به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « shia » در نشریات گروه « فلسفه و کلام »

تکرار جستجوی کلیدواژه «shia» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • محمدرضا باغبان زاده امشه*

    کتاب منهاج السنه از جمله آثار ابن تیمیه است که وی در آن تلاش دارد تا با استناد به موارد شاذ و نادر و گاه اسناد ضعیف و دروغ، جایگاه اهل بیت پیامبر| از جمله اعتقاد به امام عصر# را تضعیف و حتی انکار نماید. نویسنده با بهره گیری از روش تحقیق کتابخانه ای و با رویکرد تحلیلی توصیفی تلاش دارد تا با استناد به روایات اهل سنت، به تحلیل و نقد مبانی ابن تیمیه در انکار امام عصر# پرداخته و نشان دهد که ابن تیمیه با استفاده از ترفند دروغ سازی و با تکیه بر روایات بسیار شاذ و نادر، سعی داشته تا باور شیعیان به مهدی موعود را به چالش کشیده و با اتهام شیعه در استناد به روایات غیرمنقول از اهل سنت، جایگاه امام عصر را ضعیف جلوه دهد، این در حالی است که منابع روایی اهل سنت خلاف گفته ها و اندیشه های ابن تیمیه را نشان می دهد و روایات مشهوری را که محدثان نقل نموده اند، نشان از جایگاه والا و اعتقاد عمیق شیعیان به موعودی دارد که پیامبر| به آن بشارت داده است.

    کلید واژگان: امام عصر#, ابن تیمیه, منهاج السنه, اهل سنت, شیعه}
    Mohammad Reza Baghbanzadeh Amsheh*

    The book Minhaj al-Sunnah is one of Ibn Taymiyya's works, in which he tries to establish the position of the Ahl al-Bayt of the Prophet by citing rare and exceptional cases and sometimes weak and false documents. Among other things, to weaken and even deny the belief in Imam Asr (a). By using the library research method and analytical-descriptive approach, the author tries to analyze and criticize the foundations of Ibn Taymiyya in denying the Imam of Asr (a) by referring to Sunni traditions and show that Ibn Taymiyya has used the trick of lying and relying very rare narrations, he has tried to challenge the belief of the Shiites in the Promised Mahdi and by accusing the Shiites as quoting false narrations from the Sunnis, to weaken the position of the Imam (a), while the sources of the Sunni narrations are contrary to his sayings and thoughts and the famous narrations narrated by the hadith scholars show clearly the high position and deep belief of the Shiites in the promise that the Prophet (s) He has given good news of him.

    Keywords: Imam Asr (A), Ibn Taymiyya, Minhaj Al-Sunnah, Sunni, Shia}
  • محمد کرمی نیا، رضا اجاق *

    تشیع مولود طبیعی اسلام و نمایانگر اندیشه اسلام ناب است. هسته اولیه شیعیان از اصحاب بزرگ و برجسته پیامبر اسلام بودند که با رهنمودهای آن حضرت بر لزوم رهبری علی بن ابیطالب(ع) بعد از پیامبر(ص) باور داشتند پس از درگذشت پیامبر گرامی اسلامی و تشکیل سقیفه و وضعی که در انتخاب خلیفه پیش آمد، تشیع از نظر تاریخی مسیر دیگری را پیش گرفت و شیعیان علی رغم اینکه در اقلیت بودند، بر پیشوای علی(ع) پای فشردند و در کنار اهل بیت(ع) ماندند و با تحمل تمام دشواری ها و مشکلات از عقیده خود دست بر نداشتند. بعد از این دوره نیز شیعه با وجود این که از هر لحاظ در فشار و سختی قرار داشت. با رهبری ایمه (ع) به رشد خود ادامه داد و در نقاط مختلف دنیای اسلام گسترش پیدا کرد. در دوره امام رضا(ع) با توجه به این که آن امام همام بعد از یک دوره سخت و خفقان در زمان پدرش، آزادی نسبی پیدا کرده بود؛ توانست مکتب اهل بیت(ع) را سر و سامان بخشد. با ورود حضرت رضا(ع) به ایران، جغرافیای تشیع تغییر کرد و ایران به یکی از مراکز معارف شیعی تبدیل شد. امام(ع) با حضور خود معارف را گسترش داد و مذهب تشیع به عنوان یکی از مهم ترین مذاهب اسلامی به تثبیت رسید. هجرت آن حضرت به ایران یکی از عوامل موثر در تعمیق و گسترش مکتب اهل بیت(ع) بوده است و فعالیت ها و اقدامات آن حضرت در ایران با توجه به موقعیت موجود آن روزگار، چشم گیر و قابل توجه است که مهم ترین فعالیت های حضرت در زمینه تعمیق و گسترش تشیع عبارتند از: 1) برگزاری جلسات مناظره. 2) تربیت شاگردان. 3) مقابله با فرقه ها و جریانات انحرافی و حضور آن حضرت در جایگاه سیاسی. 4) گسترش فرهنگ اهل بیت(ع) و تعمیق باور های شیعی. که در بخش های جداگانه در این پژوهش به این مناظرات و فعالیت های حضرت و تاثیر آن ها در تعمیق و گسترش تشیع پرداخته خواهد شد.

    کلید واژگان: امام رضا (ع), شیعه, تشیع, مناظرات}
    mohammad karaminia, reza ojagh*

    Shiism is the natural born of Islam and represents the pure Islamic thought. The core of the Shiites were among the great and prominent companions of the Prophet of Islam, who believed in the necessity of the leadership of Ali bin Abi Talib (a.s.) after the Prophet (s.a.w.) after the death of the beloved Islamic prophet and the formation of the Saqeefah and the situation that occurred in the election of the caliph. Historically, Shiism took a different path, and despite being in the minority, Shiites followed the leadership of Ali (AS) and stayed with the Ahl al-Bayt (AS) and gave up their faith by enduring all the difficulties and problems. They didn't take it. After this period, even though Shia was under pressure in every way. It continued to grow under the leadership of Imams (AS) and spread to different parts of the Islamic world. During the period of Imam Reza (a.s.) considering that Imam Hammam had found relative freedom after a difficult and suffocating period during his father's time; He was able to organize the Ahl al-Bayt school. With the arrival of Hazrat Reza (AS) in Iran, the geography of Shiism changed and Iran became one of the centers of Shiite education. Imam (a.s.) spread knowledge with his presence and the Shia religion was established as one of the most important Islamic religions. His emigration to Iran was one of the effective factors in deepening and expanding the school of Ahl al-Bayt (a.s.) and his activities and actions in Iran, considering the existing situation of that time, are remarkable and significant, and the most important activity Hazrat's actions in the field of deepening and expanding Shiism are: 1) holding debate sessions. 2) Education of students. 3) Confronting sects and deviant movements and the presence of His Holiness in a political position. 4) Expanding the culture of Ahl al-Bayt (AS) and deepening Shiite beliefs. In separate sections of this research, these debates and activities of the Prophet and their impact on the deepening and expansion of Shiism will be discussed.

    Keywords: Imam Reza, Shia, Shiism, debates}
  • سعید خدادادی*، محمدعلی رضایی چراتی، مجتبی قراباغی، سعید محمد پور

    یکی از مهم ترین بحث های کلامی مسئله قضا و قدر علمی و ناسازگاری آن با بداء است. برخی از علمای عامه بر این باور هستند که هرگز تغییری در قضا و قدر الهی ایجاد نمی شود، زیرا این امر را با علم خداوند مغایر می دانند. در مقابل این گروه، امامیه معتقد به تغییر قضا و قدر الهی هستند، زیرا ازنظر آنان قضا و قدر بر دو قسم است: قضا و قدر حتمی؛ قضا و قدر مشروط؛ بنابراین آنچه امامیه به آن معتقد است، تغییر قضا و قدر مشروط از جانب خداوند است که با آموزه بداء یا تغییر سرنوشت نیز سازگار است. ازآنجایی که در بین متکلمین مسلمان، درباره آموزه بداء و ارتباط آن با قضا و قدر الهی، اختلاف نظر وجود دارد، ازاین رو در نوشتار حاضر به بررسی دیدگاه فریقین در این مسئله پرداخته شده است. روش این پژوهش توصیفی تحلیلی است و بر اساس آن نشان داده شده است که رویکرد علمای اهل سنت به این مسئله یکسان نیست. بعضی از آنان با تاکید بر معنای لغوی بداء، آن را در مقابل قضا و قدر می دانند و گروهی دیگر از علمای اهل سنت مانند امامیه قضا و قدر را به دو قسم حتمی و غیر حتمی تقسیم می کنند. بر مبنای این دیدگاه بداء در قسم غیر حتمی رخ دهد و مویداتی برای آن در آیات و روایات وجود دارد

    کلید واژگان: قضا, قدر, بداء, اهل سنت, شیعه}
    Said Khodadadi *, Mohammadali Rezaii, Mogtaba Gharabaghi, Said Mohamadpor

    One of the most important theological debates is the issue of scientific Qaza and Qadar (Divine Decree and Predestination) and its incompatibility with Bada’ (alteration in the divine will). Some popular scholars believe that there will never be a change in God's Qaza and Qadar because they consider this to be contrary to God's knowledge. In contrast to this group, the Imamiyyah believe in the change of God's Qaza and Qadar, because according to them, Qaza and Qadar are of two types: Absolute Qaza and Qadar; Conditional Qaza and Qadar; therefore, what the Imamiyyah believes in is the conditional Qaza and Qadar by God, which is also compatible with the doctrine of Bada’ or change of predestination. Since there is a difference of opinion among Muslim theologians about the doctrine of Bada and its connection with God's Qaza and Qadar, therefore, in this article, the views of the parties (Fariqain) on this issue have been examined. The method of this research is descriptive-analytical, and based on it, it has been shown that the approach of Sunni scholars to this issue is not the same. Some of them, emphasizing the literal meaning of Bada’, consider it opposite to Qaza and Qadar, and another group of Sunni scholars, such as the Imamiyyah, divide Qaza and Qadar into two absolute and conditional types. Based on this point of view, it should occur in the conditional part and there is evidence for it in the verses and hadiths.

    Keywords: Qaza, Qadar, Bada’, Sunni, Shia, relationship of Qaza, Qadar with Bada’}
  • فاطمه موسوی، نجف یزدانی*، یحیی میرحسینی
    ابوعبدالله محمد بن علی ملقب به «حکیم»، عالمی از سده سوم و برآمده از بوم ترمذ است. افزون بر آثار متعدد در حوزه زهد و عرفان، رساله ای به نام «الرد علی الرافضه» از او برجای مانده که اثری کلامی و از نوع «ردیه» است. در برگ های باقی مانده از تک نسخه خطی این رساله، مسیله جانشینی پیامبر(ص) محور بحث قرار گرفته است. حکیم ترمذی در این رساله برای تقویت دیدگاه عامه، به این امور متوسل شده است؛ اجماع صحابه در ترتیب خلفای راشدین، وجود نداشتن نص بر جانشینی با تاویل آیه ولایت و حدیث غدیر، محتمل ندانستن خطای صحابیان در تبعیت از پیامبر(ص) و ادعای سکوت و حتی رضایت امام از حکمرانی خلفا. در نوشتار حاضر سعی بر آن است به روشی توصیفی تحلیلی، ضمن معرفی این رساله، مدعیات حکیم ترمذی و نقش پیش فرض های کلامی او مورد نقد و بررسی قرار گرفته و اشکالات وی به عقاید شیعه پاسخ داده شود.
    کلید واژگان: الرد علی الرافضه, حکیم ترمذی, کلام, شیعه, جانشینی پیامبر(ص)}
    Fatemeh Mousavi, Najaf Yazdani *, Yahya Mirhoseini
    Abu Abdullah Muhammad ibn Ali, nicknamed "Hakim", is a scholar from the third century who came from the land of Tirmidh. In addition to numerous works in the field of asceticism and mysticism, he has left a treatise called "Al-Rad Ala al-Rafidhah" which as its title suggests, is a theological work of the type of "Rejection". Although this treatise is very old, it has been neglected, abandoned in scholarly circles, and nothing is documented about it; there is no mention of it even in the introduction of rejections against Shi’a. In the remaining pages of the manuscript of this treatise, the issue of the succession of the Prophet (PBUH) is discussed and Hakim Tirmidhi has resorted to these reasons to strengthen the viewpoint of the Sunnis: Consensus of the Companions about the order of the Righteous Caliphs, negation of any explicit Hadith for succession by justifying the verse of Wilayah and Hadith of Ghadir, the impossibility of the Companions’ fault in obeying the Prophet (PBUH) and the Imam's silence and even satisfaction with the rule of the caliphs. In the present article, in a descriptive-analytical way, while introducing this treatise, it is tried to point out and criticize the claims and theological presumptions of Hakim Tirmidhi and answer his critiques of Shi’a beliefs.
    Keywords: Al-Rad Ala al-Rafidhah, Hakim Tirmidhi, Kalam, Shia, Succession of the Prophet}
  • لیلا امیری، عباسعلی منصوری*، سیمین اسفندیاری
    هانری کربن فیلسوف و پژوهشگر غربی، در پی معنویتی است که بتواند گشودگی به ساحت عالم قدس را در همه زمان ها و مکان ها حفظ کند.تعقیب این دغدغه سبب آشنایی او با معنویت و اندیشه شیعه می شود. یکی از مزیت های فکر شیعی برای کربن اهمیت امام شناسی در بحث «نفس شناسی» است. هدف اصلی این پژوهش،تحلیل و بررسی این مسیله است که از نظر هانری کرین چه نسبتی بین «نفس شناسی» و «امام شناسی» وجود دارد. به این منظور ابتدا چرایی ضرورت شناخت امام برای شناخت حقیقت نفس مطرح و سپس چگونگی این نسبت را بررسی شده است؛ کربن معتقد است که نفس دارای دو بعد زمینی و آسمانی است و برای اتصال این دو بعد به یکدیگر نیازمند یک راهنماست. او این راهنما را معادل امام در اندیشه شیعی می داند و تاکید می کند که صورت ظاهری و حضور جسمانی امام برای کسب معرفت و معنویت موضوعیت ندارد، بلکه آنچه مهم است شناخت حقیقت و باطن امام به مثابه مظهر و صورت راهنمای باطنی در مسیر نفس شناسی است. کربن ضرورت امام و تلاش برای شناخت باطن و حقیقت امام را از این جهت می داند که سبب شناخت مراتب وجودی و باطن نفس سالک می شود.
    کلید واژگان: شیعه, معنویت شیعی, امام, نفس شناسی, خود شناسی, هانری کربن}
    Lila Amiri, Abbasali Mansouri *, Simin Esfandiari
    Henry Corbin, a Western philosopher, is looking for an original spirituality that can maintain openness to the sacred world in all times and places. Pursuing this concern makes him familiar with Shi’a, and he finds Shiite spirituality and thought compatible with his worldview. One of the advantages of Shiite thought for Corbin is the soul studies. He believes that man, as a seeker, should go through the stages of passage according to his existential capacity in order to reach his inner truth. He emphasizes that reaching the inner truth is done through knowing the soul. Henry Corbin believes that the soul has two dimensions, earthly and heavenly, and to connect these two dimensions, a guide is needed. He considers this guide to be equivalent to Imam in Shiite thought, and emphasizes that the appearance and physical presence of the Imam is not relevant for acquiring knowledge and spirituality, but what is important in the path of self-knowledge is to know the truth and inner nature of the Imam as a manifestation and form of an inner guide. Corbin considers the existence of Imam and the effort to know the truth of the Imam necessary since it leads to the knowledge of the existential levels and the interior of the soul of the seeker.
    Keywords: Shia, Shiite spirituality, İmam, knowledge of soul, self-knowledge}
  • محمدعلی جابری*، احمد عابدی

    مسیله تحقیق در این پژوهش بررسی وجود یا عدم وجود ملازمه میان قرایت شیعی حدیث غدیر با کوتاهی حضرت رسول (ص) در اعلان جانشینی امیرالمومنین (ع) است. به گمان برخی از اهل سنت پذیرفتن دلالت حدیث غدیر بر جانشینی علی (ع) نشان از اهمال کاری حضرت رسول (ص) در اعلان و تثبیت جانشینی خویش دارد. روش تحقیق در این مقاله توصیفی تحلیلی است. یافته های تحقیق در این پژوهش نشانگر این است که حضرت رسول (ص) پیش از رویداد غدیر از راه های گوناگون برتری حضرت امیر (ع) بر سایر صحابه، و شایستگی ایشان را برای خلافت به مردم گوشزد کرد. ایشان همچنین در رویداد غدیر نیز با استفاده از قرینه های مقامیه و مقالیه فراوان، جانشینی امیرالمومنین (ع) را اعلان کرد و راه هرگونه بهانه جویی را بست. ایشان پس از رویداد غدیر نیز کوشید تا از راه های گوناگون موانع را از سر راه خلافت علی (ع) بزداید و با مکتوب کردن عهد وصیت، خلافت ایشان را تثبیت کند.

    کلید واژگان: غدیر, شیعه, خلافت, حضرت رسول (ص), امام علی (ع)}
    MohammadAli Jajaberi*, Ahmad Abedi

    The research question in this study is to examine the existence or non-existence of the connection between the Shiite reading of Ghadir Hadith and the claimed negligence of the Prophet (s) to announce the succession of Amir al-Mu'minin (a). According to some Sunnis, accepting the Hadith of Ghadir on the succession of Ali (a) shows the negligence of the Prophet (s) in announcing and confirming his succession. The research method in this article is descriptive-analytical. The research findings of this research show that before the Ghadir incident, the Prophet (s) informed the people of the superiority of the Amir (a) over other companions and his worthiness for the Caliphate in various ways. He also announced the succession of Amir al-Mu'minin (a) in the Ghadir event, using many authority figures and articles, and closed the way for any excuses. After the Ghadir incident, he tried to remove the obstacles from the path of Ali's caliphate in various ways and to establish his caliphate by writing a will.

    Keywords: Ghadir, Shia, Caliphate, Hazrat Rasool (s), Imam Ali (a)}
  • جواد حاجی پور*
    حکمت پروردگار در آینه اندیشه متکلمان مسلمان، حاکی از علم بی منتهای اوست.آنان با تبیین حکمت الهی و دقایق صنع و لطایف فعل، علم پروردگار را استنتاج می‏نمایند وبیشتر هم به علم فعلی و صفات فعلی او توجه دارند. طبق عقیده متکلمان شیعی - با غض نظر از آرای فلسفی آنان در این باب- تعریفی که از حکمت باری در عرصه کلام صورت گرفته عبارتست از «انه تعالی لایفعل القبیح و لایخل بواجب» که مستلزم پذیرفتار شدن قاعده حسن و قبح ذاتی عقلی می باشد؛ اینکه پدیدگان فی نفسه مشتمل بر انحاء مصالح و مفاسداند و واجب تعالی هم عالم به این مصالح و مفاسد می باشد. لذا در افعال خود امور قبیح را مرتکب نمی گردد و امر بایسته را ترک نمی گوید. متکلمان شیعی با این رای خویش به گونه ای مرزبندی با آرای اشاعره که منکر حسن و قبح ذاتی عقلی اند نمودندطبق رای اشاعره، خداوند افعال خود را از روی مصحلت و حکمت انجام نمی دهد بلکه آنچه انجام می دهد حکمت آمیز است که آنرا هم ناشی از علم پروردگار می دانند. آنها با این بیان خواسته اند علو ذاتی پروردگار را که محکوم هیچ امر بیرون از قلمرو ذات خود نیست حفظ نمایند اما به گونه ای صدور هر فعلی ولو عبث آلود را برای ذات باری تجویز کرده اند.متکلمان معتزلی که همانند متکلمان شیعی قایل به حسن و قبح ذاتی عقلی اند بر ابتناء افعال باری بر مصلحت و حکمت و عاری بودن از لغو و عبث پای می فشرند اما بیان آنها از حکمت پروردگار شبیه به حکمت در آدمیان است که برای وصول به غرض و هدفی، فعلی از او صادر می شود.
    کلید واژگان: حکمت الاهی, شیعه, معتزله, اشاعره}
    Javad Hajipour *
    The wisdom of God in the mirror of Muslim theologians' thinking indicates His infinite knowledge. They infer God's knowledge by explaining the divine wisdom and the details of the craft and the subtleties of the verb, and they pay more attention to His current knowledge and current attributes. According to the opinion of Shiite theologians - regardless of their philosophical opinions in this matter - the definition of wisdom in the field of speech is "God does not do ugly things, which requires accepting the principle of goodness and ugliness inherent in reason; That the phenomenon in itself contains all kinds of benefits and corruptions, and the Supreme Being is also aware of these benefits and corruptions. Therefore, in his actions, he does not commit ugly things and does not abandon what is necessary. With this opinion, Shiite theologians demarcated the opinions of the Ash'arites, which deny goodness and ugliness inherent in reason.According to Ash'areh opinion, God does not perform His actions based on purity and wisdom, but what He does is wise, which they consider to be the result of God's knowledge. With this statement, they wanted to preserve the inherent exaltation of God, who does not condemn anything outside the realm of his nature, but they have prescribed the issuance of any act, even if it is futile, for his nature to be a burden. The verbs are based on expediency and wisdom and being free from cancellation and futility, but their expression of God's wisdom is similar to the wisdom of humans, which is issued from Him to achieve a purpose and goal.
    Keywords: Divine wisdom, Shia, Mu'tazila, Ash'are}
  • ساجده الزهرا مهری، مرضیه صادقی

    اندیشه امامت نقطه مرکزی تفکر شیعی است و اندیشمندان بسیاری در تکون این آموزه در ساختار علم کلام سعی فراوان نمودند. به عبارتی نظام سیاسی شیعه با محوریت امام شکل می یابد. در عصرهای گذشته جریان رقیب سیاسی شیعه، بر محوریت خلافت اموی و عباسی پدید آمده و غالب شبهات نیز ناظر به این جریان بود. اما در جهان کنونی، جریان رقیب دیگری به نام دموکراسی پدیده آمده است که در کنار جریان های دیگر، به تقابل با اندیشه امامت شیعه وارد شده است. از جمله کسانی که در تثبیت اندیشه امامت در علم کلام نقش به سزایی داشته است، ابن میثم بحرانی است. او به تبیین مساله امامت، ضرورت وجود امام در جامعه، چگونگی نصب امام و صفات امام می پردازد. ورود ابن میثم به این مساله در علم کلام، بسیار بدیع و نوآورانه است؛ چرا که او سخن در باب امامت را بر پنج مسیله استوار نموده و هر یک از این مسایل پنج گانه را با کلمه ای خاص همچون (ما، هل، لم،کیف، من) تعبیر می کند و تفسیر صحیحی از نظام امامت شیعی را به جهان و جهانیان ارایه داده که شیوه رایج حکومت داری امروز، مبتنی بر دموکراسی دروغین و غیر واقعی بوده و دموکراسی واقعی که همان مردم سالاری دینی است تنها مدل نجات بخش بشریت از گرفتاری های امروزه است. از این جهت ضرورت دارد که اندیشه های ابن میثم در مساله مذکور مورد بازخوانی قرار گیرد. پژوهش حاضر به روش کتابخانه ای اطلاعات را گردآوری و به صورت توصیفی-تحلیلی بررسی می نماید.

    کلید واژگان: امامت, ولایت, ابن میثم بحرانی, شیعه}
    Sajede Alzahra Mehri, Marzieh Sadeghi

     The idea of ​​Imamate is the central point of Shia thought and many thinkers tried a lot to establish this doctrine in the structure of theology. In other words, the Shiite political system is formed with the Imam as its center. In the past eras, Shi'a political rival flow emerged on the axis of Umayyad and Abbasid caliphate, and most of the doubts were related to this flow. But in today's world, there is another rival trend called the Phenomenal Democracy, which, along with other trends, has come into conflict with the idea of ​​the Shiite Imamate. Ibn Maitham Bahrani is among those who have a significant role in consolidating the idea of ​​Imamate in theology.He explains the issue of Imamate, the necessity of the presence of an Imam in society, how to install an Imam and the qualities of an Imam. Ibn Maytham's approach to this issue in the science of theology is very original and innovative; Because he bases his speech on Imamate on five issues and interprets each of these five issues with special words such as (ma, hil, lam, kiif, man) and he gives the world a correct interpretation of the Shia Imamate system. And Jahian presented that the common way of governing today is based on false and unreal democracy, and the real democracy is the same religious democracy that is accepted by the Shiite Imamate system, and it is the only model that can save humanity from today's troubles. For this reason, it is necessary to read his thoughts on the mentioned issue.The current research collects information using a library method and examines it in a descriptive-analytical way.

    Keywords: Imamate, Wilayat, Ibn Maitham Bahrani, Shia, infallibility}
  • فاطمه فلاح تفتی*
    زیارت شامل سه رکن زایر، مزور و گرایش قلبی بوده که علاوه بر آنکه شخص زایر با مرتبه و جلالت اولیا الله آشنا می شود، اثرات غیرقابل انکاری در سازندگی روحی و معنوی وی دارد. بااین وجود اعتقاد سلفیه بر این است که زیارت صرفا یعنی عبادتی برای قبور و ازاین جهت نسبت قبوریه را به شیعیان می دهند. از جمله رشیدرضا در تفسیر المنار خود که یکی از تفاسیر مهم اهل سنت است به بیان ادله قبوری بودن و نسبت شرک به شیعه می پردازد. وی که از اسلاف سلفی خود ابن تیمیه این مباحث را وام گرفته است، با ذکر آیاتی از قرآن به توضیح این ادله می پردازد. این مقاله که به شیوه توصیفی و تحلیلی نگاشته شده است به نقد و بررسی این ادله می پردازد. یافته های تحقیق بیانگر آن است که عدم فهم صحیح آیات، عدم توجه به سنت پیامبر و بزرگان از علما شیعه و اهل سنت و نیز مانوس نبودن با شیعه برای فهم نیت و عملکرد عوام و خواص آنان باعث ایجاد این گونه شبهات شده و مفسر مدعی نواندیشی را دچار خلط مبحث کرده است.
    کلید واژگان: تفسیر المنار, رشید رضا, جواز زیارت, قبوریه, شیعه}
    Fatemeh Fallah Tafti *
    Pilgrimage consists of three pillars of pilgrimage, forgery and heart tendency, which in addition to acquainting the pilgrim with the rank and glory of the saints of God, has undeniable effects on his spiritual construction. Nevertheless, the Salafis believe that pilgrimage is simply a form of worship for graves and therefore attributes the grave to the Shiites. Rashid Reza, for example, in his commentary on Al-Manar, which is one of the most important commentaries of the Sunnis, states the reasons for being a gravedigger and the relation of polytheism to the Shiites. He, who has borrowed these arguments from his Salafi predecessors, Ibn Taymiyyah, explains these arguments by quoting verses from the Qur'an. This article, which is written in a descriptive and analytical manner, critiques and examines these arguments. The findings of the study indicate that the lack of correct understanding of the verses, lack of attention to the Sunnah of the Prophet and the elders of Shiite and Sunni scholars and also unfamiliarity with Shiites to understand the intentions and actions of the people and their properties have caused such doubts and confused the commentator. Has discussed.
    Keywords: Tafsir Al-Manar, Rashid Reza, Pilgrimage Permit, Graveyard, Shia}
  • سید مرتضی میرقیصری*، علی الله بداشتی، امداد توران

    این نوشتار با روش تحلیلی انتقادی به مسئله تحریف قرآن و دیدگاه عالمان شیعه در باب آن پرداخته است. طبق ادعای شماری از مخالفان، شیعیان به تحریف قرآن باور دارند و از این رو برای این کتاب مقدس حجیت تام قایل نیستند. این در حالی است که آثار به جای مانده از قاطبه علمای شیعه در این بحث، صحیح نبودن این نسبت و احتمالا بی صداقتی مفتریان در مطرح کردن این نسبت را نمایان می کند. چنانچه به تفصیل بیان خواهد شد، عالمان شیعه نه تنها به تحریف قرآن قایل نشده اند، بلکه ادله چهارگانه (قرآنی، روایی، تاریخی و عقلی) را در نفی مطلق تحریف ذکر کرده اند، که نگاه به سیر استدلال های دلالتگر تحریف نشدن قرآن، از حساسیت مداوم و اهتمام پایدارشان به این موضوع حکایت دارد. این چنین می توان ثابت کرد که رجوع شیعه به روایات ایمه (ع)، نه به معنای تضعیف منزلت قرآن، بلکه با توجه به حدیث ثقلین و صبغه تفسیری این روایات نسبت به کلام الله، خود دلیلی بر تحریف نشدن آن است.

    کلید واژگان: تحریف قرآن, سنن الاهی, شیعه, قاعده لطف, وحی}
    Seyed Morteza Mirgheysari *, Ali Allah-Bedashti, Emdad Turan

    This article, using the critical analytical method, deals with the issue of alteration of the Quran and the views of Shiite scholars on it. According to a number of opponents, the Shiites believe in the alteration of the Quran and therefore do not give full authority to this holy book. However, the works left by the majority of Shiite scholars on this subject show the falsity of this claim and possibly the dishonesty of those who made this slander. As will be explained in detail, Shiite scholars not only did not believe in distorting the Quran, but also mentioned four arguments (Quranic, narrative, historical and intellectual) in the absolute negation of distortion, which, given the development of the arguments implying the non-distortion of the Quran, indicate their constant sensitivity and concern for this issue. Thus, it can be proved that the Shiite reference to the narrations of the Imams (AS) does not mean weakening the status of the Quran, but according to the hadith of Saghalayn (two weighty things) and the interpretive nature of such narrations in relation to the word of God, their reference is itself a reason for the integrity of the Quran.

    Keywords: distortion of the Quran, Divine Traditions, Shia, Rule of Grace, revelation}
  • محمد حسین مروی، محمد حسن نادم

    یکی از آموزه های مهم مکتب تشیع که در طول تاریخ، سبب حفظ کیان مذهب شده و شیعیان را از گزند خطرات و تهدیدها حفظ کرده، «تقیه» است. تقیه، حکمی شرعی است و تمام مسلمانان، حتی صحابه و تابعین به آن فتوا داده و عمل کرده اند، ولی شیعیان به خاطر در اقلیت بودن و مورد ظلم و تهدید قرار گرفتن، بیشتر به این حکم الهی عمل کرده اند، به نحوی که تقیه شعار آنان قرار گرفته است. برخی از دشمنان شیعه، با استناد به این شعار شیعه، این حکم الهی را مساوی با عمل منافقانه قرار داده و به این واسطه، جنایاتی را علیه شیعیان انجام می دهند. ناصر بن عبدالله القفاری از استادان و روشنفکران برجسته وهابی دانشگاه های عربستان است که بیشتر نوشته هایش را به نقد مذهب شیعه اختصاص داده است. دو کتاب «تقریب بین السنه و الرافضه» و «اصول مذهب الشیعه الاثنی عشریه عرض و نقد» از مهم ترین کتاب های اوست. قفاری در کتاب «اصول مذهب الشیعه الاثنی عشریه عرض و نقد» با استناد به منابع شیعی، آموزه های شیعه، از جمله تقیه را نقد کرده است. او آیات مورد استناد شیعه در جواز تقیه را مختص به کفار می داند و با استناد به تعریف شیخ مفید از تقیه و روایات شیعه تقیه را رد می کند. این مقاله در تلاش است تا با روش کتابخانه ای و مبنا قراردادن قرآن و منابع حدیثی شیعه و اهل سنت و بنای عقلا به نقدهای قفاری پاسخ دهد.

    کلید واژگان: تقیه, نفاق, غلو, شیعه, اهل سنت, قفاری}
    Mohamad Hosein Marvi, Muhammad Hasan Nadem

    One of the important teachings of Shi'ism that has been able to protect and save the roots of Shi'ism and the Shias from threats and dangers, is Taqiya (dissimulation). Taqiya is a religious verdict and all the Muslims, including the Sahaba & Tabe’in (Companions and the Followers), have approved and practiced it. However the Shias, due to being the minority and being oppressed and being in danger, have practiced this divine rule more to a point that it has been placed as their moto. Some of those who have enmity with Shi'ism, using this moto of Shia, set equal this divine rule to a hypocritical action and justify horrible actions against the Shias. Nasir ibn Abdullah al-Qaffari is a teacher and elite figure of Wahhabi universities of the Saudi Arabia, who has devoted most of his writings to criticism of Shi'ism. Two books of “Taqrib bayn al-Sunna va al-Rafidah” and “Usul Madhab al-Shi’a al-Ethna ‘Ashari ‘Ard va Naqd” are among his most important works. In the book of “Usul Madhab al-Shi’a al-Ethna ‘Ashari ‘Ard va Naqd”, Qaffari has criticized the teachings of Shi'ism including the topic of Taqiya based on Shia resources. He considers the verses that has been used by Shi'ism in permitting Taqiya exclusive to the infidels, and he rejects the topic of Taqiya by referring to description of Sheikh Mofid of Taqiya and Shia narrations. This research tries to criticize the dubious questions of Qaffari using library method and placing the Qur’an and Shia and Sunni narrative sources and the method of the Wise as its base

    Keywords: Taqiya, Hypocrisy, exaggeration, Shia, Sunni, Qaffari}
  • حمیدرضا فتح نجات، علی الماسی*، محمد غفوری نژاد

    بعد از انقلاب اسلامی ایران، غالبا و متاثر از انقلاب اسلامی، شیعیان در کشورهایشان رشد مطلوبی داشتند. البته بعضا به صورت معکوس نتیجه گرفتند. شناخت وضعیت شیعیان در کشورهای مختلف باعث امکان برنامه ریزی مطلوب برای ارتقای بیشتر موقعیت آنها در هر کشور و مجموعا در جهان می شود. در نگاه کلان، شیعیان جهان به دو گونه در کشورهای مختلف زندگی می کنند: 1. کشورهایی که شیعیان حاکمیت سیاسی آن را در دست دارند؛ 2. کشورهای با حاکمیت سیاسی غیرشیعی. در این مقاله تمرکز تحلیل وضعیت و جمعیت شناسی شیعه بر کشورهایی است که حاکمیت سیاسی شیعی ندارند. این کشورها، خود، دو دسته اند: 1. کشورهای با اکثریت جمعیتی شیعه؛ 2. کشورهای با اقلیت جمعیتی شیعه. جمعیت شناسی شیعیان در این دو دسته از کشورها مد نظر مقاله است. در دسته اول، دو کشور آذربایجان و بحرین می گنجند و در دسته دوم، کشورهای بسیاری هستند که با توجه به کثرتشان، در این مقاله به ناچار پس از جمعیت شناسی شیعیان در 10 کشور، دیگر کشورها را به شکل قاره ای (آسیا، افریقا، اروپا و آمریکا) بررسی و تحلیل کرده ایم. ضمن آنکه در این پژوهش به کشورهای با جمعیت حداقل 300 هزار نفر شیعه اکتفا شده است. هدف مقاله تحلیل وضعیت و جمعیت شناسی شیعیان در کشورهایی است که حاکمیت سیاسی غیرشیعی دارند. روش تحقیق در مقاله بنیادین، اسنادی و با مراجعه به کتب، پایگاه های اینترنتی و نرم افزارهای مرتبط است.

    کلید واژگان: شیعه, جمعیت, حاکمیت سیاسی, اکثریت, اقلیت}
    HamidReza Fathnejat, Ali Almaasi *, Muhammad Ghafurinejad

    After the Islamic Revolution of Iran, often influenced by the Islamic Revolution, Shiites in their countries have had a favorable growth while some, on the other hand, had the opposite effect. Understanding the status of Shiites in different countries allows for optimal planning to further enhance their position in each country and the world as a whole. From a macro perspective, the Shias worldwide live in two different ways: 1. Countries in which Shiites exercise political sovereignty and 2. Non-Shiite political sovereign countries. This article focuses on analyzing the status and demographics of Shiites in countries that do not have Shiite political sovereignty. These countries are, in themselves, divided into two categories: 1. Shia-majority countries; 2. Countries with Shia minority populations. Shiite demographics in these two countries are taken into consideration in the article. The first category includes the countries of Azerbaijan and Bahrain. In the second category, there are many countries and given their abundance, we have analysed the Shiite demographics in 10 countries and the others based upon the different continents (Asia, Africa, Europe and the US). It is also to be noted that the study has taken into account countries with a population of at least 300,000 Shiites. The purpose of the article is to analyse the status and demographics of Shiites in countries with non-Shiite political rule. The research method used in this article is fundamental analysis, document research and reference to various related books, websites, and software.

    Keywords: Shia, population, political rule, Majority, Minority}
  • سید محمدعلی شریعتی، مسعود جعفری نژاد*، احمد آذین
    هدف
    این پژوهش به دنبال ارائه راهکاری موثر و کاربردی برای تقویت سرمایه اجتماعی با استفاده از آموزه های مهم ترین دارایی معرفتی شیعی، یعنی امامت بود.
    روش
    با توجه به ویژگی های موضوع که جنبه اکتشافی دارد، از روش توصیفی- تحلیلی و تاریخی- تفسیری استفاده شده است.
    یافته ها
    آموزه های امامت شیعه در گسترش مهم ترین مولفه های هنجارهای سرمایه اجتماعی؛ یعنی همیاری، همکاری، مدارای اجتماعی، تقویت ارزش زندگی و وساطت و حمایت اجتماعی بسیار موثرند.
    نتیجه گیری
    امامت شیعه با داشتن شاخصهایی چون: عصمت، علم و ولایت الهی، ضمن ارائه بهترین منظومه معرفتی و هنجاری سرمایه اجتماعی، مشروعیت بخش و ضامن اجرا و گسترش سرمایه اجتماعی است.
    کلید واژگان: سرمایه اجتماعی, هنجارها, امامت, تشیع}
    Masoud Jafinejad*
    Objectives
    This study intends to find ways to enhance social capital norms based on the most important epistemological capital of Shia which is Imamate (religious leadership). 
    Method
    Regarding the characteristics of the topic having discovery aspect,descriptive-analytical and historical-hermeneutic methods have been used.
    Results
    The Shia Imamate teachings play a very effective role in the development of the most impotant social capital norms namely social cooperation and tolerance and enhancement of life value.
    Conclusion
    Shia Imamate enjoying important qualities such as knowledge,immunity from sins,and having divine guardianship,on one hand,provides the most efficient epistemological constellation in order to use social capital norms and on the other hand it guarantees the effective protection of social capital.
    Keywords: social capital, Norms, Imamate (religious leadership), Shia}
  • عبدالهادی احمدی، محمدتقی شاکر
    واکاوی شبهات وهابیان و دسته بندی و قالب ریزی آن ها می تواند به استخراج گونه شناختی و آگاهی به روش ایجاد شبهه توسط آنان بینجامد. نگاشته پیش رو می کوشد افزون بر ارائه این روش ها، به راهکار نقد روشمند هر یک از گونه های شبهه سازی بپردازد. استقراء شبهه ها و دسته بندی آنها نمایان می سازد وهابیان بیشتر از چهار روش فراگیر برای ایجاد شبهه استفاده می کنند که عبارتند از: احیاء شبهات منسوخ گذشته، استوار کردن شبهه بر مبنای غلط اعتقادی، بهره بردن از مغالطه، استفاده از روشی غیر علمی همانند اتهام همراه با تبلیغ.
    کلید واژگان: روش شناسی, شبهه, وهابیت, شیعه}
    Abdolhadi Ahmadi, Mohammad Taghi Shaker
    Analyzing Wahhabis' doubts and classifying them can result in extracting their different kinds and awareness of the methods of raising doubts by them. In addition to presenting these methods, the present article tries to deal with the strategy of systematic criticism of each of these kinds of raising doubts. Analysis of these doubts and classifying them reveals that Wahhabis use four methods in raising doubts including: reviving past outdated doubts, raising doubts based on wrong beliefs, making use of sophistry, and making use of non-scientific methods like accusation along with propagation.
    Keywords: Methodology, Shia, Wahhabism, Doubt}
  • عباسعلی رستمی*
    مسئله تکفیر بیشتر جنبه کلامی دارد تا فقهی، و خاستگاه آن نیز اعتقادی است. زیرا بسیاری از فقی هان و متکلمان بین کفر و ایمان قائل به عدم و ملکه هستند.
    یعنی هر انسانی اگر مومن به خدا وتوحید نباشد، کافر خواهد بود اما به دلیل آثار و پیامدهایی که در فقه برای آن مطرح می‏شود، این مسئله همواره مورد توجه فقی هان نیز قرارگرفته .در این پژوهش دیدگاه عالمان بزرگ اسلامی را در مسئله تکفیر اهل قبله مرور می کنیم و به بررسی این موضوع می پردازیم آیا از نگاه رهبران اسلامی تکفیر اهل قبله مجاز است؟ اکثریت متکلمان و فقهای تسنن و تشیع اهل قبله را مسلمان می دانند، برای مال، جان و آبروی آنان حرمت قائلند،. بر خلاف عده ای اندک که فتوای رهبران سلف خود را فراموش کرده اند، و به دیگر مسلمانان نسبت کفر می دهند، و ریختن خون آنان را مباح می دانند.
    کلید واژگان: اسلام, ایمان, تکفیر, اهل قبله, تشیع و تسنن}
    Abbasali Rostami *
    The problem of Takfir is more a theological issue than a juridical one, and it is faith-based, since many jurists and prolocutors maintain lack and rote between blasphemy and faith. In other words, if a human being does not have faith in God and monotheism, he/she is considered as Kafir; however, due to the outcomes and consequences issued in jurisprudence, it is been of interest to jurists. In the present study, the viewpoint of popular Islamic scholar regarding Takfir for Kiblah believers is reviewed and it is discussed whether or not this issue is legal and approved on Islamic leaders vision. A majority of prolocutors and jurists of Shia and Sunni consider Kiblah believers as Muslim, and consider property, life, and sanctity for them. On the contrast,, a few people ignore the decree of their leader implying blasphemy to other Muslims and consider their killing as permitted.
    Keywords: Islam, faith, TAkfir, Kiblah believers, Shia, Sunni}
  • عبدالله میراحمدی *، زهره دانشی کهن

    معتزله معتقدند مرتکب گناه کبیره که بدون توبه از دنیا رفته است، به مجازات الهی گرفتار می شود و امکان بخشایش او وجود ندارد. از نظر آن ها چنین شخصی هرچند مومن باشد، به دلیل فاسق بودن، همچون کافر همیشه در عذاب می ماند. بنابراین اگر خداوند این شخص را مجازات نکند، خلف وعید کرده و خلف وعید مستلزم دروغ گویی در گفتار است؛ حال آن که خداوند هرگز دروغ نمی گوید، پس خلف وعید نمی کند. پژوهش حاضر به شیوه توصیف و تحلیل محتوا درصدد اثبات کذب نبودن خلف وعید از دیدگاه علم کلام و فقه است. متفکران شیعه بر مبنای برخی دلایل عقلی و نقلی، نظریه معتزله را مورد خدشه قرار داده اند. از نظر این متفکران، خلف وعید کذب نیست، زیرا مربوط به مرحله عمل است نه اراده جدی. هم چنین وعید از ابتدا مشروط بوده و تا شرطش محقق نشود، قابل اجرا نیست؛ پس امکان بخشایش در صورت نبود شروط باقی است. افزون بر آن، اگر خلف وعید کذب باشد هر کذبی ناشایست نیست؛ شاهد آن، جواز دروغ از جانب شارع در مواردی بنا بر مصالحی است. انشاء انگاری وعد و وعید، راه کار دیگری در حل شبهه تعارض کذب خلف وعید است. بر این اساس، وعد و وعید از سنخ جملات انشایی هستند که به شکل خبر صادر می شوند. بنابراین اطلاق صدق و کذب بر آن ها حقیقی نبوده و از باب مجاز است.

    کلید واژگان: وعد و وعید, کذب, کلام, فقه, معتزله, شیعه}
    Abdullah Mirahmadi *, Zohra Daneshikohan

    The Mutazilites believe that the big-sins-doer which dies without repentance will encounter to the divine punishment and there is no way for his/her forgiveness. From their opinion, such a person although being believer, because of his/her sins like a non-believer will always be in torment. Therefore, if God does not punish this person, He violated his Waid (Punish Promise) and violating the Waid implicates a lie; while God never lies, then he never violates Waid. In a descriptive and content analysis way, this research tries to prove that violating Waid is not false from the view point of Kalam (Theology) and Feqh (Jurisprudence). On the basis of some rational and narrative reasons, the Shia thinkers criticized the Mutazili theory. From the view point of these thinkers, violating Waid is not false (Kedhb), because it is related to the practical phase, not to the serious will. Also Waid is primarily conditioned and is not practicable until its condition realized. Thus in the lack of conditions, forgiveness is possible. In addition, if violating Waid is false, every false is not inadmissible. The evidence is the religious legislator's (Share') permission for lie on the basis of some expedients. Considering Wad (promise) and Waid as subjunctive mood (insha’) is another way for solving the misgiving of contradiction of false of violating Waid. Accordingly, Wad and Waid are of subjunctive moods that are stated in the form of simple sentences. Then the application of correct and false for them is not real but metaphorical.

    Keywords: Wad (promise), Waid (Punish Promise), false, Kalam, Feqh, Mutazilah, Shia}
  • Seyed Mohammad Ali Dibaji *
    One important question that the emergence of philosophical or rational Kalam has raised is what rationalism in the so-called Kalami (theological) schools actually means. This paper investigates the answers to the aforementioned question in Shi’a Kalam. Also, we have a comparative look at the philosophical Kalam and the rational one, concluding the identity of Shi’a Kalam with Shi’a philosophy. In this work, we have referred to three types of rationalism: personal, Vahmi (imaginal), and Hikmi (philosophical) rationalism. In short, our answer to the above question would be that, Shi’a Kalam – specially in Khaje Nasir’s works – is based on Hikmah (philosophy), and so, rationalism in this school does not refer but to this approach. This type of rationalism is in contrast to the personal or Vahmi rationalism. As a matter of fact, Those Mutakalims (theologians), who use Hikmi rationalism, don’t try to criticize philosophy or elicit from it; they just try to employ the principles, foundations, and results of Hikmah to explain, justify, and defend their religious beliefs
    Keywords: Hikmi, rationalism, Kalam, philosophical, Shia}
  • علیرضا طبیبی *، اصغر طهماسبی بلداجی
    صلاح الدین الادلبی در منهج نقد المتن عند علماء الحدیث النبو ی ، برخی احادیث منقول را مورد بررسی قرار داده و با توجه به معیارهای نقد متن احادیث، برخی از این  از پیامبر اکرم می «موضوعه» احادیث را را خواند؛ از آن جمله ذیل معیار عقل، اصل خلافت امام علی موضوعه و معارض با معیار عقل )مستنیر( می داند. او اعتقاد شیعه مبنی بر خلافت امام علی را ناصحیح و معارض با عقل و خلاف عادت می پس از پیامبر اکرم داند؛ بر همین اساس این باور شیعه را موضوعه و ساختۀ جاعلان حدیث می پندارد. از منظر ادلبی، ادعای شیعه درباره غدیر خم و عدم اعتراض صحابه به ابوبکر، خلاف عادت و معارض با عقل است. پژوهش پیش رو در سه محور نقد مبانی، روش شناسی و نقد محتوایی، دیدگاه ادلبی را به چالش کشیده است. از این تحقیق برمی آید که دیدگاه ادلبی در این باره ناصحیح بوده و خلافت امام قطع با اتکا به ق علی رآن و سنت ی نه تنها معارض با معیار عقل نبوده، بلکه عقل )مستنیر و مستقل( و سیره عقلا نیز آن را تأیید می کند.
    کلید واژگان: قرآن و سنت, معیار عقل, شیعه, خلافت امام علی, صلاح الدین الادلبی}
    Alireza Tabibi *, Asghar Tahmasbi Boldaji
    In The Method of Text Criticism from the Perspective of the Prophetic Hadith Scholars, Salah ul-Din al-Edlebi has examined some narrated hadiths from the holy Prophet (SA) and, on the basis of the criteria for criticizing the hadith texts, considers some of these hadiths as counterfeit. From amongst, in accordance to the (dependent) reason criterion, he considers the Caliphate of Imam 'Ali (AS) essentially as counterfeit and contradictory to reason. He considers the Shia belief in the Caliphate of Imam 'Ali (AS) after the holy Prophet (SA) as incorrect and contradictory to reason and opposite to common habit; on the same basis, he regards this Shii belief as counterfeit and made by the hadith counterfeiters. From al-Edlebi's perspective, the Shia claim about Ghadire Khom and the companions not protesting against Abu Bakr is opposite to common habit and contradictory to reason. The present research has challenged al-Edlebi's view in three points of criticizing his bases, methodology and content. It results in that al-Edlebi's view in this case is incorrect and Imam 'Ali's Caliphate not only is not in contrary to the reason criterion on the basis of Quran and definite tradition, but also the (dependent and independent) reason and the wise people's custom confirm it.
    Keywords: Quran, tradition, reason criterion, Shia, Imam Ali's Caliphate, Salah ul-Din al-Edlebi}
  • محمدحسین طاهری آکردی، نسلیشاه باشبو
    کاتولیک و شیعه، هر دو خواهان منزه بودن حاکم دینی از خطا بوده و مسیرهایی را برای این امر، ترسیم کرده اند. کاتولیک بر اساس مصوبه شورای واتیکان اول، تصمیم بر خطاناپذیری پاپ گرفته و در نتیجه، قائل به عصمت آن شده است. از سوی دیگر، در اندیشه شیعه، حاکم دینی دارای صفت «عصمت یا خطاناپذیری» نیست، بلکه با برشماری شرایطی دقیق و نظارتی عمیق، امکان رخ دادن خطا در وی وجود ندارد. هدف این پژوهش، مقایسه دو مسیر منتخب از سوی کاتولیک و شیعه برای عملکرد بدون خطا در حاکم دینی است. بنابراین، ابتدا مسیر کاتولیک و شیعه بررسی و سپس تحلیلی بر این مسیرها ارائه می گردد. مهم ترین یافته این پژوهش جایگاه حاکم دینی در اندیشه شیعه و کاتولیک است. ویژگی های حاکم دینی در شیعه، منهای عصمت، به گونه ای ترسیم شده است که امکان خطا در آن وجود ندارد، و حال آنکه در کاتولیک، با تصویب خطاناپذیری برای پاپ، امکان خطا در او وجود دارد.
    کلید واژگان: خطاناپذیری, پاپ, مرجعیت دینی, ولی فقیه, شیعه, کاتولیک}
    Muhammad Hussein Taheri Akredi, Naslisha Bashbu
    Catholic and Shi’a believe in infallibility of religious ruler from error. Therefore, they have drawn a method for this. Catholic Church, based on the Vatican I's decree, has approved the infallibility of the Pope. On the other hand, in Shia thought, the religious ruler does not have the characteristic of "infallibility or impeccability" but the possibility of error would remove by the precise and strict monitoring. The purpose of this study is to compare between the chosen methods of Catholics and Shi’as for removing an error in the religious ruler. Therefore, first, we will study about the Catholic and Shia methods, then we will analyze them. Explaining the status of religious ruler in Shia and Catholic thought is the most important achievement of this research. The characteristics of religious ruler in Shia minus infallibility are drawn in such a way that there is no possibility of error. While due to belief in infallibility of the pope in Catholic Church, there is not any possibility for his error.
    Keywords: Infallibility, Pope, Religious authority, Guardian Jurist, Shia, Catholic}
  • غلامعلی سلیمانی *، علی آزرمی
    تحولات صورت گرفته در غرب منجر به بروز شکاف و فاصله بسیار بین غرب و سایر کشورها - به ویژه کشورهای حوزه تمدن اسلامی - شد که نخستین بار در شکست های نظامی خود را نشان داد. نخبگان فکری این جوامع در مقام تبیین علل عقب ماندگی و نحوه جبران آن، رویکردهای متفاوتی در پیش گرفتند. در تاریخ معاصر ایران، در میان برخی از روشنفکران اواخر دوره قاجاریه، نوعی از ملی گرایی باستان گرا شکل گرفت که اسلام را از عوامل اصلی عقب ماندگی و از بین برنده مجد و عظمت ایران می دانست. این شکل از ملی گرایی در دوره پهلوی به مرامی رسمی تبدیل شد. به نظر می رسد این تلقی از ملی گرایی، به ظهور بحران دوگانگی هویت ملی و دینی ایرانیان انجامید وبسیاری از اندیشمندان ایرانی را به فکر چاره برای حل این مسئله واداشت. این مقاله بر آن است تا با بررسی اندیشه های مرتضی مطهری به واکنش و راه حل این متفکر معاصر در پاسخ به بحران هویت ایرانیان بپردازد. لذا ابتدا عوامل مطرح شدن پرسش از هویت انسان ایرانی را می کاود و در ادامه پاسخ مطهری به این بحران را بررسی می کند.
    کلید واژگان: ملی گرایی, اسلام, ایران, بحران هویت, باستان گرایی}
    Qolam Ali Soleimani *, Ali Azarmi
    The Developments in the West has led to a huge gap and distance between the west and countries – Islamic countries in particular – which has manifested itself in military defeats. The intellectuals of these communities took different approaches in explaining the causes of their under-development and how to make up for it. In contemporary Iran among the intellectuals of the late Qajar period some sort of ancient-oriented nationalism was formed that held Islam responsible for Iran’s backwardness and loss of its former greatness and glory. This type of nationalism has become an official principle. This approach to nationalism led to national and religious identity crisis in Iran, and had many Iranian intellectuals think of a solution for it. This paper is to examine Shahid Morteza Motahhari`s ideas in the field with regards to solving the contemporary crisis of identity in response to the aforementioned identity crises. Therefore this article analysis the questions of the Iranian identity at first and then examines Motahhari’s response to it.
    Keywords: Nationalism, Islam, Iran, Shia, Identity Crisis}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال