به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « اسلامی » در نشریات گروه « فقه و حقوق »

تکرار جستجوی کلیدواژه «اسلامی» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • سید ذکی موسوی*

    فقهای طراز اول جهان اسلام با عنایت به این اصل فتاوا واحکامی را بیان نمودند که باعث خنثی سازی نقشه های شوم دشمنان اسلام ومسلمین گردید.  منع تسلط کفاربر ممالک اسلامی وقاعده نفی سبیل، سنگری مهم در برابر هجمه ‏ها محسوب می‏شود. بسیاری از روابط و مناسبات جهان اسلام و جهان کفر، در ابعاد فرهنگی، اقتصادی، نظامی و اجتماعی تحت تاثیر این قاعده قرار می‏گیرد و با قاطعیت می‏توان گفت که این قاعده مانع اصلی تسلط کفار بر ممالک اسلامی است. درهر عمل، قرارداد و تصمیمی در زمینه‏ های مختلف اقتصادی، سیاسی، نظامی، فرهنگی و... در صورتی که مقدمه و زمینه تسلط کفار بر مسلمین را فراهم آورد، قاعده نفی سبیل پای در میان می‏گذارد،  آن قرارداد را باطل می‏سازد. در این نوشتار، به بررسی ادله اساسی منع تسلط کفار بر ممالک اسلامی که در واقع ادله قاعده نفی سبیل است ، سپس به نمونه های از آرای فقهی  به منع تسلط کفار بر مسلمین و کاربرد این قاعده در فقه و مواضع و سیره سیاسی برخی از علماء بزرگ اشاره می شود .

    کلید واژگان: تسلط, کفار, ممالک, اسلامی}
  • ولی رستمی*، ایوب شافعی پور، مهران آب شرینی
    در نظام مالی اسلام، مهم ترین منابع مالی دولت زکات، خمس، جزیه، خراج و انفال محسوب می شود. در عصر حاضر با توجه به سنگین تر شدن وظایف حکومت ها، دولت ها مجبورند مالیات های غیرثابت و متغیری نیز از مردم بگیرند. سوال این است که اصولا آیا گرفتن چنین مالیات هایی از مردم توسط دولت جایز است یا خیر؟ پژوهش حاضر با تکیه بر توصیف و تحلیل گزاره های فقه مذاهب اسلامی و روش کتابخانه ای در پی پاسخگویی به پرسش مذکور برآمده و به این نتیجه رسیده است که وضع مالیات جدید و متغیر بر مردم توسط دولت به عنوان حکم ثانویه و به دلایل مهمی از جمله مصلحت و ضرورت جامعه جایز بوده و برخی آیات قرآن، روایات نبوی و عمل امامان معصوم نیز موید آن است و بیشتر فقهای مذاهب اسلامی به جواز آن فتوا داده اند.
    کلید واژگان: اسلامی, حکومت, دولت, فقه, مالیات, ‏مذاهب.‏}
    Vali Rostami *, Ayoub Shafeipoor, Mehran Abshrini
    In Islam’s financial system, the most important financial resources of the government are zakat, khums, jizya, kharaj, and anfal. In the modern era, apart from fixed financial taxes, governments are obliged to levy non-fixed and variable taxes. The question is, whether or not it is permissible for an Islamic government to levy such taxes? The present study will attempt to answer the above-mentioned question by describing and analyzing the teachings of various schools of Islamic jurisprudence on this topic. The results of the study show that the government is permitted to levy new and variable taxes on the people as a so-called secondary rule. This is verified by significant reasons including Quranic verses, Prophet Muhammad’s sayings, and actions of the infallible Imams. Most scholars of the Islamic jurisprudential schools have issued fatwas confirming this form of taxation.
    Keywords: Tax, government, state, ‎fiqh, Islamic sects.‎}
  • رسول سلیمی شاه آبادی، زهرا الهیاری علی گرزانی

    تشکیل حکومت توسط رسول خدا(ص) در مدینه بهترین دلیل بر رابطه دین با سیاست است که برای رسیدن به اهداف دین راهی جز برقراری حکومت مبتنی بر دین نیست. آیین مقدس اسلام بزرگترین اصل اجتماعی و پاکترین نهاد سیاسی را ارایه فرمود که هدف آن بازگرداندن نشانه های حق و دین خدا به جایگاه خویش و ظاهر کردن اصلاح در سرزمین های الهی. هیچ حکومتی بدون مشارکت مردم توانایی تداوم و پیشبرد اهداف خود را ندارد و در این میان حکومت اسلامی نیز مستثنا نیست.هدف ما از مقاله ی حاضر تعیین نقش مشارکتی مردم در اداره ی حکومت اسلامی است تا بتوانند با شناخت وظایف خود در تداوم حکومت اسلامی نهایت تلاش خود را به کارگیرند. از مهم ترین این نقش ها می توان به بصیرت داشتن مردم، وحدت، اطاعت از رهبر و... اشاره کرد.

    کلید واژگان: حکومت, مردم, نهج البلاغه, حضرت علی (ع), اسلامی}
  • شهربانو مرزبان، زهرا سادات حسینی، راحله افضلی، معصومه حسن پور، شهرزاد علیدوستی، زهرا ولایتی، مهناز محمدی کمرودی
  • فضه جوادی
    یکی از مسایل مهم در بیانیه گام دوم، نهادینه شدن سبک زندگی اسلامی در جامعه است. برای تحقق این امر تمام افراد جامعه اسلامی سهیم هستند و در این میان تاثیر حضور و فعالیت های زنان، جایگاه ویژه ای دارد. در اسلام زنان از مقام و موقعیت والایی برخوردار هستند و در تاریخ اسلام، وقایع بزرگی را به سر انجام رسانده اند. پژوهش حاضر با روش تحلیلی-توصیفی و با رویکرد فقهی، نقش زن در تحقق سبک زندگی اسلامی را بررسی می کند. هدف از  نوشتار حاضر، بیان نحوه نقش آفرینی زن در ایجاد روش زندگی اسلامی است و نشان می دهد که یک زن با انجام وظایف خود به عنوان همسر و مسیولیت های مادری در تربیت و پرورش فرزندان مطابق آنچه خواست خداوند متعال است، می تواند در ایجاد چنین سبکی گام بردارد. در اجتماع نیز زن با حضور همراه با مراعات قیود و شرایط بیان شده در اسلام یعنی، پوشش و رفتار مناسب و به دور از تبرج و خودآرایی، قدم مهم دیگری است که در راه نیل به هدفش برمی دارد.
    کلید واژگان: زنان, سبک زندگی, اسلامی, گام دوم}
  • ابدول مومینی اوبا*

    یکی از مهمترین چالش های یک تمدن و پارامتر ارزیابی آن، نحوه برخورد با کسانی است که به آن تمدن تعلق ندارند. دوگانگی بین «ما» و «آن ها» در تمدن ها متفاوت است. در گذشته، تعامل بین تمدن ها بسیار کمتر و محدودتر بوده است. اما مدت هاست همه چیز تغییر کرده و جهان به یک دهکده جهانی تبدیل شده است. با این حال، از نظر دینی، فرهنگی، قومیت و زبان بسیار کثرت گرا باقی مانده است. تنوع در دنیای معاصر به دلیل وجود هم زمان تمدن های مختلف در جهان است که هر کدام فرهنگ، دیدگاه و ارزش های متمایز خود را دارند. فرهنگ غربی، فرهنگ اسلامی، فرهنگ شرقی و فرهنگ آفریقایی برخی از فرهنگ های برجسته امروز هستند. در این میان جهانی سازی مشکلات خاص خود را دارد. از یک طرف، جهان تحت فشار قرار دارد تا به یک محیط تک فرهنگی مانند فرهنگ غربی تبدیل شود. این وضعیت به دلیل برتری ذاتی تمدن غربی بر تمدن های دیگر نیست بلکه به دلیل تهاجم فرهنگی غرب به جهان است. جریان اطلاعات همیشه از سمت غرب به سوی بقیه جهان بوده است. بنابراین، تلاش برای صلح در دنیای مدرن باید به چگونگی سازگاری فرهنگ های متنوع جهان، اول در تمدن های خاص و دوم در جهانی در قالب دهکده به ویژه در متن سازمان ملل بپردازد. گذشته درس خوبی برای آینده ارایه می دهد. در این مقاله، چگونگی دستیابی سه تمدن  اسلامی، آفریقایی و غربی در قالب اولیه و تاریخی خود و همچنین به معنای مدرن و امروزی به یکدیگر شبیه شده اند. تمدن اسلامی از یک محیط چند قومی و چند مذهبی پدید آمده است. رویکرد اسلامی علی رغم اینکه اعتقاد کامل به درستی آیین و دین خود و شیوه زندگی مبتنی بر آن را دارد، در مواجهه با دیگر ادیان رویه تحمل و احترام را اتخاذ می کند. اسلام آزادی دین را برای غیرمسلمانان به رسمیت می شناسد و این موضوع را به صورت جامع و کامل بیان می کند. اسلام این قوانین یا فرهنگ خود را بر آن ها تحمیل نمی کند بلکه استقلال اجتماعی، فرهنگی و قضایی را برای غریبه ها در درون مرزهای خود اعطا می کند. این نگرش که در گذشته وجود داشته هنوز در برخی از کشورهای مدرن اسلامی مانند ایران قابل مشاهده است. فرهنگ آفریقا یک امر بسیار متفاوت است. ویژگی بارز آفریقایی ها رفتار گرم آن ها با غریبه ها و احترام آن ها به استقلال فرهنگی سایر مردم است. رویکرد تمدن غربی با رویکرد تمدن های اسلامی و آفریقایی در تضاد است. غرب همواره براساس برتری پذیرفته شده خود بر دیگر انسان ها، سیاست تسلط بر آن ها را دنبال کرده است. این رویکرد که برای دفاع از آن توجیهات منطقی و ایدیولوژیک زیادی توسعه یافته اند در دوران معاصر همچنان یک منبع اصطکاک و تنش است. پیشنهاد می شود که مدل های ارایه شده توسط فرهنگ های اسلامی و آفریقایی به عنوان مبنایی برای تعامل مدرن توسط افراد متعلق به فرهنگ های مختلف مورد استفاده قرار گیرد.

    کلید واژگان: جهانی سازی, اسلامی, آفریقایی, غربی, حقوق بشر}
    Abdulmumini A. Oba *

    One of the major challenges for a civilization - and a parameter for assessing it - is how it treats those who do not belong to that civilization. The dichotomy between “we” and “them” is made variously across civilizations. In the past, interactions across civilizations are less voluminous and less intense.  But things have changed. The world has become a global village. Yet, it remains very pluralistic in terms of religion, culture, ethnicity, and language. The diversity of the contemporary world is due to the existence of concurrent civilizations on the world, each with its distinct culture, world view and values. Western culture, Islamic culture, oriental culture and African culture are some of the more prominent cultures today. Globalization is not without its problems. For one thing, the world is being pressurized into become a mono-cultural environment patterned after western culture. This position is not because of any inherent superiority of western civilization to the other civilization but because of the cultural invasion of the world by the west.   Information flow is the world has been essentially one way - from the west to the rest. The quest for peace in the modern world must therefore address how the diverse cultures of the world are accommodated, first within specific civilizations and secondly in the world at a global level particularly within the context of the United Nations. The past offers a good lesson for the future. This paper looks at how three civilizations – Islamic, African, and western - in their pristine historical and modern forms - have approached otherness. Islamic civilization emerged from a multi-ethnic and multi-religious environment.  The Islamic approach is one of tolerance and respect for otherness in spite of the full conviction of the rightness of its religious creed and way of life.  Islam recognizes the freedom of religion for non-Muslims and expresses this in a comprehensive and complete manner. It does not impose its laws or culture on them but grants social, cultural and judicial autonomy to these strangers within its borders. This attitude which was in the past is still observable in some modern Islamic countries such as Iran. African culture is a very diverse affair. The common traits amongst Africans include their warm treatment of strangers and their respect for the cultural independence of other peoples.  The attitude of western civilization contrasts with the attitudes of Islamic and African civilizations.  The West has consistently pursued a policy of domination of other peoples based on its perceived superiority over them. This attitude, for which various ideological and intellectual justifications have been advanced in defense of, remains in contemporary times, a constant source of friction and tension. It is suggested that models provided by Islamic and African cultures be used as a basis for modern interaction by persons belonging to different cultures.

    Keywords: Globalized World, Islamic, African, Western, human rights}
  • زینب سنچولی
    تحقق الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت مبتنی بر انعکاس آرمان ها و اهداف نظام با اتکا به پشتوانه های حقوقی و شرعی، تبیین کننده نگاهی سیستمی مشتمل بر تعیین اجزای مرتبط و ترسیم چگونگی ارتباط آنها، دارا بودن قابلیت تطبیق و دسترسی و بهره مندی از قابلیت پایداری و بقای تمدن اسلامی می باشد. این مقاله ابتدا به بازشناسی مفهوم و ماهیت الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت می پردازد؛ سپس مفاهیمی چون عرصه های پیشرفت، مفهوم توسعه اسلامی، نقاط افتراق و اشتراک پیشرفت و توسعه و اهمیت دستیابی به الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت، الزامات، شاخصه ها و راهبردهای دستیابی به آن مورد بررسی قرار می گیرد. لذا در پرتو آرمان های اصیل انقلاب و همچنین امیدهای نهفته در سند چشم انداز جمهوری اسلامی ایران، طراحی الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت را می توان به مثابه سنگ زیرین هر تلاش عالمانه جهت رشد و تعالی همه جانبه کشور تلقی نمود.
    کلید واژگان: الگو, اسلامی, ایرانی, پیشرفت و توسعه}
  • سهراب صلاحی، علی بهادری جهرمی
    با وجود مشترکات فراوانی که کشورهای ایران و عراق را به هم پیونده داده است و وجود وجه تشابه هایی در ساختار حکومتی آنها، همچون جمهوری بودن و تا حدودی اسلامی بودن نظامهای حقوقی- سیاسی، تفاوت های نسبتا زیادی در ساختار حقوقی و نظام حاکم بر دو کشور به چشم می خورد که به نظر می رسد ریشه در شرایط و اوضاع و احوال بسیار متفاوت حاکم بر کشورها در زمان تدوین قوانین اساسی جدید آنها داشته باشد. عوامل دیگری همچون پیشینه یتاریخی متفاوت حکومت های دو کشور، وضعیت سیاسی قبلی متفاوت و بسیاری تفاوت های ساختاری دیگر در دو کشور نیز موثر بوده اند. این عوامل موجب گشته است که قانون اساسی ایران، برخلاف میل و آرمان مدونانش، توفیق چندانی از جهت الگودهی به کشور همسایه ی خود نداشته باشد. نتیجه ی عملی این اختلاف های قوانین اساسی، در سه محور حقوقی قابل مشاهده است که عبارت اند از: تفاوت در مبانی و روح حاکم بر قوانین اساسی، ساختارهای کلان حقوقی- سیاسی متمایز که تا حد بسیط بودن ایران در مقابل فدرالی بودن نظام حاکمیتی عراق پیش رفته و در نهایت، جایگاه و نقش متفاوت قوای سه گانه و مسئولین حکومتی دو کشور که از شرح وظایف و مسئولیت ها و نحوه ی انتخاب و انتصاب آنها مستفاد است.
    کلید واژگان: قانون اساسی, ساختار اساسی, جمهوری, فدرال, اسلامی}
    Although Iran and Iraq have so many aspects in common –such as: both governments are "republic", and they both have some Islamic implications in their political-legal systems- there is many differences between their legal structure and dominant systems; which can have roots in differences of different conditions under which the constitutions were written, as well as other elements such as: different histories of states, previous political status, and other structural differences. These factors caused Iranian constitution –against its writer's will- to be unsuccessful in leading neighbor countries. We can see the differences in three legal aspects: differences in dominant foundations and spirit of constitution law, different legal-political macro-structures – which lead Iranian dominant system to be simple, versus Iraqi dominant system that is federal-; and finally different status and rule of three powers and officials; that can be derived from their job description, tasks and the procedure of application
    Keywords: Constitution. macro structures. republic. federal. Islamic}
  • شیما پورمحمدی
    انسان به عنوان اشرف مخلوقات در تمام ادیان آسمانی، از کرامت خاصی برخوردار است و حقوق و تکالیف زیادی دارد. سالهاست که جوامع مختلف به تدوین قوانینی از جنبه های مختلف حقوق انسانی پرداخته و هر روز مطلبی جدید به آن افزوده اند؛ حقوق کودکان، حقوق زنان، حقوق کارگران و... امروزه توجه جوامع به این مساله جلب شده است که فقط انسانها از حقوق مختلف برخوردار نیستند، بلکه تمام آنچه روی زمین وجود دارد مانند کوه ها، دریاها، حیوانات و گیاهان نیز دارای حقوقی می باشند. انسان تمام مخلوقات را زیر سیطره خود دارد. از آنها به نفع خود بهره برداری می کند؛ ...
    کلید واژگان: حقوق حیوانات, اسلامی, قرآن, شبیه سازی, نفقه حیوانات, تغییرات ژنتیکی}
    Shima Pourmohammadi
    In all religions the human being is considered superior and a special being who has many rights and responsibilities. For many years social welfare organizations have studied the laws and developed human rights from various perspectives and have added new issues such as children’s rights, women’s rights and labor rights. Today communities have also turned their attention toward the issue that not only do human beings have different rights but also all creations that exist on earth including mountains, seas, animals and plants all have certain rights. Human beings have dominated all other creatures and have taken advantage of them. However, is there not a religious or ethical regulation to limit the extent to which humans take advantage of the other creatures. In this article animal rights and the extent of domination of animals by man are studied in Islam, Iranian laws and the world. Of course, what has been cited from the Holy Koran here is like a drop of water from the ocean. It is astonishing that Islam so carefully and precisely analyzed the issue thousands of years ago, but animal protection organizations have only recently taken such issues into consideration. Futhermore, in the last section of this article, research and experiments that have been done on animals and genetic modifications have been analyzed along with a study of the controversial issue concerning the Harvard mouse. Unfortunately, it appears that in Iranian laws, despite the Islamic background, little attention has been paid to the issue.
نمایش نتایج بیشتر...
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال