به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « تقیه » در نشریات گروه « ادیان و عرفان »

تکرار جستجوی کلیدواژه «تقیه» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • محمد عظیمی*
    تقیه یکی از آموزه هایی است که ادله قرآنی، روایی و عقلی بر مشروعیت آن دلالت دارند. بر این اساس اختلافی در اصل جواز آن میان مسلمانان وجود ندارد، ولی به دلیل مختصات خاص تاریخی، شیعه بیشتر به آن شهرت یافته است. به این سبب مخالفان شیعه، آن را دستاویزی برای حمله به شیعه قرار داده اند. ابن تیمیه سلفی و ناصر قفاری از وهابیان معاصر، تمسک شیعه به این آموزه را غالیانه دانسته-اند. منافقانه بودن، تعمیم نادرست، لسانی دانستن تقیه، اضرار به غیرو قوام آن بر امام شناسی نادرست از جمله شبهات آنان بر شیعه در این آموزه است. در جستار حاضر، این شبهات به روش توصیفی تحلیلی بر اساس منابع کتابخانه ای مورد نقد قرار گرفت. یافته های پژوهش نشان می دهد بر خلاف ادعای این دو، شیعه تقیه را تنها در شرایط اضطرار، به صورت موردی، به قدر ضرورت و مشروط به عدم اضرار به دیگران مجاز می داند. ادله جواز تقیه برعمومیت آن دلالت داشته و تنها تقیه در مقابل کفار را اثبات نمی کند. هم چنین مفهوم تقیه با نفاق مصطلح متفاوت بوده و نیز ادله این دو در روی-آوری شیعه به تقیه ناصواب می باشد.
    کلید واژگان: تقیه, تقیه خوفی, تقیه مداراتی, ابن تیمیه, قفاری}
    Mohammad Azimi *
    Taqiyyah is one of the teachings that the Qur'anic, narrative and intellectual evidences indicate its legitimacy. Accordingly, there is no difference in principle between Muslims, but Shiites are better known for their specific historical characteristics. For this reason, the Shiite opposition has used it as an excuse to attack the Shiites. Ibn Taymiyyah Salafi and Nasser Qafari, contemporary Wahhabis, have considered Shiite adherence to this doctrine to be exaggerated. Hypocrisy, incorrect generalization, verbal taqiyyah, harm to non-consistency on incorrect Imamology are among their suspicions about Shiites in this doctrine. In the present study, these doubts were critiqued analytically based on library resources. The research findings show that, contrary to the claims of the two, the Shiites allow taqiyyah only in emergencies, on a case-by-case basis, as long as it is necessary and conditional on not harming others. The evidence for the permission of Taqiyyah indicates its generality and does not only prove Taqiyyah against the infidels. Also, the concept of taqiyyah is different from the so-called hypocrisy, and also the arguments of the two in the conversion of Shiites to taqiyyah are incorrect.
    Keywords: Taqiyyah, Taqiyyah of Kufi, Taqiyyah of Circuits, Ibn Taymiyyah, Qafari}
  • مصطفی ورمزیار *

    رهبران الهی برای اجرای ماموریت خود دارای طرح و برنامه بوده اند و کار خود را با تبیین هدایت و دعوت افراد آغاز کرده و پس از نیرو سازی و تشکیل هسته اولیه (انتظار)، و نفوذ در جبهه باطل (تقیه)، حرکت خود را علنی می کردند و در صورت موفقیت، تشکل دینی خود را علنی کرده و با موانع راه رستگاری مبارزه می کردند و گستره این اجتماع دینی را تا آن جا که توفیق می یافتند بسط می دادند، (قیام) آرزوی تمامی رهبران الهی، نابودی کامل باطل و هدایت تمامی انسان ها بود، و رهبران الهی؟عهم؟ این حرکت را با سه گام انتظار، تقیه و قیام، پی می گرفتند، این طرح به صورت مشترک در زندگی تمامی انبیاء؟عهم؟ مشاهده می شود، البته برخی از ایشان موفق به پیمودن تمام راه نشده و بر اثر همراهی نکردن مومنان و توسط اهل باطل در میانه راه به شهادت می رسیدند. این تحقیق، با شیوه توصیفی _ تحلیلی و روش کتابخانه ای، سعی در استخراج طرح کلی رهبران الهی با تمرکز بر روایات دولت حق و باطل دارد، و به این نتیجه رسیده که تمامی مراحل طرح از قبیل دعوت، هدایت و نیروسازی (انتظار)، حفظ رهبر و نیروها و نفوذ پنهان در جبهه باطل (تقیه) و نبرد علنی با باطل (قیام)، از این روایات قابل برداشت است، به عنوان نمونه: روایت «علماوهم و اتباعهم خرس، صمت‏ فی دوله الباطل، منتظرون‏ لدوله الحق‏، و سیحق‏ الله الحق‏ بکلماته، و یمحق‏ الباطل» در بردارنده سه گام انتظار (منتظرون)، تقیه (خرس، صمت) و قیام (سیحق‏ الله الحق‏ بکلماته، و یمحق‏ الباطل) است، و روایت «و المومن مجاهد لانه یجاهد اعداء الله تعالی فی دوله الباطل‏ بالتقیه و فی دوله الحق بالسیف» ارتباط دو گام انتظار و تقیه را در بر دارد.

    کلید واژگان: دولت حق و باطل, طرح کلی حرکت انبیاء؟عهم؟, طرح کلی حرکت ائمه؟عهم؟, انتظار, تقیه, قیام}
    Mustafa Varmzyar *

    The divine leaders have always had a plan and program to carry out their mission, and they started their work by explaining the guidance and invitation of the people, and after cadre formation and building the primary core (waiting), and penetrating the false front (taqiyyah), They revealed their movement and, if successful, made their religious organization public and struggled the obstacles to salvation, and expanded the territory of this religious community as far as possible (uprising). The wish of all divine leaders has been definitive annihilation of falsehood and the guidance of all people; Divine leaders followed this movement with three steps of waiting, Taqiyyah(penetrating the false front) and uprising; This plan has been in common in the lives of all prophets, although some of them failed to walk all the way and were martyred in the middle of the way by the false front, due to unaccompanying of people. In this research, after collecting information by library method, by descriptive-analytical method, he has tried to extract the outline of divine leaders by focusing on the narrations related to the struggle between the right government and the false one, and has concluded that all trinal stages of the plan, namely waiting, taqiyyah and uprising, can be deduced from these narrations. For example, hadith (علماوهم و اتباعهم خرس، صمت‏ فی دوله الباطل، منتظرون‏ لدوله الحق‏، و سیحق‏ الله الحق‏ بکلماته، و یمحق‏ الباطل) involves three steps of waiting (منتظرون) , taqiyyah (خرس،صمت) and uprising (سیحق‏ الله الحق‏ بکلماته، و یمحق‏ الباطل) . and The narration (و المومن مجاهد لانه یجاهد اعداء الله تعالی فی دوله الباطل‏ بالتقیه و فی دوله الحق بالسیف) involves the connection between two steps of waiting and taqiyyah.

    Keywords: The government of truth, the government of falsehood, the outline of prophets movement, the outline of imams movement, Waiting, Taqiyyeh, uprising}
  • محمدتقی هادی زاده، سعید بخشی*

    حرکت هر موجود ذی شعوری براساس نوعی محاسبه و برنامه ریزی قبلی است، حرکت انبیاء و ایمه؟عهم؟ از این قاعده مستثنا نبوده ما در این تحقیق به دنبال به دست آوردن طرح کلی حرکت آنها هستیم بدون آن که آن را منحصر به شخص یا زمان خاصی نماییم تا در سایه آن ربط حرکات پراکنده یا متفاوت آنان را بفهمیم و نقشه کلی آن را در راستای الگوگیری به دست آوریم. مسئله قدرت و دولت زمینه ای است که حرکت انبیاء و اولیا در این زمینه مطرح می گردد و خود به خود مسایلی را هم چون منشا، حفظ، توسعه و کیفیت تعامل با سایر قدرت ها را به همراه دارد ما در این تحقیق به روش تحلیلی، مسایل قدرت را از نگاه اسلام مطرح و به طرح کلی حرکت انبیاء و ایمه؟عهم؟ که عبارت از: انتظار، تقیه و قیام باشد رسیده ایم.

    کلید واژگان: طرح کلی دین, حرکت انبیاء و ائمه؟عهم؟, قدرت, حاکمیت, تقیه, انتظار, قیام}
    Mohammad Taqi Hadizadeh, Saeid Bakhshi *

    The movement of every rational being is based on some kind of calculation and prior planning, the movement of the prophets and imams is no exception to this rule. In this study, in order to understand the relationship between the scattered or different movements of the prophets and imams and to achieve their general program for modeling, we seek to discover the outline of their movement without limiting it to a specific person or time. Government and political power is a tool that directs the general movement of prophets and imams in this field and brings issues such as the source of preservation and development and the quality of interaction with other governments. In this research, we explored the issues of political power from the perspective of Islam in an analytical way and achieved the general plan  in the movement of the prophets and imams, which has three elements: waiting, Taqiyyah(to hide opinion to keep it) and uprising.

    Keywords: Outline of Religion, the movement of prophets, imams, Power, Governance, taqiyyah, Waiting, uprising}
  • محمدمحسن حیدری *

    مسئله اختلاف در هلال ذی الحجه یکی از مسایل مهم و تاثیرگذار در حج است و همواره این پرسش مطرح است که حکم تکلیفی و وضعی وقوف در عرفات با اهل سنت و سایر مناسک چیست؟ از دیدگاه امام خمینی، در شرایط تقیه، انجام مناسک حج با اهل سنت واجب بوده و چه در فرض شک در ثبوت هلال یا علم به عدم ثبوت هلال، مناسک انجام شده مجزی است؛ بلکه عدم همراهی با اهل سنت و صحت وقوف در روز عرفه حقیقی محل اشکال است. این پژوهش در تلاش است تا نقطه نظرات امام خمینی در این مسئله را تبیین کرده و مستندات آن را تشریح کند.

    کلید واژگان: هلال ذی الحجه, مناسک حج, وقوف در عرفات, تقیه, امام خمینی}
    Mohammad Mohsen Heydari *

    Different ideas on the crescent moon of Dhuʻl-Hijjah is one of the most important and influential issues regarding Hajj and this question is always raised that what the obligatory ruling and status of waqf in Arafat with the Sunnis and other rituals are. According to Imam Khomeini, under the conditions of taqiyyah, performing Hajj rituals with the Sunnis is obligatory and the performed rituals are accepted, whether being doubtful in the proof of the crescent or certain. Rather, not accompanying the Sunnis and the validity of waqf on the day of Arafat is a source of the problem. This study tries to explain Imam Khomeini’s point of view on this issue and the relevant documents.

    Keywords: Crescent of Dhuʻl-Hijjah, Hajj rituals, Waqf in Arafat, taqiyyah, Imam Khomeini}
  • حسین علی یوسف زاده*، سیدمحمدکاظم طباطبایی، محمد غفوری نژاد

    اعتقاد به جبر از مهم ترین چالش های کلامی است که در نیمه دوم سده اول هجری از سوی معاویه در اسلام پایه گذاری شد و خلفای اموی در جهت ترویج آن کوشیدند. در برابر، مکتب تشیع از مخالفان سرسخت جبرگرایی بوده و به رهبری امامان اهل بیت: همواره با این اعتقاد باطل جنگیده است؛ اما در عین حال روایت هایی موسوم به «روایت های طینت» از آن بزرگواران رسیده است که موهم اعتقاد به جبر است. در توجیه و تبیین این روایت ها و نشان دادن سازگاری آنها با اعتقاد به اختیار انسان در رفتار، کردار و باورها بسیار سخن گفته اند که به ظاهر ناتمام می نماید؛ از این رو ما ضمن پذیرش صدور فی الجمله این روایت ها، به این نتیجه رسیده ایم که ائمه به دلیل آنکه در شرایط تقیه قرار گرفته بودند، به ناچار به شیوه توریه سخن گفته و از واژه «طین» به عنوان یک نماد بهره گرفته اند؛ بنابراین روایت های طینت مفهومی جز آنچه از ظاهر آنها برمی آید، دارند و لازم است با نگاه به روایت هایی خارج از این باب شناخته شوند.

    کلید واژگان: روایت های طینت, امامان شیعه, جبرگرایی, تقیه}
    Hossein Ali Yousefzadeh, Sayyed Mohammad Kazem Tabatabaee, Mohammad Ghafoorinejad

    Determinism (jabr) is one of the most important theological challenges, originated in Islam by Mu’awiya in the second half of the first century AH, and was then promoted by the subsequent Umayyad caliphs. On the contrary, Shiism was strongly opposed to determinism, fighting this false belief under the leadership of the Imams from the Household of the Prophet Muhammad. Notwithstanding this, there are hadiths from the Imams known as “Hadiths of Ṭīnat” (Hadiths of Nature), which might imply determinism. Much has been said by way of justifying and accounting for these hadiths and showing their compatibility with the belief in human free will in his actions and beliefs, but all these seem implausible. Thus, having tentatively accepted the reliability of such hadiths, we conclude that since the Imams were in circumstances that demanded dissimulation (taqīyya), they had to talk by way of dissimulation, using the word, “ṭīn” (clay), as a symbol. Therefore, hadiths of Ṭīnat denote something indeed which is contrary to their apparent meanings, and they need to be known by considering other hadiths.

    Keywords: Hadiths of Ṭīnat, Shiite Imams, determinism, dissimulation (taqīyya)}
  • محمد محسن حیدری*
    تقریب و همگرایی از نیازهای اساسی و مهم امروز  جهان اسلام است. یکی از منادیان وحدت مسلمین و تقریب در جهان اسلام، امام خمینی است. توجه به مسئله تقریب، افزون بر سیره عملی امام خمینی، در مباحث علمی و آثار فقهی ایشان نیز متبلور شده است. در این پژوهش با تشریح آرای امام خمینی درباره ماهیت تقیه مداراتی، حکم تکلیفی و محدوده تقیه مداراتی، اجزای عمل مقرون به تقیه (چه تقیه خوفی، چه تقیه مداراتی) و مشروط نبودن تقیه به عدم مندوحه، و مقایسه این آرا با دیدگاه فقهای دیگر، و اهمیت تقریب و همگرایی در اندیشه فقهی امام خمینی تبیین شده است.
    کلید واژگان: وحدت, تقیه, تقیه مداراتی, اجزا, مندوحه}
    Muhammdmuhsen Heidari*
    Proximity and convergence are among the main and major needs in modern Islamic world. one of the ambassadors of Musilm unity and proximity of the Islamic world is Imam Khomeini (ra.). The issues of proximity are observed  in Imam Khomeini (ra.) scientific and jurisprodential works as well as his practical Sirah. In this paper, the importance of proximity and convergence in Imam khomeini’s (ra.) jurisprodential thoughts are explicated through a descriptive analysis of his  views on the nature of reconciliatory Taqiyah (precautionary dissimulation), Taklifi (assigned) law and the scope of reconciliatory Taqiyah, performing (Ijza) the  Taqiyah-related practice either reconciliatory or for safety reason, not being contingent upon the absence of any alternative to Taqiyah and compare them with those of other Islamic jurists.
    Keywords: Unity, Taqiyah, reconciliatory Taqiyah, Ijza, alternative}
  • محمد محسن حیدری *
    از اقسام تقیه، تقیه مداراتی است، این تقیه عبارت است از همزیستی مسالمت آمیز با عامه، به جهت جلب محبت آنها و ایجاد وحدت میان مسلمانان، بی آنکه خوفی در میان باشد. با اینکه چنین تقیه ای، به شهادت روایات، در طول دوران 250 ساله امامت پیشوایان معصوم، موضوعی مهم و جدی تلقی می شده و در روابط اجتماعی و اعمال عبادی، مانند نماز و حج جریان داشته است اما در کلمات فقهای شیعه به جز برخی از فقهای متاخر، این تقیه از سایر اقسام تقیه تفکیک نشده و کمتر به آن توجه شده است.
    در این پژوهش، با مروری بر اصل مدارا در سیره پیامبران، جایگاه این تقیه در سیره و سنت گفتاری پیشوایان معصوم تبیین شده است و از سنت و سیره پیشوایان روشن می شود که این تقیه در نزد پیشوایان از اهمیت بالایی برخوردار بوده و شایسته است مانند سایر اقسام تقیه مورد تحلیل و بازشناسی فقها قرار گیرد.
    کلید واژگان: تقیه, مدارا, وحدت}
  • امیر غنوی*
    اندیشه مهدویت چراغی فراراه شیعه در عصر غیبت است. افزون بر این، طرح این اندیشه از سوی پیامبر و امامان شیعه، متناسب با شرایط اجتماعی و معضلات پیش روی بوده است. یافتن اجزای این طرح در سخنان هر یک از معصومان(ع) می تواند روشنی بخش شرایط و مشکلات عصر صدور باشد و طرح کلی امامان شیعه را برای عصر غیبت مشخص کند.
    این پژوهش برای دستیابی به طرح اندیشه مهدویت، به بررسی مستقیم کلماتی پرداخته است که از هر یک از معصومان(ع) برجای مانده است. تحلیل محتوایی این جملات با توجه به شرایط صدور و همچنین دسته بندی موضوعی آن ها می تواند طرح هر امام برای دوره خویش را مشخص کند و در مجموع تصویری از طرح ایشان برای برخورد با شرایط اجتماعی و معضلات هر دوره و همچنین طرح کلی آنان برای عصر غیبت را معلوم کند.
    یافته های تحقیق در زندگی و سخنان امام جواد(ع) حاکی از آن است که با پذیرش امامت ایشان در سنین کودکی، تحولی بزرگ در نگاه عامه شیعه نسبت به ائمه(ع) رخ داد که ایشان را در ذهن عموم، بسیار فراتر از «علمای ابرار» برده و در جایگاه «خوبان برگزیده» یا همان «المصطفین الاخیار» نشاند و زمینه ای مناسب برای پذیرش امامت حضرت مهدی(عج) در کودکی و در شرایط غیبت فراهم آورد. همچنین حضرت جواد(ع) با استفاده از کاهش فشار تقیه توانست با وضوح بیشتری از امامت پس از خود و از مشکلات پیش رو سخن بگوید و مسیر آینده را مشخص کند؛ اما فرزند ایشان _ امام هادی(ع)_ با توجه به شرایط شدید تقیه کمتر این امکان را یافت که از معارف مهدوی سخن بگوید، ولی تحکیم سازمان وکالت و تعیین تکلیف برای سرپرستی آن تا عصر غیبت موجب شد استحکام سازمانی و اجتماعی لازم برای عبور از شرایط غیبت فراهم گردد.
    کلید واژگان: امام جواد(ع), امام هادی(ع), زمینه سازی غیبت, تقیه, آموزه های مهدوی}
    Dr. Amir Ghanavi*
    Messianic ideas are illuminating the path ahead of Shiism in the Era of Occultation. In addition, the design of the idea from the Shiite Prophet and the Imams, have been in line with the social conditions and problems. Finding the components of this plan in the words of each of the Infallible Imams can be enlightening the conditions and challenges of the age and lay out the general plan of Imams for the Era of Occultation.
    This study aims to achieve messianic ideas by directly investigating the words remained from each of the Infallible Imams. The content analysis of these statements as regards the conditions of issuance as well as its topical categorization would determine the plan of each Imam for its age and in all demonstrate his plan for social conditions and challenges of era and the general plan for the era of Absence of the Imam Mahdi.
    The findings from the life and sayings of Imam Javad suggest that by accepting his leadership at an early age, a great change happened in the Shiite outlook to them in the public mind, far beyond the 'Abrar Ulema' (the fine and righteous scholars) community, and upgraded him at the level of ' Almstfyn Alakhyar' ( purified great scholars). This set the scene and good precedence reasonable grounds to for the acceptance the Imamate of Imam Mahdi in childhood and in Absence period. Moreover, Imam Javad could speak more openly of his Imamate with the lessening pressure of 'Taghie' and discuss the challenges ahead. However, his son, Imam Hadi could not as easily talk about and plan ahead for the path to Occultation Era because of the increasing pressure of 'Taghie'. Yet, in all, strengthening the 'Vekala' (Imam's representation) organization and specifying the superintendence until the time of Occultation has caused the social and organizational strength required for safe passage of the Occultation Era.
    Keywords: Imam Hady, Imam Javad, Setting the Scene for the Absence, Taghie (prudence), Mahdavi teachings}
  • محمدرضاملانوری شمسی*، محمد غفوری نژاد
    محمد بن حسن صفار در کتاب بصائر الدرجات _ که تنها اثر باقی مانده از اوست _ حجم بسیار اندکی از احادیث غیبت را روایت کرده است. این در حالی است که محور مرکزی این اثر را امامان اهل بیت(ع) و شئون آنان تشکیل می دهد. برخی پژوهش گران در تبیین این پدیده فرضیاتی مطرح کرده اند. برخی سه فرضیه تقیه، مجاز نبودن صفار از سوی مشایخ اجازه در نقل این احادیث خاص و تدوین نشدن احادیث مربوط به حضرت حجت(عج) در زمان حیات او را مطرح کرده اند و برخی دیگر این پدیده را معلول عقیده احتمالی صفار به آغاز مجدد جریان جانشینی دانسته اند. مطالعه منابع تاریخی، رجالی،فهرستی و حدیثی نشان می دهد هیچ یک از این فرضیات صحیح نیست؛ بلکه صفار تالیفاتی دیگر در این باره داشته که این احادیث را در آن نقل کرده است. حجم درخور توجه احادیث مرتبط نقل شده از وی در جوامع روایی بعدی، از جمله شواهد این مدعاست.
    کلید واژگان: محمد بن حسن ص فار, بصائر الدرجات, غیبت, تقیه, مهدی, قائم}
    Mohammad Reza Molla Noury Shamsi*, Dr. Mohammad Ghafouri Nezhad
    Mohammed bin Hassan Saffar in his book entitled "Basaer od Darajat", which is the only book remained of his writings, cites just a very small number of account of tradition related to the issue of Absence. This is surprising since the central axis of the work revolves around the religious leaders in Ahl ul Bayt f the Prophet called Imams and their activities. However, the Ahl ul Bayt. Some researchers have suggested hypotheses to explain this phenomenon. One hypothesis is religious reservation. The other is that Saffar was not authorized by the authorities to cite these particular traditions and still the other pertains to the possibility that Mahdism related traditions were not developed at the time of his life. Some have been raised the possibility could have been his personal belief that Saffar may have considered the succession to Mohammad can begin again. The study of historical sources, figures, lists and other Hadith shows that neither of these assumptions can be true, since Saffar has had other works in this regard in those such Mahdism Hadith are quoted in them. The sheer volume of related Hadith narrated in his subsequent narrative works, are among the pieces of evidence in support of this latter claim.
    Keywords: Mohammed bin Hassan Saffar, Basaer od Darajat, Absence period, Dissimulation, Mahdi, Qaem the person who rises}
  • نعمت الله صفری فروشانی، مجید احمدی کچایی *

    با بررسی منابع شیعی عصر غیبت صغرا، درمی یابیم که این دسته از منابع، نسبت به شبکه وکالت و خصوصا وکلای اربعه توجه ویژه ای نداشته اند و در موارد بسیاری حتی نامی از وکلا به میان نیاورده اند. شاید این امر، برآمده از فضای سیاسی آن عصر باشد؛ جوی که به شدت علیه شیعیان غلیان پیدا کرده بود و حکومت عباسی را علیه شیعیان تحریک می کرد. از جمله عوامل تحریک کننده می توان به قیام صاحب زنج، قرامطه، تشکیل حکومت های شیعی علویان در طبرستان و فاطمیان در مصر اشاره کرد. این عوامل سبب شد که عالمان امامی آن عصر مجبور به استفاده از راهکار تقیه شوند، به طوری که این پدیده حتی در منابع امامی آن دوره و تعاملات بین وکلا و علمای امامی نیز اثر گذاشت. از این رو شایسته است نخست تاریخچه ای از سازمان وکالت ارائه شود، سپس فضای سیاسی عصر غیبت صغرا ترسیم گردد، آن گاه منابع امامی آن دوره جداگانه مورد بررسی قرار گیرد. در پایان به این نتیجه اشاره می شود که منابع امامی توجه بسیار اندکی به سازمان وکالت داشته اند که این امر متاثر از فضای تقیه حاکم بر آن دوره بوده است؛ فرضیه ای که نویسنده این پژوهش، می کوشد آن را اثبات کند.

    کلید واژگان: امام عصر, منابع امامی, غیبت صغرا, سازمان وکالت, وکلا, تقیه, عالمان امامی}
    Nematollah Safari Forooshani, Majid Ahmadi Kachayi

    The lawyers representing the Absent Imam, especially four networks have not been well considered in the Shiite sources of the Minor Occultation period, and in many cases the sources have not even named the lawyers. Maybe this disregard is influenced from the political pressures of the time, when the boiling atmosphere was stimulated strongly against Shia during the Abbasid rule. Among the factors that could have triggered a chain uprising, Qarameteh, Alawite Shias in the government and the Fatimids in Egypt as well as Tabarestan are noted. These factors led the Imami scholars of that age to be forced to use taghieh reservation, so that the effect of even the sources and interactions between lawyers and scholars Imam were affected. It is good practice to provide an early history of the organization, after which the political atmosphere of the Minor Occultation era can be traced then from the Imam resources in that period, which can be examined separately. In the end, it ispproposed that the political pressures of the period had a direct relationship with the silnce of the documnets about the era called Minor Ocuultation and the lawyers of the Absent Imam.

    Keywords: Imam, The Emami resources, The Minor Occultation (Absence Soghra), advocacy organizations, lawyers, reservation, Imami scholars}
  • عسکر دیرباز، مسعود صادقی
    با پیدایش دولت به معنای مدرن آن، رفته رفته امکان یا امتناع پیدایش دولت مدرن دینی به بخشی از مباحث تئوریک علم سیاست تبدیل شد. از سوی دیگر، مذهب شیعی به طور خاص و دولتی که مبتنی بر آموزه های آن باشد نمی تواند در برابر مقوله ای چون انتظار یا تقیه سکوت کرده و سلبا یا ایجابا از کنار آن بی تفاوت بگذرد. از این رو لازم است در دل تئوری پردازی های متنوع درباره دولت دینی، سرفصلی نوین برای این موضوع های تاثیرگذار تعیین و تبویب گردد. البته در این نوشتار برای دقت بهتر و آسان تر در بحث، از میان ابعاد گوناگون دولت، یک بعد آن که «سیاست خارجی» است و از بین سویه های فراوان انتظار و تقیه، «جنبه های جمعی» آن، منظور نظر قرار گرفته است. بر همین اساس، در این نوشتار پس از تبیین امکان و معنای دولت منتظر، دو راهبرد اساسی پیش روی یک دولت منتظر تشریح شده است که در نهایت متناسب با استبدادی و ناعادلانه دانستن نظام و شرایط حاکم بر جهان، و نیز در اقلیت کمی و کیفی بودن یا نبودن دولت منتظر، یکی از این راهبردها معقول و مناسب تشخیص داده می شود.
    کلید واژگان: انتظار, تقیه, دولت دینی, سیاست خارجی}
    Dr. Askar Dirbaz, Masoud Sadeghi
    With the advent of government in the modern concept of it, the possibility or impossibility of existence of a religious government became only a part of the theoretical discussion to allow the emergence of modern science of politics. On the other hand, The Shiism in general and a religious Shiite government in particular cannot be silent and indifferent to the issues of waiting and rational reservation and its teachings should be related to these principles. Hence it is necessary in the various attempts for theorising the religious government, a new heading for this be determined in regards to their impacts. In this paper, for better accuracy and ease of discussion, only one issue of "foreign policy" is focused among the different aspects of government, and among its views on waiting and the reservation, only "Social aspects", are to be considered. After exploring the meaning and possibilty of such government, one of these governing strategies which seems reasonable and appropriate is proposed.
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال