به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « william james » در نشریات گروه « فلسفه و کلام »

تکرار جستجوی کلیدواژه « william james » در نشریات گروه « علوم انسانی »
  • زهرا رمضانلو *

    باورهای دینی و معقولیت آن مسئله ای است که با مدعیات فیلسوفان مدرن به مسئله ای جدی در فلسفه دین بدل شد. یکی از مناقشه برانگیزترین مواضع در این مورد قرینه گرایی است که تاکید دارد اعتقادات ما باید همراه با شواهد و قرائن باشد. در دوران معاصر کلیفورد با مطرح کردن ایده اخلاق باور قرینه گرایی را به افراطی ترین شکل خود مطرح کرد. ویلیام جیمز با مطرح کردن نقش اراده و عواطف در شکل گیری باور نظریه کلیفورد را نقد کرده و سعی در دفاع از عقلانیت باور دینی دارد. در این نوشتار سعی می شود به این پرسش پاسخ داده شود که جیمز چگونه با همان مبانی تجربه گرایانه قرینه گرایان به نقد کلیفورد می پردازد و آیا دیدگاه او توان پاسخ به نقدهای مطرح شده را دارد یا نه. تلاش می شود با روش تحلیلی و براساس داده-های کتابخانه ای نحوه مواجهه جیمز با قرینه گرایی از موضعی غیراز ایمان گرایی بررسی و ارزیابی شود. با توجه به دیدگاه های جیمز به ویژه در مقاله اراده معطوف به باور می توان دریافت موضع او در دفاع از عقلانیت باور دینی در مقابل قرینه گرایی نسبتا منسجم است. از نظر ویلیام جیمز موضع قرینه گرایی کلیفوردی برخلاف ادعا غیرعقلانی و جزم گرایانه است و میل و اراده منطقا نقشی ضروری در حقیقت جویی بازی می کنند.

    کلید واژگان: ویلیام جیمز, معقولیت باور دینی, اخلاق باور, قرینه گرایی, اراده به باور}
    Zahra Ramezanlu *

    The question of religious belief and its rationality has become a serious issue in the philosophy of religion due to the claims of modern philosophers. One of the most controversial positions in this regard is evidentialism, which emphasizes that our beliefs should be accompanied by evidence and reasons. In modern times, Clifford, by introducing the idea of "the ethics of belief," advocated evidentialism in its most extreme form. William James, by emphasizing the role of will and emotions in the formation of belief, criticizes Clifford's theory and tries to defend the rationality of religious belief. This paper attempts to answer the question of how James, based on the same evidentialist principles of the evidentialists, criticizes Clifford. It also examines whether his view can respond to the criticisms raised. The aim is to analyze and evaluate James's approach to evidentialism from a non-fideistic perspective using a library-based research method. Considering James's views, especially in his essay "The Will to Believe," it can be concluded that his position in defending the rationality of religious belief against evidentialism is relatively coherent. According to William James, Clifford's evidentialist position is, contrary to its claim, irrational and dogmatic, and desire and will logically play a necessary role in truth-seeking.

    Keywords: William James, Rationality Of Religious Beliefs, Ethics Of Belief, Evidentialism, Will To Believe}
  • William Hasker *

    This essay presents William Wainwright’s conception of religious reasoning. He rejects the view that proper reasoning in religion must be limited to “neutral technical reason” (NTR), modes of reasoning that are neutral and acceptable to all parties in a religious disagreement. He emphasizes that religious reasoning, as seen in outstanding practitioners from different religious traditions, incorporates additional elements, such as appeals to revelation, emphasis on religious reading, rhetoric, acknowledgment of mystery, and especially “passional reason,” in which the arguments presented and the conclusions accepted depend essentially on the state of the reasoner’s heart. The essay goes on to consider how Wainwright deals with issues surrounding religious diversity: he rejects all of the standard methods by which it has been argued that differences in belief between traditions either do not really exist or do not ultimately matter. Special attention is given to religious pluralism, as advocated by John Hick and Peter Byrne. This leads to a consideration of exclusivism, in which it is held that the fundamental doctrines of one religion are true, and those of other religions, insofar as they differ from those of the favored religion, are false. Wainwright finds the standard objections against exclusivism to be ineffective or inconclusive. Finally, the essay addresses a question suggested but not resolved by Wainwright’s work: Does religious diversity have the consequence that truth in religion is not accessible to us?

    Keywords: William Wainwright, passional reasoning, William James, John Henry Newman, Jonathan Edwards, religious diversity, Pluralism, Exclusivism, John Hic}
  • مریم سادات نبوی میبدی*، جنان ایزدی

    شواهد نشان می دهد مفهوم بیان ناپذیری شامل قضایای شهودی در عرفان اسلامی نمی شود. نگارش حاضر در راستای بررسی و نقد استدلال ویلیام جمیز بر بیان ناپذیری است؛ استدلالی که او بر عبارت غزالی استوار کرده است و بر اساس آن، ویلیام جیمز عرفان اسلامی را مشمول نظریه بیان ناپذیری قلمداد می کند. در فرایند تحقیق پیش رو به دو حقیقت خواهیم رسید؛ نخست اینکه پس زمینه های گزاره های عرفانی برای اهل حقیقت شفاف تر خواهد شد؛ دیگر آنکه با مشکوف شدن پس زمینه ها همچون شرایط ویژه اجتماعی و سیاست های مخالف و تنگناهای زبانی، به یک روش دقیق برای رسیدن به حقایق دست خواهیم یافت. در این بحث سخنان عرفا و محققان اسلامی نیز مورد توجه قرار گرفته تا بطلان این فرضیه آشکار تر شود. مقاله حاضر با روش های ساختارگرایی و پدیدارشناسی به رشته تحریر درآمده است.

    کلید واژگان: بیان ناپذیری, بیان پذیری عرفان اسلامی, کنه ذات, ویلیام جیمز, غزالی}
    Uthman Windi Anjaii*

    Evidences show that the theory of the unexplained does not include propositions of intuitions in the Islamic mysticism. This paper has been authored in the course of the examination of William James’s argument for the unexplained. His argument owes to al-Ghazali phrases according to which James considers Islamic mysticism under the theory of the unexplained. In the process of his research, the author has come across two points: first that the backgrounds of mystical propositions would be clearer for the truth-seekers; second after discovering those backgrounds such as the opponent’s specific social and political preconditions and linguistic constraints, we may devise a precise method for realizing the truths. The words of Muslim mystics and researchers have been taken into consideration in order to demonstrate that this theory is not valid. The method adopted for this paper is phenomenological and structuralist.

    Keywords: being unexplainable, that Islamic mysticism is explainable, the core ofthe Essence, William James, al-Ghazali}
  • فائزه برزگر تبریزی*، حسن قنبری، منصور نصیری
    این نوشتار، تلاشی است برای نشان دادن این نکته که قرینه گرایی مبتنی بر عقل گرایی حداکثری، در طول تاریخ فلسفه چه در حوزه معرفت شناسی و چه در حوزه اخلاق باور، سازوکار حقیقی شکل گیری ایمان به خدا را، به شکل مبالغه آمیزی تحت تاثیر قرار داده و در سایه نوعی جزم اندیشی، نقش عوامل دیگری مانند عواطف، امیال و به خصوص اراده را که در چارچوب فهم عرفی به شکل گیری ایمان در خداباوران منجر می شود، نادیده گرفته است. در میان متفکران معاصر، ویلیام جیمز و پلنتینگا تلاش کرده اند این رویکرد جزم گرایانه را تعدیل کرده و آن دسته از جنبه های عملی شکل گیری ایمان را که همواره از نظر دور مانده اند، احیا کنند. مهم ترین نقطه اشتراک در نظریه پردازی این دو، توجه به جنبه های عملی ایمان در چارچوب فهم عرفی و تاکید بر نقش مهم اراده در کنار عقل در شکل گیری ایمان است. به این ترتیب می توان نشان داد که آرای ویلیام جیمز و پلنتینگا مکمل یکدیگر در زمینه نحوه شکل گیری سازوکار ایمان به خداوند است.
    کلید واژگان: ایمان, اراده گرایی, پلنتینگا, قرینه گرایی, ویلیام جیمز}
    Faezeh Barzegar Tabrizi *, Hassan Ghanbari, Mansour Nasiri
    This article is an effort to show that during the history of philosophy – both in the epistemology and ethics domains – evidentialism based on extreme rationalism has tremendously influenced the true mechanism of the formation of faith in God. In the light of a kind of determinism, it has averted attentions from the role of other functions such as emotions, passions, and especially volition in the formation of faith in theists within the common understanding framework. Among the contemporary thinkers, William James and Plantinga have tried to modify this deterministic approach and revive those practical aspects of the formation of faith that are always forgotten. The salient common point in the theories of these two thinkers are the attention to the practical aspects of faith within the common understanding framework and the emphasis on the significant role of volition – in line with reason – in the formation of faith. This way, it can be observed that the opinions of William James and Plantinga about the way the mechanism of faith in God is formed complete each other.
    Keywords: Faith, evidentialism, Volitionalism, Plantinga, William James}
  • محمدحسین داودی، نفیسه ساطع*، علیرضا دارابی

    کلیفورد، فیلسوف عقل گرای حداکثری، باور بدون قرینه ی کافی را ناموجه و اعتقاد به آن را خطای معرفتی و اخلاقی بشمار می آورد. جیمز در نزاعی بنیادین با کلیفورد و با فروکاستن معانی صدق و حقیقت به کارآمدی و سودمندی، بر آن است که قطعی ترین قرینه را می توان در آثار به جای مانده از باور یافت. علامه طباطبایی همدلانه با جیمز و در جهت حفظ مصالح عملی، ادراکات اعتباری عملی را معرفی می کند؛ اما در مخالفت با جیمز و هم رای با کلیفورد، برای آن ها ارزش صدق و حکایتگری قایل نیست. مقاله حاضر  با توسع در مفهوم اعتباری به «تلقی به قبول کردن» به گونه ای که آثار متوقع از باور برآن مترتب گردد، درصدد است، با به کارگیری ادراکات اعتباری (معنای مطرح شده در مقاله) در معرفت نظری ضمن رهایی از موضع ناصحیح و سخت گیرانه  کلیفورد و بدون ارتکاب به خطای سهل گیرانه جیمز در فروکاهشی معنای صدق و حقیقت، نیازهای اساسی انسان را در حوزه ی عقل نظری و با اعتبار ادراکات ضروری مورد نیاز پاسخ در خور برای چالش معرفتی اخلاقی مذکور فراهم آورد.

    کلید واژگان: ادراکات اعتباری, قرینه ناکافی, صدق, اقتضائات عملی}
    MohammadHosin Davoodi, Nafise Sate *, Alireza Darabi

    William .K. Clifford, the strong rationalist philosopher, holds that believing anything upon insufficient evidence is imprudent and it is considered epistemologically and morally wrong. William James in a fundamental debate with Clifford, and by reduction the meaning of truth and reality to efficacy and usefulness, maintains that the most definite evidence can be found in the consequences of a belief. Allameh Tabatabei, while sympathetic towards James and for preserving the practical interests, proposes the theory of idrakat itibari (constructional perceptions); however, contrary to James and in agreement with Clifford, he does not regard any truth and representational value for them.  The present study extends the meaning of idrak itibari (constructional concept) to “considering a belief in an acceptance manner” such that the likely consequences of a belief would be applied for that. By considering the theoretical constructional perceptions, abandoning Clifford’s inappropriate and stringent approach, and also staying away from James’ lenient mistake in reduction of the meaning of truth and reality, the present article aims to focus on human basic needs in the realm of theoretical rationality to provide an appropriate answer for them.

    Keywords: Idrakat Itibari (Constructional Perceptions), Insufficient Evidence, truth, Practical Requirements, Allameh Tabatabaei, William James, William K. Clifford}
  • روح الله روحانی*، علی عباسی

    این تحقیق به توضیح معنای زندگی از دیدگاه ویلیام جیمز می پردازد. رویکرد این تحقیق، فلسفی بوده و در آن با به کار گیری روش تحلیلی توصیفی مبتنی بر مطالعات کتابخانه ای، دیدگاه جیمز در خصوص معنای زندگی مورد بررسی قرار گرفته است. در تبیین معنای مورد نظر از معنای زندگی توضیح داده شده است که مراد از معنای زندگی، هدف زندگی و مراد از هدف زندگی نیز سعادت و نیک بختی ست. یافته های این تحقیق نشان می دهد که از میان رویکردهای عمده در بحث معنای زندگی، ره یافت جیمز به بحث معنای زندگی، ره یافت انسان محور است و از دیدگاه او، سعادت به مثابه هدف بنیادین و معنابخش زندگی انسان مطرح است. جیمز براساس اصول نسبیت، «سودمندی، اراده معطوف به باور و حق باور داشتن» معنا و سعادت را امر غیر عینی، نسبی و قابل جعل می داند. از دیدگاه او هر انسانی این معنا را بر اساس اراده و باور خود تعریف و جعل کرده و با تلاش خود تحقق می بخشد. در پایان این تحقیق، ضعف مبانی فلسفی جیمز و عدم انسجام منطقی دیدگاه او در باب معنای زندگی مورد نقد و ارزیابی قرار گرفته است.

    کلید واژگان: معنای زندگی, هدف زندگی, سعادت, نیک بختی, ویلیام جیمز}
    Ruhullah Rouhani *, Ali Abbasi

    In what follows, the authors have dealt with William James on the meaning of life. Their approach is philosophical and their method is descriptive-analytic based on library references. By the meaning of life, they mean the aim of life i.e. happiness and good ending. Findings of the research show that James approach, from among many, is humanistic; namely, in his view, happiness is taken into consideration as a fundamental aim carrying the meaning of life for man. According to the principles of relativity, utility, will to believe, and the right of belief, James goes to hold that meaning and happiness are two things none-concrete, relative, and might be made. Everybody, he says, can define and produce this meaning as per his own will and belief and makes it real in his life. The article ends with the examination of James’s view, the ill-founded principles and lack of logical coherence in his theory of the meaning of life.

    Keywords: Meaning of life, the aim of life, Happiness, good ending, William James}
  • میترا عباس زادگان، امیر عباس علیزمانی*، جلال پیکانی

    هدف از این مقاله بررسی کارکرد تجربه دینی در معنادهی به زندگی از دیدگاه ویلیام جیمز به همراه توصیف و تحلیل  نقدهای طرح شده است. وی باگوهر انگاری تجربه دینی آن را شرط لازم و کافی کشف معنا می داند. او دین را امری فردی و احساسی می داند که با شواهد ذهنی بودن احساسات و خصوصی بودن امر ذهنی، به مطابقت نظر جیمز با علم جدید و اختصاصی شدن تجربه دینی و معنادهی آن پی می بریم. همچنین تبیین های تجربی جیمز فاقد قطعیت است و ضرورتی در اثبات عقلی آن نمی بیند. شواهدی همچون تلاش برای جستجوی معنا توسط همه انسان ها و جعل معنا و تقلیل معناداری به هدفمندی نشان می دهد که جستجوی معنا  اساسی ترین نیروی محرکه در زندگی و وجود حس دینی در همه افراد است. نگاه جیمز بیشتر در احساس معنا است تا خود معنا. دیدگاه جیمز به تجربه دینی و معنا تحت تاثیر تفکرات پراگماتیستی ناظر به سودمندی است.

    کلید واژگان: تجربه دینی, معنای زندگی, دین, ویلیام جیمز}
    mitra abbaszadegan, amirabbas alizamani *, Jalal paykani

    The purpose of this study is to investigate the function of religious experience in making sense of life from William James’ point of view along with the description and analysis of the critiques. He considers the religious experience as a necessary and sufficient condition for discovering meaning. He considers religion as something individual. With the evidence he provides for the subjectivity of emotions and the privacy of the mental life, we find out that James' views correspond with the new science and the specificity of religious experience and its meaning. Also, James' empirical explanations are uncertain and he does not see the need to prove it rationally. Empirical explanations such as search for meaning by all human beings and the falsification of meaning and the reduction of meaning to purpose indicate that the search for meaning is the most fundamental driving force in life and the reason for man’s religious sense. James looks more at the sense of meaning than the meaning itself. James' view of religious experience and meaning is influenced by pragmatic thinking about utility.

    Keywords: religious experience, Meaning of Life, Religion, William James}
  • مهدی معالی*، علی اکبر عبدل آبادی
    در این مقاله، با رویکردی توصیفی - تحلیلی، به بررسی نسبت دین با معنای زندگی و آلام وجودی از نگاه ویلیام جیمز پرداخته ایم. از این رو، مقاله از دو بخش تشکیل شده است: بخش نخست را به توصیف نگرش جیمز به دین و نسبت آن با معنای زندگی و آلام وجودی اختصاص داده ایم و در بخش دوم کوشید هایم تا آرای جیمز درباره دین و نسبت آن با معنای زندگی و آلام وجودی را تحلیل و نقد کنیم. از نگاه جیمز، گوهر دین، در واقع، تجربه هایی شخصی هستند که از سنخ احساساتند و آموزه ها و شعائر دینی روبنای دین به شمار می روند. به عقیده او، ارتباط شخصی با امر الوهی موجب امنیت خاطر و کاهش اضطراب مرگ و، به تبع آن، معناداری زندگی می شود. در نقد آرای جیمز، تصور او از زندگی معنادار و آلام وجودی و ارتباط آن با دین را بررسی و پاره ای از اشکالاتش را بیان کرده ایم.
    کلید واژگان: آلام وجودی, احساسات, تجربه دینی, معنای زندگی, ویلیام جیمز}
    Mahdi Ma’Ali *, Ali Akbar Abdol Abadi
    In this paper, we examine descriptively and analytically William James’ view of the relation between religion and the meaning of life and existential pains. As a result, the article is made of two parts. In part one, we describe James’ view to religion and its relationship with the meaning of life and existential pains; and in part two, we try to analyze and criticize James’ view to religion and its relationship with the meaning of life and existential pains. In James’ view, the essence of religion is in fact the personal experiences which are a kind of emotion, and the religious doctrines and rites are outer structures of religion. In his opinion, the personal relationship with the Divine Act causes mental calmness and the decrease in any fear of death and, in consequence, leads to the meaningfulness of life. To criticize James’ views, we examined his perception of the meaning of life and existential pains and its relation with religion, and we put forth some of its faults.
    Keywords: Religious experience, Meaning of life, Existential pains, Emotions, William James}
  • Susan Hacck *
    Prof. Haack answers a series of questions on pragmatism, beginning with the origins of this tradition in the work of Peirce and James, its evolution in the work of Dewey and Mead, and its influence beyond the United States in, for example, the Italian pragmatists and the radical British pragmatist F. C. S. Schiller. Classical pragmatism, she observes, is a rich and varied tradition from which there is still much to be learned—as the many ways her own work in logic, epistemology, metaphysics, philosophy of science, and philosophy of law has been informed by the old pragmatists testify. Of late, however, this tradition has been misunderstood, impoverished, and vulgarized by self-styled neo-pragmatists; here, Haack turns her attention specifically to the conception of pragmatism as essentially a political philosophy, and the near-vacuous equation of pragmatism with “problem-solving.”
    Keywords: pragmatism, C. S. Peirce, William James, John Dewey, Richard Rorty, truth, politics}
  • سیداحمد فاضلی
    احساس و شناخت نزد فیلسوفان دین و عرفان، همواره به عنوان دو مولفه سازنده دین، عرفان، تجربه دینی و عرفانی شناخته شده اند. در این میان دو تن از فیلسوفان دین غربی، جیمز و هاکینگ، بیش از دیگران در سازگارنمودن این دو عامل در متن دین و عرفان نقش داشته اند. چگونگی این تلفیق از دیدگاه این دو تن، موضوع بحث این نوشتار است. از دیدگاه جیمز سرچشمه عمیق تر دین، احساس است. جیمز هم تجارب عرفانی را از مقوله احساسات و عواطف می شمرد و هم آنها را دارای حیث معرفتی می داند؛ اما معرفت مورد نظر وی که در متن تجربه حاضر است، معرفتی بدون وساطت مفاهیم است. هاکینگ ماهیت دین را تجربه دینی و این تجربه را آمیخته ای از احساسات دینی و ایده های دینی می داند. این ایده ها در خود مرحله تجربه حضور دارند و به نحوی بارزتر، به عنوان نتیجه تجربه ظاهر می شوند. تجربه، اصل ایده و استدلال را فرا می نهد و در مرحله بعد، ذهن با بهره گیری از آن تجربه، به رقم‏زدن مفاهیم، نظریات و استدلال‏های روشن می پردازد تا به آنها ثبات و جایگاهی مستحکم دهد. پس هاکینگ تجربه دینی را نه تنها احساسی و شناختی، بلکه مفهومی و تقریبا نظری می داند؛ به گونه ای که مفاهیم و نظریات در درون خود آن وجود دارند و البته به شکلی کامل تر و روشن تر از آن زاده می‏شوند. بدین سان هاکینگ در انتقاد به جیمز، نه فقط معرفت غیرمفهومی را در متن دین راه می دهد، بلکه شناخت‏های مفهومی، حتی استدلالی را ریشه دار در خود دین و تجربه دینی می بیند.
    کلید واژگان: تجربه دینی, تجربه عرفانی, احساس, معرفت بی واسطه, ویلیام جیمز, ویلیام هاکینگ}
    Seyed Ahmad Fazeli
    Sensation and cognizance according to religious and mystical philosophers have always been known as two formative components of religion, mysticism and religious and mystical experience. From among these philosophers, two western religious philosophers: James and Hawking, had a greater role in ccommodating these two factors in religion and mysticism. The topic of this article is the manner of this composition according to these two personalities. According to James, sensation is the deeper source of religion. James considers mystical experiences to be of the category of sensations and emotions, and also considers them to have a cognitive aspect; but according to him the cognizance that is present in experience is a cognizance without the mediation of concepts. Hawking considers the essence of religion to be religious experience and for this experience to be mixed with religious sensations and ideas. These ideas are present in the level of the experience itself and in a more distinct manner, manifest as the result of experience. Experience, oversteps the principleof idea and argument, and in the next level the mind uses these experiences and starts to create concepts, theories and clear arguments in order to give them constancy and a firm place. Therefore Hawking considers religious experience to not only be sensational and cognitional but rather conceptual and almost theoretical, in such a way that concepts and theories are present within it although they are produced in a more complete and clearer form. In such a way, Hawking, in criticizing James, not only gives way to nonconceptual cognizance in religion but rather also sees conceptual cognizance and also deductive cognizance to have roots in religion itself and religious experience.
    Keywords: Religious experience, Mystical experience, Sensation, Direct cognizance, Conceptual cognizance, William James, William Hawking.}
  • عبدالرزاق حسامی فر
    پراگماتیسم در طبقه بندی فلسفه معاصر به دو سنت تحلیلی و قاره ای، جایگاه بینابینی دارد و البته قرابت آن به فلسفه تحلیلی بیشتر است. پیوند میان پراگماتیسم و فلسفه تحلیلی را در نیمه نخست قرن بیستم می توان در تاثیری ملاحظه کرد که اندیشه پدیدآورندگان این سنت، به ویژه ویلیام جیمز، بر فیلسوفان تحلیلی، به ویژه ویتگنشتاین، گذاشته است؛ چنانکه می توان مشابهت هایی میان سخنان جیمز و بخشی از نظریات ویتگنشتاین، مثل نظریه مشابهت خانوادگی، مشاهده کرد. تاثیر و تاثر میان این دو سنت فلسفی در نیمه دوم قرن بیستم چندان گسترش یافته است که فیلسوفان برجسته سنت تحلیلی در این دوره پراگماتیست هایی چون کواین، کریپکی، پاتنام، رورتی و سلارز بودند و از این رو مفهوم پراگماتیسم تحلیلی مطرح شد. در این مقاله ابتدا درباره نسبت میان اندیشه های ویلیام جیمز و ویتگنشتاین بحث می شود و پس از آن نسبت میان پراگماتیسم و فلسفه تحلیلی در نیمه دوم قرن بیستم در پرتو بررسی اندیشه های رورتی و سلارز کاویده می شود.
    کلید واژگان: فلسفه تحلیلی, پراگماتیسم, ویلیام جیمز, ویتگنشتاین, ریچارد رورتی, ویلفرد سلارز}
    In the classification of contemporary philosophy into analytic and continental philosophies, pragmatism has a middle place, while its affinity to the former is more than its affinity to the latter. In the first part of the 20th century, the relationship between analytic philosophy and pragmatism can be seen in the impact of the founders of pragmatism (notably William James) on analytic philosophers such as Wittgenstein. Some similarities can be found between James’ words and Wittgenstein’s theory of family resemblance. In the second part of 20th century, the connection between the two schools has increased and thanks to this, some of the great analytic philosophers such as Quine, Kripke, Putnam, Rorty and Sellars are all pragmatists; thus the concept of analytic pragmatism has been introduced. This article will first discuss the relationship between the ideas of James and Wittgenstein, and then will assess the ideas of Rorty and Sellars to have an overview of the relationship between the two schools in the second part of the 20th century.
    Keywords: Analytic Philosophy, Pragmatism, William James, Wittgenstein, Richard Rorty, Willfrid Sellars}
  • احمد عبادی *، الهام سادات کریمی دورکی
    تجربه دینی، یکی از مهم ترین مسائل دین پژوهی در سده های اخیر است. در باب این مسئله، ویلیام جیمز دین را تاثیرات، احساسات و رویداد هایی می داند که برای هر انسانی در عالم تنهایی رخ می دهد و احساسات را مقوم ذاتی دین می داند. از دیدگاه او، تجربه دینی گوهر دین است؛ به این معنا که حقیقت دین، احساسات و عواطفی است که در انسان، هنگام رویارویی با حقیقت غایی پدید می آید و امور دیگر مانند عقاید، اعمال و مناسک، موخر از این تجربه اند. «گوهر انگاری تجربه دینی» یکی از رویکرد های تجربه دینی است که ابعاد مختلف دین را به یک بعد فرو کاسته است و تجربه دینی را به عنوان گوهر دین معرفی کرده است. ازسوی دیگر، در جهان اسلام، غزالی نیز معتقد است: هدف نهایی دین، ادراک و تجربه حقیقت غایی مقدس است که با اعمال صالح، عبادت، زهد و پارسایی به دست می آید. از نظر او، یگانه راه رسیدن به این حقیقت مقدس، شریعت است. این دو دیدگاه را می توان از جهت های مختلف مطالعه تطبیقی کرد: وصف ناپذیری تجربه دینی، تفاوت در منشا اکتساب، مشکل دور در نظریه ویلیام جیمز و گوهر انگاری که جیمز قائل به آن است و می توان با تفسیری دیگر، غزالی را نیز به آن معتقد دانست.
    کلید واژگان: تجربه دینی, گوهر انگاری, دین پژوهی, غزالی, ویلیام جیمز}
    Ahmad Ebadi *, Elham Al?, Sadat Karimi Dooraki
    Religious experience is an approach to which Western thinkers are considered pioneers among whom Schleiermacher is the most prominent. "The essentialism of religious experience" is one of the several approaches that have been adopted in the case of religious experience. Accordingly, the religion that has sides and various dimensions has been reduced to a religious experience and the religious experience is introduced as the essence of religion. What is presented in this article is a comparative study of the essence of religious experience from the perspective of William James and Ghazzāli. Although mystical experience has a different structure form the religious experience and Ghazali as well as other Muslim philosophers and mystics paid more attention to the way of mystical experience, in the works of Ghazali there are also a traces of religious experience and hence, they are adaptable to some aspects of religious experience offered by William James. William James defines the religion “as the feelings, acts, and experiences that can occur for every individual in their solitudes and he believes that feeling is the essential pillar of religion and inherently reinforces it”. Religious experience is the essence of religion and it means that-the truth of the faith is the same as feelings and emotions that emerge from rational reflections on concrete reality as such, and other spiritual, transcendental, mystical and psychological actions are the consequences of these experiences. On the other hand, in the Muslim world, Al-Ghazzali believes that: The ultimate and holy aim of religion is the perception and experience of ultimate truth that can be achieved through good deeds, worship, asceticism and piety. This article tries to find similarities and differences in essence of religious experience of the two thinkers, because it is only in the theory of the essentialism of religious experience that the similarities and differences of religious experience and mystical experience can be identified. The article begins with an introduction to the nature of religious experience, perspective and context of the rise of religious experience and goes on to describe the religious experience from the perspectives of Ghazali and William James and will deal with the differences between religious and mystical experiences. The comparative study of the similarities and differences between the views constitutes the last part of this study. This comparative study can be examined from several perspectives: 1. Concurrence of the two thinkers in the fact that religious experience is indefinable: William James and Ghazali both believe that religious experience are neither falsifiable nor unfalsifiable. No adequate conception of mystical experience can be expressed in words. Mystical experience is immediate and direct and cannot be transferred to others. 2. The differences in the origin of mystical experiences: William James believes in the effectiveness of alcoholic drinks in the creation of gnostic status. Then mystical manners can be achieved through this way as well. Unlike al-Ghazali, who believes the apocalyptical condition is only dependent on the grace of God and human attempt plays no role in its occurrence. 3. The vicious circle in the theory of James: The criterion by which William James would test the truth of a Religious Experience is the vision and experience, while the truth of religious propositions depends on and metaphysical and rational statements and not empirical proofs. Therefor their truth must be proven elsewhere. As a result, the only way to prove is the self-dependent criterion which will lead to a vicious circle. 4. Believing in the essentiality of religious experience: In this approach, sides and dimensions of religion are reduced to just one dimension and that is the essentiality of religious experience. From the perspective of William James, religious experience is the essence of religion in the sense that the truth of religion limited to personal emotions in the face of ultimate reality. Actions, beliefs and religious practices of the religion are all outside the truth of religion and enjoy a secondary role. The emotions play the key role, and thus the religious experience is the central. But does al-Ghazali in the same sense consider the religious experience as the essence of religion? To answer this question another reading of the essentialism has been offered. According to this version, the religious experience has again the key role but Ghazali considers Sharia as an integral part of religion. Sharia is the path that leads the seeker to the destination, and seeking also takes place within the confines of the law. The reality of religion and the essence of religion are manifested through actions, customs and religious practices. In fact, al-Ghazali regards them the vehicles by which the seeker travels to the truth and does not merely give them secondary instrumental roles. This sense of the essentialism of religious experience is according to Ghazali's view and Islamic paradigm.
    Keywords: religious experience, essentialism of religious experience, religious studies, Ghazzali, William James}
  • نجمه الحسینی*، اعلی تورانی، نرگس نظر نژاد
    یکی از مباحث مهمی که امروزه در حوزه معرفت شناسی مطرح است، بحث میزان تاثیر عوامل غیرمعرفتی بر باور دینی انسان می باشد. بررسی امکان تاثیر عوامل غیرمعرفتی بر معرفت، به عهده معرفت شناسان است و در این مقاله می کوشیم تا دریابیم که آیا فرایند تکوین باورهای انسان در مسیری جدای از ساحت غیرعقیدتی شکل می گیرد یا آنکه ساحت های وجودی انسان در عین تمایز از یکدیگر، چنان در تاثیر و تاثر متقابل با یکدیگرند که به سادگی نمی توان به استقلال ساحت عقیدتی از دیگر ساحت ها حکم داد و پنداشت که ساحت معرفتی باور انسان می تواند به نحو استقلالی وارد حوزه شناخت شود. در این زمینه، ویلیام جیمز برای نخستین بار در میان هشت عاملی که در فرایند تکوین باور موثر می داند، تنها یکی را به استدلال اختصاص می دهد و هفت عامل دیگر را عوامل غیرمعرفتی می داند. این مقاله مشخص می کند که انسان بدون توجه به آنچه که در شخصیت و درونش می گذرد، نمی تواند به معرفت دست پیدا کند، البته باید به این نکته توجه داشت که این تاثیر تنها شامل تاثیرهای منفی نمی شود و کسانی مانند ویلیام جیمز علاوه بر توجه بر تاثیرهای منفی، بر تاثیرهای مثبت نیز توجه داشته اند و ما در این مورد، به کلام کسانی چون ویلیام جیمز که معتقدند باورهای انسان همواره در پرتو عوامل غیرمعرفتی شکل می گیرد، رهنمون می شویم.
    کلید واژگان: باور دینی, عوامل غیرمعرفتی, ویلیام جیمز, ساحات وجودی}
    Najme Al Hosseini*, Ala Turani, Narges Nazarnejad
    Today, one of the important issues in the field of epistemology is the impact of non-epistemic factors on human religious belief. William James (1842-1919) is the first one who attributed only one factor among the eight to have influence on the belief development process to reasoning and considered the other seven factors non-epistemic. He suggested that human beliefs are formed in light of non-epistemic factors. According to his viewpoints, religion and religious beliefs are phenomena belonging to the human psyche dimension which is inner and individual. He considered religion to be associated with human emotional dimension rather than ideological one. This paper will identify that William James considers religion only a subset of emotional issues and suggests that the impact of non-epistemic factors on religious beliefs is very high. However, emotion and thought cannot be separated from each other. With reference to religious texts such as the Quran, we realize that the intellectual cognition is important in the faith parallel to emotional dimensions, and one is not merely affected by emotions in accepting the religious content but also she makes a choice using her thought. In this paper, we attempt to clarify whether the development process of human beliefs is formed apart from non-epistemic dimensions, or human existential dimensions (yet differentiated from each other) are in such interaction with each other that one cannot simply determine that the epistemic dimension is independent from other dimensions so the epistemic or emotional dimensions of human belief cannot enter the cognition domain in an independent manner.
    Keywords: existential dimensions, non, epistemic factors, religious beliefs, William James}
  • عباس حاج زین العابدینی، محسن جوادی
    علاقهٔ اصلی جیمز به موضوع دین معطوف به نتایج عملی باور دینی در زندگی واقعی شخص صاحب باور بوده است. رهیافت عام او برای توجیه صدق باور دینی نیز توسل به همین نتایج است. همین زمینه و برخی از اظهارات خود جیمز در خصوص ملاک صدق باور سبب شده است که برخی از مفسران جیمز او را فیلسوفی بدانند که تلاش کرده تا «عمل گرایی» را همچون بدیلی برای «واقع گرایی» در عرصهٔ متافیزیک، معرفت شناسی و فلسفهٔ دین مطرح کند. در این مقاله با استناد به مجموع بیانات جیمز در باب صدق باور و نیز آرای او در زمینهٔ تجربهٔ دینی نادرستی تفسیر یادشده نشان داده و ثابت می شود که در نظریهٔ صدق جیمز وجود واقعیات مستقل از ذهن پیش فرض گرفته شده و التزام جیمز به عمل گرایی در عرصهٔ توجیه باور دینی منافاتی با التزام او به واقع گرایی دینی، یعنی دیدگاه قائل به وجود قابل شناخت و مستقل از ذهن موضوع باور دینی، ندارد.
    کلید واژگان: ویلیام جیمز, عمل گرایی, واقع گرایی, نظریهٔ صدق, فلسفهٔ دین, باور دینی}
    Abbas Haj Zeinolabedini, Mohsen Javadi
    James''s primary interest in religion was directed to practical consequences of religious belief in believer''s real life. His general approach to justify the truth of religious belief is resorting to these same consequences. Due to this background and due to some of James''s own statements regarding his theory of truth according to which he identifies the truth of a belief with its practical utility، some interpreters have interpreted him as a philosopher who attempted to present pragmatism as an alternative to realism in metaphysics، epistemology، and philosophy of religion. In this article، relying on the whole James''s statements concerning his theory of truth and focusing on his views about religious experience، the incorrectness of that interpretation will be shown and it will be proved that James''s theory of truth presupposes mind-independent realities and he doesn''t reduce truth to utility; and his commitment to pragmatism in providing justification for religious belief is not incompatible with his commitment to religious realism، the view that there is some knowable mind-independent object for religious belief.
    Keywords: William James, Pragmatism, Realism, Theory of truth, Philosophy of Religion, Religious Belief}
  • محسن مردانی*، علی محمد ساجدی

    پرسش اصلی در تحقیق حاضر، چیستی و چگونگی «حقیقت» از دیدگاه دو تن از بزرگ ترین فلاسفه ی مشرب پراگماتیسم، چارلز پیرس و ویلیام جیمز است. به طور خلاصه مدعای اصلی پیرس و ویلیام جیمز در باب معرفت شناسی عبارت است از: ردگیری پیامدهای عملی در مقام شناخت و اصالت دادن به مصلحت عملی به جای تطبیق مفاهیم ذهنی با امر واقع (واقعیت خارجی یا نفس الامر) و تعیین ملاک صدق آن. ایشان معتقدند که تفاوت و تشابه میان تصورات و مفاهیم ذهنی در ساحت ذهن تعیین نمی شود، بلکه در ساحت تجربیات ملموس و عملی است که آشکار می گردد. هم چنین، جیمز  بر آن است که توجه بشر به مابعدالطبیعه و توسل او به امور ماورایی فقط جهت کسب آرامش روانی است و نه برای فهم حقیقت و دست یابی به مناط شناخت. ملاصدرا و استاد مطهری در مقام نقد این آراء رویکرد مذکور در باب شناخت را مقبول ندانسته، و برآنند که این رویکرد لوازم فاسدی به دنبال دارد که فهرست اجمالی آن به شرح ذیل است: بی معنا شدن مفاهیم نظری، نسبیت گرایی در شناخت و کسب حقیقت، از بین رفتن حسن و قبح عقلی، لزوم پلورالیسم در مسایل عقیدتی و اندیشه های بنیادین و نظیر آن.

    کلید واژگان: معرفت شناسی, پیرس, ویلیام جیمز, پراگماتیسم, اصالت مصلحت عملی, ملاصدرا, مطهری}

    The main question of the present study is concerned with the quiddity of “truth” from the point of view of two prominent figures of pragmatic philosophy: Charles Peirce and William James. Therefore, in this study first a description and analysis of the issue of truth from the point of view of these two pragmatist philosophers are provided and then its principles and basics are criticized based on the views of two Islamic philosophers: Mulla Sadra and Morteza Motahari. In a nutshell, the main claims of Peirce and James in the field of epistemology are: the pursuit of the pragmatic consequences in the stage of knowledge and authenticating the practical utility instead of adapting the mental concepts to reality (external reality or fact-itself) and determining its truth criterion. They believe that the differences and similarities between the ideas and mental concepts are not determined by the mind, but they are determined by means of tangible and practical experiences. Mulla Sadra and Morteza Motahari criticized and rejected this view and believed that this approach leads to the following problems: 1. The meaninglessness of theoretical concepts. 2. Relativity in knowing and gaining of truth. 3. The elimination of rational good and badness. 4. The necessity of pluralism in doctrinal issues and radical thoughts.

    Keywords: Epistemology, Peirce, William James, Pragmatism, principality of pragmatism, Mulla Sadra, Motahari}
  • احمد عبادی
    نظریه عمل گرای صدق، از جمله نظریه های مهم در باب مفهوم صدق است. بر اساس این نظریه، «گزاره P صادق است، اگر و تنها اگر، گزاره P در عمل سودمند باشد». اخذ این نظریه در مطالعه دینی، فضای فکری مستقل و متفاوتی را در گستره های گوناگون دین پژوهی پدید می آورد. در این نوع دین پژوهی، به جای بررسی مطابقت یا عدم مطابقت تعالیم و گزاره های دینی با واقعیت، آثار محسوس و نتایج عملی آنها سنجش و ارزیابی می شود. حقانیت آموزه ها و گزاره های دینی را نه مطابقت آنها با واقعیت، که نتایج عملی و پیامدهای عینی آنها تعیین می کند. این رهیافت، علاوه بر اشکال های معرفت شناختی، با فضای فکری حاکم بر ادیان آسمانی ناسازگار و متعارض است و انتقادهای متعددی به آن وارد شده است: نسبیت گرایی معرفتی، انسان مداری و حذف خدامحوری، به فراموشی سپردن «واقعیت خدا» و نشاندن «تصور خدا» به جای آن، بی توجهی به پیام وارگی ادیان آسمانی، تحویلی نگری در باب دین و تقلیل آن به آثار و نتایج عملی، ترویج نگرش سودانگارانه و ابزارپندارانه به دین، عدم توجه به مرگ آگاهی و آخرت اندیشی ادیان آسمانی، ناتوانی در فهم حقیقت خالص دین و...
    کلید واژگان: انسان مداری, دین پژوهی, روش شناسی مطالعات دینی, نظریه عمل گرای صدق, ویلیام جیمز}
    Ahmad Ebadi
    Pragmatic theory of truth is one of the theories of the concept of truth. According to this theory P is a true proposition، if and only if، P is useful in practice. This theory creates an Independent and different attitude in religious study. In this religious study، instead of studying of correspondence or non correspondence of religious teachings to the reality، practical works and objective results of these teachings have evaluating. Truth of religious teachings is depending on their practical outcomes and objective results. This approach is be criticized; because It is incompatible with teachings of revealed religions. Numerous criticisms of this approach are: cognitive relativism، humanism and removing the theism، forgetting «the reality of God» and setting «the concept of God» instead of it، lake of attention to revealed essence of religions، reductionism and reducing the religions to their practical and objective results، propagating a utilitarian and Instrumentalist attitude about religions، lake of attention to death and resurrection، disability to understanding of essence of religion…
    Keywords: pragmatic theory of truth, methodology of religious study, religious study, humanism, William James}
  • رضا اکبری، عباس خسروی فارسانی
    یکی از استدلال های ارائه شده درباره اثبات وجود خدا و معقولیت باورهای دینی، به «شرطیه پاسکال» یا «شرط بندی پاسکال» مشهور است. ویلیام جیمز استدلال شرطیه پاسکال را بازنگری و تقریری جدید از آن ارائه کرده است. از نظر او، همیشه اینگونه نیست که ما باورهایمان را صرفا براساس دلایل عقلی محض شکل داده و می پذیریم، بلکه در بسیاری موارد، اراده، احساسات و عواطف جهت باور ما را تعیین می کند. از نظر او، باور دینی نیز در حیطه چنین باورهایی می گنجد. جیمز در نقد موضع شکاکیت و تعلیق حکم به باورهای دینی، معتقد است پرسش ها و مسائل مربوط به پذیرش یا وازنش باورهای دینی، گرچه شاید به لحاظ عقلی، پرسش هایی گشوده و بدون پاسخ نهایی و فیصله بخش باشند که نتوان در مورد آنها موضع عقلانی قطعی در پیش گرفت، اما به لحاظ عملی و با توجه به نیازهای عاطفی و خواهش های سرشت اراده گر و احساسی ما، در زمره انتخاب های اصیل و حقیقی می گنجند که زنده، اجتناب ناپذیر و سرنوشت سازند و نمی توان در مورد آنها بی تفاوت بود، بلکه باید با توجه به نیازهای سرشت احساسی و اراده گر خویش، به بررسی آنها بپردازیم و اگر متناسب با امیال و خواسته های ما هستند، آنها را بپذیریم و در غیر این صورت، آنها را رد و طرد کنیم. دیدگاه جیمز در معرض انتقادهایی قرار گرفته است. تلقی ابزارانگارانه از صدق، پذیرش اراده گروی شناختاری، تعارض در عینیت گروی اخلاقی، عطف توجه به سود این جهانی، ابهام در مفاهیمی همچون عاطفه و احساسات از جمله مهم ترین اشکالات طرح شده بر تقریر جیمز از شرطیه پاسکال محسوب می شوند.
    کلید واژگان: شرطیه پاسکال, ویلیام جیمز, وجود خدا, قرینه گروی, ایمان گروی, اراده گروی, عمل گروی, اخلاق باور}
    Reza Akbari, Abbas Khosravi Farsani
    One of the demonstrations presented to prove God’s existence and rationality of religious beliefs is known as ‘Pascal’s wager’. William James has reviewed this demonstration and has presented a new account of it. According to his opinion we do not always form and accept our beliefs based on mere rational reasons; rather in many cases our will and feelings determine the direction of our beliefs. He believes that religious beliefs are among these cases as well. Criticizing skepticism and suspension of propositions on religious beliefs, James believes although the questions and problems related to accepting or rejecting religious beliefs might be rationally unanswered and without a final response such that we cannot take a definite rational position about them, but in practice and considering our emotional needs and the demands of our willing and emotive nature, they are among genuine and real choices which are living, unavoidable and momentous and we cannot be indifferent to them; rather we should study them considering the needs of our emotive and willing nature, if they are in accordance with our wills and pleasures we should accept them and otherwise we should reject them. James’ view has been criticized. Some of the most important criticisms of William James’ account of ‘Pascal’s wager’ are as follows: having an instrumental look at truth, accepting cognitive volitionaism, contradiction in ethical objectivism, paying attention to the profit of this world and ambiguity of concepts such as emotion and feelings.
    Keywords: Pascal's wager, William James, God's existence, contextualism, fideism, pragmatism, volitionalism, ethics of belief}
  • عین الله خادمی*

    کند و کاو تاریخی در باره ی سیر نظریه ی تجربه ی دینی مد نظر این پژوهش است. یکی از طراحان اصلی این نظریه ، شلایر ماخر است که برای حفظ مسیحیت در برابر شبهات بنیان کنی که پیشرفت علم تجربی و معرفت شناسی پیش کشیده بود، آن را طرح کرد و پرورش داد؛ از این منظر، دین هویت مستقلی دارد و گوهر دین، احساس درونی و اتکای بی ‏واسطه به واقعیت مطلق است. کی یرکگارد بر این باور بود که نباید ایمان را موضوع سنجش عقلانی قرار داد، بلکه باید آن را بدون هیچ گونه اثبات یا قرینه ای پذیرفت. از نظر او، پرش ایمان یعنی باور بدون دلیل، تنها راه شناخت مسیحیت اصیل است. رود لف اتو، نیز به عنصر غیر عقلانی یعنی جنبه ی شهودی، قلبی و عرفانی دین توجه نموده است. ویلیام جیمز نیز معتقد بود که باید از طریق تجربه و ثمرات عملی، از دین دفاع کرد. جیمز ملاک حقیقت و صدق را سودمندی در عمل می داند و چون از نظر او دین و باور به  خدا در زندگی انسان مفید می افتد، باید آن را پذیرفت. استیس فیلسوف تحلیلی نیز بر شهود امر مطلق تاکید ورزید و ماکس وبر نظریه ی تجربه ی دینی را با رویکردی جامعه شناختی به کار برد.

    کلید واژگان: تجربه ی دینی, شلایر ماخر, رود لف اتو, ویلیام جیمز, کی یر کگارد}
    Eynollah Khademi *

    This paper has dealt with the theory of religious experience in an analytico-historical approach. Schleier Macher, the main theorist of this theory, presented and developed it to keep Christianity against fundamental demurs of experimental sciences and epistemology. Upon the theory, religion has an independent identity and its essence consists of an inner sensation toward and a direct dependence upon the Absolute. Soren Kierkegaard, an existentialist philosopher, has denied every intellectual treatment on the problem of faith and we are necessitated to accept it unquestionably. In his view, the only way for supporting Christianity is a leap of faith, that is, believing in it without any reasonable proof. Rudolf Otto has also brought into consideration the intuitional, mental and spiritual aspect of religion. Then William James, a pragmatist philosopher, argued that one should defend religion relying on experience and actual effects. And finally Walter Terence Stace, an analytic philosopher, has emphasized on intuitively perceiving of the Absolute and Max Weber has dealt with the theory in a sociological approach.

    Keywords: Religious experience, Schleier Macher, Rudolf Otto, William James, Kierkegaard}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال