به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "مجلسی" در نشریات گروه "ادیان و عرفان"

تکرار جستجوی کلیدواژه «مجلسی» در نشریات گروه «علوم انسانی»
جستجوی مجلسی در مقالات مجلات علمی
  • وحید دهقانی فیروزآبادی*، محمد بنیانی

    اگرچه علامه مجلسیدر مجلدات مختلف کتاب بحار، به طور مستقل در صدد نگارش کتاب اخلاقی و بیان نظام اخلاقی منسجمی نبوده، با بررسی مباحثی که وی در ذیل آیات و روایات بیان کرده است، نظام اخلاقی جامعی به دست می آید. در این نظام علاوه بر تاکید بر نقش عقل در تبیین آموزه های علمی و عملی اخلاق و تبیین فضایل اخلاقی، در تبیین مبادی نفسانی افعال و ابعاد مختلف اخلاقی و تربیتی، توجه ویژه ای به نقش اساسی دین نیز شده است، به گونه ای که نمودار کامل و جامعی از فضایل و اصول اخلاق اسلامی به دست می دهد؛ از سوی دیگر، اندیشه های فلسفی- اخلاقی مسکویه نیز در نوع خود بسیار نیرومند و حکیمانه اند و تلاش وی برای تبیین مبادی و مبانی تصوری و تصدیقی اخلاق و هم چنین هماهنگ کردن بین آموزه های فلسفی اخلاق یونانی و اخلاق اسلامی و تبیین فضایل چهارگانه اخلاقی و انواع و اجناس آن ها مطابق با مبانی و مبادی دینی، از قوت علمی و اتقان و جامعیت خوبی برخوردار است. این نوشتار، به بررسی تطبیقی مبانی و آرای اخلاقی علامه مجلسیدر بحارالانوار و ابوعلی مسکویه با محوریت تهذیب الاخلاق اختصاص دارد. سپس با تحلیل این دو رویکرد اخلاقی، مواضع وفاق و خلاف و کاستی ها و مزیت های هر کدام در تبیین نظام اخلاقی اسلام بررسی خواهد شد.

    کلید واژگان: اخلاق, سعادت, فضیلت, مجلسی, مسکویه
    Vahīd Dihqanī Fīrūz Ābādī *, Muhammad Bunyānī

    Although ‘Allāma Majlisī did not intend to write an exclusive ethical book or propose a coherent ethical system in the various volumes of his book Biḥār al-Anwār, the analysis of the discussions he has made about the qur’ānic verses and traditions provides a comprehensive ethical doctrine. In addition to emphasizing on the role of rationality  in the explanation of theoretical and practical teachings of ethics, this doctrine pays special attention to the basic role of religion in the interpretation of spiritual foundations of conducts as well as the ethical and pedagogical aspects such that it gives in a complete and in-depth overview of the virtues and principles of Islamicethics. On the other hand, the philosophical and ethical ideas of Miskawayh are also so wise and sagacious of its kind. His attempts in shedding light on imaginative and confirmatory principles of ethics, creating coherence between philosophical teachings of Greek and Islamic ethics, and explicating the four classes of ethical virtues as well as their subcategories based on religious tenets are considered scholarly, valid, and thorough. This study focuses on a comparative survey of the ethical principles and ideas of ‘Allāma Majlisī in Biḥār al-Anwār and Abū ‘Alī Miskawayh in Tahdhīb al-Akhlāq. Then, by the analysis of these two ethical approaches, it is attempted to analyze their similarities and differences as well as their pros and cons in the clarification of Islamic ethics.

    Keywords: Ethics, Blissfulness, Virtue, Majlisī, Miskawayh
  • محمد مهدی مشکاتی، سید روح الله فاطمی زاده
    در پاسخ به پرسش از چرایی و چگونگی عذاب اخروی با دو رویکرد مواجهیم؛ رویکرد نخست، ارتباط میان کیفر و عذاب اخروی را همانند ارتباط جرم و جریمه دنیوی، اعتباری دانسته، خداوند را به عنوان عذاب کننده خارجی جاعل و خالق عذاب می شمارد؛ رویکرد دوم ارتباط کیفر و عذاب را حقیقی و تکوینی دانسته، ناظر به مفاد نظریه تجسم اعمال می داند و عذاب اخروی را صورت و تجسم گناه فرد گنهکار می شمارد. مجلسی از مدافعان دیدگاه نخست و طباطبایی از مدافعان دیدگاه دوم است. در این مقاله دیدگاه این دو اندیشمند را در این خصوص بررسی می کنیم.
    کلید واژگان: عذاب اخروی, تجسم اعمال, مجلسی, طباطبایی
    Mm Meshkat, R. Fatmizade
    We face two approaches, answering the question on the reason and quality of other-worldly punishment; The first approach considers the relation between sin and other-worldly punishment as nominal as worldly crime and fine; the second approach considers the relation between sin and punishment real and existential, referring to the thesis of embodiment of deeds and maintains afterlife retribution as the form and embodiment of wrongdoer's sin. Majlesi is a proponent of the first approach while Tabatabayee supports the second one. In this article we survey the viewpoint of these two scholars on this issue.
    Keywords: other, worldly punishment, embodiment of deeds, Majlesi, Tabatabayee
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال