به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « آیت الله سیستانی » در نشریات گروه « فقه و حقوق »

تکرار جستجوی کلیدواژه «آیت الله سیستانی» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • جمشید برزگر، علی صلاح

    این مقاله به بررسی تاثیر شریعت اسلامی بر قوانین بیمه در کشورهای اسلامی با استفاده از نظریات اقتصادی کنث ارو و اصول فقهی آیت الله سیستانی می پردازد. در بخش اول، مبانی نظری بیمه و ریسک از دیدگاه کنث ارو و مبانی فقهی بیمه از دیدگاه آیت الله سیستانی مورد بررسی قرار می گیرد. سپس تاثیر شریعت بر قوانین بیمه با توجه به اصولی مانند عدم غرر، عدم ربا و مشارکت تحلیل می شود. در ادامه، دو مطالعه موردی از ایران و مالزی ارائه می شود که تطبیق قوانین بیمه با شریعت را نشان می دهد. نتایج این پژوهش نشان می دهد که هر دو کشور تلاش کرده اند تا با تطبیق قوانین بیمه با اصول شریعت، به بهبود رفاه اجتماعی و افزایش اعتماد عمومی به سیستم بیمه کمک کنند. همچنین، چالش های فقهی و اقتصادی موجود در اجرای قوانین بیمه اسلامی و راهکارهای ممکن برای غلبه بر این چالش ها بررسی می شود. در پایان، پیشنهاداتی برای تحقیقات آینده ارائه می شود که شامل تحلیل تطبیقی قوانین بیمه در کشورهای مختلف اسلامی، بررسی تاثیرات اقتصادی و اجتماعی بیمه های اسلامی، و توسعه مدل های جدید بیمه اسلامی است. این پژوهش می تواند به بهبود سیاست گذاری و ارتقاء کارایی نظام های بیمه ای در کشورهای اسلامی کمک کند.

    کلید واژگان: بیمه اسلامی, شریعت, کنث ارو, آیت الله سیستانی, تکافل, غرر, ربا, مشارکت}
  • مجتبی الهی خراسانی*، علی ثناگو

    توسعه معابر و خیابان ها و در مجموع، شبکه های ارتباطی، استخوان بندی شهرها هستند و به عنوان یکی از اصلی ترین عوامل شکل دهی ساختار شهر به شمار می روند و رشد، پویایی، اقتصاد شهر و کلیه فعالیت های ساکنان یک شهر، ارتباط روشنی با شبکه معابر دارد. با توجه به پیشرفت جوامع و گسترش شهرنشینی و بروز مشکلات و محدودیت های بسیار در بافت های ناکارآمد شهری، نیاز است سیاست گذاری و برنامه ریزی و اجرای طرح های عمومی و عمرانی توسعه معابر صورت پذیرد. اما در مسیر اجرای توسعه معابر شهری جهت تامین منافع شهروندان، با حقوق و منافع اشخاص در حوزه ملکیت و منافع و حقوق مرتبط تعارضاتی ایجاد می شود که همواره سازش پذیر نیست و نیازمند مبنایی فقهی برای حل آن تعارضات است. راه حلی مناسب برای حل این تعارضات، خوانش «قاعده لاضرر» با رویکرد ولایی  حکومتی توسط امام خمینی و آیت الله سیستانی است. قاعده لاضرر در این خوانش، نمایانگر اختیارات و وظیفه حاکم شرع در نفی ضرر از عامه است و در این خوانش، شهرداری به عنوان بازوی اعمال حاکمیت و ماذون از آن ناحیه است و در مسیر عملیات توسعه، نه اینکه حق دارد بلکه وظیفه تعریض معابر دارد و شهرداری موظف است برای رفع تعارض حقوق خصوصی و منافع عمومی، هر کجا که نفی ضرر از عامه ثابت شود به نفع حقوق و منافع عمومی اقدام کند، گرچه به ضرر حقوق و منافع خصوصی باشد. نتایج حاصل از این دیدگاه، حقوق عموم شهروندان را بهتر و بیشتر تامین می نماید و طرح مصوب شهرداری در فرض دارا بودن شرایط قانونی و تصویب بالاترین مقام این نهاد، همان حکم حکومتی است.

    کلید واژگان: تعریض معابر, منافع عمومی, تعارض حقوق و منافع, قاعده لاضرر, حکم حکومتی, امام خمینی, آیت الله سیستانی}
    Mojtaba Elahi Khorasani *, Ali Sanagou

    The development of passageways, streets and communication networks are the framework of cities in general. They are one of the main factors shaping the structure of the city that play the role of its vital arteries. There is a clear relationship between the development of the city, the growth of its land price, the dynamics and economy of the city, and all the activities of the inhabitants of the city with the passageways network. The development of societies, the expansion of urbanization, and the emergence of many problems and restrictions in inefficient urban contexts, have created the need for policy-making, planning, and the implementation of public and development projects in the urban context. To solve this challenge, improvement and renovation plansconsider widening the passages as one of the appropriate solutions. Regarding the implementation of the principles and rules of these plans or not, there is a conflict between public rights and interests and private rights and interests of individuals. In this study, the reading of ‘LāḌarar’ maxim with the approach of the governmental jurisprudence of Imam Khomeini and Ayatollah Sistani is introduced as the appropriate criterion for solving this conflict.According to this theory, the maxim of ‘LāḌarar’ represents the authority and duty of the Islamic judge (ḥākim al-sharʻ) in denying harm (ḍarar) to the public.Accordingly, there is no doubt that the municipality has public power, but based on the theory of governmental jurisprudence, the municipality is appointed by the guardian-jurist (walī al-faqīh) as the arm of governing. In the course development process, the municipality does not have the right but the duty to widen the passageways. To resolve the conflict between private rights and public interests, the municipality is obliged to act in favour of public rights and interests wherever the denial of harm (ḍarar) to the public is proven, even if it is to the detriment of private rights and interests. The results of this view provide better and greater protection for the general rights of citizens and in cases of refusal and withdrawal, there is no need for a governmental decree, because the plan approved by the municipality, assuming it has legal conditions and the approval of the highest official of this institution, is the same as the governmental decree of the ruler.
    Keywords: Widen the Passageways, Urban Management, Conflict of Rights and Interests, the ‘lā ḍarar’ Maxim, Governmental Decree, Governmental Jurisprudence, Ayatollahs Khomeini and Sistani.

    Keywords: Widen the Passageways, Urban Management, Conflict of Rights, Interests, the ‘lā ḍarar’ Maxim, Governmental Decree, governmental jurisprudence, Ayatollahs Khomeini, Sistani}
  • علی الهی خراسانی*، حمیدرضا تمدن

    در خوانش اعتباری دانستن خطابات شرعی، ممکن است اعتبارات را ادبی بدانیم و یا قانونی. در نوع اول، آنچه وجود دارد زاده ذهن است که می تواند با توجه به جوامع و فرهنگ حاکم بر آن ها تغییر یابد. اعتبار قانونی اما بر خلاف نوع اول، تنها به دنبال تاثیرگذاری بر احساسات مخاطب نیست بلکه خاستگاه هویتی آن در اجتماع و واقعیات خارجی است. با این حال اعتبارات قانونی ریشه در اعتبار ادبی دارند و در این گفتمان قانونی، خطابات شارع به مثابه قوانینی هستند که بر مسلک تقنین عقلایی وضع شده اند. حال دانش اصول می تواند با محوریت اعتبار قانونی و یک سیر منطقی و روشمند، صورت بندی و تقسیم بندی نوینی یابد. بر اساس این تقسیم جدید، مجال برای طرح مسایل قانونی در فقه و تعامل آن با دیگر زمینه ها گشوده خواهد شد، بر خلاف ساختار رایج که بدون انسجام و بی توجه به قانونی بودن احکام به نظر می رسد.

    کلید واژگان: خطابات, اعتبار ادبی, اعتبار قانونی, آیت الله سیستانی, ساختار علم اصول}
    Ali Elahi Khorasani *, Hamid Reza Tamaddon

    In the credit reading of knowing the Shari'a sermons, we may consider the credits as literary or legal. In the first type, what exists is the offspring of the mind, which can change according to the societies and cultures that govern them. Legal validity, unlike the first type, does not only seek to influence the emotions of the audience, but also the origin of its identity in society and external realities. Legal validity, however, is rooted in literary validity, and in this legal discourse, the shari'a's rhetoric is like the rules laid down in the profession of rational legislation. Now the knowledge of principles can find a new formulation and division with the focus on legal validity and a logical and methodical course. According to this new division, there will be an opportunity to raise legal issues in jurisprudence and its interaction with other fields, contrary to the common structure, which seems incoherent and inattentive to the legality of rulings.

    Keywords: Speeches, Literary Validity, Legal Validity, Ayatollah Sistani, Structure of the Science of Principles}
  • حسینعلی سعدی، حمیدرضا تمدن*

    یکی از نظراتی که بیشتر به واسطه کتاب «اقتصادنا»ی شهید صدر رواج یافت و ادعا بر آن بود که موجب پویایی و انعطاف بیشتر شریعت در مواجهه با مسایل نوپدید می شود همانا نظریه «منطقه الفراغ» است که البته مورد خوانش های گوناگون و بعضا ناهمساز نیز قرار گرفته است. پس از آن نظریه مذکور مورد توجه فقیهان دیگری همچون آیت الله شمس الدین و آیت الله سیستانی قرار گرفت. یکی از مسایلی که درباره این نظریه قابل توجه است پیوند و ارتباط آن با اهداف و مقاصد شریعت است که البته تاکنون (به حسب تتبع نگارندگان) هیچ پژوهش مستقلی به آن نپرداخته است. در این تحقیق پس از تبیین مسئله منطقه الفراغ به صورت تطبیقی میان سه محقق نامبرده، به بررسی ارتباط آن با اهداف و مقاصد شریعت از طریق بازخوانی برخی روایات و گزارش های تاریخی موجود که کمتر مورد توجه قرار گرفته اند خواهیم پرداخت.

    کلید واژگان: منطقه الفراغ, اهداف شریعت, احکام ولایی, شهید صدر, آیت الله شمس الدین, آیت الله سیستانی}
    HosseinAli Saadi, HamidReza Tamaddon *

    One of the ideas most popular through the book "Economics" by Shahid Sadr, which claimed to make the Shari'a more dynamic and flexible in dealing with new issues, is the "al-Faragh area" theory, which has been read by various Sometimes it is also incompatible. This theory has since attracted the attention of other jurists such as Ayatollah Shamsuddin and Ayatollah Sistani. One of the issues that is noteworthy about this theory is its connection with the purposes and purposes of the Shari'a, which so far has not (to the authors' knowledge) been independently researched. In this study, after explaining the issue of the al-Faragh region in a comparative manner between the three mentioned scholars, we will examine its relevance to the purposes and purposes of the Shari'a by recounting some of the lesser-known historical narratives and reports.

    Keywords: Al-Faragh Area, Sharia Goals, Martyr Sadr, Ayatollah Shamsuddin, Ayatollah Sistani}
  • حمیدرضا تمدن*، علی الهی خراسانی
    ابن جنید که نام او در برخی منابع در کنار ابن ابی عقیل با عنوان قدما آمده، یکی از فقی هانی است که گرچه آثار او به دست ما نرسیده، اما توسط متقدمان و متاخران به اعتقاد به قیاس متصف شده است. گزارش های متاخران نیز بر اساس همان نقل های رایج متقدمان است. حال آنکه همگان او را از اجلای فقی هان امامیه دانسته اند. یکی از فقی هانی که در عصر حاضر تلاش نموده تا رفتار وی را بررسی نماید، آیت الله سیستانی است. نگارندگان با محور قرار دادن آثار ایشان و با جستجو در کتبی مانند رجال کشی که دربردارنده جریان شناسی اصحاب امامان و روش های استنباط میان آن هاست کوشیده اند تا ضمن معنا کردن قیاس، از جزمیت این نسبت به ابن جنید بکاهند و مواردی که موجب توهم قیاس می شود را بیان نمایند. نتیجه آنکه به هیچ رو نمی توان او را به طور قطع عمل کننده به قیاس به معنای امروزی آن دانست و این نگره به شدت قابل تشکیک است
    کلید واژگان: ابن جنید, قیاس, آیت الله سیستانی, تاریخ فقه}
    Hamidreza Tamaddon*, Ali Elahi Khorasani
    Ibn Jonayd, whose name is mentioned alongside the name of Ibn Aqil as Qadimayn in some references, is among the jurisprudents attributed to believe in analogy by some precedent and recent scholars, albeit no works of him has been at hand till now. The recent thinkers’ reports are made based on the ones they have received from the common quotations presented by the precedents. However, all of them know him as one of the most outstanding jurisprudents of Imamiyeh. Ayatollah Sistani is one of the contemporary jurisprudents who have investigated his conduct. By orienting his works, the authors of the present paper have investigated some books such as Kashhi’s Rijal which contains the trend of Imams’ companions and the methodology of deduction given by them. Attempting to define analogy, the authors have tried their best to subtilize such an attribution and to clarify the instances which lead to the misconception of analogy. It is concluded that Ibn Jonayd could not have been a jurisprudent practicing analogy as is perceived today and such a conception is vigorously skeptic.
    Keywords: Ibne Jonayd, analogy, Ayatollah Sistani, the history of jurisprudent}
  • هدی غفاری *، فاطمه نظری
    کشور عراق در زمره مهم ترین همسایه های کشور ماست که طولانی ترین مرزهای خشکی را نیز با ایران داراست و به تبع آن، همواره اشتراکات، مناسبات و روابط اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، و به خصوص فرهنگی و مذهبی چشمگیری با هم داشته و دارند. در همین زمینه مطالعه جایگاه شریعت در نظام حکومتی این کشور با عنایت به ظرفیت های موجود در اندیشه سیاسی شیعه اهمیت ویژه ای دارد. این پژوهش در تلاش است تا جایگاه شریعت در نظام حقوقی کشور عراق را تبیین و ارزیابی کند. در این زمینه ابتدا نظام حقوقی موجود، در حوزه ای که با مفهوم شریعت تلاقی دارد، ترسیم شده است. از سویی دیگر برای سنجش آنچه هست (جایگاه فعلی شریعت در نظام حقوقی عراق)، با آنچه باید باشد (به عنوان وضعیت مطلوب)، نیازمند معیاری است که مناط و ملاک آن قرار گیرد؛ازاین رو به اختصار وارد مسائل مبنایی و جنبه های ماهوی بحث شده ایم. در این تحقیق، تحصیل این معیار، متکی به آرای علامه شهید سید محمدباقر صدر است. در حقیقت پرسش اصلی این پژوهش تطابق یا عدم تطابق نظام حقوقی کشور عراق با معیار مذکور است. پس از بررسی سیر تطور جایگاه شریعت در قوانین اساسی عراق و ذکر تاریخچه ای مختصر از تحولات مربوط، به منظور پاسخ به پرسش اصلی، بررسی مولفه های مزبور (ساختار جمعیتی، قانون اساسی، رویکرد بین المللی و مبنای ایدئولوژیکی تشکیل حکومت) نشان می دهد این کشور با وجود تلاشی که در جهت نهادینه کردن شریعت در حکومت داشته است، با خلاهایی بنیادین در اجرا کردن دین در مناسبات حکومتی و ایجاد حکومت مطلوب مواجه می شود. علل ایجابی چون دخالت خارجی و ساختار جمعیتی، از یک سو و علل سلبی چون رویکرد نظری علمای برجسته و مرجعیت در زمینه حکومت از سوی دیگر در این نتیجه تاثیرگذار بوده است.
    کلید واژگان: آیت الله سیستانی, آیت الله محمدباقر صدر, شریعت, عراق, قانون اساسی, نظام حقوقی عراق}
    Hoda Ghafari *, Fatemeh Nazari
    This research has tried to assess and explain the position of the religion in the governmental system of Iraq. In this regard, the cross field of current governmental system and concept of religion has been traced. On the other hand to compare what it is (the current status of the religion in the governmental system of Iraq), and what should be (as desired conditions), it is required to measure them via determined parameter; actually the main question of this study refers to compliance or non-compliance of the legal system of Iraq with the mentioned parameter. Therefore the basic issues and substantive aspects are surveyed briefly. In this research, studying the parameter is based on the votes of Allameh Seyyed Mohammad Baqir al-Sadr. After surveying the evolution of the religion position in the constitution laws of Iraq and the history of relevant developments, in response to the main question, the review of the components (demographic structure, constitution, international approach and ideological basis of government) shows this country Despite the tries to institutionalize the rule of religion in government, still is faced with fundamental gaps to implement the religion sentences due to establish the good governance.
    Keywords: religion, Iraq, the Iraqi governmental system, constitution, Ayatollah Sistani, Ayatollah Mohammad Baqer al Sadr}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال