues in this regard. One may find several concepts in The word fitrah in Sadra`s works including: talent of perfection, talent of knowledge acquisition, human being in the divine existence and tropical spirit. Ikhwan al-safa for the first time raised the doctrine of natural theology in a philosophical source and Ibn Sina and Suhrawardi also have ideas referred to innate deism, and Molla Sadra has released a new version of innate knowledge of God theory. This version is one of the first attempts for philosophical justification of the doctrine of innate knowledge of God. Sadra has considered some trends such as perfectionism as innate in human being
    Keywords: Sadr al Din Shirazi, Molla Sadra, theory of Fitrah, innate perceptions, innate attitudes, natural theology}
  • محسن پیرهادی، محمدرضا کریمی والا
    یکی از اوصاف خداوند که در قرآن کریم به آن اشاره شده است صفت تکلم است. اندیشمندان مسلمان، در پی پاسخی مستدل به پرسش از حقیقت کلام خداوند، مباحثی را مطرح کرده اند که در این میان اندیشه فخر رازی و نظریه ملاصدرا از ژرف نگری خاصی برخوردار است و نوشتار پیش رو به هدف مقایسه و ارزیابی این دو نظریه تدوین شده است.
    فخررازی کلام حقیقی را معانی قائم به نفس متکلم دانسته با تاکید بر غیریت این معانی از اراده و علم و حقیقت مستقل بودنشان در نفس انسانی، آیات قرآن را به عنوان بهترین اماره بر تکلم خداوند معرفی می کند.
    اما ملاصدرا با این تلقی که کلام، انشاء چیزی است که بر نهان متکلم دلالت کند، اظهار می دارد که کلام الهی شامل تمام موجودات و افعال خداوند بوده و خداوند به این اعتبار متکلم است. وی در تبیین مراتب کلام الهی، عالم امر را کلام اعلی، عالم نفس را کلام اوسط و عالم تشریع را کلام نازل خداوند معرفی می کند.
    با وجود اتفاق نظر فخررازی و ملاصدرا در کلام لفظی و وجود مرتبه دیگری برای کلام، اما در کیفیت و خصوصیات آن مرتبه، اختلاف نظر دارند. پژوهش علاوه بر احراز جامعیت نظریه صدرالمتالهین، به این نتیجه رسیده است که منطوق برخی آیات قرآن کریم و روایات با تبیین صدرایی سازگاری بیشتری دارد.
    کلید واژگان: کلام الهی, فخررازی, ملاصدرا, حقیقت کلام, کلام نفسی, کلام لفظی}
    Mohsen Pirhadi, Mohammad Reza Karimi Valla
    One of God's attributes that has been referred to in the Holy Quran is speech. To provide argumentative answers to the questions raised about the reality of God's word, Muslim scholars have provided insights among which those of Molla Sadra and Fakre Razi depict their originators’ depth of thought. The present paper is aimed at a comparative study of their insights. Fakhre Razi considers the real word as the meanings emanated from the true nature of the speaker. With an emphasis on their independence from human nature, he introduces the Quranic verses as evidence for God's speech. But Molla Sadra, based on this interpretation that speech is the expression of what is derived from the nature of the speaker, suggests that the divine word includes all kinds of creatures and God's acts and on this basis God is the Speaker. To clarify the stations of the divine word, he introduces the world of order as the highest order speech, the world of the body as the middle order speech, and the world of religion as the lowest order speech. Regardless of the agreement between Fakhre Razi and Molla Sadra on the literal word and the existence of other states for the word, there are some differences between the two with regard to the qualities and the characteristics of these states.
    In addition to the comprehensiveness of Molla sadra's idea, the present study concludes that the true senses of some of the Quranic verses are more consistent with Sadraei’s ideas.
    Keywords: divine word, Fakhre razi, Molla Sadra, reality of word, sensual word, literal word}
  • روح الله شاکری زواردهی، ملیحه محمودی بیات *

    عقل، شانی از شئون آدمی است که از طریق آن، هم کسب معرفت و هم عمل می کند. ایمان، تصدیقی قلبی به خداوند عالم است که علاوه بر آنکه چشم انداز جدیدی از عالم و آدم فراهم می آورد، انسان را به اطمینان و آرامشی درونی سوق می دهد. اما دو سوال پیش می آید، اینکه دو عنصر عقل و ایمان چه رابطه ای با هم دارند؟ و آیا اعتماد به یکی از این دو ما را از دستیابی به دیگری بی نیاز می کند؟ نوشتار حاضر، به بررسی این مسئله از دیدگاه دو متفکر بزرگ اسلامی پرداخته که در اندیشه یکی از آنها صبغه ایمان گرایی و در دیگری عقل گرایی بارزتر است. غزالی ایمان را ارزشمندتر از عقل می داند؛ وی گرچه عقل نظری را پذیرفته، آن را در درک و فهم دین ناتوان دانسته است. به همین دلیل، حتی ایمان مردم عوام را به عقل فلسفی ترجیح می دهد. اما ملاصدرا، گرچه به محدودیت های عقل اشاره می کند، به مباحث عقلانی در حوزه دین بسیار ارزش می دهد و ایمان را نیز نه تنها مغایر با عقل ندانسته، بلکه آن را نوعی علم و تصدیق معرفی کرده است.
    در این مقاله پس از بیان تفصیلی دیدگاه های این دو اندیشمند درباره عقل و ایمان، ضمن ارزیابی، نقد و بررسی آنها، به مقایسه تطبیقی این دو دیدگاه می پردازیم.

    کلید واژگان: ایمان, شک, عقل, عقلانیت, عقل عملی, عقل نظری, غزالی, ملاصدرا}
    Rohollah Shakeri Zavardehi, Malihe Mahmoodi Bayat

    Wisdom is one of the ranks of human through which it acquires knowledge and functions and belief is a heart acknowledgement which reaches human the confidence and inner relief. How are they relevant? Can we be self – contained of one of them if we have the other one? This present writing has investigated this issue from two thinkers’ point of view in one of whom the propensity to belief is prominent but in the other one the wisdom Ghazali thinks that belief is more important than wisdom he assents to the subjective wisdom but he consider it unable to understand and fathom the religion and because of this he prefers the belief of ordinary people to the philosophical wisdom but Molla Sadra although mentions the wisdom’s restrictions، pays a great attention to the intellectual issues in the domain of religion. He thinks that belief not only isn’t contradict with wisom but also it’s a kind of knowledge and achnowledgment this present research، after elaborating on these two view، has compared and contrasted them correspondently.

    Keywords: wisdom, belief, intellectualism subjective wisdom, objective wisdom, doubt, Ghazali, Molla Sadra}
  • محمد بنیانی*
    در بحث اصالت وجود و اعتباریت ماهیت ملاصدرا، ابتدا باید محل نزاع به دقت، تحریر و در گام بعد با توجه به محل نزاع موضع گیری شود. برای اصالت و اعتباریت در نظام حکمت صدرایی دو معنا می توان یافت: معنای اول اصالت وجود عبارت است از تحقق مصداق مفهوم وجود در عالم خارج از ذهن و اعتباریت ماهیت در این معنا، یعنی عدم تحقق در عالم خارج از ذهن؛ معنای دوم اصالت وجود عبارت است از تحقق بالذات در عالم خارج از ذهن و اعتباریت ماهیت یعنی تحقق خارجی به تبع وجود یا به تعبیری تحقق بالتبع که در محل نزاع معنای اول مورد نظر است. وجود در فلسفه ملاصدرا در پنج معنا به کار برده شده و درباره ماهیت نیز چهار معنا در آثار فیلسوفان یافت می شود که تنها یکی از معانی وجود و ماهیت را می توان در محل نزاع مورد توجه قرار داد. ملاصدرا محل نزاع را به نحو مستقل و جامع تقریر ننموده و همین امر سبب شکل گیری برداشت-های ناسازگار از محل نزاع گردیده است.
    کلید واژگان: اصالت وجود, اعتباریت ماهیت, محل نزاع, ملاصدرا}
    Mohammad Bonyani*
    When studying Sadra`s view on fundamentality of existence, one should explain the point of dispute at first and, then, take a position. In Sadra`s system of thought there can be found two meanings for fundamentality and mentality. In one meaning, fundamentality means the state of being actualized and realized in outer world while mentality means not being actualized so. In another, by fundamentality is meant being actualized in itself and by mentality being accidentally actualized. Primacy of existence and mentality of quiddity have two meanings in Transcendent philosophy (al-Hikmah al-mutaaliya): the first is that the concept of existence has referent in the external world but that of quiddity does not. The second is that existence and quiddity both have referents in the external world, while existence is actualized by itself but quiddity by existence. Of the two, only the former can be attendant in the disputable point. There are five meanings for existence in Transcendent philosophy and four meanings may be found for quiddity in philosophical works of which only one can be raised in the debatable point. MullaSadrā doesn’t clarify this position and, therefore, several inconsistent concepts of debatable point have appeared in the field.
    Keywords: Fundamentality of Existence, Mentality of Quiddity, Place for Dispute, Molla Sadra}
  • صادق خوشخو، محمد سعیدی مهر*
    در نوشتار حاضر نخست مهم ترین مبادی هستی شناسانه روایت صدرایی نظام احسن تحلیل می گردد. ملاصدرا علاوه بر اتکا به اصالت وجود، تمایز وجود و ماهیت، تمایز امکان و وجوب با قول به وحدت تشکیکی وجود یا وحدت شخصی وجود و تشکیک در مظاهر آن (به عنوان دو مبنای متفاوت) و قاعده امکان اشرف، تصویردقیقی از قانونمندی عالم (اعم از نظام علی-معلولی طولی یا نظام مظاهر)، وحدت حقیقی و نظام ذاتی عالم، اتصال مراتب یا مظاهر آن، به تصویر می-کشد. در ادامه به تفسیر روایت مزبور بر محور مقتضی آن، یعنی عنایت (مشتمل بر فاعلیت وجودی به اقتضای کمال مطلق، نظام علمی احسن و پیشین عین ذات، و رضای الهی به بهترین و خیرترین نظام) پرداخته می شود.
    کلید واژگان: ملاصدرا, نظام احسن, عنایت, اصالت وجود, ظهور (تجلی)}
    Sadeq Khoshkhoo, Mohammad Saidimehr*
    In the paper, the most basic ontological principles of Sadra`s explanation of the best system has been given at first. In addition to relying on priority of existence, the distinction of existence and quiddity, the distinction of possibility and necessity, gradational unity of existence or individual unity of existence and gradation of its appearances (as two distinct bases), and the principle of the higher possible, has presented an exact description of systematic state of the universe (including both cause and effect, and apparent systems), true unity and essential system of the universe. Finally, on the basis of its logical ground, Divine Will, the mentioned manner of description (has been analyzed.
    Keywords: Molla Sadra, the Best System, Divine Special Will, Primacy of Existence}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال