به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « person » در نشریات گروه « فلسفه و کلام »

تکرار جستجوی کلیدواژه «person» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • Taiwo Wesley Osemwegie *, Ike Odimegwu
    The problem of personal identity among others may stem from the following question—what does be the person that you are, from one day to the next, necessarily consist of? The diachronic problem of personal identity raises question on the necessary and sufficient conditions for the identity of the person over time. The synchronic problem is grounded in the question of what features or traits characterize a given person at one time. To answer these questions, John Locke discarded the soul and the body as necessary and sufficient substances for personal identity over time. He accepted consciousness as the only criterion for personal identity; the only thing capable of remaining the same and preserving personal identity through change. Though Locke’s argument is somewhat clear and coherent but what remains vague and incoherent is embedded in the question—what exactly is consciousness? How and why should it be the basis or criterion for the determination of personal identity? Using the method of critical analysis, I argue that Locke’s choice of consciousness as the determinant of personal identity, though quite novel, is incoherent and vague. Secondly, Locke had already presumed and anticipated clearly though fallaciously the very thing he wishes to substantiate. I therefore conclude that Locke’s argument is just another way of trying to escape but inadvertently prolonging the difficulty of apparently articulating a distinction between the psychological approach and physiological approach to the problem of personal identity. However, in my submission, I propose the concept of the “other” as alternative approach— a sort of an extrinsic-intrinsic approach to the problem of personal identity.
    Keywords: consciousness, Person, self, identity, Personal Identity}
  • احمد فلاحی*

    حیات انسان امری خودبنیاد است و نباید آن را به یک حق تقلیل داد و تضمین حیات انسان در ابعاد مختلف، غایت حق هاست. از آنجا که جنین انسانی، ماهیتی بشری داشته (این نیز مورد پذیرش طرفداران تئوری شخص بودگی است) و حیات دارد، صرف این حیات باید مورد حمایت بوده و جنین از شانس زنده ماندن برخوردار باشد؛ چه اینکه رابطه پدر و مادر با جنین-فرزند، پیوندی مالکانه نبوده، بلکه ماهیتی امانی دارد. شخص بودن، یک ویژگی ذاتی در تعریف ماهیت انسان نیست و بلکه خصوصیتی اعتباری-انتزاعی است که انسان کسب می کند و نباید حمایت از هستی موجود انسانی را به شخص بودگی او فروکاست؛ همچنان که باید در نظر داشت، دیدگاه واحدی در مورد ویژگی های شخص بودگی و آغاز آن وجود ندارد و با توجه به اختلاف نظر موجود در این ارتباط، نباید حیات جنین را به عنوان امری قطعی در برابر امر غیرقطعی، مورد صدمه قرار داد.

    کلید واژگان: حق, جنین, شخص, انسان, حیات}
    A. Fallahi*

    Human life is self-founded and should not be reduced to a right. Supporting human life in various dimensions is the goal of rights. Since the human embryo has a human nature -which is also accepted by the supporters of the theory of personhood- and has life, only this life must be supported, and the embryo has a chance to survive. What is the fact that the relationship between parents and fetus-child is not a proprietary bond? Being a person is not an inherent characteristic in the definition of human nature, and the support of the existence of a human being should not be reduced to his being a person. Protection of human life is the basis of the criminalization of murder, and abstract characteristics such as personhood do not play a role in the inclusion of this crime.

    Keywords: Right, Fetus, Person, Human, Life}
  • رضا باذلی*، زهرا خزاعی، محسن جوادی

    فیلسوفان ذهن، براساس رویکردهای گوناگون در مسیله ذهن، درباره هویت شخصی، «شخص» یا «من» معیارهای متفاوتی مطرح کرده اند. یکی از این معیارها داشتن منظر اول شخص است. یکی از طرفداران این  دیدگاه، لین رادر بیکر، فیلسوف فیزیکالیست غیرتقلیل گرا است که در عین حال که هویت انسان را نه نفس مجرد می داند و نه تحویل آن به جنبه های فیزیکی را برمی تابد، داشتن منظر اول شخص قوی را شرط لازم و کافی برای شخص بودن می داند. منظر اول شخص قوی به معنای توانایی درک خود به عنوان خود به صورت اول شخص و بدون استفاده از هر اسم و توصیف یا همان خودآگاهی است که شخص انسان را از دیگر موجودات متمایز می کند. در مقابل، منظر اول شخص ضعیف قرار دارد که ویژه موجوداتی است که علی رغم داشتن آگاهی از ویژگی خوداگاهی بی بهره اند. مقاله حاضر با روش تحلیلی-انتقادی ضمن تحلیل بیکر در باب منظر اول شخص، دیدگاه او را ارزیابی و نقد کرده است. ابهام در ماهیت منظر اول شخص و شخص بودن، فقدان استدلال برای برخی ادعاها و فقدان وضوح در بعضی از پیش شرط ها و پیش فرض های آن از جمله نقدهایی است که مقبولیت و انسجام دیدگاه بیکر را با مشکل مواجه کرده است.

    کلید واژگان: شخص, هویت شخصی, خودآگاهی, منظر اول شخص قوی, منظر اول شخص ضعیف, لین رادر بیکر}
    Reza Bazeli *, Zahra Khazaei, Mohsen Javadi

    Philosophers of the mind, based on various approaches to the problem of the mind, have proposed different criteria about human personality, "person" or "I". One of these criteria is having a first-person perspective. One of the proponents of this criteria is Lynne Rudder Baker, a non-reductionist materialist philosopher who considers human personality neither as an immaterial soul nor as reducing it over to physical things. According to her, a robust first-person perspective is sufficient and necessary condition for being a person. A being is a person if and only if it has the capacity for a first-person perspective. The robust first-person perspective is the ability to conceive of oneself as oneself, without the use of any name or description. It is same self-consciousness that distinguishes a person from other beings. In contrast, there is a rudimentary first-person perspective, which is specific to beings who, despite having consciousness, lack the self-consciousness feature. The present article has evaluated and criticized the Baker's point of view on first-person perspective with analytical and critical methodology. Ambiguity in the nature of the first-person perspective and being a person, an absence of argument for some claims and lack adequately clarity on some preconditions and presuppositions are some criticisms that were propounded on the acceptability and coherence of Baker's view.

    Keywords: Person, Human Personality, Self-Consciousness, Robust First-Person Perspective, Rudimentary First-Person Perspective, Lynne Rudder Baker}
  • مریم سالم*، سیده فاطمه نورانی خطیبانی، میترا (زهرا) پورسینا

    پژوهش حاضر به روش تحلیلی-توصیفی درصدد تبیین رابطه فلسفه و دین در مسیح شناسی بویثیوس است. بدین منظور در رسایل کلامی به عنوان نماینده دیدگاه های کلامی بویثیوس سه کار صورت می پذیرد: 1. تعیین و تبیین مسئله کلامی ای که بویثیوس در مسیح شناسی به دنبال پاسخ به آن بود. 2. تبیین مولفه هایی همچون: تبیین عقلانی «تثلیث» به کمک مقوله رابطه، تعریف دقیق «شخص» و «طبیعت» در مسئله «تثلیث»، نشان دادن ضعف عقلی و نقلی آرای اوتیکس و نسطوریوس و همین طور تاکید بر تمایز بین طبیعت و شخص که بویثیوس به واسطه آنها به حل مسئله می پردازد. 3. پاسخ نهایی بویثیوس به این مسئله کلامی. در تسلای فلسفه به عنوان نماینده فلسفه بویثیوس به دنبال واکاوی دو مسئله هستیم: 1.آیا این رساله چنانکه بعضی ادعا کرده اند فاقد هرگونه نشان و تعلیم مسیحی است؟ 2. آیا بویثیوس در این رساله به صراحت تعالیم مسیحی را زیر سوال می برد یا اینکه تنها آشکارا به مسیحیت اشاره نمی کند؟ بررسی این موارد مودی به این نتیجه شد که در رسایل کلامی، بویثیوس ایمان مسیحی را با تبیین عقلانی در توافق با عقل می دید؛ در تسلای فلسفه، نیازی به اشاره مستقیم به تعالیم مسیحی نمی دید؛ وی به دنبال نجات بخشی عقل است و این هیچ تعارضی با ایمان مسیحی او ندارد.

    کلید واژگان: بوئثیوس, تسلای فلسفه, مسیحشناسی, رابطه, شخص, طبیعت}
    Maryam Salem *, Seyedeh Fatemeh Noorani Khatibani, Mitra Poursina

    The present study uses an analytical-descriptive method to explain the relationship between philosophy and religion in Boethius’ Christology. For this purpose, three things are done in the Theological Treatises as a representative of Boethius' theological views: 1. Determining and explaining the theological problem that Boethius sought to answer in Christology. 2. Explain components such as: rational explanation of "Trinity" with the help of the category of relation, precise definition of "person" and "nature" in the issue of "Trinity", Demonstrating the intellectual and narrative weakness of the views of Euthychius and Nestorius, as well as emphasizing the distinction between nature and the person through whom Boethius solves the problem. 3. Boethius' final answer to this theological question. In the Consolation of Philosophy as the representative of Boethius' philosophy, we seek to examine two issues: 1. Does this treatise, as some have claimed, lack any Christian symbolism or teaching? 2. Does Boethius explicitly question Christian teachings in this treatise, or does he not merely explicitly refer to Christianity? Examining these cases, it was concluded that in the Theological Treatises, Boethius saw the Christian faith in a rational explanation in agreement with reason; in the Consolation of Philosophy he saw no need to refer directly to Christian teachings; he seeks the salvation of reason, and this has no conflict with his Christian faith.

    Keywords: Boethius, Christology, Relation, Person, nature}
  • مهدی ذاکری *

    بیکر بر اساس دیدگاه تقوم، ادعا می کند که اشخاص انسان اساسا نه نفس مجردی دارند (مجردانگاری) و نه صرفا حیوان اند (حیوان انگاری). اشخاص انسان بخشی از جهان طبیعی‌اند، اما بخشی متمایز. آنچه موجب می شود چیزی شخص باشد منظر اول شخص است. نوزاد انسان در ابتدا دارای آگاهی است و در مسیر رشد، خودآگاهی می یابد و می تواند خودش را از منظر اول شخص درک کند و مادام که منظر اول شخص دارد باقی می ماند. شخص با بدنش این همانی ندارد؛ شرایط بقای شخص و بدن با یکدیگر تفاوت دارند پس این همانی شخصی مستقل از این همانی بدنی است. ممکن است بدن شخص به تدریج تغییر کند اما منظر اول شخص و شخص باقی بماند. این مقاله نخست نظریه تقوم بیکر درباره شخص را تبیین می کند و سپس به برخی از اشکالاتی که از ناحیه این همانی شخصی به این نظریه وارد شده است پاسخ می دهد. از جمله اشکالاتی به این نظریه وارد شده این است که منظر اول شخص در طول زمان باقی نیست و قابل تقسیم و تکثیر است؛ پس نمی تواند ملاک این همانی شخصی باشد. افزون بر این، برخی از آزمایش های فکری نشان می دهند که منظر اول شخص نمی تواند ملاک مناسبی برای این همانی شخصی باشد.

    کلید واژگان: لین بیکر, دیدگاه تقوم: شخص, این همانی شخصی, حیوان انگاری}
    mahdi zakeri*

    Based on Constitution view, Baker claims that human persons neither have an immaterial soul which can exist independently of body (immaterialism), and nor are animals (animalism). Human persons are a part of natural world, albeit a distinguished one. What makes something a person is the first-person perspective. Initially, human infants have consciousness and develop self-consciousness during their growth, and can perceive themselves from the first-person perspective. At the outset, they possess no concept and learning to use a language gradually, acquire concepts, including self-concept, and survive while they have first-person perspective. Persons are not identical to their bodies; a person and his body have different persistence conditions, so personal identity is independent from physical identity. It may change a person's body gradually while first-person perspective and person are remained. Present paper first explains Baker’s constitution view of human persons and then answers criticisms of its account of personal identity. Among the criticisms of this view is that the first-person perspective does not persist over time and is divisible and duplicable; thus, it cannot be a criterion for personal identity. Additionally, some thought experiments indicate that the first-person perspective cannot be a proper criterion for personal identity.

    Keywords: Lynn R. Baker, Constitution view, Person, personal identity, Animalism}
  • مریم احمدی کافشانی*، عبدالرسول کشفی، محمدرضا بیات

    نسبت «شخص وارگی» و «امر الوهی»، همواره، از مسایل مهم الهیات و فلسفه دین بوده و سبب شکل گیری دوگانه «شخص وارگی» و «ناشخص وارگی» امر الوهی شده است. «شخص وارگی» به معنای داشتن اوصافی مانند علم، قدرت، اراده و خیر است که در انسان نیز، به صورت محدود، دیده می شود. «تییزم» با نسبت دادن چنین اوصافی به امر الوهی، مهم ترین مدافع شخص وارگی است. در مقابل، «پنتییزم» چنین استدلال می کند که الف) شخص، مساوی انسان است؛ ب) جسمانیت، مشخصه بارز انسان است؛ ج) در نتیجه، داشتن صفاتی مانند علم و اراده مستلزم جسمانیت و مساوی انسان وارگی است. بنابراین، امر الوهی پنتییستی از داشتن این اوصاف مبراست. چیستی نسبت میان الوهیت و شخص وارگی، پرسش اصلی مقاله حاضر است. نسبت جسمانیت با شخص وارگی و نسبت کمال با امر الوهی ناشخص وار، سوالات فرعی پژوهش را تشکیل می دهند و بر آنیم تا نشان دهیم که شخص وارگی لازمه «الوهیت» است. این مسیر با بررسی مولفه های الوهیت، یعنی تعالی، تاثیرگذاری و عدم تناهی، و بیان دیدگاه های معارض پی گیری می شود. در پایان، روشن می شود که - بر خلاف ادعای منتقدان - «جسمانیت»، لازمه شخص وارگی نیست و همچنین انکار شخص وارگی امر الوهی و در عین حال، پذیرش مولفه های کمال مانند «آگاهی»، در گفتار قایلان به ناشخص وارگی تناقض آمیز و نامنسجم است.

    کلید واژگان: امر الوهی, شخص, الوهیت, شخص وارگی, ناشخص وارگی}
    Maryam Ahmadi Kafshani *, Abdul Rasool Kashfi, Mohammad Reza Bayat

    All popular concepts of deity (Theism, Pantheism, and Panentheism) believe in divinity. In Theism, “God” has attributes such as consciousness, will, goodness, and so forth, which can be seen in humans. On the contrary, pantheists argue that: a) the person is equal to the human being; b) embodiment is a prominent feature of the human being; c) having attributes such as consciousness, will, and so forth, requires a body and equates to anthropomorphism. In other words, these attributes are inevitably associated with embodiment and the resulting limitations. Thereby, the pantheistic deity is impersonal. There is a duality of the “personality” and “impersonality” of the deity. The crucial question of this article is, “what is the relationship between divinity and personality?” The relationship of embodiment to personality and the relationship of perfection to the impersonal deity, constitute the sub-questions of it. We show that there is a significant relationship between personality and divinity. In the first section, the term divinity is examined; firstly, it is assumed that, contrary to pantheism, divinity is definable. Otto’s attempting to trace the origins of the “holy” and the historical studying of pantheistic approaches confirms this assumption. Secondly, “Infinity, ” “influence, ” and “transcendence” are three critical terms in defining divinity. Pantheistic argument showed that all critiques of personality are summed up in the fact that personality is a limiting factor. That is, it is inconceivable that the transcendent, infinite, and influential deity can be a person. Therefore, in the second part, the concept of person is examined, and we conclude that: 1) there is a relation between the practical terms in person’s meaning and the terms of divinity; 2) Although the main critique of the deity’s personality is the embodiment, it is not a crucial term in defining the person. That is why Michael Levin is in contradiction when he believes that divine unity doesn’t need to be a person or conscious, it is sufficient to be perfect. The question arises as to what perfection means without consciousness, power, and will? Isn’t a human being more complete due to the pantheistic divine unity? Accordingly, an analysis of perfection without addressing personal attributes puts pantheists in an apparent contradiction. Besides, impersonality faces a severe dilemma; if they do not take the personal attributes, according to Kant, the deity is reduced to an object. Instead, there could be some responses to anthropomorphism; firstly, the basis of the Pantheistic mistake is to generalize the meaning of finite consciousness or will to an infinite being, whereas temporality is an attribute of the deity’s knowledge or will’s objects, not of the deity’s knowledge and will. Secondly, the study shows where personality is interpreted to anthropomorphism, it focuses on the late idea in Christian thought about Jesus, while the history of attributing the deity to consciousness, will, and so forth, is much older. Finally, it is indicated that the critiques of the personality are not strong enough to challenge it. So, according to the “Principle of Simplicity”, believers in the personality of the deity have a more justified view.

    Keywords: Deity, person, divinity, Personality, impersonality}
  • رضا نصیری حامد*

    انسان شناسی فلسفی با تامل در ماهیت انسان یکی از حوزه های خاص مورد توجه «ماکس شلر» است. رویکرد پدیدارشناسانه وی متاثر از ایده آلیسم، فلسفه زندگی و مسیحیت، درصدد ارایه تصویری جامع از انسان است. بدین منظور شلر وجوه واقعی و تجربی انسان را در کنار ارزش های معنوی و روحانی وی و با اذعان به استقلال آنها از یکدیگر و در عین حال تعامل و پیوندشان مورد توجه قرار می دهد. ماکس شلر تحت تاثیر بحران زمانه خود، از سویی توجه خود را به جنبه های مغفول مانده آدمی از جمله عواطف و احساسات به ویژه عشق و نفرت معطوف نموده و از سوی دیگر ضمن تلاش برای ارایه معرفتی یقینی در مورد انسان با اجتناب از ذات گرایی، امور مربوط به انسان را از منظری پدیدارشناسانه و بر اساس نحوه آشکارگی آنها بررسی می کند. همزمان وی ضمن داشتن تعلقاتی فلسفی، بر اساس دغدغه های جامعه شناسانه به مسایل انضمامی و واقعی انسان نیز توجهی خاص دارد. شلر در باب انسان افزون بر ویژگی های عام و مشترک وی با بقیه، به تشخص انسان بهای زیادی می دهد و البته بر آن است که نمی توان انسان را به شیوه ای عینی مورد شناسایی قرار داد و تنها باید بر اساس رویکردی پدیدارشناسانه با وی مواجه گردید.

    کلید واژگان: انسان شناسی فلسفی, پدیدارشناسی, کین توزی, عشق, شخص}
    Reza Nasiri Hamed *

    Philosophical anthropology with reflection on human nature is one of the special fields of interest of Max Scheler. Influenced by idealism, philosophy of life, and Christianity, his phenomenological approach seeks to provide a comprehensive picture of man. To this end, Scheler pays attention to the real and experiential aspects of man along with his spiritual values ​​and by acknowledging their independence from each other and at the same time their interaction and connection. Influenced by the crisis of his time, Max Scheler, on the one hand, turned his attention to the neglected aspects of man, including emotions and feelings, especially love and hate, and on the other hand, while trying to provide a certain knowledge about man by avoiding essentialism, related matters. Examines human beings from a phenomenological point of view and based on how they are manifested. At the same time, while having philosophical affiliations, he also pays special attention to concrete and real human issues based on sociological concerns. Moreover, Scheler places great value on human diagnosis and of course he argues that man cannot be identified objectively and should only be approached on the basis of a phenomenological approach.

    Keywords: Philosophical anthropology, Phenomenology, Ressentiment, Love, Person}
  • محمد لگنهاوزن، منصور نصیری

    یکی از مهم‏ترین مباحث درباره خدا، بررسی شخص یا غیرشخص بودن خداست. دیدگاه رایج در میان مسیحیان این است که خدا شخص است؛ و درست بر خلاف آن، مسلمانان، معمولا معتقد به خدایی غیرشخصی هستند. به رغم اهمیتی که این تفاوت در بسیاری از مسائل الهیاتی دارد، بحث چندانی درباره آن، به ویژه در جهان اسلام، صورت نگرفته است. در این مقاله، استدلال‏های معتقدان به شخص بودن خدا و مخالفان شخص بودن خدا را به صورت جداگانه طرح و بررسی کرده‏ایم. هرچند که نمی‏توان استدلال‏های هیچ یک از طرفین را تام و کامل دانست، در مجموع با توجه به ارزیابی نهایی‏ای که ارائه کرده‏ایم، دیدگاه مربوط به غیرشخص بودن خدا را تقویت کرده‏ایم و آن را معقول‏تر و پذیرفتنی‏تر از دیدگاه رقیب دانسته‏ایم.

    کلید واژگان: خدا, شخص, شخص وار, شخص بودن خدا, ذهن}
    Mohammad Legenhaozen, Mansour Nasiri

    The most striking difference between Christian and Muslim theologies is that while, for Christians, God is a person, Muslims worship an impersonal deity. Despite the importance of this difference for a host of theological issues, it is a difference which has gone largely unnoticed by Christians and Muslims alike. Yet Christians everywhere will affirm that God is a person, while the average Muslim will readily deny this. Several arguments have been presented here. In this article, we analyzed the arguments for and against the claim that God is a person, conclude that, as a whole, the claim that God is not a person is more rational and acceptable than the claim that God is a person.

    Keywords: God, Person, Person-like, Personhood of God, Mind}
  • سیده زهرا حسینی *، عبدالرسول کشفی، احد قراملکی
    خداوند در آثار ابن سینا به مثابه وجودی کاملا متفاوت و دیگر حضور می یابد و وی در مباحث فلسفی خویش، از واجب الوجود به عنوان خدا، تصویری ارائه می کند که نه تنها به لحاظ وجودی، متعالی صرف و متباین نسبت به ماسواست؛ بلکه حتی دامنه این تعالی تا حوزه ذهن و معرفت انسان نیز ادامه می یابد. از سوی دیگر، مباحث وی درباره نیایش در آثار گوناگون او، در نگاه نخست ممکن است بیانگر ناسازگاری یا دست کم چندگانگی درباره تصور بوعلی از خدا باشد. اما ابن سینا که به اشکال نیایش با خدای غیرشخص وار واقف است، به صراحت، سخن گفتن به معنای عرفی را با واجب الوجود متعال محال می داند؛ ازاین رو به جای تغییر تصویر خدا، به مفهوم سازی دیگری از نیایش می پردازد و تعریفی فلسفی از آن ارائه می دهد. حقیقت نیایش در نگاه وی، یک گفتگوی صرف نیست؛ بلکه گونه ای تحول وجودی است که در معرفت و عشق ریشه دارد. وی این امر را با تمایز نهادن میان دو بعد ظاهری که وی با رویکری تشریعی بیان می کند و بعد حقیقی که با نگاه فلسفی وی پیوند دارد و تحویل نیایش به مفهوم عشق توضیح می دهد. مفهوم سازی ابن سینا از عشق الهی نیز، هم با تصور وی از خدای غیر متشخص و هم با تعریف نیایش سازگاری کامل دارد.
    کلید واژگان: نیایش, خطاب, خدای غیر انسان وار, وحدت, عشق, تشبه نفس ناطقه}
    Seyyedeh Zahra Hoseini *, Abdo., Rrasool Kashfi, Ahad Faramarz Qaramaleki
    God appears as a completely different being in Ibn Sina's writings; in his philosophical discussions he presents a picture from the 'necessary being' as God which is not only mere-transcendental in its being and distinct from other beings, the range of this transcendence reaches to human's mind and knowledge as well. On the other hand his discussions about prayer, in his different writings, might show the incompatibility of his pictures of God or at least their multiplicity at first glance, but since Ibn Sina is aware of the problems of praying to a non-person-like God, he clearly states that speaking – in its common sense - with the almighty 'necessary being' is impossible; he thus creates a different meaning for prayer, instead of changing the picture of God, and presents a philosophical definition for it. The reality of prayer, in his view, is not a mere dialogue; rather it is a kind of existential change which is rooted in knowledge and love. He explains this matter by distinguishing between the formal aspect – which he explains with a Divine legislation approach - and the real aspect – which is connected with his philosophical view – and by changing the concept of prayer to love. Ibn Sina's picture of the Divine love is completely compatible with his picture of non-person-like God and also his definition of prayer.
    Keywords: prayer, address, non, person, like God, unity, love, similarity of rational soul}
  • میثم شیرخدایی*، ندا طهماسبی روشن، فرشته خلیلی پالندی
    زمینه
    امروزه با پیچیده تر شدن روزافزون سازمان ها و افزایش میزان کارهای غیراخلاقی و غیرقانونی در محیط های کاری، توجه مدیران و رهبران به ایجاد و حفظ فضای کاری اخلاقی و نهادینه کردن رفتارهای اخلاقی در همه سازمان ها ضرورت یافته است. پژوهش حاضر بر آن است تا به بررسی نقش فضای کاری اخلاقی و تناسب فرد- سازمان بر مشتری گرایی کارکنان فعال در سازمان های خدماتی با در نظر گرفتن اثر واسطه ای تعهد سازمانی بپردازد.
    روش
    روش پژوهش، توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش حاضر، کارکنان صفی بانک ملت بوده که در دوره های آموزشی بانک ملت در آذر ماه و دی ماه 1391 شرکت کرده بودند. از بین 400 کارمند 120 نفر با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای عملیاتی کردن متغیرهای تحقیق از پرسشنامه های فضای کاری اخلاقی، تناسب فرد و سازمان، تعهد سازمانی استفاده گردید. برای تجزیه وتحلیل داده های جمع آوری شده از الگوی معادلات ساختاری استفاده شد و این کار با استفاده از نرم افزارهای 5/8 Lisrel و 18 SPSS انجام شد.
    یافته ها
    نتایج نشان دهنده رابطه مثبت و معنادار فضای کاری اخلاقی و تناسب فرد- سازمان با تعهد سازمانی و همچنین بیانگر رابطه مثبت و معنادار تعهد سازمانی با مشتری گرایی می باشد.
    نتیجه گیری
    ایجاد فضای کاری اخلاقی و وجود تناسب فرد و سازمان، منجر به ایجاد تعهد سازمانی در کارکنان و متعاقب آن منجر به بهبود مشتری گرایی کارکنان خواهد شد.
    کلید واژگان: فضای کاری اخلاقی, تناسب فرد, سازمان, مشتری گرایی}
    M. Shirkhodaie*, N. Tahmasbi, Roshan, F. Khalili, Palandi
    Background
    Today's increasingly complicated organizations and increase of unethical and illegal behaviors at workplaces, creating and sustaining an ethical workplaces and institutionalizing ethical behaviors across all organizations is of paramount importance for leaders and managers. This study aims to examine the effect of ethical work climate and person-organization fit on customer orientation of service organization's employees through the mediating role of organizational commitment.
    Methods
    The methodology of this research is descriptive-correlative. Population of study includes the line staff at Mellat bank who had participated in training Courses bank in November-December 2012.Using random sampling, 120 employees were selected from the research population consisting of 400 employees. Data was collected through questionnaire. Organizational commitment, ethical work climate and person-organization fit questionnaires were used for operating the research variables. Data was analyzed using SPSS 18 and structural equations modeling tests in Lisrel 8.5.
    Results
    Results indicate that ethical work climate and person- organization Fit have significantly positive effect on commitment. Also, the significant and positive impact of organizational commitment on customer-orientation was confirmed.
    Conclusion
    Creating ethical work climate and person and organization fit, lead to organizational commitment of employees and subsequently lead to improved customer-oriented staff.
    Keywords: Ethical Work Climate, Person, Organization Fit, Customer Orientation}
  • خسرو باقری*، فاطمه زیبا کلام، مهدی سجادی، ادریس اسلامی
    موضوع این مقاله بررسی و نقد دیدگاه اصالت زمان شخص گرای برایتمن است. در این تحقیق با روش توصیفی- انتقادی، نخست فلسفه شخص گرایی معرفی گردیده، سپس دیدگاه اصالت زمان شخص گرای برایتمن و چیستی شخص بررسی و در نهایت به نقد این دیدگاه پرداخته شده است. یافته ها نشان می دهند که برایتمن، مفهوم پردازی نوینی از «خود» ارائه می دهد. «خود» از دید او تجربی است؛ اما نه تنها با «خود» تجربی هیوم و طرفداران وی متفاوت است؛ بلکه این دیدگاه را دارای اشکالات اساسی هم می داند. برایتمن «خود» تجربی را «شخص» می خواند. از دید وی «شخص»، «خود» اخلاقی است و دلالت اخلاقی دارد. البته دیدگاه برایتمن هم معایبی دارد که ناشی از تصور او از تجربه است؛ عدم پایبندی برایتمن به استلزامات منطقی تصور خود از تجربه، ناسازگاری آن با اصول پدیدارشناسی مورد قبول خود، نقض خصلت ارتباط به عنوان یکی از ویژگی-های مهم تجربه و شخص، فراهم آوردن زمینه برای خطای تجربه، شک گرایی، انتزاع گرایی و محدود کردن اخلاق به اخلاق ذهنی، از کاستی های عمده تصور او هستند.
    کلید واژگان: فلسفه شخص گرایی, برایتمن, اصالت زمان شخص گرا, خود تجربی, شخص}
    Khosrow Bagheri*, Fatemeh Ziba Kalam, Mahdi Sajjadi, Edris Islami
    The purpose of this study is the investigation and critique of Brightman's personalistic temporalism viewpoint. To achieve this purpose, descriptive-critical method has been used. First, personalism philosophy is introduced and then Brightman's personalistic temporalism viewpoint and the quiddity of person are investigated. Ultimately, the viewpoint is critiqued. The findings indicate that Brightman presents a new conceptualization of "self". For him, self is empirical, not only Brightman's empirical self differs from Hume and his advocate's empirical self, but also he believes that their viewpoint has basic difficulties. For Brightman, the empirical self is "person". In his view, person is moral self and it has ethical implications. Of course, Brightman's viewpoint has the disadvantages resulting from his notion of experience; these disadvantages are lack of adherence to logical implications of his conception of experience, its incompatibility with accepted principles of phenomenology, violating the characteristic of communication as one of important features of experience and person, providing context for experience error, skepticism, abstractionism and limiting ethics to subjective ethics.
    Keywords: Personalism Philosophy, Brightman, Personalistic Temporalism, Empirical Self, Person}
  • آذر براتی، هاجر براتی*، دکترسید اکبر نیلی پورطباطبایی
    زمینه
    یکی از مهمترین نگرش های شغلی، تعهد سازمانی است که با عوامل فردی و سازمانی مختلفی در ارتباط است. در پژوهش حاضر رابطه بین برخی از این عوامل فردی و سازمانی یعنی معنویت، جو اخلاقی، تناسب فرد -سازمان و تعهد سازمانی مورد بررسی قرار گرفته است.
    روش کار
    پژوهش حاضر یک پژوهش کاربردی و رابطه ای است. نمونه پژوهش شامل 120 نفر از کارکنان پتروشیمی بندر امام بود که به صورت تصادفی طبقه ای انتخاب شدند و به ابزارهای پژوهش یعنی پرسشنامه های معنویت، جو اخلاقی، تناسب فرد- سازمان و تعهد سازمانی پاسخ دادند. این ابزارها توسط پژوهشگران به صورت یک پرسشنامه کلی تدوین و برای شرکت کنندگان ارسال شد. پس از یک هفته، 111 پرسشنامه از آنها برای تحلیل بازگشت داده شد. برای تحلیل داده ها از روش های آماری ضریب همبستگی، تحلیل رگرسیون گام به گام و تحلیل مسیر استفاده شد.
    یافته ها
    نتایج نشان داد که جو اخلاقی و تناسب فرد سازمان به طور مستقیم و معنویت به طور غیرمستقیم بر تعهد سازمانی اثرگذاراند.
    نتیجه گیری
    با توجه به یافته ها پیشنهاداتی برای مدیران در جهت افزایش تعهد سازمانی از طریق برقراری تناسب بین فرد با سازمان و جو اخلاقی در سازمان و افزایش معنویت کارکنان ارائه شد.
    کلید واژگان: معنویت, جو اخلاقی, تناسب فرد, سازمان, تعهد سازمانی}
    A. Barati, H. Barati*, S. A. Nilipurtabatabaei
    Background
    One of the most important job attitudes is organizational commitment that is related with various individual and organizational factors. At present research, the relationship between some of this individual and organizational factors namely spirituality, ethical climate and person-organization fit and organizational commitment was investigated.
    Methods
    The current research is an applied and correlational research. The research sample was included 120 employees of Bandar-e-Emam petrochemical company that was selected by stratified sampling and responded to research instruments namely spirituality, ethical climate, person-organization fit and organizational commitment questionnaires. This instruments was developed as an overall questionnaire and was sent for participants by researchers. After one week, 111 questioners returned for analyzing. Correlation analysis, stepwise regression analysis and path analysis used for data analyzing.
    Results
    Results indicated that ethical climate and person-organization fit directly and spirituality indirectly affect on organizational commitment.
    Conclusion
    According to findings, recommendations provided for managers to increasing organizational commitment by establishing ethical climate and person-organization fit and increasing employees` spirituality in organizations.
    Keywords: Spirituality, Ethical Climate, Person, Organization, Organizational Commitment}
  • علی سنایی*
    اصطلاح آگاهی در فلسفه ذهن معاصر، ریشه در خوانش روان شناختی دکارت و افلاطونیان کمبریج در قرن هفدهم دارد؛ ولی می توان افق دیدگاه ارسطو درباره ادراک حسی را از جهاتی خاص به مبحث آگاهی در فلسفه امروز نزدیک کرد. ارسطو بحث ادراک حسی را در چارچوب رابطه نفس- بدن طرح می کند، بنابراین ابتدا با تحلیل معنایی جوهر، به رابطه نفس- بدن می پردازیم. در مرحله بعد ساختار «ادراک ذهنی ذاتا آگاه» در علم النفس ارسطویی تحلیل می شود که قابل تطبیق با نظریه بازنمودگرایی مرتبه اول در فلسفه ذهن معاصر است. امکان خوانش ناتورالیستی از ادراک در فلسفه ارسطو وجود ندارد، زیرا مبنای رویکرد ناتورالیستی به آگاهی را باید در فیزیک مدرن جستجو کرد. نهایتا دو خوانش نوین از علم النفس ارسطو تحت عنوان نظریه شخص و کارکردگرایی مطرح و تحلیل انتقادی می شود.
    کلید واژگان: ارسطو, نفس, آگاهی, ادراک حسی, نظریه شخص, کارکردگرایی}
    Ali Sanaee*
    The term of consciousness in philosophy of mind is based upon the psychological approach of Descartes and the Cambridge Platonists in the seventeenth century. But we can approximate the doctrine of Aristotle about sense perception to the discussion of consciousness in contemporary philosophy. Aristotle considers the topic of consciousness in the frame of soul-body relation. Thus, primarily, we analyze the term of substance to perceive the relation of soul-body. In the next stage, we analyze the structure of perception that is inherently conscious, in Aristotelian psychology and this is comparable with the theory of first-order representationalism in contemporary philosophy of mind. The possibility of naturalistic interpretation of perception in Aristotelian philosophy does not exist, because we must probe the naturalistic approach in modern physics. Ultimately we pose two new approaches to studying Aristotle’s psychology that is, the theory of person and functionalism and represent the critical analysis of them.
    Keywords: Aristotle, functionalism, consciousness, perception, person, soul}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال