تحلیل فرآیند تجربه عرفانی شیوه ای در کشف بن مایه تجربه های عارفان
نویسنده:
چکیده:
تبیین دقیق بن مایه تجربه های عرفانی همواره از اهداف پژوهشگران متون عرفانی بوده است. گاه این تجربه ها چنان با باورهای عموم متناقض است که آن را بدون کمترین تحلیل صحیح طرد می کنند و گویندگانش را بر مرکب چوبین تکفیر می نشانند. تحلیل صحیح این تجربه ها میسر نخواهد بود، مگر با شناخت زبان عرفانی متون و آشنایی با شیوه های بیان تجربه های بیان ناپذیر عرفانی.
آنچه در تحلیل تجربه عرفانی بسیار موثر است، تبیین سیر این تجربه است از آغاز شکل گیری در وجود عارف، تا افزوده شدن تحلیل های ذهنی و زیورهای ادبی بر قامت آن و درنهایت، بیان آشکارای آن. اگر این سیر از پایان به آغاز بررسی شود، بن مایه تجربه عرفانی عارف آشکار خواهد شد. از این حیث، بررسی تجربیات عرفانی نیازمند روشی است که، در این نوشتار، «مهندسی تجربه عرفانی» نامیده می شود.
در جستار حاضر، ارتباط تجربیات عرفانی با حقیقت را تبیین کرده و شیوه دست یابی عارف به حقیقت و بیان آن را بررسی می کنیم. سپس، به تحلیل زبان عرفانی عباراتی از مقالات شمس تبریزی، با بهره گیری از رویکرد «مهندسی تجربه عرفانی»، خواهیم پرداخت.
آنچه در تحلیل تجربه عرفانی بسیار موثر است، تبیین سیر این تجربه است از آغاز شکل گیری در وجود عارف، تا افزوده شدن تحلیل های ذهنی و زیورهای ادبی بر قامت آن و درنهایت، بیان آشکارای آن. اگر این سیر از پایان به آغاز بررسی شود، بن مایه تجربه عرفانی عارف آشکار خواهد شد. از این حیث، بررسی تجربیات عرفانی نیازمند روشی است که، در این نوشتار، «مهندسی تجربه عرفانی» نامیده می شود.
در جستار حاضر، ارتباط تجربیات عرفانی با حقیقت را تبیین کرده و شیوه دست یابی عارف به حقیقت و بیان آن را بررسی می کنیم. سپس، به تحلیل زبان عرفانی عباراتی از مقالات شمس تبریزی، با بهره گیری از رویکرد «مهندسی تجربه عرفانی»، خواهیم پرداخت.
کلیدواژگان:
زبان:
فارسی
صفحات:
147 تا 163
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p1297474
مقالات دیگری از این نویسنده (گان)
-
مقایسه مشرب عرفانی نجم الدین رازی و علی بن ترکه اصفهانی (با تاکید بر رساله های «عشق و عقل» و «عقل و عشق» (مناظرات خمس))
فرشاد اسکندری شرفی، *
مجله پژوهش های ادب عرفانی (گوهر گویا)، بهار و تابستان 1403 -
سیر و سلوک عرفانی در اندیشه شمس تبریزی
عبدالرحیم عناقه*، علی اصغر میر باقری فرد، ندا پرتویی
مجله عرفانیات در ادب فارسی (ادب و عرفان)، زمستان 1401 -
تحلیل زبان شطح بر اساس الگوی گفتمان پویا در «شرح شطحیات» روزبهان
زهرا افتخار، *، مسعود آلگونه جونقانی
نشریه عرفان پژوهی در ادبیات، بهار و تابستان 1403 -
بررسی جایگاه تلوین و تمکین در سلوک عرفانی
امیرحسین سعیدی پور، *
نشریه نثر پژوهی ادب فارسی، بهار و تابستان 1403 -
عنبر در ادبیات فارسی و عربی
، بتول حیدری*
مجله مطالعات و تحقیقات ادبی، پاییز 1400 -
شد نرگسی هلاک ز تیغ جفای تو! ؛ نقد تصحیح دیوان نرگسی ابهری
*
پژوهش نامه انتقادی متون و برنامه های علوم انسانی، آذر 1400