به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « تناقض » در نشریات گروه « ادیان و عرفان »

تکرار جستجوی کلیدواژه «تناقض» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • امید قربانخانی*، داود ملاحسنی، محمدکاظم رحمان ستایش

    آیه 82 سوره نساء از مشهورترین آیات قرآن کریم است که در موضوعات مختلفی به آن استناد شده است. پژوهش حاضر از میان موضوعات مختلف مرتبط با این آیه، ملازمه ای را می کاود که این آیه میان بشری بودن متن و مبتلاشدن به اختلاف کثیر برقرار کرده است؛ و این پرسش اساسی را پی می جوید که: آیا هر متن بشری به طور کلی و همیشه دارای اختلاف کثیر است یا آنکه قرآن ویژگی خاصی دارد که بازیابی آن در متون بشری، عامل پدیداری اختلاف کثیر در این متون است؟ بدین منظور در رویکردی تحلیلی انتقادی، دیدگاه های مفسران درباره اختلاف مذکور در آیه بررسی شده و بر اساس امکان انطباق بر متون بشری و مفاد خود آیه راستی آزمایی شده است. بررسی های صورت گرفته نشان می دهد اختلافی که قرآن مبرای از آن بوده و متون بشری در صورت همانندی به قرآن مبتلای به آن خواهند شد ناظر به شبکه گسترده ارتباطات دلالی در قرآن است. از این رو متون بشری به طور کلی به اختلافات و تناقضات درونی فراوان مبتلا نیست، بلکه فقط وقتی بخواهد همچون قرآن دارای تشابک دلالی باشد، ناسازگاری های درونی در آنها بروز می کند.

    کلید واژگان: اختلاف کثیر, تناقض, تشابک دلالی, تناظر آیات, آیه 82 سوره نساء}
    Omid Qorbankhani *, Davud Mollahasani, Mohammad Kazem Rahman Setayesh

    Verse 82 of Surah al-Nisa is one of the most famous verses of the Holy Quran, to which is referred in numerous subjects. Among the various topics related to this verse, the present study explores the connection that this verse has established between the humanity of the text and the suffering of multiple differences. Therefore, it seeks the fundamental question, whether human texts in general and always have multiple differences, or the Quran has a special feature that its reproduction in human texts leads to multiple differences. For this purpose, in an analytical-critical approach, the views of the commentators on the difference mentioned in verse 82 of Surah al-Nisa have been examined and tested in terms of the possibility of their conforming to human texts and the content of the verse itself. Studies show that the difference that the Quran is free from and that human texts will be affected if they are similar to the Quran refers to the extensive network of semantic implications in the Quran. Thus, human texts in general do not suffer from multiple internal differences and contradictions, but only when they are intended to have such network implications as the Quran, internal inconsistencies arise.

    Keywords: Multiple Differences, contradictions, Network Implications, Correspondence of Verses, Verse 82 of Surah al-Nisa}
  • محمود زراعت پیشه، عاطفه رنجبر دارستانی

    در تناقض افزون بر اختلاف، وحدت های هشت گانه ای نیز لازم است و مشهور چنین است که ملاصدرا به وحدت های هشت گانه، یعنی وحدت موضوع، محمول، مکان، زمان، شرط، اضافه، جزء و کل، وحدتی افزوده است به نام «وحدت حمل». در فلسفه اسلامی متاخر، واژه «وحدت حمل» اصطلاحی شده است برای اشاره به اینکه دو قضیه، تنها زمانی نقیض یکدیگرند که در کنار حفظ بقیه شرایط، به جهت حمل نیز یا هر دو حمل اولی ذاتی باشند و یا حمل شایع صناعی. در نوشتار پیش رو، برآنیم تا نشان دهیم که این اصطلاح چنان که اکنون رایج شده است: اولا، در تاریخ فلسفه اسلامی همواره برای اشاره به حمل اولی ذاتی و شایع صناعی به کار نمی رفته و استعمال گسترده تری داشته است؛ ثانیا، افزودن آن به شروط حمل، حتی در همان معنای رایج، از نوآوری های ملاصدرا نیست. در این راستا، شواهدی تاریخی برای پنج معنای متفاوت از این اصطلاح ارائه خواهد شد که سه معنای آن غیر از برداشت رایج از این اصطلاح است. همچنین روشن خواهد شد که معنای رایج این اصطلاح، یعنی به کارگیری آن درباره حمل اولی و شایع نیز پیرو معانی مختلفی که تاکنون از حمل اولی و شایع ارائه شده است، معانی متعددی به خود خواهد گرفت.

    کلید واژگان: تناقض, وحدت حمل, ملاصدرا}
    Mahmood Zera’atpisheh, Atefeh Ranjbar Darestani

    For two propositions to be contradictory, in addition to differences, the eight - fold unities are also needed. It is commonly believed that Mulla Sadra has added the unity of prediction to the unities of subject, predicate, space, time, condition, relation, particularity and generality. In the late Islamic philosophy, the word “unity of predication” is used as an expression to indicate the fact that two propositions are contradictory only when besides having all the other necessary conditions, they are both either primary essential predication or common technical prediction. In the following paper, we will be showing first that this expression is not, as it is known today, used to indicate the distinction of primary essential and common technical predication in the history of Islamic philosophy, and has a wider use. Secondly, it shows that its addition to the conditions of prediction, even in its common sense, is not Mulla Sadra’s innovation. Meanwhile, historical evidence for five different meanings of this expression will be presented, three of which are different from its common usage. Also it will be made clear that the common meaning of this expression, i.e. its usage to refer to the primary essential predication and common technical prediction, will take several new meanings in the wake of different interpretation given of them so far.

    Keywords: contradiction, unity of predication, Mulla Sadra}
  • جلیل نیک نژاد، محمدرضا زمان احمدی*، شاهرخ حکمت

    زبان عرفانی که گویای ناب ترین لحظات عارف است در پی خصلت متناقض نمای تجربه عرفانی پارادوکسیال می شود و یکی از ویژگی های کلام عارفان همین متناقض نماهاست، بی گمان تامل وامعان نظر در گستره و ژرفای این تقابل ها و تناقص ها و روابط دو سویه آنان هر نگاهی کاونده و خواهان را به حقیقت عرفانی عارفان نزدیکتر می کند. کوشش و رسالت پژوهشی این مقاله بر آن است که در رهیافت زبان عرفان جنبه تجربه های عرفانی یک عارف را یافته، واکاود، ویژگی ها، دلایل و موانع این گونه تجربه ها را بررسی کند، چرا که معرفت عرفانی پیامد گونه ای تجربه است که آن را هم تجربه عرفانی نامیده اند، مقدمات این گونه تجربه، «عرفان عملی» و نتایج آن عرفان نظری نامیده می شود.

    کلید واژگان: عرفان, تجربه عرفانی, عارف, تناقض, زبان عرفان}
    Jalil Niknejhad, Mohammad Reza Zaman Ahmadi *, Shahrokh Hekmat

    The mystical language which tells the most mystical moments of mystic is due to the contradictory character of the paradoxical mystical experience, and one of the features of the mystic words is the same contradictory, undoubtedly reflecting on the extent and depth of these conflicts and contradictions and two-way relationships They approach each look and seeker to the mystical truth of the mystics. The research effort and mission of this paper is that in the approach of the language of mysticism, the mystic experiences of the mystical experiences are found, and the characteristics, causes and obstacles of this experience Because the mystical knowledge is the result of a kind of experience, which is also called mystical experience .

    Keywords: Mysticism, Mystical Experience, Mystic, Contradiction, Mystic Language}
  • غلامرضا ذکیانی
    منطق یکی از علومی است که از سده گذشته تا امروز مورد توجه معرفت شناسان قرار گرفته و در مبانی بنیادین آن تردید شده است. این تردید در ارزش معرفت منطقی از منظرهای مختلفی چون تجربه گرایی، قراردادگرایی، محیط گرایی، کارکردگرایی و جامعه شناسی معرفت صورت گرفته است.
    در این مقاله، نخست با معرفی مقصود خودمان از منطق به نحوی که هردو منطق قدیم و جدید را دربرگیرد، به شرح مختصری از اصول بنیادین آن (اصل تناقض و قاعده های رفع تالی، وضع مقدم و مثال نقض) پرداخته ایم. سپس پس از معرفی هرکدام از نگرش های تجربه گرایی، قراردادگرایی، محیط گرایی و کارکردگرایی، به نقد و تحلیل آنها مبادرت ورزیده ، نشان داده ایم که این گونه اشتراکات (اصل تناقض و قاعده های رفع تالی، وضع مقدم و مثال نقض) به صورت پیشینی و استعلایی وجود دارند.
    کلید واژگان: اختلاف, تناقض, استدلال, تالی فاسد, قرارداد}
  • حسین الهی نژاد*، سیدحامد شاهرخی
    مقاله پیش رو به بحث زمینه سازی ظهور با رویکرد سلبی می پردازد، پس از بیان مقدمه که در آن دورنما و چشم انداز مقاله طراحی شده به بیان مفهوم شناسی ظهور و غیبت، و نسبت و نوع رابطه میان آن دو مبادرت شده است در این خصوص ابتدا به تبیین و تحلیل نسبت های چهارگانه نظیر تناقض، عدم و ملکه، تضاد و تضایف پرداخته و در نهایت بعد از بحث و بررسی به تناقضی بودن رابطه میان ظهور و غیبت نظر داده می شود و براساس قاعده و قانون تناقض که در ظهور و غیبت جاری است رفع ظهور توجیه گر تحقق غیبت و رفع غیبت ضرورت بخش تحقق ظهور خواهد بود. در ادامه به طرح نظریه اصاله الظهور که بیانگر اصلی بودن ظهور و فرعی بودن غیبت بوده همراه با دلایل توجیهی سه گانه تاریخ شناختی، ماهیت شناختی و کارکردشناختی اقدام خواهد شد و براساس این نظریه، ظهور دارای اقتضای درونی و دائمی بوده و در صورت رفع مانع (غیبت) بدون نیاز به عوامل جدید و با همان عوامل اولیه به روند خویش ادامه می دهد. پس نسبت تناقضی در ظهور و غیبت، و نظریه اصاله الظهور و وجود مقتضی در ظهور، همگی توجیه گر زمینه سازی با رویکرد سلبی می باشند.
    کلید واژگان: ظهور, غیبت, علت تامه, علت ناقصه, اصاله الظهور, وجود مقتضی و مانع, تناقض}
    Dr. Husain Elahinezhad*, Seyyed Hamed Shahrokhi
    This paper that has been ornate by the title: " The elimination of the absence factors necessitate the realization of the appearance", discusses about grounding of the appearance with a negative approach. After an introduction which designs the outlook and prediction of the paper, I will state the epistemology and relationship between appearance of the savior and his absence. Venture In this regard, firstly, to explain and analyze the four inconsistency, lack of bees, contrast and correlation paid Finally, the contradiction between appearance and absence of consideration has been given. Following the theory of the emergence of major and minor nobility Alzohoor that indicate the absence of cognitive history with triple justified reason, ontology and cognitive function has been acting Based on this theory, the emergence of a permanent nature and inner and if the obstacle is removed (the absence of) No new elements with the same basic elements as the process continues its After the emergence of conflict and absenteeism, and the principality of Alzohoor and appropriate in the context of the emergence of all justify their negative approach.
    Keywords: appearance, absence, completes causes, incomplete causes, nobility of appearance, the appropriate, prevent existence, inconsistency}
  • قدمعلی سرامی
    در هر چیز همه چیز باشد، چنانچه در خردلی تمامت موجودات به حقیقت هست فاما تعین او مانع ظهور است. این را سر تجلیات می گویند که عارف، مشاهده همه اشیاء در هر شیء نماید.» دانش های مادی فیزیک و شیمی، نشان داده اند که عناصر، محصول دگردیسی هم اند و در روندی تکاملی همه مواد یکصد و چندگانه مندرج در جدول مندلیف، از یک سامانه اتمی اولیه به وجود آمده اند و با کشف قوانین تحول ماده به انرژی و بالعکس انرژی به ماده، از سوی آلبرت اینشتین در سال های آغازین سده بیستم میلادی و سپس کشف مارپیچ های مضاعف اسید ریبونیکلوئیک: DNA، به عنوان حلقه اتصال جهان ماده به عالم حیات جانوری اعم از گیاه، حیوان و انسان و در پی آن کشف شیوه کلونینگ در تولید مثل جانداران و با عنایت به قوانین تکامل در سده نوزدهم، دانشمندان علوم مادی نیز حقیقت یگانگی همه موجودات کی هان را پذیرفتار آمدند و این دریافت پارادوکسال عرفانی که «هرچیزی بالقوه همه چیز است.» بیش از پیش حقانیت خود را به اثبات رساند. در این مقاله کوشیده ام ضمن نمایش این حقیقت تابناک نشان دهم که ماده و تن، سخت افزار و روان و ذهن نرم افزار، و انرژی و حرکت عامل اتصال و ارتباط آن دو با یکدیگر است. همچنین نشان داده ام هر جزئی از اجزاء کی هان در موقعیت بالفعل خود، آفریده و در وضعیت بالقوه خویش آفریننده است، تمام این مقاله بازنمائی حقیقت بزرگ یگانگی در دوگانگی است: رسد آدمی به جائی که بجز خدا نبیند بنگر که تا چه حد است مکان آدمیت.
    کلید واژگان: سر تجلیات, ذره, جوهر فرد, ماده, انرژی, حیات, مارپیچ های مضاعف, دل, وحدت, کثرت, یگانگی در دوگانگی, تناقض}
    Dr. Ghadam Ali Sarrami
    In every thing there is all the things, as in a mustard there is truely a perfection of creatures, but it's designation is impediment of manifestation. This is called manifestation secret which a gnostic can look at everything as a whole thing.The physics and chemistry material knowledge has shown that the elements are the production of each other's metamophosis and in a developing process, all 100 and some of Mandaliof's chart Materials are made from an elementary Atomic form.When Albert Einstein invented transition rules of material to Energy and vice versa in the first of 20th century AD and the discovery of doubled spirals of Ribo Nicloeic Acid: DNA as a connecting ring of animal earth world substratum kile plant, animals and human and after that the discovery of cloning way in living generation and with due attention to development rules in nineteenth century, the material knowlege scientists accepted the truth of the unity of all the world's creatures.This gnostic paradoxical receipt that "every thing is potentially of all the things" more than ever proved it's reality. In this article Ive tried while Im showing this shining truth, I show that material and body are hardware. Soul and mind are soft ware and Energy and motion are the factors of their connection and relation.Ive also shown that every part of world's parts in their actually situation are creature and in their potentially situation are creators.All of this article is showing the great truth of unity in duality.Human will reach to aplace where cant see anybody except God.You see that where is human's place in the sight of God.
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال