به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « برابری » در نشریات گروه « فقه و حقوق »

تکرار جستجوی کلیدواژه «برابری» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • آیت مولایی*، فرشید بنده علی

    اقتدارات حاکمیت و کنترل های حاکم بر آن در فرانسه، نشان می دهد ایجاد اعتدال در اعمال اصل اقتدار به منظور تامین منافع عمومی بر چیزی بسیار بیشتر از متن قانون اساسی استوار و متضمن مجموعه ای پیچیده از اهداف، هنجارها و ساختارهای رسمی و غیررسمی است. دیوان محاسبات فرانسه، یکی از این ساختارهای رسمی است که با وجود فقدان جایگاه متن محور در قانون اساسی این کشور؛ در عین حال به تصریح همین قانون، دارای جایگاهی اساسی در حوزه کنترل و نظارت بر بودجه و مالیه عمومی است. اینکه چنین جایگاه و فعالیت نظارتی چه تاثیری ماهوی می تواند بر دیوان محاسبات در کشور ما داشته باشد، موضوع کاملا روشن است. علاوه بر آنکه شخصیت حقوقی این نهاد ناظر با الگوبرداری از دیوان محاسبات فرانسه شکل گرفته است؛ در کارکردهای خود نیز همواره متاثر از راهکارهای نظارتی خارجی بوده که بویژه در باور صاحب نظران حرفه های حسابداری و حسابرسی، اجرای آنها توسط نهاد مبداء موفقیت آمیز بوده است. به همین دلیل، تحقیق انجام شده که منابع آن به روش کتابخانه ای گردآوری و مورد بررسی توصیفی - تحلیلی قرار گرفته است، سعی دارد با ارائه پاسخی به این سوال که: عوامل سیاسی- حقوقی شکل دهنده جایگاه اساسی فراتر از متن قانون اساسی برای دیوان محاسبات فرانسه و کارکردهای آن کدامند؟، نشان دهد که بدون توجه به این عوامل که هرگونه فلسفه فعالیت نهاد ناظر اصلی، منوط و مربوط به آنهاست؛ امکان اجرای یک برنامه نظارتی موفقیت آمیز نوین و وارداتی، تنها ایده ای است که اساسا بر روی متون و اسناد ترجمه شده مربوطه مطلوب می نماید. درهمین رابطه، نتایج بررسی این پرسش نشان می دهد فلسفه وجودی سازمان نظارتی دیوان محاسبات فرانسه با برخی اصول و مفاهیم بنیادین حقوق عمومی فرانسویان به مثابه یک نظم اندام وار و پیش رونده، به گونه ای درهم تنیده شده اند که شرایط و لوازم کنترل اصل اقتدار که ضامن پایداری این اصول و تامین منافع عمومی در یک نظام جمهوری با اقتدارات ویژه حاکمیتی است را ابتدا از درون این مجموعه و فارغ از هرگونه الزام خارجی فراهم می کنند. به همین خاطر، اگرچه این اصول دارای شان اساسی نظیر اعلامیه حقوق بشر و شهروند سال 1789 هستند؛ اما جایگاه رفیع پاسداری از حقوق اساسی و بنیادین ملت توسط دیوان محاسبات فرانسه، مرهون هیچ متن خاصی از قانون اساسی نیست.

    کلید واژگان: تفکیک قوا, اقتدارات دولت, برابری, نفع عمومی, خدمت عمومی, دیوان محاسبات}
    Ayat Mulaee *, Farshid Bandehali

    The authorities of the government and the controls governing it in France show that creating moderation in the application of the principle of authority in order to secure public interests is based on something much more than the text of the constitution and includes a complex set of goals, norms and official structures and It is informal. The French Court of Auditors is one of these official structures that, despite the lack of a text-oriented position in the constitution of this country; At the same time, according to the law, it has a fundamental position in the field of control and supervision of the budget and public finance. It is quite clear that such a position and supervisory activity can have a substantive effect on the Court of Accounts in our country. In addition to the fact that the legal personality of this supervisory body was modeled after the French Court of Accounts; In its functions, it has always been influenced by external regulatory solutions, which, especially in the opinion of experts in the accounting and auditing professions, their implementation by the originating institution has been successful. For this reason, the conducted research, the sources of which have been collected in a library method and subjected to a descriptive-analytical study, tries to provide an answer to the question that: the political-legal factors that shape the basic position beyond the text of the Constitution for the French Court of Auditors and What are its functions?, to show that regardless of these factors, any philosophy of activity of the main supervisory institution is dependent and related to them; The possibility of implementing a successful new and imported surveillance program is only an idea that basically depends on the relevant translated texts and documents. In this regard, the results of the investigation of this question show that the existential philosophy of the supervisory organization of the French Court of Auditors is intertwined with some fundamental principles and concepts of the French public law as an organic and progressive order, in such a way that the conditions and tools of control The principle of authority, which guarantees the stability of these principles and the provision of public interests in a republic system with special sovereign powers, is first provided from within this group and independent of any external requirements. For this reason, although these principles have basic dignity such as the declaration of human and citizen rights in 1789; But the high position of protecting the fundamental rights of the nation by the Court of Audit of France is not due to any specific text of the constitution.

    Keywords: Separation Of Powers, Government Authorities, Equality, Public Interest, Public Service, Court Of Accounts}
  • عبدالسعید شجاعی*، احسان موحدی پور
    گفتمان و نظریه های دولت ازجمله مباحث مهم حوزه حقوق عمومی است. دولت های لیبرال و مشروطه مدرن فارغ از تفاوت های نظری و بعضا عملکردی به عنوان یکی از نظریه های دولت در ذات و اساس خود دارای اشتراکاتی می باشند. ازجمله این مولفه های مشترک؛ آزادی، برابری و بی طرفی دولت است. تفاوت درک و فهم نظریه پردازان در ماهیت این مولفه ها و ارتباط آن ها با هم قابل توجیه ترین دلیل شکل گیری انواع دولت های لیبرال و مشروطه مدرن در قلمرو کلی این مولفه ها است. این نوشتار که با روش توصیفی-تحلیلی نگاشته شده، حاکی از آن است که تفاوت مکاتب لیبرالیستی ریشه در نوع نگاه به مولفه «آزادی» و ارتباط آن با دیگر مولفه ها دارد؛ به طوری که بر اساس اولویت کمیت و میزان برخورداری انسان های بیشتر از آزادی های بنیادین یا اولویت کیفیت برخورداری مردم از این آزادی ها، مولفه های دیگر ازجمله برابری و بی طرفی دولت ماهیت و کارکرد متفاوتی پیدا می کنند. می توان گفت شکل گیری دو مکتب لیبرالیسم کلاسیک و لیبرالیسم برابری خواه ناشی از همین امر است. جان رالز با بنا نهادن دو اصل عدالت؛ آزادی و ارزش آزادی را از هم متمایز کرد. ایشان صرف برخورداری از آزادی، بدون در نظر گرفتن کمیت و کیفیت برخورداری مردم از آزادی را رد می کند. رالز ارزش آزادی را به برخورداری برابر همه مردم از آن تعبیر کرد و نظرات او از مولفه های برابری و بی طرفی دولت در راستای حفظ ارزش آزادی و برخورداری میزان بیشتری از مردم از این آزادی ها است.
    کلید واژگان: دولت لیبرالیسم, آزادی های اساسی, برابری, بی طرفی دولت, جان رالز}
    Abdolsaeid Shojai *, Ehsan Movahedi Pour
    The discourse and theories of governance are among the important subjects in the field of public law. Liberal and constitutional states, despite their theoretical and sometimes functional differences, share certain common elements as theories of governance in their essence and foundation. Among these shared elements are freedom, equality, and impartiality of the state. The variations in the understanding and interpretation of these elements and their interrelationships are the most justifiable reasons for the emergence of different types of liberal and constitutional states within the broader scope of these elements. This descriptive-analytical article suggests that the differences in liberal schools of thought have their roots in the perception of the "freedom" element and its relationship with other elements. Depending on the prioritization of the quantity and extent of individuals' enjoyment of fundamental freedoms or the prioritization of the quality of people's enjoyment of these freedoms, other elements, such as equality and impartiality of the state, assume different natures and functions. The formation of classical liberalism and egalitarian liberalism can be attributed to this very matter. John Rawls distinguished freedom from the value of freedom by establishing two principles of justice. He rejected the mere enjoyment of freedom without considering the quantity and quality of people's enjoyment of it. Rawls interpreted the value of freedom as equal enjoyment of it by all individuals, and his views on the elements of equality and impartiality of the state aimed to uphold the value of freedom and enable a greater portion of the population to enjoy these freedoms.
    Keywords: liberalism, Fundamental Freedoms, equality, Impartiality of the State, John Rawls}
  • مصطفی رضایی*، مرتضی قاسم آبادی

    حق های رفاهی با فراهم کردن حداقل های یک زندگی شرافتمندانه، نقش بسزایی در پیشرفت و اعتلا بشر دارند تا جایی که تعهد کامل به کرامت انسانی را محقق می سازند. اما مسیله مهم این است که حقوق یاد شده در کنار سایر حقوق مدنی و سیاسی، نیازمند تضمین و حمایت هستند، در غیر این صورت در حد یک ادعای بدون محتوا باقی خواهند ماند. بنابراین وجود یک مرجع قضایی که در مقام ضمانت اجرای حقوق رفاهی افراد در مقابل دستگاه های اداری عمل نماید، در هر نظام حقوقی ضرورتی اجتناب ناپذیر است تا افراد بتوانند به منظور احیای حقوق خود با رجوع به آن، دادخواهی نمایند. به بیان دیگر، مصادیق حق های رفاهی از جمله، حق تامین اجتماعی، حق بر آموزش، حق بر اشتغال، برابری و عدم تبعیض، نیازمند وجود مرجعی قضایی است که زمینه تحقق آنها را تضمین نماید. در نظام حقوقی ایران دیوان عدالت اداری، بنا به تصریح اصل 173 قانون اساسی، به عنوان مرجع خاص رسیدگی به تظلمات، اعتراضات همه اشخاص به اعمال و تصمیمات دستگاه های اداری شناخته شده است که از راه رسیدگی به شکایات، زمینه احقاق و تضمین حقوق افراد را فراهم می آورد. بنابراین در پژوهش حاضر که با روش تحلیلی-توصیفی و با تجزیه و تحلیل مفاد کتاب ها، مقالات و آرای هیات عمومی دیوان عدالت اداری، صورت گرفته است، به دنبال پاسخی برای این سوال خواهیم بود که عملکرد دیوان عدالت اداری در جایگاه نظارت قضایی به منظور تضمین مصادیق حق های رفاهی در نظام حقوقی ایران چگونه بوده است؟

    کلید واژگان: حق های رفاهی, نظارت قضایی, کرامت انسانی, برابری, دیوان عدالت اداری}
    Mostafa Rezaei *, Morteza Ghasemabadi

    Welfare rights, by providing a minimum of an honorable life, have a significant role in the development of mankind. On the other hand, without welfare rights, civil and political rights remain abstract freedoms. Thus, we must also ensure and protect the rights in addition to recognizing them. Otherwise, they are only claims and nothing more. Therefore, the existence of a judicial authority that acts as a guarantor to the implementation of an individual's welfare rights before the administrative apparatus is inevitable in any legal system so that people can sue in order to restore their rights. In other words, welfare rights, including the right to social security, the right to education, the right to employment, equality, and non-discrimination, require judicial authority to ensure their realization. In the Iranian legal system, according to Article 173 of the Constitution, the Administrative Justice Court is recognized as a special authority for dealing with grievances and objections of all persons to the actions and decisions of administrative bodies, which, through the handling of complaints, guarantees the rights of individuals. Therefore, in this study, which has been done by the analytical-descriptive method and by analyzing the contents of books, articles, and opinions of the General Assembly of the Administrative Justice Court, we will seek an answer to the question of the performance of the Administrative Justice Court in the position of judicial supervision. What is the purpose of guaranteeing welfare rights in the Iranian legal system?

    Keywords: Welfare Rights, judicial review, Human dignity, equality, Administrative Justice Court}
  • نعمت الله امینی*
    عدالت یک مفهوم یا مقوله ی است که از دیرگاهی مورد پژوهش وکنجکاوی فلاسفه بزرگ سیاسی مانند افلاطون، ارسطو، فارابی، ابن سینا و سایر دانشمندان دینی و غیردینی بوده که هر کدام بر مبنا و محور نظام معرفتی و فکری خویش رویکرد و نگاهی خاصی به عدالت داشته اند، تحلیل و پردازش به رهیافت های آنان در باره ی عدالت منظور و معطوف در این پژوهش نبوده و این نوشتار نیز مجال و ظرفیت آن را  ندارد.
    لازم و ضروری به نظر می رسد که به گفتمان عدالت از منظر رهبری(آیت الله خامنه ای) پرداخته شود که نظریات بسیاری بکر و تازه در حوزه عدالت اجتماعی سیاسی مطرح کرده که ذکر و تحلیل آن بسیار مفید، بروز و کاربردی خواهد بود.
    که دراین نوشتار به مباحث چیستی، ضرورت، رابطه و قلمرو عدالت در حوزه های گوناگون اجتماعی سیاسی، اقتصادی، کیفری، صیانتی و نتیجه گیری آن در اندیشه سیاسی رهبری بطور اجمال و گذرا پرداخته می شود که بازدهی بسیار سودمند و ثمربخشی خواهد داشت.
    کلید واژگان: عدالت, برابری, تساوی فرصتها, رفع تبعیض و ارزشها}
  • محسن اسماعیلی، سید احمد حبیب نژاد، علیرضا زارع شحنه*
    نگرانی در مورد آثار زیانبار نفوذ پول در انتخابات و انحراف جریان انتخاباتی به نفع ثروتمندان و از میدان به در کردن شایستگان از ورود به نهادهای انتخاباتی، نظام های حقوقی را در پی چاره جویی برای حل معضل یا کاهش حداکثری این نگرانی ها کرده است. اما محدود کردن صرف هزینه های انتخاباتی هم می تواند خود مقدمه چالش هایی از جمله تحدید آزادی شود. ازاین رو باید نظام مالیه تبلیغات انتخاباتی به گونه ای تدوین و تنظیم شود که هم آزادی ها حفظ و حراست شوند و هم از نفوذ ناروای پول در انتخابات و بر هم خوردن برابری جلوگیری کند. این مقاله سعی دارد تا با استفاده از اصول مطلوب مالیه انتخاباتی ابتدا مناسبات مالیه انتخاباتی را با مقوله آزادی (از جمله آزادی بیان) مشخص کند و مبانی تحدید هزینه های انتخاباتی را مورد توجه قرار دهد و با توجه به چالش های پیش رو در یکسان اعلام کردن مبالغ هزینه کرد تبلیغاتی نامزدهای انتخاباتی، بر راهکاری نه صرفا مبتنی بر برابری رقمی و شکلی در هزینه های انتخاباتی، بلکه بر مبنای برابری ماهوی میان نامزدهای انتخاباتی در این حوزه تاکید کند.
    کلید واژگان: برابری, فساد, مالیه تبلیغات انتخاباتی, منابع مالی غیرمجاز, منابع مالی مجاز}
    Mohsen Esmaeli, Seyed Ahmad Habibnezhad, Alireza Zareshahne *
    Concerns about the detrimental effects of money on elections and the diversion of the electoral process to the benefit of the wealthy and exclusion of meritorious from the electoral system have prompted various legal systems to resolve this problem or minimize its effects. But limiting election spending can also be a prelude to challenges such as the restriction of freedom. Therefore, the election finance system should be formulated in such a way that while freedoms are protected, the uneven influence of money on the elections is restrained. This article attempts to identify the relationship between election finance and concept of freedom, including freedom of expression, by applying the principles of electoral taxation and examining the fundamentals of electoral spending reductions. The equalization of election campaign spending amounts to emphasizing a strategy, not solely based on numerical equality and a form of electoral expenditure, but on the basis of substantive equality between candidates in the field.
    Keywords: Equality, corruption, ‎election campaign finance, ‎unauthorized funding, ‎eligible funding.‎}
  • سیده لطیفه حسینی، زینب عصمتی*
    اصل فراگیر بودن به معنی دسترسی همگان به تامین اجتماعی است؛ این درحالی است که برخی گرو ه های اجتماعی آسیب پذیر به این حق دسترسی ندارند یا نسبت به آن ها تبعیض اعمال می شود. هدف این پژوهش، تمرکز بر برابری در برخورداری از تامین اجتماعی به عنوان یک حق بشری برای گروه های خاص است. در این مقاله از روش تحلیلی - توصیفی استفاده شده است و وضعیت موجود نظام تامین اجتماعی ایران در تحقق «اعمال اصل برابری در تامین اجتماعی برای گروه های خاص» در مقایسه با معیارهای حقوق بشری مورد تحلیل قرار گرفته است تا کم و کیف تحقق برابری در حقوق تامین اجتماعی در ایران با تاکید بر اصل شمول بررسی گردد. نتایج حاصل از پژوهش نشان می دهد که تعمیم و توسعه تامین اجتماعی نسبت به همه اقشار جامعه، همواره با مشکلاتی مواجه بوده است که در نتیجه آن برخی از اقشار جامعه از دستیابی به تامین اجتماعی به عنوان یک حق رفاهی محروم اند.  همچنین وجود تفاوت هایی از جمله نژاد، رنگ، خصوصیات محیطی، وضع تاریخی، سیاسی و مالی، بهره هوشی، قابلیت فنی و ویژگی های جسمی باعث می شود که همه انسان ها در یک گروه قرار نگیرند و قوانین، امکانات و فرصت ها برای همه آن ها یکسان نباشد و در طبقات و گروه های متعدد دسته بندی شده و با افراد هر طبقه و گروه یکسان برخورد نشود. نظام حقوقی تامین اجتماعی ایران باید به گروه هایی که در موضع ضعف می باشند توجه ویژه ای مبذول دارد و دولت باید نظام مطلوب برای دسترسی افراد آسیب پذیر به تامین اجتماعی را تعبیه نماید.
    کلید واژگان: برابری, تامین اجتماعی, نظام بیمه ای, اقشار آسیب پذیر, حقوق بشر}
    Latifeh Hosseini, Zeinab Esmati *
    The principle of inclusiveness requires that everyone have access to social security- the right to welfare. Yet, there are certain groups who do not have access to it or are treated with discrimination. The present study aims at examining equality in accessing social security- as a human right- for certain vulnerable groups. A use was made of an analytical-descriptive method in studying the current situation of the Iranian social security system in terms of its success in the application of “the principle of equality in social security for certain groups" with deference to human rights criteria. Findings suggest that generalization and spread of social security to all of a society nest serious problems which in turn leave some segments deprived of access to social security. Iran's legal system of social security should pay special attention to groups that are conventionally in a position of weakness, and the government should establish an efficient system for access to social security for vulnerable people.
    Keywords: equality, social security, insurance system, vulnerable groups, Human Rights}
  • سمانه رحمتی فر*
    هدف پژوهش حاضر سنجش جایگاه سپهر خصوصی در نظام حقوقی ایران، به عنوان یک نظم فقه-بنیان، در مقایسه با آلمان است. دولت مدرن، عرصه را آن قدر بر سپهر خصوصی تنگ کرده که خصوصی بودن خانواده به عنوان مهم ترین جزء آن محل تردید است. سپهر خصوصی، در صورتی موجودیت دارد و درکنار سپهر عمومی و دولت، جامعه انسانی را تشکیل می دهد که مشمول قواعد تکمیلی حقوق خصوصی باشد و دولت تنها به هدف رعایت قواعد حقوق بشر بین الملل، با قوانین امری، مناسبات آن را تنظیم کند. روش پژوهش، مطالعه تطبیقی حقوق خانواده ایران و آلمان با رویکرد استنتاجی است. یافته ها حاکی از این است که در نظام حقوقی آلمان، دولت الزامات حقوق بشری، به ویژه آزادی و برابری را در خانواده تضمین می کند ولی مداخله اش به همین جا محدود نمی شود و ورای آن، عرصه را بر سپهر خصوصی و تبعا حقوق خصوصی تنگ می کند؛ دولت ایران هم به طور گسترده روابط خانوادگی را تنظیم می کند اگرچه این نظم دهی الزاما به قصد رعایت حقوق بشر نیست. نتیجه پژوهش نشان می دهد که در مناسبات امروزین دولت و ملت، خانواده ازمنظر حقوقی، نهاد سپهر خصوصی محسوب نمی شود و این یعنی سپهر خصوصی به حریم خصوصی محدود شده است.
    کلید واژگان: آزادی, برابری, مالیات, مداخله دولت, حریم خصوصی}
    Samaneh Rahmatifar *
    The present study aims at assessing the status of the private sphere in the legal system of Iran as a Jurisprudence-based one in a comparison with Germany’s. The modern state has such limited the scope of private sphere that the privacy of family as its most important element is dubious. The private sphere exists and forms the human society besides the public sphere and the state only when it is subject to the supplementary rules of private law and the state does not regulate its relations with the mandatory rules except for observing the international human rights. The research method is a comparative study of Iranian and German family law with a deductive approach. The findings imply that in the German legal system, the state guarantees human rights requirements, especially freedom and equality in the family, but its intervention is not limited to this and beyond it, it limits the private sphere and, as a result, the personal rights. In Iran, the state also regulates family relations comprehensively, although this regulation is not necessarily intended to observe human rights. The result of the research demonstrates that in modern relations between the state and the nation, the family is not legally considered to be a part of private sphere, and this means that the scope of the private sphere is limited to the privacy.
    Keywords: Freedom, equality, Tax, State Intervention, privacy}
  • وحید آگاه*، معین صبوریان گهرتی
    وفق نظر غالب در تفسیر اصل 64 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران؛ پنج کرسی اقلیت های دینی شامل زرتشتیان، کلیمیان و مسیحیان (ارامنه شمال و جنوب، آشوریان و کلدانیان) در مجلس شورای اسلامی غیرقابل افزایش است. مساله اصلی مقاله، روشن نمودن موضوع اختصاص این 5 کرسی در مجلس و جایگاه آن در محدوده اصل برابری است که با روش‏ توصیفی _ تحلیلی و شیوه گردآوری اطلاعات کتابخانه ای _ اسنادی، انجام شده است. یافته های پژوهش حکایت از این دارد که پنج نفر، حداقلی تضمین شده است و سقفی ندارد. امری که در حقوق موضوعه و رویه عملی انتخابات مجلس، تغییر یافته و تبعیضی را در نظام انتخاباتی این اقلیت های دینی پدید آورده که در مراحل «ثبت نام، احراز شرایط، ترکیب هییت های نظارت حوزه انتخابیه، استانی و مرکزی، رای دهی و تقسیم بندی حوزه ها» نمود یافته و در پایان، تبعیضی مثبت در قانون اساسی به تبعیضی منفی مبدل گشته است. راه حل اما اصلاح قوانین عادی و مقررات بر این اساس است. لذا پیشنهاد مشخص در این زمینه، اصلاح قانون در زمینه حوزه های فرعی و شعب اخذ رای؛ استفاده از اقلیت ها در هییت های نظارت و تصریح به امکان افزایش نمایندگان اقلیت ها در مجلس می باشد.
    کلید واژگان: اصل 64 قانون اساسی, انتخابات مجلس شورای اسلامی, اقلیت های دینی, برابری, تبعیض مثبت}
    Vahid Agah *, Moein Sabourian
    According to the prevailing opinions on interpreting Article 64 of the Constitution of the Islamic Republic of Iran, religious minorities’ members consisting of the Zoroastrians, the Jews, the Christians (north and south Armenians, Assyrians and Chaldeans) are not augmentable in Iran’s parliament. The main goal of this article is to clarify the allocation of these five seats and its position within the scope of the principle of equality, which was done by describing-analyzing method and collecting library-documentary information. The research suggested that five members are guaranteed at a minimum and there are no limitations. It is changed in statute and parliament election also has established significant discrimination through the election system of the religious minorities that appear during the process of enrolment, qualifications, the structure of supervisions, provincial and central, voting and dividing election centers.Finally, positive discrimination has changed into a negative one. The solution is to correct the acts and regulations. So we suggest amending the laws in secondary fields and voting centers, and also the participation of minorities in control boards, and increasing minorities members in parliament.
    Keywords: Article 64 of the Constitution of the Islamic Republic of Iran, Iran Parliamentary Election, religious minorities, equality, Positive Discrimination}
  • علی دارایی*، علی مشهدی، صدیقه قارلقی
    برابری در مفهوم حقوقی اش هنجاری فلسفی محسوب می شود که بسیاری از حق ها و آزادی های بنیادین موجود در قانون اساسی از آن سرچشمه می گیرد. در پژوهش پیش رو نویسندگان پس از بررسی و پی ریزی جنبه نظری برابری و انواع آن (برابری شکلی و برابری ماهوی)، به توصیف و ارزیابی گفتارهای مندرج در صورت نهایی مشروح مذاکرات خبرگان قانون اساسی 1358 که به تصویب اصول مربوط به برابری منتهی شد، پرداخته اند. پرسش های اصلی تحقیق این است که قانون گذاران اساسی سال 1358 چه قرایت هایی از برابری شکلی و ماهوی داشته اند؟ آنان به رغم پذیرش انواع برابری در متن قانون اساسی، از انواع برابری در مجلس خبرگان برداشت های گوناگونی داشته اند. گرچه آنان قرایت های اختلافی ظاهری و جزیی از برابری شکلی داشتند، اما در نهایت، اصل برابری شکلی را در اصول مرتبط گنجاندند. از سوی دیگر، برابری ماهوی در دیدگاه های خبرگان قانون اساسی معنایی نسبی و شکننده دارد؛ به این معنا که با وجود مقبولیت پاره ای از مصادیق برابری ماهوی نظیر حقوق مربوط به تبعیض مثبت در نگرش قانون گذاران اساسی در تصویب اصول مرتبط، به سبب توجه به آموزه های دین اسلام در خصوص برابری و موازین آن و مذهب تشیع به عنوان رکن اولیه و خطوط راهبردی تقنین، پاره ای از مصادیق برابری ماهوی در قانون اساسی با قید موازین اسلامی همراه شده است.
    کلید واژگان: برابری, برابری شکلی, برابری ماهوی, تبعیض مثبت, خبرگان قانون اساسی}
    Ali Daraee *, Ali Mashhadi, Sedigheh Gharloghi
    Equality in its legal sense is a philosophical norm from which many of the fundamental rights and freedoms in the constitution derive. The present study uses a descriptive-analytic approach, and after examining and applying the theoretical aspect of equality and its variants (formally and substantially), it describes the discussions of constitutional experts leading to the adoption of the principles of equality. The result of the discussions and debates of major legislators is that, despite the acceptance of equality in the constitution, there have been various conceptions of equality in the House of Experts. Despite having apparent and partial divergent readings of equality, Constitutional legislators eventually incorporated the principle of equality in the relevant principles. Also, substantive equality in the views of constitutional experts had a relative and fragile meaning. That is to say, despite the acceptance of substantive equality, some of the substantive equality provisions were not accepted in the constitution and were bound by Islamic standards.
    Keywords: equality, Formal Equality, Substantial Equality, Positive discrimination, constitutional experts}
  • سید حسین فاطمی نژاد

    بررسی دیدگاه های افلاطون تنها جنبه بررسی یک امر تاریخی ندارد بلکه او در شکل دهی اندیشه های معاصر نیز دارای نفوذ زنده ای است، ویل دورانت کتاب جمهور افلاطون را به منزله خوان پهناوری می داند که میزبانی مسرف و دریادل گسترده باشد، زیرا در این کتاب مسایلی مطرح می شود که رنگ و بوی زمان ما را دارد، مسایلی از قبیل کمونیسم، سوسیالیسم، تحدید توالد و تناسل و تزکیه نسل و... . این مساله در زمینه جنبش فمینیسم به خوبی آشکار است به گونه ای که برخی فمینیست های رادیکال در هر برنامه ای که جهت آزادی زنان ارایه می کنند برخی نظرات افلاطون را مد نظر خویش قرار می دهند. بسیاری افلاطون را اولین نظریه پرداز فمینیست می دانند و او را در زمره مدافعان آزادی و حقوق زنان و برابری آنان با مردان بر می شمرند، بعضی او را نخستین فیلسوف فمینیست واقعی قلمداد می کنند با این حال برخی نیز در اینکه افلاطون حامی راستین حقوق زنان است یا نه درمانده اند. این مقاله با بررسی آراء افلاطون درباره عدالت، زنان، جایگاه و وظایف آنان در جامعه، نشان می دهد که افلاطون نه تنها مدافع حقوق زنان نبوده است بلکه در صورت عملی شدن نظرات او، وضعیتی بسیار دشوار برای زنان رقم می خورد

    کلید واژگان: افلاطون, عدالت, حقوق زنان, حقوق طبیعی, برابری, فمینیسم}
    Seyyed Hossain Fateminejad

    Examining Plato's views is not only about examining a historical issue but also having a living influence in shaping contemporary thought. This is well known in the context of the feminist movement, so that some radical feminists take Plato's views into consideration in any program that proposes women's liberation. Just as his theory of justice is very important and has long been accepted.Many scholars regard Plato as the first feminist theorist. They regard her as an advocate of women's freedom and human rights and equality with men; some consider her to be the first true feminist philosopher, yet some have questioned whether Plato is a genuine supporter of women's rights. This article, by examining Plato's views on justice, women, their status and duties in society, shows that Plato was not only not a defender of women's rights but also a very difficult position for women if her views were implemented.

    Keywords: Plato, Justice, Women', s Rights, Natural Rights, Equality, Feminism}
  • فاطمه اصطبار، صالح یمرلی*، مجید صفوی، علی اکبر اسمعیلی
    زمینه و هدف
    در خصوص قوانین جمهوری اسلامی ایران باید گفته شود که آن ها نیز برگرفته از آموزه های فقه امامیه است و در اصل چهارم قانون اساسی تصریح شده که کلیه قوانین و مقررات مدنی، جزایی، مالی، اقتصادی و... باید براساس موازین اسلامی باشد. بنابراین برای پذیرفتن هر قانون جدیدی (حتی در قالب پذیرش معاهده های بین المللی) باید آن قوانین جدید را بر موازین اسلامی عرضه کرده و در صورت تعارض با قواعد فقهی اسلامی به کناری گذاشته شوند. در این تحقیق به آسیب شناسی آثار و ابعاد الحاق ایران به کنوانسیون رفع تبعیض علیه زنان پرداخته شده است.
    روش
    پژوهش حاضر به صورت توصیفی- تحلیلی و با بهره گیری از مطالعات کتابخانه ای انجام شده است.یافته ها و
    نتایج
    کنوانسیون رفع تبعیض علیه زنان یک معاهده بین المللی است که سازمان ملل برای الحاق دولت ها، پافشاری و اصرار زیادی کرده اند و در صورت الحاق دولت ها به کنوانسیون، قوانین داخلی آ نها تحت الشعاع قرار می گیرد و دولت ها متعهد می شوند قوانین خود را تغییر دهند. از آن جایی که در جهان و نیز در کشورهای اسلامی و همچنین در ایران، زنان از جایگاه متناسب با شان خویش برخوردار نمی باشند تصحیح موقعیت زنان نیازمند منشور مدونی است که در آن وضعیت مطلوب ترسیم شده باشد.
    کلید واژگان: تبعیض, حقوق زنان, عدالت, برابری, حق شرط}
    Fatemeh Asybar, Saleh Yamerli *, Majid Safavi, A Esmaeile
    Regarding the laws of the Islamic Republic of Iran, it should be said that they are also derived from Islamic jurisprudence. Article 4 of the constitution stipulates that all civil, partial, financial, and economic laws and regulations must be in accordance with Islamic principles. Therefore, in order to accept any new law (even in the form of accepting international treaties), those new laws must be presented in accordance with Islamic standards and set aside in case of conflict with the rules of Islamic jurisprudence. (Convention on the Elimination of All Forms of Discrimination against Women) is an international treaty to which the United Nations has strongly insisted on the accession of states. If states accede to the convention, their domestic laws will be overshadowed and governments will commit to change their laws. Since women do not enjoy a status commensurate with their dignity in the world, as well as in Islamic countries, as well as in the Islamic Republic of Iran, correcting the status of women requires a written charter in which the desired status is outlined. In this study, considering the generalities presented, we examine the effects and dimensions of Iran's accession to the Convention on the Elimination of All Forms of Discrimination against Women and describe the issue in a descriptive-analytical manner using library studies.
    Keywords: Discrimination, women's rights, Accession, Islam, justice}
  • معصومه کاظمی نسب، سید محسن رزمی*، عباسعلی سلطانی، ابوالحسن سلطانی
    مقدار دیه در فقه اسلامی از طرف شارع، معین شده است. تعیین آن نیز مطابق قواعد سه گانه خاص خود است. اما مقدار آن حسب جنسیت مجنی علیه، خود مورد اختلاف فقها است. نظر مشهور، موید برابری دیه زن و مرد صرفا تا ثلث است و بیش از آن موجب سقوط مقدار دیه تا نصف می شود. طبق دیدگاه مخالف، در قرآن کریم، فقط در یک آیه از دیه نام برده شده و در آن هم اسمی از زن و مرد و تفاوت دیه آنها به میان نیامده است. احادیثی که مورد استناد مشهور فقها است نیز علاوه بر اضطراب در متن خلاف عقل سلیم است. با این حال بر نصف بودن دیه زن نسبت به مرد ادعای اجماع شده است.
    کلید واژگان: دیه, مرد, زن, برابری}
    Masoumeh Kazemi Nasab, Seyed Mohsen Razmi *, Abasali Soltani, Abolhasan Soltani
    The amount of Diyah in Islamic jurisprudence is specified by Shar'a. Its determination also conforms to its own three rules. However, the difference in the amount of it based on the gender of victim is itself disputed by jurists. The famous opinion confirms the equality of blood money for men and women up to one-third, and more than that, it causes the amount of Diyah to fall by half. According to the opposite view, in the Qur'an, Diyah is mentioned only in one verse and there is no mention of men and women and the difference between their Diyah. Hadiths cited by well-known jurists are also contrary to common sense in addition to problems in the text. However, there is a consensus about woman's blood money towards the man.
    Keywords: Blood money, Men, Women, equality}
  • سمانه رحمتی فر*
    هدف پژوهش حاضر تبیین جایگاه سپهر عمومی در نظام حقوقی ایران از طریق مقایسه تطبیقی احزاب در حقوق ایران و آلمان است. مشارکت معنادار شهروندان در امور کشور و اصالت سیاست، تابعی از منزلت سپهر عمومی و کنش افراد در قالب آن است. احزاب کارا ترین نهاد سپهر عمومی هستند و آزادی و نقش آن ها در ساخت سیاست، آینه تمام نمای منزلت سپهر عمومی در یک جامعه سیاسی است. روش پژوهش، مقایسه تطبیقی با رویکرد استقرایی است؛ یافته های پژوهش حاکی از این است که در حقوق ایران، به رغم این که قانون اساسی آزادی احزاب را در سطح بالاتری نسبت به آلمان تضمین می کند، در مصوبات مجلس، کارکرد احزاب، فعالیت در چارچوب سیاست های از پیش موجود است، سازکار تاسیس حزب پیچیده است، نحوه نظارت بر آن ها عمدتا تصویبی، پیشینی و سیاسی است و نظارت و اجرا خلط شده اند. تسری استقرایی یافته ها به سپهر عمومی، نتیجه می دهد که در ایران سپهر عمومی به لحاظ حقوقی، جایگاه نازلی دارد و ارتقای آن مستلزم بازنگری در قوانینی مانند قانون احزاب، در جهت شفافیت و تدقیق قانون و تبعا تحدید صلاحیت نهادهای نظارتی، تضمین حق تشکل به عنوان یک حق شهروندی و به رسمیت شناختن مشارکت شهروندان در سیاست سازی است.
    کلید واژگان: برابری, آزادی احزاب, انجمن های سیاسی, نظارت, بودجه حزب}
    Samaneh Rahmatifar *
    The present study aims to determine the status of public sphere in the legal system of Iran through a comparative study on political parties in law of Iran and Germany. Meaningful participation of citizens in public affairs and the originality of politics is dependent on the strength of the public sphere and actions of individuals in it. Political parties are the most efficient entities of the public sphere, and their freedom and role in construction of politics reveals the status of the public sphere in a political society in the best way. The research method is comparative study with inductive approach. The findings indicate that under Iranian law, despite the fact that the Constitution ensures the freedom of parties in a higher level than Germany, in parliamentary enactments the function of political parties is acting within the existing policies, their establishment mechanism is complex, the way to monitor them is mostly approving, a prior and political and monitoring and enforcement are confused. The inductive extension of the findings to the public sphere results that in Iran the public sphere legally lacks strength and its promotion requires the amendment of laws such as Prties Act in oreder to transparency and clarification and consequently restricting the authority of monitoring bodies, guaranteeing the right to association  as a citizenship rights and recognition of the citizens participation in policy-making.
    Keywords: Equality, Freedom of Parties, Political Associations, Monitoring, Party Budget}
  • معین صباحی گراغانی، ابوالفضل رنجبری*، غلامحسین مسعود

    شهروندان فارغ از ویژگی های فردی خویش (نظیر نژاد، جنسیت، مذهب، طبقه اجتماعی و...) باید تحت سیطره نظام حقوقی واحدی قرار گیرند. حکومت مدرن، جامعه ای برابر را رهبری می کند و اعضای این جامعه باید به گونه ای یکسان، مطیع قدرت عمومی باشند. بدیهی است که واسطه این روابط، قانون است که به مثابه خواست عمومی در جامعه حکم فرماست. نمود واقعی برابری در عرصه قراردادی، جایی است که شرایط برابر برای همه شهروندان برای دستیابی به قراردادهای اداری فراهم گردد. بنابراین تفاوت های ذاتی و اکتسابی شهروندان نمی تواند مانعی در دستیابی به قراردادهای دولت تلقی شود. در ایران نیز قانون اساسی در اصول اولیه خود، برابری شهروندان را از جهات خاصی پذیرفته است. بنابراین فرض تبعیض بین شهروندان از حیث نژاد، مذهب، عقیده سیاسی، موقعیت و... پذیرفته شده نیست. از آنجا که این امور نه حصری، بلکه تمثیلی است، می توان عنوان کرد که در دسترسی به خدمات عمومی که یکی از مهم ترین آنها حق انعقاد و استفاده از قراردادهای استخدامی است، این برابری باید حفظ گردد.مفهوم برابری یکی از چالش برانگیزترین مفاهیمی است که در خصوص آن، تعاریف گوناگونی ارایه شده است. این دوگانگی و ابهام در مفهوم برابری، ارایه یک دسته بندی دقیق و متوازن از آن را نیز، با مشکل روبه رو می سازد. با این حال در یک تقسیم بندی کلی، برابری را به برابری حقوقی، برابری فرصت و برابری نتیجه، تقسیم کرده اند. در این مقاله نگارنده به روش توصیفی تحلیلی به بررسی مفهوم برابری در حقوق ایران و اسناد فراملی اشاره خواهد داشت.

    کلید واژگان: برابری, عدم تبعیض, نظام استخدام, قرارداد دولت}
    Moien Sabahi Goraghani, Abolfazl Ranjbari *, Gholamhossein Masoud

    Citizens, regardless of their personal characteristics (such as race, gender, religion, social class, etc.) must be subject to a single legal system.modern government manages an equal society, and the members of this society must be equally obedient to universal power. Obviously, the intermediary of these relations is a law that governs the will of the public in society. The real picture of equality in the area of contract is where the equal conditions for all citizens to obtain administrative contracts are provided. Therefore, the inherent and acquired differences of citizens can not be considered an obstacle to the achievement of government contracts. In Iran, the constitution in its original principles has accepted the equality of citizens in certain ways. Therefore, the assumption of discrimination between citizens in terms of race, religion, political opinion, position, and ... is not accepted. Since this is not an area, but an allegory, this equality should be maintained in access to public services, one of the most important of which is the right to conclude and use employment contracts.The concept of equality is one of the most challenging concepts in which various definitions are given. This dichotomy and ambiguity in the concept of equality, giving a precise and balanced classification of it, also presents a problem. However, in a general division, they have divided equality into legal equality, equality of opportunity and outcome equality. the author will refer to the descriptive-analytical method to study the concept of equality in Iranian law and transnational documents.

    Keywords: Equality, non-discrimination, employment system, government contract}
  • پیمان حکیم زاده خوئی، آرام رجب زاده، شهلا ستوده*

    بدون شک، در جهان امروز یکی از شاخص های مهم توسعه انسانی، میزان حضور زنان و نحوه ایفای نقش آنان در عرصه های گوناگون است و از سوی دیگر، در عصر جهانی شدن علایق و حقوق افراد حتی در محدوده قلمرو سرزمین خودشان نیز با ملاحظات بین المللی گره خورده است. این امر مقوله حقوق زنان را به روابط بین المللی کشانده و ورود حقوق زنان به عرصه بین المللی، سبب شکل گیری روابط پرفراز و نشیب کشورها با سازمان های بین المللی فعال در حوضه حقوق بشر شده است. همچنین، مساله حقوق و آزادی های اساسی نوع بشر در طول قرون و اعصار گذشته، انگیزه اصلی مبارزات علیه ظلم و بی عدالتی را تشکیل داده است که یکی از برجستگی های حقوق بین الملل در نیمه ی اول قرن حاضر توسعه ی فراوان آن در زمینه حقوق بشر و زنان می باشد. اگرچه زنان از قرن ها پیش برای به دست آوردن حقوق خود مبارزه می کرده اند اما مبارزه برای رعایت حقوق بشر زنان توسط جنبش بین المللی، مبارزه ای تازه است. کنوانسیون منع تبعیض علیه زنان از دستاوردهای مهم جهت اعتلای حقوق بشری زنان می باشد حال آنکه به سبب وجود برخی تعارض ها با شرع مقدس اسلام، دولت ایران این کنوانسیون مهم را تصویب نکرده است. لکن به جهت بررسی اعتلای جایگاه حقوق بشری زنان با تاکید بر نظام حقوقی ایران نگارندگان نوشتار حاضر سعی دارند بر اساس روش توصیفی- تحلیلی و مستند به منابع معتبر و تفاسیر اسناد و رویه های حقوق بین الملل موضوع مورد بحث را بررسی نمایند.

    کلید واژگان: حقوق بشر, حقوق زنان, برابری, کنوانسیون منع تبعیض علیه زنان, نظام حقوقی ایران}
    Peyman Hakimzade Khoei, Aram Rajabzadeh, Shahla Sotode *

    Undoubtedly, in today's world, one of the important indicators of human development is the presence of women and how they play their role in various fields. On the other hand, in the age of globalization, the interests and rights of individuals, even within their own territory, are tied to international considerations. has eaten. This has led to the issue of women's rights in international relations, and the entry of women's rights into the international arena has led to the formation of ups and downs in relations between countries and international organizations active in the field of human rights. Also, the issue of fundamental human rights and freedoms over the centuries has been the main motivation for the struggle against oppression and injustice, which is one of the highlights of international law in the first half of this century in the field of human rights and women's development. . Although women have been fighting for their rights for centuries, the struggle for women's human rights by the international movement is a new struggle. The Convention on the Elimination of All Forms of Discrimination against Women is one of the most important achievements in promoting the human rights of women, but due to some conflicts with the holy Sharia of Islam, the Iranian government has not ratified this important convention. However, in order to study the promotion of the human rights status of women with emphasis on the Iranian legal system, the authors of this article try to examine the issue under discussion based on descriptive-analytical method and documented by reliable sources and interpretations of international law documents and procedures.

    Keywords: human rights, women's rights, Equality, Convention against Discrimination against Women, Iranian Legal System}
  • معاذ عبدالهی *، هادی کرامتی معز

    اصل احترام به کرامت انسانی، نقش اساسی را در بنیان نهادن هنجارهای اخلاقی مرتبط با حقوق بشر ایفا می کند. در سیاست کیفری اسلام، این اصل مورد توجه خاصی قرار گرفته است. قانون گذار ایران نیز به تبعیت از شریعت مقدس اسلام، در قانون اساسی خود که مشروعیت یا عدم مشروعیت قوانین و مقررات دیگر بر اساس آن مورد ارزیابی قرار می گیرد، در اصول مختلفی کرامت انسانی را مورد تاکید قرار داده است. با دقت نظر در متون قانونی ایران در نگاه اول با نوعی چالش در بطن آن مواجه می شویم. به عنوان مثال برخی مجازات ها مانند قصاص، رجم، صلب، قطع عضو و... را به گونه ای وهن به حیثیت انسانی دانسته اند؛ اما باید دید استدلال موافقان و مخالفان این گونه مجازات ها چیست؟ بر همین اساس تحقیق حاضر متعاقب توضیحی مختصر در باب کرامت انسانی، مجازات قصاص نفس را مورد مداقه قرار داده است و نگارندگان به این نتیجه رسیده اند که اصل مجازات قصاص، تنافی با کرامت انسانی ندارد ولی عدم برابری زن و مرد در این مجازات را تامل برانگیز دانسته و مورد نقد قرار داده اند.

    کلید واژگان: کرامت انسانی, قصاص نفس, برابری}
    Maaz Abdollahi *, Hadi Keramati moez

    The principle of respect for human dignity plays an essential role in establishing the moral norms related to the human rights. In the criminal policy of Islam, this principle has been given special attention. In accordance with the holy law of Islam, the Iranian legislator underlines in its constitution that the legitimacy or unlawfulness of other laws and regulations is based on it, has emphasized human dignity in various principles. In considering the laws of Iran precisely, at first sight, we face a kind of challenge in its wake. For example, they consider some punishments, such as retaliation, Rajm, execution, amputations, etc.., as a form of human dignity violation, but the arguments of the supporters and opponents of such punishments should be elaborated. Accordingly, the present study, following a brief explanation of human dignity, will deal with retaliation. And the authors have come to the conclusion that the retaliation punishment does not contradict with human dinity, but the inequality between men and women in this punishment is significant and have been criticized.

    Keywords: human dignity, breath retaliation, equality}
  • مریم احمدی نژاد*، یاسر امین الرعایا

    قرن هاست که زنان موضوع ظلم و تعدی های فراوان هستند و کمتر از یک قرن است که اندیشه دفاع از حقوق زنان در جامعه بین المللی ظهور یافته است. ازجمله حقوقی که تحول جدی را در عرصه حقوق زنان ایجاد کرده حق بر شناسایی حقوقی است که عقایدی را که زن را جنس درجه دوم تلقی می کردند، انکار می نمود. این حق که متضمن شناسایی حقوقی برابر زنان و مردان است، مقارنت ویژه ای با حق زنان بر برابری دارد. در این میان، تمایز رفتاری در هر دو حوزه حقوق بین الملل و اندیشه اسلامی لزوما ناقض برابری نیست، لکن به جهت اختلاف مبنایی میان حقوق بین الملل بشر و حقوق مدنظر اسلام، درعمل شاهد رویه یکسانی در خصوص شناسایی حقوق برابر زنان و مردان نیستیم. از این رو، نگارندگان نوشتار حاضر سعی دارند بر اساس روشی اکتشافی- توصیفی و مستند به منابع و تفاسیر معتبر اسلامی و همچنین اسناد و رویه های حقوق بین المللی موضوع موردبحث را بررسی نمایند.

    کلید واژگان: اسلام, برابری, تمایز رفتاری, حقوق بشر, زنان, عدم تبعیض}
    Maryam Ahmadinejad *, Yaser Aminroaya

    For centuries, women are subject to many oppressions and abusesAnd the thought of defending women's rights in the international community has emerged in the less than a century.  One of the rights that created a serious development in the field of women's rights, there is the right to recognition before the law (Right to Legal Personality) that denied beliefs that considered women a second-rate. This right, which guarantees equal legal recognition between men and women, has a special proximity to women's rights to equality. Thus, although difference treatment in both of the international law and Islamic thought, does not necessarily violate equality. But, due to fundamental differences between international human rights and Islamic law. In the field of recognizing the equal rights between women and men, in practice is not similar function.Therefore, the present article seeks to examine the subject based on a descriptive and exploratory approach whit citing to the credible Islamic sources and interpretations, as well as international law documents and procedures.

    Keywords: Islam, Equality, Difference Treatment, human rights, Women, Non-discrimination}
  • آیت الله اسماعیلی، سید محمدصادق قادری ارائئ

    برابری جنسیتی یا برابری جنسی بدان معنا است که زن و مرد حقوق و وظایف یکسان دارند، و همه از فرصت‌های مساوی در جامعه برخوردار هستند، از جنگ جهانی دوم، جنبش آزادی‌بخش زنان و فمینیسم قدم هایی به سمت پیدایش حقوق زنان برداشتند. سازمان ملل و آژانس های بین‌المللی دیگر قوانین دیگری تصویب کردند که گامی چشمگیر در راستای برابری جنسیتی برداشته است همه کشورها این قوانین را قبول ندارند: قوانین علیه تبعیض جنسیتی تحصیلی در سال 1960 تصویب شد در سال‌های 1962 و 1968 این قانون عملی شد. اسلام نظر به« عدالت جنسیتی» دارد؛ و عدالت جنسیتی یعنی :تساوی به اقتضای عدل اجتماعی ؛به بیان دیگر :هر صاحب حقی به حق خود و به اندازه وسع خود بشود . در سند 2030 ، 17 هدف توسعه پایدار و 169 هدف جانبی دارد،که هدف پنجم آن :«دستیابی به تساوی جنسیتی و توانمند سازی همه دختران و زنان است». هدف این پژوهش، بررسی دیدگاه اسلام و سند2030، «برابری یا عدالت جنسیتی» کدام نظر صحیح است ؟اسلام از همان ابتدا با توجه به تناسب ساختار زن و مرد برای هریک تکالیفی تعریف و حقوقی هم در نظر گرفت و در خصوص برتری هم فرمود،نزد خداوند برتر کسی است که با تقواتر باشد،یعنی جنسیت عامل برتری نیست بلکه شرط برتری چیز دیگری است؛ اما در سند2030 از همان ابتدا تلاش برای برابری قرار دادن زن و مرد است،که به مرور باعث نقض ها و تنش هایی بین آنها می شود.این تحقیق با روش توصیفی تحلیلی انتقادی انجام گرفت. نتایج تحقیق نشان داد که بین «تساوی» و «تشابه »فرق است ؛ آنچه مد نظر غربی هاست «تشابه جنسیتی» است تا «برابری جنسیتی». ؛ تساوی« برابری» است و تشابه «یکنواختی».

    کلید واژگان: جنسیت, برابری, سند2030, عدالت جنسیتی, اسلام}
  • سید حسین فاطمی نژاد، علیرضا باریکلو*
    برخی فلاسفه حقوق طبیعی بر این باوراند که نمی توان با معیار قرار دادن جوامع مدنی و قوانین و مقررات رایج در این جوامع حقوق طبیعی را استنباط کرد زیرا در این جوامع تشخیص آنچه طبیعی است از آنچه طبیعی نیست کار آسانی نبوده و گاهی نیز گمراه کننده است. از این رو، این اندیشمندان در صدد بر آمده اند با تحلیل عقلی، وضعی را تحت عنوان وضع طبیعی ترسیم کنند که مشخصا مقطع قبل از وضع قوانین را مد نظر قرار می دهد و می کوشند با تحلیل این برهه، حقوق طبیعی را استنباط کنند. در این مقاله جایگاه زن در وضع طبیعی از منظر فیلسوفانی همچون توماس آکویناس، توماس هابز، جان لاک و ژان ژاک روسو مورد بررسی قرار می گیرد. توصیف وضع طبیعی به عنوان وضعی که در آن برابری حکم فرما است زمینه را برای ایجاد تغییر در اندیشه فرودستی زنان نسبت به مردان فراهم کرد و به سنگ زیرین شکل گیری جنبش های فمینیستی تبدیل شد.
    کلید واژگان: وضع طبیعی, حقوق طبیعی, جایگاه زن, برابری, فرادستی}
    Sayyed Hosain Fateminejad, Alireza Barikloo *
    Some philosophers of natural rights believe that it is not possible to deduce natural rights according to criteria of civil societies and laws and regulations upheld in such societies, since it is not easy to make a distinction between natural rights and the other ones in these societies. Hence, these scholars have sought to illustrate a state of nature through rational analysis taking into account the pre-legislative stage and making attempts to deduce natural rights by analyzing this period. In this article, rights of women at a state of nature are examined from the perspective of philosophers such as Thomas Aquinas, Thomas Hobbes, John Locke and Jean-Jacques Rousseau. Although they consider the state of nature as a condition of equality among human beings, males are placed as the head of the family in the institution of the family. At the same time, emphasizing that the state of nature is the equality of all human beings lead to extension of this very equality to the women by women's rights activists contributing to formation of the feminist movement.
    Keywords: State of nature, Natural Rights, Position of Woman, Equality, Superiority}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال