فهرست مطالب

رهیافت های نوین در مطالعات اسلامی - پیاپی 13 (زمستان 1401)

نشریه رهیافت های نوین در مطالعات اسلامی
پیاپی 13 (زمستان 1401)

  • تاریخ انتشار: 1401/12/15
  • تعداد عناوین: 18
|
  • پروانه کرمپور کلاه کج *، فاطمه یوسفی صفحات 7-23

    حجاب و پوشش صحیح زنان یکی از عوامل بسیار موثر در حفظ خانواده است. زنی که خودسرانه جلوه گری کند، آتش هوس مردان را می افروزد و چشم و دل سبکسران را بی اختیار به دنبال خود روان می کند. حجاب و پوشش در تمامی ادیان و مذاهب دارای جایگاه خاصی بوده است و یکی از دلایل اساسی آن این است که حجاب و پاکدامنی امری فطری است به همین دلیل هریک از ادیان به نوعی صورتی از حجاب را برای زن مقرر داشته است. البته لازم به ذکر است بررسی عفت و حیا نیازمند توجه به جایگاه آن در اسلام و به خصوص قرآن کریم است و توجه به این که قرآن کریم به عنوان یک منبع غنی و اصیل می باشد عرصه های این بحث مورد بررسی قرار گرفته و بالتبع روایات معصومین (علیهم السلام) نیز در تبیین آنها نیاز است. با توجه به اهمیت رعایت حجاب و بالتبع نتیجه آن عفاف می باشد سعی بر آن داشتیم به بررسی و شناخت آثار عفاف و حجاب در اسلام و جوامع اسلامی بپردازیم و این موضوع را با مداقه در آیات و روایات مورد تحلیل و بررسی قرار دهیم. روش تحقیق در این مقاله از نوع روش تحلیلی وتوصیفی است و همچنین گردآوری اطلاعات از طریق مطالعه کتابخانه ای و بهره مندی از کتب و مقالات مرتبط با موضوع بحث می باشد.

    کلیدواژگان: حجاب، جامعه اسلامی، عفت، پاکدامنی، پوشش اسلامی، آیات قرآن
  • میلاد خلیلی، معصومه زمانیان صفحات 25-44

    پردازش فنی اطلاعات یا داده ها، زمانی اعتبار حقوقی امضا را خواهد داشت که مقنن چنین اعتبار و اجازه ای به آن داده باشد. اگرچه نام امضای الکترونیکی تداعی گر جنبه های اجرایی، فنی و تامین امنیت است، اما سازوکارهای حقوقی بر تمامی آنها مقدم است؛ لذا مطابق قانون تجارت الکترونیکی ایران مصوب 1382، یکی از ملزومات تحقق این سیاست(تجاری)، گسترش امضای الکترونیکی می باشد. از این رو سازماندهی حقوقی قوی به پشتوانه اعتبارات حقوقی امضا ایجاد شده است که بیشترین وظایف را بر عهده دارندگان آن قرار داده است. تا بدانجا که قدرت اثباتی حقوقی به آن داده است و این موجب سنگینی وظایف صاحبان این امضاها می باشد و سند الکترونیکی نیز باید از نظر حقوقی قابل اثبات باشد. این نوشتار با تکیه بر نگاهی تحلیلی- توصیفی با بررسی ملاک هایی که موجب اعتبار گرفتن امضای الکترونیکی می شود به تفکیک آن دسته از اعمال حقوقی که از قاعده اعتبارات حقوقی امضا مستثنی شده اند می پردازد و با استدلال موردی بر موارد موجود، سعی در اثبات تصریحی بودن اعتبار حقوقی امضا الکترونیکی دارد.

    کلیدواژگان: امضا، اعتبار اسناد، قانون الکترونیک، استثنائات، اعتبار حقوقی، قرارداد هوشمند، قوانین بین المللی، رمزنگاری دیجیتالی
  • دکتر خلیل الله احمدوند، سید قاسم سپهری سیدی پناه، سید حسن حسینی فاضل صفحات 45-63

    حضرت زینب(س) فرزند امیر ولایت امام علی(ع) و بانوی نجابت حضرت فاطمه(س) است که در سال پنجم یا ششم هجری قمری در مدینه چشم به جهان گشود. بانوی پر فضیلتی که القاب و کنیه فراوان دارد. هنگام ولادتش حضرت رسول اکرم(ص) به خانه حضرت فاطمه(س) رفت و در این هنگام جبراییل نیز نازل شد و پیام آورد که خداوند می فرماید : «نام این دختر را زینب بگذار!» سپس جبراییل به مصایبی که در آینده برای او رخ خواهد داد، خبر داد. پیامبر(ص) گریست و فرمود: «کسی که بر مصیبتهای این دختر گریه کند، همانند کسی است که برای برادرش، امام حسن(ع) و امام حسین(ع) گریسته است.» از القاب مهم ایشان «ام المصایب» است که اسوه صبر است و اسوه تحمل داغ برادران و برادر زادگان و فرزندان! در ماجرای عاشورا، طبق مقاتل در چند موقف، اسم حضرت زینب(س) آمده است که این نشان از این دارد که این بانوی رشیده در همه زوایای کربلا نقش دارد و در آخر دردهای دیده را تعبیر به زیبایی می کند و اینچنین جواب گستاخی «ابن زیاد» را می دهد که در کربلا جز زیبایی ندیدم! او در شب عاشورا، پس از شهادت حضرت علی اکبر(ع)، هنگام شهادت حضرت علی اصغر(ع)، قبل از شهادت عبدالله بن حسن(ع)، هنگام وداع امام حسین(ع)، هنگام شهادت امام حسین(ع)، قتلگاه، هنگام هجوم به خیمه ها، مجلس عبیدالله در کوفه، مجلس یزید در شام، مراجعت به مدینه حضور دارد. طبق بررسی های انجام شده، سند روایت «ماجرای کوبیدن سر مبارک در کوفه» مرسل و غیر معتبر است. در مورد محل دفن حضرت زینب(س) سه دیدگاه وجود دارد : شام، مصر، بقیع مدینه.

    کلیدواژگان: حضرت زینب(س)، تاریخ حیات زینب کبری، امام حسین(ع)، عاشورا
  • نازنین بهاروند صفحات 65-80

    مطالعات شناختی زبان، در حوزه های ادبی نیز کارآمد به نظر میرسند زیرا استعاره های شناختی در توصیف مفاهیم انتزاعی با نگاشتن آنها بر مفاهیم عینی تر به کار گرفته میشوند و این صورتها در ادبیات نیز همانند زبان وجود دارند. «شعر شناسی شناختی» در پی بررسی ادبیات با شیوه های شناختی است و در حوزهی مطالعات استعاره های عواطف نیز بررسیهایی بر منابع ادبی صورت می- گیرددر نظریه استعاره مفهومی میتوان گفت استعاره ها متکی بر ارتباط مفهومی و معنایی میان واژه ها هستند که در قالب ابزاری برای درک و دریافت نوع فهم انسان از پدیده ها و امور انتزاعی و نیز محسوس جهان عمل مینمایند. ادبیات در ارتباط با نظریه استعاره مفهومی دارای حوزه های مبدا و مقصد گونادون است که ازطریق آنها مفاهیم ذهن را برای خواننده بصورت ملموس تبیین مینماید. هدف اصلی این پژوهش بررسی اشعاری استعاره مفهومی و مصرحه از غزلیات سعدی است که حوزه مبدا و یا مقصد آن با مفهوم »عشق« مورد توجه شاعر قرار درفته است. نتایج تحقیق حاکی از آن است که استعاره مفهومی و استعاره مصرحه در غزلیات سعدی بازتاب دهنده جهانبینی و دیدگاه فکری سعدی است که خود نشیت گرفته از نظام مفهومی است که بر ساختار ذهن و اندیشه شاعر سایه افکنده است. عشق در غزلیات سعدی، روشنی بخش، جان افزا، متحول کننده، درمانگر، پاکیزه و پدیده ای بیتاب کننده است که درعین تسکین دل، سبب سوزودداز آن نیز میشود و غارتگری خونریز است.سعدی در غزلیات خود بیشتر از استعاره مصرحه استفاده کرده است و این نوع استعاره را به وفور در غزلیات سعدی یافت می شود در حالی که در استعاره مفهومی استفاده بسیار کمتری داشته است که در حوزه غزلیات وی در خصوص مسیله عشق از این نوع استعاره استفاده داشته است.

    کلیدواژگان: استعاره، مفهومی، مصرحه، غزلیات، سعدی
  • مژگان توکلی صفحات 81-98

    مدارس و دانشگاه ها به عنوان اصلی ترین نهاد توسعه دهنده منابع انسانی تخصصی در مسیر دستیابی به توسعه پایدار مبتنی بر ملاحظات جهانی شدن، نقش حساسی را برعهده دارند. امروزه توسعه، نیازمند یک نظام آموزش پویا و هماهنگ است. آموزش و پرورش باید ضمن توجه به بحران افزایش کمی و تنگناهای مالی، به حفظ، بهبود و ارتقای کیفیت شاخص های اسلامی نیز بپردازد. یکی از ابعاد پرورش اخلاق است و برای اخلاقمند بار آوردن دانش آموزان که سرمایه های انسانی نسل آینده هستند، وجود معلمان اخلاق مدار لازم و ضروری است. معلم مهم ترین فرد در نظام آموزشی است چرا که مسیول اجرایی است و حتی می تواند برنامه آموزشی بد را نیز با خلاقیت و مهارت خود به صورت مناسبی به اجرا در آورد و نتیجه بهتری را بگیرد، نقش معلم چنان مهم است که اگر اشتباه انتخاب شود نتیجه برنامه آموزشی عالی را نیز خراب می کند. معلمان را از جنبه های مختلف می سنجند مثل علم و آگاهی، مهارت، اخلاق و... ملاک اصلی بررسی ما در این مقاله شاخص های علمی و اسلامی است.

    کلیدواژگان: آموزش و پرورش، تعلیم و تربیت، آموزگار، مربی، صفات اسلامی، اخلاق
  • دکتر مریم احمدی صفحات 99-120

    نماء به مالی گویند که به تدریج از اعیان اموال به دست می آید، بی آنکه از عین مال به گونه ای محسوس بکاهد، خواه این ثمره مثل میوه ی درختان، عین مادی باشد یا وصفی که عین مال از آن جهت قابل انتفاع است. این عین، تازمانی که وابسته به پایه ی اصلی است وبر آن پرورده می شود،به طوری که هر کس در این زمان خرید و فروشی دارد و نماء و ثمره را در بیع متعلق به مشتری می دانند و لازمه این نظریه تحقق مالکیت مشتری است، در مبیع تلف شده بدون تصور مالکیت مبیع نمی توان قایل به مالکیت نماء و ثمره حاصله برای مشتری گردید. برخی، غاصب را ضامن منافع مال مغصوب نمی دانند اعم از اینکه این منافع متصل یا منفصل باشد.برخی دیگر، غاصب را ضامن منافع منفصل می دانند نه متصل که در بین فقها در این مورد اختلاف نظر وجود دارد. این پژوهش کاوشی در تبیین مفهوم «بیع» و «نماء و منافع» در فقه اسلامی و حقوق مدنی ایران می باشد. هدف مورد مطالعه در این پژوهش بررسی احکام نمایات و منافع آن در فقه اسلامی و حقوق ایران پرداخته شده است.

    کلیدواژگان: نماء، خرید و فروش، منافع، ثمره، بیع
  • سمیه کریمی صفحات 121-148

    قرآن به عنوان آخرین وحی الهی، که بر پیامبر اسلام نازل شده است، نور هدایت ابدی برای بشر و تجلی کلام خداوند می باشد. قرآن شاهد زنده بر نبوت رسول اکرم و قوی ترین برهان بر حقانیت او به شمار می آید. در این مقاله به برخی از امور که مانع از تاثیر معارف قرآنی هستند اشاره می شود. این امور را نیز می توان با مراجعه به قرآن استخراج کرد؛ بنابراین صرف تحقق شرایط برای بهره مندی از قرآن کافی نیست، باید موانع نیز برطرف شود؛ لذا اگر کسی مبتلا به این موانع باشد، نمی تواند از قرآن بهره ببرد. مسیله ای که در این مقاله بررسی می شود، شرایط تاثیر قرآن بر انسان است. منظور از شرایط، عوامل موثر و نبود این شرایط همان موانع تاثیر گذاری قرآن بر انسان است؛ بنابراین عمده ی مباحت پژوهش در رابطه با تاثیر، موانع تاثیر و لزوم بهره مندی از قرآن می باشد. موانع تاثیر قرآن مجموعه ای از صفات و رذایل منفی اخلاقی است که مانع بهره مندی از قرآن می شوند و ما در این پژوهش سعی در بیان و تحلیل موارد مذکور داشته ایم. روش تحقیق از نوع تحلیلی-توصیفی بوده و ابزار گردآوری داده ها با استفاده از روش فیش برداری می باشد.

    کلیدواژگان: تاثیرات قرآن، گناه، تاثیر اخلاقی، قرآن کریم، نیاز به قرآن، آرامش روحی و جسمی
  • مریم عارفی صفحات 149-167

    نفاق از جمله بیماری های اخلاقی است که پیوسته دامن گیر جوامع انسانی بوده و منافق آفتی برای این جوامع است و با توجه به این که منافق در درون جامعه به سر می برد و به ظاهر خود را همرنگ اجتماع و دوست می نمایاند، می تواند ضربات جبران ناپذیری وارد نماید.در روایات بسیاری از پیامبر اکرم(صل الله علیه و آله و سلم) و ایمه اطهار(علیه السلام) به ویژه حضرت علی(علیه السلام) در مذمت و نکوهش نفاق و منافقین مطالبی وارد شده است که این اشارات، خطر این صفت پلید انسانی برای آحاد جامعه و لزوم هوشیاری در مقابل آن را می رساند.لذا این تحقیق بر آن است تا این رذیله اخلاقی را از دیدگاه امام علی(علیه السلام) مورد بررسی قرار دهد. بررسی های انجام شده نشان می دهد که این رفتار مذموم ریشه در ذلت درونی، پیروی از هوا و هوس، دروغ و... دارد و از جمله راه های شناخت افراد منافق و دورو لحن گفتار، خمودی و ناسپاسی، ولایت ستیزی و... را می توان نام برد.امام علی (علیه السلام) برای برخورد با منافقان متناسب با شرایط، راهکارهایی چون بصیرت افزایی و مناظره... بیان نموده تا با به کار بردن این راهکارها مانع از نفوذ منافقان در جامعه و فراگیری شدن رذیله نفاق شوند و مسلمانان بتوانند صحیح را از ناصحیح تشخیص داده و با فکری باز و محققانه به مسایل آتی جهان اسلام بنگرند.

    کلیدواژگان: نفاق، منافق، کلام امام علی(علیه السلام)، ریشه های نفاق، ویژگی منافق
  • دکتر ابوالفضل کمردیلمی صفحات 169-188

    عوامل بسیاری درموفقیت فرزندان نقش دارندکه مهم ترین آنها احترام به والدین است. هدف نویسنده در این مقاله نگاهی موجز ومفید به تاثیر احترام به والدین درموفقیت فرزندان در آیات قران کریم، با تاکید بر سوره لقمان بوده است. احسان به پدر ومادر دردین مبین اسلام از جایگاه ویژه ای برخوردار است چنان چه خدای متعال بارها در قران کریم از اهمیت احترام به والدین سخن به میان آورده است و در سیره بزرگان دین،پیامبر اسلام ص، ایمه معصومین علیهم السلام و اولیای الهی این امر مورد توجه و تاکید فراوان قرار گرفته است. با بررسی آیات مربوطه وزندگی بزرگان، یافته های مقاله نتایج ذیل را به همراه دارد:1-قران کریم احسان به والدین را بعد توحید به عنوان یک فریضه الهی بیان می کند.2-در سوره لقمان وصیت به احسان به والدین یک امر الهی مثل (قضی) است.3- احسان به والدین شامل تمام انسان هاست یعنی به پدرومادر کافر هم باید نیکی کرد.4- خداوند به سپاسگزاری از خودش و پدر و مادر فرمان داده است، پس کسی که از پدر و مادرش سپاسگزاری نکند، خدا را شکر نکرده است. 5- سیره انبیاء الهی و بزرگان دین نشان می دهد، احسان به والدین از مهم ترین عوامل موفقیت آدمی می باشد.6- برای داشتن افراد موفق در یک جامعه، نیاز به خانواده متخلق است که بر محوراحترام ومحبت شکل گرفته است.خانواده موفق، خانواده ای است که در آن احسان و احترام به والدین برقرار باشد؛ نتیجه این می شود که برای ایجاد موفقیت در افراد جامعه، مهم ترین مولفه محبت و احسان در خانواده به ویژه احترام به والدین است.

    کلیدواژگان: احسان، والدین، لقمان، فرزندان، موفقیت
  • ابراهیم مومنی صفحات 189-207

    اخلاق بندگی نظام اخلاقی است که در رابطه بین عبد و کمال مطلق جریان داشته و در صدد هدایت رفتاری انسان در حوزه ارتباط با خداوند است که در برگیرنده اصول و قواعد اخلاقی متعددی از جمله اصل اخلاص می باشد. اصل اخلاقی اخلاص که از اهمیت ویژه ای برخوردار است، به معنای پاک بودن نیت و عمل انسان از هر گونه شرک خفی و جلی و عمل را جز برای خدا و بدون هیچ چشم داشتی انجام ندادن بوده و دارای مراتبی از جمله عبید، حیاپیشگان، شاکرین، عارفین، مقربین و محبین می باشد. عناصر و ارکان تشکیل دهنده اصل اخلاقی اخلاص شامل عناصر بینشی، گرایشی، هنجاری و رفتاری می شود که هر یک از عناصر مذکور زیرمجموعه های قابل بررسی دارند. با توجه به اهمیت اخلاص که از روایات و آیات به دست می آید؛ این عنوان در نظام اخلاق بندگی یک اصل غیرقابل استثنا خواهد بود که نقش تعیین کننده ای در این حوزه به دوش خواهد کشید.

    کلیدواژگان: کمال مطلق، اخلاق بندگی، اخلاص، اصل اخلاقی
  • رسول سلیمی شاه آبادی، زهرا الهیاری علی گرزانی صفحات 205-230

    تشکیل حکومت توسط رسول خدا(ص) در مدینه بهترین دلیل بر رابطه دین با سیاست است که برای رسیدن به اهداف دین راهی جز برقراری حکومت مبتنی بر دین نیست. آیین مقدس اسلام بزرگترین اصل اجتماعی و پاکترین نهاد سیاسی را ارایه فرمود که هدف آن بازگرداندن نشانه های حق و دین خدا به جایگاه خویش و ظاهر کردن اصلاح در سرزمین های الهی. هیچ حکومتی بدون مشارکت مردم توانایی تداوم و پیشبرد اهداف خود را ندارد و در این میان حکومت اسلامی نیز مستثنا نیست.هدف ما از مقاله ی حاضر تعیین نقش مشارکتی مردم در اداره ی حکومت اسلامی است تا بتوانند با شناخت وظایف خود در تداوم حکومت اسلامی نهایت تلاش خود را به کارگیرند. از مهم ترین این نقش ها می توان به بصیرت داشتن مردم، وحدت، اطاعت از رهبر و... اشاره کرد.

    کلیدواژگان: حکومت، مردم، نهج البلاغه، حضرت علی (ع)، اسلامی
  • احمدرضا زارعی صفحات 209-225

    حجاب و عفاف کامل، دستور و توصیه ی خداوند مهربان به همه دختران و زنان باایمان است؛ یا ایها النبی قل لازواجک و بنایک و نساء المومنین یدنین علیهن من جلابییهن؛ ای پیامبر! به همسران و دخترانت و زنان مومنان بگو: جلباب های (روسری های بلند) خود را بر خویش فرو افکنند. این کار برای این که شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند، بهتر است. پوشش یا حجاب، به صورتی که زیبایی ها و زینت زن را بپوشاند و او را از چشم چرانی مردم هرزه و بی تربیت و آلودگان به شهوت حیوانی و حالات شیطانی حفظ کند، دستوری قرآنی، تکلیفی انسانی و برنامه ای اخلاقی است. اصل حجاب بنا به روایات مختلف از زمان خود پیامبر اکرم (ص) به وجود آمده است به طوری که به عنوان مثال در تاریخ می خوانیم که بعد از نزول سوره نور، عایشه زنان انصار را به علت رعایت حجاب تحسین می کند. با توجه به قرآن، تاریخ اسلام و نظر فقها، هدف از حجاب در اسلام فقط پوشاندن بدن زن از تماس با نامحرمان و ممانعت از جلوه گری و خودنمایی اوست؛ نه پرده نشین کردن او. حجاب در اسلام از این منشا سرچشمه می گیرد که محل انواع التذاذهای زن و مرد از یکدیگر تنها باید محیط خانواده باشد و اجتماع منحصرا باید محل کار و فعالیت گردد. می توان گفت اسلام در مورد فلسفه حجاب، جنبه های ذیل را درنظر گرفته است: 1.ارزش و احترام زن: گوهر گرانبها و پرقیمتی چون زن، قوتی در صندوق الهی حجاب قرار داشته باشد، از دستبردزدن، غارت گران و آلودگان به لجن معصیت و گناه در امان خواهد بود. زنان وقتی دیده نشوند و چهره پاک و معصوم آنان در معرض دیدگان مردم قرار نگیرد، شعله ی هوس ها و هواها، آتش آمال و غرایز به سرکشی و سوزاندن پاکی یک ملت و خراب کردن بنای معنویت یک مملکت برنمی خیزد. 2.آرامش روانی: غریزه جنسی یک حس اشباع نشدنی است و در صورت رهاشدن، گرایش به آن زیاد و زیادتر می شود. اسلام بر این پایه دستورات خاصی برای تعدیل این غریزه آتشین در زن و مرد صادر کرده است. در این بین وظایف خاص زنان پرهیز از هرگونه خودآرایی برای جلب توجه مردان است. 3.استحکام پیوند خانوادگی: اختصاص یافتن استمتاعات و التذاذهای جنسی به محیط خانوادگی و در محدوده ازدواج مشروع، پیوند زن و شوهری را محکم می سازد و موجب اتصال بیشتر زوجین به یکدیگر می شود. 4.استواری اجتماع: کشاندن تمتعات جنسی از محیط خانه به اجتماع، نیروی کار و فعالیت اجتماع را ضعیف می کند. 5.موفقیت های معنوی: زن پوشیده، از بین خود و خدا، خدا را برگزیده است. چنین انتخابی به روحیه تفکر و عمل او حال و هوای دیگری می بخشد و به پوشش او معنا می دهد و آن را عملی منطقی، خداپسندانه و در راستای حرکت های تکاملی او قرار می دهد که به زیبای های درونی او تجلی بخشیده است. پوشیدگی زن نمود بارز تقوای اوست. مقام معظم رهبری در بیانات خود از حجاب به عنوان مظهر معنویت یاد نموده و می فرمایند: سال ها غرب با معنویت و با مظاهر معنویت جنگیده است. یکی از مظاهر معنویت که غرب هیچ وقت با آن سر سازگاری نداشته، حجاب بوده است. 6.سلامت جسمانی و روانی: پوشش دینی، پیام عفت، شخصیت و خداترسی زن مسلمان است و مردان جامعه نه تنها به چنین بانویی چشم طمع نخواهند برد و پاکی و نجابت او را می ستایند و از طرفی بدن و زیبایی های او در سایه ی حجابی که دارد، از چشم نامحرمان پوشیده خواهد بود. در این صورت است که زن در سنگر حجاب خود از تیر نگاه های زهرآلود و سخنان آزاردهنده و برخوردهای اراذل جامعه مصون خواهد بود و آرامش و امنیت درونی او برقرار خواهد شد. حجاب و پوشش دینی نگهبان زن از نگاه های آلوده و آسیب های احتمالی است که به زن آرامش و مصونیت می بخشد و هر چه این پوشش کامل تر گردد، درصد امنیت و حفاظت آن بالاتر می رود. برعکس آنچه مخالفین حجاب خرده گیری می کنند، حجاب موجب فلج کردن نیمی از افراد اجتماع نیست؛ حکم اسلام در مورد حجاب، مانع هیچ گونه فعالیت اجتماعی یا اقتصادی نیست؛ آنچه موجب فلج کردن نیروی اجتماع است، بی حجابی و ترویج روابط آزاد جنسی و آلوده کردن محیط کار به لذت جویی های شهوانی است. برخی از روش های ترویج حجاب عبارتند از: 1.آموزش حجاب در مدارس. 2.تشویق زنان و دختران به رعایت حجاب اسلامی. 3.فعالیت های علمی، فرهنگی و هنری در زمینه فرهنگ سازی حجاب. 4.ترویج فرهنگ غیرت. 5.نظارت لازم بر رسانه های جمعی. 6.فعالیت های موثر قوای سه گانه در امر ترویج و گسترش فرهنگ حجاب. 7.امر به معروف و نهی از منکر. 8.تقویت عقلی و منطقی حجاب در بین زنان.

    کلیدواژگان: حجاب، عفاف، فرهنگ، زندگی اجتماعی، جامعه، عفت
  • علی بوعذار صفحات 227-245

    «زیارت، تعظیم، تکریم، گرامیداشت و یادکرد انسان های شایسته، هنرمند، فرهیخته، فرهنگ ساز، نقش آفرین، مصلح، متحول کننده تاریخ... و نیز زنده نگه داشتن نام و یاد آنها پس از مرگ، لازمه محبت، عشق و ارادت انسان ها به نیکی ها و کمالات است و ریشه در فطرت و سرشت آدمی دارد» در باب برخی زیارات، از جمله زیارت عاشورا، جامعه، زیارت امام رضا(ع) و زیارات مربوط به امیرالمومنین(ع)، تحقیقات نسبتا زیادی صورت گرفته است، اما با توجه به اشکال هایی که برخی برای نفی مسیله زیارت مطرح می کنند و آن را نمود شرک می دانند، در این نوشتار، جزءبه جزء این مسیله بررسی شده است. ابتدا مروری اجمالی برتاریخچه زیارت از زمان خلقت آدم ابوالبشر تاکنون صورت گرفته است تا پاسخ پرسش های زیر روشن گردد: آیا مسیله زیارت مقابر و بزرگان هر قوم در دوره شیعیان مرسوم شده یا قبل از آن نیز وجود داشته است؟ جایگاه زیارت در میان اقوام دیگر چگونه است؟ اهداف، فواید، آفات و آسیب های زیارت چیست؟ علل تکفیر زایران بهترین مخلوقات خداوند، توحیدی یا مغرضانه است؟ برای پاسخ به پرسش های مذکور در این مبحث، برخی دلایل قایلان به شرک زوار مطرح شده است و با ادله متناقض خود آنان مورد نقد قرار گرفته است. همچنین، به دلیل مخالفت ایشان با خواندن زیارت نامه (به ویژه در اطراف قبرستان بقیع)، یک بررسی محتوایی پیرامون عبارات، مفاهیم و آداب زیارات ماثور صورت گرفته است تا مشخص گردد تناقضی با توحید دارد یا اهداف مغرضانه باعث منع آن می گردد. این مفاهیم و آداب شامل توحید، نبوت، معاد، امامت و جایگاه امام، درخواست شفاعت و توسل به امام می باشد و به نظر نمی رسد منافاتی با توحید داشته باشد. برخی مفاهیم، از اصول دین است و در قرآن نیز موجود است و برخی مانند شفاعت با ادله قرآنی قابل تایید است.

    کلیدواژگان: زیارت، دین، اعتقادات مذهبی، اصول مذهبی
  • دکتر خلیل الله احمدوند، سادات حسینی صفحات 247-260

    تمام ادیان و مذاهب برای جذب انسانها، تبلیغات وسیعی انجام می دهند. دین اسلام دین انسان سازی است و اساسش بر تزکیه و تربیت انسانها است. تبلیغات دینی در دنیا نقش مهمی دارد. افزایش سطح تبلیغ به معنای رساندن پیام و مطلبی به مردم است.تبلیغ طرح و انتقال پیام برای تحت تاثیر قرار دادن مخاطبان است. تربیت دینی فرایندی است که در طی آن تلاش می شود تا با بهره گیری از آموزه های دینی، زمینه ای فراهم شود که متربی در جهت رشد و شکوفایی استعدادهای فطری و دینی گام بردارد.. یکی از وظایف مبلغان اسلامی مبارزه با انواع جهل هاست.مبلغان راستین دارای خصوصیاتی همچون؛ فهم و دریافت دین، شجاعت، خلاص، بصیرت، باور هدفمند،تبلیغ روشمند و مثبت در تربیت دینی و عدالت ورزی است.طبق آیات الهی اهداف تبلیغ کارآمد به عنوان نمونه شامل؛ دعوت به توحید و یکتاپرستی، معادگرایی، تعلیم در راستای تزکیه، غفلت زدایی از دل می باشد. لازم به ذکر است این نوشتار به روش توصیفی –کتابخانه ای نگاشته شده است.

    کلیدواژگان: :تبلیغ، تربیت دینی، آموزه های دین، مبلغ
  • محمد اکبری اسحق وندی صفحات 261-272

    تحلیل و بررسی ماهیت حق وحکم از جمله مباحث فقهی و اصولی موثر در مسیر اجتهاد است. در معنای حق بین علماء اختلاف است که حکم است یا ملکیت ضعیفه یا سلطنت ضعیفه یا ماهیت اعتباری یا ماهیت مجهول الهویه، و آنچه در این مقاله بیان می شود بررسی معنای ملکیت ضعیفه و سلطنت ضعیفه است و گفته می شود که برخی از اشکالات قابل رفع نیستند از جمله اینکه این دو معنا با معنای مرتکز حق متفاوت هستند و چیزی غیر از این دو را از حق فهمیده می شود.

    کلیدواژگان: حق، سلطنت ضعیفه، ملکیت ضعیفه
  • فاطمه لروند صفحات 273-304

    ثبت الکترونیکی اسناد، راهکاری بود که از چند سال پیش پایه گذاری شد تا بسیاری از منافذ موجود در حوزه ثبت اسناد رسمی که زمینه را برای جولان سودجویان فراهم کرده بود کور کند. این طرح توانست تحول خوبی در دفاتر ثبت اسناد ایجاد کند و رضایتمندی را چند برابر افزایش دهد، با این حال لازم است بر شیوه الکترونیک ثبت اسناد رسمی نیز نظارت دقیقی وجود داشته باشد. الکترونیکی کردن اسناد و ثبت آنها در یک سامانه ملی تا مجموعه ای از مشخصات مالک، ملک، شناسه ملی و کد پستی، نمایش نقشه کاداستر و نقشه هوایی ملک در این سامانه جمع شده و تکمیل آنها در یک بانک اطلاعات که به صورت آنلاین در دسترس است امکانپذیر باشد، از ویژگی های ثبت الکترونیکی به ویژه برای اموال غیرمنقول است. یکجا بودن تمامی این اطلاعات مشخصه بارز این فناوری جدید است که می تواند جامع اطلاعات مربوط به مالک و ملک باشد. در وضع کنونی حقوق ثبت اسناد و املاک، ثبت الکترونیکی بسیاری از مشکلات قبلی موجود در زمینه ثبت اسناد را کاهش پیدا داده است چرا که، همه اطلاعات در یک شبکه بزرگ ملی و در یک ذخیره گاه مرکزی جمع آوری شده و تحت نظر بالاترین مقام سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به صورت یک سامانه آنلاین نظارت می شود، بنابراین احراز هویت اشخاص آسان تر می شود؛ بنابراین، با این وصف، می توان گفت که ثبت الکترونیکی اسناد دارای مزایایی به بدین شرح شده است: کاهش مصرف کاغذ و جلوگیری از اتلاف وقت و هزینه، شناسایی اشخاص ممنوع المعامله به شکل آنلاین و لحظه ای، جلوگیری از ارتکاب جرم به واسطه حذف کاغذ در ثبت اسناد، شفاف سازی در معاملات و نهایتا احراز آسان هویت اشخاص را به هنگام انعقاد معاملات (خصوصا معاملات غیرمنقول). در این پژوهش، نگارنده ضمن بیان مبانی و قواعد ناظر بر اسناد الکترونیکی، در مقام تبیین و ارزیابی مزایای ثبت الکترونیکی اسناد در دفاتر اسناد رسمی خواهد بود.

    کلیدواژگان: حقوق ثبت، اسناد، ثبت الکترونیکی، ثبت آنی، سردفتران، اسناد رسمی
  • پریسا شهبنده صفحات 332-344

    چین بزرگ ترین کشور مشرق زمین دارای سنت و فرهنگ و هنر چندین هزار ساله و نفوذ جهانی بوده، تا جاییکه گاهی فرهنگ چین را "فرهنگ شرق دور" می نامند. رابطه طبیعت و هنر یکی از موضوعات بسیار قدیمی است که در هنرهای چینی مورد توجه هنرمندان قرار گرفته است. طبیعت در تمامی ادیان باستان و تمدن چین جایگاهی مقدس داشته است که می توان اشکال و فرمهای طبیعت را در هنر سرزمین های شرقی شاهد بود. تاریخ فلسفه چین به وضوح نشان می دهد که یکی از مسایل و دغدغه های فکری مردمان این سرزمین، مسیله تطبیق انسان با طبیعت و تطبیق انسان با جامعه بوده است. در عرصه طبیعت، هنر و نقاشی می توان چنین استنباط کرد که برای آنان، طبیعت به میزان زیادی با تلقی شان از نقاشی قلم مو و مرکب مشابهت دارد و طبیعت در هنرهای خلاق چینی از جایگاه منحصر به فرد و ویژه ای برخوردار است. به همین دلیل در این مقاله قصد داریم به جایگاه طبیعت در هنرهای خلاق چینی با دیدگاه علمی و هنری موضوع را مورد بحث و بررسی قرار دهیم. روش دستیابی به نتایج این پژوهش توصیفی- تحلیلی و روش گردآوری مطالب، کتابخانه ای بوده و مطالب پژوهش حاضر برگرفته از کتب، مقالات و سایت های مرتبط با موضوع این پژوهش می باشد.

    کلیدواژگان: طبیعت، هنرهای چینی، نقاشی، هنرمندان چینی، تمدن چین، فضای هنری
  • زاهد ملکی صفحات 345-376

    حقوق در تمام عرصه های اجتماع بشری تسری پیدا کرده است و ساختار های اجتماعی نیز از این موضوع جدا نبوده اند، لذا با گسترش و پیشرفت ساختارهای پولی و مالی و تقویت نظام بانکداری، بانک های مرکزی جایگاه ویژه ای در ساختار حکومت ها بدست آورند. برای بانک مرکزی اهدافی پیش بینی شده است که تحقق اهداف در ساختارهای مختلف پولی و مالی متفاوت است، بررسی ساختار و عملکرد بانکهای مرکزی و میزان دست یابی این بانک به اهداف آن مشخص می نماید که بانکهای مرکزی که استقلال بیشتری دارند، از عملکرد مطلوب تری نسبت به بانکهای وابسته به نهادهای سیاسی برخوردارند، لذا در خصوص بررسی استقلال بانک مرکزی تحقیقلات زیادی توسط محققین اقتصادی صورت گرفته است،یکی از مهمترین حوزه هایی که در تحقیقات پیرامون استقلال بانک مرکزی کمتر به آن پرداخته شده است بررسی حقوقی ساختار بانک مرکزی می باشد. لذا در این تحقیق ضمن بررسی مباحث و تحقیقات حقوقی قبلی در ین حوزه با بیان کلیات بحث به شاخصای ارزیابی استقلال بانک مرکزی پرداخته شده است و با تسری موضوع به جایگاه بانک مرکزی در نظام حقوق عمومی ایران، مشخص شده است که بانک مرکزی در ایران از درجه استقلال پایینی برخوردار است و همین موضوع یکی از عوامل اصلی در ضعف این بانک در دستیابی به اهداف پیش بینی شده برای آن است. در پایان تحقیق نیز ضمن آسیب شناسی موضوع، پیشنهاداتی در راستای استقلال بانک مرکزی ارایه گردیده است.

    کلیدواژگان: بانک مرکزی، استقلال بانک مرکزی از منظر حقوق عمومی، سیاست های پولی، سیاست های مالی