به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « beauty » در نشریات گروه « ادیان و عرفان »

تکرار جستجوی کلیدواژه «beauty» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • سمیه جلالیان، ایرج داداشی*

    زیبایی یکی از مفاهیم بنیادین در عرفان قباله-جریان اصلی سنت عرفانی در دین یهود -است. در این نظریه عرفانی زیبایی یکی از اسماء و تجلیات الهی محسوب می شود.اصحاب حکمت خالده نیز به این مفهوم به عنوان یک مفهوم مهم در نظریات عرفانی دوران پیش از مدرن پرداخته اند. آنها این مفهوم را در تقابل با تلقی مدرن از آن قرارداده و خداوند را منشا زیبایی قلمداد می کنند. مسیله پژوهش حاضر چیستی این مفهوم در عرفان قباله با توجه به رویکرد اصحاب حکمت خالده است. سوالات پژوهش عبارتند از زیبایی در عرفان قباله به چه معناست؟ این مفهوم تحت چه مبحثی بیان شده است؟ پژوهش پیش رو با رویکرد سنتگرایانه و با رجوع به آراء دانشمند یهودی گرشوم شولم در صدد تحلیل و تبیین مفهوم زیبایی در عرفان قباله است. اهداف پژوهش حاضر تبیین مفهوم زیبایی در عرفان قباله و تشریح مباحثی است که این مفهوم تحت آنها بیان شده است. نتایج نشان می دهد که زیبایی در بحث اسماء و صفات الهی مطرح شده و با اصطلاح تیفیرت در ادبیات قباله به کار رفته است و به معنای هماهنگی، نظم و تعادل است. این هماهنگی و تعادل یک امر جهانشمول است که شامل هماهنگی در صفات باری تعالی، در هستی و در نفس انسان می شود.

    کلید واژگان: یهود, حکمت خالده, زیبایی, عرفان قباله}
    somayeh jalalian, Iraj Dadashi *

    Beauty is one of the fundamental concepts in Kabbalah mysticism.Kabbalah is the main current of mystical tradition in Jewish religion.In this mystical theory beauty is considered as one of the divine manifestations of God.The companions of perennial philosophy also discussed this concept as an important concept in the mystical theories of the pre-modern era.They contrast this concept with the modern perception of it and consider God as a source of beauty.The problem of this research is what beauty is in Kabbalah according to the approach of perennial philosophy.Research questions are:What does beauty mean in Kabbalah?What topics are this concept expressed under?This research with the approach of the perennial philosophy and referring to the opinions of Jewish scholar Gershom Sholem aims to analyze and explain the concept of beauty in this mysticism.The goals of the current research are to explain the concept of beauty in the Kabbalah and to explain the topics under which this concept is expressed.The results show t:beauty is used with the term Tiferet is mentioned under the topic of God's manifestations and it means harmony and balance.This is a universal harmony that includes the harmony between the two attributes of God,harmony in the world and human soul.

    Keywords: Kabbalah mysticism, perennial philosophy, Beauty, Jew}
  • فاطمه طوبایی*، محمدیوسف نیری

    شیخ روزبهان یکی از مشایخ تاثیرگذار در تحول جریان تصوف است که به سبب پیچیدگی های نظام اندیشگانی و زبانی اش کمتر شناخته شده است. یکی از این پیچیدگی ها که در مرکز نگرش عرفانی وی قرار دارد و با تثلیث بنیادین ساختار فکری او یعنی: «عشق، زیبایی و تجلی» و نیز مراحل سه گانه سلوک روزبهانی پیوندی ناگسستنی برقرار می کند، اصطلاح «التباس» و لایه های مختلف معنایی آن است. به رغم پیچیدگی مفهوم «التباس» و اهمیت آن در زمینه ادراک جهان بینی عرفانی روزبهان، تاکنون تحقیقی که تمام جوانب این اصطلاح را روشن گرداند، انجام نشده است. در این پژوهش با تفحص و غور در آراء شیخ، روشن می شود که اصطلاح التباس در نگرش شیخ، دو معنای کلی دارد؛ نخست، التباس در معنای ساده پوشش و لباسی از جنس طاعت، نور و زیبایی است و دوم، در معنای حجاب یا واسطه ای است که ظرف تجلی است و تجلی از مسیر همان حجاب رخ می دهد. «التباس» در معنای دوم خود، کارکردی بسیار اساسی در تمام منازل سلوک شیخ دارد. اگر سلوک مبتنی بر منظومه فکری روزبهان را دارای سه منزلگاه اصلی (عشق انسانی، عشق الهی، معرفت و توحید) فرض کنیم، التباس، با سه لایه معنایی گوناگون، یعنی تجلی التباسی از نوع اول، تجلی التباسی از نوع دوم و تجلی التباسی از نوع سوم، در تمام مراحل حضور فعال دارد.

    کلید واژگان: التباس, تجلی, روزبهان بقلی شیرازی, زیبایی, عشق}
    Fatemeh Toobaie *, MohammadYousof Nayyeri

    Sheikh Rozbahan Baghli Shirazi is one of the most influential people in the development of Sufism, which is less known due to the complexities of his intellectual and linguistic system. One of these complications that is at the center of his mystical attitude is the term "Eltebas". This term has an inseparable connection with the fundamental trinity of his intellectual structure, i.e. love, beauty and epiphany. In spite of the complexity of the concept of "Eltebas" and its importance in the field of understanding the mystical worldview of Rozbahan, no research has been done that will clarify all aspects of this term. In this research, by investigating and pondering the opinions of the sheikh, it became clear that the term "Eltebas" refers to one of the types of epiphany, which is like a curtain or a covering to cover the light of God or the eternal beauty. A Sufi observes God's light from behind a curtain ("Eltebas"), which is of course the medium of epiphany perception, and prepares to observe and meet this light directly. If we assume that Sufism accepted by Roozbahan has three main steps (human love, divine love, knowledge and monotheism) "Eltebas", with three different layers of meaning, has an active presence in all stages.

    Keywords: beauty, eltebas, epiphany, Love, Rozbahan Baghli Shirazi}
  • سمیرا بختیاری نسب، خیرالله محمودی*

    روزبهان بقلی عارفی جمال پرست است. موضوع اصلی این پژوهش بررسی و تحلیل مهم ترین ویژگی های مشرب عرفانی او است و به طور دقیق بر یافتن پاسخ این پرسش متمرکز است که: روزبهان درباره ی رابطه ی انسان با خداوند و هستی چگونه می اندیشد که منجر به تمرکز مشرب عرفانی اش بر «کشف و شهود»، «عشق» و «رجا» می شود؟ برای رسیدن به پاسخ با رویکردی محتوامحور و با تمرکز بر مفاهیم بنیادین «خدا»، «انسان» و «هستی» به تحلیل عبهرالعاشقین پرداخته ایم. نتیجه پژوهش نشان می دهد که مشرب عرفانی او بر محور «ازلیت» شکل گرفته است. او به دو نوع تجلی ذاتی و فعلی معتقد است که اولی منجر به پدیدآمدن مفاهیم قدیم و دیگری منجر به پدیدآمدن حادث می شود. ازلیت در نگاه روزبهان  با زیبایی و نور درک می شود و زیبایی حادث و قدیم رابطه ای استعاری دارند. تمام وجوه این رابطه در اصطلاح «التباس» گرد آمده است. اما همین مفهوم نیز مبتنی بر ساحت «خیال» انسان است که درنهایت مشرب عرفانی کشف گونه روزبهان را پدید می آورد که با دو مفهوم اساسی «عشق» و «رجا» شناخته می شود. زبان پراستعاره او نیز متاثر از همین رابطه ی استعاری ازل و حادث است و شاهدی بر تاثر عمیق زبان  عارف از مبانی معرفت شناختی اوست.

    کلید واژگان: التباس, عشق, خیال, زیبایی, نور, مشرب عرفانی, عبهرالعاشقین}
    Samira Bakhtiyari Nasab, Khairollah Mahmoodi *

    Roozbehan is a mystic who loves beauty, and "revelation and intuition", "love" and "hope" are the three distinctive features of his mysticism. The current research is focused on this fundamental question: how does Roozbehan think about "God", "man" and "being", when his mysticism focuses on the aforementioned three characteristics? In order to find the answer, we have analyzed Abar al-Asheqeen with a descriptive and analytical approach and focusing on the fundamental concepts of "God", "man" and "being". In Roozbehan’s view, on the one hand, eternity is understood with beauty and light, and on the other hand, creation is the result of the manifestation of eternity in two intrinsic and current forms, which leads to the emergence of old and created concepts. "Manifestation of works" implies love and hope, and "metaphorical relationship" of accidental and eternal beauty implies discovery and intuition in the mystical view of Rozbahan. Also, all aspects of the metaphorical relationship between accidental and eternal beauty are gathered in the term "Eltebas". This concept is also based on the field of human "imagination" which ultimately creates the kind of discovery of Roozbehan.

    Keywords: Roozbehan, beauty, Light, creation, manifestation, Eternity, intuition}
  • معصومه شکوری، کورس کریم پسندی*، نعیمه کیالاشکی، مریم شادمحمدی
    از زمان بی آغاز انسان هرگز نتوانست از چمبره صفت قدیسه زیبایی بی اعتنا بگذرد. به همین دلیل مقوله زیبایی همواره مورد عنایت فلاسفه و نظریه پردازان عرصه هنر و ادبیات بوده است. بدین جهت مقاله حاضر با استناد به مطالعات توصیفی و کتابخانه ای برآن است تا به واکاوی واژگان هم سنگ زیبایی در اشعار عطار بپردازد و آنگاه با مکتب زیباشناسی فلوطین مقایسه نماید و مفارقت ها و مقارنت های دیدگاهشان را واکاوی نماید. بر اساس تتبعات انجام شده تصادمات افکار فلوطین و عطار برآن است که زیبایی امری مدرج است چه در عالم محسوسات و چه در عالم مغیبات و ماهی جان انسان ها در سه بحر متفاوت زیبایی را درک می کند؛ دریای حس، دریای عقل و دریای روح. نکته قابل تامل در بیان افتراق افکار آن دو، این است که عطار حزن و اندوه را بستری برای رسیدن به زیبایی جانان می داند اما فلوطین درک شادی های جمال الهی را زمینه ساز بهجت روح می بیند. علاوه براین  عطار که با مفهوم زیبایی از دیدگاه فلوطین مرافق است صبغه دینی و عرفانی را چاشنی درک زیبایی کرده است.
    کلید واژگان: زیبایی, فلوطین, عطار, حس, عقل و شهود}
    Masumeh Shakury, Kuros Karimpasandi *, Naeimeh Kialashaki, Maryam Shahmohammady
    Since eternity without beginning (Azal), human has never been able to take no notice of the sacred attribute of beauty. That’s why philosophers and theorists in the field of art and literature have always considered the category of beauty. Therefore, the present paper aimed to analyze the equal terms of beauty in Attar’s poems based on descriptive and library studies, then compare it with Plotinus’ school of aesthetics and investigate the differences and similarities of their viewpoints. According to conducted research, Plotinus’ and Attar's thoughts collision showed that beauty is something graduated and whether in the sensible world or invisible world, it comprehends that human can fifure it out in three different aspects of beauty: by sensation, by intellect and by soul. The provoking point of their different thoughts is that Attar finds sorrow as a way to achieve the beauty of the beloved one but Plotinus believes that understanding of the happiness of the divine beauty is the basis of spiritual enjoyment. Moreover, Attar agrees with Plotinus' viewpoint and gives a religious and mystical feature to the category of beauty.
    Keywords: Beauty, Plotinus, Attar, sensation, Intellect, Intuition}
  • کبری علی اکبر*، محمدرضا شاهرودی، محمود عبایی کوپائی، قاسمعلی کوچنانی
    یکی از موضوعات نسبتا پربسامد در منابع دینی، شناخت و کاربست زیبایی در زندگی است. میل به زیبایی و به دنبال آن، دستور خرد به زیبا ساختن خود و زندگی، امری فطری است. قرآن کریم نیز آدمی را با زیبایی ها آشنا و به محقق ساختن آن در زندگی خود ارشاد می کند و زیبایی را که شامل مراتب: محسوس، غیر محسوس، معقول و مرتبه نهایی آن، یعنی زیبایی مطلق را که خاص جمال خداوندی است، به انسان می آموزد و از او می خواهد که بر مبنای فطرت زیباطلب خویش از زیبایی های معقول و معنوی در دست یابی به کمال مطلوب بهره گیرد. از دیگرسو با عنایت به آثار سبک زندگی و لزوم اصلاح آن در نیل آدمی به کمال و سعادت و نیز ارتباط زیبایی ها به ویژه زیبایی های معنوی با برترین سبک زندگی، لازم است به شناختی اصولی از این امر دست یافت. بررسی متون دینی به ما می آموزد که تنها شناخت زیبایی های معقول و مزین شدن به آن، سبب ارتقاء سبک زندگی معنوی در ابعاد مختلف به ویژه ایجاد ارتباط صحیح میان افراد گوناگون در اجتماع خصوصا پرورش روحیه ایثار می گردد. سبک زندگی مبتنی بر زیبایی های اخلاقی که از آن در قرآن کریم به «حیات طیبه» تعبیر شده، ویژه کسانی است که به خداوند ایمان دارند و  عمل صالح انجام می دهند.
    کلید واژگان: زیبایی, سبک زندگی, حیات طیبه, زیبایی محسوس, زیبایی غیر محسوس, قرآن}
    Kobra Ali Akbar *, Mohammad Reza Shahroodi, Mahmood Abaiee
    A common topic in religious sources is the recognition and application of beauty in life. The desire for beauty and the intellect’s order for beautifying oneself and one’s life are intrinsic. The Holy Qur'an also acquaints people with beauties and guides them to create them in their lives. The Holy Qur'an teaches man the levels of beauty, which include tangible, intangible, sensible, and ultimately absolute beauty- which is specific to God's beauty- and asks him to use rational and spiritual beauties to achieve the desired perfection, based on his natural tendency to beauty. On the other hand, there is a need for being deeply aware of the correct lifestyle, since one’s lifestyle has lots of effects on him and because he must correct it to achieve perfection and happiness. The study of (Islamic) religious texts teaches us that only through learning about and employing  reasonable beauties one can improve one’s spiritual lifestyle in various dimensions, especially in establishing proper communication between different people in the society and also especially in cultivating the spirit of self-sacrifice. The lifestyle based on moral beauty, which is described in the Holy Qur'an as "Hayat tayeba”(i.e. a pure and beautiful life), is reserved for those who believe in God and do righteous deeds.
    Keywords: beauty, Lifestyle, Pure Life, tangible beauty, Intangible, Quran}
  • محمدرضا بیات*، علیرضا طاهری
    مسئله اساسی در این مقاله این است که آیا می توان تجربه زیبایی یا عشق در افلاطون را نوعی تجربه دینی شمرد. ابتدا با بیان دیدگاه های گوناگون درباره تجربه دینی به تبیین دیدگاه افلاطون درباره زیبایی و عشق و نسبت میان آن ها پرداخته و در نهایت، با اثبات الوهیت زیبایی در افلاطون نشان داده ایم که اگر تجربه دینی را نوعی مواجهه توام با آگاهی بی واسطه تجربه گر با موجودی الوهی یا به تعبیر دینی، خداوند بدانیم که در قالب های گوناگون ظهور پیدا می کند، می توان تجربه زیبایی یا عشق در افلاطون را نوعی تجربه دینی دانست. اگر چه، ادعای این مقاله صرفا این است که تجربه زیبایی یا عشق یکی از مصادیق تجربه دینی است و ناظر به دیدگاه معرفت شناختی خاصی درباره تجربه دینی نیست. ولی اتخاذ هرگونه دیدگاه معرفت شناختی درباره تجربه دینی منطقا، تجربه زیبایی یا عشق را هم در بر می گیرد.
    کلید واژگان: افلاطون, الوهیت, تجربه دینی, زیبایی, عشق}
    Mohammadreza Bayat *, Alireza Taheri
    The central issue of this article is whether one can consider the experience of Beauty or love in Plato as a religious experience. First, it describes different views on the religious experience. Then it deals with Plato's view on beauty and love and their relationship. Finally, by proving the divinity of Beauty in Plato, the article shows that if religious experience is the encounter of the experiencer with the Divine being, God, who manifests itself in various forms, and that encounter is accompanied by a direct conscious of the divine being, then the experience of Beauty or love in Plato can be considered as a kind of religious experience. However, the claim of this article is merely that the experience of beauty or love is one of the examples of religious experience and does not imply a specific epistemological view of religious experience. But the adoption of any epistemological view of religious experience logically involves an experience of beauty or love.
    Keywords: religious experience, Beauty, Love, divinity, Plato}
  • علی رازی زاده *
    آگوستین، نخستین متفکر سنت مسیحی است که توجه ویژه ای به هنر و زیبایی نشان داد و اقدام به تدوین نظامی جامع در این حوزه کرد که بعدها تاثیر شگرفی بر اندیشمندان پس از خود، به ویژه در قرون وسطی گذاشت. اهتمام ویژه او به هنر و زیبایی، در کنار وفاداری کامل او به آموزه های مسیحی، که نمود کامل آن در کتاب شهر خدا و دفاع از کیان مسیحیت و تقسیم انسان ها براساس باورهایشان، به حضور در شهر خدا و شهر زمین تبلور یافت، این مسئله را پیش روی محقق قرار می دهد که آگوستین چه جایگاهی برای هنرمند در کتاب شهر خدای خود داشت. بدین منظور، این پژوهش با رویکرد تحلیلی و بررسی اسنادی، ضمن توجه به باور عمیق آگوستین به آموزه های مسیحی، به بررسی اندیشه های او درباره زیبایی پرداخته و تلاش می کند دیدگاه او نسبت به انواع هنرها را تبیین کند و بر اساس تلقی آگوستین از انواع هنرها، جایگاه هنرمند در نظام فکری ارائه شده در کتاب شهر خدا معرفی می گردد.
    کلید واژگان: آگوستین, شهر خدا, زیبایی, هنر, هنرمند}
    Ali Razizadeh *
    Augustine is the first Christian thinker that paid a special attention to art and beauty and developed a comprehensive system in this area, which later had a tremendous effect on the post-scholarly thinkers, especially in the middle Ages. The attitude of Augustine towards art and beauty, along with his complete loyalty to Christian teachings, which has fully crystallized in the God's City by dividing man into the inhabitants of heaven and earth, has created a question that, what is the status of the artist in the City of God. Using an analytical-documentary method and concerning Augustine's deep belief in the Christian doctrines, this paper studies his attitude towards beauty and tries to explain his point of view towards types of arts to know the status of the artist in the intellectual system of the City of God.
    Keywords: Augustine, God's city, Beauty, Art, Artist}
  • مهدی بهرامی *، مرتضی حسنی نسب
    در این نوشتار ضمن پای بندی به روش توصیفی _ تحلیلی، به طرح نظریه علامه طباطبایی در باب اخلاق قرآنی می پردازیم. آن گاه ضمن بیان وجه زیبایی شناختی این اخلاق از منظر علامه، پیامدهای نگرش ایشان را در هنر انتظار تشریح خواهیم کرد. اهمیت این تامل از این روست که با تطبیق دو نگرش فلسفی علامه در باب زیبایی و اخلاق و توجه به ریشه های قرآنی نظریه علامه، نتایج حاصله بر آموزه هنر انتظار منطبق شده و چشم اندازی را برای کار پژوهشی و آفرینش هنری در این حوزه نوپا ترسیم می نماید. فرضیه های این مقاله که پس از تشریح در متن نوشتار به عنوان
    نتیجه
    بیان می شود، عبارتند از: اولا اخلاق قرآنی مورد نظر علامه معادل تخلق به اخلاق الهی بوده و غایت زیبایی در حیات انسان نیز رهایی از امر قبیح و معادل اتصاف به جمال الهی است. ثانیا تخلق و اتصاف آدمی به حسن و جمال الهی، در بستر فعلیت یافتن فطرت آدمی تحقق می یابد. ثالثا از آن جا که هدف و فرآیند تولید اثر هنری، فعلیت بخشیدن به فطرت انسانی از مجرای انعکاس نظام تکوین و تشریع الهی است، می توان گفت که این پویایی فطرت، همان طریق مطلوب برای تربیت منتظران و برپایی جامعه انتظار است.
    کلید واژگان: اخلاق در قرآن, اخلاق و زیبایی, فطرت, هنر انتظار}
    Mahdi Bahrami *, Dr. Morteza Hassani Nasab
    Mahdism and theory of waiting for Imam Mahdi are one of important theory in Shia that is very powerful and effective in Shia society. so it is necessary to think and research in all of its aspects. One of the important aspects of it is art. On the other hand, by attention to the important situation of Tabatabaei, The article of Awaiting Art in his theory and the consequences of his theory to this issue is explained. For this purpose, first of all, by attention to Tabatabaei’s philosophical vision on the ethics and the aesthetics and attention to the Quranic roots of his thought,is described. Afterward, aspects of the aesthetics of this Quranic ethics is clarified. At the end, the consequences of his discourse in Awaiting art by the descriptive-analytical method is interpreted.
    Keywords: beauty, ethics, Quran, nature, religious art, Awaiting Art}
  • خسرو ظفرنوایی *
    مساله زیبایی در نهاد همه انسان ها به ودیعه نهاده شده است، بنابراین تشخیص زیبایی و رفتن به دنبال زیبایی ریشه در روح ما دارد، و در حقیقت انسان نیاز دارد که در ارتباط با زیبایی باشد. بنابراین بدون زیبایی روح در تاریکی و خشونت ماده و در سیطره کمیت ها باقی می ماند، کار زیبایی با انسان در حقیقت جلب نظر اوست در جهت گسیختن از کمیات و پرداختن به کیفیات تا حیات او طراوت و معنا پیدا کند. و در واقع رابطه ای که بین حقیقت و معنا با زیبایی وجود دارد از این جهت تبیین می گردد که زیبایی نمودی است از کمال و یا حقیقت. در مقاله حاضر سعی شده است از روش تحلیلی و توصیفی و مطالعات کتابخانه ای به تعریف حقیقت و زیبایی و ارتباط بین این دو از دیدگاه اندیشمندان اسلامی پرداخته شود و در نهایت نمود این مفاهیم و در واقع تجلی محتوا و حقیقت در کالبد معماری دوران اسلامی مورد بررسی قرار گیرد. با دقت در یک اثر زیبا علاوه بر این که حس زیبایی جویی انسان اشباع می شود به دریافت کمال نیز نائل می گردد. که این امر در معماری دوران اسلامی با وجود گذشت سالیان دراز از خلق آنها به دلیل پیوند عمیق هنرمند با معانی و حقایق ازلی مشهود است. بنابراین هر قدر رابطه بین سه مفهوم (حقیقت، زیبایی و هنر)، بیشتر و عمیق تر باشد درک بهتر و مفید تری از زیبایی و کمال به وجود می آید و انسان هنر مفید و انسانی را زیبا تلقی خواهد کرد و همچنین توانایی در خلق آثاری زیبا و کمال گرا و در بردارنده حقیقت مطلق را خواهد داشت.
    کلید واژگان: زیبایی, حقیقت, هنر, معماری دوران اسلامی, جهان بینی اسلامی}
    Khosrozafarnavaei *
    The beauty issue has been incorporated into the foundation of all human beings, so the recognition of beauty and the pursuit of beauty is rooted in our soul, and in fact, man needs to be in relation to beauty. Therefore, without the beauty of the soul, it remains in the darkness and the violence of matter and in the domination of the quantities, the work of beauty with humanity is in fact attracting his attention. He is refreshed and meaningful in order to break down from quantity and to deal with qualities until his life. And in fact, the relationship between truth and meaning with beauty is explained in this way, because beauty is an expression of perfection or truth. In this article, we try to use the analytical and descriptive method and library studies to define the truth and beauty and the relation between two of the views of Islamic thinkers. Finally, the expression of these concepts and, in fact, the manifestation of content and truth in the body of Islamic architecture Check in. It is also possible to achieve perfection with care in a beautiful work, in addition to the fact that the sensation of human aesthetic is saturated. This is evident in the architecture of the Islamic era despite the long years of their creation due to the deep link between the artist and the eternal meanings and facts. Therefore, as far as the relationship between the three concepts (truth, beauty and art) goes further and deeper, a better and more useful understanding of beauty and perfection will arise, making the human a beautiful and humane art, as well as the ability to create works Beautiful and perfectionist, containing absolute truth.
    Keywords: Beauty, truth, art, Islamic architecture, Islamic worldview}
  • قاسم دلدار، محمد مهدی گرجیان
    از دیدگاه عارفان مسلمان حقیقت عشق، غیرقابل تعریف است، یافتنی است نه دانستنی. معنای شزح اللفظی آن عبارت است از: محبت مفرطه و منشا عشق ریشه در ابعاد گوناگون وجودی انسان دارد. بالاترین مرتبه آن، عشق حقیقی است که شامل عشق به خداوند و اسماء و صفات اوست. عشق به ماسوی الله با انواع مختلف آن، عشق مجازی است. مهم ترین آنها، نفسانی و حیوانی است. عشق نفسانی، عشقی است که مختص انسان است و ریشه آن ملائمت نفسانی بین عاشق و معشوق است و مقتضای فطرت جمالگرای انسانی است. این عشق، اگر شائبه و ریبه حیوانیت نداشته باشد و پاک بماند، می تواند پلی به سوی حقیقت باشد. در روایات اسلامی، نشانه هایی بر تایید این عشق پاک و عفیف وجود دارد. عشق شهوانی و حیوانی، حقیقتا عشق نیست، هیجان شهوت است و ریشه در بعد جسمانی و حیوانی انسان دارد. بسیار فناپذیر و از بین برنده ارزش های وجودی انسان است و موجب زمین گیری وی در حرکت تکاملی اش می شود. البته ابتلا به همین عشق هم اگر اختیاری نبود و انسان ناخواسته در آن گرفتار آمد، به تایید دین به شرط کتمان و عفت موجبات نجات انسان را فراهم می آورد.
    کلید واژگان: عشق مجازی, عشق حقیقی, زیبایی, عشق حیوانی, عشق نفسانی}
    Ghasem Deldar, Mohammad Mahdi Gorjian
    Muslim gnostics maintain that the reality of love is indefinable, it is obtainable not something which is known. Literally, it means excessive love and has its roots in the various dimensions of human existence. Its highest level is genuine love, which is represented in the love of God and His Names and Attributes. Love of anything other than God in its different kinds is a metaphorical love. Spiritual and erotic loves are the main kind of love. Spiritual love is a love which is characteristic of man and has its roots in the mutual understanding between the lover and the beloved and the urgent need of man’s esthetic nature. If this kind of love has no suspicion of animality and is pure, it can be a bridge which leads the truth. There are indications in Islamic narrations which confirm this pure and chaste love. Erotic and brutish love is not a true love; rather, it is a surge of passion which has its roots in the carnal dimensions of man. It is perishable and a serious menace to the values of man’s existence, and hinders him/her from seeking perfection. Naturally, incase such love though it is out of one’s choice or one cannot help being with entangled in it is approved religion and observes reservation and chastity it will lead to man’s salvation.
    Keywords: metaphorical love, genuine love, beauty, erotic love, spiritual love}
  • عبدالعلی شکر، سعدی مویدی
    کتاب جامعه سلیمان، منسوب به حضرت سلیمان علیه السلام است. بنا بر شهادت کتاب مقدس، خداوند به وی حکمت افاضه می کرد. با وجود این، دیدگاه های غیرحکیمانه ای نظیر جبرگرایی، پوچ گرایی، لذت گرایی و چهره بدبینانه و مایوسانه ای در این کتاب به سلیمان نبی نسبت داده شده است. با بررسی و تحلیل معنایی اصطلاح «حکمت» و نیز الهام از فرهنگ ناب اسلامی، می توان با اضافه نمودن عنصر جمال، معنای دقیق تری از «حکمت» به دست آورد و بر اساس این تحول معنایی، کتاب جامعه سلیمان را غربالگری نمود، معنای حکمتی که سلیمان نبی از خداوند درخواست داشت را بازخوانی کرد. بدین ترتیب، حکمت که نوعی از آن، افاضه ای و نوع دیگرش تعلیمی است، مبدا جمال و جمال مظهر آن است. در حقیقت، حکیم واقعی به همه جهان هستی با دیده احترام نگریسته و سراسر نظام آفرینش را زیبا و احسن می بیند. بنابراین، نگرش های غیرحکیمانه ای که در این کتاب به حضرت سلیمان علیه السلام منسوب است، با فرض اینکه ایشان مشمول عنایت الهی در افاضه حکمت است، پذیرفتنی نیست.
    کلید واژگان: کتاب مقدس, جامعه سلیمان, حکمت, جمال}
    Abdul Ali Shokr, Sadi Moayyedi
    “Solomon's Ecclesiastes” is attributed to Prophet Solomon. As the Bible testifies, Solomon’s theosophy was a God-given theosophy. However, unwise viewpoints, such as determinism, nihilism, hedonism, pessimism, and hopelessness are attributed to him in this book. By making a semantic review and analysis of the term "theosophy" together with the inspiration of pure Islamic culture and adding the element of beauty we can get a more precise meaning of “theosophy”. According to this semantic change, “Solomon's Ecclesiastes” can be screened and the meaning of the theosophy, which Prophet Solomon requested from God, can be reread. Thus, the two kinds of theosophy, i.e. emanating theosophy and instructive theosophy constitute the origin of beauty and beauty constitute the manifestation of theosophy. In fact a real theosopher views the whole universe with respect and the whole system of creation seems to him beautiful and best. Therefore, the idea of attributing unwise attitudes to Prophet Solomon in this book is unacceptable because it does not conform with the idea that theosophy was bestowed upon him through divine grace.
    Keywords: the Bible, Solomon's Ecclesiastes, theosophy, beauty}
  • هادی صادقی
    در این نوشتار تعاریف هنر، زیبایی، خیال و فرآیند تخیل بیان شده است. مباحثی درباره هنر آسمانی و نقش هنرمند در پالایش هنر و تاثیر روح هنرمند و ارتباط آن با عوالم خیال و بهره گیری از فاعلیت اولیای الهی، نقش اخلاق در هنر و پاکسازی قوه خیال، جایگاه نظارت های بیرونی و درونی و ابعاد زمینه ساز هنر برای ظهور دولت مهدوی از جمله مباحثی است که به آنها پرداخته می شود.
    هنر از ابعاد گوناگونی زمینه ساز ظهور می شود که در این نوشتار پنج بعد آن مورد بحث واقع شده است: 1. فاعلیت هر انسان در پرتو فاعلیت ولی او؛ 2. تاثیر باورها و ارزش های هر فرد بر هنر او؛ 3. نقش اخلاق در پالایش روح و خیال هنرمند؛ 4. وجود عنصری از لطافت در هنر و زیبایی؛ 5. بهره گیری هنر از توصیف خیال انگیز و اعجاب آفرین در ترویج فرهنگ مهدوی.
    کلید واژگان: هنر, زیبایی, خیال, فرآیند تخیل, هنر زمینه ساز}
    Hadi Sadeghi
    In this paper, the definitions of art, beauty, imagination, and the imagination are presented.Discussions about celestial art and the artist's role in refining the art and the impact of the artist's soul and its relationship to fantasy worlds and the use of a divine authority agency are explained. Also discussed are the roles of ethics in art and its cleansing power for imagination, and the external and internal controls and functional aspects of the underlying art for preparing the Appearnce of Mahdi are discussed. Among the topics that will be addressed are art in its manifestation of underlying dimensions that are discussed in this paper, which is proposed to have five dimensions: 1. Every human is only an agent in light of the his Imam's agency 2. The impact of ones beliefs and values on his art; 3. The role of morality in purification of the soul of and the fantasy of the artist; 4. Existance of an element of elegance and beauty in Art 5. The use of Art to describe a romantic and the awe inspiring fantasy in service of the Mahdavi culture.
    Keywords: Art, Beauty, Dreams, Imagination, The Underlying Art}
  • علی سلمانی، سعید علی تاجر
    موضوع حسن یا زیبایی یکی از مهمترین موضوعات مطرح شده در اندیشه ی عرفانی است. در همان نگاه نخست به این عنوان، به نظر می رسد که واژه ی حسن و معادل فارسی آن «نیکویی»، دارای نوعی دلالت اخلاقی است. کلماتی چون احسان و محسن که از مشتقات حسن است، غالبا در حوزه ی اخلاقی به کار می روند. همین نکته حاکی از آن است که بحث از زیبایی و حسن در عرفان اسلامی نمی تواند یک بحث زیباشناختی صرف به شمار رود و باید به گونه ای به دنبال تبیین پیوند میان زیبایی و اخلاق در این حوزه بود. این نوشتار بر آن است تا با ارائه ی تعریفی اجمالی از حسن و انواع آن، مقدمات پرداخت به چگونگی رابطه ی میان زیبایی و اخلاق در اندیشه عرفانی را فراهم بسازد. به عبارت دیگر، مساله ی اصلی این مقاله، کوشش برای یافتن مبنای مابعدالطبیعی این ارتباط است. به نظر می رسد که بحث از رحمت امتنانی در اندیشه ی عرفانی (اندیشمندان بزرگی چون ابن عربی، شیخ محمود شبستری و...) و مساوقت آن با وجود، و از سوی دیگر، مساوقت زیبایی با وجود، دلالت بر پیوند ژرف میان زیبایی و اخلاق دارد.
    کلید واژگان: اخلاق, حسن, رحمت عامه, زیبایی}
    Ali Salmani, Seyyed Ali Tajer
    The Hosn or Beauty is one of the most important topics in the theosophical thought. At the first glance، it seems that the word of Hosn or its Persian equivalent «Nikoii» has moral implication. Words such as beneficence (Ihsan) and beneficent (Mohsen)، which derives from Hosn have moral application. This fact implies that discussion of beauty or Hosn in Islamic theosophy is not a mere aesthetical one. And in a way، we must explain the relation of beauty and morality in this field. By presenting general definition of Hosn and its kinds، this article attempts to provide a background to this relation. In other word، the goal of this paper is to find a metaphysical base for this connection.
    Keywords: Hosn, Beauty, Morality, General Mercy}
  • فرح رامین
    در این «زمانه تنگدستی» که انسان با بهره گیری از تکنولوژی مدرن، انسانیتش در حد سیطره بر طبیعت تنزل یافته، مارتین هایدگر، هنر را تنها راه رهایی برای خروج از بحران مدرنیته معرفی می کند. هنر _ به معنایی کاملا متفاوت و نامتعارف_ نقش و جایگاه ویژه ای در تفکر این فیلسوف آلمانی دارد. هنر در معنایی وجودشناختی عبارت است از انکشاف حقیقت و حقیقت، ظهور و انکشاف وجود است. از نظر هایدگر، هر هنری در ذات خود شعر است و شعر وسعتی به بلندای زبان دارد. زبان نیز در این فلسفه، تفسیری انتولوژیک دارد و محل ظهور وجود و حقیقت است.
    این مقاله، با تلاشی برای فهم و روایتی ساختاری از رساله «سرآغاز اثر هنری» هایدگر آغاز می گردد و در پایان با پرداختن به ماهیت هنر و زیبایی و بررسی منشا آن از دیدگاه برخی متفکران مسلمان، بر آن است که نشان دهد افق اندیشه هایدگر در باب هنر برای شرق اسلامی، چندان غریب و دور آشنا نیست.
    کلید واژگان: هنر, حقیقت, زیبایی, زبان, خیال}
    Farah Ramin
    In this "era of poverty" that people take advantage of modern technology and see the humanity reduced to the degree of mastering the nature, Martin Heidegger, finds Art as the only way to break out of the modernity crisis. Art means a special and unusual concept, playing a exceptional role in the thought of this German philosopher. Art, in the ontological sense, is exploration of truth and truth itself is the reality of development. For Heidegger, the art itself is a piece of poetry in nature and poetry is so high as the language. In this philosophy, language has an ontologic meaning and is the place for interpretation of appearance and truth. This article begins with prsenting a structural interpretation of Heidegger’s “Beginning of an artistic work” and ends with an artistic and aesthetic consideration in the thought of some Muslim thinkers and elucidates that the horizon Heidegger depicts is not unfamiliar to the Islamic East thinkers in terms of Art.
    Keywords: Art, truth, beauty, language, thought}
  • جمشید صدری، غلامرضا رحمانی
    انسان به عنوان یک موجود ذی خرد ودر راستای نیل به سعادت وزیبایی از طریق سیر وسلوک معنوی وبا کسب فضایل، جهت رسیدن به موطن اصلی خویش که از آن جا هبوط نموده حرکت خود را آغاز می کند.صعود وعروج انسان در سفر معنوی به معنای جدا شدن روح از بدن نیست بلکه به معنای جدا شدن از همه متعلقات دنیا ومافی هاست در این سیرو سلوک، نفوسی می توانند به لقای ذات فوق هستی توفیق یابند که همه ویا بیشتر حقایق عالم معقول را قبل ازهبوط شهود کرده باشند واز عالم معقول به سوی محسوس وارد شده باشند از جمله فیلسوفان،موسیقیدان وعشاق،که هر یک باطی مراحلی وبا هدایت وراهنما یی مرشدی آگاه سیرخود را آغاز وبه انجام می رسانند.مقاله مزبوردرصددتبیین شرایط ومراحل وچگونگی سیرمعنوی انسان ورسیدن به سعادت حقیقی ازمنظرفلوطین می باشد.
    کلید واژگان: سعادت, سفر معنوی, فلوطین, زیبایی, روح}
    Dr.Jamshid Sadri, Gholamreza Rahmani
    As a creature having wisdom and in line with achieving felicity and beauty through spiritual journey and obtaining merits, human being begins with returning to his original home land from which he had set out. The ascent and descent of mankind in the spiritual journey doesn’t mean detachment of soul from body, rather, it means detaching from the whole earthly belongings and above. Only those bodies can reach the extraterrestrial Almighty that have intuition over the overall or most of rational world before descend, coming down into the world of tangibles, including philosophers, musicians, and lovers, each of whom will begin their journey through the instructions of their mentors and some procedures and achieve their goals. This paper seeks the explanation of conditions and the procedure of spiritual journey of human being and achieving authentic felicity from platonic point of view.
    Keywords: Felicity, spiritual journey, platonic followers, beauty, soul}
  • عرفان و موسیقی
    هادی وکیلی، مهدیه سادات کسایی زاده
    با توجه به تعدد معانی و مصادیق هنر و انحطاط آن در برخی حوزه های فکری و فعلی، بازیابی مفهوم سازوار با نمونه های اصیلی که زیبایی حقیقی را در خود می پرورد، ضرورت یافته و شکوه متعالی آن (هنر) را که در مسلخ مصادیق کاذب قربانی می شود، بازنمایی می کند. با دست یافتن به این معنا، ارزیابی نظری موسیقی نیز جایگاه ویژه ای خواهد یافت. زیرا وجوه الهام بخش موسیقی نقشی تعالی آفرین به آن خواهد بخشید. این تعالی در احیای عشق و ابراز حقیقت به ثمر خواهد نشست و از این رهگذر، سالک کوی دوست، غم هجران را به غزل احساس حضور در حضرتش و از طریق موسیقی موانست با او جبران خواهد کرد و محبت و معرفت را ارتقا خواهد بخشید.
    کلید واژگان: عرفان, هنر, زیبایی, موسیقی, قرب}
    Mysticism and Music
    Hadi Vakili, Mahdiyeh Sadat Kasaiezadeh
    Given the multiplicity of the meanings and referents of art and its deterioration in some intellectual and practical fields, it is necessary to rediscover this concept compatible with its genuine examples which nurtures true beauty in itself in order to introduce its sublime glory which is being sacrificed (victimized) in the slaughter house of false referents. Once this meaning is achieved, a theoretical analysis of music too will enjoy a special status, for the inspiring aspects of music will endow it with a sublimating role. This sublimation will bear fruit in the revival of love and expression of the truth and thereby the wayfarer of the abode the Friends would compensate the agony of estrangement with the ghazal of feeling of being present in His presence as well as through the music of being with Him which promotes love and knowledge.
    Keywords: mysticism, art, beauty, music, proximity}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال