به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « progress » در نشریات گروه « فلسفه و کلام »

تکرار جستجوی کلیدواژه « progress » در نشریات گروه « علوم انسانی »
  • محمدعلی میرعلی بیداخویدی*

    «پیشرفت» ابعاد مختلف بینشی، ساختاری و رفتاری را شامل می شود. پیشرفت یک جامعه مرهون عوامل گوناگون داخلی و خارجی است. ازجمله عوامل داخلی بنیادین تاثیرگذار، مراکز علمی و مذهبی هر سامان سیاسی است. در ایران، حوزه علمیه قم یکی از نهادهای علمی مذهبی تاثیرگذاری است که از بدو تاسیس نقش بنیادینی در پیشرفت و تحولات سیاسی اجتماعی این کشور ایفا کرده است. این نقش از دهه 1340 به دلایلی روند روبه رشد و فزاینده ای به خود گرفت. این نوشتار با روش ترکیبی توصیفی، تحلیلی و تفسیری به دنبال تبیین نقش حوزه علمیه، علما و روحانیت در پیشرفت سیاسی اجتماعی جامعه ایران است. یافته های تحقیق نشان می دهد که حوزه علمیه قم و روحانیت به رهبری حضرت امام خمینی(ره) در حوزه بینش تاثیر بسزایی در پیشرفت سیاسی اجتماعی این کشور داشته است. مطالعه در دو حوزه دیگر ساختاری و رفتاری، نیازمند تحقیق مستقلی است.

    کلید واژگان: پیشرفت, پیشرفت سیاسی, اجتماعی, حوزه علمیه قم, ایران}
    Mohammadali Mirali Bidakhoydi*

    Progress includes different dimensions of insight, structure and behavior. The progress of a society depends on various internal and external factors. Scientific and religious centers of any political system are among the most effective internal factors. In Iran, the Qom seminary is an influential scientific and religious institution that has played a major role in the progress and social political developments of this country since its establishment. This role has been growing since the 1340s due to several reasons. Using a combination of descriptive, analytical and interpretive methods, this article seeks to explain the role of the seminary school, scholars and clergy in the socio-political progress of Iranian society. The research findings show that, under the leadership of Imam Khomeini, the Qom seminary and the clergymen have had a great impact on the political and social progress of this country in terms of insight. Studying the two other fields, i.e. structural and behavioral, requires an independent research.

    Keywords: Progress, Social Political Progress, The Qom Seminary, Iran}
  • اکبر امیری*، رحیم امرایی
    جان گری، فیلسوف و متخصص تاریخ نظریه ها، گونه های مختلفی از خداناباوری را مطرح می کند و می کوشد با استخراج پیش فرض ها و لوازم منطقی هر یک آن ها را تعریف، دسته بندی، و نقد کند. خداناباوری جدید خداناباوری مبتنی بر انسان گرایی سکولار، خداناباوری به مثابه ساختن نوعی دین از علم، خداناباوری در قالب خداستیزی، خداناباوری در قالب مکاتب سیاسی مدرن، خداناباوری بدون پیشرفت، و خداناباوری سکوت گونه هایی از خداناباوری هستند که جان گری در تقسیم بندی خود آن ها را از هم متمایز می سازد. از نظر جان گری برخی گونه های خداناباوری با تعریف اشتباه از دین به عنوان نوع ابتدایی علم به خطا رفته اند. برخی نیز با اخذ پیش فرض هایی مانند ایده انسانیت و ایده پیشرفت دچار نوعی تناقض منطقی در اصول خود شده اند. زیرا، در عین انکار کردن حقیقت ادیان، این پیش فرض ها را از ایده یکتاپرستی و ایده نجات در ادیان گرفته اند. عدم امکان بنا نهادن ارزش های اخلاقی بر خداناباوری یکی دیگر از اشکالات بنیادین خداناباوری است. در این مقاله، علاوه بر بررسی و نقد مبانی و لوازم منطقی گونه های خداناباوری از منظر جان گری، برخی دیدگاه های او در این خصوص نیز نقد شده اند.
    کلید واژگان: اخلاق, انسانیت, پیشرفت, خداناباوری, دین}
    Akbar Amiri *, Rahim Amraee
    John Gray, who is an English  philosopher and specialist in the history of theories, proposes different types of atheism and tries to define, categorize and criticize them by extracting the presuppositions and logical consequences  of each one. New atheism, atheism based on secular humanism, atheism as making a kind of religion out of science, atheism in the form of antitheism, atheism in the form of modern political schools, atheism without progress, and atheism of silence are types of atheism are the varieties of atheism that John Gray distinguishes from each other. According to John Gray, some types of atheism have gone astray by misunderstanding the definition of religion and considering it as the primary type of science. Some others, by taking presuppositions such as the idea of humanity and the idea of progress, have suffered a kind of logical contradiction in their accepted principles; Because while denying the truth of religions, they have taken these two assumptions from the idea of monotheism and the idea of salvation in religions.The impossibility of establishing moral.
    Keywords: Atheism, Humanity, Morality, progress, Religion}
  • شهرام پازوکی*
    مسئله رکود یا عدم پیشرفت فرهنگ و تمدن اسلامی و علل آن، از مسائل اصلی ای است که روشنفکران مسلمان به انحای مختلف، آن را عنوان و شرح و بسط داده اند. به نظر اکثر آنان، مانع اصلی این امر حکمت و عرفان اسلامی است که اجازه نداده است کشورهای اسلامی همچون کشورهای موسوم به غربی پیشرفت کنند. آنچه در این گفتار بررسی و سنجش می شود، ذکر عوامل مشهور از قبیل علمی، اجتماعی، سیاسی و جغرافیایی موثر که معمولا در گسترش تمدن و فرهنگ مورد توجه است، نیست؛ بلکه تحقیق و بررسی و شرح و توضیح این مسئله است که اولا، مفاهیم پیشرفت و تمدن و فرهنگ از مفاهیم بی سابقه و مدرن است که مسبوق به مبادی فکری خاصی (مدرن) است که فقط ابتدا در اروپا پیدا شد و گسترش یافت و لذا سابقه ای در هیچ یک از تمدن و تفکر اقوام غیر اروپایی، و از جمله اسلامی، حتی در قرون وسطای مسیحی ندارد. طرحی نو است که در تاریخ غربی عالم انداخته شده و اصولا نه حکمت و عرفان اسلامی و مسیحی و نه چینی و هندی در بروز آن مانع و رادع نبوده اند؛ ثانیا، حکیمان و عارفان مسلمان هیچ گاه با علم و دانایی مقابله نکرده و بلکه برعکس، در دوره قبل از مدرن، منشا و مقوم آنچه در دوره مدرن فرهنگ و تمدن خوانده می شود؛ مثلا در عالم اسلام، همین حکمت و عرفان آنان بوده است. بدین منظور، در ضمن مفاهیم اصلی مورد نظر، مثل تمدن و فرهنگ و پیشرفت، تعریف و تاریخ پیدایش آنها بیان می شود.
    کلید واژگان: پیشرفت, زوال, حکمت و عرفان اسلامی, تمدن و فرهنگ, علم و صنعت, مدرنیته}
    Shahram Pazouki *
    The issue of stagnation or lack of progress in Islamic culture and civilization and its causes is one of the main issues that modern Muslim intellectuals have addressed and elaborated from various perspectives. Most of them believe that the main obstacle is Islamic philosophy(hekmat) and mysticism, which have hindered the progress of Islamic countries compared to the so-called Western countries. This research does not focus on the well-known factors such as scientific, social, political and geographical factors that are usually relevant for the development of civilization and culture. Rather, it investigates and analyzes this issue by arguing that the concepts of progress, civilization and culture are novel and modern concepts that are based on specific (modern) philosophical principles that originated and spread in Europe and have no precedent in any civilization and thought of non-European peoples, including Islam, even in the Christian Middle Ages. It is a novel initiative that was launched in the Western world history, and in essence, neither Islamic, Christian, nor Chinese or Indian wisdom and mysticism have obstructed its emergence. Contrary to what is claimed, in the pre-modern era, the source and basis of what is called culture and civilization in the modern era, for example in the Islamic world, were their wisdom and mysticism. To do this, the article first provides the historical background of the advocates of this opinion, who saw themselves as religious reformers or the so-called Islamic Protestants, such as Sayyed Jamaluddin Asadabadi. It also explains the history of the main concepts of this opinion, namely civilization, culture and progress, in the modern Western thought and their novelty in the non-modern thought and among the predecessors. It deals with the teachings of the great mystic Rumi as the one who is wrongly labeled as an opponent of science.The article also gives some examples of how the views of two Muslim philosophers, one from the west, Ibn Rushd, and the other from the east, Mirfenderski, could have contributed to the emergence of modern science and technology among Muslims, but they did not. The study concludes that this opinion and judgment is fundamentally flawed and is mainly due to the lack of comprehension of the foundations and principles of modern thought and secondly, Islamic philosophy and mysticism.
    Keywords: progress, decline, Islamic philosophy, mysticism(Şufism), Civilization, Culture, science, industry, Modernity}
  • علی سلطان زاده*، سید حسن حسینی سروری
    طرفداران فلسفی ایده پیشرفت معتقدند که وضعیت انسان در طول تاریخ و تا به امروز، درمجموع بهتر شده است و در آینده نیز بهتر خواهد شد. آدورنو در نوشته های خود آورده که انسان تا به امروز پیشرفتی نکرده، اما امکان پیشرفت در آینده وجود دارد. بهاینترتیب موضع آدورنو به این صورت میشود که او با ایده پیشرفت مخالف نیست، بلکه با این ادعا مخالف است که پیشرفت در تاریخ بشریت محقق شده است. ادعای ما در این مقاله این است که با توجه به کتاب دیالکتیک روشنگری، فقط فجایع قرن بیستم، دلیل آدورنو برای عدم تحقق پیشرفت در تاریخ بشریت نیست، بلکه او به حاکمیت دیالکتیک عقالنیت و سلطه بر تاریخ انسان معتقد است. اگر این ادعا را بپذیریم، آنگاه باید گفت چنین عقیدهای حتی امکان پیشرفت در آینده را نیز از بین میبرد.
    کلید واژگان: آدورنو, پیشرفت, روشنگری, فلسفهتاریخ, عقالنیت, پیشرفت گذشتهنگر, پیشرفت آینده}
    Ali Soltanzadeh *, Seyed Hassan Hosseini Sarvary
    Philosophical proponents of the idea of progress believe that the human condition has improved throughout history and to this day, and will continue to do so in the future. Adorno writes in his writings that man has not progressed to date, but there is a possibility of progress in the future. Adorno's position thus becomes that he is not opposed to the idea of progress, but to the claim that progress has been made in the history of mankind. Our claim in this article is that according to the Dialectic of the Enlightenment, it is not just the catastrophes of the twentieth century that Adorno's reason for not making progress in human history, but he believes in the dialectical rule of rationality and domination of human history. If we accept this claim, then it must be said that such an idea eliminates even the possibility of progress in the future, and therefore there is a contradiction between the dialectic of the Enlightenment and the idea of progress.
    Keywords: : Adorno, Progress, enlightenment, Philosophy of history, Rationality, Backward-looking progress, Forward-looking progress}
  • حسین عبدالمحمدی*، علی اکبر عالمیان

    مسیله پیشرفت و تعالی جوامع اسلامی، در شمار مهم ترین مسایل جهان اسلام است که اندیشمندان و متفکران مسلمان و غیر مسلمان درباره آن سخن گفته اند. علامه محمدتقی مصباح یزدی نیز به عنوان یک فیلسوف و اسلام شناس، با رویکرد فلسفی و دینی در این باره مطالب فراوانی مطرح کرده است.

    هدف

    در این تحقیق، موانع پیشرفت جوامع اسلامی از منظر ایشان مطالعه شده است.

    روش

    روش پژوهش در این تحقیق، توصیفی- تحلیلی و بر اساس مطالعات کتابخانه ای و مراجعه به مکتوبات و بیانات علامه مصباح تنظیم شده است.

    یافته ها و نتایج

    او موانع پیشرفت جوامع اسلامی را در چهار ساحت فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی مورد توجه قرار داده است که مهم ترین آنها عبارتند از: عدم شناخت اسلام، سلطه فرهنگی بیگانگان، ضعف باورهای دینی، سطحی نگری و ظاهرگرایی، خودباختگی و تقلید کورکورانه، در ساحت فرهنگی؛ حاکمیت رهبران ناصالح، سلطه کفار و بیگانگان و تفکر جدایی دین از سیاست، در ساحت سیاسی؛ تعصبات نابجای مذهبی و قومی و نژادی، تفرقه و کشمکشهای اجتماعی و شکل گیری هویتهای جدید بر اساس ارزشهای غیر اسلامی، در ساحت اجتماعی و اسراف و تبذیر، رباخواری و دنیاطلبی و اشرافی گری خواص در ساحت موانع اقتصادی.

    کلید واژگان: محمد تقی مصباح یزدی, پیشرفت, انحطاط, فرهنگ, تمدن}
    Hossin Abdolmohammadi *, Ali Akbar Alamiyan
    Aim

    The issue of progress and excellence of Islamic societies is one of the most important issues of the Islamic world that Muslim and non-Muslim thinkers have spoken about. Allameh Mohammad Taqi Misbah Yazdi, as a philosopher and Islamic scholar with a philosophical and religious approach, has raised many topics in this regard. This research was intended to study the obstacles to the progress of Islamic societies from his perspective. (Purpose) He has paid attention to the obstacles to the progress of Islamic societies in four cultural, political, social and economic fields. In the cultural field, he knows that the most important obstacles are lack of knowledge of Islam, the cultural dominance of foreigners, weak religious beliefs, superficiality and appearanceism, self-loathing and blind imitation, and in the political field, the most important obstacles to governance are unrighteous leaders, the domination of infidels and foreigners, the idea of separating religion from politics and in the social sphere, the most important obstacles are misplaced religious, ethnic and racial prejudices, social divisions and conflicts, and the formation of new identities based on non-Islamic values, and the economic obstacles to progress are extravagance, usury, worldliness, and aristocracy. (Findings) This research has been prepared by descriptive and analytical method and based on library studies and referring to Allameh Misbah's writings and statements. (Method)

    Keywords: Mohammad Taghi Mesbah Yazdi, progress, decline, culture, civilization}
  • حسین رمضانی

    «عقلانیت پیشرفت» تبیین کننده چیستی، چرایی و چگونگی «پیشرفت» است. از آن جهت که جوهره عقلانیت را نظر و عمل انسان و جامعه پدید می آورد و نظر و عمل متفرع بر هستی اندیشنده، فعال و خلاق «انسان بما هو انسان» است، برای درک ابعاد «عقلانیت پیشرفت» منطقا لازم است بنیان های وجودی و فطری نظر و عمل انسان، معطوف به پیشرفت بررسی شوند. در نگاه هستی شناختی حکمت و معرفت اسلامی، نظر و عمل انسان و به تبع انسان، جامعه، حقایقی درهم تنیده اند؛ درنتیجه تبیین بنیادهای عقلانیت در پیوند وجودی با جوهر عقلانی و فطرت تعالی یابنده نوع انسان، همراه با درک وجودی و معرفتی، به نحو توامان رقم خواهد خورد. متناظر با مبادی وجودی و معرفتی، روش پیشرفت شناسایی می شود. با درک این معنا، مقاله حاضر سعی دارد با بهره گیری از روش تحلیل عقلانی موضوعات و مسایل در چارچوب مفهومی و نظری مبانی حکمی و معرفتی اسلامی به تبیین عقلانیت پیشرفت بپردازد. در این راستا به تبیین تقوم معرفتی و نحوه امتدادیابی اجتماعی و تاریخی اندیشه پیشرفت، التفات به چیستی فهم منقح واقعیت پیشرفت، تبیین لایه های معرفت و واقعیت در تناظر با مراتب وجودی انسان و عالم انسانی، شناسایی چیستی تعالی و چگونگی تحقق نظری و عملی آن و مراتب استکمال عقلی در ابعاد تعالی انفسی (فرهنگی) و آفاقی (تمدنی) جامعه انسانی و روند تحقق پیشرفت در پرتو عبودیت، تعالی وجودی و شکوفایی عقلانی انسان پرداخته و تلاش کرده است تصویری از «عقلانیت پیشرفت» از منظر حکمت و معرفت اسلامی ارایه نماید.

    کلید واژگان: عقلانیت, پیشرفت, توسعه, تعالی, فرهنگ, تمدن}
    Hussain Ramazani

    The “rationality of progress” explains what, why and how “progress”. Because essence of rationality creates by speculation and practice of human and society, and speculation and practice is subordinate on thinker, active and creative existence of the “human as human, in order to understand the dimensions of "rationality of progress", it is logically necessary to examine the existential and originational foundations of human speculation and practice referred to progress. In the ontological perspective of Islamic philosophy and epistemology, human speculation and practice, and following human, society have intertwined truths; As a result, the explanation of the foundations of rationality in the existential connection with the rational essence and the exalting origination of the human type, along with the existential and epistemic understanding, will be combined. Corresponding to existential and epistemic principles, the method of progress is identified. With understanding this meaning, the present article attempts to explain rationality of progress by utilizing the rational analysis of issues and problems within the conceptual and theoretical framework of Islamic philosophical and epistemic foundations. In this regard, in explaining the epistemological reinforcement and the way of social and historical extension of progress thinking, attention to nature of uncertainty understanding of the reality of progress, explaining the layers of knowledge and reality in correspondence to the existential stage of human and human world, identifying nature of excellence and the way of it’s speculation and practical realization, and the stage of  intellectual completion of the Dimensions of souls (cultural) and universality (civilization) excellence of human society and the process of realization of human society and the process of realizing progress in the light of obedience, excellence and rational prosperity of human beings and has attempted to present an image of "rationality of progress" from the perspective of Islamic philosophy and knowledge.

    Keywords: rationality, progress, development, excellence, Culture, Civilization}
  • حسین رمضانی

    مقاله حاضر تحقیقی در باب امکان طرح نظری و تحقق عینی مدرنیسم اسلامی ایرانی و چیستی رهیافت صحیح طرح تجدد و نوگرایی اسلامی ایرانی است؛ از این رو پس از واکاوی معنایی ابعاد معرفتی و تکنولوژیک مدرنیسم، بنیادهای فلسفی مدرنیسم را با توجه به وقایع تاریخی و روند تکون مدرنیته تشریح نموده است تا ابعاد هویتی مدرنیسم را آشکار ساخته، به مثابه مبنای تحلیل در قبال پرسش مطرح شده، به کارگیرد. در ادامه با اتخاذ روش زمینه کاوی تاریخی- اجتماعی، روند تاریخی شکل گیری جریان های فکری در ایران در مواجهه با مدرنیسم، به خصوص آرا و جریان های پس از انقلاب اسلامی را بررسی نموده است تا فضای کلی گرایش‏های نظری و عملی ای که به تاروپود اندیشه ورزی دوران معاصر شکل داده است، در قالب مدل ارایه شده ترسیم شود. سپس بر مبنای تحلیل ناشی از انباشت آرا و نقادی ها به ارزیابی گرایش‏های موجود پرداخته و درنهایت به این جمع بندی رسیده است که طرح مدرنیسم اسلامی ایرانی، طرحی خودمتناقض بوده و به منظور نیل به پیشرفت و توسعه تعالی بخش، همراه با حفظ استقلال و هویت اسلامی ایرانی لازم است، پس از نقادی جریان های مختلف تجددخواهی و منتقدان آن، رهیافتی مبنا قرار گیرد که بر اساس مبادی، مبانی و روش معرفت اسلامی و با توجه به میراث تاریخی، فرهنگی و اجتماعی ایران اسلامی تقوم یافته است.

    کلید واژگان: مدرنیسم, مدرنیته, مدرنیزاسیون, تجدد, پیشرفت}
    Hussain Ramazani

    This article is a research on the possibility of theoretical design and objective implementation of Iranian-Islamic modernism and finding the correct approach to the design of Iranian-Islamic modernity. Hence, after a semantic analysis of the epistemological and technological dimensions of modernism, I have described the philosophical foundations of modernism according to historical events and the evolution of modernity in order to reveal the identity dimensions of modernism and use it as a basis to analyze the above question. In addition, using a historical-social research method, I have studied the historical process of formation of intellectual currents confronting modernism in Iran, especially after the Islamic Revolution, to present – through a model - the general atmosphere of the theoretical and practical tendencies that have shaped the ideology of contemporary thought. Then, based on analyzing the accumulation of ideas and criticisms, it evaluates the existing tendencies and finally concludes that the Iranian-Islamic modernism is a self-contradictory proposal. And in order to achieve elevating progress and development and to preserve the Iranian-Islamic independence and identity, it is necessary to criticize the various currents of modernism and its critics and establish an approach that is based on the basis, principles and methods of Islamic knowledge and is according to the historical, cultural and social heritage of Islamic Iran.

    Keywords: Modernism, Modernization, Modernity, progress}
  • کبری مومیوند، حجت طاهری گودرزی*
    هدف

    پژوهش حاضر به دنبال طراحی الگوی سازمان متمدن برای دانشگاه لرستان بر پایه الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت بود.

    روش

    جمع آوری داده ها در بخش کیفی از طریق مصاحبه های نیمه ساختاریافته با 16 نفر از خبرگان علمی و اجرایی و در بخش کمی از طریق پرسشنامه و نظرسنجی از 234 نفر از کارکنان و اعضای هییت علمی دانشگاه لرستان انجام شد. در بخش کیفی، تجزیه وتحلیل داده ها مبتنی بر روش تحلیل مضمون و در بخش کمی، مبتنی برتکنیک مدل سازی معادلات ساختاری انجام شد.

    یافته ها

    پس از پیاده سازی متون مصاحبه، 238عبارت کلیدی و66 مضمون پایه، استخراج و در 16 مضمون سازمان دهنده دسته بندی شدند و در نهایت، با طبقه بندی محتوایی این مضامین، چهار مضمون فراگیر حاصل شد.

    نتیجه گیری

    استخراج ابعاد الگوی سازمان متمدن برای دانشگاه لرستان بر پایه الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت، شامل توسعه سرمایه معنوی، عدالت محوری، توسعه منابع انسانی وکارآفرینی است.

    کلید واژگان: تمدن سازمانی, سازمان متمدن, اسلامی- ایرانی, پیشرفت, تحلیل مضمون}
    Momivand K., Taheri Goodarzi H*
    Objectives

    The present study sought to design a model of civilized organization for Lorestan University based on the Islamic/Iranian model of progress.

    Method

    Data collection was done in the qualitative part through semi-structured interviews with16 scientific and executive experts and in the quantitative part through questionnaires and surveys of 234 employees and faculty members of Lorestan University. In the qualitative part, data analysis was performed based on content analysis method and in the quantitative part based on structural equation modeling technique.

    Results

    After implementing the interview texts, 238key phrases and66 basic themes were extracted which were classified into16 organizing themes and finally, by content classification of these themes, 4 comprehensive themes were obtained.

    Conclusion

    The final result of the research was to extract the dimensions of the civilized organization model for Lorestan University based on the Islamic/Iranian model of progress, including the development of spiritual capital, core justice, human resource development and entrepreneurship..

    Keywords: organizational civilization, civilized organization, iranian-islamic, progress, theme analysis}
  • حسن یوسف زاده*

    < p>پیشرفت چیست و چگونه محقق می‎شود؟ پرسش اساسی که اذهان اندیشمندان را برای رسیدن به جامعه آرمانی به خود مشغول کرده است. هرچند این مساله‎ای بنیادین است و هرگونه تلاش برای پاسخ به آن در خور توجه، لکن پرسشی اساسی تر نیز وجود دارد؛ «پیشرفت مطلوب» کدام است؟ در این تحقیق که یک مطالعه توصیفی تحلیلی است پژوهشگر تلاش کرده است تا پاسخ پرسش مذکور را در اندیشه های علامه جوادی آملی جستجو کند. آیت الله جوادی آملی با الهام از قرآن کریم در پاسخ به این پرسش، مفهوم «پیشرفت کوثری» را مطرح کرده و آن را بدیل «توسعه تکاثری» قرار داده است. یافته های پژوهش که در قالب مبانی پیشرفت کوثری صورت‎بندی شده، حاکی از آن است که مفهوم «پیشرفت کوثری» ظرفیت بسیار بالایی برای پاسخ به چیستی پیشرفت مطلوب دارد. به ویژه از این لحاظ که پیشرفت را جایگزین واژه توسعه قرار می دهد و تمایزات الگوی اسلامی پیشرفت را از توسعه غربی نمایان می‎سازد.

    کلید واژگان: پیشرفت, الگوی پیشرفت, پیشرفت کوثری, توسعه تکاثری, جوادی آملی}
  • وحید گرامی*، محسن جاهد، محمود رسولی

    دو رویکرد اصلی در معرفت شناسی تکاملی وجود دارد: رویکرد تمثیلی یا اسپنسری، رویکرد تحت اللفظی یا داروینی. در رویکرد نخست تلاش برای نشان دادن این است که فرایند رشد فرهنگ و علم، شبیه به فرایند اصلی رشد جانداران در زیست شناسی و بر اساس انتخاب طبیعی است، در حالی که در رویکرد دوم تلاش برای نشان دادن این است که نه تنها رشد و تکامل فیزیکی حیوانات و انسانها، محصول و نتیجه انتخاب طبیعی است، بلکه رشد ساختارهای ذهنی آنها نیز محصول انتخاب طبیعی است. پرسش اصلی پژوهش حاضر این است که آیا مدعا و استدلال های روس در رد رویکرد تمثیلی از قوت کافی برخوردار است یا نه. اندیشمندان زیادی از این رویکرد حمایت کرده اند، از جمله کارل پوپر، توماس کوهن، استفن تولمین، دونالد کمبل و دیوید هال. روس بر این باور است که اگرچه میان رشد موجودات زنده و رشد معرفت بشری شباهت هایی وجود دارد، لکن تفاوت های قابل توجهی در پیشرفت و روند تصادفی میان آنها نیز وجود دارد که باعث می شود این رویکرد با شکست روبرو شود. ما در این نوشتار با مدعای روس مبنی بر ناکارآمد بودن معرفت شناسی تمثیلی موافقیم، اما بر این باوریم که استدلال های وی در نفی دیدگاه پاره ای از معتقدان به معرفت شناسی تمثیلی همچون کوهن و کمبل از قوت کافی برخوردار نیست.

    کلید واژگان: معرفت شناسی تکاملی, رویکرد تمثیلی, پیشرفت, روند تصادفی, مایکل روس}
    Vahid Gerami *, Mohsen Jahed, Mahmood Rasooli

    There are two main approaches on evolutionary epistemology: analogical or Spencerian approach, literal or Darwinian approach. In the first approach, one attempts to argue that process of culture and science growth is analogue to main process of organisms growth in biology which based on natural selection; while in the second approach, one attempts to argue that not only growth and evolution of animals and humans physical body is product and result of natural selection, but also growth of their mind structures is result of natural selection. The main question of this essay is that if the Ruse's claim and his arguments in rejection of analogical approach are strong enough or not. Many thinkers support this approach, including Karl Popper, Kuhn Thomas, Stephen Toulmin, Campbell Donald and David Hull. Ruse believe that although there are analogies between growth of organisms and growth of human knowledge, but there are also significant disanalogies between them which makes analogy between this two fields are weaken, so analogical approach is not defensible by Ruse. We agree with the core of Ruse's claim, that is, the analogical approach in evolutionary epistemology is implausible, but we believe that his arguments in refuting some versions of this approach such as kuhn's version and Camdell's, are failed.

    Keywords: evolutionary epistemology, analogical approach, Progress, random progress, Michael Ruse}
  • مریم عسگرپورعلی، حسین شیخ رضایی*

    داروینیسم اجتماعی بر خلاف آن چه که از عنوانش به نظر می رسد، بیش از آن که به داروین مربوط شود نتیجه ی تلاش های هربرت اسپنسر است. طرفداران داروینیسم اجتماعی از ایده ی بقای اصلحی که اسپنسر آن را مطرح کرد برای تحلیل و تبیین رویدادهای اجتماعی و رفتارهای اخلاقی بهره می بردند. از آن جا که داروینیسم اجتماعی دستاویزی برای حذف ضعیفان جامعه و بقای ثروتمندان و قدرتمندان شده بود و بسیاری از جنگ های بزرگ، از جمله جنگ جهانی دوم، نیز تا حد زیادی به پیروان این نظام فلسفی مربوط می شد، این فلسفه به عنوان فلسفه ای بدنام شناخته شد و منتقدانش سعی کردند آن را رد کنند. مایکل روس، از تکامل گرایان و نظریه پردازان معاصر فلسفه ی اخلاق، مانند بسیاری از فلاسفه ی دیگر، داروینیسم اجتماعی را بررسی و بازنگری کرده است. نتایج حاصل از این بررسی او را به سمت اخلاق تکاملی جدیدی سوق داده است. در این مقاله به معرفی و بررسی داروینیسم اجتماعی از دیدگاه روس می پردازیم و در پایان به این نتیجه می رسیم که قضاوت های رایج در مورد داروینیسم اجتماعی کمی عجولانه است و نقد داروینیسم اجتماعی نیاز به تامل و بررسی بیشتری دارد.

    کلید واژگان: داروینیسم اجتماعی, اخلاق تکاملی, پیشرفت}

    Contrary to what it seems to be, Social Darwinism is the result of Herbert Spencer's efforts rather than Darwin's. The advocates of social Darwinism used the idea of survival of the fittest, which was initially invented by Spencer, in order to analyze and explain social events and moral behaviors. Since Social Darwinism was a justification for removing the weak persons and boosting the survival of the rich, and also justified many of the great wars, including World War II, it has become a notorious philosophy, and many critics have tried to reject it. Michael Rus as a contemporary evolutionist and theorist of the moral philosophy, has reviewed Social Darwinism. The results of this review led him to a new evolutionary ethics. In this article we will introduce and review the social Darwinism from the viewpoint of Ruse. At the end, we conclude that common judgments about social Darwinism are hasty, and the critique of social Darwinism needs to think more.

    Keywords: Social Darwinism, Evolutionary Ethics, Progress}
  • عارف نریمانی*، محمدعلی پرغو
    استعمار غربی که در طی قرون متوالی، به عنوان بخشی جدایی ناپذیر از تاریخ جدید غرب و تاریخ جهان بوده است، دارای مبانی فکری مسلط و هژمونی و گفتمانی غالب برای خود می باشد که نه تنها بر انگیزاننده ی عمل استعمار است، بلکه در تشدید و تداوم آن نیز تاثیر زیادی داشته است. استعمار به صورت عمیقی در رابطه با تفکری است که با ایجاد تقابل ها و تمایزات دو شقی بین خود و دیگری، با تعریف خود و دیگری، و کسب هویت از این راه، خود را در موضعی والا قرار می دهد. بر مبنای چنین رابطه ای، انسان غربی در موضعی قرار می گیرد که در تفکر مسیحی به عنوان رستگاری شناخته می شود و در دوران جدید این رستگاری دینی جای خود را به مفاهیم جدید برآمده از متافیزیک عصر جدید می دهد. بر این اساس، استعمار که به سلطه ی غربی و اروپایی بر دیگری منفی می انجامد به عملی موجه و همسو با طرح کلان تاریخی بدل می شود. در این مقاله این جنبه از استعمار با روش تحلیلی – انتقادی به بررسی گذاشته شده است. آنچه از مباحث مطرح به دست آمده، بر همسویی عمل استعمار و ایستار های آن با مبانی متافیزیکی و فلسفه ی تاریخ حاکم دلالت دارد که به معنای اثبات فرض عمده ی آغازین می باشد.
    کلید واژگان: استعمار, غرب, دیگری, پیشرفت, تاریخ}
    Aref Narimani *, Mohammad-Ali Parghoo
    Colonization is an inseparable part of the west and world history. It has dominant intellectual foundations and a hegemony and discourse that not only initiates the colonization action, but intensifies and continues it. Colonization deeply is in connect with that kind of thought that with differentiation and separating itself from others, and getting identity from that, puts itself on a up hand position. With regard to such relation, western man is placed in a situation that in Christian ideology is known as salvation. In recent years it has given place to new concepts that have come from metaphysics of new era. And western man is mentioned as the sample of rationality, delighted and the symbol of history and historical development. So the colonization that leads to domination of west and European powers on other nations, justify itself and shows itself in line with the major current of history. On 19th century this vision connected with racial and social Darwinism aspects and mentioned west and western man as the most biological, social and cultural progressive man in the world. In this paper this aspect of west and western man is studied analytically and critically with regard to mental foundations of colonization. Thus the result is that there is a parallel between the practice of colonialism and its attitude with the metaphysical principles and the dominant philosophy of history. This means that the initial hypothesis is confirmed.
    Keywords: Colonization, West, Others, Progress, History}
  • حمیدرضا شاکرین*
    هرگونه نظریه پردازی و الگوسازی برای پیشرفت بر بعضی از مبانی معرفت شناختی، جهان شناختی، انسان شناختی، ارزش شناختی و... استوار و آگاهانه یا ناآگاهانه از آن مبانی مستمد و مستفید است. الگوی اسلامی تمدن و پیشرفت ورزی نیز گریزی از بازشناسی و مراجعه به مبانی و زیرساخت های نظری خود نداشته و بررسی دقیق و کاربست هوشمندانه آنها در تدوین بهینه الگو، نقش اساسی دارد. در تحقیق حاضر بر آنیم تا برخی از مهم ترین مبانی معرفت شناختی مقبول اندیشمندان مسلمان را شناسایی کنیم و نقش آنها را در تدوین نظریه و الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت بازکاویم.
    کلید واژگان: الگو, الگوی اسلامی, ایرانی پیشرفت, پیشرفت, مبانی معرفت شناختی, مبنا, معرفت شناسی}
    Hamidreza Shakerin*
    Every kind of theorization and progress modeling, wether contiousely or uncontiousely, is based on and benefited from the epistemological, cosmological, anthropological, axiological foundations. For the Iranian Islamic model of progress, however, it is compulsary to recognize and refer to its own speculative understructures and use them intentionaly and exactly to produce the best possible model of progress. Therefor, the pressent article is to study some of the most important epistemological and hermaneutical ideas of the muslim thinkers and its rule on the Iranian Islamic model of progress.
    Keywords: progress, epistemology, foundation, epistemological foundations, The Iranian Islamic model of progress}
  • رضا صادقی
    کوهن پیشرفت علم را بدون استفاده از مفهوم صدق یا تقرب به صدق تبیین می کند. او با این تلقی رایج موافق نیست که انباشت نظریه های تایید شده عامل پیشرفت علم است. انقلاب علمی در نظام فکری او گسستی است که باعث پیدایش پارادایمی قیاس ناپذیر است. یک پارادایم امکان پژوهش در مسائل تخصصی و جزئی را فراهم می کند و در حل مسائل درونی خود رو به پیشرفت است. توافق دانشمندان بر معیارهای ارزیابی نیز باور به پیشرفت را دامن می زند. کوهنهمچنین با تمسک به فرضیه تطور هیچ گونه غایتی را برای تاریخ علم در نظر نمی گیرد و پیچیدگی شاخه های تخصصی علوم را ناشی از تحولات بی هدف می داند. با این که او انقلاب را به عنوان گسست معرفی می کند اما این ادعا از نظر تاریخی قابل اثبات نیست و منتقدین او نشان می دهند کهحتی در انقلاب های علمی مورد ادعای او نیز بسیاری از دستاوردهای گذشته حفظ شده اند. شاید به همین دلیل است که کوهن در آثار بعدی خود از لزوم تحول درمفهوم انقلاب خبر داد.
    کلید واژگان: کوهن, انقلاب علمی, پیشرفت, صدق, تاریخ علم, غایت}
    Reza Sadeghi
    Kuhn explains the progress of science without appeal to the concept of truth or truthlikeness. He does not agree with the common view which considers the accumulation of confirmed theories as the cause of progress in science. From his viewpoint, the scientific revolution was an interruption which led to an incommensurable paradigm.Drawing on approximation, he rejects ultimate truth as the final goal of science and attributes the complexity of scientific branches to unfocused transitions. From his point of view, progress is the capacity of a paradigm in providing an appropriate background for research on specific and specialized issues and in solving its own internal puzzles. The present paper argues that in spite Kuhn’s view that revolutions are interruptions his claim is not confirmed by the history of science and as his critiques have argued even in his so-called revolutions many of the results of the past researches are maintained. In his later works, Kuhn himself acknowledges that the concept of revolution needs to be revisited.
    Keywords: Kuhn, scientific revolution, progress, truth, history of science, final goal}
  • Mohammad, Hasan Qadrdan, Qaramaleki
    To explain the theological foundations of progress this article is to analyze its five important foundations. The first foundation is religious study foundation, which surveys that the progress is compatible with the theory of "the correlation between religion and the world" not with the secular theory. The second foundation is theology that referring to the absolute ownership of God over the whole existence emphasizes that the world is divine trust for human; and God must explain us how to use it. Third foundation is ontological which highlights that religious progress is different with the nonreligious progress, regarding the special attitude of religious worldview toward the existence such as managing the world with the causality system and spiritual factors. Anthropology is the fourth fundamental principle that proves the necessity of progress regarding the relationship and dependency of human to economy and progress in the dimensions such as intellect, religion, human dignity, and responsibility. The last foundation is sociological that emphasizes and explains respecting individual and society's rights, originality of society's rights on the individual, and governance of human on his society. The innovation of this article is proving the necessity of religious government's attention to requisiteness of the progress of the individuals and the society in different scopes such as economics and natural sciences, which is proved in this article with the theological foundations. It is remarked that the necessity of considering religion as to be two-dimensional is the fact that any delinquency in progress is against the religious teachings and considers as a sinful act.
    Keywords: Progress, development, religion, secularism, causality system, human, human dignity, faith, poverty, justice}
  • سیدمصطفی شهرآیینی، نسرین فیروز
    اندیشه پیشرفت را از پیش فرض های مدرنیته غرب دانسته اند که اگر این را بپذیریم، باید آن را در شمار محورها و مبانی فلسفه اوایل دوران مدرن جای دهیم و برای دکارت که او را به مثابه پدر فلسفه مدرن می شناسند در شکل گیری این اندیشه نقشی به سزا قائل شویم. میان تفکر فلسفی غرب و تبدیل آرمان پیشرفت به یکی از واقعیات مسلم تمدن غرب، پیوند وثیقی در کار است که این امر را روشن تر از همه جا، می توان در نظام فکری دکارت دید. بن مایه مقاله پیش رو تغییرموضعی است که در نگاه طلایه داران دوران مدرن به رسالت فلسفه در عالم رخ داده است. در این نوشته می کوشیم نشان دهیم که برای تحقق اندیشه پیشرفت، پیش شرط هایی بایسته می نمود که این پیش شرط ها اگرچه نه منحصرا، به بهترین و کامل ترین صورتش در تفکر فلسفی غرب محقق شده است.
    کلید واژگان: دکارت, پیشرفت, شکاکیت, علم, دنیوی سازی, درخت دانش}
    Seyed Mustafa Shahraeeni, Nasrin Firuoz
    Thought of progress has been considered as one of the presuppositions of the West modernity. Having accepted this idea, we should regard it as one of the bases and foundations of early modern philosophy, and consider Descartes, known as the father of modern philosophy, as having a major role in its formation. There is a strong relationship between the West philosophical thought and the change of the idea of progress to one of the undisputed facts of the west civilization, and this issue can be seen clearly in Descartes thought system better than anywhere else. The present paper intends to show the leading position of Descartes’ thought system in the institutionalization of the concept of progress in the West philosophical system in three main parts: 1. Authority fighting and its relation with Cartesian’s Doubt, 2. The genuineness of the worldly life in Descartes’ thought system, and 3. Establishing the foundation of modern science. This article is based on the modern forerunners’ change of opinion about the philosophy mission in the world. It makes attempt to demonstrate in order to achieve the thought of progress, some prerequisites are necessary; and these prerequisite, though not exclusively, in their best and most complete form are generally achieved in the West philosophical thought and are particularly accomplished in Descartes’ philosophy.
    Keywords: Descartes, progress, doubt, science, secularization, knowledge tree}
  • غلامرضا جمشیدیها، ایمان عرفان منش
    هدف انقلاب اسلامی ایران برای رسیدن به تمدنی متعالی، نیازمند بهره گیری از مدل پیشرفتی است که در آن مولفه های دین، علم، فرهنگ و تمدن با یکدیگر معاضدت داشته باشند. این مقاله با روش تحقیق اسنادی و با استعانت از دیدگاه شهید مطهری، تلاش می کند تا مدلی از پیشرفت را متناسب با شرایط کنونی گفتمان انقلاب اسلامی استخراج کرده و مختصات آن را به اجمال معرفی نماید. با تدقیق در مسئله پیشرفت در شهید مطهری، گونه ای از مسئله گفتمانی مشتمل بر دو بعد شناختی و عملی هویدا می شود که به ترتیب مرتبط با قوت علم (به ویژه علوم انسانی اجتماعی) و الگوهایی از خرده نظامات اجتماعی (یعنی سیاست، اقتصاد، تعلیم و تربیت و خانواده) می باشند. همچنین ترابط میان علم و دین از یک سو و میان فرهنگ سازی و دین از سوی دیگر، نقشی محوری در پیشرفت جامعه و شکل گیری تمدن اسلامی دارد.
    کلید واژگان: شهید مطهری, پیشرفت, دین, علم, گفتمان, الگو, علوم انسانی اجتماعی}
    Qholamreza Jamshidiha, Iman Erfanmanesh
    The Islamic Revolution of Iran is in need of a model of progress, in which such components like religion, knowledge, culture and civilization support each other in order to reach a higher level of civilization. Using a documentary method and delving into Martyr Motahhari’s view, the present paper seeks to provide a model of a kind of progress which conforms with the current conditions of the discourse of the Islamic Revolution and point out its features briefly. Martyr Motahhari’s view on progress is scrutinized and a kind of discourse including two epistemic and practical dimensions is recognized, which has to do with the power of science (specially the social and human sciences) and models of social subsystems (i.e. politics, economy, education and family) respectively. Furthermore, the correlation between knowledge and religion on the one hand and between assimilation of culture and religion on the other hand have a pivotal role in the progress of society and creating Islamic civilization.
    Keywords: Martyr Motahhari, progress, religion, knowledge, discourse, model, the social, human sciences}
  • محمدحسین خلوصی
    در اسلام مشارکت سیاسی یکی از ویژگی های جامعه پیشرفته اسلامی به شمار می رود. می توان شاخص های آن را در الگوی پیشرفت اسلامی درحوزه بینش، ساختار و رفتار نشان داد. درحوزه بینش دین نگاه ابزاری به قدرت دارد و حکومت امانت الهی تلقی می گردد. تبعیت ازحاکم ومشارکت در امر سیاسی نیز به عنوان یک تکلیف دینی نگریسته می شود. ساختار نظام سیاسی اسلام به گونه ای مشارکت جویانه سازماندهی می گردد و نهادهای چون؛ بیعت، مشورت، و جهاد برای سازماندهی امر سیاسی در نظر گرفته شده است. درحوزه رفتارشهروندان جامعه اسلامی ضمن داشتن بصیرت لازم باحاکم مشروع بیعت نموده واز او اطاعت می نمایند. در این جامعه مردم و دولت می کوشند تا حکومت صالح را با خیر خواهی و اتحاد محافظت نمایند.
    کلید واژگان: پیشرفت, مشارکت سیاسی, بیعت, مشورت, نصیحت}
    Mohammad Hussein Khuloosi
    In Islam, political participation is considered one of the features of a developed Islamic society. Its parameters can be detected in the model for Islamic progress in terms of insight, structure and behavior. With respect to insight, religion has an instrumental view of power and government is regarded as a divine trust. Furthermore, obedience to ruler and participation in political affairs are considered among religious duties. The political system of Islam is organized in such as way to encourage participation and such things like allegiance, consultation and jihad are observed in organizing political affairs. With respect to behavior, the citizens of Islamic society give allegiance to the legitimate ruler and obey him. In such a society, people and state strive to safeguard the good government through good will and unity.
    Keywords: progress, political participation, allegiance, consultation, advice}
  • مهدی طاهری
    در اندیشه اسلامی، خداوند خالق و مالک عالم هستی است و تصرف در ملک او نیازمند اذن و اجازه می باشد. پیشرفت سیاسی مستلزم تصرف در عالم تشریع بوده و این تصرف نیز مشروط به اذن و اجازه مالک است. ولی الاهی، که در پیامبر(ص)، ائمه(ع) و در عصرغیبت، در فقیه عادل و با کفایت متجلی می گردد، تنها کسی است که از سوی خداوند ماذون و مامور بوده تا در راستای هدف خلقت، در این عالم تصرف نماید. ازاین رو، پیشرفت سیاسی اسلامی، فرایندی است که در نتیجه انجام عمل صالح سیاسی، از که توسط افراد ماذون از سوی ولی امر، در جهت سعادت انسانی برای برپایی عدالت و دست یابی به حیات طیبه، تحقق یافته و موجب پویایی تمدن کمال محور می گردد. تحقق این امر مبتنی بر عبودیت الاهی، و فرجام شناسی و باور به زندگی در سرای آخرت می باشد. در این صورت، جامعه از شاخص هایی هم چون عمل صالح سیاسی، بصیرت سیاسی و اطاعت پذیری، که شرط تحقق پیشرفت سیاسی است، بهره مند خواهد شد، ازاین رو، پیشرفت سیاسی در جامعه ولایی، تنها بر اساس نظریه انتصابی ولایت فقیه متصور است؛ سایر دیدگاه ها در این مورد، ارتباط مستقیمی با پیشرفت سیاسی نخواهند داشت. به عبارت دیگر، پیشرفت سیاسی در صورتی محقق خواهد شد که انسان با اختیار سیاسی خویش، ولایت ولی الاهی را برگزیده و با انجام عمل صالح سیاسی، خویشتن را مطیع اوامر او گرداند.
    کلید واژگان: خلقت, مالکیت, ولایت, تصرف, پیشرفت, پیشرفت سیاسی ولایت مداری}
    Mahdi Taheri
    According to Islamic thought, God is the creator and possessor of the universe. In order to make use of the things which belong to Him we need to get His permission. Political progress demands benefitting from the world oflegislation and again demands getting the Possessor's permission. A divine guardian manifested in the Holy Prophet (May the blessing and peace of Allah be upon him and his progeny), Imams (peace be upon them) and during the period of occultation, a just jurist who enjoys the requirements is the only one whom God has given permission to make use of what is in this world in line with the aim of creation. Accordingly, Islamic political progress is a process resulting from a good political act performed by natural or legal personalities with the permission of jurist guardian and is intended to achieve man's happiness by administering justice, living an agreeable life and bringing about a dynamic perfection-oriented civilization. Therefore,political progress in a society which follows a guardian jurist cannot be comprehended except through the theory of a designated jurist guardian. The other views will, therefore, have no direct relationship with political progress. This entails that such thing like insight, devotion, political resistance and obedience are of the essence in the guardianship of religious jurist.
    Keywords: creation, possession, guardianship, use, progress, political progress, guardianship, centeredness}
  • محمداسماعیل عمار
    امروزه پیشرفت در تمام ابعاد سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی وجهه همت همه نظام های سیاسی است. زیربنا و اساس فکری رهبران و دولتمردان تمام جوامع را، پیشرفت همه جانبه از طریق ارائه راه کارهای اساسی با شاخص های معین تشکیل می دهد. این تحقیق، با روش توصیفی تحلیلی، به بررسی و تبیین این مسئله می پردازد که یکی از امور لازم در رسیدن به پیشرفت سیاسی یک جامعه، استقلال و عدم دخالت بیگانگان در امور آنهاست. مهم ترین دستاورد تحقیق این است که فهم پیشرفت و دگرگونی اجتماعی در یک کشور، مستلزم بررسی دقیق ساختار نظام سیاسی و توجه به نحوه اثرگذاری نیروهای خارجی بر آن است. مجموعه پیچیده و متغیری از روابط میان عوامل و ساختارهای داخلی و خارجی، شکل خاصی به پیشرفت می بخشد که در الگوی پیشرفت، این عوامل باید مورد توجه قرار گرفته و استقلال، به عنوان یک شاخص مهم در فرایند پیشرفت سیاسی، باید مدنظر قرار گیرد.
    کلید واژگان: استقلال, استقلال سیاسی, پیشرفت, توسعه, پیشرفت سیاسی, سلطه و استعمار}
    Mohammad Ismail Ammar
    Today, progress in political, economic, social, and cultural dimensions is the special concern of all political systems. An overall progress providing basic operands with certain indexes forms the infrastructure of leaders and state men’s thought in every society. Using a descriptive-analytical method, the present paper addresses the significance of independence and considers that without independence a society cannot achieve political progress. The most important finding of this paper is that understanding the meaning of social progress and development in a country demands a careful study of its political system structure and observing how it is influenced by foreign forces. The complex and variant set of relations between foreign and domestic factors and structures gives an especial form to progress. These factors and independence as an important index in the process of political progress should be considered in progress model.
    Keywords: independence, political independence, progress, development, political progress, domination, colonialism}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال