به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « محبت به خدا » در نشریات گروه « فلسفه و کلام »

تکرار جستجوی کلیدواژه «محبت به خدا» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • مجید عباسی*، اسماعیل سلطانی بیرامی

    از اموری که به طور قطع در رسیدن انسان به سعادت ابدی و برخورداری از مواهب اخروی موثر است، محبت به خدای متعال است. ازاین رو، بررسی آثار اخروی محبت به خدا، دارای اهمیت ویژه است. این مقاله با روش تفسیر موضوعی و با استفاده از منابع تفسیری و با تاکید بر تفسیر المیزان، به بیان آثار و لوازم اخروی محبت انسان به خدا پرداخته و به این نتیجه رسیده که با توجه به آیات قرآن، محبت به خدا همان گونه که آثار متعددی در حیات دنیایی انسان دارد، آثار متعدد اخروی را نیز به دنبال دارد. محب خدا در سرای ابدی به جوار خدای سبحان نایل می شود و در پرتو آن، نعمت ها و مواهبی نظیر آمرزش گناهان، رهایی از آتش جهنم، نیل به نعمت های بهشتی، رضوان الهی و اجابت هر نوع درخواست نصیبش می گردد.

    کلید واژگان: محبت به خدا, قرآن, قرب الهی, آثار محبت, رضوان الهی}
    Majid ‘Abbasi *, Isma’il Sultani Beyrami

    Love of God the Almighty can bring the eternal happiness and enjoyment. Therefore, it is highly important to study the otherworldly effects of love of God. Using a thematic interpretation method and focusing on the commentaries of the Holy Qur’an particularly Al-Mizan, this paper seeks to study the otherworldly effects of love of God. The findings show that, not only the love of God has several impacts on the worldly life, it has several effects on the otherworldly life. In the eternal house, the lover of God attains blessings such as, forgiveness, rescuing from the hell fire, attaining the heavenly blessings, divine satisfaction and fulfilling the desires.

    Keywords: ove of God, Qur’an, divine love, effects of Love, divine satisfaction}
  • آیت الله علامه محمدتقی مصباح
    این مقاله شرحی است بر مناجات محبین امام سجاد علیه السلام. کسانی که به درک دوستی با خدا دست نیافته اند، ارزش مناجات و مقامات معنوی را درک نمی کنند. اما ره یافتگان معرفت ناب توحیدی، نه تنها درک درستی از محبت با خدا دارند، بلکه بر این باورند که اصالتا چیزی غیر از خدا دوست داشتنی نیست. اگر هم چیزی را دوست می دارند ازاین روست که منتسب به خداست.
    خدای متعال با دوستان و بندگانش رابطه ویژه ای دارد و در خلوت و جمع با آنان سخن گفته، روحشان را با خنکای کلامش می نوازد. دوستی خدا همواره موجب دوستی با دوستان و اولیای خدا می شود. محال است کسی خدا را دوست بدارد، اما دوستان و اولیای او را دوست نداشته باشد. زمانی انسان می تواند محبت خدا را در دل مستقر سازد که محبت غیرخدا را از دل بیرون نماید.
    کلید واژگان: دوستی, محبت به خدا, اولیای الهی}
    Ayatollah Allamah Mohammad Taqi Misbah
    The present paper elaborates on Imam Sajjad's Munajat al-Muhebbin (intimate supplication of lovers). Those who have not attained the understanding of friendship with God do not understand the value of intimate supplication and spiritual stations, but those who have attained pure monotheistic knowledge not only have a true understanding of love for God, but also believe that there is essentially nothing lovable but God. If they love anything, they love because it is attributed to God. The Most High God has a special relationship with His friends and servants; he talks with them in private and in public, and addresses their spirit with His gentle words. One's friendship with God always leads to friendship with His friends and saints. It is impossible for one to love God without loving His friends and saints. Love for God resides in man's heart when he roots out from his heart the love for other than God.
    Keywords: friendship, love for God, God's friends}
  • آیت الله علامه محمدتقی مصباح
    محبت به خدا آثار و لوازمی دارد. دوستان خدا که سختی ها و گرفتاری های زندگی و دوری از محبوب آنان را آزرده خاطر ساخته، در جست وجوی جوار محبوب اند و کسب رضایت و تقرب به او. بدین سان به ساحل آرامش رسیده و زندگی پرتلاطم دنیا و دشواری های آن هرگز آنان را وامدار دنیا نمی کند. از بندگی، عبودیت خدا و نیایش و تضرع، درگاه او لذت می برند و این حالات معنوی را هرگز با هیچ چیز عوض نمی کنند. آه و ناله گاهی ناشی از مصیبت و گرفتاری های زندگی است و گاهی ناشی از سرور و شادمانی بندگان خالص خدا از شوق و شادمانی و دیدار محبوب، در آه و ناله و تضرع به سر می برند تا این حالت از آنان سلب نشود؛ چراکه قلب هایشان از محبت خدا سرشار و دل هایشان از جلال و هیبت او گسیخته است.
    کلید واژگان: محبت, محبت به خدا, آرامش, سرور و شادمانی, عبادت, بندگی}
    Ayatollah Allamah Mohammad Taqi Misbah
    "Love" for God has some effects and requirements. God's friends suffer discomfort who due to the problems and troubles of worldly life and distance from the beloved, eagerly seek for His neighborhood, good-pleasure and nearness. They, hereby, reach the shore of solace, and turbulent worldly life and the hardships they face in this world never make them attached to this world. They find joy in their obedience to God, invocation and calling upon God in meekness, and they give nothing in return for these spiritual states. Wailing and groaning are sometimes ascribed to the troubles of life and sometimes to joy and happiness. God's pure servants often groan and lament out of yearning to and happiness of meeting the beloved for fear of being bereft of this state, due to the fact that their hearts are replete with the love of God and lurch before His might and majesty.
    Keywords: love, love for God, solace, joy, happiness, worship, servitude}
  • آیت الله علامه محمدتقی مصباح
    این مقاله که شرحی بر مناجات المریدین امام سجاد علیه السلام توسط استاد علامه مصباح می باشد، به بحث از محبت و اهتمام به آن می پردازد. برخی مراتب محبت که لازمه ایمان به خداست، واجب و برخی مراتب مستحب است. مریدین، خداجویانی هستند که اراده قرب به خدای متعال را دارند. از جمله نشانه های محبت به خدا این است که محب دوست دارد نام محبوب خود را زیاد بشنود و علاقه مند به چیزهایی است که منسوب به اوست. اما نشانه های محبوب خداوند عبارتند از: توبه، پاکیزگی، جانفشانی در راه خدا.
    کلید واژگان: محبت به خدا, محبوب خدا, نشانه های محبت, نشانه های محبوب}
    Ayatollah Allamah Mohammad Taqi Misbah
    The present paper which is a commentary on Imam Sajjad's Munajat Al-Muridin (the intimate communication of devotees) by professor 'Allamah Misbah deals with love and attending to it. Some degrees of love which are essential for faith in God are obligatory and some others are recommended. The devotees are those God-seeking individuals who want to draw nigh to God. One of the signs of love towards God is that lover likes to frequently hear his/her beloved's name and is interested in those things attributed to God. The other one is love towards God's saints and prophets. The signs of God's beloved are: repentance, purity, self-sacrifice in the way of God.
    Keywords: love towards God, God's beloved, signs of love, signs of beloved}
  • آیت الله علامه محمدتقی مصباح
    این مقال شرحی بر مناجات المریدین امام سجاد علیه السلام می باشد. در این فراز از مناجات حضرت به مرتبه ای از محبت که عالی ترین مرتبه و عشق آتشینی است اشاره دارد. سوالی که مطرح است اینکه آیا محبت به خدا امری واجب است؛ امری مستحب و فضیلت محسوب می شود؟ در پاسخ باید گفت محبت دارای مراتبی است: مرتبه ای از محبت لازمه ایمان به خداست؛ اگر کسی مدعی ایمان بود و از دستورات خدا سرپیچی کرد و واجبات را ترک نمود، ایمانش دروغین خواهد بود.
    مرتبه ای دیگر از محبت، محبتی است که مقدمه واجب و مطلوبیت آن جنبه ابزاری و تعدی دارد؛ آن مقدار از محبت به خدا که موجب می شود انسان واجبات را انجام و گناهان را ترک کند، از باب مقدمه واجب، وجوب عقلی دارد.
    در عین حال، محبت به خدا مراتب مستحبی هم دارد، اما عالی ترین مرتبه محبت این است که انسان همه کمالات را از آن خدا بداند و ورای کمالات الهی، کمال مستقلی را برای غیرخدا نشناسد.
    کلید واژگان: خدا, محبت به خدا, محبت, مراتب محبت, محبت بالذات, محبت بالعرض}
    Ayatollah Allamah Mohammad Taqi Misbah
    The present paper elaborates on Imam Sajjad's Munajat al- Moridin (whispered prayer of the devotees). In this part of the whispered prayer, Imam Sajjad refers to the highest degree of love and ardent love. The question that arises here is: Is the love of God something obligatory or something recommended and a virtue? The answer is: there are different types of love. The first is the belief in God which is of the essence in love. If one claims belief in God but ignores His decrees and does not abide by the obligations, then his belief in God is by no means true.The other type is the love whose obligatory preliminary and desirability has instrumental and unfair aspects. The type of love of God that stimulates one to do the obligations and abstain from sins is, in terms of obligatory preliminary, logically necessary.Also, love of God has recommended levels. However, the highest level of love of God is that in which one believes that all kinds of perfection belong to God and there is no independent beyond the divine perfection.
    Keywords: God, love of God, love, levels of love, love by essence, love by accident}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال