به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « معجزه » در نشریات گروه « ادیان و عرفان »

تکرار جستجوی کلیدواژه «معجزه» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • راضیه سیروسی*، مرتضی مزگی نژاد
    ظهور دین اسلام به عنوان ناسخ ادیان و شرایع پیشین، واکنش دیگر ادیان، به ویژه مسیحیت را که دین رقیبی می دانستند، برانگیخت. این واکنش ها و مواجهات به خصوص با ورود به عرصه استعمار فزونی یافت و در قالب گفت وگوها، مباحثه ها و نوشتن رساله ها در رد همدیگر خود را نشان داد. رد پادری، نوشته حسین علی شاه اصفهانی، یکی از ردیه های مهم در پاسخ به مدعای غربیان است. این ردیه، جوابیه ای در رد سخنان هنری مارتین، مشهور به پادری است که به عنوان مامور انجمن مبلغان مسیحیت، سفری به ایران داشت. در این کتاب، به مسایل مهمی همچون نفی اعجاز نبوی، اختلاف مسیحیت و اسلام و افترایاتی که به شخصیت پیامبر اسلام وارد شده، پاسخ داده شده است. در مقاله حاضر، پس از بررسی کوتاه زندگی سیاسی و تبلیغی هنری مارتین، روش کلامی اصفهانی بررسی شده است. همچنین، در تکمیل سخنان اصفهانی، یافته های دیگر اندیشمندان حوزه کلام و تاریخ ذکر شده است. نتایج نشان داد که اصفهانی، بر معتقدات طرف مقابل تاکید خاصی داشت و با تکیه بر براهین عقلی، استفاده از استدلال تمثیلی و قواعد کلامی، ایرادهای پادری را پاسخ گفته است، اما گاه تمامی جوانب را در نظر نگرفته، و استدلال های جدلی نیز در اثرش دیده می شود.
    کلید واژگان: پادری, پیامبر (ص), معجزه, مسیحیت, اسلام}
    Razieh Sirousi *, Morteza Mezginejad
    The emergence of Islam as an abrogator of previous religions provoked the reactions of other religions, especially Christians who considered Islam as a rival religion. These reactions and encounters increased particularly with the advent of colonialism and were revealed in the form of conversations, debates, and writing treatises against each other. The book "Refutation of Padori", written by Hoseyn Ali Shah Isfahani, is one of the important refutations in response to the claim of the Westerners. This refutation is an answer to the words of Henry Martin, known as Padori, who traveled to Iran as an agent of the Christian Missionaries Association. In this book, important issues such as the denial of the prophetic miracle, the differences between Christianity and Islam, and the slanders against the character of the Prophet of Islam have been answered. After a brief review of Henry Martin's political and preaching life, the present article examines Isfahani's theological method. In addition to Isfahani's words, this paper deals with the findings of other scholars in the field of theology and history. The results show that Isfahani had a special emphasis on the beliefs of the other party and answered Padori's objections by relying on rational arguments, using allegorical arguments and theological rules. However, sometimes he did not consider all aspects and hence controversial arguments can be seen in his work..
    Keywords: Padori, Prophet (S), miracle, Christianity, Islam}
  • علی اصغر علیدوست*

    از ابتدای دوران بعثت انبیا، شیادانی برای رسیدن به مطامع دنیوی، ادعای نبوت و رسالت سرداده، خود را به مردم به عنوان حجت های خداوند معرفی کردند. پر واضح است که انبیای الهی، دارای معجزه و بهره مند از علم بی کران الهی بودند؛ اما مدعیان دروغین رسالت و نبوت به دلیل محروم بودن از این نشانه ها، به تراشیدن دلایل و توجیهات بی پایه روی آوردند. حسینعلی نوری یکی از مدعیان دروغین رسالت است که در کتاب های تاریخی نه معجزه ای از او نقل شده و نه بهره ای از دانش برای او بیان شده است. بر همین اساس یارانش برای هموار ساختن راه او، به ارائه دلایلی سخیف و بی پایه دست زده اند. ابوالفضل گلپایگانی، یکی از پیروان نوری است که در کتاب فرائد، دلیلی به نام «دلیل تقریر» ساخته و به زعم خود توانسته حقانیت نوری را به اثبات رساند. بر اساس فرائد، دلیل تقریر از سه عنصر (ادعای رسالت تشریعی، نفوذ و بقا) تشکیل شده است. در این نوشتار به نقد این دلیل می پردازیم و هفت نقد را بیان خواهیم کرد. نقدهایی مانند عدم جامعیت، عدم حجیت منابع این دلیل، مجعول بودن و وجود ابهام مهم ترین نقدهای دلیل تقریر است.

    کلید واژگان: ادعای رسالت تشریعی, تقریر, نفوذ, بقا, معجزه}
  • رضا نجفی، سید محمدتقی موسوی کراماتی*، محمدعلی راغبی

    معجزه از مسایل مهمی است که با نبوت پیوندی وثیق و ناگسستنی دارد. علامه طبرسی در مجمع البیان با نگاهی ویژه، ابعاد گوناگون معجزه را مورد بررسی قرار داده است. وی در بررسی های تفسیری در دو بخش عام و خاص مسئله معجزه را تبیین کرده است. معجزه و عقل گرایی، و معجزه برای غیر پیامبران، ازجمله مسایلی است که وی در بخش عام از آن سخن گفته است. در مباحث خاص معجزه نیز مسایلی که در اطراف اعجاز قرآن و معجزات پیامبر اسلام (ص) وجود دارد، بررسی نموده است. موضوعاتی مانند چگونگی دلالت قرآن بر اعجاز، کیفیت اعجازمندی قرآن، وجوه اعجازمندی قرآن، معجزات غیر قرآنی پیامبر (ص) و معجزات اقتراحی از جمله مسایلی است که علامه طبرسی بدان پرداخته است. در این میان موضوعات مهم دیگری نیز وجود دارد که علامه طبرسی بحث پیرامون آن را فروگذاشته است. این موضوعات عبارتند از نظریه صرفه و نسبت میان کرامت و معجزه که علامه طبرسی بحثی از آن به دست نداده است.

    کلید واژگان: مجمع البیان, معجزه, نبوت, اعجاز قرآن}
    Reza Najafi, Sayad Mohammad Taghi Mosavikaramati *, Mohammad Ali Raghabi

    “Miracle” is one of the fundamental themes that are associated with the concept of prophecy. Allameh Tabarsi studied the various aspects of miracles with a wide
     look in Majma-ol-Bayan. He has delivered his interpretative studies in two parts: the general and the specific aspects of miracles. General aspects include the necessity of miracles for the prophets, the relation between miracle and rationalism, and the problem of ability for miracles for people other than prophets. Morever, he also studied the issues that are around the miracles of the Qur'an and the Prophet’s miracles. Issues like the way miracles are demonstrated in the Qur'an, the quality of the miracles of the Qur'an, the miraculous aspects of the Qur'an, and the non-Qur'anic miracles of the Prophet and therequested miracles. However; there are some important issues that Allameh Tabarsi has left out and has not discussed: The theory of “Sarfa”(dissuade) and the relationship between “Keramat”(ability to do strange things) and delivering miracles.

    Keywords: Majma-ol-Bayan, miracle, prophecy, the miracles of Quran, requested miracles}
  • مجتبی گراوند*، داریوش نظری، مهناز کوهی
    دلایل نگاری در سیره نبوی (ص) از قرن سوم هجری به وجود آمد. این شاخه از تاریخ نگاری پیامبر (ص) کتاب هایی را بررسی و معرفی می کند که با تاکید ویژه بر معجزات و نشانه های پیامبری حضرت محمد (ص) سعی در اثبات نبوت وی دارد. تثبیت دلایل النبوه یکی از مهم ترین آثار در تاریخ نگاری دلایل النبی است. نویسنده این اثر قاضی عبدالجبار همدانی، از بزرگان معتزله و قاضی القضات معروف ری، بود. وی هم در شیوه نگارش و هم در هدف نوشتن، راهی مستقل از دیگر نویسندگان کتب دلایل پیمود. از ویژگی های مهم این کتاب توجه نویسنده به واقعیت ها در اثبات نبوت حضرت محمد (ص) بوده است؛ چیزی که در دیگر کتب دلایل، به ویژه آثار حدیثی، کمتر به آن توجه شده است. در مقاله پیش رو می کوشیم زوایای مختلف کتاب تثبیت دلایل النبوه را با تکیه بر خصایص دلایل نگاری بررسی کنیم. اینکه عبدالجبار همدانی درباره معجزات و نشانه های پیامبری حضرت محمد (ص) چگونه اندیشیده و قراردادن این تصویر در قاب دلایل نگاری پیامبر (ص)، در پژوهش حاضر بررسی شده است. روش تحقیق در این مقاله، کتاب خانه ای با تکیه بر منابع دست اول در کنار بهره گیری از تحقیقات جدید، و استفاده از شیوه تحلیلی توصیفی برای بررسی داده ها است.
    کلید واژگان: حضرت محمد (ص), دلایل نگاری, تثبیت دلائل النبوه, معجزه, عبدالجبار همدانی}
    MOJTABA GARAVAND *, Dariosh Nazary, MAHNAZ KOHI
    Writing reasons in Holy Prophet's practice started during the third century. This branch of Holy Prophet's historiography aims at investigating and introducing the books that make effort to prove his prophetic mission particularly emphasizing the signs and miracles of his prophecy. Tathbit dala'il Al-Nobovvah is of the most noteworthy books in historiography of the reasons for prophecy. The author is Qazi Abd Al-Jabbar Hamedani, a great scholar of the Mo'tazelite and the well-known chief judge in Rey. He adopted a different approach both in writing style and in reasons for writing from other authors of the books on reasons of prophecy.  Of the remarkable features of this book has been the author's attention to the facts in proving the prophecy of Mohammad (SA), the point which is not paid enough attention to in other such books, particularly Hadith books. In the present article, it has been tried to delve into various aspects of Tathbit dala'il Al-Nobovvah, emphasizing the features of writing reason. How Abad Al-Jabbar Hamedani has thought about miracles and the signs of prophet hood of Mohammad (SA) as well as fitting this image in prophet's reasonography have been investigated in this article. The method of this research is library-based, relying on primary resources in addition to making use of recent research and applying descriptive- analytical approach for analyzing the data.
    Keywords: Prophet Mohammad (SA), reasonography, Tathbit dala'il Al-Nobovvah, miracle, Abad Al-Jabbar Hamedani}
  • مهدی لطفی زاده، عباس یزدانی*
    با مفروض گرفتن امکان وقوع معجزه، استجابت دعا و اعمال خارق عادت دیگر، این پرسش اساسی مطرح می شود که چگونه می توان این قبیل وقایع را به نحو طبیعی تبیین کرد؟ به بیان دیگر، چگونه می توان تصرف و مداخله مستقیم خداوند در انجام چنین اموری را تبیین کرد؟ پاسخ های مختلفی از سوی فلاسفه، متکلمان و اندیشمندان علوم تجربی به پرسش های بالا داده شده است. هدف پژوهش حاضر تبیین نحوه تصرف خداوند در معجزات و دعا با بهره جستن از تیوری کوانتومی است. ادعای این پژوهش این است که می توان نحوه تاثیرگذاری و تصرف خداوند در افعال بسیار خاص مانند معجزه و دعا را در چهارچوب تعابیر کپنهاگی و بوهمی از نظریه کوانتومی تبیین کرد، به این صورت که در چهارچوب تعبیر کپنهاگی و با پذیرفتن نقش آگاهی به عنوان رمباننده توابع موج، فعل خداوند در طبیعت از طریق آگاهی کوانتومی غیرموضعی انجام می گیرد و می تواند آن ها را در جهت مطلوب تغییر دهد. همچنین، خداوند در چهارچوب تعبیر بوهمی، از طریق کنترل متغیرهای پنهان که متغیرهای سطح زیرکوانتومی هستند و با تغییر آرایش این متغیرها در سطح نظم مستتر، تغییر موردنظر را در سطح کوانتومی و سپس در سطح ماکروسکوپی طبیعت به وجود می آورد. مهم ترین نتیجه پژوهش این است که هر دو تعبیر کپنهاگی و بوهمی که رایج ترین تعابیر مکانیک کوانتومی هستند، می توانند تبیینی قانع کننده از نحوه تاثیرگذاری خداوند در طبیعت در افعال خاصی مانند معجزه و دعا ارایه دهند.
    کلید واژگان: معجزه, دعا, تئوری کوانتومی, تعبیر کپنهاگی, تعبیر بوهمی}
    Mehdi Lotfizadeh, Abbas Yazdani *
    Assuming the possibility of a miracle occurring, the answer to prayer, and the extraordinary actions of another habit, the fundamental question arises as to how such events can be explained naturally. How does God fulfil His special acts, such as answer to prayers and miracles in nature? Various responses from philosophers, theologians and scholars of the empirical sciences have been given to the above questions. The purpose of this study is to explain the way in which God's action is in the natural world using quantum theory. The contention of this study is that the influence of God in the world can be explained in the framework of Copenhagen and Bohemian interpretation of the quantum theory. In this way, within the framework of Copenhagen's interpretation and by accepting the role of consciousness as the interpreter of wave functions, God's action in nature is done through non-thematic quantum consciousness and can change them in the desired direction. Also, in the context of Bohemian interpretation, God creates the desired change at the quantum level and then at the macroscopic level of nature by controlling the hidden variables that are sub-quantum level variables and by changing the arrangement of these variables at the hidden order level. The most important result of this research is that both the Copenhagen and Bohemian interpretations, which are the most common interpretations of quantum mechanics, can provide a convincing explanation of how God affects nature in certain actions such as miracles and prayers.
    Keywords: Miracle, nature, Quantum theory, Copenhagen interpretation, Bohemian, Interpretation}
  • محمدرضا حیدری، امید روستا

    موضوعات عرفانی و صوفیانه از ابتدای شکل گیری نثر فارسی همراه با موضوعات ادبی و تاریخی مد نظر نویسندگان بوده اند.  در متون عرفانی، کرامت یکی از مهمترین اصطلاحات و موضوعات مورد توجه صوفیان است که مفاهیم متعددی را در بر می گیرد و یکی از اصول اعتقادی صوفیه و از مبانی اساسی نظریه ولایت محسوب می شود.  کرامت از دیدگاه قرآن، موهبتی است که از بین همه عالم تنها به طبقه انسان تعلق دارد و در آثار عرفا قابل ملاحظه است. کرامت از سه دیدگاه شریعت مداری، عرفانی و ظاهر بینانه می تواند مورد بررسی قرار گیرد. آثار عرفانی ارزشمند قرن پنجم و ششم هجری از جمله: اسرار التوحید، رساله قشیریه و تذکره الاولیاءی عطار، در بر دارنده ی بخش عمده ای از این نوع کرامات هستند . این تحقیق به منظور تبیین وجوه کرامت در آثار عرفانی و به دلیل کمتر مورد نظر قرار گرفتن توسط محققان، انجام می شود و می خواهد به این پرسش پاسخ دهد که مهمترین دلیل نویسندگان این آثار از گنجاندن نمونه های کرامت در اثرشان چه بوده است؟  در این پژوهش سعی شده مفاهیم واژه کرامت و سیر تاریخی آن بیان گردد و این نکته را نشان دهد که دلیل اصلی کرامات اولیا، همان قانع ساختن پیروان یا سر کوب نمودن منکران این ترفند عرفانی بوده است و از این رهگذر بتوان به تفاوت آن با معجزه پی برد. این تحقیق به شیوه کتابخانه ای و بر اساس تحلیل محتوا و ارزیابی داده ها انجام می شود و برای ارزیابی کارآمدی کرامت، نمونه هایی از آن در این سه کتاب ارزشمند عرفانی ارایه می شوند.

    کلید واژگان: عرفان, کرامت, معجزه, متون عرفانی پنجم و ششم هجری}
    Mohammadreza Heydari, Omid Roosta

    Shah Nemat ... But Mahani is one of the famous mystics of the eighth century AH who built the Sufism of Iran into a new stage. He is one of the people who, according to Ibn 'Arabi, relied on the issue of unity of existence in his sonnets, which is emphasized by the existentialists in contemporary times. One of the important philosophical attitudes and philosophical ideas that were found in the literary schools of the twentieth century He has raised valuable issues, especially in the field of literary criticism, in the philosophy of existentialism. Existentialists (modern present-day ones) believe that existence is on the primordial nature and has placed humanity with the advent of Socrates, the essential role of its elementary period, and that they make their own nature by virtue of their actions. The main purpose of the research, which is done by the method of content analysis and relying on issues related to the topic It should be noted that the signs of existentialist philosophy, including the centrality of man, determine the primacy of existence on the nature and discussion of his absolute freedom in the sonnets of Shah Nematoll.

    Keywords: mysticism, dignity, miracle, sufist}
  • سعید بخشی
    از جمله چالش های مهم در مسیر مهدویت، وجود مدعیان دروغین مهدویت است، شناخت مدعیان در ابتدای امر و واکنش به موقع، تاثیر به سزایی در مقابله با این جریانات انحرافی دارد. در روایات ما امور خارق العاده ای همچون داشتن معجزه، طول عمر، علم، ندای آسمانی، خسف و... درباره امام عصر؟عج؟ نقل شده است از جمله کارکردهای این خوارق عادات، کارکرد معرفتی و سلبی آنها می باشد.</p><p>عدم قدرت مدعی دروغین بر معجزه از اموری است که براساس آن می توان عدم امامت او را نتیجه گرفت. کسی که طول عمر خارق العاده نداشته باشد، نمی تواند امام زمان باشد.کسی که دارای علم وسیع و عصمت نباشد نمی تواند امام باشد، کسی که مواریث انبیاء را به همراه ندارد و حضرت عیسی(ع) برای تایید و یاری او نازل نشود، امام مهدی؟عج؟ نمی باشد.
    کلید واژگان: خوارق عادات, کارکرد سلبی, معجزه, ندای آسمانی, علم وسیع, مدعیان دروغین}
    Dr. Saeid Bakhshi
    One of the important challenges in the path of Mahdaviyat is the existence of false claimants of Mahdaviyat. Understanding the claimants at the beginning and the on time response has a significant impact in counteracting these diversions. In our traditions, It has been mentioned extraordinary affairs such as having a miracle, a lifetime, knowledge, a heavenly voice, Dip on the ground and etc... about the Imam of the Age. Among the functions of these extraordinary affairs are their epistemic and negative functions. The failure of the false claimant to do a miracle is something in which, his non-imamate can be concluded. One who does not have extraordinary longevity can not be Imam of the time. One who does not have vast knowledge and infallibility can not be an Imam .One who does not carry prophets heritages and Jesus Christ does not come to confirm him and help him is not Imam Mahdi(aj).
    Keywords: extraordinary affairs, Mahdaviyat, Imam Mahdi(aj), false claimants}
  • سید محمد روحانی، محمد مهدی علیمردی
    این مقاله به بررسی اجمالی زندگی ستهیه سای بابا و مهم ترین آموزه های او، تبیین و شباهت ها و تفاوت های آن با ادیان و مکاتب معنوی هند، به ویژه مکتب هندویی ادویته وده نته (Advaita Vedanta) و آموزه های عرفا و بزرگان سلف او مانند سای بابای شریدی می پردازد. به نظر می رسد بیشتر آموزه های وی ریشه در مکاتب باستانی هندی و تعالیم شخصیت های مشهور پیش از خودش دارد، که سای بابا آنها را در قالبی امروزی بیان کرده است. با نقد و بررسی آموزه ها و دعاوی مهم وی، یعنی اینکه تجسد خداوند است و اعمال فوق بشری انجام می دهد، این نتیجه حاصل می شود که هیچ یک از تعالیم وی از منظر خداشناختی، جهان شناختی و نجات شناختی، با تعالیم الهی سنخیتی ندارد. همچنین اعمال به ظاهر جادویی وی نیز، اولا، در بسیاری از موارد ثابت شده که چیزی جز تردستی نیست و ثانیا، حتی اگر واقعیت نیز می داشت داعیه خدا بودن وی را ثابت نمی کرد.
    کلید واژگان: نجات, تجسد, عشق, هندو, وحدت وجود, فنا, تمرکز, معجزه, جادو}
    Seyyed Mohammad Rohani, Mohammad Mahdi Alimardi
    This paper provides a brief account of Sri Sathya Sai Baba's religious life and his most important teachings, his movement and its similarities and differences with other Indian denominations and schools, in particular, the Hindu school of Advaita Vedanta and the teachings of its mystics and leader's like Say Baba Sharidi. It seems that most of his teachings have their roots in in Indian ancient schools and the doctrines of well-known figures before him. However they are presented by Sai Baba in a more modern fashion. Studying his important teachings and his claim that he is the reincarnation of Sai Baba of Shirdi and has supernatural powers, it is concluded that none of his teachings correspond with divine teachings from the view point of theology, cosmology and soteriology. Furthermore, his apparently magical actions have been proved to be nothing more than but legerdemain, and even if they were real, they couldnt prove his claim to divinity.
    Keywords: salvation, reincarnation, love, Hindu, pantheism, annihilation, concentration, miracle, magic}
  • علیرضا کرمانی، ابوالفضل هاشمی سجزه ئی
    «کرامات» موضوع مهمی است که در عرفان اسلامی از آن بحث شده و دارای ابعاد گوناگونی است. یکی از جنبه های آن، جایگاه کرامت در عرفان است؛ یعنی اینکه در عرفان اسلامی، کرامت چه ارزش و اهمیتی دارد و نگاه عارفان به این پدیده چگونه است؟ این مقاله به منظور پاسخ به این سوال و همچنین برای جلوگیری از آسیب هایی که از این طریق ممکن است دامنگیر انسان شود سامان یافته است؛ مانند مفتون شدن در اثر مشاهده خرق عادت. این نوشتار با توصیف و تحلیل کلمات عارفان محقق، به بررسی جایگاه کرامات در عرفان اسلامی می پردازد. ازجمله یافته های پژوهش حاضر این است که کرامت حقیقی، معرفت به خدا و تخلق به اخلاق الله است. اولیای حقیقی خداوند به کرامات و خرق عادات توجه نکرده و حتی آن را کتمان می کنند و تصرف در عالم در محضر خداوند را خلاف ادب می دانند. خرق عادت می تواند مکر و استدراج در حق متصرف باشد، در صورتی که به آن مشغول شود و از معرفت حق غافل گردد. کرامات موجب استقامت در سلوک و خشوع بیشتر عارف در برابر خدا و زیاد شدن یقین و بصیرت او به حق می شود.
    کلید واژگان: خرق عادت, معجزه, کرامت, عرفان اسلامی}
  • عبدالمجید طالب تاش، محمدرضا آرام
    و هم تاریخ گزارش انحصاری بودن آن را به تواتر نقل کرده است. این خصوصیت فردی که در تعبیر پردازی قرآن خلق عظیم نام یافته است سبب شده که دل های بسیاری به شخصیت غیر عادی آن پیامبر بزرگ الهی مشتاق گردد و در طول تاریخ گرایش های فراوانی نسبت به اسلام پدیدار شود . دکتر احمد بهشتی ، متفکر ، اندیشمند و اسلام پژوه معاصر با بهره گیری از این شیوه رفتاری پیامبر اسلام در یک فرایند نظریه پردازانه عنوان «معجزه انگاری اخلاق نبوی » به آن داده است که در گروه فلسفه و حکمت پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، متولی کرسی های نظریه پردازی مورد نقد و بررسی و تامل اندیشمندان عرصه فلسفه و کلام قرار گرفت و در فرجام پذیرفته آمد. از نظرگاه ایشان، اخلاق پیامبر در سطحی از اعجاز، عظمت و سلامت قرار دارد که همچون قرآن معجزه ای دیگر به شمار می آید که نشان از صدق ادعای نبوت و رسالت حضرت ختمی مرتبت دارد و از حیث جایگاه در سطحی فراتر از معجزات سایر پیامبران و فروتر از معجزه قرآن قرار دارد. این نوشتار با توجه به مبانی قرآن و حدیث به بررسی و تبیین این نظریه جدید و در عین حال قابل توجه پرداخته و مویدات قرآنی و روایی مبنی بر صحت این نظریه را فراروی خوانندگان قرار داده است.
    کلید واژگان: معجزه, اخلاق نبوی, تحدی, جهان شمولی اسلام, الگوی اخلاقی}
    Abdolmajid Talebtash, Mohammad Reza Aram
    Morality of the Prophet is something extraordinary which from the perspective of the Quran is inaccessible to the others; historical reports suggest that this level of moral life is limited to the Prophet Muhammad. These characteristics which have been stated in the Quran as great morality caused many hearts be desirous to the Prophet and throughout history, many tend to be Muslim.
    Dr Beheshti, thinker, philosopher and contemporary Islam researcher, using behavioral techniques presented the theory of miracle of prophetic ethics which has been critically reviewed in the department of Philosophy and Wisdom at the Institute of Islamic Thought and Culture, and finally was accepted. From his viewpoint, the Prophet ethics stands in such a level of miracle and greatness that is considered a miracle like Quran which demonstrates the truth of message of the Prophet. It located in a level higher than the other Prophets miracles and lower than the Quran miracle. This research with considering the fundamentals of Quran and hadith, reviews this new theory and presents the Quranic and hadith confirmations of the truth of this theory.
    Keywords: Miracle, Prophetic Ethics, Challenge, Universality of Islam, Pattern of Moral, Verses, Hadith}
  • مالک شعاعی
    لغت عیسی، یسوع؛ به معنی نجات دهنده است. برای این نام معانی دیگری چون پادشاه و مبارک بیان کرده اند. نصاری، حضرت عیسی را خدا، یکی از سه خدا و پسر خدا یا تجسد خدا می دانستند و بر این باورند تنها از طریق عیسی می توان با خدا ارتباط برقرار نمود. لقب روح الله به خاطر تولد عیسی بدون مقدمات طبیعی و به موجب «از روح خویش در او دمیدیم» (21/91) است.
    حضرت عیسی دارای معجزاتی از قبیل: بر روی آب رفتن، خط خوانی بدون رفتن به مکتب، گویایی در گهواره، دمیدن در پرنده، علاج بخشی اکمه و ابرص، آوردن ماده از آسمان، عروج و... است چون مبنای این پژوهش بر معرفی عیسی از دیدگاه قرآن و غزلیات شمس تبریزی است لذا از پرداختن به معجزات و امور دیگری از زندگی عیسی؛ چون داستان زنده کردن عازر (ایلعازر) و... که در قرآن یا غزلیات شمس مذکور نیست، پرهیز شده است.
    کلید واژگان: عیسی, معجزه, پسر خدا, علاج بخشی, عروج}
    Malek Shoayee
    The word Christ means savior. There are other meanings attributed to the word such as king and auspice. Nazarene deems Jesus Christ as God itself, one of the three gods, and son of God or embodiment of God, believing that it is only through Christ that one can get in touch with God. The title God's Spirit is because of Christ's birth without any natural procedures and out of the verse "We blew our spirit into his body"(91:21).Christ owns some miracles such as walking on the surface of water, reading a text without any schooling, talking while in cradle, resurrecting a bird, healing Achme and Abras, Taking victuals from the heaven, Ascension, etc. Since the basis of this research is on introduction of Christ through the Koran and Sham's lyric poems, therefore, dealing with other kinds of Christ's miracles and other issues is avoided simply because the story of resurrecting Arez and the rest in the Koran and Sham's lyric poems is not mentioned.
    Keywords: Christ, miracle, son of God, healing power, Ascension}
  • احمد بهشتی
    این نوشتار در پی رد ادعای کسانی است که معجزه را مشروط به تحدی دانسته اند. شواهد و قرائن متعدد و ادله متقن، دلالت دارد بر این که اخلاق پیامبر، آیت صدق او و معجزه او پس از قرآن و قبل از هزاران معجزه محسوس و ملموس است. قرآن از معجزه پیامبر ان تعبیر به آیت کرده و در هیچ مورد قید تحدی نیاورده است. تنها معجزه قرآن توام با تحدی است. بزرگان ما در تعریف معجزه تحدی نیاورده اند.
    کلید واژگان: معجزه, تحدی, کرامت, سحر, آیت}
    Mohammad Bahmanzadeh
    This writing wants to reject the claim of persons that they have supposed miracle is dependent upon challenge. Several examples and certain reasons indicate the prophet’s morality is sign of his veracity and his miracle after Quran and before thousands sensible and palpable miracles. Quran has nominated the prophets’ miracle sign and nowhere has brought restriction of challenge. Quran is the only miracle that is with challenge. Our great ones haven’t used challenge in definition of miracle.
    Keywords: Miracle, Challenge, Charismatic act, Magic, Sign}
  • احمد بهشتی
    بدون شک، پیامبر اعظم اسوه همه انسان ها در همه اعصار و قرون است. به نظر برخی از ناقدان کرسی نظریه پردازی «معجزه انگاری اخلاق نبوی»(نگ: بهشتی، 1389، 22) معجزه بودن اخلاق پیامبر خاتم، با اسوه بودن آن حضرت منافات دارد. در این نوشتار، با توجه به مدارک قرآنی و غیر قرآنی، بر اسوه بودن آن حضرت، به نحو اطلاق و شمول، تاکید کرده و گفته ایم: اولا اگر اخلاق او معجزه نباشد، ممکن است برخی همتای او یا برتر شوند. در این صورت، پیامبر اعظم اسوه آن ها نیست، و این، با اطلاق آیه ای که دلالت بر اسوگی آن حضرت دارد، مخالف است. ثانیا مقام پیامبر اکرم، دون خالق و فوق همه مخلوقات است و بنابراین، همان طوری که اسوه بودن او ضروری است، معجزه بودن اخلاقش هم قطعی است. از راه برهان انی عدم منافات آن ها را کشف می کنیم؛ چرا که اگر منافات داشتند، تکوینا و تشریعا حکم به اجتماع آن ها از سوی خدای حکیم نمی شد. ثالثا پیامبر اکرم در عالم انسانیت، مثل دارد، ولی مثل ندارد. اسوه بودن آن حضرت اقتضاء می کند که انسان ها بکوشند تا مثل او شوند، نه مثل او. اگر اخلاقش معجزه نباشد، ممکن است مثل او شوند و در این صورت، اسوه آن ها نیست.
    کلید واژگان: اسوه, معجزه, اخلاق, مثل, مثل}
    Ahmad Beheshti
    Undoubtedly, the grand Prophet is pattern of all of the persons in all of the epochs and ages. In the viewpoint of some of the critics of the chair of theorization under the title of: "to suppose as in miracle Prophet's morality", to be miracle of the final Prophet's morality is inconsistent with to be pattern of that Excellency. In this writing, with attention to Quran and non Quran documents, we have emphasized absolutely on to be pattern of that Excellency and have said: firstly, if there isnt miracle his morality, it might some of people become coordinate with him or higher. In this case, the grand Prophet isnt their pattern, and this opposes absoluteness of verse that indicates to be pattern of that Excellency. Secondly, position of the blessed Prophet is lower than the creator and above the creatures and so, to be pattern of him is essential, in the same way, to be miracle of his morality is decisive. We detect by a posteriori argument that they arent inconsistent together; because if they were inconsistent together, God wouldnt judge to their adaptation cosmically and legislatively. Thirdly, the blessed Prophet has example in the human world, but doesn’t have any likeness. To be pattern of that Excellency necessitates that humans try to be his example, not his likeness. If his morality isnt miracle, it's possible they will be his likeness and in this case, he isnt their pattern.
    Keywords: pattern, Miracle, Morality, likeness, example}
  • حقیقت وحی نبوی و نقد تهمتها
    آیه الله العظمی جعفر سبحانی
    این نوشتار، ضمن بیان حقیقت وحی به بررسی تهمت های ناروائی می پردازد که معاصران نزول وحی و کلیسائیان تا عصر حاضر، اظهار کرده و کوشیده اند قداست و حقیقت وحی را خدشه دار کنند و در نتیجه ارتباط پیامبر گرامی اسلام را با مبدء وحی منکر شوند. نکته مهم این است که توجیه ها و تفسیرهای غلطی که ارباب کلیسا مطرح می کنند، چیزی جز تکرار همان تهمت های ناروائی که معاصران مطرح کرده اند، و قرآن به آنها پاسخ گفته، نیست. در این نوشتار، پاسخهای کوبنده ای به منکران وحی و ایرادات آنها داده شده است.
    کلید واژگان: وحی, نبوت, جنون, کهانت, معجزه}
  • مهدی اخوان

    نفی ضرورت علی یکی از موارد جدال اشعری مشربی چون غزالی با فیلسوفان است. وی در مسئله هفدهم کتاب تهافت الفلاسفه دو لازمه نامقبول ضرورت علی (‌‌نفی معجزه و نفی قدرت مطلق خداوند) را مبنای حمله بر مفهوم علیت نزد فیلسوفان از جهات گوناگون قرار می‌دهد. ابن‌رشد در مقام فیلسوفی ارسطویی و مسلمان در تهافت التهافت با چالش‌های غزالی روبه‌رو می‌شود. در این جستار تلاش می‌شود پس از تقریر و تحلیل دقیق دیدگاه غزالی و سپس پاسخ‌های ابن‌رشد، به پیش‌فرض‌ها و لوازم آنها پرداخته و میزان توفیق و ناکامی آنها را در مدعیات خود بررسی کنیم.

    کلید واژگان: علیت, معرفت شناسی, وجودشناسی, معجزه, ضرورت علی معلولی, محال منطقی, محال عرفی, غزال, ابن رشد}
    Mahdi akhavan

    Denying causal necessity is one of the topics over which an Ashari-minded like al-Ghazaali takes issue with philosophers. In the seventeenth problem of Tahafut al-Falasifa (Incoherence of Philosophers), he relies on two implausible implications of causal necessity (denial of both miracles and the absolute power of God) to attack the conception of causation as understood by philosophers from various aspects. In Tahfut at Tahafut (Incoherence of the Incoherence), Ibn Rush, as an Aristotelian and Muslim philosopher, encounters al-Ghazali’s challenges. In this paper, after an exact disposition and analysis of al-Ghazali’s view and Ibn Rushd’s replies, it will be tried to explain their pre-suppositions and consequences as well as their success or failure regarding their contentions.

    Keywords: epistemology, Ontology, miracle, causal-effectual necessity, logical impossibility, commonsensical impossibility, al-Ghazali, Ibn Rushd}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال