به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « کبرویه » در نشریات گروه « ادیان و عرفان »

تکرار جستجوی کلیدواژه «کبرویه» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • سپیده افراشته، ابوالفضل محمودی*، فاطمه لاجوردی
    «مراقبه» یکی از مشترکات عرفان بودایی و عرفان اسلامی است که در دین بودایی «دهیانه» یا «جهانه» نام دارد. «مراقبه» در عرفان اسلامی از لوازم ضروری سلوک و از ارکان عرفان عملی به شمار می آید که از طریق خلوت نشینی و ذکر و البته با شرایطی خاص انجام می شود. در عرفان بودایی نیز از دیرباز «دهیانه» برای تمرین تمرکز و پاک کردن ذهن به کار گرفته می شد تا شخص به آرامش و درنهایت رهایی برسد. از این نظر «دهیانه» از مهم ترین مراسم عبادی بوداییان به شمار می رود. با ورود فرهنگ ها و آیین های مختف در سال های اخیر به سرزمین ما و تبلیغات گسترده در این زمینه، از جمله مراقبه که با نام مدیتیشن طرح می شود، اهمیت بررسی این مسیله بیشتر به نظر می آید. به نظر می رسد وجوه تفاوت و تشابه فراوانی میان جنبه های مختلف مراقبه و دهیانه وجود دارد. این مقاله با روش تحلیلی به بررسی تطبیقی مفهوم، نیز چیستی و چگونگی اهداف و روش های دو آموزه «مراقبه» در عرفان اسلامی با تاکید بر طریقه کبرویه و «دهیانه» در عرفان بودایی با تاکید بر مهایانه می پردازد.
    کلید واژگان: دین بودایی, تصوف اسلامی, دهیانه, کبرویه, مراقبه, مهایانه}
    Sepideh Afrashteh, Abolfazl Mahmoudi *, Fatemeh Lajevardi
    Meditation is a shared concept in both Buddhist mysticism and Islamic mysticism, where it is referred to as dhyana or jhana. In Islamic mysticism, meditation holds a crucial role in the journey of mysticism and is a fundamental tenet of practical mysticism, involving seclusion and dhikr under specific conditions. Similarly, in Buddhist mysticism, dhyana has long been employed for the cultivation of concentration and mental purification, aiming at attaining peace and liberation. Consequently, dhyana stands out as the primary ritualistic practice for Buddhists.With the influx of various cultures and rituals into our society in recent years, including the widespread propagation of meditation, the significance of this practice has grown. This article employs an analytical approach to conduct a comparative study of the concept, nature, methods, objectives, and practices of meditation in Islamic mysticism, particularly within the Kubrawiya order, and dhyana in Buddhist mysticism, specifically in Mahayana. Through this exploration, we aim to uncover both the similarities and differences that exist among the diverse dimensions of meditation and dhyana.
    Keywords: Buddhism, Islamic Sufism, dhyana, Kubrawiya, meditation, mhayana}
  • مژده شریعتمداری*، طاهره حاج ابراهیمی

    گام نهادن در مسیر سلوک از وجوه مشترک میان آموزه های مکاتب گوناگون صوفیانه است، اما این مبحث در آموزه ها و آثار کبرویان به خصوص شیخ نجم الدین کبری تصویری ویژه یافته است. ازسویی دیگر در انگاره های عرفانی، همواره یکی از محورهای اصلی تفکر، جایگاه انسان در نظام هستی بوده است، در میراث پیروان شیخ کبری نیز انسان همچون قلب تپنده هستی بسیار مورد بحث و گفت وگو بوده است. این پژوهش با بررسی اندیشه های شیخ نجم الدین کبری، شیخ نجم الدین رازی، علاالدوله سمنانی و عزیزالدین نسفی می کوشد با نشان دادن وجوه بارز نگرش انسان شناختی ایشان، به ویژگی برجسته آموزه سلوک در نزدشان بپردازد. شرح مراتب سیر و سلوک از طریق نورها و رنگ ها در تصوف و عرفان مسلمانان به خصوص در طریقه کبرویه دارای اهمیت ویژه ای است. به همین منظور در بخشی به سیر این رنگ ها و نورها در مقاله حاضر پرداخته شده است.

    کلید واژگان: انسان شناسی, کبرویه, نفس, سلوک, نور}
    Mojdeh Shariatmadari*

    Spiritual journey is a common matter among different Sufism schools, but this matter has got a special feature in Kubrâwiyyas; who are one of the most prominent and influential Sufi orders in the history of Sufism, especially Sheikh Najmuddīn-e Kubrā; as their spiritual director, doctrine and works. On the other hand, the humanchr  position in the world, is always one of the main thinking bases in mystical thoughts, and the key matter of debates among Kubrâwiyyas, as their heritage, is the human as the worldchr  beating heart. This paper pays to show the sheikh Kubrā,   al-Dawla Semnânî , and  Azîz al-dîn Nasafî prominent spiritual path doctrine thoughts by studying their works, and showing their prominent mystical anthropological notions. Explaining of spiritual journeychr  levels by lights, and colors has special significance in Sufism, and Islamic mystics, especially Kubrâwiyyas, so a part of this article pays to the process of these lights, and colors.

    Keywords: Anthropology, Kubrâwiyya, Soul, Mystical Path, light}
  • علیرضا ابراهیم *، معصومه ناکینی
    میرسیدعلی همدانی (د. 786ق) از عرفای نامدار کبرویه است که در ترویج و تثبیت آموزه های اسلامی و عرفانی در مناطق شمالی و مرکزی ایران، هند (کشمیر) و خراسان بزرگ (بخش هایی از افغانستان و تاجیکستان) سهیم بوده است. معدود آثار چاپ شده از او در ممالک فارسی زبان مورد توجه بوده و زمینه برای احیاء دیگر نوشته های وی نیز مهیاست. متن فارسی «رساله واردات» در همین راستا و در قالب تصحیحی تطبیقی- انتقادی عرضه می شود، به این وجه که بر مبنای سه نسخه خطی موجود و مطابقت موارد اختلافی با دیگر آثار همدانی، متنی نسبتا منقح تهیه شده و ایرادات نسخ موازی تبیین گردیده است. اشتراک و تشابه ترکیب ها و مضامین میان این رساله و سایر مطالب منقول از وی نشان می دهد که نزدیک به یقین می توان «رساله واردات» را از آن میر سید علی همدانی دانست. محتوای این رساله را مقدمه و موخره ای ستایش آمیز، و متنی سرشار از نصایحی مشفقانه در بر می گیرد که در قالب نثری مسجع و آهنگین عرضه شده است. خصوصیات برجسته تصوف کبروی، از جمله: پایبندی به شریعت، پرهیز از قشری گری، تمایل به فتوت، التزام به امر به معروف، میل به سیاحت، گرایش به تشیع، التفات به برخی از آراء ابن عربی و توجه به ادبیات فارسی، نیز در این اثر به وضوح قابل مشاهده است.
    کلید واژگان: رساله واردات, میرسیدعلی همدانی, کبرویه, تصوف خراسان, واردات امیریه, احوالات عرفانی}
    A. Ebrahim *, M. Nakini
    Mir Sayyed ʿAlī Hamadānī (1314-1384) is one of the great Sufi masters of Kubravī order who has played a crucial role in developing and promoting the Islamic teachings, especially in the northern and central parts of Iran, Central Asia and north India (Kashmir). Some of his treatises have been published in Persian speaking countries, however there are some manuscript version of his writings which have not still been published. The Risālah-ye Vāridāt (The Treatise of Inspirations) is one these manuscripts. Here, we emendate this treatise based on three different manuscripts. We tried to correct scribe's mistakes and prepare a reliable edition of this treatise. Risālah-ye Vāridāt consists of an introduction and an epilogue. The text is a prose poem full of companionate advice. The main characteristics of Kubravī order can be traced in the treatise such as paying attention to religious obligations, avoiding superficial understanding of religious teachings, following futuwwa path, Shiite tendencies and holding some teachings of Ibn al-'arabī.
    Keywords: Ris?lah-ye V?rid?t, Mir Sayyed ?Al? Hamad?n? Kubrav? order, Khor?sanian Sufism, Inspirations, ecstasy}
  • جمشید جلالی شیجانی
    توصیف منازل سلوک و اطوار قلب و مکاشفات خلوت، از طریق انوار و الوان در تصوف و عرفان اسلامی، به خصوص در طریقه کبرویه، و نقش شیخ در این زمینه دارای اهمیت خاصی است. علاءالدوله سمنانی (659- 736) و سیدمحمد نوربخش (795- 869) دو تن از عارفان مشهور این طریقه به شمار می روند که در آثار خود به این مهم پرداخته اند. سمنانی آنچه را که کبرویه، اطوار سبعه قلب می خواند، به لطایف تعبیر کرده و در تقریر خود هریک از این لطایف سبع را در وجود انسان که عالم صغیر محسوب می شود، حکم وجود انبیا و مظهریت آن ها را در عالم کبیر دانسته و نیز هریک از این ها را، دارای نوری خاص با رنگ مخصوص به خود می داند که سالک در مراتب و اطوار، در حال مکاشفه، مشاهد آن نور خواهد بود. نوربخش نیز با بیان مراتب نور و تقسیم آن به وجود، علم و ضیا و تطابق هریک با عوالم خمس و تمثل آن با رنگ ها و بیان فیوضات الهی و ارتباط آن با افلاک سماوی و ارتباط میان انوار متلونه و تجلیات متعینه به این موضوع شکلی نمادین بخشیده است. بررسی تحلیلی و مقایسه ای این موضوع در برخی متون عرفانی کبرویه و آثار سمنانی و نوربخش، می تواند قلمرو جدیدی به روی انسان در فهم مکاشفات عرفانی باز کند.
    کلید واژگان: الوان و انوار, تجلیات, سیدمحمد نوربخش, علاءالدوله سمنانی, کبرویه, لطایف سبع}
    Jamshid Jalali Sheyjani
    In Islamic Sufism and Mysticism، especially the sufi order Kubrawiyya، descripting the waystation of traversing and aspect of heart and vision of privacy by lights and colors and the Sufi Master role in this regard has special significance. ''Ala- al dawla Semnani (659-736) and Sayyid muhammad nūrbakhsh (795-869)، two renowned mystics of this order، in their works have addressed this issue. ''Ala- al dawla what say kubrawiyya، seven aspect of heart، calls it subtle things and in his exposition، each of these seven subtle things in human existence that is microcosm، as existence of the prophet and their manifestation in macrocosm and also one of these، possessing specific light with color specialty its own that wayfarer in stages and aspects، in revealing will see the light. Nūrbakhsh too by explanation stages of light and divide it into Existence، knowledge، and Brightness (d iya′) and accordance of each with Fifth worlds and imagination of it with colors and expression of divine emanation and its relationship with the celestial spheres، and the symbolic relationship between erratic lights and determining manifestations has given symbolic form to this issue. Analytical and comparative study of the subject in some Kubrawiyya mystical texts and works of Semnani and Nūrbakhsh، can open up new territory for man to understand the mystical unveiling.
    Keywords: colors, lights, manifestation, Sayyid muhammad Nūrbakhsh, Ala, al dawla Semnani, kubrawiyya, seventh spiritual being}
  • بهروز رومیانی*، معصومه بخشی زاده
    در هر سبک، مکتب و دوره ادبی، فکر و گرایش خاصی مشاهده می شود که در نهایت متمایزکننده آن مکتب یا سبک از سایر مکاتب می باشد. در میان پیروان مکتب کبرویه، گونه ای خاص از مراتب رویت ملاحظه می شود که منحصر به این فرقه و البته فرقه های منشعب؛ نظیر ذهبیه می باشد.
    شهود؛ علاوه بر اینکه یکی از مباحث بحث برانگیز عرفانی محسوب می شود، با تفاوت ها و تضادهایی در آثار عرفا روبرو است. این تفاوت ها، عمدتا تحت تاثیر تفاوت نگرش در فرقه های صوفیه است. یکی از گونه های شهود، رویت انوار رنگی است که ابتدا از جانب شاگردان نجم کبری و البته به پیروی از نجم کبری، پیر فرقه کبرویه، ارائه شده است.
    کلید واژگان: کبرویه, شهود, انوار رنگی, عرفان اسلامی, مختصات فکری, سبک شناسی}
    Behrooz Romiyani, Masoomeh Bakhshizadeh
    In each styles, school and period, though and special tendency see wich finally, that school or style distinguish other school. Among students of Kobravie's school, see special kind of steps evidences wich limited to this sect and branced sects. Evidencs is a kind of the mysticism excite discussion,in addition to. that is confront with differences and contrast. This differences in influenced by point of view on groups of sufis.One of kinds of evi dences isevidence of colord light that propound by students of Kobravie school; of cours they following najmoddin kobra,Kobravie's leader.
    Keywords: kobravie, evidences, colord lights, Islamic mysticism, zahabie, yazidie black light}
  • سید نادر محمدزاده
    این پژوهش نقش پیر را در طریقه کبرویه بررسی می کند که نقشی محوری دارد. پیر، به معنای مرشد، کسی است که به فنای خود موهوم رسیده است و با دریافت نور محمدی، تولد معنوی سالکان را میسر می کند و بر آنها خرقه ارادت می پوشاند. در نمادسازی رنگ ها در کبرویه، رنگ خرقه مناسب با سیرت سالک است. پیر باید عالم و عامل به شریعت، طریقت و حقیقت باشد؛ چنین شخصی که اراده اش در اراده حق فانی است، از سوی خدا محافظت می شود.
    در طریقه کبرویه، پیر محور طریقت است. او همچون نبی به راه و مهالک و مفاسد آن آشناست و امراض درونی مرید را مداوا می کند و او را به سلامت به مقصد می رساند. در سایه شیخ است که مرید از دست شیطان و نفس نجات می یابد و در آیینه پیر خدا را می بیند. در نهایت، باید گفت با وجود ضرورت پیر در تصوف، مدعیان دروغین پیری نیز هستند که ممکن است استعداد وصال معنوی سالک را از بین ببرند. پیران دروغین، حرف های کاملان را تقلید می کنند. راه پیدا کردن پیر حقیقی، تقدیر و عنایت الهی است و با قانون جاذبه و تجانس و سنخیت مرید و مراد شناخت پیر حقیقی میسر می شود.
    کلید واژگان: کبرویه, شیخ, مرید, خرقه}
    Dr. Seyyed Nader Mohammadzadeh
    This paper examines the role of mentor in Kobraviah Tariqa, which has a pivotal role. Mentor, as the instructor, is the one who has achieved the self nonexistent doom and upon receiving the Mohammadan light he facilitates the spiritual birth of devotees and dresses them with sincerity clothing. In symbolism of colors in Kobraviah, the color of cloth is appropriate with the journey of the devotee. Mentor should be knowledgeable and operational in terms of Shariah, Tariqa, and reality. Such a person whose willing is doomed in the willing of God is protected by Him.In Kobraviah Tariqa, mentor is the pivot of Tariqa. He is familiar with the path and destructives and corruptions and can heal the inner diseases of his disciple and take him to the destination safe and sound. It is under the shadow of the mentor that the disciple is saved from Satan and his spirit and can witness God in the mirror of his mentor. In the end, it should be told that despite the necessity of his being in Sufism, there are some false mentors who are able to destroy the spiritual linkage of disciple. False mentors imitate the words of mouths of perfect men. The way to find real mentor is something destined and the grace of God and through the affinity rule and homogeneity and relations of the disciple and mentor that real mentor will be recognized.
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال