به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « political ethics » در نشریات گروه « فلسفه و کلام »

تکرار جستجوی کلیدواژه «political ethics» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • علی آقاجانی

    تاریخ اندیشه در چین از زمان پیدایش و سپس تحول و تکامل آن، همواره ریشه اخلاقی و سیاسی داشته است. وابستگی ارزش و اعتبار دولت و حاکمیت به حیثیت اخلاقی آن، وجه اشتراک میان تمامی فیلسوفان سیاسی چین، با وجود همه تفاوتهای نظری آنان است. آنها میکوشیدند از این راه به اصول اخلاقی دست یابند تا بتوانند چینیان را مقید به هماهنگی با حکومتی آرمانی نمایند. بر این اساس، با اذعان به غموض زبانی و معنایی و نظریات مختلف صاحبنظران، نوشتار حاضر با روش تطبیقی، به مسیله ماهیت اخلاق سیاسی و ارتباط آن با دولت در فلسفه سیاسی چین (با تاکید بر چین باستان) میپردازد و با این فرضیه پیش میرود که با وجود دیدگاه های کلی و مشترک، رویکردهای متفاوتی درباره چیستی و چگونگی اخلاق سیاسی و ارتباط آن با نهاد دولت و وظایف و اختیارات اخلاقی سیاسی آن وجود دارد. اختلاف میان رویکردها را میتوان از سویی در هستی شناسی، معرفت شناسی و انسان شناسی، و از سوی دیگر، در رابطه اخلاق و سیاست، ماهیت دولت، مشروعیت دولت و وظایف دولت پیگیری کرد. بعنوان مثال، در مسیله ماهیت دولت، لایوتزه، یانگ تزو و تسونگ تزو که تایوییست هستند، منتقد نهاد دولتند و آن را بنوعی شر غیرضروری میدانند که جز افزودن بر پیچیدگی و خرابی اوضاع، ثمری ندارد؛ از اینرو به دولت حداقلی و نبود یک قدرت متمرکز و دارای سلطه رای داده و هماهنگی سیاسی بشر با طبیعت غیرمتمرکز را تجویز میکنند. در طرف مقابل، کنفوسیوس، منسیوس، تونگ چونگ شو، هان فی تسو و چو هسی، دولت را خیر ضروری میدانند و وظایف اخلاقی سیاسی حداکثری برایش قایلند.

    کلید واژگان: اخلاق سیاسی, تاریخ فلسفه سیاسی چین, بررسی تطبیقی, پارادایم, منسیوس, کنفوسیوس, تائو}
    Ali Aqajani

    The history of philosophy in China has always possessed some ethical and political roots since the time of its emergence and in the process of its evolution and development. One of the common features of all Chinese political philosophers, in spite of all their theoretical differences, is their belief in the dependence of the value of government and rulership on its moral and ethical status and prestige. In this way, they tried to access moral principles in order to obligate the Chinese to conform to an Ideal government. Accordingly, while acknowledging the linguistic and semantic ambiguities of authorities’ different theories, the present study investigated the problem of the nature of political ethics and its relationship with government in Chinese political philosophy (with an emphasis on ancient China) following a comparative method. Here, the author proposes the hypothesis that, despite some shared general viewpoints, there are various approaches to the whatness and quality of political ethics and its relationship with government and its duties and moral-political responsibilities. The differences between approaches can be studied in relation to ontology, epistemology, and anthropology, on the one hand, and in relation to the relationship between ethics and politics, nature of government, and legitimacy and duties of government, on the other hand. For example, regarding the problem of the nature of government, Laozi, Yang Zǐ, and Tsung Zǐ, who are Taoists, criticize the government and consider it a kind of unnecessary evil that has no function except for increasing the complexity and adversity of affairs. Therefore, they vote for a minority government, advocate the absence of a dominant central government, and prescribe a conformity between Man’s political conformity with a decentralized government. By contrast, Confucius, Mensius, Tung Chung-su, Han Fei Zǐ, and Chu His consider the government to be a necessary good with major ethical-political duties.

    Keywords: political ethics, history of Chinese political philosophy, comparative study, paradigm, Mensius, Confucius, Tao}
  • علی اکبر عالمیان

    اخلاقی کردن سیاست به معنای تنظیم روابط سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی بر پایه اخلاق و عدالت است. اخلاق سیاسی به دنبال وارد کردن بایدها و نبایدهای اخلاقی در حوزه سیاست است. در این تحقیق با روش تحلیلی ‌ توصیفی به ارتباط اخلاق با سیاست از دیدگاه اسلام پرداخته‌ایم و از این رهگذر به سیره سیاسی پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله وسلم و امیرمومنان علی علیه السلام نگاهی خواهیم انداخت. هدف از پژوهش، اثبات نگاه متعالی اسلام به اخلاق و نهادینه کردن آن در سیاست است؛ به‌ویژه اینکه این رویکرد در سیره دو معصومی‌که حکومت کرده‌اند، به‌روشنی مشاهده شده است. با نگاهی به سیره حکومتی و سیاسی این دو بزرگوار می‌توان به این نتیجه رسید که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم و امیرمومنان علیه السلام رویکرد یگانگی اخلاق و سیاست را نهادینه کردند؛ چراکه اساس اندیشه سیاسی اسلام بر پایه اندماج و آمیختگی اخلاق و سیاست و بناکردن قدرت سیاسی بر پایه‎های استوار اخلاق و انسانیت است. در دوران پانزده ساله حکومت پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم و امیرمومنان علیه السلام جلوه‌های گوناگونی از اندماج و آمیختگی اخلاق و سیاست را مشاهده می‌کنیم.

    کلید واژگان: اخلاق, سیاست, اخلاق سیاسی, حکومت, پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم, امیرمومنان علی علیه السلام}
    Ali Akbar 'Alamian

    Moralizing politics means regulating political, social, economic and cultural relations based on ethics and justice. Political ethics seeks to bring moral dos and don'ts into politics. Using an analytical-descriptive method, this paper deals with the relationship between ethics and politics from the perspective of Islam, and through this reviews the political life of the Holy Prophet and Imam Ali the Commander of the Faithful (PBUT). Institutionalizing ethics in politics, this paper explains the transcendent view of Islam on ethics, which, in particular, has been clearly observed in the political life of the two Infallibles who have ruled. From the governmental and political life of these two Infallibles, it can be concluded that the Holy Prophet and Imam Ali the Commander of the Faithful (PBUT) institutionalized the unity of morality and politics, since the political power in Islamic is based on morality and humanity. Various manifestations of the integration of ethics and politics can be seen during the fifteen years of the rule of the Holy Prophet and the Commander of the Faithful (PBUT).

    Keywords: ethics, politics, political ethics, government, the Holy Prophet (PBUH), the Commander of the Faithful (PBUH)}
  • یوسف فتحی*

    مقاله پیش رو، رویکرد مدیریتی «مدارامحور» را با تکیه بر متون اسلامی مورد مطالعه قرار داده است. یافته های این تحقیق با استناد به روایات نشان می دهند که مدارا در یک پارادایم معرفتی هنجاری، منسجم از تعاملات بینا فردی، اجتماعی و سیاسی است که از منظر اخلاق، فضیلت و از منظر سیاست، ضرورت به حساب می آید و به مثابه یک گفتمان اجتماعی و سیاسی، فلسفه سیاسی مبتنی بر کرامت، حق حیات، رفع تبعیض های ناروا، تعامل خویشتن دارانه با مخالفان سیاسی و التزام به آزادی شهروندان در جامعه، است. مجموع روایات رفق در شش دسته تقسیم شده اند: نخست: عقل، حکمت و دانش به مثابه راس رفق، هستند. دوم: رفق، نصف ایمان است. سوم: رفق، نصف خوش زندگانی کردن یا «عیش» است. چهارم: رفق، بستر و شرایط مناسب استفاده از فرصت ها و عامل مهمی در تبدیل تهدیدها به فرصت ها است. پنجم: رفق، عامل دستیابی به اهداف است. ششم: رفق، عامل افزایش و برکت در جامعه و محروم از آن، محروم از خیر است.

    کلید واژگان: اخلاق سیاسی, مدارای اخلاقی, عقل, رفاه, فرصت, تهدید}
    Yusuf Fathai

    The present article studied a tolerance-centered management approach emphasizing Islamic texts. The findings on the basis of narrations show that tolerance within an epistemological-normative paradigm is organized by interpersonal, social and political interactions. That is regarded as a virtue, ethically speaking; and necessary, politically speaking. Tolerance is a social and political discourse, political philosophy based on nobility, right to live, removal of inequitable discriminations, controlled interaction with political opponents, and commitment to the freedom of citizens. All the narrations on kindness fall into six categories: First, intellect, wisdom and knowledge are the head of kindness. Second, kindness is half of religion. Third, kindness is half of good living or “luxury”. Fourth, kindness is an appropriate bedrock of using opportunities, and an important factor to change the treats into opportunities. Fifth, kindness is a factor to achieve goals. Sixth, kindness causes increase and blessing in society, and whoever deprived of it is deprived of goodness.

    Keywords: Political ethics, ethical tolerance, intellect, welfare, opportunity, threat}
  • محمد جواد نوروزی، محمدحسین برجیان یزدی
    تبیین مناسبات اخلاق و قدرت در اندیشه هر متفکری مبتنی بر کشف نظام اخلاقی در اندیشه آن متفکر و بررسی نسبت اضلاع آن نظام اخلاقی با مقوله سیاست یا قدرت است. بر این اساس در پژوهش پیش رو با هدف ارزیابی دیدگاه مورگنتا نخست، در مقام ارائه و تحلیل چنین ساختاری و سپس به بررسی نسبت آن با قدرت هستیم. نظام اخلاقی براساس بنیان های هستی شناختی، معرفت شناختی، ارزش شناختی، انسان شناختی و الهیاتی شکل گرفته است و در هر نظام اخلاقی، دست کم شش عنصر نظریه ارزش، اصول مبنایی، قواعد اخلاقی، بیان عوامل انگیزشی، بیان ضمانت اجرا و توجیه نظام اخلاقی مشاهده می شود. مورگنتا در مناسبات اخلاق و قدرت با تعارضات و مشکلاتی مواجه می شود که ناشی از نظام اخلاقی وی و بنیان های فکری اوست درحالی که در نظام اخلاقی اسلام عمدتا این تعارضات به هم افزایی تبدیل می شود و قدرت و اخلاق یکدیگر را تقویت می کنند. روش این مقاله تحلیلی توصیفی بوده و جهت جمع آوری اطلاعات از روش کتابخانه ای بهره می گیرد.
    کلید واژگان: مورگنتا, اخلاق, قدرت, اخلاق سیاسی, اخلاق قدرت, تعارض اخلاقی}
    Mohammadjavad Norouzi, Mohammadhossein Bardjian Yazdi
    Explaining the relations between ethics and power in the thought of any thinker is based on perceiving his/her moral system and studying the relations of the system to politics or power. Accordingly, in the present study, with the aim of evaluating Morgenthau's viewpoint first, we will present and analyze such a structure and then examine its relation to power. The ethical system is based on ontological, epistemological, cognitive, anthropological, and theological principles. In each moral system, at least six elements of the theory of value, fundamental principles, ethical rules, expression of motivational
    factors, expression of the guarantee of implementation, and justification of the moral system are observed. Morgenthaus encounters some conflicts and problems in his ethical and power relations, which stems from his moral system and his intellectual foundations, while in the moral system of Islam, these conflicts are largely converging and reinforcing each other's and lead to empowering ethics and power by each other. The method of this paper is descriptive-analytic and library-based for collecting information.
    Keywords: Morgenthau, Ethics, Power, Political Ethics, Power, Ethics, Ethical Conflict}
  • حسین رحمت الهی *، امید شیرزاد
    دین به عنوان یکی از مهم ترین مقوله های خیر (زندگی خوب)، نقش ویژه ای در هدف گذاری و معنابخشی به زندگی انسان ایفا کرده و با عرضه آموزه هایی معطوف به زندگی مطلوب، به «فراروی» انسان ازآنچه به آن دچار است،تغییر زندگی و گذار از «هست» به «باید» یاری می رساند. در عین حال،ضرورت های اجتناب ناپذیر زیست جمعی و نقش انکارناپذیر زمینه ها و نهادهای اجتماعی چون دولت در حیات انسان موجب شده است تا سنجش نسبت «جامعه» با «خیر» به یکی از دغدغه های خاطر اندیشمندان بدل شود و در این بین اخلاق سیاسی از دیرباز، متکفل ارائه رهیافت مناسبی در باب نسبت نهاد دولت با دین بوده است. نوشتار حاضر در راستای بررسی تحولات اخلاق سیاسی در غرب، پس از تحلیل اجمالی فراز و نشیب های تاریخی مسیحیت از قرون وسطی تا دوران معاصر، به ایده غالب سیاسی یعنی بی طرفی دولت در قبال دین می پردازد و در آخر، رویکرد انتقادی کمال گرایی که در اواخر سده بیستم و توسط نوفضیلت گرایان غربی احیا شده است، از نظر خواهد گذشت. رویکرد اخیر در نقد معضلات ناشی از تکثر اخلاقی غرب،خواهان احیای دین به مثابه منبع تشخیص گزاره های اخلاقی، انگاری اخلاقی و تقویت جماعت است و پیرو تفکر ارسطویی، رسالت دولت در قبال خیر و نقش تربیتی این نهاد را یادآوری می کند.
    کلید واژگان: اخلاق سیاسی, بی طرفی, دین, کمال گرایی}
    Hosein Rahmat Elahi *, Omid Shirzad
    religion as an important components of good life perform a special rule in targeting in Human's life and amendment the current situation for achieve a Better situation.yet the rule of social contexts in human's life caused that thinkers focus on the relation between society and the good life and political ethics has a classic responsibility in this issue and present a result about the relationship between the state and the good life. This paper is written for survey the evolution of political ethics in the west and after analysis the
    Christianity's changes from medieval to Contemporary era , will study the dominant political idea named neutrality about religion by state and finally will study a critical approach that named Perfectionism that was revived by some Western perfectionists in the late twentieth century. This approach in critique the plural ethics in the west , Demands for the revive of religion as a source of ethical norms and emphasizes on the state's responsibility about the good life.
    Keywords: religious, political ethics, neutrality, perfectionism}
  • Shirzad Peik Herfeh *
    What is morality’s scope? Should all our actions be evaluated morally? Is it necessary to be causally responsible for harm to have a responsibility to reduce it? Is there a morally relevant distinction between those consequences of our actions which we intend or do and those which we foresee but do not intend or allow but do not do? Is helping others a matter of supererogation (i.e. beyond the call of moral duty) or a matter of obligation? These are crucial questions that need to be debated in normative and applied ethics. However, they were not raised seriously and independently until the last decades of the 20th century. There are several answers to these questions. This paper defends the answers of an approach which is called “moderate morality.” So, at first, it defines “moderate morality,” and pays heed to the views of its opponents, including Peter Singer, Shelly Kagan, and Peter Unger. Then, it tries to defend “moderate morality” based on “interest-based contractarianism.” Finally, it examines “its result in applied ethics” and tries to find a reasonable answer to a crucial question in the “political ethics of international relations” in our globalized era: What moral obligation, if any, do we have individually and as a society toward the people whose basic human rights are being violated not only in our country but also all over the world?
    Keywords: moderate morality, allowing harm, interest-based contractarianism, political ethics, international relations}
  • محمد هادی مفتح*
    اخلاق در حکم رانی و کشورداری، از اموری است که همواره دغدغه اندیشمندان جوامع بوده است، و امروزه نیز اخلاق سیاسی و سیاست اخلاقی از مهم ترین مباحث مورد علاقه متفکران جهانی در حوزه فلسفه سیاسی و فلسفه اخلاق می باشد. در این مقاله پس از نگاهی اجمالی به آراء صاحبان مکاتب مختلف پیرامون نسبت میان اخلاق و سیاست، و با مقایسه نظرات مارکس، ماکیاولی، امام علی بن ابیطالب و با استناد به قرآن نشان داده ایم که اساس روش زمامداری مورد سفارش نیکولو ماکیاولی، که در عمل مورد قبول تمامی حاکمان بشری است، همانا جواز استفاده از هر چیزی برای وصول به هدف است، که از آن تعبیر می شود «هدف وسیله را توجیه می کند». در حالی که امام علی بن ابی طالب، داماد و نزدیکترین یار پیامبر اسلام، و جانشین منتخب ایشان، به صراحت چنین نظری را رد می کند، و آنگاه به آراء فقهاء شیعه در این زمینه مراجعه و به ریشه یابی قاعده اهم و مهم و مرجحات باب تزاحم پرداخته، نشان داده ایم قرآن کریم و روایات اهلبیت تنها در مورد خاص «حفظ یا نجات جان انسانها» اجازه استفاده از امور ممنوعه را می دهد، و تعمیم آن به تمامی موارد اهم و مهم روا نمی باشد.
    کلید واژگان: اخلاق سیاسی, ماکیاولیسم, حکومت دینی, فقه سیاسی, معارف قرآن, نهج البلاغه, قاعده اهم و مهم, باب تزاحم}
    Mohammad Hadi Mofatteh*
    The subject of “ethics in governing and ruling” has always been of interest to scholars and thinkers of all societies. Ethics in politics or ethical politics is still a controversial issue among great thinkers of political and moral philosophy. Having a short look at the theories of philosophers from different schools about the relationship between ethics and politics, and having made a comparison between Plato, Aristotle, Marx, and Machiavelli, this article tries to describe and present the viewpoint of the Qur’an and ‘Ali ibn Abi-Talib about the matter. This article shows that the principal ruling method recommended by Niccolo Machiavelli, which is practically accepted by all rulers, and that is instrumentality in statebuilding –an approach represented by the saying “the ends justify the means.” Whereas, the Prophet of Islam's son-in-law, his closest companion, and his chosen successor; ‘Ali ibn Abi-Talib, has explicitly rejected this idea, And then, we have refered to the views of Shia jurists on the topic, and rooted out the "important and more important" principle and the determinants in case of contradiction, showing that the Quran and Hadith have allowed employing forbidden means only in the exceptional case of "saving human's life," and it cannot be generalized to all cases of two contradictory gains.
    Keywords: Political ethics, Machiavellianism, religious state, political jurisprudence, Quranic teachings, Nahj al Balaghah, the}
  • نجمه کیخا
    از نکته های قابل توجه در اندیشه فارابی، ترکیب اخلاق و سیاست است؛ به گونه ای که کتاب های سیاسی وی به نام کتاب های اخلاق و سیاست یا اخلاق سیاسی نامیده می شود. وی فلسفه مدنی را به دو بخش تقسیم می کند که یک بخش آن اخلاق مدنی است. با توجه به این مسئله، تامل در اندیشه فارابی به منظور فهم زوایای گوناگون اخلاق سیاسی بااهمیت خواهد بود. خلق آن چیزی است که سبب خوب یا بد شدن افعال و احوال نفسانی می شود. هر گاه خلق نیکو که مربوط به نفس انسان می گردد، با قوت ذهن که مربوط به عقل است همراه شوند، فضیلت پدید می آید. وظیفه سیاست ترویج اخلاق و عادات و سجایا در جامعه و میان مردم است و تبیین چگونگی انجام این مسئله، از مهم ترین وظایف اخلاق سیاسی شمرده می شود. در این مقاله در کنار توجه به چیستی اخلاق سیاسی در اندیشه فارابی، به جایگاه اخلاق سیاسی و شیوه های نهادمند ساختن آن در جامعه و علل تنوع اخلاق سیاسی در جوامع گوناگون خواهیم پرداخت و با توجه به کاربرد معنادار تخیل و قوه خیال در اندیشه وی، ارتباط اخلاق سیاسی را با عالم خیال بررسی خواهیم کرد.
    کلید واژگان: اخلاق سیاسی, عالم خیال, اخلاق, سیاست, مدینه فاضله, فارابی هین}
    Najmeh Keikha
    Notes on Farabi''s thought is combination of ethics and politics in which his political books called the books of ethics and politics or called simply political ethics. He divided civil philosophy into two sections، a section is civil morality. Due to this، reflecting on Farabi''s political ethics is important in order to understand different perspectives op political ethics. Morality is what makes a good or bad result in carnal acts and conditions. Whenever the good morality that related to the human self to join with the power of the mind that related with the wisdom، there comes to virtue. The task of politics is promoting ethics and habits and virtues in society and among the people and explain how it is made is one of the most important tasks of political ethics. In this paper، in addition to the Quiddity of political morality in the minds of Farabi، discuss the position of political moral and it''s institutionalized styles in society and so the reasons of diversity of political ethics in various communities. According to the meaningful application of imagination in his thought، it''s would considered.
    Keywords: political ethics, imagination, ethics, politics, Utopia, Farabi.}
  • Rostam Fallah*, Ahad Faramarz Gharamaleki
    Ibn Muqaffaʽ was one of the main medium to transfer ethics from ancientPersia and India to Islamic period. Only eleven short and long essays of Ibn Muqaffaʽ have survived. Ten of them are in ethics. Although most of them were translation from Pahlavi to Arabic, he was not just a translator; on the contrary his political position and his personal characteristics promoted his position to the level of ethical thinkers and researchers, not to sayIslamic political philosopher. In spite of that, the recognition of his position in ethics was delayed due to some marginal issues targeting his personality. His moral school is rational based, yet it is not autonomous but is dependent on the teachings of revelation. In his view, the origin of moral act is human dignity, self-esteem and noblesse; and morality is unconditional. In his works, friendship and loyalty to friendship, among other virtues, are so important. So if his moral school can be called "rational-based noblesse", both of them can illustrate his ethical research components.
    Keywords: Ibn Muqaffa, Ethical research, Secretary ethics, Political ethics, Rational, based ethics, Noblesse ethics}
  • غلامرضا بهروزلک
    هر چند در دوران مدرن اغلب بر تفاوت اخلاق از سیاست تاکید شده است، اما با بازگشت جدی دین به عرصه سیاست جهانی، رویکرد به اخلاق در سیاست دوباره مطرح شده است. در اندیشه اسلامی، اخلاق و سیاست ارتباط فراوانی دارند. ارتباط اخلاق و سیاست از دیدهای گوناگونی مطرح شده است که هر کدام از این دیدها بر مبانی خاصی مبتنی است. نوشتار حاضر می کوشد مبانی اخلاق سیاسی را در اندیشه سیاسی اسلام بررسی کند. این مبانی در سه محور عمده معرفت شناسی، هستی شناختی و انسان شناختی مورد بررسی قرار گرفته اند.
    کلید واژگان: اخلاق, سیاست, اخلاق سیاسی, مبانی اخلاق سیاسی, اندیشه سیاسی اسلام}
    Gholam, Reza Behroozlak
    Although in the modern ages, the difference between ethics and politics is highlighted but due to the main return of religion to the world’s politics, a new approach to ethics has been created. According to Islam, ethics and politics are very much related. The relation between ethics and politics can be observed from many perspectives each based on some special bases. This article will investigate the bases of political ethics according to Islam’s political thought. These bases are studied in three main fields: epistemology, ontology and anthropology.
    Keywords: ethics, politics, political ethics, the bases of political ethics, Islam's political thought}
نمایش نتایج بیشتر...
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال