به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « identity » در نشریات گروه « ادیان و عرفان »

تکرار جستجوی کلیدواژه «identity» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • محمدحسن الهی منش*، محمدعلی رشادی

    دین مبین اسلام با دعوت جهانی خود، مدعی گسترش این آیین حیات بخش به سراسر جهان است و در این راستا نیازمند ابزار و امکاناتی است. خانه خدا در قرآن کریم، خانه ای برای تمام انسان ها معرفی شده است که در آن امنیت، هدایت و قوام دین و دنیای انسان ها وجود دارد. به نظر می رسد حج با توجه به ظرفیت هایش می تواند در هویت بخشی مذاهب اسلامی تاثیر بسزایی داشته باشد. در این نوشتار با تعریفی از «هویت»، شمول مفهوم هویت در چهار بعد «اعتقادی»، «مناسکی»، «تعهدی» و «تعلقی» بررسی می شود و به پیشینه تقریب از قرن دوم و سوم به بعد و سیره عالمان سلف اشاره شده است. سپس به موضوع مناسک حج بین مذاهب اسلامی پرداخته شده است و از اصول مشترکی یاد می شود که منجر به تعمیق و تقویت مبانی و انگیزه های هویت دینی، تقویت سرمایه اجتماعی، رفتارها و کنش های جمعی، ساختارشکن بودن مناسک، تلاش برای تقویت باورها و ارزش های مشترک و افزایش همدلی و شکوفایی اخلاقی بین مسلمانان شده اند. در مقدمه کوشیده شده است برخی از ابعاد جهانی حج که می تواند در بهره برداری از ظرفیت های این فریضه بی بدیل برای همگرایی ارتباطی، فقهی و اخلاقی وحدت بخش مناسک حج موثر باشد، بررسی گردد.

    کلید واژگان: حج, منشور, هویت, مذاهب اسلامی, مسلمانان}
    Mohammadhassan Elahimanesh *, Mohammadali Rashadi

    Islam, with its global reach, aims to spread its revitalizing teachings worldwide, and for this purpose, it requires various instruments and resources. The Quran describes the Kaaba as the House of God, a place offering safety, guidance, and a constitution for humanity's spiritual and worldly affairs. Given its significance, Hajj can play a crucial role in shaping the identity of Islamic denominations. In this article, we define identity and explore its dimensions—doctrinal, ritual, commitment, and attachment—highlighting the historical context from the second and third centuries AH and the practices of early scholars. We examine Hajj rituals across different Islamic denominations, focusing on shared principles that strengthen religious identity, enhance social capital, foster collective actions, and reinforce beliefs and values. Additionally, we explore the global dimensions of Hajj and how this unique practice can foster communicative, jurisprudential, and moral unity among Muslims.

    Keywords: Hajj, Charter, Identity, Islamic Denominations, Muslims}
  • علی محمدی هوشیار*

    روش مواجهه اندیشه‏ ای تبلیغ، برخلاف روش شکلی یا روش ابزاری آن؛ درباره شیوه تغییر نظامات فکری مخاطب، در مقام نوعی استراتژی بحث کرده است. یکی از مفاهیم کلیدی در تغییر نظامات فکری؛ مفهوم هویت است که تثبیت یا تغییر نظام اولویت و حساسیت ‏های آن، به تغییر کیش و آیین می‏انجامد. این نوشتار با هدف هم‏سنجی معنویت‏های نوظهور با اسلام از منظر روش مواجهه اندیشه‏ای تبلیغ، درک جدیدی از چرایی و چگونگی تغییر یا تثبیت آیین را پیش روی سوژه پژوهان قرار داده است. مبلغان معنویت‏های نوظهور با استفاده از بافتار و زمینه‏ های مخاطبان خود، مفهوم هویت را به عنوان پیشران اصلی مورد توجه قرار داده و با توجه به جامعه هدف یا سناریوی خود، یکی از ابعاد هویتی انسان را پررنگ نموده یا در اولویت اول قرار می‏دهد. اما روش مواجهه اندیشه‏ای تبلیغ در اسلام، متوازن سازی تمامی ابعاد هویتی انسان، اعم از؛ هویت فردی، تمدنی، دینی، ملی، تاریخی، خانوادگی و هویت جنسیتی انسان است و هیچگاه برای نیل به اهداف خود، در پی حذف یا کاریکاتوریزه سازی هویت بشری نبوده است.

    کلید واژگان: اندیشه, تبلیغ, هویت, معنویت‏های نوظهور, اسلام}
    Ali Mohammadi Houshyar *

    The method of ideological confrontation of propagation, as opposed to its formal or instrumental method, has dealt with the method of changing the intellectual systems of the audience as a kind of strategy. One of the key concepts in changing intellectual systems is the concept of identity that the stabilization or change of the priority system and its sensitivities leads to the change of religion and belief. With the aim of evaluation of the novel spiritualities in Islam from the viewpoint of method of ideological confrontation of propagation, this article has presented a new understanding of why and how to change or stabilize the religion for the researchers. The preachers of emerging spiritualities, using the context and fields of their audience, pay attention to the concept of identity as the main driving force and according to their target society or scenario, emphasize one of the dimensions of human identity or place it as the first priority. However, the method of ideological confrontation of propagation in Islam is to balance all dimensions of human identity, including individual, civilizational, religious, national, historical, family, and gender identity, and it has never sought to eliminate or manipulate human identity in order to achieve its goals.

    Keywords: thought, propagation, Identity, novel spiritualities, Islam}
  • مهدی لونی*، پرویز، اقبالی، فریده داودی مقدم
    از اتفاقاتی که همزمان با تشکیل حکومت صفوی در جامعه ایران رخ داد، پیدایش مفهوم حاکمیت شیعی بود. در این دوران، مذهب تشیع مهمترین بنمایه در شکل دهی به هویت ایرانی قلمداد شد؛ که نمود تصویری آن را در هنر و تصویرسازی نگارهای آنزمان میتوان مشاهده کرد. هدف این پژوهش، تحلیل چگونگی تطور بنمایه های هویتی و تبدیل برخی از آنها به نماد و نقشمایه در روایت تصویری "کشتی نجات" اثر میرزاعلی است. روش تحقیق بر مبنای ماهیت، توصیفی- تحلیلی است و شیوه گرد آوری اطلاعات، کتابخانهای است. این پژوهش به دنبال یافتن پاسخ این پرسش است که: سیر تطور بنمایه ها و تبدیل آنها به نماد و نقشمایه در نگاره کشتی شیعه چگونه است؟ و در ادامه، پیوند آن با عناصر حماسی متن ادبی شاهنامه چیست؟ نتایج حاصل از پژوهش گویای آن است که: در دوره مذکور مذهب تشیع، مهم ترین بنمایه شکلدهنده و انسجام بخش هویت جمعی ایرانیان قلمداد میشود و این عامل در ادبیات و هنر و بالاخص در تصویرسازی و کتابآرایی نسخ مصور آنزمان در قالب نقشمایه ها و نمادها، ظهور و بروز کرده و منجر به مشروعیت بخشی به حکومت صفوی شده است. این مشروعیت از طریق ارجاع کهن الگویی و برقراری پیوند میان عناصر متن حماسی و دینی، حاصل شد.
    کلید واژگان: بن مایه های شیعی, هویت, کشتی شیعه, شاهنامه طهماسبی, نگارگری, دوره صفوی}
    Mehdi Loni *, Parviz Eghbali, Farideh Davoudi Moghadam
    Among the events that occurred in the Iranian society simultaneous with the formation of the Safawid government was the emergence of the idea of the “Shiite governance”. At that time, Shiism was the most important theme in formation of the Iranian identity whose pictorial manifestation can be seen in the artistic depiction of the illustrations of that era. This study aims at analysis of how the transformations and evolutions in the themes of the Shiite identity and turning some of them into the symbols and motifs in pictorial account of Mirza Ali’s work entitled ‘Saving Ship’. The research method was based on the descriptive-analytical nature and the method of gathering library data. This study is seeking to find an answer to the following question: “How is the course of evolution in the Shiite themes and their turning into symbols and motifs in the depiction of the ‘Shi‘a ship’ and what is its relationship with the epic elements in the literary text of Shahnama”? The results of this study suggest that in the aforementioned era, the Shiism was considered as the most important theme forming and consolidating the Iranians’ collective identity, and this factor was manifested in the literature and art, especially in depiction of the pictorial books in that era in the form of motifs and symbols, leading to legitimating the Safawid government. This legitimation through old paradigmatic references and establishing links between the elements of epic and religious texts in evident and hidden artistic forms led to proving and consolidating the doctrines and messages of the motif, its special social purposes and religious discourse.
    Keywords: Shi‘i themes, Identity, the Shi‘a ship, Tahmasbi Shahnama, depiction, Safawid period}
  • فاطمه کیایی*
    مقاله حاضر به بررسی اتحاد با خداوند به عنوان یکی از اتهامات عین القضات همدانی و اکهارت می پردازد. مخالفان، قاضی را بواسطه اعتقاد به فنا مدعی نبوت خواندند. بسیاری از باورهای اکهارت از قبیل تصویر الهی موجود در نفس، ویژگی نامخلوق نفس، ولادت پسر، این همانی انسان کامل با پسر و اتحاد با پدر، مقدمه یا نتیجه فنا هستند و از سوی پاپ بدعت آمیز خوانده شدند. پرسش آنست که آیا با وجود تفاوت بنیادین مسیحیت و اسلام اتهام فنا علیه این دو یکسان است؟ نحوه دفاع آنها در برابر این اتهام چیست و تا چه حد از یکدیگر متفاوتست؟ عین القضات تصوف را علم باطن و دارای الفاظی خاص می داند که طهارت درون شرط راهیابی بدان است. اکهارت هم بتفصیل به مقدمات و ملزومات فنا پرداخته و می کوشد وفاداری خود به راست دینی مسیحی را اثبات کند. در تفکر هر دو، خداوند جایگاه محوری در حصول اتحاد دارد. فنای موردنظر قاضی نتیجه صعود انسان است و فنای اکهارت حاصل نزول خداوند. قاضی با تاکید بر فنای ذاتی از درجات فنا در تصوف سخن می گوید. تنها فنای ذاتی است که در اندیشه اکهارت نظیر دارد و با تبتل وصف می شود. هر دو متاله از استعاره و تمثیل برای بیان حقیقت فنا سود می برند و در مواردی بسیار به یکدیگر نزدیک می شوند.
    کلید واژگان: اتهام فنا, اتحاد انسان با خداوند, عین القضات همدانی, مایستر اکهارت, تبتل, دفاعیه}
    Fateme Kiaei *
    This Article Consecrate on Fana (“Annihilation”) and Union with God as most important belief and charge of Ayn al-Quzat Hamidani and Meister Eckhart. Because of this Ayn al-Quzat is accused to claim of prophethood but he defended himself against this charge in his book. Many of Eckhart’s thoughts like The Image of God in the Soul, The Birth of the Son in the Soul, Detachment, Union of Good man with Son are preliminaries or results of Union with God and all of them were seen by Christian authorities as Heretics. The question is whether, despite the fundamental differences between Christianity and Islam, the charge of heresy against the two is the same? How do they defend themselves against this accusation and how different are they from each other? Ayn al-Quzat consider Sufism to be an esoteric science that purity is the condition for access to it. Eckhart also deals in detail with the preliminaries and requirements of union with God. In both minds, God is central to unity. Ayn al-Quzat’s annihilation is the result of man's ascension but Eckhart's union is the result of God's revelation. Both mystics use metaphors and allegories to express the truth of doom, and in many cases come very close to each other.
    Keywords: Union with God, Identity, Ayn al-Quzat Hamidani, Meister Eckhart, Detachment}
  • سپیده وحیدنیا، ارسطو میرانی*، یحیی صباغچی
    یکی از کارکردهای اجتماعی مهم دین هویت سازی است. ادیان برای پیروان خود، ویژگی های خاصی تعیین کرده اند که با ایجاد مشابهت و تمایز با غیر، بین آن ها همبستگی ایجاد کرده و آن ها را از دیگران متمایز می کند. بدین ترتیب با ایجاد مرز بین خودی ها و دیگران هویت پیروان خویش را تعریف می کنند. در ادیان تاریخی این فرایند هویت سازی در بستر تاریخ تداوم می یابد. هویت یهودی نیز به عنوان یک هویت قومی- دینی، در طول تاریخ شکل گرفته و هم چنان تا عصر حاضر دچار ابهامات و مناقشاتی است. شرح تولد و شکل گیری قوم یهود در اسفار که اساس عهدعتیق است آمده است. در این متن مولفه ها و فرایندهای متعددی می توان یافت که در برساخت هویت یهودی نقش دارند از جمله عهد، مشایخ، برگزیدگی، قومیت، شریعت. «برکت بخشی» نیز یکی از این مولفه هاست. در این مقاله با رویکردی بینارشته ای، عملکرد برکت بخشی به عنوان فرایندی هویت ساز در متن اسفار تبیین و تحلیل می گردد. نشان داده می شود که برکت بخشی با تعریف مرزهای قومی، مفاهیم و نهادهای دینی ارتباط داشته و در تعریف هویت یهودی نقش دارد.
    کلید واژگان: هویت, یهودیت, برکت, اسفار, آباء}
    Sepideh Vahidnia, Arastoo Mirani *, Yahya Sabbaghchi
    One of the important social functions of religion is identity building. Religions determine characteristics for their followers that by creating similarities and differences with others, create correlations between them and distinguish them from others. In this way, they define the identity of their followers by creating a border between insiders and others. In historical religions, this process of identification continues in the context of history. Jewish identity, as an ethnic-religious identity, has been formed throughout history and is still subject to ambiguity and controversy to this day. The Pentateuch, the basis of the Old Testament, describes the birth and formation of the Jewish people. In this text, several components and processes can be found that play a role in the construction of Jewish identity, including the covenant, the patriarchs, the choice, the ethnicity, the law, etc. "Blessing" is also one of these components. In this article, with an interdisciplinary approach, the function of blessing as an identity-making process in the text of Pentateuch is explained and analyzed. Blessing is shown to be related to the definition of ethnic boundaries, concepts, and religious institutions, and to the definition of Jewish identity.
    Keywords: Identity, Judaism, blessing, Pentateuch, Patriarchs}
  • مصطفی مرادی*

    مسئله پژوهش حاضر بررسی انتقادی خوانش مصطفی ملکیان از مفهوم اصیل بودن است. برای این منظور، نخست کوشیده ایم آرای ملکیان در باره این مفهوم را در آثار وی واکاوی کنیم و بیان وی را در این زمینه تشریح نماییم. آن گاه در ادامه با ابتنا بر دیدگاه چارلز تیلور، فیلسوف کانادایی، به عنوان خوانشی موجه از پدیده اصالت که به هر دو بعد فردی و اجتماعی اصیل بودن توجه دارد، دیدگاه های مصطفی ملکیان را تحلیل و نقادی کرده ایم تا زمینه التفات انتقادی به دیدگاه های مطرح در این حوزه ایجاد گردد. روش این پژوهش در تحلیل دیدگاه ملکیان، روش تحلیل مفهومی است و در نقادی وی نیز به دو شیوه نقد درونی و بیرونی بدان پرداخته ایم. کاستی های قابل توجه در دیدگاه ملکیان عبارت اند از: «بی بهره گی از نگاه تاریخی»، «درهم آمیزی مرزهای معنایی مفاهیم» و «نادیده گرفتن ابعاد اجتماعی اصیل بودن».

    کلید واژگان: انسان اصیل, اصالت, هویت, چارلز تیلور, مصطفی ملکیان}
    Mostafa Moradi *

    The problem tackled in this research is Mostafa Malekian’s reading of the notion of authenticity. To do so, I have sought to explore Malekian’s views of the notion in his work. I will then draw upon the views of the Canadian philosopher Charles Taylor as a justified reading of the phe-nomenon of authenticity which takes into account both individual and social dimensions of authenticity to analyze and criticize Malekian’s views. The method of research here is that of conceptual analysis, and I have criticized his view with both internal and external methods of criti-cism. The flaws of Malekian’s account include lack of historical insight, confusion of semantic boundaries of concepts, and ignorance of the social dimensions of authenticity.

    Keywords: Authentic man, Authenticity, Identity, Charles Taylor, Mostafa Malekian}
  • علی اسدیان شمس*، عبدالله نصری

    بی گمان یکپارچگی میان انسان ها، هسته اصلی یک تمدن را تشکیل می دهد و بدون آن، فروپاشی تمدن قطعی است؛ ولی چه عواملی انسان ها را با وجود گرایش های مختلفی که دارند، به سوی این وحدت رهنمون می شود؟ تمدن پژوهان، عوامل مختلفی همچون نژاد، زبان، دین، آداب و رسوم و غیره را بررسی کرده اند؛ ولی علامه محمدتقی جعفری بسیاری از این عوامل را با اشکال هایی مواجه می داند و در پی عواملی است که اتحادی حقیقی و پایدار میان انسان ها ایجاد کند. در این پژوهش با بررسی دو گروه عوامل انگیزشی برون ذاتی و درون ذاتی، به تحلیل آرای علامه جعفری پرداخته ایم. در عوامل برون ذاتی، عوامل طبیعی، مافوق طبیعی نما و قراردادی و در عوامل درون ذاتی، عامل عقلی، اخلاقی، جان گرایی و گردیدن تکاملی الهی بررسی گردید. نتیجه اینکه عوامل برون ذاتی به دلیل ناپایداری و سودمحوری غالبی، نمی توانند انسان ها را به اتحادی پایدار سوق دهند و تنها مقدمات وحدت را ایجاد می کنند؛ ولی عوامل درون ذاتی به دلیل پایداری و استناد به جوهر درونی انسان، در صورت به فعلیت رسیدن، اتحادی پایدار ایجاد می کنند. این عوامل در مجموع موجب شکل گیری هویتی واحد برای اجتماع انسان ها و وحدت مطلوب در تمدن می گردند.

    کلید واژگان: تمدن, وحدت, هویت, دین, زبان, نژاد, علامه جعفری}
    Ali Asadian Shams *, Abdollah Nasri

    There is no doubt that solidarity among human beings constitute the main core of a civilization. Without solidarity, a civilization is doomed to collapse. But the question is: which factors might lead people, with all their differences, towards solidarity and unity? Scholars of civilization have considered different factors such as race, language, religion, manners, customs, and the like. Allama Ja’fari sees these factors as objectionable, and has tried to identify factors that lead to a real and sustainable unity among people. In this paper, we have considered two classes of motivational factors—intrinsic and extrinsic—in order to analyze Allama Ja’fari’s views. Within extrinsic factors, we have examined rational, moral, survival-based, and divine factors. As a conclusion, we think that extrinsic factors cannot lead people to sustainable unity because of their impermanence and utilitarian character. They can merely provide preparations for such unity. Intrinsic factors, however, can establish a sustainable unity because of their permanence and their origin in inner human substance. All in all, these factors give rise to the formation of a single entity for human communities and the desired unity in civilization.

    Keywords: civilization, unity, Identity, Religion, Language, race, Allama Ja’fari}
  • محمد نجاتی*، مصطفی مجد، فاروق طولی
    ملاصدرا بخش مهمی از مبانی فلسفی خویش را صرف تمهید مقدمات اثبات معاد جسمانی می نماید. وی با تجزیه این مقوله به دو مساله عینیت بدن دنیوی و اخروی و همچنین وجود تعارضات گزاره های آن, به ارائه تبیین درخور در باب حشر جسمانی می پردازد. عمده مبانی صدرا در این مقوله به دو حوزه وجودی و معرفتی بازگشت می کند. وی در حوزه وجودی بر اساس لحاظ وحدت و فردیت خارجی موجودات, هویت اصالی هر موجود را حقیقت تشکیکی وجود می داند که اتصاف آن به ترکیب از ماده، صورت و یا جنس و فصل, محصول خلاقیت و انتزاع ذهن از فرایند اشتداد بوده است. از نظر وی فرایند مرگ نیز عینا گونه ای از اشتداد وجودی بوده و در نتیجه مستلزم انقلاب یا هرگونه تغییر و تحولی در هویت انسان نخواهد بود. صدرالمتالهین بر این اساس به دفع تعارضات حوزه وجودی می پردازد. در حوزه معرفتی نیز, وی با تمسک به مبنای خود در تجرد خیال و ادراکات خیالی به دفع تعارض احتمالی اجتماع فرایند مرگ و حشر جسمانی اهتمام می ورزد. درستی آزمایی این تبیین در معیار کلام حق نشان می دهد که رویکرد ملاصدرا در مقوله حشر جسمانی با تبیین قرآنی آن سازگار است.
    کلید واژگان: معاد جسمانی, مرگ, بدن, عینیت, خیال}
    Mohammad Nejati *, Majd Mostafa, Farugh Tooli
    Mulla Sadra devotes a significant part of his philosophical foundation to the preparation of the proofs of physical resurrection. He Provides good explanation by analyzing this category in two questions of the identityof the worldly and the hereafter bodies and as well as the contradictions of its propositions. The basic foundations of Sadra in this category are return to two ontological and epistemological fields. In the ontological field, he has considered truth of being gradation as the Main identityof each being based on the unity and individuality of beings, that its connection to the combination of matter and form orgenus and difference is the product of the creativity of the soul from intensity process. In his view, the death process is equally a kind of existential intensity, and therefore does not require revolution or any change in human identity. Accordingly, Sadr al-Mota'alehin solves conflicts in the field of existence. In the Epistemologyfield, he with his basis in immortality of imagination and imaginative perceptions solves a possible conflict of unity of death's process and bodily resurrection. The correctness of this explanation in the criterion of the god'sword shows that Mulla Sadra's approach to bodily resurrection is consistent with its Quranic explanation.
    Keywords: bodily resurrection, Death, Body, Identity, Imagination}
  • محمدعلی مالامیری
    یکی از مسائل مهم عرفان نظری، رابطه حق و خلق است. از نگاه عارفان، این رابطه به شکل عینیت در عین غیریت است؛ یعنی حق تعالی از جهتی عین مخلوقات، و از جهتی مغایر با آنهاست. از نگاه ایشان، تنها مصداق بالذات وجود، حق تعالی است و چنین وجودی به سبب نامتناهی بودن، تمام مواطن را پر کرده و هیچ موطنی از او خالی نیست و این سبب عینیت حق تعالی با تک تک تعینات می شود. از سوی دیگر، چنین وجودی به سبب مطلق بودن، فراتر از تمام تعینات و در نتیجه، غیر آنهاست. این رابطه، که یکی از نتایج وحدت شخصی وجود است، سبب به وجود آمدن سوالات و ابهاماتی شده است. این نوشتار بر آن است تا با تبیین مدعای عارفان و واکاوی آموزه هایی که سبب این نگرش شده، درکی بهتر و مفهومی روشن تر از این رابطه ارائه دهد.
    کلید واژگان: عینیت, غیرت, رابطه حق و خلق, وحدت شخصی وجود, تجلی, عینیت در عین غیرت}
    Mohammad Ali Malamiri
    The relationship between the Truth and creation is among the important issues in theoretical mysticism. From mystics’ point of view, this relationship is in the form of identity despite alterity; that is, God is identical to creation in one aspect and contradicts it in another aspect. From their point of view, the only essential example of being is the exalted God. This Being, due to its infinity, fills all places and there is no place emptied of Him, and this causes the identity of God with all the individuations. On the other hand, due to being absolute, such Being exceeds all individuations and, consequently, is different from them. This relationship, which is a result of the particular unity of being, has raised some questions and ambiguities. This paper seeks to provide a better understanding and a clearer conception of this relationship by explaining the claims of the mystics and examining the teachings that have led to this attitude.
    Keywords: identity, alterity, relationship between the Truth, creation, particular unity of being, manifestation, identity despite alterity}
  • رسول نوروزی فیروز *
    فتح الله گولن از جمله نظریه پردازان الهیات اجتماعی است که عمده ترین نظریه های وی بر نوع کاربرد اسلام در وضعیت مدرن متمرکز است. وی بر مقوله هایی مانند خدمت، کار، آموزش و در مجموع ساخت جهان اجتماعی بر اساس مفاهیم اسلامی تاکید می ورزد. از همین رو، قرائت وی از اسلام در مقابل قرائت اسلام سیاسی قرار می گیرد، زیرا وی اجرایی شدن اسلام را امری اجتماعی و فارغ از مسیر دولت ساماندهی می کند. در نوشتار حاضر تلاش می شود با استفاده از مباحث نظری مطالعات تمدنی، اندیشه های فتح الله گولن بررسی گردد. گولن از جمله متفکرانی است که داعیه دار نظریه پردازی درباره تمدن اسلامی است. وی می کوشد برای مواجهه تمدنی جهان اسلام با مدرنیته غربی نسخه ای ارائه دهد که ضمن حفظ هویت تمدن اسلامی و کارامدی برای حل مسائل موجود در جهان اسلام، کمترین منازعه و اختلاف میان جهان اسلام و غرب را در پی داشته باشد تا در پرتو آن سعادت دنیوی و اخروی را در کنار هم تامین کند. تفاوت گولن با بسیاری از اندیشمندان مسلمان در نحوه ورود وی به عرصه عمل و کنش اجتماعی است و به همین دلیل، وی هم اندیشمندی مسلمان و هم رهبری اجتماعی است که تلاش دارد اندیشه های خود را در جمع میان اسلام و مدرنیته در مقام عمل به آزمون بگذارد.
    کلید واژگان: هویت, مدرنیته, علم اسلامی, گفت وگوی ادیان, تمدن اسلامی}
    Rasoul Nowruzi Firuz *
    Fethullah Gülen is a theorist of social theology whose theories are mainly focused on the application of Islam to the modern condition. He emphasizes on issues such as service, job, education, and, in general, the construction of a social world based on Islamic concepts. Thus, his reading of Islam is in contrast with a political reading of Islam, since he organizes the implementation of Islam as a social phenomenon, regardless of a governmental path. In this paper, I seek to explore and examine Fethullah Gülen’s views by reference to theoretical issues in civilizational studies. Gülen is an intellectual who claims to have provided theories about the Islamic civilization. He tries to present a prescription for the encounter between the Islamic world and Western modernity, which preserves the identity of the Islamic civilization and is efficient as a solution for problems in the Islamic world, while having as a consequence as few conflicts between the Islamic world and the West as possible in order to secure both this-worldly and afterlife happiness. The main difference between Gülen and many other Muslim intellectuals is the way he approaches social activity and practice, and this has turned him into a figure who is both a Muslim intellectual and a social leader, who tries to put his thoughts about the reconciliation between Islam and modernity into practice.
    Keywords: Identity, modernity, Islamic science, dialogue between religions, Islamic civilization}
  • هادی صادق زاده
    همه موجودیت و هستی مسلمانان، به هویت اسلامی آنان بستگی دارد. اگرمسلمانان به هویت خود توجه نداشته باشند و از معارف اصیل دین خود فاصله بگیرند، با مرور زمان، به صورت انسان هایی فاقد هویت در آمده، بازیچه سیاست های ابرقدرت ها می شوند. لذا دشمنان اسلام همواره سعی و تلاششان در راستای تضعیف و از بین بردن عناصر هویتی مسلمانان بوده است.
    حج، از عبادات بزرگ و اثرگذار اسلامی است که همه ساله، اجتماع عظیمی از مسلمانان را در زمان و مکانی واحد گرد هم می آورد. افرادی که در این چند روز به دور از مادیات و خانه و زندگی و تعلقات مادی گرد هم می آیند، فرصت مناسبی برای تفکر در حقیقت هستی خود و زندگی به دست می آورند و این مساله می تواند در ایجاد هویت واحد اسلامی تاثیرگذار باشد. در این مقاله، به دنبال این مطلب هستیم که آیا حج با مناسک ویژه ای که دارد، می تواند در تقویت هویت دینی فرهنگی مسلمانان نقش آفرینی کند؟ اساسا کارکرد حج در تقویت عناصر ارزشی و هویت فرهنگی و اسلامی مسلمانان چیست؟ در حقیقت هدف اصلی این نوشتار بیان کارکردهای دیپلماسی فرهنگی حج، در تقویت هویت فرهنگی مسلمانان است که خود هویت فرهنگی از عناصر دیپلماسی فرهنگی می باشد. مناسک حج سرشار از دستوراتی است که در راستای سعادت دنیا و آخرت مسلمین تشریع شده و با شناخت درست این اعمال و مناسک و انجام صحیح آنها و آشنا شدن به اسرار و معارف مناسک حج و چشیدن ثمره وحدت بخش این مناسک، مسلمانان نسبت به هویت دینی و فرهنگی خود دلبستگی پیدا می کنند و قدردان آن می شوند و این باعث می شود که در جهت نشر و ترویج فرهنگ خود تلاش و کوشش به عمل آورند.
    کلید واژگان: حج, هویت, فرهنگ, دیپلماسی, کارکرد}
    Hadi Sadegh Zadeh
    All the existence and being of Muslims depends on their Islamic identity. If Muslims do not care about their identity and distance themselves from the original knowledge of their religion, over time, they become people without identities and a plaything for policies of superpowers. Therefore, the enemies of Islam have always been trying their best to weaken and destroy the identity elements of Muslims.
    Hajj is one of the great and influential Islamic worships during which a large community of Muslims gather together in a single time and place. Those coming together in these few days away from worldly affairs, their homes and materialistic possessions, will obtain a good opportunity to think about the reality of their existence and life, and this can be effective in creating a single Islamic identity. In this article, we are looking at whether Hajj along with its special rituals can play a role in strengthening Muslims’ religious-cultural identity? What is basically the function of Hajj in strengthening the value elements and cultural and Islamic identity of Muslims? In fact, the main objective of this paper is to explain the functions of Hajj's cultural diplomacy in strengthening the cultural identity of Muslims, which cultural identity itself is one of the elements of cultural diplomacy. The rites of Hajj are full of orders that are brought in accordance with the happiness in this world and the hereafter of Muslims. By correctly knowing these acts and rituals and doing them correctly, and getting to know the secrets and teachings of the rituals of the Hajj and tasting the unifying fruit of these rituals, Muslims will be attracted towards their religious and cultural identity and will appreciate that, which makes them to promote and circulate their own culture.
    Keywords: Hajj, identity, culture, diplomacy, function}
  • مهرداد عظیمی، قدرت احمدیان
    امنیت اجتماعی به عنوان یکی از پنج بعد امنیت ملی از نظر باری بوزان (نظریه پرداز مکتب کپنهاگ)، به پایبندی افراد یک ملت نسبت به ارزشها و هنجارهای مشترک کشوری که در آن زندگی می کنند مربوط می گردد. ارزشها و هنجارها، از عوامل مهم و کلیدی در همبستگی و اتحاد یک ملت در برابر محیط خارجی خود بوده و به عبارتی مردم یک کشور از طریق این هنجارها و ارزشها، هویت ملی خود را شکل می دهند. در صورت فاصله گرفتن مردم آن کشور از ارزشها و هنجارهای مشترک، هویت ملی از بین می رود و در نتیجه، امنیت ملی به خطر می افتد. در این میان، رسانه و به ویژه رسانه های جمعی، مانند تلویزیون و شبکه های اجتماعی مجازی، نقش بسیار مهمی را در پایبندی افراد به یک رفتار و عقیده خاص دارند و درنتیجه تاثیر بسزایی در شکل دهی هویت افراد یا تغییر هویت آنان دارند. در این مقاله با بررسی ابعاد و ویژگی های بعد اجتماعی امنیت ملی از دید مکتب کپنهاگ و همچنین کارکردهای رسانه و برخی از نظریه های مرتبط با آن، تاثیر رسانه ها بر امنیت اجتماعی شرح داده و این فرضیه به آزمون گذاشته شده است که «رسانه به عنوان متغیری واسط، هویت افراد یک جامعه را سیال و دچار تغییر تدریجی می کند و بر امنیت ملی کشورها تاثیر دارد».
    کلید واژگان: رسانه, امنیت اجتماعی, هویت, امنیت ملی, شبکه های اجتماعی مجازی}
    Mehradad Azimi, Ghodrat Ahmadian
    According to Barry Buzan (one of the theorists of the Copenhagen School), social security, as one of the five dimensions of national security, is related to a nation’s commitment to shared values and norms. Values and norms are key factors in the solidarity of a nation against external environments. In other words, a nation shapes its national identity through norms and values. If the people of a country move away from the set of shared values and norms, national identity is lost and, as a result, national security is compromised. In the meantime, the media, especially the mass media, such as television and virtual communities, play a very important role in keeping people on a particular opinion and behavior and in shaping or changing the identity of individuals. The present article investigates the impact of the media on social security by examining the characteristics of the social dimension of national security from the perspective of the Copenhagen School as well as the functions of the media and some relevant theories. The hypothesis is that the media, as an intermediate variable, gradually melts and changes the identity of individuals in a community and affects the national security of a given country.
    Keywords: media, social security, identity, national security, virtual communities}
  • مجتبی عبدخدایی
    تمایز تمدن ها از اجتماعات ملی مبتنی بر دولت مدرن این پرسش را فرارو می نهد که کدامین مولفه اجتماع تمدنی را از اجتماع مبتنی بر عقلانیت سرزمینی و شکل یافته بر اساس دولت مدرن متمایز می سازد؟ ویژگی تمایزبخشی که فراگیری تمدنی را برای تمدن ها در پی دارد و نبود آن، دولت های مدرن را از این موهبت بازمی ستاند، کدام است؟ و فراتر آنکه پیامدهای اجتماعی این ویژگی چیست؟ این نوشتار می کوشد با واکاوی پیوستگی دولت مدرن به قلمرو سرزمینی و مرزهای جغرافیایی و گسست اجتماع تمدنی از این مولفه، پیامدهای این پیوست و گسست را در شکل یابی چند مقوله مهم اجتماعی، یعنی ایده اجتماع، هویت اجتماعی، تعیین مرزهای خودی و غیرخودی و منطق محاسبات رفتاری دولت ها بررسی کند و تاثیر آن را بر قدرت فراگیری عقلانیت تمدنی، شکل بخشی به الگوها و ساختارهای عینی مدیریت اجتماعی به رغم امکان مدلها و سبک های متفاوت ترسیم نماید.
    کلید واژگان: تمدن, دولت ملی, ایده دولت, قلمرو سرزمینی, هویت}
    Mojtaba Abdekhodaee
    The distinction between civilizations and national communities based on modern government raises the question that which component distinguishes civilizational society from society based on homeland rationality, based on modern government. What is the distinctive feature that results in civilizational comprehensiveness? And above all this, what are the social consequences of this feature? In this paper, after a consideration about the dependence of modern government on their territories and geographical borders and the independence of civilizational society with respect to this feature, I seek to examine the consequences of such dependence and independence for the formation of some significant social categories, that is, the idea of society, social identity, the demarcation of insiders and outsiders, and the logic of behavioral calculations of governments, drawing their influences on the inclusiveness of civilizational rationality, the formation of models, and objective structures of social management in spite of the possibility of different models and styles.
    Keywords: Civilization, National Government, Idea of Government, Homeland Territory, Identity}
  • علی آدمی، حوا ابراهیمی پور
    با توجه به تغییرات پیش آمده در کشور عراق پس از سال 2003، شیعیان که در طول تاریخ عراق در موضع ضعف قرار داشتند، توانستند نفوذ قابل توجهی در ساختار دولت عراق به دست آورند و دولتی شیعی را برپا کنند. شیعیان در قالب احزاب و گروه های اسلام گرا اهداف خود را پیش می برند و اگرچه در بسیاری از جزئیات اهدافشان با هم اختلاف دارند، ولی در اصل کلی هویت سازشان، یعنی اسلام و برپایی جامعه ای اسلامی، با هم متحد و متفق اند و در سایه آموزه های دینی، به دنبال معنادهی به سیاست های آینده کشورشان هستند. در این مقاله کوشیده ایم با تاکید بر اسلام و نقش آن در هویت دهی به گروه-های فعال در عراق به بررسی جامعه شیعی عراق بپردازیم.
    کلید واژگان: شیعیان, سازه انگاری, اسلام گرایی, هویت, حزب الدعوه, جریان صدر, عراق}
    Dr. Ali Adami, Hawa Ibrahimi Pur
    In view of the changes in Iraq after 2003, the Shiites who always enjoyed a weak position managed to gain a considerable influence in the structure of Iraqi government to establish a Shiite State. The Shiites further their goals in the form of Islamist parties and groups, and although they disagree in many of the details of their goals, they agree and unite in the general principle of their identity, which is Islam and establishing an Islamic society. In the light of the religious teachings, they seek to give meaning to the policies of their future country. In this article, we have tried to emphasize the Islam and its role in giving identity to active groups in Iraq and investigate the Shiite society of Iraq.
    Keywords: Shiites, structuralism, Islamism, identity, al, Dawa party, Sadr movement, Iraq}
  • اکرم نوری زاده، یوسف شاقول
    مایکل سندل، نظریه پرداز جماعت گرایی است که مواضع جان راولز را در کتاب نظریه عدالت به چالش می کشد و معتقد است در پیش فرض ها، استدلال و نتایج نظریه راولز خطاهایی وجود دارد. در مقابل، الن هیورث با دفاع از راولز، پاسخ هایی را در برابر برخی نقدهای سندل بیان می دارد. برآنیم این موضوع را بررسی کنیم که آیا در حقیقت آن گونه که سندل و دیگر منتقدان راولز باور دارند، لیبرالیسم، فردگرایی انتزاعی را پیش فرض می گیرد؟ همچنین در ادامه این ادعای مایکل سندل را بررسی می کنیم که برای درک حقیقی هویت خویش باید تعلقات، باورها و وفاداری هایی را که هویت ما بدان ها وابسته است، در نظر آوریم؛ در حالی که «خود» راولزی عاری از چنین تعلقات، باورها و وفاداری هایی است. آلن هیورث در ادامه، با اقامه استدلالی این نظر سندل را به چالش می کشد.
    کلید واژگان: لیبرالیسم, فردگرایی, خود نامقید, هویت, مایکل سندل, الن هیورث}
    Akram Nourizadeh, Yusof Shaghool
    Michael Sandel is communitarian thinker who challenges John Rawls's views in Theory of Justice, holding that there are mistakes in the book's presuppositions, arguments, and conclusions. In contrast, Alan Haworth defends Rawls's views, replying to some objections by Sandel. In this paper, we want to see whether liberalism presupposes abstract individualism, as Sandel and other critics of Rawls maintain, or not. We will also consider the claim made by Sandel that in order to understand our real identity, we need to bear in mind the interests, beliefs and loyalties on which our indetities depend, though Rawlsian 'self' is free of such interests, beliefs and loyalties. Hawort argues that: 1) Sandel’s account of the manner in which constitutive loyalties function as reasons for action presupposes the possibility of there being underivable particular obligations, but that such obligations are, in fact, logically impossible, and 2) Sandel’s account of the self as necessarily encumbered presupposes an account of personal identity which confuses identification with definition, and which is fundamentally flawed.
    Keywords: Liberalism, Individualism, Unencumbered self, Identity, Michael Sandel, Alan Haworth}
  • همایون همتی
    ارائه تعریفی روشن و دقیق از دین، در بحث از ماهیت و کارکرد دین ضروری است. دین پژوهان معاصر پس از سپری شدن دورانی که تعریف های تک بعدی از دین رواج داشت، امروز به تعاریف چندبعدی از دین رو آورده اند. از آن میان، تعریف هفت بعدی اسمارت مقبولیت بیشتری یافته است. جامعه شناسان دین نیز امروز به ورشکستگی و نارسایی نظریه های عرفی شدن دین اعتراف می کنند و در بیان کارکردهای متنوع دین، بر کارکردهای اجتماعی و سیاسی آن به صراحت تاکید دارند. دین، علاوه بر معنابخشی، دارای کارکرد هویت بخشی و مشروعیت بخشی است و می تواند در نظم و انضباط جامعه و حتی بهداشت روانی، تعلیم و تربیت و روابط بین الملل نقش ایفا کند. قابلیت ادیان در ایفای هریک از این نقش ها یکسان نیست و آشکارا میان آنها تفاوت هایی وجود دارد. این مقاله، انواع این کارکردها را با نگاه فلسفی جامعه شناسی مورد بحث و تحلیل قرار می دهد.
    کلید واژگان: دین, تعاریف دین, کارکردهای دین, هویت, معنا, مشروعیت, جامعه}
    Humayoon Hemmati
    It is necessary to offer a clear and exact definition of religion in discussing its nature and function. After a period in which one-dimensional definitions of religion were common, researchers of religion resort to multidimensional definition of religion now. Among these definitions, Smart's seven-dimension definition is more acceptable. Sociologists of religion also admit the inefficiency and failure of theories of conventionality of religion and clearly emphasize on sociopolitical function of religion as they elaborate on its various functions. Religion not only gives meaning but also identity and legitimacy, and can play a role in ordering and disciplining the society and even in mental health, education and international relations. The capacity of religions to play each of these roles is not the same and there are clear differences between them. The present paper discusses and analyzes the types of these functions through a philosophical-sociological view.
    Keywords: religion, definitions of religion, functions of religion, identity, meaning, legitimacy, society}
  • سید محمد روضاتی، مرضیه فراهانی، لیلا ملک الشعرایی
    در این نوشتار سعی بر آن است که با رویکرد درون دینی اثبات شود علت اصلی بحران های جامعه جهانی در زمان حاضر ، بحران هویت است و ظلم ها و تبعیض های موجود در جامعه جهانی معلول خود ناشناسی انسان است و راه حل آن برقراری عدالت اجتماعی در جامعه جهانی از راه ایجاد «آژانس بین المللی عدالت اجتماعی» تحت حمایت سازمان ملل و تحقق الگوی عینی و عملی عدالت اسلامی براساس انسان شناسی اسلامی در کشورهای مسلمان است.
    کلید واژگان: انسان, بحران, عدل, عدالت اسلامی, هویت}
    Sayed Mohammad Rozati, Marzieh Farahani, Leila Malek Alshoaraei
    This article aims to prove through a religious approach that the main cause of the crisis in the contemporary global society is the crisis of identity. It also indicates that the cruelty and discriminations in the global society are caused by man’s having no self-knowledge. The solutions of this problem are maintaining social justice in the global society through establishment of “International Agency of Social Justice” sponsored by United Nations and also fulfillment of the concrete and practical pattern of Islamic justice based on Islamic anthropology in the Muslim countries.
    Keywords: Human, Crisis, Justice, Islamic Justice, Identity}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال