به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « جامعه امامیه سده سوم » در نشریات گروه « ادیان و عرفان »

تکرار جستجوی کلیدواژه «جامعه امامیه سده سوم» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • دکتر ایوب امرائی، دکتر احمد فلاح زاده

    جامعه امامیه در سده سوم هجری، تحت‌ تاثیر میراث روایی و اجتماعی دوره ایمه پیشین و چالش‌های پیش‌آمده در سامرا، با مشکلات فراوانی در معرفی و پذیرش امامت روبه‌رو شد. بخشی از این موارد را باید در طبقه‌بندی اجتماعی، نوع دست‌رسی به ایمه سامرا و سطح فکری شهروندان جامعه امامیه دید. تفاوت افراد نسبت به سازوکار شناخت امام و نوع باور به آن حضرت، سبب شد تا دست‌کم سه سبک برای شناخت امام در این دوره مطرح شود. چگونگی فهم این ساختار و مفهوم‌شناسی آن در بستر جامعه امامیه، پرسشی است که این نگاشته بدان می پردازد. روش این نگارش، تحلیل اعتقادی، اجتماعی و سیاسی داده های تاریخی - حدیثی منابع سده های متقدم بر اساس نظریه سنخ‌شناسی اجتماعی است. یافته ها ضمن تایید چندگونگی سازوکار شناخت امام در میان امامیه، نگاه های سیاسی، باورهای دینی و زمینه های اجتماعی را در این سبک از امام‌شناسی، برجسته تر می دانند. سه دسته «امامیه سیاسی» - با تایید جایگاه امام حسن عسکری7 توسط دربار عباسی - ، «امامیه عوام» - با مراجعه به امام و مشاهده کرامت و هیبت امام - ، و «امامیه نص گرا» - با گرایش به نص - در کنار یک‌دیگر هندسه جامعه امامیه را در عصر امام حسن عسکری (ع) شکل می دادند.

    کلید واژگان: امام حسن عسکری (ع), جامعه امامیه سده سوم, نظریه سنخ شناسی اجتماعی, امامیه سیاسی, امامیه نص گرا, امامیه عوام}
    Dr. Ayyub Amrani, Dr. Ahmad Fallah-zada

    Imamyya community in the third century A.H., influenced by the narrative and social heritage of the previous Imams and the challenges in Samerra, faced many difficulties in introducing and accepting Imamate. Part of those difficulties must be seen in social classification, people’s access to Imams in Samerra, and the intellectual level of the citizens in Imamyya community. The difference between individuals regarding the mechanism of recognizing Imam and the type of belief in him created at least three styles for identifying Imam in that period. Perception of the structure and knowing that concept in the context of Imamyya community are dealt with in this article. The research method is a doctrinal, social and political analysis of the historical-traditional data in the earlier centuries according to the theory of social typology. The findings support a variety in the mechanism of recognizing Imam among Imamyya people, and highlight the political looks, religious beliefs and social backgrounds in this method of recognizing Imam. Three groups, i.e. ‘political Imamyya’ – confirming Imam Hassan’s status by the Abbasid court – ‘popular Imamyya’ – by referring to Imam and observing his grandeur – and ‘text-oriented Imamyya’ – by their orientation towards the texts – formed, together, the geometry of Imamyya community in Imam Hassan Askari’s era.

    Keywords: Imam Hassan Askari, Imamyya community of the 3rd century, social typology theory, political imamyya, text-oriented Imamyya, popular Imamyya}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال