به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « Objectivism » در نشریات گروه « فلسفه و کلام »

تکرار جستجوی کلیدواژه «Objectivism» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • علیرضا یوسف زاده*، احمد فاضلی، حسن میانداری

    اراده گرایی الهیاتی که رویکردی ریشه دار در فلسفه اخلاق است و در رساله اثیفرون نیز نمود یافته، به دنبال اثبات وابستگی اخلاق به خدا است. در این مقاله که با روشی تحلیلی و کتابخانه ای به بررسی مسایل پرداخته شده است، ابتدا با محور قرار دادن واقع گرایی حداقلی -که شامل ذهن گرایی، بین ذهن گرایی و عینیت گرایی است نظامی جامع برای طبقه بندی نظریات واقع گرایانه ارایه می شود. در ادامه با تبیین مولفه های اراده گرایی الهیاتی جدید روشن خواهد شد که اراده گرایی الهیاتی جدید در ارزش شناسی در زمره واقع گرایی حداکثری و یک نوع عینیت گرایی بدیع است. اراده گرایان الهیاتی جدید در حوزه ارزش شناسی مطابق قضایای اخلاقی را یک ذات خارجی که همان ذات خوب خدا است، می دانند. اراده گرایان الهیاتی در حوزه وظیفه شناسی به هیچ وجه در زمره واقع گرایان حداکثری طبقه بندی نمی شوند. اراده گرایی الهیاتی جدید در بخش وظایف اخلاقی از نوعی ذهن گرایی خاص حمایت می کند که در آن، تمایلات و خواسته های خداوند محوریت دارد و نه گرایشات و ترجیحات انسانی.

    کلید واژگان: واقع گرایی حد اقلی, واقع گرایی حداکثری, ذهن گرایی, بین ذهن گرایی, عینیت گرایی, اراده گرایی الهیاتی}
    Alireza Yoosofzadeh*, AHMAD FAZELI, Hasan Miandari

    Theological voluntarism, which is a deep-rooted approach in the philosophy of ethics and is also expressed in Ethyphron's treatise, seeks to prove the dependence of ethics on God. In this article, which has been investigated with an analytical and library method, a comprehensive system for the classification of realist theories is presented first by focusing on minimal realism - which includes subjectivism, intersubjectivity and objectivism. In the following, by explaining the components of the new theological voluntarism, it will be clear that the new theological voluntarism in values is in the category of maximal realism and a novel type of objectivism. The new theological voluntarists in the field of valuing consider moral propositions to be an external nature, which is the good nature of God. Theological voluntarists in the field of conscientiousness are by no means classified as maximal realists. The new theological voluntarism in the section of moral duties supports a special type of subjectivism in which God's desires and wishes are central and not human tendencies and preferences.

    Keywords: Minimal realism, Maximum realism, Subjectivism, Intersubjectivism, Objectivism, Modern theological voluntarism}
  • سمیه عبداللهی*، زهره اخوان مقدم، محمدرضا آرام

    هرمنوتیک به معنای «تفسیر کردن» و «تاویل کردن» است ودانش آن در تاریخ پرفراز ونشیب خود با اختلافات و تعارضات فراوانی مواجه بوده ، آراء نظریه پردازان در چیستی شناسی هرمنوتیک و قلمرو آن تفاوت گسترده ای داشته است. یکی از پرمناقشه ترین مباحث در هرمنوتیک که باعث ایجاد یک چرخش بنیادی در مباحث هرمنوتیکی شده دیدگاه هستی شناسانه ای بود که نسبت به «فهم» به وجود آمد. قایلان به این دیدگاه- هایدگر وگادامر- راه وصول به حقیقت را، همچون دوره های قبل از خود، از طریق، ارایه روش نمی دانستند و هرمنوتیک فلسفی قایل به ذهنی گرایی در فهم بود. پیش از آن، هرمنوتیستهایی مانند شلایرماخر ودیلتای در پی یافتن روشی برای فهم بودند و فهم صحیح را رسیدن به نظر مولف وعینی می دانستند، هرچند دیدگاه هستی شناسی به فهم گفتمان غالب هرمنوتیک درقرن بیستم گردید، اما منتقدانی را نیز درپی داشت. امیلیو بتی و اریک هیرش با نگاهی انتقادی و روشی نسبت به فهم، از اصل عینیت گرایی در فهم متون دفاع می کردند. این رویکرد روش شناسی را، هرمنوتیک روشگرا و رویکرد هستی شناسی به هرمنوتیک را هرمنوتیک فلسفی می دانند. پرسش اصلی این پژوهش که به روش توصیفی-تحلیلی و مبتنی بر داده های کتابخانه ای است، آن است که عینی گرایی در هرمنوتیک روشگرا-به ویژه هیرش-چگونه تبیین می شود ودارای چه شاخصه ها ومولفه هایی است؟و هدف از آن رهایی از نسبی گرایی معرفتی است.

    کلید واژگان: عینیت گرایی, نسبی گرایی, فهم, هرمنوتیک روشگرا و اریک هیرش}
    Somayeh Abdollahi *, Zohreh Akhavan Moghadam, Mohamad Reza Aram

    Hermeneutics has been defined as "interpreting". Hermeneutics has faced many differences and conflicts in its tumultuous history, and the views of theorists on the mission of hermeneutics and its realm have varied widely. One of the most controversial issues in hermeneutics, which has even led to a fundamental shift in hermeneutic issues, was the ontological view of understanding, as regarded by Heidegger and Gadamer. They did not know the truth, as in previous periods, through the presentation of methods can be achieved. Philosophical hermeneutics believed in subjectivism; Prior to the emergence of this view, hermeneutics such as Schleiermacher and Delta sought to find a way to understand and to understand the correctly in terms of author and objectivity will be possible. Although ontological approach to the understanding of discourse are considered by many of twenty century philosophers, It also has been faced the criticism. Emilio Betty Warrick Hirsch defended objectivism in understanding texts with a critical and methodological view of understanding. This methodological approach is called methodological hermeneutics and the ontological approach is called philosophical hermeneutics. In this article, we try to explain the objectivist methodological hermeneutics through a library method and, referring to Heidegger and Gadamer's views, address the most important critiques of Hirsch in the subjective approach of philosophical hermeneutics.

    Keywords: objectivism, relativism, understanding, methodological Hermeneutics, Eric Hirsch}
  • محمدمهدی مشکاتی*، مریم عسکری
    اخلاق یکی از ساحت های شاخص زندگی انسان است. هستی شناسی اخلاق به عنوان یکی از زیرمجموعه های فرااخلاق، عهده دار تبیین این مسئله است که آیا بایدها و نبایدهای اخلاقی مبتنی بر حقایقی عینی در جهان خارج اند و نقش انسان تنها اکتشاف و حکایت گری از آنهاست، یا اینکه اموری ابداعی و برساخته ذهن انسان اند و حقایقی مستقل از آرای اخلاقی ما در جهان خارج وجود ندارد. به عبارت دیگر، میان ذهنی انگاری اخلاقی (سابژکتیویسم) و عینی گرایی اخلاقی (ابژکتیویسم) تقابل اساسی وجود دارد. اخلاق پژوهان دراین باره، مواضع متقابلی اتخاذ کرده اند.
    فیلسوف اخلاق معاصر، جورج ادوارد مور، جانب دار عینیت اصول اخلاقی است و ذهنی انگاری اخلاقی را نقد می کند. او در نقد ذهنی انگاران تاکید می کند که عینی انگاری اصول اخلاقی را نباید با ذاتی دانستن آنها یکسان در نظر گرفت.فیلسوف و متکلم جهان اسلام، خواجه نصیرالدین طوسی که در زمینه اخلاق آرا و آثار بسیاری از خود به جای گذاشته است، معمولا با اصطلاحات امروزی در زمره طرفداران اخلاق فضیلت محور شناخته شده است. نوشتار حاضر بر آن است تا ضمن اشاره به دو رویکرد ذهنی گرایی و عینی گرایی اخلاق، به تبیین موضع واقع گرایانه خواجه و مقایسه آن با واقع گرایی مور بپردازد. عناوین موجود در فرااخلاق در زمان حیات علمی خواجه نصیر مطرح نبوده است؛ اما با کاوشی در مبانی و مباحث اخلاقی وی می توان چنین نتیجه گرفت که او نیز به عینیت اصول اخلاقی معتقد بوده و درنتیجه ذهنی گرایی را نمی پذیرد.
    کلید واژگان: جورج ادوارد مور, خواجه نصیرالدین طوسی, فرااخلاق, ذهنی انگاری اخلاقی, عینی گرایی اخلاق}
    Mohamadmahdi Meshkati *, Maryam Askari
    Morality is one of the most fundamental aspects of human life. Moral intuitionism is a branch of ethics responsible for explaining whether ethical principles are objective or not. Georg Edward Moore believes in the objectivity of moral principles and rejects moral subjectivism. In his critique against subjectivists, he states that we should not equate objectivity with internality. Khajeh Nasir al-Din al-Tusi the philosopher and theologian of the Islamic world who has many works in the field of ethics is considered a virtuous philosopher. The present article examines and compares objectivism and subjectivism in ethics then after explaining objectivity in Khajeh’s point of view, compares his approach with Moor’s view. Although meta-ethics issues were not raised during Khajeh’s lifetime, by examining his works, it can be argued that he is also an objectivist in ethics and does not accept subjectivism.
    Keywords: George Edward Moore, Khaje Nasir al-Din al-Tusi, meta-ethics, subjectivism, Objectivism}
  • احمد واعظی*
    بحث فلسفی ابژکتیو یا سوبژکتیو ، گاه معطوف به موجودات و امور است؛ گاه پیرامون گزاره ها و اظهارات زبانی است و در مورد اشیاء و امور، به دو صورت عینی گرایی متافیزیکی و عینی گرایی معرفت شناختی رخ می نماید. در مورد گزاره ها و اظهارات زبانی، سه تلقی و کاربرد از عینیت متصور است؛ عینیت معناشناختی، متافیزیکی و گفتمانی. در عرصه مسایل حقوقی هم، مسالهعینیت، به چند گونه تصویر می شود؛ و به یک معنا و مفهوم مشترک و یکسان نیست؛ و در هرجا، در مقابل معنای خاصی در مقابل مفهوم ضد آن قرار می گیرد. هر دو ساحت عینیت متافیزیکی و عینیت معرفت شناختی، در حوزه مسایل حقوقی نیز مطرح می شوند. عینیت متافیزیکی در حقوق، زمانی پذیرفته می شود که موجودیت قانون را، مستقل از ذهن و باور اشخاص بدانیم. حال آن که عینیت معرفت شناختی در حقوق به دو معناست؛ در معنای نخست، عینی گرایی به معنای رعایت بی طرفی و عدم جانبداری است و در معنای دوم، میسر بودن فهم و تشخیص فرافردی و اشتراک پذیر حقوقی مراد است.
    کلید واژگان: عینی گرایی, عینی گرایی معرفت شناختی, عینیت متافیزیکی, عینی گرایی حقوقی}
    Ahmad Vaezi *
    The philosophical discussion about objective or subjective is sometimes focused on beings and things; Sometimes it is about linguistic propositions and expressions, and in the case of beings and things, it occurs in both metaphysical objectivism and epistemological objectivism. In the case of linguistic propositions and expressions, there are three approach and applications of objectivity; Semantic, metaphysical and discourse objectivity. In the field of legal issues, too, the objectivity is arised in several ways; and not in a common sense; and everywhere, in the contrary of a particular meaning, in the face of the opposite concept. Both metaphysical objectivity and epistemological objectivity are also raised in the field of legal issues. Metaphysical objectivity in law is accepted when we consider the existence of law to be independent of the minds and beliefs of individuals. Whereas epistemological objectivity in law has two meanings; in the first sense, objectivism means the observance of impartiality and non-partisanship, and in the second sense, it means the possibility of understanding and transindividualand discernibility and legal shareability.
    Keywords: Objectivism, Epistemological Objectivism, Metaphysical Objectivity, Legal Objectivism}
  • احمد عزیزخانی*، سعید کاردان

    تعین معنا در تفسیر، مفهوم مرکزی هرمنوتیک کلاسیک است و این نحله فکری با چنین ایده ای، ابزاری مناسب برای فهم قصد مولف در متون مقدس فراهم می کرد. با ظهور هرمنوتیک فلسفی و طرح مباحثی چون تولید معنا با دیالوگ میان مفسر و متن، هرمنوتیک کلاسیک و مفاهیم مرکزی آن به چالش کشیده شد. نتیجه چنین باوری، حذف ایده «کشف قصد مولف» از فرایند تفسیر و حتی خلق ایده «مرگ مولف» بوده است؛ اما توجه نداشتن به قصد مولف و درنتیجه، باور به عدم تعین معنا مشکلاتی چون «بی معیاری» و درنهایت «نسبیت باوری» را در پی داشت و به همین سبب انتقاداتی را به سوی خود روانه ساخت. هرمنوتیک انتقادی اریک هرش با ایده محوری «بازآفرینی قصد مولف» در چنین فضایی ظهور کرد. در تحقیق حاضر، در گام اول، آرای اریک هرش در نقد هرمنوتیک فلسفی، نقد و بررسی و در گام بعدی به امکان و حتی ضرورت بازآفرینی قصد مولف در آرای او پرداخته می شود تا از این رهگذر بار دیگر علم هرمنوتیک به مثابه ابزاری کارآمد برای فهم متون مقدس معرفی شود.

    کلید واژگان: هرمنوتیک انتقادی, قصد مولف, تعین معنا, اریک هرش, عینی گرایی, نسبی گرایی}
    Ahmad Azizkhani *, Said Kardan

    Despite being used in different branches of humanistic science such as literature, theology, and especially philosophy during the last two to three centuries, Hermeneutics has not yet been defined clearly. The literal meaning of hermeneutics in dictionaries has been affected by its traditional meaning as an interpretation of the holy book. Although hermeneutic roots can be found in ancient Greece, its serious presence is connected closely by understanding the holy books. Levels of meanings and metaphorical aspects alongside the absent author are of the characteristics of holy books which make their understanding with a problem. That was why a means for “understanding the primary meaning of holy text “was needed and hermeneutics proposed this means. Determining the meaning was, therefore, the assumption of classical hermeneutic, and “achieving the author’s intention” was the philosophy of hermeneutical science. During the different eras, hermeneutics has been defined differently from “achieving the author’s intention” to “creating meaning by interpreter” or even “the death of the author”. From Gadamer's point of view, hermeneutics tries to understand the text. He, however, emphasizes that assumptions have great dominance on the interpreter, and, therefore, discovering the intention of the author is not possible. Such an idea strengthens relativism in the field of epistemology and is criticized by some scholars like Hersch in the school of critical hermeneutics. Eric Hersch is one of the great theoreticians believing in the intention of the author. He is known for reviving the classical hermeneutics. Although his ideas are greatly following Schleiermacher and Dilthey (romantic hermeneutic), he gets distance from the romantic hermeneutics as well as philosophical hermeneutics by referring to the fundamentals of classical hermeneutics and restricting the meaning of intention of the author. By defending from the “intention of the author”, he tried to criticize philosophical hermeneutics so his hermeneutics is known as new hermeneutic. He believes that even though discovering the intention of the author is so difficult, the chief job of an interpreter is to reveal the interpreter’s logic, interests, intellectual input, and, generally, the word of the author. One of Hersch’s ways to revive the “intention of the author” is to classify between the types of interaction with any text. he believes that four-functions are possible for every text,” understanding”, “interpretation”, “judgment”, and  “criticism”. To distinguish between these functions, he proposes two fundamental separations as “separation between “Subtilitus Explicandi” and “Subtilitas Inteligendi”. Hersch believes that the main mistake of Gadamer and Heidegger was not paying attention to this big difference in understanding. Using a method like a reverse argument, Hersch proves the incorrect consequences of denying the author and dependence of meaning of the text which is doubtfulness and ignoring determine and demands incorrectness to any kind of reasoning of a theory of independence of meaning. Separation of text from the thought of the author, hence, causes the plurality of meaning rather than a single meaning; however, it extirpates not only the author’s thought but also the essence of the meaning. Emphasizing that there is a big difference between the validity of interpretation and creativity of interpretation, Hersch points out that creativity in interpretation does not lead to the validity of interpretation. He believes validity refers to an accommodation with the meaning of the text. In this way norms like “sensitivity”, “acceptability”, “power”, and “attractiveness” are not so important. Because what the text says maybe is none of them. The aim of interpretation, therefore, from the internationalists’ perspective is the validity of interpretation which its necessity is a limitation. Hersch, hence, emphasizes that the validity of interpretation which refers to the accommodation of a meaning that text presents is not necessarily creativity in interpretation. Opposed to all internationalists who believe in the theory of independence, Hersch considers meaning a sort of awareness, not words. This departure of words from meanings makes serious problems for him which made him present some rules named as the rules of confirming interpretation in four functions. By making use of these rules, it is more probable to achieve the intention of the author and reach a valid interpretation, especially in holy books in which the author is absent. These rules are “legitimacy”, “correspondence”, “gendered appropriateness” and “coherence”.

    Keywords: hermeneutic, the author's intention, Objectivism, relativism, semantic independence}
  • حامد قدیری*
    پل بوغوسیان در مقام انتقاد از نسبی گرایی و برساخت گرایی و دفاع از عینیت گرایی، به استدلال های سه تن از افرادی می پردازد که در آرای فلسفی شان، نوعی وابستگی واقعیت به توصیف را پذیرفته اند. یکی از این افراد هیلاری پاتنم است که بوغوسیان دیدگاه های او در باب درهم تنیدگی واقعیت و قرارداد را هدف می گیرد. بوغوسیان معتقد است که پدیده نسبیت مفهومی مبنای دیدگاه پاتنم در باب درهم تنیدگی واقعیت و قرارداد است. در اینجا مراد از پدیده نسبیت مفهومی، حالتی است که ممکن باشد دو جمله متعارض صادق باشند. بوغوسیان پس از شرح این پدیده و رای پاتنم در باب آن، به نقد رویکرد پاتنم می پردازد و نهایتا نتیجه می گیرد که این «استدلال» وافی به مقصود نیست و نمی تواند درهم تنیدگی واقعیت و قرارداد را توجیه کند. در این مقاله استدلال خواهد شد که اولا پاتنم در همان زمان طرح پدیده نسبیت مفهومی به این نقدها واقف بود و پیشاپیش پاسخ هایی به آن ها ارایه کرده بود؛ ثانیا برخلاف تصریح بوغوسیان، دیدگاه پاتنم در باب درهم تنیدگی واقعیت و قرارداد مبتنی بر پدیده نسبیت مفهومی نیست و بر استدلال های دیگری (استدلال مدل تیورتیک و استدلال مبتنی بر ماجرای مغز در خمره) سوار است. بدین ترتیب، حتی اگر نقدهای بوغوسیان به این پدیده درست باشد، باز هم دیدگاه های پاتنم مبنی بر درهم تنیدگی واقعیت و قرارداد و درهم آمیختگی ذهن و جهان رد نمی شود مگر آن که آن دو استدلال نقد شود.
    کلید واژگان: پل بوغوسیان, هیلاری پاتنم, نسبیت مفهومی, رئالیسم متافیزیکی, عینیت گرایی, رئالیسم درونی}
    Hamed Ghadiri *
    Arguing against relativism and constructivism and defending objectivism, Paul Boghossian considers three theories concerning description-dependence of fact, including Putnam's theory on the interpenetration of fact and convention. Boghossian holds that the basis of Putnam's theory is the phenomenon of conceptual relativity; so, if we reject his view about the phenomenon, his theory will be rejected. Accordingly, He explains this phenomenon and criticizes Putnam's attitudes towards it and finally concludes that this ‘argument’ cannot prove Putnam's theory. Here firstly it will be argued that Putnam himself was aware of these objections and had developed some ideas to solve them; so, using his texts and arguments, we try to reply to the main objections of Boghossian to Putnam's view about this phenomenon. Secondly, it will be argued that, in contrast to Bogghossian's belief, Putnam's theory is not based on the phenomenon of conceptual relativity. Instead, the idea of the interpenetration of fact and convention is based on two other arguments: the model-theoretic argument and the argument from the brain-in-a-vat scenario. Therefore, even if Boghossian's objections to Putnam's view about the phenomenon of conceptual relativity were acceptable, they could not reject Putnam's ideas on the interpenetration of fact and convention.
    Keywords: Paul Boghossian, Hilary Putnam, Conceptual relativity, metaphysical realism, Objectivism, Internal realism}
  • حسین حاج محمدی*

    در این مقاله بر اساس رابطه «سوژه و ابژه» دیدگاه های مختلفی درباره خاستگاه معانی در علوم اجتماعی بازخوانی شده و سپس موضع حکمت صدرایی در این رابطه بیان شده است. در این راستا سه نگرش عمده شناسایی شده که عبارتند از: دیدگاه ابژه محور، دیدگاه سوژه محور و دیدگاه برساخت گرا. دسته اول، خاستگاه معانی را در «ابژه» جست وجو کرده و دسته دوم، خاستگاه معانی را سوژه و آفرینش های آن دانسته است. دسته سوم نیز با قایل شدن به مرگ سوژه معنابخش، به دنبال برساخته بودن معانی در دل روابط تاریخی و فرهنگی می گردند. در مقابل، از منظر حکمت صدرایی رابطه فاعل شناسا و موضوع مورد شناسایی بر اساس رایطه «سوژه و ابژه» قابل پذیرش نیست. بلکه بر اساس این دیدگاه، انسان هویتی ملکی و ملکوتی دارد که رابطه او با معانی ادراکی اش در سطحی، بر اساس قاعده اتحاد عالم و معلوم تبیین شده و در سطحی دیگر، بر اساس مکانیزم استعاره و اعتبار مبتنی بر سرشت مشترک انسانی و با بهره مندی از ذخایر معانی حقیقی تبیین شده است. بر این اساس، خاستگاه معنا در افاضه صور از ناحیه حق تعالی دانسته می شود و این توانایی برای انسان در نظر گرفته می شود که با اقبال یا ادبار نسبت به او، جهان های معنایی مختلفی را رقم زند. بازتاب این دیدگاه، این نتایج را در علوم اجتماعی خواهد داشت: عدم تقلیل معانی به سطح حسی، پذیرش وجود نظام های معنایی ضروری در خارج از وجود انسان، توجه به هویت واحد انسانی و عدم تقلیل هویت معانی به اموری صرفا قراردای و اجتماعی.

    کلید واژگان: ابژکتیویسم, سوبژکتیویسم, برساخت گرایی, اعتباریات, حکمت صدرایی}
    Hosein Hajmohamadi *

    In what follows, the authors have revised different views on the origin of meaning in social sciences according to the subject-object relation, and then they have stated the position of Sadraian theosophy on the issue. In this course, three major approaches have been recognized: object-centered view, subject-centered view, structuralist view.     The first view seeks for the origin of meaning in the object and the second in the subject and its creations. Having considered the death of sense-making subject, the third view seeks for the structured meaning in the midst of cultural and historical relations. In contrast, Sadraian theosophy does not embrace the tie between the knowing subject and the object to be known according to the subject-object relation. Nevertheless, according to Sadra’s viewpoint, mankind has an earthly-heavenly identity whose relation with the meaning of his perceptions is developed according to the rule of union of the knower and the known on some scale, and on another scale, according to the mechanism of metaphor, man’s common nature, and his reserve of true meanings. Accordingly, the origin of meaning is from God who gives the forms, and man has the option to either turn to the Giver of forms or turn away from Him and thus decide about different worlds of meaning for himself. This viewpoint has its outcomes in social sciences: that we are not obliged to reduce meanings to the level of sensible objects, that we might embrace different systems of necessary meanings outside man’s inner being, that we may consider man’s unified and single identity, and that we may not reduce the identity of meanings to the merely conventional and social issues.

    Keywords: objectivism, subjectivism, Structuralism, products of consideration, Sadraian theosophy}
  • حسن محیطی اردکانی*
    یکی از محوری ترین مباحث در حوزه فلسفه اخلاق، بحث واقع گرایی و غیرواقع گرایی است . واقع گرایی در اخلاق به این معناست که ارزش و لزوم اخلاقی واقعیت عینی دارند و جمله های اخلاقی واقع نما هستند. از سوی دیگر، ریچارد مروین هیر، یکی پرآوازه ترین فیلسوفان اخلاق است و نظریه وی، توصیه گرایی، یکی از معروف ترین نظریات در اخلاق هنجاری شمرده می شود. یکی از پرسش های اساسی که با تحقیق و تدقیق در مولفه های موجود در توصیه گرایی هیر به ذهن می آید آن است که: آیا توصیه گرایی مکتبی واقع گراست یا غیرواقع گرا؟ در این پژوهش کوشید هایم به این پرسش مهم پاسخ دهیم.
    با استفاده از روش توصیفی تحلیلی و با مقایسه توصیه گرایی عام هیر با واقع گرایی اخلاقی، این نتیجه به دست آمد که به رغم دلالت ظاهری برخی از مولفه های دیدگاه توصیه گرایی بر واقع گرا بودن آن، این دیدگاه به دلیل تاکید بر توصیه به عنوان معیار ارزش افعال اختیاری انسان، غیرواقع گراست. در خصوص واقع گرا یا غیرواقع گرا بودن خود هیر نیز باید یادآور شد که اگر هیر بر دیدگاه توصیه گرایی پایبند مانده باشد ، غیرواقع گراست ، ولی اگر شواهد و مدارک دال بر سودگرا شدن هیر صحت داشته باشد، ازآنجاکه مراد از سود، سود واقعی است نه ذهنی، وی واقع گرا شده است.
    کلید واژگان: واقع گرایی, غیرواقع گرایی, توصی هگرایی هیر, تعمیم پذیری}
    Hasan Muhiti Ardakani*
    The question of objectivism is one of the key questions in moral philosophy. Moral objectivism states that moral values and obligations are objective and moral statements reflect objective truths. A prominent moral philosopher, Richard Mervyn Hare, believes in prescriptivism, a popular theory in moral philosophy. The question that arises with regard to Hare’s theory is: Is prescriptivism an objectivist school of thought? The present study attempts to answer this question. Using an analytic and descriptive methodology and comparing Hare’s general prescriptivism with moral objectivism, the study concludes that prescriptivism, despite the fact that some of the components of this theory reflect its objectivity, is not objectivist because of its emphasis on prescription as a criterion of voluntary acts. If Hare continues to adhere to his prescriptivism he will not be an objectivist, but if it is proved that he is a utilitarian [seeking an objective utility), then he is an objectivist.
    Keywords: objectivism, relativism, Hare's prescriptivism, generalizability}
  • نبی الله سلیمانی*، محمد اصغری
    بر پایه خوانش رورتی از سنت فلسفی غرب ،حقیقت به معنای مطابقت میان باورهای درونی و واقعیت های بیرونی موضوع اصلی تاریخ فلسفه بوده است. در این سنت «حقیقت کشف کردنی بود نه ساختنی»؛ در حالی که به گمان وی ازآن جایی که هیچ راهی برای توصیف واقعیت ها جز به کمک زبانمان وجود ندارد ،حقیقت نمی تواند از عمل به کارگیری زبان از سوی ما برای طرح ادعاهای ماجدا باشد؛ زیرا جملات نمی توانند در بیرون وجود داشته باشند. بنابراین، «حقیقت ساختنی است نه کشف کردنی». فرض ما این است که هر چند رورتی حقیقت وعینیت را به معنای سنتی رد کرده ، همچنان کم و بیش به دام عینیت گرایی و واقع گرایی باقی افتاده و حقیقت بازهم به طور عینی در قالب مفاهیمی دیگردر فلسفه اش پدیدار گشته است.
    کلید واژگان: حقیقت, واقع گرایی, رورتی, عینیت گرایی, نظریه مطابقت صدق}
    Nabiullah Suleymani, Muhammad Asghari
    According to Rooty's version of the tradition of western philosophy, truth, namely, the correspondence between mental beliefs and objective facts , is the main subject of the history of philosophy ; so on this point of view, " truth was detectable, not constructible." However, Rorty says, since we have no way of describing facts but to use language, truth cannot be separated from our practical usage of language for articulating our claims. Because sentences might not exist outside of the mind. Therefor,"truth is constructible, not detectable". Although Rorty rejects the traditional meanings of truth an objectivity, our assumption is that he partly falls right into the realism and objectivism trap, and again truth in the forms of other conceptions appears in his philosophy.
    Keywords: Truth, realism, objectivism, corresponding theory of truth, Rorty}
  • Saeed Mottaqifar
    The causality always has been significant in the Thinkers View as a philosophical main Issue. Since denial or acceptance of causality have a direct effect in denial or acceptance of God Existence, as the First cause, both groups of atheist and theist philosophers have examined on this Issue seriously. Sadra According to originality of Being, believes that the Real Existence is Belong to the Self-existent who the other creatures have their own Existence from him. And Hume to deny the existence of God is Inevitable to deny the truth of causation. He with denying the fact of causation hold that what the man knows About Causality is nothing but Imaginations, association and mind habits. Based on that, the God existence imposed as manufacture of the humans mind. The atheism logically and intellectually is the Reason for Denial of the self-evident principle of causation and proof the accidence in the being of the creatures and leads to denial of the reality, Identity and existence of the being. And finally requires the sophistication and nihilism.The main fallacy of Hume in causation analysis is that he analysis the causation separate from the exact of being with the mere mentality. Whereas for correct proving and right analysis of causation it is necessary to considerate the deep link between ontology and epistemology and the relation between the mental world and the real one.
    Keywords: Cause, Effected, Causation, Hume, Molla, Sadra, Objectivism, Subjectivism}
  • فاطمه سعیدی*، عبدالرسول کشفی
    در تصویر کلاسیک از معرفت سه مقوله «واقع» و بهتبع آن «صدق» و «توجیه» اموری مستقل از ذهن و ذهنیات فاعل شناسا محسوب می شوند. اما نسبی گرایان استقلال این امور را از ذهن و ذهنیات فاعل شناسا انکار می کنند و بر این باورند که هر سه مقوله، یا دستکم برخی از آنها با توجه به نیازها، ارزش ها و علائق اجتماعی شکل می گیرند و به بیان دیگر «برساخته اجتماعی» اند، درنتیجه معرفت مقوله ای نسبی است و از جامعه ای به جامعه ای و از جامعه ای در یک زمان به همان جامعه در زمان دیگر متفاوت است. حاصل این نوع نگرش به معرفت، نظریه ای است که امروزه با عنوان «نسیبی گرایی معرفت شناختی» معروف است. «پل بوقوسیان»، فیلسوف معاصر از ناقدان برجسته نسبی گرایی معرفت شناختی است. این مقاله با تکیه بر آرای پلبوقوسیان به بررسی و نقد نوعی از نسبی گرایی معرفت شناختی می پردازد که ناشی از «ساخته انگاری واقع» است و ضمن نشان دادن مخدوش بودن این نظریه می کوشد برخی آرای بوقوسیان در این زمینه را مورد بررسی و نقد قرار دهد.
    کلید واژگان: ساخته انگاری واقع, عینی گرایی, نسبی انگاری}
    Fatemeh Saeedi*, Abdolrasoul Kashfi
    In the classic image of knowledge, the category of ‘reality’, and by extension those of ‘truth’ and ‘justification’, are treated as matters independent from the subject’s mind. Relativists, on the contrary, reject independence of these matters from the subject’s mind and hold that the three, or at least some of them, are shaped under the influence of needs, values and social interests. They are, in other words, ‘social constructs’. Knowledge is therefore a relative matter, varying from society to society and from a society in a certain time to that same society in another time. The result of such an attitude to knowledge is a theory which is known today as ‘epistemological relativism’. Paul Boghossian, contemporary philosopher, is a prominent critic of epistemological relativism. The present paper draws on Boghossian’s views to review and critique a certain type of epistemological relativism which results from ‘constructivism of reality’, demonstrating weaknesses of the theory as well as scrutinising a number of Boghossian’s views in the field.
    Keywords: constructivism of reality, objectivism, relativism}
  • اصغر واعظی*، حمیده ایزدی نیا
    گادامر به پیروی از هیدگر نگاهی هستی شناختی به تاریخ و فهم دارد، زیرا هستی انسان را یک هستی افکنده شده در جهان می داند که به تاریخ تعلق دارد و پیشاپیش متاثر از تاریخ است. در نتیجه، فهم نیز به عنوان یکی از حالت های هستی انسان، متاثر از تاریخ است. اما این نگاه او به تاریخ زمینه ساز این نقد اساسی می شود که وی نمی تواند از توصیف هستی شناختی فهم، یک قاعده معرفت شناختی بیرون بکشد و معیاری فراتاریخی برای عینیت و اعتبار تفسیر ارائه دهد و از این رو با چالش نسبیت گرایی مواجه می شود. گادامر اما مدعی است که متهم کردن او به نسبیت گرایی برخاسته از نگاه معرفت شناختی به تاریخ است، حال آنکه سخن او در لایه ای زیرین تر و در سطح هستی شناسی فهم و تاریخ است. در نظر گادامر، تاریخ نقشی انکارناپذیر در تقوم فهم دارد. تاریخ و زبان نه تنها مانعی بر سر راه فهم حقیقت نیستند، بلکه حاملان حقیقت اند و حقیقت از رهگذر تاریخ و زبان خود را بر ما آشکار می کند. پس تاریخ مندی فهم سبب نمی شود که هرکس موضوع را از چشم انداز خاص خود ببیند، زیرا حقیقت اگر چه در تاریخ و زبان نمایان می شود، ولی ساخته تاریخ و زبان نیست.
    کلید واژگان: تاریخ, فهم, تاریخ اثر گذار, عینیت گرایی, نسبیت گرایی, تاریخی نگری, تاریخ مندی}
    Asghar Vaezi*, Hamideh Izadinia
    Following Heidegger, Gadamer looks at history and understanding from the angle of ontology. This is based on his description of man as a being thrown into the world that belongs to history and is primarily affected by it. But his view with regard to history is open to the major criticism that he cannot extract an epistemological principle out of an ontological description of understanding and present a transhistorical criterion to measure the validity and objectivity of interpretation; so he clashes with the challenge of relativism. Yet Gadamer claims that his being accused of relativism is driven by his epistemological view of history, while his proposition delves deeper, dealing with understanding and history at the level of ontology. Gadamer is of the belief that history plays an undeniable role in promoting understanding. Not only do history and language not pose an obstacle to understanding, but they constitute the transporters of truth. Truth is projected to us through history and language. Therefore, a historical approach to understanding does not mean that everyone can tackle a topic in his own way, because though truth is projected in history and language, it is not made by history and language.
    Keywords: history, understanding, effective history, objectivism, relativism, historicism, historical approach}
  • احمد واعظی
    تلقی سنتی و کلاسیک از فهم و تفسیر متن بر آن است که معنای متن مستقل از قرائت و مقدم بر تفسیر خوانندگان، موجود است و به قصد و نیت مولف وابسته است. نوپراگماتیسم یک مکتب فکری پست مدرن از زمره روی کردهای تفسیری «خواننده محور» و ذهنی گرا محسوب می شود که در تحلیل خود از فرایند قرائت متن، نقش محوری را به مفسر داده و سهم بسیار ناچیزی برای متن قائل است. مقاله ی حاضر ضمن تشریح مبانی نظری و فلسفی روی کرد نوپراگماتیسمی به تفسیر متن (که در آثار ریچارد رورتی و استانلی فیش متبلور است) و نقد و ارزیابی آن، وجوه ضعف و نارسایی آن را خاطرنشان می کند.
    کلید واژگان: نوپراگماتیسم, نظریه ی تفسیری, ریچارد رورتی, استانلی فیش, عینی گرایی تفسیری, ذهنی گرایی تفسیری}
    Dr. Ahmad Vaezi
    According to classical opinion about understanding and interpreting a text, meaning of the text is independent of reading and exists prior to any interpretation of the readers; it depends only to the author's intention. Neopragmatism is a post-modern school which possesses an audience- oriented and subjective hermeneutics and which in its analysis of the process of interpreting text, gives the main role to the interpreter and sees very little portion for the text. In this paper, explaining the theoretical and philosophical fundamentals of neopragmatism's approach to hermeneutics (presented in Richard Rorty's and Stanley Fish's works), we will analyse and criticize this theory and show its weakness and shortcoming.
    Keywords: Neopragmatism, Truth, Hermeneutics, Richard Rorty, Stanley Fish, Interpretation community, Objectivism, Subjectivism, Relativism}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال