به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « tradition » در نشریات گروه « فلسفه و کلام »

تکرار جستجوی کلیدواژه «tradition» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • آصف احسانی، حسن رضا خاوری*
    در چند سال گذشته، بحث پر جنب و جوشی حول این موضوع وجود داشته است که آیا و چگونه پدیدارشناسی می تواند به تحقیقات شناخت اجتماعی مدد رساند. به ویژه، برخی تشکیک نموده اند که آیا توصیفات پدیدارشناختی اول شخص از تجربه انترسوبژکیتو و کنش متقابل می تواند نظریه های مشخصی را درباره شناخت اجتماعی تایید یا رد کند (به عنوان مثال، Spaulding 2015). در برابر این گونه ارزیابی، هدف از همکاری حاضر ارائه بررسی اجمالی از بحث غنی و دقیق همدلی است که در سنت پدیدارشناختی یافت می شود، با تمرکز ویژه بر جنبه های این بحث که ما معتقدیم حاوی بینش های مهم و ظریف راجع به رابطه همزمان است.
    کلید واژگان: همدلی, پدیدار شناسی, سنت}
    Asif Ehsani, Hassan Reza Khawari *
    In the past few years, there has been a lively debate on whether and how phenomenology cancontribute to social cognition research. Notably, some have doubted whether first-personal,phenomenological descriptions of intersubjective experience and interaction can support ordisconfirm certain theories about social cognition (e.g., Spaulding 2015). In contrast to such anassessment, the aim of the present contribution will be to present an overview of the rich anddetailed discussion of empathy found in the phenomenological tradition, focussing particularlyon those aspects of this discussion that we believe to contain important and subtle insights ofcontemporary relevance.Our approach in the following will be as follows. First, we will examine the account ofempathy offered by the two phenomenologists whose writings on the topic we take to bethe richest and clearest, Husserl and Stein, explicating their arguments for the claims that(i) empathy is a sui generis mode of intentional experience, (ii) the basic form of empathycan nevertheless be characterised as perception-like, and (iii) that a higher-order form ofempathy is a more imagination-like way of understanding other persons from their ownpersonal perspective.
    Keywords: Empathy, Phenomenology, Tradition}
  • طیبه محمدی کیا

    هدف از این پژوهش، مطالعه سیاست اندیشی و سیاست ورزی در اندیشه ابن سینا بوده و تحقیق با استفاده از روش هرمنوتیک دیلتای انجام شده است. در پژوهش پیش روی، درصدد بررسی رویکرد بوعلی به سیاست و نقش سیاسی فرد در ساحت زیست جمعی بوده ایم. پیدایش و پرورش سیاست در اندیشه این فیلسوف با مباحثی مانند تفاوت و تفاضل در آفرینش تا کسب معرفت پیامبرانه و رخ نمودن سنت در الهیات و قدبرافراشتن عدالت در شهر آرمانی اش مرتبط است. روزگار شیخ الرییس در ایران پس از اسلام، بامداد برآمدن سیاست ورزی ایرانی، و شاهد تاسیس سلسله های ایرانی و دوری ایرانیان از خلافت است. چنین رخدادی، ناگزیری از اندیشیدن به سیاست را با خود همراه دارد. تلاش برای بازاندیشی و بازخوانی نسبت میان سیاست ورزی و وحی که بیش از سه سده از عرضه شدنش بر اندیشه ایرانی می‏گذشت، از یک سو و کوشش برای برقرارکردن آشتی میان نقل و عقل یونانی به مثابه میراثی دانشی، از سوی دیگر، ایرانیان آن روزگار را به واکاوی و بازسازی داشته های کهن کشاند. در این نوشتار، سهم شیخ الرییس در این خیزش را رصد خواهیم کرد. این فیلسوف، پیوندی سترگ میان معرفت، وحی و سیاست برقرار کرده و نقش سیاسی مردمان را در ارتباط با جهان آسمانی و تکلیفی زمین و نیز فضیلتی درونی و اخلاقی پی ریخته است که در شهری پیامبرساخته (در دوران پس از حیات پیامبر) به مثابه سازه ای وحی مدار استمرار می یابد. در فلسفه سیاسی ابن سینا، انسان ازطریق زندگی کردن در شهر می‏تواند به کمال دست یابد و بی گمان، این رخداد درازای طرح ریزی شهر به مثابه ظرف سیاست، و تعیین ویژگی های زمامدار نیک و شرایط مشارکت مردم تحقق می یابد. سیاست، شهر و انسان سیاسی، موضوع اصلی مطالعه ما در این مقاله هستند و این مهم ازطریق واکاوی ریخت یابی شهر، سیاست ورزی شهریاران و نقش سیاسی شهروندان صورت گرفته است.

    کلید واژگان: سیاست, فلسفه سیاسی ابن‏سینا, پیامبر, تقسیم کار, سنت, عدالت}
    Tayebeh Mohammadikia

    The purpose of this paper is to examine the emergence of the concept of the ‘political man’ in Avicenna’s political thought. We seek to understand how Avicenna approached politics and the role of humanity in public life. Avicenna’s ideal city is constructed upon the foundation of key concepts such as tradition, justice, law, and public consensus, all of which are intricately connected to the supreme world. According to Avicenna, the ideal city serves as the manifestation of supreme knowledge, with the political man playing a dynamic and constructive role within it. Avicenna lived during a time of crisis in the Caliphate, which prompted him to engage deeply with political philosophy. At this juncture, Iranians were in revolt, distanced from the Caliphate, and actively seeking a political alternative. This historical context should be viewed as both a theoretical and practical endeavor. This paper delves into Avicenna’s contribution to this significant political event. In Avicenna’s philosophy, concepts like politics, the city, and the political man, like many others, are comprehensible and recognizable within the framework of the Prophet’s Revelation. Thus, this paper explores the formation of the city, the emergence of its structures, the actions of its rulers, and the role and political presence of its citizens from Avicenna’s perspective.

    Keywords: politics, Avicenna’s political philosophy, prophet, division of labor, tradition, justice}
  • حسین شقاقی*
    دکارت مبانی اصلی اندیشه مدرن را پایه-گذاری کرد. گادامر در مقام منتقد اندیشه مدرن، طبیعتا به فلسفه دکارت رویکرد انتقادی دارد. بسیاری از مضامین فلسفه گادامر بدون التفات به این نکته قابل فهم نیست. معرفت شناسی دکارت منشاء پیدایش ایده عقل مطلق و در عین حال بشری ای در تاریخ فلسفه مدرن است که از چشم انداز آن می توان به معرفت و حقیقت همه شمول و یقینی دست یافت. اندیشه های گادامر در باب فهم و حقیقت به طور مستقیم به این رویکرد دکارتی در معرفت شناسی مدرن انتقاد دارد. انتقاد گادامر به رویکرد دکارتی معرفت شناسی مدرن، مبانی اصلی اندیشه دکارت را هدف قرار می دهد؛ از جمله مفهوم عقل مطلق، مبناگرایی، معرفت یقینی، و رد اعتبار سنت. در اینجا رویکرد انتقادی گادامر به این مضامین دکارتی را مطالعه می کنیم و سپس سعی خواهیم کرد گادامر را در برابر مساله ی دکارتی اعتبار و توجیه معرفت شناختی قرار دهیم و پاسخ ماخوذ از آثار او را بررسی کنیم.
    کلید واژگان: گادامر, دکارت, معرفت شناسی مدرن, مبناگرایی, یقین, سنت}
    Hossein Shaqaqi *
    Descartes found the main basis of modern thought. As a critic of modern thought, Gadamer has a critical approach to Descartes' philosophy. If we don't pay attention to this point, we can't understand many themes of Gadamer's philosophy. Descartes' epistemology is the origin of the idea of absolute human reason in the history of modern philosophy, from its perspective, one can achieve universal and certain knowledge and truth. Gadamer's thoughts on understanding and truth criticize this idea, i.e. this Cartesian approach in modern epistemology. Gadamer's criticism of the Cartesian approach of modern epistemology targets the foundations of Descartes' philosophy; e.g. the concept of absolute reason, foundationalism, certainty, and denying the validity of tradition. Here we will examine Gadamer's critical approach to these Cartesian themes and then we will try to ask the Cartesian problem of validity and epistemological justification from Gadamer and examine the possible answer derived from his works.
    Keywords: Gadamer, Descartes, modern epistemology, Foundationalism, certainty, Tradition}
  • Jeremy Shearmur

    After offering an overview of some of the main themes of Popper’s political thought, the paper argues that his account faces two problems relating to institutions. The first is that while Popper stresses the ‘rational unity of mankind’, and the potential for any of us to furnish criticisms of public policy, it is not clear what institutional means currently exist for this to enable this to take place. Second, Popper has stressed the conjectural character of even our best theories. However, at any point, some theories will have fared better in the face of criticism than others, and they may give us important information about constraints on our actions. At the same time, as ordinary citizens we may not be in a good position to understand the theories in question, let alone appraise the state of the specialised discussion of them. There is, it is suggested, a case for thinking of ways to institutionally entrench such fallible theories, especially in the current setting in which social media play an important role

    Keywords: Popper, open society, fallibilism, Sunstein, presuppositions, objectivity, fatherless society, post-truth, Habermas, public sphere, tradition, Plato, Essentialism, Demography, ‘divine corporation’}
  • مهدی عطار کاشانی

    از منظر ابوالحسن عامری، غایت زندگی بشر، دستیابی به سعادت، یعنی خیر اعلی و فضیلت و در نهایت، به فعلیت در آمدن قوه نطق اوست. تنها راه دستیابی به سعادت هم، تمسک به سنت به معنای قوانین فردی، خانوادگی، اجتماعی و حکومتی است. به این منظور، وظیفه حاکمیت آن است که با جاری ساختن قانون در سطح اجتماع و سوق مردم به سوی تطابق رفتارهایشان با این مقررات، زمینه رشد و تعالی بشر و دستیابی به سعادت مادی و سعادت عقلی ایشان، و در نهایت، کسب خیر اعلی فراهم شود. در این مقاله، ثابت شده که در نگاه مرحوم عامری، قوانین کلی توسط ناموس اعم، یعنی خداوند متعال جعل می شود و قوانین جزیی را حاکم فاضل عادل از این قواعد کلی و در طول اراده شارع استنباط می کند. همچنین، مناط اصلی جعل قوانین، طبیعت اشیاست و اصل اولی، بر آن است که قانون هر چیزی، منطبق با طبیعت آن شیء وضع شود؛ هرچند ممکن است در مواردی به دلیل تزاحم ملاکات، این اصل اولی بر هم بخورد. علاوه بر این، از منظر محقق عامری، قانون دارای چهار ویژگی اصلی: قابل پیش بینی بودن، ضمانت اجرا داشتن، واحد بودن و حاکم بودن بر همگان، از جمله شخص حاکم است.

    کلید واژگان: ابوالحسن عامری, اندیشه حقوقی, سعادت, اسعاد, سنت, قانون, هدف قانون, مبنای الزام آوری قانون, ویژگی های قانون}
    Mahdi Attar Kashani

    Abolhasan Ameri believes the goal of human life is to achieve happiness, which is the highest good and virtue, and ultimately the actualization of human’s faculty of rationality (speech) The only way to achieve happiness is to adhere to tradition, i.e. the personal, family, social and governmental rules. The government’s duty, in this regard, is to provide the situation for the growth and excellence of human beings, and to help them achieve their material and intellectual happiness, and ultimately to achieve the highest good, by carrying out the law in the community and impelling people to respect these regulations. Ameri believes, as I have proved in this article, the general honor, i.e. the Almighty God, legislates the general laws; and the just erudite ruler deduces the particular laws from these general rules, such that it is along God’s will. In addition, the main criterion, which should be regarded for the legislation of rules, is the nature of the rule’s subject, and the primary principle is to legislate a law in accordance with the nature of its subject, although this principle may be violated in cases where different criteria are in conflict. In addition, Ameri believes a law has four main characteristics: predictability, guarantee of implementation, being unique and dominant over everyone, including the ruler.

    Keywords: Abolhasan Ameri, legal thought, happiness, making happy, tradition, law, the purpose of law, the basis of a law being obligatory, characteristics of law}
  • میلاد نوری یالقوزآغاجی*، مجید احسن
    اندیشه مدرن با نگاه به پیوندهای زمانی مکانی انسان و با تاکید بر علم، تکنولوژی و سعادت زمینی، توجه به سعادت غایی و اخروی را به مثابه گونه ای زهدورزی نادیده انگاشته است که ازجمله نتایجش ملالت و پوچی است. این درحالی است که در زیست جهان پیشامدرن، آدمیان با تاکید بر سعادت اخروی، اهمیت حیات و سعادت این جهانی را نادیده انگاشته و زندگی را تمرین مرگ می دانستند. دراین میان، نه نتایج ناشی از اندیشه مدرن و نه زیست دل بریده از حیات این جهانی مطلوب است و این هردو به انسدادهایی می انجامد و مسیله این است که چگونه می توان به نگرشی دست یافت که خالی از این انسدادها باشد؟ پژوهش حاضر به روش تحلیلی-توصیفی به این مسیله عطف توجه کرده است. به نظر می رسد که بر بنیان اصالت وجود، دوگانه مذکور تصنعی و غیرواقعی است و می توان با تاکید بر وحدت شیون و دقایق هستی، بر یگانگی جسم و اندیشه و هم راستایی سعادت این جهانی و آن جهانی تاکید کرد. حاصل آن که به زعم نویسندگان، راه آسمان از زمین می گذرد و آبادانی آخرت به مثابه باطن جهان کنونی، تنها با آبادانی و پاسداشت حیات کنونی میسر است.
    کلید واژگان: اصالت وجود, حدوث جسمانی, دنیا و آخرت, سنت, مدرنیته}
    Milad Nouri Yalghuz-Aghaji *, Majid Ahsan
    Modern thought, focusing on spatiotemporal connections of human beings and emphasizing science, technology, and earthy bliss, has ignored the idea of ultimate and otherworldly bliss as a form of asceticism. It thus filled with Nihilism and Dysphoria. It was while human beings in the classic world emphasizing the hereafter bliss were ignoring the importance of life and happiness in this world. Nowhere, neither the results of modern thought nor the classic lifestyle cut off the earthy bliss is desirable. The issue is how to achieve an attitude beyond their problems and obstructions? This article has turned its attention to this issue through a descriptive-analytical method. It seems that on the basis of the Primacy of Existence (Isalat al-Wujud), any duality is artificial and unreal. Insisting on the unity of the modes and moments of reality, we can emphasize the unity of the soul and body, saying that happiness in this world and that world are in parallel. The result according to us is that the path of heaven passes through the earth, and the prosperity of the other world as the interior of this world can be possible only through the prosperity and protection of the present one.
    Keywords: modernity, Physical Development, Primacy of Being, World, Otherworld, tradition}
  • سید حسن فلسفی طلب*، نیایش شهدادی

    دین در اندیشه نیچه به مثابه تمامی عناصر قوام بخشی است که سهمی به سزا در وحدت سیاسی، تعالی فردی، و تعلیم و تربیت همگانی در حکومت های باستانی و مسیحی داشته است. نقش دین در برتری سیاسی و فرهنگی جوامع دوران های گذشته، بی بدیل بوده، چراکه در آن دوران ها، نوع فرماندهی در قالب «حکومت توده» بوده است. یکی از بازوان اصلی فرماندهی در این نوع حکومت ها اعم از جمهوری و پادشاهی دین بوده که حتی نقشی به مراتب برتر از دیگر بازوی فرماندهی، یعنی نیروی نظامی، داشته است. نیچه در این تحلیل، خود را وامدار ماکیاولی می داند. او در بررسی خود، سیر تغییر نوع فرماندهی جامعه را از «حکومت توده» دین مدار به سمت «دولت ملت سکولار»، با حساسیتی خاص دنبال می کند. نیچه در پی تعین ماهیت تاریخیت دین، در نمونه فرهنگ های نیرومند دیندار و ضعیف بی دین گشته که در نتیجه آن، فرهنگ های والا و پست شکل گرفته است. او معتقد است پس از سپری شدن دوران سخت و چالش برانگیز کشاکش بین کلیسا و علم، به مرور زمان برای شخص و جامعه ابرانسانی، روشن خواهد شد که دین و علم، ستارگانی جدا از هم در آسمان فرهنگ انسانی هستند که هم شانه با هم پیش می روند، بی آنکه حتی بتوان تعارضی مابین آنها متصور شود، چرا ژکه چنین چیزی دیگر نه موضوعیت خواهد داشت و نه ممکن خواهد بود. روش این مقاله، تحلیلی و توصیفی است.

    کلید واژگان: نیچه, دین, فرهنگ, سنت, نیرومندی}
    Seyed Hassan Falsafitalab *, Niayesh Shahdadi

    In Nietzsche's thought, religion includes all the powerful elements that had a significant contribution to political unity, individual excellence, education, and upbringing of all in ancient and Christian governments. The role of religion in the political and cultural supremacy of the past societies was unmatched because in those times the type of command was in the form of "government and mass". One of the main arms of command in this type of government, whether "republic" or "kingdom", was religion, which even had a far superior role than the other arm of command, i.e. military force. The course of change in the type of command of the society from the religion-based "government and mass" to the "secular state-nation"; Follows with special sensitivity. Nietzsche sought to determine the nature of the historicity of religion in the strong religious and weak irreligious cultures which resulted in the formation of strong and base cultures. After the difficult and challenging period between the church and science; Nietzsche believes that after the difficult and challenging period between the church and science has passed, over time it will become clear to the person and the superhuman society that religion and science are separate stars in the sky of human culture that go hand in hand; without even being able to imagine a conflict between them; Because such a thing will no longer be relevant nor will it be possible. The method of this article is analytical and descriptive.

    Keywords: Nietzsche, Religion, Culture, Tradition, Strength}
  • محمدجواد رودگر*
    هدف

    هدف از مقاله تبیین حقیقت عرفان از حیث نظری و عرفان حقیقی از حیث عملی و داوری در خصوص ریشه ها و منابع تولید دانش عرفان در دو دانش عرفان نظری و عملی از حیث تاریخی و اثبات و ایضاح منابع وحیانی در پیدایش و گسترش عرفان اصیل اسلامی است.

    روش

    آیت الله مصباح یزدی با وقوف به تاریخ پیدایش و گسترش و همچنین صادق و کاذب بودن عرفان اسلامی، آن را با نگاه فیلسوفانه از دو زاویه نگرش معرفت شناسی اول و دوم مورد نقد و بررسی قرار داده. با عنایت به این فرضیه که استاد مصباح عرفان را معرفت شهودی حق تعالی که از منابع وحیانی سرچشمه گرفت و هدف از آن قرب وجودی به خدای متعال و نیل به لقای رب با چشم دل است و درعین حال منتقد و نه مخالف عرفان اسلامی مصطلح به ویژه تصوف فرقه ای بود، این پرسش خودنمایی می کند که عرفان اسلامی در اندیشه و آثار استاد مصباح چیست و چگونه است؟ در نوشتار حاضر با روش توصیفی، عقلی و نقلی پاسخ پرسش یاد شده داده شد.

    یافته ها

    یافته های نوشتار حاضر براساس مبنا و متد علامه مصباح یزدی عبارت بود از: 1- عرفان اسلامی اصیل و مستقل بوده و ریشه در نصوص دینی و کتاب و سنت دارد 2- در عرفان اسلامی اعم از نظری و عملی خطاهای معرفتی و لغزش های سلوکی در اثر انحراف، تحریف و بدعت در آن ها راه یافت 3- راه رهایی از خبط و خطاهای معرفتی و سلوکی بازگشت به قرآن و عترت و رفتن در راه اهل بیت علیهم السلام است 4- عرفان اسلامی برگرفته از کتاب و سنت دارای شاخصه هایی مانند مطابقت با فطرت، همه جانبه بودن و شریعت محوری است 5- نسخه جامع و کامل سلوکی در آیات، احادیث، ادعیه و سیره معصومین(ع) وجود دارد و نیازی به نسخه های وارداتی و خودساخته نیست. بدین جهت استاد در جستجوی عرفان اسلامی از طریق قرآن و عترت(ع) بوده اند.

    نتیجه گیری

    با عنایت به هدف، روش و یافته هایی که یاد شد، نتیجه این است که: عرفان اسلامی وارداتی و بیگانه نبوده و شباهت خانوادگی معارف و مسایل آن با دیگر عرفان ها در ادیان و مکاتب الهی و بشری، دلیل اخذ این از آن ها نبوده و نیست. از سوی دیگر عرفان اسلامی ازلحاظ ریشه انسانی، فطری، ازلحاظ دانشی، برهانی و ازلحاظ باید و نبایدها و دستورالعمل ها شریعت مدارانه و معیارهای سنجش صواب و خطای آن 1. قرآن و عترت 2. عقل سلیم بود.

    کلید واژگان: عرفان اسلامی, کتاب و سنت, کشف و شهود}
    M.J. Rodgar *
    Aim

    The purpose of the article is to explain the essence of mysticism from a theoretical point of view and true mysticism from a practical point of view. the author of the article intends to investigate the roots and sources of the production of the knowledge of mysticism in both the knowledge of theoretical and practical mysticism from a historical point of view and to prove and explain the revelation sources in the emergence and expansion of authentic Islamic mysticism which doubled the importance and necessity of research and checking them.

    Method

    Ayatollah Misbah Yazdi, with the knowledge of the history and origin and expansion of Islamic mysticism, as well as its truthfulness and falsity, has criticized it with a philosophical view from the two perspectives of the first epistemology and the second epistemology. With regard to the hypothesis that Professor Misbah considers mysticism to be the intuitive knowledge of the Supreme Being that originated from revealed sources and its purpose  which is to be close to the Almighty God and to meet the Lord with heart, at the same time. He is a critic and not an opponent of the so-called Islamic mysticism, especially sectarian Sufism, this question arises: what is Islamic mysticism in the thought and works of Misbah and how is it? In the present article, the answer to the mentioned question was given with a descriptive, rational and narrative method.

    Results

    The findings of the present article which are based on the method of Allameh Misbah Yazdi are as follow: 1- The Islamic mysticism is original and independent and has its roots in religious texts, Book and traditions. 2- In the Islamic mysticism, (both theoretical and practical) epistemic errors and sulūki slips were found due to deviation, distortion and heresy. 3- The way to get rid of epistemological and sulūki mistake and errors is to return to the Qur'an and Ahl al-Bayt (as) and following the path of Ahl al-Bayt (as). 4- The Islamic mysticism derived from the Book and tradition has characteristics such as conformity with Fitrah, comprehensive and Shariah-oriented. 5- There is a comprehensive and complete version of Spiritual Wayfaring (Sulūk) in verses, hadiths, prayers and the life of the Ahl al-Bayt (as), and there is no need for imported and self-constituted versions. For this reason, Allameh Misbah has been searching for Islamic mysticism through the Qur'an and Ahl al-Bayt (as).

    Conclusion

    With regard to the purpose, method and findings that were mentioned, the conclusion is: the Islamic mysticism was not imported and foreign, and the family similarity of its teachings and issues with other mysticisms in divine and human religions and schools was not the reason for taking this from them. On the other hand, the Islamic mysticism is in terms of human origin, innate, in terms of knowledge, argument, and in terms of do and don'ts and Sharia-based instructions, and the criteria for measuring its rightness and wrongness.

    Keywords: Islamic Mysticism, Book, Tradition, Discovery, Intuition, Fitrah, Comprehensiveness, sharia}
  • اکبر قربانی

    الهیات عملی را می‌توان نوعی گسترش کاربردی و کارکردی آموزه‌های الهیاتی، یا برآمده از الهیات، در زندگی انسان دانست. نوشتار حاضر، با توجه به معنای عام الهیات، به برخی چالش‌های پیش روی الهیات عملی می‌پردازد. چالش اول انتظار بشر از دین است. با عنایت به انتظار گسترده از دین است که می‌توان پای الهیات را به قلمرو اجتماع و نهادهای اجتماعی کشاند. اگر انتظار حداقلی از دین داشته باشیم، نقش الهیات چندان برجسته نخواهد بود. چالش دوم رابطه سنت و تجدد است. در دوران سنت و با نگرش سنتی برخی نهادهای اجتماعی پیوند وثیقی با دین و الهیات داشتند، اما در نگرش و دوران متجدد نقش اجتماعی یا سازمانی الهیات غالبا بر عهده نهادهای جدید برآمده از علوم جدید و دنیای متجدد است. از این رو، در دوران متجدد و با نگرش تجددگرایانه، الهیات عملی متهم به نوستالژی و موضع انفعالی می‌شود. چالش سوم مصادره الهیات عملی توسط روحانیت رسمی است. تاریخ دین و الهیات حکایت از این دارد که روحانیت رسمی و حکومتی با رویکردی انحصارطلبانه و تمامیت‌خواهانه توانسته است دین و الهیات را به نفع خود و در راستای افزایش قدرت و ثروت و نفوذ اجتماعی خود مصادره کند. هرچند این مصادره گهگاه به مصلحت عمومی و اجتماعی منجر شده است، اما به نظر می‌رسد مفسده این مصادره بیش از مصلحت آن باشد. چالش چهارم جهانی شدن است. با توجه به فرایند جهانی شدن، اهمیت و ضرورت الهیات جهانی افزایش یافته است. از این رو، الهیات عملی بدون غلبه بر بنیادگرایی و انحصارگرایی دینی نمی‌تواند به حل و فصل مسایل و معضلات جهانی کمک کند. توفیق و گسترش الهیات عملی در گرو پاسخ نظری و عملی به چالش‌های پیش‌گفته است، چالش‌هایی که نه تنها الهیات بلکه خود دین و دین‌ورزی را نیز به مخاطره انداخته است.

    کلید واژگان: الهیات عملی, انتظار بشر از دین, سنت و تجدد, روحانیت رسمی, جهانی شدن}
    Akbar Qorbani

    Practical theology can be considered as a kind of practical and functional expansion of theological teachings or something derived from theology in human life. The present article, considering the general meaning of theology, addresses some of the challenges facing practical theology. The first challenge: human expectation of religion. It is according to the widespread expectation of religion that theology can enter the realm of society and social institutions. By a minimum expectation from religion, the role of theology will not be so prominent. The second challenge: tradition and modernity. In the traditional era and with a traditional attitude, some social institutions have been closely related to religion and theology, but in the modern attitude and era, the social or organizational role of theology is often relegated to new institutions from the new sciences and the modern world. Hence, in the modern age and with a modern attitude, practical theology is accused of a nostalgic and passive attitude. The third challenge: confiscation of practical theology by the official clergy. The history of religion and theology shows that the official and governmental clergy, with an exclusive and totalitarian approach, has been able to confiscate religion and theology in their favor and in order to increase power, wealth, and social influence. Although this confiscation has occasionally led to the public and social interest, it seems that the corruption caused by this confiscation is more than its interest. The fourth challenge: globalization. Due to the process of globalization, the importance and necessity of global theology have increased. Hence, practical theology, without overcoming religious fundamentalism and exclusivism, cannot solve global problems. The success and development of practical theology depend on the theoretical and practical response to the aforementioned challenges; Challenges that have endangered not only theology but also religion itself.

    Keywords: Practical Theology, Human’s Expectation from Religion, Tradition, Modernity, Official Clergy, Globalization}
  • علی وحدتی دانشمند

    در عالم فلسفه، بحث ها درباره مناقشه گادامر با هابرماس بر سر موضوع سنت همچنان جاری است. اما در عرصه فلسفه تعلیم و تربیت معمولا هرمنوتیک فلسفی گادامر از سوی مدافعان پداگوژی انتقادی، به محافظه کاری متهم شده و پژوهش های اندکی در دفاع از توان انتقادی هرمنوتیک گادامر به چشم می خورد. در اسناد رسمی نظام آموزشی ایران نیز اگرچه بر پاسبانی و در عین حال بازسازی سنت ها تاکید می شود، اما در عمل نوعی سرگشتگی در توجه متوازن به این دو مشهود است. این پژوهش در پی آن است تا با بازخوانی جایگاه سنت در هرمنوتیک گادامر، عناصر انتقادی آن را واکاوی کند و به این ترتیب هم دفاعیه ای از تعلیم و تربیت بر مبنای هرمنوتیک فلسفی در برابر پداگوژی انتقادی ارایه داده و هم الگویی برای مواجهه با سنت ها در تعلیم و تربیت فراهم آورد. مدعای اصلی این پژوهش آن است که تلقی گادامر از سنت هم زمان واجد بیان توصیفی به عنوان مبنای تربیتی و بیان هنجارین به عنوان اصل تربیتی است و بستر تحقق هر دوی آنها «یادگیری از مسیر منفیت» است. در چنین بستری، «تاثیر و تاثر آگاهی و تاریخ »، «در نظر گرفتن سنت به عنوان پاسخی برای یک پرسش»، «فاصله گیری انتقادی از سنت» و «کاربست سنت» مهمترین عناصر انتقادی خواهند بود که هرمنوتیک گادامر را از یک هرمنوتیک محافظه کار و سنت گرا متمایز خواهند ساخت.

    کلید واژگان: هرمنوتیک, گادامر, سنت, پداگوژی انتقادی}
    Ali Vahdati Daneshmand

    Discussions about the Gadamer-Habermas debate continue in philosophy. But in philosophy of education, Gadamer's philosophical hermeneutics is usually accused of conservatism by the defenders of critical pedagogy, and there are few studies in defense of the critical power of Gadamer's hermeneutics. In Iran, official education reform documents emphasize both guarding and reconstructing tradition, but in practice, this balance seems ambiguous. Through re-reading Gadamer's hermeneutics, this paper analyzes the critical elements of tradition. In this way, it provides a defense of education based on philosophical hermeneutics and a model for confronting traditions in education. The central claim of this study is that Gadamer's understanding of tradition has both a descriptive expression as an educational basis and a normative expression as an educational principle. The ground for the realization of both is learning through negativity. In this context, historically effected consciousness, considering tradition as an answer to a question, critical distanciation from tradition, and application of tradition will be the most important critical elements that distinguish Gadamer's hermeneutics from conservative and traditionalist hermeneutics.

    Keywords: hermeneutics, Gadamer, tradition, Critical Pedagogy}
  • یاسر تک فلاح*، حبیب کارکن بیرق

    ابن یمین شاعر شیعی قرن هشتم در اشعار خود نه تنها به ساحت اهل بیت (علیهم السلام) اظهار ارادت می نماید، بلکه همچون فردی مسلط به مسایل کلامی به دلایل اثبات امامت امیرمومنان (ع) و فرزندان معصوم ایشان می پردازد. وی در سروده های خویش آیات ولایت و هادی امت؛ احادیث رد الشمس، غدیر و منزلت؛ صفات متعددی مانند حکمت، عصمت، سخاوت، فتوت، علم، قدرت و غیره را در اثبات امامت امیرمومنان (ع) مورد توجه قرار داده است. ابن یمین توانسته است با به خدمت گرفتن همزمان دو بعد مهم احساس و شناخت، ضمن خلق تصاویر بدیعی ا ز مقام معنوی ایمه (علیهم السلام)، معارف بلند شیعی را نیز به طرز ماهرانه ای در شعر خود به کار گیرد و از همین رو می توان قصاید وی درباره ایمه شیعه (علیهم السلام) را جزو آثار تعلیمی محسوب داشت که به تعلیم بعد کلامی امامت از منظر شیعی می‎پردازند. در این تحقیق از روش توصیفی- تحلیلی استفاده شده است.

    کلید واژگان: امیرمومنان (ع), ابن یمین, امامت, قرآن, حدیث}
    Yaser Takfallah *, Habib Karkonbirahgh

    Ibn Yamin, the eighth century Shiite poet, not only expresses his devotion to the Ahl al-Bayt (Peace be upon them) in his poems, but also, as an informed person in theological issues, proves Imamate of Amir al-Mu'minin (the first Imam of the Shiites) and that of his innocent household. In his poems, he recited the verses of the Alvelaiah and Hadi al-ummah; Traditions of Rad al-shams, al-ghadir and al-manzilah; and the numerous attributes such as wisdom, infallibility, generosity, virtue, knowledge, power and courage in proving the Imamate of the Amir al-Mu'minin. By using two important dimensions of feeling and cognition at the same time, Ibn Yamin has been able to skillfully apply the higher Shiite teachings in his poetry while creating novel images of the spiritual status of the Imams (Peace be upon them). Therefore, his poems about the Shiite Imams can be considered as educational works that teach the theological dimension of the Imamate from the Shiite perspective. In this research, descriptive-analytical method has been used.

    Keywords: Amir al-Mu'minin, Ibn Yamin, Imamate, Quran, tradition}
  • حجت قلندری

    چگونگی ارتباط اخلاق و جامعه، همواره یکی از مهم‌ترین پرسش‌های پیش‌ روی اندیشمندان اجتماعی و فلاسفه بوده است. در آغاز دوره موسوم به روشنگری، اخلاق غایت‌مدار که دستاورد فلاسفه یونان باستان از جمله ارسطو بود، به حاشیه رانده شد و عقل خودبنیاد، در کانون همه داوری‌های اجتماعی قرار گرفت. در واکنش به چنین وضعیتی، جماعت‌گرایان با نقد ارزش‌زدایی از فلسفه در عصر مدرن، مکانیزمی برای ایجاد ساختار اخلاقی پیشنهاد دادند که با توسل به سنت ارسطویی قابل تحقق است. مک‌اینتایر، به‌عنوان‌ یکی از مهمترین اندیشمندان در نحله جماعت‌گرایان، با تاکید بر سنت اخلاقی ارسطویی معتقد است فرد جدا از سنت، تاریخ و ظرف جامعه نمی‌تواند خردمند تعریف شود و تنها می‌بایست بستر لازم را برای سعادت جامعه از طریق گسترش "فن اخلاقی زیستن" فراهم نمود. برهمین اساس پرسش مدنظر این پژوهش، بر چیستی رابطه جامعه و اخلاق در سنت فلسفی اندیشه غربی ازنظر جماعت‌گرایان و همچنین چگونگی ارایه پاسخ مک‌اینتایر ساخت یافته است. به نظر می‌رسد مک‌اینتایر با نقد تفکر مدرن به مسئله عقل و ارزش‌های اخلاقی در جامعه از منظر رویکردهای فلسفی غرب پرداخته و مکانیزم ایجاد ساختار اخلاقی را با ایده "گزینش بهترین معیارها " و "فن اخلاقی زیستن" موردتوجه قرار داده است. این پژوهش با استفاده از روش توصیفی-هنجاری با درنظرگرفتن انتقادهای مطرح‌شده از سوی جماعت‌گرایان در رابطه با گسست رابطه اخلاق و جامعه، می‌کوشد تا به پیشنهادهای مک‌اینتایر برای تحقق ساخت یک جامعه اخلاقی در درون فرهنگ غربی بپردازد.

    کلید واژگان: سنت, جامعه اخلاقی, مک اینتایر, عقل, مدرنیته}
    Hojat Ghalandari

    How ethics and society relate to each other has always been one of the most important questions for social thinkers and philosophers. At the beginning of the so-called Enlightenment, Teleological ethics, the work of ancient Greek philosophers, including Aristotle, was marginalized, and self-founded reason became the center of all social judgment. In response to such a situation, the communitarianism criticized the devaluation of philosophy in the modern age, proposing a mechanism for creating a moral structure that could be achieved by resorting to the Aristotelian tradition. McIntyre, as one of the most important thinkers in the communitarian movement, emphasizes the Aristotelian moral tradition and believes that a person apart from tradition, history and society cannot be defined as wise and should only provide the necessary basis for society's goodness through spreading "The moral technicality of living". Accordingly, the question under consideration of this study is based on what is the relationship between society and ethics in the philosophical tradition of Western thought from the point of view of communitarianism and also how McIntyre's answer is presented. By criticizing modern thought, McIntyre seems to have addressed the issue of reason and moral values ​​in society from the perspective of Western philosophical approaches and the mechanism of creating a moral structure with the idea of ​​"choosing the best criteria" and "the moral technicality of living". Using a descriptive-normative approach, this study tries to address McIntyre's suggestions for building a moral society within Western culture, taking into account the criticisms made by communitarianisms regarding the rupture of the relationship between morality and society.

    Keywords: tradition, Moral Society, McIntyre, reason, Modernity}
  • Jochen Schmidt*

    The paper attempts to give a systematic survey of different strands and intentions of “narrative ethics” both in philosophy and in theology and proposes how to develop narrative ethics in the future. This proposal features three different dimensions of the term “moral vision,”, i.e. morally substantial ideas that are embedded in traditions (Moral Vision 1), the appropriation of these ideas by particular historical cultures or individuals (Moral Vision 2) and moral perception channeled by Moral Vision 2 (Moral Vision 3). Narrative ethics, the paper argues, can describe how (religious) traditions can inspire moral thinking and learning without falling prey to traditionalism. Theological ethics is about forming an ethical culture in which we remind each other of the stories that continue to inspire us and in which we tell each other of our moral world-view and commitments, our strong feelings about the good and the bad which are based in our individual and common lives and not derived from grammatical rules or ultimate principles.

    Keywords: Narrative ethics, moral vision, Christian ethics, moral perception, tradition, ethical theory}
  • حسین صبری*، غلامرضا اعوانی

    شکل گیری هنر اسلامی بحثی است که از دیدگاه های مختلف به آن پرداخته شده است. منظر سنت-گرایانه با نگاهی کل نگر و جامع به این مبحث می پردازد و ضمن توضیح درباره خاستگاه این هنر به عوامل آن می پردازد و سیر تاریخی آن را از این دیدگاه توجیه می کند. در نوشتار پیش رو، با مبنا قرار دادن آرای اصیل سنت گرایان به بحث درباره شکل گیری هنر اسلامی پرداخته می شود، در همین راستا سیر تاریخی برخی انواع شاخص هنر اسلامی نیز بر همین مبنا مطرح می گردد. در عین حال، برخی آرای غیرسنتی و مدرن نیز مورد اشاره اجمالی قرار گرفته و به اختصار به نقد کشیده می شوند. ضمن اشاره ای بسیار کلی به میراث گذشته ایران، تاثیرگذاری اسلام بر آن به بحث گذاشته می شود و نحوه بروز جلوه های جدید توضیح داده می شود. سیر شکل گیری برخی گونه های اصلی هنر اسلامی نیز برای نمونه در همین چهارچوب مطرح خواهند شد. گردآوری اطلاعات و داده ها بر مبنای فعالیت کتابخانه ای است.

    کلید واژگان: هنر اسلامی, سنت, میراث پیش از اسلام, شکل گیری, سیر تاریخی}
    hossein sabri *, Gholamreza Aavani

    There has been involvement in formation of Islamic art from different views; what Traditionalism involves in historical and comprehensive explanation of the art, and at the same time, confining its historical process. Present paper attempts to discuss formation of Islamic arts based on authentic Traditional views, including Schoun's, Nasr's, Burkhardt's, and Guenon's. Through the text, one could find comparisons between art historians' and traditionalists views. Furthermore, there is a presentation of historic process of characteristic types of Islamic arts. Accordingly, there is an attempt to discuss effects of Islam and consequent manifestation of Islamic arts, following general discussions about Iranian Pre Islamic legacy. There is statement about general historic development of some types of more defined and mostly known Islamic arts within the same framework, including coinage, painting, architecture, pottery and metallurgy, and finally textiles among many types of manifestations of Islamic arts. The authors bibliographically collected information and data.

    Keywords: Islamic art, Tradition, pre Islamic legacy, formation, historic process}
  • فرشاد توحیدنیا، علیرضا جلالی*، سید حسین واعظی

    تخریب محیط‏زیست به دلیل پیامدهای ناگواری که برای بشر به همراه داشته است، تبدیل به یکی از بزرگترین چالش‏های دنیای معاصر شده است و برای بقای کل نظام طبیعت از جمله انسان هیچ موضوعی مهم‏تر از حل این مسئله نیست. این بحران نخست در غرب آغاز شد و پس از آن با ورود تجدد به شرق در سطحی جهانی مطرح شد. از نظر  نصر علت این امر تقدس زدایی تدریجی از طبیعت است. اندیشمندان برای حل بحران محیط‏زیست راهکارهایی ارائه داده‏اند که اغلب برگرفته از مهندسی محیط‏زیست است. وی بی آنکه منکر ارزشمندی این راه‏حل‏ها باشد شیوه علمی را به تنهایی حلال مشکلات نمی‏داند، زیرا بر این باور است که خود علوم تجربی در برابر این بحران مسئول است. وی رویکردی مابعد الطبیعی را بر می‏گزیند و او معتقداست که تنها با احیای معرفت قدسی طبیعت می‏توان از این مشکلات رهایی یافت. هر چند بعضی از متفکران مسلمان، طبیعیات سنتی را در دوران معاصر خالی از فایده می‏دانند ولیکن سنت گرایان بر این باورند که سنت اسلامی واجد منابعی غنی برای تبیین فلسفه علوم است. پژوهش حاضر با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی به گرداوری اطلاعات کتابخانه ای پرداخته و این دیدگاه را مورد تحلیل قرار داده است. هدف این پژوهش نقد و بررسی ابعاد فلسفی بحران می‏باشد. نتایج تحقیق نشان می دهد: با این احیاگری هم اصول اخلاقی درخصوص طبیعت تحکیم می‏شود و هم نیاز انسان متجدد به ایجاد ارتباط معنوی با طبیعت برآورده می‏شود. براین اساس این نظریه می‏تواند به عنوان یک راه‏حل دارای ارزش وجایگاه ممتاز باشد.

    کلید واژگان: نصر, بحران معنوی, بحران زیست‏ محیطی, انسان معاصر, امر قدسی, سنت}
    Farshad Tohidnia, Alireza Jalali *, Seyed Hosein Vaezi

    Environmental degradation has become one of the biggest challenges of the contemporary world because of the bad consequences of mankind and it is nothing more important for the survival of the whole system of nature, including man. The first crisis started in the west, followed by modernity to the east at a global level. In Nasr's belief, this is a gradual nature. Scholars have developed solutions to solve the environmental crisis, often from environmental engineering. Without denying these solutions, he does not know the scientific method by itself as a problem solver, as it is believed that empirical science itself is responsible for this crisis. His post approach can be saved from these problems only by restoring the divine knowledge of nature. Some Muslim thinkers, however, have traditionally seen the tradition of use in contemporary times, believing that the Islamic tradition is a rich resource to explain the philosophy of science. The present study using descriptive-analytical method has been used to collect library data and this view is presented. The purpose of this study is to investigate the crisis in this research; however, the ethical principles on nature are strengthened and the need of a modern human to create a spiritual connection with nature is met. Accordingly, the theory can serve as a - valued solution.

    Keywords: Nasr, Spiritual Crisis, Environmental Crisis, Contemporary Man, Ephemera, tradition}
  • منیره طلیعه بخش، غلام حسین غلام حسین زاده*، علیرضا نیکویی، مهدی معین زاده
    نحوه ای که امروزه از سنت پرسش می شود و در آن اندیشه می رود، بی بنیاد (groundless) است. بی بنیادی شاخصه دوگانه سنت یا تجدد است. در حالی که بنیاد اصیل، به واسطه تجربه دقیقه «نفی» بنیادی مغاکی/ عدمی است. رویکردهای بی بنیادی چون «هرمنوتیک رمانتیک، تاریخ گری، بنیادگرایی و سنت گرایی» سنت را امری سپری شده فهم می کند در حالی که «هرمنوتیک فلسفی، تاریخ مندی و سنت مندی» سنت را گذشته حاضر در اکنون می دانند. این رویکردها مستلزم قائل شدن به بنیاد و سرآغاز مغاکی/ عدمی و محدث، فهم زمان به مثابه تکرار گذشته در حال و وجود به مثابه وجود پیش دست و در نتیجه مبتنی بر وقت، نقد و احضار هستند. در سنت اسلامی نخستین جرقه های این مواجهه اصیل را می توان در نقد حقیقت آفاقی و سنت فرادست و تاکید بر کشف و شهود از سوی جریان تصوف و عرفان ردیابی کرد. عارفان حقیقت رویکرد خویش به سنت را «نقد» می دانستند که امری مقدم بر ارزیابی است و به فراخوانی وجودی حاضر اشاره دارد.
    کلید واژگان: سنت, عرفان, منفیت, نقد, عدم}
    Monireh Taliehbakhsh, Gholamhossein Gholamhosseinzadeh *, Alireza Nikouei, Mehdi Moinzadeh
    The first trace of the critique of objective truth and the “present-at-hand” tradition can be found in Sufism and Mysticism. Mystics emphasize the outstanding role of uncovering and intuition which implies the desire to leave mediators in order to achieve the truth and reflects their creative approach toward tradition, which, while rooted in tradition, is seen as revival. They considered the truth of their approach to tradition as a Naghd/critique. Naghd, in common terms, is simply translated as the assessment of something. However, in the mystical tradition, it is prior to assessment and refers to calling something that is “ready to hand” existence. Today, the way through this tradition is being inquired about and though about is groundless. Groundlessness is the indicator of the dichotomy of tradition and modernity, whereas the original foundation through the experience of a moment of "negation" is an abyss/ the nothing foundation. This article will begin with two fundamental theoretical approaches in Western thought to understand the foundations of the mystic approach to tradition. The first approach is "Romantic Hermeneutics, Historicism, Fundamentalism, and Traditionalism," which comprehends tradition as it has been spent, and the second approach with titles such as "philosophical hermeneutics, historicity and traditionality" considers tradition as something present now. This article proves that both tradition and modernity adopt the same approach while the second approach implies a different perception of the foundation / beginning, time and existence.
    Keywords: tradition, Mysticism, Negativity, Critique, non-existence}
  • رضا خراسانی، ولی محمد احمدوند*
    مقاله حاضر در صدد ایضاح مفهومی عدالت جنسیتی است که کاربست آن در متون، اسناد بالادستی و ادبیات گفتاری در ایران معاصر ابهاماتی را به وجود آورده است؛ به‏طوری‎که اخیرا درج عنوان عدالت جنسیتی در ماده سی و یک لایحه برنامه ششم توسعه پرسش هایی را در مورد مفهوم و ماهیت عدالت جنسیتی مطرح نمود که حاکی از تنوع دیدگاه‏ها و برداشت‎ها از این مفهوم است. این تشتت در فهم و برداشت‏ها موجب تعدد رفتارها در به‎کاربستن آن در ساحت عمل می‏گردد؛ ازاین‎رو نوشته حاضر در صدد پاسخ به این پرسش است که معنا، مفهوم و ماهیت عدالت جنسیتی چیست؟ آیا تقریر این عبارت در قانون، عبور از نصوص اسلامی تلقی می شود؟ از این حیث کوشش می‏گردد نخست معانی و مفاهیمی که واژه عدالت نظر به گفتمان هایی که ذیل آنها ظهور یافته، بررسی شده، سپس رابطه بین مفهوم عدالت و جنسیت ذیل هر یک از این گفتمان ها (گفتمان سنتی در غرب و اسلام، گفتمان مدرن در غرب و اسلام) بررسی و پیامدهای آن تحلیل گردد. در مقاله حاضر نگاه اسلامی برجسته شده است؛ همچنین به نتایج اجتماعی کاربست تئوری «عدالت به مثابه تساوی» در گفتمان مدرن پرداخته می‎شود.
    کلید واژگان: عدالت, جنسیت, گفتمان, مدرنیسم, فمینیسم, سنت}
    Reza Khorasani, ValiMohamad Ahmadvand *
    The present article seeks to illustrate the concept of gender equity, which has been applied to contemporary issues in texts and upstream documents in Iran. Recently, the introduction of the title of Gender Equity Bill on the Sixth Development Plan raised questions about the concept and essence of gender justice, which implies a variety of views and beliefs about this concept. Diversity in the interpretation of this concept has raised controversy in the community. Hence, the present article seeks to answer the question of what is the meaning, concept, and meaning of gender justice? Since the notion of justice depends on various political discourses, first of all we try to describe each of these discourses. Then, the relationship between the concept of justice and gender in each of these discourses (traditional discourse in the West and Islam, modern discourse in the West and Islam) is examined.
    Keywords: Justice, Gender Equality, Modernism, feminism, tradition}
  • باقر طالبی دارابی، محمد اسماعیل عبداللهی*
    معنویت‎گرایی سیاره ای، انسان امروزی را انسان رشدیافته در فضای مدرنیته می داند؛ فضایی که اگرچه در قالب یک پروسه عظیم، شکوه و جلال خاصی در عرصه تکنیکی داشته است، حفره هایی بیش از حفره های انسان دوران ماقبل مدرنیته پدید آورده است. تمام تلاش این نوع معنویت گرایی به این است تا راه حلی برای درمان بیماری و آسیب های ناشی از پروسه مدرنیته که بر پیکر انسان وارد شده، پیدا کند. راه حلی که این نوع معنویت‎گرایی پیشنهاد می کند، اهتمام و تمرکز بر معنویتی است که در پرتو نظریه بازگشت به سنت و امر باطنی مشترک در افسون‏زدگی جدید به دست می آید. نظریه بازگشت به سنت که به عنوان آرمانی برای رهایی انسان سیاره ای در دوران مدرنیته پیشنهاد می شود، پر است از نکات تامل‎برانگیز، ای هام و ابهامات متفاوت. علاوه بر اینکه تبیین درستی از مفهوم سنت، روح و معنویت ارائه نمی دهد، دچار یک نوع تکثرگرایی سنتی و سنت‏زدگی افراطی می شود که با طرح راهبرد هستی‎شناسی درهم شکسته و افسون زدگی جدید حاصلی جز تولید معنویت‎گرایی نویی از جنس معنویت های غیرهویتی و شریعت گریز خودساخته ندارد.
    کلید واژگان: معنویت گرایی, معنویت, سنت, بازگشت به سنت, روح گرایی, تفکر سیال}
    MOHAMMAD SMAILE ABDOLLAHY *
    According to planetary spiritualism today's human is developed in the atmosphere of modernism; although this environment has created a specific glory and greatness in the technical fields in the form of a vast procedure, but it has more flaws [for human being] compared with the pre-modern human. All the attempt of this spiritualism is to find a solution to cure the illnesses and damages caused by the procedure of modernism for human being. The solution of this kind of spiritualism for the modern enchantment [and insanity] is to focus on and strive for the spirituality achieved through the theory of return to tradition and the common esoteric matter. The theory of return to tradition, which is an ideal for the freedom of the earthen (planetary??) human in the modern period, is full of problematic points and has various ambiguities. In addition to the fact that it does not present a correct explanation of the concepts of tradition, soul and spirituality, it also has a kind of traditional pluralism and radical traditionalism; posing the collapsed strategy of ontology and the new insanity, it has no result other than the production of a new tendency to spiritualism which is a kind of non-identifying spirituality and is anti-religious and self-made.
    Keywords: Spiritualism, tradition, Return to tradition, Flowing thought}
  • قدرت الله قربانی *
    هدف
    هدف این تحقیق، تبیین جایگاه عدالت در سنتهای الهی جاری در زندگی فردی و اجتماعی انسان بود.
    روش
    روش تحقیق، بررسی جایگاه عدالت در نظام هستی و مطالعه آیاتی است که مبین سنتهای عدالت محور الهی اند.
    یافته ها
    در خدای کامل مطلق، هیچ نشانی از نقص و ظلم وجود ندارد و در نسبت او با جهان و انسان نیز اصل عدالت حاکم است. این مهم در قرآن به عنوان مبنای سنتهای الهی و اجتماعی قرار می گیرد که آن سنتها بیان کننده اصول کلی عادلانه حاکم بر رفتار فردی و اجتماعی انسان و نتایج عادلانه ناشی از آنهاست. در این زمینه، سنتهایی چون: اختیار، برگشت بدی های انسان به خودش، پیروزی نهایی حق و نابودی باطل، وراثت زمین توسط بندگان صالح خدا، سنت مجازات، مهلت دادن به گناهکاران، پیوند پیروزی و پیروی و نظایر آنها مورد توجه اند، که جریان همیشگی اصول ثابت الهی را نشان می دهند؛ مهم تر از آن اینکه، آنها بیان کننده عادلانه بودن جریان زندگی انسان اند.
    نتیجه گیری
    جریان عادلانه حاکم بر کلیت نظام هستی این پیام حکیمانه را برای ما دارد که خیرات و شرور جهان را با نگاه عاقلانه بررسی کنیم و ضمن اعتقاد به عدالت الهی نسبت به انسانها، مشکلات و مصائب آنها را به طور عقلانی فهمیده، از مواجهه با آنها نهراسیم.
    کلید واژگان: قرآن, سنت, عدالت, خدا, جهان شمولی, ثبات}
    Qorbani, Q. *
    Objectives
    The aim of this paper is to explain the place of justice in divine traditions that process in individual and collective life of human being.
    Method
    The method is to study the place of justice in the whole system of being and in the verses that indicate just divine traditions.
    Results
    The data are indicated that there is no sign of defect and oppression in God, and of his relation to the world and human being, since between them is established justice. This matter is called as social and divine traditions of the Qur’an which explain stable justly rules over our individual and social behaviors and their just consequences. In this case, the Qur’an speaks of some traditions like freewill, returning of human being’s badness to herself/ himself, final victory of right over vain, heritage of the earth by God’s righteous servants, punishment and giving times to sinners, and linking between victory and obeying God and so on. All these traditions show justly rules and lawfulness of human being’s life based on God’s justice.
    Conclusion
    Justly divine process over the whole system of being bears this wise message that we rationally can consider goods and evils of the world, and by believing in divine justice to understand them rationally not to fear of them.
    Keywords: the quran, tradition, justice, god, comprehensiveness, stability}
  • علیرضا طبیبی *، اصغر طهماسبی بلداجی
    صلاح الدین الادلبی در منهج نقد المتن عند علماء الحدیث النبو ی ، برخی احادیث منقول را مورد بررسی قرار داده و با توجه به معیارهای نقد متن احادیث، برخی از این  از پیامبر اکرم می «موضوعه» احادیث را را خواند؛ از آن جمله ذیل معیار عقل، اصل خلافت امام علی موضوعه و معارض با معیار عقل )مستنیر( می داند. او اعتقاد شیعه مبنی بر خلافت امام علی را ناصحیح و معارض با عقل و خلاف عادت می پس از پیامبر اکرم داند؛ بر همین اساس این باور شیعه را موضوعه و ساختۀ جاعلان حدیث می پندارد. از منظر ادلبی، ادعای شیعه درباره غدیر خم و عدم اعتراض صحابه به ابوبکر، خلاف عادت و معارض با عقل است. پژوهش پیش رو در سه محور نقد مبانی، روش شناسی و نقد محتوایی، دیدگاه ادلبی را به چالش کشیده است. از این تحقیق برمی آید که دیدگاه ادلبی در این باره ناصحیح بوده و خلافت امام قطع با اتکا به ق علی رآن و سنت ی نه تنها معارض با معیار عقل نبوده، بلکه عقل )مستنیر و مستقل( و سیره عقلا نیز آن را تأیید می کند.
    کلید واژگان: قرآن و سنت, معیار عقل, شیعه, خلافت امام علی, صلاح الدین الادلبی}
    Alireza Tabibi *, Asghar Tahmasbi Boldaji
    In The Method of Text Criticism from the Perspective of the Prophetic Hadith Scholars, Salah ul-Din al-Edlebi has examined some narrated hadiths from the holy Prophet (SA) and, on the basis of the criteria for criticizing the hadith texts, considers some of these hadiths as counterfeit. From amongst, in accordance to the (dependent) reason criterion, he considers the Caliphate of Imam 'Ali (AS) essentially as counterfeit and contradictory to reason. He considers the Shia belief in the Caliphate of Imam 'Ali (AS) after the holy Prophet (SA) as incorrect and contradictory to reason and opposite to common habit; on the same basis, he regards this Shii belief as counterfeit and made by the hadith counterfeiters. From al-Edlebi's perspective, the Shia claim about Ghadire Khom and the companions not protesting against Abu Bakr is opposite to common habit and contradictory to reason. The present research has challenged al-Edlebi's view in three points of criticizing his bases, methodology and content. It results in that al-Edlebi's view in this case is incorrect and Imam 'Ali's Caliphate not only is not in contrary to the reason criterion on the basis of Quran and definite tradition, but also the (dependent and independent) reason and the wise people's custom confirm it.
    Keywords: Quran, tradition, reason criterion, Shia, Imam Ali's Caliphate, Salah ul-Din al-Edlebi}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال