جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "نمود" در نشریات گروه "ادیان و عرفان"
تکرار جستجوی کلیدواژه «نمود» در نشریات گروه «علوم انسانی»-
از منظر متکلمان و فلاسفه اسلامی، خداوند متعال همه ما سوی الله را خلق و ایجاد کرده است و مخلوقات، حقیقتا موجودند و انکار کثرات و موجودیت مخلوقات، انکار بدیهیات است. از سوی دیگر، عارفان اسلامی با توجه به نظریه وحدت شخصی وجود، معتقدند مخلوقات، وجود حقیقی ندارند. آنها به مخلوقات، عنوان مظهر و نمود داده اند. در برخی از آثار عرفانی، از مخلوقات به عدم تعبیر شده و برخی از عارفان، واژه های خیال، وهم و اعتبار را برای کثرات و مخلوقات به کار برده اند.
پژوهش حاضر می کوشد به تحلیل عارفان و حکمای متاله درباره وجود یا عدم بودن مخلوقات و موجودات بپردازد و به این سوال یا اشکال پاسخ دهد که اگر مظهر و نمود عرفانی، وجود یا عدم نباشد، ارتفاع نقیضان رخ می دهد که امر باطلی است؛ اگر وجود باشد، با سخن عارفان نمی سازد که می گویند نمود، وجود نیست؛ و اگر عدم باشد، انکار بدیهی رخ می دهد و مستلزم عدم خالقیت خداوند و نفی مخلوقات است.
در این مقاله روشن شده است که نزد عارفان، کثرات و مخلوقات از اساس نفی نمی شوند و گرچه بنابر نظریه وحدت شخصی وجود، به کثرات و مخلوقات، وجود حقیقی گفته نمی شود، اما این همه مسئله نیست؛ عرفا معتقدند که کثرات و مخلوقات، بالوجود، موجودند؛ یعنی مظاهر و آیات فی نفسه معدوم و بالوجود موجودند؛ از این رو، با وجود نبودن مظهر و نمود، نه ارتفاع نقیضان رخ می دهد، نه انکار بدیهی اتفاق میافتد و نه این مسئله مستلزم انکار خالقیت خداوند متعال است.
کلید واژگان: وجود, عدم, خلق, مظهر, نمود, وحدت وجود, عرفان اسلامیFrom the viewpoint of theologians and Islamic philosophers, Allah Almighty is the creator of the universe, the creatures are truly existing, and the denial of the existence of the creatures is the denial of the truths. On the other hand, according to the theory of particular unity of existence, Islamic mystics believe that creatures have no real existence, but they are only a manifestation. Creatures have been described in some mystical works as non-existence, and some mystics have used the words of imagination, estimation and significance to refer to creatures. This paper analyzes the mystics and theologians' point of view towards the existential and non-existential nature of the creatures, and it answers the question whether the negation of the existential and non-existential nature of the creatures in mysticism, which is void, leads to "the negation of two contradictories"; because, if the creatures are existing, it is against the mystics, who denies their existence, and if they are void it leads to denial of axiomatic; the denial of God's creativity and the negation of creatures. This paper shows that, although, according to the theory of the unity of existence, there is no true existence, the mystics do not deny the existence of creatures and the multiplicity. On the other hand, the mystics believe that, the creatures and the multiplicity are existing by existence. That is, although the manifestations are non-existence, they are existing by existence. Thus, in the lack of manifestation, neither the negation of two contradictories occurs, nor does the denial of axiomatic happens, nor does this issue leads to denial of the creativity of Allah Almighty.Keywords: existence, non-existence, creation, manifestation, appearance, unity of existence, Islamic mysticism -
تبیین دقیق بن مایه تجربه های عرفانی همواره از اهداف پژوهشگران متون عرفانی بوده است. گاه این تجربه ها چنان با باورهای عموم متناقض است که آن را بدون کمترین تحلیل صحیح طرد می کنند و گویندگانش را بر مرکب چوبین تکفیر می نشانند. تحلیل صحیح این تجربه ها میسر نخواهد بود، مگر با شناخت زبان عرفانی متون و آشنایی با شیوه های بیان تجربه های بیان ناپذیر عرفانی.
آنچه در تحلیل تجربه عرفانی بسیار موثر است، تبیین سیر این تجربه است از آغاز شکل گیری در وجود عارف، تا افزوده شدن تحلیل های ذهنی و زیورهای ادبی بر قامت آن و درنهایت، بیان آشکارای آن. اگر این سیر از پایان به آغاز بررسی شود، بن مایه تجربه عرفانی عارف آشکار خواهد شد. از این حیث، بررسی تجربیات عرفانی نیازمند روشی است که، در این نوشتار، «مهندسی تجربه عرفانی» نامیده می شود.
در جستار حاضر، ارتباط تجربیات عرفانی با حقیقت را تبیین کرده و شیوه دست یابی عارف به حقیقت و بیان آن را بررسی می کنیم. سپس، به تحلیل زبان عرفانی عباراتی از مقالات شمس تبریزی، با بهره گیری از رویکرد «مهندسی تجربه عرفانی»، خواهیم پرداخت.
کلید واژگان: تمثل حقیقت, حقیقت (بود), مقالات شمس تبریزی, مهندسی تجربه عرفانی, نمودReligions & Mysticism, Volume:46 Issue: 2, 2014, PP 147 -163Motif explanation of mystical experience has always been a goal of researchers’ mystical texts. This experience is inconsistent with common belief. Many people are rejecting it without a correct analysis and they are excommunication Speaker''s experience. Correct analysis of these experiences، would not possible without knowing the mystical language and ways of expression experience'' mystical. Explanation of formation mystical experience''s process in the mystic from the beginning and accrue intellectual analysis and Imagery to experience is most effective in the mystical experience''s analysis. If this process be reviewed from the end to beginning، appears the motif of mystical experience of mystics. Mystical experiences review requires to the method that in this paper، «Engineering mystical experience» is called. In the present paper، after explaining the relationship between mystical experience and truth and achieve to discovery truth''s manner by mystic that tells it in his mystical experiences، we analyze phrases of Maghalat-e- shams with method of Engineering mystical experience.Keywords: Truth, mystical experience, exemplification of the truth, Maghalat, e, Shams, e, Tabrizi -
مسئله «نومن و فنومن» که در فارسی معادلهایی همچون «بود و نمود»، «شیء فینفسه و پدیدار» و «ذات معقول و پدیدار» بر آن نهادهاند، یکی از مهمترین مسایلی است که ایمانویل کانت در نظام فلسفی خود مطرح کرده است. پیامدهایی که این مسئله دارد میتواند اهمیت آن را بیش از پیش آشکار سازد. برخی از مهمترین پیامدهای این مسئله عبارتند از: 1) تاثیر آن در اتخاذ موضع درباره اصل شناسایی و معرفت به جهان خارج؛ 2) تاثیر آن در بحث اثباتناپذیری خدا از طریق ادله رایج در فلسفه و نیز در نحوه تلقی کانت از خدا؛ 3) تاثیر آن در فلسفه اخلاق کانت؛ 4) تاثیر آن در دور ساختن نظام فلسفی وی از اشکالات مطرح بر ایدهآلیسم بارکلی، از یک سو و پدیدارگرایی هگلی، از سوی دیگر. در مقاله حاضر برخی از ابعاد این مسئله را در چهار محور بررسی کردهایم و پس از تبیین نظر کانت در تفکیک دو قلمرو نومن و فنومن از یکدیگر، ضمن اشاره به دو تفسیر از این تفکیک، به پیامدهای این نظریه و در نهایت نیز به برخی از نقدهای واردشده بر آن اشاره کردهایم.
کلید واژگان: نومن, فنومن (پدیدار, ناپدیدار, بود, نمود), شناخت, عقل محض, تصورات
- نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شدهاند.
- کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شدهاست. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
- در صورتی که میخواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.