به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « Boethius » در نشریات گروه « فلسفه و کلام »

تکرار جستجوی کلیدواژه «Boethius» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • مریم سالم*، سیده فاطمه نورانی خطیبانی

    در این مقاله با شبیه سازی وضعیت بویثیوس حاصل از سقوط سیاسی و لوازم آن مانند از دست دادن قدرت، ثروت و افتخار و... با وضعیتی که بیماری کرونا و پیامدهای ناشی از آن برای بشر داشته، به تمایز سعادت های دروغین خودساخته بشر با سعادت حقیقی او پرداخته شده است تا دریافته شود آیا تسلایابی بویثیوس از فلسفه در برخورد با سعادت های دروغین در موارد مشابه با سقوط سیاسی و لوازم آن، مانند بیماری همه گیر کرونا نیز صادق است. بدین منظور، تعریف بویثیوس از انسان، سعادت های دروغین، سعادت راستین و فرآیند بازگشت به خود که به نیل انسان به خیر حقیقی منجر می شود، به روش تحلیلی توصیفی واکاوی می شوند. بویثیوس در تعریف انسان به دوگانه انگاری قایل است و بدن انسان را فانی و نفس او را فناناپذیر می داند. ازنظر او، لازمه سعادت راستین، پایداری است، حال آنکه ویژگی ماده ناپایداری است؛ بنابراین، آن سعادت های مربوط به جزء مادی انسان، در عین حال که برای زندگی خاکی بشر ضروری اند، پایدار نیستند. گاهی بر اثر سقوط سیاسی یک فرد و گاه با عوامل دیگری که لازمه دنیای ناپایدار است، از بین می رود. ازنظر بویثیوس، چون خیر حقیقی پایدار است، پس به جزء غیر مادی انسان، یعنی نفس مربوط است. خداوند در طبیعت انسان نیل به این خیر را قرار داده که همان خدا است و فلسفه کمک می کند تا انسان با شناخت خود، ازطریق فرآیند بازگشت به خود به آن رهنمون شود.

    کلید واژگان: بوئثیوس, کرونا, انسان, سعادت های دروغین, خیر حقیقی}
    Maryam Salem *, Seyedeh Fatemeh Noorani Khatibani

    “The Consolation of Philosophy” is one of Boethius' treatises representing Boethius' philosophy. Boethius’ political collapse has occurred at the time of writing “The Consolation of Philosophy”. In this treatise, he has sought to find out whether happiness, such as wealth, power, honor, etc., which are not lasting and eternal, can give true peace to Man. In fact, he has sought an eternal peace.Just as a political collapse causes loss of power, wealth, honor, etc. for Boethius or any other politicians, Corona disease, with its peculiarity of "epidemic" process, has imposed heavy economic and psychological consequences on humans. This article sought to find out whether Boethius's consolation of philosophy in dealing with false happiness could be generalized to a pandemic like Corona similar to the cases of political collapse and its aftermath. To this end, we analyzed Boethius' views on false happiness and true goodness in “The consolation of philosophy”.According to Boethius, what distinguishes the true goodness from false happiness is its stability. True peace depends on achieving happiness that is eternal. True goodness should not be like happiness of Man’s material part, which is unstable and may be destroyed at any moment by the factors that are considered necessary for the unstable world. Thus, for Boethius, true goodness is related to Man’s immaterial component, the soul, which is immortal. In fact, philosophy has helped Boethius to become acquainted with the true nature of welfare and realize that changes in wealth and welfare are inherent, concluding that what is variable cannot be eternal. The only real property and wealth that worldly events and changing things cannot take from Man is his own truth, to which he must pay a due attention. Boethius is of the belief that even if Man loses all the qualities that distinguish him from others and what he possesses, he is still a human and his humanity is not destroyed by losses. Therefore, the purpose of his life must be drawn out on the basis of this true essence. If this is Man’s basic criterion of life, his losses, illness, political downfall, etc. do not matter anymore. What is important is to return to his self-nature. What we achieve is always with us and we will not be at peace until we achieve it.The desire for true goodness is naturally in human’s  soul and what keeps Man away from this goodness is paying attention to false external happiness such as wealth, honor, power, etc. Boethius believed that all creatures seek to achieve a single goal, namely happiness, in different ways and this happiness is the most perfect good. Since it encompasses all goodness, there is no goodness above it; thus, whoever achieves this supreme goodness would not seek anything else. Philosophy helps Man to be guided towards goodness, i.e., God, through self-knowledge and the process of returning to his self.Boethius believes that these new conditions are not the result of a political collapse that changes wealth and welfare, but that change and instability are inherent in them and appear only in new conditions, no matter if this new situation is a political collapse or an epidemic or any other phenomenon. The importance of these new conditions is in reminding the instabilities of wealth and material prosperity and human's need and desire for an eternal thing -- a real and fixed thing that cannot be lost. Recognizing and evaluating the new conditions and analyzing the reasons for these misfortunes and losses serve Man as a reminder to know himself and the end of his life, thus trying to achieve the eternal truth. This is the path that Boethius takes in the wake of the political collapse and its necessities. Therefore, there is no difference between Corona disease and political collapse or between one person and many people; the nature of unhappiness is variability and instability. Whether it is related to a natural phenomenon, a disease, or a political equation, it reveals a changing nature.

    Keywords: Boethius, Coronavirus, human, False Happiness, True Goodness}
  • مریم سالم*، سیده فاطمه نورانی خطیبانی، میترا (زهرا) پورسینا

    پژوهش حاضر به روش تحلیلی-توصیفی درصدد تبیین رابطه فلسفه و دین در مسیح شناسی بویثیوس است. بدین منظور در رسایل کلامی به عنوان نماینده دیدگاه های کلامی بویثیوس سه کار صورت می پذیرد: 1. تعیین و تبیین مسئله کلامی ای که بویثیوس در مسیح شناسی به دنبال پاسخ به آن بود. 2. تبیین مولفه هایی همچون: تبیین عقلانی «تثلیث» به کمک مقوله رابطه، تعریف دقیق «شخص» و «طبیعت» در مسئله «تثلیث»، نشان دادن ضعف عقلی و نقلی آرای اوتیکس و نسطوریوس و همین طور تاکید بر تمایز بین طبیعت و شخص که بویثیوس به واسطه آنها به حل مسئله می پردازد. 3. پاسخ نهایی بویثیوس به این مسئله کلامی. در تسلای فلسفه به عنوان نماینده فلسفه بویثیوس به دنبال واکاوی دو مسئله هستیم: 1.آیا این رساله چنانکه بعضی ادعا کرده اند فاقد هرگونه نشان و تعلیم مسیحی است؟ 2. آیا بویثیوس در این رساله به صراحت تعالیم مسیحی را زیر سوال می برد یا اینکه تنها آشکارا به مسیحیت اشاره نمی کند؟ بررسی این موارد مودی به این نتیجه شد که در رسایل کلامی، بویثیوس ایمان مسیحی را با تبیین عقلانی در توافق با عقل می دید؛ در تسلای فلسفه، نیازی به اشاره مستقیم به تعالیم مسیحی نمی دید؛ وی به دنبال نجات بخشی عقل است و این هیچ تعارضی با ایمان مسیحی او ندارد.

    کلید واژگان: بوئثیوس, تسلای فلسفه, مسیحشناسی, رابطه, شخص, طبیعت}
    Maryam Salem *, Seyedeh Fatemeh Noorani Khatibani, Mitra Poursina

    The present study uses an analytical-descriptive method to explain the relationship between philosophy and religion in Boethius’ Christology. For this purpose, three things are done in the Theological Treatises as a representative of Boethius' theological views: 1. Determining and explaining the theological problem that Boethius sought to answer in Christology. 2. Explain components such as: rational explanation of "Trinity" with the help of the category of relation, precise definition of "person" and "nature" in the issue of "Trinity", Demonstrating the intellectual and narrative weakness of the views of Euthychius and Nestorius, as well as emphasizing the distinction between nature and the person through whom Boethius solves the problem. 3. Boethius' final answer to this theological question. In the Consolation of Philosophy as the representative of Boethius' philosophy, we seek to examine two issues: 1. Does this treatise, as some have claimed, lack any Christian symbolism or teaching? 2. Does Boethius explicitly question Christian teachings in this treatise, or does he not merely explicitly refer to Christianity? Examining these cases, it was concluded that in the Theological Treatises, Boethius saw the Christian faith in a rational explanation in agreement with reason; in the Consolation of Philosophy he saw no need to refer directly to Christian teachings; he seeks the salvation of reason, and this has no conflict with his Christian faith.

    Keywords: Boethius, Christology, Relation, Person, nature}
  • سیده فاطمه نورانی خطیبانی، مریم سالم*، میترا پورسینا

    مسئله محوری در این مقاله پی بردن به رابطه فلسفه و دین در انسان شناسی بویثیوس است. بدین منظور مولفه هایی همچون خلقت، چیستی اختیار و دلیل مختار بودن انسان و غایت نهایی انسان هم در رسایل کلامی، به عنوان نماینده دیدگاه های کلامی بویثیوس، و هم در تسلای فلسفه، به عنوان نماینده فلسفه بویثیوس، به روش تحلیلی-توصیفی مورد بررسی قرار می گیرند. بویثیوس در هر دو اثر قایل به دوگانه انگاری و مختار بودن انسان است و عقل داشتن انسان را دلیل بر اختیار او می داند. در خصوص خلقت انسان و قرارگیری نفس در بدن، در رسایل کلامی گزارش کتاب مقدس را می پذیرد و در تسلای فلسفه بیشتر به قرایت افلاطونی قایل است، هرچند در اینجا نیز تجسد نفوس را به فعل الهی نسبت می دهد. در تسلای فلسفه، او به نحو کامل تری به اختیار انسان و علم الهی می پردازد، و به کمک پنج مولفه راه های کسب معرفت، متعلق علم قرار گرفتن مدرک نه به واسطه ذات خود بلکه به واسطه ذات مدرک، تمایز میان ضرورت محض و ضرورت مشروط، تمایز سرمدیت با ابدیت، و اثبات سرمدیت برای علم خداوند، نظریه خود را در خصوص جمع بین مشیت الهی و اختیار انسان ارایه می دهد. او ثابت می کند که همه وقایع آینده از منظر الهی ضروری اند، اما برخی فی نفسه ضرورت دارند و برخی به اختیار انتخاب می شوند. در مجموع، تصویری که بویثیوس از انسان در تسلای فلسفه ارایه می دهد تصویر انسان در رسایل کلامی را مخدوش نمی سازد.

    کلید واژگان: بوئثیوس, رسائل کلامی, تسلای فلسفه, انسان شناسی, اختیار}
    Sayyedeh Fatemeh Nourani Khatibani, Maryam Salem *, Mitra Poursina

    The central concern of this article is understanding the relationship between philosophy and religion in Boethius' anthropology. For reaching this end, we have analyzed his ideas about issues, such as creation, the nature of and evidence for human free will, and the ultimate goal of man -in Theological Treatises as representative of Boethius' theological views and in the Consolation of Philosophy as representative of Boethius' philosophy. Boethius, in both works, accepted dualism, human free will, and the intellect as the evidence for human free will. Concerning the creation of 'man' and the placement of the soul in the body, in the Theological Treatises, he accepts the Bible report, but in the Consolation of Philosophy, he finds the Platonic reading more convincing; However, here, he attributes the incarnation of the soul to the divine act too. In the Consolation of Philosophy, he believes in the consistency of human free will and divine knowledge by presenting them thoroughly and analyzing issues such as ways of acquiring knowledge, remaining a knowledge even after the ceasing of its object, the distinction between pure necessity and conditional necessity, and between sempiternity and eternity, and the proof for God's sempiternity. He proves that although all future events are necessary from the divine perspective, some are necessary per se, and some through free will. In sum, Boethius' portrayal of 'man' in the Consolation of Philosophy does not distort what he has said about 'man' in Theological Treatises.

    Keywords: Boethius, Theological Treatises, Consolation of Philosophy, Anthropology, Free Will}
  • مهدی اسعدی، حسن فتحی
    نظر ارسطو در باب وجود و موجود در طول تاریخ فلسفه، از جانب شارحان و دیگر فلاسفه مشاء بارها مورد بررسی قرار گرفته است. از جمله شارحان مهم و تاثیرگذار ارسطو در این مورد (در دو جهان مسیحیت و اسلام) بوئتیوس و فارابی هستند. فارابی در سنت فلسفه اسلامی به عنوان نخستین متفکر، پرسش از معنای وجود را به طور جدی مطرح نموده و با گذار از تمایز منطقی میان وجود و ماهیت به تمایزی متافیزیکی، امکان تمایز میان واجب و ممکن را طرح و سپس با رویکردی نوافلاطونی به توجیه آفرینش بر اساس نظریه فیض پرداخته است. بوئتیوس نیز به عنوان نخستین متفکر مشایی سنت فلسفه مسیحی است که بحث تمایز وجود و موجود را شالوده فلسفه خود (مخصوصا در باب مسئله شر) نموده است. او با استفاده از نظریه صورت و ماده، این تمایز را توجیه نموده که شرحی است بر نظر ارسطو در این باب، لیکن با رویکردی الهیاتی. چنین توجیهی وی را بر آن داشته که جهت تبیین مسئله آفرینش و رابطه خالق و مخلوق از نگاه افلاطونی و مسئله بهره مندی او نیز کمک بگیرد.
    در این نوشتار بعد از تبیین مسئله تمایز، به تحلیل دیدگاه هر دو متفکر در مورد ماهیت این تمایز، انگیزه های نیل به آن و نتایج و پیامدهای آن در فلسفه این دو فیلسوف پرداخته شده است.    
    کلید واژگان: بوئتیوس, فارابی, وجود, موجود, ماهیت}
    Mahdi Asaadi, Hasan Fathi
    Aristotle’s theory of being and existent have been interpreted and investigated throughout the history of philosophy. Among the important and influential commentators of Aristotle in this issue (in Christianity and Islam) are Boethius and Farabi. The distinction between being and existent in Boethius is a commentary of Aristotle’s theory with a Christian approach which can be said to be an attempt to justify Trinity; and the distinction between being and quiddity in Farabi is a basis for the distinction between necessary existent and contingent existent, to prove then the existence of necessary existent, i.e. God, and to justify the creation by the theory of emanation. In this article, after the explanation of the issue of distinction, we will try to show the motivations of these two philosophers for establishing these distinctions and the consequences of them in their philosophy and in the history of philosophy.
    Keywords: Boethius, Farabi, Being (Esse, Einai), Existant (id quod est, toon), Quiddity.}
  • محمد رضایی*
    نوشتار حاضر جهت تبیین سازگاری یا ناسازگاری علم پیشین الهی و اختیار انسان، در اندیشه بوئثیوس و نلسون پایک تدوین یافته است. در این خصوص سعی بر آن بوده است، ابتدا به تدوین برهان حاکی از ناسازگاری علم پیشین خداوند و اختیار انسان، با لحاظ ویژگی های لازم برای علم پیشین خداوند، از دید بوئثیوس و پایک پرداخته شود و سرانجام نتیجه گرفته می شود براساس قواعد پذیرفته شده در فلسفه اسلامی از دیدگاه بوئثیوس، تعارض علم الهی و اختیار انسان، ناشی از تصور نادرست از خداست. با این حال به دلیل خلط ضرورت ذاتی و بالغیر، سازگاری علم الهی و اختیار انسان را نمی تواند اثبات کند. در پایان نتیجه گرفته می شود بهترین راه حل ممکن برای برطرف کردن ناسازگاری علم پیشین الهی و اختیار آدمی، دیدگاه اندیشمندان شیعی است که با نام روش «الامر بین الامرین» معروف است.
    کلید واژگان: اختیار, علم الهی, سازگاری, ناسازگاری, بوئثیوس, پایک}
    Mohammad Rezaie*
    This study has been conducted to demonstrate the compatibility or incompatibility of Divine prior knowledge and human authority in Boethius and Nelson Pikes’ viewpoints. In this regard, initially, it was attempted to formulate an argument for incompatibility of God’s prior knowledge and human authority, considering the required features for God’s prior knowledge from Boethius and Pike’s viewpoints and finally it was concluded that based upon the accepted regulations of Islamic philosophy from Boethius’ viewpoint, the conflict between divine knowledge and human authority refers to one`s misconception on God. However, because of mingled natural necessity and necessity by the other, compatibility of Divine knowledge and human authority cannot be proved. Finally, it is concluded that the best possible solution for removing the incompatibility between Divine prior knowledge and human authority is Shiite scholars’ viewpoint which is known as “the one in a middle state to the two extremes”.
    Keywords: Authority, Divine Knowledge, Compatibility, Incompatibility, Boethius, Pike}
  • قدرت در «تسلای فلسفه»
    مرتضی بحرانی
    بوئتیوس، فیلسوف بزرگ رومی مسیحی قرن ششم میلادی، رساله یی مهم در فلسفه سیاسی به نام تسلای فلسفه دارد. او در این رساله از مقولات متعدد فلسفی سخن گفته است که یکی از این مقولات، قدرت است. او این مقوله را در آستانه سده های میانه و با رهیافتی فلسفی و در هاله یی از عقاید دینی به بحث گذاشته است. وی ضمن تفکیک میان مولفه های درونی و برونی انسان، قدرت را از مولفه های سعادت انسانی میداند و از آنجا که سعادت امری درونی است، بنابرین نمیتواند با عوامل بیرونی کم و زیاد شود. قدرت در شکل بیرونی آن، عامل و ضامن مناسبی برای ایجاد و بقای سعادت نیست. بوئتیوس قدرت بیرونی بویژه در شکل سیاسی آن را برسمیت میشناسد اما نگاهش به قدرت بالمجموع است و از اینرو هر شکلی از اشکال قدرت بنحو مستقل و بتنهایی نمیتواند سعادتبخش انسان باشد بلکه چه بسا بسان نشانه یی بر عدم سعادت نیز تلقی میشود. این فیلسوف بخشی از ناکامی فلسفه را متوجه همین قدرتهای متجزی میداند.
    کلید واژگان: بوئتیوس, تسلای فلسفه, قدرت, فلسفه سیاسی, سعادت, قرون وسطی}
    Power in Consolation of Philosophy
    Murtaza Bahrani
    Boethius, the great Christian philosopher of the 6th century, has an important treatise on political philosophy called Consolation of Philosophy. In this treatise, he speaks of several philosophical categories one of which is power. He discussed this category on the threshold of the Middle Age following a philosophical approach and under the guise of some religious ideas. While distinguishing between human internal and external constituents, he views power as one of the constituents of human happiness, and since happiness is an internal affair, it cannot be increased or decreased by means of external factors. In its external form, power is not an appropriate factor and guarantee for the establishment and subsistence of happiness. Boethius officially recognizes external power, particularly in its political form, but he has a collective view of power. Therefore, no kind of power alone can bring about happiness for human beings; on the contrary, it might also be considered a sign of misery. This philosopher believes that a part of misfortunes of philosophy is rooted in such separated powers.
    Keywords: Boethius, political philosophy, Consolation of Philosophy, happiness, power, Middle Age}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال