به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « prophethood » در نشریات گروه « فلسفه و کلام »

تکرار جستجوی کلیدواژه «prophethood» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • محمدحسین فاریاب*
    معجزه، مهم ترین و مشهورترین راه تشخیص همگانی شناخت پیامبران به شمار می رود؛ در عین حال، راه تشخیص آن برای بشر عادی و غیرمعصوم چنان می تواند چالش برانگیز باشد که اصل آن را زیر سوال ببرد. از آنجا که متکلمان در تعریف معجزه بر ویژگی «نقض ناپذیری» تاکید می کنند، این مسئله مطرح است که چون علم بشر به آینده محدود است، او نمی تواند تشخیص دهد که آیا در آینده ادعای نقض ناپذیری معجزه از سوی پیامبر نقض می شود یا نه؛ ازاین رو، نمی تواند به معجزه بودن کار خارق العاده مدعی پیامبری یقین پیدا کند. رسالت نویسنده در این مقاله، پاسخ به این پرسش با روش تحلیلی انتقادی است. بر اساس مهم ترین یافته های این پژوهش، هرچند معجزه باید برای اثبات خود، روشن و بین باشد، بشر عادی می تواند با بررسی پیشینه مدعی پیامبری و نیز بررسی ادعاهای وی و عرضه آن ها بر عقل و فطرت و با ملاحظه حکمت الهی به معجزه بودن کار مدعی پیامبری پی ببرد.
    کلید واژگان: : معجزه, کار خارق العاده, هماوردطلبی, حکمت الهی, پیامبری}
    Moammadhosein Faryab *
    Miracles, considered the most prominent and universally recognized method for identifying prophets, pose a significant challenge for ordinary, non-infallible individuals. While theologians emphasize the ‘incontestability’ of miracles, the limitations of human knowledge regarding the future cast doubt on the ability to definitively ascertain whether a miracle will remain uncontested in the future. This uncertainty raises questions about the possibility of attaining absolute certainty regarding the miraculous nature of a prophet’s extraordinary acts. This article addresses this challenge through a critical-analytical approach. The key findings of this study suggest that while a miracle must be evident and clear to establish its authenticity, ordinary individuals can assess the miraculous nature of a prophet’s claims by examining the prophet’s background, evaluating the claims themselves against reason and innate understanding, and considering divine wisdom.
    Keywords: Miracle, Extraordinary Act, Challenge, Divine Wisdom, Prophethood}
  • Hossein Atrak *
    The present article investigates the signification of miracle to the prophet’s prophethood from the rational and logical viewpoints in the context of Islamic theology. After proving the necessity of the prophethood with the help of the ‘Rule of Grace’, most of the Islamic theologians consider miracle as the main reason for affirming the claim of someone who claims God has called him to prophethood. Most of theologians maintain that miracle is enough evidence for affirming such a claim, but a few of them criticize this idea. That the miracle rationally signifies the prophethood, and being called by God as a messenger can be stated in two ways. One is that the mere issuing of a miracle by the claimant to prophethood can rationally and logically affirm his prophethood. The other is that by adding some introductory items to the miracle and compiling an authentic logical deduction, one can affirm someone’s claim to prophethood. It seems that both explanations are defective. The deficiency of the first explanation is that the miracle in itself has no logical signification to prophethood and affirmation of the claimant. At most, it shows the agent’s power to perform extraordinary actions, not more. The second explanation is faced with numerous critiques such as vicious circle in argument, deficiency in attributing miracle to God, simultaneous fallacy, deficiency in being miracle as a sign of prophethood, non-homogeneity of reason and claim, the drawback of miracle’s being extraordinary, criticizing the premises of the argument, and the prophethood’s no need for miracle. Finally, the result of the present study is that miracle has no rational signification for prophethood, and prophethood and guiding the human beings do not necessarily require miracle.
    Keywords: miracle, rational signification, prophethood, extraordinariness}
  • یحیی صولتی*

    عصمت، به عنوان یکی از مولفه های مهم در باب نبوت به شمار می رود که بدون توجه به آن، مبحث نبوت، منتفی می-گردد. این مقوله، در دو بعد زندگی وحیانی و حیات عادی انبیاء، مورد بررسی قرار می گیرد. در بعد وحیانی، عصمت انبیاء، مورد اتفاق نظر تمامی متکلمان، فلاسفه و دیگر اندیشمندان قرار دارد؛ اما در بعد زندگی عادی، این مسیله، محل اختلاف است. در تاریخ تفکر اسلامی، عصمت، به عنوان یک مسیله ی بسیار مهم کلامی به شمار می رود که مورد اهتمام جدی متکلمان مسلمان قرار گرفته است؛ چنان که متکلمان عدلیه و متکلمان امامیه، عصمت انبیاء، را به عنوان موهبتی الهی پذیرفته و آن را با اختیار معصوم، سازگار می دانند؛ اما متکلمان معتزله، ضمن تاکید بر اختیار معصوم، ملکه ی عصمت را، به دوران پس از بعثت انبیاء، نسبت می دهند. در این جستار، به دنبال اثبات این فرضیه است که ضرورت عصمت انبیاء الهی، را، اثبات نماید. در راستای این فرضیه، علامه طباطبایی ضمن پذیرش دیدگاه متکلمان امامیه، به شیوه ای خاص خود به تفسیر عصمت پرداخته است. این فیلسوف نوصدرایی، بر اساس موازین کلامی و فلسفی خویش، عصمت را مورد بررسی قرار داده و آن را به عنوان ویژگی ذاتی مبحث نبوت به اثبات می رساند.کلیدواژگان: عصمت، نبوت، علامه طباطبایی، لطف الهی، انبیاء الهی، متکلمان اسلامی، اولیاء الهی،.

    کلید واژگان: عصمت, نبوت, علامه طباطبائی لطف الهی, انبیاء الهی, متکلمان اسلامی, اولیاء الهی}
    Yahya Solati *

    Infallibility is considered as one of the important elements in the matter of prophecy, without paying attention to it, the subject of prophecy will be ruled out. Literally, infallibility means "holding back" and "forbidding" and from the idiomatic point of view, it means a soul that prevents prophets and saints from committing sins, errors and mistakes. . The existence of this steadfast queen in the eyes of the prophets is a divine gift given to them according to their merit. Due to the difference in the spiritual position of the prophets, their infallibility is different; In such a way that the first prophets enjoyed more complete infallibility, and among them, Khatam al-Murslin (Prophet of Islam) has the most complete level of infallibility.The issue of infallibility has been the subject of serious attention by Muslim theologians; Just as Adliyyah theologians and Imamiyyah theologians accept the infallibility of the prophets as a divine gift and consider it compatible with the free will of the infallible; However, Mu'tazila theologians, while emphasizing the authority of the infallible, attribute the queen of infallibility to the era after the prophets.Allamah Tabataba'i, while accepting the Imamiyyah view, interpreted infallibility in his own way. This Neo-Sadrai philosopher examines infallibility based on his theological and philosophical standards and considers it as an inherent characteristic of prophecy.Keywords: infallibility, prophecy, Allamah Tabatabaei, God's grace, God's prophets, Islamic theologians, God's saints.

    Keywords: Infallibility, prophethood, Allamah Tabataba'i, God's grace, God's prophets, Islamic theologians, God's saints}
  • یدالله دادجو*

    یکی از باورهای قطعی مسلمانان این است که با پیامبر گرامی اسلام« صلی الله علیه وآله و سلم » باب نبوت و رسالت برای همیشه بسته شده و پس از آن حضرت کسی به عنوان پیامبر ظهور نخواهد کردوخاتمیت تحقق می یابد. پس از پیامبر اسلام تبیین و تبلیغ دین توسط امامان معصوم و اوصیاء به حق آن حضرت انجام خواهد شد. اصل و اساس خاتمیت بر چند پایه استوار است که عبارتند از جاودانگی و جامعیت و دارای مراتب بودن دین اسلام و این که کمال دین، آن را جاودانه نموده و پس از طی مراحل و مراتب مختلف به عنوان دین کامل در اسلام تجلی یافته است. برخی از نویسندگان معاصربر این باورند که وحی مربوط به دوران غریزه است و حاکمیت آن تا زمان ظهور اسلام حجیت خود را حفظ نمود، ولی با ظهور عقل تجربی و استقرایی پیوستگی آن با عالم ماوراء طبیعت پایان یافته و باید به چشم یک تجربه کاملا طبیعی بدان نگریسته و مورد نقد قرار داد وسروش معتقد است پس از پیامبر و ختم نبوت ولایت هیچکس دیگری از ارزش و اعتبار برخوردار نیست ولی ادعای ایشان از استحکام لازم برخوردار نیست .این روشنفکران تحلیل و تفسیری از خاتمیت مطرح کرده اند که با دلایل عقلی و نقلی سازگاری نداردو نتایج نادرستی از آن بروز یافته است .بدین جهت مورد نقد قرار گرفته است.

    کلید واژگان: خاتمیت, نبوت, ولایت و امامت, اقبال لاهوری, سروش, مطهری}
    Yadollah Dadjoo

    One of the definite beliefs of Muslims is that the Holy Prophet of Islam has closed the door of prophecy forever, and after him, no one will appear as a prophet, and the prophecy will be sealed. After the Prophet of Islam, the explanation and propagation of the religion will be done by the infallible Imams and right guardians. The seal of prophecy is based on several pillars which are: the eternality and comprehensiveness of the religion of Islam, having different levels, and the perfection of the Islam that has eternalized it, and it was manifested as a complete religion of Islam after going through various stages and levels. Some contemporary writers believe that revelation belongs to the age of instinct and its rule maintained its authority until the advent of Islam, but with the advent of empirical and inductive reason, its connection with the supernatural realm ended and now should be known as a completely natural experience and be criticized. Soroush believes that after the end of the prophethood, the authority of no one else has value and credibility, but his claim is not strong and acceptable. These intellectuals have proposed analysis and interpretation of the seal of prophecy that is not compatible with rational and narrative reasons, and incorrect results have emerged from it. Therefore, it has been criticized in this article.

    Keywords: The Seal of Prophecy, Prophethood, Authority andImamate, Iqbal Lahori, Soroush, Motahhari}
  • غلامحسین جوادپور*
    نبوت و وحی از مهم ترین ارکان ادیان الهی و شاهراهی کلیدی برای رساندن پیام ها و خواسته های الهی به بشر به شمار می رود. در الهیات سنتی، ادله ای بر ضرورت نبوت و لزوم وحی ارایه شده است؛ اما از گذشته، علاوه بر براهین بیرونی وحی ستیزانه، در درون سنت های دینی نیز مخالفان بزرگی در برابر وحی و نبوت قد علم کرده اند؛ تا جایی که از این رویه انکار نبوت به «الحاد» تعبیر شده است. مهم ترین دستمایه این اندیشمندان، اتکا به خرد بشری به مثابه عالی ترین منبع ادراکی بوده است و آنها معتقد بودند رهاورد انبیا برای بشر یا مطابق با عقل است یا مخالف آن. در حالت اول، وحی تکرار یافته های عقلی و امری لغو است و در حالت دوم، ضدعقلی و در نتیجه غیرقابل پذیرش است. حجیت نبوت در گرو پاسخ دادن به این استدلال دووجهی است. مهم ترین محور مقابله با این استدلال آن است که در نسبت سنجی امور با عقل، علاوه بر خردپذیری و خردستیزی، امور خردگریز نیز وجود دارند؛ به ویژه در بافت دینی و فرض مسئله این مقاله، یعنی پذیرش وجود خدا. در نتیجه بشر راهی برای رسیدن به آنها غیر از وحی نخواهد داشت. همچنین ناتوانی ادراک برخی جزییات در احکام و گزاره های دینی از طریق عقل، تاکید حکم عقل از سوی وحی و تحولات عقل در گذار زمان و تکثر مکان و در نتیجه تغییر محسوس در یافته های عقلی، از جمله دلایل حجیت منبع معرفتی غیر از عقل در حوزه اراده تشریعی خداست..
    کلید واژگان: الحاد, استدلال دووجهی, خردبسندگی, نبوت, وحی}
    Gholam Hossein Javadpoor *
    Prophethood and divine revelation are among the most important pillars of divine religions and the key path to the delivery of the divine messages and wants to the human. In traditional theology, arguments have been put forth for the necessity of prophethood and divine revelation. However, in addition to the external anti-revelation arguments, some big opponents have raised over time against prophethood and revelation within the religious traditions to the point that this rejection of prophethood has come to be interpreted by some as “atheism.” The cornerstone of this movement is the consideration of the human wisdom as the highest source of perception. The adherent of this stance believe that the output of the prophets’ for the human is either congruent with intellect or is against it. If the former is the case, then revelation is a repetition of the intellectual findings of the human and so is absurd, and if the latter is true, then revelation is anti-intellectual and so is unacceptable. The authoritativeness of prophethood relies on answering this two-sided argument. The most important direction to adopt in answering this argument is that when we examine phenomena using intellect, in addition to intellect-verifiable and anti-intellect issues, there are intellect-evading phenomena as well. This is particularly true for the religious context and the focal topic of this article, i.e., the acceptance of the existence of God. Therefore, it can be maintained that the human has no way other than divine revelation to understand suchlike issues. Moreover, the inability of the human to perceive some details of religious rules and propositions through intellect, the confirmation of the intellectual judgment by the divine revelation, and the changes of intellect over time and in various locations – which lead to noticeable changes in the intellectual findings – are among the reasons for the authoritativeness of epistemic sources other than intellect in the domain of God’s legislative will.
    Keywords: Prophethood, Revelation, two-sided reasoning, intellect-sufficiency}
  • سلام اله کاظم خانی، خسرو ظفرنوایی*، عبدالرضا مظاهری

     کانونی ترین مقوله ی مطرح در عرفان امام خمینی (ره) ولایت است، ولایت روح و جان مایه ی عرفان ناب اسلامی وحقیقت ورود به دارالسلام معرفت های باطنی و داراللقای توحید شهودی و کشفی است که با عنصر ایمان که فراگیرترین شان سالک است، همسویی و توازی و حتی اتحاد دارد. کیفیت این رابطه یکی از مسایل مهم تحلیل های عرفانی اهل نظر است و می توان بازخوانی و تبیین آن را در قواره ی یک مساله ی مهم پژوهشی واکاوی است. مقاله ی حاضر با هدف مداقه و تبیین این ترابط و همسویی، تلاش کرده است با روش توصیفی-تحلیلی، متون و معارف در این زمینه را بررسی کند. یافته های تحقیق از آن حاکی است که در میان عارفانی که به بحث ولایت پرداخته اند، امام خمینی(ره) در تبیین رابطه ی میان ولایت عرفانی با ایمان به توحید، نبوت و امامت، توفیق شایانی داشته است. درواقع جهان بینی عرفانی امام خمینی (ره) تبیینی عرفانی از ایمان به مقوله های به ظاهر کلامی به دست می دهد که جای تامل دارد.

    کلید واژگان: امامت, امام خمینی(ره), توحید, عرفان ولایی, ولایت و نبوت}
    Salamallah Kazem Khani, Khosro Zafarnavaee *, ABDAIRAZA MAZAHERI

    The most central issue in Imam Khomeini's mysticism is the velayat. The quality of this relationship is one of the important issues of mystical analysis of scholars and its re-reading and explanation can be examined in the context of an important research issue. The present article, with the aim of examining and explaining this relationship and alignment, has tried to examine the texts and knowledge in this field by descriptive-analytical method. Findings of the research indicate that among the mystics who have discussed the velayat, Imam Khomeini (RA) has been very successful in explaining the relationship between mystical velayat with the belief in monotheism, prophethood and Imamate. In fact, Imam Khomeini's mystical worldview provides a mystical explanation of faith in seemingly theological categories that is worth pondering.

    Keywords: Imamate, Imam Khomeini, Monotheism, Velayat mysticism, Guardianship, prophethood}
  • سیده الهام آقایی ابرندآبادی*، طیبه ماهروزاده

    برخی روشنفکران معاصر اسلامی، به طرح پرسش های فکری در باب اصل خاتمیت و مباحث مرتبط با آن یعنی جامعیت و جاودانگی دین و مسائل مربوط به وحی، پرداخته اند. در این مقاله با روش توصیفی-تحلیلی، کوشش شده که آرای روشنفکران معاصر اعم از سنت گرا نظیر مطهری و نصر و تجددگرا مانند لاهوری، شریعتی، سروش و ابوزید پیرامون سه جنبه خاتمیت، جامعیت اسلام و وحی مورد بررسی و مقایسه قرار گیرد. یافته های پژوهش حاکی از این است که می توان رویکرد روشنفکران معاصر نسبت به خاتمیت را در دو دسته عمده نیازگرایانه و علت گرایانه طبقه بندی کرد. در رویکرد نیازگرایانه می توان از شهید مطهری و حسین نصر یاد کرد و در رویکرد علت گرایانه دیدگاه های لاهوری، شریعتی، سروش و ابوزید قابل بررسی هستند. در رویکرد اخیر، میان روشنفکران تجددگرای معاصر اختلاف نظر وجود دارد. هرچند لاهوری و شریعتی، به اصل نیاز انسان امروزی به آخرین دین و کتاب آسمانی با وجود تکامل و بلوغ عقلی اذعان دارند؛ اما سروش و ابوزید با نظر به نظریه جانشینی تجربه های دینی و عقل جمعی و دیدگاه استغناگرایانه مدعی اند که خاتمیت به معنای اعتبار مطلق عقل و امکان نقد وحی است که در پرتو آن بشر جدید از مکتب وحی بی نیاز می شود که لازمه آن، سکولاریسم و عقب نشینی دین در برابر عقل خواهد بود.

    کلید واژگان: خاتمیت پیامبر(ص), جاودانگی و جامعیت اسلام, وحی, نبوت, روشنفکران معاصر}
    Seyyedeh Elham Aghaei Abrandabadi*, Tayyebeh Mahrouzadeh

    Some contemporary Islamic intellectuals have raised questions about the principle of Khātamiyya (Finality of Prophethood) and its related topics, such as the comprehensiveness and perpetuality of religion and the revelation. This article, by adopting a descriptive-analytical method, sets out to examine and compare the views of contemporary intellectuals including traditionalists such as Motahari and Nasr, and modernists like Lahuri, Shariati, Soroush and Abu Zayd about the three notions of Finality of Prophethood, the comprehensiveness of Islam and revelation. According ot the findings of the research, the approach of contemporary intellectuals to the Finality of Prophethood can be split into two main categories of need-oriented and cause-oriented. In the former approach, one can mention Shahid Motahari and Hossein Nasr, and in the latter approach, the views of Lahuri, Shariati, Soroush and Abu Zayd could be discussed. In the recent approach, contemporary modernist intellectuals hold divergent views. Lahore and Shariati acknowledge the need of today's man to the last religion and scripture despite rational maturity and evolution; however, Soroush and Abu Zayd, in view of the theory of succession of religious experiences and collective wisdom, as well as the rationalism approach, contend that Finality of Prophethood lends credit to the absolute validity of reason and the possibility of criticizing revelation, in light of which the modern human finds relevation unneeded and unnecessary. A perquisite of this approach is secularism and the retreat of religion from reason.

    Keywords: Finality of Prophethood, Perpetuality, Comprehensiveness of Islam, Revelation, Prophethood, Contemporary Intellectuals}
  • مسعود صادقی*، سیدمحمود موسوی
    صدرالمتالهین شیرازی و موسی بن میمون دو فیلسوف هستند؛ یکی از مکتب اسلام و دیگری از شریعت یهود که هر دو راجع به نبوت به تفصیل بحث کرده اند. بعد از مقایسه میان دیدگاه آن دو به دست می آید که شباهت های این دو دیدگاه بیشتر از تفاوت هاست، بدین سان این دو دیدگاه را می توان دیدگاهی همانند دانست. در بخش های حقیقت نبوت، اثبات ضرورت نبوت، راه تشخیص نبی از غیرنبی و شریعت الهی از غیرالهی، صفات نبی، مراتب انبیا و وظایف نبی، دیدگاه هر دو فیلسوف بسیار به یکدیگر شباهت دارد. تنها بخشی که در آن مسیر صدرا و ابن میمون کاملا از هم جدا می شود، بخش مربوط به «افضل انبیا»ست.
    کلید واژگان: صدرا, ابن میمون, نبوت, نبی, حس, خیال, عقل, شریعت}
    Masoud Sadiqi*, Sayed Mahmud Musawi
    Sadra, the foremost among theosophers and Musa Ibn Maimonides are two philosophers belonging to Islamic and Jewish traditions respectively and both discussed the issue of prophecy in detail. By comparative study one finds that there are more similarities than differences between the two views. On such topics as nature of prophethood, proof of its necessity, way of recognizing true prophet from false one, and distinguishing the Divine Law from profane one, character traits of prophet, hierarchy and missions of the prophets, both think in much the same way. The only matter over which they disagree is the question as to which prophet is the most excellent. Sadra believes that Muhammad the holy prophet of Islam is the most excellent and his holiness was not obliged to follow the previous Divine Laws whereas Maimonides is of the opinion that Moses is superior and so the later prophet are also to follow Mosaic Law.
    Keywords: Sadra, Maimonides, prophethood, prophet, sensation, imagination, intellect, Shriah (Law)}
  • محمد فنایی اشکوری*
    عرفان اسلامی در بعد معرفتی، نوعی هستی شناسی شهودی است که از راه سلوک عرفانی حاصل می شود. در این دیدگاه، هستی حقیقی همان وجود مطلق یا خدای متعال است که واحد، نامتناهی و کامل مطلق است. در میان موجودات عالم، انسان از جایگاه ویژه ای برخوردار است. او از جسم طبیعی و روح الهی ترکیب یافته است. آنچه در عالم هست، در انسان یافت می شود؛ از این جهت انسان را عالم صغیر و کون جامع می دانند. همه عالم برای اوست و او غایت خلقت است. انسان برخوردار از عقل و اختیار و تمایلات و شهوات حیوانی است. انسان با تبعیت از عقل و بندگی خدا می تواند عالی ترین مدارج کمال را طی کند؛ چنان که با پیروی از تمایلات حیوانی می تواند به نازل ترین مراتب سقوط کند. انسان کامل مظهر اتم همه اسماء و صفات حق تعالی است. ولایت گاه با نبوت همراه است و گاه با وصایت و امامت. قرب به خدا و طی طریق کمال، در گرو شناخت ولی و پیروی از نور هدایت اوست.
    کلید واژگان: تجلی, کون جامع, خلافت, انسان کامل, ولایت, نبوت, امامت}
    Mohammad Fanaei Eshkevari*
    Epistemologically, Islamic mysticism is a kind of intuitive ontology obtained through a mystical journey. Given this perspective, the real being is the Absolute Being or the Almighty God Who is unique, infinite and absolutely perfect. Among the creatures in the universe, man enjoys a special status. He is composed of a physical body and divine soul. Whatever exists in the world of existence can be found man. Therefore, man is said to be a microcosm and a most comprehensive being. Man is the object of creation and everything in this world is at his disposal. Man has intellect and free will on the one hand, and animal desires and impulses on the other hand. Man can reach the highest levels of perfection if he follows ration and obeys God or will drop and get to the lowest levels if he follows animal desires. A perfect man is the most perfect manifestation of all God's names and attributes. Wilayah (divine authority) is sometimes accompanied by prophethood and sometimes by executorship and Imamate. Nearness to God and journey in the path of perfection is contingent upon knowing the Wali (God's friend) and following the light of guidance.
    Keywords: manifestation, comprehensive universe, Caliphate (vicgerency), perfect man, divine authority, prophethood, Imamate}
  • مسعود صادقی*، سیدمحمود موسوی
    صدرالمتالهین شیرازی و موسی بن میمون دو فیلسوف هستند؛ یکی از مکتب اسلام و دیگری از شریعت یهود که هر دو راجع به نبوت به تفصیل بحث کرده اند. بعد از مقایسه میان دیدگاه آن دو به دست می آید که شباهت های این دو دیدگاه بیشتر از تفاوت هاست، بدین سان این دو دیدگاه را می توان دیدگاهی همانند دانست. در بخش های حقیقت نبوت، اثبات ضرورت نبوت، راه تشخیص نبی از غیرنبی و شریعت الهی از غیرالهی، صفات نبی، مراتب انبیا و وظایف نبی، دیدگاه هر دو فیلسوف بسیار به یکدیگر شباهت دارد. تنها بخشی که در آن مسیر صدرا و ابن میمون کاملا از هم جدا می شود، بخش مربوط به «افضل انبیا»ست.
    کلید واژگان: صدرا, ابن میمون, نبوت, نبی, حس, خیال, عقل, شریعت}
    Masoud Sadiqi*, Sayed Mahmud Musawi
    Sadra, the foremost among theosophers and Musa Ibn Maimonides are twophilosophers belonging to Islamic and Jewish traditions respectively and bothdiscussed the issue of prophecy in detail. By comparative study one finds that thereare more similarities than differences between the two views. On such topics asnature of prophethood, proof of its necessity, way of recognizing true prophet fromfalse one, and distinguishing the Divine Law from profane one, character traits ofprophet, hierarchy and missions of the prophets, both think in much the same way.The only matter over which they disagree is the question as to which prophet is themost excellent. Sadra believes that Muhammad the holy prophet of Islam is the mostexcellent and his holiness was not obliged to follow the previous Divine Lawswhereas Maimonides is of the opinion that Moses is superior and so the later prophetare also to follow Mosaic Law.
    Keywords: Sadra, Maimonides, prophethood, prophet, sensation, imagination, intellect, Shriah (Law)}
  • سیاست در مکتب ملاصدرا (زندگی، مکتب و شخصیت صدرالمتالهین) «قسمت سی ام»
    استاد سید محمد خامنه ای
    «سیاست» در اصطلاح بمعنای مدیریت و اداره مدبرانه جامعه است که در اشکال گوناگون ظهور و بروز پیدا کرده است. برخی از این اشکال به معنای واقعی سیاست نزدیکند و برخی از آنها بدور از حقیقت سیاست هستند. بهترین الگو و نظام سیاسی، الگویی است که جامعترین برنامه و قانون را داشته باشد بنحوی که سعادت همه جانبه انسان را فراهم آورد. بهمین دلیل الگوها و نظامهای برآمده از مصلحت سنجی های بشری، از آنجا که بشر توان احاطه بر همه چیز را ندارد، ناقص بوده و پیاپی منسوخ شده اند. بنابرین، الگوی احسن سیاسی، نظامی است که از مبدئی ماورای انسان (خداوند) ترسیم شده و بوسیله پیامبرانش برای بشر تشریح و تشریع شده است.
    سیر تاریخی نظامهای سیاسی الهی به دو دوره جامع تقسیم میشود: «دوره نبوت»: که عبارتست از دوره حضور پیامبران و «دوره» ولایت: که عبارتست از دوره حاکمیت وارثان و نمایندگان پیامبران. در اغلب مکاتب و آثار شخصیتهای فلسفی نیز به این ادوار، ضرورت و شاخصه های هر یک اشاره شده است. در حوزه فلسفه اسلامی نیز گاه بصراحت و گاه بتلویح نظام سازی سیاسی مدنظر حکما بوده است. حکمت متعالیه بعنوان وضع مجامع مکاتب حکمی فلسفی سنت اسلامی، گرچه بدلایل متعدد خود را از پرداختن صریح و تفصیلی به مباحث سیاسی بینیاز میدانست اما بضرورت مقال، در لابلای بسیاری مباحث دیگر به این مهم پرداخته است.
    دیدگاه سیاسی ملاصدرا گرچه در بنیان به دیدگاه فارابی و ابن سینا شباهت دارد اما بسبب برخورداری از مبانی اختصاصی حکمت متعالیه، به واقع فلسفی نزدیکتر شده است. منظور ملاصدرا از «مدینه» فاضله»جامعه در سطح ملی، از «امت فاضله» جوامع منطقه یی، و از «معموره ارض» جامعه جهانی است. بر این اساس، دیدگاه وی به آموزه «امت واحده» اسلامی نزدیک است. حاکم این جامعه سالک واصلی است که سفر سوم سلوک را هم پیموده و بمیان خلق الله برگشته است.
    نگارنده معتقد است علاوه بر دو روش مرسوم در آثار ملاصدرا برای اثبات ضرورت فلسفی سیاست و شاخصه های حاکم الهی، برهانی وجود شناختی هم میتوان بر آن ارائه داد که در این مقاله با چند تقریر مختلف ارائه شده است.
    کلید واژگان: فلسفه سیاست, نبوت, ولایت, خلیفه الله, حاکم, حکیم, سالک واصل, نظام احسن, ضاهی عالم صغیر و عالم کبیر}
    Politics in Mulla Sadra's School
    Seyyed Mohammed Khamenei
    Technically speaking, politics means the wise management and administration of society and has appeared in various forms. Some of these forms are close to the real meaning of politics and some of them are far from it. The best pattern for a political system is one with the most comprehensive program and law in order to provide for man’s happiness in every aspect of life. That is why the patterns and systems rooted in human convenience, since man is not capable of dominating everything, are imperfect and are abolished one after the other. Therefore, the best political pattern belongs to the system which has been designed by an ultra-human source (God) and has been analyzed and legislated for human beings by His Prophets.The historical development of the divine political system is divided into two general periods: The period of “prophethood”, which covers the period of the presence of the Prophets, and the period of “guardianship”, covering the period of the dominance of the heirs and representatives of the Prophets. In most philosophical schools and works reference has been made to these periods, their necessity, and features. In the field of Islamic philosophy, either explicitly or implicitly, philosophers have referred to the construction of political systems. As the most sublime and comprehensive of all philosophical schools in Islamic tradition, the Transcendent Philosophy sees itself needless of dealing with political discussions directly and extensively for several reasons. However, when necessary, it has touched this issue in the middle of many other discussions.Mulla Sadra’s political view, although similar to that of Farabi and Ibn Sina regarding its basic principles, is closer to a true philosophical view of politics because of being based on the specific principles of the Transcendent Philosophy. By “Utopia”, he means society at the national level; by “virtuous people”, he means regional communities, and by “inhabited land”, he means the world society. Accordingly, his view is closer to the Islamic teaching of the “one people”. The ruler of this society is a wayfarer who is united with God, has returned from the third mystic journey, and is now among the creatures of God.The writer believes that, in addition to the two common methods in Mulla Sadra’s works for the demonstration of the philosophical necessity of politics and the features of a divine ruler, we can adduce an ontological argument for it. This paper presents different interpretations of this argument.
    Keywords: philosophy of politics, best order, prophethood, guardianship, Divine vicegerent, ruler, sage, a wayfarer enjoying union, the correlation between the microcosm, macrocosm}
  • حمید پارسانیا، فاطمه کاظمی
    پژوهش حاضر نیز به دنبال بررسی کارکرد و نقش دین در عرصه های مختلف جامعه از دیدگاه ابن سینا بوده است. از آن جا که نوع نگاه و تبیین و تفسیر اندیشمندان و جامعه شناسان به دین و جامعه مختلف است، در ابتدا لازم شد به تعریف دین و جامعه و رابطه ی میان آن دو از دیدگاه ابن سینا پرداخته شود و سپس کارکردهای دین در درون جامعه از دیدگاه ایشان بیان گردد. حاصل بحث چنین شد که ابن سینا وجود دین را امر قدسی از جانب خدا دانسته، با بیان کارکردهای مختلف، آن را برای حفظ حیات و پیش رفت جامعه و سعادت اخروی لازم و ضروری می داند.
    کلید واژگان: ابن سینا, اجتماع, دین, نقش}
    Dr.Hamid Parsania, Fatemeh Kazemi
    This paper tries to study the function and the role of religion in different fields of society from the viewpoint of Ibn Sina. Since the perspectives and explanations of sociologists and philosophers in relation to religion and society differs from one another, first it seemed necessary to define religion and society from the viewpoint of Ibn Sina and then to explain the functions of religion in relation to the community. It is concluded that Ibn Sina recognizes religion as a spiritual subject revealed by God and he believes that because of its different function religion is necessary to protect the life and to improve the community and the other world luckiness.
    Keywords: Ibn Sina, Society, Religion, Prophethood, Sunnah(custom), Role, Function}
  • Dal Seung Yu
    The theory of ideal ruling is the central idea of the medieval Persian political thought; as the ideal ruler, in turn, is at the center of this theory. This paper intends to identify and introduce, with an analytic view, the most important features of the ideal ruler in the medieval political thought of Iran. The focal thesis of this article is to introduce the philosopher-prophet as the central idea of the political thoughts in medieval Iran. We will investigate the ideas of the principal representatives of this thought in medieval Iran such as Al-Farabi,Avicenna, Suhrewardi, and Mulla Sadra, and recreate their intended ruler. In the author's view, the philosopher-prophet introduced as the real ruler in the works of these representatives of Iranian thought has the characteristics of the ideal Iranian king, the platonic philosopher, the prophet of Islam, and the Shite Imams. Besides recreating the features of the ideal ruler in the main streams of Iranian thought, the author has tried to find and introduce the common foundation of these thoughts.
    Keywords: political philosophy, divine wisdom, illuminative philosophy, prophethood, eschatology, transcendent philosophy, active intellect, substantial motion}
  • ولایت در اندیشه صدرالمتالهین
    عبدالعلی شکر
    ولایت در اندیشه ملاصدرا بیشتر صبغه قرآنی و عرفانی دارد. بعقیده وی ولایت که باطن نبوت است دو قسم عام و خاص دارد. ولایت عام، با استناد به قرآن، همه مومنین را شامل میشود. معنای خاص ولایت فنای سالک محب در ذات و صفات حقتعالی است. این ولی که انسان کامل و عارف بالله و خلیفه خدا در زمین تلقی میشود، دارای ولایت تکوینی بوده و مراتبی دارد. ولایت مطلقه مطابق روایات و بحکم براهین فلسفی، قبل از خلق، واسطه در خلقت؛ همراه خلق، راهنما و حجت برای آنان و بعد از خلق، باقی ببقای الهی است. پس ولایت بر خلاف نبوت، منقطع نبوده و بهمین جهت غایت نخست آن، هدایت امت نخواهد بود؛ زیرا غایت موجود برتر، بهره گیری موجود فروتر نیست. هرچند در برخی مراتب آن، خلق از او بهر مند خواهند شد. اما ظاهر نبوت که شریعت است. ولایتش تشریعی و هدفش هدایت بندگان است. این ولایت بعد از انقطاع نبوت، به امام معصوم میرسد و در زمان غیبت معصوم، مجتهدی که از نظر آگاهی به شریعت، بیشترین شباهت را به نبی دارد، این وظیفه را بعهده خواهد داشت. این وظیفه، ولایت سیاسی را نیز شامل است؛ زیرا انتظام امور خلق در گرو آن است.
    کلید واژگان: ولایت, ولایت تکوینی, ولایت سیاسی, نبوت, ولایت تشریعی, صدرالمتالهین}
    Guardianship in Mulla Sadra's Philosophy
    Abdulali Shukr
    In Mulla Sadra’s school of philosophy, guardianship has mainly a Qur’anic and gnostic taste and flavor. In his view, guardianship, which is the inner being of prophethood, is of two general and particular types. General guardianship, according to the Qur’an, involves all believers. Particular guardianship means the annihilation of the loving wayfarer in the essence and attribute of Almighty Truth. This guardian, who is a perfect Man, gnostic, and God’s caliph on Earth, enjoys genetic guardianship, which is of different degrees and levels. According to traditions and based on philosophical arguments, absolute guardianship before creation, is an intermediary in creation, accompanies the created, is a guide and proof for them, and continues through divine subsistence after the created. Therefore, unlike prophethood, guardianship is not disconnected, and that is why its primary purpose is other than leading people. This is because the ultimate end of a supreme existent is not the benefit of an inferior existent but at some levels of guardianship people will benefit from the guardian. However, the outer being of a prophet is Shari‘ah, and his purpose is to guide God’s servants. This guardianship comes to the Infallible Imam (leader) after the end of prophethood, and at the time of the absence of the Imam (a), a religious jurist who is most similar to a prophet in terms of his knowledge of Shari‘ah will undertake this duty. Such a duty also includes political guardianship because it is responsible for organizing and regulating people’s affairs.
    Keywords: guardianship, prophethood, genetic guardianship, Shari guardianship, political guardianship Mulla Sadra}
  • سیدهاشم هاشمی
    سوال این پژوهش این است که فارابی در تبیین نبوت از چه مفاهیمی بهره گرفته است؟ چگونه ارتباط ملک و ملکوت، و پاسخ به چگونگی این ارتباط از هر علمی برنمی آید. ساحت عقل از درک آن عاجز است. وحی و نبوت، که یگانه منبع ارتباط زمین و آسمان است، از سنخ مباحث کلامی است. رویکرد فارابی در پردازش آن فلسفی و عقلی است. وی با تکیه بر علم النفس ارسطویی و با توجه به دو قوه از قوای نفس، یعنی عقل و خیال، به تبیین نبوت پرداخته است. در فلسفه فارابی، مفاهیم ساده و ارزشمندی در چگونگی این ارتباط مطرح شده است. وی در این زمینه، به حل معضلاتی پرداخته که از جمله آن، نسبت میان نبی و فیلسوف است. از نظر فارابی نفس دارای حقیقت واحد است، نمی توان قایل به تجزیه آن شد، بلکه دارای مراتب و قوایی که محرک جسم اند. بنابراین، عقل و خیال دارای محمل یگانه ای به نام «نفس» است. این یعنی نبی و فیلسوف شخص واحدی اند با دو وی‍ژگی خاص. مهم ترین دستاورد این پژوهش، تبیین و تشریح پاسخ فارابی به چگونگی ارتباط نفس با ملکوت (روح القدس) است.
    کلید واژگان: عقل, تخیل, عقل فعال, علم النفس, نبوت, فارابی}
    Seyyed Hashem Hashemi
    The question raised in the present research is: what concepts does Farabi use in his exposition of the idea of prophethood? Not all disciplines can give an explanation for the relationship between the terrestrial world and celestial world and explain how they are related with one another. The intellectual faculty is unable to understand it. Revelation and prophethood, being the only source of relation between the earth and heaven, are regarded as theological subjects. Farabi uses a philosophical and intellectual approach for expounding it. He explains prophethood by relying on Aristotelian psychology and considering two faculties of the soul, i.e. reason and fancy. Simple and valuable ideas about this kind of relation are detected in Farabi's philosophy. In this regard, he has tried to resolve the problem about the relationship between the philosopher and prophet. According to him, soul has a single inseparable reality; it has hierarchical degrees and faculties which put the body in motion. Therefore, reason and fancy have one single system called "soul". This means that the philosopher and prophet are one person with two particular characteristics. The research’s main finding is the scrutiny of Farabi's answer to the question about the kind of relation that exists between the soul and the celestial world (Holy Spirit).
    Keywords: reason, fancy, active reason, psychology, prophethood, Farabi}
  • احمد حبیبیان*
    هدف اصلی نوشتار حاضر این است که دریابیم: دیدگاه امام خمینی (ره) درباره نحوه کثرت یافتن جهان چیست؟ پاسخی که امام خمینی به این سوال می دهد این است که: ذات اقدس الهی در مقام احدیت، ذاتی است غیر قابل شناخت، چرا که در آن جایگاه، خداوند متعال نه اسمی دارد و نه رسمی. آن چه موجب شد که این وحدت صرف، قدم به عرصه کثرت بگذارد، تجلی ذات بر ذات و در مرحله بعدی، تجلی ذات بر اسماء و صفات بود. با این تجلی ها است که مفاهیمی چون: اسم اعظم، حقیقت محمدیه (ص)، تعین، مشیت، قول تکوینی و دیگر مفاهیم عرفانی در تصویر کثرت مندی جهان شکل می گیرند؛ و امام در آثار عرفانی خود به ویژه مصباح الهدایه، دیدگاه خود را در نحوه تکثر جهان توضیح می دهد.
    کلید واژگان: کثرت, وحدت, تجلی, تعین, ظهور, بطون, مشیت, محبت, خلافت, نبوت}
    Ahmad Habibian*
    This study is mainly about Imam Khomeini’s view regarding the world’s multiplicity. According to him the Divine essence as unity is unrecognizable since there is no Divine attributes. The reason of multiplicity in the realm of absolute unity is the manifestation of the Divine essence on itself and the next step is the manifestation of Divine essence on Divine attributes. These manifestations can make some concepts as: The Greatest name of God, Muhammadan reality (peace be upon him), determination, Divine Will, genetic argument, and some other mystical concepts about multiplicity of the world. Moreover, Imam Khomeini explains his view about the issue of multiplicity in his mystical books, particularly Mesbaholhedayeh.
    Keywords: Multiplicity, Unity, Manifestation, Determination, Appearance, Disapperance, Divine Will, Affection, Caliphate, Prophethood}
  • مفهوم سازی هنر دینی در فلسفه فارابی
    نادیا مفتونی
    فارابی هنرمندان را با عنوان حاملان دین، در جایگاه دوم مدینه فاضله و پس از حکومت نبوی قرار داده است. او بر آنستکه فرشته وحی همه معقولات را به قوه ناطقه پیامبر و سپس به قوای خیالی وی، افاضه میکند. جمهور بعلت قصور قابلی یا عادت، قادر به دریافت عقلی سعادت و حقیقت نیستند. بنابرین پیامبر که خود، به همه حقایق بنحو عقلی و با براهین یقینی اشراف دارد، محاکیات و مثالهای آنها را به خیال مردم میافکند. در نظام فکری فارابی، هنرمند بمعنی عام با عنصر تخییل سر و کار دارد و هنر در مدینه فاضله یا هنر دینی و نبوی، هنری است که سعادت معقول را توسط صور حسی و خیالی به ذهن جمهور انتقال میدهد.
    کلید واژگان: فارابی, نبوت, خیال, هنر, هنر دینی}
    Conceptualization of Religious Art in Farabi's Philosophy
    Nadia Maftuni
    Farabi has placed artists as the carriers of religion in the second place in utopia and after the prophetic (nabawi) government. He believes that the angel of revelation emanates all intelligibles to the rational faculty of the Prophet (s) and then to his imaginal faculty. Due to their low capabilities or habits, the public are incapable of the rational perception of happiness and the truth. Therefore, the Prophet (s), who himself enjoys intellectual mastery over all realities based on certain arguments, revealed their images and referents to people’s imagination. In Farabi’s philosophical system, an artist, in the general sense of the word, deals with the element of imagination, and the utopian or religious and prophetic art is an art that transfers intelligible happiness to the mind of the public through sensual and imaginal forms.
    Keywords: Farabi, prophethood, imagination, art, religious art}
  • مریم صانع پور
    حضرت محمد به عنوان انسان کامل و مظهر تام اسما و صفات حضرت حق، در سه مرتبهٴ جبروتی، ملکوتی و ناسوتی، واجد سه مقام ولایت، نبوت و رسالت است و هر مقامی متناسب با مرتبه ای است. مقام خلافت اللهی ایشان در زمین، تحقق و تعین مراتب عالی در مرتبهٴ دانی است. مقاله حاضر مسئلهٴ مزبور را از چشم انداز عقل و نقل برمی رسد.
    کلید واژگان: محمد (ص), جبروت, عقل, ولایت, ملکوت, نفسانی, نبوت, ناسوت, رسالت}
    The Prophet (Ò), as perfect man, is the ultimate manifestation of the divine names and attributes on the tripartite existential planes—the supernal, the angelic, and the terrestrial—corresponding to the three stations of sanctity (walÁyah), prophethood (nubuwwah), and messengership (risÁlah). His terrestrial role as the viceroy and vicegerent of God is nothing but the realization and determination of the higher states in the lowest one. The article employs intellectual and traditional methods to analyse the subject at hand.
    Keywords: MuÎ, ammad, supernal realm, intellect, sanctity, angelic world, psychic, prophethood, terrestrial, messengership}
  • حسین فقیه
    یکی از پر طرفدارترین دیدگاه ها در میان مستشرقان پیرامون قرآن، دیدگاه اقتباس است. با اینکه افرادی نظیر تئودور نولدکه آلمانی (1836 1931) و گلدزیهر یهودی (1850 1921) در این زمینه در نزد خاورشناسان از شهرت، اعتبار و جایگاه ویژه ای برخوردارند، به نظر می رسد پرحجم ترین کار تحقیقی که از سوی غیرمسلمانان برای انکار وحیانی بودن قرآن و اثبات دیدگاه اقتباس صورت گرفته است از یوسف دره حداد (1913 1979) کشیش مسیحی معاصر است. به زعم وی، قرآن کتابی جدید یا دعوتی نو و یا دربردارنده نبوتی مستقل نیست؛ زیرا اسلام و توحیدی که قرآن از آن تبلیغ می کند، همان اسلام و توحید تورات و انجیل است. تنها تفاوت در این است که پیامبر اسلام با زبان عربی و برای مخاطبان عرب زبان خود به تبلیغ اسلام «الکتاب» می پردازد.
    به نظر می رسد ایراد اصلی کار وی، که موجب گردیده به صورت وسیع دست به تحریف تعالیم قرآن بزند، پیش فرض ها و مبانی نظری ناصواب اوست که مهم ترین آنها بدین قرار است: 1. قرآن ترجمه و نسخه عربی «الکتاب» است. 2. پیامبر اکرم، رسول برگزیده خدا و صاحب معجزه نیست. 3. دین اسلام دربردارنده هیچ دعوت جدید و مستقلی نیست. 4. قرآن دعوت به نصرانیت است. 5. کمال نبوت و کتاب های آسمانی در مسیح و انجیل است.
    این نوشتار با بررسی اندیشه های اصلی مبانی نظری دیدگاه یوسف حداد، به نقد تفصیلی نظریه وی پرداخته است.
    کلید واژگان: یوسف دره حداد, قرآن, توحید, نبوت, نصرانیت}
    Hussein Faqih
    One of most popular views among Orientalists on the Quran is the view of the adapted Quran. While persons such as the German Theodore Noldke (1836-1931) and the Jewish Goldziher (1850-1921) enjoy a special prestige and status among Orientalists, it seems that the most voluminous scholarly work conducted by non-Muslims for denial of the reveled Quran and proving the view of its adaptation is the work done by the modern priest, Yusuf Durra Haddad (1913-1979). He believes that the Quran is neither a new book or invitation, nor does it contain an independent prophethood; Islam and the monotheism it propagates is the very ideas adapted from the Torah and the Bible, without anything else added; the only difference is that the Prophet propagated the Islam of "the Book" in Arabic for his Arab audiences.It seems that the main deficiencies of his work, causing him to widely distort the Quranic teachings, are his false theoretical presuppositions and bases, the most important of which are as follows:(1) The Quran is the translation and the Arabic version of "the Book"; (2) The holy Prophet is not the God's chosen prophet, and enjoys no miracle; (3) Islam contains no new and independent invitation; (4) Quran is an invitation to Christianity; and (5) The perfected forms of the prophethood and the celestial book are the Christ and the Bible.The present paper investigates the main theoretical bases of Yusuf Haddad's view, going on to an elaborate criticism of his theory.
    Keywords: Yusuf Durra, prophethood, the Prophet of Islam, Quran, Islam}
  • اکرم خلیلی، رضا اکبری
    ابن سینا فیلسوفی است که در حیطه اسلامی، از آموزه های ارسطویی قرائت مجددی ارائه داده است و از این رو، نه تنها شارح ارسطو، بلکه خود، فیلسوف بزرگ و برجسته ای به شمار می رود. تلاش در نشان دادن تلائم باورهای دینی با یافته های عقلانی از جمله دغدغه های ذهنی ابن سینا بوده، هر چند این مساله در بسیاری از موارد، به صراحت در آثارش ذکر نگردیده است، اما توجه به نوشته هایش موید این ادعاست. در عین حال در برخی از مباحث فلسفی هم چون مساله نبوت، معاد جسمانی و نیز عرصه اخلاق، شاهد برتر نشاندن آموزه های دینی بر یافته های عقلی و یا حکم به توقف عقل در برخی از این ساحت ها از سوی شیخ هستیم. این امر نشان می دهد که ابن سینا، نه یک فیلسوف عقل گرای صرف بلکه یک فیلسوف عقل ایمان گراست.
    کلید واژگان: ابن سینا, عقل, ایمان گرایی, نبوت, معاد, توحید}
    A. Khalili, Dr. R. Akbary
    Ibn Sina is a philosopher who in the domain of Islamic Philosophy has presented a new reading of Aristotelian doctrines and therefore not only he is Aristotle's commentator but also is a great and prominent philosopher in his own right. The attempt to show the consistency of religious beliefs with rational perception has been one of the mental concerns of Ibn Sina. Although this problem in many cases has not been stated in his writings, but considering his whole writings support this claim. At the same time, in some of the philosophical topics such as the problem prophethood, bodily resurrection, as well as in the area of ethics, we are witnessing that shaykh tries to show the supremacy of religious teachings over rational perceptions and inability of intellect in some of these areas. This fact shows that Ibn Sina is not merely a retionalist philosopher but he is a rationalist – fideist Philosopher.
    Keywords: Ibn Sina, intellect, fideism, prophethood, resurrection, Divine Unity}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال