به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « حضرت مهدی عج » در نشریات گروه « ادیان و عرفان »

تکرار جستجوی کلیدواژه «حضرت مهدی عج» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • محسن خوش فر، میناسادات حسینی*

    از امور موثر در زندگی و سرنوشت انسان، «معرفت امام» به ویژه امام هر زمان است. از همین رو در ذیل بسیاری از آیات، امامان معصوم (ع) به شیوه های مختلفی ویژگی ها و جایگاه خود را تبیین کرده اند. یکی از این شیوه ها بیان استعاری روایات تفسیری، در مورد ایمه از جمله حضرت مهدی (عج) است. در قلمرومعناشناسی شناختی، استعاره مفهومی نور و توابع آن (شمس، نهار، قمر، نجم، برج، کوکب دری، شهاب ثاقب) برای حضرت، با انتقال فضاهای ملموس به فضاهای نامانوس، دریچه های جدیدی از معرفت به امام عصر (ع) را در بینش انسان می گشاید. پژوهش حاضر، با همین رویکرد، پس از بررسی بیش از 350 آیه و روایات تفسیری ذیل آنها و استخراج و دسته بندی استعاره های مفهومی، با روش توصیفی _ تحلیلی، دریچه های مختلفی از وصف هدایتگری حضرت را که در استعاره های زیادی کانون توجه بوده است، بازکرده است تا ابعاد آن را روشن و مفهوم سازی کند، ابعادی مانند: الهی و ذاتی و دایمی بودن، عدم توان بر انکار حضرت، احاطه داشتن بر همه اشیاء، امتداد سبب اتصال بین خداو خلق، منتهی شدن همه کمالات به حضرت؛ تکوینی وتشریعی، فراگیری و نهایت هدایتگری،هموارکردن مسیری سریع و سهل برای طالبان هدایت، پایان دادن تاریکی ها و زدودن ظلمات و اضطراب ها وپراکندگی ها، حفظ و بقاء دین، ایجاد حیات، رشد، امید، امنیت، وحدت و... . این تصویرسازی از هدایت بخشی حضرت مهدی، راه و رسم زندگی را برای مشتاقان نور هدایتش بازمی کند تا با پیروی از آفتاب عالمتاب وجودش، سعادت‎ دنیا و آخرت را دریابند.

    کلید واژگان: معناشناسی شناختی, هدایت و هدایتگری, حضرت مهدی عج, روایات تفسیری, استعاره مفهومی, نور, شمس و قمر, نجم, کوکب دری, شهاب ثاقب}
    Mohsen Khoshfar, Minasadat Hosseini *

    One of the most effective things in human life and destiny is"Knowledge of the Imam" especially the Imam of any time.Therefore, under many verses, Infallible Imam  explained their characteristics and position in different ways. One of these methods is the metaphorical expression of interpretive narrations about imams, including Imam Mahdi. In the realm of semantics, the conceptual metaphor of light and its functions (sun, day, moon, star, constellation, door star, meteorite)for the Prophet, by transferring tangible spaces to unfamiliar spaces, opens new windows of knowledge about the Imam of the age in human vision.The present research, with the same approach,after examining more than350 verses and interpretative narrations under them and extracting and categorizing conceptual metaphors,with descriptive-analytical method, has opened various windows of the description of the Prophet's guidance, which has been the focus of attention in many metaphors, until the dimensions clarify and conceptualize it, dimensions such as: being divine, inherent and permanent, inability to deny the presence of the Prophet, surrounding all objects, extension of the cause of connection between God and creation, all perfections leading to the Prophet, Formative and legislative, comprehensive and ultimate leadership, paving a quick and easy path for the Taliban to lead, ending the darkness and removing the darkness and anxieties and dispersions, preserving and surviving the religion, creating life, growth, hope, security, unity, etc. This depiction of the guidance of Imam Mahdi opens the way and custom of life for the aspirants of the light of her guidance to find happiness in this world and the hereafter by following the shining sun of her existence.

    Keywords: Cognitive semantics. Guidance, Imam Mahdi, Interpretive Traditions, Conceptual Metaphor, light. Sun, moon, Star, planet dry, piercing meteor}
  • منصور نیک پناه

    ادبیات داستانی بهترین محمل برای بیان و انتقال ارزش های جامعه است. از این رو برای رصد نمودن میزان ساری و جاری بودن یک اندیشه فرهنگی در بین آحاد مردم بهترین دستاویز، مطالعه و بررسی ادبیات داستانی آن قوم است. توجه به آخرالزمان و اتقاقاتی که در آن دوران رقم می خورد، از قبیل: ظهور و قیام امام زمان(ع) و شخصیت هایی همچون دجال، یمانی، نفس زکیه، و حوادثی که در عصر ظهور پیش می آید، می تواند بیانگر رواج تفکر انتظار و بسترسازی برای ظهور منجی باشد. در این مقاله، نویسنده به بررسی این مفاهیم در ادبیات داستانی معاصر پرداخته است. این بررسی برش تاریخی بعد از مشروطه تا دوران جنگ را در بر گرفته است. این پژوهش که به امهات آثار ادبیات داستانی دوران معاصر پرداخته است، با روش تحلیل محتوا از نوع توصیفی به نقد و بررسی موضوعات مدنظر پرداخته است. نتایج تحلیل و بررسی این آثار بیانگر خاموشی و فراموشی داستان نویسان از بسترسازی جامعه جهت ظهور ولی عصر (عج) است.

    کلید واژگان: ادبیات داستانی, حضرت مهدی (عج), ظهور, دجال}
    Mansoor Nik Panah

    Fiction is the best medium for expressing and transmitting the values of society. Therefore, in order to observe the extent of Sari and the current of a cultural thought among individuals, the best excuse is to study and study the fictional literature of that people. Attention to the apocalypse and the events that take place in that period, such as: the emergence and uprising of the Imam of the time and personalities such as the Antichrist, Yemeni, Nafs Zakia, ... and events that occur in the age of emergence, can indicate the prevalence of waiting and bedding To be the savior. In this article, the author examines these concepts in contemporary fiction. This study covers the historical section from the post-constitutional period to the time of the war. This research, which deals with the works of contemporary fiction literature, has critiqued and examined the issues by means of descriptive content analysis. The results of analysis and study of these works indicate the silence and forgetfulness of storytellers from the bedrock of society for the emergence of the Guardian of the Age.

    Keywords: Fiction, Hazrat Mahdi (as), Advent, antichrist}
  • طاهره سادات طباطبایی امین
    در آغاز سوره مبارکه اسراء سخن از دو فساد بزرگ، علو (سلطه وسرکشی) بزرگ، و دو شکست بنی اسرائیل در پی هر فساد است. برای تعیین بارزترین مصداق های تاریخی این مفاهیم؛ پژوهش حاضر، با مطالعه تحلیلی _ تطبیقی، براساس منابع فریقین، به این نتیجه رسید که: مصداق فساد اول بنی اسرائیل درآیات مذکور، توطئه های یهود درصدر اسلام می باشد. شکست اول بنی اسرائیل نیز در ماجرای فتح بیت المقدس به دست یاران حضرت علی(ع) بوده است که مقابله مسلمانان با یهود دست نشانده رومیان شام، آن یهودیان را به خواری کشاند. علو و سلطه بزرگ و سرکشی آنان: تشکیلات سیاسی زمان معاصر و ایجاد حکومت غاصب اسرائیل است. فساد دوم: نیز مربوط به همین زمان است که اسرائیل بر بخش عظیمی از جهان سلطه دارد و به فساد وستم در ابعاد مختلف پرداخته است، اما شکست نهایی اسرائیل براساس وعده الهی آن است که به دست یاران (و منتظران) حضرت مهدی؟عج؟ در آستانه ظهور، یا به دست خود حضرت در زمان پس از ظهور خواهد بود. قرائن پیوسته لفظی موید این فرضیه عبارتند از: دلالت الفاظ (عبادا لنا) و (لیدخلوا المسجد کما دخلوه اول مره). قرائن گسسته برای اثبات این فرضیه عبارتند از: روایات فضیلت تلاوت سوره اسراء، و روایات تطبیق. این قرائن از جمله شواهدی است که ارتباط سوره با حضرت مهدی؟عج؟ را ثابت می کند.
    کلید واژگان: تفسیر سوره إسراء, حضرت مهدی(عج), فساد یهود, سلطه و علو, شکست بنی اسرائیل}
    Dr. Tahereh Sadat Tabatabaei Amin
    At the beginning of the surah al-Esra, there is talk of two great corruption, great Domination, and two defeat of Israel's Children in the aftermath of any crime. To determine the most prominent historical implications of these concepts, the present study, by analytical-comparative study, based on the Muslim interpretation sources (of the Shia and Sunni), concluded that: The first example of the Israeli corruption in these cases is the Jewish conspiracy in Islam. The first Failing of the Children of Israel was also in the victory of the conquest of Jerusalem by the followers of Imam Ali (AS), when the confrontation of the Muslims with the puppet jew of the Romans, drove them to ignomny.
    Their great Domination is the political organization of contemporary time and the creation of an Israeli usurper goverment.Second Corruption : It also relates to the this time that Israel has dominated a large part of the world and has been dealing with corruption in various aspects, but the ultimate Failing of Israel based on the divine promise will come to the hands of Mahdi's followers before his appearance, or in the hands of the Imam Mahdi himself, will be in the time after his appearance. The continous expressions of this hypothesis are as follows: Implications of the words (Ebadan Lana) and (Liadkhluwa al-Masjid) as the first part of the verse. The discrete discourse to prove this hypothesis include: the virtues of the recite of Sura al-Esra, and the narratives of matching. These are of the proofs that prove Surah's relationship with Imam Mahdi (AS)
    Keywords: Interpretation of Surah al-Esra, Imam Mahdi (AS), Jewish corruption, Domination, superiority, defeat of Israel's Children}
  • محمد شهبازیان*، عزالدین رضانژاد، مرضیه جولایی فروشانی
    شناخت چهره و شمایل ذکر شده در مورد حضرت مهدی (عج) می تواند از سویی فرضیه مهدی نوعی را باطل کند و از سوی دیگر راهی برای شناخت مدعیان دروغین قرار گیرد. به نظر می رسد در میان مجموعه روایات ذکر شده در توصیف چهره ی حضرت محمد (ص) و ائمه اطهار (ع)، برخی از آنان با یکدیگر تعارض دارند. در مورد حضرت مهدی (عج) نیز با توجه به خفای ولادت و غیبت ایشان، این مطلب صادق است و گزارش هایی به ظاهر متناقض ذکر شده است. این مشکل موجب گردیده تا برخی از جریان های مدعی امامت چنین القا نمایند که تعدد در صفات، دلالت بر تعدد قائم هایی در آخرالزمان دارد و از این رهگذر با پذیرش مهدی نوعی خود را در عرض حضرت مهدی (عج) به عنوان قائمی دیگر معرفی نموده اند. از این روی تبیین و تحلیل صفات ظاهری حضرت مهدی (عج)، توجه به روایت های مختلف در این زمینه و نقد دیدگاه جریان های مدعی معاصر، ضرورت بیشتری می یابد و پژوهش حاضر سعی کرده با روش توصیفی _ تحلیلی به این موضوع بپردازد و به نتایج زیر دست یابد:الف) یکی از راه های شناخت چهره ی حضرت مهدی (عج) شناخت چهره ی حضرت محمد (ص) می باشد.
    ب) روایت ها دارای تعارض نیستند و به یک ویژگی اشاره دارند.
    ج) برخی روایت ها در منابع فارسی دچار اشتباه در ترجمه شده اند.
    د) با اثبات عدم تعدد صفات، عدم تعدد قائم نیز ثابت می گردد.
    ه) با تمسک به صفات می توان گفت که دیدگاه (مهدویت نوعی)، نظریه ای باطل می باشد.
    کلید واژگان: تحلیل, چهره شناسی, حضرت مهدی (عج), تعدد قائم}
    Dr. Mohammad Shahbazian*, Dr. Ezzedin Reza Nezhad, Marzieh Jolayi Forooshani
    Recognizing the facial characteristics and the image of the promised saviour Imam Mahdi (as) can, on the one hand, void the hypothesis of Typical Mahdi and, on the other hand, is one way to recognize the false claimants. It seems that among the set of traditions that were mentioned in the description of the image of Prophet Muhammad and the twelve Imams, there are some which confronting each other. When this confusion occurs regarding the face of Prophet Muhammad (PBUH), it is clear that such confusion can be more regarding Mahdi, due to secret circumstances of his birth and his absence. This is true of the seemingly contradictory reports. This problem has caused some of the current factions of the Imamate to claim or suggest that the multiplicity in attributes implies a plurality of saviours at the end. And hence, explain it by introducing a typical Mahdi in the name of Imam Mahdi (as) as another saviour. From this, the explanation and analysis of the apparent attributes of Imam Mahdi (as), the attention to various narratives in this field and the critique of the view of the factions are more urgent and the present research has attempted to address this issue with the descriptive-analytical method and has achieved the following
    Results
    A) One of the ways of recognizing the image of Imam Mahdi (as) is to recognize the image of the Prophet Muhammad (peace be upon him).
    B) Narrations are not actually conflictual and refer to the same feature.
    C) Some narrations in Persian sources have been mistaken in translation.
    D) There is proof of non-multiplicity of attributes, and the absence of vertical multiplicity is also proved.
    E) By probing the attributes given, one can show that the view (typical Mahdism) is a false or disproved theory.
    Keywords: Analysis, Facialism, Imam Mahdi, Multiplicity of saviours}
  • فرشاد منایی*، مجید معارف
    مسئله مهدویت، همواره در طول تاریخ مورد توجه محدثین، مورخین، مولفین و نیز دستگاه های حکومتی بوده است. از جمله حکومت هایی که اهتمام زیادی به مسئله مهدویت داشته اند، حکومت بنی عباس بوده است؛ به نظر می رسد که علت اهتمام بنی عباس به موضوع مهدویت، وجود شخصی به نام «مهدی» در سلسله خلفای بنی عباس و همنامی وی، با رسول اکرم (ص) بوده است و با توجه به حضور چنین شخصی در بین خلفای بنی عباس، گرایشی سیاسی مبنی بر جعل احادیثی که مهدی موعود از نسل عباس، عموی پیامبر (ص) است، مطرح شده است و از همین رهگذر مجموعه احادیثی با طرف حدیثی «المهدی من ولد العباس» جعل و وضع شده و شواهد تاریخی متعددی نیز وجود دارد که جعل و وضع این احادیث توسط دستگاه حکومتی بنی عباس مورد حمایت قرار می گرفته است. آن چه در این مقاله مد نظر است، بررسی سندی و فقه الحدیثی احادیثی با مضمون «المهدی من ولد العباس» است که پس از بررسی مشخص می شود که این احادیث از حیث سندی، سند مورد قبولی بر طبق مبانی حدیثی و رجالی اهل سنت ندارد و نیز از نظر فقه الحدیثی هم با روایات صحیحی که در باب مهدویت نقل شده و دلالت بر این دارد که مهدی موعود از نسل رسول اکرم (ص) و از اولاد حضرت فاطمه (س) است، مطابقت ندارد و نیز نقدهای فقه الحدیثی متعدد دیگری نیز بر این روایات وارد است که سبب می شود مجموعه روایات «المهدی من ولد العباس» از نظر سندی و فقه الحدیثی بر طبق مبانی و منابع روایی اهل سنت مورد اعتماد و مقبول نباشد.
    کلید واژگان: حضرت مهدی (عج), بنی عباس, اهل سنت, جرح و تعدیل, احادیث}
    Farshad Manaei*, Dr. Majid Maaref
    The issue of Mahdawiyyah has always been considered a focal point by Hadith scholars, historians, authors, and statesmen. Amongst dynasties paying special attention to the issue of Mahdawiyyah was the Abbasid dynasty. It seems probable that the reason behind the centrality of this issue amongst them was the presence of a person called Mahdi amongst the Abbasid having the same name as the Holy Prophet, thus giving rise to the political tendency of forging hadiths stating that the Promised Mahdi is the progeny of Abbas, the Prophet's paternal uncle. Consequently, a collection of hadiths were forged which encompassed the idea that "Mahdi is the progeny of Abbas." Historical documents tentify to the fact that the forging of such hadiths was endorsed by the Abbasid dynasty. This article aims at an investigation of the authenticity of such hadiths according to the documents and Fiqh ul-Hadith. It will be clarified that such hadiths lack authentic documents according to the Sunna hadith and rijal sources. Moreover, they are not consistent with authentic traditions indicating that the Promised Mahdi is the progeny of the Prophet and Lady Fatima, along with other criticisms based on Fiqh ul-Hadith, which bring discredit upon the collection of hadiths referring to the idea that "Mahdi is the progeny of Abbas" according to the Sunna principles and sources.
    Keywords: Imam Mahdi, the Abbasid, Sunna, Jarh, tadil, traditions}
  • محمد شهبازیان*، عزالدین رضانژاد
    در مورد جهان پس از وفات حضرت مهدی(عج) دیدگاه ها و نظریاتی ارائه شده است. برخی هرج و مرج پنجاه ساله، برخی دیگر به وقوع قیامت، بعضی استمرار حکومت توسط مهدیون و گروهی دیگر رجعت ائمه(ع) را مطرح کرده اند. هر یک از دیدگاه های چهارگانه در میان قدما و معاصران، قائلانی دارد که نیاز به تحلیل و پژوهش است. وجه اهمیت این موضوع نیز در این است که گروهی از جریان های انحرافی در فضای مهدویت با تمسک به نظریه مهدیون تلاش نموده اند تا دیدگاه خود را اثبات کنند و به ویژه رجعت ائمه(ع) و مومنان و کافران محض را در دوران پس از ظهور حضرت مهدی منکر شوند و از این رهگذر وجود بیست و چهار امام را برای شیعه ادعا کنند. روش این پژوهش توصیفی _ تحلیلی بوده و پس از جبران نواقص مطالعات قبلی اعم از عدم ارائه کامل نظریات و عدم نقد کامل دیدگاه های دیگر، به اثبات دیدگاه رجعت ائمه(ع) و حکومت ایشان پرداخته و از این رهگذر استدلال برخی جریان های مدعی را باطل نموده ایم.
    کلید واژگان: باز نگری, روایات, حضرت مهدی(عج), شیعه, جهان پس از حضرت مهدی (عج)}
    Muhammad Shahbaziyan*, Dr. Ezzo-Deen Rezanezhad
    About the world after the death of Imam Mahdi (P.B.U.H), there are traditions and proposed opinions. Some have pointed to the fifty years of chaos, some others have referred to the occurrence of the Resurrection, others have mentioned the continuation of governance by the Mahdi followers, and the rest have talked about the Return of the Saint Imams (Peace be upon them). Each one of these four views which requires the analysis and investigation, has some believers among the ancient and the contemporary people. The importance of this issue is in the fact that a group of diverging flows in the Mahdaviyyat atmosphere by resorting to the Mahdi followers’s view have tried to prove their own view and denied in particular the Return of the Saint Imams (P.B.U.T) and the pure believers and unbelievers in the period after the appearance of Imam Mahdi (P.B.U.H) and through this, they have claimed the presence of twenty four Imams for the Shia. The method used for this research is analytic-descriptive and after compensating for the shortcomings of the previous studies, including the lack of complete presentation of theories and complete criticism of other views, we have proved the Return of the Saint Imams (P.B.U.T) and their governance and thereby invalidated the argument of some of those claiming flows through this research.
    Keywords: review, Imam Mahdi (P.B.U.H) Shia, the world after Imam Mahdi (P.B.U.H)}
  • نجمه نظری*، جمیله زارعی
    اعتقاد به ظهور منجی و تشکیل جامعه آرمانی در ادبیات جهان جایگاه ویژه ای دارد. باور به نجات دهنده، بخش در خور توجهی از باورهای دینی در عرصه ادبیات ایران پیش از اسلام را در برگرفته بود. در ایران پس از اسلام نیز بخش چشمگیری از شعر فارسی را آثاری با هویت دینی تشکیل می دهد.
    پس از پیروزی انقلاب، مفهوم انتظار در شعر شاعران، رنگ دیگری به خود گرفت. مفهوم انتظار به برجسته ترین حوزه شعر آیینی تبدیل شد و ویژگی های خاص خود را پیدا کرد.
    بخشی از سروده های علی رضا قزوه، در حوزه «شعر انتظار» قابل بررسی است. بیان ویژگی های شاخص شعر انتظار او هدف اصلی پژوهش حاضر است. زبان ساده، تاثیرپذیری از قرآن و حدیث و تصویر های زیبا سه ویژگی شعر انتظار وی است.
    استقبال شاعران معاصر نسبت به موضوع انتظار و نبود تحقیقی جامع با موضوع شعر انتظار از ضرورت های پژوهش حاضر است.
    کلید واژگان: حضرت مهدی (عج), شعر انتظار, علی رضا قزوه}
  • یدالله حاجی زاده*
    واکاوی تاثیرات سخنان رسول خدا(ص) و امامان شیعه(ع) درباره حضرت مهدی(عج) در جامعه و سوء استفاده ای که از این پیشگویی ها در طول تاریخ اسلام شده، از اهمیت خاصی برخوردار است. این امر می تواند موجبات هوشیاری هرچه بیشتر مسلمانان را سبب شود و از فریب خوردن آنان و فرو افتادن ایشان در دام مدعیان مهدویت و غالیان جلوگیری کند. بررسی منابع تاریخی، حدیثی و فرقه شناسی نشان می دهد در عصر امامان(ع)برخی از فرقه های غالی با سوء استفاده از سخنان رسول خدا(ص)، و امامان معصوم (ع)، ضمن معرفی خویش و یا رهبران منحرفشان به عنوان مهدی، موجبات شکل گیری و یا تقویت برخی از نحله های فکری غالیانه را سبب شده اند. در این نوشتار به معرفی این نحله های انحرافی که شامل سبائیه، کیسانیه، هاشمیه، مغیریه، بیانیه، منصوریه، باقریه، حربیه، جناحیه و ناووسیه هستند پرداخته شده و تلاش شده این نظریه اثبات شود که این نحله های انحرافی در اثبات مهدویت و غیبت رهبران خویش، از پیشگویی های پیامبر اکرم(ص) و امامان معصوم سوء استفاده کرده اند و به تقویت باورهای انحرافی و غالیانه خویش پرداخته اند.
    کلید واژگان: پیامبر اکرم(ص), حضرت مهدی(عج), امامان(ع), غالیان, پیشگویی, مهدویت, غیبت}
    Dr. Yadullah Hajizadeh*
    Analysis of the influence of the Messenger of Allah (pbuh) and the imams (AS) and Imam Mahdi (AS) in the community and the misuse of this prophecy is of great importance in the history of Islam.
    This type of analysis can cause more awareness and prevent more Muslims being cheated and they fall into the trap of false claimants and extremists.
    Study of historical sources as well as sources from tradition and cult studies shows that in the era of Imams (as), some extremist and sects exploited the words of the Prophet (PBUH) and the Infallible Imams (AS), and then by introducing themselves or perverse leaders as the Mahdi, shaped or strengthen some schools of thought that have been extremist .
    This paper introduces the deviant sects that include Sabayyieh, Kaysanites, Hashemite, Mogheyriyeh, Bayanieh, Mansouriyah, Baqeryeh Harbyeh, Janahyeh and Navoosiyeh. And attempts to prove the theory that the deviant sects have exploited the prophecies of the Holy Prophet (PBUH) and the Infallible Imams (AS) about the Absence period of their leaders and their messianism and to strengthen the distorted beliefs and perpetuated their extremism.
    Keywords: The Prophet (PBUH), Hazrat Mahdi (as), Imam (AS), Extremist, Prophecy, Messianic, Absence period of Mahdi}
  • منصور نیک پناه*
    شعر، بازتاب و عصاره عقیدتی و فرهنگی یک جامعه است. شعرا در سروده هایشان بر مواردی تاکید دارند که مکنونات قلبی یا انتظارات و آرزو های آن ها را دربر می گیرد. ظهور مصلح جهانی به عنوان یک آرمان و وعده الهی همواره مد نظر شعرا و عرفا قرار گرفته است و در این میان تمایزی بین فرق مختلف، مذاهب مختلف و ممالک مختلف دیده نمی شود. البته این مورد در دوره های مختلف نوسان دارد و در عین حال در بین طبقات مختلف سرایندگان زبان فارسی از قبیل شاعران درباری و آیینی این تفاوت قابل رصد است، تا جایی که بخش درخور توجهی از شعر شاعران مذهبی را در قالب شعر انتظار یا غیبت می توان منفک کرد و مجموعه ای کامل فراهم ساخت. نویسنده در این مجال بر آن است که با سیری کلی فضای سروده های مهدوی و ویژگی های آن ها را به تحریر درآورد.
    کلید واژگان: شعر فارسی, منجی, موعود, حضرت مهدی (عج)}
  • کاظم عظیمی خرم آبادی*
    زمینه سازی برای ظهور مهدی موعود(عج)، یکی از وظایف و رسالت های خطیر شیعه بصیر و آگاه در جهان امروز است و زمینه سازی رسانه ای _ تبلیغاتی یکی از مهم ترین شاخه های آن است که سایر موضوعات و عرصه ها را به صورت مستقیم و غیرمستقیم تحت تاثیر قرار می دهد؛ چرا که رسانه و تبلیغات در دنیای امروز نقش برجسته ای دارد، تا حدی که در نظر کارشناسان، جایگزین سلاح و گلوله شده است. موضوع زمینه سازی ظهور منجی عالم(عج)، یکی از بهترین عرصه ها برای استفاده از توانایی ها و ظرفیت های حوزه رسانه و تبلیغات با به کارگیری آخرین دستاوردها و فناوری های روز بشری است و گستردگی تاثیر و تنوع ابزارها و شیوه های مورد استفاده در رسانه و تبلیغات، زمینه های تازه و متعددی را برای نوآوری و خلاقیت در حوزه بیان اصول و مبانی مهدویت، منجی، آخرالزمان، ضرورت زمینه سازی، نقش مهم تلاش های محبان و منتظران و... پیش رو قرار می دهد. رسانه و تبلیغات انواع آن ها اعم از مکتوب، دیداری _ شنیداری، مجازی _ سایبری، دینی _ عرفی، در سایه ایجاد سازمان و تشکیلات منظم و استفاده از ظرفیت های هنر، طراحی، چاپ و... ظرفیت های بالقوه ای است که لازم است توسط محبان و منتظران قدوم منجی عالم(عج)، مورد توجه و استفاده جدی قرار گیرد. در این مقاله سعی شده است که مسئله زمینه سازی ظهور مهدی موعود در حوزه رسانه و تبلیغات و چگونگی ایفای نقش موثر توسط منتظران و محبان ظهور، مورد طرح و آزمون قرار گیرد.
    کلید واژگان: حضرت مهدی (عج), زمینه سازی, ظهور, رسانه, تبلیغات}
  • فاطمه جعفری*، مریم خوشدل روحانی، حسین اترک
    بحث از امامت به ویژه امامت امام زمان(عج) یکی از مباحث مهم و اساسی در مذهب شیعه است، به گونه ای که آن چه شیعه را از دیگر مذاهب اسلامی متمایز می سازد، همان اعتقاد به تولد و وجود امام زمان(عج) است. یکی از مسئولیت های خطیر شیعیان، دفاع از این اعتقاد پایه ای است و یکی از راه های دفاع از این اعتقاد، تمسک جستن به روایاتی است که امامت اخوین را بعد از امام حسن و امام حسین(ع) جایز نمی داند.
    از دیرباز، افرادی بوده اند که همواره با شبهه های بی اساس، وجود و تولد این آفتاب عالم تاب را زیر سوال برده اند. این مقاله با روش توصیفی و تحلیلی می کوشد ضمن اثبات وجود امام زمان با استناد به روایات عدم جواز امامت اخوین بعد از امام حسن و امام حسین(ع)، به برخی شبهه هایی پاسخ دهد که احمد الکاتب در کتاب الإمام المهدی حقیقه تاریخیه ام فرضیه فلسفیه (2007 میلادی) در انکار وجود امام زمان(عج) مطرح کرده است.
    بنا بر ادعای کاتب، روایات مربوط به عدم جواز امامت اخوین، خبر واحدند که شیخ طوسی آن را دویست سال بعد از شهادت امام عسکری(ع) مطرح کرده است و نمی تواند راهی برای اثبات وجود امام زمان(عج) باشد. بر اساس این تحقیق، علمای شیعه از زمان سعدبن عبدالله اشعری قمی که تقریبا معاصر با امام عسکری است، برای اثبات امامت امام زمان به این احادیث استدلال کرده اند. این احادیث نیز خبر واحد نیستند و آنچه کاتب در مورد دلیل امامت عبدالله افطح بیان می کند، درست نیست.
    کلید واژگان: حضرت مهدی (عج), احمد کاتب, امامت اخوین, شبهات مهدوی, وجود امام عصر (عج)}
    Fatemeh Jafari*, Dr. Maryam Khoshdel Rouhani, Dr. Hussein Atrak
    Discussion of Imamate and particularly the Imam of the Time is an important issue and one of the major Shiite tenets, in a way that what distinguishes Shiite from other Islamic religions is the belief in the existence of Imam's birth and existence. One of the important responsibilities of the Shiites is defending this fundamental belief and one way of defending the faith, is to adhere to traditions that do not allow Imamate of two brothers after Imam Hassan and Imam Hussein (PBUH).From early on, there were people who have always raised doubts even unfounded, and have questioned the existence and the birth of this Imam which is like a rising sun. This paper also attempts to prove the existence of the, the Imam Mahdi with an analytical method, referring to the traditions of disallowing Imamate of two brothers after Imam Hassan and Imam Hussein (PBUH), and specifically respond to some doubts about the Imam Mahdi that Ahmad Katib, the author of Al-Imam Al-Mahdi: A Historical Fact or a Philosophical Hypothesis (Ahmad al Katib, 2007), have raised in denying the existence of Imam Mahdi (PBUH).Claims made by al Katib, are based on the argument he made about the traditions related to the lack of licensing Imamate of two brothers, that only Sheikh Tusi have raised two hundred years after the martyrdom of Imam Hassan Askary (the father of Imam Mahdi) and thus, he claims, cannot be a way to prove the existence of the Imam. Based on this current research, Shia scholars such as Ashari Ghomi (of Qom) have quoted those traditions in defence of existence and argued for it from earlier on, almost contemporarily with Imam Askary,. Thus, these traditions are not singularly referenced. Moreover, traditions also ascribed to the Imamate of Abdullah Aftah, which he claims, are not true.
    Keywords: Imam Mahdi, Ahmed al Katib, Imamate of two brothers, doubts raised about existence of Mahdi, the Imam of the Time}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال