به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « تربیت » در نشریات گروه « ادیان و عرفان »

تکرار جستجوی کلیدواژه «تربیت» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • جواد غلامرضائی*، سیده زینب سلطانی

    نقش استاد اخلاق در تربیت عرفانی و معنوی سالک نقشی بی بدیل است به گونه ای که بدون استاد و راهنما طی کردن مسیر پرفراز و نشیب سیر و سلوک و وصول به معرفت عرفانی برای سالک سخت و ناممکن می نماید. در این میان در بسیاری از موارد سالک در شناخت و کارکردهای استاد اخلاق دچار سردرگمی می‎گردد، ازاین رو  پژوهش پیش‎رو با روش تحلیلی- توصیفی، تلاش نموده تا با واکاوی منابع و مصادر دینی و عرفانی دلائل متقنی جهت ضرورت شناخت و کارکردهای استاد اخلاق ارائه کند. براساس یافته و نتایج پژوهش می توان چنین گفت: دلیل عقلی رجوع عالم به جاهل و تعدادی از ادله قرآنی و روایی و کلام و سیره علماء به اثبات و لزوم استفاده از استاد اخلاق در تربیت دینی و عرفانی تاکید فروان دارد. برای شناخت استاد، شیوه‎های بیان شده است که مهم‎ترین آنها پرسش از اهل سیر و سلوک، اجازه استاد سلوک و شناسایی خصلت های مهم در وی می باشد. توجه به شناخت صحیح از استاد و جایگاه او، زمینه ظهور افراد متظاهر و عارف نما را به حداقل می رساند؛ همچنین از جمله کارکردهای استاد اخلاق توجه دادن شاگردان به کمالات معنوی و مقامات توحیدی است که با هدایت معنوی و گاها تکوینی شاگردان همراه است.

    کلید واژگان: سیر و سلوک, استاد, اخلاق, سالک, عرفان, تربیت}
    Javad Gholamrezai*, Zeinab Soltani

    The role of the teacher of ethics in the mystical and spiritual education of the seeker is an irreplaceable role in such a way that without a teacher and guide, it is difficult and impossible for the seeker to go through the ups and downs path and achieve mystical knowledge. In the meantime, in many cases, the seeker gets confused in the knowledge and functions of the teacher of ethics, therefore, the present research with the analytical-descriptive method, has tried to provide valid reasons for the necessity of the knowledge and functions of the teacher by analyzing religious and mystical sources. Provide ethics. Based on the findings and results of the research, it can be said that: The intellectual reason of the scholar's reference to the ignorant and a number of Qur'anic and narrative evidences and the words and lives of the scholars strongly emphasize the necessity of using the teacher of ethics in religious and mystical education. In order to recognize the master, the methods have been stated, the most important of which is to ask the people of conduct, the permission of the master of conduct, and to identify important traits in him. Paying attention to the correct understanding of the teacher and his position minimizes the appearance of pretentious and mystical people; Also, one of the functions of an ethics teacher is to pay attention to students' spiritual perfections and monotheistic authorities, which is associated with the spiritual guidance and sometimes development of students.

    Keywords: Behavior, teacher, ethics, seeker, mysticism, upbringing}
  • مریم طاهری زاده*، محمود ملکی راد

    خانواده نهادی است فطری و الهی؛ زیرا که با فطرت و سرشت آدمی از نظر اشتیاق و احتیاج مطابقت دارد دارای منزلت و شان حساسی است که در تاریخ و فرهنگ و تمدن‏ انسانی و در پرورش و شکوفایی استعدادهای مادی و معنوی فرزندان نقش مهمی دارد؛ از آن جا که پایه های تربیتی فرد در خانه نهاده شده است؛ و اساس صحت اخلاقی فرد را درخانواده بنیان گذاری می شود و ارزش های اخلاقی فرزند را نهادینه می سازد، باور به مهدویت و به تبع آن فرهنگ انتظار از امتیازاتی برخوردار است که می تواند در تحکیم بنیان های خانواده تاثیرگذار و آرامش آن موثر باشد. برخی از مهم ترین این ویژگی ها عبارتند از: تربیت فرزندان بر محور امید به آینده درخشان و انتظار ظهور امام زمان (ع)، باور و یقین به وجود حجت خدا در زمین و عرضه اعمال مردم بر وی و... این آموزه ها قادر است در تحکیم و تعالی روحی و معنوی فرزندان دارای نقش و در لایه های مختلف باوری و ارزشی و هنجاری رفتاری، تاثیرگذار باشد. نوشتار پیش رو به شیوه کتابخانه ای و با روش توصیفی _ تحلیلی، به تبیین «کارکردهای فرهنگ انتظار درتربیت دینی فرزندان» می پردازد از مهم ترین یافته ها و نوآوری های این تحقیق تبیین کارکردهای فرهنگ انتظار در سه ساحت باورها و ارزش ها و هنجارهای رفتاری است. در بعد باورها با تاکید بر تقویت ایمان و تحکیم شناخت امامت، و در بعد ارزش ها تاکید بر ویژگی های اخلاقی منتظران و در نهایت می توان گفت اتصال قلب و دل فرزند به حضرت مهدی (عج) می تواند او را از بداخلاقی و ناهنجاری رفتاری دور نماید.

    کلید واژگان: انتظار, تربیت, مهدویت, خانواده, فرزند}
    Maryam Taherizadeh *, Mahmoud Maleki Rad

    Family is a natural and divine institution. Because it corresponds to human nature in terms of desire and need, it has a sensitive dignity and dignity that plays an important role in human history, culture and civilization and in the development and flourishing of children's material and spiritual talents; Since the foundations of a person's education are laid at home; And the basis of a person's moral integrity is established in the family and the moral values of the child are institutionalized. Belief in Mahdavitism and accordingly the culture of expectation has advantages that can be effective in consolidating the foundations of the family and its peace. Some of the most important features are: raising children on the basis of hope for a bright future and waiting for the appearance of Imam Zaman (peace be upon him), belief and certainty in the existence of God's authority on earth and submission of people's actions to him, etc. These teachings are able to Consolidation and spiritual advancement of children has a role and is effective in different levels of belief, value and behavioral norms. The following article explains the "functions of the culture of expectation in the religious education of children" in a library manner and with a descriptive-analytical method. One of the most important findings and innovations of this research is the explanation of the functions of the culture of expectation in three areas of beliefs, values and behavioral norms. In the dimension of beliefs, emphasizing the strengthening of faith and consolidating the knowledge of Imamate, and in the dimension of values, emphasizing the moral characteristics of those who wait, and finally, it can be said that connecting the heart and soul of the child to Hazrat Mahdi (A.S.) can keep him away from immorality and abnormal behavior.

    Keywords: Expectation, Education, Mahdaviat, Family, Child}
  • افضل السادات حسینی*، نرجس بیطرف حقیقی، سمیرا حیدری
    در قرن بیست و یکم، معنویت بیش از پیش در جوامع بشری و زندگی مردم جهان اهمیت یافته است. در نظام های آموزش و پرورش در سراسر  جهان نیز تربیت معنوی مورد توجه قرار گرفته است و تلاش شده است که در برنامه درسی مدارس جایگاهی به آن اختصاص داده شود. هدف مقاله حاضر شناسایی و تبیین آرای دیوید کار، فیلسوفی که به خاطر آثارش در زمینه تربیت معنوی شهرت دارد و ارایه اصول و روش مبتنی بر این آراست. از یافته های این پژوهش نتیجه می گیریم اصول شامل عقلانیت، محوریت منش، همراهی دین و معنویت، فراگیربودن ارزش ها و آموزش حقایق و پرورش فضایل معنوی است که با روش های ظرفیت انتقاد و گفت وگو، انتقاد از خود، علاقه و احترام به دیگران، مشارکت دوجانبه مدرسه و خانه، آگاهی از معنویت و درک ارزش ها، به کارگیری هنر و ادبیات، سرمشق دهی، به کار گیری مربیان فضیلت گرا نه فضیلت آموز، به کارگیری علم در تربیت معنوی، مهارت آموزی به کارگیری مراقبه، به کارگیری حکایت و داستان و پرورش فضایل نظری و اصلی امکان پذیر است. این پژوهش با استفاده از روش توصیفی تحلیلی انجام شده است.
    کلید واژگان: اصول, تربیت, تربیت معنوی, دیوید کار, روش}
    Afzal Sadat Hosseini *, Narges Bitaraf Haghighi, Samira Heidari
    In the 21st century, spirituality has become increasingly important in human societies and in the lives of the people of the world. Spiritual education has also been considered in education systems around the world and efforts have been made to give it a place in the school curriculum. The purpose of this article is to identify and explain the views of David Carr, a philosopher known for his work in the field of spiritual education, and to present the principles and methods based on these views. From the findings of this study, we conclude that the principles include rationality, character orientation, the association of religion and spirituality, the pervasiveness of values ​​and teaching truths and cultivating spiritual virtues with methods of capacity for criticism and dialogue, self-criticism, interest and respect for others, mutual participation in school and home, awareness of spirituality and understanding of values, application of art and literature, role modeling, application of virtuous instructors, application of science in spiritual education, training in the use of meditation, application of anecdotes and stories, and cultivation of theoretical and main virtues are possible. This research has been done using descriptive-analytical method.
    Keywords: Principles, Education, Spiritual Education, David Carr, method}
  • روشن دهقانی*، اصغر هادوی

    تحصیل رزق، یکی از مباحث مهم و ضروری در زندگی بشر است که اموال، یکی از مصادیق بارز آن محسوب می شود و به صورت مستقیم و غیرمستقیم، آثاری بر جسم و روح افراد بر جای می گذارد و شاید عامل ترقی و تکامل روحی شود؛ اما انحراف و وابسته کردن اشخاص به مال و ثروت، سبب می گردد تا به هر وسیله ای هرچند نامشروع و حرام آن را به دست آورند. در این پژوهش، سعی شده تا با روش اسنادی، آیات و روایات بحارالانوار درباره آثار سوء مال حرام، در تربیت فردی و اجتماعی بررسی شوند. نتایج به دست آمده، حکایت از آن دارند که اثر مال حرام در بعد فردی، شامل قساوت قلب و انحراف از مسیر حق و ولایت، هدر رفتن مال در کارهای بیهوده، عدم استجابت دعا و قبولی اعمال است. در بعد اجتماعی نیز پیامدهای سوء اخلاقی در نسل را شامل می شود که دو دوره قبل و بعد از تولد را دربر می گیرد؛ هم چنین تضییع حقوق اجتماعی، ایجاد فساد اخلاقی و اجتماعی، نارضایتی پروردگار و نزول بلاهای عمومی و فقر اقتصادی در جامعه، از دیگر آثارند که سبب بروز مشکلات اقتصادی و منجر به فساد و مشکلات اخلاقی و تربیتی می شوند.

    کلید واژگان: آیات, بعد اجتماعی, بعد فردی, تربیت, روایات, مال حرام}
    Rawshan Dihqānī *, Aṣghar Ḥādawī

    One of the important and necessary discussions in the human life is the acquisition of sustenance. Properties comprise one evident instance of this, have direct and indirect effects on the body and soul of the people, and can be a factor in their spiritual improvement and perfection. However, deviating people and making them attached to property and riches causes them to adopt any means, even illicit ones, to obtain property. This study has adopted a document-analysis method to examine the verses and narrations that exist in Biḥār al-anwār on the effects of illicit property on the individual and social training. Results reveal that the individual effects of illicit property regard the hardheartedness, deviation from the right path and wilāyat, squandering of the property for useless causes, non-acceptance of the prayers, and non-acceptance of the acts of worship. In the social domain, it leads to negative ethical consequences in one’s offspring which regards the time before and after the child’s birth. In particular, the spoliation of the social rights, the generation of ethical and social corruption, the dissatisfaction of God, the affliction of public disasters, and economic poverty in the society are other effects that bring about economic problems that lead to corruption as well as ethical and training problems.

    Keywords: verses, social dimension, individual dimension, Training, Narrations, illicit property}
  • شهین سیمیاری، علی قائمی امیری*، محمد آرمند

    سازندگی فردی یا خودسازی اخلاقی و استکمال نفس، غایت رسالت نبی اکرم(ص) بوده است آنجا که می فرماید انی بعثت لاتمم مکارم الاخلاق. از سوی دیگر خداوند در قرآن مجید هدف از خلقت را عبودیت دانسته است. رابطه عبودیت با استکمال نفس و خودسازی اخلاقی با توجه به اثربخشی تربیت اسلامی برآن در قرآن مجید هدف اصلی این تحقیق بوده و در این بین نگاهی نیز به عرفان شیعه در مبحث انسان شناسی داشته ایم. نتیجه حاصل تحقیق نشان می دهد جهان بینی و معرفت شناسی عرفانی که خود یک قالب و روش و شاید ابزار شناخت روش در تربیت اسلامی است همواره در تلاش برای ایجاد فضایی دو طرفه برای شناخت موجودیت انسان و لوازم انسان بودن و طی مراتب کمال او بوده است. عرفان اسلامی در واقع در صدد جهت بخشی به تعاملات معرفتی، انسان شناسی و جامعه شناسی بوده و در این بستر به رشد و تعالی انسان اندیشیده است و برای آن برنامه دارد. بنابه دیدگاه عرفان اسلامی، هدف نهایی از کوشش انسان، رسیدن به شناخت و معرفت است. این نوع معرفت احتیاج به بسترسازی دارد ، یعنی قلب انسان که مکان روح الهی وی می باشد ، باید از زشتی ها، پلیدی ها و کلا هر نوع آلودگی کاملا پاک و منزه شده باشد تا نور حقیقت بتواند بر آن بتابد . میان مفاهیم عرفانی و تعلیم و تربیت از جنبه هدفی اشتراک بسیاری دیده می شود . در تعلیم و تربیت نیز ، هدف به نوعی فراهم آوردن شرایطی است که متربی به آگاهی و شناخت دست یابد.

    کلید واژگان: خودسازی, تربیت, انسان, اجتماع, قرآن, عرفان اسلامی}
    Shahin Simyari, Ali Ghaemi Amiri, Mohammad Armand, A

    Individual development or ethically self-made or soul completion was the culmination of the Prophet Mohammad so that he said, “I became prophet to complement the ethics”. On the other hand, the Almighty says the purpose of the world creation was servitude. The relationship between servitude and soul completion and ethical self-growth having the effectiveness of Islamic education in mind in the Koran has been the main objective of this research with a little attention toward the Shiite mysticism in terms of anthropology. The result of the research shows that the mystical worldview and epistemology, which in itself is a form and method and perhaps a tool for understanding the method of Islamic education, have always been in an effort to bring about a mutual space for understanding the existence of human being and the vehicles for that matter and the stages of his perfection, too. Islamic mysticism in fact tries to direct the knowledge interactions, anthropology, and sociology, in which the growth and sublimity of human being is thought about and planned for. The Holy Koran motivates people to stay on the track of education and self-growth through its educational methods such as servitude affection, preaching, patterns, response to the curious minds, invitation to thinking, reflection, and so on. Based on Islamic mystical perspective, the ultimate goal of human efforts is achieving knowledge and understanding. This kind of knowledge requires a foundation, that is, the human heart that is a place for his divine soul should be free from filth, vices, and in general every kind of pollutions so that the light of reality could shed on that. There is a common goal between mystical concepts and education. In education, too, the aim is to rather bring about a condition in which one can get his hand on knowledge and understanding. In fact, what is seen in practice is that education is merely summarized in the process of teaching and learning

    Keywords: Self-development, education, human being, congregation, the Koran, Islamic mysticism}
  • محمدعلی محب الرحمان*، حسین صابری، محمد مهدی محب الرحمان

    این مقاله آثار جزایی ارتکاب سرقت توسط کودک را بررسی می نماید. نظرات فقهای امامیه و اهل سنت پیرامون اجرای حد سرقت بر نابالغ و نیز نحوه تادیب و تعزیر او را تشریح کرده، هدف از اجرای مجازات و نتیجه بروز این مسئله را بیان می کند. طبق یافته های تحقیق، اولا: اگر نابالغ برای اولین بار مرتکب سرقت گردد، بنابر اجماع فقهای اسلامی، حد سرقت بر او جاری نمی شود؛ ثانیا: در صورت تکرار سرقت حدی، با توجه به هدف تربیتی شارع از این گونه تادیبها، اختیار تام دادرس آشنا به مسایل کودکان، برای انتخاب روش تربیت کودک، لازم به نظر می رسد. بنابراین با توجه به مصلحت فردی کودک و اجتماعی جامعه و همچنین جلوگیری از تکرار دوباره سرقت، می تواند کودک را عفو نماید، یا روش های دیگر، از جمله روش های روایی را در پیش گیرد.

    کلید واژگان: قطع ید, سرقت, حد, نابالغ, تربیت}
    MohammadAli Moheb Alrahman *, Hosein Saberi, MohammadMahdi Moheb Alrahman

    This article studies the Criminal effects of committing theft by Juvenile and discusses the opinions of Islamic jurists including Imamis and Sunnis about execution of Hadd Islamic punishment of theft on underage people, the way of their punishment, the purpose of their punishment and its outcomes. The research findings are: 1) according to all jurists, if the underage person committed theft for the first time he will not be punished by Hadd. 2) If the crime repeats according to educational goals of Islam’s Criminal policy, the judge who is familiar with children’s issues and pedagogy should have full authority to choose the best way for punishing the child. Thus, the judge according to the expediency of the child and benefits of society and also due to prevent the repetition of theft can forgive underage person or use other methods including traditional methods.

    Keywords: Amputation of Hand, Theft, Hadd Punishment, the Underage Person, Pedagogy}
  • علی محمد میرجلیلی*، معصومه خیاطیان یزدی

    فرزندان انسانی، موجوداتی تربیت پذیرند که باید در پرتو محبت به درستی هدایت و تربیت شوند. محبت نیاز اساسی فرزندان است. در پرتو محبت کریمانه، امید فرزندان به زندگی افزایش می یابد و می توانند با تیزبینی، از اشتباهات خود، پلی برای موفقیت بسازند و ناامید نشوند. محبت، باعث پیوند والدین و فرزندان می شود و آن ها را تیزهوش و روشن بین می کند. البته تربیت محبت آمیز، باید به گونه ای روش مند و مرحله به مرحله انجام شود. در این امر مهم، باید عوامل تربیت محبت آمیز، به خوبی از موانع تشخیص داده شود و عوامل، فراهم گردد و موانع، برداشته شود. اسلام از هرگونه افراط و تفریط در ابراز محبت به فرزندان منع می کند و میانه روی را زیربنای تربیت می داند. باید شرایط سنی و نیازهای فرزندان در نظر گرفته شود و با توجه به آن، محبت به آنان صورت گیرد. اگر محبت بیش از حد و یا در جای نامناسب ابراز شود، فرزندان نازپرورده، لوس، زورگو و یا ضعیف النفس و متکی به والدین بار می آیند.  این نوشتار، بر آن است تا با مطالعه قرآن و احادیث معصومان (علیهم السلام)، درباره نقش و مرز محبت در تربیت فرزندان و چگونگی و میزان اعمال محبت نسبت به آنان بحث کند.

    کلید واژگان: قرآن, حدیث, فرزند, تربیت, محبت}
    Alī Muḥammad Mīrjalīlī *, Ma’Ṣūma Khayyātiyān Yazdī

    Human children are creatures who need to be appropriately educated and guided in the light of love. Love is, indeed, a major need of children. Their hope increases towards life by means of generously given love, and they can build a bridge to success from their mistakes with acuity. This causes them not to experience disappointment but rather be successful. Love brings about warm relations between parents and children and makes them intelligent and enlightened. It keeps their spirits high and wards depression off. A child who is satiated with love does not feel any shortage, developing proper relationships with others. Thus, he or she does not get involved in behavioral deviations. Friendly love should be rendered in a purposeful and step-by-step manner. Its factors and indicators need to be distinguished well from its barriers, and those factors should be predisposed and encouraged while the barriers, if any, should be weakened or possibly eradicated. Islam prohibits any extremes in expressing affection towards children and bases child breeding on moderateness. Children’s age and needs should be taken into consideration, and loving them should be based on such considerations. If love is expressed excessively or inappropriately, it makes children pampered, spoiled, bully, weak, and too dependent on their parents. In this regard, the educational method proposed by Islam is based on three principles of love, dignity and firmness. Therefore, this study aims to discuss the role and domains of affection in child education and the extent of its application as proposed in the holy Qur’ān and religious quotations, or ‘Ḥadīths’.

    Keywords: Qur’ān, Ḥadīth, Children, Education, Love}
  • علی محمد میرجلیلی*، معصومه خیاطیان یزدی

    محبت نیاز اساسی فرزندان است و به آنان فرصت می دهد تا به دور از اضطراب، در افعال و گفتار خود  بیندیشند و در صورت لزوم، آن ها را اصلاح کنند. به علاوه، آنان نیز محبت را آموخته و در زندگی خود به کار می برند. با توجه به اهمیت محبت نسبت به فرزند در مسیر تربیت او، این نوشتار انواع محبت به فرزند را از نظر قرآن و سنت به روش توصیفی-تحلیلی مورد بحث قرار می دهد. یافته های این پژوهش نشان می دهد که در پرتو محبت کریمانه، فرزندان امید بیشتری به آینده می یابند. هم چنین، محبت سبب بالارفتن تحمل والدین در برابر مشکلات تربیت فرزندان می شود. محبت، فرزندان را پای بند به خانواده کرده، از پیامدهای سوء حوادث آینده نگه می دارد. خطاب همراه با حفظ کرامت فرزندان، بازی با آنان، احترام و اکرام ایشان، داشتن سعه صدر در برخورد با آنان، تغافل نسبت به اعمال ناشایستشان، ایجاد رابطه دوستی با فرزندان، تشویق، شاد کردن، به تفریح بردن، قدردانی از تلاش آنان، هدیه به آنان، وفای به عهد نسبت به ایشان، دعا برای فرزندان، عفو و گذشت نسبت به خطاهای آنان از انواع ابراز محبت به فرزندان است.

    کلید واژگان: قرآن, حدیث, فرزند, تربیت, محبت}
    Alī Muḥammad Mīrjalīlī *, Ma‘Ṣūmah Khayātyān Yazdī

    Kindness is the basic need of children, and it gives them an opportunity, away from any anxiety, to ponder about their acts and words and, if necessary, to refine them. Moreover, they learn what kindness is and how to use it in their lives. Considering the importance of kindness towards children for their training, this article discusses different kinds of kindness towards children from the viewpoint of the Qur’ān and narrations with a descriptive-analytical method. Findings of this research show that under the light of noble kindness, children find the future more promising. Kindness binds the children to the family and keeps them safe from the consequences of the future mishaps. Addressing children in a dignified way, playing with them, respecting and honoring them, having tolerance in dealing with them, ignoring their misconducts, making friends with them, encouraging them, making them happy, taking them out to play, appreciating their efforts, giving them gifts, keeping your promises, praying for them, and forgiving their mistakes are different kinds of kindness expression towards children.

    Keywords: The Qur’ān, Narration, Child, Training, Kindness}
  • فتح الله نجارزادگان، سید اسحاق حسینی کوهساری، نجمه کیوان نژاد نجف آبادی *
    قرآن کریم از رخداد قیامت با نام‏ها و اوصاف گوناگون یاد می‏کند. این تنوع حکیمانه، همسو با هدف قرآن و در راستای هدایت و تربیت آدمی است. یکی از ابعاد وجودی انسان، عقل یا نیروی ادراکی نظری و عملی او است. این مقاله درپی پاسخ به این پرسش است که نام‏ها و اوصاف قیامت در تربیت عقل انسان چه نقشی ایفا می‏کند. در پایان چنین به دست آمد که این نام‏ها و اوصاف در تربیت عقل نظری موجب می‏شود تا انسان به صورت کاملا عقلانی راه ایمان را برگزیند و خدا را مالک حقیقی همه‏ی هستی بداند و قیامت را به عنوان یک واقعیت حتمی درک کند و ناپایداری دنیا را درک نماید. همچنین در تربیت عقل عملی موجب می‏شود تا عقل عملی انسان -که کلیت خوبی و بدی اعمال را درک می‏کند- عدالت و تفضل الهی را درک نماید. در مجموع نام‏ها و اوصاف قیامت در تثبیت، تصحیح، تعلیم و تذکار بعد عقلی ایفای نقش می‏کنند.
    کلید واژگان: عقل, تربیت, اوصاف قیامت, قرآن}
    fatollah najarzadegan, seyed eshagh hosseini kuhsari, najmeh keyvannejad *
    The Noble Qur’ān mentions the Resurrection Day with different names and attributes. This wise diversity is in line with the goals of the Qur’ān and is provided to guide and train the human. An existential dimension of the human is his theoretical and practical intellect and cognition. This article aimed at finding out the role of the Resurrection Day names and attributes in the training of the human intellect. To this end, a library research method was adopted in which the data was collected through electronic note taking. At the end, it was concluded that the use of these names and attributes in the training of the theoretical intellect causes the human to choose the divine path in a totally intellectual manner, consider God as the true owner of all existence, understand the Resurrection Day as a definite reality, and recognize the instability of the worldly life. Moreover, the use of these names and attributes in training the practical intellect helps the human's practical intellect – which understands the goodness and evilness of different acts in a general manner – to recognize the divine justice and God's favor. All in all, the names and attributes of the Resurrection Day have a role in stabilization, correction, education, and admonition of the intellectual dimension of the human.
    Keywords: Intellect, Training, Resurrection Day attributes, the Qur’?n}
  • صغرا ملاولی *، عذرا جعفری موحد، فرح رامین
    نوشتار حاضر در پی پاسخ به این سوال است که بر اساس روایات اهل بیت حکومت جهانی حضرت مهدی به لحاظ تربیتی چه نتایج و دستاوردهایی برای مردم به ارمغان خواهد آورد؟ آن چه که از کلام معصومین در این رابطه برداشت می شود این است که حضرت ولی عصر که آخرین ذخیره الهی و واسطه فیض حضرت حق برای انسان ها می باشد پس از ظهور در راستای تربیت بشر و هدایت آنها به سوی هدف نهایی که قرب الهی است، اقداماتی انجام می دهد که نتایج این اقدامات به عنوان دستاوردهای تربیتی حکومت حضرت مطرح می گردد. این دستاوردها در سه بعد معرفت، عاطفه و رفتار جای می گیرد به این صورت که حضرت حجت با بالا بردن سطح معرفت مردم، در بعد عاطفی آنها تغییراتی ایجاد می کند چرا که عواطف مبتنی بر معرفت می باشند و تغییر در معرفت، تغییر در عواطف را به دنبال دارد. از طرفی با توجه به این که عمل و رفتار انسان تابع نگرش و انگیزش اوست؛ انسان های عصر ظهور پس از این که به واسطه امام به معرفت شایسته خود رسیدند و عواطف آنها تعدیل شد، در بعد عمل و رفتار، عدالت محور خواهند شد و تمام همت آنها در راستای رضایت تنها معبود و معشوق حقیقی، پروردگار هستی خواهد بود؛ از این رو رذائل، جای خود را به فضائل خواهند داد و وحدت و یکپارچگی و انس و الفت بین مردم رایج خواهد شد و همه افراد آن جامعه در سایه حکومت حضرت، استعدادهای شان شکوفا شده و به اعتدال روحی می رسند و فضائل اخلاقی را سرلوحه رفتار خود قرار خواهند داد. در این مقاله سعی شده است به دستاوردهای تربیتی حکومت حضرت ولی عصر در سه بعد معرفت، عاطفه و رفتار از نگاه روایات پرداخته شود.
    کلید واژگان: دستاورد, تربیت, حکومت, امام مهدی (ع), عصر ظهور}
    S.Mollavali *, O.Jafari, F.Ramin
    Ollowing written is aimed at the answer to this question which is based on Ahl_e_beit's (peace Fbe upon them) narratives that universal dominion of holiness Mahdi ( soon be his epiphany), what effects and consequences whill bring from the point of view of training?
    What understood from the statements of innocent people about this issue is that Imam Mahdi (p) who is the last divinity 's reserve and inductor God's grace for human beings, after his epiphany ,will do proceedings on treatment and training of human beings lead them to the final goal which is God's immediacy and outcomes of these proceedings introduce as manneral consequences of his dominion.
    These consquences outbreaks in three dimensions of cognition, sentiments and treatment. In the way that Imam Mahdi (p) through upraising the human's cognition 's level, make changes in their sentimental dimensions, because sentiments are predicted to the cognition. And changes in the cognition succeeds changes in the sentiments.
    Besides , as regards that acts and treatments of human, depends on his or her theory and inanition. Humans of epiphany age , after achieving their proper cognition , and adjusting their sentiments, by Imam Mahdi (p) , will be justice_ based people , in dimensions of act and treatment. And all of their volition will be with acquiescence of the sole actual idol and soul mate , creator of the universe (demiurge)
    Accordingly , rascalities would be replaced by excellences and unity and familiarity and kindness would be passed among people and the talents of all of the individuals of that society will dehiscence and they will achieve the moral temperance under the shadow of his dominion and they put the moral preponderances as their signboard to their manner.
    This essay is tried to refer to the manneral consequences of Imam Mahdi , in three dimensions of sentimental, cognitional and treatment.
    Keywords: consequence, training, dominion, Imam Mahdi, epiphany age}
  • صدیقه سلیمانی
    موضوع مقاله، تاملی در حوزه معرفت شناسی اخلاق و عقل و ارتباط آن با عرفان و شیوه تفکر عرفانی در شعر و اندیشه مولوی بلخی است. این پژوهش برای جواب دادن به این پرسش است که تربیت به صورت های گوناگون و عقلانیت چگونه تبیین شده و دارای چه مراتبی است.فرضیه ای که در ذهن پژوهشگران شکل می گیرد این است که مولوی تلقی خاصی از «عقل و رابطه آن با خداوند و تربیت انسان» داشته و به سبب این که یکی از مهم ترین بخش های مثنوی خود را به آن اختصاص داده، در پی شکل دهی شاعرانه عارفانه به آن مفهوم و بن مایه بوده است. وی سرفصل ها، چهارچوب ها و اصول کلی با زیرمجموعه های خاصی را برای عقل، مراتب آن و پیشروان عقل جامعه طرح کرده است.شیوه بررسی در این مقاله، تحلیل محتوایی (Content Analysis) است که با استفاده از آن و تجزیه و تحلیل داده های متن، به ابعاد گوناگون سوال های طرح شده، پاسخ داده شده است.
    کلید واژگان: مولوی, مثنوی, عقل, تربیت, تفکر عرفانی}
    Sedigheh Soleimani
    Subject of this paper is related to epistemology¡ ethics and wisdom and its relationship with mysticism and mystical way of thinking of Balkhi Rumi''s poetry and thought. This research answers the question of how to train for various reasons and what steps to explain.
    What comes in the mind of researchers as an assumption is the fact that Rumi had a special affinity toward «rationality and its relationship with God and nurturing human being». And since this is a significant part of Masnavi¡ the book¡ he strived to reform it into poetic mystic theme. He has designed some chapters¡ frameworks¡ and general rules with special subdivisions regarding rationality¡ its stages¡ and pioneers in social rationalities.
    Keywords: molavi, masnavi, intellect, education, mystical thought}
  • مجتبی حیدری
    مقاله حاضر به بررسی مولفه ها و شاخص هایی می پردازد که باعث تاثیر
    اخلاقی تربیتی زیارت بر زائران می شوند. این مولفه ها تا پنج مورد شمارش شده اند. عامل نخست، اعتقاد و ایمان به زیارت شونده به عنوان پیامبر یا امام است. عامل دوم، عشق و علاقه زائر به مزور است و در واقع، زیارت بدون علاقه به مزور معنا ندارد. عامل سوم، شخصیت و جایگاه مزور است. عامل چهارم، برخورداری زائر از آمادگی پیشین از طریق اجتناب از گناه و استغفار از گناهان پیشین است. عامل پنجم، نیز احساس حضور در محضر مزور می باشد که از طریق شیوه هایی؛ مانند اذن دخول تقویت می شود.
    کلید واژگان: زیارت, مولفه های زیارت, اخلاق, تربیت, تربیت اخلاقی}
    Mojtaba Heidari
    Present article examines the factors that affect the pilgrim's in terms of education and ethics. There are up to five factors. The first is the belief and faith in the one being pilgrimed as a prophet or as an Imam. The second one is the pilgrim's love and passion for the Imam or prophet, and in fact, pilgrimage does not make sense without having true passion. The third factor is the personality and the position of the one being pilgrimed. The fourth factor is the pilgrim's enjoyment of previous preparation through avoidance of sins and seeking forgiveness for their past sins. The fifth factor is also the feeling of being in the presence of the one being pilgrimed, which is strengthened through techniques such as seeking entry permission. ‡›™‘”†•
    Keywords: Pilgrimage, Factors Of Pilgrimage, Ethics, Education, Moral Education}
  • سید حسن قریشی کرین *

    حج، از میان فرایض دین، دارای جایگاهی ویژه و فلسفه و احکام خاصی است وعملی است که عالمان و محققان در مورد ابعاد و مسایل مختلف آن بسیار سخن گفته اند. در این پژوهش به ابعاد مختلف حج، از جمله مناسک، احکام، فلسفه و ضرورت، حج و اخلاق، حج و عرفان و دیدگاه تربیتی حج از نظر عالم و عارف نامی ملامهدی نراقی می پردازد. نراقی حج را با عظمت ترین ارکان دین و مهم ترین عامل نزدیکی بنده به پروردگار و موجب تزکیه نفس می داند و از نظر عرفانی حج صفای نفس را بالا می برد، کبر و غرور را می زداید و روح انسان را جلا می بخشد. نراقی نخستین مرحله این حرکت را بیرون آمدن از خود و تعلقات مادی می داند و بر این باور است که فرد با بستن احرام از انواع تعلقات مادی و انواع امتیازات و تفاخرات و زخارف رها می شود تا حالت فرشته‏گونه پیدا کند. حج، آثار تربیتی عظیمی دارد؛ یکی از این آثار ، شناخت و آشنایی مردم با آثار و احادیث رسول‏الله9 و زنده نگه‏داشتن و به دست فراموشی نسپردن آن‏هاست؛ یعنی حج در واقع مروری است بر تاریخ اسلام و پیامبر9 بلکه مروری است بر تاریخ خدا پرستی و تاریخ پیامبران از آدم تا خاتم و تابلویی برای تمام فداکاری های قهرمان توحید و پیامبرخاتم که حاجی با دیدن این صحنه ها و مکان ها پیام می‏گیرد. نراقی حج را به منزله ورود به عالم آخرت می داند.

    کلید واژگان: حج, ملامهدی نراقی, مناسک, احکام حج, فلسفه حج, اخلاق, عرفان, تربیت}
  • جمشید صدری، ناهید ژیانی
    هدف غایی درتعالیم وآموزه های تربیتی صوفیه،تربیت انسان جهت نیل به کمال است،در این راستا علاوه بر بعد فردی به ابعادفرهنگی و اجتماعی نیز توجه وتاکیدشده است. تاانسان بتواند با آگاهی به موقعیت حقیقی خویش در عالم هستی به صفات و اعمال نیک آراسته و بهترین راه را برای انسانی زیستن بیابد.و با آگاهی به اینکه نفس انسان در هر لحظه منحصر به فرد است قدر لحظات را بداند. و چون در گذشته متوقف نیست کینه و دشمنی، حسد و نفرت،غیبت و تهمت و دیگر رذایل اخلاقی مجالی برای ظهور پیدا نکند. مقاله حاضر درصدد است تا دستاوردهای اخلاقی واجتماعی آموزش صوفیان مورد بررسی و تحلیل قرارداده و در ضمن آن بتواند به این چالش که آیا عرفان و تصوف اسلامی موجب انزواو جدایی فرد از جامعه است،پاسخ دهد.
    کلید واژگان: تربیت, عرفان و تصوف, اخلاق, جامعه}
    Jamshid Sadri, Nahid Jiani
    The ultimate goal of the Sufi’s educational teachings and doctrines is to train human to achieve perfection. In addition to the individual dimension, in this regard, the social and cultural dimensions are also emphasized. Thus, people can know their true position in the universe, adorn with good attributes and deeds, and find the best way for good living. Recognizing that the human soul is unique in every moment, he/ she will respect time. Because man has not stopped in the past, the hatred and enmity, envy, hatred, gossip, slander, and other moral vices will not have the opportunity to emerge. This study aimed to investigate the Sufis teachings’ social achievements such as self-purification based on moral teachings and time situation, socialization, public service, cooperation and altruism, philosophy and freedom education, business, and etc. Also, this study answered to this question: whether Islamic mysticism leads to isolation and separation of the individual from society?
    Keywords: Sofia Educational teachings, philosophy, freedom, spiritual, moral doctrine, socialization}
  • سیدمهدی موسوی
    تنها الگوی تربیتی برای ساختن انسان منتظر و زمینه ساز ظهور، الگوی «تربیت حماسی» است. به عبارت دیگر تربیت حماسی، الگوی جامع تربیت مهدوی است؛ زیرا عصر غیبت، عصر ظهور بلاها و مشکلات است و هر کسی نمی تواند با ابتلائات بزرگ آخرالزمان روبه رو شود و کبریت احمر بماند، بلکه نیازمند الگویی ویژه و متفاوت است که بتواند ویژگی هایی که معصومان برای مومنان عصر غیبت و یاران امام زمان بیان کرده اند را دربر بگیرد. از آن جا که صدر و ساقه آموزه مهدویت با حماسه و مجاهدت، صلابت و ایثار و شور و شعور گره خورده است، باید چگونگی انتظار، زمینه سازی ظهور و آمادگی برای درک حضور، براساس الگوی حماسه و حماسه سازی شکل گیرد.
    کلید واژگان: تربیت, مهدویت, انتظار, زمینه سازی ظهور, حماسه, حماسه سازی, تربیت حماسی}
    Seyyed Mahdi Mousavi
    The only educational model that can fit the requirements of the era of emergence is building a ground setting and waiting person for the appearance with a kind of epic patriotic education. In other words, an epic training model is a comprehensive model fit for Mahdaviiat, because occultation is the era of the problems and disasters and one cannot easily face the apocalypse and its profound features and still stay innocent. Such a ground setting person would require a specific model of training to gain those different features that infallible Imams mention for the waiting believers in occultation of Imam Mahdi. Since the stem and the top Messianic doctrine encompasses the saga of struggle, strength, loyalty and passion as well as awareness and wisdom, it should be understood how to wait and be ready to set the stage for the rise, as to the epic and epic-making patterns formed by training.
    Keywords: Education, training, Messianic Mahdaviyyat, Waiting, Epic, Epic, making, Epic training}
  • سعید بهشتی، مسعود قریب
    در فرهنگ اسلامی، دعا و راز و نیاز با خداوند از اهم واجبات و مورد تاکید فراوان می باشد. پژوهشگران در این پژوهش که از نوع «بنیادی» و «نظری» است ابتدا به مفهوم دعا می پردازد و آن را «خواندن همراه با خواست و طلب» می دانند. سپس ضرورت دعا را مورد مداقه قرار داده و در گام سوم، مراتب دعا را بیان می دارد.
    در مرحله بعد نقش دعا در تربیت انسان از چهار جنبه مورد بررسی قرار گرفته و نتایج زیر حاصل شده است:از جنبه اخلاقی؛ دعا کننده باید توجه خود را از غیر خدا قطع نموده، خلوص نیت را لحاظ کند و همچنین از رذائل اخلاقی مبری و به صفات پسندیده الهی آراسته گردد.
    از بعد اجتماعی؛ دعا کننده برای تسریع در اجابت دعا باید اولا، دعای بر دیگران را بر حاجت خود مقدم دارد. ثانیا، به دعای جمعی و گروهی همت گمارد.
    از جنبه عاطفی؛ دعا کننده باید احساسات خود را به خداوند ، پیامبر و اهل بیت او (صلوات الله علیهم اجمعین) ابراز نموده و نیز از استغفار نسبت به معاصی خود غفلت نورزد.
    واز جنبه جسمانی؛ انسان دین دار باید بهترین کلید حل امراض جسمانی و روانی و رفع اضطراب های زندگی را در راز و نیاز با پروردگار و «دعا درمانی» بداند.
    کلید واژگان: قرآن, معصومین, دعا, تربیت, اجابت}
    Saeed Beheshti, Masoud Gharib
    In Islamic culture, invocation and prayer by God has been emphasized and it is necessary. This research wants theoretically and fundamentally to answer the main question “what is an effect of prayer in education of people Quran and inferable words` point of view?” by library manner and note taking of religious texts for analyzing them.
    Researcher firstly pays attention to the meaning of prayer and knows that it is with request. Then he considers the necessity of prayer, and in third step, explains the rank of prayer that divided into four dimensions such as physical requirements, solving the problems, discharging eschatological tortures and the acceptance of innate requirements of people.
    In next step, the effect of prayer in training of human has considered in four stages and its results are as following:From a behavior viewpoint, worshiper should be forgotten any bodies except God and be honesty and away from evil attributes too and have divine attributes.
    From social viewpoint, worshiper for the acceptance the prayer should first prioritize the prayer to others in spite of own prayer and second, pay attention to prayer with group.
    From an emotional viewpoint, worshiper should be shown own feeling in the beginning of prayer by God`s praise then shown own love to the Prophet and the prophet’s families by benediction upon the Prophet and also seeking forgiveness from God.
    From physical viewpoint, religious people should pay attention to treatment with prayer by preventing and treatment with drugs and the best key for solving mental and physical diseases and eliminating life`s anxieties are prayer of God.
    Keywords: Quran, Infallibles, Prayer, Training, Acceptance}
  • رضاعلی نوروزی، محمد نجفی، فاطمه هاشمی
    این مقاله با هدف بازشناسی برخی از موانع و آفات انتظار به روش تحلیلی _ توصیفی و با استفاده از منابع کتاب خانه ای نوشته شده است. موانعی که این مقاله به آن ها پرداخته عبارتند از: استبعاد ذهنی ظهور، خو گرفتن به شرایط موجود، تهدید منافع، شتاب زدگی، عافیت طلبی، نگرش منفی به انتظار، عدم رشد فکری و عدم معرفت به امام زمان. آفات در کمین امر انتظار که در این مقاله ذکر شده، شامل منجی گرایی، ملاقات گرایی، مدعی پروری، غلو در محبت و باطن گرایی است. نتایج مطالعات و بررسی ها در مورد علل و ریشه های موانع و آفات، حاکی از آن است که عوامل بروز موانع و آفات در برخی موارد مربوط به منشا (روایات مطرح کننده تفکر انتظار مهدی موعود) و گاه در نگرش و عملکرد متولیان امور دینی و فرهنگی و گاه در سوء برداشت نظری و سوء عملکرد پیروان این اعتقاد عظیم و تحول آفرین است. در پایان به منظور پالایش اندیشه رایج در جامعه، پیشنهاداتی ارائه شده است.
    کلید واژگان: انتظار, منتظر, امام زمان(ع), حضرت حجت(ع), تربیت, موانع, آفات}
    Dr. Reza Ali Noruzi, Dr. Mohammad Najafi, Fatemeh Hashemi
    This article explores the obstacles and challenges of waiting for the Imam and savior. We used a descriptive analytic method based on a library study. These obstacles include the inaccessibility of mind, getting accustomed to the conditions (status quo), the threat to the personal benefits, haste, indulgence, growing a negative attitude to expecting, lack of intellectual growth and knowledge of the problems associated with waiting for the savior Imam. The latter are like pests in the ambush for the product of awaiting mentioned in this article, that include saviorism, meeting claims, apocalypse, which are accounts of the truth created by the exaggerated love and (extreme) immaterialism. The results of studies and surveys regarding such deviations and the dysfunction of such a great concept is rooted in some thoughts and narrations that can be seen in views and actions of some religious leaders and also caused by theoretical or functional misinterpretation of followers who believe is this great event. In conclusion, some ideas in order to refine the community in these respects has been proposed.
  • کرم عبادی جوکندان
    کودک عطیه الهی، باغ وجود آدمی و مایه سرور و خیر و برکت خانواده و عزت و سربلندی جامعه و سعادت دنیا و آخرت می باشد. وجود والدین و دوستان نیکوکار، استادان و معلمان فرهیخته، آموزش و پرورش در کودکی زبان کودک و بازی کودکانه، توجه به میزان توانایی کودکان، و نیازهای عاطفی و خواسته های منطقی آنان، طهارت و پاکی نفس و... جلوه هایی برجسته ای هستند از آداب تعلیم و تربیت کودک که در رشد و بالندگی آنان بسیار تاثیرگذار است.
    کلید واژگان: ادب, تعلیم, تربیت, مرید و مراد, اطفال طریقت}
    Dr. Karam Ebadi Jokandan
    The child is a divine gift, man’s existence garden, the cause of a family’s happiness and goodness and society’s esteem and honor and the two world’s prosperity. The presence of parents and good companions and theachers and education in childhood, the child’s language and play, attention to their competence, his emotional needs and rational wishes and their soul’s purity are all some remarkable manifestations of the child’s rearing and educatin that is highly effective in their growth.
  • غلام رضا صالحی
    از جمله عوامل مهم در شناخت کامل نظام تربیتی حضرت مهدی و تبیین تمایز و افتراق این مکتب بزرگ تربیتی از دیگر مکاتب جهان، بیان اهداف تربیتی آن است که با اهداف تربیتی اسلام ناب و آموزه های قرآنی مطابقت کامل دارد. کارکرد بیان اهداف تربیتی، اهداف تربیتی در رابطه انسان با خداوند متعال، اهداف تربیتی در رابطه انسان با خودش، اهداف تربیتی در ارتباطات فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی انسان، اهداف تربیتی در رابطه انسان با طبیعت، از محورهای اساسی این مقاله است که به تبیین آنها پرداخته ایم.
    کلید واژگان: تربیت, نظام تربیتی, هدف, منابع هدف, تقوا, معرفت, عبادت, شکر, علم آموزی, خودسازی, غرایز, ارتباط فرهنگی, ارتباط اقتصادی, ارتباط اجتماعی, ارتباط سیاسی, طبیعت}
    Gholam Reza Salehi
    Including the important things that assist us to understand completely the educational system of Imam Mahdi (PBuH) and to distinguish such a great educational school from other schools in the world is to express the educational purposes in this Islamic school which are in agreement with Islamic teachings in the Holy Quran. The main subject of this article has been to enumerate the following and discuss: Educational aims,Educational aims of man in relation with God, the Exalted,Educational aims of man in relation with himself,Educational purposes of the people in cultural relations,Educational, purposes of the people in cultural relations,Educational, economical, social and political purposes,Educational purposes of man in relation with Nature, all of which are essential points to have been discussed and clarified in this article.
  • مجتبی گودرزی*

    این نوشتار، میزان اثر گذاری آموزه های مهدویت را بر تعلیم و تربیت بررسی می کند. به همین دلیل، پس از مقدمه و بیان مفهوم تعلیم و تربیت و رابطه آن دو و نیز تبیین جایگاه آن در میان آموزه های مهدویت که بخشی از آموزه های اسلام است، تنها به دو آموزه اساسی (معرفت امام عصر و انتظار ظهور) می پردازد و اثر گذاری آنها را بر تعلیم و تربیت بررسی می کند. آموزه های مربوط به معرفت و شناخت امام، ما را در شناخت خدا، حفظ دین و خلافت الهی یاری می رساند و آموزه انتظار ظهور نیز مایه امیدآفرینی، خودسازی و دیگرسازی است. همه این آموزه ها در تعلیم و تربیت انسان ها نقش بسزایی دارند. این موارد در کنار روش های تربیتی هم چون الگوگرایی، الگوی عملی، پند و اندرز که قالب و سیاق آن آموزه ها را تشکیل می دهند، کمال و سعادت انسان ها را تضمین می کنند و آنها را به مقام قرب و عبودیت می رساند که هدف آفرینش انسان به شمار می رود. تبیین روش های درست تعلیم و تربیت، در تعالیم دینی و اسلامی که بخشی از آن، به آموزه های مهدویت مربوط است، می تواند نیاز فطری و حقیقی انسان ها را برآورده سازد. بی شک، علم و آگاهی به تعالیم مهدویت و عمل به آنها، انسان را به سرمنزل مقصود می رساند و راه های دیگر، به سقوط و گم راهی منجر می شود

    کلید واژگان: تعلیم, تربیت, معرفت, انتظار}
    Mujtaba Goodarzi*

    The following article seeks to investigate how much and how far the doctrine of Mahdism can influence the education of the people in general. In this regard, we have tried to deliberate, after an introduction, over the concept of teaching and its relation to learning or being trained, and then to explain the position of education in Islam among the Mahdistic instructions, which are really part of Islamic teachings. We have, in this way, proceeded to two essential subjects: knowing the Imam of Time (PBuH) and awaiting his advent and then indicating their effects on “educaton”.The knowledge about the Imam of Time will lead us to know God better and help us to keep our religious belief more and accept the divine representations in a simpler way through such instructions that play a great role in the training of men. The doctrine of awaiting (waiting for the appearance of Imam Mahdi) also causes people to improve themselves and other onse and then create hope in everyone. All these educational methods such as forming models, practical examples, giving advice, etc. which are the styles of those instructions will produce human perfection, secure all men’s happiness and lead them to the highest status of God’s worship, which is the real goal of creation.Correct education through Islamic teachings has a relation to the doctrine of Mahdism, which can satisfy the natural and real requirements of the people. No doubt, being aware and informed of Mahdistic instructions and then applying them in practice will certainly lead man to his destination; but proceeding along ways other than them will result in man’s aberration and decline.

نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال