به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « Human dignity » در نشریات گروه « فلسفه و کلام »

تکرار جستجوی کلیدواژه « Human dignity » در نشریات گروه « علوم انسانی »
  • عزت خلیقی، سعید روزبهانی*، ابوالقاسم امیر احمدی
    زمینه

    مفهوم حقوق بشر در همه فرهنگ ها مورد احترام بوده و قوانین متعددی در این باره وضع شده است و لزوما منحصر به دوران معاصر نیست. به این اعتبار که ادبیات، جلوه گاه فرهنگ منعکس در متن جامعه است، بازتاب مصداق های حقوق بشر در آن دیده می شود. در گستره ادبیات فارسی، فردوسی در شاهنامه، ضمن پرداختن به مسایل گوناگون ادبی، از موضوعات حقوق بشری و اخلاق محور هم سخن گفته است. او در ابیات مختلف، بارها به کاستی های حقوق انسان ها و ناهنجاری های اخلاقی اعتراض کرده و مخاطبان خود را به صورت مستقیم و غیرمستقیم به رعایت آن فراخوانده است. فردوسی برای تحقق این هدف، نوآوری هایی انجام داده که پرورش شخصیت های کمال یافته جهت تبیین حقوق انسانی از آن جمله است. در این پژوهش با استناد به منابع کتابخانه ای و روش توصیفی- تحلیلی، دیدگاه فردوسی در شاهنامه در ارتباط با بنیادهای اخلاقی حقوق بشر به ویژه عدالت اجتماعی و کرامت انسانی کاویده شده است. همچنین، برای ارایه خوانشی جدید از آراء انسان مدارانه فردوسی، اشاره ای به مفاد اعلامیه حقوق بشر سازمان ملل متحد شده است.

    نتیجه گیری

    از دید فردوسی، برپایی عدالت و برابری اجتماعی یکی از مهم ترین وظایف صاحبان قدرت در جامعه است. همچنین، آنها باید حقوق انسانی را محترم بشمارند و از این طریق زمینه های تحقق و فراگیری حقوق شهروندی دیگر را رقم بزنند. مقایسه رویکردهای فردوسی در ارتباط با عدالت اجتماعی و کرامت انسانی با اعلامیه حقوق بشر سازمان ملل متحد نشان می دهد که آراء فردوسی با جزیی نگری بیشتری مطرح شده و برخلاف اعلامیه حقوق بشر که به صورت کلی و گذرا مطرح گردیده، فراگیری بیشتری دارد.

    کلید واژگان: بنیادهای اخلاقی, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, کرامت انسانی, شاهنامه فردوسی}
    Background

    The concept of human rights has been respected in all cultures and many laws have been established in this regard, and it is not necessarily exclusive to the contemporary era. With the credit that literature is the manifestation of culture reflected in the context of society, the examples of human rights can be seen in it. In the field of Persian literature, Ferdowsi in his Shahnameh, while dealing with various literary issues, also spoke about human rights and ethics issues. In various verses, he has repeatedly protested the shortcomings of human rights and moral anomalies and called his audience to observe them directly and indirectly. In order to realize this goal, Ferdowsi has made innovations, one of which is the cultivation of perfected personalities to explain human rights. In this research, referring to library sources and descriptive-analytical method, Ferdowsi's view in Shahnameh in relation to the moral foundations of human rights, especially social justice and human dignity, has been analyzed. Also, in order to present a new reading of Ferdowsi's humanitarian opinions, a reference has been made to the provisions of the United Nations Declaration of Human Rights.

    Conclusion

    From Ferdowsi's point of view, establishing justice and social equality is one of the most important duties of those in power in society. Also, they should respect human rights and in this way set the grounds for the realization and learning of other citizenship rights. The comparison of Ferdowsi's approaches in relation to social justice and human dignity with the United Nations Declaration of Human Rights shows that Ferdowsi's opinions are presented with more detail and, unlike the Declaration of Human Rights, which is presented in a general and transient manner, it is more inclusive.

    Keywords: Moral foundations, Human rights, Social justice, Human dignity, Ferdowsi's Shahnameh}
  • نغمه فرهود، سید باسم موالی زاده، مریم سلیمانی

    در این مقاله که به بررسی عقلی کرامت انسانی در شیوه تادیب بزهکار از دیدگاه افلاطون می پردازد، تلاش می شود تا زمینه های فکری و فلسفی شیوه ی تادیب بزهکار و نقش کرامت انسانی در آن را از دیدگاه افلاطون، که به اعتراف بسیاری از صاحب نظران، بزرگ ترین فیلسوف تاریخ بشر بوده است، موردبررسی و بحث قرار دهیم. یافته های پژوهش حاکی از آن است که به زعم افلاطون در معنایی که عقل عرفی از مجازات و تادیب مراد می کند، موضوع مجازات در دیالکتیک به سوی حقیقت تعالی می یابد. پس دیالکتیک افلاطونی در مورد این موضوع با حذف کین خواهی و انتساب اعمال به خدایان، این جزء درست به زعم خود را برمی گزیند که بزهکار از سر جهل خود و نه خواست ظالمانه ی خود مرتکب جرم شده است. و به نوعی از مجرم مسیولیت ستانی می کند و این آموزه ی بنیادین را خاطرنشان می سازد که هیچ کس اگر بداند به اختیار بدی نمی کند و اگر کسی خوب و بد را بداند، بدی را انتخاب نمی کند. بنابراین می توان نقش و تاثیرکرامت انسانی را در این مسیله آشکارا مشاهده نمود. از همین رو ازنظر فیلسوفان معرفت برای فضیلت بس است.

    کلید واژگان: عقلی, کرامت انسانی, شیوه تادیب, بزهکار, افلاطون}
    naghmeh farhood, seyed basem mavali zadeh, maryam soleimani

    In this article, which deals with the intellectual examination of human dignity in the method of punishing criminals from Plato's point of view, an attempt is made to examine the intellectual and philosophical grounds of the method of punishing criminals and the role of human dignity in it from Plato's point of view, who, according to many experts, is the greatest philosopher in history. It has been human, to examine and discuss. The findings of the research indicate that according to Plato, in the sense that common sense refers to punishments and discipline, the topic of punishment in dialectic is elevated to the truth. So, the Platonic dialectic on this matter, by removing malice and attributing actions to the gods, they choose this correct part according to their opinion that the criminal commits the crime because of his ignorance and not his cruel will. has been And in a way, he holds the criminal responsible and points out the fundamental teaching that no one does evil by choice if he knows, and if someone knows good and bad, he does not choose evil. Therefore, the role and effect of human dignity can be clearly seen in this issue. Therefore, according to philosophers, knowledge is enough for virtue.

    Keywords: intellectual, human dignity, method of discipline, delinquent, Plato}
  • حمید ستوده*، علیرضا احمد خان بیگی
    هدف
    نگاه هر یک از مکاتب مهم بشری به مقوله «کرامت انسانی»، از مبانی نظری مهم و پایه ای آن مکاتب شمرده می شود و به روحی سیال می ماند که در تک تک باورهای این مکاتب جاری است. هدف از نگارش این پژوهش، تبیین ملاک ارزش و جایگاه انسان در نظام آفرینش از منظر مبانی نظری اسلام در مقابل اندیشه اومانیسم در جهان غرب است.
    روش
    این مقاله، با استفاده از داده های کتابخانه ای و اسنادی به روش توصیفی - تحلیلی به دسته بندی آیات قرآن و احادیث اهل بیت (ع)، درباره کرامت انسانی و خاستگاه و اقتضایات آن می پردازد.
    یافته ها
    یافته های تحقیق نشان می دهد که در نگرش برخاسته از قرآن و روایات، انسان دارای کرامت طبیعی (تکوینی) است که مربوط به نوع بنی آدم است، و همچنین می تواند با به فعلیت رساندن استعدادهای وجودی خویش در مسیر حق، از کرامت ارزشی (اکتسابی) بهره مند شود.
    نتیجه گیری
    تا زمانی که عنوان بنی آدم با مولفه های کرامت طبیعی مانند روح، عقل و اختیار بر انسان صادق است، از حقوق فطری، طبیعی و اجتماعی برخوردار خواهد بود؛ مگر آنکه خالق شارع، مجازات خاصی را برای ارتکاب عمل خاصی تعیین کند که البته، فرا رفتن از آن نیز موجب ظلم بر بزه کار و نقض کرامت او خواهد بود.
    کلید واژگان: کرامت انسانی, تفضیل, تقوا, عقلانیت, معنویت}
    Hamid Sotoudeh *, ALI REZA KHANBEIGY
    Purpose
    The view of each of the important humanistic schools on the category of "human dignity" is considered one of the important and basic theoretical foundations of those schools and remains in a fluid spirit that is current in each and every belief of these schools. The purpose of writing this research is to explain the criteria of human value. In the world, from the point of view of Islam, it is against the idea of ​​humanism.
    Method
    This article, using library data and documents in a descriptive-analytical method, categorizes the verses of the Qur'an and the hadiths of the Ahl al-Bayt (PBUH) about human dignity and its origin and requirements.
    Findings
    The findings of the research show that in the attitude derived from the Qur'an and hadiths, man has a natural (formative) dignity that is related to the type of humanity, and he can also realize his existential talents in the path of truth, from the value (acquired) dignity ) to benefit.
    Conclusion
    As long as the title of human being with the components of natural dignity such as soul, reason and free will is true for man, he will have natural, natural and social rights.
    Keywords: human dignity, Virtue, piety, rationality, spirituality}
  • حمید ستوده*، محمدجواد طوسی

    مقاله حاضر، به تبیین جایگاه کرامت انسانی در استدلال های فقهی و حقوقی می پردازد. هدف از این پژوهش، بررسی فقهی حقوقی جایگاه کرامت در تدوین قانون است. بدین منظور، ابتدا با روش توصیفی تحلیلی به بررسی رابطه کرامت با حقوق و جایگاه کرامت انسان در فرایند استنباط احکام فقهی پرداخته شده و به عنوان نمونه، کاربرد آن در ختم عامدانه حیات جنین و انسان در قالب سقط و اوتانازی به اختصار بحث شده است. یافته های این پژوهش، نشان می دهد فقه شیعه، نص محور است؛ نه کرامت محور؛ ولی در احکام الهی، حرمت و کرامت انسانی، مورد نظر شارع مقدس بوده است. ازاین رو، می توان ادعا کرد در دوران بین برایت و کرامت، ادله کرامت انسانی به عنوان یک اصل اولی، مقدم بر ادله برایت است؛ هرچند این اصل، مادامی معتبر خواهد بود که دلیل اجتهادی معتبری بر خلاف آن وجود نداشته باشد. از سوی دیگر، با توجه به همنوایی احکام الهی با رعایت حرمت و کرامت انسانی، می توان ظهور ادله این اصل را همانند ظهور سایر نصوص شرعی تلقی کرد و از باب نمونه، به اقتضای دلالت آن، اقدامات ایجابی ختم عمدی حیات در خصوص سقط جنین و اوتانازی را جایز ندانست.

    کلید واژگان: کرامت انسانی, استنباط, اصل, حق حیات, سقط جنین, اوتانازی}
    Hamid Sotudeh *, Mohammadjavad Tousi

    This article explains the status of human dignity in jurisprudence and legal arguments. The purpose of this research is to examine the jurisprudential-legal status of dignity in the compilation of law. Thus, I have first discussed the relationship between dignity and law, and the status of human dignity in the process of deduction of jurisprudential rules using a descriptive-analytical method; and as an example, I have briefly discussed its application in the intentional termination of the life of human and fetus in the form of euthanasia and abortion. The result of this research is that Shi’a jurisprudence is text-oriented, not dignity-oriented, but God has observed human dignity and sanctity in the Divine decrees. Therefore, one can claim that when an issue is either a case of the “principle of bara’ah” or the “principle of dignity”, the evidences on human dignity  as a primary principle - is prior to the evidences of the bara’ah principle; although the principle of dignity is valid as long as there is no contrary ijtihadi reason. Considering the harmony of the Divine decrees and human sanctity and dignity, one can interpret the literal meaning of the evidences of this principle similar to the literal meaning of other religious texts; for example, according to the implication of these evidences, the affirmative steps of intentional termination of life regarding abortion and euthanasia are not permitted.

    Keywords: human dignity, Inference, principle, right to live, abortion, Euthanasia}
  • وحید نژادمحمد*، گلچهره مرادی باستانی

    توماس دو کننک، فیلسوف کانادایی معاصر است که تاکنون کتاب و رسالات بسیاری چاپ کرده و تحقیقات زیادی در زمینه فلسفه و آموزش انجام داده است. آنچه برای توماس دو کننک اهمیت دارد حفظ کرامت انسانی در هر زمینه و جایگاهی است. به عقیده او آنچه اهمیت دارد، بیش از هرچیز حفظ ارزش انسان در هر حیطه ای از پزشکی و اقتصاد و سیاست تا تعلیم و تربیت است. فیلسوفان و ادیبان دیگری مانند ارسطو، افلاطون، هگل، دو سنت اگزوپری و شکسپیر از راهنمایان دو کننک در شکل گیری و انتشار عقاید فلسفی او هستند. او همچنین به تحقیق در درک فلسفه آموزش و تعلیم و تربیت به خصوص درباره کودکان و نوجوانان می پردازد. آنچه این فیلسوف به ما نشان می دهد این است که فلسفه آموزش تنها مربوط به حال حاضر و قرن بیست و یکم نیست بلکه از زمان های بسیار دور و از دوران یونان باستان تفکر و تفحص در این امر وجود داشته و ضروری بوده است؛ اما نباید از یاد برد که این امر همواره در تغییر بوده و محیط پیرامون آن بارها و بارها به چالش کشیده است. موارد متعدد و متفاوتی در فلسفه آموزش دخیل هستند. از جسم و بیولوژی انسان گرفته تا روح و عواطف وی. همچنین ابزارهای گوناگونی به جهت تعلیم هرچه بهتر علم وجود دارند مانند موسیقی و هنر و ادبیات. در این تحقیق سعی بر این است تا با شناخت عقاید این فیلسوف معاصر در باب فلسفه آموزش، به این امر پی ببریم که چگونه می توان آموزشی عمیق تر، تعلیم و تربیتی پایدارتر و مفیدتر برای نسل بشر ارایه کرد. آنچه در این مقاله مطرح می شود نما و آیینه ای از اندیشه های فیلسوف کانادایی، توماس دو کننک، در باب فلسفه و نظام تعلیم و تربیت می باشد.

    کلید واژگان: فلسفه, آموزش, تعلیم و تربیت, کرامت انسانی, توماس دو کننک}
    Vahid Nejadmohammad *, Gholchehreh Moradi Bastani

    Thomas de Conanque is a contemporary Canadian philosopher who has published many books and treatises and has done a lot of research in the field of philosophy. What is important for De Koninck is to preserve human dignity in any field and any position. According to him, it is important, above all else, is the preservation of human value in every field, from medicine, economics, and politics to education. Many other philosophers and writers such as Aristotle, Plato, Hegel, Saint-Exupéry and Shakespeare are among the guides of De Koninck in the formation and dissemination of his philosophical ideas. He also conducts research in understanding the philosophy of education, especially about children and adolescents. What this philosopher shows us is that the philosophy of education is not only related to the present and the 21st century, but since the ancient Greek, there has been thought and investigation in this matter and it has been necessary; But it should not be forgotten that it has always been changing and the surrounding environment has challenged it many times. Multiple phenomenes are involved in the philosophy of education. From human body and biology to his soul and emotions. Also, there are various tools to teach science as best as possible, such as music or literature. In this research, an attempt is made to understand the ideas of this contemporary philosopher about the philosophy of education, to find out how to provide a deeper, more stable and more useful education.

    Keywords: philosophy, Education, Human dignity, Thomas De Koninck}
  • قدرت الله قربانی

    کرامت انسان از مهم ترین پرسش های پیش روی متفکران است. نگرش به این مساله دارای اهمیت و کارکرد خاص خود از منظر الهی و سرمدی است زیرا محدودیت های نگرش های تجربی انسانی را ندارد. براین اساس می توان به مبانی مهم کرامت انسان چون نحوه خلقت و دمیده شدن روح الهی در او، اعطای موهبت عقل، آزادی و اختیار، اعطای امانت الهی و پذیرش آن از سوی انسان و کسب مقام خلیفه اللهی اشاره دارد. نتایج مهم چنین کرامتی متعدد است که از جمله آنها می توان به اشرف مخلوقات بودن، حق برابری، حق آزادی، بهره مندی از همه حقوق فردی و اجتماعی، اصالت ارزش های اخلاقی و نظایر آنها اشاره کرد. اهمیت کرامت ذاتی و اکتسابی انسان و نتایج مترتب بر آن در بکارگیری آن در همه ابعاد زندگی آدمی، بویژه قانون گذاری ها و برنامه های کلان و رسیدن به میثاق های جهانی همچون اخلاق جهانشمول است. در این مقاله، ضمن تبیین مبانی کرامت انسان از منظر الهی و سرمدی قرآن، نتایج آن در ابعاد گوناگون زندگی و تجلیات آن در قانون اساسی ایران بررسی شده و در نهایت با مواد اعلامیه جهانی حقوق بشر مقایسه می گردد.

    کلید واژگان: کرامت انسان, کرامت ذاتی, کرامت اکتسابی, قرآن, خلیفه اللهی, اختیار, آزادی}
  • یحیی صباغچی*، طیبه میر محمد حسینی

    یوهان گالتونگ، صلح پژوه شهیر نروژی، سه ضلع برای خشونت قایل است: مستقیم، ساختاری و فرهنگی. خشونت فرهنگی به نوعی از خشونت اطلاق می شود که در بستر یک فرهنگ مجاز شمرده شده و ارتکاب آن منفی و ناشایست به حساب نیاید و ضمنا زمینه ساز یا توجیه گر سایر انواع خشونت باشد. در دیدگاه گالتونگ فرهنگ شامل ایدیولوژی، مذهب، زبان، هنر و... است که در این نوشتار به تناسب نظام فکری صدرایی تنها به جنبه های الهیاتی فرهنگ می پردازیم و از جنبه های دیگر صرف نظر می کنیم. خشونت دینی گونه ای از خشونت فرهنگی است که در آن یک «دین» به خشونت مشروعیت می بخشد. دیدگاه مرتکبان چنین خشونتی حق مطلق دانستن خود و باطل مطلق دانستن دیگران است که باعث مقدس شمرده شدن خشونت و عدم تحمل غیر می گردد. نوشتار حاضر بر آن است که نشان دهد در نظام فکری صدرایی، اصولی تاثیرگذار برای کاهش این نوع از خشونت وجود دارد. صدرالمتالهین در کنار رد کثرت گرایی معرفتی، معتقد است اکثر انسان ها از نجات اخروی بهره مند خواهند شد- که نوعی کثرت گرایی نجات شمرده می شود. چنین نگاهی با وسیع کردن دایره تحمل دیگران زمینه کاهش بسیاری از خشونت های دینی و به تعبیر گالتونگ خشونت های فرهنگی را فراهم می آورد. همچنین کرامت ذاتی که صدرالمتالهین برای انسان قایل است، مانعی استوار در برابر خشونت دینی به شمار می آید. به علاوه، رحمت واسعه الهی و خلیفه الله بودن انسان موجب می شود رحمت انسان ها نسبت به مجموعه مخلوقات از غضبشان پیشی بگیرد و در نتیجه خشونت جای خود را به صلح و دوستی بدهد. قابل تحمیل نبودن دین هم از مبانی فکری صدرا در این زمینه است. این اصول را می توان با استفاده از مبانی اصالت وجود، تشکیک در وجود، مساوقت وجود و خیر و نیز حرکت جوهری از آراء ملاصدرا برداشت کرد.

    کلید واژگان: صلح, ملاصدرا, کثرت گرایی, کرامت انسانی, رحمت الهی, گالتونگ, خشونت فرهنگی}
    Yahya Sabbaghchi *, Tayebeh Mirmohammad Hosseini

    The famous Norwegian pacifist Johann Galtung considers violence to have three sides: direct, structural and cultural. Cultural violence refers to a type of violence that is allowed in the context of a culture and its perpetration is not considered negative and inappropriate, and also is the cause or justification of other types of violence. In Galtung's view, culture includes ideology, religion, language, art, etc. In this article, in accordance with Sadra's intellectual system, we will deal only with the theological aspects of culture and ignore other aspects. Religious violence is a form of cultural violence in which a "religion" legitimizes violence. The view of the perpetrators of such violence is knowing oneself as the absolute right and considering others as the absolute void, which leads to the sanctification of violence and intolerance of others. The present article aims to show that there are effective principles for reducing this type of violence in Sadra's intellectual system. In addition to rejecting epistemic pluralism, Sadra believes that most human beings will benefit from salvation in the hereafter - which is considered a kind of salvation pluralism. Such a view, by broadening the tolerance of others paves the way for the reduction of religious violence, and in Galtung's words, cultural violence. Also, the inherent dignity that Sadra bestows on human beings is a strong obstacle to religious violence. In addition, man's vast divine mercy and being the caliph of God cause human mercy to outweigh their anger towards the creatures, and as a result, violence gives way to peace and friendship. The impossibility of compulsion in religion is also one of Sadra's intellectual principles in this regard. These principles can be deduced from the principles of the authenticity of existence, gradation in existence, the concoimtance of existence and goodness and the substantial motion.

    Keywords: Peace, Sadra, Galtung, pluralism, Human dignity, Divine mercy, Cultural violence}
  • جبار محمدی بلبان آباد*، مجید وزیری

    در نظام حقوقی اسلام و بین‌الملل مداخله در امور داخلی دولت‌ها براساس اصل عدم مداخله، منع شده است. اما بر این اصل، براساس اصول و معیارهایی استثناء وارد شده است. در این مقاله مهم‌ترین اصول مشروعیت مداخله از دیدگاه اسلام با مراجعه به منابع فقهی و حقوقی تبیین و توسعه مفهوم مداخله با ذکر موارد مشابه آن، در نظام حقوق بین‌الملل مورد بررسی قرار گرفته است. هدف از این پژوهش ایجاد تطابق و تعامل بیشتر اصول مشروعیت مداخله، با قوانین موجود در نظام حقوق بین‌الملل و مسایل مستحدثه مطروحه در جهان امروز است. در این مقاله براساس مطالعه توصیفی، تحلیلی و تطبیقی اصول کرامت انسانی، جهاد دعوت، دفاع از دیگری و اصل امنیت دسته‌جمعی، جهاد تدافعی یا دفاع مشروع و مداخله مبتنی بر دعوت و یا قرارداد به‌عنوان مهم‌ترین اصول مشروعیت مداخله معرفی شده‌اند.

    کلید واژگان: مداخله, اسلام, نظام حقوق بین الملل, کرامت انسانی, جهاد ابتدایی}
    Jabbar Mohammadi Bolbanabad *, Majid Vaziri

    In the Islamic and international legal system, interference in the internal affairs of states is prohibited based on the principle of non-interference. An exception has been made based on principles and criteria according to this principle. This study examines the most important principles of the legitimacy of intervention from the Islamic point of view on referring to jurisprudential and legal sources to explain and develop the concept of intervention by mentioning similar cases in the international legal system. The purpose of this study is to make greater compliance and interaction of the principles of intervention legitimacy with the existing laws in the international legal system and the emerging issues in the world today. This study is introduced principles of human dignity, the jihad of invitation, defense of the other people, and the principle of collective security, defensive jihad or legitimate defense and intervention according to the invitation or contract as the most important principles of the legitimacy of intervention by using descriptive, and analytical study.

    Keywords: intervention, Islam, international law system, human dignity, elementary jihad}
  • محسن هنرجو*، محمدرضا باقرزاده

    تفاوت در نوع نگرش اسلام و مکاتب مادی، به انسان، قانون، حق حیات، آزادی و حقوق بنیادین بشر، مهم‌ترین عامل تفاوت در جرم‌انگاری رفتارها، مجازات و نحوه اجرای آنهاست. برخی با در نظر گرفتن مبانی فکری اومانیسم و حقوق بشر غربی، در مورد مجازات‌های اسلامی مناقشه کرده‌اند و برخی از آنها را نافی حقوق بنیادین بشر می‌دانند. با بررسی دقیق مفهوم‌شناسی هریک از حقوق بنیادین بشر و توجه به منشا آن، تناقضی که بین آنها و مجازات‌های حدی به نظر می‌رسد، برطرف می‌شود، این تحقیق با استفاده از روش توصیفی تحلیلی با تبیین حقوق «حیات، کرامت و آزادی» از منظر حقوقی و فقهی بیانگر این است که این مجازات‌ها در راستای حفظ و تحقق همین حقوق طبیعی انسان‌ها وضع شده و باید اجرایی شود. ازاین‌رو، بسیاری از این شبهات، ناشی از عدم تصور دقیق چیستی، چرایی و شرایط مجازات‌های حدی است که با تامل و دقت در فلسفه آنها معلوم می‌شود این‌گونه مجازات‌ها به‌هیچ‌وجه با حقوق انسانی تنافی نداشته و اختلاف در این خصوص، ناشی از اختلاف در جهان‌بینی‌ها و نگرش‌های انسان‌شناسانه است.

    کلید واژگان: حدود, حق حیات, مجازات بدنی, کرامت انسانی, حق آزادی}
    Mohsen Honarjo *, Mohammad Reza Bagherzadeh

    The most important factors of difference in criminalizing behaviors, punishments, and the manner of their implementation are differences in the type of attitude of Islam and material schools towards human beings, law, right to life, freedom, and fundamental human rights. Some have argued for Islamic punishments in light of the ideological foundations of humanism and Western human rights, and some see them as denying fundamental human rights. The contradiction that seems to exist between them and certain punishments is eliminated, by carefully examining the semantics of each of the fundamental human rights and considering their origin, this study uses a descriptive-analytical method to explain the rights of "life, dignity, and freedom" from a legal and jurisprudential point of view and indicates that these punishments have been imposed in order to preserve and realize these natural human rights and should be implemented. Therefore, many of these suspicions are due to the lack of accurate understanding of arguments, causes, and conditions of limited punishments and it becomes clear on reflection and accuracy in their philosophy such punishments are in no way inconsistent with human rights, and the difference in this regard is due to differences in worldviews and anthropological attitudes.

    Keywords: limits, right for life, corporal punishment, human dignity, right for freedom}
  • حامد شاد*، محمدرضا امامی نیا

    مسئله اصلی پژوهش حاضر این است که خدا به عبادت انسان نیازی ندارد، اما چرا او را به تذلل در برابر خود امر کرده است؟ پاسخ این است که کرنش و تذلل در برابر خدا، عینا عزت و تعالی انسان است. این ادعا با تبیین فلسفی و با شیوه ی توصیفی تحلیلی بررسی و با استشهاد به آیات و روایات اثبات شده است. تکیه گاه فلسفی در این بحث، آموزه ی «وجود رابط معلول نسبت به علت» است. ضمن توضیح این مسیله، تبیین شده که انسان فعل خدا است و وجودی رابط دارد؛ و همان طور که وجود رابط متقوم به وجود مستقل مربوط الیه است، علم به وجود رابط نیز متقوم به علم به وجود مستقل است. در این پژوهش به این یافته می رسیم که انسان با دریافت تحقیرهای تکوینی و تشریعی خدا، با حقیقت رابط خود، و در پی آن با ذات مستقل و بی نیاز خدا آشنا می شود. از آن جا که تحقق علم حضوری بدون اتحاد وجودی عالم و معلوم معنا ندارد، او با هستی مستقل خدا ارتباط وجودی آگاهانه پیدا می کند و به عزت الاهی می رسد.

    کلید واژگان: عبادت, تذلل انسان, عزت انسان, وجود رابط و ذلت}
    Hamed Shad*, Mohammad Reza Emami Nia

    The main issue of the present study lies in the fact that God does not need man`s worship, but why did He command him to humiliate Himself? The answer is that humiliation before God is the very dignity and transcendence of man. This claim has been studied by philosophical explanation and descriptive-analytical method and has been proved by quoting verses and hadiths. This study has been founded on the philosophical teaching of  fully dependent existence of the caused in relation to its cause. While explaining this issue, it is explained that man is the act of God and of a fully dependent existence; And just as the existence of a relation is fully dependent on the existence of its corresponding independent cause, so the knowledge to the existence of the former is based on the knowledge of the latter. In this study, we come to the conclusion that man, by receiving the creational and legislative humiliations by God, becomes acquainted with the truth of his relationship, and consequently with the independent and needless nature of God. Since the realization of the present knowledge has no meaning without an existential unity of the knowing and the known, he finds a conscious existential connection with the independent existence of God and attains divine honor.

    Keywords: Worship, Human Humiliation, Human Dignity, Linking Existence, Humiliation}
  • حسین احمدی سفیدان*، علیرضا کاظمی زاد
    هدف

     با توجه به پایه گذاری جمهوری اسلامی ایران بر اساس موازین اسلامی و اینکه از اهداف اصلی آن احیای کرامت انسانی و احترام به حقوق شهروندی است؛ تحقیق حاضر با هدف بررسی تاثیر انقلاب اسلامی در ارتقای آگاهی مردم از حقوق شهروندی و کرامت انسانی انجام شد.

    روش

     در این تحقیق از روش توصیفی پیمایشی استفاده شده و جامعه آماری آن شامل کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز در سال تحصیلی 98-1397 است که 384 نفر با روش نمونه گیری خوشه ای به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه محقق ساخته با روایی 83/0 و پایایی 87/0 است. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمارهای توصیفی میانگین و انحراف معیار و آماره استنباطی تی تک نمونه ای با نرم افزار اس.پی.اس.اس.23 استفاده شده است

    یافته ها

    یافته های تحقیق حاکی از آن است که انقلاب اسلامی در ارتقای آگاهی مردم از حقوق شهروندی و کرامت انسانی، نقش مثبت داشته است.

    نتیجه گیری

     انقلاب اسلامی باعث ارتقای آگاهی شهروندان از حقوق مدنی، سیاسی و اجتماعی و اقتصادی خود شده است. طبق نتایج به دست آمده، پیشنهاد می شود رسانه های ملی و محلی در معرفی حقوق شهروندی بر اساس مبانی انقلاب اسلامی بیشتر تلاش کنند.

    کلید واژگان: انقلاب اسلامی, آگاهی, مردم, حقوق شهروندی, کرامت انسانی, دانشجویا}
    AhmadiSefidan H*, Kazemizadeh A
    Objectives

    Considering that the Islamic Republic of Iran has been founded on the basis of Islamic principles and one of its main objectives is the revival of human dignity and respect for citizenship rights, the present study is conducted to investigate the impact of the Islamic Revolution on raising the public awareness of citizenship rights and human dignity.

    Method

    In the current research, a descriptive survey method was employed. The statistical population is included all students of Islamic Azad University of Tabriz during the academic year of 2018-2019, and 384 students were selected by cluster sampling. The data collecting tool was a researcher-made questionnaire with validity of 0.83 and reliability of 0.87. Descriptive statistics mean and standard deviation and inferential statistics of single sample t through SPSS23 software were used to analyze the data. 

    Results

     The findings of the research indicate that the Islamic Revolution in raising public awareness of the citizenship rights and human dignity has played a positive role.

    Conclusion

     The Islamic Revolution has promoted citizens' awareness of their civil, political, social and economic rights. According to the results, it is suggested that the national and local media will be more concerned with introducing citizenship rights based on the principles of the Islamic Revolution. 

    Keywords: islamic revolution, awareness, public, citizenship rights, human dignity, students}
  • سید حسن مرتضوی راد، مسعود راعی دهقی *، رضا عباسیان، حمیدرضا نیک یار
    یکی از چالش های مهم عصر حاضر در علوم پزشکی ، اقدامات ژنتیکی بر روی انسان می باشد اقدامات ژنتیکی همان اقدامات بر روی ژنوم انسانی است که در علم ژنتیک، تحولات نوینی در این زمینه صورت گرفته و دارای پیامدهای مثبت و منفی است و مسائل اخلاقی مربوط به ژنتیک، مسائلی است که بر اثر رشد و پیشرفت تکنیک های نوپدید در حوزه مهندسی ژنتیک حادث شده است و از آنجا که دغدغه هایی را درباره دخالت بشر در ماهیت و سرشت انسانی و خلق انسانهایی مصنوعی و از پیش طراحی شده ، ایجاد کرده است که می تواند با مقام شامخ انسانیت و کرامت ذاتی وی ، تعارض جدی داشته باشد؛ جنبه های مختلف این فناوری نوین را مواجه با مسائلی نموده که برخی اصول اخلاقی را به چالش می کشد از این رو یافتن راه حل مسائل دشوار حوزه ژنتیک در راستای نظریه اخلاقی اسلام جهت جلوگیری از بروز پیامدهای منفی این فناوری نوین ضرورت پرداختن به بحث را آشکار می سازد و از آنجا که بسیاری از ادله فقهی ناظر به بعد اخلاقی است و این موضوع در میان پژوهشگران از جمله عالمان دینی به ویژه فقهای شیعه و اهل سنت باسوالات زیادی مواجه بوده ، محقق را بر آن داشته علی رغم نگاه اخلاقی به ادله فقهی مخالفان اقدامات ژنتیکی، به تبیین موضع فقهاء در خصوص انجام تحقیقات ژنتیکی و اصول اخلاقی مربوطه و نقد و بررسی دیدگاه فقهی مخالفان اقدامات ژنتیکی از منظر اخلاقی بپردازد که در این راستا با بررسی دقیق موضوع دریافته است احکام اسلامی متفاوتی چون جواز محدود، جوازمطلق، حرمت اولیه و ثانویه در خصوص موضوع وجود دارد که در نهایت نظریه جواز محدود مورد پذیرش قرار گرفته و تمامی ادله فقهی ناظر به بعد اخلاقی مخالفان اقدامات ژنتیکی، نقض گردیده است.
    کلید واژگان: ژنتیک, جواز, حرمت, کرامت انسانی, اخلاق}
    Masoud Raee Dehghi*
    One of the major challenges of our time in medicine, genetic measures on humans is the subject among researchers .Genetic actions are the same as those on the human genome that has undergone a number of new developments in the field of genetics and has positive and negative consequences, and ethical issues related to genetics are issues arising from the advancement of emerging techniques in the field of genetic engineering. And since it has caused concerns about human interference in the nature and nature of human beings and the creation of artificial and pre-designed humans, which could have a serious conflict with the status of the abundance of humanity and its inherent dignity; The different technologies of this new technology are confronted with issues that challenge some ethical principles., including religious scholars, especially scholars of Shia and Sunni Basvalat faced many and researchers have also explained the position of jurists in especially do genetic research and the fundamental principles relevant to the review moral opposition genetically deal in this way with a close examination of the issue found that Islamic law differently because the license limit, Jvazmtlq, the sanctity of the primary and secondary on the issue that finally Limited license theory is accepted and all the arguments of morality Opponents of genetic measures, have been violated.
    Keywords: Genetics, Permission, Dignity, Human dignity}
  • عباسعلی رهبر، محمود شریعتی
    رابطه دین و سیاست در اندیشه امام علی (ع) رکن وجودشناسانه و قوام بخش در مناسبات جامعه و حکومت بوده است. اما این چارچوب در تقارن با الگوی واقع نگری در دستگاه فکری امام، به عنوان مفهومی، اثربخش در ایجاد مشروعیت، مشارکت و پیش برندگی در نظام سیاسی قابل طرح، فهم و نشانه گذاری است. در پرتو این چارچوب، فرایند مفهوم سازی واقع نگری با تکیه بر عقلانیت در دو سطح اندیشه با تاکید بر مفاهیمی چون کرامت انسان، حق انتخاب آدمیان، اجرای عدالت و ضرورت حکومت؛ و در سطح رفتار با تاکید بر کنش سیاسی امام در تعیین خلیفه، پذیرش حکمیت و همزیستی با ادیان، صورتبندی خواهد شد. این نوشتار کوشش خواهد نمود با به کارگیری نظریه تفسیری اسکینر، به دو هدف مهم دست یابد: از سویی مفهوم واقع نگری در اندیشه و رفتار امام علی (ع) قابل فهم گردد و از سوی دیگر، اثربخشی واقع نگری در توازن بخشی و انسجام آفرینی نیروهای اجتماعی مورد سنجش قرار گیرد. بدیهی است دستیابی به این اهداف، مستلزم پیاده سازی گستره ای از مفاهیم و موضوعات خواهد بود. در نتیجه، برای فهمیدن چارچوب بحث طرح چند مساله حائز اهمیت است. 1) پیوست واقع نگری به عقلانیت 2) نسبت سنجی واقع نگری با آرمانخواهی 3) مفهوم سازی واقع نگری 4) موقعیت سنجی شرایط محیطی و زمینه های اجتماعی جامعه هدف.
    کلید واژگان: نظریه اسکینر, عقلانیت, آرمانخواهی واقع بینانه, کرامت انسانی, حق انتخاب}
    Abbasali Rahbar, Mahmoud Shariati
    The relationship between religion and politics in the thought of Imam Ali has been an ontological and consistency column of the relationship between society and government. However, this framework, in symmetry to the pattern of realism in the intellectual system of Imam, is, as a concept, effective in creating legitimacy, participation, and advancement in the political system that can be planed, understood and labeled. In the framework, the process of conceptualizing realism by relying on rationality in two levels of thought, with emphasis on concepts such as human dignity, the right to choose people, the implementation of justice and the necessity of the state; and at the level of behavior with an emphasis on the political action of the Imam in determining the caliph, Adoption of arbitration and coexistence with religions will be formulated. This paper tries to achieve two important goals by applying Skinner's interpretation theory: On the other hand, the concept of realism can be understood in the thoughts and behavior of Imam Ali and, on the other hand, the effectiveness of realism in the balance of the part and the coherence of social forces are measured. Obviously, achieving these goals involves the implementation of a range of concepts and subjects. As a result, it is important to understand the framework of the discussion of the plan. 1) Attachment of Realism to Rationality 2) Relevance of Realism with Ideal 3) Conceptualization of Realism 4) Positioning of the environmental conditions and social contexts of the target.
    Keywords: Skinner's theory, rationality, realistic idealism, human dignity, right to choose}
  • میترا فرهنگ اصفهانی، سیدهاشم گلستانی، سید حسین واعظی، علیرضا یوسفی
    مسئله کرامت انسانی از مطالب بنیادین در سلسله مسائل فلسفه عملی است. اهمیت و ضرورت این مسئله و جایگاه ویژه آن در حل مسائل فلسفی به ویژه مسائل انسان شناسی، موجب اهتمام ویژه متفکران از جمله ایمانوئل کانت و شهید مرتضی مطهری به عنوان دو شخصیت تاثیرگذار در حوزه فلسفه غربی و فلسفه اسلامی شده است. در نوشتار حاضر با روش توصیفی تحلیلی به واکاوی دیدگاه این دو متفکر پرداخته می‎شود. از رهگذر این جستار روشن می شود که کانت و شهید مطهری در اینکه انسان دارای یک ارزش ذاتی است و همین امر او را از مخلوقات دیگر متمایز می کند و نیز در اینکه کرامت انسانی تنها با تکامل جنبه عقل نظری انسان حاصل نمی شود، اتفاق نظر دارند؛ اما در معیار کرامت انسانی و مکانیسم فعلیت یافتن آن میان آنها اختلافاتی وجود دارد.
    کلید واژگان: کرامت انسانی, عقل عملی, عقل نظری, ایمانوئل کانت, مرتضی مطهری}
    Mitra Farhang Isfahani, Seyyed Hashem Golestani, Seyyed Hossein Vaezi, Ali Reza Yousefy
    The human dignity is among the fundamental topics in the series of issues of practical philosophy. The importance and necessity of this topic and its special position in resolving philosophical issues, especially the anthropological issues, has caused many thinkers – including Emanuel Kant and Martyr Mutahhari as two influential personages in the realm of Western and Islamic philosophy – to pay special attention to it. In the present article, we have used descriptive-analytical method to explore the views of these two thinkers. The findings show that Kant and Mutahhari agree that the man has an intrinsic value that distinguishes him from other creatures and that human dignity is not acquired just by perfection of his theoretical intellect. However, there are disagreements in their criterion for human dignity and mechanism for its actualization.
    Keywords: human dignity, practical intellect, theoretical intellect, Kant, Martyr Mutahhari}
  • قاسم شبان نیا، محمدحسن اسدی نسب
    «حقوق شهروندی» در هر مسلک و مرامی، مبتنی بر مجموعه ای از اصول است که بنیان های اصلی هریک از آن حقوق به شمار می روند. در اسلام نیز حقوق شهروندی مبتنی بر اصول بنیادینی است که شناخت آنها می تواند چارچوب دقیقی از آن به دست دهد. نگارندگان این نوشتار با روش توصیفی تحلیلی و با بهره گیری از منابع اسلامی، مهم ترین این اصول را استخراج کرده و منطق حاکم بر آن حقوق را نشان داده است. اصولی از قبیل اصل «حاکمیت مطلق الهی» ، «توجه به مصالح اخروی بر دنیوی و تقدم حق حیات معنوی» ، «کرامت انسانی» ، «عدالت» ، «تناسب رفتاری» ، «مصلحت» و «تلازم حق و تکلیف» ، تاثیری بنیادین بر ترسیم حقوق شهروندی دارند. دولت اسلامی موظف است در راستای چارچوب بندی حقوق شهروندی و عملی ساختن آنها در صحنه جامعه، تمام این اصول را لحاظ کند؛ زیرا لحاظ نکردن حتی یکی از این اصول حقوق شهروندی را به مخاطره خواهد انداخت.
    کلید واژگان: اصول, حقوق شهروندی, حاکمیت الهی, عدالت, تناسب رفتاری, مصلحت, تلازم حق و تکلیف, کرامت انسانی}
    Qasim Shabannya, Mohammad Hasan Asadinsab
    Citizenship rights in every platform are based on a set of principles, which are the main foundations of each of those rights. Civil Rights in Islam are based on fundamental principles, whose recognition can give us a precise framework. Using the descriptive-analytical method and referring Islamic resources, this paper extracts the most important of these principles, and then exposes its ruling logic. The foundations such as the principle of "the Absolute Divine Sovereignty", "preferring the otherworldly interests to the worldly one", "the priority of the spiritual life", "human dignity", "justice", "appropriating behavior", "expediency" and "correlation of right and duty" have a fundamental impact on the citizenship rights. The Islamic government is responsible to pay attention to these principles in the framework of framing the rights of citizenship and putting them into practice in society, because neglecting these principles would undermine civil rights.
    Keywords: principle, citizenship rights, Divine Sovereignty, justice, appropriating behavior, expediency, correlation of right, duty, human dignity}
  • محمد رعایت جهرمی *
    علامه جعفری با اشاره به اصول بنیادین و جهانی حقوق بشر، بر آن است که ادیان الهی و در راس آن، اسلام، نقطه اوج حقوق انسانی هستند. جامعیت اسلام در تبیین حقوق و تکالیف از نوع نگاه آن به انسان به عنوان «انسان کلی» در قالب «چهره جهانی» مشهود است. ایشان با اشاره به ریشه های فطری و طبیعی مبانی اصلی و پنجگانه حقوق جهانی بشر، بر این باورند که حقوق بشر از دیدگاه اسلام و غرب، توافقی «هشتاد درصدی» دارند. اسلام نیز بر اصول حق حیات، کرامت انسانی، تعلیم و تربیت، آزادی و تساوی تاکید دارد و در مواردی، از جمله نگاه ویژه اسلام به تعریف و ارزش انسان ها اختلاف بیست درصدی دارند. اما در کانت، قواعد حقوق بشر، همان قواعد «پیشینی» عقل عملی هستند. کانت مطلق انگارانه از «جهان شمولی» حقوق بنیادین سخن می راند. علامه ضمن پذیرش حقوق مذکور، بر لزوم تعدیل آن بر مبنای توجه به هنجارهای سایر فرهنگ ها تاکید می ورزد. حقوق بشر کانتی، در عین پیشینی بودن، ریشه در عقل دارند، نه وحی؛ چراکه از متن پروتستانتیزمی سر برآورده اند که به عرفی و دنیوی شدن دین انجامیده است. آرمانشهر کانت در قالب «جامعه مشترک المنافع» ، محصول چنین رویکردی است. حقوق بشر کانتی، شریعت زدایی شده است و اخلاقی محض است. این در حالی است که حقوق مد نظر علامه جعفری، در عین اخلاق محوری، برآمده از وحی و منطبق با شریعت هستند. نوشتار حاضر با محوریت مفهوم حق، به نقاط اشتراک و افتراق علامه و کانت خواهد پرداخت.
    کلید واژگان: حق, دین, اخلاق, آزادی, کرامت انسانی}
    Mohammad Reayate Jahromi*
    Referring to the fundamental and universal principles of human rights, Allameh Jafari believed that the divine religions, and at the top of them, Islam, are the culmination or peak of human rights. The comprehensiveness of Islam is evident and obvious in explaining rights and duties from its attitude to human being as "universal man" in the form of "universal face". Referring to natural roots of five bases of universal human rights, he believes that they believe that Islam and the West have an "eighty percent" agreement on human rights. Islam also emphasizes the principles of the right to life, human dignity, education, liberty and equality and in some cases, including Islam's specific look at the definition and value of humans, there is a twenty percent difference between Islam and the West. But in Kant's thought, the rules of human rights are “priori” rules of practical reason. Kant says fundamental rights are "universal". Allameh accepts these rights and emphasizes on the necessity of their adjustment according to the norms of other cultures. The Kantian human rights are rooted in reason, not revelation because they are derived from the text of Protestantism, which has led to the secularization of the religion. Kant's utopia in the form of the "Commonwealth Society" is the product of such an approach. Religion does not play a role in Kant's human rights and it is moral absolutely. While human rights in terms of Allameh Jafari come from the revelation and they are conformed to religion despite being ethical. The paper will present the points of sharing and differentiation between Allameh and Kant by focusing on the concept of right.
    Keywords: Right, Religion, Morality, Liberty, Human dignity}
  • نجم الدین قریشی*، عباسعلی کدخدایی، مجتبی بابایی، فاطمه سوهانیان
    مهم ترین مساله ای که بعد از تغییر دولت بروز می کند طی کردن مرحله گزار از بی نظمی به سمت ثبات و توسعه همه جانبه می باشد که یرخی اندشمندان حوزه حقوق بین الملل متاخر بر این باورند این امر از رهگذر اجرای مکانیسمهایی که برخواسته از کرامت انسانی و اخلاق می باشد و آن را پروسه عدالت انتقالی نامیده اند ، صورت می گیرد که پیش شرط اساسی رسیدن به صلح پایدار ، تامین عدالت و کرامت انسانی در کشورهایی است که شاهد جنایت گسترده علیه بشریت بوده اند. اما در خصوص مفهوم عدالت انتقالی و شیوه های اجرای آن به جهت جدید بودن این مفهوم و تنوع و گاها تعارض مکانیسمها اتفاق نظر بین متخصصین این حوزه وجود ندارد تفاوت در دیدگاه در بسیاری از موارد موجب اجرای متفاوت پروسه عدالت انتقالی بوده است. در این مقاله نظریات مختلف این حوزه و اثرات آن بر اجرای عدالت انتقالی مورد بررسی قرار می گیرد.
    کلید واژگان: عدالت انتقالی, حقوق بین الملل, اخلاق, کرامت انسانی}
    Seyed Najmuddin Qureishi *, Abbasali Kadkhodaee, Mojtaba Babaei, Fatemeh Sohanian
    The most important issue that occurs after a state change is through a process of disorderly progress towards stability and comprehensive development. Some lawyers in the field of international law have long believed that this is due to the implementation of mechanisms that are based on human dignity And ethics, and they call it the process of transitional justice. This process is a prerequisite for achieving lasting peace, providing justice and human dignity in countries that have witnessed massive crimes against humanity. But in terms of the concept of transitional justice and its implementation methods, due to the newness of this concept and the variety and sometimes the mechanism of conflict, there is no consensus among the experts in this field. The difference in view in many cases has led to a different implementation of the transitional justice process. In this article, various views of this area and its effects on the implementation of transitional justice are discussed.
    Keywords: Transitional justice, international law, ethics, human dignity}
  • ناصر مومنی *
    انسان و شناخت ابعاد وجودی او از دیرباز مورد توجه اندیشمندان حوزه دین، اخلاق، فلسفه و عرفان بوده است، ولی در حکمت متعالی صدرایی با نگاه به رویکردهای دینی، اخلاقی، فلسفی و عرفانی و با هدف تفاهم این مشرب ها تبیین شده است، این مساله جایگاهی ویژه دارد. در رویکرد فلسفی ملاصدرا، که بیشتر ناظر به جنبه فراطبیعی انسان و شایستگی های اوست، اصل و حقیقت آدمی دارای وحدت و جامعیتی است که نه تنها جامع همه مراتب انسانی و حیوانی و نباتی است، بلکه باز نمود تمامی حقایق هستی است. در این انسان شناسی فراگیر، که تنها با مبانی فکری صدرایی موجه می گردد، انسان طیف گسترده ای از ضعیف ترین مراتب اشیا تا قوی ترین را در بر می گیرد و می تواند با دانش و بینش و اخلاق پسندیده، که در سیر طبیعی حرکت، هویت او را شکل می دهد، خود را به کمالات شایسته و مقام جانشینی خدا برساند و البته در صورت کوتاهی، خود را در سیر نزولی قرار داده، گرفتار خسرانی بزرگ خواهد کرد. از آنجا که نوع نگاه افراد به انسان و جایگاه او، در تمامی شئون زندگی آنها تاثیر گذار است و به آن جهت می دهد، به دلیل اهمیت مبانی فلسفی در علوم انسانی، در این مقاله کوشش می شود انسان شناسی صدرایی، به مثابه یکی از مهم ترین مبانی نظری «تربیت»، با روش توصیفی- تحلیلی مورد بررسی قرار گیرد و به پیامدهای احتمالی آن در این رابطه اشاره شود.
    کلید واژگان: انسان شناسی, جامعیت انسان, کرامت انسانی, مبانی تربیت, ملاصدرا}
    Naser Momeni *
    From the distant past, Human and Recognition of his aspects has been considered by Thinkers in the field of religion, ethics, philosophy and mysticism, but this issue has a special place, from the perspective of Mulla Sadra, who has explained this doctrine with regard to religious, moral, philosophical and mystical approaches. In his philosophical approach, which is more related to the supernatural aspect of Human and his competences, the principle and truth of Human has an integrity and unity that includes, not only all the anthropological, the animal and vegetable levels, but it shows all the facts. In this comprehensive anthropology, which is justified only by the intellectual Foundations of Sadra, Human embraces a wide range of existents, from the weakest to the strongest and he can lead to his own competencies worthy and the succession of God, with Knowledge, the insight and the good ethics, which in the natural course of movement, shapes his identity and of course, Put yourself on a decreasing trend and will suffer great loss. Since the view of Human and his place affects in all aspects of their lives and to influence the direction, Because of the importance of philosophical foundations in the humanities, this paper attempts to research Sadraee anthropology, as one of the most important theoretical Foundations of "education", with descriptive- Analytical method, and to point the possible consequences in this connection.
    Keywords: Anthropology, Human integrity, Human dignity, Educational foundations, Mulla Sadra}
  • محمدتقی فعالی، عبدالله غلامی
    یکی از چالش های اساسی بنگاه های بزرگ کار و اشتغال فاصله گرفتن از اصول و ضوابط اخلاقی و درآمد مشروع است. بررسی و تحلیل مقوله قاچاق انسان با رهیافت اخلاقی از پیچیدگی و عمق این مقوله پرده برمی دارد. موضوعی نظیر «قاچاق انسان» از موارد خاص و ویرانگر در حوزه تجارت جهانی است. تلقی ناصواب از رابطه تجارت با اخلاق و اصول اخلاقی یک نابسامانی مهم و پردامنه است؛ که اشکارا کرامت و ارزش های انسانی را مورد هتک قرار می دهد. طبیعی است ارائه هرگونه راهکار به منظور مبارزه، کنترل و مهار مسئله فاجعه آمیز قاچاق انسان در تجارت جهانی، فرع بر تحلیل و بررسی اخلاقی این گونه معاملات است. این پژوهش که با روش توصیفی تحلیلی و رهیافت اخلاقی انجام یافته، با بیان شرایط موجود و ارائه برخی آمارها و تبیین زمینه های فراگیری پدیده مجرمانه قاچاق انسان، اقدامات و تصمیمات مجامع بین المللی را در مواجهه با موضوع، ناکارآمد دانسته و راهبرد برون رفت از این بحران را توجه به اصول و تعالیم اخلاق اسلامی در سه بعد بینشی، گرایشی و رفتاری می داند.
    کلید واژگان: مسئولیت اخلاقی, دادوستد فریبه کارانه, قاچاق انسان, نهاد اخلاق دینی, کرامت انسانی}
    Dr Mohammadtaqi Faali, Dr Abdollah Gholami
    One basic challenges in main work establishments lies in lack of moral rules and lawful income. Studying the category of man-smuggling on the basis of moral roules, one may understand its depth and complicated nature. Such subject as man-smuggling is a special and destructive case in global trade. Incorrect perception of the relation of trade to ethics and ethical principles may be known as such an important and wide disorder that clearly oppose human values and dignity. Evidently any solution for opposing and controlling the fatal problem of man-smuggling in global trade would need an ethical analysis of such transactions. Being established with an analytico-descriptive method and an ethical approach, describing present conditions, presenting some cases of statistics and explaining some grounds supporting the problem, the study has not deemed measures and dicisions made by international institutions to be effectual and has known the real solution as paying attention to Islamic educational and ethical principles in three aspects of insight, desirability and behavor.
    Keywords: Ethical Resposibility, Dellusive Trade, Man-Smuggling, Religious Ethics, Human Dignity}
  • محمد رجایی نژاد*، حمید فاضل قانع
    دست بوسی نوعی الگوی رفتار اجتماعی و میان فردی است که نمادی از ابراز محبت یا ادای احترام و توجه ویژه انسان به همنوع خود به شمار می رود. به دلیل بهره مندی رفتار دست بوسی از نیت های پیشینی و اهداف پسینی و همچنین برخورداری از خودآگاهی بیشتر، این کنش، نوعی الگوی رفتار رسمی و دارای بار معنایی عمیق به شمار می آید. خاستگاه معرفتی و پیامدهای اجتماعی این رفتار موجب شده است در آموزه های اسلامی نیز توجه ویژه ای به آن مبذول شود. ماهیت کاملا فرهنگی این رفتار و اثرپذیری آن از ترجیحات و گرایش های متغیر اجتماعی، پذیرش محدود و نظام مند آن را در اسلام در پی داشته است. قرارگرفتن در چارچوب نظام معنایی توحیدی، و همچنین حفظ کرامت ذاتی انسان، دو ویژگی مهم برای تایید رفتار دست بوسی در آموزه های اسلامی است. ظهور و بروز این رفتار در جامعه مسلمان عصر حضور ائمه اطهارb نیز تابع حفظ شرایط دوگانه مذکور بوده است. اما از بررسی گزارش های تاریخی و روایات اسلامی نمی توان به توصیه و ترجیح این الگوی رفتار در برابر سایر انواع و شیوه های ابراز محبت و احترام دست یافت.
    کلید واژگان: دست بوسی, آموزه های اسلامی, جامعه مسلمان, نظام معنایی توحیدی, کرامت انسان}
    Mohammad Rajaei*, Hamid Fazel-Gane
    Hand-kissing is a kind of interpersonal and social behavior indicating the symbol of love or respect and special attention toward a person. Due to its pre-post intentions and much self-awareness, this action is regarded as a formal behavior and has a deep meaning. Its social consequences and epistemic origin have leaded it to gain a special position in Islamic teachings. Islam accepts limited, systemic hand-kissing action because it is influenced by social preferences and tendencies and also has cultural nature totally. There are two important features in Islamic teachings to confirm hand-kissing: to protect human dignity and to have a particular place in the meaning system of monotheism. Its manifestation in Muslim society during Imam's time met above-mentioned twofold conditions. However, one cannot result from historical reports and Islamic narrations that this behavior has dominated other kinds of love or respect expressions
    Keywords: Hand, Kissing, Islamic teachings, Muslim Society, the meaning system of monotheism, Human Dignity}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال