به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « self » در نشریات گروه « ادیان و عرفان »

تکرار جستجوی کلیدواژه «self» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • محمد (جلال الدین) ملکی*، فاطمه اکبرزاده نجار
    حدوث یا قدم نفس از جمله مسایل مهم دانش نفس شناسی است که از دیرباز محل توجه فلاسفه بوده است. سهروردی بر پایه اصول و مبانی فکری خویش، نفس را حادث می داند؛ او معتقد است نفس هم زمان با حدوث بدن مادی در قالب مجرد حادث می شود. اما شارحان اندیشه وی از جمله ابن کمونه، عقیده او را نپذیرفته و گاه دلایل وی را ناکافی و ناتمام دانسته اند. ابن کمونه ضمن ضعیف شمردن اقوال دیگران بر حدوث نفس، برهانی را ابداع کرده و در مقام اثبات قدم و ازلیت نفس، برآمده است. این مقاله با رویکرد توصیفی تحلیلی و مقایسه آرای هر دو فیلسوف در نظر دارد زاویه ای از زوایای این بحث را روشن کند و اختلاف ساختاری و مشی این دو فیلسوف را به تصویر کشد. همچنین، از سوی دیگر در صدد است با نگاهی اشراقی از مبانی فلسفی سهروردی، آرای او را تفسیر کرده و نشان دهد که نفوس انسانی پیش از دنیا در ناحیه علت و رب النوع خویش به نحو کلی و جمعی وجود داشتند و سپس در این عالم به نحو جزیی و شخصی حادث شدند.
    کلید واژگان: سهروردی, ابن کمونه, نفس, حدوث و قدم نفس}
    Mohammad (Jalal Al-Din) Maleki *, Fatemeh Akbarzadeh Najjar
    The createdness and eternity of the soul is one of the important issues of soulology, which has been the focus of philosophers for a long time. Based on his intellectual principles and foundations, Suhrawardi considers the soul to be created. He believes that the soul occurs separately from matter at the same time as the material body. But the commentators of his thought, including Ibn Kammonah, did not accept his opinion and sometimes considered his reasons insufficient and incomplete. While considering others' statements about the createdness of the soul to be weak, Ibn Kammonah suggested an argument and sought to prove the eternity of the soul. Using the descriptive-analytical method and comparing the opinions of both philosophers, this article aims to clarify one of the angles of this debate and depicts the structural and practical differences between these two philosophers. Moreover, considering Suhrawardi's philosophical foundations, the present paper seeks to interpret his opinions and show that human souls existed before the world in the region of their cause and God in a general and collective way, and then they were created in this world in a partial and personal way.
    .
    Keywords: Suhrawardi, Ibn Kammonah, self, Createdness, Eternity of Soul}
  • امیرحسین عبدالهی*، محمدعلی عباسیان چالشتری، رضا رسولی شربیانی، عبدالرضا صفری

    از نگاه ابن عربی، ارتباط خدای تعالی با انسان، مبتنی بر ذات الهی(احدیت) نیست، چرا که ذات الهی اقتضای یگانگی دارد و با نسبت و ارتباط و دوگانگی قابل جمع نیست. از این رو ذات خدا برتر و منزه از برقراری نسبت و ارتباط با انسان است. از طرف دیگر، انسان نیز نمی تواند با ذات خدا ارتباط برقرار کند؛ چرا که اولا: ارتباط، فرع بر شناخت و معرفت است؛ ثانیا: انسان، عاجز از معرفت حقیقت و ذات نفس خویش است؛ و ثالثا : حقیقت و ذات نفس، بازگشت به حقیقت و ذات الهی دارد، لذا ارتباط ذاتی انسان با خدا نیز، محال است. این در حالی است که معرفت نفس به حسب اسماء الهی، امکان پذیر است، و همین امر، ایجاد ارتباط اسمایی با حق‌تعالی را ممکن می سازد.انسان بر اساس روح و صورت الهی-که همان صورت جمیع اسماء و صفات الهی است- آفریده شده؛ و حق تعالی جمیع این اسماء را به وی تعلیم داده و شناسانده است. به همین علت تنها موجودی است که به حقیقت تمام اسماء الهی معرفت دارد و به موجب آن، خدا را با تمام آن اسماء عبادت می کند. ارتباط مماثلی برای عموم انسان‌ها، و ارتباط عینی برای اولیای الهی و انسان‌های کامل است، به طوری که این ارتباط عینیتی به جایی می رسد که خدا از نفس خود انسان کامل، به خودش نزدیک‌تر گشته، در نهایت منجر به توحید اسمایی میان انسان کامل و خدا و این همانی اسمایی میان آنها می‌گردد.

    کلید واژگان: ابن عربی, ارتباط خدا و انسان, اسماء الهی, نفس, انفسی}
    Amirhossin Abdollahi *, MohammadAli Abbassian Chaleshtori, Reza Rasouli Sharabiani, Abdolreza Safari

    In Ibn 'Arabi's view, the relationship of the Supreme God with man is not based on Divine essence (divine unity), because it is required that God's essence be one, and it cannot be summed up by relation, connection and duality. Therefore, God's essence is superior to that of establishing a relationship with man. On the other hand, man cannot communicate with the God's essence; because, first, communication is posterior to knowledge; secondly, man is incapable of knowing his own substance of essence and self; thirdly: the essence of self has a tendency to return to God's essence; thus, man's essential connection with God is impossible. However, the inner knowledge of the soul in divine names and qualities is possible, and this makes it possible to establish a nominal connection with the supreme truth. In fact, the existential philosophy of human creation is the nominal interaction of God with man. Also, these are those divine names that call for effects in the universe and the universe needs them to survive, and man, as the vicegerent of God, has a mission to manifest them on the earth, according to his freedom and authority. In Ibn Arabi's view, the nominally mutual relationship between man and God is inward and it consists of two kinds of "mutual resemblance" and "identical" relationships. The mutual resemblance relationship is considered for the general human being, and the identical relationship is considered for God's saints and perfect men. This identical relationship can reach to the point where God has become closer to the human being than his own perfect human self, and ultimately leads to the nominal monotheism and the nominal identical relationship between the perfect man and God

    Keywords: Ibn 'Arabi, Relationship between, God, Man, divine names, Self, inward}
  • حسن مهدی پور*
    به اعتقاد برخی وحدت گرایی عرفانی با نفی تمایزات انسانی جایی برای شکل گیری مفاهیم «خود» و «دیگری» و رابطه «من - تو»یی که از لوازم تفکر اخلاقی است، باقی نمی گذارد. ازاین رو، موضوع مقاله حاضر چگونگی تکون مفاهیم «خود» و «دیگری» با ابتنای بر هستی شناسی وحدت وجودی ابن عربی است و سعی شده تا با روش تحلیلی و بر اساس مبانی عرفانی «وحدت در کثرت»، «مظهریت اسمایی»، «تعدد جهات» و اصل «لاتکرار فی التجلی» نشان داده شود که در نظریه وحدت وجود ابن عربی تمایزات انسانی از بین نمی رود و می توان از رابطه مبتنی بر «من - تو» در ذیل مفاهیم «خود» و «دیگری» سخن گفت که بدین گونه شرط امکان اخلاق تامین می شود. همچنین، عارف وحدت وجودی هم «خود» را مقدم بر «دیگری» می شناسد و هم «دیگری» را در درون خود می یابد، بدون آنکه دیگری را به خود تقلیل دهد و اصالت و غیریت او را زیر سوال برد. درضمن، استدلال می شود که قول به وحدت بنیادین انسان ها نه تنها اخلاق را ناممکن نمی سازد؛ بلکه از شروط ضروری آن است.
    کلید واژگان: ابن عربی, تعدد جهات, خود, دیگری, لاتکرار فی التجلی, مظهریت اسمایی, وحدت در کثرت}
    Hasan Mehdipor *
    Some scholars believe that mystical monism, by denying human distinctions, leaves no room for the formation of the concepts of "self" and "other" and the "I-you" relationship, which is essential for moral thinking. Therefore, the subject of this article is how to develop the concepts of "self" and "The Other" based on the ontology of Ibn Arabi's unity of existence  and tried to show by the analytical method based on the mystical principles of "unity in plurality", "Names manifestation", "multiplicity of directions" and the principle of "No repetition in theophany" that in Ibn Arabi's theory of unity of existence, human distinctions are not eliminated and we can speak of a relationship based on "I-you" under the concepts of "self" and "other", which thus provides the condition for the possibility of morality. The monistic mystic also sees both the "self" before the "other" and finds the "other" within himself without reducing the other to himself and questioning his originality and otherness. At the same time, it is argued that the belief to the fundamental unity of human beings not only does not make morality impossible, but is one of its essential conditions.
    Keywords: self, other, Unity in plurality, Names manifestation, Multiplicity of directions, No repetition in theophany, Ibn Arabi}
  • اکرم رضایی، مریم بختیار، سید جاسم پژوهنده

    «خودشناسی» عبارت است از نوعی درون نگری و کنکاش در وجود خویشتن، جهت شناخت استعداد ها، تمایلات و کشش های باطنی و در نهایت دستیابی انسان به کمال حقیقی خود. در خودشناسی، شناخت «خود» حقیقی و ملکوتی انسان، مد نظر است که، حقیقتی غیر مادی، غیر متکثر، ثابت و باقی در جمیع حالات و عوارض است؛ به گونه ای که انسان برای اثبات آن در درون خویش نیاز به هیچ برهان و استدلالی ندارد و با علم حضوری آن را شهود می کند. دانشمندان بسیاری در حوزه های مختلف معرفتی به طور مستوفی در این زمینه سخن گفته اند لیکن نوع نگرش عارف سالک علامه طباطبایی(ره) در این باب (خودشناسی)، بسیار دقیق و پرمحتوا است. این مقاله به روش توصیفی -تحلیلی در آثار ایشان درصدد دست یابی به موضوع فوق الذکر به این نتایج دست یافته است: ایشان طریق معرفت نفس را نزدیک ترین راه به سوی خداشناسی می داند و بر این باور است که برای ورود و دستیابی به این طریق، باید از اسباب مذکور در شرع از قبیل: محاسبه، مراقبه، صمت، جوع، خلوت، شب زنده داری و دیگر اسباب یاد شده در منابع شرعی مدد گرفت و بر اعمال عبادی مجاهدت نمود . بدین ترتیب در اثر توجه به نفس به تدریج چهار عالم توحید افعال، توحید صفات، توحید اسماء و در پایان توحید در ذات بر شخص سالک منکشف خواهد شد.

    کلید واژگان: خودشناسی, خود, شناخت, علامه طباطبایی (ره), سبر و سلوک}
    Akram Rezaii, Maryam Bakhtyar *, Seyed Jasem Pajouhandeh

    “Self-knowledge” is a kind of introspection and deliberation in the existence of self for recognizing the inner talents, desires and aspirations, and ultimately for achieving one’s true perfection. The aim of self-knowledge is the recognition of the true and celestial “self” of the human being, which is an immaterial, fixed, and remaining truth in all states and effects, in such a way that the human being does not need any proof or reasoning to prove it within themselves and he/she witnesses it with intuitive knowledge. Many scholars have had speeches about elaborating on this important subject in various epistemic areas, but the theory and attitude of mystic Allameh Tabatabaei in this respect (self-knowledge) are very precise and rich. This paper aims to achieve the above-mentioned subject through a descriptive-analytic way in his works. In this paper, we have achieved the following results: He believes that in order to enter and reach this path, one must use religious ways mentioned in religious sources such as self-judgment, meditation, silence, hunger, solitude, night vigil and so on in addition to diligence in worship. This way, because of self-attention gradually the four worlds of monotheism of actions, monotheism of attributes, monotheism of names and at the end monotheism in essence, will be revealed to the mystic.

    Keywords: Self-Knowledge, Self, recognition, Allameh Tabatabaei, Spirtual Journey}
  • حسین صابری ورزنه*، زهرا جهانی زنگبار
    رنج دریافتی درونی - عاطفی (در مقابل درونی - معرفتی / ارادی و جسمانی) است که همه ابنای بشر به نوعی با آن آشنا هستند و آن را در زیست درونی خود تجربه می کنند. ازاین جهت، رهایی از آن یکی از مهم ترین مسایلی است که هر انسانی به آن نظر دارد. ابوسعید ابوالخیر به عنوان عارف مسلمان و بودا در کسوت بنیان گذار یک سنت دینی - معرفتی، در باب علت رنج و راه رهایی از این وضعیت نامطلوب سخنانی گفته اند. این نوشتار با روش توصیفی - تحلیلی، درصدد تبیین نگاه این دو متفکر برآمده است. به نظر می رسد که در مقایسه بین این آرا، هم بودا و هم ابوسعید، به نحوی مسئله رنج را با «ناآگاهی»، «خود» و «خواست» پیوند داده اند و «معرفت» و «اخلاق» را راهی برای رهایی از آن معرفی کرده اند. البته تفاوت های مهمی در تحلیل همین دو نکته به چشم می خورد که ناظر به فهم متفاوت آن ها از هستی، انسان و غایت اوست.
    کلید واژگان: ابوسعید, بودا, جهل, رنج, رهایی, نفس}
    Hossein Saberi Varzaneh *, Zahra Jahani Zangbar
    Suffering is an internal-emotional perception (versus internal-cognitive/voluntary and bodily) that all human beings have had such feeling in their life anyhow. So, deliverance from it, is one of the most important problems of people. Abu Said Abi'l-Khayr as a Muslim Mystic and Buddha as a founder of a religious-wise tradition, have paid attention to the origin of suffering and the path of deliverance from this undesirable condition. In this article, we have tried to explain the views of these two thoughtful men, by descriptive-analytic method. In comparison between their views, we find that both of them have made some kind of connection between "suffering” and both "ignorance" and "self". They think that by "true knowledge" and "good morality" we can be delivered from suffering at all. Nonetheless, there are some important differences between their views and prescriptions.
    Keywords: buddha, Abu Sa'id, Suffering, Deliverance, ignorance, self}
  • فروغ سادات رحیم پور*، هنگامه بیادار
    عرفا در برخورد با واقعیات فرامادی به تجربه هایی دست می یابند که شایسته نامگذاری به تجربه عرفانی است. خانم اولین آندرهیل (18751941م) عرفان پژوه انگلیسی معاصر، در تحقیقات و تالیفات گسترده خود پیرامون عرفان مسیحی، به بررسی تجربه عرفانی همت گماشته است. ایشان پس از تحول بزرگ درونی، از بی دینی به سمت باورهای عمیقا دینی و عرفانی گروید و با تدوین کتب و مقالات متعدد، در زمره موثرترین پژوهشگران عرفان قرن بیست عالم مسیحیت قرار گرفت. این مقاله درصدد است تا به تبیین تجربه عرفانی و بررسی چگونگی تحقق آن از نگاه آندرهیل بپردازد و در همین راستا تلاش می کند با بیان انواع، نشانه ها و خصایص تجربه عرفانی، تصویر روشنی از چیستی آن ارائه دهد. آندرهیل با لحاظ کردن آموزه های عرفانی روان شناختی و با توجه به نقش ضمیر ناخودآگاه و حواس باطنی، همچنین با قبول تقدم ساحت احساس بر ساحت اندیشه، تحقق تجربه عرفانی را از طریق سیر آفاقی و انفسی میسر می داند. در سیر انفسی که بر محور درون گرایی در حرکت است، عارف به مهارتی دست می یابد که به واسطه آن از قیودی همچون «برای من، از من، مرا و...» رها می گردد و با وسعت بخشی به شخصیت خود، به مکاشفه انفسی دست می یابد. در سیر آفاقی نیز سالک با آموزه «کشف خدا در مخلوقات»، حوزه آگاهی خود را از سمت کثرت به سوی وحدت سوق می دهد تا جایی که به فهم حضور واقعی و روشن وحدت در کثرت نائل شود. مشخصه های اصلی تجربه عرفانی رازآلودگی، تناقض پذیری، احساس عینیت، احساس انفعال و مقاومت ناپذیری است و آگاهی از سازوکار لایه های معرفتی عالم، به تحقق تجربه عرفانی کمک شایانی می کند.
    کلید واژگان: آندرهیل, تجربه عرفانی, حیات معنوی, سیر آفاقی, سیر انفسی, نفس}
    Forugh Rahimpoor *, Hengameh Bayadar
    In dealing with supernatural facts, the mystics find the experiences that deserve to be described as mystical experience. Mrs. Underhill (1875-1941), the contemporary English mystic scholar, in her extensive research on Christian mysticism, has studied mystical experience. After the great inner transformation, she turned from atheism to deeply religious and mystical beliefs, and by compiling numerous books and articles, was among the most influential scholars of the twentieth century in Christianity. This article tries to explain her perspective about the mystical experience and its realization. It presents a clear picture of its nature by expressing the types, signs and characteristics of the mystical experience. With considering the mystical-psychological doctrines and accepting the role of the subconscious and inner senses, she believes that occurring of the mystical experience through universal and internal journey is possible. In internal journey, the mystic achieves a skill through which he abandons constraints like "for me, from me, me ...", and by extending his character, receives an internal revelation. In the course of the external journey, the Salek leads the area of consciousness to the unity through the "discovery of God in creatures". Then he realizes the real presence of unity in the plurality. The main characteristics of the mystical experience are the mystery, inconsistency, the sense of objectivity, the feeling of passivity and irresistibility and awareness of the mechanism of the epistemic layers of the universe. They help to realize the mystical experience.
    Keywords: Undrhill, mystical experience, self, spiritual life, universal journey, internal journey}
  • معصومه الوندیان، علیاللهبداشتی*
    ادراکات عقلی همواره یکی از مسائل مورد توجه فلاسفه و حکمای مسلمان بوده است که با دیدگاه های مختلفی به تبیین آن پرداخته‏اند. ابن سینا و ملاصدرا ضمن اشتراک در برخی مبانی و مسایل علم و ادرک؛ به ویژه ادراکات عقلی، در پاره‏ای از مبانی و مسایل اختلاف نظر دارند. ابن‏سینا به تبع ارسطو با قائل شدن به نظریه تجرید معتقد است که جریان معرفت به ویژه ادراک عقلی به صورت مرحله به مرحله با حرکت از حس و گذر از خیال و در نهایت رسیدن به عقل حاصل می‏شود. ملاصدرا براساس مبانی حکمت متعالیه و قائل شدن به مراتب مختلف وجود، دستیابی به مراتب معرفت را منوط به کمال نفس به مراتب مختلف می‏داند و در نتیجه ادراک عقلی را حاصل رسیدن نفس از مرتبه حس به مرتبه خیال و از مرتبه خیال به عالم ماورای آن‏ها و تاثر از عالم عقل می‏داند و از آن به مرتبه عقل تعبیر می‏کند. با این بیان از یک سو، دیدگاه‏های پیشین را مورد نقد قرار داده و از سوی دیگر نظریه‏ای نوین در این حیطه را به نام خویش به ثبت رسانده است. در این مقاله با روش توصیفی تحلیلی به بررسی و تطبیق دیدگاه این دو فیلسوف پرداخته ‏ایم.

    کلید واژگان: ابن سینا, ملاصدرا, معرفت, ادراک عقلی, نفس}
    Masoomeh Alvandian, Ali Allahbedashti *
    The rational perceptions have always been one of the issues of interest to Muslim philosophers and intellectuals who have been exploring with different perspectives. Ibn Sina and Mulla Sadra, while sharing on some of the principles and issues of science and intellect, especially rational perceptions, disagree on some of the basics and issues.
    According to Aristotle, Ibn Sina believes in the theory of abstraction that the flow of knowledge, in particular rational perception, is gradually derived from the sense of the passage of imagination and ultimately the attainment of reason. Mulla Sadra, based on the principles of transcendental theosophy and the various degrees of being, asserts that reaching the levels of knowledge depends on the perfection of the self in many ways, and as a result, the rational perception is achieved from the level of self-perception to the level of imagination and from the level of imagination to the universe. They are the influences of the world of reason, and they interpret it as the level of reason. On the one hand, this statement criticizes previous perspectives and, on the other hand, has registered a new theory in this field in its own name. In this paper, we will examine and adapt the views of these two philosophers through a descriptive-analytical method.
    Keywords: Ibn Sina, Mulla Sadra, Knowledge, Perception, Rational perception, self}
  • Abolfazl Mahmoodi
    Rāmānuja was the founder of Visistādvaita Vedānta School, which is one of the three main schools of Vedānta. According to Rāmānuja, the soul (cit), Brahman, and matter (acit) constitute the three principal ontological realities. Rāmānuja provides some proofs for the existence of the soul, which are mostly based on self-consciousness. The relationship of the soul with the matter, on one hand, and with that of Brahman, on the other, is similar to that between the body and the soul. Therefore, He is the Soul of souls. Using this idea, Rāmānuja explains God’s action, which is the basis of the concept of God’s grace and favor within the man. The main traits of the soul according to Rāmānuja are eternity, knowledge, bliss, incomprehensibility, individuation, the distinction from Brahman and other souls, simplicity, and free-will. In its pure state, the soul has these attributes in an unadulterated manner. However, they get contaminated by ignorance and its negative consequences. The emancipation of the soul from samsara depends on the self-recognition and its differentiation from acit or matter.
    Keywords: cit, soul, Rāmānuja, acit, self, Visistādvaita Vedanta}
  • ناهید جعفری
    داستان دل دادگی «رابعه و بکتاش» در «الهی نامه» یکی از شورانگیزترین داستان های منظوم عاشقانه و عارفانه کهن ادب پارسی است که نغمه گر نوای دل نشین و جان افزای آن، شیخ فریدالدین عطار نیشابوری، شاعر نامی و پر آوازه قرن ششم هجری قمری است. او از مفاخر و نام آوران بزرگ ادبیات عرفانی و مثنوی های عاشقانه است که نه تنها در بحر معانی فرید؛ بلکه در خلق داستان های ناب و دل نواز عاشقانه و عارفانه نیز بس بی بدیل است. در میان آثار عطار، مثنوی هایش به سبب وسعت دامنه معانی و داشتن مفاهیم گوناگون و سبک داستانی و در عین حال رمزی، در بیان نکات و دقایق عرفانی، جاذبه ایی بس شگرف دارد و از آن جایی که در سخنان عطار همواره احوال روح را باید جستجو کرد، پس به همین سبب نیز او در مثنوی «الهی نامه» راوی داستان عارفانه و عاشقانه ایی می شود با نام «رابعه و بکتاش» که تماما تفسیر و تصویر روح است. رابعه، قهرمان اصلی این داستان که نقش دختری عاشق و دل باخته را ایفاء می کند، نمادی از «روح» و معشوق او، «بکتاش»، رمزی از «نفس» آدمی است که شوریده روزگار از آغاز تا پایان این داستان را به توصیف سیر رستگاری رابعه «روح» و سیر تکامل بکتاش «نفس» اختصاص داده است.
    کلید واژگان: عطار نیشابوری, رابعه, بکتاش, رمز, روح, نفس}
    Nahid Jafari
    The story of the passion between “Rabe’e and Baktash”, in Ellahi Nameh, has been one of the most aspiring stories in love prose and mystical stories in Persian literature which has been illustrated brilliantly and magnificently by Sheik Farid Aldin Attar Neyshaboori, the famous poet of the 6th century. He is one of the highly applauded mystical andaffectionate poets. He has not only won the reputation of conceptual literature, but also created unique and distinctive narrations. Of all his works, his Masnavis have extensive perceptions and various concepts can be driven, they are also mysterious in notifying mystical connotations, and they all have made absolute attraction. Since the state of soul has been considered as the core of Attar’s words, he narrates a mystical and spiritual tale, called “Rabe’e and Baktash” in Ellahi Nameh in which he tries to interpret soul. Rabe’e, the heroin of this story, plays an affectionate role and is the symbol of “soul” and her lover, Baktash, is a secret of “self” in mankind. The poet has devoted the whole story to the salvation process of Rabe’e’s soul and the evolution process of Baktash’s self
    Keywords: Attar Neyshabouri, mystery, Rabee, Baktash, soul, self}
  • حسین یزدانی، حامد موسوی جروکانی
    از جمله دغدغه های مشترک انسان معاصر و انسان گذشته، مسئله وجود (زیستن) و مرگ (نیستی) است. یکی از مباحثی که می توان ذیل دغدغه ی وجود (زیستن) مطرح کرد، مسئله اراده معطوف به خود یا غیر است. چیزی که روانشناسان وجودگرا از آن به «خوداستعلایی» تعبیرکرده اند. فرانکل یکی از این روانشناسان که در این پژوهش، آرای وی با ابوسعید ابی الخیر مورد تحلیل و تطبیق قرارگرفته است، خوداستعلایی را «فرارفتن از خود» و «درگیر غیر از خود شدن» می داند. ابوسعید نیز تعابیری چون فرارفتن از خود، غایب شدن از خویش و... را به کار برده که نزدیک به مسئله خوداستعلایی است. فرانکل، مصادیق خوداستعلایی را تحقق آرمان هدفی، خدمت به انسان ها و عشق به دیگران می داند. ابوسعید نیز علاوه براین موارد، ظلم و تعدی نکردن به دیگران و بخشش (هبه) به انسان ها را از مصادیق خوداستعلایی برشمرده است. در این نوشتار، آثار خوداستعلایی از منظر ابوسعید، ذیل سه عنوان اخلاقی (دست یابی به تواضع)، روحی- روانی (رهایی از رنج و جاودانه شدن) و اجتماعی (پرهیز از خشونت) طبقه بندی شده است.
    کلید واژگان: خوداستعلایی, فرا رفتن از خود, ابوسعید ابی الخیر, ویکتور فرانکل}
    Hossein Yazdani, Hamed Mousavi Jerukani
    Existence (life) and non-existence (death) are among the joint concerns of man in the past and present. The determination by self or other is a discussion that can be introduced under existence (life). This has been termed as “self-transcendence” by the existential psychologists. Frankl is one of these psychologists that we have compared and contrasted his views with those of Abu-Said Abul-Khayr. According to Frankl, self-transcendence is “moving beyond oneself” and “being able to self-forget”. Abul-Khayr, too, has similar interpretations such as “going beyond oneself” and “being absent in oneself that are close to self-transcendence”. Frankl considers instances of self-transcendence as realization of ideals, serving human beings and love of other people. Abul-Khayr, believing in these, adds avoiding cruelty to and suppression against others, forgiveness, and making donations. In this paper, the influence of Abul-Khayr’s self-transcendence has been categorized under three ethical (attaining modesty), psychological-mental (putting an end to spiritual suffering and being eternal) and social (avoiding violence) entries.
    Keywords: self, transcendence, moving away from oneself, Abu, Said Abul, Khayr, Victor Frankl}
  • مجید صادقی حسن آبادی، سیدمهران طباطبایی
    از منظر ابن عربی، نفس مدرک انسان، به واسطه تبعیت و تقلید از حواس و عقل، علم آن به امور اتفاقی است؛ گاه صحیح و گاه اشتباه. محیی الدین معتقد است از میان مدرکات، تنها عقل خطا می کند. و خطا بیشتر در قسم اخیر است. براساس مشاهدات عرفانی حوزه صدق بدیهیات عقلی نیز در همه موقعیت ها و شرایط نیست؛ بلکه در مراتبی از عالم ماورای طبیعت، هیچ یک از بدیهیات و ضروریات عقلی ضرورت صدق ندارد. درنتیجه با توجه به اتفاقی بودن علم از طریق عقل و حواس و محدودیت صدق ضروریات عقلی، تنها راه کشف حقیقت، تقلید از خداوند و شهودات قلبی است. در نقد فلسفی دیدگاه وی باید گفت: بدیهیات اولیه تحت هر شرایط و در همه عوالم صادق هستند؛ به گونه ای که قابل اثبات، انکار و تشکیک نیستند. به علاوه، مکاشفات قلبی نیز مصون از خطا نیست و به واسطه کشف و شهود، به هیچ وجه، نمی توان، صحت بدیهیات اولیه و گزاره های عقلانی را مورد تردید قرار داد و تاهنگامی که حریم کارکرد عقل بدیهی و نظری پاس داشته نشود، کتاب و سنت و یا هیچ امری نمی تواند معیار برای سنجش مکاشفات قرار گیرد.
    کلید واژگان: ابن عربی, برهان, یقین, ماورای طبیعت, بدیهیات, تقلید}
    Majid Sadeqi Hasanabadi, Seyed Mehran Tabatabei
    In view of Ibn Arabi, the perceptive faculty of man is sometimes a true conception and some other times misconception by accident since it follows senses and wisdom. Mohi-ud-Din ibn Arabi believes that none of the perceptive faculties make a mistake except wisdom. Rational perceptions are of two kinds: self-evident and theoretical, and human err occurs in the latter only. However, based on theosophical observations, the rational self-evidence is not attributable to all situations and conditions, rather, in some ranks of the supernatural world, none of the self-evident features and rational necessaries possesses verity. Therefore, given the accidental nature of science attained through wisdom and senses and the limited verity of the rational necessaries, the only way for to find out truth is to imitate God and the non-corporeal intuition. In philosophical criticism of his views we must admit that: the preliminary self-evident qualities are true under any circumstances and in all places, so that they are not provable, deniable or subject to skepticism. Moreover, non-corporeal revelations are also subject to err. Due to personal divine revelation and intuition, the authenticity of the preliminary self-evident qualities and the rational statements can in no way be doubted upon. As far as the functional realm of the self-evident and theoretical wisdom is not revered no book or tradition, whatsoever, can serve as a criterion for the assessment of the personal divine revelation.
    Keywords: Ibn Arabi, reasoning, certainty, supernatural world, self, evident qualities, imitation}
  • معصومه سامانی، احمد حسنی رنجبر*
    کشف المحجوب یکی از متون مهم عرفانی است. این کتاب و نیز سایر متون عرفانی به دلیل مطرح نمودن مفهوم انسان کامل، قابلیت بررسی از دیدگاه روان شناسی کمال و به طور ویژه، نظریه خودشکوفایی آبراهام مزلو را دارند. مزلو در نظریه خود، ملاک هایی برای افراد خود شکوفا برمی شمارد. این ملاک ها کمابیش در حالات و کردار عارفان قابل مشاهده است. به همین منظور در این پژوهش، پس از ذکر توضیحات لازم در مورد کتاب، مفاهیم و اصطلاحات مربوط به نظریه مزلو بیان شده و شواهدی از متن ذکر شده است. می توان گفت دیدگاه نویسنده کشف المحجوب با نظریه خودشکوفایی مزلو شباهت هایی دارد، اما هنوز تا تطبیق کامل با آن فاصله دارد. توزیع فراوانی عوامل فردی خودشکوفایی نسبت به عوامل اجتماعی آن نشان می دهد که شیوه تربیت عرفانی هجویری در کتاب کشف المحجوب، بیشتر یک شیوه خودسازی فردی است تا اجتماعی. بنابراین اگر چه هر دو نفر، ملاک های کمال یا خودشکوفایی را بیان می کنند، اما نوع نگاه هجویری نسبت به مساله خودشکوفایی با نگاه مزلو متفاوت است.
    کلید واژگان: کشف المحجوب, آبراهام مزلو, خودشکوفایی}
    Masoumeh Samani, Ahmad Hassani Ranjbar*
    Kashf ul Mahjoub is one of the most important mystical texts¡ This book and other mystical texts introduced the concept of a perfect man, able to study psychology from the perspective of perfection and, in particular , Abraham Maslow’s theory of self-actualization. Maslow’s theory takes into account the basis for actual people. This criterion is visible almost in mystic moods and actions. Therefore, in this paper, after mentioning some details about Maslow’s theory, the concept and terminology related to the expression and evidence of the text are listed. It can be said that the views of the author of Kashf ul Mahjoub are similar to the theory of self-actualization by Maslow, but are away from fully implementing it. The frequency of distribution of individual self-actualization than social factors shows that Hojviri’s mystical way of training in Kashf ul Mahjoub is more away from what the individual self is social. Thus, although both cases express the criterion of perfection or self-actualization but Hojviri’s looking at the issue of self-actualization is different with Maslow’s. Maslow knows self-actualization as a combination of individual and social but Hojviri sees individual self as more important.
    Keywords: Kashf ul Mahjoub, Abraham Maslow, self, actualization}
  • Seyyed Muhammad Rastgoo Far, Mahdi Dasht Bozorgi
    Islamic mysticism or Sufism is one of the most outstanding appearances of Islamic culture that has had a fundamental and undeniable role in the history of Islam. A careful study of the history and development of the movements of Islamic culture shows that this movement, like most other ones, has been originated from, developed, and cultivated in an Islamic environment, though it has undoubtedly been affected by Hellenistic, Christian, Iranian, and other cultures in its historical process. The purpose of this article is to show the origin of Islamic mysticism and Sufism in Hadith through citing examples of some hadiths of the holy Prophet (s) and Imam ʿAlī (a) that clearly represent some mystical beliefs, methods, principles, and practices. It will be proved that in the early sources of Islam, especially in hadith sources, there have been abundant grounds for the emergence of Islamic mysticism and Sufism, without any need for other cultures. Proving this point, we reject the view that Islamic mysticism has originated from foreign cultures.
    Keywords: The Origin of Islamic Sufism, Hadith, piety, asceticism, remembrance, self, knowledge, forty days seclusion}
  • رهام شرف*
    مفهوم «خود» یکی از مفاهیم بسیار مهم در فلسفه اخلاق است. تعریفی که از این مفهوم ارائه شده و بر مبنای آن مرزهای خود و دیگری تعیین می گردد، نتایج مهمی در شکل گیری یک نظریه اخلاقی دارد. آین رند و ارسطو نیز در نظریه اخلاقی شان به مسئله خود از منظر اخلاق توجه داشته اند و بر همین اساس حدود و ثغور نظریه اخلاقی خود را مشخص کرده اند. بخش قابل توجهی از نظریه اخلاقی رند با محوریت مبانی ارسطویی شکل گرفته است. انسان شناسی رند که از آن نتایج اخلاقی می گیرد و تاکید بنیادی وی بر نقش عقلانیت در اخلاق تا حد زیادی ارسطویی است، ولی تفاوت های مهمی نیز میان نظریه اخلاقی رند و ارسطو وجود دارد که از نظر نگارنده این تفاوت ها در طرز تلقی متفاوت این دو متفکر از مفهوم خود از منظر اخلاق و ارتباط آن با دیگری ریشه دارد. در این نوشتار تلاش می کنیم ضمن بیان مرزهای خود در نظریه اخلاقی رند و ارسطو، به مقایسه این مفهوم در آرای این دو متفکر پرداخته و لوازم و نتایج آن را در نظریه اخلاقی هر یک بیان کنیم.
    کلید واژگان: خود, دیگری, خودگرایی, ارسطو, رند, خودمحوری}
    Raham Sharaf*
    The concept of "self" is very significant in moral philosophy. The definition of this concept and the demarcation of self and the other have important repercussions in the formation of a moral theory. Ayn Rand and Aristotle have considered the problem of self in their moral theories, and they delimited their theories accordingly. A significant part of Rand’s moral theory is influenced by Aristotelian principles. Rand’s theory of human person as well as her emphasis on the role of rationality in ethics has an Aristotelian character, but there are significant differences between their respective moral theories that I think are rooted in their differences over the concept of the self in a moral sense and the relation between the self and the other. In this paper, I seek to elaborate the limits of the self in the moral theories of Rand and Aristotle, and then compare this concept in their views and explain its consequences in their moral theories.
    Keywords: Self, Other, Solipsism, Aristotle, Rand, Self, centeredness}
  • ناهید جعفری
    شیخ فرید الدین عطار، پیر نیشابور، شاعری عارف و عارفی شاعر و شوریده ایی معنی آفرین است؛ البته مهارت او تنها به فن گویندگی خلاصه نمی شود؛ چرا که وی در میدان نویسندگی نیز گامی بس استوار دارد. عظمت اندیشه عطار تا بدان جاست که پرده هایی از حقیقت وجود آدمی بر می دارد و خواننده را از خویشتن خویش رها می کند و به افق بی کران اندیشه های الهی می کشاند. عطار صاحب آثاری است که اغلب آنها نتیجه ژرف نگری های عرفانی و ادبی اوست که از آن جمله است: مثنوی «الهی نامه». این سروده که عطار خود آن را «گنج الهی» معرفی می نماید و سخنانش را درآن «توحید پاک» می داند، منظومه ای است روحانی و عرفانی و در عین حال رمزی، که در برگیرنده حکایات و قصه های فراوانی است و از آن جایی که در سخنان عطار همواره احوال روح را باید جست، این اثر نیز نمایان گر جدال بی امان روح است، روحی که طایر عالم ملکوت است و تعلق بدین جهان خاکی ندارد و عطار درصدد آن است که با همت والای خویش این ودیعه افلاکی را پاک و بی آلایش به موطن حقیقی خود برساند؛ پس روح که در این منظومه نقش خلیفه و صاحب شش فرزند است با هر عامل بازدارنده ای به مبارزه می پردازد.
    کلید واژگان: عطار نیشابوری, الهی نامه, پدر, فرزند, روح, نفس}
    Nahid Jafari
    Sheikh Farid Aldin Attar, Neyshabour's master, is considered a Sufi poet, a mystic poet and a signification creator. His rhetoric cant be accounted as his mere skill, he is persistence in writing should also be thought of. The significance of his thoughts is heightened in that they reveal the authentic instincts of human beings and the reader is freed from himself and he is attracted to definitive horizons of God's thoughts. Attar's works release his contemplations on mysticism and literature as in Elahi Nameh. This book, in his words, a "Devine Treasure" and his words are "Pure Monotheism" is poem which reflects spiritual and mystical along with mysterious points. This collection is replete with stories and fables. Since attar's works mainly converse about soul, this book is also highlighting the relentless struggle of soul, the soul which belongs to the divine world and not the earth. Attar makes all attempts to return this divine gift safely to its real land. Therefore; soul plays the role of a Caliph with six children. This Caliph fights against any deterrents such as lust, greed, magnanimity, etc since they are born by self and treated as their children and they prevent his travel from temporal world to the divine world.
    Keywords: Attar Neyshabouri, Elahi Namhe, father, children, soul, self}
  • هادی وکیلی، ملیحه ملکی
    خودسازی و خودشکوفایی سیر به سمت کمال نهایی براساس قابلیت ها و توانمندی های فردی است و درحقیقت عبور از خود پست به خود والا محسوب می شود. خودساختگان و خودشکوفایان افرادی هستند که برای تحقق خود اصیل و خداگونه – به حکم فطرت کمال طلب- تلاش می کنند. آنان از حیات حیوانی فراتر رفته اند، خودساختگان در اندیشه امام خمینی کسانی هستند که پای بر فرق انانیت نهاده؛ یعنی خود پست را فانی کرده و به خود متعالی رسیده اند. سلوک ایشان از نقطه ذل عبودیت تا نقطه عز ربوبیت است. باید گفت مزلو نیز سخن از خداگونگی خودشکوفایان به میان می آورد، اما معنایی که وی ازخداگونگی به دست می دهد شان انسان های قدیس است نه خداوند. نگاه امام خمینی به انسان خودساخته و انسان کامل که به کمال خودساختگی رسیده از عمق و ژرفایی فرامادی و الهی برخوردار است و حال آنکه مزلو خودشکوفایان و متعالیان را مصرانه در بستر طبیعت سراغ می گیرد؛ اگرچه گاه سخن از فراطبیعت و معنویت نیز به میان می آورد.
    کلید واژگان: خودسازی, خودشکوفایی, فطرت, کمال, خداگونگی, مادی, فرامادی}
    Hadi Vakili, Maliheh Maleki
    Self-development and self-actualization means moving towards ultimate perfection on the basis of individual capabilities and abilities. In fact, it is moving from inferior self to superior self. The self-actualized and self-developed people are those who try to actualize their genuine and God-like self – on the basis of the primordial nature of seeking perfection. They have gone beyond an animal life. In Imam Khomeini’s viewpoints self-developed people are those who have trampled upon the head of selfishness, i.e. they have annihilated the inferior self and attained the sublime self. His wayfaring is from the point of obedience to God to the point of glory of lordship. Maslow also speaks of the Godly nature of self-actualized people, but his definition of Godly is the status of the sages not of God. Imam Khomeini’s approach to self-developed and perfect man who has achieved the perfect level of self-development indicates that such a man enjoys the metaphysical and divine depth, while Maslow looks for the self-actualized and sublime people in the context of nature; although at times he speaks of metaphysics and spirituality as well.
    Keywords: Self, actualization, primordial nature, perfection, Godly, material, metaphysical}
  • سید مرتضی حسینی شاهرودی، راضیه نیکی
    ویژگی اصلی و اساسی انبیاء و اولیاء الهی، عصمت و طهارت ایشان است. این عصمت دارای مراتب و درجات متعددی است. برترین مرتبه آن، عصمت از هر غیر و از هر نوع ترکیبی است، عصمتی که در واقع همان صرافت و بساطت وجود است که از ویژگی های خاص اولین تعین ذات الهی یعنی حقیقت محمدیه (ص) است. حقیقتی آسمانی که آن گاه که تنزل پیدا می کند، در وجود زمینی حبیب خدا (ص) و آل مطهرش (ع) ظهور می یابد؛ از این رو تمام صفات و کمالات آن وجه آسمانی در وجه زمینی او نیز وجود دارد، از جمله عصمت ذاتی و تکوینی و صرافت و بساطت وجودی، هرچند به سبب محدودیت های عالم طبیعت، تمام آن کمالات بالفعل به صورت عیان و آشکار در منظر تمام انظار نمی آید. بدین ترتیب، حقیقت وجود حضرت (ص) که مهبط وحی است، وجود بی کرانه و بسیطی است که جایی برای غیر باقی نمی گذارد، با این حال در عالم طبیعت و در ظاهر، بشری همانند دیگران و محکوم به احکام این عالم است.
    کلید واژگان: حقیقت محمدیه (ص), طهارت ذاتی, عصمت تکوینی, ولایت, بسیط الحقیقه, فناء}
    Seyyed Morteza Hosseini Shahroudi, Razieh Niki
    The main characteristic of the prophets and saints is their innocence and purity. However, this innocence is not the same for all of them so it has different gradations and multiple levels. The highest degree of innocence is the noncompoundness or the purity and simplicity of existence which is the unique characteristic of the first Divine determination i.e. the Muhammadan Reality. The Divine Truth through its descending journey manifested itself in the forms of the Prophet and his household, therefore, all Divine attributes and perfections, such as inherent purity, genetic innocence and existential simplicity, exist in these manifestations. But in the natural world due to its restrictions, there is no room for these perfections. Therefore, the Prophet in his essence is an infinite and noncompound being, but, in the natural world and exoteric sense, is a man like other.
    Keywords: Muhammadan Reality, inherent purity, genetic innocence, sainthood, indivisible entity, self, annihilation}
  • لیلا رضایی، ابوالفضل محمودی
    عین القضات همدانی (490-525 ه.ق) و یوحنا صلیبی (1542-1591م) دو عارف صاحب نام از دو سنت بزرگ معنوی تاریخ بشر یعنی اسلام و مسیحیت اند. مطالعه آثار این دو همانندی های چشمگیری را نشان می دهد، همچون عشق الهی، مرگ عارفانه، وحدت یا اتحاد، ضرورت تجرد، لزوم ارشاد پیر و اقتدا به مسیح. از این میان آنچه در مقایسه عرفان یوحنا و عین القضات شایان توجه بسیار است، مسئله فنا و مرگ معنوی است. در تبیین رویکرد عین القضات و یوحنا به مسئله فنا و بقا عناصر و آموزه های نسبتا مشترکی به چشم می خورد، از جمله لزوم پیروی از پیر که در ادبیات عرفانی یوحنا از آن به اقتدای به مسیح و در ادبیات صوفیانه عین القضات به خدمت پیر یا خدمت کفش تعبیر می شود. از این منظر می توان رابطه سالک مسیحی با مسیح را با رابطه مرید و مراد در عرفان عین القضات مقایسه کرد. این موضوع مقتضیاتی همچون فنا در خود، ضرورت تجرد و ترک اختیار و ترک تعلق و تولد ثانی دارد که در این مقاله به بررسی آنها می پردازیم.
    کلید واژگان: اقتدا به مسیح, پیروی از شیخ, فنا و مرگ خودخواسته, عشق الهی, عین القضات همدانی, یوحنا صلیبی}
    Leila Rezaee, Abu Al Fazl Mahmoodi
    'Ayn al-Quzat Hamadani(1098-1131) and John of theCross(1542-1591) are two great representatives of Islamic Sufism and Christian Mysticism. There are many similar concepts in their works, such as the divine love, spiritual or mystical death, and union with God, necessity of celibacy, guidance by Pir and the imitation of Christ. Comparison of self-annihilation and spiritual death among them is very important. John's approach to annihilation has much in common with 'Ayn al-Quzat's approach to fana and baqa. They both emphasize in the necessity of following of authoritative figures and holy men, that John explains it as "the imitation of Christ" and 'Ayn al-Quzat explains it as "khedmat pir". From this perspective, relationship between Christ and monk can be compared with relationship between pir and sufi disciple. In connection with this subject issues such as fana and self-annihilation, spiritual or mystical death, union with God and necessity of celibacy are studied.
    Keywords: 'Ayn al Quzat Hamadani, Divine love, Imitation of Christ, John of the Cross, Self, Annihilation}
  • فاطمه عسکری*، سید حسین سیدی
    حقیقت انسان به لحاظ ادراک و آگاهی دریایی عمیق و ژرف است که انسان بالقوه توانایی دست یابی به دیگر سطوح آگاهی و ادراک را دارد و چگونگی بازتاب و بحث در آن از جایگاه گسترده و وسیعی در میان تعابیر و مفاهیم گوناگون قرآنی، و به ویژه در زمینه ادبیات عرفان اسلامی برخوردار است. در برخی از شواهدی از آثار ادیبان و سالکان، واژگانی چون: «سبع هشتم» دیده می شود که تاکنون چگونگی معنای اصطلاحی و مفهومی آن محل بحث و اختلاف بوده است. از طرف دیگر، بررسی این مدخل، به عنوان یک اصطلاح عرفانی و ادبی مورد توجه و تحقیق فرهنگ نامه های اصطلاحی و عرفانی نبوده است. هدف از این تحقیق، آن است که با مطالعه نمونه موردی در معنای لغوی، و به ویژه اصطلاحی و مفهومی مدخل «سبع هشتم» و نیز اثبات و تحلیل چگونگی جایگاه آن در زمینه ادبیات عرفانی، بتواند به نوعی اهمیت توجه و ذکر این مدخل را در فرهنگ نامه ها و لغت نامه ها، به ویژه در زمینه اصطلاحات عرفانی معاصر متذکر شود.
    کلید واژگان: سبع هشتم, تفسیر انفسی, تاویل خود, ادراک و آگاهی, تعقل قلبی}
    Fatemeh Askari*, Seyyed Hossein Seyyedi
    The human’s fact resembles a deep sea, and human is potentially capable of attaining other levels of understanding; it includes the different Quranic interpretations especially in the Islamic mystical literature. It is also visible in Eighth Chapter; there is a different term, literary terms; there is no mystical, term in an encyclopedia. The goal of the study is to find out examples, terms, and concepts about the “eighth chapter” in order to prove its position in the mystical, literary field. Therefore, it is necessary to refer to the encyclopedia of mystical terms. On the other hand, the study of concepts and terms can connect the science of “word” with other sciences, especially “mystical literature”. This study is to examine the concept of “eighth chapter” to differentiate the various ideas. Actually, the reference is one of “heartly reflection” in the Quranic, mystical field, Besides, there are other types of interpretations including “Anfosi interpretations”, “self-perception interpretation” or “self-interpretations”; hence there are two aspects in the study as follows:Evidences on the “Eighth chapter” meaning to differentiate the various ideas; the analysis to define the concept and term of the “Eighth chapter” in mystical literature and Quranic concepts.
    Keywords: Eighth chapter, Anfosi interpretation, Self, interpretation, perception, knowledge, heartily reflection}
  • سیدعلی اصغر میرباقری فرد*، زینب رضاپور
    فنا و بقا از مهم ترین مباحث مشترک در دو سنت عرفانی اول و دوم است که با دو رویکرد متفاوت بدان پرداخته شده است. عرفای نخستین، فنا را پاک شدن از صفات نکوهیده و بقا را تحصیل اوصاف ستوده دانسته اند. در سنت اول عرفانی، انسان و خدا دو وجود متمایز از یکدیگرند که ذات و صفات و افعال یکی(انسان) در دیگری(حق تعالی) فانی می شود، اما ابن عربی اعتقاد به فنا را با شرک برابر می داند. از نظر او آنچه افراد از روی جهل، ماسوی الله می خوانند و برای خود نیز وجودی سوای حق در نظر می گیرند، پنداری باطل است و این پندار در نهایت سلوک و با اعتقاد به وحدت وجود از بین خواهد رفت. در این فرایند، جهل فرد فانی می شود نه خود فرد. به عقیده ابن عربی، نباید تصور کرد که در فنا ترک صفات می شود، زیرا صفاتی در کار نبوده است که بخواهیم آن را ترک کنیم. حق، عین آن صفاتی است که به خلق نسبت داده می شود. تمایز بندگان خاص از غیرخاص، در علم بدین مطلب است. در این مقاله، به تحلیل و تطبیق و مقایسه فنا و بقا در دو سنت عرفانی اول و دوم پرداخته می شود.
    کلید واژگان: فنا, بقا, سنت عرفانی اول و دوم, خودشناسی, خداشناسی}
    Seyyed Ali Asghar Mir Bagherifard *, Zeinab Rezapour
    Annihilation of Self and Subsistence in God are of the most significant common themes in both first and second Islamic theosophical traditions، which have been investigated by two different approaches. The first theosophy believed that annihilation was cleansing from any evil deeds and subsistence was achieving good deeds. In this tradition، Human and God had two essences different from one another، which one''s nature، characteristics and deeds (human) are annihilated in the other''s (God). However، Ibn Arabi is of the thought that belief in God is the same as paganism. In his opinion، believing in beings other than God as well as considering human being''s nature dispensable from God is a false conception and this conception would be annihilated by realization journey of initiatic and faith in oneness of being. In this procedure، individual''s ignorance is annihilated not individual himself. Ibn Arabi feels that it should not be thought that in annihilation، characteristics are put aside because there are no characteristics let alone putting them aside. Furthermore، God is the same as characteristics attributed to human beings. Differentiation of special servants from common ones is for making this issue clear. In the current paper، we seek to analyze and compare annihilation and subsistence from the viewpoints of first and second Islamic theosophical traditions.
    Keywords: Annihilation in God, Subsistence in God, First Tradition of Sufis, Second Tradition, Self, Knowledge, Knowledge of God}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال