به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « epistemology » در نشریات گروه « ادیان و عرفان »

تکرار جستجوی کلیدواژه «epistemology» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • مجتبی سلطانی احمدی*، سید مهدی کریمی شهیدی

    چندی پیش دکتر سروش "نظریه بازرگانی صدق" را در حیطه معرفت شناسی مطرح کرد. در این پژوهش نظری متکی بر اسناد و به روش استدلالی و تفسیر محتوا و با در نظر گرفتن این دیدگاه نورسیده که متاثر از خلجان اندیشه غرب از شکاکیت مدرنیته تا برآمدن دیدگاه پسامدرن است، با نیم نگاهی به ارزیابی و نقد آن، مساله انکار ولادت امام دوازدهم از سوی مدعی بررسی شده است. فروکاستن مساله میلاد امام دوازدهم به ایمان صرف در برابر جایگاه علمی آن، نادیده گرفتن تعالیم قرآن و سنت پیامبر خاتم و مورخان و دانشمندان فریقین است. قربانی اصلی این نظریه که توسط آن می توان بر فاشیسم هم صحه گذاشت، هویت "من عاقل" است؛ زیرا صدق تابع تصدیق است و حقیقت اعتباری و توافقی است. مدعی این نظر به عنوان یک اندیشمند مسئولیت شناس شایسته است تا اظهارنظر قبلی خود در انکار میلاد را اصلاح نماید، زیرا بازار عقلائیت و تصدیق جامعه اسلامی در زمینه میلاد امام دوازدهم فراتر از جهان شیعه است و بر اساس این بررسی تنها در حوزه تاریخ به صدق زایی 27 اثر مکتوب به صورت عمده غیر شیعی منجر شده است. همچنین بر پایه این نظر هر راه قانع کننده ای از جمله کاریزما برای کسب معرفت کافی است. دانشمندان بزرگی چون خواجه نصیر یا ملاصدرا و... که کاریزمایی جهانی دارند به اثبات وجود امام دوازدهم پرداخته اند.

    کلید واژگان: معرفت شناسی, نظریه بازرگانی صدق, میلاد امام دوازدهم, کاریزما}
    Mojtaba Soltani Ahmadi *, Sayyid Mahdi Karimi Shahidi

    Not long ago, Dr. Soroush proposed the "trading theory of truth" in the field of epistemology. This theoretical research based on documents and on the argumentative method and interpretation of the content with attention to this immature view that is affected by Western thought from the skepticism of modernity to the relativism of postmodern. After evaluation and criticism of this theory but with assumption of this view the issue of denying the birth of the twelfth imam has been evaluated. Reducing the issue of the birth of the twelfth Imam to only faith in front of its scientific status is ignoring the teachings of the Qur'an and the Sunnah of the last Prophet and foreign Islamic historians and scholars efforts. The main victim of this theory, by which fascism can be confirmed, is the identity of "I am wise"; Because truth is follower of verification and truth is creditable and agreed upon. The claimant of this theory, as a responsible thinker, deserves to correct his previous comment on the denial of birth, because the market of truth according to verification of the Islamic society in the context of the birth of the 12th Imam is beyond the Shia world. In this study, 27 non-Shiite books in only history field has been introduced. Also, based on this theory, any convincing way, including charisma, is sufficient to gain knowledge. Great scientists like Khwaja Nasir or Mulla Sadra, etc., who have global charisma, have tried to prove the existence of the 12th Imam.

    Keywords: Epistemology, Trading Theory Of Truth, The Birth Of The 12Th Imam, Charisma}
  • زهیر رضازاده

    بحث و گفت وگو از نسبت میان دو دانشی که از جهت های گوناگون شبیه هم هستند و ارتباط های بسیاری با هم دارند، کاری بس دشوار است. معرفت شناسی و منطق نیز ازجمله دانش های ناظر به معرفت بشری هستند که بسیار به یکدیگر شباهت داشته و می توان آن ها را مانند حساب و هندسه از دانش های نزدیک به هم و هم خانواده دانست. برای آنکه تبیین درستی از نسبت میان این دو دانش ارائه شود، پس از معرفی اجمالی آن ها، با بیانی روشمند ارتباط و نسبت میان آن ها در دو سطح کلان و جزئی و با روش توصیفی- تحلیلی بررسی شده است. در سطح کلان، نسبت این دو دانش در طبقه بندی علوم به بحث گذاشته شده و به این نتیجه رسیدیم که معرفت شناسی، مقدم بر منطق و حتی فراتر از طبقه بندی علوم است و ورود به منطق و هر دانش دیگری با پیش فرض امکان علم میسر است که در معرفت شناسی مورد بحث و بررسی قرار می گیرد. همچنین در سطح مقایسه مسائل مطرح شده در هر دو علم، به این نتیجه رسیدیم که بین آن ها تعاون و بده بستان های دوسویه برقرار است و هریک از آن ها سهم مهمی در پیشبرد دیگری برای رسیدن به هدف تعیین شده به عهده دارد و نتیجه بحث آن است که میان این دو دانش پیوندی ناگسستنی برقرار است.

    کلید واژگان: تعاون علوم, طبقه بندی علوم, منطق, معرفت شناسی, نسبت علوم}
    Zohair Rezazadeh

    It is quite difficult to discuss the relationship between two branches of science that are similar in various ways and have many connections. Epistemology and logic are among the sciences which related to human knowledge, and are very similar to each other, and they can be considered as closed sciences like arithmetic and geometry. In order to provide a correct explanation of the relationship between these two sciences, after their brief introduction by a descriptive-analytical method, the relationship and kinship between them has been examined in two overall and detail level. At the overall level, the ratio of these sciences has been discussed in the classification of sciences, and we have come to the conclusion that epistemology precedes logic and it is even beyond the classification of sciences. So, learning logic and any other sciences is possible If it is possible to acquire knowledge, and this question do discuss in epistemology. At the detail level, comparing the issues raised in both sciences, we came to the conclusion that there is mutual cooperation and exchanges between them, and each of them has an important contribution in advancing the other to reach the set goal, and the result of this study would be this point that there is unbroken kinship between these two sciences

    Keywords: Mutual Cooperation Of Sciences, Classification Of Sciences, Logic, Epistemology, Relationship Between Sciences}
  • سارا حسنوندی، منیرالسادات پورطولمی*، منیره سیدمظهری
    اعتقاد به وجود عالم مثال مطلق به عنوان عالمی حقیقی و جوهری روحانی، که حدواسط میان عالم جبروت و عالم شهادت تلقی می شود، ازجمله باورهای عرفان محیی الدینی است .از آنجایی که تمام ممکنات عوالم خلقت در این عالم با صورتی مثالی ظهوردارند می توان به نقش بی بدیل این مرتبه از هستی در فرآیند معرفت انسان پی برد. مقاله حاضر برآن است که نشان دهد چگونه از طریق شناخت عالم مثال می توان به شناخت همه مراتب خلقت نایل گشت.ممکنات عالم عقول، با تجرد تام تنها درعالم مثال که محل ظهور صور است  با یک نحو تعین مناسب کمالات خویش متمثل می شوند.  مرتبه مثالی عالم دربردارنده حقایق نوری نیمه مجرد وسیعی است که با صوری مثالی تعین یافته اند، ممکنات عالم طبیعت نیز در سابقه وجودی خود ظهوری مثالی داشته اند زیرا عالم مثال واسطه ظهورآن ها است. بنابراین ارتباط معرفتی با عالم مثال امکان شناخت همه مراتب هستی را برای انسان فراهم می آورد و از آنجا که یکی از قوای ادراکی انسان قوه خیال اوست که خود از سنخ عالم مثال می باشد لذا انسان می تواند با مثال مقید خویش با عالم مثال مطلق ارتباط وجودی ومعرفتی حاصل نماید.
    کلید واژگان: معرفت شناسی, ادراک خیالی, مراتب عالم, مثال مطلق, مثال مقید, عالم عقول}
    Sara Hasanvandi, Monirossadat Pourtolami *, Monireh Seyyedmazhari
    Belief in the Ălam-e Methal as a real world and spiritual essence, which is the middle ground between the world of predestination and the world of martyrdom, is one of the beliefs of Mohi al-Dini mysticism. The present article shows how to know all levels of creation through the knowledge of the Ălam-e Methal. The ideal order of the universe includes vast semi-abstract optical truths determined by ideal forms. Since one of the perceptual powers of man is his imagination, which is itself of the type of the Ălam-e Methal, so man can achieve an existential and epistemological connection with his absolute Ălam-e Methal, Which has been considered in mystical texts, can be related to the absolute idea , the possibility of knowledge and cognition and imaging in all three levels of the universe.
    Keywords: Ălam-e Methal, Epistemology, imaginary perception, world levels, Absolute Idea, binding idea, intellects world}
  • زینب احقر، بخشعلی قنبری*، عبدالرضا مظاهری

    واژه «عشق» در ادبیات در معنای عام و در ادبیات عرفانی به معنای خاص در سنت های مختلف دینی از واژه های پربسامد و برتابنده تفاسیر و تحلیل های گوناگون است. در معرفت شناسی عشق، مقوله عشق به مثابه معرفت درجه دو محل توجه قرار می گیرد. به این نوع بررسی در دنیای جدید بیشتر توجه شده، اما نظری ژرف به آثار قدما این را ثابت می کند که آنان به رغم اینکه از مباحث نقد عقل کانت و تولد دانش معرفت شناسی قرن ها فاصله داشته اند، در سخنان و نوشته هایشان به عشق، به مثابه معرفت درجه دو، پرداخته و زوایایش را کاویده اند. در این میان، عارفانی نظیر آگوستین در سنت مسیحی و احمد غزالی در سنت اسلامی تاثیر بسزایی در معرفت شناسی عشق داشته و در این حوزه نه به عنوان عاشق بلکه در مقام عشق پژوه دیدگاه هایشان را مطرح کرده اند. یافته های این تحقیق که با روش توصیفی تحلیلی و با ابزار گردآوری کتاب خانه ای به انجام رسیده، نشان می دهد که به رغم اشتراکاتی که در معرفت شناسی عشق از نظر احمد غزالی و آگوستین وجود دارد اختلافاتی هم به چشم می خورد. آگوستین واژه «عشق» را با جزییات تجزیه و تحلیل می کند، در حالی که غزالی به بیان کلیاتی بسنده می کند؛ اما نظرشان در مسیله وحدت عشق، عاشق و معشوق تطابق دارد و می توان از عینیت دیدگاه هایشان سخن گفت. هر دو متفکر دینی «عشق» را به معنای اراده و میل و به مثابه میثاقی در بازگشت به خدا می دانند، با این تفاوت که آگوستین منشا این اراده و میل را ساحت ارادی انسان و غزالی سبب وجود این میل و اراده را فیض الاهی می داند. در عین حال، در بیان انواع و آسیب های عشق دیدگاه های متمایز و بعضا مشابهی دارند. غزالی عشق را، اعم از الاهی و انسانی، واحد می داند؛ ولی آگوستین فقط به عشق به خدا قایل است. این دو درباره آسیب ها یا موانع معرفتی عشق کاملا با هم اختلاف نظر دارند؛ اما نشانه های عاشقی مشترکی را همچون ایمان، تسلیم شدن انسان عاشق به معشوق (خدا) و سعادت عاشق را بیان کرده اند.

    کلید واژگان: عشق, محبت, معرفت شناسی, معناشناسی, آگوستین, احمد غزالی}
    Zeinab Ahghar, Bakhshali Ghanbari *, AbdolReza Mazaheri

    The word "love" in literature in a general sense and in mystical literature in a special sense is one of the most frequent words in different religious traditions and contains various interpretations and analyses. In the epistemology of love, love is considered secondary knowledge. More attention has been paid to this type of investigation in the modern world. But a deep look at the works of the early scholars proves that despite the fact that they were centuries away from Kant's critique of reason and the emergence of epistemology, in their words and writings they addressed love as secondary knowledge and explored its dimensions. In the meantime, mystics such as Augustine in the Christian tradition and Ahmad Ghazali in the Islamic tradition had a significant impact on the epistemology of love, and in this field, they put forward their views not as lovers but as researchers of love. The findings of this research, which was carried out with a descriptive-analytical method based on library sources, show that despite the commonalities between Ahmad Ghazali's and Augustine's views on the epistemology of love, there are also some differences between them. Augustine analyzed the word "love" in detail, while Ghazali confined himself to general expressions. However, their views on the issue of the unity of love, lover, and beloved are so similar to each other that one can speak of the identity of their views. Both religious thinkers believed that "love" means will and desire and it is a covenant to return to God, however, Augustine considered the origin of this will and desire to be the man's will and Ghazali considered their origin to be the divine grace. At the same time, they had different and sometimes similar views on the types of love and their harm. Ghazali considered love to be single, whether divine or human, but Augustine only believed in the love of God. They completely disagreed on the damages or epistemic barriers of love; but they expressed common signs of love, such as faith, the lover's (man's) submission to the beloved (God), and the happiness of the lover.

    Keywords: Love, Affection, Epistemology, semantics, Augustine, Ahmad Ghazali}
  • فاطمه الزهراء نصیرپور، حسن ابراهیمی*، احمد بهشتی
    علی رغم تلاش های علمی صورت گرفته در موضوع فناء فی الله و بقاء بالله، تعیین تحفه ارزشمند منزل فنا و رهاورد آن و پاسخ گویی به تناقض ادراک سالک در حال فناء ذاتی! همچنان در هاله ای از ابهام است. این مقاله مدعی است رهاورد این منزل، همان جان سالک است که معرفتی نوین از ادراک تام وحدت با حق، با آن آمیخته و ممزوج شده است. عارف در منازل متعدد فنا پله پله به فنای خویش و ماسوی الله در افعال، صفات و ذات حق معرفت حضوری می یابد و حقیقت، بی واسطه حد و رسم و مفاهیم، بنا به وسعت ظرف انسان نزد او جلوه گر خواهد شد. بنابر قرایت صحیح از فنا و دستاوردهای آن، تناقض ابتدایی رخت برمی بندد، زیرا اساس این پارادوکس ظاهری یا بر نفی محمل علم است و یا بر خلو آن از معارف در حال فناء ذاتی. وقتی جان بدون هلاکت و تغییر باقی است می تواند ظرف علم نامحدود الاهی واقع گردد و جان هیچ گاه از هرگونه معرفتی خالی نخواهد بود.
    کلید واژگان: : فناء فی الله, بقاء بالله, علم و معرفت حضوری, ابن عربی}
    Fatemeh Nasirpoor, Hassan Ebrahimi *, Ahmad Beheshti
    Despite the scientific efforts that have been made in the subject of the Annihilation in God and Subsistence with God, the determination of the precious gift of the stage of Annihilation and its souvenirs, and answering the contradiction of the seeker's perception in the state of inherent Annihilation! It is still in an aura of uncertainty. This article claims that the return of this step is the spirit of the seeker, with which a new knowledge of the complete perception of unity with God has been mixed with it. In the many phases of annihilation step by step, the mystic finds direct and obvious knowledge of his own annihilation and of all creatures in the actions, attributes, and nature of Allah. And the truth will be revealed directly to him according to the extent of the human container, regardless of the limits and concepts. According to the correct reading of The Annihilation and its achievements, the basic contradiction is revealed. Because the basis of this apparent paradox is either on the negation of the subject of knowledge or on the soul being empty of knowledge in the state of inherent Annihilation. When the human soul remains without destruction and change, it can become the container of unlimited divine knowledge and it will never be empty of any knowledge.
    Keywords: : epistemology, Annihilation in God, Subsistence with God, Ibn-Arabi}
  • سمانه فیضی، مهدی حسن زاده*، بهزاد حمیدیه
    لوکمان دین را نظامی معنایی تعریف می کند که انسان را از ماهیت بیولوژیک خود فراتر برده و به کنش گر صحنه ی اجتماعی تبدیل می کند. از آنجاکه درک مبانی فلسفی علم برای فهم و تفسیر دقیق نظریه ها و نتایج پژوهش مهم است و بنیان اندیشه ی محقق و میزان انسجام نظریه او را روشن می کند، در نوشتار حاضر مبانی هستی شناختی، معرفت شناختی و روش شناختی این تعریف بررسی شده است. لوکمان در هستی شناسی موضعی بینابین دارد؛ در این که دین در رابطه بیناذهنی افراد به وجود می آید برساخت گرا و در این که به عنوان نهاد، قدرت کنترل اجتماعی دارد واقع گرا به نظر می رسد. او در معرفت شناسی و روش شناسی، برساخت گرا است و معتقد است پدیدارشناسی رهیافتی است که می تواند چارچوبی برای درک مفاهیم و اندازه گیری واقعیت اجتماعی از موضع برساخت گرا به دست بدهد اما در روش میان جامعه شناسی به عنوان علم و پدیدارشناسی به عنوان فلسفه تمایز می نهد و پدیدارشناسی را هم چون زمینه نظری برای اندیشه خویش به کار می گیرد.
    کلید واژگان: توماس لوکمان, تعریف دین, هستی شناسی, معرفت شناسی, روش شناسی}
    Samane Feizi, Mehdi Hassanzadeh *, Behzad Hamidieh
    Luckmann defines religion as a meaning system that transcends man from his biological nature to become actor of the social scene. Since understanding the philosophical foundations of science is important for understanding and interpreting theories and research results accurately and clarifies the basis of the researcher's thought and coherence of his theory, in this paper the ontological, epistemological and methodological foundations this definition has been investigated. Luckmann has an intermediate position in ontology; he seems to be realistic in that religion arises in the intersubjective relationship of individuals, and has the power of social control as an institution. In epistemology and methodology, he is constructivist; believes that phenomenology is an approach can provide a framework for understanding the concepts and measuring social reality from a constructivist standpoint. But in method, he distinguishes between sociology as science and phenomenology as philosophy, and uses phenomenology as a theoretical context for his thought.
    Keywords: Thomas Luckmann, religion, Ontology, Epistemology, Methodology}
  • حمیدرضا خادمی، وحید محمودی*

    مفاتح غیب» واژهای قرآنی و برگرفته از آیه 59 سوره انعام است. مفسران، فیلسوفان و عارفان در خصوص معنا، تفسیر و تاویل این آیه به بحث و بررسی پرداخته اند. نظرات عارفان درباره مفاتح غیب را می توان به دو دوره زمانی قبل و بعد از ابن عربی تقسیم کرد. در دوره پیشاابن عربی تبیین های معرفت شناسانه و انسان شناسانه از مفاتح غیب نمود بیشتری دارد و سپس با ظهور غزالی رویکرد وجودشناسانه به مفاتح غیب آغاز و قوت می گیرد، به طوری که او از آن به علم اسباب تعبیر می کند. ازاین رو، غزالی تنها صفت علم را مفاتح غیب می داند؛ اما با روزبهان بقلی این رویکرد نضج و تفصیل بیشتری می یابد. او تمامی صفات ازلی را به-عنوان مفاتح غیب معرفی می کند. با ظهور ابن عربی رویکرد وجودشناسانه به اوج خود می رسد. در دوره پساابن عربی رویکرد وجودشناسانه غالب است و از مفاتح غیب به اسمای ذاتی، مراتب وجود و سر قدر تعبیر می شود. درباره امکان معرفت به مفاتح غیب نیز نظرات دو گونه است؛ برخی آن را حتی برای پیامبران و ملایکه مقرب غیرممکن دانسته اند و علم به آن را درانحصار خداوند می دانند و برخی نیز علم به آن را برای کملین انبیا و اولیا میسر می دانند. برخی نیز با رویکردی شیعی از این نیز فراتررفته و از وجود حضرات معصومین (علیهم السلام) به مفاتح غیب تعبیرکرده اند.

    کلید واژگان: مفاتح غیب, عرفان, رویکرد وجودشناسانه, رویکرد انسان شناسانه, رویکرد معرفت شناسانه}
    Hamidreza Khademi, Vahid Mahmoudi *

    Mafateh alghaib is the Quranic word, derived from verse 59 of Surah al-Anam. The commentators, philosophers and mystics have discussed the meaning and interpretation of it, and this article deals with this subject through a mystical approach. The views of the mystics about the keys-the treasure of the unseen can be divided into two periods, before and after Ibn Arabi. In the period before Ibn Arabi, epistemological and anthropological explanations of the unseen keys are more prominent, and then with the advent of al-Ghazali, the ontological approach to the unseen keys begins, so that he interprets it as the Knowledge of causes. Therefore, al-Ghazali knows only the attribute of Knowledge as Mafateh alghaib. But with Roozbehan Baqli, this approach becomes more mature and detailed. He introduces all the eternal attributes as the keys of the unseen. With the advent of Ibn Arabi, the ontological approach reaches to acme. In the post-Ibn Arabi period, the ontological approach prevails and the keys of the unseen are interpreted as intrinsic Names, levels of existence and mystery of destiny. There are two kinds of views about the possibility of knowledge to Mafateh Alghaib; Some consider it impossible even for the Prophets and Angels, And believe the knowledge of it is in the monopoly of God; And some have also known it for the prophets and the saints, and even some of them have translated Mafateh Alghaib to Shiite Imams (PBUH).

    Keywords: Mafateh Alghaib, mysticism, Epistemology, Ontology, Anthropology}
  • جعفر ابراهیمی، مسعود اخلاقی*، عباسعلی رستمی نسب، مراد یاری دهنوی
    هدف از انجام این پژوهش بررسی دلالت های تربیت اخلاقی از منظر معرفت شناسی مولانا می باشد. تحقیق حاضر از نوع تحقیق بنیادی و ابزار گردآوری داده ها فیش می باشد. تجزیه و تحلیل داده ها از راه طبقه بندی و تفسیر اطلاعات به دست آمده انجام گرفته است. مساله شهود عرفانی از همان اوان زندگی اسلام و با آمدن قرآن آغاز گردید و این مساله به عنوان راهی برای ارتباط بین انسان و خدا مطرح گردید.مولوی سر آفرینش را عشق می داند و زبان پنهان پدیده ها را زمزمه ای لطیف که از شوق و شور و عشق مایه می گیرد توصیف می کند.یافته های پژوهش نشان می دهد که روش ها، مراحل و اصول تربیت اخلاقی از دیدگاه مولانا به شرح ذیل می باشد: روش ها عبارتند از تلقین به نفس، تحمیل به نفس، هم نشینی با خوبان، تزکیه و دوری از تقلید. مراحل: توبه، تتبل، صبر، توکل، تسلیم و رضا، فقر و فنا و اصول شامل: کمال، تزکیه، مشورت، دوری از غرض ورزی و...
    کلید واژگان: معرفت شناسی, مولانا, دلالت های تربیت اخلاقی}
    Jafar Ebrahimi, Masoud Akhlaghi *, Abbassali Rustami Nasab, Morad Yari Dehnavi
    The purpose of this research is to investigate the implications of ethical education from the point of view of Rumi's epistemology. The present research is a fundamental research and data acquisition tool. Data analysis is conducted through the classification and interpretation of the information obtained. From its very beginnings, man has always been a curious and inquisitive creature looking for goals to reach him, but what a destination is, where it is, and who it is has been an important issue that makes people more curious and purposeful. The issue of mystical intuition began from the very beginning of Islam and with the advent of the Qur'an, and it was raised as a way of communication between man and God. But the wisdom of the intellect or the general wisdom and the prudence of the praise. Accordingly, Rumi's poems were examined. Rumi describes his creation as love and describes the hidden language of phenomena as a subtle whisper that emanates from passion and passion. In his view, the glorification of the beings and their movement is a manifestation of love, and love is the tendency of the beings. In the case of man, Rumi introduces love as the natural and indisputable right of man, and begins his love for Masnavi by praising this love. Because he knows that this divine gift can not be described as human. He believes that the structure of human beliefs is shaped by his moral characteristics and that the moral contaminants of human knowledge are distorted. The findings of the research show that the methods, steps and principles of moral education from the point of view of Rumi are as follows: self-hypnosis, self-imbibition, blessing, cultivation, and avoidance of imitation. The stages describe repentance, patience, patience, faith, submission and submission, poverty and mortality, and principles including perfection, cultivation, counseling, avoidance of obedience, avoidance of unconsidered generalization and individual differences in human beings.
    Keywords: Epistemology, Rumi, implications of moral education}
  • حسن قره باغی*، محمد جعفری

    اشو معتقد است که انسان‌ها امکان دستیابی به معرفت را دارند و ابزارهای متفاوتی، با توجه به متعلق شناسایی انسان، همچون حواس، مرجعیت، تعقل، و تجربه درونی و شهود در اختیار آنها قرار دارد. آنچه از سخنان او به دست می‌آید، این است که امور مادی و طبیعی از راه حس و عقل برای انسان آشکار می‌شوند؛ اما انسان‌ها تنها با استفاده از تجربه و شهود می‌توانند به حقیقت، معنای زندگی و روشن‌ضمیری دست پیدا کنند. چنین رویکردی، با تبیینی که اشو بیان می‌دارد، حاصلی جز این ندارد که از طرفی عقل، منطق و فلسفه به شدت مورد نقد قرار می‌گیرند و از سوی دیگر، نسبیت‌گرایی و پلورالیسم، در سخنان او پذیرفته می‌شوند.

    کلید واژگان: اشو, معرفت شناسی, نسبیت, پلورالیسم, تجربه درورنی, شهود}
    Hassan Gharebaghi *, Mohammad Jafari

    Osho believes that man can have access to knowledge and, depending on the subject of human identification he has different tools, such as senses, authority, rationality, inner experience and intuition. What can be understood from his words is that material and natural things are revealed to man through senses and intellect, but it is only through experience and intuition that man can discover the truth and realize the meaning of life and lucidity. Considering Osho’s explanation such an approach is only the effect of his severe criticism of reason, logic and philosophy, on one hand, and, his advocacy of relativism and pluralism which is implied by his words, on the other.

    Keywords: Osho, epistemology, relativity, pluralism, inner experience, intuition}
  • سید سعیدرضا منتظری *، وحید پزشکی

    یکی از موضوعات مهم آیین جینه، مسئله معرفت روح است که در متون دینی این آیین مطرح شده است. فرد رهرو به‌نسبت تلاشی که در راه تصفیه و تزکیه روحی و از بین بردن عوامل کرمه‌ساز روحی از خود بروز می‌دهد، به همان نسبت عنصر شعور روحی‌اش که شامل ادراک و معرفت است، تجلی بیشتری پیدا می‌کند و به توانمندی‌هایی همچون شناخت فواصل دور بدون دخالت حواس و تنها با کمک عنصر معرفت روح، خواندن افکار دیگران، و برشماری کالبدهای گذشته و حتی آینده خود و دیگران، دست می‌یابد. البته باید توجه داشت که هدف نهایی آیین جینه دستیابی به حالت رهاشدگی کامل روح از بند اسارت کرمه‌ای و رسیدن به مرتبه مکشه است؛ هدفی که بر همه آموزه‌های جینی پرتو افکنده است. معرفت‌شناسی روح برای یک رهرو جینی بخشی از کوشش و تلاش او در راه دستیابی به گوهرهای سه‌گانه جینی (ایمان، رفتار و معرفت درست) است.

    کلید واژگان: معرفت شناسی, روح, آیین جینه, جیوه, شروتی}
    Seyyed Saeed Reza Montazeri*, Vahid Pezeshki

    One of the important issues of Jainism is the knowledge of the soul considered in the texts of this religion. The more a wayfarer makes efforts for spiritual purification and  elimination of spiritual karmic agents, the more the element of spiritual consciousness which includes perception and knowledge is manifested , and he will be able to achieve abilities such as seeing long distances only with the help of the element of knowledge of the soul without the intervention of the senses , read the others’ minds, and know about the past and even future bodies of oneself and others. It should be noted that the ultimate goal of Jainism is to achieve the state of the soul’s complete break from  Karmic traps and to reach the level of Moksha; a goal that is manifest in all Jain teachings. The epistemology of the soul for a Jain wayfarer is a part of his endeavor to attain the triple gems of Jainism (right faith  right knowledge and right conduct ).

    Keywords: epistemology, soul, Jainism, mercury, Shruti}
  • رحیم کرمی، مرتضی رزاق پور*
    مبانی نظری کیش مانوی اصولا عرفانی است. زهد، ریاضت، گیاه خواری، تزکیه و تهذیب نفس، نیکی، راستی، پاکی، جوان مردی، باور به جدایی مطلق نور و ظلمت و خیر و شر، و اهمیت کسب معرفت در این دین برای دست یابی به رستگاری از مباحث مهم مانویت است. مانویان معرفت به ذات خداوند را شرط اصلی رستگاری می دانستند. از این رو، باورهای این دین در حوزه معرفت شناسی در خور توجه است. از سوی دیگر، مولوی نظمی را در شیوه تفکر عرفانی اش وضع کرده که خاستگاهش همچنان محل تامل دانشمندان است. اگرچه زهد، تزکیه، تهذیب نفس، جوان مردی، و جدایی نور و ظلمت در اندیشه های مولوی با آنچه مانی و مانویان می گفتند بسیار شباهت دارد، جدایی انسان از اصل خویش، بی اعتنایی به جهان مادی، به ویژه اهمیت معرفت و دانش در خداشناسی و خودشناسی از مولفه های بسیار مهم در ساختار معرفت شناسی مانی و نیز مولانا است. جستار حاضر پس از واکاوی عناصر معرفت شناسانه دو عرفان مانوی و مولوی می کوشد پیوندهایی را بیابد که ممکن است میان مولفه های این دو نگرش باشد.
    کلید واژگان: عرفان, مانوی, معرفت شناسی, مولوی}
    Rahim Karami, Murtiza Razzaghpur *
    Although a comparative study of mysticism in two different schools of thought faces many difficulties, the large number of similarities in theoretical foundations among the schools of mysticism and mystical characters encourages researchers to conduct such studies. Always there is room for a study of Mani and Rumi as the two characters in Persian mysticism. The theoretical foundations of ‎Manichaeism are fundamentally mystical. Asceticism, austerity, vegetarianism, purification of the soul, good deeds, uprightness, cleanness,  belief in absolute separation of light and darkness, and of good and evil, as well as the significance of acquisition of knowledge in achieving salvation are central to Manichaeism. According to Manichaeism, knowledge about the divine essence is the basic condition for salvation, and therefore beliefs deriving from the religion are worthy of attention in the field of epistemology. On the other side, Rumi as one of the mystical poets, perhaps the greatest of them, has introduced an order into his mystical attitude whose origins continue to be the subject of scientists’ meditation. Asceticism, purification of the soul, chivalrousness, and separation of light and darkness in Rumi’s thought as well as the separation of man from his origins, indifference towards the material world, and especially the significance of knowledge of God and self-knowledge are very important components of the structure of the epistemologies of Mani and Rumi. Having explored the epistemological elements of the mysticisms of Mani and Rumi, the present article tries to find links that might exist between the two views.
    Keywords: mysticism, Manichaeism, Epistemology, Rumi}
  • یاسمن سلمانی، عظیم حمزئیان*، نوری السادات شاهنگیان
    این نوشتار با هدف ارایه تصویر نظامند از معرفت شناسی تایویی، به تحلیل محتوای دو منبع متقدم اندیشه تایویی یعنی دایو ده جینگ و جوانگ دزو پرداخته و مباحث اصلی معرفتی شناسی هم چون ارکان معرفت، امکان معرفت، معیار صدق معرفت ، ابزارهای معرفت، اقسام و مراتب معرفت، مرزها و حدود معرفت، یقین و حد نهایی آن و موانع معرفت را استنباط و بررسی کرده و به طور نظامند تبیین نموده است. اگرچه این منابع موجز و کنایی، با هدف ارایه نظام معرفت شناسی تدوین نیافته اند اما برآیند پژوهش حاکی است، با تحلیل محتوای آن ها می توان نظام معرفتی تایویی را ترسیم نمود؛ نظام معرفتی که در آن ارکان معرفت دارای سنخیت و وحدت هستند. شناخت امری ممکن و شناخت یقینی در روند انحلال فردیت در تایو بی نام حاصل می شود. علم به مثابه نور است که شناخت را تحقق می بخشد اما حقیقت مطلق، تاریکی (فرانور) است و امکان معرفت به آن وجود ندارد. در رویکرد معرفتی آنان، شهود و علم حضوری، که می تواند وجود پویا، متغیر و سیال را ادراک نماید، جایگاه ویژه ای دارد. معرفت از نظر آنان امری ذومراتب و حاصل تجربه تواجد و برطرف نمودن موانع معرفتی چون ذات گرایی، عقل گرایی، زبان، توجه به بعدمادی نفس، جهان و هم چنین احساسات است. معیار صدق معرفت، تطابق معرفت با کنه هستی است
    کلید واژگان: نظامندی, معرفت شناسی, لائودزو, جوانگ دزو}
    Yasaman Salmani, Azim Hamzeian *, Noorisadat Shahangian
    The aim of this paper is to provide a systematic picture of Taoist epistemology. The research suggests that, by analyzing the concise contents of the Taoist texts, an epistemic system can be found in which the pillars of knowledge are unity. Understanding is possible and the certain recognition in the process of dissolution of individuality is achieved. Science is a light that realizes knowledge, but the absolute truth is darkness and there is no possibility of knowing it. In Taoist tradition, intuition and insight have a special place by which one can perceives the dynamic, variable and fluid existence. For them, knowledge is experiential and it realizes by eliminating the epistemic barriers such as rationalism, language, attention to the material self, the world itself and personal emotions. The criterion for the truth of knowledge is its agreement with the essence of the universe.
    Keywords: Systematic, Epistemology, Lao Tzu, Chuang Tzu}
  • حبیب حاتمی کنکبود *
    جنبش بزرگ اخوان المسلمین با مبانی اندیشه سیاسی اهل سنت، که برخاسته از تعلیم و تفکر بنیان گذارش، حسن البنا، است، یکی از جریان های سلفی معتدل است که آرا و اندیشه های خاصی دارد. هرچند از لحاظ اعتقادی خود را سلفی معرفی می کند و دارای مبانی کلامی سلفیه است، اما معرفت شناسی اش در جهات مختلفی متفاوت با سایر جنبش های سلفیه است و همین باعث جدایی سلفیه اخوانی از آنها می شود. به همین دلیل فعالیت ها و رویکردهای آنان نقش تاثیرگذاری در موفقیت یا شکست تلاش های تقریبی دارد. نوشتار حاضر با روش توصیفی تحلیلی مبانی معرفت شناختی این جنبش را معرفی می کند. در معرفت شناسی، ابزار شناخت نزد ایشان محدود به نقل نیست بلکه فطرت، حس و تجربه، عقل، و کشف و شهود را نیز معتبر می دانند و برای هر کدام از منابع شناخت ارزش معینی قائل اند که ادله مقبول در عقلیات وجود دلایل نظری ضروری است؛ در حسیات، امور تجربه پذیر است؛ و در امور نقلی، نقل به روایت صحیح.
    کلید واژگان: اخوان المسلمین, سلفیه, معرفت شناسی, عقل, نقل, کشف و شهود, تجربه}
    Habib Hatami Kankabood *
    Having its roots in the Sunni political thoughts derived from Hassan al-Banna, the great founder of al-Ikhwan al-Muslimeen (Muslim Brotherhood), this movement is one of the moderate Salafi groups that holds specific positions and doctrines. Its epistemology, for instance, differs from other movement’s origins, making it different from the Salafi mainstream. As a result, Ikhvani’s activities and approaches has a great influence on the success or failure of the proximate attempts. This paper, employing a descriptive-analytical method of research, aims at introducing the principles of the movement’s epistemology. According to the findings of the paper, for Ikhvanis the medium of knowledge is not confined to Naghl (Narrations) but includes instinct, senses and experience, reason, and vision. They also put a specific value on each of them; for instance, they emphasize on the presence of theoretical justifications, experiential affairs, and authenticity of narration, regarding respectively reason, experience, and Naghl as the media of knowledge.
    Keywords: al, Ikhwan al Muslimeen, Salafism, Epistemology, reason, Narration, Experience, Vision}
  • سیدسعید رضا منتظری*، پیمان صمیمی
    دین مانی سرشار از آموزه های عرفانی است که ریشه در اندیشه های گنوسی، ایرانی و یونان باستان داشته و با باورهای مسیحی و بودایی پربارتر شده است. بی شک یکی از عوامل رشد و پیشرفت سریع این دین ویژگی های عرفانی آن است. عرفان مانوی در بطن آموزه ها و مفاهیم دینی مانویت نهفته، و کمتر به شکل مجزا به آن توجه شده است. این عرفان با تاکید بسیار، راه نجات روح انسان از اسارت عالم ماده را در کسب معرفت می داند. وصول به این معرفت، از طریق خودشناسی و کشف و شهود قلبی است. اهمیت تزکیه نفس و زهد و ریاضت از پررنگ ترین بخش های این عرفان است. با مروری در متون به جامانده از مانویان، عناصر بسیاری یافت می شود که دارای اشتراکات بسیار با شاخصه های مکاتب عرفانی است. این مولفه ها را می توان جداگانه دسته بندی کرد تا به جهان شناسی، معرفت شناسی و خداشناسی مستقلی برای این دین عرفانی دست یافت.
    کلید واژگان: مانی, گنوسی, عرفان مانوی, معرفت شناسی, جهان شناسی, خداشناسی}
    Sayyed Saeid Reza Montazeri, * Peyman Samimi
    Manichean religion is full of mystical teachings rooted in Gnostic, Iranian and Greek thoughts which has been enriched by the Christian and Buddhist beliefs. Undoubtedly, one of the reasons behind the rapid growth and development of this religion is its mystical properties. Yet, it is inherent in the teachings and religious concepts of Manichaeism and has less frequently been investigated separately. This mysticism strongly emphasizes that the survival of the human soul from the bondage of the material world is in acquiring knowledge. Attaining this knowledge is done through self-knowledge and heart intuition. Also, self-purification, piety, and asceticism are the significant parts of this mysticism. Through a review of the literature left by Manicheans, it is possible to find an abundant of elements which have much in common with the features of a mystical schools. These elements can be separately categorized to enable us to discover an independent cosmology, epistemology and theology for this mystical faith
    Keywords: Manichaeism, Gnosticism, Manichean Mysticism, Epistemology, cosmology, theology}
  • سعیده خزایی، سیدمجید مطهری نژاد*
    گونه شناسی های متفاوت از ماهیت و چیستی انقلاب اسلامی ایران و نظام معرفتی برآمده از آن، جایگاه راهبردی انقلاب اسلامی را در سطح ملی، منطقه ای، جهانی و تاریخی تغییر می دهد. در این مطالعه در روندی تحلیلی و مقایسه ای، مولفه ها و پیامدهای هستی شناسی اجتماعی انقلاب اسلامی مبتنی بر نظریه های انقلاب در جهان مدرن، با مولفه ها و پیامدهای هستی شناسی الهی انقلاب اسلامی مبتنی بر انگاره های دینی، مورد توجه قرار گرفته و پیامدهای معرفت شناختی آن، در دو جبهه تفکری مدرنیته اسلامی و تمدن اسلامی، با بررسی رویکردها و راهبردهای هر گروه مطالعه شده است. در انگاره مدرنیته اسلامی، نخست در تبیین ماهیت انقلاب، بر معرفی نوعی یا تعدادی از عوامل فرهنگی، جامعه شناختی، اقتصادی، روان شناختی و سیاسی برآمده از انگیزه ها و منافع اجتماعی گروه های خاص یا متکثر اجتماعی بسنده می کنند و دیگر این که روند تمدنی پسینی انقلاب را روندی تنزیهی نسبت به تمدرن مدرن در حوزه های معنوی و اخلاقی تعریف می کنند. اما در انگاره تمدن سازی، انقلاب اسلامی به عنوان یک انقلاب ابعادی بزرگ و پیوسته تعریف می شود که با ولایت الهی، از مجرای رهبری یک بزرگ مرد الهی و با تمسک دین مدارانه و پیوسته مردم به آن، در امتداد درگیری جبهه حق و باطل و در مسیر رشد و رفعت اجتماعی برای امر زمینه سازی ظهور امام عصر برپا شد و دیگر عوامل اجتماعی در شکل گیری انقلاب اسلامی نقش و جایگاه ثانویه ایفا کردند. در بخش پایانی نوشتار، با اولویت بخشی گزاره تمدنی انقلاب اسلامی بر گزاره تجددی آن، به بررسی آسیب ها و کاستی های سویه تمدنی انقلاب اسلامی و بایسته های سیاستی مناسب آن ها در مسیر امر زمینه سازی پرداخته شده است.
    کلید واژگان: انقلاب, انقلاب اسلامی, تمدن مدرن, تمدن زمینه ساز, هستی شناختی, معرفت شناختی}
    Saed Khazaei, Seyed Majid Motaharinijad*
    Various typology about the nature and quiddity of Islamic revolution of Iran and the system of values resulted from it, change the strategic position of the revolution nationally, regionally, internationally and historically. In this study in a comparative and analytic method, the elements and social ontological outcomes of the revolution based on theories of revolution in modern world, and godly ontological outcomes based on religious ideas are focused on. And its epistemological outcomes in two areas of thought, Islamic modernism and Islamic civilization, and the approaches and strategies in each group are mentioned. In the idea of Islamic modernity, first in clarification of the nature of revolution, they think it is enough to mention some of cultural, sociological, financial, psychological and political factors raised from the social interests of a specific of multiple groups. And they define the post revolution civilizational process in the spiritual and mystic areas, as irrelevant to the modern civilization. But according to the idea of civilization building, Islamic revolution is defined in a larger more constant scale. This revolution is established based on Godly governing through the channel of the leadership of a great man of Allah and with religious devotion of people to this channel. And along the battle of Truth and Falsehood this revolution is to develop and set the ground for the Reappearance of Imam Mahdi (A.S). And other factors play secondary roles. In the final part of this writing the civilizational element of the Islamic revolution is prioritized to its modernist elements, and the shortcomings and the harms of civilizational level of Islamic revolution and the related political necessities of it in the way of setting the ground are discussed.
    Keywords: Revolution, Islamic Revolution, modern civilization, epistemology, ontology}
  • قاسم کاکایی*، ابراهیم رضایی
    در آثار ابن عربی، ازجمله فتوحات مکیه و فصوص الحکم و در مثنوی معنوی مولانا، اصطلاح «خیال» به معانی متعددی ظاهر شده است. ابن عربی، سیاهه روشن تر و مفصل تری از خیال، هم به عنوان یکی از قوای پنج گانه نفس و هم به مثابه یکی از ساحات گسترده وجود، ارائه می دهد؛ و درنهایت، او به حیث آفاقی و انفسی خیال، به منزله گستره وقوع تجربیات دینی، توجه بیشتری مبذول کرده است.ازسوی دیگر، مولوی به جنبه دنیوی و نفسانی خیال نظر دارد که با تعبیه و تشکیل صور متکثر، راهبنه طی طریق عرفانی است. پس میان این دو عارف در شعب معانی خیال اختلافی وجود ندارد، اما هریک به جنبه ای از جنبه های آن پرداخته است. ابن عربی آن را در حوزه تتبع علمی حفظ می نماید و مولوی در حوزه تحقیق عقلی با آن ستیز می کند.
    کلیدواژه ها:
    کلید واژگان: خیال, وجودشناسی, معرفت شناسی, وجود, عدم, رویا}
    Ebrahim Rezaee, Ghassem Kakaie*
    In Ibn Arabi’s works, including Al-Futuhat al-Makkiyya (The Meccan Illuminations) and Fusus al-Ḥikam (Bezels of Wisdom) and in Molavi’s Masnavi the word “Khyal” or imagination has been used in various connotations. Ibn Arabi gives a clearer and more detailed meaning of imagination, both as one of the principal five senses and as one of the components of the existence; and finally he has paid more attention to divine imagination subjectively and objectively and also in relation with boosting one’s religious experiences. On the other hand, Molavi refers to the mundane and carnal aspects of imagination and says it is the principal path of wayfaring by constitution of pluralistic forms. Therefore, there is no discord in connotative meanings of imagination between the two great mystics, although either one of them has covered an aspect of the diversified aspects of the word. Ibn Arabi has kept imagination within scientific research field, while Molavi struggles with it in rational research field.
    Keywords: Imagination, ontology, epistemology, existence, nonexistence, dream}
  • حمید عطایی نظری
    ابن سینا بر متکلمان شیعه و سنی از مهم ترین مباحث مطرح در ابن سینا پژوهی و کلام پژوهی است. یکی از پیامدهای گسترش فکر فلسفی ابن سینا در دوران میانی، تکوین مکتب کلام فلسفی در میان اهل سنت به همت فخر رازی و نزد امامیه به دست نصیر الدین طوسی بود. ورود آموزه های فلسفی ابن سینا به مجادله های کلامی، سبب تحولاتی شگرف در نحوه پرداخت متکلمان امامی به مسائل مختلف کلامی شد. در مقاله حاضر با مقایسه مباحث معرفت شناختی کلام پیشا فلسفی امامیه موسوم به مکتب امامی بغداد با مباحث مطرح در این زمینه در مکتب کلام فلسفی امامیه، تاثیرات گوناگون سنت فلسفی ابن سینا بر این مباحث در کلام دوران میانی امامیه تبیین می شود. پیدایش تحولات معنایی در برخی از اصطلاح های حوزه معرفت شناسی، ارائه دسته بندی های جدید برای علم، طرح برخی قواعد معرفت شناختی، تبیین مسائلی از جمله چگونگی دستیابی انسان به علم و طرح موضوع های جدید در حوزه معرفت شناسی از جمله مهم ترین ابعاد تحول اساسی یادشده است.
    کلید واژگان: کلام امامیه, ابن سینا, معرفت شناسی, مکتب بغداد, مکتب کلام فلسفی, علامه حلی}
    Hamid Ataei Nazari
    An important issue in studies of Ibn Sina and Kalam is that of the interaction between the former's philosophical tradition with the latter and the extent to which Ibn Sina's philosophical doctrines influenced Shiite and Sunni scholars of Kalam. One consequence of the development of Ibn Sina's philosophical thoughts in the middle period was the formation of the school of philosophical Kalam among Sunni scholars by Fakhr al-Rāzī and among Imamiyya scholars by Naṣīr al-Dīn al-Ṭūsī. The introduction of Ibn Sina's philosophical doctrines into debates of Kalam led to remarkable developments in the ways in which Imamiyya scholars of Kalam treated various issues of Kalam. In this paper, I will compare the epistemological issues of the pre-philosophical Imamiyya Kalam known as the Imami School of Baghdad with those of the Imamiyya School of philosophical Kalam, and I will then explain various influences of Ibn Sina's philosophical tradition on these issues in the middle period of Imamiyya Kalam. Some important aspects of this fundamental change include: semantic developments of some epistemological terms, new categorizations for knowledge, the introduction of some epistemological principles, accounts of how human beings achieve knowledge, and new problems for epistemology.
    Keywords: Imamiyya Kalam, Ibn Sina, Epistemology, School of Baghdad, Philosophical Kalam, Allāma Ḥillī}
  • محسن گلشاهی
    شیخ حر عاملی از جمله عالمان اخباری است که می توان آگاهی های مفیدی در باب معرفت شناسی و منابع شناخت از میان آثار وی به دست آورد. بحث از منابع شناخت آن گونه که بتواند جهت گیری ها و منطق عملی افراد را در مواجهه با مسائل کلامی بنمایاند، شامل سه مسئله خواهد بود: اول حیطه کارکرد هر یک از منابع و ترسیم حدود قابلیت آنها برای استخراج معارف دینی؛ دوم رابطه آنها با یکدیگر و پاسخ به این پرسش که امکان رسیدن به داده های کدام منبع از طریق دیگر منابع نیز وجود دارد؛ سوم حل اختلاف میان مودای آنها و تبیین راهی که بتوان بر اساس آن در از میان بردن تعارض ظاهری گام نهایی را برداشت. شیخ حر به این مسئله توجه خاصی داشته است. وی سه منبع فطرت، عقل و وحی را به عنوان منابع شناخت معرفی کرده، سپس راه رسیدن به پاسخ را به تفصیل فراهم ساخته است.
    کلید واژگان: منابع معرفت, شناخت شناسی, نص گرایی, عقل گرایی, شیخ حر عاملی, اخباریان}
    Mohsen Golshahi
    Al-Shaykh Ḥurr al-'Āmilī was an Akhbari scholar who made helpful contributions concerning epistemology and the sources of knowledge in his work. The problem of sources of knowledge, as it is related to problems of Kalam, includes three issues: (1) the scope of each source of knowledge and their capacity for religious knowledge, (2) their relations and interactions with one another: which source can yield information on the basis of the data of which source? And (3) resolving the discrepancies and apparent contradictions between the data provided by difference sources. Al-Shaykh Ḥurr al-'Āmilī was in particular concerned with the latter problem. He took fiṭrat (innate capacities), reason and divine revelation (waḥy) to be sources of knowledge, and gave a detailed answer to the above questions.
    Keywords: Sources of Knowledge, Epistemology, Textualism, Rationalism, Al, Shaykh Hurr al Amili, Akhbaris}
  • حسین الهی نژاد*
    نوشتار پیش رو به یکی از مباحث مهم مهدویت پژوهی به نام «معرفت شناسی مهدویت پژوهی» می پردازد. رویکرد معرفت شناسی در حوزه مهدویت پژوهی رویکرد بیرونی و درجه دو است و در این نگرش، ابتدا واژگانی چون معرفت، معرفت شناسی، مهدویت پژوهی و معرفت شناسی مهدویت پژوهی، مفهوم شناسی شده و سپس به گونه های معرفت و چگونگی به کارگیری آن ها در حوزه مهدویت پژوهی پرداخته می شود. در فرایند بحث نیز به ساختار الگویی معرفت شناسی اشاره شده و الگوی مبناگرایی را به عنوان الگوی معرفت شناسی مهدویت پژوهی به خدمت خواهیم گرفت. در فرایند کار به قضایای بدیهی و نظری _ که محور ساختار مبناگرایی است و نیز به ساز و کار تفریع قضایای نظری به بدیهی خواهیم پرداخت. در ادامه به قضایای بدیهی در حوزه مهدویت پژوهی همچون قضایای بدیهی عقلی، قضایای شهودی و قضایای برگرفته از نصوص دینی مانند آیات و روایات مبادرت می شود. در پایان نیز به گونه شناسی روایات مهدویت همچون روایات نمادین، سمبلیک، اخباری، ملاحمی، رمزی و... می پر دازیم.
    کلید واژگان: معرفت, معرفت شناسی, مهدویت پژوهی, معرفت شناسی مهدویت پژوهی, مبناگرایی, انسجام گرایی, نمادین, سمبلیک}
    Hussein Alahynezhad*
    This paper highlights an important issue called 'epistemology of research on Mahdism'. The epistemological approach of the research on Mahdism follows the outer second-degree approach and attitude. In doing so, the terms such as knowledge, epistemology, and epistemology of research on Mahdism, are explained in concept and then it is discussed how will be possible to apply the knowledge in the field research on Mahdism. In the process of discussing the epistemology, a role model that will serve research on Mahdism from epistemological point of view is employed and foundationalism is considered as a pattern. In the process of the essay, the theoretical and axiomatic propositions will be clarified and then mechanism of rendering theoretical to axiomatic propositions in foundationalism will be explained. In the following sections, the theorems of the obvious and evident will be addressed alongside areas such as intellectual research on Mahdism, intuitive theorems and propositions drawn from religious texts such as the Quran and traditions of the Imams. At the end, we define a typology of the messianic traditions, narratives, symbols, symbolic signs, The news, Malahamy, emblematic signs.
    Keywords: Knowledge, epistemology, research on Mahdism, epistemology of research on Mahdism, foundationalism, Coherentists, symbols, symbolic representations}
  • مرتضی علی نظارتی زاده*
    گواهی به عنوان یکی از منابع معرفت، نقش بی بدیلی در زندگی فردی و اجتماعی انسان دارد. هرچند پرسش های فراوانی درباب موضوع گواهی مطرح است، اما پرسش محوری نوشتار حاضر که به سیاق مباحث معرفت شناسی تحلیلی تحریر یافته است، این است که آیا گواهی افزون بر این که منبع انتقال دهنده معرفت است، منبع مولد معرفت نیز هست یا نه؟ فردگرایان پاسخشان منفی است، اما جامعه گرایان بر این باورند که گواهی می تواند منبع مولد معرفت نیز باشد. البته، اهمیت این پرسش به اندازه ای است که پاسخ مثبت به آن موجب ظهور دیدگاه های جامعه گرایانه در معرفت شناسی شده است. در این مقاله پس از ذکر دیدگاه جنیفر لکی، یکی از جامعه گرایان، اشکالات وارد بر آن بررسی و به آنها پاسخ داده شده است.
    کلید واژگان: معرفت, معرفت شناسی, گواهی, فردگرایان, جامعه گرایان, جنیفر لکی}
    Morteza Ali Nezaratizadeh*
    Testimony as a source of knowledge has an irreplaceable role in individual and social life of humans. Although many questions are raised about testimony, the central question of this paper—written in the context of analytic epistemology—is whether testimony only transmits knowledge or it can, in addition, be considered as a source for generating knowledge. The response of Individualists is No, but communitarians believe that testimony can also be a generative source of knowledge. Of course, this question is so important that the positive response to it brought about communitarian theories in epistemology. After formulating Jennifer Lackey’s view—one of the communitarians— I will consider the problems of this view and try to respond to them.
    Keywords: Knowledge, epistemology, testimony, communitarians, J. Lackey}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال